Mooiste krat radiootje Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 163.900 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

Anoniem: 224108 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 19:09:
EN NU DE Vraag:p

Ik heb nu 2 4 ohm speakers aangesloten op een 2x 4 Ohm versterker, nu heb ik nog 2 8 ohm speakers staan van aardige kwailiteit, hoe kan ik dit aansluiten zodat ik meer geluid heb en men geluid niet vervormd, Bij voorbaat dank!!
In serie is soieso geen optie, want dan is het volume erg laag en komt er meer geluid uit je 8ohm speakers.
Als je ze parallel aansluit dan heb je volgens m'n rekenmachine 2.7Ohm, dan haal er je er de meeste power uit. Probleem is dat je versterker dat wel aan moet kunnen, waarschijnlijk dus niet. Als je dit op deze versterker toch aansluit zal hij het op zacht volume nog wel trekken, maar op hoog volume kannie doorbranden, daarnaast heeft ie minder rendement (energie uit/energie in). Da's natuurlijk een nadeel voor een krat.
Je kunt het proberen, en als je versterker niet te warm wordt dan zal het wel goed gaan, anders kun je er beter een versterker bijnemen voor je 8ohm speakers.
franssie schreef op maandag 09 juli 2007 @ 00:49:
half af maar de radio doet het, hier aan boord te zien op de Vecht tijdens de eerste zomerse dag deze maand!
Radio slurpt nogal wat energie kwam ik achter, na 2 uur was de 4Ah accur leeg dus of de accus is niet goed of ik ga op zoek naar een andere radio (zonder navigatie - ik denk dat dat ook wel veel energie vraagt maar was leuk om aan te hebben)
Wat een vet ding! Maar als je hem toch alleen op een zeilboot gebruikt, kun je er net zo goed een autoaccu op aansluiten, dan kannie zo 18 uur mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224108

Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:50:
[...]

In serie is soieso geen optie, want dan is het volume erg laag en komt er meer geluid uit je 8ohm speakers.
Als je ze parallel aansluit dan heb je volgens m'n rekenmachine 2.7Ohm, dan haal er je er de meeste power uit. Probleem is dat je versterker dat wel aan moet kunnen, waarschijnlijk dus niet. Als je dit op deze versterker toch aansluit zal hij het op zacht volume nog wel trekken, maar op hoog volume kannie doorbranden, daarnaast heeft ie minder rendement (energie uit/energie in). Da's natuurlijk een nadeel voor een krat.
Je kunt het proberen, en als je versterker niet te warm wordt dan zal het wel goed gaan, anders kun je er beter een versterker bijnemen voor je 8ohm speakers.
Kan ik het ook zo aansluiten?

versterker output:

|+- |+-
4 ohm 8 ohm speakers parralel
speakers in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 224108 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:03:
[...]

Kan ik het ook zo aansluiten?

versterker output:

|+- |+-
4 ohm 8 ohm speakers parralel
speakers in serie
2x4 ohm serie is 8 ohm, 2x8 ohm parralel is 4 ohm, : je ene kanaal gaat dan heel anders klinken dan het andere (volume) ... het kan maar lijkt mij niets.
Als die 8Ohms speakers zo goed zijn kan je ook alleen die gebruiken, ik heb zelf ook 8 ohm maar met voldoende zijn voor een bak herrie als je afgesloten luidspreker kasten hebt. . . je wilt niet weten hoeveel volume (en met name bas) dat scheelt!

//en die van mij is inderdaar letterlijk vet als in groot.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225534

http://youtube.com/watch?v=e0dMYnOunSI

Mijn kratje bijn af.
setup:

ts 1754 pioneer 4ohm speakertjes
marquant mca 200 versterkertje
12v 7.2 ampere onderhouds vrijde accu

Hij staat daar op een 10e van vol volume :) ben er zeker tevreden mee.

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Is het niet slimmer om ook de bodem en de handvaten dicht te maken want dan krijg je veel meer bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 131383 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 19:01:
Is het niet slimmer om ook de bodem en de handvaten dicht te maken want dan krijg je veel meer bass.
... en volume! nu gebruik je nl het oppervlakte van je krat niet - het werkt dempend ipv versterkend. Hoe luchtdichter hoe beter (paar gaatjes moegne wel maar niet in de buurt van de luidsprekers, lucht is lui).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225534

de onderkant zit dicht hoor...
En dat gat in de bovenkant maakt niet uit want daar komt nog een dvd speler..

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand of de speaker eigelijk tege een beetje water kunnen?? want als ik hem bv op het natte gras zet oid dat dan niet alles naar de piepo's gaat. De bodem ga ik dicht kitten dat daar niks door heen kan en soort plastick al bodem nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 131383 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:44:
Weet iemand of de speaker eigelijk tege een beetje water kunnen?? want als ik hem bv op het natte gras zet oid dat dan niet alles naar de piepo's gaat. De bodem ga ik dicht kitten dat daar niks door heen kan en soort plastick al bodem nemen.
hangt van je speakeraf - ik gebruik outdoor speakers maar de gemiddelde speaker kan er best redelijk tegen, let er op dat je rand van het (geribbelde) membraam van kunsttof is (dat hebben denk ik alle auto speakers maar niet de oudere woonkamer luidsprekers).

zolang je niet in de stromende regen met je speakers omhoog (in de regen) staat te spelen gaat het wel goed. Van die roosterstjes met gaatjes helpen ook heel veel om het water er vanah te houden (en vingers, cigaretten, etc,ect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee oke,
ik zat ook de denken dat als je bv naar het zwembad gaat er gewoon een zak over doei oid. want dat zie je weleens dat ze gewoon een zak over de boksen heen doen. hebben jullie hier ervaring mee? want volgens mij word daar het geluid echt niet beter van of dan trilt de zak mee op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510

Ik heb ongeveer een jaar geleden een rugzak gekregen met 2 portable boxjes van ongeveer 1.5 watt per stuk, waarop ik via een jack plugin 3.5mm mijn mp3 aan kon sluiten. Het geluid was waardeloos, en de batterijen waren snel leeg. Toen had ik het idee om ten eerste de boxjes te veranderen, en vervolgens de batterijen te verwisselen met een accu. In één van die 2 boxjes moesten 4 stuks aaa batterijen, en in de andere zat een kleine versterker. . Nu heb ik die 2 boxjes vervangen door één 400 watt box. En de 4 batterijen door een 12v loodaccu, het versterkertje heb ik behouden en aangepast.

Vervolgens kwam er al veel beter geluid uit en had ik geen problemen meer met het batteryen verwisselen. Maar toen ik hem zonet even vol aan zette, kwam er wat rook uit me versterkertje.

Nu is mijn vraag, komt het door kortsluiting? Omdat de versterker niet "sterk" genoeg is? De versterker heb ik 5 minuten laten afkoelen en vervolgens deed hij het wel gewoon weer. Ik zou alleen graag willen weten wat de oorzaak was ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:01:
[...] In één van die 2 boxjes moesten 4 stuks aaa batterijen, en in de andere zat een kleine versterker. . Nu heb ik die 2 boxjes vervangen door één 400 watt box. En de 4 batterijen door een 12v loodaccu, het versterkertje heb ik behouden [...] Maar toen ik hem zonet even vol aan zette, kwam er wat rook uit me versterkertje.
[...]
Lol, je hebt 12 volt (accu) op een 6V (4 battarijen a 1.5 volt) gezet. Als je het versterkertje dan voluit zet zal het wel wat warm worden inderdaad...
En je zegt dat je twee uitgangen bridged (of kortsluit?) op één luispreker?
Blij dat je niet met sterkstroom aan het spelen bent geslagen 8)

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 13-07-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40
Ok de meeste spullen zijn er. Behalve nog een goede voeding:

p3 laptop zonder scherm met lpt poort en wifi en 80gb schijf :)
4x40 lcd schermpje
afstandbediening
speakers
40watt rms 12v versterker
kratje :P

Het probleem is dat de laptop eigenlijk 14.4v moet hebben... Zou die t op 12v doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222510

franssie schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:20:
[...]

Lol, je hebt 12 volt (accu) op een 6V (4 battarijen a 1.5 volt) gezet. Als je het versterkertje dan voluit zet zal het wel wat warm worden inderdaad...
En je zegt dat je twee uitgangen bridged (of kortsluit?) op één luispreker?
Blij dat je niet met sterkstroom aan het spelen bent geslagen 8)
Nee, die 400w speaker zit gewoon op de linker L+ en L-. rechts zijn de R+ en R- nog vrij. Maar het zal idd met verschil in voltage te maken hebben dan. Hoe kan ik dat verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 222510 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:45:
[...]
Nee, die 400w speaker zit gewoon op de linker L+ en L-. rechts zijn de R+ en R- nog vrij. Maar het zal idd met verschil in voltage te maken hebben dan. Hoe kan ik dat verhelpen?
je accu oplader op 6 volt zetten is het makkelijkste ;) beter is een 6V accu te hebben. Nog beter lijkt me om een 12V versterktje te maken/kopen en dan of mono (zoals je nu bijna hebt) of er nog een identieke 400W :+ luidspreker bij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit beetje te denken hoe ik mijn geluid nou het beste kan krijgen. ik heb hier nog van de geluid's isolatie materiaal liggen en dacht mischien kan ik die er in bouwen merk ik dan echt verschill of is dat bijna niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 131383 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 19:39:
Ik zit beetje te denken hoe ik mijn geluid nou het beste kan krijgen. ik heb hier nog van de geluid's isolatie materiaal liggen en dacht mischien kan ik die er in bouwen merk ik dan echt verschill of is dat bijna niks?
ik vraag me hetzelfde af maar alleen heb ik dat spul niet liggen ;)
Dus zou ik zeggen: probeer het en laat het ons weten!
Heb je wel twee kamers en die goed dicht zitten of heb je alles los in je krat hangen? in dta laatste geval kan ik me niet voorstellen dat het iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb gewoon 1 kamer met alles er in. wel goed dicht gemaakt dat wel. probeer het morgen uit dan maak ik hem af namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn krat is nu ook klaar.
Heb ook meteen getest met wat schuimruber er in en ik merkte wel verschil, de bas was wat minder bonkerich geworden. maar mooi laag.

plaats foto's zometeen

edit:

hier zijn de foto's

Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/2791/afbeeldingkoln123yw4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/9921/afbeeldingkoln122fl5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/2899/afbeeldingkoln125zw5.jpg
Eigelijk is het netter maar door schuim en die lange kabel die vervangen moet worden is het beetje troepje.

Vertel maar wat je er van vind.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 131383 op 14-07-2007 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223646

Anoniem: 131383 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 21:11:
Mijn krat is nu ook klaar.
Heb ook meteen getest met wat schuimruber er in en ik merkte wel verschil, de bas was wat minder bonkerich geworden. maar mooi laag.

plaats foto's zometeen

edit:

hier zijn de foto's

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Eigelijk is het netter maar door schuim en die lange kabel die vervangen moet worden is het beetje troepje.

pannekoek, waarom deksel met slotje ? en dat hij open en dicht kan ?

je heb maar 1 accu aan gesloten , als hij leeg is ga je dan de andere accu er op zetten ?

kan je ze beter allebei tegelijk aansluiten , en opladen ? deksel open en klemmen er op zeker?

later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou die andere moet ik nog aansluiten had daarvoor nog geen tijd gehad.

en dat die open kan vind ik nog best wel handig kan ik makkelijk accu's opladen/verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 14:58

iop

Anoniem: 131383 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 21:11:
hier zijn de foto's

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Waarom verboden te roken? Ik neem aan dat het ding voor buiten gebruik is, of ben je zo'n straight edger? (ook verboden te drinken dan :P)

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zag dat bordje bij de makro liggen en ik moest hem hebben :P

Na ik heb niks tegen roken hoor, jmmr dat ze die verbouden te drinken niet hadden anders had ik die er ook op gedaan, ondanks ik zelf wel drink ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

wel geinig gespoten logo, ik heb bijna hetzelfde maar dan van bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O beter waar heb je die vandaan :9

Want die moet ik dan ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

uit de supermarkt :P

Afbeeldingslocatie: http://www.macloud.org/e107_files/public/1182847340_2_FT0_img_0915_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Even een kleine vraag, kun je je radio gebruiken als hij opgeladen wordt? Hij wordt geladen door een 300mA oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224876

Kiwi_Kevin schreef op zondag 15 juli 2007 @ 21:37:
Even een kleine vraag, kun je je radio gebruiken als hij opgeladen wordt? Hij wordt geladen door een 300mA oplader.
je kan ook een wcd in je bierkratjebouwen pc voeding erinzetten die ook in je wcd pluggen netzoals je accu lader accu lader aan je accu's en pc voeding met schakelaartjes schakelen voor de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Zo vandaag een voeding in elkaar geknutseld voor mijn kratradio. Er komen 3 accu's van 12v 7Ah in serie in te zitten. Ik heb nu zelf een voeding gemaakt die de 36v omzet naar respectievelijk 12v / 5v en 3.3v die benodigt is voor mijn via epia bordje. (geschakelde voeding). De zelfgemaakt versterker draait ook op 36v en zo kom ik aan lekker veel vermogen. (ongeveer 50watt rms)
De harddisk is een 2,5inch model en ik gebruik een 4x20 character lcd als display.
Waarschijnlijk linux + lcdproc om de boel af te spelen.
Ik verwacht dat hij met de accu's wel een uurtje of 10 voluit kan spelen.
De speakers ben ik nog niet helemaal over uit. Ik ben nog op zoek naar een goed setje. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 16:23
savale schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:57:
Zo vandaag een voeding in elkaar geknutseld voor mijn kratradio. Er komen 3 accu's van 12v 7Ah in serie in te zitten. Ik heb nu zelf een voeding gemaakt die de 36v omzet naar respectievelijk 12v / 5v en 3.3v die benodigt is voor mijn via epia bordje. (geschakelde voeding). De zelfgemaakt versterker draait ook op 36v en zo kom ik aan lekker veel vermogen. (ongeveer 50watt rms)
De harddisk is een 2,5inch model en ik gebruik een 4x20 character lcd als display.
Waarschijnlijk linux + lcdproc om de boel af te spelen.
Ik verwacht dat hij met de accu's wel een uurtje of 10 voluit kan spelen.
De speakers ben ik nog niet helemaal over uit. Ik ben nog op zoek naar een goed setje. Iemand tips?
Ik vind die 10 uur wel erg optimistisch trouwens. Wat neemt zo'n epia systeem eigenlijk in de praktijk? (inclusief voeding enzow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
warcow schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:33:
[...]

Ik vind die 10 uur wel erg optimistisch trouwens. Wat neemt zo'n epia systeem eigenlijk in de praktijk? (inclusief voeding enzow)
op 24v trekt ie ongeveer 0,8A met mijn zelf geknuselde voeding. Nog geen 20watt dus. Op 36v zal het verbruik iets stijgen omdat de voeding dan iets minder effiecient werkt, maar het zal niet veel meer worden dan 20watt.
Maar ik heb dus 36*7 = 252 watt. 10 uur is iets te optimistisch icm de versterker inderdaad... Uurtje of 6 a 7 lijkt me ook wel prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Anoniem: 224876 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:45:
[...]

je kan ook een wcd in je bierkratjebouwen pc voeding erinzetten die ook in je wcd pluggen netzoals je accu lader accu lader aan je accu's en pc voeding met schakelaartjes schakelen voor de versterker
WCD? Volg je verhaall niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Kiwi_Kevin schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:36:
[...]

WCD? Volg je verhaall niet helemaal..
WandContactDoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Mhm ok, maar dat lijkt me niet echt een geschikte oplossing. Het kistje is erg klein en een pc voeding gaat niet passen. Is het nu mogelijk om tegelijkertijd stroom gebruiken van de accu terwijl deze opgeladen wordt? De lader staat paralel met de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223773

Nou net terug van een week renesse,

Maakte me helemaal ongerust of onze accu het de hele week volhield op vol volume, en wat denk je?

Met een 45 Ah accu heb ik heel de week muziek kunnen afspelen op vol volume!! dus dat is zon 8 uur per dag gemiddeld, maal 7 is 56 uur met een 45 Ah accu!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144581

Dus wij kunnen nu berekenen hoeveel wattjes muziek je eruit gestampt. Misschien ook de reden dat je em op vol volume moest zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Anoniem: 144581 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:09:
Dus wij kunnen nu berekenen hoeveel wattjes muziek je eruit gestampt. Misschien ook de reden dat je em op vol volume moest zetten ;)
12v * (45/56) =~ 10watt muziekvermogen? Volgens mij werkt dat niet zo hoor ;) 10watt is in ieder geval het verbruik van je systeem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:50

Totaalgeflipt

De enige echte

Anoniem: 223773 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:42:
Nou net terug van een week renesse,

Maakte me helemaal ongerust of onze accu het de hele week volhield op vol volume, en wat denk je?

Met een 45 Ah accu heb ik heel de week muziek kunnen afspelen op vol volume!! dus dat is zon 8 uur per dag gemiddeld, maal 7 is 56 uur met een 45 Ah accu!!!
Ike heb zelf toch andere bevindingen,

Op mijn 36Ah accu kan ik op een gegeven moment niet genoed volt krijgen(denk ik)
Waardoor de autoradio uitvalt. Zodra de cd begon te draaien, viel hij uit. Kan dit komen als hij te weinig volt krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ter info voor marquant versterker

ik heb hem bij mediamarkt gehaald
en er stond bij `100 watt... zoals iedereen weet maar daarbij tussen haakjes(17W RMS) dus das niet zo gruwlijk hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mensen die denken dat binnenin ook 12 volt zit hebben het mis...

er gaat 12 volt in maar binnenin zitten condensator's en spoelen dus ga er maar niet vanuit dat hij 12 volt versterking heeft waarschijnlijk wel wat hoger... dus je kunt moelijk rekenen ik zou zeggen geen woorden maar daden

MEET GEWOON ALS JE IETS WILT WETEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ik zit nog te twijfelen hoe ik alles aan ga sluiten. Ik heb 3 accu's: 12v 7,2Ah.

facts:
  1. Mijn epia bordje heeft 12v/5v/3.3v nodig. De 5v lijn wordt het meest belast. (3A op de 5v lijn). De 12 en 3.3v is bij elkaar nog ongeveer 5watt.
  2. Mijn versterker draait het lekkerst op 24v of 36v. bij 12v kan ik er eigenlijk te weinig vermogen uithalen. het maximale verbruik is bij 36v ongeveer 0,8A. maar op dit volume zal ie eigenlijk vrijwel nooit staan.
  3. Het verbruik van mijn versterker zal gemiddeld ~ een factor 2 lager liggen dan het epia bordje/hdisk/lcd.
Ik kan alles in serie zetten: 36v output (zo heb ik het nu draaien). Het nadeel hiervan is dat de voeding voor het epia bordje relatief gezien veel verstookt. 36v naar 5v omzetten -> warmte.

Accu's appart: 24v voor de versterker en een aparte 12v voor de epia. Het nadeel hiervan is dat het epia bordje er eerder mee stopt dan de versterker. Ook is het opladen van de accu's wat lastiger. Dit zal in 2x moeten.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48
savale schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:32:
Ik zit nog te twijfelen hoe ik alles aan ga sluiten. Ik heb 3 accu's: 12v 7,2Ah.

.....

Iemand suggesties?
Waarom zet je die accu's niet parallel? Dan krijg je 12 volt, meer heb je niet nodig zoals ik lees, en "bundel" je het vermogen van de accu's. Heb je zelf minder verlies omdat je veel minder voltage naar beneden moet schroeven.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 19-07-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Ja alleen houdt mn versterker dus nog van wat meer prik. Het is dus of de keuze van meer vermogen / minder warmte: langere accuduur.
Of meer vermogen, maar met beduidend meer warmte/verlies en een korte accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een kleine tip als je accu's gaat bundelen zorg dat er een schakelaar tussen zit.. anders trek je je accu's leeg door het verschil in de accu's, volts,apere's tenzij je 2 identike accu's hebt met dus presies bijv. 12.83V 7.87A

anders trekt de ene accu de ander leeg en heeft het nog geen zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223646

mijn kratje :D:D:D:D

Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/17213369/267033477.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/17213369/267033474.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/17213369/267033472.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL2107/9201232/17213369/267033468.jpg

>:)

WWW.MUZIEKKRAT.TK

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 223646 op 21-07-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

savale schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:37:
[...]
op 24v trekt ie ongeveer 0,8A met mijn zelf geknuselde voeding. Nog geen 20watt dus. Op 36v zal het verbruik iets stijgen omdat de voeding dan iets minder effiecient werkt, maar het zal niet veel meer worden dan 20watt.
Maar ik heb dus 36*7 = 252 watt. 10 uur is iets te optimistisch icm de versterker inderdaad... Uurtje of 6 a 7 lijkt me ook wel prima...
Wat voor schakelende voeding is dat precies? Heb je een schemaatje of een bouwpakketje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
die site doet het niet :'(

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Anoniem: 219973 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:16:
[...]

Wat voor schakelende voeding is dat precies? Heb je een schemaatje of een bouwpakketje ofzo?
Ik heb het grotendeels met kant en klare modules gedaan. Ik zal binnenkort n fototje posten. Het is erg compact gebleven! Ik haal ergens tussen de 80% en 90% efficiency volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227329

Hey, ik ben ook bezig met een radiokistje! Zaterdag de kist getimmerd met een vriend, deze gaat ook de electronica regelen in de kist zelf.
Ben zelf maar een simpel kunstacademie studentje dus van technische dingen heb ik geen verstand :P

Een paar plaatjes alvast!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~boe00299/speaker1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~boe00299/speaker2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~boe00299/speaker3.jpg

Op het laatste plaatje kun je goed zien wat er aan speakers in zit: twee speakertjes uit een set boxen, twee computerspeakers en een computerwoofer. Een autoradio om de zooi op aan te sluiten heb ik ook al en alles gaat draaien op een 12v auto-accu.
Een vriend van me gaat er nog een 40watt versterker en een equalizer voor bas en treble voor solderen, best vet dus!

Woensdag gaat de bouw verder, dan meer plaatjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227365

het lijkt me ook echt super om zoiets te maken!!, Heb er zelf 1 gezien op vakantie, ik dacht dat wil ik ook!!

Heb al beetje rondgekeken wat ik allemaal nodig heb, maar heb er nog niet echt veel verstand van!!
als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--3,5 mm stereo jack naar 2 tulp kabel
--Versterker

heb ik hieraan genoeg? of ook nog een ISO-Connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:23:
het lijkt me ook echt super om zoiets te maken!!, Heb er zelf 1 gezien op vakantie, ik dacht dat wil ik ook!!

Heb al beetje rondgekeken wat ik allemaal nodig heb, maar heb er nog niet echt veel verstand van!!
als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--3,5 mm stereo jack naar 2 tulp kabel
--Versterker

heb ik hieraan genoeg? of ook nog een ISO-Connector?
ISO conneector heb je nodig om de boel aan elkaar te knopen inderdaad. In een autoradio zit al een versterker (en als je het krat goed lucht dicht maakt is die vast wel luid genoeg).

maar wat dacht je van Luidsprekers? :D

Er staan in dit topic ook nog wel een paar boodchsppenlijstjes - waaronder eentje van mij. Een schakelaar is misschien ook wel handig, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja oke, luidsprekers snap ik!

Oke, maar waartussen bouw je de schakelaar tussen de accu en de autoradio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:11:
Ja oke, luidsprekers snap ik!

Oke, maar waartussen bouw je de schakelaar tussen de accu en de autoradio?
dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke, idd wel handig!! heb net ff rondgekeken! bij 2e hands winkels enzow, al wel paar mooie dingen gevonden, weet je miss waar je beetje goede accus kunt halen van 12V voor laag prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Marktplaats, had mijn gelaccu er voor 10 euro gehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe laat jij je accu op dan? waarmee kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Anoniem: 227365 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:28:
Hoe laat jij je accu op dan? waarmee kan dat?
Afbeeldingslocatie: http://www.stianduijvelaar.nl/webshop/images/570258groot.jpg _/-\o_

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dat kan dus niet met een gel-accu! maar daar is in dit topic genoeg over geschreven dus als kapstol het wil weten zou ik zeggen: lees ze ;)

[ Voor 2% gewijzigd door franssie op 24-07-2007 23:04 . Reden: insert name ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Met een speciale druppel lader, omdat gel accu's niet met een te hoge laadstroom mogen geladen worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plaats die maar in de topic "zelfgemaakte bommen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227864

Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 28-07-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 227864 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 21:03:
Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?
Als je een 200W systeem wilt bouwen, waarom dan een auto radio? Als je een raket wilt begin je toch ook niet met een papieren vliegtuigje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
jasperoosthoek schreef:
Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.
hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltage :) dus dat gaat prima met een 12v accu...

A world without gadgets is no world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
MauSS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:57:
[...]

hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltage :) dus dat gaat prima met een 12v accu...
Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zal nog wel ff verder zoeken naar 100 watt ofzo, zal binnekort wel weer wat posten. Komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:54:
[...]

dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus en ik heb ze gewoon voor de zekerheid dubbelgeschakeld plus en min dat bij 2 accu's en 1 cooler in mijn marquant versterker geknipt (kan er dus in) en 1 pcvoeding cooler schakelaar, overigens als ik bijde coolers aanzet en de stekker van pc voeding in het stopcontact doe gaat hij dus op netspanning draaien, dus mijn cooling schakelaars hebben 2 funkties, en overigens heb ik op de versterkerfan een thermostaat aangesloten meter in de coolribbengestopt van de versterker, hij slaat aan bij 30 graden :) dus hij staat niet onnodig aan tenzij ik de grades lager zet (tot 5 graden) gewoon een bouwpaketje van velleman(thermostaat) is de naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heracles schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:02:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.
gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
[...]

gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...
Hoi "gast" :?

Laat ik mezelf even quoten: heracles in "Mooiste krat radiootje"
Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:04:
Prachtig hoe iedereen trots vermeld hoeveel vermogen de dingetjes hebben!

Ik bedacht me net dat je met 4 ohms speakers en een 12 volt accu nooit meer dan 25 watt per speaker kan trekken.
Vraag anders je natuurkundeleraar maar eens ;)

Die hoge versterkervermogens zijn bepaald bij lager dan 4 ohm en hoger dan 12 volt, die speakervermogens zijn bepaald bij veeel hoger dan 12 volt :D
Uitleg:
Theorie:
Formule 1:
R= U/I

R= Weerstand in Ohm
U= Spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's

Formule 2:
P= U x I

P= Vermogen in Watt's.
U= spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's
Berekening:

R= U/I

R= 4 Ohm
U= 12 Volt
I= 3 Ampere

12V / 4 Ohm = 3 Ampere.

Nu pak je P= U x I

P= ......
U= 12 V
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Klopt toch volgens mij?
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Klopt toch volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
oa @ gekke-gerrit

ehm gast(en) !

Uit een 9V batterij kan je NOOIT via een trafo (dus met je spoelen) een spanning hoger maken.
Daar hebben we nmlk wisselspanning voor nodig, anders werkt een trafo niet.
(daar draait het hele principe om)

Dat is ongeveer les 1 over electro.

Les 2 was volgens mij altijd...

In principe kan je accu elk vermogen leveren (theoretisch gezien). Echter hangt dat van de tijdsduur af (misschien bekend met het begrip mAh ?)

bv een batterij (=accu) met een "capaciteit" van 2000mAh kan in 1 uur een maximale stroom leveren van 2A, dan is hij leeg. (dit is vrij simpel gezegd, elektro-technisch gezien werk het iets complexer)
Als dus je vermogen hoger is, trekt hij meer stroom, maar je accu/batterij is dan ook veel sneller leeg.

Overigens is dit niet helemaal waar, want elke accu/batterij heeft toch echt wel zijn maximale stroom die hij kan leveren. (bij goede accu's staat dat er op)
Uiteraard betaal je daar ook voor.

Om een voorbeeldje te geven, het vermogen dat je (start)motor vraagt van een auto is vele malen hoger dan bv 36Watt.
Dat is ook de reden dat na enkele start pogingen je accu volledig leeg is.

Overigens is een bepaalde gelijkspanning verhogen naar een andere gelijkspanning nog niet zo eenvoudig.
De meeste schakelingen die hier voor zijn kunnen wel een flinke spanning neerzetten, maar kunnen totaal geen vermogen leveren.
Bij een paar mA is het vaak al gedaan.
Overigens hebben elco's etc hier NIETS mee te maken.
(die zijn enkel voor afvlakking en buffer) of je hebt het over een spannings verdubbelaar, maar die kan wederom nauwelijks vermogen leveren.

Er zijn wel power dc/dc converters, maar die zijn meestal niet goedkoop en vragen nogal wat elektronica kennis etc.
Een dc-dc convertor met een paar dikke Mosfets is ook een optie.
zoals:
http://sound.westhost.com/project89.htm
Maar zoals je ziet is dat niks anders dan van gelijkspanning, wisselspanning maken en dan weer gelijkspanning maken.

Dus gewoon rond de accu spanning blijven is verreweg het meest simpel.
(afvlakken met een paar goede elco's en wat capjes van 100nF oid)

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 30-07-2007 00:24 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-04 08:49
Misschien zelf wat beter opletten tijdens Nederlands... :/

Luister nu gewoon naar wat de rest heeft verteld en probeer wat bij te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:11:
[...]
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus ...
Tuurljik mag dat - dat is ook zo dat de electronen van min naar plus lopen (degeen die dat ooit bedacht heeft - maar dat is een andere discussie) .
En toch schakel ik op de plus omdat ik min als aarde heb gekozen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het maakt niks uit wat je gaat schakelen, als jij je stroom kringetje maar rond hebt.

Echter is de afspraak om de plus te schakelen. Is ook heel logisch, aangezien het een vrij aparte kwestie word als je de ground gaat schakelen.

Het feit dat stroom nu van min naar plus loopt, maar dat we het anders lezen, is puur nog wat er van vroeger over is gebleven.
We weten nu dat het anders is, maar toch blijft deze definitie van kracht.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een kistje gebouwd met de volgende dingen:

12V Accu
CDX-R3300.
Supertech STA-200.
Technics boxen 100 watt Max.

Hij werkt goed en er komt een redelijk geluid uit. Alleen ik wil nu een Heineken krat bouwen met een beter en harder geluid. Mijn idee was om weer een autoradio met versterker, accu en boxen te gebruiken.

Versterker: New Sound Powerstrike 700, Is dit wat of is dit een flut versterker?
- 2 kanaals
- 2 x 350 Watt
- 2 x 90 Watt RMS
- High/Low Passfilter
- Circuit protection
- Overheat Protection

Boxen: Climax Magnum 693, Is dit wat of zijn dit flut boxen?
(3-weg "high power" 6x9" luidspreker belastbaar tot 110W rms. 2x 280 Watt)

Gaan deze boxen en versterker samen?

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 31-07-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223111

mijn krat radio is nu helamaal af, foto's volgen nog.. maar hij is wel moeilijk zwaar, voornamelijk door de accu. tis een 24 ah accu. Het staat waarschijnlijk al 3000 keer in deze topic, maar hoeveel heb ik denk jullie nodig om 1 dag normaal te kunnen draaien. (heb 2x 220 watt speakers) ik zat zelf te denken aan iets van een 7 ah accutje. groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MauSS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:57:
[...]

Anders lees je de stukjes over vermogen enkele pagina's eerder ;) Je krijgt nooit 200 watt uit 1 speaker met 12 volt. Alleen als je speakers heb van een halve ohm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224876 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
"Gast" dit forum is voor relaxte mensen die met hun zelfgebouwde radiotje willen chillen in het park :) Denk effe na voordat je zegt "ga naar school"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ground Zero GZTA 2.150MK2
JVC KD-G321
GROUND ZERO GZTC 13MK2
Dit is de combinatie waar ik op dit moment aan zit te denken. Is dit wat?

Hieronder wat informatie over de onderdelen.

Ground Zero GZTA 2.150MK2

Het merk 'Ground Zero' heeft er een lijn bij, namelijk de MK2-lijn. Deze instap lijn gaat u doen verbazen over zijn daadwerkelijke vermogens en kwaliteit.

Ground Zero GZTA 2.150 MK2
2-kanaals versterker

Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 400 Watt
RMS vermogen @ 4 Ohm: 2 x 100 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 2 x 150 Watt
Frequentie bereik: 35 Hz - 25 kHz
2 Ohm Stabiel
Tri-mode
Mosfet Power Supply
Low-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
High-Pass filter: 50 Hz - 250 Hz adjustable
Bass Boost
Afmetingen: 287 x 254 x 50mm

JVC KD-G321

Deze SUPERSTUNT-aanbieding mag u niet missen. De JVC KD-G321 is een autoradio waar bij niet alleen de gewone CD's afgespeelt kunnen worden, maar ook het afspelen van MP3- en WMA-bestanden met ID3-en WMA-tags is voor deze autoradio geen enkel probleem. Met een interne 4 x 50 Watt versterker in combinatie met de cEQ-equalizer en de 24-Bits DAC wordt uw favoriete muziek op uitstekende wijze weergegeven. Ook de voorbereiding voor afstandsbediening op het stuurwiel voor optimaal gebruikersgemak is van kracht bij dit model. Tevens is deze KD-G321 voorzien van een RCA-uitgang, zodat mocht u het nodig vinden, er een externe versterker kan worden aangesloten. Laat deze SUPERSTUNT niet aan uw neus voorbij gaan !!!

JVC-KD-G321

4 x 50 Watt
FM / AM
18 FM / 6 AM voorkeuze zenders
RDS ( Radio Data Systeem )
PTY / TP
HS-IV Tuner
CD / CD-R / CD-RW
CD-tekst
MP3 / WMA
ID3-/ WMA-Tags
24-Bits DAC
Gescheiden Hoge / Lage tonen
Fader
Balance
Loudness
ATT
cEQ
1 x RCA-uitgang (2,5V)
Telefoon-Muting
Rotary Encoder
Manual Dimmer
Steering Remote Ready
ISO-aansluiting
Afneembaar front

GROUND ZERO GZTC 13MK2

Ground Zero GZTC 13 MK2
13cm (5.25'') 2-weg component speaker

Titanium MK2-lijn
Maximaal vermogen: 140 Watt
RMS vermogen: 90 Watt
Frequentie bereik: 70 Hz - 20 kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 90 dB
Inbouwdiepte: 60mm
Crossover met Tweeter protectie: 6 / 12dB
19 mm (0,75'') Silk Dome Tweeter
Inclusief Design Grill

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 227864 op 01-08-2007 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb slecht nieuws voor je, je zult nooit meer dan 25 watt per speaker kunnen trekken met de combinatie 12 volt accu en 4 ohm speaker. Alle specificaties van die apparaten zijn verkomen uit hun verband gerukt. Ik denk dat je aan de autoradio zelf meer dan genoeg hebt. Die 100 watt van die versterker zal gemeten zijn bij 24 volt, en je hebt maar 12 volt ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 219973 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:58:
Ik heb slecht nieuws voor je, je zult nooit meer dan 25 watt per speaker kunnen trekken met de combinatie 12 volt accu en 4 ohm speaker. Alle specificaties van die apparaten zijn verkomen uit hun verband gerukt. Ik denk dat je aan de autoradio zelf meer dan genoeg hebt. Die 100 watt van die versterker zal gemeten zijn bij 24 volt, en je hebt maar 12 volt ter beschikking.
precies - versterker kost geld, kost gewicht, kost stroom en levert relatief weinig op. Een goede auto radio levert voldoende vermogen als je je kratje goed isoleert. Versterkers bijplaatsen kan altijd nog en niemand die je versterker ziet zitten dus stoer is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe het wel op de goedkope manier, das gewoon autoradio kopen en daarop Supertech STA 200, die ik hier nog heb liggen. Met daarop 2 mooie boxen.

Ik wou er eigelijk een tering herrie uit hebben, maar dat kan niet, dus doe ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Anoniem: 227864 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:40:
Ik doe het wel op de goedkope manier, das gewoon autoradio kopen en daarop Supertech STA 200, die ik hier nog heb liggen. Met daarop 2 mooie boxen.

Ik wou er eigelijk een tering herrie uit hebben, maar dat kan niet, dus doe ik het zo.
Dan moet je er PA-speakers in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat je voor echte teringherrie ook naar de speakerbox moet kijken. Daar zit ook veel verlies in. Misschien is het wel veel voordeliger om gewoon een box te maken van hout in plaats van een bierkrat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 13:10
In de meeste autoversterkers (en sommige nieuwe autoradio's) zit gewoon een DC>DC convertor die zowel een negatieve als een positieve spanning maakt en toch een redelijk hoge stroom kan leveren.

In (wat oudere) autoradio's zit echter meestal een TDA**** IC versterker, welke dus werkt op 12V (heeft ook geen positieve/negatieve spanning nodig), uit zo'n autoradio zul je dus ook nooit meer kunnen halen dan;

12/4=3A

3x12=36W

Toch blijft het zo dat in een kratradio je echt niet meer dan 20~30W nodig hebt, dat is namelijk al een hele bult kabaal die er dan geproduceerd wordt. De beste manier om meer vermogen te halen is het optimaliseren van de behuizing van je radio, zodat er daar nog versterking plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
en tjah.. "teringherrie" uit een krat radiootje... is niet echt gepast kijkend naar het "gemiddelde doel" >> meenemen naar park of strand..

als der iets is waar ik me aan erger zijn het mensen die hun muziek loeihard zetten, niet rekening houdend met de rest :P

dus ik zie nut niet in van een kratradiootje die heel hard gaat eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit er een DC-DC convertor in die dingen? Dan kun je er dus wel meer vermogen uithalen dan 25 watt. (36 watt is bij 100% vervorming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

heracles schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:02:
[...]

Oh? Hoe doen autoboosters het dan? Die gaan makkelijk tot op de kW hoor ;)

Je kan van elke spanning elk willekeurig vermogen trekken, het is maar net of je bron ook de gewenste stroom wil leveren. Hou er rekening mee dat de 4ohm die op de speakers staat geen "echte" (ohmse) weerstand is maar een impedantie die afhankelijk is van de frequentie van het geluid. Je hebt het met speakers immers niet over een weerstand, maar over een spoel.

Verder is er zelden een versterker die met zijn uitgangsspanningen onder de 12V blijft. In de meeste auto-versterkers zit eerst een DC/DC step-up converter (en inverter voor de negatieve spanning) waar je makkelijk met 35V of 50V te maken kan krijgen. En omdat de meeste auto-versterkers geen klasse A zijn maar vaak klasse B of nieuwere modellen klasse D, krijgen de speakers gewoon de volle spanningszwaai van 70V of 100V voor hun kiezen, in een groot frequentiebereik. Dan kun je wel de speakers als een ohmse belasting beschouwen, en de simpele rekensom van P = U*I = U^2/R geeft bij 50V RMS een vermogen van 625W in 4ohm (wat bij de grotere basversterkers geen uitzondering is). Een versterker gedraagt zich immers als een spanningsbron, niet als een stroombron.

Terugrekenen kan overigens ook: Als je per sé 500W RMS uitgang wil hebben, moet je voedingsbron (volgens de wet van behoud van energie) minstens dat vermogen kunnen leveren. Versterkers hebben meestal een aardig rendement, dus ik zou 700W aanhouden als veiligheidsmarge, wat met een 12V bron resulteert in een stroom van 58A. Afgezien van het feit dat dit verklaart waarom er vaak enorm dikke kabels naar een versterker in de auto liggen (en condensatoren om de spanning te stabiliseren en de baspieken op te vangen), kun je met de stroom nu berekenen hoe lang je accu dit vol zal houden. Een beetje SLA kan die stroom wel een tweetal uren volhouden, vooral tractiebatterijen zijn een tip omdat die ook goed tegen diepontladen kunnen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 13:10
Tot zover de discussie over versterkers en hun mogelijke vermogen :P bedankt voor de uitleg Stoney.... Had het zelf niet duidelijker uit kunnen leggen :)

Zijn er nog ervaringen op het strand, na zo'n mooie dag als zondag? De blaster had erg veel bekijks (positief) op het oervolle Ermerstrand. Nadeel was wel dat we erg ver weg moesten parkeren, niet echt prettig wat slepen betreft. Ik zit er over na te denken om een omatrolley te slopen en de wielen plus uitschuifstang te gebruiken voor een soort mini-steekwagentje.

Mijn kratje is nu (net) trouwens met vakantie (Terschelling).... helaas ik niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

Ik moet zeggen, het brengt me wel op een leuk idee.

qua formaat zijn de meeste 24-fles kratjes ongeveer even groot als een gemiddelde PA topkast, en hebben hetzelfde formaat als een HK L.U.C.A.S subwooferkist. De Bavaria 12-fles kratjes zijn weer even groot als de LUCAS topkastjes... ;)

Misschien een leuk concept, om een actief sub/sat systeem te bouwen van voornamelijk auto HiFi onderdelen, die ook op een accu te draaien is. Feestje? Laptop, kratten uitladen, aansluiten en gaan... stroom hebben we niet nodig :)

Is nog goed haalbaar ook denk ik, vooral als je twee UPS'en van een 500 à 600W op de kop kan tikken, en de versterker direct aan te sluiten op de accuterminals. Dan kun je met de UPS niet alleen je accu laden, maar kun je ook nog eens je mengtafel/CD spelers/whatever van de accu draaien omdat een UPS ook nog eens 230V uit heeft ;)

Verbindingen gaan dan wel netjes Neutrik-style, met Speakon voor de verbinding sub/sat, XLR in/uit (voor eventuele doorlus) en Powercon in/uit. Moet niet zo'n probleem zijn om daar een 6-gats patchpanel voor te vinden.

Misschien is het een beetje een 'kratradio gone mad', maar een leuk idee voor mobiele mini-PA installaties :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:06:
[...]

Verder is er zelden een versterker die met zijn uitgangsspanningen onder de 12V blijft. In de meeste auto-versterkers zit eerst een DC/DC step-up converter (en inverter voor de negatieve spanning) waar je makkelijk met 35V of 50V te maken kan krijgen.
Ik twijfel er sterk aan of dat in die kijkshopversterker zit. Zeker gezien de prijs. Het zou wel leuk zijn als iemand een fotootje van de binnenkant stuurt.
Ik gebruik idd gewoon een TDA chip versterker die op 12 volt werkt, dus ik zit altijd aan mijn 25 watt per speaker limiet. Op zich is dat geen probleem want mijn (veel krachtigere) audio versterker kan er ook geen beter geluid uit te krijgen. De grootte van de speakers (maar 13cm) en de kwaliteit van de box (een bierkrat) is bij mij de bepalende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:35
Hier mijn toevoeging aan deze draad:

- Het bekende Marquant 100W versterkertje
- Een Velleman lood-accu 12V-15Ah (ondehoudsvrij), gaat zo'n 3 dagen mee (niet 72 uur hoor ;) )
- 2* JBL 60W 4ohm 2-weg speakers (komt nog een mid-high filter voor)
- 1* JBL 80W 8ohm sub met low filter
- Basreflex poort

Yup ik weet het, 8ohm sub :(
Ik probeer nog een oplossing te vinden maar heb op dit moment geen zin/geld om een 4ohm sub te kopen. Ik heb op dit moment alles in serie, dus het kan geen kwaad. sub komt in verhouding alleen niet zo hard over, maar is goed opgelost door de loudness setting op de ipod in te stellen.

Andere features:

Luchtdicht:
- kistsluitingen
- tochtstrips
- houtlijm én schroeven

Acoustiek:
- rubberen pootjes
- externe tulp aansluitingen
- redelijk volledige bekleding met dempingsmatten

Óók handig:
- aan/uit tuimelschakelaar
- ultra bright indicatieledje (kan je een hele kamer mee verlichten :+ )
- beveiligingsband tussen klep en kist (anders breken de scharnieren)
- XXL handgrepen (het kistje weegt nu toch wel zo'n 15 à 20 kg)
- externe aansluiting voor de lader (2* banaan in)

Het apparaat gaat nog verder afgewerkt worden:
ext: stoppen van kiertjes, schuren, grondlaag, 3 à 4 laklagen
int: verder afwerken van snoertjes (inkorten, mooi wegwerken), sub filter netjes vastmaken, versterker volledig vastmaken - CHECK

Afbeeldingslocatie: http://www.servicexl.nl/crk/S4023211.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.servicexl.nl/crk/S4023212.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.servicexl.nl/crk/S4023213.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.servicexl.nl/crk/S4023214.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Grote Schurk op 09-08-2007 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Niet echt een kratradio,
maar gewoon een PC speaker waar ik de trafo uit heb gehaald en batterijhouders op heb geplaatst :P

Afbeeldingslocatie: http://wwws.xs4all.nl/speaker.jpg

Ding gaat nog best hard en geeft nog best aardig geluid,
maar ik dacht erover om gewoon een scooteraccu ofzo te gaan gebruiken, ipv batterijen.

Ik heb met een multimeter een stroomverbruik van 0,20 ampere gemeten bij vol volume.
Is dit een beetje een realistische waarde? Zou uitkomen op 2.4 watt.

Dat zou betekenen dat ie met een 4ah accu 20 uur mee zou gaan,
dat is natuurlijk wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227329

Ik ben bezig met een heel klein kratje, een 2.1 speakersetje gekocht bij de Mediamarkt voor 15 euro, 12V accu'tje eraan en opnieuw inbouwen in een nieuwe kist. De woofer en het controlepaneeltje zitten er al in!
Lekker licht en ideaal voor Lowlands!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~boe00299/kleinkratje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:35
@Waal: ziet er nice uit! zou je dat ding wel meenemen naar lowlands? kostprijs is misschien niet veel, maar als hij weg is, zou dat toch best jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://famrost.nl/aart/bestanden/images/Kratradio.JPG
Ik ben ook paar daagjes bezig geweest!
De bovenkant is nog niet helemaal klaar, die word nog geschuurd en een keer gelakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
Voor wie niet zo veel moeite wil doen is dit misschien wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze zelf nog niet op dat idee zijn gekomen. Wel fijn om te weten dat het het gemiddelde krat van dit forum er gehakt van maakt :) Maar ze zijn wel schattig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32

Harrie

NederVlaming

Volgens mij heeft Heineken meegekeken in deze draad, ze komen nu met de heineken speakerkratjes :). Zie www.heineken.nl

Afbeeldingslocatie: http://adfoblog.onstuimig.nl/images/uploads/HEIN_SPEAK_1410_CMYK_thumb.JPG
Natuurlijk lang niet zo handig als geluidsbron en speakers allemaal te samen in 1 krat...

Hmm, maar ik zie dat dit eigenlijk al oud nieuws is..

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 14-08-2007 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Harrie schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:58:
Volgens mij heeft Heineken meegekeken in deze draad, ze komen nu met de heineken speakerkratjes :). Zie www.heineken.nl

[afbeelding]
Natuurlijk lang niet zo handig als geluidsbron en speakers allemaal te samen in 1 krat...

Hmm, maar ik zie dat dit eigenlijk al oud nieuws is..
Jammer dat je 18 moet zijn om die dingen te winnen. Had vanmiddag alle geluiden goed beantwoord (eitje, na een paar keer luisteren :P ) maar toen ik m'n gegevens in moest voeren om mee te doen aan de wedstrijd, werd m'n geboortedatum rood omcirkelt, wat betekende dat hij niet goed was.

Helaas dan maar. En om nou 10 euro neer te leggen voor dingen waar waarschijnlijk toch haast geen geluid uit komt :P

Oh en al zou ik er wel 10 euro voor overhebben, ik krijg die dingen niet eens mee in de winkel :P
Die speakers zitten namelijk samen met bier in een doos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:50

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik ga ze zeker halen, al is het alleen omdat ik een groot heineken fan ben.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.