[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.766 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:17:
[...]

Vanwaar haal je dat? Ik gebruik al een jaar Firefox op mn Powerbook en nog nooit problemen mee gehad i.v.m. firefox op m'n pc. Jij wel dan?
Misschien is dat te wijten aan m'n 1,5 GB geheugen?
Ik heb 1 GB Geheugen (PB vorige generatie, 1.67 Ghz), maar FireFox wilt op de raarste momente vastlopen, dat ervaar ik ook op de iBook G4 met 512 MB geheugen.

Dat probleem zie ik eigenlijk overal binnen mijn opleiding bij mensen die iBook/PowerBook hebben met de laatste versie van FireFox..

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er nou allemaal aan de hand bij Apple? Via de klantenservice word het ene moment verteld dat over 2 weken er weer iBooks zijn en de andere keren zeggen ze dat ze het simpelweg niet weten. Hetzelfde gaat op voor de machouses. Het kan toch niet waar zijn dat ik gewoon een maand of langer moet gaan wachten op een laptop, zonder extra toevoegingen, gewoon de basisconfiguratie. Is dit normaal bij Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:37:
Wat is er nou allemaal aan de hand bij Apple? Via de klantenservice word het ene moment verteld dat over 2 weken er weer iBooks zijn en de andere keren zeggen ze dat ze het simpelweg niet weten. Hetzelfde gaat op voor de machouses. Het kan toch niet waar zijn dat ik gewoon een maand of langer moet gaan wachten op een laptop, zonder extra toevoegingen, gewoon de basisconfiguratie. Is dit normaal bij Apple?
nee dit is zeker niet de normale gang van zaken. Ik kan je echter ook niet vertellen wanneer er nieuwe iBooks komen. Ze zijn een tijdje terug al aan de beurt geweest voor een update, maar gezien de manier waarop Apple op dit moment sinterklaas speelt en de slechte leverbaarheid van met name de 14" iBook verwacht ik toch nog wel iets.

Maar, dit is natuurlijk slechts speculatie. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:37:
Ik heb eerder deze week een 12" iBook met standaard configuratie besteld en die is vandaag bij UPS aangeboden volgens de tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Apple heeft leveringsproblemen, ivm wereldwijde grote aanvraag.
dit jaar hoef je eigenlijk geen nieuwe producten meer te verwachten, op iBook en PB gebied.

[ Voor 11% gewijzigd door Qorne op 04-11-2005 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:49
Okee, dan hier het verhaal van een kersverse switcher ;)

Ik ben vorige week overgestapt van 8 jaar Windowsgebruik naar een nieuwe iBook 12". En ik ben er heel blij mee, absoluut geen verkeerde keuze :)

Over het scherm: als je kijkt naar de 14" iBook en de 12" iBook: ze hebben dezelfde resolutie, dus voor het scherm zou ik de 14" absoluut niet kiezen. 1024x768 blijft 1024x768 :P Alleen als je per se een SuperDrive wilt, zou ik de 14" overwegen. Maar dan zou ik weer liever voor de PowerBook gaan :) 12" is qua formaat en gewicht namelijk echt heel klein & fijn.
Een 15" PowerBook is dan natuurlijk weer een stap (zo'n €1000 ;) ) verder...

Daarnaast vind ik 12" absoluut niet te klein. Ik had eerst een 12" HP laptop (1024x768), en daar miste ik inderdaad het overzicht, je hebt al snel een heleboel vensters over elkaar. Op mijn Mac heb ik die opgestapelde vensters ook, maar een zwiep met de muis richting rechtsboven en ik zie al mijn schermpjes netjes naast elkaar. Linksboven voor de desktop, enz; Exposé werkt echt heerlijk.

En dan over Mac OS X en Windows: ik vind het tot nu toe een hele positieve ervaring, dit nieuwe OS :) Of het echt stukken beter is dan Windows weet ik niet, XP is nou eenmaal een behoorlijk goed OS, maar op de iBook is het net allemaal wat gelikter, en net wat meer doordacht, lijkt het soms :) Als je, zoals Swedish-Sausage, echt niet wilt wennen aan een nieuw OS maar het liefste XP blijft draaien, moet je inderdaad geen Mac kopen.

Maar je kunt best een Mac kopen met als deel van je redenen het uiterlijk: waarom niet? Een auto koop je toch ook voor een deel om hoe die er uitziet? En die dingen zijn nog veel duurder :P En als ik de redenen in de post van de misschien-switchers hierboven zie, lijkt me dat prima argumenten om de koop voor jezelf te rechtvaardigen :)

Een kleine review van mijn iBook kun je ook op mijn website lezen: iBook review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qorne schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:55:
Apple heeft leveringsproblemen, ivm wereldwijde grote aanvraag.
dit jaar hoef je eigenlijk geen nieuwe producten meer te verwachten, op iBook en PB gebied.
Heb je een link naar een persbericht oid? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de redenen die apple hierzelf voor heeft. En wat bedoel je met "dit jaar hoef je eigenlijk geen nieuwe producten meer te verwachten". Komen er geen iBooks meer naar Nederland? Of bedoel je dat ze niet meer geüpgrade worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:37:
[...]

Heb je een link naar een persbericht oid? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de redenen die apple hierzelf voor heeft. En wat bedoel je met "dit jaar hoef je eigenlijk geen nieuwe producten meer te verwachten". Komen er geen iBooks meer naar Nederland? Of bedoel je dat ze niet meer geüpgrade worden?
Geen updates meer, voor de iBooks of Powerbooks.

Ik verwacht zelf geen nieuwe producten meer, dit jaar... maar dat weet je nooit helemaal.

uiterraard wordt er geshipt, maar wij moeten nu plannen voor Januari, dat zegt wel genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeetje ik post iets om een user een beslissing helpen te maken zodat hij weet wat plus en min punten zijn en krijg direct een hele lading gezeik weer over mij heen.. Wat is er toch met jullie? In welke droomwereld leven jullie? Wordt eens volwassen en neem niet alles zo persoonlijk.. Door elke keer te gaan beweren dat ik onzin praat maak je jezelf ook erg ongeloofwaardig.. Arrogantie van de eerste klasse, bah.. Motiveert mij alleen maar om hier meer te posten als er zo walgelijk kwallerig en drama-queen achtig wordt gedaan over één apple post die nog niet eens apple-bashing vertegenwoordigt.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Waarom dat gebeurt? omdat er vrij veel onwaarheden in je post staan.(is geen FLAME)
maar goed :)
nu gaan we offtopic :P

geen flame he,

maar je firefox verhaal is al uitgelegd, en de gebruiksvrienlijkheid is persoonlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Qorne op 04-11-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:12:
Jeetje ik post iets om een user een beslissing helpen te maken zodat hij weet wat plus en min punten zijn en krijg direct een hele lading gezeik weer over mij heen.. Wat is er toch met jullie? In welke droomwereld leven jullie? Wordt eens volwassen en neem niet alles zo persoonlijk.. Door elke keer te gaan beweren dat ik onzin praat maak je jezelf ook erg ongeloofwaardig.. Arrogantie van de eerste klasse, bah.. Motiveert mij alleen maar om hier meer te posten als er zo walgelijk kwallerig en drama-queen achtig wordt gedaan over één apple post die nog niet eens apple-bashing vertegenwoordigt.. :/
Ik bedoelde mijn post absoluut niet als flame naar jou :) Je zegt zelf dat je niet wilt wennen aan OS X, prima, en ook geen probleem als je dat post :)

Maar dan moet je er ook geen probleem van maken dat anderen daarop gaan reageren die wel erg tevreden over hun computer zijn, en dat proberen uit te leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49
Nieuwe PowerBooks moet je iig niet verwachten -- er zijn net nieuwe.

Als je wilt weten hoe oud de huidige revisies zijn raad ik aan om op http://buyersguide.macrumors.com/ te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb ik ooit gezegd dat ik niet wil wennen aan OS X? Volgens mij gaat het hier dan om het verschil tussen willen en kunnen.. Als ik het nooit gewild had was ik er ook nooit aan begonnen; tenslotte heb ik het OS een klein half jaar gebruikt; genoeg voor mij om inderdaad te ervaren dat ik er uiteindelijk niet aan kon wennen ( iets anders dan willen imho ;) ) In ieder geval was juist de post niet bedoeld om mijn zoveelste frustratie post neer te planten over dat het mij niet zinde, juist om eventuele switchers te informeren naar wat de mogelijkheden zijn.. Het is toch niet meer dan normaal om even iets te testen voordat je iets koopt? En ik heb toch niet alleen negatieve ervaringen over de ibook opgeschreven? :9 Anders zou ik toch niet meer hier posten? Vind het schitterend dat mensen hun ervaringen posten, natuurlijk, maar heb juist het idee dat mensen in de verdediging gaan alsof wat ik zeg complete onwaarheden zijn.. Anyway, dat is natuurlijk weer een zinloze discussie.. Ik zou iig mensen toch een powerbookje aanraden al was het alleen maar vnawege het betere kwaliteit scherm.. Dit merk je duidelijk, het contrast is veel beter en veel mooier op een powerbook (dit ligt waarschijnlijk aan een verschil in kwaliteit mbt de backlight), dat is dan ook zeker het geld wel waard.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 23:03:
Waar heb ik ooit gezegd dat ik niet wil wennen aan OS X? Volgens mij gaat het hier dan om het verschil tussen willen en kunnen.. Als ik het nooit gewild had was ik er ook nooit aan begonnen; tenslotte heb ik het OS een klein half jaar gebruikt; genoeg voor mij om inderdaad te ervaren dat ik er uiteindelijk niet aan kon wennen ( iets anders dan willen imho ;) ) In ieder geval was juist de post niet bedoeld om mijn zoveelste frustratie post neer te planten over dat het mij niet zinde, juist om eventuele switchers te informeren naar wat de mogelijkheden zijn.. Het is toch niet meer dan normaal om even iets te testen voordat je iets koopt? En ik heb toch niet alleen negatieve ervaringen over de ibook opgeschreven? :9 Anders zou ik toch niet meer hier posten? Vind het schitterend dat mensen hun ervaringen posten, natuurlijk, maar heb juist het idee dat mensen in de verdediging gaan alsof wat ik zeg complete onwaarheden zijn.. Anyway, dat is natuurlijk weer een zinloze discussie.. Ik zou iig mensen toch een powerbookje aanraden al was het alleen maar vnawege het betere kwaliteit scherm.. Dit merk je duidelijk, het contrast is veel beter en veel mooier op een powerbook (dit ligt waarschijnlijk aan een verschil in kwaliteit mbt de backlight), dat is dan ook zeker het geld wel waard.. :P
:> ik vergeef het je ;) het is zeker waar dat een PB een beter scherm heeft heb hier een 12" iB en een 12" PB, verschil is merkbaar, maar dat klopt toch ook wel iBookje is goedkoper.

Ik zag net een x86 notebook 15,4" voor 800€ allemaal lekker goedkoop, maar op het scherm wordt super bezuinigd goedkoperommel.

Wat ik in het algemeen soms wel jammer vindt is dat er wel eens mensen terug switchen omdat ze het systeem niet goed kende, ik sprak laatst iemand was terug naar windows gegaan voor dingen die op een Apple veeel beter konden en dat zelf helemaal niet door had, was wat met office, maar ook basis videobewerking enz. gelukkig heeft die nu weer een Apple.

Ik kom misschien wel heel postief Pro Apple over, maar ik ken bijde systemen zeer goed, ik ken Windows misschien nog wel beter als OS X, heb nog maar 3jaar ervaring met OS X.

Maar Windows kan niet tippen aan OS X, dit basseer ik op feiten van zeer veel IT Profs. die eerst niks van OS X wouden weten maar ze letterlijk de vergelijking heb gegeven met ontzettend veel dingen en dan zie je dat OS X krachtiger en stabieler is.

Tuurlijk heeft Windows voordelen, het heeft meer keuze in hardware , software vindt ik niet games kan ik alleen verzinnen, alles is er wel voor OS X.

Het blijft altijd persoonlijk, maar het vervelenste aan Windows vindt ik *persoonlijk* de traagheid van het systeem en de hangende vensters (dat er van die witte vlakken overblijven) ook vindt ik dat het niet snel werkt, helemaal met multitasking dat is persoonlijk maar ken zeer veel windows gebruikers die na eigen zeggen OS X mooier vinden werken als XP oid. maar ik dwaal af ;)

Als je echt een kleine laptop wil en het geld er voor over hebt moet je een 12" PB nemen, die is kleiner en lichter als een iBook, en is ook nog eens sneller. (het mobo van een PB is een stuk sneller dat maakt een PB altijd sneller als een iBook op de zelfde snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een Minolta Dimage Z1 digitale camera en een Canon MVX200 digitale in mijn bezit en ben dus van plan een Apple notebook aan te schaffen. Met deze notebook zou ik graag ook mijn opnamen en foto’s willen kunnen bewerken. Zou iemand mij kunnen vertellen welke notebook dan het meest geschikt zou zijn. Mijn budget is circa 1500 euro. Zat zelf te denken aan een 12” iBook. Maar vraag mij af of deze wel soepel alles zal kunnen bewerken etc. Ben geen veeleisende gebruiker al zeg ik het zelf, maar stel het wel op prijs alles netjes te kunnen bewerken etc., zou me er in de toekomst ook eventueel verder in willen verdiepen het is immers een leuk tijdvermaak. Een PowerBook is ook een mogelijkheid maar ik vraag me af of je dan wel niet heel veel geld betaald voor een systeem dat je bij een ander merk voor aanzienlijk minder geld kan krijgen. Ben 15 jaar en het is behoorlijke uitgave zoals jullie wel zullen begrijpen, ik kan dus wel wat advies gebruiken.

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De iBook kan het goed aan, maar de Powerbook iets beter (in snelheid zal het niet erg veel schelen).
1.5GHz tegenover 1.33GHz processor. Het enige wat écht verschil zal maken is dat de Powerbook een 5400rpm schijf heeft en de iBook 4200rpm.
Wil je er iets meer mee? Bijvoorbeeld een extern scherm aansluiten; dan ben je veel beter af met ene Powerbook.

Is het extra geld de Powerbook waard? Als je het kan betalen wel, anders is het vrij weinig verschil. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In jou 15 jarige geval zou ik zeker voor de iBook gaan en van die overige 500 euro een reepje Ram van 1 gig kopen, een goed extern (vga) scherm, en een externe firewire 400 harddisk. Dan heb je zeker meer waar voor je geld dan dat je het allemaal uitgeeft aan een PowerBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Oxi schreef op zondag 06 november 2005 @ 18:07:
De iBook kan het goed aan, maar de Powerbook iets beter (in snelheid zal het niet erg veel schelen).
1.5GHz tegenover 1.33GHz processor. Het enige wat écht verschil zal maken is dat de Powerbook een 5400rpm schijf heeft en de iBook 4200rpm.
Wil je er iets meer mee? Bijvoorbeeld een extern scherm aansluiten; dan ben je veel beter af met ene Powerbook.

Is het extra geld de Powerbook waard? Als je het kan betalen wel, anders is het vrij weinig verschil. :)
Snelheid merk je wel degelijk heb hier een 1.2Ghz iBook en een 1.33Ghz PB, FSB is ook sneller van een PB he, ik zou voor een 12" PB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb een beetje gespeeld met een iBook 12" 1.33GHz (nieuwste) en vergeleken met mijn Powerbook 12" 1.5GHz scheelde dat vrij weinig. Maar toen ik mijn Powerbook kocht was de nieuwste iBook nog een 1.2GHz, geen SMS op de HD, etc. Dus een compleet andere keuze.

Desalniettemin zou ik nu weer een Powerbook kopen. Máár ik ben al lang geen 15 meer en ik heb fatsoenlijke inkomsten. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Een 12" iBook met 1 GB Ram is echt genoeg voor de gemiddelde Photoshop benodigdheden, en het verschil met de 12" PB is mijns inziens niet groot genoeg om de €500 prijsverschil te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakBoy schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:48:
[...]

Ik heb 1 GB Geheugen (PB vorige generatie, 1.67 Ghz), maar FireFox wilt op de raarste momente vastlopen, dat ervaar ik ook op de iBook G4 met 512 MB geheugen.

Dat probleem zie ik eigenlijk overal binnen mijn opleiding bij mensen die iBook/PowerBook hebben met de laatste versie van FireFox..
FireFox vastlopen overkomt mij ook regelmatig maar dan op een Windows PC. Als ik dan opnieuw FireFox opstart moet ik een "profile" selecteren. Zal dus vast niet een Apple-FireFox probleem zijn hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:17

Nitai

Live the life you love.

@chieliek: als je dat krijgt, dan is Firefox nog actief in de processes op je Windows machine. Gewoon dat profile schermpje annuleren en dan CTRL+ALT+DEL en Firefox.exe even killen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitai schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:02:
@chieliek: als je dat krijgt, dan is Firefox nog actief in de processes op je Windows machine. Gewoon dat profile schermpje annuleren en dan CTRL+ALT+DEL en Firefox.exe even killen.
ok thnx... maar ut blijft een vreemd probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, mijn PB 15" heb ik nog steeds niet binnen. Afgelopen vrijdag was de kist geland waar hij in zat. En op vrijdag stond er ook direct: Out For Delivery AMSTERDAM, NH, NL 04 Nov 2005 09:17. Vrijdag niets gehad en vandaag tot op heden ook niets.

Ik dus bellen met de after sales. Krijg ik een Ierse dame aan de telefoon die zegt dat die Out For Delivery dus betekent dat de bak eerst naar Eindhoven gaat waar alles bij elkaar gezocht wordt (ik had ook nog een aantal accecoires besteld namelijk) waarna het weer naar mijn werk gestuurd zou worden. Ironisch genoeg werk ik op 5 mins. van Schiphol af, dus dat lijkt lekker omslachtig, maar goed.

Ok, het zijn dan wel frustraties die de boventoon voeren hier, maar het is gewoon niet te geloven dat de levering van al dat lekkers voor zo'n anti-climax kan zorgen :/

Voor de rest heb ik nog met de PB 17" kunnen spelen van een vriend van me en ik vond het wederom een aangename ervaring. Wat een heerlijke machines zijn dat ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Qorne schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 23:45:

Maar Windows kan niet tippen aan OS X, dit basseer ik op feiten van zeer veel IT Profs. die eerst niks van OS X wouden weten maar ze letterlijk de vergelijking heb gegeven met ontzettend veel dingen en dan zie je dat OS X krachtiger en stabieler is.
Sorry, maar dit is holle praat zoals je het hier opschrijft. Dit is het soort Apple-evangelisme waar mensen zich zo aan ergeren en ik ook, terwijl ik ook de nodige mensen "bekeer" ;) en dit notabene op een iBookje tik. Ik heb eigenlijk geen zin in een hele discussie die al miljoenen malen is gevoerd, maar een beetje tegengas kan geen kwaad.

Als je schrijft dat Windows niet kan tippen aan OS X dan dien je ook aan te geven op welk vlak. Want op het gebied van grote kantoor omgevingen is Windows absoluut koning (active directory, terminal server/citrix, etc). Voor de thuis gebruikers, ja daar zie ik meerwaarde van OS X en vooral om de reden: geen spyware, virussen en handige apjes als iPhoto enzo.

Het gaat niet om OS X of Windows, het gaat om "wat wil je doen" en "wat is daarbij het beste gereedschap?". Dat is echt niet altijd (zeker niet zelfs) de Mac.
Het blijft altijd persoonlijk, maar het vervelenste aan Windows vindt ik *persoonlijk* de traagheid van het systeem en de hangende vensters (dat er van die witte vlakken overblijven) ook vindt ik dat het niet snel werkt, helemaal met multitasking dat is persoonlijk....
Dan moet je toch eens een fatsoenlijke PC kopen want ik heb hier geen last van. Op mijn werk heb ik 2 pc's waaronder een pIII 700 mhz met 192 mb RAM. Da's niet veel maar om eerlijk te zijn vliegt het ding er over en heb ik weinig te klagen, behalve dan dat het misschien minder snel is als mijn p4. Hooguit slecht geschreven applicaties die wel eens lastig doen. Ik vind na 2.5 jaar Mac gebruik de Finder nog steeds een drama in vergelijking tot Explorer (je kunt niet eens een file moven met appeltje-x, kortom: don't get me started ;) ).

Ja, ik ben ook een Mac OS X fan maar om zo hoog van de toren te blazen als "Maar Windows kan niet tippen aan OS X", nee, dat zal je mij niet horen zeggen, dat is maar net op welk vlak je kijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 07-11-2005 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Q schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:55:
[...]

Sorry, maar dit is holle praat zoals je het hier opschrijft. Dit is het soort Apple-evangelisme waar mensen zich zo aan ergeren en ik ook, terwijl ik ook de nodige mensen "bekeer" ;) en dit notabene op een iBookje tik. Ik heb eigenlijk geen zin in een hele discussie die al miljoenen malen is gevoerd, maar een beetje tegengas kan geen kwaad.
true :)
Als je schrijft dat Windows niet kan tippen aan OS X dan dien je ook aan te geven op welk vlak. Want op het gebied van grote kantoor omgevingen is Windows absoluut koning (active directory, terminal server/citrix, etc). Voor de thuis gebruikers, ja daar zie ik meerwaarde van OS X en vooral om de reden: geen spyware, virussen en handige apjes als iPhoto enzo.
Windows is wat mij betreft absoluut NIET de koning. Active Directory kan op een Mac ook, en vergeet ook niet alternatieven als Novell, of OSX Server icm Open Directory. Bovendien is een OSX machine doorgaans in bijna elke bestaande omgeving te integreren, terwijl het toch een hele stunt is om een Windows machine te integreren in een non-MS netwerk.

Het voordeel van het gebrek aan virii en spyware spreekt wat dat betreft ook in het voordeel van OSX. Maar voor kantooromgevingen blijft het in mijn ogen vooral een kwestie van de afwegingen 'wat willen we?' en 'wat is qua beheer en implementatie het goedkoopst en doet toch wat we willen?' doen en dan kijken wat er uit komt.
Het gaat niet om OS X of Windows, het gaat om "wat wil je doen" en "wat is daarbij het beste gereedschap?". Dat is echt niet altijd (zeker niet zelfs) de Mac.
Precies, en daarom stel ik dus ook dat Windows zeker geen koning is als het gaat om bedrijfsomgevingen.
[...]
Dan moet je toch eens een fatsoenlijke PC kopen want ik heb hier geen last van. Op mijn werk heb ik 2 pc's waaronder een pIII 700 mhz met 192 mb RAM. Da's niet veel maar om eerlijk te zijn vliegt het ding er over en heb ik weinig te klagen, behalve dan dat het misschien minder snel is als mijn p4. Hooguit slecht geschreven applicaties die wel eens lastig doen. Ik vind na 2.5 jaar Mac gebruik de Finder nog steeds een drama in vergelijking tot Explorer (je kunt niet eens een file moven met appeltje-x, kortom: don't get me started ;) ).
Finder heeft zijn kuren, maar ik moet zeggen dat ik het toch niet zo heel rampzalig vind. Maar zo heeft iedereen zijn eigen mening. :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik wil er niet te lang hier op doorgaan, "Windows kan niet tippen aan OS X" klinkt wat Pro Apple en is wat snel door de bocht.

Maar ik werk met bijde systemen, en op een Mac gaat het allemaal sneller en het is altijd in 1 keer klaar, wat doe ik er mee: servertje opzetten, (van web tot open directory, backup servers enz)
en heb totaal geen onderhoud aan OS X workstations. Maar ik ga wel eens een boekschrijven :) valt me alleen op dat iedereen waar ik mee samen werk veel klanten die eerst windows hadden mij zien werken en allemaal naar Apple gaan, inmiddels zijn gegaan of zeer binnen kort de switch maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks mis met OSX
Niks mis met Linux
Niks mis met Windows.

Is OSX beter voor je? Dan neem je OSX.
Is Linux beter voor je? Dan neem je Linux.
Is Windows beter voor je? Dan neem je Windows.

OSX is niet het beste, OSX is het beste voor jou.
Linux is niet het beste, Linux is het beste voor jou.
Windows is niet het beste, Windows is het beste voor jou.

Zo, zijn we daar ook weer vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 10:04
Ik heb jaren windows gebruikt op werk, Als hobbie ben ik veel bezig geweest met linux. Ik vond mac altijd te duur en daarom heb ik het nooit kunnen ervaren (tot een dike maand geleden). Ik heb men moeder kunnen overtuigen om een mac te kopen als "start" pc en sindsdien gebruik ik altijd haar pc :)

Nu heb ik mezelf al een powerbook besteld om men desktop pc te vervangen. Ik zal er nog wel een weekje op moeten wachten.

Ik zou wel willen wachten op de intel versies voor de extra snelheid (niet dat ik die nodig heb) maar vooral voor dat hij dunner zou zijn enzo ... Maar dan moet ik nog zo lang wachten :p deze zal wel voldoen. De betere resolutie heeft me over de streep getrokken :) (was het enigste dat ik miste aan de pb's)

[ Voor 4% gewijzigd door anyonas op 07-11-2005 23:19 ]

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens,

Nadat mijn ouders een PowerBook gekocht hebben (ipv een iBook zoals ik had aangeraden, mijn complimenten voor de verkoper(s) van de Mac winkel in Uitgeest ;) ) ben ikzelf nu ook diep in mijn portemonee gedoken. De extra resolutie van de laatste update was het zetje dat ik nodig had.
Na lange tijd dit forum gevolgd te hebben heb ik me nu ook geregistreerd, dus jullie zijn nog niet van me af :)

Mijn Powerboekje is in bestelling en ik kan niet wachten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
Hallo mede-Ibook-gebruikers

Ik heb een vraagje over een Ibook.

Ik heb een Ibook gekocht.

Het gaat om een Ibook G3 12 inch

Specificaties :
G3 600 Mhz
348 MB Ram
20 GB Harddisk
Airport
Combo-drive

Als extra een Second Skin Grijs en een Macmouse.

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/1580/apple112ne.jpg

Ik heb hem gekocht voor 500 euro en de man brengt hem naar me huis.

Mijn vraag is : Goede deal of niet ? En is de snelheid een beetje wat? ( ga er niks bijzonders mee doen beetje internet/tekstverwerken )

Ik vraag dit omdat ik een Noob ben in Apple gebied .

Alvast bedankt :Y)

Owja : De accu gaat 2 uur mee .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carfreak02 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:41:

Specificaties :
G3 600 Mhz
348 MB Ram
20 GB Harddisk
Airport
Combo-drive

[afbeelding]

Mijn vraag is : Goede deal of niet ? En is de snelheid een beetje wat? ( ga er niks bijzonders mee doen beetje internet/tekstverwerken )

Beetje raar dat je eerst iets koopt en dat je daarna vraagt of je dat goed hebt gedaan of niet... Het lijkt me dat je vóóraf eerst je research doet voordat je zoiets koopt.

Enfin, om je vraag te beantwoorden: voor tekstverwerken en internetten is het meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMO is het nogal duur; een G3 is toch niet echt rap meer. Als je al een toetsenbord, muis en monitor hebt kun je voor dat geld (bijna) een nieuwe MacMini kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:58:
IMO is het nogal duur; een G3 is toch niet echt rap meer. Als je al een toetsenbord, muis en monitor hebt kun je voor dat geld (bijna) een nieuwe MacMini kopen.
Hoezo een toetsenbord en muis ??

Een laptop is om mee te nemen hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Mja, ik vind het zelf ook behoorlijk duur, al zal het tekstverwerken en internetten erop wel lukken. Ik zou er alleen wel wat RAM bijstoppen, 384 is niet heel erg veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PowerBook to gain iSight, iBook to go widescreen in 2006

By Kasper Jade

Published: 05:30 PM EST
Along with its transition to Intel processors, Apple Computer in the first half of next year will introduce new eye-catching industrial designs for both of its laptop offerings, AppleInsider has learned.

Although the Mac maker has only gone on record in saying that the first Intel-based Macintosh systems are due by the middle of 2006, information passed on by extremely reliable sources indicates that the company is on track to begin introducing its first Intel machines much sooner.

With the initiation of the Intel Power Mac project last month, all five of Apple's Intel Macintosh projects are now said to be underway and moving at an exhaustive, yet fruitful pace. It should come as no surprise that Apple chief executive Steve Jobs is reportedly leading the charge, with his heart set on making 2006 the next 1984.

Without getting into specific dates at this time, sources familiar with Apple's Macintosh hardware roadmap say the company is striving to unveil a completely redesigned set of Intel iBook laptops just in time for next year's K-12 educational buying season, which takes place around April or May.

Apple currently offers iBooks with either a standard 12- or 14-inch screen, but looks poised to introduce a completely new model built around (what appears to be) a 13-inch widescreen. Whether the company will offer other iBook models or standardize around the new widescreen model remains unknown.

Expected to make its debut even earlier than the new iBooks will be Apple's first Intel-based PowerBook, sources added. The new 15-inch PowerBook will carry over many of the design elements and styles that have made its aluminum PowerBooks so successful, but will be about 20- to 25-percent thinner than today's model.

The 12-inch PowerBook is no longer on Apple's roadmap -- as reported in August -- and the new Intel-based 17-inch model is slated for release several months later.

Following a trend that began with Apple's new iMac desktops last month (and first predicted in this AppleInsider report), both the new 15- and 17-inch are scheduled to include a built-in iSight video camera. As is the case with the iMac, the cams will be centered in the PowerBook's upper display bezel. The latest version of Apple's Photo Booth application will also be included with the new PowerBooks.

As part of its transition to Intel processors, sources also recently told AppleInsider that Apple wants to be one of the first PC manufacturers out of the gate with Intel's upcoming dual-core processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Linkje naar het originele artikel: http://appleinsider.com/article.php?id=1359

En dat ziet er goed uit, qua toekomstige updates :9 Duurt alleen nog even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien ff zo tussendoor:

Waarom lees ik van sommigen dat ze nog lopen te praten over een G3 dat die langzamer is of dat iemand die niet moet aanschaffen?
Bedoel weet jij waar die ander het voor wil gebruiken?
Bedoel je ene tekstdocumentje openen of surfen via het web vereist echt geen G5 dual 2,5 hoor :D

@ ' carfreak02' :

Dat is een mooie prijs en helemaal niks mis mee!

Check wel even voordat je geld overhandigd via www.tweedehandsmac.nl het serienummer
of het niet gestolen is.
Gewoon doen is standaard en elke Mac gebruiker doet dat en begrijpt als jij het ook zou doen;.
Daarnaast kun je hiermee nog 2 / 3 jaartje lekker tekstverwerken/photoshoppen/mailen/surfen etc etc.
Mischien 1 plaatje geheugen extra als je meerdere ( meer dan 6) vensters opend zodat alles soepel blijft lopen. Nee hoor prima dingetje en dat die accu nog 2 uur meegaat is byzonder want dat betekend dat die verkoper er zuinig op is geweest.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom lees ik van sommigen dat ze nog lopen te praten over een G3 dat die langzamer is of dat iemand die niet moet aanschaffen?
Het enige wat erover gezegd werd is

"IMO is het nogal duur; een G3 is toch niet echt rap meer.", door Playboy Mansion.

Daar heeft hij wat mij betreft 100% gelijk in, een G3 op 600 MHz is gewoon niet zo snel meer. Ook is 500 euro dan best prijzig. Voor dat geld kun je ook een nieuwe mac mini kopen, met een G4 die alleen qua kloksnelheid al 3x zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
Kurkentrekker schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:55:
[...]

Het enige wat erover gezegd werd is

"IMO is het nogal duur; een G3 is toch niet echt rap meer.", door Playboy Mansion.

Daar heeft hij wat mij betreft 100% gelijk in, een G3 op 600 MHz is gewoon niet zo snel meer. Ook is 500 euro dan best prijzig. Voor dat geld kun je ook een nieuwe mac mini kopen, met een G4 die alleen qua kloksnelheid al 3x zo snel is.
Tja je ken wel zeuren over die Mac mini maar je moet dan ook een scherm erbij kopen ;)
PC heb ik al dus zo'n mini hoef ik niet . Tocb bedankt voor je mening }:O
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:57:
Mischien ff zo tussendoor:

Bedoel weet jij waar die ander het voor wil gebruiken?
Bedoel je ene tekstdocumentje openen of surfen via het web vereist echt geen G5 dual 2,5 hoor :D

@ ' carfreak02' :

Dat is een mooie prijs en helemaal niks mis mee!

Check wel even voordat je geld overhandigd via www.tweedehandsmac.nl het serienummer
of het niet gestolen is.
Gewoon doen is standaard en elke Mac gebruiker doet dat en begrijpt als jij het ook zou doen;.
Daarnaast kun je hiermee nog 2 / 3 jaartje lekker tekstverwerken/photoshoppen/mailen/surfen etc etc.
Mischien 1 plaatje geheugen extra als je meerdere ( meer dan 6) vensters opend zodat alles soepel blijft lopen. Nee hoor prima dingetje en dat die accu nog 2 uur meegaat is byzonder want dat betekend dat die verkoper er zuinig op is geweest.
Bedankt voor het advies MM2005 hier heb ik wat aan :) Ik heb hem al gechekt en geen diefstal :Y)
Geheugen kan altijd nog :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als reactie op Kasper Jade’s verhaal.

Ik vind het hartstikke interessant om te lezen wat mensen denken te verwachten van de nieuwe toekomstige iBook / PowerBooks maar dat is wel nog even 5 a 6 maanden wachten. Behoorlijke tijd om te wachten op iets waarvan nog niemand exact weet wat het is en hoe het gaat werken. Is dit veelbelovende artikel met verwachtingen voor over een ruime 5 maanden een argument om nu wel of niet een iBook / PowerBook aan te schaffen?

Ik denk van niet, jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Echt niet nee.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor de iBook blijft het verhaal dat de prijs daarvan prima is en de geleverde specs dermate goed zijn dat je voor de iBook echt geen 5 maanden gaat wachten. Voor de PB's is dat nog steeds zo dat deze gewoon te duur zijn.

Echter, het ziet er dus wel steeds meer naar uit dat zowel Intel als Apple hun uiterste best doen om de eerste serie Powerbooks als totaal paradepaardje neer te gaan zetten qua specs en tijdsschema. Nu al uitlekt dat ze al 25% dunner zijn kan ik me bijna niet voorstellen wat voor hardware ze gaan gebruiken, maar alleen de GPU biedt nog echte ruimte voor speculatie.... maar voorlopig gaat de CPU zoiets als een Yonah of Meron worden ofwel dermate snel dat we allemaal blij worden...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speculaties over toekomstige hardware van Apple komen bijna nooit uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Wie heeft hier al een nieuwe 17" PB met het hoge res. scherm?

Ben heel benieuwd hoe snel die is en hoe lang de accu met airport ongeveer meegaat...
Snelheid is lastig te bepalen natuurlijk ik heb nu een PB 1.33Ghz en zit te kijken naar een 17" maar ik wil weten hoeveel hoeveel ik er op vooruit zou gaan, (dat ik een beter scherm krijg en meer aansluitingen bla bla dat weet ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Morgen komt mijn PB 15" binnen vanuit Shanghai.
Hij is vandaag al aangeboden maar schijnbaar bieden ze (TNT) het pakket alleen aan tussen 9 en 17 uur, tjah ieder normaal mens zit dan op zijn werk.

Ik kan je dus helaas niet helpen met de ervaring voor de 17" maar ik zal ongetwijfeld lovend zijn over de snelheid aangezien hij mijn iBook 800Mhz gaat vervangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Hoe groot is de kans dat de nieuwe Intel Ibooks tegelijkertijd een scherm krijgen met 'n hogere resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
(29,556323 + Pi-1)%

Op stomme vragen krijg je een stom antwoord :P

[ Voor 62% gewijzigd door The Evil Brain op 08-11-2005 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
RSP schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:59:
Hoe groot is de kans dat de nieuwe Intel Ibooks tegelijkertijd een scherm krijgen met 'n hogere resolutie?
Hoe groot wil je die kans schatten? Wat wil je horen. Speculatieve vragen kan je je beter stellen op websites als macosx.nl of macrumors.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
1+1=2
ga naar een waarzeggster ofzo, want naast haar en apple kan niemand je hier iets over vertellen, dus...

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
Je moet je afvragen of het uberhaubt praktisch is om een nog hogere resolutie te hebben.
Alles wordt dan nog kleiner en met dit in het achterhoofd denk ik niet dat de resolutie nog verder verhoogd zullen worden.
Maar zoals hier al eerder gezegd is, meer als speculeren kunnen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De powerbooks zijn al geupgrade, en daar was een grotere resolutie geen probleem. De dock is scale-able, de fonts zijn groter te zetten :)

Specificaties :
G3 600 Mhz
348 MB Ram
20 GB Harddisk
Airport
Combo-drive

[....]
Zeer netjes, een exact gelijke iBook staat op marktplaats, en daar staat al een bod van 680 euro op :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Qorne schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:49:
Wie heeft hier al een nieuwe 17" PB met het hoge res. scherm?

Ben heel benieuwd hoe snel die is en hoe lang de accu met airport ongeveer meegaat...
Snelheid is lastig te bepalen natuurlijk ik heb nu een PB 1.33Ghz en zit te kijken naar een 17" maar ik wil weten hoeveel hoeveel ik er op vooruit zou gaan, (dat ik een beter scherm krijg en meer aansluitingen bla bla dat weet ik ;) )
In ieder geval maakt de 15" de specificaties waar. Gaat gewoon lekker ~5 uur mee met de batterij. Dit wel onder normale omstandigheden, dus af en toe een flimpje kijken, dan weer iets bewerken, dan weer via kabel internetten onder de minimale omgeving, etc etc. Al met al een redelijke accuduur voor een high end laptop met deze snelheid. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Chaser2600 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:14:
Je moet je afvragen of het uberhaubt praktisch is om een nog hogere resolutie te hebben.
Alles wordt dan nog kleiner en met dit in het achterhoofd denk ik niet dat de resolutie nog verder verhoogd zullen worden. Maar zoals hier al eerder gezegd is, meer als speculeren kunnen we niet.
De resolutie is voor mij best van belang, dat is wat me nu tegenhoudt van het kopen van een 12" iBook.
Ik snap best dat 't nog gissen is maar aangezien mensen ook weten DAT er nieuwe iBooks komen, is het toch niet geheel onlogisch dat er ook mensen zijn die weten wat de specs gaan worden van deze apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSP schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:28:
[...]

De resolutie is voor mij best van belang, dat is wat me nu tegenhoudt van het kopen van een 12" iBook.
Ik snap best dat 't nog gissen is maar aangezien mensen ook weten DAT er nieuwe iBooks komen, is het toch niet geheel onlogisch dat er ook mensen zijn die weten wat de specs gaan worden van deze apparaten?
Ik blijf er gewoon tegenaan hikken dat ik bang ben dat een 12" me tegen gaat staan op den duur... Iedereen kan wel zeggen dat ik een uurtje in de Apple Centre moet kijken naar zo'n scherm, maar ik heb niet het idee dat dat veel nut heeft... Ben bang dat als ik straks 4 uur achter elkaar een verslag aan het tikken ben oid. dat ik helemaal tuureluur wordt! Afstand laptop-gezicht is ongeveer 50cm. Iemand met dezelfde afstand goeie of slechte ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik ben zelf gelukkige bezitter van een 14" ibook, ook een 1024*768 scherm. Voor webbrowsen en verslagen tikken gaat dat prima. Als ik iets moet bewerken in Photoshop of Flash, dan wacht ik liever tot ik thuis ben. Het noodzakelijke werk is te doen, maar wil ik serieus photoshoppen dan heb ik daar thuis wel meer scherm ruimte voor.

Ik heb 1024*768 nog nooit als een beperking gezien bij het maken van verslagen en het bekijken van sites / opzoeken van informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Ik werk een heleboel uur per dag op een 12" iBook en het bevalt prima, nergens last van, ik mis m'n dualscreen niet eens eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een jaar met alleen een 12" iBook gewerkt zonder externe monitor. Meestal wel meer dan 8 uur per dag en daar had ik helemaal geen problemen mee. Programmavensters zijn bij Mac OS namelijk veel efficiënter op het bureaublad te plaatsen. Nu heb ik wel een 17" monitor erbij, maar als ik een paar dagen zonder die monitor werk, mis ik hem eigenlijk helemaal niet.
Zelfs met twee Word documenten tegelijk bezig zijn vind ik op een 12" monitor niet vervelend.

Op mijn werk had ik een laptop met een 14" scherm op 1024x768 en daar kon ik echt niet fijn mee werken. Ik heb zowel thuis als op werk altijd heel veel programma's tegelijk openstaan, met soms meerdere vensters per programma. Onder Mac OS kun je veel gemakkelijker tussen vensters en/of programma's wisselen.

Via de menubalk kun je heel veel dingen monitoren en de dock is een quicklaunch bar en start menubalk in één, in plaats van dubbelop.

Mensen die gewend zijn op de pc op hogere resoluties te werken, kunnen beter niet overstappen naar een 12" met lage resolutie, maar als je dat nooit gewend bent en toch alle dingen kunt doen, is het geen probleem. Slecht voor je ogen is het in ieder geval niet. Werken op een veel hogere resolutie met een iets groter scherm lijkt me veel slechter voor je ogen (kleinere letters).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als een 14" Ibook dezelfde resolutie draait als een 12" Powerbook, dan moet het op die PB toch allemaal kleiner zijn? Het is en blijft natuurlijk de ideale laptop voor onderweg (de 12") en daarom zie ik ook geen voordeel t.o.v. de 14" ibook. of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:34:
Maar als een 14" Ibook dezelfde resolutie draait als een 12" Powerbook, dan moet het op die PB toch allemaal kleiner zijn? Het is en blijft natuurlijk de ideale laptop voor onderweg (de 12") en daarom zie ik ook geen voordeel t.o.v. de 14" ibook. of zie ik iets over het hoofd?
Snelheid, CPU is sneller Superdrive.
dat zijn een paar voordelen, PB is een 12,1"TFT en is van betere kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:34

BaT

Canaria schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:09:

Mensen die gewend zijn op de pc op hogere resoluties te werken, kunnen beter niet overstappen naar een 12" met lage resolutie, maar als je dat nooit gewend bent en toch alle dingen kunt doen, is het geen probleem.
Daar ben ik het niet mee eens; ik heb al zo'n 7/8 jaar een 19" Iiyama, en draai al dus die gehele tijd m'n desktop in Windows op 1600*1200. Als ik op m'n PowerBook werk, heb ik helemaal geen last van het feit dat ie "maar" op 1024*768 werkt; de meeste internet sites zijn toch voor deze res. ontworpen; daar komt bij dat je m.b.v. expose toch wel overzicht behoud (zowel als tussen alle geopende vensters, als tussen de geopende vensters van een bepaalde applicatie).

[ Voor 8% gewijzigd door BaT op 10-11-2005 15:39 ]

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BaT schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:11:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens; ik heb al zo'n 7/8 jaar aan 19" Iiyama, en draai al dus die gehele tijd m'n desktop in Windows op 1600*1200. Als ik op m'n PowerBook werk, heb ik helemaal geen last van het feit dat ie "maar" op 1024*768 werkt; de meeste internet sites zijn toch voor deze res. ontworpen; daar komt bij dat je m.b.v. expose toch wel overzicht behoud (zowel als tussen alle geopende vensters, als tussen de geopende vensters van een bepaalde applicatie).
kun je eens een screenshotje maken om te laten zien hoe dat expose eruit ziet als voorbeeld ter indicatie hoe de gemiddelde website eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Afbeeldingslocatie: http://www.advance-studios.com/corne/expose2.png
:) dit is net gemaakt op een 12" PB

[ Voor 13% gewijzigd door Qorne op 09-11-2005 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de tekst niet eens lezen (1400*1050 @ 15" X86, ik "mis" pixels), ik neem aan dat je ze eerst vergroot?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:34:
Ik kan de tekst niet eens lezen (1400*1050 @ 15" X86, ik "mis" pixels), ik neem aan dat je ze eerst vergroot?
Is ook niet bedoeld om te kunnen lezen. Dit is namelijk een screenshot van Exposé in actie :)
Met één druk op de knop (of één muisbeweging) een overzicht van alle vensters binnen een applicatie.

Ik gebruik het vooral tijdens downloaden. Hoewel je de tekst niet kan lezen, zie je wel in één oogopslag de voortgang van een download in het downloadvenster, dat achter het normale browservenster verborgen zit. Meerdere browservensters open heb ik nooit, ik heb liever 20 tabs open in Camino dan 20 vensters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok sorry, te vroeg met mijn reactie

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik ben geen OSX persoon ;(

Maar ik zou toch wel erg graag een "paper-size" powerbook willen :9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Hij is scherper als je hem even in een nieuwe tab/window opend, op ff opslaat.
Maar het is idd niet de bedoeling dat je zo zit te internetten.

Ik denk dat jij denkt dat de venster worden geresized, dat je zo een overzicht krijgt, dat is niet waar.
Ik kan een filmpje gaan maken hoe het werkt, maar je kan ook naar de Apple Exposé site lijkt me? als je toch ff een filmpje wil met bepaalde sites kan dat wel ff ...... (als ik tijd heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://images.apple.com/m...os/apple-tiger-expose.mov
Bij deze een direct-link (24.1MB)

Als ik dit filmpje mag geloven, is het juist wél zo dat je vensters tijdelijk worden geresized, en je ze daarna "full-screen" kan openen.... of sla ik de plank nu totaal mis?

Verder vroeg ik me af of de hotkeys niet beter onder F1-F4 kunnen vallen, zelf hou ik mijn linkerhand bijna altijd in WASD configuratie tijdens het browsen (zodat ik bij Ctrl, Shift en Alt, Tab, X-C-V-W-T-A-F kan)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik denk dat DesertStorm denkt dat als je exposé aan het gebruiken bent, de vensters dan ook kunt gebruiken, maar het is meer het idee om het te gebruiken om al je vensters te zien, om er vervolgens op te klikken om desbetreffend venster naar voren te krijgen :)

Een soort van multitasken, maar niet door alt of appeltje / tab te gebruiken, maar door alle vensters in levende lijve te zien

[ Voor 23% gewijzigd door domi235 op 09-11-2005 16:55 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:46
Qorne schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:46:
Hij is scherper als je hem even in een nieuwe tab/window opend, op ff opslaat.
Maar het is idd niet de bedoeling dat je zo zit te internetten.

Ik denk dat jij denkt dat de venster worden geresized, dat je zo een overzicht krijgt, dat is niet waar.
Ik kan een filmpje gaan maken hoe het werkt, maar je kan ook naar de Apple Exposé site lijkt me? als je toch ff een filmpje wil met bepaalde sites kan dat wel ff ...... (als ik tijd heb)
Qorne: QuarkXpress 6.0 final onder in :P

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Qorne schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:40:
:) dit is net gemaakt op een 12" PB
Dat is wel een hele drukke dock, helemaal voor een 12" scherm, vind je dat echt lekker werken ?
QS is echt ideaal als je met een laptop werkt, stukken makkelijker dan via de trackpad zo'n mini dock icoontje aan klikken.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:50:
Verder vroeg ik me af of de hotkeys niet beter onder F1-F4 kunnen vallen, zelf hou ik mijn linkerhand bijna altijd in WASD configuratie tijdens het browsen (zodat ik bij Ctrl, Shift en Alt, Tab, X-C-V-W-T-A-F kan)
Kan ingesteld worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Deacon schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:40:
[...]

Dat is wel een hele drukke dock, helemaal voor een 12" scherm, vind je dat echt lekker werken ?
QS is echt ideaal als je met een laptop werkt, stukken makkelijker dan via de trackpad zo'n mini dock icoontje aan klikken.
Ik heb ook een drukke dock, ook klein maar met redelijk grote magnification, op die manier is het prima te doen. Quicksilver gebruik ik niet meer sinds Spotlight er is. Maar Spotlight gebruik ik wel heel vaak als applicatie launcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon

Deacon

Jup, en het kan zelfs zonder handen. Alleen kijken mensen je een beetje raar aan als je in de klas tegen je iBook "expose aan" roept :D

[ Voor 6% gewijzigd door Deacon op 09-11-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

scan schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:57:
[...]

Qorne: QuarkXpress 6.0 final onder in :P
Ja klopt, geloof het of niet, alle cds rippen wij naar de server in een zipje, voor het bedrijf waar ik nu voor werk heeft alle licenties :)
Deacon schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:40:
[...]

Dock is nu nog dikker :) collega van me heeft de zelfde laptop en heeft nog meer in zijn Dock. ik gebruik alle Apps eigenlijk ook, zit met 2 email programmas bijv. omdat ik in verschillende omgevings zit en Entourage iets makkelijker is met Exchange.

Qorne is ook aan het kijken naar een 17" maar ik wacht nu nog ff tot de Intel switch eerst nog even wat opdrachten afmaken en dat kan op de iMac en op de PB nu ook wel, het is meer gemak een nieuwe en grotere PB (12" kan wel maar hang hem nu als ik niet on-the-road ben aan een ander scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haat het feit dat ik nog altijd zelf de keuze moet maken of ik een powerbook ga kopen :{

Het hele punt bij mij is dat ik binnenkort begin met beide rijbewijzen, en een "speeltje" (want meer is het voor mij niet) als een 12" powerbook wel erg duur is.

Ik neem overigens aan dat hij van magnesium is, en dus keihard krast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:04:
Ik haat het feit dat ik nog altijd zelf de keuze moet maken of ik een powerbook ga kopen :{

Het hele punt bij mij is dat ik binnenkort begin met beide rijbewijzen, en een "speeltje" (want meer is het voor mij niet) als een 12" powerbook wel erg duur is.

Ik neem overigens aan dat hij van magnesium is, en dus keihard krast?
Haha niet alles van Apple krast :P De Powerbook gebruikt een alumunium legering. Deze krast absoluut niet, en het is supermooi materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aluminium? Mooi zo, want mijn huidige X86 laptop met magnesium behuizing wil ik duidelijk niet met een stekkerdoos in mijn tas gooien ;) Helaas krast hij wel langzaampjes van normaal gebruik, van die kleine miniscuule krasjes van 2cm lang.

Mogelijk ga ik dan toch voor een wat oudere powerbook, zo duur zijn ze niet meer 2ehands.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Koop er voor 20 euro een second skin bij, krast ie helemaal niet :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Nofl to DesertStorm, maar veel wat je vraagt staat prachtig uitgelegd op de Apple.nl site, over de soort behuizing, hoe alles werkt.
Je bent vast al eens op apple.nl geweest ;) maar er staat super veel op, neem het (nog) eens door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het is algemeen bekend dat dat natuurlijk verkooppraat is... Gebruikers ervaringen van Powerbook eigenaren zeggen natuurlijk veel meer dan wat er op de Apple site staat, ook al ben ik met je eens dat de info over de krassen al wel op het internet te vinden is.

Verwijderd

Het verkooppraat gehalte van Apple is inderdaad sky-high ;) Zo las ik ooit dat een 17" scherm een "astonishing" 40% meer beeld gaf dan een 15" scherm :o :+

En als ik een second skin zou nemen, dan zou ik net zo goed een iBook kunnen aanschaffen :)

/me duikt weer in google.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Zo las ik ooit dat een 17" scherm een "astonishing" 40% meer beeld gaf dan een 15" scherm
Maar daar zit dan weer een kern van waarheid in...
1024*768 = 786.432
1280*1024 = 1.310.720

Ik weet niet welke resolutie die 17" gebruikt, maar als het 1280*1024 is dan zijn het zelfs 60% meer pixeltjes die je ziet :)

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:17
Heeft iemand ervaring met deze webshop http://www.sshstores.com/ ? Op deze site verkopen ze namelijk voor erg weinig Apple computers....

Betalen via Wester Union Money Transfer.... hmmmmz dat zet je aan het denken

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
O.D.Smolik schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:19:
[...]

Haha niet alles van Apple krast :P De Powerbook gebruikt een alumunium legering. Deze krast absoluut niet, en het is supermooi materiaal.
Yeah right..... als je hem met fluwelen handschoentjes gaat gebruiken mischien.

Ik ben één van de weinige arme schooiers in mijn vriendenkring met een iBook, de rest is allemaal powerbook eigenaar en ik hoor ze allemaal zeggen...... k*t Reind die iBook van jou blijft wel mooi.

Bij normaal tot redelijk hufterig gebruik (het zijn allemaal dj's dus die powerbooks belanden ook in platentassen e.d) krijg je krassen en deukjes. Doe je niks aan, dat hoort nou eenmaal bij een gebruiks voorwerp.

Overigens vind ik krasjes op een powerbook minder storend dan een kras op een iBook, op een powerbook zie je ze wat minder snel.

Vandaag trouwens een powerbook in handen gehad die iets verbogen was en niet lekker meer sloot, nog een nadeel van alu..... als het een beuk krijgt en het buigt ben je de spreekwoordelijke *** ;-)

Overigens komt er volgend jaar zodra de intel macs uit komen bij mij ook een powerbook. DVI aansluiting mis ik nu namelijk nog wel eens.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54
Flatwhite schreef op donderdag 10 november 2005 @ 01:07:
Heeft iemand ervaring met deze webshop http://www.sshstores.com/ ? Op deze site verkopen ze namelijk voor erg weinig Apple computers....

Betalen via Wester Union Money Transfer.... hmmmmz dat zet je aan het denken
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet echt vertrouwd vind overkomen, zag ze gisteren ook al staan tussen advertenties op Marktplaats. Ze bieden bijvoorbeeld een iBook 1.42 Ghz met 512MB, 60GB en SuperDrive aan voor € 850,- terwijl die nieuw € 1349,- kost. Lijkt mij een nogal groot prijsverschil, omdat zo'n iBook maximaal 3 maand oud is. Doet mij denken aan een eerder website die iPod mini's met 6Gb voor € 110,- aanbood en 20GB's voor € 160,- Bleken een paar weken later ook oplichters te zijn. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar vind het nogal verdacht.

• Trin1ty
  • Laatst online: 30-01-2024

Trin1ty

Uhm..

Sinds een week mijn nieuwe 12" ibook binnen. Superfijn apparaat al zeg ik het zelf. Alleen MAC OS is het al waard ;)

Wat me wel een beetje tegenvalt is de constructiekwaliteit van de ibook. Niet zozeer de plastic 'feel' want ik van dat witte wel stoer (echt apple) maar met name kleine dingen als dat de batterij niet netjes naadloos aansluit op de rest van de ombouw, het 'kraken' van het bovendek links als je er met je hand op rust. Ik heb de mogelijkheid gehad om er meerdere te zien en ze hebben dat vrijwel allemaal.
Ik begrijp dat Apple de ibook dan wel als consumer laptop ziet en dat je voor betere kwaliteit de powerbook moet hebben maar toch. Viel mij (is pas mijn eerste apple, als je de ipod niet meetelt :D) een beetje tegen. Maar de prijs en MAC OS maakt alles goed, zelfs dat :P

• Rem_co
  • Laatst online: 03-01-2022
Ja dat kraken links vind ik ook 1 van de mindere dingen. Als je aan het typen bent heb je de hele tijd z'n kraakgeluid. Is jammer vind ik.

• carfreak02

Specificaties :
G3 600 Mhz
348 MB Ram
20 GB Harddisk
Airport
Combo-drive

[afbeelding]

Mm nog even over nagedacht .. :o
En tot de conclussie gekomen dat ik nog even door spaar voor een nieuwe 12 inch.
Ik weet nog niet of het een Ibook wordt of een powerbook.
Ik zal dit topic ook even gaan doorlezen naar jullie ervaringen :z .

Ik vond 500 euro toch een hoop geld voor een oud model , en zonder garantie en zonder bon.
Het speelt zeker ook een rol dat ik nog maar een 15 jarige student ben.
En natuurlijk ook hety geld niet op mijn rug heb groeien.
Al heb ik wel een aardig inkomen.
De ibook was trouwens uit 2001 dus hij was 4 jaar oud :X .
Misschien betekent dit niet veel maar ik vind van wel 8)7 .

Vinden jullie het ook een beetje een goede keuze? :9

Nog iedereen bedankt voor zijn mening _/-\o_

Groeten Jordy :)

• m-m
  • Niet online

m-m

Trin1ty schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:02:
Sinds een week mijn nieuwe 12" ibook binnen. Superfijn apparaat al zeg ik het zelf. Alleen MAC OS is het al waard ;)

Wat me wel een beetje tegenvalt is de constructiekwaliteit van de ibook. Niet zozeer de plastic 'feel' want ik van dat witte wel stoer (echt apple) maar met name kleine dingen als dat de batterij niet netjes naadloos aansluit op de rest van de ombouw, het 'kraken' van het bovendek links als je er met je hand op rust. Ik heb de mogelijkheid gehad om er meerdere te zien en ze hebben dat vrijwel allemaal.
Ik begrijp dat Apple de ibook dan wel als consumer laptop ziet en dat je voor betere kwaliteit de powerbook moet hebben maar toch. Viel mij (is pas mijn eerste apple, als je de ipod niet meetelt :D) een beetje tegen. Maar de prijs en MAC OS maakt alles goed, zelfs dat :P
Wat ik vooral erg jammer vindt is de zeer slechte aansluiting van het paneeltje met de poorten aan de linkerkant. Tussen dat ding en de rest van de behuizing zit bij mij onder best een grote naad waar al duidelijk vuil in is gaan zitten. Zonde!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
En toch zit het allemaal stevig in elkaar. En plastic kraakt nou eenmaal mensen...... ik ken persoonlijk geen enkele plastic laptop die niet van zich laat horen als je hem op pakt.

Dat van de accu is inderdaad zonde, helemaal omdat ik er met de oude accu (voor het inruil programma) geen last van had.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

carfreak02 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 13:46:
[...]

Mm nog even over nagedacht .. :o
En tot de conclussie gekomen dat ik nog even door spaar voor een nieuwe 12 inch.
Ik weet nog niet of het een Ibook wordt of een powerbook.
Ik zal dit topic ook even gaan doorlezen naar jullie ervaringen :z .

Ik vond 500 euro toch een hoop geld voor een oud model , en zonder garantie en zonder bon.
Het speelt zeker ook een rol dat ik nog maar een 15 jarige student ben.
En natuurlijk ook hety geld niet op mijn rug heb groeien.
Al heb ik wel een aardig inkomen.
De ibook was trouwens uit 2001 dus hij was 4 jaar oud :X .
Misschien betekent dit niet veel maar ik vind van wel 8)7 .

Vinden jullie het ook een beetje een goede keuze? :9

Nog iedereen bedankt voor zijn mening _/-\o_

Groeten Jordy :)
Dat zal de verkoper leuk vinden ;) Je had hem toch in 6 minuten gekocht? :o

• carfreak02
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:43:
[...]

Dat zal de verkoper leuk vinden ;) Je had hem toch in 6 minuten gekocht? :o
Ach hij vond het niet erg volgens mij .
Hij had volgens zeggen nog een andere koper :Y)

Verwijderd

Wat laf :(

• Derek S.
  • Niet online
Nee, ik vond het fantastisch dat je hem niet kocht, en leuk dat je dit ook even bij mij meldt. :/

• Deacon

Deacon

Rem_co schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:32:
Ja dat kraken links vind ik ook 1 van de mindere dingen. Als je aan het typen bent heb je de hele tijd z'n kraakgeluid. Is jammer vind ik.
Daar heb ik geen last van bij mijn 14" iBook, ik had wel last van een tobo die niet helemaal goed vast lag en daardoor veel lawaai maakte tijdens het typen. Maar met een stuk wit plastic verpakkings materiaal was dat zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O.D.Smolik schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:19:
[...]

Hij corrodeerd wel, je moet de pB 17" van een maat van mij eens zien. 3 maandjes oud, al helemaal versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 08:52:
[...]

Hij corrodeerd wel, je moet de pB 17" van een maat van mij eens zien. 3 maandjes oud, al helemaal versleten.
mijn PB is iets van 18maanden oud en heeft 1 krasje wat ik zelf heb gedaan, en je moet heeel erg goed kijken.
Ik laat er ook wel eens iets op vallen en dat zie je gelukkig niet :) alles heeft zijn grens natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, ik hoor een beetje weinig over de post van iemand over de shop: http://sshstores.com/index.php

Het lijkt wel een oplichterij... want volgens mij kun je een notebook alleen voor zo weinig aanbieden als je hem eerlijk gestolen hebt, of als je sowieso een oplichter bent die alleen maar geld wil vangen zonder een product uit te leveren!
Ben benieuwd wie hiermee in zee durft te gaan
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.