ACM schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:52:
[...]
[...]
Dit is het inkomen dat je nu genereert met je eigen bedrijf? En dat is netto, na aftrek van allerlei belastingen en inkomens afhankelijke zaken (die je als zelfstandig ondernemer zelf moet regelen)? Dan heb je het wel erg ruim voor elkaar nu.
En als het het inkomen voor die nieuwe baan is... dan is het helemaal veel voor je leeftijd

Wel, lees mijn sig en combineer dat met de tijd van posting ... ik ben reeds enkele maanden in de Verenigde Staten gaan wonen. Hier is het redelijk normaal dat mensen zoveel verdienen in de ICT. De waardes zijn dus ook in USD en niet in EUR alhoewel die redelijk overeenstemmen. De kost voor werkgevers is slechts 8-12% van mijn loon en dan zijn er natuurlijk nog de verzekeringskosten etc.
Als freelancer moet ik niet mijn eigen bedrijf hebben, enkel belastingen invullen (en mijn onkosten voor het soliciteren etc. kan ik nog aftrekken ook). Enkel als ik andere mensen aanneem, boven bepaalde quota's/jaar verdien dan moet ik een bedrijf starten.
Het nadeel is wel: lange afstanden om een job te vinden, weinig jobs binnen 2u rijafstand (aan 65mph weliswaar (100km/h)) en je kunt zomaar ontslagen worden!
De sociale voorzieningen zijn er wel allemaal maar toch is het goed om eventjes te sparen voor de tijd dat ze er niet meer zijn :-).
Voor mij was het ook een schokker. De eerste paar sollicitaties die ik deed had ik een veel te lage loonsverwachting (1800/maand netto zoals in Belgie) en werd ik dus gewoon niet aanvaard. Later heb ik mijn loonsverwachting geupgrade naar 40000-50000/jaar (zoals ik online kon terugvinden was dat mijn gemiddelde prijs in de buurt) maar de persoon die mij belde vroeg mij of ik 55000-65000 genoeg vond (er hadden blijkbaar mensen al afgehaakt voor die loonsverwachtingen).
Mijn voordelen (en dit geldt voor alle Europeanen denk ik). In school hebben wij een breder platform van kennis alsook op de werkplaats moeten wij ons meer differentieren. Zodanig kom ik hier toe met 5 jaar kennis en ervaring in computer hardware, servers, netwerken, Windows, Linux, TCP/IP, firewalls, DSL, PHP/Perl, MySQL en customer service en zij vinden dat leuk.
Ook wordt er bij sollicitaties niets gevraagd (vanwege discriminatiewetten) over leeftijd, ras, herkomst, religie etc. zodat ze beslissing nemen op looks (ik lijk 3-5 jaar ouder dan ik ben), kennis (zoals gezegd is dit een beter aspect van europese scholen en werkgevers) en ervaring. Als je dan zegt dat je freelanced voor verschillende bedrijven, denken ze direct dat je een computer-goeroe bent omdat de HR-manager niet weet dat computerproblemen meestal simpel en logisch zijn en denkt dat programmeren een complexe wiskundige wetenschap is weggelegd voor universitaire mathematicussen.