[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.761 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Omdat [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml] een beetje vervuild raakte door alle offtopic reacties, maar het topic toch een nuttige plaats was om verschillende ervaringen met Apple laptops voor en na de aanschaf te bespreken, hier een nieuw deel.

Vooraf nog even wat richtlijnen:

Blijf ontopic. Dit topic gaat over gebruikerservaringen met iBooks of PowerBooks, niet over de nieuwste roddels en speculaties, en ook niet over je persoonlijke problemen met de hardware en software. Troubleshooting mag je in een nieuw topic doen.
• Vragen over Apple Developer Connection, studentenkorting of andere aanbiedingen zijn in principe off-topic.
Doe zelf ook wat moeite. Lees voorgaande topics, en ga als het even kan gewoon eens langs bij een lokaal AppleCentre. Je eigen ervaringen zijn altijd meer waard dan die van een ander :)

En dan nog even wat linkjes:

[rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml]
Apple.nl - Powerbook
Apple.nl - iBook
Nieuwe ibook vs oude powerbook
Nieuwe Powerbooks (Q1 2005)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Gluten Parody schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:00:
Bij Mail-a-mac betaal je voor 1GB PC2700 SO-DIMMetje
€147,56 inclusief rembourskosten. Heb je 'm de volgende
werkdag op de deurmat liggen.

Overigens heb ik ook problemen met de Airport van mijn
2 weken jonge iBook 12". Zomaar opeens valt mijn ver-
binding weg en gaat mijn muiscursor hikken. Toch maar
eens de hardware-test vanaf cd proberen te draaien...
krijg ik een kernel panic bij het booten met c ingedrukt.
Afijn, Apple stuurt een nieuwe machine. Chapeau.
Had je er slechts de standaard 512MB geheugen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 23:38

PJJ

Kheb me iBook sinds woensdag, en ben er echt super dik tevreden mee. Alles loopt snel, het ziet er goed uit, en via fink, kan ik ook al me unix programma' s gebruiken enzo. Het is allemaal heel simpel en makkelijk in gebruik, oftewel ik vind hem super :P oja me iBook ziet er ook nogeens heel goed uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:19
Heb nu ongeveer 3 weken een iBook (1.33 ghz). Dit is m'n eerste Mac (voorheen altijd XP en FreeBSD gebrukt) en ben er echt super tevreden mee. Wat is Mac OS X een super systeem!

Na een week begonnen echter de problemen, wat ik ook probeerde de cd die in mijn superdrive zat kwam er niet meer uit. Teruggegaan naar mijn dealer (LJS in Den Haag), waar ze concludeerden dat de drive stuk was en ze hebben meteen een nieuwe drive voor me besteld. A.s. dinsdag gaan ze die inbouwen.

Heb ook meteen een Airport Extreme gekocht, installatie was erg simpel en het draait allemaal maar ik heb gewoon af en toe een zeer slechte ping naar m'n aiport. Soms echt 1000+ ms :( Geen idee waar het nou aan ligt want m'n airport staat op m'n bureau vlak naast m'n iBook?

Er zat standaard 512mb geheugen in maar merk nu al dat 'ie vrij vaak aan z'n limiet zit (qua geheugen). Heb maar een extra reepie 512mb besteld (gewoon Dane-Elec geheugen, werkt prima bij een collega van mij die ook net een nieuwe iBook heeft gekocht).

De overstap van werken met XP naar OS X is me eigenlijk heel goed bevallen en weet mijn weg in het systeem al behoorlijk goed te vinden. Op een paar shortcuts na heb ik 't eigenlijk al helemaal onder de knie.

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powerbook 12 inch.

Zoals gezegd twijfel ik nu of ik een ibook of een powerbook moet kopen.
Ik vind het design van de PB zo geweldig dat dat de meerprijs misschien
alleen al waard is. Maar komt er over 3 weken een nieuwe Powerbook uit?
de Ibook is sinds een maand up to date, de PB is alweer een jaartje oud in deze
configuratie.

Is het verstandig om nu een PB te kopen? Wat kunnen de upgrades worden?
Ik vind dat voor de ibook het volgende spreekt:

prijs . batterijduur . specs ( zijn prima voor wat ik wil doen )

voor de powerbook spreekt

iets betere specs. DESIGN.
maar de hogere prijs, lagere batterijduur en warmte ontwikkeling zijn weer iets minder.

Zijn er andere mensen die getwijfeld hebben tussen de 12 inch PB and IB ?
Welke keuze heb je gemaakt en waarom?

p.s. ik ga hem als laptop gebruiken naast mijn pc. die blijf ik gebruiken voor zware bestanden, downloaden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Ik heb ook getwijfeld tussen de iBook en PowerBook 12", maar ik ben toch voor de iBook gegaan. Vooral het verschil in prijs en het lage verschil in specs hebben mij hier voor doen kiezen.

Over het feit dat de Powerbook mooier is ben ik het wel met je eens, maar de iBook is en blijft een hele mooie notebook kwa design. Het verschil vind ik zeker geen ruim 400 euro waard, maar dat is mijn mening natuurlijk.

Voor zover ik kan zien is namelijk alleen de processor iets sneller en de harddisk iets groter. Owja, ook hoef je de PowerBook niet te "hacken" voor screen spanning.

De iBook heeft als pro's de batterijduur en de (veel) lagere prijs.

Voor de rest zijn ze bijna het zelfde.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

Je kunt sowieso wel zelf de hd vervangen.
zie ook :
http://www.pbfixit.com/Guide/83.13.0.html

Ik heb van de week ook de hd van mijn ibook G3 vervangen door een 5400 rpm disc het verschil is toch wel goed te merken ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen de iBook 12" en de Powerbook 12" is inderdaad miniem en misschien de meerprijs niet waard. Daarom dat Apple de Powerbook ook dringend moet upgraden. Ik hoop op een 12" Powerbook met standaard 1 reepje van 512MB ram, standaard een Superdrive en misschien een iets snellere processor (alhoewel dat voor mij niet zou moeten). Vooral de trage harde schijf in de iBook schrikt mij af om hem te gebruiken voor grafische programma's als Photoshop e.d. Ik weet dat je hem kan vervangen, maar dan ben je wel je garantie kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:01
Ik ben ook aan het sparen voor powerbookje :)
Ik verwacht bij de aankopende upgrade een betere videokaart, en ik vind het dan zeker wel de meerprijs waard ook voor de 12". Stiekem hoop ik dat ze nu de backlight tobo-verlichting ook in de 12" implementeren.
Wat ik me trouwens al een tijdje afvraag is als je in de store bij Toetsenbord- & Mac OS-taal selectie kijkt bij de powerbooks kan je ook kiezen uit toetsenbord(lokaal), wat betekend dat "lokaal" erachter?

[ Voor 5% gewijzigd door Spits op 03-09-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spits schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:20:
Ik ben ook aan het sparen voor powerbookje :)
Ik verwacht bij de aankopende upgrade een betere videokaart, en ik vind het dan zeker wel de meerprijs waard ook voor de 12". Stiekem hoop ik dat ze nu de backlight tobo-verlichting ook in de 12" implementeren.
Wat ik me trouwens al een tijdje afvraag is als je in de store bij Toetsenbord- & Mac OS-taal selectie kijkt bij de powerbooks kan je ook kiezen uit toetsenbord(lokaal), wat betekend dat "lokaal" erachter?
ik wacht nog even met het kopen van de ibook/powerbook totdat de nieuwe powerbook uit is.
indien deze een langere batterijduur heeft, baklight tobo, 512 mb onboard (dus uitbreidingssleuf vrij),
snellere processor en misschien grotere HD dan ga ik hiervoor.

Ik vind de PB er echt gelikter uitzien, dat is zeker wat geld waard. Over 2 weken is de beurs in Parijs, dan zullen ze hem zeer waarschijnlijk releasen. Als ze uberhaupt nog doorgaan met de PB 12 inch, that is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn hele leven dat ik met Mac's werk bijna alleen maar powerbooks gehad
reden?
- mobiel&makkelijk als digitale typemachine voor alles
- wel leuk om tussen andere notebooks op te vallen met een Mac >:)

Afbeeldingslocatie: http://x4.putfile.com/9/24610332694-thumb.jpg
Met deze PB 200 begon ik ooit
(en het werkt nog steeds trouwens)

Afbeeldingslocatie: http://x4.putfile.com/9/24610360275-thumb.jpg
De selectie van PB's die ik heb
en sommigen ervan nog steeds gebruik voor de lol.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:56
Ik ben opzoek naar wat extra geheugen voor mijn Powerbook (1,5Ghz). Nu heb ik even bij mailamac en macstuff gekeken, maar daar staan geen merken bij. Na wat zoek werk bleek dat ze merkloos geheugen verkopen, weet iemand of de kwaliteit daarvan gelijk ligt met officeel Kingston Apple geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie wel eens MacMame gespeeld op de iBook/PB 12 inch? Wat zijn jullie ervaringen?
Welke spellen doen het 100%, welke niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Alle Blizzard games werken als een zonnetje op mijn Powerbook 15". Quake III draait als een tierelier, en alleen Wolfenstein Enemy Territory wil niet zo geweldig bij mij, en dat schijnt een uitsluitend laptopgebonden probleem te zijn.

Verder speel ik eigenlijk nooit games :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

koos.d schreef op zondag 04 september 2005 @ 19:10:
Ik ben opzoek naar wat extra geheugen voor mijn Powerbook (1,5Ghz). Nu heb ik even bij mailamac en macstuff gekeken, maar daar staan geen merken bij. Na wat zoek werk bleek dat ze merkloos geheugen verkopen, weet iemand of de kwaliteit daarvan gelijk ligt met officeel Kingston Apple geheugen?
Mailamac leverde mij de vorige keer Dane-Elec geheugen ('Apple uitvoering'). Of de kwaliteit gelijk is?
Als je geheugen koopt bij een winkel die op de site meldt dat het geschikt is voor Apple, dan kan je ervan uit gaan dat het werkt in een Apple.
Tja het werkt goed of het werkt niet goed, en er zit gewoon garantie op. Werkt het niet goed (daar kom je snel genoeg achter) dan kan je het gewoon laten vervangen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:41:
[...]

ik wacht nog even met het kopen van de ibook/powerbook totdat de nieuwe powerbook uit is.
indien deze een langere batterijduur heeft, baklight tobo, 512 mb onboard (dus uitbreidingssleuf vrij),
snellere processor en misschien grotere HD dan ga ik hiervoor.

Ik vind de PB er echt gelikter uitzien, dat is zeker wat geld waard. Over 2 weken is de beurs in Parijs, dan zullen ze hem zeer waarschijnlijk releasen. Als ze uberhaupt nog doorgaan met de PB 12 inch, that is :)
Zo doe ik het ook. Morgen ga ik eens langs bij een Apple dealer (geen store) om te checken of het fijn werkt. Vandaag zag ik in de mediamarkt een 14" iBook en dat viel goed mee. Daarnaast stond een Sony Vaio 13.3" en zelfs dat viel me klein uit... Ik hoop dat het fatsoenlijk werkt, anders zal het wennen zijn en als ze de 12" PB schrappen hoop ik dat de 15" flink in prijs daalt :) (zal waarschijnlijk niet...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Mijn 12" iBook is in bestelling met 1,5GB geheugen en 80GB hardeschijf... ze hebben het geld al binnen en de dealer komt hem persoonlijk bij mij aan huis brengen :+
Hij schijnt 100 meter bij mij vandaan te wonen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Blaasvis schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 13:25:
Je kunt sowieso wel zelf de hd vervangen.
zie ook :
http://www.pbfixit.com/Guide/83.13.0.html

Ik heb van de week ook de hd van mijn ibook G3 vervangen door een 5400 rpm disc het verschil is toch wel goed te merken ;)
Op macosx.nl raade iemand mij dit wel af, omdat een 5400rpmer in de iBook erg warm kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Onzin, heb zelfde gedaan, 80 gb 5400 rpm en werkt prima, wordt naar mijn gevoel niet warmer dan anders. Wel iets meer geluid helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Daarom is het natuurlijk nog geen onzin. Over het algemeen is het zo: Meer snelheid, meer warmte. Dus de conclusie was behoorlijk logisch, maar er is natuurlijk een goot aanbod in HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 16:57:
[...]

Zo doe ik het ook. Morgen ga ik eens langs bij een Apple dealer (geen store) om te checken of het fijn werkt. Vandaag zag ik in de mediamarkt een 14" iBook en dat viel goed mee. Daarnaast stond een Sony Vaio 13.3" en zelfs dat viel me klein uit... Ik hoop dat het fatsoenlijk werkt, anders zal het wennen zijn en als ze de 12" PB schrappen hoop ik dat de 15" flink in prijs daalt :) (zal waarschijnlijk niet...)
kijk als ze de 12" PB schrappen vind ik het ook goed, dan koop ik nog snel even het huidige model voor 1250 euro. Want ze worden wel goedkoper dan...
Ik kan via een actie de PB nu voor 1399 euro kopen. De iBook voor 958 euro.
En als je student bent dan kost de ibook INCLUSIEF 512 mb ipod 975 euro bij de apple dealer cs amsterdam. Die ipod kun je makkelijk voor 75 euro verkopen op marktplaats. betaal je dus 900 euro, dat is weinig geld.
Die 500 euro verschil tussen PB en iBook is wel veel, alleen de looks zijn dat niet waard.
Ik kan niet wachten tot de update :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 22:27
Straat schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 05:35:
[...]
Had je er slechts de standaard 512MB geheugen in?
Yep, het lag niet aan de geheugenmodule.
Donderdag probleem gemeld, morgen wordt
een nieuwe iBook afgeleverd. 8)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
dawuss schreef op maandag 05 september 2005 @ 00:51:
Alle Blizzard games werken als een zonnetje op mijn Powerbook 15". Quake III draait als een tierelier, en alleen Wolfenstein Enemy Territory wil niet zo geweldig bij mij, en dat schijnt een uitsluitend laptopgebonden probleem te zijn.

Verder speel ik eigenlijk nooit games :)
En America's Army? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:42:
Die 500 euro verschil tussen PB en iBook is wel veel, alleen de looks zijn dat niet waard.
Ik kan niet wachten tot de update :-)
Er zitten natuurlijk enige snelheidsverschillen inzake bv GPU-geheugen en dat soort meuk in. Echter, indien ik naar mijn situatie kijk is een iBook onwerkbaar: ik heb een extern 24" scherm staan en dan voldoet een iBook gewoon niet, ook niet met screenhack. Een volwassen DVI-poort kost blijkbaar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precisely what will become of Apple's 12-inch PowerBook offering is an unknown. Prior to Apple's announcement to switch to Intel-based processors in 2006, reliable sources said Apple planned to abandon its 12-inch PowerBook offering with the release of the current model. It's unclear if these plans have changed in light of the Intel announcement and the fact that all PowerBook G4 models will see no further revisions after this year.
van een us site, ziet er naar uit dat de 12 inch PB gaat verdwijnen en alleen de 15 en 17 inch PB doorgaat. Of het waar is, zien we over 2 weken in Parijs hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Alles leuk en aardig, maar ik trek het echt vreselijk slecht dat ik amper anderhalf uur op een batterij kan werken. (PB 1,25Ghz, 80GB 5k4, 1GB, SuperDrive)

Het wordt dus tijd voor een flinke fresh-up:
- Nieuw 15" Wide TFT scherm met meer pixels en een heel stuk betere kwaliteit dan dit prutsding
- Nieuwe processor enzo, zegmaar ingewanden ;)
- Betere batterijduur, mede door die proc en wat erbij hoort

Ik bid bijna dagelijks dat ik zo rond deze tijd volgend jaar een dik centrino-like notebook kan kopen van Apple die gewoon echt goed werkt. Lang met een batterij doet, snel is en een fatsoenlijk scherm heeft. Verder ben ik uitermate tevreden namelijk, zowel de hardware als het OS voldoen nog immer aan mijn eisen. (Draai bijna 2 jaar op dezelfde install, nog zo stabiel als een huis!)

[ Voor 78% gewijzigd door Floor-is op 06-09-2005 00:44 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Floris schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 00:41:
Alles leuk en aardig, maar ik trek het echt vreselijk slecht dat ik amper anderhalf uur op een batterij kan werken. (PB 1,25Ghz, 80GB 5k4, 1GB, SuperDrive)
Dat is wel erg kort :o

Misschien is een nieuwe accu te overwegen? Met die specs kun je echt nog wel even vooruit, dus dan heb je voor het geld van een accu weer een systeem dat bijna 4 uur meegaat (dat haal ik althans met mijn 1,67 GHz PB 15")

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ 'Floris':

raar dat je maar 1,5 uur met je PB 1,25 GHZ 15? inch maar haalt...

Ik heb gisteren even m'n oude PB 17 inch 1 GHZ! weer eens gebruikt(hele dag op stap mee geweest)
en heb er tekstverwerking op gedaan,internet,photo-shop,iPhoto cd-rom gebrand en deed er op de kop af nog 2 uur en 12 min.mee en hij was de gehele tijd op standby.
Ik heb het dan over vanaf 08:00 uur tot 23:30 uur mee rondzeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Floris schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 00:41:

Het wordt dus tijd voor een flinke fresh-up:
- Nieuw 15" Wide TFT scherm met meer pixels en een heel stuk betere kwaliteit dan dit prutsding
- Nieuwe processor enzo, zegmaar ingewanden ;)
- Betere batterijduur, mede door die proc en wat erbij hoort

Ik bid bijna dagelijks dat ik zo rond deze tijd volgend jaar een dik centrino-like notebook kan kopen van Apple die gewoon echt goed werkt. Lang met een batterij doet, snel is en een fatsoenlijk scherm heeft. Verder ben ik uitermate tevreden namelijk, zowel de hardware als het OS voldoen nog immer aan mijn eisen. (Draai bijna 2 jaar op dezelfde install, nog zo stabiel als een huis!)
Scherm een prutsding, hoezo? Ik hoor juist positieve verhalen over het scherm en ben juist van plan een 15" aan te schaffen. Dus ik wil weleens weten waarom jij het een prutscherm vindt?
En je moet echt wel minimaal 3 uur zonder netstroom kunnen hoor, denk dat idd je accu niet helemaal goed meer is.

[ Voor 3% gewijzigd door Spits op 06-09-2005 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf ben ook van plan een 15" PB te kopen... Deze beslissing staat al heel lang vast, rest alleen nog de vraag wanneer ik de PB best kan kopen...

Spits, ga jij nog wachten tot de update komt?

Ikzelf hoop dat de update binnenkort komt, want ik ben student en wil graag van de actie Mac + iPod kopen = cheque van 150 euro profiteren. Helaas is die maar geldig tot 8 oktober...

PS. Ik wil ook wel wat meer weten over de melding dat het scherm een 'prutsding' is. Na de vele reacties in het voorgaande topic te hebben gelezen, ben ik ervan overtuigd dat het scherm juist zeer goed is in vergelijking met veel andere laptopbouwers. Graag een woordje uitleg dus :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Ik gebruik mijn Powerbook 15" volcontinue op batterij, hij wordt dus als het ware elke dag ge-conditioned. Ik haal met vrij zwaar gebruik (Photoshop, Dreamweaver, FTP, mail, safari, bluetooth en airport) een dikke 3 uur en half.

Je hoort me dus zeker niet klagen over de batterij.

Wat betreft het TFT paneel -- ik merk toch wat kleurverschillen met mijn Cinema Display. Misschien wordt het eens tijd om zo een kleurcalibratie muis te kopen. Voor de rest is het een zalig scherm, mooie volle kleuren en snel zat om dvd'tjes te bekijken en spelletjes te spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door iworx op 06-09-2005 09:40 ]

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
Het enige wat ik jammer vind aan de display van de Powerbook (dit geldt overigens voor alle LCD's/TFT's die ik heb gezien), is dat wanneer je een website bekijkt met daarin een gradient verloop (radiaal) dat dat eruit ziet alsof het scherm maar 256 kleuren ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willem169 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:10:
Het enige wat ik jammer vind aan de display van de Powerbook (dit geldt overigens voor alle LCD's/TFT's die ik heb gezien), is dat wanneer je een website bekijkt met daarin een gradient verloop (radiaal) dat dat eruit ziet alsof het scherm maar 256 kleuren ondersteunt.
Tja... Een laptop met beeldbuis is niet zo draagbaar, denk ik.

Bedankt voor de uitleg mijne heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 09:13:
Ikzelf ben ook van plan een 15" PB te kopen... Deze beslissing staat al heel lang vast, rest alleen nog de vraag wanneer ik de PB best kan kopen...

Spits, ga jij nog wachten tot de update komt?

Ikzelf hoop dat de update binnenkort komt, want ik ben student en wil graag van de actie Mac + iPod kopen = cheque van 150 euro profiteren. Helaas is die maar geldig tot 8 oktober...

PS. Ik wil ook wel wat meer weten over de melding dat het scherm een 'prutsding' is. Na de vele reacties in het voorgaande topic te hebben gelezen, ben ik ervan overtuigd dat het scherm juist zeer goed is in vergelijking met veel andere laptopbouwers. Graag een woordje uitleg dus :)
Ja die wacht ik wel af. Ik wil zowieso ook nog een beetje sparen, en misschien dat de prijzen ook weer een beetje zakken. Das ik wacht nog tot oktober/november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De apple laptops hebben mooie schermen, maar als ik pb g4 of de ibook g4 van mn gitaarleraar of van mn broer vergelijk met mijn IBM T42 scherm, dan is mijn scherm toch wel een beetje de top. (het vreet stroom, maar das weer een ander verhaal :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 22:27
Herkent iemand het volgende probleem? Komt voor bij
de nieuwe iBooks, zowel 12" als 14". Bij flink netwerk-
verkeer over de airport valt plotseling je verbinding weg,
en je muiscursor gaat zich schokkerig gedragen. Op de
forums van Apple zie ik al verschillende mensen met dit
probleem. Ik heb er een iBook voor teruggestuurd maar
de vervangende vertoont dezelfde symptomen.

http://discussions.info.a...0.ZqpnazVcRIE.9@.68b7c1b7

Mocht je ook dit probleem hebben, sluit je dan aan bij boven-
staand draadje. Technici bij Apple zijn ervan op de hoogte en
zoeken naar een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 06-09-2005 13:54 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Wat betreft het scherm van de 15" en 17" powerbooks: daar is echt niets mis mee. De kwaliteit van het scherm is erg goed voor een laptopscherm (vergelijking met een Cinema Display vind ik niet eerlijk. Dat scherm is veel dikker en vreet veel meer stroom).

Het enige waar Apple laptops nu in achterlopen is resolutie: high-end 15" intel laptops zijn er al met resoluties van meer dan 1440x1050.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Allen,

Hier KleineSmurf (man, 25y, normaal gebouwd ;)) die de fiere eigenaar van een iBook 12inch is (1Ghz, 768MB, 30GB, AirPort Express, Bluetooth, dvd-cdrw combo).

Aan BlaasVis: megadanku voor de link naar de HDD replace/upgrade info's _/-\o_

Ergens halfweg zag ik op de foto's een RAM module zitten (pagina 15 - bij nader inzicht blijkt dit de RAM module te zijn die toegankelijk is als je het toetsenbord verwijdert).

Maar goed, ik stel toch de vraag: mijn iBook kwam met 256MB uit de fabriek / doos, ik stak er zelf een 512MB latje bij maar wens de 256MB uit de fabriek ook door 512MB te vervangen.
Iemand enig idee of het geheugen af-fabriek onboard is?

Tot slot: zijn er nog mensen die met het volgende "last" hebben?

Ik werk intensief met mijn iBook (tot 8h / dag) en het plastic naast de touchpad vertonen verkleuringen - wellicht veroorzaakt door het vaak typen met de polsen rustend op die plastic gedeelten.
Ik heb dit nog niet aan Apple voorgelegd maar ben dit wel van plan.
Iemand ervaring met het opgelost krijgen van iets dergelijk?

* als dit niet in deze topic hoort, mijn verontschuldigingen! *

-------

kleinesmurf [at] gmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De vlekken naast het touchpad (vooral links, omdat daar de grafische kaart schijnt te zitten, die warm wordt) heb ik destijds op mijn iBook weggehaald met een zacht doekje met verdunde nagellakremover.
Hij was weer helemaal schoon daarna, zonder vage plekken achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
dawuss schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:18:
Wat betreft het scherm van de 15" en 17" powerbooks: daar is echt niets mis mee. De kwaliteit van het scherm is erg goed voor een laptopscherm (vergelijking met een Cinema Display vind ik niet eerlijk. Dat scherm is veel dikker en vreet veel meer stroom).

Het enige waar Apple laptops nu in achterlopen is resolutie: high-end 15" intel laptops zijn er al met resoluties van meer dan 1440x1050.
Daarom hoop ik ook dat apple bij de volgend upgrade van pb's er nieuwe schermen in gooit met hogere resoluties :*)
Dat wachten duurt alleen zo lang :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Canaria schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:00:
De vlekken naast het touchpad (vooral links, omdat daar de grafische kaart schijnt te zitten, die warm wordt) heb ik destijds op mijn iBook weggehaald met een zacht doekje met verdunde nagellakremover.
Hij was weer helemaal schoon daarna, zonder vage plekken achter te laten.

Hellow,

Dank u voor de tip :*) Hier een collega aangesproken die me morgen het nodige materiaal meebrengt (jep, alleenstaande man, geen nood aan zo'n dingen :P).

Ps: zit links niet de harddisk - afgaand op de info / link van BlaasVis ivm HDD replace / upgrade? (no offence he, maar ik meende toch zo iets gezien te hebben op die foto's...)...

Ik laat wat weten als de kuisoperatie slaagde ;)

Kleine Smurf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

kleinesmurf schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:16:
[...]
Ps: zit links niet de harddisk - afgaand op de info / link van BlaasVis ivm HDD replace / upgrade? (no offence he, maar ik meende toch zo iets gezien te hebben op die foto's...)...
Oh dat kan ook wel. In ieder geval iets wat warm wordt tijdens gebruik. En ik weet dat je de iBook beter niet alleen bij de linkeronderhoek kan oppakken omdat hij daarvan soms uit gaat.
Dat warm worden veroorzaakt klamme handen, en die klamme handen scheiden het zout en zuur uit waardoor de bovenlaag een vieze zwarte waas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met een gum zijn die vlekken ook wel weg te halen, maar als verdunde nagellakremover werkt is dat beter natuurlijk. Let er wel op dat nagellak remover plastic kan oplossen, dus voorzichtig zijn.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
kiddyl schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:26:
Let er wel op dat nagellak remover plastic kan oplossen
Precies, probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 13-09 23:22
Ik ben voor school op zoek naar een goede notebook. Nu heb ik een aantal eisen, maar de twee belangrijksten zijn wel: Lange accuduur en betaalbaar (< €1000).

De iBook 12" 1.33Ghz leek me dus wel wat. Hoor echter (helaas) veel verschillende verhalen over maximaal gebruik op een volle accu. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk getest hebben hoe lang deze nieuwe G4 12" iBook's zich houden met normaal (Office) gebruik? Bijvoorbeeld 4 uur zou ik wel graag willen halen namelijk....maar tot nu toe is het voor me onduidelijk of dat ook echt mogelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 06-09-2005 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb een iBook 14 inch( nieuswste model) en ik haal 3 en half tot 4 met muziek op speakers en zo. gewoon als workstation dus. Ik gok dat je 12 inch zelfs zuiniger is.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:07:
Ik ben voor school op zoek naar een goede notebook. Nu heb ik een aantal eisen, maar de twee belangrijksten zijn wel: Lange accuduur en betaalbaar (< €1000).

De iBook 12" 1.33Ghz leek me dus wel wat. Hoor echter (helaas) veel verschillende verhalen over maximaal gebruik op een volle accu. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk getest hebben hoe lang deze nieuwe G4 12" iBook's zich houden met normaal (Office) gebruik? Bijvoorbeeld 4 uur zou ik wel graag willen halen namelijk....maar tot nu toe is het voor me onduidelijk of dat ook echt mogelijk is?
Ik heb de 12" net een paar dagen en 1 DVD op de eerste lading ging dus makkelijk, met airport en bt aan, dus ik gok dat je wel 3 tot 4 uur kan halen met office use (zeker als je het scherm na een paar sec laat uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

4 uur haal je makkelijk met een 12" ibook (officeuse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 16:19
Pff, vandaag iBook weggebracht ter reparatie van m'n combodrive (na 1 week al stuk). Krijg ik 1 uur nadat ik 'm heb weggebracht het telefoontje dat ze (LJS, Den Haag) een of andere stekker naar het logic board hebben stukgetrokken en dat ze die eerst nu weer moeten bestellen :(

Heb dat ding nu nog geen drie weken en meteen al zoveel gezeik. (De software is natuurlijk echt super, maar heb alleen even wat hardwareprobleempjes).
Q schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:28:
4 uur haal je makkelijk met een 12" ibook (officeuse).
True :)

[ Voor 19% gewijzigd door Steije op 06-09-2005 20:10 ]

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@'Xandrios':

Als PB 'kenner' kan ik je maar 1 advies geven en doe wat je ermee wilt.
Neem een iBook.Dat wat jij ermee wilt doen kan daarop perfect!

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Gluten Parody schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:50:
http://discussions.info.a...0.ZqpnazVcRIE.9@.68b7c1b7

Mocht je ook dit probleem hebben, sluit je dan aan bij boven-
staand draadje. Technici bij Apple zijn ervan op de hoogte en
zoeken naar een oplossing.
Hmm ok, lijkt dus niet aan mijn extra geheugen te liggen... Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Bedankt voor de reacties! Dat klinkt dus erg goed, de iBook kan blijkbaar een stuk langer werken op 'n accu dan een Powerbook dat kan.

Bij de Apple store in Enschede hadden ze de 12" iBook niet meer staan. Totaal uitverkocht, en volgens die jongen achter de balie zo'n 3 weken levertijd. Vreemde is dat machouse.nl hem wel gewoon op voorraad heeft. (Alleen krijg je daar niet de 150 euro korting op een iPod). Iemand ervaring met bestellen via internet bij apple.nl? Want 3 weken wachten is wel erg lang anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Xandrios schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 23:43:
Bedankt voor de reacties! Dat klinkt dus erg goed, de iBook kan blijkbaar een stuk langer werken op 'n accu dan een Powerbook dat kan.

Bij de Apple store in Enschede hadden ze de 12" iBook niet meer staan. Totaal uitverkocht, en volgens die jongen achter de balie zo'n 3 weken levertijd. Vreemde is dat machouse.nl hem wel gewoon op voorraad heeft. (Alleen krijg je daar niet de 150 euro korting op een iPod). Iemand ervaring met bestellen via internet bij apple.nl? Want 3 weken wachten is wel erg lang anders...
Zo lang je geen Built To Order Mac neemt zijn ze erg snel. Tenzij 't een splinternieuw model is dat leveringsproblemen heeft natuurlijk :)

offtopic:
In Hengelo ook niets op voorraad?

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 06-09-2005 23:49 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:16

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben net als Xandrios ook opzoek naar een laptop voor onder andere school. Heb ongeveer dezelfde eisen als Xandrios, alleen ben ik sowieso al een Linux gebruiker. Ik vraag me dus af of MacOSX op een iBook een meerwaarde heeft boven Linux op een normale laptop.

Sowieso kan ik onder Linux voor hele lichte window managers en programma's kiezen. Dat zou betekenen dat de accu vrij lang mee gaat bij een mobile CPU.

Helaas heb ik nooit echt met een Mac kunnen werken, dus nu vraag ik me af wat nu echt de voordelen van MacOSX op een iBook zijn, ten opzichte van een Linux systeem. (Gentoo Linux in het specifiek, dus extreme flexibiliteit)

Deel je ervaring (vooral als je zelf ook Linux gebruiker bent.)

offtopic:
Xandrios :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
M-ThijZ schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:07:
Ik ben net als Xandrios ook opzoek naar een laptop voor onder andere school. Heb ongeveer dezelfde eisen als Xandrios, alleen ben ik sowieso al een Linux gebruiker. Ik vraag me dus af of MacOSX op een iBook een meerwaarde heeft boven Linux op een normale laptop.

Sowieso kan ik onder Linux voor hele lichte window managers en programma's kiezen. Dat zou betekenen dat de accu vrij lang mee gaat bij een mobile CPU.

Helaas heb ik nooit echt met een Mac kunnen werken, dus nu vraag ik me af wat nu echt de voordelen van MacOSX op een iBook zijn, ten opzichte van een Linux systeem. (Gentoo Linux in het specifiek, dus extreme flexibiliteit)

Deel je ervaring (vooral als je zelf ook Linux gebruiker bent.)

offtopic:
Xandrios :w
Ik heb voor Mac OS X boven Linux gekozen vanwege de volgende 3 punten:

• Superieur powermanagement (Is tegenwoordig wel beter aan het worden bij Linux geloof ik, maar het argument houdt nog steeds stand voor zowel Linux als Windows). Mijn powerbook resumed vanuit standby voor ik het scherm helemaal open heb, en dat is heerlijk :)
• Commerciële ondersteuning voor enkele softwarepakketten - soms ontkom ik gewoon niet aan programma's waar geen alternatieven voor zijn, zoals Adobe Indesign en Illustrator. Wine vind ik geen optie
• It just workstm - Ik had geen zin om 'on the road' een package dat ik gesloopt heb te fixen. Soms heb je daar gewoon geen tijd voor, en prutsen kan ik wel op een van m'n andere linuxbakken.

Er zijn natuurlijk meer redenen waarom je Mac OS X boven Linux zou verkiezen, maar zeker ook andersom. Deze 3 punten hebben in ieder geval bij mij de doorslag gegeven :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ' M-ThijZ' : Afbeeldingslocatie: http://jordan.fortwayne.com/jgbreak/fred/YaBBImages/smilies/chinese.gif

Kun je ff wat specifieker zijn met je vraag?
Zoe je nu een Mac om Linux op te draaien of gewoon een notebook waarop jezelf Linux kan installeren en die ongeveer hetzelfde kan als de Mac?

Voor je gaat antwoorden:

De schil van Apple's OS is Mac OSX,eronder ligt een Unix motor.

Mijn visie op Linux is er een van niet echt gebruiksvriendelijk,
en de hardware support is ook nog steeds niet echt super.

Praat je echter over veiligheid dan wil ik er dit over kwijt:

Jouw 'Suse' is niet veilig als je er niets aan zou doen.
Suse vraagt daarom ook tijdens de installatie of je een firewall aan wilt zetten
ter beveiliging.
In dat opzich is dus OSX veiliger dan Linux! (kun je niet weer vergelijken met distro)
Daarnaast is algemeen de regel dat Linux en OSx hun roots allebei in Unix leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn nieuwe iBook afgeleverd gekregen en tot mijn schrik heb ik een dode pixel ontdekt. Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon Apple after sales bellen en het aanmelden? Wie van jullie hebben hier ervaringen mee, omtrent dode pixel "on delilvery" en mogelijke inruil voor nieuwe exemplaar bij Apple?

Aan de ene kant is het niet erg hinderlijk zo'n dode pixel, maar ja, je hebt als consument wel ervoor betaalt, dus hoor je (zeker bij Apple) een fatsoenlijk product te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je de iBook hebt gekocht via Apple moet je idd ff contact met hen opnemen. Anders moet je even bellen met je reseller.
It just workstm - Ik had geen zin om 'on the road' een package dat ik gesloopt heb te fixen. Soms heb je daar gewoon geen tijd voor, en prutsen kan ik wel op een van m'n andere linuxbakken.
Lees in mijn geval maar "Nooit heb ik daar tijd voor"... M'n iBook is bedoeld als mobiele werkplek (ik ben UNIX systeembeheerder/consultant) en ik heb absoluut geen tijd om te mucken met packages, dependencies en whatever... Ik heb dat eens geprobeerd en ik heb op een gegeven moment een hele dag niet kunnen werken omdat een update van Ubuntu het hele systeem had verklooid...

Nee, voor mij gewoon OS X, wat gewoon werkt!

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:21:
Ik heb net mijn nieuwe iBook afgeleverd gekregen en tot mijn schrik heb ik een dode pixel ontdekt. Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon Apple after sales bellen en het aanmelden? Wie van jullie hebben hier ervaringen mee, omtrent dode pixel "on delilvery" en mogelijke inruil voor nieuwe exemplaar bij Apple?

Aan de ene kant is het niet erg hinderlijk zo'n dode pixel, maar ja, je hebt als consument wel ervoor betaalt, dus hoor je (zeker bij Apple) een fatsoenlijk product te krijgen.
Gewoon bellen, ze doen er niet moeilijk over :)

Wat je trouwens eerst even kunt proberen, is een beetje over de pixel heen wrijven met je hand. Het klinkt stom, maar zo heb ik een rijtje dode pixels van mijn Powerbook leven ingeblazen :D

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'bigmuff' schreef op woensdag 07 september 2005 om 11:21 uur:

Wat je ook koopt in Nederland, of het nou een fiets is of een TFT scherm, bij een winkel heb je wettelijk 7 dagen niet-goed-geld-terug garantie waarbij je zonder opgaaf van redenen altijd binnen 7 dagen je geld terug kan vragen en daar is Apple geen uitzondering op, ook als ze anders beweren.
Men dient als ze je geen adequate PB kunnen geven op jouw verzoek je geld terug te geven of andere gewoon een spik splinternieuwe PB als vervanging.
Geen maarre van hun kant of zwaaien met voorwaarden, gewoon verplichte geving.

Maar Apple kennende zijn ze heel soepel t.a.v. hun achterban(kunnen ze checken in hun database)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2XzeeD
  • Laatst online: 06-04 15:30
Dat is niet helemaal waar, die bepaling van 8 dagen geld alleen voor koop op afstand. Als jij wat in de winkel koopt heb je het immers kunnen zien en proberen (daar gaat men vanuit), je mag het niet zonder meer ruilen, alleen als het apparaat geheel niet functioneert of zulke gebreken vertoond dat het de werking ervan ernstig belemmerd (koop is koop). Een kromme powerbook (die een beetje wiebelt) wordt dus niet geruild maar gerepareerd onder garantie, een dode pixel idem. (dat zijn bepalingen van o.a. Apple).
Bij een webshop mag je echter wel een product zonder meer ruilen binnen 8 dagen omdat je het niet hebt kunnen zien en/of voelen.

wat die iBook betreft zit je dus goed omdat je hem online aangeschaft heb : )

[ Voor 6% gewijzigd door M2XzeeD op 07-09-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op woensdag 07 september 2005 @ 12:04:
[...]
Wat je trouwens eerst even kunt proberen, is een beetje over de pixel heen wrijven met je hand. Het klinkt stom, maar zo heb ik een rijtje dode pixels van mijn Powerbook leven ingeblazen :D
Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd of jouw trukje effect heeft op mijn iBook. :)

Hoeveel dode pixels had jouw Powerbook 'on-delivery'? En om wat voor model ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
FiZz schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:10:
[...]

Precies, probleem opgelost :+
maar ik wou de behuizing van mijn boekje wel nog houden ;)

mijn collega die voor het flesje zou zorgen, wist me te vertellen dat nagelllakremover op basis van aceton wordt samengesteld - en aceton snoept plastic gewoon weg...
In principe moet sterksterksterkverdunde aceton dan ook wel werken, maar ik heb geen van beide in huis...
De nagellak komt er morgen aan, hier nog ff geduld oefenen dus...

Alleszins al dank voor jullie suggestie!

Domi de Kleine Smurf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ben benieuwd of jouw trukje effect heeft op mijn iBook. :)

Hoeveel dode pixels had jouw Powerbook 'on-delivery'? En om wat voor model ging dat?
De eerste powerbook had 1 hot subpixel (blauw), en de vervangende had ongeveer 5 dode pixels helemaal onderaan in het midden.

Het ging om een PB 15" 1,67GHz SuperDrive.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Mijn powerbook had een hot subpixel (magenta). 1 telefoontje naar Apple. In de namiddag stond er al een courier om 'm op te pikken. Weekje later had ik mijn gloednieuwe BTO.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:39:
[...]

De eerste powerbook had 1 hot subpixel (blauw), en de vervangende had ongeveer 5 dode pixels helemaal onderaan in het midden.

Het ging om een PB 15" 1,67GHz SuperDrive.
Hmm... daar ben ik nou 'bang' voor (dat de vervanging erger is dan het vervangde). })

Jouw ervaring geeft mij een deju-vu gevoel (persoonlijke vervangingservaringen met andere massaproducten) ;)

Maar ja, vanavond thuis effe jouw magische truuk testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 14:36:
[...]

Hmm... daar ben ik nou 'bang' voor (dat de vervanging erger is dan het vervangde). })

Jouw ervaring geeft mij een deju-vu gevoel (persoonlijke vervangingservaringen met andere massaproducten) ;)

Maar ja, vanavond thuis effe jouw magische truuk testen....
Och, dan laat je gewoon weer een nieuwe komen ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:12

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Hmz, de apple store (www.apple.com/nlstore) wordt op dit moment geupdate. Misschien de nieuwe powerbook modellen?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Reken er maar niet op => http://www.macfreak.org/index.shtml
Nieuwe iPod-zut, maar het lijkt me onverstandig die discussie hier te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Thunder schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:03:
Reken er maar niet op => http://www.macfreak.org/index.shtml
Nieuwe iPod-zut, maar het lijkt me onverstandig die discussie hier te houden.
Mij ook ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Jup het gaat inderdaad over de nieuwe iPod NANO!!!!! Hij is zo super!
Zei ik niet net dat we dat niet hier gingen doen? Dit heeft niets met *Book gebruikerservaringen te maken...

[ Voor 48% gewijzigd door dawuss op 07-09-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:28
Geld die 8 dagen koop-op-afstand regeling wel altijd? Wat als je bijvoorbeeld niet een standaard versie maar een versie met meer geheugen o.i.d. koopt? Custom made dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:24:
Geld die 8 dagen koop-op-afstand regeling wel altijd? Wat als je bijvoorbeeld niet een standaard versie maar een versie met meer geheugen o.i.d. koopt? Custom made dus.
Die regeling is niet van Apple, dat is een Nederlandse wet. Het antwoord is dus ja.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 11:28
Ik kwam dit bijvoorbeeld tegen toen ik er naar aan het zoeken was:
Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, [...]
Als een leverancier moeilijk wil gaan doen kan dit volgens mij gewoon zeggen dat het maatwerk is als je niet een standaard model neemt maar een aangepast model, in het geval van een laptop dus met extra onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
awwexl schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:17:
Jup het gaat inderdaad over de nieuwe iPod NANO!!!!! Hij is zo super!
Zei ik niet net dat we dat niet hier gingen doen? Dit heeft niets met *Book gebruikerservaringen te maken...
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door awwexl op 07-09-2005 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:50:
Ik kwam dit bijvoorbeeld tegen toen ik er naar aan het zoeken was:
[...]
Als een leverancier moeilijk wil gaan doen kan dit volgens mij gewoon zeggen dat het maatwerk is als je niet een standaard model neemt maar een aangepast model, in het geval van een laptop dus met extra onderdelen.
Dan zou je even de definitie van maatwerk op moeten zoeken. Dat gaat echter wel er off-topic hier, dus als je 't interessant vindt kun je er een nieuw topic over starten (in een passend subforum). Ik weet vrij zeker dat BTO laptops er niet onder vallen :)

micheljansen.org

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
dawuss schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:25:
[...]

Die regeling is niet van Apple, dat is een Nederlandse wet. Het antwoord is dus ja.
Dat klopt niet. Custom made artikelen vallen hierbuiten.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:35:
@ ' M-ThijZ' : [afbeelding]

Kun je ff wat specifieker zijn met je vraag?
Zoe je nu een Mac om Linux op te draaien of gewoon een notebook waarop jezelf Linux kan installeren en die ongeveer hetzelfde kan als de Mac?

Voor je gaat antwoorden:

De schil van Apple's OS is Mac OSX,eronder ligt een Unix motor.

Mijn visie op Linux is er een van niet echt gebruiksvriendelijk,
en de hardware support is ook nog steeds niet echt super.

Praat je echter over veiligheid dan wil ik er dit over kwijt:

Jouw 'Suse' is niet veilig als je er niets aan zou doen.
Suse vraagt daarom ook tijdens de installatie of je een firewall aan wilt zetten
ter beveiliging.
In dat opzich is dus OSX veiliger dan Linux! (kun je niet weer vergelijken met distro)
Daarnaast is algemeen de regel dat Linux en OSx hun roots allebei in Unix leggen.
Ik moet een keuze maken tussen een gewone laptop met Linux, en een iBook.
(ik ga geen iBook kopen om daar Linux op te draaien).

En als ik even in ga op je punten:
* Linux is voor mij vriendelijk genoeg.
* Ik heb nooit problemen met de hardware support gehad.

Linux is geen suse ;)
Het is zo veilig als je het zelf maakt, dus dat zijn niet echt goede punten waarom ik voor MacOSX zou kiesen.

Het is eigenlijk gewoon dat het moet betrouwbaar moet zijn, en praktisch moet werken.

Dingen die ik wil kunnen:
Programeren in Java, C(++) (zal op beide platformen geen probleem zijn, gcc en javac zullen wel aanwezig zijn)
Simpel documentjes tikken (klein minpuntje op Linux platform)
Multimedia, dus DVD's, Xvid, muziek (Gaat goed op Linux, ook onder MacOSX?)

.. moeilijke keuze ik zweer eigenlijk al jaren bij opensource en Linux, maar OSX heeft toch iets aantrekkelijks, helemaal omdat ik er nog nooit goed mee gewerkt heb.

Ik wil eigenlijk allebei :Y)

Trouwens even een vraagje over MacOSX: Is er ook een soort van centrale package manager aanwezig? Ik ben zelf gewend aan gentoo's portage, wat echt heerlijk werkt. Zelfs Unreal Tournament 2004 kan ik via portage instaleren, en worden bij systeem updates ook de laatste patches voor UT2004 binnengehaald.
Bestaat er ook zo'n centrale plek voor alle geinstalleerde software (dus ook 'third party') in MacOSX?

[ Voor 11% gewijzigd door M-ThijZ op 10-09-2005 14:47 ]

• Liegebeest
  • Nu online
Ik zou zeggen: doe die iBook, want Darwin (de onderliggende BSD variant) _is_ open source als ik me niet vergips :) Dus lees je uit! Ik wil in elk geval nooit terug!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

M-ThijZ schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:42:
[...]

Ik moet een keuze maken tussen een gewone laptop met Linux, en een iBook.
De beste tip is nog wel om er zelf eens mee te spelen. Je krijgt pas echt een goed beeld als je het zelf ervaart.

Overigens kun je vrijwel alle Linux programma's ook onder OS X draaien dus dingen die onder Linux werken werken onder OS X ook wel ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Hertog op 10-09-2005 14:52 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• blouweKip
  • Laatst online: 14-09 22:29
Trouwens even een vraagje over MacOSX: Is er ook een soort van centrale package manager aanwezig? Ik ben zelf gewend aan gentoo's portage, wat echt heerlijk werkt. Zelfs Unreal Tournament 2004 kan ik via portage instaleren, en worden bij systeem updates ook de laatste patches voor UT2004 binnengehaald.
Helaas niet nee, al kun je portage en zaken zoals fink en darwinports gebruiken, dat was voor mij de reden om osx maar te laten staan op mn ibook (en het gebrek aan airport support door apple voor linux, sleep leek wel goed te werken op linux --> ondanks apple overigens)

Wel jammer dat bijv safari zoveel geheugen slurpt tov de basis ervan (konqueror)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

blouweKip schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:57:
[...]

Helaas niet nee, al kun je portage en zaken zoals fink en darwinports gebruiken, dat was voor mij de reden om osx maar te laten staan op mn ibook (en het gebrek aan airport support door apple voor linux, sleep leek wel goed te werken op linux --> ondanks apple overigens)

Wel jammer dat bijv safari zoveel geheugen slurpt tov de basis ervan (konqueror)
Ah kijk eens aan, nog een Gentoo gebruiker!
Ik denk dat jij je wel in mijn situatie kunt plaatsen, daarom stel ik jou de vraag eens: wat zou jij eigenlijk doen.
Ik heb al een desktop PC met gentoo, daarnaast wil ik een laptop voor o.a. school aanschaffen.
Zou je kiezen voor een gewone laptop met Gentoo, of een iBook of PowerBook met MacOSX?

offtopic:
Safari gebruikt Konqueror toch niet als basis? Volgens mij gebruikt Safari net als Konqueror de Khtml engine

[ Voor 8% gewijzigd door M-ThijZ op 10-09-2005 16:32 ]

• Xandrios
Ik twijfel ook nog steeds :P Hij heeft veel voordelen (Accu, klein, licht), maar is ook duur(der) en heeft flink lagere specificaties dan de vergelijkende Laptops.

Overigens, lastig om op te zoeken maar ik neem aan dat iedereen die een Apple heeft het wel weet: Heeft OSX Tiger ondersteuning voor meerdere desktops, zoals Linux met KDE dat bijvoorbeeld heeft?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Lagere specificaties... Ik heb destijds moeite moeten doen om een 12" non-apple te zoeken met alle features die een iBook heeft. Dat vond ik belangrijker dan specs. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Xandrios schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:50:
Ik twijfel ook nog steeds :P Hij heeft veel voordelen (Accu, klein, licht), maar is ook duur(der) en heeft flink lagere specificaties dan de vergelijkende Laptops.

Overigens, lastig om op te zoeken maar ik neem aan dat iedereen die een Apple heeft het wel weet: Heeft OSX Tiger ondersteuning voor meerdere desktops, zoals Linux met KDE dat bijvoorbeeld heeft?
Nee, niet standaard maar er bestaat wel gratis software waarmee het heel makkelijk, en netjes kan: http://virtuedesktops.sourceforge.net/

Maar Expose werkt veel beter dan virtuele desktops waar je steeds tussen moet overschakelen...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik zou wel een iBook willen kopen (Powerbook is helaas te duur) maar ik vraag me wel af of dagelijks lang gebruik van een 14" scherm wel comfortabel is.
Ik werk nu op een 15", zijn er mensen die ervaring hebben hoeveel kleiner dit in de praktijk is ? Werkt het prettig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik vind juist van niet. ik heb op mijn gewone pc een 19 inch monitor omdat ik vaak veel vensters open heb. daarom heb ik dan ook een resolutie van 1600x 1200. ik zit nu vaker op mijn ibook met een resolutie van 1024x 768 en ik mis de meerwaarde van een 19 inch niet. dit komt door de mooie techniek van expose. zoek ik een venster : f9. wil ik alles weg? f11. heeerlijk!
oftewel: nee je gaat er juist opvooruit.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Xandrios schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:50:
Hier boven las ik ergens dat je dacht aan een 12 inch iBook. Nu weet ik niet precies op wat voor specificaties je die vergelijkt met welke andere laptops, maar de meeste x86 modellen van die afmetingen zijn ook maar magertjes uitgerust. Helemaal als je op prijs gaat vergelijken; een laptop van dat formaat vind je voor 1000 euro (of 900 voor studenten) echt niet snel.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:16:
Ik zou wel een iBook willen kopen (Powerbook is helaas te duur) maar ik vraag me wel af of dagelijks lang gebruik van een 14" scherm wel comfortabel is.
Ik werk nu op een 15", zijn er mensen die ervaring hebben hoeveel kleiner dit in de praktijk is ? Werkt het prettig ?
De resolutie is het zelfde als op de 12 inch iBook en Powerbook. Ik werk zelf op een 12 inch Powerbook en een klasgenoot heeft een 14 inch iBook, en ik vond de resolutie te laat voor de groote van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Maar Expose werkt veel beter dan virtuele desktops waar je steeds tussen moet overschakelen...
Dat vind ik onzin :) Voor diegenen die virtuele desktops gewend zijn is Exposé een leuke aanvulling, maar VD's hebben wel degelijk toegevoegde waarde!

Op kantoor heb ik twee beeldschermen, vier VD's (dus acht in totaal) en Exposé. En ik kan je zeggen: ik gebruik ze allemaal! Ik vind het zo enorm veel overzichtelijker om de volgende ordening aan te houden:
VD1: Mail
VD2: iCal, Adium, status scherm van server monitoring (Nagios) en Safari
VD3: Remote Desktop naar de Windows servers, iTerm voor de toegang tot UNIX servers, soms ook OpenOffice
VD4: OpenOffice

Op die fiets houden VD's 1 en 2 zich bezig met communicatie en 3 en 4 met echt werk. En ja, soms worden die VD's te vol en dan komt Exposé inderdaad heel erg van pas! Maar voor het grote werk ben ik veel meer gehecht aan VD's.

Zelf gebruik ik Desktop Manager (vind ik zelf de fijnste)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je 14" vergelijkt met een 15", en je dus kijkt naar schermen met dezelfde resolutie, vind ik 14" geen stap terug. Ik heb destijds mijn 15" Acer laptop ingeruild voor een 14" iBook met een zelfde resolutie, en ik merk geen verschil.

Wel vind ik dat 1024*768 gewoon erg weinig is, ondanks het comfort van Exposé. Als je veel apps naast elkaar draait dan is Exposé een uitkomst, maar als je een applicatie draait die gewoon veel schermoppervlakte nodig heeft, zoals Photoshop oid, dan is 1024*768 gewoon te weinig.

Om ook maar even mijn andere gebruikerservaringen met jullie te delen: De batterij gaat nog erg lang mee, ondanks dat ik een vrij oude iBook heb. Ik zit met Airport aan toch wel tegen de 4 uur aan met mijn 1GHz 640MB Ram iBook. Als je een beetje verstandig met de brightness van je scherm omgaat en je power management goed instelt dan gaat hij erg lang mee.
Het feit dat ik mijn laptop in Sleep mode kan zetten door hem dicht te klappen, en binnen een seconde weer operationeel is, is ook een uitkomst voor mij. Ik zie klasgenoten die moeilijk lopen te doen met 'hibernate', en gewoon 5+ seconden naar een balkje zitten te staren alvorens de laptop in de tas kan. Heerlijk dat ik daar geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Klinkt goed :) Het viel me op dat via eBay extra accu's voor $50 te koop zijn ($5 verzendkosten)...dus mocht de batterij ooit uitgeput zijn, is een nieuwe ook wel betaalbaar :)

'k heb zojuist mijn 12" besteld overigens. Samen met 20GB iPod (Voor 'n maat, beide 75 euro korting via de studentenactie). Bij apple ook nog de 40GB hdd kunnen omzetten naar 60GB, voor een bedrag van 20 euro extra. Dus dat was ook wel nice :)

[ Voor 6% gewijzigd door Xandrios op 12-09-2005 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Deze aanbieding is alleen geldig bij aanschaf van een van de volgende Apple producten: - een Apple iMac, PowerBook, Power Mac of iBook (met uitzondering van de 12-inch iBook met cd-romspeler,
de eMac en de Mac mini); - een Apple iPod of iPod mini (met uitzondering van de iPod shuπ e) met de volgende productnummers: M9800, M9802, M9804, M9806, P9800, P9802, P9804, P9806, M9801, M9803, M9805, M9807, P9801, P9803, P9805, P9807, MA079,
PA079, MA127, M9830, P9830.
Lijkt me dus niet geldig voor de 12" inch iBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Ik heb vandaag een 12" ibook besteld bij het apple centre in Groningen maar dan wel 1 met een 60 gig schijf er in.

Vindt het alleen jammer dat de levertijd minimaal 2 week is. Ik heb hem voor school nodig en zit dus even zonder laptop en dat is best lastig. 8)7

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Laatst online: 09:54
zo zit ik al 4 weken op dat model te wachten
nu heeft die trage levering wss iets te maken met de komst van de nano, dan durft apple zijn andere productielijnen wel is verminderen, en apple heeft ook nooit een grote stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shello schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:38:
zo zit ik al 4 weken op dat model te wachten
nu heeft die trage levering wss iets te maken met de komst van de nano, dan durft apple zijn andere productielijnen wel is verminderen, en apple heeft ook nooit een grote stock.
wow, 4 weken! Dat betekent dat zodra de apple store ge-update is volgende week ik de nieuwe PowerBook direct bestel...., zodat ik die wel binnen een week binnen heb :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 21:00:
[...]

wow, 4 weken! Dat betekent dat zodra de apple store ge-update is volgende week ik de nieuwe PowerBook direct bestel...., zodat ik die wel binnen een week binnen heb :)
Ik hoop het! Mja, heb wel schrik dat ze de 12" PB gaan schrappen :( Indien dat zo is, is het dan mogelijk om alsnog een PB te kopen van de "oude" generatie of moet ik dan bij een Apple Center gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
risp schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:55:
[...]

Lijkt me dus niet geldig voor de 12" inch iBook.
Dat had ik dus even nagevraagd :) Die vermelding staat alleen voor de Amerikaanse versie van de 12" iBook, de versie zonder de SuperDeDuper-drive dus :)

Volgens de belg op het Apple-infonummer geldt het gewoon met de Nederlandse 12" iBook :)

Overigens (volgens dezelfde meneer :P ) is via apple.nl de 12" iBook binnen 7 werkdagen te leveren. Iets meer dan 'n week dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 12-09-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Hmm de beste verkoper in het apple centre in Groningen zij dat online geen verschil maakte.

Maja dat kan hij natuurlijk ook gezegt hebben om mij em daar te laten bestellen.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Xandrios schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:28:
Bij apple ook nog de 40GB hdd kunnen omzetten naar 60GB, voor een bedrag van 20 euro extra. Dus dat was ook wel nice :)
maar 20 euro extra, hoe dat dan? via apple.nl kost dat bij mij 56 euro extra (da's met de studentenkorting)

Wel naar dat de 150 euro terug actie niet geldt voor de Nano en dat de Ipod mini (waarvoor de actie wel geldt) niet eens meer te koop is.

(trouwens, ik wil helemaal geen Ipod, misschien is er wel iemand die een nieuwe wil voor 50 euro korting :) )

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.