Mooiste krat radiootje Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 164.161 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 17:20
Ik zie het niet helemaal zitten om alle posts door te gaan, het zijn er nogal veel

maar ik had een paar vraagjes, want ik wil ook een radiokrat maken

1 het is natuurlijk allemaal leuk en aardig zo'n kant en klare autoradio, maar ik wil gewoon een pc inbouwen, waarschijnlijk een VIA moederbordje met zo'n C7 processor erop
ziet iemand hier al problemen?
2. hoe ga ik makkelijk de voeding regelen? wederom iemand ervaring
12V accu -> X -> Mobo. wat komt er op X?
3 de aux, hier zal dus een tussenversterker moeten komen. Zijn er dus standalone versterkertjes die een tulp(of 3,5mm jack) als ingang nemen en gewoon signaal draden als uitgang naar je speakers? Ok, die zijn er vast maar is dat een beetje gemeengoed of is dat exotisch en dus duur?
edit: ok die zijn er dus, zo'n marquant ding van de kijkshop die hier verder ook op het forum staat, is dat wat? (lijkt me sterk voor 20€)

Ik vraag niet of jullie de info kant en klaar voor me uitspugen, maar als jullie me een beetje op weg kunnen helpen graag!

[ Voor 7% gewijzigd door DLGandalf op 13-06-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 16:17
Dit filmpje van de onze van dit jaar,
Maandje terug in elkaar geschroefd.

http://youtube.com/watch?v=Fx5bYXsSBEs = met tel D750i opgenomen. :/ Dus er is a little lack of bass in the vid.

Magnat Classic 480 amp, 35 ah accu erin & 2 sony speakerts. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Graft op 13-06-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
DLGandalf schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:25:
Ik zie het niet helemaal zitten om alle posts door te gaan, het zijn er nogal veel

1 het is natuurlijk allemaal leuk en aardig zo'n kant en klare autoradio, maar ik wil gewoon een pc inbouwen, waarschijnlijk een VIA moederbordje met zo'n C7 processor erop
3 de aux, hier zal dus een tussenversterker moeten komen. Zijn er dus standalone versterkertjes die een tulp(of 3,5mm jack) als ingang nemen en gewoon signaal draden als uitgang naar je speakers? Ok, die zijn er vast maar is dat een beetje gemeengoed of is dat exotisch en dus duur?
edit: ok die zijn er dus, zo'n marquant ding van de kijkshop die hier verder ook op het forum staat, is dat wat? (lijkt me sterk voor 20€)

Ik vraag niet of jullie de info kant en klaar voor me uitspugen, maar als jullie me een beetje op weg kunnen helpen graag!
1. Ja, denk aan trillen door de speakers, denk aan vuil, denk aan stoten/vallen van krat.
2. Je zult een stabiele 12v, 5v, en nog wat spanningen zien te krijgen.
3. Ja, autoversterker van Marquant bijv is goed genoeg).

Voor meer info lees je dit allemaal maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Ik kan sterk afraden een pc inbouwen, zelfs al is het een via. Als je het dan perse wil, doe dan een laptop. Bijvoorbeeld zo'n "strongbook" ofzo. Die gaan niet snel stuk.
Een laptop is met stroomverbruik nog wel te doen, de rest vrijwel niet.
Onthoud wel dat er ook autoradio's zijn met usb waarop je bijv. een hdd kunt aansluiten, dus je moet wel goed afwegen wat de echte voordelen van een laptop zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
heracles schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:02:
[...]

Ligt eraan.

Je moet een acculader hebben die ook sealed maintenance-free accu's kan opladen.
Ja wat er simpel weg opneer komt dat dit een doodgewone 12v accu is...dus ja je kan gewoon je 12v's lader gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

(bijna) alles binnen en ik ben aan het knutselen, besturingspaneel is grotendeels af dus nu nog wat werken aan de kist en dat wordt het spuiten, af kitten en het laatste beslag erop schroeven.
Nu zit ik alleen te twijfelen: hoe laden jullie jullie kratten op? steeds het deksel eraf halen om bij de accu's te komen kan natuurlijk maar een aansluiting aan de achterkant is ook een optie . . . ik zit me echter af te vragen welke connector ik dan wil gebruiken want niet alles kan een paar ampere hebben denk ik? eea moet in elk geval nooit kunnen kortsluiten natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
franssie schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:58:
(bijna) alles binnen en ik ben aan het knutselen, besturingspaneel is grotendeels af dus nu nog wat werken aan de kist en dat wordt het spuiten, af kitten en het laatste beslag erop schroeven.
Nu zit ik alleen te twijfelen: hoe laden jullie jullie kratten op? steeds het deksel eraf halen om bij de accu's te komen kan natuurlijk maar een aansluiting aan de achterkant is ook een optie . . . ik zit me echter af te vragen welke connector ik dan wil gebruiken want niet alles kan een paar ampere hebben denk ik? eea moet in elk geval nooit kunnen kortsluiten natuurlijk.
Ik zal morgen (vandaag..) bezig mijn kratje in elkaar te flantsen. Heb ondertussen alles binnen wat ik nodig heb. Ik ga zelf gewoon 2 hoekjes metaal (pennen) uit de kist laten steken met circa 10 cm tussenruimte. En dat dan gebruiken voor op te laden. (zit dan ver genoeg uit elkaar om kortsluiting te voorkomen, en er kan vast ook wel een mooi rubber dopje op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

warcow schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:23:
[...]

Ik zal morgen (vandaag..) bezig mijn kratje in elkaar te flantsen. Heb ondertussen alles binnen wat ik nodig heb. Ik ga zelf gewoon 2 hoekjes metaal (pennen) uit de kist laten steken met circa 10 cm tussenruimte. En dat dan gebruiken voor op te laden. (zit dan ver genoeg uit elkaar om kortsluiting te voorkomen, en er kan vast ook wel een mooi rubber dopje op)
als je dat tegen een metalen hek of alu koffer zet heb je wel vuurwerk!
maar je brengt me wel op een idee, als ik ze een cm laat zinken en er dan inderdaad rubberen dopjes oid op zet, dan moet dat lukken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat kiekjes van mijn voltooide krat, hij heeft het heel mooi volgehouden. Totaal zn 32 uur muziek op een leuk volume en aangezien hij ook af en toe uitgestaan heeft is dat toch mooi een weekend muziek.

Afbeeldingslocatie: http://www.plekpeuters.nl/images/krat/img_3306%20%28custom%29.jpg
de kratjes los, accu krat nu goed zichtbaar

Afbeeldingslocatie: http://www.plekpeuters.nl/images/krat/img_3307%20%28custom%29.jpg
de stekker en stopkontact om het met elkaar te verbinden (lang genoeg om ze naast elkaar te hebben staan) Rood geverfd om verkeerd aansluiten te voorkomen. Een echte gelijkstroom stekker komt nog 1 waar het verkeerd aansluiten onmogelijk is

Afbeeldingslocatie: http://www.plekpeuters.nl/images/krat/img_3311%20%28custom%29.jpg
showoff 1 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plekpeuters.nl/images/krat/img_3312%20%28custom%29.jpg
showoff 2 :D

Afbeeldingslocatie: http://www.plekpeuters.nl/images/krat/img_3314%20%28custom%29.jpg
showoff 3 :D

Er komt nog een uitbereiding, ben bezig een printplaat van een ups unit te ritselen zodat ik
1. via de krat kan opladen op 220
2. kan zien met behulp van led's hoe vol de accu's nog zijn
3. het pats gehalte nog hoger wordt.

verder moet ik een nieuwe deksel maken (op de foto is perspex) deze is kappot getrilt :D

en natuurlijk kan wat oppimpen met led's nooit kwaat maar ik ben erg blij met deze solide basis. Weer een hoop geleerd en lekker lopen kloten Suc6 aan allen die ook aan de gang gaan. T's goed te doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DLGandalf schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:25:

Ik ben het helemaal met heracles en warcow eens, en als je mn foto's ziet van mn krat weet je dat ik al enige ervaring heb met inbouwen "pc's" in een krat. Ik heb een tablet pc gebruikt een industrieële dus die kan wel wat hebben.

Een volledige pc inbouwen humm er zijn te veel factoren waar je last van zult krijgen.. zo i zo de punten die heracles opnoemt maar wat dacht je van stroom.. een normale pc heeft toch minstens een 200 watt voeding.
zo heb je nog wel meer zaken.. ik zeg niet dat het onmogelijk is maar een uitdaging is het op zn minst.

Om even op je X te antwoorden. Het leverd een hoop verlies maar een omvormer kan altijd ikzelf gebruik een universelen laptop adapter op 12 v zo min mogelijk verlies nog steeds iets verlies maar aceptable.

Mijn suggestie begin met een mp3 speler of een laptop en vergeet een pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:17:
de stekker en stopkontact om het met elkaar te verbinden (lang genoeg om ze naast elkaar te hebben staan) Rood geverfd om verkeerd aansluiten te voorkomen. Een echte gelijkstroom stekker komt nog 1 waar het verkeerd aansluiten onmogelijk is
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker wanneer het donker is en je wat bier op hebt. O-) Ik ga een zekering en een diode inbouwen zodat wanneer ik de accu verkeerd om aansluit alle stroom door de diode gaat en de zekering omslaat.
Ik heb namelijk gisteravond om 2 uur 's nachts m'n gloedniewe versterker opgeblazen... :( en morgen ga ik naar Terschelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Vet moie oplossing voor het oplaadprobleem. (met de 2 pennen, die kortsluiting kunnen geven.)
Maak 2 schakelaars: 1 voor het stroom geven aan de radio/versterker en 1 voor het inschakelen van de laadpuntjes. Dus als beide schakelaars uit staan zit gewoon nergens echt stroom op.
Op die manier voorkom je kortsluiting, en heb je een handig oplaadsysteem.

Heb in de loop van de week alle shizzle gehaald nodig voor mijn krat. Zal nu bezig alles in elkaar te flantsen. (ga het niet mooi verfen en doen, dat kan altijd later nog, het word een compleet demonteerbaar kratje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik had al een post gemaakt in het kleine mod topic, maar hier past hij denk ik beter

Bavaria BIER Case mod

De zomer laat nog hier en daar op zich wachten maar ik ben er klaar voor.
Ik wilde wat muziek hebben voor bij het strand.
Dat wordt dus wat bouwen:
We pakken een bier kratje en zagen / dremelen daar alles uit wat we niet nodig hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/krat/krat1.jpg
We zoeken een spieker die net wat te groot is en zagen daar de zijkanten af zodat het wel past.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/krat/krat2.jpg
Dan zoeken we een radio naar keuze. en gaan deze verbouwen :p
Dit omdat ik maar een woofer/mid spieker heb en de radio naar keuze heeft geen mono uit
dus dat heb ik zelf gemaakt door de ingang van de eindversterker te modden zodat op 1 ingang links en rechts komt staan (mono)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/krat/print.jpg
Dan de boel nog ff afwerken en wat tweeters plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/krat/krat3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/krat/krat4.jpg

Het geheel is zo gemaakt dat je de radio krat gewoon tussen andere kratjes kan zetten of stapelen.
Er zit een 12V 12Ah accu in daarmee kan ik zo'n 11 uur mee spelen.
ook heb ik er een 12V aansluiting op gemaakt waar mee ik snel een 2de accu er aan kan hangen
of ik kan de acculader er aan hangen. maar een telefoon lader is natuurlijk ook mogelijk.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warcow schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:17:
Vet moie oplossing voor het oplaadprobleem. (met de 2 pennen, die kortsluiting kunnen geven.)
Maak 2 schakelaars: 1 voor het stroom geven aan de radio/versterker en 1 voor het inschakelen van de laadpuntjes. Dus als beide schakelaars uit staan zit gewoon nergens echt stroom op.
Op die manier voorkom je kortsluiting, en heb je een handig oplaadsysteem.
Het kan ook met 1 schakelaar, zodat in de ene stand de accu op de versterker zit en de acculader en 12voeding nergens op. In de andere stand zit de versterker op de 12voeding en de accu op de lader.
De aardes van alle apparaten sluit je gewoon allemaal op elkaar aan en de plussen schakel je met de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:33:
[...]

Het kan ook met 1 schakelaar, zodat in de ene stand de accu op de versterker zit en de acculader en 12voeding nergens op. In de andere stand zit de versterker op de 12voeding en de accu op de lader.
De aardes van alle apparaten sluit je gewoon allemaal op elkaar aan en de plussen schakel je met de schakelaar.
Maar dan zit je altijd met stroom naar je versterker. (tenzij je aan het laden bent.)
Dat zou betekenen dat in mijn geval de autoradio altijd op aan staat, dat wil ik liever niet. :)

Heb het kratje ondertussen uitgevijld en gedaan, zal nu bezig de bodem erin te schroeven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50

iop

hallo even wat WIP vraagjes:

We hebben een creative Mp3 speler via de sigarettenaansteker-aansluiting aangesloten, wat op zich qua stroom wel werkt. Maar het probleem is dat we nu het laden van de mp3speler kunnen horen via de speakers, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wat zou dit kunnen zijn, of nog beter: verhelpen.

Vraag twee: Hoe weet ik wanneer mijn accu leeg is, of klaar om opgeladen te worden (zonder multimeter)

nb: wij hebben gekozen voor een aan/uitschakelaar op de +12, zodat alles ECHT uit is, als ie uit staat.

enige probleempje naast deze twee die we nog op moeten lossen is de bediening van de creative zonder de krat te openen..

//edit kleine brainstorm later: Is het mogelijk een afstandsbediening van een koptelefoon te mollen en die te gebruiken (volume/next/back) tussen de lineuit/headphones van de mp3 en de line in van de versterker?

[ Voor 18% gewijzigd door iop op 14-06-2007 16:16 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warcow schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:00:
Maar dan zit je altijd met stroom naar je versterker. (tenzij je aan het laden bent.)
Dat zou betekenen dat in mijn geval de autoradio altijd op aan staat, dat wil ik liever niet. :)
Is zo, maar je kunt de externe voeding toch uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Tijmen schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:10:
[...]

Ja wat er simpel weg opneer komt dat dit een doodgewone 12v accu is...dus ja je kan gewoon je 12v's lader gebruiken.

Nee, dat kan niet zomaar!

Gelaccu's moeten anders opgeladen worden dan een normale accu, en zijn ook veel gevoeliger. Bij verkeerd opladen kunnen ze barsten! Controleer echt of je lader ook gelaccu's mag opladen.

Als je iets niet zeker weet, zeg dan liever niets. Straks heeft hij z'n accu kapot omdat z'n lader er niet voor geschikt is. :|

[ Voor 4% gewijzigd door heracles op 14-06-2007 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
als het een gel accu is, dan staat dat er toch wel op?
Er staat nu gewoon op dat het een lead acid accu is die niet spillable is. :P (zoals ook in mijn vorige post te lezen.)

Dan moet ik toch goed zitten lijkt me....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

iop tha man schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:51:
...
//edit kleine brainstorm later: Is het mogelijk een afstandsbediening van een koptelefoon te mollen en die te gebruiken (volume/next/back) tussen de lineuit/headphones van de mp3 en de line in van de versterker?
dan kan je toch niet zien wattie speelt? daarom ga ik mijn ipod bovenop leggen (in een vakje, dat wel). Ook kan je dan makkelijker van iPod wissellen als je er op eentje uitgekeken bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
warcow schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:35:
als het een gel accu is, dan staat dat er toch wel op?
Er staat nu gewoon op dat het een lead acid accu is die niet spillable is. :P (zoals ook in mijn vorige post te lezen.)

Dan moet ik toch goed zitten lijkt me....?
Is het dit Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/2000_2999/2500/2500/2501/250165_RB_00_FB.EPS.jpg of dit Afbeeldingslocatie: http://www.reluctantmechanic.com/images/charging-battery_big.jpg soort?

De eerste is gesloten(gelaccu), en de andere kan opengemaakt worden om water bij te vullen(dus dopjes oid)(autoaccu).

Lead acid battery zegt niet zoveel. Kan nog steeds beiden zijn. En een moderne autoaccu verliest ook niet meer direct zijn zuur.

[ Voor 9% gewijzigd door heracles op 14-06-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
heracles schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:13:
[...]

Nee, dat kan niet zomaar!

Gelaccu's moeten anders opgeladen worden dan een normale accu, en zijn ook veel gevoeliger. Bij verkeerd opladen kunnen ze barsten! Controleer echt of je lader ook gelaccu's mag opladen.

Als je iets niet zeker weet, zeg dan liever niets. Straks heeft hij z'n accu kapot omdat z'n lader er niet voor geschikt is. :|
Hahaha, gaat ie zeggen dat ik het vekeerd heb.. |:( Controleer even het wordenboek op je engels.
Dit is gewoon een loodzuur accu...Zelfde type als die op je 2e foto..
Ik bouw al een tijdje van deze kisten en heb er genoeg over gelezen, ik ga echt niet zomaar mensen op een verkeerd been zetten.

En JA je moet inderdaad een andere lader gebruiken voor een gel accu, maar dat is deze echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Even van wikipedia gekopieerd...:
Lead-acid batteries, invented in 1859 by French physicist Gaston Planté, are the oldest type of rechargeable battery

Neem niet aan dat ze toen al GEL accu's hadden.
No offence, maar controleer het dan ook eerst zelf voordat je twijfel trekt aan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Zo'n via processor gebruikt minder dan een laptop, bovendien ga ik waarschijnlijk een solid state disk gebruiken. Dus het wattage ligt wel goed :). De pc brengt vele voordelen ivm collecties(libraries) e.d, want het gezeik van mensen als we op t strand zitten, de een wil dit nummer de ander dat nummer. Ik heb al een bluetooth jukebox idee, meerdere mensen kunnen dan gewoon hun favo-muzieknummer intikken in hun mobiel en die worden dan op volgorde afgespeeld. Het zal ook wel geen krat worden worden maar verhard plexiglas met een speciaal spulletje erom heen (ben de naam kwijt) zodat er een soort doorzichtig rubber omheen komt.
[...]
Ik ben het helemaal met heracles en warcow eens, en als je mn foto's ziet van mn krat weet je dat ik al enige ervaring heb met inbouwen "pc's" in een krat. Ik heb een tablet pc gebruikt een industrieële dus die kan wel wat hebben.

Een volledige pc inbouwen humm er zijn te veel factoren waar je last van zult krijgen.. zo i zo de punten die heracles opnoemt maar wat dacht je van stroom.. een normale pc heeft toch minstens een 200 watt voeding.
zo heb je nog wel meer zaken.. ik zeg niet dat het onmogelijk is maar een uitdaging is het op zn minst.

Om even op je X te antwoorden. Het leverd een hoop verlies maar een omvormer kan altijd ikzelf gebruik een universelen laptop adapter op 12 v zo min mogelijk verlies nog steeds iets verlies maar aceptable.

Mijn suggestie begin met een mp3 speler of een laptop en vergeet een pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
DLGandalf schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:34:
Zo'n via processor gebruikt minder dan een laptop, bovendien ga ik waarschijnlijk een solid state disk gebruiken. Dus het wattage ligt wel goed :). De pc brengt vele voordelen ivm collecties(libraries) e.d, want het gezeik van mensen als we op t strand zitten, de een wil dit nummer de ander dat nummer. Ik heb al een bluetooth jukebox idee, meerdere mensen kunnen dan gewoon hun favo-muzieknummer intikken in hun mobiel en die worden dan op volgorde afgespeeld. Het zal ook wel geen krat worden worden maar verhard plexiglas met een speciaal spulletje erom heen (ben de naam kwijt) zodat er een soort doorzichtig rubber omheen komt.

[...]
Zelfs al valt het met stroom nog wel een beetje mee, dan zit je alsnog met of een pc voeding gebruiken (zeer veel verliezen, en moet er omvormer tussen om van accu 230 te maken)
Of je moet alle aparte voltages krijgen zoals eerder gezegt. (12 v, 5v, 3,3 v, etc.)
Dat lijkt me ook best veel gekut.
Als jij het ziet zitten moet je het gewoon proberen, maar vergeet dus niet deze puntjes, want anders gaat het tegen vallen zo'n project.

Ik zal vanavond of morgen even wat foto's uploaden van mijn kratje (het is morgen denk ik wel af), dan kunnen jullie dan ook zien of het nou gel of niet gel accu's zijn. :P (ik zie het zelf niet echt, ik denk dat ze niet gel zijn, maarja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Ik wist dat ik m een keer voorbij had zien komen op de frontpage:
nieuws: Kleinste voeding is niet veel groter dan ATX-stekker

ik mag aannemen dat dat perfect is?

edit:
nou niet gaan zeggen dat 120W veel is, want die 120W doet ie maximaal al zou de pc het vragen, toch?
[...]

Zelfs al valt het met stroom nog wel een beetje mee, dan zit je alsnog met of een pc voeding gebruiken (zeer veel verliezen, en moet er omvormer tussen om van accu 230 te maken)
Of je moet alle aparte voltages krijgen zoals eerder gezegt. (12 v, 5v, 3,3 v, etc.)
Dat lijkt me ook best veel gekut.
Als jij het ziet zitten moet je het gewoon proberen, maar vergeet dus niet deze puntjes, want anders gaat het tegen vallen zo'n project.

Ik zal vanavond of morgen even wat foto's uploaden van mijn kratje (het is morgen denk ik wel af), dan kunnen jullie dan ook zien of het nou gel of niet gel accu's zijn. :P (ik zie het zelf niet echt, ik denk dat ze niet gel zijn, maarja...)

[ Voor 5% gewijzigd door DLGandalf op 14-06-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Tijmen schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:18:
Even van wikipedia gekopieerd...:
Lead-acid batteries, invented in 1859 by French physicist Gaston Planté, are the oldest type of rechargeable battery

Neem niet aan dat ze toen al GEL accu's hadden.
No offence, maar controleer het dan ook eerst zelf voordat je twijfel trekt aan iemand anders.
Geweldig voorbeeld! Bij de wikipedia link die je geeft staat zelfs een plaatje van een gelaccu!! :D

Misschien dat ik dan toch wel weet waar ik over praat he ;) .

En om het nog maar iets duidelijker te maken
Op die link staat ook dat gelaccu's(Gel cell bateries) onder lead-acid accu's vallen.

[ Voor 24% gewijzigd door heracles op 14-06-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
DLGandalf schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:44:
Ik wist dat ik m een keer voorbij had zien komen op de frontpage:
nieuws: Kleinste voeding is niet veel groter dan ATX-stekker

ik mag aannemen dat dat perfect is?

edit:
nou niet gaan zeggen dat 120W veel is, want die 120W doet ie maximaal al zou de pc het vragen, toch?

[...]
Die 120 Watt is inderdaad maximaal, daar heb je helemaal gelijk in. Ik weet zo niet wat dat geval moet kosten, maar het zou zeker ideaal zijn voor je project.
En heracles, bedankt voor de info. ;) ik zal binnenkort een foto'tje plaatsen, dan laat ik het aan de experts hier over om te zeggen wat het is. :D

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 14-06-2007 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 18:38
Zoek anders gewoon eens hier rond op dit forum over de zogenaamde 'CarPC'. Daar kun je aardig wat info weghalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TheModeR schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:34:
Zoek anders gewoon eens hier rond op dit forum over de zogenaamde 'CarPC'. Daar kun je aardig wat info weghalen....
maar bedenk wel dat een CarPC of een kratradio in een auto/sloep geen accu probleem heeft. op een strand/zeilboot ben je aangewezen op een accu met beperkte Ah's en dan gaat het verbruik van zo'n voeding met name meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
heracles schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:00:
[...]

Geweldig voorbeeld! Bij de wikipedia link die je geeft staat zelfs een plaatje van een gelaccu!! :D

Misschien dat ik dan toch wel weet waar ik over praat he ;) .

En om het nog maar iets duidelijker te maken
Op die link staat ook dat gelaccu's(Gel cell bateries) onder lead-acid accu's vallen.
Joh zak lekker de stront, dat soort accu's die je op die foto hebt zijn gewoon lood accu's...
Die kan je ook in je scooter douwen!....
Maarja mister GREAT weet echt alles beter hier...zeker met zijn engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Tijmen schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:20:
[...]

Joh zak lekker de stront, dat soort accu's die je op die foto hebt zijn gewoon lood accu's...
De vraag is niet of het lood accu's zijn, maar of het gel accu's zijn of niet. Mijn vraag was namelijk of ik een gel accu had of niet. :D
Als het gel is, kan ik het niet zomaar opladen met een willekeurige auto accu oplader. :)
En iets vriendelijker taalgebruik mag zowiezo wel, zelfs al heb je ergens gelijk in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Tijmen schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:20:
[...]

Nog maar een keer, gelaccu's en conventionele accu's vallen beide onder de engelse term "lead acid".

Als warcow zegt dat hij een lead acid battery heeft, dan kunnen wij daar nog niet uit afleiden of het een gel of conventionele accu is. Dus kun je ook niet met zekerheid zeggen dat hij hem gewoon aan een autoacculader kan hangen. Met een gelaccu moet je daar immers mee oppassen(dat was je al wel met me eens zei je).

Ik weet wel zeker dat warcow gel accu's heeft btw, hij heeft accu's uit een UPS overgekocht van aartvg.

[ Voor 7% gewijzigd door heracles op 15-06-2007 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi, k heb een beetje zitten lezen, en ben ook aan de slag gegaan, maar natuurlijk werkt er niets.... hoe moet ik de autoradio op de accu aansluiten? er komen 4 draadjes uit, rood (neem plus), geel (neem aan min), dan nog een zwarte (ground) k weet nie of k daar iets mee moet doen, en nog 1 blauw/wit draadje (Remote) waarvan k ook nie weet wat k moet doen.
ik heb tussen de rooie draad van de radio en de + pool van de accu een zekering van 16 A gezet, en de gele draad van de radio op de minpool aangesloten.
maar de radio geeft geen kik, (het kan ook aan de radio liggen)
ben ik nog wat vergeten, of is de radio gewoon stuk
de accu is 12 volt 24ah.
groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:45:
hi, k heb een beetje zitten lezen, en ben ook aan de slag gegaan, maar natuurlijk werkt er niets.... hoe moet ik de autoradio op de accu aansluiten? er komen 4 draadjes uit, rood (neem plus), geel (neem aan min), dan nog een zwarte (ground) k weet nie of k daar iets mee moet doen, en nog 1 blauw/wit draadje (Remote) waarvan k ook nie weet wat k moet doen.
ik heb tussen de rooie draad van de radio en de + pool van de accu een zekering van 16 A gezet, en de gele draad van de radio op de minpool aangesloten.
maar de radio geeft geen kik, (het kan ook aan de radio liggen)
ben ik nog wat vergeten, of is de radio gewoon stuk
de accu is 12 volt 24ah.
groetjes
Rood en geel aan de + , zwart aan de - . En blauw ongebruikt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heracles schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 06:37:
[...]

Nog maar een keer, gelaccu's en conventionele accu's vallen beide onder de engelse term "lead acid".

Als warcow zegt dat hij een lead acid battery heeft, dan kunnen wij daar nog niet uit afleiden of het een gel of conventionele accu is. Dus kun je ook niet met zekerheid zeggen dat hij hem gewoon aan een autoacculader kan hangen. Met een gelaccu moet je daar immers mee oppassen(dat was je al wel met me eens zei je).

Ik weet wel zeker dat warcow gel accu's heeft btw, hij heeft accu's uit een UPS overgekocht van aartvg.
Ik heb ook een accu via mijn vader die hij ook van de UPS afdeling gekregen heeft, en deze bleek gewoon een lood accu te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:51:
[...]

Ik heb ook een accu via mijn vader die hij ook van de UPS afdeling gekregen heeft, en deze bleek gewoon een lood accu te zijn.
Uuh, ik zeg net dat gelaccu's ook onder lood accu's vallen? :?

Natte accu's kunnen idd voor computer/data-centre power-supply's worden gebruikt. Maar in een normale huis/tuin/keuken UPS zit toch echt een gel accu :) .

[ Voor 20% gewijzigd door heracles op 15-06-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Mijn radio'tje is bijna klaar, maar mijn autoradio zit eigenlijk te dicht bij de speakers voor mijn gevoel. Als ik er met een metalen object bij ga zitten, voel ik nog redelijk sterke magnetische aantrekkingskracht.
Wat zou ik als magnetische isolator kunnen gebruiken? Plastic en hout doen beide weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
EDIT: sorry voor de te grote foto's, ik zal zien of ik dit nog kan fixen. (verkeerd geresized..)
EDIT: ... zie dat de foto's alsnog maar zo'n 150 kb zijn... dat moet kunnen toch?

En bij deze de foto's van de opbouw.
Wat er nog moet gebeuren:
Antenne inbouwen (waar sluit ik dat op aan....?)
Roze verfen. (maak ik ook nog wel foto'tje van....)
acculader kopen. (waarschijnlijk heb ik dus toch gel accu's, waar ik nog een goede lader voor moet.)

Hiermee begon ik: (er ontbraken nog een paar dingen.)
Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/5693/img0001largejb8.jpg

En hier het kratje uitgezaagt. (dat viel me nog best mee)
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/5571/img0002largesk2.jpg

De onderkant (triplex plaat) mooi vastgezet met een paar hoekprofieltjes dmv boutjes.
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/5664/img0003largerw5.jpg

De accu's gesponsord door "aartvdg". (mijn dank is groot. ;)). Gel accu's neem ik aan....?
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/7776/img0005largezm0.jpg

De accu's zitten mooi ter plek met wat hoekprofieltjes en wat tie-rip. Aan/uit schakelaar vast gezet, en de autoradio en speaker gedeeltes alvast uitgezaagt.
Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/3848/img0010largetp8.jpg

Speakers en autoradio erin gepropt, en bekabeling gefix0red. Alles zit zo dat het krat op de kop kan zonder dat de shizzle verschuift of valt.
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/8360/img0011largexs5.jpg

En ten slotte de bovenplaat erop gemonteerd met wat scharniertjes. (en een doorknipbaar tie-ripje welke nog vervangen gaat worden met een mooi slotje.)
Afbeeldingslocatie: http://img157.imageshack.us/img157/2403/img0013largeus6.jpg

Nu alleen de puntjes bovenin mijn post nog doornemen, en mijn krat is klaar.

Voor het opladen van de accu heb ik ook nog wat leuks bedacht. Er zit een plugje in de box, waar zo'n standaard radio/tv/ps2 kabel inpast. Daarmee kan ie dan opgeladen worden. (wel aan een 12v lader natuurlijk, 230 gaattie niet lief vinden...)

Misschien ga ik ook de speakers nog isoleren met wat triplex zodat de bas beter naar voren komt, en opzich zou ik de speaker rechts ook nog wel magnetisch kunnen isoleren, want de autoradio ondervindt zo nog wel wat magnetische straling.. (boeit dat?)

[ Voor 3% gewijzigd door warcow op 16-06-2007 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Ik maak me niet zo druk om die magnetische straling op de radio, alles werkt toch :P Bij mij zit de radio zelfs tussen de magneten van de woofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
TheModeR schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 09:37:
Ik maak me niet zo druk om die magnetische straling op de radio, alles werkt toch :P Bij mij zit de radio zelfs tussen de magneten van de woofers.
Idd, je radio-cd speler heeft er geen last van. Als je nou een cassette-radio had, dan was het een ander verhaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

iop tha man schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:51:
hallo even wat WIP vraagjes:

We hebben een creative Mp3 speler via de sigarettenaansteker-aansluiting aangesloten, wat op zich qua stroom wel werkt. Maar het probleem is dat we nu het laden van de mp3speler kunnen horen via de speakers, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wat zou dit kunnen zijn, of nog beter: verhelpen.

Vraag twee: Hoe weet ik wanneer mijn accu leeg is, of klaar om opgeladen te worden (zonder multimeter)

iemand antwoord op vraag 1,2 of 3?

En gelijk vraag4: dit is een harddrive mp3 speler, moet ik die wel beschermen van magneten? zo ja, is een grote afstand (zo groot mogelijk in een krat) voldoende of moet ik er echt iets voorzetten?

[ Voor 10% gewijzigd door iop op 16-06-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
iop tha man schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:26:
[...]

iemand antwoord op vraag 1,2 of 3?

En gelijk vraag4: dit is een harddrive mp3 speler, moet ik die wel beschermen van magneten? zo ja, is een grote afstand (zo groot mogelijk in een krat) voldoende of moet ik er echt iets voorzetten?
1. Probeer er eens een diode in de pluslijn met daarachter een elco naar de min en vervolgens de plus van je caradapter. Die elco zou dan de pieken en dalen op moeten vangen van de voedinsspanning, enige nadeel is wel dat je diode de spanning met 0,7V in laat zakken maar dat is gewoone en kwestie van proberen. Het elcootje kan het best een capaciteit hebben van rond 220μF en de diode bijvoorbeeld een 1N4007. Wel is het belangrijk dat je achter deze schakeling alleen de caradapter aansluit en niet de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

ok zal ik morgen eens aan de slag gaan voor oplossing vraag 1, de rest zit ik nog over in dubio =[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
iop tha man schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:07:
ok zal ik morgen eens aan de slag gaan voor oplossing vraag 1, de rest zit ik nog over in dubio =[
Doe eens een beetje rustig aan. Geduld is een schone zaak.

Op je 2e vraag: Kun je niet zien zonder een multimeter of een acculader die dat kan aangeven.
Op je 3e vraag: Ondersteunt je mp3 speler dat wel?
Op je 4e vraag: Nee, hoef je niet op te letten speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal,

Ik ben ook van plan een kratradio te bouwen alleen heb ik 1 probleempje.
Ik heb nog geen "accu".
Hebben jullie nog tips voor een accu... hoeveel Ah en waar ik het beste een accu kan kopen??
Of ik een gel / lood accu moet kopen..
Hebben jullie nog accu's te koop?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

heracles schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:20:
[...]

Doe eens een beetje rustig aan. Geduld is een schone zaak.

Op je 3e vraag: Ondersteunt je mp3 speler dat wel?
Op je 4e vraag: Nee, hoef je niet op te letten speciaal.
Ik ben rustig?

Ik denk dat 3 idd alleen volume wordt, controls heb ik anders opgelost.
Ik hoop dat je gelijk hebt met vraag 4
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:54:
Beste allemaal,

Ik ben ook van plan een kratradio te bouwen alleen heb ik 1 probleempje.
Ik heb nog geen "accu".
Hebben jullie nog tips voor een accu... hoeveel Ah en waar ik het beste een accu kan kopen??
Of ik een gel / lood accu moet kopen..
Hebben jullie nog accu's te koop?

Ik hoor het graag.
Hoe meer Ah hoe langer ie het zal doen, maar ook hoe duurder en vaak zwaarder, een gelaccu kan op zijn kant, een loodaccu niet (zo goed)
Je kan bij de lokale electronica boer eens kijken, of bij halfords.

Ik heb zelf een 12v15Ah gelaccu van de radio-piet in arnhem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iop tha man schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:59:
[...]

Hoe meer Ah hoe langer ie het zal doen, maar ook hoe duurder en vaak zwaarder, een gelaccu kan op zijn kant, een loodaccu niet (zo goed)
Je kan bij de lokale electronica boer eens kijken, of bij halfords.

Ik heb zelf een 12v15Ah gelaccu van de radio-piet in arnhem
Ik had op marktplaats een gesloten lood accu gezien. Zou die dan wel op zijn kop kunnen?
En wat gebeurt er dan als de lood accu tog op zijn kop zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:06:
[...]

Ik had op marktplaats een gesloten lood accu gezien. Zou die dan wel op zijn kop kunnen?
En wat gebeurt er dan als de lood accu tog op zijn kop zou gaan.
Zoek gewoon naar een accu die er zo ongeveer uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/wpxx-xx.jpg

Als je een natte accu hebt, en die valt om. Dan zal hij accuzuur gaan lekken, wat gewoon door de bodem van je krat heen vreet. Heel agressief zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi, k heb gister een versterker gehaald, maar heb niet zo goed een idee hoe k die op m'n accu moet aansluiten aangezien er alleen duits in de handleiding staat. heb keuze uit 3 aansluitingen. een plus (waarschijnlijk voor de plus van de accu), een REM aansluiting en een GND (ground) aansluiting. weet een van jullie hoe ik de accu hierop moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:21:
hi, k heb gister een versterker gehaald, maar heb niet zo goed een idee hoe k die op m'n accu moet aansluiten aangezien er alleen duits in de handleiding staat. heb keuze uit 3 aansluitingen. een plus (waarschijnlijk voor de plus van de accu), een REM aansluiting en een GND (ground) aansluiting. weet een van jullie hoe ik de accu hierop moet aansluiten?
Volgens mij is dit de 5e maal ofzo in dit topic 8)7

Remote en de plus moeten op de plus van de accu.
Gnd op de min van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De B+ is inderdaad voor de + aansluiting van je accu, de REM moet naar je eventueele Radio/Cd-speler. Als je het alleen met de versterker wilt doen en dus een jackplugin gebruikt moet je ook de REM op de plus aansluiten, eventueel met een schakelaar om hem aan en uit te kunnen zetten. De GND moet naar de - aansluiting van je accu.

Over accu's zou ik hem onder de 20ah houden, ik zelf heb een 17 ah waar ik nu al minstens 10 uur op hoog volume mee heb kunnen blazen, geen idee hoe vol hij nu nog is. Als je over de 20ah heen gaat heb je vaak zware accu's die soms nogal moeilijk draagbaar zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik zit nog steeds om te prutsen met een goede acculader voor die gel accu's voor mij.
Hoe weet ik nu of een accu lader dat aankan, want ik heb hier meerdere staan..
Ik heb nu voor mij liggen:
Uniropa 4 ampere 12/6v lader.
Er staat verder op:
Netz: 220 V/ 50 Hz T25/E Laden: 6/12 V - 4 a Bleiakku min. 20 Ah
Type: Einhell LG 4
Vor Regen Schützen.

Zegt iemand dit wat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
warcow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:33:
Ik zit nog steeds om te prutsen met een goede acculader voor die gel accu's voor mij.
Hoe weet ik nu of een accu lader dat aankan, want ik heb hier meerdere staan..
Ik heb nu voor mij liggen:
Uniropa 4 ampere 12/6v lader.
Er staat verder op:
Netz: 220 V/ 50 Hz T25/E Laden: 6/12 V - 4 a Bleiakku min. 20 Ah
Type: Einhell LG 4
Vor Regen Schützen.

Zegt iemand dit wat...?
Als ik op "Bleiakku" google krijg ik afb van gelaccu's. Dus je zou ze er denk ik wel mee kunnen opladen, mits de accu's minimaal 20A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
heracles schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:38:
[...]

Als ik op "Bleiakku" google krijg ik afb van gelaccu's. Dus je zou ze er denk ik wel mee kunnen opladen, mits de accu's minimaal 20A zijn.
Crap, ik heb 2 x een 7,2 ah accu parrallel staan.
Als ik nou 4 accu's tegelijk oplaad, zou dat kunnen...? (dan zit ik op zo'n 30 ah...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dit een goede accu zijn?
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/b/7f/z.9013eb9a5512c19f0b8d90ce1d083ab3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warcow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:44:
[...]

Crap, ik heb 2 x een 7,2 ah accu parrallel staan.
Als ik nou 4 accu's tegelijk oplaad, zou dat kunnen...? (dan zit ik op zo'n 30 ah...)
Hangt ervanaf wat je accu oplader aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had laatst een acculader bij de lidl gekocht, een druppel lader, 9 euro, die doet het ook voor gel accus. ben je goedkoop uit, voor een goede lader. bij mij werkt ie perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een vraag, ik heb een 500 watt versterker, raden jullie 2 speakers van 250 watt (sterio) aan of 1 speacker van 500 watt (mono)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorn D, ik heb een accu van het zelfde merk, alleen die van 24 ah. de mijne werkt super...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Nah, ik dacht van lekker boeie, en ik laad die accu's gewoon maar op met die lader die ik hierboven noemde. Staat nu al paar uurtjes aan, en zo te zien alles goed. (hij geeft iets minder dan 2 ah aan op het tellertje.)

Geen zin om een acculader erbij te kopen, terwijl ik er al 2 heb liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:25:
ik had laatst een acculader bij de lidl gekocht, een druppel lader, 9 euro, die doet het ook voor gel accus. ben je goedkoop uit, voor een goede lader. bij mij werkt ie perfect
Alleen jammer dat ie maar 350A is.

Stel dat je een 12 A accu hebt. Dan mag je hem 34 uur opladen. Als ik hem 2 achtereenopvolgende dagen zou gebruiken, dan heb ik dus al een probleem. Mijn accu is gaat zo'n 10 uur mee op hard volume.(12 ampere accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:27:
nog een vraag, ik heb een 500 watt versterker, raden jullie 2 speakers van 250 watt (sterio) aan of 1 speacker van 500 watt (mono)
Je hoeft echt geen 500 watt speakers intotaal te hebben. Je versterker zal nooit 500 watt leveren.

Stereo is wel mooier geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ik ben nu ook een beetje aan het orienteren om een krat radio te maken maar als je nieuw spul koop dan is het nog een best dure bezigheid. Dan heb ik het niet zoals hierboven over 500watt maar gewoon normaal spul waar gewoon een beetje leuk geluid uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand nog een goedkope plaats voor acculaders? OF heeft iemand er nog 1tje over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:39:
Weet iemand nog een goedkope plaats voor acculaders? OF heeft iemand er nog 1tje over...
Marktplaats? Vraag en aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook bezig met mijn kratradio, de accu komt vandaag of morgen binnen alleen ik vraag me nu al af met wat voor kabels ik hem aan mijn radio ga zetten??
Iemand suggesties waar ik die kabels voor een "normale" prijs kan kopen?

Hieronder een paar foto's alvast.

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2118/9201061/16882594/260818278.jpg
Dit is de aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2118/9201061/16882594/260818263.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2118/9201061/16882594/260817756.jpg
Er is een begin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gasten,

kratje van mij, laat ff weten wat je er van vindt..........

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/16882838/260822083.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/16882838/260822084.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/16882838/260822082.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/16882838/260822081.jpg

http://pic80.picturetrail...32/16882838/260822079.jpg

foto's van nieuwe paint job komen nog ;) >:)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:41:
Ik ben ook bezig met mijn kratradio, de accu komt vandaag of morgen binnen alleen ik vraag me nu al af met wat voor kabels ik hem aan mijn radio ga zetten??
Je gaat naar de electronica zaak (of desnoods halfords) en daar koop je een ISO setje (of een iso conerter setje).
Je hebt je (aan de iso kant) in twee smaken, eentje met twee blokjes los en eentje met een blok. Neem voor de zekerheid je radio anders mee.

Ik heb voor mijn becker een opel blokje gekocht en de opel kant van de converter eraf geknipt en met een klemtang er van die geleurde klemmetjes aan geknepen maar je kan natruurlijk ook gewoon kroonsteentjes gebruiken.
Die blokjes heb je ook nodig om je luissprekers aan te sluiten, meer info staat eerder in dit topic wel.

een normale prijs is ca 5 tot 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:11:
gasten,

kratje van mij, laat ff weten wat je er van vindt..........

foto's van nieuwe paint job komen nog ;) >:)
erg ERG mooi ;) ben bijna jaloers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo na een maand en zowat al weer 10 pagina's verder in dit topic volgen hier de foto's van mijn radio:

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142985.jpg
Net geverfd

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142982.jpg
Binnekant van de kist, met autoaccu

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142987.jpg
De 'plank' van onderen gezien

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142986.jpg
Opladen

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142988.jpg
Kist zoals hij er nu bij staat

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142984.jpg
En dicht, zoals te zien is de verf al niet meer helemaal ;(

Vandaag heb ik ook eindelijk, na 1,5 maand :(, m'n gelaccu's binnengekregen. Service hoef je van coditronix duidelijk niet te verwachten. Na twee weken stond de status van mijn bestelling nog op 'nieuw'. Toen heb ik via hun site gevraagd hoe het met mijn bestelling stond, maar daar kreeg ik geen antwoord op 8)7 . Weer een week later bleek dat m'n bestelling de status 'in behandeling' had gekregen. Dus ik dacht dat de accu's nu wel snel zouden komen, maar nee: pas 3 weken later :( . Al met al dus nogal lang wachten, maar de accu's zijn wel heerlijk goedkoop: 3x18 = 54AH voor 75 euro :) .

Hier nog wat pics van de spullen die ik vandaag gekregen heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142994.jpg
Alles bij elkaar

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/143000.jpg
Accu's

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142995.jpg
Detailshot

Afbeeldingslocatie: http://www.pichotel.com/pic/8156re2w6/142998.jpg
Accu lader

Over die acculader ben ik overigens niet helemaal zeker.. Ik heb hem erbij besteld omdat hij toch maar 10 euro kostte, maar ik weet niet of hij nu wel goed is. Zo staat er alleen maar 'lead acid battery charger' op, nergens staat of hij ook gel accu's kan laden. Ik heb ook de spanning gemeten: 10,8V :? Ik neem aan dat dat normaal is omdat er geen accu aan hangt. Is er iemand die mij kan vertellen of ik met deze lader mijn accu's kan opladen?

offtopic:
BTW: Sorry voor het onderspammen van dit topic met foto's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:25:
Zo na een maand en zowat al weer 10 pagina's verder in dit topic volgen hier de foto's van mijn radio:

[afbeelding]
Net geverfd

[afbeelding]
Binnekant van de kist, met autoaccu

[afbeelding]
De 'plank' van onderen gezien

[afbeelding]
Opladen

[afbeelding]
Kist zoals hij er nu bij staat

[afbeelding]
En dicht, zoals te zien is de verf al niet meer helemaal ;(

Vandaag heb ik ook eindelijk, na 1,5 maand :(, m'n gelaccu's binnengekregen. Service hoef je van coditronix duidelijk niet te verwachten. Na twee weken stond de status van mijn bestelling nog op 'nieuw'. Toen heb ik via hun site gevraagd hoe het met mijn bestelling stond, maar daar kreeg ik geen antwoord op 8)7 . Weer een week later bleek dat m'n bestelling de status 'in behandeling' had gekregen. Dus ik dacht dat de accu's nu wel snel zouden komen, maar nee: pas 3 weken later :( . Al met al dus nogal lang wachten, maar de accu's zijn wel heerlijk goedkoop: 3x18 = 54AH voor 75 euro :) .

Hier nog wat pics van de spullen die ik vandaag gekregen heb:

[afbeelding]
Alles bij elkaar

[afbeelding]
Accu's

[afbeelding]
Detailshot

[afbeelding]
Accu lader

Over die acculader ben ik overigens niet helemaal zeker.. Ik heb hem erbij besteld omdat hij toch maar 10 euro kostte, maar ik weet niet of hij nu wel goed is. Zo staat er alleen maar 'lead acid battery charger' op, nergens staat of hij ook gel accu's kan laden. Ik heb ook de spanning gemeten: 10,8V :? Ik neem aan dat dat normaal is omdat er geen accu aan hangt. Is er iemand die mij kan vertellen of ik met deze lader mijn accu's kan opladen?

offtopic:
BTW: Sorry voor het onderspammen van dit topic met foto's ...
Mooi ding! Ga je dat gele tape nog weghalen? :)

Het is idd een lader voor gelaccu's. Alleen een beetje aan de zwakke kant, opladen zal wel 36 uur ofzo kosten per accu, als het niet meer is. Maar omdat jij toch 3 accu's hebt maakt dat ook niets uit :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je dat gele tape nog weghalen? :)
Die gele tape zit daar voor mijn snel in elkaar geprutste kabeltje om een mp3-spelert aan te sluiten, met de kabel die ik had wilde het deksel namelijk niet dicht. Ik zoek nu nog een kabeltje met haakse stekkers.
Het is idd een lader voor gelaccu's. Alleen een beetje aan de zwakke kant, opladen zal wel 36 uur ofzo kosten per accu, als het niet meer is. Maar omdat jij toch 3 accu's hebt maakt dat ook niets uit :) .
Bedankt voor het bevestigen van m'n vermoedens :) Alleen moet het laden toch wel sneller gaan volgens mij... De lader kan 1800mA laden, dus 18AH / 1,8A = 10H per accu. In totaal dus 30 uur, toch?
Weet iemand trouwens of ik de accu's ook allemaal tegelijk paralel kan opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:27:
[...]

Die gele tape zit daar voor mijn snel in elkaar geprutste kabeltje om een mp3-spelert aan te sluiten, met de kabel die ik had wilde het deksel namelijk niet dicht. Ik zoek nu nog een kabeltje met haakse stekkers.

[...]

Bedankt voor het bevestigen van m'n vermoedens :) Alleen moet het laden toch wel sneller gaan volgens mij... De lader kan 1800mA laden, dus 18AH / 1,8A = 10H per accu. In totaal dus 30 uur, toch?
Weet iemand trouwens of ik de accu's ook allemaal tegelijk paralel kan opladen?
Die 1800mA is volgens mij bij 6volt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je met die acculader van jou van 10 euro ook gewoon lood accu's mee opladen?
Dus lood en gel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag de radio en accu erin gezet en hij is alweer bijna klaar..
Alleen de bovenkant nog een likje verf en een draagband ofzo want hij weegt iets van 9 kilo.
Hier alvast wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2118/9201061/16882594/260909683.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2118/9201061/16882594/260909671.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

Sniek prieview
Afbeeldingslocatie: http://www.macloud.org/e107_files/public/1182367814_2_FT3392_img_0904_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zetten jullie je radio vast in de krat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:56:
hoe zetten jullie je radio vast in de krat?
Je kunt er houten frampje oid omheen maken en op de bodem bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik vind die kleine hoekprofieltjes die je dan vervolgens met bouten/moeren kunt vastzetten ook zeer relaxed. Dat zorgt bij mijn krat voor alle stevigheid enzow. (mijn kratje kan je gewoon op de kop rollen, gebeurd niets mee, zou zelfs moeten doorgaan met muziek maken. \o/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Ik ben ook bezig een nieuwe kist te maken. Hopelijk iets minder scheef dan m'n vorige.
Het plan is om hem wit(hoogglans) te spuiten, met groene letters aan de bovenkant.

Heb mijn versterker ook bewerkt, zodat hij beter zijn warmte kwijtkan.

Hout op maat laten zagen bij de Praxis, best wel nauwkeurig :) .

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Photo-0407.jpg
Wat spulletjes.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Photo-0408.jpg
Nadat de 1e grondverflaag erop was al, en hij afgeschuurd is met korrel 240, en daarna korrel 800.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/Photo-0409.jpg
Aan de achterkant, het onderste gat is voor de ventilator, de bovenste is voor een speakerconnector, waar ik mijn lader op aan kan sluiten.

Vanavond 2e laag grondverf. Zaterdag afschuren en spuiten.

[ Voor 4% gewijzigd door heracles op 21-06-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ziet er mooi uit allemaal ik hoop ook op zoiets moois uit te komen :)

Wat voor boxen hebben jullie hiervoor gebruikt (wattage,prijs en welke winkel)
Want ik kan door de bomen het bos niet meer zien zoveel is er te krijgen van super duur tot 2 tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Defector schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:45:
Ziet er mooi uit allemaal ik hoop ook op zoiets moois uit te komen :)

Wat voor boxen hebben jullie hiervoor gebruikt (wattage,prijs en welke winkel)
Want ik kan door de bomen het bos niet meer zien zoveel is er te krijgen van super duur tot 2 tientjes
Ik heb zelf een onbekend merk (Excalibur)(40 euro). Grote kans dat dat je ze wel een keer opblaast of dat ze een keer nat worden oid, dus daarom geen superdure :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:25
Hmm als ik aan de slag ga, wil ik eigenlijk ook gewoon direct op netstroom kunnen werken. Kan ik 'gewoon' een netadapter (12v gelijkstroom) aan mijn circuit hangen, en dan mn accu er tussenuit halen, d.m.v. een schakelaar? Mits genoeg ampere's dan 8)7

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
stevenP schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:11:
Hmm als ik aan de slag ga, wil ik eigenlijk ook gewoon direct op netstroom kunnen werken. Kan ik 'gewoon' een netadapter (12v gelijkstroom) aan mijn circuit hangen, en dan mn accu er tussenuit halen, d.m.v. een schakelaar? Mits genoeg ampere's dan 8)7
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik een willekeurige adapter 12 v de connector er af knippen en op me accu aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:10:
Kan ik een willekeurige adapter 12 v de connector er af knippen en op me accu aansluiten ?
Nee, dat kan niet. Je adapter mist een laad-circuit, je zult daar toch echt een lader voor nodig hebben, of je maakt het laadcircuit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat laadcircuit hoe moet dat er uit zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een vraag ik las dat Aartvg accu's aanbood.
Doet hij dit nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Laatst online: 21:31
Nee sorry deze zijn al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 09:12:
En dat laadcircuit hoe moet dat er uit zien ?
Zo bijvoorbeeld: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/bcgla.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag:

Een accu van 12 volt 7.2 ah hoelang kan die mijn cd speler van mijn autoradio laten draaien.
Aangesloten zijn 2x 100 watt speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindsurfer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06-2024
Afbeeldingslocatie: http://img479.imageshack.us/img479/9806/dsc00112dw2.jpg

Geen "Making of", maar meer een "Using of". Onze kratradio in gebruik in Salou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 21:51
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 10:53:
Nog even een vraag ik las dat Aartvg accu's aanbood.
Doet hij dit nog steeds?
Er is wel iemand op marktplaats die er nog genoeg heeft! Ik heb er al twee gekocht in ieder geval..

http://computer-hardware.marktplaats.nl/overige-computer-hardware/96551470-ups-accu-s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg bedankt dit is bij mij om de hoek zowat voor welke prijs heeft u ze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan rijst bij mij weer de vraag kan ik de cd spelervan mijn autoradio een uur of 6-7 laten draaien met deze accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu alvast een uitbreidings speakerset voor mij kratradio gemaakt, omdat ik nog niet de juiste onderdelen heb voor me kratradio en wel voor speaker.

Hier de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/8711/dsc00302ib5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/5164/dsc00303nu3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/3427/dsc00304dg4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/7056/dsc00305gd7.jpg

Graag commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een radiokrat gemaakt samen met een vriend, hij maakte het in een Amstel krat, ik in een Heineken krat, het was de bedoeling de kratten zo licht mogelijk te maken, ik heb hierbij gebruik gemaakt van de volgende spullen:

HQ Loodaccu 12V 7.2 Ampere
Marquant Speakers 2x 120 Watt
Marquant Versterker 2x100 Watt

Ik sluit mijn Ipod aan op de versterker, dat vind ik ik wel handig voor gebruik, je kan gewoon van afstand besturen ;)

Ik heb over het maken van deze kist ongeveer 6 uur gedaan tot waar ik nu ben, alle spullen bij elkaar (incl acculader, scharnieren, slot, hout, gewoon alles!)

100 Euro

En ik heb een Prima kistjem, hij weegt maar 5 KILO, makkelijk meeneembaar :P (misschien vind je men handvat een beetje scheef maar ik heb hem zelf gemaakt van een stuk ijzer;)

Hier wat foto's, hij is nog niet af, ik spijker de hele bovenkant vol met heineken doppen, maar die moet ik met vrienden bij elkaar drinken:) en ik moet sommigen schroeven nog ff afslijpen en ik moet voor men ipod nog een soort hanger maken van hout en misschien maak ik de zij-handvaten nog dicht,

Graag REACTIE'S

Buitenkant:

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/3860/spma0040ki8.jpg

Binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/2928/spma0042hs6.jpg

Graag commentaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 21:51
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:39:
Heel erg bedankt dit is bij mij om de hoek zowat voor welke prijs heeft u ze gekocht?
De prijs waarvoor hij ze aanbied (€ 7,50) vond ik al zeer gunstig. Dus dit heb ik er ook voor gegeven. Het is het meer dan waard!
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:52:
dan rijst bij mij weer de vraag kan ik de cd spelervan mijn autoradio een uur of 6-7 laten draaien met deze accu?
Ik heb gemeten dat mijn autoradio met 4 speaker op redelijk hard volume ongeveer 1A verbruikt. Een accu van 7,2Ah gaat dan dus ongeveer 7 uur mee... :)
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:54:
Ik heb nu alvast een uitbreidings speakerset voor mij kratradio gemaakt, omdat ik nog niet de juiste onderdelen heb voor me kratradio en wel voor speaker.

Hier de foto's:

Graag commentaar
Ziet er erg netjes uit! Mooi afgewerkt in de juiste kleur. Zo te zien ga je werken met een versterker?
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:18:
Ik heb ook een radiokrat gemaakt samen met een vriend, hij maakte het in een Amstel krat, ik in een Heineken krat, het was de bedoeling de kratten zo licht mogelijk te maken, ik heb hierbij gebruik gemaakt van de volgende spullen:

HQ Loodaccu 12V 7.2 Ampere
Marquant Speakers 2x 120 Watt
Marquant Versterker 2x100 Watt

Hier wat foto's, hij is nog niet af, ik spijker de hele bovenkant vol met heineken doppen, maar die moet ik met vrienden bij elkaar drinken:) en ik moet sommigen schroeven nog ff afslijpen en ik moet voor men ipod nog een soort hanger maken van hout en misschien maak ik de zij-handvaten nog dicht,

Graag REACTIE'S
Door zijn eenvoud erg strak. Toch heb ik ook nog wat kritiek/tips. Ik vind dat handvat er niet echt bij passen zo. Zelf heb ik een handgreep van een keukenkastje gebruikt voor mijn radiokist. Misschien een idee? Ik vind mijn kist wel behoorlijk zwaar om te dragen aan 1 handvat, daarom ben ik erg blij met de handgrepen aan de zijkant. Verder de doppen vind ik ook een leuk idee, maar kun je die niet beter lijmen of kitten voor een mooier resultaat? Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/IMG_3580.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/IMG_3581.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/IMG_3582.jpg

Nu alleen nog op de bovenkant het Grolsch logo schilderen, en dan is hij klaar.

En nog even de vieze vingervlekken eraf vegen :P

Afmetingen zijn: 32 x 21 x 20 cm (LxBxH), best klein dus.

[ Voor 21% gewijzigd door heracles op 24-06-2007 21:06 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.