[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen deel 2

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.777 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:01
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:33:
[...]

Ik ben tot nu toe de volgende problemen tegengekomen:

- Strepen op het beeldscherm
- Accuduur ± 3 uur op meest engergiebesparende stand zonder randapparatuur
- Onbetrouwbare accu-indicator
- Hilbernate slaapstand werkt niet goed
- Af en toe hoge piepgeluiden tijdens typen

Wanneer Apple een oplossing heeft, voor zowiezo de eerste 2 problemen, ga ik de PowerBook terugsturen.

Ja dat heb ik soms ook die piepgeluiden door typen. Moest gelijk denken aan die commercial met Ellen Feiss, nu beept mijn mac ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spits schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:27:
[...]

Ja dat heb ik soms ook die piepgeluiden door typen. Moest gelijk denken aan die commercial met Ellen Feiss, nu beept mijn mac ook 8)7
Bedoel je dat je toetsen zelf piepen tijdens het typen? Ik had dat ook bij m'n spatiebalk toen ik mijn PowerBook pas had. Na een weekje was het blijkbaar vanzelf verdwenen. Waarschijnlijk een beetje uitgesleten waardoor hij nu wat losser zit ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willem169 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 01:01:
... maar heb er sinds kort ook nog een Notepal tussen zitten van Cooler Master.
Is dat echt een goed apparaat? Het is van aluminium met weer 2 extra fans dus lijkt me toch weer herrie. Het slurpt power van je notebook, moet je dus elke keer wat doorlussen.

Aluminium is koud, dat voelt toch nooit lekker aan? Lijkt mij niet fijn in elk geval...

En dan dat plaatje uit de techsheet: je armen/polsen raken dat anti rsi balkje niet eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:11:
[...]

Bedoel je dat je toetsen zelf piepen tijdens het typen? Ik had dat ook bij m'n spatiebalk toen ik mijn PowerBook pas had. Na een weekje was het blijkbaar vanzelf verdwenen. Waarschijnlijk een beetje uitgesleten waardoor hij nu wat losser zit ofzo :)
Nee het is geen mechanisch piepje. En het is maar af en toe dat het gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Spits op 27-11-2005 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 10:16

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

De batterij van mijn PB 15" deed ook beetje raar. Gaf 3 uur max aan en tijd versprong heel snel. Heb hem gister paar uur opgeladen met sluimerstand uit (op nooit) en ik moet zeggen dat het geholpen heeft!

Tenminste er is iets veranderd. De batterij geeft opeens 5 uur aan (in begin zelfs 7 met alles op laag en uit). Kijken of ie het ook daadwerkelijk uit houd, maar lijkt positief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet eens de about informatie openen van de VLC media player.
Bij mijn nieuwe 15" begint er dan ook vanalles te piepen.
Meer mensen hier last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 21:56
Mijn 12", het vorige model, piept ook bij het about scherm van VLC.

Dit ligt volgens mij aan de voeding ofzo, ik heb dit al eerder gehoord toen ik mijn pb net had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:35
hier piept het ook inderdaad, (nieuwste model 12") gelukkig heb ik dat piepje nog niet eerder gehoord, dus het zal wel meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nou, zo'n reproduceerbaar en herleidbaar (tot één venster in één applicatie) piepje is echt geen hardwarematig defect. Ik heb het ook nog nooit eerder gehoord. Dat is echt een 'bug' in de applicatie volgens mij.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Chaser2600 schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:39:
Je moet eens de about informatie openen van de VLC media player.
Bij mijn nieuwe 15" begint er dan ook vanalles te piepen.
Meer mensen hier last van ?
Wow, het is inderdaag vaag, maar hoe lang heb je erover gedaan om zo een "defect" te vinden :+
Volgens mij is het verder ook niet schadelijk ofzo, zelfs mijn oude crt doet dat af en toe, na een aardige klap stopt hij er dan ook mee.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

domi235 schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:53:
[...]
Volgens mij is het verder ook niet schadelijk ofzo, zelfs mijn oude crt doet dat af en toe, na een aardige klap stopt hij er dan ook mee.
Waarmee, met beeld doorgeven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Niet online
domi235 schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:53:
[...]

Wow, het is inderdaag vaag, maar hoe lang heb je erover gedaan om zo een "defect" te vinden :+
Omdat een nieuwe versie uit was wilde ik kijken welke versie ik op dit moment geinstalleerd heb.
Ik moet inderdaad zeggen dat ik het nog nergens anders ben tegengekomen maar erg gezond klikt het niet. :?
Ook hoor ik om de 2 seconden een piepje, maar volgens mij is dat de 7200rpm schijf.
Klappen geven laat ik nog maar even aan jou over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ok, ik heb besloten dat ik toch een nieuwe PB 15" ga kopen, ik heb al een externe monitor, een goede draadloze muis en toetsenbord, maar wat zijn nou de must-haves bij een 15" powerbook?

Ik wil graag een soort second-skin iets, een hoesje waar ik m'n powerbook dan in kan doen, zodat ik 'm gewoon in m'n rugtas mee kan nemen. Ook wil ik aan de kant van de rug een elastiek maken waar ik 'm aan vast kan klemmen. Dat moet opzich genoeg bescherming zijn. Ook zit ik te denken aan zo'n mooie plastic bureastandaard.

Qua hardware: ik zit nog te twijfelen tussen 512, 2x512 of 1x1024. Heel misschien 2x1024, maar ik weet niet of dat er financieel inzit. Zijn er mensen die eerst 512 hadden en toen zijn overgestapt naar meer? Is 512 werkbaar, of is 1024 echt aan te raden. Ik weet dat het een groot verschil maakt, maar opzich trekt m'n wintel-laptop het nu ook prima met 512.

En ik heb ook een 7200 RPM schijf nu, is een 5400 RPM schijf te doen? Ik kan me niet voorstellen dat ik er enorm veel last van zal hebben, ik wil hoogstwaarschijnlijk geen video-bewerking gaan doen.

En zijn er mensen die last hebben van de bekende strepen op het scherm van de 15" pb's? Je moet volgens mij erg veel moeite doen om het uberhaupt te herkennen, ik kan me niet voorstellen dat het echt storend is.

[ Voor 5% gewijzigd door chris op 28-11-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
chris schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:11:
Ok, ik heb besloten dat ik toch een nieuwe PB 15" ga kopen, ik heb al een externe monitor, een goede draadloze muis en toetsenbord, maar wat zijn nou de must-haves bij een 15" powerbook?

Ik wil graag een soort second-skin iets, een hoesje waar ik m'n powerbook dan in kan doen, zodat ik 'm gewoon in m'n rugtas mee kan nemen. Ook wil ik aan de kant van de rug een elastiek maken waar ik 'm aan vast kan klemmen. Dat moet opzich genoeg bescherming zijn. Ook zit ik te denken aan zo'n mooie plastic bureastandaard.
Je moet wel bedenken dat als je dan een keer je tas laat vallen of hard neer zet, je dan een grote kans op een deuk hebt. Ik zou je aanraden een goede tas te kopen. Ik heb zelf de crumpler Double Charge en die bevalt me erg goed, maar er zijn heel veel soorten/merken tassen. Loop gewoon een keer een apple store binnen en ga tassen bekijken. Waarom zou je bezuinigen op bescherming bij een laptop van ruim 2000 euro?
Qua hardware: ik zit nog te twijfelen tussen 512, 2x512 of 1x1024. Heel misschien 2x1024, maar ik weet niet of dat er financieel inzit. Zijn er mensen die eerst 512 hadden en toen zijn overgestapt naar meer? Is 512 werkbaar, of is 1024 echt aan te raden. Ik weet dat het een groot verschil maakt, maar opzich trekt m'n wintel-laptop het nu ook prima met 512.
Ik heb nu 512, maar stap zeer binnenkort over naar 1,5GB. Want 512 is opzich wel te doen met gewoon internetten en tekstverwerken, maar zodra je veel vensters open hebt staan en veel programma's actief hebt en wil gaan photoshoppen ofzo, dan merk je dat 512 te weinig is. Niet dat ie vastloopt, maar alles gaat wat slomer. Maar ik raad je aan je pb bij apple gewoon met 512 MB te bestellen en dan bij een andere winkel een ddr2 sodimm reepje te kopen. Dat scheelt een hele hoop geld, en het inbouwen is supersimpel. Een 1GB reepje vind je al voor 95 euro geloof ik.
En ik heb ook een 7200 RPM schijf nu, is een 5400 RPM schijf te doen? Ik kan me niet voorstellen dat ik er enorm veel last van zal hebben, ik wil hoogstwaarschijnlijk geen video-bewerking gaan doen.
Ik heb geen ervaring met de 7200rpm schijf, maar de 5400 rpm is snel genoeg voor mij.
Ik gebruik mijn powerbook voor internetten/tekstverwerken en wat fotobewerking en wat andere grafische dingetjes.
En zijn er mensen die last hebben van de bekende strepen op het scherm van de 15" pb's? Je moet volgens mij erg veel moeite doen om het uberhaupt te herkennen, ik kan me niet voorstellen dat het echt storend is.
Ik heb ze maar ik stoor me er niet heel erg aan. Op sommige achtergronden (effe felle kleuren) zie je ze wel redelijk duidelijk, maar dat is maar soms zo. Maar ik zou zeggen loop een apple store binnen en ga zelf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Deze week is het zo ver.... ik ga mijn eerste Apple aanschaffen. Waarschijnlijk een tweedehands ibook. Omdat ik nauwelijks bekend ben met apple heb ik wat vraagjes.
Kan ik via die mac airport op ieder draadloos netwerk toegang krijgen?
Waar moet ik op letten bij het testen aangezien het een tweedehandsje zal worden.

Als ik hem hier eenmaal heb staan zullen er nog wel meer vragen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Math2k schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:29:
Deze week is het zo ver.... ik ga mijn eerste Apple aanschaffen. Waarschijnlijk een tweedehands ibook. Omdat ik nauwelijks bekend ben met apple heb ik wat vraagjes.
Kan ik via die mac airport op ieder draadloos netwerk toegang krijgen?
Waar moet ik op letten bij het testen aangezien het een tweedehandsje zal worden.

Als ik hem hier eenmaal heb staan zullen er nog wel meer vragen komen :)
Dat gaat perfect! Dergelijke kleinere vraagjes komen hier wel vaker voor, de zoekfunctie is dus een aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-09-2021
Beetje jammer, heb net een week mn nieuwe powerbook 15". In het begin had ik niet zoveel last van de strepen maar ze beginnen me steeds meer te irriteren.
Ga maar eens met apple contact opnemen wat ze hier aan willen gaan doen want ik vind dit persoonlijk echt schandalig voor een laptop van 2000 euro.
Ik heb vroeger wel mac's gehad en was altijd heel tevreden, ben ook erg blij met mn powerbook, zeker beter dan een plastic acer ding ofzo. Maar die strepen vind ik toch wel een grote fout van apple hoor. Ik kan er niet langer dan 3 uur naar kijken want dan krijg ik echt mega koppijn. Ik wil wel graag een laptop houden, maar als ze hier niks aan kunnen doen weet ik niet of ik wel mn apple hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piepen met VLC, strepen in het beeld van een PowerBook, wat is dat allemaal?

Ik ben van plan om in januari een Intel Apple laptop te kopen maar dit stelt me niet gerust.

Hoe kan het zijn dat er strepen in het beeld van een PB zitten? Is dat een fabricagefout bij allemaal of bij enkele exemplaren? Of is het het beeldscherm zelf of is het de videokaart?

Ik zelf wil absoluut geen Ati in elk geval, het is maar te hopen dat ze er ook weer eentje met nvidia gaan maken anders koop ik er mooi geeneen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik word helemaal paranoide van dat strepen-verhaal.. Dacht dat ik ze niet had, maar telkens als ik er wat over lees denk ik ze te zien. Had al ergens een soort test PNG'tje gevonden.. maar kom er maar niet uit. Ik hou 't er maar op dat ik ze neit heb ;)

Laat ik wel vooropstellen dat ik heel tevreden ben met mijn Apple!
Batterij koop ik wel keer bij.. reserve altijd handig.

Werkt verder prima,heerlijk etc.!
Niet alleen met de PB zelf tevreden, maar ook met OSX.

[ Voor 40% gewijzigd door kaassouffle op 29-11-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

Als je die test png file voor je neus hebt staan en je ziet geen strepen dan heb je ze toch niet?

Dus, heb je ze nou wel of nie? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
http://crankycat.com/pb15_problems.png

dat plaatje moet je dus gebruiken idd, dan moet je naar die foto van dat jochie kijken en als ie lijnen heeft dan is dat opzich niet gek(zo is de foto bewerkt). Maar als je dan voorzichtig scrollt en de lijnen bij de RECHTER foto zijn ineens weg dan is ook jouw powerbook niet goed!

Ik had er in het begin ook niet zoveel last van maar ja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

hmm, sja zoals jij het zegt.. als ik 1 pixel scroll dan zie ik lijntjes :(
Maar het is wel echt heel miniscuul allemaal...

edit:
Hmm, dat oranje zie ik nu opeens ook bewegen ja...
Links boven in scherm duidelijk, rechtsonder niet idd.
He wat een gedoe. Eerlijk gezegd niet zoveel last van bij normaal gebruik. Heb ook geen zin om mijn PB paar weken kwijt te zijn.. mocht ik em opsturen voor reparatie...

[ Voor 122% gewijzigd door kaassouffle op 29-11-2005 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteyP
Ja klopt het is ook heel miniscuul, maar goed voor een laptop in de hogere prijsklassen verwacht ik toch wel iets beters. Ik krijg een nieuwe toegestuurd binnenkort en ik ben benieuwd of het dan beter is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(Ben je dan al je zooi op je HD kwijt? Of had je em leeg gemaakt..)

Veel mensen op Apple support forum dinges hebben het er ook over. Nog niemand gehoord die er vanaf was... zelfs na ruilen geloof ik. Ze probeerden serienummers te vergelijken... Geen mensen zonder problemen posten hun serienummers jammer genoeg. Iedereen met problemen zat met nummer WA8545..... ofzoiets (ik iig)

[ Voor 11% gewijzigd door kaassouffle op 30-11-2005 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:37

Superflip

*pwiet*

Ik heb geen één van de problemen...

Oftewel heb ik geluk oftewel ben ik erg blind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Laatst online: 14-09 15:49
Zou je dan even (een deel van) je serienummer willen posten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal ongetwijfeld al eens voorbij gekomen zijn, ik heb op diverse fora al vergelijkbare problemen gevonden, namelijk:

Ik heb vandaag een powerbook 15" nieuw aangeschaft bij een Apple Center, alles werkt prima, alleen de accu laadt niet op. Bij het de eerste keer aansluiten van de netspanningsadapter werd het laptopstekkerlampje heel even oranje en sindsdien is deze groen. De apple taakbalk geeft een acculading van 0% aan, met een resterende tijd van 200 uur en 27 minuten voor de accu is opgeladen. Ook als ik het accu-check knopje onderop de powerbook indruk gaat geen enkel indicatielampje branden.
Ik heb de accu er al uitgehaald en terug in gedaan, dit heeft niets geholpen. Herinstall mac OSX ook niet. Het battery-check proggie Coconut Battery geeft het volgende aan:

- Huidige lading: 14 mAh (0%)
- Maximale lading: 4636 mAh.

Capaciteit van batterij:
- Huidige capaciteit: 4636 mAh
- Oorspronkelijke capaciteit: 4700 mAh

- Laad cycli: 1
- Leeftijd van uw Mac: 1 maand
- Lader aangesloten: Ja
- Batterij wordt opgeladen: Ja

Dat wordt zeer waarschijnlijk dus terug naar de winkel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:37

Superflip

*pwiet*

The Evil Brain schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:35:
Zou je dan even (een deel van) je serienummer willen posten? :)
Serial Number: W85241xxxxx

Asjeblief... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Iemand een lijstje zodat we kunnen stellen dat deze PB ergens anders 'gemaakt' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
W8541XXXXXX is mijn serial number, maar ik heb wel die strepen. Hoewel ik het idee heb dat ik ze in lichte mate heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Ik heb een vraagje over mijn iBook 12" (versie juli '05): waar dient het knopje voor dat op de batterij zit? Is dat een soort reset voor de batterij ofzo? En kan het kwaad waarneer ik dat knopje per ongeluk indruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Knopjes zijn er om in te drukken, dus probeer het gewoon.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
The Evil Brain schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:46:
Ik heb een vraagje over mijn iBook 12" (versie juli '05): waar dient het knopje voor dat op de batterij zit? Is dat een soort reset voor de batterij ofzo? En kan het kwaad waarneer ik dat knopje per ongeluk indruk?
Je mag blij zijn als ie dan niet in je gezicht ontploft.... :+

Nee daarmee kun je controleren hoe vol je accu nog zit zonder dat je laptop aan hoeft te staan. Je kunt dus met een gerust hart op dat knopje drukken, doe ik iedere ochtend bij beide accu's om te controleren hoe vol ze nog zijn en of ik er de dag mee door kan komen en of de lader dus wel of niet mee moet.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 09:35

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
The Evil Brain schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:46:
Batterijstatus indicator ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Volgens mij gaan dan die ledjes branden, en kan je zien in hoeverre je accu nog opgeladen is.

Spuit 11

[ Voor 13% gewijzigd door Spits op 01-12-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aik0n schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:26:
[...]

Serial Number: W85241xxxxx

Asjeblief... :Y)
Voor zover ik weet is een PowerBook met een W852 serienummer een van de vorige versies en is het dus logisch dat deze de problemen niet heeft. Het serienummer van de nieuwe PowerBooks beginnen met W854 :)
Spits schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:17:
[...]

Volgens mij klopt dit niet :X

W854 zal dan wel de nieuwe zijn.
Tnx. Aangepast :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:53:
[...]

Voor zover ik weet is een PowerBooks met een W852 serienummer een van de vorige versies en is het dus logisch dat deze de problemen niet heeft. Het serienummer van de nieuwe PowerBooks beginnen met W852 :)
Volgens mij klopt dit niet :X

W854 zal dan wel de nieuwe zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Spits op 01-12-2005 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb een iBook G4 933/640MB/40GB van 1/12/2003 <<heeeeeee, vandaag 2 jaar :D >> en wil daar 'Tiger' op gaan draaien. Momenteel draai ik de laatste 'Panther'-versie.

Loop ik nou risico voor wat betreft de geïnstalleerde software die erop staat, wanneer ik upgrade? Ik heb nooit eerder een totale upgrade van mijn eigen machine gedaan waar ik niet eerst voor de zekerheid alles formatteerde, dus vandaar de twijfel.

Ik heb nu zo'n kleine 12GB vrij, en genoeg backupcapaciteit indien nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 01-12-2005 13:40 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53
GoEV6 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:42:
[...]

Welke filmpjes bedoel je en waar staan ze? Ben ook wel benieuwd :9
Kijk uit met die filmpjes he, op die demo's lopen ze altijd soepel. Ik wil je niet aan het twijfelen brengen, maar bv het kubus-effect in iPhoto wil op bv een iBook / Mac Mini (standaard configuraties) nog wel stotteren, misschien niet met meer geheugen. De realtime effecten die over video worden gedaan lopen op mijn PowerMac G5 1.6 ook niet vlot. Al met al is de iBook best een goed notebook, heb er in de winkel mee staan spelen en het loopt verder best soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:49

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ramzzz schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:39:
Ik heb een iBook G4 933/640MB/40GB van 1/12/2003 <<heeeeeee, vandaag 2 jaar :D >> en wil daar 'Tiger' op gaan draaien. Momenteel draai ik de laatste 'Panther'-versie.

Loop ik nou risico voor wat betreft de geïnstalleerde software die erop staat, wanneer ik upgrade? Ik heb nooit eerder een totale upgrade van mijn eigen machine gedaan waar ik niet eerst voor de zekerheid alles formatteerde, dus vandaar de twijfel.

Ik heb nu zo'n kleine 12GB vrij, en genoeg backupcapaciteit indien nodig.
je hebt in principe tijdens de Tiger installatie 3 opties:

1) Clean install: Je maakt van tevoren een backup, en installeert de Mac kaal met Tiger.

2) Upgrade: Je huidge install wordt bijgewerkt naar Tiger. Als je huidige install geen problemen heeft kan je dit rustig doen

3) Archive & Install: Je huidige install wordt in een aparte map gebackupped, er wordt een nieuwe install gedaan en je User-dirs blijven behouden. Instellingen en documenten blijven dus behouden.

Welke voor jou het beste is moet je zelf beslissen

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mooooi... gogogo Tiger! (zeer binnenkort maar ff doen)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Reind schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:51:
[...]

Je mag blij zijn als ie dan niet in je gezicht ontploft.... :+

Nee daarmee kun je controleren hoe vol je accu nog zit zonder dat je laptop aan hoeft te staan. Je kunt dus met een gerust hart op dat knopje drukken, doe ik iedere ochtend bij beide accu's om te controleren hoe vol ze nog zijn en of ik er de dag mee door kan komen en of de lader dus wel of niet mee moet.
Spits schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:52:
Volgens mij gaan dan die ledjes branden, en kan je zien in hoeverre je accu nog opgeladen is.

Spuit 11
Inderdaad, dat is het :P Thanks allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 16:48

BaT

Dat stond in de handleiding ... niet zo heel ver verwijderd van de voorkant van de kaft zelfs (8>

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik heb zelf geen Power- of iBook, maar op mijn PowerMac G5 1,6 GHz piept VLC ook als ik het About-venster open. Is volgens mij de processor. Als ik de processorsnelheid op Gereduceerd zet is het minder hoorbaar en zet ik 'm op Hoog dan is het goed hoorbaar. Ik weet niet of het de grafische kaart is die het bij hogere processorsnelheden ook iets meer voor z'n kiezen krijgt, maar op 640x480 piept ie NET (hier stond:niet) zo hard als op 1024x768.

Zo, nu ik dit als niet-*book-bezitter voor jullie heb uitgezocht heb ik vast wel een klein kredietje opgebouwd om in dit topic een vraag te stellen over de resolutie van de iBooks. Beide zijn 1024x768, maar wat zijn nou de exacte maten van het scherm, dus over hoeveel pixels per inch (ppi) hebben we het? Ik draai 1024x768 op mijn 17" Iiyama Vision Master Pro 410. Welke resolutie is op deze bak ongeveer gelijk aan de 12" en de 14" iBook? Dan kan ik eens proberen hoe dat werkt. Ik heb al eens 1280x1024 gedraaid, maar dat wordt toch wel klein voor sommige iconen. Persoonlijk vind ik de iBook 12" iets mooier dan de 14" omdat de 14" een best wel groot leeg vlak heeft en de 12" met z'n toetsenbord mooier aansluit aan de randen zeg maar, meer mensen die die mening delen?

[ Voor 8% gewijzigd door Dancing_Animal op 03-12-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een iBook 12" is het scherm 246x184 mm (BxH),
het uitrekenen mag je zelf doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT

BaT

Dancing_Animal schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:39:
Ik draai 1024x768 op mijn 17" Iiyama Vision Master Pro 410. Welke resolutie is op deze bak ongeveer gelijk aan de 12" en de 14" iBook?
Als jij zelf 1024*768 op 17 inch al prettig vind werken, dan kan je ook wel leven met 1024*768 op 12 inch. Zo'n verschil is het niet. Het scherm wordt alleen ietjes kleiner, dan als je 17 inch.

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Dancing_Animal schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:39:Zo, nu ik dit als niet-*book-bezitter voor jullie heb uitgezocht heb ik vast wel een klein kredietje opgebouwd om in dit topic een vraag te stellen over de resolutie van de iBooks. Beide zijn 1024x768, maar wat zijn nou de exacte maten van het scherm, dus over hoeveel pixels per inch (ppi) hebben we het? Ik draai 1024x768 op mijn 17" Iiyama Vision Master Pro 410. Welke resolutie is op deze bak ongeveer gelijk aan de 12" en de 14" iBook? Dan kan ik eens proberen hoe dat werkt. Ik heb al eens 1280x1024 gedraaid, maar dat wordt toch wel klein voor sommige iconen. Persoonlijk vind ik de iBook 12" iets mooier dan de 14" omdat de 14" een best wel groot leeg vlak heeft en de 12" met z'n toetsenbord mooier aansluit aan de randen zeg maar, meer mensen die die mening delen?
John Gruber van Daring Fireball heeft er een mooie tabel van gemaakt: http://daringfireball.net...al_jacket#fnr3-2005-11-10

De 12" iBook en PowerBook zijn dus 107 ppi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
The Evil Brain schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:03:
[...]

John Gruber van Daring Fireball heeft er een mooie tabel van gemaakt: http://daringfireball.net...al_jacket#fnr3-2005-11-10

De 12" iBook en PowerBook zijn dus 107 ppi
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math2k
Ik ben ondertussen al weer een paar dagen bezitter van een iBook G3 800 mhz en 384 mb ram. Op het moment draai ik nog OS 10.2.8, maar nu wil ik graag naar 10.4.3. Dit moet geen probleem zijn toch?
Nu kwam ik op marktplaats een paar keer Tiger 10.4 tegen. Zit er veel verschil tussen 10.4 of 10.4.3 of is dit hetzelfde?
En wil ik nog weten of het mogelijk is bestanden van een "microsoft netwerk" te halen.

Verder ben ik echt super tevreden met het ding en wil eigenlijk niet meer XP B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Math2k schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:31:
Ik ben ondertussen al weer een paar dagen bezitter van een iBook G3 800 mhz en 384 mb ram. Op het moment draai ik nog OS 10.2.8, maar nu wil ik graag naar 10.4.3. Dit moet geen probleem zijn toch?
Nu kwam ik op marktplaats een paar keer Tiger 10.4 tegen. Zit er veel verschil tussen 10.4 of 10.4.3 of is dit hetzelfde?
En wil ik nog weten of het mogelijk is bestanden van een "microsoft netwerk" te halen.

10.4.3 is Tiger met alle tot nu toe beschikbare updates. Die updates haal je gewoon binnen door Software Update te draaien. Verder kan je gewoon verbinding maken met een Windows Netwerk.

Verder moet je echt Spotlight eens proberen onder Tiger... geweldige zoekfunctie. Weet alleen niet of er een GoT plugin voor is.... niet-zo-subtiele-hint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Math2k schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:31:

Je kunt inderdaad Tiger op je systeem zetten. Je hebt daar een aantal verschillende opties voor maar het beste kun je een schone installatie doen. Zie http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1940
Ik neem aan dat het 10.2.8 systeem niet door jezelf er op gezet is. Zorg uiteraard wel voor een backup van je files aangezien deze bij een schone installatie weg zullen zijn.
Tussen 10.4 en 10.4.3 zit niet veel verschil. Wanneer je 10.4 hebt dan kun je via software update gratis updaten naar 10.4.3. In 10.4.3 zitten een aantal verbeteringen ten opzichte van 10.4.
Je kunt gewoon op een windows netwerk komen met behulp van het SMB protocol. Gewoon Appeltje-K in je finder in toetsen en dan smb://192.168.10.1 bv. IP adres vervangen door het IP adres van jouw windows netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Ik zit al weer met een defecte Powerbook, de derde keer in nog geen jaar tijd. :( Het lower geheugenslot werkt opeens niet meer, waardoor hij ook geen opstart geluid meer geeft. Nu las ik dat dit een veel voorkomend probleem is en dat het moederbord vervangen moet worden.

Nu zou ik graag willen weten of iemand bekend is met dit probleem. De meneer van AppleCare verwees mij door voor reparatie naar Card-Services of MacHouse (Powerbook is gekocht op Apple.com). Heeft iemand nog goede ervaringen met dit soort reparatie bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koos.d schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:11:
Ik zit al weer met een defecte Powerbook, de derde keer in nog geen jaar tijd. :( Het lower geheugenslot werkt opeens niet meer, waardoor hij ook geen opstart geluid meer geeft. Nu las ik dat dit een veel voorkomend probleem is en dat het moederbord vervangen moet worden.

Nu zou ik graag willen weten of iemand bekend is met dit probleem. De meneer van AppleCare verwees mij door voor reparatie naar Card-Services of MacHouse (Powerbook is gekocht op Apple.com). Heeft iemand nog goede ervaringen met dit soort reparatie bedrijven?
Hmm Ik heb bij mn ibook dat hij de ene keer wel een opstartgeluid geeft en de andere keer niet.. ook zo vreemd.. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 18:50
Voordat dit weer uitloopt in een speculatie topic heb ik alle reacties maar even verwijderd die over de speculaties gingen, wil je het er echt over hebben open dan maar een nieuw topic en vergeet niet te refereren aan 3 bron sites :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Laatst online: 06:51
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:19:
[...]

Hmm Ik heb bij mn ibook dat hij de ene keer wel een opstartgeluid geeft en de andere keer niet.. ook zo vreemd.. B)
Het kan zijn dat je geluid op mute stond toen je de computer afsloot, want dan laat ie bij het aanzetten niks horen. Als dat niet het geval is, betekend meestal dat er een hardware matige fout is opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
koos.d schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:25:
[...]

Het kan zijn dat je geluid op mute stond toen je de computer afsloot, want dan laat ie bij het aanzetten niks horen. Als dat niet het geval is, betekend meestal dat er een hardware matige fout is opgetreden.
Dan geeft hij echter een piep (of meerdere), tenzij het natuurlijk zo is dat de speakers kapot zijn, iets wat niet vaak voorkomt en ook bij andere dingen voorkomt dan het opstart geluid.

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Laatst online: 29-09 11:58
Nou gisteren eindelijk ook een iBook gekocht. Heb lang getwijfeld t.o.v. de MSI S260 die meer cpu-power zou moeten hebben (pentium-M), maar wel minimaal 300 euro duurder is in een vergelijkbare configuratie. Ook heeft de MSI S260 een beter scherm (meningen hierover kunnen verschillen natuurlijk). Maarja, het feit dat je op deze iBook meer dan 4 uur kan werken (gisteren idd al 4+ uur gehaald) en dat ik hem toch wil voor programmeren/web/mail etc maakte de iBook toch tot een betere keus.

Eerst wou ik linux installeren erop, maar ik wil niet meer na gebruik van Mac OS X hehehe. GEweldig ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Laatst online: 06:13

nrg

Ik overweeg om binnenkort over te stappen naar Apple. Echt een goede reden heb ik er niet voor, ik wil gewoon iets nieuws proberen. Wie weet wil ik daarna nooit meer terug naar Windows?
Nu weet ik nog niet echt veel van Apples. M'n kennis reikt niet verder dan m'n iPod (waar ik, op de krasbestendigheid na, erg tevreden over ben).

Sowieso wil ik een portable Apple, dus een iBook of een PowerBook. Liefst ook zo draagbaar mogelijk i.v.m. meenemen naar studie. Een iBook ligt dan voor de hand (geloof ik). Op het apparaat wil ik internetten (browsen), msn'en, Officen (als in: Word, Excel, Powerpoint of substituten), maar ook foto's van m'n camera uitlezen, Photoshoppen en Illustratoren. Indesign zou ook een leuke mogelijkheid zijn. Verder wil ik er op developen in HTML en PHP, maar dat lijkt me geen probleem.

In hoeverre trekt een iBook Photoshop goed? Ik heb nu een 1,6 GHz Centrino met Windows XP, en opzich werkt dat wel prima, maar soms wordt de boel wel traag. Daar zou ik graag vanaf zijn.
Ik zou de 12 inch versie willen kopen vanwege de draagbaarheid, maar wil dat niet ten koste laten gaan van de prestaties. Thuis hook ik 'm wel up aan een losse TFT.

M'n keuze is een beetje tussen iBook of een nieuwe desktop-PC (en m'n Centrino houden voor on-the-road). Op de 2e is gamen mogelijk, maar opzich doe ik dat nooit, dus is dat geen argument vóór de PC.

Wat zouden jullie doen? iBook, PowerBook of PC? Budget is maximaal zo rond de 1200 euro, maar liefst (natuurlijk) minder.

[ Voor 6% gewijzigd door nrg op 09-12-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
De reden of je een Powermac of een iBook wil moet je sterk gaan afwegen. Dan valt er gauw 1 af. Ben je veel onderweg? Wil je hem zakelijk gebruiken onderweg? Mag je graag door je hele huis je PC hebben staan en internetten? Neem een iBook. Wil je krachtige programma's draaien en ben je gauw tevree met hewt feit dat je computer op 1 plek staat. Neem een Powermac. Gezien je budget zal je dan voor een iBook 12 inch of ene Powerbook 12 inch kunnen gaan. Wil je nog goedkoper en geen laptop? Neem een Mac mini. Dit is kort de de bocht maar je kunt zulke afwegingen snel maken. Heb ik ook gedaan bij men overstap. Het werd al gauw een iBook 12 inch. Daar heb ik niet lang over na hoeven denken en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las op het sound on sound forum dat apple mogelijk van plan is te stoppen met firewire ondersteuning (http://www.theregister.co.uk/2005/12/09/apple_firewire_plan/ en http://www.soundonsound.c...sb=5&o=365&fpart=1#222831)
Ik heb net een focusrite saffire (recording interface via firewire) gekocht en was van plan om over te stappen naar een apple (iMac of Powerbook), maar zonder firewirepoort heb ik daar vrij weinig aan :? Lijkt me een hele rare zet van apple als ze dit daadwerkelijk doorzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
nrg schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:39:
Wat zouden jullie doen? iBook, PowerBook of PC? Budget is maximaal zo rond de 1200 euro, maar liefst (natuurlijk) minder.
Kijk eens op http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore/ Powerbook vanaf 1599. En dan hou je alleen iBooks over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Laatst online: 06:13

nrg

Een PowerBook zou ik dan tweedehands gaan zoeken.. Maar ik heb eigenlijk liever nieuw.. Afweging is dan dus tussen een iBook of een nieuwe desktop-PC. Kun je op een (nieuwe) iBook fatsoenlijk Photoshoppen?

@awwexl: ik reis dagelijks heen en weer van m'n huis naar school, dus hij moet wel draagbaar zijn. Een 12 inch iBook stop je volgens mij (in een sleeve) zo tussen je boeken, dus dat zou wel ideaal zijn (anders dan m'n 15,4" Centrino laptop).

Overigens kán dit voor mij de opstap naar Apple: dat ik nu een iBook koop en later voor op m'n werkplek een PowerMac-achtig iets.. Maar dat is (misschien) de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Laatst online: 28-02 09:57
Zo doe ik het ook. Ik vind de iBook niet veel wegen. Ik heb hem dan ook in een Crumpler Sleeve en dna in een Crumpler rugzak. Waar ook boeken en dergelijke in kunnen! Zo kan ik lekker op school wireless aan de slag! niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nrg schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:39:
Ik overweeg om binnenkort over te stappen naar Apple. Echt een goede reden heb ik er niet voor, ik wil gewoon iets nieuws proberen. Wie weet wil ik daarna nooit meer terug naar Windows?
Nu weet ik nog niet echt veel van Apples. M'n kennis reikt niet verder dan m'n iPod (waar ik, op de krasbestendigheid na, erg tevreden over ben).

Sowieso wil ik een portable Apple, dus een iBook of een PowerBook. Liefst ook zo draagbaar mogelijk i.v.m. meenemen naar studie. Een iBook ligt dan voor de hand (geloof ik). Op het apparaat wil ik internetten (browsen), msn'en, Officen (als in: Word, Excel, Powerpoint of substituten), maar ook foto's van m'n camera uitlezen, Photoshoppen en Illustratoren. Indesign zou ook een leuke mogelijkheid zijn. Verder wil ik er op developen in HTML en PHP, maar dat lijkt me geen probleem.

In hoeverre trekt een iBook Photoshop goed? Ik heb nu een 1,6 GHz Centrino met Windows XP, en opzich werkt dat wel prima, maar soms wordt de boel wel traag. Daar zou ik graag vanaf zijn.
Ik zou de 12 inch versie willen kopen vanwege de draagbaarheid, maar wil dat niet ten koste laten gaan van de prestaties. Thuis hook ik 'm wel up aan een losse TFT.

M'n keuze is een beetje tussen iBook of een nieuwe desktop-PC (en m'n Centrino houden voor on-the-road). Op de 2e is gamen mogelijk, maar opzich doe ik dat nooit, dus is dat geen argument vóór de PC.

Photoshoppen/Illustratoren gaat gewoon écht traag op de ibook, ook met 1GB mem erin.. De Centrino is imho toch echt wel sneller aangezien het maximum wat je in de ibook krijgt 1.25 GHz. is.. Ik zou dan ook minimaal voor een powerbook gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 18:56:
Ik las op het sound on sound forum dat apple mogelijk van plan is te stoppen met firewire ondersteuning (http://www.theregister.co.uk/2005/12/09/apple_firewire_plan/ en http://www.soundonsound.c...sb=5&o=365&fpart=1#222831)
Ik heb net een focusrite saffire (recording interface via firewire) gekocht en was van plan om over te stappen naar een apple (iMac of Powerbook), maar zonder firewirepoort heb ik daar vrij weinig aan :? Lijkt me een hele rare zet van apple als ze dit daadwerkelijk doorzetten
Ok, ik neem mijn woorden terug, er word gezegd dat ze inderdaad van de iBook's verdwijnen. Beetje lompe zet aangezien er veel, veel, veel mensen zijn met externe drives en camera's met firewire. Kan het me haast niet voorstellen dat ze dit zouden doen. Slaat echt nergens op eigenlijk. Ze laten een complete groep van creatievelingen vallen, en dan nog wel een van de grootste groep die ze hebben. Lijkt me echt een zeer onverstandige zet van Apple.

Alleen de firewire 400 verbinding word weggehaald, er is voor weinig geld gewoon een verloop blokje van FireWire 800 -> FireWire 400 te halen. Er is op dit moment helemaal geen FireWire 800 aanwezig op de iBook's. En daar gaat dit artikel voornamelijk over als ik 't mij goed kan herinneren.

[ Voor 26% gewijzigd door Sage op 10-12-2005 12:33 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:28:
[...]

Photoshoppen/Illustratoren gaat gewoon écht traag op de ibook, ook met 1GB mem erin.. De Centrino is imho toch echt wel sneller aangezien het maximum wat je in de ibook krijgt 1.25 GHz. is.. Ik zou dan ook minimaal voor een powerbook gaan..
Dat klopt niet, je krijgt in je iBook nu al standaard 1.33 GHz processoren :) Of bedoelde je het RAM? Dat kun je bij de nieuwste iBooks upgraden tot 1.5 GB.

En daarnaast vind ik Photoshop/Illustrator absoluut niet traag op mijn iBook (12", 1.33 GHz, 1 GB), het enige wat een beetje lang duurt is het opstarten van die programma's. Het uiteindelijke werken met de applicaties echter vind ik op prima snelheid, ik heb het nog nooit als "écht traag" ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sage schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:20:
[...]

Ok, ik neem mijn woorden terug, er word gezegd dat ze inderdaad van de iBook's verdwijnen. Beetje lompe zet aangezien er veel, veel, veel mensen zijn met externe drives en camera's met firewire. Kan het me haast niet voorstellen dat ze dit zouden doen. Slaat echt nergens op eigenlijk. Ze laten een complete groep van creatievelingen vallen, en dan nog wel een van de grootste groep die ze hebben. Lijkt me echt een zeer onverstandige zet van Apple.

Alleen de firewire 400 verbinding word weggehaald, er is voor weinig geld gewoon een verloop blokje van FireWire 800 -> FireWire 400 te halen. Er is op dit moment helemaal geen FireWire 800 aanwezig op de iBook's. En daar gaat dit artikel voornamelijk over als ik 't mij goed kan herinneren.
Jah ik kan het ook niet goed begrijpen, en ik hoop ook eigenlijk dat het niet waar is. Maar als ik het zo hier en daar lees zijn het niet heel erg ongeloofwaardige geruchten. Denk maar aan de ipod die ineens geen firewire aansluiting meer had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 13:32:
[...]

Jah ik kan het ook niet goed begrijpen, en ik hoop ook eigenlijk dat het niet waar is. Maar als ik het zo hier en daar lees zijn het niet heel erg ongeloofwaardige geruchten. Denk maar aan de ipod die ineens geen firewire aansluiting meer had....
Daar heb je gelijk in. Maar in de video sector is firewire echt onmisbaar. Bijna alle camera's hebben firewire of anders word het via een externe bracket verstuurd die, wederom, via firewire is aangesloten.
Maar zoals ik het nu lees wil Apple misschien meer firewire 800 promoten (hoop ik).
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu een nieuwe Powerbook heb met nog beidde aansluitingen er op. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Mja, met de iPods is het nog te begrijpen, een aansluiting (chip?) weglaten bespaart nou eenmaal ruimte, en volgens mij hadden ze dat wel nodig met de Nano. In de laptops is er echter volgens mij genoeg ruimte, en ik kan ook niet geloven dat ze de FireWire eruit schoppen. Want volgens mij komt het ook steeds meer op in de PC-sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Laatst online: 25-08-2023
Waarom hebben Ibooks alleen hardeschijven van 4200rpm?
Moet je dit anders zien op een Applesysteem vergeleken met een XP-systeem?
Verder vraag ik me af of Apple een programma heeft dat gelijk staat aan Office.

Volgend jaar ga ik een geruime tijd in het buitenland studeren en ik wil graag een nieuwe laptop nemen, verder de overstap naar Apple maken.
Iets dat me tegen houdt is dat je naar mijn idee Apple niet echt kunt gebruiken als je wilt gamen...

Graag wat nadere uitleg.

Bvd.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt inderdaad niet serieus gamen op een Apple. Tenminste, niet als je voor een iBook gaat. Sporadisch wordt er iets uitgebracht voor de mac, maar als je een fanatiek gamer bent, dan doe je dat niet op een Mac.
Ter vergelijking, als je een windows laptop van 999 euro koopt, kun je daar ook niet lekker op gamen, dus wat dat betreft doet de iBook qua gaming niet zoveel onder voor de wintel laptops.

Dat van die 4200 toeren moet je gewoon hetzelfde zien als in een xp laptop. Nadeel is dat het wat trager is, voordeel is dat je langer met de accu doet.

Microsoft Office is ook gewoon te krijgen voor de mac. Kijk eens op deze site, hier is wel wat infor te vinden over switchen naar OS X. Basic vragen over Office en dergelijke kun je daar het antwoord wel op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Laatst online: 25-08-2023
Bedankt voor de informatie Bart!

De reden dat ik over wil stappen naar Mac is voornamelijk omdat ik alleen goede berichten hoor en verder omdat ik wel eens iets anders wil dan XP.

Een optie die bestaat uit goed kunnen gamen en toch mobiel zijn bestaat er dus eigelijk niet?

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sage schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 14:19:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar in de video sector is firewire echt onmisbaar. Bijna alle camera's hebben firewire of anders word het via een externe bracket verstuurd die, wederom, via firewire is aangesloten.
Maar zoals ik het nu lees wil Apple misschien meer firewire 800 promoten (hoop ik).
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu een nieuwe Powerbook heb met nog beidde aansluitingen er op. :)
Video-professionals gebruiken echter geen iBooks maar Powerbooks / Powermacs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireWire is superieur aan USB, sneller en belast minder het systeem. Aan FireWire kun je ook een IPD adres toe kennen zodat je een netwerk kunt maken. Er bestaan ook veel FW externe harde schijven en die kunnen onder OSX alleen maar van FireWire booten en niet van USB. (Veel iBook bezitters hebben een externe schijf.)
Bovendien heeft Apple FireWire zelf uitgevonden dus lijkt me niet dat ze dit laten vervallen. Voor de consument is er iMovie gemaakt en die hebben dus ook FW apparatuur.

Ik zie liever dat USB de nek wordt omgedraaid omdat het alleen maar nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:17:
Ik zie liever dat USB de nek wordt omgedraaid omdat het alleen maar nadelen heeft.
Nou ja, de interfaces zijn een stuk goedkoper te produceren.

Verder lijkt het me vrij zinloos om te speculeren over wat mogelijk wel en niet gaat gebeuren bij toekomstige iBooks en PowerBooks, aangezien daar simpelweg nog niets over bekend is. Roddels mogen dus wat mij betreft wel in een nieuw topic, dan blijft het hier over gebruikerservaringen gaan :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Empulse schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 18:55:
Bedankt voor de informatie Bart!

De reden dat ik over wil stappen naar Mac is voornamelijk omdat ik alleen goede berichten hoor en verder omdat ik wel eens iets anders wil dan XP.

Een optie die bestaat uit goed kunnen gamen en toch mobiel zijn bestaat er dus eigelijk niet?
Tja, op een iBook gaat het niet zo heeel super...
Maar ik speel op mijn Powerbook regelmatig, C&C Generals + Zero Hour, ik ga denk ik volgende week The Sims 2kopen :P (meer voor me zusje) ;)

EA games port vaak hun games naar de Mac, ik weet niet wat voor soort games je speelt maar er worden wel veel games de laatste tijd uitgebracht op de Mac, alleen vaak wel iets later... ik wacht even zelf nog op Call of Duty 2 voor de Mac, die komt er vast en zeker.

zie ook www.imac-games.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik merk wel dat het allemaal wat minder vloeiend draait op een Mac als op een windows PC. Als ik kijk naat hoe ik UT2004 kan spelen, of World of Warcraft, dan merk ik duidelijke verschillen, en wordt ik met mijn powermac met een 9650 256 MB kaart toch duidelijk voorbijgestreefd door een huisgenoot met 'maar' een Pentium 4, radeon 9500, 128mb.

Gamen en mobiel zijn kan echter wel, maar dan moet je ook voor een wintel laptop vaak tegen de 1300 euro aan betalen als je het een beetje fatsoenlijk wilt doen. Als je serieus wilt gamen, moet je dat gewoon op een windows bak doen, want Macs zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Kurkentrekker schreef op zondag 11 december 2005 @ 00:41:
Ik merk wel dat het allemaal wat minder vloeiend draait op een Mac als op een windows PC. Als ik kijk naat hoe ik UT2004 kan spelen, of World of Warcraft, dan merk ik duidelijke verschillen, en wordt ik met mijn powermac met een 9650 256 MB kaart toch duidelijk voorbijgestreefd door een huisgenoot met 'maar' een Pentium 4, radeon 9500, 128mb.

Gamen en mobiel zijn kan echter wel, maar dan moet je ook voor een wintel laptop vaak tegen de 1300 euro aan betalen als je het een beetje fatsoenlijk wilt doen. Als je serieus wilt gamen, moet je dat gewoon op een windows bak doen, want Macs zijn er gewoon niet voor gemaakt.
Macs zijn er wel voor gemaakt, alleen de *SOFTWARE* is niet goed geoptimaliseerd.
Alle games die ik doe, gaan super vloeiend op de systemen die ik heb, iMac en iBookje ietsje minder..

Nu zijn er ook veel games die echt zeer goed draaien, (vaak als ze niet van EA zijn :/ :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het Apple platform ontbeert een all-in-one-API die DirectX heet; zo simpel is het. Voor veel game-developers is daarom alleen het Windows-platform interessant. Enerzijds heeft een Windows-bak DirectX, anderzijds zijn Windows-gebruikers de grootste doelgroep. OpenGL is weliswaar platform-portable, maar zaken als sound, network en input moeten opnieuw geschreven worden en hebben ook onder elk OS een andere API. OpenAL is wat dat betreft ook nog niet echt een standaard geworden.

De hardware van bijvoorbeeld de huidige generatie PowerMac (dualcore G5, GeForce6600LE) i.c.m. genoeg RAM (1GB of meer) is prima in staat om games te spelen, echter zijn er ontzettend veel slechte ports, waardoor je om een PC bij te houden ongeveer een 2x zo zware Mac nodig hebt. En dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ho ho ho mensen
Deze link verraad een Powerbook G5
http://store.apple.com/Ca...es/holidayship-popup.html

Of het is een foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Qorne schreef op zondag 11 december 2005 @ 13:09:
[...]

Macs zijn er wel voor gemaakt, alleen de *SOFTWARE* is niet goed geoptimaliseerd.
Alle games die ik doe, gaan super vloeiend op de systemen die ik heb, iMac en iBookje ietsje minder..
De strekking van mijn verhaal was dat je een Mac niet moet kopen als je ermee wilt gaan gamen. Een Powermac van 2000 euro kan gewoon niet op tegen een windows bak van 2000 euro, als het gaat om prestaties in games. Of dat nou aan de mac ligt, of aan de games doet er niet toe.

Het is een leuke bijkomstigheid dat je af en toe een spelletje mee kunt spelen op de Mac. Heb ooit even WoW geprobeerd op mijn iBook, (1 GHz, 640 MB, 9200 32MB), en ondanks dat hij voldoet aan de minimale systeemvereisten, is het gewoon onspeelbaar. Zelfs op 640*480 kun je niet normaal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Kurkentrekker schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:34:
[...]

De strekking van mijn verhaal was dat je een Mac niet moet kopen als je ermee wilt gaan gamen. Een Powermac van 2000 euro kan gewoon niet op tegen een windows bak van 2000 euro, als het gaat om prestaties in games. Of dat nou aan de mac ligt, of aan de games doet er niet toe.

Het is een leuke bijkomstigheid dat je af en toe een spelletje mee kunt spelen op de Mac. Heb ooit even WoW geprobeerd op mijn iBook, (1 GHz, 640 MB, 9200 32MB), en ondanks dat hij voldoet aan de minimale systeemvereisten, is het gewoon onspeelbaar. Zelfs op 640*480 kun je niet normaal spelen.
dat is zo een PC voor 2000€ is beter voor games als een Mac van dat geld :P
Maar iBooks en iMacs zijn niet snel nee idd, een PB is beter met games :) lan er regelmatig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fostar82
  • Laatst online: 07-07 14:57
Klopt idd...
Met mac's kun je wel gamen... Ze draaiden op de E3 toch x-box spellen op G5's (zei het wel op iets mindere grafische kwaliteit) omdat de x-box consoles zelf nog niet klaar waren. :D
Het ligt niet aan de hardware. Maar idd huidige spellen gebruiken alleen nog maar DirectX, waar de mac het moet hebben van OpenGL. Dus dat betekend porten van spellen, en ports zijn meestal langzamer. :|
Ook Linux moest het hebben van OpenGL, ondanks wine. Heden heb je nieuwere varaintien zoals Winex, welke behoorlijk beter in staat zijn om te zorgen dat je windows spellen kunt draaien.
Ik heb dan mijn Windows pc er gewoon bij gehouden, puur voor de spelletjes. Hopelijk kan ik met een powermac op intel gewoon windows ernaast draaien voor de spelletjes. :D
Want weer volledig overstappen op windows is er niet bij.
Ik ben laatst naar de windows Vista presentatie geweest, en de verbeteringen zijn enorm. Maar ik bleef maar denken, goh dat ken ik van macosx, of die zoekfunctie, lijkt wel op spotlight. Qua gui liggen ze gewoon ver achter. Dat gaf de microsoft medewerker ook ruiterlijk toe. Hij had zelf ook veel met mac gewerkt zei hij. :7

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:34:
Klopt.
En een PC van 2000 euro kan qua gaming weer niet tippen aan een Xbox 360 en de PS3.

Moraal van dit verhaal: koop sowieso een Mac.
En voor games neem je een console. Kan je ook veel lekkerder voor gaan zitten...

Ik zelf wacht nog effe op de Intel Apples, wellicht januari, whoeha nog maar 1 maandje :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fostar82 schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:49:
Klopt idd...
Met mac's kun je wel gamen... Ze draaiden op de E3 toch x-box spellen op G5's (zei het wel op iets mindere grafische kwaliteit) omdat de x-box consoles zelf nog niet klaar waren. :D
Klopt, dat komt doordat de Xbox360 óók een PPC processor heeft ;)

Daardoor is de omslag qua processor vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT

BaT

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:34:
ho ho ho mensen
Deze link verraad een Powerbook G5
http://store.apple.com/Ca...es/holidayship-popup.html

Of het is een foutje
Als ik er op klik kom ik bij G4 PowerBook's, lijkt me een typo dus....

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/s.klein/test.JPG
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:28:
[...]

Traag valt nog reuze mee en het is prima te doen. Wat echter wel een punt is dat is het scherm want op een 12" scherm kun je gewoon niet lekker photoshoppen...... minstens 17 en het liefst zelfs nog 19 en dan kom je al snel in de knoop met een resolutie van 1024*768.

Overigens vind ik powerbooks ook useless voor zulk werk. Photoshoppen doe je lekker op een desktop met een groot scherm, peukje en een bak koffie.

Voor dat werk staat er hier in huis dus een mooie shuttle PC met 19" tft scherm en dat werkt heerlijk, voor al het andere zoals dreamweaver/go live, de kleine photoshop dingetjes, tiepmiep werk, het internetten op de bank en tijdens het draaien gebruik maken van final scratch...... allemaal dingen waarvoor de iBook uit zijn sleeve word getrokken.

Overigens koop ik een laptop om mobiel te zijn, vandaar ook de keuze voor de iBook want die doet dik een uur langer op de accu (en ik vind hem mooier als een powerbook qua looks maar das persoonlijk)

Een iBook is zo traag nog niet als sommigen willen doen geloven/denken. Met het standaard werk zijn er geen verschillen ten opzichte van de powerbook en pas zodra je echt zware aplicaties gaat draaien krijgt een iBook het zwaar. Maar ach werkt een desktop dan bij voorbaat al niet veel fijner.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

iBooks zijn zeker niet traag, maar wel trager op de zelfde snelheid als een PB, FSB van een PB is hoger.
Heb hier een iBookje en een PBtje qua snelheid (lees:mhz) even snel, maar de PB haalt hem toch in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 20:22:
[...]

Nou ja, de interfaces zijn een stuk goedkoper te produceren.

Verder lijkt het me vrij zinloos om te speculeren over wat mogelijk wel en niet gaat gebeuren bij toekomstige iBooks en PowerBooks, aangezien daar simpelweg nog niets over bekend is. Roddels mogen dus wat mij betreft wel in een nieuw topic, dan blijft het hier over gebruikerservaringen gaan :)
Het is toch wel wat meer dan speculeren of roddels, zie nu ook de fp nieuws: Geen FireWire-poort op iBooks met Intel-processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 21:56:
[...]

Het is toch wel wat meer dan speculeren of roddels, zie nu ook de fp nieuws: Geen FireWire-poort op iBooks met Intel-processor ;)
zou wel heeel raar zijn, iLife is een consumenten pakket, en iMovie werkt over Firewire, hoe moet je dan nog een filmpje bewerken?!??!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math2k
Ik heb weer ff een vraagje over mn iBookje. Ik wil mijn OS 10.2.8 updaten naar 10.4, maar nu vraagt hij naar een password. Maar zowel ik als de vorige eigenaar weet dit password niet. Wat nu? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Maak een backup en installeer Tiger kaal. Als dat geen optie is kun je kiezen om in de Tiger installer eerst te kiezen voor Reset password in het Utilities menu (uit mn hoofd dus excuses als dat niet helemaal klopt qua plaats) en vervolgens de upgrade uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Math2k schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 14:36:
Ik heb weer ff een vraagje over mn iBookje. Ik wil mijn OS 10.2.8 updaten naar 10.4, maar nu vraagt hij naar een password. Maar zowel ik als de vorige eigenaar weet dit password niet. Wat nu? :(
Troubleshooting heeft niets met ervaringen te maken, dus wil je dit in een ander topic doen? :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Hij is er eindelijk, m'n nieuwe 15" PB G4!

Bevalt erg goed, OS X is de shit, moet nog wel wat dingen uitvogelen maar het is heerlijk. Alles werkt gewoon. Het enige minpuntje dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat je niet met / kan zoeken in Safari, op dezelfde manier als in Firefox. Verder bevalt het erg goed. Ik ga morgen in de trein maar 's de batterijduur testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
Gefeliciteerd! ;)
Je kan de acidsearch plugin gebruiken. Die activeert de "find as you type" functie. Pimpmysafari.com bevat sowieso veel leuke plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:55

Bob Popcorn

Plop!

Is het verstandig om nu nog een iBook te kopen met de intels op komst? En dan met name de softwarecompatible-heid. Zal alle bestaande software draaien op OSX-X86?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad je aan hier te gaan kijken: Het Grote Intel Mac Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 21:32

koornee

3!

Whoohooo, mijn powerbook is ook eindelijk binnen, en ook is KPN zover dat ze de adsl al aangesloten hebben.

Wat een mooi apparaatje is het toch, werkt erg fijn allemaal dat osx, net een beetje logischer als xp vind ik. En natuurlijk de afwerking van de powerbook zelf, gewoon schitterend. En alles loopt als een trein, zelfs WoW loopt beter dan ik dacht (ik heb er dan ook gelijk 1 Gig ram extra erin zitten).

Ik ben erg tevreden met mijn 12" powerbookje, erg leuk speelgoed :D

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Even een algemeen vraagje (vind 't zinloos er een nieuw topic voor te openen): Heb in mijn Dock een programma geopend staan terwijl ik dit niet wil. Het programma heet Eight Ball en doet iets met speech ofzo. Het quiten of Force-quiten via appeltje linksboven gaat niet, dus ik denk, kijk even met activity monitor. Staat het process er helemaal niet tussen :?

Enig idee hoe ik dus zo'n process kan killen? :)
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.