Zo, weer even tijd voor het quote festival geloof ik. Over het eigen netwerk van Wanadoo:
Even tussendoor: dit is dus
correct.
Ah, interessante vraag. Er zijn 3 niveaus bij ADSL providing. van boven naar beneden (in het OSI model):
1) De ISP die zorgt voor de connectie tussen jou en het wereldwijde computernetwerk genaamd internet, bijvoorbeeld via aansluiting op de AMSIX (voorbeelden: Planet Internet, XS4ALL, Demon, Wanadoo, Tiscali, KPN (met KPN Direct))
2) De DSL provider die zorgt voor een koppeling tussen de KPN wijkcentrale en het koppelpunt van de ISP, vaak in de buurt van de AMSIX (voorbeelden: bbned, Tiscali (het oude BaByXL), Wanadoo, KPN (Business Unit BSA, het oude MxStream)), en de signaalverwerking over het koper tussen wijkcentrale en eindgebruiker
3) De beheerder van het fysieke kopernetwerk in Nederland (KPN (Business Unit Carrier Services))
Dus, wil je ADSL in Nederland, dan zit je altijd aan de KPN vast. Maar bij Family maak je dus geen gebruik van het
DSL netwerk van KPN. En dat is waar het hier om draait, zou ik zo zeggen.
Niet waar. Ze zijn klaar met dit netwerk. Wat jij bedoelt is dat er in de toekomst een mogelijkheid zal komen om je telefonie op te zeggen, als je gebruik maakt van het Wanadoo DSL netwerk. Als je het zo zou stellen, was het wel waar.
Het zit zo: om Wanadoo Family te kunnen krijgen, moet je een werkende telefoonlijn hebben. Het telefoonnummer wordt namelijk gebruikt om KPN te vertellen op welk koperpaar er exact geleverd moet worden; dat is de makkelijkste manier. Na de oplevering blijft de KPN telefonie gewoon werken. Dit heet linesharing (omdat 2 verschillende partijen samen op 1 koperpaar verschillende diensten leveren; KPN met telefonie, en Wanadoo met ADSL). Technisch wordt deze splitsing gedaan op frequentieniveau: het lage frequentiespectrum voor POTS telefonie wordt gefilterd en naar KPN doorgelust, en het hogere frequentiespectrum wordt naar Wanadoo doorgelust.
In de toekomst wordt het zo dat je ook met andere unique identifiers kan aankomen om te zeggen: daar wil ik ADSL (adres + een IS/RA benaming, bijvoorbeeld). Een andere optie zal zijn om na aanmelding je telefonie bij KPN op te zeggen. Het resultaat heet in beide gevallen "full unbundling"
[1]. Dit wil simpelweg zeggen dat er geen splitsing meer nodig is, omdat de draad nu alleen nog maar in Wanadoo's apparatuur aanwezig is. Omdat KPN dan ineens geen inkomsten meer heeft rechtstreeks van de klant voor de telefoniedienst, rekenen ze kosten door aan Wanadoo om de gederfde inkomsten terug te krijgen. Die zal Wanadoo dan ook weer doorberekenen aan de eindgebruiker.
Ik hoop dat dit alles weer in perspectief brengt. En n00bs, als je het eigenlijk niet zeker weet, dan is het toch vriendelijker om mensen niet voor spuit 11 uit te maken.
[1] De term unbundling komt van het loskoppelen (ontbundelen) van het koperpaar en de leverancier van de dienst, die van oudsher altijd dezelfde partij waren (de oude incumbents (staatstelecombedrijven), zoals KPN).