IT-Pro schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:51:
De voordelen
ADSL2+ is energiebesparender dan een gewone ADSL-verbinding. Wanneer het modem niet in gebruik is, staat deze in een sluimerstand. Een ander voordeel van ADSL 2+ is dat de afstand tussen de telefooncentrale en de aansluiting thuis minder van invloed is dan bij “gewoon” ADSL. Dat is natuurlijk gunstig voor mensen die wonen in afgelegen gebieden. Ten slotte is Wanadoo met ADSL2+ beter in staat de kwaliteit van de verbinding te controleren.
Kijk, dit stukje bedoel ik dus. Aangezien ik van een heleboel mensen hoor dat wat hier staat onzin is of het in de praktijk niet op die manier werkt, wil ik het wel eens wat duidelijker voorgesteld hebben.
Duidelijk. Wat je allereerst moet begrijpen is hoe dit soort teksten tot stand komen: een marketeer / salespersoon wil van een technicus horen waarom dat nieuwe protocol nou eigenlijk zo goed is, en wat voor voordelen het eigenlijk biedt, zodat hij een goed verhaal naar de (potentiele) klant heeft om de zooi aan de man te brengen. Dus wordt er diep gegraven, en komen er een aantal dingen op tafel. De marketeer pakt die, overdrijft schromelijk, en vraagt aan de technicus: klopt dit? Die zegt: uhm, dat zou ik
iets anders formuleren, anders lieg je. Dan wordt het zo aangepast dat het nog steeds heel mooi eruit ziet, en er niet (echt) gelogen wordt, en als resultaat krijg je iets als bovenstaande.
Dan de punten stuk voor stuk:
- Sluimerstand: lijkt me sterk. Misschien is het protocol tov ADSL wel geoptimaliseerd om keepalive (een systeem om de verbinding levend te houden als er geen gebruik van gemaakt wordt) zuiniger te laten zijn mbt energieverbruik, maar het modem zelf (in dit geval de LiveBox) is in principe eenzelfde apparaat als het ADSL modem, alleen de ADSL modulatie technologie verschilt. En dan zou je iets krijgen dat als je na een uur je internet weer wilt gebruiken, dat je dan tien seconden moet wachten omdat je modem "wakker" moet worden. Daarnaast gaan er superframes, controlepakketjes, DHCP lease pakketjes en andere zaken over de verbinding heen waarvan het modem niet kan onderscheiden of het "gebruik" is of niet, terwijl jij die dingen niet echt initieert, dus ik zou de bullshit factor van dit verhaal op heel hoog zetten, met een verwijzing naar een zeer klein technisch foefje wat de kern van waarheid in dit geval bevat.
- Afstand: dat is op zich makkelijk, daar zijn plaatjes voor:
http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm
http://adsl.xandrios.net/index.php
Jammer met die eerste is dat je het groene deel op de lange lijnlengtes niet kan zien, maar gezien de ontwikkelingen van de protcollen lijkt het me dat de kwaliteit van ADSL2+ vrijwel gelijk zal lopen met ADSL2 op de langere lijnen. Het verschil met ADSL is wel beperkt. ReADSL2 is er beter in, maar dat gebruikt Wanadoo niet.
- Controleren kwaliteit verbinding: dit is giswerk van mijn kant, maar ik verwacht dat er betere errorcontrol in het protocol verwerkt zit, waardoor retrainen effectiever is, en slechte frequentiebanden beter uitgefilterd worden. Er zal misschien ook betere error correction gebruikt worden, al vraag ik me af of daar nog ruimte voor verbetering in zat. De DSLAM voert dit alles echter geheel op zichzelf uit, en het is niet zo dat er een Wanadoo medewerker mee zit te kijken op jouw lijn of alles nog wel OK is. Kern van waarheid, maar klinkt mooier dan het is, denk ik.
Disclaimer: kies uit een of meer van de volgende opties: bovenstaande is hypothetisch, een persoonlijke mening, schrijver is niet gehinderd door enige vorm van kennis van zaken.