Mijn .02€ : begin aan het voorgestelde loon, doe je ding, en vraag na 6 maand of een jaar of ... wat je denkt dat je zelf waard bent.
Een functioneringsgesprek/evaluatie/... is eigenlijk gewoon te vergelijken met een verkoopsgesprek waarin je jezelf en je werk van de voorbije maanden verkoopt.
Over dit type gesprekken(verkoopsgesprekken) bestaan er xxxx theoriën, van typeringen over je gesprekspartner tot klassieke onderhandelingstechnieken, maar uiteindelijk moet je zo een gesprek vergelijken met een spelletje schaak : er moet een duidelijk onderbouwde strategie in zitten, waarbij je voorbereid bent op alle mogelijke antwoorden. Stel jezelf ook regelmatig eens in de schoenen van je "tegenstander".
Een techniek die ik zelf graag -en veel- gebruik, gaat kort gezegd als volgt : in plaats rechtstreeks te vertellen wat je allemaal gerealiseerd hebt, kan je ook je gesprekspartner die conclusie laten trekken, door hem/haar er naar toe te leiden.
Een ander krachtig wapen is stilte, wanneer die op de juiste momenten gekozen wordt, bv na een retorische vraag die wordt afgewimpeld.
Leer ook je gesprekspartner 'te lezen' en een band te scheppen (tip :NLP=neuro-linguistisch programmeren), let dus op je lichaamshouding/voorkomen.
Gebruik voorbeelden/beeldspraak/... Er moet een ontspannen/'vriendschappelijke' sfeer zijn. Het gesprek moet interessant zijn voor beide partijen.
Zorg ook dat je zinnige argumenten hebt.
Een voorbeeld van non-argumenten :
- ik werk nu al 5 jaar aan hetzelfde loon
- persoon x verdient toch ook meer
- ik zou graag een groter huis kopen
- ik kan meer krijgen bij bedrijf x
Baseer je op feiten waar je baas/manager iets aan heeft...
Een voorbeeld van argumenten die helpen :
- We hebben de communicatiefactuur met 10000€/jaar laten dalen
- We verwachten dit jaar de efficiëntie van afdeling x met 40% te laten stijgen dmv het automatiseringsplan dat we in de loop van dit jaar voor hen opgesteld hebben...
Kortom, realisaties waar je chef het nut van in ziet.
Stel altijd realistische eisen.
Ga uit van de veronderstelling : ja heb je, nee kan je krijgen.
Informeer je grondig. Weet waar je over praat.
Ontken je fouten en tekortkomingen nooit !!! Integendeel, breng ze zelf aan en geef aan hoe je denkt die te verbeteren.
... Zo kan je uren doorgaan.. Als je echt geïnteresseerd bent in zo'n zaken, verdiep je dan in onderhoudende lectuur over verkoopstechnieken.
Tot slot een kort overzicht hoe ik geëvolueerd ben (HBO NL = Hoger onderwijs korte type in België ?) :
Mijn eerste salaris : 1500€ bruto en geen andere voordelen.
Daarna ben ik op 6 jaar tijd 2x van job veranderd, en steeds aan hetzelfde loon van de job ervoor begonnen. In die 6 jaar heb ik maar X keer (rarara, hoeveel is X ?

) over mijn salaris onderhandeld, en bij iedere onderhandeling kwam er gemiddeld zo'n 50 % bij...
Nu werk ik al zo'n jaar of 2 zelfstandig, maar dat is dan weer compleet andere koek...
offtopic:
PHEW ! zo'n post.. nu ja, hier kan ik uren over doorbomen als het moet, maar...