Wat voor schakelende voeding is dat precies? Heb je een schemaatje of een bouwpakketje ofzo?savale schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:37:
[...]
op 24v trekt ie ongeveer 0,8A met mijn zelf geknuselde voeding. Nog geen 20watt dus. Op 36v zal het verbruik iets stijgen omdat de voeding dan iets minder effiecient werkt, maar het zal niet veel meer worden dan 20watt.
Maar ik heb dus 36*7 = 252 watt. 10 uur is iets te optimistisch icm de versterker inderdaad... Uurtje of 6 a 7 lijkt me ook wel prima...
die site doet het niet
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Ik heb het grotendeels met kant en klare modules gedaan. Ik zal binnenkort n fototje posten. Het is erg compact gebleven! Ik haal ergens tussen de 80% en 90% efficiency volgens de specs.Anoniem: 219973 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:16:
[...]
Wat voor schakelende voeding is dat precies? Heb je een schemaatje of een bouwpakketje ofzo?
Anoniem: 227329
Hey, ik ben ook bezig met een radiokistje! Zaterdag de kist getimmerd met een vriend, deze gaat ook de electronica regelen in de kist zelf.
Ben zelf maar een simpel kunstacademie studentje dus van technische dingen heb ik geen verstand
Een paar plaatjes alvast!

Op het laatste plaatje kun je goed zien wat er aan speakers in zit: twee speakertjes uit een set boxen, twee computerspeakers en een computerwoofer. Een autoradio om de zooi op aan te sluiten heb ik ook al en alles gaat draaien op een 12v auto-accu.
Een vriend van me gaat er nog een 40watt versterker en een equalizer voor bas en treble voor solderen, best vet dus!
Woensdag gaat de bouw verder, dan meer plaatjes!
Ben zelf maar een simpel kunstacademie studentje dus van technische dingen heb ik geen verstand
Een paar plaatjes alvast!

Op het laatste plaatje kun je goed zien wat er aan speakers in zit: twee speakertjes uit een set boxen, twee computerspeakers en een computerwoofer. Een autoradio om de zooi op aan te sluiten heb ik ook al en alles gaat draaien op een 12v auto-accu.
Een vriend van me gaat er nog een 40watt versterker en een equalizer voor bas en treble voor solderen, best vet dus!
Woensdag gaat de bouw verder, dan meer plaatjes!
Anoniem: 227365
het lijkt me ook echt super om zoiets te maken!!, Heb er zelf 1 gezien op vakantie, ik dacht dat wil ik ook!!
Heb al beetje rondgekeken wat ik allemaal nodig heb, maar heb er nog niet echt veel verstand van!!
als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:
--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--3,5 mm stereo jack naar 2 tulp kabel
--Versterker
heb ik hieraan genoeg? of ook nog een ISO-Connector?
Heb al beetje rondgekeken wat ik allemaal nodig heb, maar heb er nog niet echt veel verstand van!!
--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--Versterker
ISO conneector heb je nodig om de boel aan elkaar te knopen inderdaad. In een autoradio zit al een versterker (en als je het krat goed lucht dicht maakt is die vast wel luid genoeg).Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:23:
het lijkt me ook echt super om zoiets te maken!!, Heb er zelf 1 gezien op vakantie, ik dacht dat wil ik ook!!
--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--Versterker
maar wat dacht je van Luidsprekers?
Er staan in dit topic ook nog wel een paar boodchsppenlijstjes - waaronder eentje van mij. Een schakelaar is misschien ook wel handig, etc etc
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja oke, luidsprekers snap ik!
Oke, maar waartussen bouw je de schakelaar tussen de accu en de autoradio?
dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:11:
Ja oke, luidsprekers snap ik!
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
oke, idd wel handig!! heb net ff rondgekeken! bij 2e hands winkels enzow, al wel paar mooie dingen gevonden, weet je miss waar je beetje goede accus kunt halen van 12V voor laag prijsje?
Marktplaats, had mijn gelaccu er voor 10 euro gehaald..
Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:28:
Hoe laat jij je accu op dan? waarmee kan dat?

Hoi!
dat kan dus niet met een gel-accu! maar daar is in dit topic genoeg over geschreven dus als kapstol het wil weten zou ik zeggen: lees ze
[ Voor 2% gewijzigd door franssie op 24-07-2007 23:04 . Reden: insert name ]
Met een speciale druppel lader, omdat gel accu's niet met een te hoge laadstroom mogen geladen worden.
Anoniem: 227864
Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 28-07-2007 23:19 ]
Anoniem: 219973
Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.
Als je een 200W systeem wilt bouwen, waarom dan een auto radio? Als je een raket wilt begin je toch ook niet met een papieren vliegtuigje?Anoniem: 227864 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 21:03:
Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?
hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltagejasperoosthoek schreef:
Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.
A world without gadgets is no world ;)
Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.MauSS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:57:
[...]
hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltagedus dat gaat prima met een 12v accu...
ik zal nog wel ff verder zoeken naar 100 watt ofzo, zal binnekort wel weer wat posten. Komt wel goed.
Anoniem: 224876
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus en ik heb ze gewoon voor de zekerheid dubbelgeschakeld plus en min dat bij 2 accu's en 1 cooler in mijn marquant versterker geknipt (kan er dus in) en 1 pcvoeding cooler schakelaar, overigens als ik bijde coolers aanzet en de stekker van pc voeding in het stopcontact doe gaat hij dus op netspanning draaien, dus mijn cooling schakelaars hebben 2 funkties, en overigens heb ik op de versterkerfan een thermostaat aangesloten meter in de coolribbengestopt van de versterker, hij slaat aan bij 30 gradenfranssie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:54:
[...]
dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.
gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...heracles schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:02:
[...]
Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.
Hoi "gast"Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
[...]
gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...
Laat ik mezelf even quoten: heracles in "Mooiste krat radiootje"
Uitleg:Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:04:
Prachtig hoe iedereen trots vermeld hoeveel vermogen de dingetjes hebben!
Ik bedacht me net dat je met 4 ohms speakers en een 12 volt accu nooit meer dan 25 watt per speaker kan trekken.
Vraag anders je natuurkundeleraar maar eens
Die hoge versterkervermogens zijn bepaald bij lager dan 4 ohm en hoger dan 12 volt, die speakervermogens zijn bepaald bij veeel hoger dan 12 volt
Berekening:Theorie:
Formule 1:
R= U/I
R= Weerstand in Ohm
U= Spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's
Formule 2:
P= U x I
P= Vermogen in Watt's.
U= spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's
R= U/I
R= 4 Ohm
U= 12 Volt
I= 3 Ampere
12V / 4 Ohm = 3 Ampere.
Nu pak je P= U x I
P= ......
U= 12 V
I= 3 A
P = 12 x 3 = 36 watt
Klopt toch volgens mij?
I= 3 A
P = 12 x 3 = 36 watt
Klopt toch volgens mij?
oa @ gekke-gerrit
ehm gast(en) !
Uit een 9V batterij kan je NOOIT via een trafo (dus met je spoelen) een spanning hoger maken.
Daar hebben we nmlk wisselspanning voor nodig, anders werkt een trafo niet.
(daar draait het hele principe om)
Dat is ongeveer les 1 over electro.
Les 2 was volgens mij altijd...
In principe kan je accu elk vermogen leveren (theoretisch gezien). Echter hangt dat van de tijdsduur af (misschien bekend met het begrip mAh ?)
bv een batterij (=accu) met een "capaciteit" van 2000mAh kan in 1 uur een maximale stroom leveren van 2A, dan is hij leeg. (dit is vrij simpel gezegd, elektro-technisch gezien werk het iets complexer)
Als dus je vermogen hoger is, trekt hij meer stroom, maar je accu/batterij is dan ook veel sneller leeg.
Overigens is dit niet helemaal waar, want elke accu/batterij heeft toch echt wel zijn maximale stroom die hij kan leveren. (bij goede accu's staat dat er op)
Uiteraard betaal je daar ook voor.
Om een voorbeeldje te geven, het vermogen dat je (start)motor vraagt van een auto is vele malen hoger dan bv 36Watt.
Dat is ook de reden dat na enkele start pogingen je accu volledig leeg is.
Overigens is een bepaalde gelijkspanning verhogen naar een andere gelijkspanning nog niet zo eenvoudig.
De meeste schakelingen die hier voor zijn kunnen wel een flinke spanning neerzetten, maar kunnen totaal geen vermogen leveren.
Bij een paar mA is het vaak al gedaan.
Overigens hebben elco's etc hier NIETS mee te maken.
(die zijn enkel voor afvlakking en buffer) of je hebt het over een spannings verdubbelaar, maar die kan wederom nauwelijks vermogen leveren.
Er zijn wel power dc/dc converters, maar die zijn meestal niet goedkoop en vragen nogal wat elektronica kennis etc.
Een dc-dc convertor met een paar dikke Mosfets is ook een optie.
zoals:
http://sound.westhost.com/project89.htm
Maar zoals je ziet is dat niks anders dan van gelijkspanning, wisselspanning maken en dan weer gelijkspanning maken.
Dus gewoon rond de accu spanning blijven is verreweg het meest simpel.
(afvlakken met een paar goede elco's en wat capjes van 100nF oid)
ehm gast(en) !
Uit een 9V batterij kan je NOOIT via een trafo (dus met je spoelen) een spanning hoger maken.
Daar hebben we nmlk wisselspanning voor nodig, anders werkt een trafo niet.
(daar draait het hele principe om)
Dat is ongeveer les 1 over electro.
Les 2 was volgens mij altijd...
In principe kan je accu elk vermogen leveren (theoretisch gezien). Echter hangt dat van de tijdsduur af (misschien bekend met het begrip mAh ?)
bv een batterij (=accu) met een "capaciteit" van 2000mAh kan in 1 uur een maximale stroom leveren van 2A, dan is hij leeg. (dit is vrij simpel gezegd, elektro-technisch gezien werk het iets complexer)
Als dus je vermogen hoger is, trekt hij meer stroom, maar je accu/batterij is dan ook veel sneller leeg.
Overigens is dit niet helemaal waar, want elke accu/batterij heeft toch echt wel zijn maximale stroom die hij kan leveren. (bij goede accu's staat dat er op)
Uiteraard betaal je daar ook voor.
Om een voorbeeldje te geven, het vermogen dat je (start)motor vraagt van een auto is vele malen hoger dan bv 36Watt.
Dat is ook de reden dat na enkele start pogingen je accu volledig leeg is.
Overigens is een bepaalde gelijkspanning verhogen naar een andere gelijkspanning nog niet zo eenvoudig.
De meeste schakelingen die hier voor zijn kunnen wel een flinke spanning neerzetten, maar kunnen totaal geen vermogen leveren.
Bij een paar mA is het vaak al gedaan.
Overigens hebben elco's etc hier NIETS mee te maken.
(die zijn enkel voor afvlakking en buffer) of je hebt het over een spannings verdubbelaar, maar die kan wederom nauwelijks vermogen leveren.
Er zijn wel power dc/dc converters, maar die zijn meestal niet goedkoop en vragen nogal wat elektronica kennis etc.
Een dc-dc convertor met een paar dikke Mosfets is ook een optie.
zoals:
http://sound.westhost.com/project89.htm
Maar zoals je ziet is dat niks anders dan van gelijkspanning, wisselspanning maken en dan weer gelijkspanning maken.
Dus gewoon rond de accu spanning blijven is verreweg het meest simpel.
(afvlakken met een paar goede elco's en wat capjes van 100nF oid)
[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 30-07-2007 00:24 ]
Misschien zelf wat beter opletten tijdens Nederlands...Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
...gast ga naar school ...

Luister nu gewoon naar wat de rest heeft verteld en probeer wat bij te leren.
Tuurljik mag dat - dat is ook zo dat de electronen van min naar plus lopen (degeen die dat ooit bedacht heeft - maar dat is een andere discussie) .Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:11:
[...]
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus ...
En toch schakel ik op de plus omdat ik min als aarde heb gekozen.
Het maakt niks uit wat je gaat schakelen, als jij je stroom kringetje maar rond hebt.
Echter is de afspraak om de plus te schakelen. Is ook heel logisch, aangezien het een vrij aparte kwestie word als je de ground gaat schakelen.
Het feit dat stroom nu van min naar plus loopt, maar dat we het anders lezen, is puur nog wat er van vroeger over is gebleven.
We weten nu dat het anders is, maar toch blijft deze definitie van kracht.
Echter is de afspraak om de plus te schakelen. Is ook heel logisch, aangezien het een vrij aparte kwestie word als je de ground gaat schakelen.
Het feit dat stroom nu van min naar plus loopt, maar dat we het anders lezen, is puur nog wat er van vroeger over is gebleven.
We weten nu dat het anders is, maar toch blijft deze definitie van kracht.
Ik heb een kistje gebouwd met de volgende dingen:
12V Accu
CDX-R3300.
Supertech STA-200.
Technics boxen 100 watt Max.
Hij werkt goed en er komt een redelijk geluid uit. Alleen ik wil nu een Heineken krat bouwen met een beter en harder geluid. Mijn idee was om weer een autoradio met versterker, accu en boxen te gebruiken.
Versterker: New Sound Powerstrike 700, Is dit wat of is dit een flut versterker?
- 2 kanaals
- 2 x 350 Watt
- 2 x 90 Watt RMS
- High/Low Passfilter
- Circuit protection
- Overheat Protection
Boxen: Climax Magnum 693, Is dit wat of zijn dit flut boxen?
(3-weg "high power" 6x9" luidspreker belastbaar tot 110W rms. 2x 280 Watt)
Gaan deze boxen en versterker samen?
12V Accu
CDX-R3300.
Supertech STA-200.
Technics boxen 100 watt Max.
Hij werkt goed en er komt een redelijk geluid uit. Alleen ik wil nu een Heineken krat bouwen met een beter en harder geluid. Mijn idee was om weer een autoradio met versterker, accu en boxen te gebruiken.
Versterker: New Sound Powerstrike 700, Is dit wat of is dit een flut versterker?
- 2 kanaals
- 2 x 350 Watt
- 2 x 90 Watt RMS
- High/Low Passfilter
- Circuit protection
- Overheat Protection
Boxen: Climax Magnum 693, Is dit wat of zijn dit flut boxen?
(3-weg "high power" 6x9" luidspreker belastbaar tot 110W rms. 2x 280 Watt)
Gaan deze boxen en versterker samen?
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 31-07-2007 23:17 ]
Anoniem: 223111
mijn krat radio is nu helamaal af, foto's volgen nog.. maar hij is wel moeilijk zwaar, voornamelijk door de accu. tis een 24 ah accu. Het staat waarschijnlijk al 3000 keer in deze topic, maar hoeveel heb ik denk jullie nodig om 1 dag normaal te kunnen draaien. (heb 2x 220 watt speakers) ik zat zelf te denken aan iets van een 7 ah accutje. groetjes
Anders lees je de stukjes over vermogen enkele pagina's eerderMauSS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:57:
[...]
hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltagedus dat gaat prima met een 12v accu...
"Gast" dit forum is voor relaxte mensen die met hun zelfgebouwde radiotje willen chillen in het parkAnoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...
Ground Zero GZTA 2.150MK2
JVC KD-G321
GROUND ZERO GZTC 13MK2
Dit is de combinatie waar ik op dit moment aan zit te denken. Is dit wat?
Hieronder wat informatie over de onderdelen.
Het merk 'Ground Zero' heeft er een lijn bij, namelijk de MK2-lijn. Deze instap lijn gaat u doen verbazen over zijn daadwerkelijke vermogens en kwaliteit.
Ground Zero GZTA 2.150 MK2
2-kanaals versterker
Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 400 Watt
RMS vermogen @ 4 Ohm: 2 x 100 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 2 x 150 Watt
Frequentie bereik: 35 Hz - 25 kHz
2 Ohm Stabiel
Tri-mode
Mosfet Power Supply
Low-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
High-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
Bass Boost
Afmetingen: 287 x 254 x 50mm
JVC KD-G321
Deze SUPERSTUNT-aanbieding mag u niet missen. De JVC KD-G321 is een autoradio waar bij niet alleen de gewone CD's afgespeelt kunnen worden, maar ook het afspelen van MP3- en WMA-bestanden met ID3-en WMA-tags is voor deze autoradio geen enkel probleem. Met een interne 4 x 50 Watt versterker in combinatie met de cEQ-equalizer en de 24-Bits DAC wordt uw favoriete muziek op uitstekende wijze weergegeven. Ook de voorbereiding voor afstandsbediening op het stuurwiel voor optimaal gebruikersgemak is van kracht bij dit model. Tevens is deze KD-G321 voorzien van een RCA-uitgang, zodat mocht u het nodig vinden, er een externe versterker kan worden aangesloten. Laat deze SUPERSTUNT niet aan uw neus voorbij gaan !!!
JVC-KD-G321
4 x 50 Watt
FM / AM
18 FM / 6 AM voorkeuze zenders
RDS ( Radio Data Systeem )
PTY / TP
HS-IV Tuner
CD / CD-R / CD-RW
CD-tekst
MP3 / WMA
ID3-/ WMA-Tags
24-Bits DAC
Gescheiden Hoge / Lage tonen
Fader
Balance
Loudness
ATT
cEQ
1 x RCA-uitgang (2,5V)
Telefoon-Muting
Rotary Encoder
Manual Dimmer
Steering Remote Ready
ISO-aansluiting
Afneembaar front
GROUND ZERO GZTC 13MK2
Ground Zero GZTC 13 MK2
13cm (5.25'') 2-weg component speaker
Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 140 Watt
RMS vermogen: 90 Watt
Frequentie bereik: 70 Hz - 20 kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 90 dB
Inbouwdiepte: 60mm
Crossover met Tweeter protectie: 6 / 12dB
19 mm (0,75'') Silk Dome Tweeter
Inclusief Design Grill
JVC KD-G321
GROUND ZERO GZTC 13MK2
Dit is de combinatie waar ik op dit moment aan zit te denken. Is dit wat?
Hieronder wat informatie over de onderdelen.
Het merk 'Ground Zero' heeft er een lijn bij, namelijk de MK2-lijn. Deze instap lijn gaat u doen verbazen over zijn daadwerkelijke vermogens en kwaliteit.
Ground Zero GZTA 2.150 MK2
2-kanaals versterker
Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 400 Watt
RMS vermogen @ 4 Ohm: 2 x 100 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 2 x 150 Watt
Frequentie bereik: 35 Hz - 25 kHz
2 Ohm Stabiel
Tri-mode
Mosfet Power Supply
Low-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
High-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
Bass Boost
Afmetingen: 287 x 254 x 50mm
JVC KD-G321
Deze SUPERSTUNT-aanbieding mag u niet missen. De JVC KD-G321 is een autoradio waar bij niet alleen de gewone CD's afgespeelt kunnen worden, maar ook het afspelen van MP3- en WMA-bestanden met ID3-en WMA-tags is voor deze autoradio geen enkel probleem. Met een interne 4 x 50 Watt versterker in combinatie met de cEQ-equalizer en de 24-Bits DAC wordt uw favoriete muziek op uitstekende wijze weergegeven. Ook de voorbereiding voor afstandsbediening op het stuurwiel voor optimaal gebruikersgemak is van kracht bij dit model. Tevens is deze KD-G321 voorzien van een RCA-uitgang, zodat mocht u het nodig vinden, er een externe versterker kan worden aangesloten. Laat deze SUPERSTUNT niet aan uw neus voorbij gaan !!!
JVC-KD-G321
4 x 50 Watt
FM / AM
18 FM / 6 AM voorkeuze zenders
RDS ( Radio Data Systeem )
PTY / TP
HS-IV Tuner
CD / CD-R / CD-RW
CD-tekst
MP3 / WMA
ID3-/ WMA-Tags
24-Bits DAC
Gescheiden Hoge / Lage tonen
Fader
Balance
Loudness
ATT
cEQ
1 x RCA-uitgang (2,5V)
Telefoon-Muting
Rotary Encoder
Manual Dimmer
Steering Remote Ready
ISO-aansluiting
Afneembaar front
GROUND ZERO GZTC 13MK2
Ground Zero GZTC 13 MK2
13cm (5.25'') 2-weg component speaker
Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 140 Watt
RMS vermogen: 90 Watt
Frequentie bereik: 70 Hz - 20 kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 90 dB
Inbouwdiepte: 60mm
Crossover met Tweeter protectie: 6 / 12dB
19 mm (0,75'') Silk Dome Tweeter
Inclusief Design Grill
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 01-08-2007 14:20 ]
Ik heb slecht nieuws voor je, je zult nooit meer dan 25 watt per speaker kunnen trekken met de combinatie 12 volt accu en 4 ohm speaker. Alle specificaties van die apparaten zijn verkomen uit hun verband gerukt. Ik denk dat je aan de autoradio zelf meer dan genoeg hebt. Die 100 watt van die versterker zal gemeten zijn bij 24 volt, en je hebt maar 12 volt ter beschikking.
precies - versterker kost geld, kost gewicht, kost stroom en levert relatief weinig op. Een goede auto radio levert voldoende vermogen als je je kratje goed isoleert. Versterkers bijplaatsen kan altijd nog en niemand die je versterker ziet zitten dus stoer is het ook niet.Anoniem: 219973 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:58:
Ik heb slecht nieuws voor je, je zult nooit meer dan 25 watt per speaker kunnen trekken met de combinatie 12 volt accu en 4 ohm speaker. Alle specificaties van die apparaten zijn verkomen uit hun verband gerukt. Ik denk dat je aan de autoradio zelf meer dan genoeg hebt. Die 100 watt van die versterker zal gemeten zijn bij 24 volt, en je hebt maar 12 volt ter beschikking.
Ik doe het wel op de goedkope manier, das gewoon autoradio kopen en daarop Supertech STA 200, die ik hier nog heb liggen. Met daarop 2 mooie boxen.
Ik wou er eigelijk een tering herrie uit hebben, maar dat kan niet, dus doe ik het zo.
Ik wou er eigelijk een tering herrie uit hebben, maar dat kan niet, dus doe ik het zo.
Dan moet je er PA-speakers in gooien.Anoniem: 227864 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:40:
Ik doe het wel op de goedkope manier, das gewoon autoradio kopen en daarop Supertech STA 200, die ik hier nog heb liggen. Met daarop 2 mooie boxen.
Ik denk dat je voor echte teringherrie ook naar de speakerbox moet kijken. Daar zit ook veel verlies in. Misschien is het wel veel voordeliger om gewoon een box te maken van hout in plaats van een bierkrat.
In de meeste autoversterkers (en sommige nieuwe autoradio's) zit gewoon een DC>DC convertor die zowel een negatieve als een positieve spanning maakt en toch een redelijk hoge stroom kan leveren.
In (wat oudere) autoradio's zit echter meestal een TDA**** IC versterker, welke dus werkt op 12V (heeft ook geen positieve/negatieve spanning nodig), uit zo'n autoradio zul je dus ook nooit meer kunnen halen dan;
12/4=3A
3x12=36W
Toch blijft het zo dat in een kratradio je echt niet meer dan 20~30W nodig hebt, dat is namelijk al een hele bult kabaal die er dan geproduceerd wordt. De beste manier om meer vermogen te halen is het optimaliseren van de behuizing van je radio, zodat er daar nog versterking plaatsvindt.
In (wat oudere) autoradio's zit echter meestal een TDA**** IC versterker, welke dus werkt op 12V (heeft ook geen positieve/negatieve spanning nodig), uit zo'n autoradio zul je dus ook nooit meer kunnen halen dan;
12/4=3A
3x12=36W
Toch blijft het zo dat in een kratradio je echt niet meer dan 20~30W nodig hebt, dat is namelijk al een hele bult kabaal die er dan geproduceerd wordt. De beste manier om meer vermogen te halen is het optimaliseren van de behuizing van je radio, zodat er daar nog versterking plaatsvindt.
en tjah.. "teringherrie" uit een krat radiootje... is niet echt gepast kijkend naar het "gemiddelde doel" >> meenemen naar park of strand..
als der iets is waar ik me aan erger zijn het mensen die hun muziek loeihard zetten, niet rekening houdend met de rest
dus ik zie nut niet in van een kratradiootje die heel hard gaat eigenlijk
als der iets is waar ik me aan erger zijn het mensen die hun muziek loeihard zetten, niet rekening houdend met de rest
dus ik zie nut niet in van een kratradiootje die heel hard gaat eigenlijk
Zit er een DC-DC convertor in die dingen? Dan kun je er dus wel meer vermogen uithalen dan 25 watt. (36 watt is bij 100% vervorming)
Oh? Hoe doen autoboosters het dan? Die gaan makkelijk tot op de kW hoorheracles schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:02:
[...]
Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.
Je kan van elke spanning elk willekeurig vermogen trekken, het is maar net of je bron ook de gewenste stroom wil leveren. Hou er rekening mee dat de 4ohm die op de speakers staat geen "echte" (ohmse) weerstand is maar een impedantie die afhankelijk is van de frequentie van het geluid. Je hebt het met speakers immers niet over een weerstand, maar over een spoel.
Verder is er zelden een versterker die met zijn uitgangsspanningen onder de 12V blijft. In de meeste auto-versterkers zit eerst een DC/DC step-up converter (en inverter voor de negatieve spanning) waar je makkelijk met 35V of 50V te maken kan krijgen. En omdat de meeste auto-versterkers geen klasse A zijn maar vaak klasse B of nieuwere modellen klasse D, krijgen de speakers gewoon de volle spanningszwaai van 70V of 100V voor hun kiezen, in een groot frequentiebereik. Dan kun je wel de speakers als een ohmse belasting beschouwen, en de simpele rekensom van P = U*I = U^2/R geeft bij 50V RMS een vermogen van 625W in 4ohm (wat bij de grotere basversterkers geen uitzondering is). Een versterker gedraagt zich immers als een spanningsbron, niet als een stroombron.
Terugrekenen kan overigens ook: Als je per sé 500W RMS uitgang wil hebben, moet je voedingsbron (volgens de wet van behoud van energie) minstens dat vermogen kunnen leveren. Versterkers hebben meestal een aardig rendement, dus ik zou 700W aanhouden als veiligheidsmarge, wat met een 12V bron resulteert in een stroom van 58A. Afgezien van het feit dat dit verklaart waarom er vaak enorm dikke kabels naar een versterker in de auto liggen (en condensatoren om de spanning te stabiliseren en de baspieken op te vangen), kun je met de stroom nu berekenen hoe lang je accu dit vol zal houden. Een beetje SLA kan die stroom wel een tweetal uren volhouden, vooral tractiebatterijen zijn een tip omdat die ook goed tegen diepontladen kunnen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tot zover de discussie over versterkers en hun mogelijke vermogen
bedankt voor de uitleg Stoney.... Had het zelf niet duidelijker uit kunnen leggen 
Zijn er nog ervaringen op het strand, na zo'n mooie dag als zondag? De blaster had erg veel bekijks (positief) op het oervolle Ermerstrand. Nadeel was wel dat we erg ver weg moesten parkeren, niet echt prettig wat slepen betreft. Ik zit er over na te denken om een omatrolley te slopen en de wielen plus uitschuifstang te gebruiken voor een soort mini-steekwagentje.
Mijn kratje is nu (net) trouwens met vakantie (Terschelling).... helaas ik niet
Zijn er nog ervaringen op het strand, na zo'n mooie dag als zondag? De blaster had erg veel bekijks (positief) op het oervolle Ermerstrand. Nadeel was wel dat we erg ver weg moesten parkeren, niet echt prettig wat slepen betreft. Ik zit er over na te denken om een omatrolley te slopen en de wielen plus uitschuifstang te gebruiken voor een soort mini-steekwagentje.
Mijn kratje is nu (net) trouwens met vakantie (Terschelling).... helaas ik niet
Ik moet zeggen, het brengt me wel op een leuk idee.
qua formaat zijn de meeste 24-fles kratjes ongeveer even groot als een gemiddelde PA topkast, en hebben hetzelfde formaat als een HK L.U.C.A.S subwooferkist. De Bavaria 12-fles kratjes zijn weer even groot als de LUCAS topkastjes...
Misschien een leuk concept, om een actief sub/sat systeem te bouwen van voornamelijk auto HiFi onderdelen, die ook op een accu te draaien is. Feestje? Laptop, kratten uitladen, aansluiten en gaan... stroom hebben we niet nodig
Is nog goed haalbaar ook denk ik, vooral als je twee UPS'en van een 500 à 600W op de kop kan tikken, en de versterker direct aan te sluiten op de accuterminals. Dan kun je met de UPS niet alleen je accu laden, maar kun je ook nog eens je mengtafel/CD spelers/whatever van de accu draaien omdat een UPS ook nog eens 230V uit heeft
Verbindingen gaan dan wel netjes Neutrik-style, met Speakon voor de verbinding sub/sat, XLR in/uit (voor eventuele doorlus) en Powercon in/uit. Moet niet zo'n probleem zijn om daar een 6-gats patchpanel voor te vinden.
Misschien is het een beetje een 'kratradio gone mad', maar een leuk idee voor mobiele mini-PA installaties
qua formaat zijn de meeste 24-fles kratjes ongeveer even groot als een gemiddelde PA topkast, en hebben hetzelfde formaat als een HK L.U.C.A.S subwooferkist. De Bavaria 12-fles kratjes zijn weer even groot als de LUCAS topkastjes...
Misschien een leuk concept, om een actief sub/sat systeem te bouwen van voornamelijk auto HiFi onderdelen, die ook op een accu te draaien is. Feestje? Laptop, kratten uitladen, aansluiten en gaan... stroom hebben we niet nodig
Is nog goed haalbaar ook denk ik, vooral als je twee UPS'en van een 500 à 600W op de kop kan tikken, en de versterker direct aan te sluiten op de accuterminals. Dan kun je met de UPS niet alleen je accu laden, maar kun je ook nog eens je mengtafel/CD spelers/whatever van de accu draaien omdat een UPS ook nog eens 230V uit heeft
Verbindingen gaan dan wel netjes Neutrik-style, met Speakon voor de verbinding sub/sat, XLR in/uit (voor eventuele doorlus) en Powercon in/uit. Moet niet zo'n probleem zijn om daar een 6-gats patchpanel voor te vinden.
Misschien is het een beetje een 'kratradio gone mad', maar een leuk idee voor mobiele mini-PA installaties
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik twijfel er sterk aan of dat in die kijkshopversterker zit. Zeker gezien de prijs. Het zou wel leuk zijn als iemand een fotootje van de binnenkant stuurt.Stoney3K schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:06:
[...]
Verder is er zelden een versterker die met zijn uitgangsspanningen onder de 12V blijft. In de meeste auto-versterkers zit eerst een DC/DC step-up converter (en inverter voor de negatieve spanning) waar je makkelijk met 35V of 50V te maken kan krijgen.
Ik gebruik idd gewoon een TDA chip versterker die op 12 volt werkt, dus ik zit altijd aan mijn 25 watt per speaker limiet. Op zich is dat geen probleem want mijn (veel krachtigere) audio versterker kan er ook geen beter geluid uit te krijgen. De grootte van de speakers (maar 13cm) en de kwaliteit van de box (een bierkrat) is bij mij de bepalende factor.
Hier mijn toevoeging aan deze draad:
- Het bekende Marquant 100W versterkertje
- Een Velleman lood-accu 12V-15Ah (ondehoudsvrij), gaat zo'n 3 dagen mee (niet 72 uur hoor
)
- 2* JBL 60W 4ohm 2-weg speakers (komt nog een mid-high filter voor)
- 1* JBL 80W 8ohm sub met low filter
- Basreflex poort
Yup ik weet het, 8ohm sub
Ik probeer nog een oplossing te vinden maar heb op dit moment geen zin/geld om een 4ohm sub te kopen. Ik heb op dit moment alles in serie, dus het kan geen kwaad. sub komt in verhouding alleen niet zo hard over, maar is goed opgelost door de loudness setting op de ipod in te stellen.
Andere features:
Luchtdicht:
- kistsluitingen
- tochtstrips
- houtlijm én schroeven
Acoustiek:
- rubberen pootjes
- externe tulp aansluitingen
- redelijk volledige bekleding met dempingsmatten
Óók handig:
- aan/uit tuimelschakelaar
- ultra bright indicatieledje (kan je een hele kamer mee verlichten
)
- beveiligingsband tussen klep en kist (anders breken de scharnieren)
- XXL handgrepen (het kistje weegt nu toch wel zo'n 15 à 20 kg)
- externe aansluiting voor de lader (2* banaan in)
Het apparaat gaat nog verder afgewerkt worden:
ext: stoppen van kiertjes, schuren, grondlaag, 3 à 4 laklagen
int: verder afwerken van snoertjes (inkorten, mooi wegwerken), sub filter netjes vastmaken, versterker volledig vastmaken - CHECK

- Het bekende Marquant 100W versterkertje
- Een Velleman lood-accu 12V-15Ah (ondehoudsvrij), gaat zo'n 3 dagen mee (niet 72 uur hoor
- 2* JBL 60W 4ohm 2-weg speakers (komt nog een mid-high filter voor)
- 1* JBL 80W 8ohm sub met low filter
- Basreflex poort
Yup ik weet het, 8ohm sub
Ik probeer nog een oplossing te vinden maar heb op dit moment geen zin/geld om een 4ohm sub te kopen. Ik heb op dit moment alles in serie, dus het kan geen kwaad. sub komt in verhouding alleen niet zo hard over, maar is goed opgelost door de loudness setting op de ipod in te stellen.
Andere features:
Luchtdicht:
- kistsluitingen
- tochtstrips
- houtlijm én schroeven
Acoustiek:
- rubberen pootjes
- externe tulp aansluitingen
- redelijk volledige bekleding met dempingsmatten
Óók handig:
- aan/uit tuimelschakelaar
- ultra bright indicatieledje (kan je een hele kamer mee verlichten
- beveiligingsband tussen klep en kist (anders breken de scharnieren)
- XXL handgrepen (het kistje weegt nu toch wel zo'n 15 à 20 kg)
- externe aansluiting voor de lader (2* banaan in)
Het apparaat gaat nog verder afgewerkt worden:
ext: stoppen van kiertjes, schuren, grondlaag, 3 à 4 laklagen
int: verder afwerken van snoertjes (inkorten, mooi wegwerken), sub filter netjes vastmaken, versterker volledig vastmaken - CHECK
[ Voor 9% gewijzigd door Grote Schurk op 09-08-2007 22:18 ]
Niet echt een kratradio,
maar gewoon een PC speaker waar ik de trafo uit heb gehaald en batterijhouders op heb geplaatst

Ding gaat nog best hard en geeft nog best aardig geluid,
maar ik dacht erover om gewoon een scooteraccu ofzo te gaan gebruiken, ipv batterijen.
Ik heb met een multimeter een stroomverbruik van 0,20 ampere gemeten bij vol volume.
Is dit een beetje een realistische waarde? Zou uitkomen op 2.4 watt.
Dat zou betekenen dat ie met een 4ah accu 20 uur mee zou gaan,
dat is natuurlijk wel mooi
maar gewoon een PC speaker waar ik de trafo uit heb gehaald en batterijhouders op heb geplaatst

Ding gaat nog best hard en geeft nog best aardig geluid,
maar ik dacht erover om gewoon een scooteraccu ofzo te gaan gebruiken, ipv batterijen.
Ik heb met een multimeter een stroomverbruik van 0,20 ampere gemeten bij vol volume.
Is dit een beetje een realistische waarde? Zou uitkomen op 2.4 watt.
Dat zou betekenen dat ie met een 4ah accu 20 uur mee zou gaan,
dat is natuurlijk wel mooi
Ik ben bezig met een heel klein kratje, een 2.1 speakersetje gekocht bij de Mediamarkt voor 15 euro, 12V accu'tje eraan en opnieuw inbouwen in een nieuwe kist. De woofer en het controlepaneeltje zitten er al in!
Lekker licht en ideaal voor Lowlands!
Lekker licht en ideaal voor Lowlands!

@Waal: ziet er nice uit! zou je dat ding wel meenemen naar lowlands? kostprijs is misschien niet veel, maar als hij weg is, zou dat toch best jammer zijn.
Ik ben ook paar daagjes bezig geweest!
De bovenkant is nog niet helemaal klaar, die word nog geschuurd en een keer gelakt
Voor wie niet zo veel moeite wil doen is dit misschien wat.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze zelf nog niet op dat idee zijn gekomen. Wel fijn om te weten dat het het gemiddelde krat van dit forum er gehakt van maakt
Maar ze zijn wel schattig!
Volgens mij heeft Heineken meegekeken in deze draad, ze komen nu met de heineken speakerkratjes
. Zie www.heineken.nl

Natuurlijk lang niet zo handig als geluidsbron en speakers allemaal te samen in 1 krat...
Hmm, maar ik zie dat dit eigenlijk al oud nieuws is..
Natuurlijk lang niet zo handig als geluidsbron en speakers allemaal te samen in 1 krat...
[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 14-08-2007 01:03 ]
Jammer dat je 18 moet zijn om die dingen te winnen. Had vanmiddag alle geluiden goed beantwoord (eitje, na een paar keer luisterenHarrie schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:58:
Volgens mij heeft Heineken meegekeken in deze draad, ze komen nu met de heineken speakerkratjes. Zie www.heineken.nl
[afbeelding]
Helaas dan maar. En om nou 10 euro neer te leggen voor dingen waar waarschijnlijk toch haast geen geluid uit komt
Oh en al zou ik er wel 10 euro voor overhebben, ik krijg die dingen niet eens mee in de winkel
Die speakers zitten namelijk samen met bier in een doos
Ik ga ze zeker halen, al is het alleen omdat ik een groot heineken fan ben.
Je kan er externe tweatertjes van maken voor op je krat. Heb je surround geluid... En een subwoofer
Even een updateje van het KleineKratje front:
Kratje is af en staat nu in de grondverf, gister al
eventjes getest op mn verjaardagsfeest.
Hier nog een paar plaatjes:

Het originele 2.1 setje

In elkaar plakken, freeswerk door m'n pa

@ Grondverf

@ Nog een keer grondverf
Morgen gaat 'ie in de lak!
Kratje is af en staat nu in de grondverf, gister al
eventjes getest op mn verjaardagsfeest.
Hier nog een paar plaatjes:

Het originele 2.1 setje

In elkaar plakken, freeswerk door m'n pa

@ Grondverf

@ Nog een keer grondverf
Morgen gaat 'ie in de lak!
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
het zal vast wel ergens staan, maar ik krijg er geen wijs meer uit
auto versterkers zijn dus altijd 4 ohm, maar een 8 ohm speaker zorgt dat het wattage door 2 wordt gedeelt? en in serie mag het dus weer wel
kan iemand misschien een lijstje maken met hoe het moet dus b.v in serie kan het wel , maar parallel op de versterker mag niet ofzo ( voorbeeld maar toch), ik dacht trouwens dat je dezelfde waardes moest hebben in serie??
auto versterkers zijn dus altijd 4 ohm, maar een 8 ohm speaker zorgt dat het wattage door 2 wordt gedeelt? en in serie mag het dus weer wel
Idd, bij acht ohm heb je ongeveer het halve vermogen (niet helemaal want je versterker is met 4 ohm meestal iets minder efficient).
Aan in serie zetten heb je niks want dan wordt het aantal ohms nog groter. Als de versterker het aan kan dan kun je best 2 speakers parallel zetten. 2x8ohm parallel moet meestal geen probleem zijn.
Aan welke versterker en speakers zit je te denken?
Aan in serie zetten heb je niks want dan wordt het aantal ohms nog groter. Als de versterker het aan kan dan kun je best 2 speakers parallel zetten. 2x8ohm parallel moet meestal geen probleem zijn.
Aan welke versterker en speakers zit je te denken?
Weer een updateje!

@Lak

@Lak again
Die ogen aan de boven en voorkant zijn zodat ik em aan t zadel van mn fiets kan vastklikken met een batonhaakje, handig meenemen dus.
Bijna klaar!

@Lak

@Lak again
Die ogen aan de boven en voorkant zijn zodat ik em aan t zadel van mn fiets kan vastklikken met een batonhaakje, handig meenemen dus.
Bijna klaar!
Ik vind hem een van de mooiste uit dit hele topic.Anoniem: 227329 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:24:
Weer een updateje!
[afbeelding]
@Lak
[afbeelding]
@Lak again
Bijna klaar!
Ik neem 'em idd toch maar niet mee naar Lowlands, zit toch beetje teveel bloed zweet en tranen in. Gelukkig heb ik nog zo'n mobiel speakertje op batterijtjes van de dixons ofzo, toch beter dan niks!
Over Lowlands en Heinenen speaker-kratjes gesproken... vanmiddag heb ik maar wat bier ingeslagen voor lowlands, en toen gelijk dat speaker-pakket gehaald.
De geluidskwaliteit is goed (normaal heb je bij die kleine speakers een erg blikkerig geluid) en hij kan redelijk hard gezien z'n formaat. Misschien dat ik ze dit weekend meeneem voor op de camping
De geluidskwaliteit is goed (normaal heb je bij die kleine speakers een erg blikkerig geluid) en hij kan redelijk hard gezien z'n formaat. Misschien dat ik ze dit weekend meeneem voor op de camping
Honda CB750 Hornet :: Yamaha Fazer FZ6 SA (2011 - 2023) | F1Pool.net
Hoe worden die Heineken speakers van stroom voorzien, batterijen, of stroomnet?
BatterijenTotaalgeflipt schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 18:13:
Hoe worden die Heineken speakers van stroom voorzien, batterijen, of stroomnet?
Anoniem: 177821
heb je dan geen problemen met wisselstroom, want zo'n radio uit de huiskamer is wisselstroom toch?
Ik volg dit topic nu al een tijd en heb mijn jupilerkrat nu bijna af. In het krat zit het volgende;
7A accu
Marquant MCA-200 Versterker
JVC CS-V524 Speakers
Pioneer DEH-3300R autoradio/CD-speler
Hij werkt perfect, maar uit 1 ding kom ik niet uit. Waar moet ik de antenne op de radio aansluiten?
Er zit alleen een standaard ISO connector aan, en 2 tulp-achtige kabels (1 rode en 1 witte). Ik ontvang nu maar 1 zender maar wil natuurlijk meer.
Dus waar moet ik de antenne op aansluiten?
7A accu
Marquant MCA-200 Versterker
JVC CS-V524 Speakers
Pioneer DEH-3300R autoradio/CD-speler
Hij werkt perfect, maar uit 1 ding kom ik niet uit. Waar moet ik de antenne op de radio aansluiten?
Er zit alleen een standaard ISO connector aan, en 2 tulp-achtige kabels (1 rode en 1 witte). Ik ontvang nu maar 1 zender maar wil natuurlijk meer.
Dus waar moet ik de antenne op aansluiten?
Normaal zit er een apparte antenne aansluiting op. Tenminste hier wel zo.
Bij 2 van mijn radio's
Bij 2 van mijn radio's
Damm, laat maar, heb helemaal verkeerd zitten kijkenTotaalgeflipt schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:43:
Normaal zit er een apparte antenne aansluiting op. Tenminste hier wel zo.
Bij 2 van mijn radio's

Anoniem: 195014
Die heikenkratjes kun je van stroom voorzien via: USB (inbegrepen), 3x AA Batterijen (niet inbegrepen) of 4,5V DC Adapter (niet inbegrepen)
Anoniem: 114902
Ook ik wil graag met een kratradio beginnen, toen kwam ik dit topic tegen, grotendeels doorgelezen.
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer qua vermogens.
Uit een (normale, 12V gevoede) autoradio kan je dus niet meer dan +- 25W (goedklinkend) geluid halen?! (naar de speakers toe gaat ook 12 volt??)
Hoezo wordt er dan in alle specificaties 50W geclaimt??
Zijn die specificaties gemaakt mbt speakers van 3 ohm....??
Terwijl toch grotendeels 4ohm speakers zijn te verkrijgen.
of moet je die specificaties meer lezen als een hoeveelheid energie per seconde waarbij de radio stuk zou gaan. als je er dus bijvoorbeeld speakers van 2 ohm aan worden gehangen.?
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer qua vermogens.
Uit een (normale, 12V gevoede) autoradio kan je dus niet meer dan +- 25W (goedklinkend) geluid halen?! (naar de speakers toe gaat ook 12 volt??)
Hoezo wordt er dan in alle specificaties 50W geclaimt??
Zijn die specificaties gemaakt mbt speakers van 3 ohm....??
Terwijl toch grotendeels 4ohm speakers zijn te verkrijgen.
of moet je die specificaties meer lezen als een hoeveelheid energie per seconde waarbij de radio stuk zou gaan. als je er dus bijvoorbeeld speakers van 2 ohm aan worden gehangen.?
Heb je dat bovenstaande subwoofersysteempje gezien? Daar staat op 480 watt PMPO. Dat zijn de dingen waar je op moet letten.
Nadat iemand op dit forum begon over DC-DC step up generators in autoradio's en versterkers (iets wat bv 24 volt maakt uit 12 volt) weet ik het ook niet meer.
Als je versterker puur op 12 volt werkt en je hebt 4 ohms speakers dan kun je maar 25 watt naar je speaker krijgen. Met zo'n step-up ding dus veel meer
Het hangt dus wel van je autoradio af.
Staar je niet te veel blind op vermogen. Met 2x10 watt kun je echt enorm veel kabaal maken. En ik heb maar weinig mensen op dit forum gezien die aan de akoestiek hebben gedacht (bovenstaande zwarte subwoofertje is een uitzondering). Daar kun je nog veel bas uit halen. Mijn krat is een volledig afgesloten speakerkast. Alleen het handvat werkt als "basreflexbuisje", de zijkanten zijn ook volledig dicht:
Ik ga alleen nog een keer de speakers vervangen voor 4 ohm, de versterker vervangen voor een zuinige en het lelijke aluminium frontje mooier maken.

Die van mij
Nadat iemand op dit forum begon over DC-DC step up generators in autoradio's en versterkers (iets wat bv 24 volt maakt uit 12 volt) weet ik het ook niet meer.
Als je versterker puur op 12 volt werkt en je hebt 4 ohms speakers dan kun je maar 25 watt naar je speaker krijgen. Met zo'n step-up ding dus veel meer
Staar je niet te veel blind op vermogen. Met 2x10 watt kun je echt enorm veel kabaal maken. En ik heb maar weinig mensen op dit forum gezien die aan de akoestiek hebben gedacht (bovenstaande zwarte subwoofertje is een uitzondering). Daar kun je nog veel bas uit halen. Mijn krat is een volledig afgesloten speakerkast. Alleen het handvat werkt als "basreflexbuisje", de zijkanten zijn ook volledig dicht:
Ik ga alleen nog een keer de speakers vervangen voor 4 ohm, de versterker vervangen voor een zuinige en het lelijke aluminium frontje mooier maken.

Die van mij
Anoniem: 230076
mijn handen beginnen echt te kriebelen als ik deze draad lees alleen ben ik niet echt technisch aanelegd dus zou ik niet weten wat ik allenaal nodig heb
het enigste wat ik wel weet is:
- krat
- luidsprekers
- Gelaccu
- mp3speler + versterker of een autoradio
- aan en uit knop
voor de rest zou ik niet weten wat ik verder nodig heb
en hoe ik zoiets zou moeten aansluiten enzo.
maar dat is het leuke van zon project dat je dingen leert:P
edit:
hoe bereken je hoeveel accustroom je nodig hebt??
het enigste wat ik wel weet is:
- krat
- luidsprekers
- Gelaccu
- mp3speler + versterker of een autoradio
- aan en uit knop
voor de rest zou ik niet weten wat ik verder nodig heb
en hoe ik zoiets zou moeten aansluiten enzo.
maar dat is het leuke van zon project dat je dingen leert:P
edit:
hoe bereken je hoeveel accustroom je nodig hebt??
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 230076 op 17-08-2007 16:20 ]
nog niet echt, maar omdat iemand met een sub van 8 ohm en 2 speakers van 4 ohm zei dat hij ze in serie had gezet, vond ik een beetje raar ( kun je met een auto radio maar maximaal 4 ohm halen ofzo?). ik heb een beta krat koffertje. een autoradio met casette deck die is omgebwoudt tot radio met een aux ingang (met hulp van sa007)
Je hebt ook niet zoveel mogelijkheden wat betreft akoestiek in een bierkrat. Ikzelf heb gebruik gemaakt van MDF en de handvatopening aan de kant van de radio is ook met MDF afgedicht, zodat de andere kant fungeert als een soort basreflex.Anoniem: 219973 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:36:
Heb je dat bovenstaande subwoofersysteempje gezien? Daar staat op 480 watt PMPO. Dat zijn de dingen waar je op moet letten.
Als je versterker puur op 12 volt werkt en je hebt 4 ohms speakers dan kun je maar 25 watt naar je speaker krijgen. Met zo'n step-up ding dus veel meerHet hangt dus wel van je autoradio af.
[afbeelding]
Die van mij
De resultaten van een week Terschelling voor kijn kratradio zijn; een gebogen antenne, een niet meer slikkende cd-speler. Het krat trok veel aandacht omdat het meer kabaal kon maken als menig andere, aan het stroomnet verbonden, hifi set. Ook is er een aantal keer een bod op gedaan
Anoniem: 14829
Ik zou er ook wel wat voor over hebben gehad om niet zo'n aso herrie-bak een paar meter verderop op 't strand te hebben...
Zou kun je het ook opvatten... maar was op jongerencamping dusAnoniem: 14829 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:27:
[...]
Ik zou er ook wel wat voor over hebben gehad om niet zo'n aso herrie-bak een paar meter verderop op 't strand te hebben...
En aso herrie.. tsja op het strand staat ie nooit echt hard, en als er mensen komen te klagen of we merken dat andere mensen er last van hebben gaat ie zachter of zelfs uit.... En zo hoort het ook
Wat mij opvalt is dat veel mensen het (afhankelijk van de muziek natuurlijk...TheModeR schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:35:
[...]
Zou kun je het ook opvatten... maar was op jongerencamping dus
En aso herrie.. tsja op het strand staat ie nooit echt hard, en als er mensen komen te klagen of we merken dat andere mensen er last van hebben gaat ie zachter of zelfs uit.... En zo hoort het ook
Die van mij werkt ook nog steeds prima, hoewel hij niet zo hele lang op de 2 x 12v 7,2 ah gel accu's kan. Ik heb gisteren een mooie 12v 60ah autoaccu gekregen, ik denk dat ik daar een klein bavaria kratje mee ga vullen, die ik dan aan kan sluiten op mijn normale krat voor extra power.
Dat klopt inderdaad, maar ik dek dat dat komt doordat de kratjes opzich wel prettig klinken met normale muziek i.t.t. van die draagbare radio's.warcow schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:51:
[...]
Wat mij opvalt is dat veel mensen het (afhankelijk van de muziek natuurlijk...) zelfs wel mooi vinden. Ik werd op ameland al gevraagt door een mevrouw/gezin of het wat harder kon, gezien de mooie muziek. (had er standaard radio zender op 538 ofzo denk ik)
Die van mij werkt ook nog steeds prima, hoewel hij niet zo hele lang op de 2 x 12v 7,2 ah gel accu's kan. Ik heb gisteren een mooie 12v 60ah autoaccu gekregen, ik denk dat ik daar een klein bavaria kratje mee ga vullen, die ik dan aan kan sluiten op mijn normale krat voor extra power.(heb een plugje voor opladen/extra stroom op mijn krat gemaakt..
)
Ik heb zelf een goedkope acculader iets aangepast zodat ik hem ook als voeding kan gebruiken, wel zo praktisch als je wat langer op bijv. een camping staat. Bij mij krijgt hij dan niet echt extra power (voldoende met een autoaccu) maar hij kan dan met een wat legere accu wel vollop gebruikt worden en ondertussen toch nog opgeladen. Ik moet alleen nog een een plug er voor monteren, zodat het ook echt 'fool-proof' is, nu moet je namelijk gewoon de accuklemmen aansluiten.
Anoniem: 131383
Hoi,
Ik heb alleen nog een lader nodig en had er eentje op het oog.
deze
http://www.coditronix.nl/...&g=1057&v=344106&a=344331
Deze is al eerder in het forum gekocht en ze zijden dat die goed is maar nu las ik op deze site:
http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1943.html
dat het geen druppel lader is, maar ik dacht dat je een drubbel lader nodig had voor gel accu's of zit ik nu helemaal mis?
Ik heb alleen nog een lader nodig en had er eentje op het oog.
deze
http://www.coditronix.nl/...&g=1057&v=344106&a=344331
Deze is al eerder in het forum gekocht en ze zijden dat die goed is maar nu las ik op deze site:
http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1943.html
dat het geen druppel lader is, maar ik dacht dat je een drubbel lader nodig had voor gel accu's of zit ik nu helemaal mis?
ik had op zon scooter forum gelezen dat mensen die geen oplader haden zij de accu van hun scooter anders opladen namelijk door een oude telefoonoplader de aansluiting er af te knippen en dan de + bij de + en de - bij de -.
Ook snap ik nog steeds niks van zon schakelaartje namelijk als ik die erop wil zetten waar moet ik ze er dan aan maken

dus mijn vragen zijn dus:
1. Is het schema zo goed of mist er nu iets?
2. Zou iemand de schakelaar kunnen verbinden ? (doormidel van een groen lijntje te tekenen)
3. Kan dat eigenlijk wel van die lader?
4. Hoe bereken ik de accu stroom die ik nodig heb?
Ook snap ik nog steeds niks van zon schakelaartje namelijk als ik die erop wil zetten waar moet ik ze er dan aan maken

2. Zou iemand de schakelaar kunnen verbinden ? (doormidel van een groen lijntje te tekenen)
Dit gaat je niet lukken.. een telefoonlader is niet geschikt om 'zomaar' even een 12v accu mee op te laden, zeker geen echte scooter/auto accu, die hebben namelijk speciale laders nodig die beveiligd zijn tegen overbelasting en op de juiste manier laden. Omdat je anders simpelweg je accu sloopt!Anoniem: 230076 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:26:
ik had op zon scooter forum gelezen dat mensen die geen oplader haden zij de accu van hun scooter anders opladen namelijk door een oude telefoonoplader de aansluiting er af te knippen en dan de + bij de + en de - bij de -.
Doe een 2wegschakelaar (met maar 4 of 2 pikkies aan de onderkant dus) middenin de pluskabel van je accu naar je versterker, dan ben je klaar![afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Deze heb ik: http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1945.html
Hij is wel wat langzaam voor de meeste accu's (7Ah en meer). Die andere heb ik ook gekocht om sneller te kunnen laden. Die is volgens m'n electronikaboer geschikt. Ze verkopen namelijk ook loodgelaccu's, en deze lader verkopen ze er al jaren bij.
Hij is wel wat langzaam voor de meeste accu's (7Ah en meer). Die andere heb ik ook gekocht om sneller te kunnen laden. Die is volgens m'n electronikaboer geschikt. Ze verkopen namelijk ook loodgelaccu's, en deze lader verkopen ze er al jaren bij.
dus dit is niks: http://www.htponline.nl/v...ur-batterijen-p-1943.html
Of kan die ook, ik wil het effe zeker weten dat ik niet me accu verpieter.
Of kan die ook, ik wil het effe zeker weten dat ik niet me accu verpieter.
Da's die andere waar ik het net over had. Die werkt prima met loodgelaccu's volgens m'n electronikaboer (www.okaphone.nl).
Heb vandaag ook die heineken speakertjes gekocht.
Dat andere krat kon al op me fiets geklikt worden en die kleintjes nu ook via haken dus nu heb ik 4,0 op me fiets.
Dat andere krat kon al op me fiets geklikt worden en die kleintjes nu ook via haken dus nu heb ik 4,0 op me fiets.
foto ?
ik wil dat wel eens zien
hoelang zou ik kunnen luisteren als mijn output 2x5W rms is en mijn speakers 12V en ampere trekt
en wat betekent dit:P spanning 12volt vermogen >26ep<
en wat betekent dit:P spanning 12volt vermogen >26ep<
Ik heb die speakerkratjes ook gekocht.
Nou het is ze gelukt, ze zijn echt erg schattig. De advertentie zegt: "Gaat het blikkerige geluid uit je laptop gaat je door merg en been. Dan bieden Heineken Speakerkratjes de oplossing.", ook leuk is de tekst in de handleiding: "Denk bij de volume afstemming aan uw omgeving". Blijkbaar is dat nodig
Het designteam van Heineken heeft hun best gedaan om er een echt kratje van te maken, dwz ze zijn ook stapelbaar en passen mooi bovenop elkaar. Voor zoiets kleins zit er nog wel een redelijk speakertje in.
Maar hij heeft ook enkele nadelen. Hij kan helemaal niet zo hard als opgegeven! En eigenlijk issie best blikkerig
. Daarnaast klopt het opgegeven vermogen ook helemaal niet. 2x2.2 watt in 8 ohm. De informatie van de versterker zegt dattie maar 1.2 watt per speaker kan leveren in 8 Ω; maar 2.2 watt is bij 3 Ω. En dat is ook nog bij 5 volt, dus aangesloten op USB, met 3 batterijen (3 oplaadbare: 3.6 tot 3.8 volt) heb je maar 0.75 watt muziekvermogen per kanaal. Ik zeg Heineken Shjmeineken.
Nou het is ze gelukt, ze zijn echt erg schattig. De advertentie zegt: "Gaat het blikkerige geluid uit je laptop gaat je door merg en been. Dan bieden Heineken Speakerkratjes de oplossing.", ook leuk is de tekst in de handleiding: "Denk bij de volume afstemming aan uw omgeving". Blijkbaar is dat nodig
Het designteam van Heineken heeft hun best gedaan om er een echt kratje van te maken, dwz ze zijn ook stapelbaar en passen mooi bovenop elkaar. Voor zoiets kleins zit er nog wel een redelijk speakertje in.
Maar hij heeft ook enkele nadelen. Hij kan helemaal niet zo hard als opgegeven! En eigenlijk issie best blikkerig
Lol, alsof t verschil tussen 0,75 watt en 2,2 watt nou zo heel veel uitmaakt bij zo'n dingAnoniem: 219973 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:28:
Ik heb die speakerkratjes ook gekocht.
Maar hij heeft ook enkele nadelen. Hij kan helemaal niet zo hard als opgegeven! En eigenlijk issie best blikkerig. Daarnaast klopt het opgegeven vermogen ook helemaal niet. 2x2.2 watt in 8 ohm. De informatie van de versterker zegt dattie maar 1.2 watt per speaker kan leveren in 8 Ω; maar 2.2 watt is bij 3 Ω. En dat is ook nog bij 5 volt, dus aangesloten op USB, met 3 batterijen (3 oplaadbare: 3.6 tot 3.8 volt) heb je maar 0.75 watt muziekvermogen per kanaal. Ik zeg Heineken Shjmeineken.
ik heb ook een bierkratje (A)
kijk maar op http://audio-video.marktp...d0%2F%2FwBh7m7T&fta_ind=2
ik zou zegge doe gelijketijd ook een leuk bod
kijk maar op http://audio-video.marktp...d0%2F%2FwBh7m7T&fta_ind=2
ik zou zegge doe gelijketijd ook een leuk bod
Het is meer zo dat Heineken zegt dattie heel erg hard kan. En dat kannie helemaal niet! Of het nou 1 of 2 watt is, er komt niet veel geluid uit. En dan blazen ze de specificaties ook nog eens op. Mijn minikrat kan veel harder! En die is in z'n eentje.heracles schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 19:19:
[...]
Lol, alsof t verschil tussen 0,75 watt en 2,2 watt nou zo heel veel uitmaakt bij zo'n ding. Moet je je niet zo druk om maken
.
ik heb maar een nieuw topic gemaakt gezien deze vol is en de starter dood op got.
[ Voor 2% gewijzigd door iop op 24-08-2007 11:37 . Reden: belangrijk stukje tekst weer erbij ;) ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Dood op GoT, als in laatste bezoek 2006. Beetje ongelukkige woordkeus als je het mij vraagt.Bram77 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:30:
Bedoel je dat de starter dood is?
Nederlands is makkelijker als je denkt
aangezien er al een deel II is gaat deze dicht: mooiste bierkrat radio [deel II]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dit topic is gesloten.