[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.777 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok SSH moet wel een oplichter zijn:

contact button werkt uiteraard niet.... waarom ben ik niet verbaasd?
Lees de algemene voorwaarden eens.... letterlijk gekopieerd van een internetbedrijf...google maar eens een stukje en je komt deze voorwaarden letterlijk bij internetbedrijven tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:31:
Mensen, ik hoor een beetje weinig over de post van iemand over de shop: http://sshstores.com/index.php

Het lijkt wel een oplichterij... want volgens mij kun je een notebook alleen voor zo weinig aanbieden als je hem eerlijk gestolen hebt, of als je sowieso een oplichter bent die alleen maar geld wil vangen zonder een product uit te leveren!
Ben benieuwd wie hiermee in zee durft te gaan
Het zijn oude machines, dus je krijgt er bijvoorbeeld geen Tiger bij maar nog 10.3. Ik weet niet of dat dit komt omdat de shop gewoon niet meer geupdate is of dat het dus komt omdat je dan een lagere prijs kan bieden. Als het de laatste is, is het nog steeds zeer goedkoop.

Ok, ik heb even gekeken bij de leverancier en deze prijzen kloppen voor geen meter. De iMac 20" 2GHz is inkoop 200 euro duurder dan zij hem verkopen. Oplichterij dus. Dacht eerst dat het wel redelijk klopte omdat ik alleen de PB 12" had gecheckt, dat zat nog wel redelijk in de buurt van een reeele prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Sage op 11-11-2005 09:48 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kvk nummer wat ssh opgeeft bestaat niet in het handelsregister :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm... iemand ervaring met hoe je zo iemand uit de weg kunt ruimen? actie ala tros radar of een of andere oplichtingscentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

De politie? Zouden best helers kunnen zijn nl. Je kan in ieder geval de kamer van koophandel bellen en vragen hoe het zit met zaken die een vals nummer voeren.

[ Voor 56% gewijzigd door m-m op 11-11-2005 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Wel vragen wij u mocht het obverhopt misgaan uw medewerking te verlenen aan een eventueel onderzoek van onze koerriersdienst en/of haar verzekeringsmaatschappij.

Wat een zin!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djeeezz, wat een verhaal zeg van die winkel hierboven ;(

Even een vraag: ik heb nu een WL modem (van KPN DirectADSL, 716 ofzoiets). Als ik nu een iBook of Powerbook koopt, kan ik dan meteen WLAN gebruiken icm met mijn bestaande modem? Of moet ik eerst weer een (dure) Airport kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is aan te raden een airport aan te schaffen, maar je huidige modem (ondanks ik de draadloze DirectADSL modems een ramp vind) should do the trick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is hier http://www.empc.nl/index.php?page=56&Id=12762 mis mee dan?

Hier geen enkel probleem i.c.m. mijn Shuttle PC-tje iig. Maar okee, bedankt, dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:49
Onzin, je hoeft echt niet een AirPort te kopen, en het is zelfs niet 'aan te raden'. Een Apple werkt draadloos gewoon met elk accesspoint/router die de standaarden ondersteunt (802.11b/g).

Maar driexl, dat is echt al heel vaak gevraagd op dit forum, dus ik zou je aan willen raden eerst even zelf te zoeken voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Trage snelheid, mits je de optionele G modem hebt (max 500kb/s, ook over het interne netwerk)
-Slecht bereik

Voor de rest een leuk apparaatje :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Airport Extreme is laatst als beste getest! heb hem zelf ook en het is echt een top app.
Heb d-Link gehad, Cisco, Belkin, deze Apple doet het nog het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je neemt een (non V-5) Linksys WRT54G , dan kun je lekker tweaken met linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Evil Brain schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:36:
Onzin, je hoeft echt niet een AirPort te kopen, en het is zelfs niet 'aan te raden'. Een Apple werkt draadloos gewoon met elk accesspoint/router die de standaarden ondersteunt (802.11b/g).

Maar driexl, dat is echt al heel vaak gevraagd op dit forum, dus ik zou je aan willen raden eerst even zelf te zoeken voortaan.
Okee bedankt!

Niet iedereen heeft de mogelijkheid 800 topics terug te kijken of de tijd om het draadje deel 1 door te spitten... ik volg dit topic toch al een maandje maar was het nog niet tegengekomen vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:06
Western Union doet bij mij alle bellen rinkelen!!
Ik heb alleen slechte verhalen hierover gehoord.
Zou er zelf dus niet mee in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Woei, ben sinds vandaag trotse eigenaar van een blauwe iBook G3 300Mhz met 160MB RAM :P
er staat MacOS 9.2 op, en ik kan er niet echt mee overweg eigenlijk :P

het ding ziet er wel een beetje gebruikt uit maar is verder wel schoon.

wat ik me afvraag... kan ik er gewoon 256MB in stampen? ik heb namelijk nog 2 reepjes van 128MB PC133 liggen. standaard SDRAM dus.
en er zit helaas geen PCMCIA op dit ding... en een airport kaart kopen lijkt me eigenlijk best wel duur...
zijn er andere opties om wifi te krijgen op een mac?
en zou ik er MacOSX op kunnen draaien? moet ik daarvoor een licentie/CD kopen? als ik 9.2 opnieuw zou willen installeren moet ik sowieso ook een install CD hebben, die ik nie heb...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FireWurX schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:17:
Woei, ben sinds vandaag trotse eigenaar van een blauwe iBook G3 300Mhz met 160MB RAM :P
er staat MacOS 9.2 op, en ik kan er niet echt mee overweg eigenlijk :P

het ding ziet er wel een beetje gebruikt uit maar is verder wel schoon.

wat ik me afvraag... kan ik er gewoon 256MB in stampen? ik heb namelijk nog 2 reepjes van 128MB PC133 liggen. standaard SDRAM dus.
en er zit helaas geen PCMCIA op dit ding... en een airport kaart kopen lijkt me eigenlijk best wel duur...
zijn er andere opties om wifi te krijgen op een mac?
en zou ik er MacOSX op kunnen draaien? moet ik daarvoor een licentie/CD kopen? als ik 9.2 opnieuw zou willen installeren moet ik sowieso ook een install CD hebben, die ik nie heb...
Nee, je moet er PC66 SO-DIMM in douwen. Als je er trouwens een module van 256 MB in wil zetten, zul je eerst de iBook Firmware update moeten installeren als dat nog niet is gebeurd.

En ik zie dat Mac OS X officieel wordt ondersteund op je iBook, dus dat is mooi :). Of het aan te raden is, is een ander verhaal. Verwacht iig geen geweldige prestaties. Ik denk dat je het beste af bent met 10.3 (Panther), want dingen als Spotlight en Dashboard in 10.4 (Tiger) zullen net teveel zijn voor je iBook.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

maar er zit nu al PC100 in, zegtie...
totaal 160MB nu, maar heb 2 repen van 128MB, PC133 die ik er in wil doen... of heeftie geen 2 RAM bankjes? hoe kom ik er uberhaupt bij? er zitten nauwelijks schroefjes in het ding....
maar die PC133 modules schakelen toch vanzelf terug? of werkt dat niet in een iBook?

anyway, moet ik OSX kopen? of is dat gratis te krijgen voor je mac? (als een soort levenslange garantie op updates oid)

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 11-11-2005 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FireWurX schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:44:
maar er zit nu al PC100 in, zegtie...
totaal 160MB nu, maar heb 2 repen van 128MB, PC133 die ik er in wil doen... of heeftie geen 2 RAM bankjes? hoe kom ik er uberhaupt bij? er zitten nauwelijks schroefjes in het ding....
maar die PC133 modules schakelen toch vanzelf terug? of werkt dat niet in een iBook?

anyway, moet ik OSX kopen? of is dat gratis te krijgen voor je mac? (als een soort levenslange garantie op updates oid)
Volgens de specs moet er PC66 in, maar ik zie hier dat PC100 idd ook goed gaat. Of PC133 ook goed gaat weet ik niet, je kunt het natuurlijk proberen. Maar dan moet je alsnog SO-DIMM hebben. Standaard SDRAM gaat niet werken. Hoe je het geheugen moet installeren kun je hier vinden.

En OS X moet je gewoon kopen. Alleen Mac OS 7.5.3 en Mac OS 6 zijn gratis te downloaden, maar die wil je niet hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hmm heb eigenlijk geen zin om een klap geld er aan uit te geven...

maja, ik ga binnenkort maar eens opzoek naar waar de RAM bankjes zitten.
de reepjes die ik heb zijn trouwens SO-DIMM, uit een Toshiba Satellite notebook. (waar nu 512 in zit)

edit: ram bankje gevonden... is dus een enkele :( kan ik er nog geen 256 in planten...

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 12-11-2005 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FireWurX schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:56:
hmm heb eigenlijk geen zin om een klap geld er aan uit te geven...

maja, ik ga binnenkort maar eens opzoek naar waar de RAM bankjes zitten.
de reepjes die ik heb zijn trouwens SO-DIMM, uit een Toshiba Satellite notebook. (waar nu 512 in zit)
Ah, dat zei je er niet bij dat het SO-DIMM is :)

Maar je zal er trouwens weinig mee opschieten als je die 128 MB er in wil zitten, die zit er nl. al in :P. De iBook heeft maar 1 slot en er zit 32 MB op het moederbord gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ah, naja helaas... 128 was trouwens aangegeven als minimum voor OSX, las ik net... mayb dat ik ga kijken of ik het via minder legale wegen te verkrijgen, maar daar zal ik verder niets over melden hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:33:
[...]

Nee, je moet er PC66 SO-DIMM in douwen. Als je er trouwens een module van 256 MB in wil zetten, zul je eerst de iBook Firmware update moeten installeren als dat nog niet is gebeurd.

En ik zie dat Mac OS X officieel wordt ondersteund op je iBook, dus dat is mooi :). Of het aan te raden is, is een ander verhaal. Verwacht iig geen geweldige prestaties. Ik denk dat je het beste af bent met 10.3 (Panther), want dingen als Spotlight en Dashboard in 10.4 (Tiger) zullen net teveel zijn voor je iBook.
Ik zou gewoon lekker wél 10.4 (Tiger) draaien. Zoals velen weten is het bij elke release van OS X zo geweest dat de ene na de andere upgrade sneller dan zijn voorganger is. Dat is 10.4 dus ook tov 10.3 (merkte ik ook met mijn iBook).. Spotlight zou ik mij niet druk over maken; destijds op mijn iMac G3 266 MHz. met 192 MB SD-RAM, draaide prima.. Dashboard tikkeltje traag, maar niet dat het niet functioneert. Tiger vond ik zelf een verademing tov Panther, dus ik zou het er zeker op wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen hoor hier een onervaren iBook gebruiker.

Nadat ik vanochtend m'n iBook aanzet krijg ik hetvolgende. Scherm bleef iets langer zwart dan normal en toen opeens krijg ik een vierkant plaatje met de aarde erin. Deze blijft een tijde centraal in mijn scherm knipperen en dan opeens word het vervangen door een plaatje van een map met een smile die ook blijft knipperen. Wat is er in hemels naam gedaan? Uiteindelijk krijg ik het apple logo en start hij op maar het duurt veel langer en het vind nu elke keer plaats dat ik hem opstart.

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik vermoed dat je de startup disk op 'Network Startup' hebt staan. Vandaar dat je iBook een startup disk zoekt via de netwerk. Om dit recht te zetten ga naar 'Startup disk' met spotlight :P. En selecteer de Mac OS X map met startup disk i.p.v. de netwerk opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, dat was het. Dankje.

Heb nu m'n iBook een aantal dagen in mijn bezit en ik moet zeggen dat het een erg gaaf ding is. Kan er m'n werk goed op doen en ben bijzonder tevreden over de kwaliteit van het scherm waar ik toch mijn twijfels in het begin over had. Wel zijn er een aantal dingen waar ik me aan erger:

1. Een aantal toetsen op m'n toetsenbord zitten was losser dan de andere toetsen, wat erg irritant kan zijn omdat de meeste toetsen zo stevig en stil zijn. Bijvoorbeeld spatie. Geld ook voor de ' grote ' knop op het stuurvlak komt soms wat losjes en krakerig over
2. Bij het sluiten van de laptop gaat hij niet helemaal dicht, hij sluit niet helemaal aan zeg maar. Erg jammer omdat de rest van de iBook zo slick en mooi afgewerkt eruit ziet. En voelt, je kunt het namelijk wel indrukke waarbij ik kom op mijn volgende punt.
3. iBook oogt en is grotendeels ook van een erg stevig en sterk materiaal gemaakt. Maar blijft een feit als je het apparaat vastpakt, optilt en tijdens het dragen wel ' kraakt '. Geeft me soms toch wel een ietwat goedkope indruk.
4. Een aantal vastlopers gehad ( niet echt erg ) maar wel de traagheid die soms opeens optreed. Bijvoorbeeld bij het dimmen of harder zetten van het geluid. Dat het logo er opeens nog een halve minuut staat en aan het nog aan het weergeven is dat het geluid zachter word gezet.

Dat zijn mijn ervaringen / meningen tot nu, voor de rest echt een leuk speeltje! Zeker aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nog ff een vraagje.. ik heb dus geen zin om OS X te kopen... kan er ook Linux op een Mac? ik had gehoord van Yellowdog Linux, de gemaakt zou zijn voor PPC processoren...

edit: trouwens, ik heb ook geen MacOS9 CD, dus terug gaan kan ook nie dan...

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 12-11-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FireWurX
Er zijn véél linux-distro's die gewoon op PowerPC macs werken.. Ik zou dus als ik jou was gewoon ubtuntu downloaden http://se.releases.ubuntu.com/5.10/ en deze dan proberen.. Suc6!! (wel is het zo dat het idee van een "mac" dan eigenlijk verdwijnt... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
ja, dat kan, maar normaal krijg je
toch gewoon een OS cd'tjee bij je *book?

Gentoo en Debian kan ook, zelfs FreeBSD (vanaf versie 6.0)

voor de volledige likjst check Distrowatch

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tha_Butcha schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:23:
ja, dat kan, maar normaal krijg je
toch gewoon een OS cd'tjee bij je *book?

Gentoo en Debian kan ook, zelfs FreeBSD (vanaf versie 6.0)

voor de volledige likjst check Distrowatch
sja, tis dat ik em gekregen heb... tis puur een iBook met OS9.2 waarop vanalles geinstalleerd staat van de vorige gebruiker... incl documenten...
liefst zou ik gewoon een re-install doen. maar heb dus geen CD, en OSX kopen kost geld (iets wat ik niet zoveel heb) en Linux ben ik al wel een klein beetje bekend mee, dus dat zou een mooi alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
als je linux newbie bent, zou ik gaan voor ubuntu als ik jou was, maar daarvoor moet je weer ff naar een andere subforum ;)

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag nog door Utrecht gewandeld, en ook even binnengehopt in het Apple Center.
Daar heb ik wat met de Powerbookjes gespeeld, en het viel me gewoon echt op dat de Powerbook zelfs vloeiend nieuwe applicaties opstart als ik alle andere applicaties in de Dock aanhad, oa ook iPhoto, iMovie ( of hoe dat ook heet) etc.
De iBook was ook snel (gevoelsmatig voor mij dan :p), ik moest wel even wachten toen ik iPhoto opstartte, maar toen kwam ik er ook achter dat er +- 6500 foto's op zaten.

Heb ik nu waanideeën, of is Mac OSX zo goed geprogrammeerd dat hij de hardware heel efficient gebruikt ? oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik vind mijn iBook idd ook zeer snel aanvoelen als ik browse in vergelijking tot mn PC (1,3 GHz G4 vs AMD XP 2200+, beide 512 meg, 4200 rpm vs 7200 rpm schijf), beide in FireFox. Ook als ik heel veel open heb. Ik weet niet hoe ze het doen, maar ik (en volgens mij velen anderen) herkennen precies wat je bedoelt Secretus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 17:31
Vaak genoeg kan je ook lang wachten zonder ook maar iets te kunnen doen met een strandballetje in beeld (safari). Klik je een link, kan je gaan wachten... (iBook 1,33GHz/1,5GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tha_Butcha schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:41:
als je linux newbie bent, zou ik gaan voor ubuntu als ik jou was, maar daarvoor moet je weer ff naar een andere subforum ;)
helemaal newbie ben ik nie ;)
ik heb al een tijdje Slackware op mijn notebook gehad (een Satellite Pro 4600) wat opzich goed wou lukken :)

trouwens, als ik Linux op die iBook zet, kan ik dan via dat slot waar normaal de airport kaart gaat gewoon elke PCMCIA wifikaart gebruiken die ik wil? (mits niet te groot ofcourse, ruimte is beperkt, en voorzien van een antenne connector)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:25:
Ik heb vandaag nog door Utrecht gewandeld, en ook even binnengehopt in het Apple Center.
Daar heb ik wat met de Powerbookjes gespeeld, en het viel me gewoon echt op dat de Powerbook zelfs vloeiend nieuwe applicaties opstart als ik alle andere applicaties in de Dock aanhad, oa ook iPhoto, iMovie ( of hoe dat ook heet) etc.
De iBook was ook snel (gevoelsmatig voor mij dan :p), ik moest wel even wachten toen ik iPhoto opstartte, maar toen kwam ik er ook achter dat er +- 6500 foto's op zaten.

Heb ik nu waanideeën, of is Mac OSX zo goed geprogrammeerd dat hij de hardware heel efficient gebruikt ? oid
het verhaal gaat dat Mac zo snel is omdat het zo goed afgestemd is op de hardware.
de hardware moet aan bepaalde eisen voldoen, werkt met apparte firmware, en het is gewoon een heel ander platform, dus puur vergelijken op basis van Ghz of Mhz is niet te doen.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 12-11-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb de SafeSleep (dat alleen op de nieuwe Powerbooks zit) werkend gekregen op mijn 12" Powerbook (1.5GHZ, die met 60GB en combo standaard).

http://matt.ucc.asn.au/apple/machibernate.html#makeitwork

Via de scriptjes op die website is het niet nodig om in open firmware te rebooten.

Als ik mijn Powerbook dichtklap dan krijg ik een normale slaaptoestand en als ik de accu eruit trek en weer erin steek (wat normaal alles zou wissen en hij zou opnieuw opstarten); Dan is na het openklappen wel een druk op de powerknop vereist, maar hij wordt wel wakker zoals in de SafeSleep.

Voor mij betekent dit dat ik mijn 2 accu's kan wisselen in de sleep zonder te moeten restarten of op AC aan te sluiten. De 15" en 17" hebben een buffer waarbij het al kon, maar de 12" had dat dus niet. Perfect, ik ben weer blij Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/cheer.gif

[ Voor 20% gewijzigd door Oxi op 13-11-2005 02:41 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Oxi schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:35:
Voor mij betekent dit dat ik mijn 2 accu's kan wisselen in de sleep zonder te moeten restarten of op AC aan te sluiten. De 15" en 17" hebben een buffer waarbij het al kon, maar de 12" had dat dus niet. Perfect, ik ben weer blij [afbeelding]
Overigens hebben alle Powerbook's dit, ook de oudere versie's. Blijkbaar alleen de 12" versie niet. :/

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik snap het nut ert eerlijk gezegt niet van maar das een ander verhaal ;-)

Hoeveel moeite is het om even een lader of andere accu uit je tas te graaien. Laptop uit te zetten, accu er af, nieuwe er op en rebooten maar..... doe ik in een minuut met mijn iBook inclusief het opstarten.

Nog makkelijker is gewoon je laptop tas als standaard opbergplek gebruiken voor je lader, heb je het ding altijd bij de hand waar je iBook is.

Naar mijn mening dus een compleet zinloze feature die je 1 keer in je leven gebruikt om te kijken of het werkt en het daarna ook net zo hard weer vergeet ;-).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

hoe krijg ik die mac zo gek dattie de CD boot? (heb YellowDog Linux 4.0.1 Orion)
C inhouden of ALT ingedrukt houden geeft geen effect...
of heb ik de MacOS CD nodig om de schijf eerst opnieuw te partitioneren...
een iBook G3 is toch wel een new-world type? (heb de check gedaan command+option+O+F, geeft een paar regels tekst en een soort van commandprompt)

edit: ok ik ben blond... stop ik er CD 2 in ipv 1 8)7
maar nu krijg ik het startscherm van de CD en als ik op enter druk krijg ik:
code:
1
2
Please wait, Loading Kernel...
Read failed

btekent dat dat mijn CD brak is? heb em gebrand als Normal CD met Alcohol onder windows

heb boot-safe en boot-text ook geprobeerd... zelfde probleem...

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 13-11-2005 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Reind schreef op zondag 13 november 2005 @ 04:08:
Ik snap het nut ert eerlijk gezegt niet van maar das een ander verhaal ;-)

Hoeveel moeite is het om even een lader of andere accu uit je tas te graaien. Laptop uit te zetten, accu er af, nieuwe er op en rebooten maar..... doe ik in een minuut met mijn iBook inclusief het opstarten.

Nog makkelijker is gewoon je laptop tas als standaard opbergplek gebruiken voor je lader, heb je het ding altijd bij de hand waar je iBook is.

Naar mijn mening dus een compleet zinloze feature die je 1 keer in je leven gebruikt om te kijken of het werkt en het daarna ook net zo hard weer vergeet ;-).
Je hebt alleen wel een stopkontakt nodig, die heb je niet altijd bij de hand. Volgens jou redenering heeft het uberhaubt weinig nut om een laptop met een accu-tijd van meer dan 20 minuten te kopen. En als je reboot ben je al je open vensters e.d. kwijt. Met deze patch kan je gewoon verder waar je gebleven was, en dat is juist het hele idee.

[ Voor 8% gewijzigd door m-m op 13-11-2005 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier me iBook die maar grotendeels van de tijd uit 1 speaker geluid laat horen. Soms hoor ik echt een aantal tellen iets uit de rechter 2e speaker en dan is het weer weg. Meer mensen met dit probleem? Is er een manier om te zien of het hardware matig is? Stel ik het geluid in zodat het alleen uit de rechter speaker komt hoor ik helemaal niets meer. Zowel in itunes, vlc en quicktime.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Sage schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:50:
[...]

Overigens hebben alle Powerbook's dit, ook de oudere versie's. Blijkbaar alleen de 12" versie niet. :/
Daar kwam ik na de aanschaf van mijn 2e accu pas achter, want ik had toevallig alleen daarover gepraat met eigenaren van een 15" ;)
m-m schreef op zondag 13 november 2005 @ 09:34:
[...]

Je hebt alleen wel een stopkontakt nodig, die heb je niet altijd bij de hand. Volgens jou redenering heeft het uberhaubt weinig nut om een laptop met een accu-tijd van meer dan 20 minuten te kopen. En als je reboot ben je al je open vensters e.d. kwijt. Met deze patch kan je gewoon verder waar je gebleven was, en dat is juist het hele idee.
Precies.

Ik ben zelf nog wat uitzoeken hoe ik zelf meteen SafeSleep kan starten, zodra dat gelukt is dan horen jullie het wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 10:43:
Heb hier me iBook die maar grotendeels van de tijd uit 1 speaker geluid laat horen. Soms hoor ik echt een aantal tellen iets uit de rechter 2e speaker en dan is het weer weg. Meer mensen met dit probleem? Is er een manier om te zien of het hardware matig is? Stel ik het geluid in zodat het alleen uit de rechter speaker komt hoor ik helemaal niets meer. Zowel in itunes, vlc en quicktime.
Klinkt ongezond... Ik zou er maar eens mee naar een Apple Centre gaan. Want af en toe wel geluid hebben uit een speakertje duidt over het algemeen op een slecht contactje ergens in de machine...

Kijk voor de zekerheid even in de geluidsinstellingen bij de System Preferences, maar ik weet bijna zeker dat er iets kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 11:15:
[...]

Klinkt ongezond... Ik zou er maar eens mee naar een Apple Centre gaan. Want af en toe wel geluid hebben uit een speakertje duidt over het algemeen op een slecht contactje ergens in de machine...

Kijk voor de zekerheid even in de geluidsinstellingen bij de System Preferences, maar ik weet bijna zeker dat er iets kapot is...
Ik denk dat je gelijk hebt. Moet wel zeggen dat dit me wel een beetje telleursteld. Het heeft in ieder geval niet met de software te maken over m'n koptelefoon gaat het wel gewoon goed. Eerst wilde hij niet opstarten, nu het geluid, misschien had ik toch maar voor een powerbook moeten gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 06-10 20:49

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

*zucht* Waarom maakt Apple het zo moeilijk? :P Ik twijfel al een jaar tussen 12" PB en 15" PB. Ik heb inmiddels 11 maanden een 12", en sinds de nieuwe PowerBooks uit zijn vind ik een 15" ook wel erg interessant. Maar ik blijf tegen dat ene puntje aan lopen: wegen de extra functies op tegen de grotere afmetingen, en het hogere gewicht. Ik ben nu gewend aan mijn 12" PowerBook en een compacte Samsonite rugzak, maar de 15" PowerBook past al niet in die rugzak. Maar aan de andere kant zou ik toch erg blij zijn met meer dan 1.25GB RAM, PCMCIA, FW800, Radeon9700 128MB, full-size DVI, Superdrive en voor een hogere resolutie. 1024x768 gaat wel op zich (thuis 20" ACD eraan), maar Photoshoppen onderweg is niet echt een pretje.

Keuzes, keuzes, keuzes...

Afbeeldingslocatie: http://www.sportsshooter.com/news_pix/1183_1.jpeg
Dit is dus vooral het dillemma...

[ Voor 23% gewijzigd door Whieee op 14-11-2005 12:19 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op maandag 14 november 2005 @ 12:11:
*zucht* Waarom maakt Apple het zo moeilijk? :P Ik twijfel al een jaar tussen 12" PB en 15" PB. Ik heb inmiddels 11 maanden een 12", en sinds de nieuwe PowerBooks uit zijn vind ik een 15" ook wel erg interessant. Maar ik blijf tegen dat ene puntje aan lopen: wegen de extra functies op tegen de grotere afmetingen, en het hogere gewicht. Ik ben nu gewend aan mijn 12" PowerBook en een compacte Samsonite rugzak, maar de 15" PowerBook past al niet in die rugzak. Maar aan de andere kant zou ik toch erg blij zijn met meer dan 1.25GB RAM, PCMCIA, FW800, Radeon9700 128MB, full-size DVI, Superdrive en voor een hogere resolutie. 1024x768 gaat wel op zich (thuis 20" ACD eraan), maar Photoshoppen onderweg is niet echt een pretje.

Keuzes, keuzes, keuzes...

[afbeelding]
Dit is dus vooral het dillemma...
is er een verschil bij de 12"PB en 15"PB met betrekking tot de DVI aansluiting? full size of niet? en zo ja, hoe merk ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Bij de 12" heb je een convertor nodig van mini-DVI naar DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat een groot probleem? Zo'n convertor kun je toch ook standaard aan je monitor-kabel laten bungelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het gaat er denk ik om wat je precies doet onderweg met je Powerbook. Bij mij is het gewicht en formaat veruit het belangrijkst en thuis hang ik hem via DVI aan mijn externe monitor. Kom je onderweg vaak tegen de beperkingen aan van het schermoppervlak dan is de nieuwe 15" zeker het overwegen waard door de nu eindelijk veel hogere resolutie.

Ik blijf zolang Apple 12" Powerbook's uitbrengt bij dit formaat. Misschien straks wel een 13" Intel Powerbook, maar zeker niet groter.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:58:
Is dat een groot probleem? Zo'n convertor kun je toch ook standaard aan je monitor-kabel laten bungelen?
Ja dat is geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/009bf8f230266e2140349e7a7e033950/full.jpg

Zo ziet het eruit.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Canaria schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:06:
[...]

Ja dat is geen enkel probleem.

[afbeelding]

Zo ziet het eruit.
LOL waar woon jij? of is die modem kabel voor de fax? :+

Ik weet niet eens of mijn modem het doet in me PB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Modemkabel is inderdaad voor de fax. Heb ik toevallig net voor het eerst gebruikt.
Was wel de 'ontmaagding' van de aansluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was je toevallig naar het jaar 1993 aan het faxen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

offtopic:
Nee ik moest een bewijs van inschrijving aan een onderwijsinstelling faxen naar Apple om in aanmerking te komen voor het Student Developer Program.
Leuk, voor de 20% korting op een PowerMac...

... of een PowerBook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Student Developer Program?
U zei?
Wat is dat precies? Alleen voor apple-programmeurs in opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Zoek even op 'ADC' in dit forum, zijn al tig topics/posts over geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:58:
dat is het probleem juist. Ik wil hem thuis aan mijn ACD laten bungelen en op andere locaties nog steeds DVI hebben ;) Dus liever een full-size DVI aansluiting. Zelfde verhaal voor TV-out. Misschien voor anderen een non-issue, maar voor mij wel een issue ;)

Maar goed, nu ben ik er nog steeds niet uit... :P 12" of 15" ... lastig lastig lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Whieee schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:37:
[...]

dat is het probleem juist. Ik wil hem thuis aan mijn ACD laten bungelen en op andere locaties nog steeds DVI hebben ;) Dus liever een full-size DVI aansluiting. Zelfde verhaal voor TV-out. Misschien voor anderen een non-issue, maar voor mij wel een issue ;)

Maar goed, nu ben ik er nog steeds niet uit... :P 12" of 15" ... lastig lastig lastig...
ik twijfel ook :P daarom ga ik waarschijnlijk voor de 17" en hou ik de12" er bij :)
me 17" gaat me iMac vervangen :) tzt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:37:
[...]

*denkt*

Thuis een docking-station installeren, en voor "on the road" het kabeltje mee?

Of zie ik iets over het hoofd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:52:
[...]

*denkt*

Thuis een docking-station installeren, en voor "on the road" het kabeltje mee?

Of zie ik iets over het hoofd? :?
Ej dat is voor mij ook een leuke tip.
Ik ga vanavond eens opzoek naar een mooie 12" PB dock :) iets waar die verticaal in kan lijkt me wel wat :) als ik iets weet meldt ik het wel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet eruit als een bakbeest, but this should do the job

Afbeeldingslocatie: http://www.bookendzdocks.com/bookendz/images/be-03g412dback_72_450.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bookendzdocks.com/bookendz/images/12inchPB.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bookendzdocks.com/bookendz/images/be-03g412d_72_450.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat in de hel is dat voor iets.. Waar is die grote knop/schuif in vredesnaam voor.. Alleen om het ding eraf te halen? Vind 'm dan niet al te mooi moet ik bekennen.. Vind hem plasticachtig eruit zien en ook eigenlijk lijken op een onderdeel van een wc-bril.. Serieus, ik krijg dus echt zin om op een powerbook te poepen met det ding d'r aan vast.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik had hem ook al eens gezien maar ik vind hem nog steeds lelijk.
Verder heeft het geen meerwaarde boven de bestaande aansluitingen, omdat er nog steeds een mini-dvi aansluiting aanwezig is.
Die kabeltjes heb ik er binnen een minuut ook allemaal weer inzitten als ik de PowerBook een keer mobiel heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Nee dat ding kwam ik ook tegen, ongelofelijk hoe lelijk kun je het maken.
de 12" PB bied de mogelijkheid om hem verticaal te plaatsen alle aansluitingen zitten immers aan 1 kant.
kwam ook nog een ander ding tegen die was ook te lijken voor woorden.(moest je hem indrukken ding was een keer zo groot als de notebook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat past ook goed in het "next generation" wenslijstje: een docking-poort :) (zoals toshiba dat heeft / had)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FireWurX schreef op zondag 13 november 2005 @ 04:15:
hoe krijg ik die mac zo gek dattie de CD boot? (heb YellowDog Linux 4.0.1 Orion)
C inhouden of ALT ingedrukt houden geeft geen effect...
of heb ik de MacOS CD nodig om de schijf eerst opnieuw te partitioneren...
een iBook G3 is toch wel een new-world type? (heb de check gedaan command+option+O+F, geeft een paar regels tekst en een soort van commandprompt)

edit: ok ik ben blond... stop ik er CD 2 in ipv 1 8)7
maar nu krijg ik het startscherm van de CD en als ik op enter druk krijg ik:
code:
1
2
Please wait, Loading Kernel...
Read failed

btekent dat dat mijn CD brak is? heb em gebrand als Normal CD met Alcohol onder windows

heb boot-safe en boot-text ook geprobeerd... zelfde probleem...
naja heb de CD opnieuw gebrand in RAW DAO mode ipv normale DAO, en nu kannie de kernel laden.
normale install hangtie op, maar op de textmode gaatie wel. helaas merk ik nu net dat er maar 3GB in zit. binnenkort maar ff 10GB er in hangen.

maar om nog ff terug te komen op een onbeantwoorde vraag:
in de iBook zit een PCMCIA achtig slot waar normaal de Airport kaart in gaat. Is deze ook te gebruiken om een andere PCMCIA kaart te plaatsen? (en dan werkend maken onder Linux)
misschien dat ik daar dan een WiFI kaartje in hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er schijnen problemen te zijn met de displays van de nieuwe PB 15".

Uiteraard heb ik weer bingo :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd problemen met de nieuwe 15" PB (oktober 2005).
http://15inpbscreen.appleplace.com/
ik heb waarschijnlijk ook prijs, afgelopen donderdag een PB 15" besteld.

Apple verwijdert alle topics over dit probleem op haar eigen forum.... erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Censuur :o Schande :o

Lijkt me vrij logisch dat ze die berichten verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turrrbothijs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-03-2023
wat is het probleem dan met die schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

turrrbothijs schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:46:
wat is het probleem dan met die schermen
rare vage horizontale lijntjes, schijnt het...
schijnt zeer storend te zijn als je met plaatjes/fotos werkt...
edit:
trouwens, ben ik nou scheel of zit er wat links en rechts van het scherm van mijn iBook?
zijn dat lichtjes? of gewoon de antenne voor de airport?

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 14-11-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
FireWurX schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:47:
[...]

rare vage horizontale lijntjes, schijnt het...
schijnt zeer storend te zijn als je met plaatjes/fotos werkt...
edit:
trouwens, ben ik nou scheel of zit er wat links en rechts van het scherm van mijn iBook?
zijn dat lichtjes? of gewoon de antenne voor de airport?
:D antennes :D

Veel beter dan in mijn oude TiBook.

Daar was af en toe de ontvangst echt matig.

Met mijn nieuwe G4 (laatste revisie...2 weken oud) heb ik nergens last van.

Ik kan trouwens niet ontdekken of ik last van die "lijntjes" heb.
Ik denk dan ook van niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31

alienfruit

the alien you never expected

Ja, ik heb die lijntjes ook errug irritant als je ze eenmaal hebt gezien :( Maar goed photoshoppen op een laptop scherm is bij mij toch nooit een success geworden. De koude grijstinten zie ik toch de helft van de tijd niet -- door die brakke schermen. Doe mij maar een mooie CRT scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 15-11-2005 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je bent nog niet naar Apple gegaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31

alienfruit

the alien you never expected

Nee, ik wacht het nog wel effe af :+ Altijd wat als ik zelf wat koop of ding heeft brakke accu's of het ding is maanden in backorder en nu een scherm :(

[ Voor 65% gewijzigd door alienfruit op 15-11-2005 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tr1gg3R schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 01:07:
[...]

:D antennes :D

Veel beter dan in mijn oude TiBook.

Daar was af en toe de ontvangst echt matig.

Met mijn nieuwe G4 (laatste revisie...2 weken oud) heb ik nergens last van.

Ik kan trouwens niet ontdekken of ik last van die "lijntjes" heb.
Ik denk dan ook van niet :)
sja lampjes had ook gekund toch? er zijn ook modellen met een lampje onder het apple logo toch? :P

ik baal trouwens wel dat de HDD maar 3GB is in mijn iBook... maar ik ga em binnenkort opentrekken en dan mik ik er een 10GB in. die zit nu nog in een USB case, de ik heb uitgeleend. moet dus helaas nog ff wachten.
kheb iig al een howto voor het openmaken van een clamshell :P

edit: ik kwam er ook pas na een paar dagen achter dat de sier ring achteraan het scherm een draag handvat is :D :+

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-11-2005 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:11
er zijn ook modellen met een lampje onder het apple logo toch?
Da's de backlight van het beeldscherm :p

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Oxi schreef op zondag 13 november 2005 @ 11:08:
*knip*
Ik ben zelf nog wat uitzoeken hoe ik zelf meteen SafeSleep kan starten, zodra dat gelukt is dan horen jullie het wel. :P
code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 0

Dit zorgt voor normale sleep zoals normaal het geval was.

code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 1

Dit zorgt voor DeepSleep meteen als de klep dicht gaat. En is dus een stuk trager. Maar erg handig als snelheid niet vereist is voor langere tijd (besparing van accutijd)

code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 3

Dit is imho de handigste. Normale sleep maar zodra de stroom uitvalt (dus ook de accu eruit) dan springt hij over op DeepSleep. Dus geen crash meer als de accu verwisselt wordt. :)

Bron: http://infoecho.net/blogs/echo/archives/2005/11/14/199/

De hack moet nog steeds toegepast worden!

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 15-11-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
even voor de gene die ook een nieuwe 15" powerbook hebben met het lijntjes issue.
blijft bij jullie ook de cooler constant blazen ?
het is niet hard maar hij draait wel.
wellicht komt dit door de 7200rpm schijf die er bij mij in zit ?
ook als hij net uit standby komt (als hij dus ijs koud is) begint de cooler al met draaien.

ik kom er net achter dat mijn power profile op "high performance" staat.
nu kon ik dit in het custom power profile bij mijn oude iBook handmatig opgeven.
echter nu kan ik wanneer ik het custom power profile selecteer niet meer aangeven of ik voor "high performance" or "increased battery life" wil gebruiken.
deze gaat automatisch op "high performance".

[ Voor 37% gewijzigd door AP3X op 15-11-2005 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 20:24
Ben sinds een week gelukkig eigenaar van een iBook 12" G4. Groot fan van Mail, iMovie HD en iDVD, wat een gebruiksgemak. Ik zou alleen op den duur wel een SuperDrive in m'n book willen, kan dit nou of niet? Op de Apple-site kan ik 'm namelijk niet kiezen als ik een 12" iBook selecteer... :o

Nog ff een kleine vraag: zou het wat uitmaken als je je book dichtklapt als je op shutdown hebt gedrukt (Ik gooi 'm ook meestal gewoon dicht hoor ;)), of gaat ie dan slapen tijdens het afsluiten en is dat niet zo'n goed idee?

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Je kan je iBook gewoon laten slapen in plaats van uitzetten, dat doe ik meestal. Dan is ie de volgende dag één slag op de spatieblak verwijderd van het mailchecken ;) Er zijn echter ook mensen hier (zoek maar eens op ibook/powerbook slaapstand) die hem liever uitzetten, het is maar net wat je wilt.

Het kan in ieder geval zeker geen kwaad om je iBook in sleep te zetten in plaats van uit.

En later een SuperDrive bijzetten kan niet officieel... misschien wel via handleidingen op 't internet en 'm openslopen, maar dan is je garantie dus wel weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chaser2600 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 18:08:
even voor de gene die ook een nieuwe 15" powerbook hebben met het lijntjes issue.

ik kom er net achter dat mijn power profile op "high performance" staat.
nu kon ik dit in het custom power profile bij mijn oude iBook handmatig opgeven.
echter nu kan ik wanneer ik het custom power profile selecteer niet meer aangeven of ik voor "high performance" or "increased battery life" wil gebruiken.
deze gaat automatisch op "high performance".
ahm... vaak is dit als je te weinig geheugen hebt of dat je al teveel spul op je PB hebt staan waardoor flink aan de processor moet worden getrokken en je dus dat geblaas krijgt.
Ik zou zeggen: Koop een externe harde schijf (zo een kleintje van 40GB) flikker daar alle extra software op zoals roxio die je normaal op je PB zou installeren zodat je HD alleen het noodzakelijk heeft staan en dus eigenlijk vrij clean is. Wedden dat je dan nooit meer geblaas hebt?
Voordeel: Mocht je ooit crashen heb je alles al op je externe HD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:55:
[...]

ahm... vaak is dit als je te weinig geheugen hebt of dat je al teveel spul op je PB hebt staan waardoor flink aan de processor moet worden getrokken en je dus dat geblaas krijgt.
Ik zou zeggen: Koop een externe harde schijf (zo een kleintje van 40GB) flikker daar alle extra software op zoals roxio die je normaal op je PB zou installeren zodat je HD alleen het noodzakelijk heeft staan en dus eigenlijk vrij clean is. Wedden dat je dan nooit meer geblaas hebt?
waar baseer je dit op? Het blazen wordt veroorzaakt door een hoge temperatuur van CPU of GPU. Zolang je CPU en GPU geen spannende dingen te doen hebben zal je PB ook niet gaan blazen. De hoeveelheid data op je HDD heeft hier geen invloed op. De hoeveelheid RAM kan er invloed op hebben aangezien er meer schijfactiviteit zal zijn, maar zelfs dat zal geen groot verschil zijn.

Oftewel: als je last hebt van geblaas, denk dan even na of je geen zware dingen aan het doen was, en/of open even de Activity Monitor (Applications -> Utilities) en kijk of er niet iets heel veel CPU aan het gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Vergeet niet dat het vooral erg handig is dat je altijd een HD mee moet nemen als je iets nodig hebt. ;)

Bij het overpompen van grote hoeveelheden data kan ik mij voorstellen dat een externe hd koeler is, maar bij normaal gebruik boeit dat echt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:55:
[...]

ik ben er inmiddels achter dat het veroorzaakt wordt door de instelling waarmee je de tijd opgeeft binnen voor het in standby raken van de powerbook.
door de volgende stappen te volgen kun je het reproduceren:
- selecteer het power profile: long battery life (oid, ik heb nu geen mac bij de hand)
- switch naar het custom power profile
- merk op dat in de text boven de sliders voor de standby en displaystandby vermeld wordt dat de optimalisatie voor lange accu duur actief is
- op het moment dat je nu de bovenste slider (de slider waarmee je de tijd van standby opgeeft) naar rechts schuift verandert meteen de text naar hoge performance in plaats van lange accu duur.

wat ik dus wil (en dit is ook mogelijk op mijn oude iBook):
een lange accu duur maar dus niet dat mijn systeem al over 10 minuten op standby gaat.
ik krijg dit op mijn nieuwe powerbook niet voor elkaar omdat ik dit niet meer handmatig kan aangeven.

Verwijderd

Melkbus schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 23:09:
Ik zou alleen op den duur wel een SuperDrive in m'n book willen, kan dit nou of niet? Op de Apple-site kan ik 'm namelijk niet kiezen als ik een 12" iBook selecteer... :o
Ik heb dit "probleem" opgelost door een externe LaCie Porsche DVD burner erbij te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:11:

Echter, het ziet er dus wel steeds meer naar uit dat zowel Intel als Apple hun uiterste best doen om de eerste serie Powerbooks als totaal paradepaardje neer te gaan zetten qua specs en tijdsschema. Nu al uitlekt dat ze al 25% dunner zijn
waar heb je dat gelezen van die 25% dunner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iBook van mijn vriendin heeft een vervelend probleem.. Hij laadt niet op.. De tijd die nodig is om hem op te laden wordt ook alleen maar groter (momenteel 40:00 uur :+).. Coconut battery gedownload, die geeft aan dat de batterij nog in 94% van zijn originele staat is, echter de lading blijft steken op 15 mAh.. Kan dit wellicht komen door het koude weer dat hij even zijn tijd nodig heeft voordat hij laadt?? Hopelijk is de batterij niet stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

download X Resource Graph eens en kijk eens wat er aangegven wordt achter 'Amperage'. Als dat een positieve waarde is wordt er iig opgeladen. Ik weet niet precies wat het moet zijn, maar op mijn 12" PB geeft ie nu ongeveer 0,490 A aan. Als het een negatieve waarde is, dan loopt de accu leeg (logisch). De waarde achter 'Cur:' moet ook steeds groter worden, totdat deze gelijk is aan de waarde achter 'Max:' (bij mij 4161mAh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze moeten jou wel hebben hè, bij Apple. Laat weer een positieve indruk achter ;)

Is het niet een idee om de batterij een keer helemaal leeg te laten lopen? Misschien dat hij dan wel weer op wil laden. Kom je overigens in aanmerking voor het battery exchange programme? Ik heb gelezen dat van een aantal zeries iBooks de batterij niet in orde was, dus wellicht kun je hem laten vervangen.
De binnentemperatuur verschilt tegenwoordig toch niet veel meer in de winter en de herfst? Als hij het vorige maand nog goed deed bij 21 graden, zal dat als het binnen nu 15 graden is niet ineens helemaal omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is al opgelost, kwestie blijkt aan geduld te liggen.. Na een half uur begon hij weer met opladen. dus ik denk dat het toch wél een kwestie is van "kou".. Ook al was het rond de 15 graadjes in haar kamer.. Blijkbaar was de bios batterij ook van slag, deze bleek na een herstart niet de gegevens te herinneren, zaten we dus op 1 januari 1970... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:37

Superflip

*pwiet*

Ik ben zonet op mijn PB 15" (van augustus) aan het werken en men batterij plat. Geen probleem, steek even adapter in... wat zie ik... geen geel lichtje :s

Ok, ik even controleren of stekker wel in het stopcontact steekt... no go :(
Even ander stopcontact geprobeerd... noppes.

Heb hier natuurlijk geen 2e adapter liggen om te testen of het daar mee gaat... morgen gaat men vader even langs bij het Apple Center omdat hij daar toch moet zijn... ik geef hem enkel de adapter en het factuur mee. Dit valt toch onder garantie hopelijk (kan toch niet anders). Of zou het ook aan mijn PB kunnen liggen.

De adapter was toch niet warm toen ik er aan voelde en die stak al wel geruime tijd in het stopcontact.

Iemand idëen ... suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze thread op het forum van macosx.nl:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=63096
Staan enkele problemen met de nieuwste generatie PowerBooks.

- Strepen door het beeldscherm (heeft iedere last gen. powerbook last van).
- Kappotte accus (niet iedere powerbook).

Er is nog geen oplossing beschikbaar voor deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 01-10 13:43
Doe redelijk wat Photoshop op mijn Powerbook, en dat gaat in principe prima, ware het niet dat de CPU fan aardig vaak moet bijspringen om de boel koel te houden. Fijn, maar irritant vanwege het geluid. De Powerbook staat al op een iCurve, maar heb er sinds kort ook nog een Notepal tussen zitten van Cooler Master.

Moet zeggen, werkt perfect!
Even gestress-test, maar no problemo. :)

Klein minpuntje, lange levertijd en kom er net achter dat ze ook een widescreen versie hebben welke waarschijnlijk wat beter geschikt is voor mijn 17".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
offtopic:
willem169 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 01:01:
[...] De Powerbook staat al op een iCurve, maar heb er sinds kort ook nog een Notepal tussen zitten van Cooler Master.
omg @ die site:
De NotePal voorziet dankzij zijn ergonisch design in comfore tijdens het werken.
Tevens zorgt de NotePal er voor dat uw notebook gekoelt blijft zodat dropouts tot het verleden behoren.
[...]
Ondersteund de meetse notebooks.
Verder zit ik zelf erg te twijfelen tussen een PB van 12" of een van 15". 12" neem je stukken makkelijker mee, maar 15" heeft natuurlijk een behoorlijke resolutie. Ik denk dat ik zo'n 15" na verloop van tijd steeds minder mee ga nemen, zo'n 12" kan bij wijze van spreken gewoon altijd in het voorvakje van m'n tas.

Ik wil nog wel wachten totdat de powerbooks ook Intel-based zijn, zodat ik IE6 kan draaien met wine. Darwine met QEMU lijkt me toch suboptimaal. En eventjes een weekje een PB lenen om te kijken of ik IE6 onder Darwine aan de praat krijg zit er helaas ook niet in ;).

Oh, voor de mensen afvragen waarom ik in hemelsnaam IE6 wil gaan draaien, ik maak websites, en ik onderhoud ook wel eens IE-only producten, dan is IE helaas vrij essentieel (anders had ik al lang een powerbook gekocht).

[ Voor 7% gewijzigd door chris op 26-11-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 01-10 13:43
Ik gok dat ze een cheap-ass vertaalbureautje hebben ingehuurd voor het vertalen van de teksten op die website ;) Verder is er voor de Windows (!) versie van Firefox een plugin waarmee je links kunt openen in een tab of venster met IE-engine. Als deze voor Mac uitkomt lijkt me dat een aardige oplossing!

On the other hand, er bestaat geen IE6 voor Mac, dus ik gok van niet :P

[ Voor 13% gewijzigd door Willem op 26-11-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
willem169 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 14:39:
Ik gok dat ze een cheap-ass vertaalbureautje hebben ingehuurd voor het vertalen van de teksten op die website ;) Verder is er voor de Windows (!) versie van Firefox een plugin waarmee je links kunt openen in een tab of venster met IE-engine. Als deze voor Mac uitkomt lijkt me dat een aardige oplossing!
offtopic:
Dat werkt alleen onder windows, omdat daar de IE-engine in het OS gebakken zit.

Maar zijn er meer mensen die twijfelden tussen een 12 en een 15 inch model? Waarom twijfelde je? Wat heeft de doorslag gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb recent de keuze moeten maken tussen een 12" en 15" PowerBook. Uiteindelijk heb ik voor de 15" gekozen en daar heb ik zeker geen spijt van! Redenen hiervoor waren de betere videokaart en hoge resolutie die het werken in de grafische vormgeving vergemakkelijken. Deze laptop is in vergelijking met veel andere 15" laptops prima draagbaar omdat hij erg plat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 14:55:
Ik heb recent de keuze moeten maken tussen een 12" en 15" PowerBook. Uiteindelijk heb ik voor de 15" gekozen en daar heb ik zeker geen spijt van!
Proficiat! :)
Heb jij geen last van strepen op je beeldscherm als je dit plaatje bekijkt:
http://crankycat.com/pb15_problems.png ?

Veel plezier met je nieuwe PowerBook.
Hopelijk komt die van mij volgende week binnen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:19:
[...]
Proficiat! :)
Heb jij geen last van strepen op je beeldscherm als je dit plaatje bekijkt:
Ik ben tot nu toe de volgende problemen tegengekomen:

- Strepen op het beeldscherm
- Accuduur ± 3 uur op meest engergiebesparende stand zonder randapparatuur
- Onbetrouwbare accu-indicator
- Hilbernate slaapstand werkt niet goed
- Af en toe hoge piepgeluiden tijdens typen

Wanneer Apple een oplossing heeft, voor zowiezo de eerste 2 problemen, ga ik de PowerBook terugsturen.
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.