Ik zou graag wat hulp willen bij het uitzoeken van een robotstofzuiger. Na meer dan 20 uur vergelijken en lezen van reviews kom ik er niet meer uit

Een aantal uitgangspunten
- budget 400-500 euro
- moet op andere verdiepingen te gebruiken zijn zonder dock (oppakken, neerzetten, aandrukken)
- ik denk dat ik goede en voorzichtige navigatie een van de belangrijkere punten vind om meubels en plinten te sparen
- mijn huis heeft harde vloeren zonder drempels
- dweilen lijkt me geinig, maar geen must
Dus kortweg: op andere verdieping inzetbaar zonder dock en voorzichtig navigeren zijn mn belangrijkste criteria
Wat heb ik gezien en overwogen
Roborock S5 max
Populair op Tweakers en krijgt goede beoordelingen. Van een vriend heb ik de S5 (s55 dacht ik) mogen uitproberen. Beviel vrij goed, alleen botste redelijk tegen dunne lamp poten aan en draaide af en toe terwijl ie tegen stoelpoten aan stond. Daar begon ik al streepjes/vlekken/krassen in te zien na 1x. Ik vermoed dat de S5 max vergelijkbaar navigeert
+ raakt niet snel in de war
+ navigeert vrij voorzichtig, maar stoot nog wel tegen smalle dingen
Deebot OZMO 950
Redelijk vergelijkbaar met de S5 max volgens mij. Had de hoop dat deze 3d sensors aan de voorkant had die er voor zouden zorgen dat ze minder bumpen, maar dat lijkt mee te vallen.
Neato D7
Amerikaans bedrijf (klein plusje). Lijkt qua navigatie toch minder goed te zijn door plekken over te slaan en harder tegen dingen aan te rijden dan de Roborock. Heeft wel een gentle mode die dat mogelijk verhelpt ten kostte van de snelheid waarmee hij werkt (?)
+ stiller
- lijkt sneller de weg kwijt te raken
- erg precies met dock plaatsing, ook wanneer je de robot op een andere verdieping neer zet (schijnt)
iRobot
Leek veelal slechtere navigatie te hebben, maar wel vrij duur. Ik neig daarom meer naar Lidar oplossingen
S6, S6 maxv, S7 en Deebot T8
Er zijn nog een aantal duurdere en nieuwere modellen die ik ook overweeg. Met name omdat ik hoop dat ze beter en voorzichtiger navigeren.
De S6 lijkt niet perse een betere keuze dan de S5 max, behalve navigatie snelheid (ook voorzichtiger?). Heeft tevens een turret sensor zodat ie minder makkelijk vast komt te zitten onder iets. Lijkt voor mij niet echt een must te zijn.
De S6 maxv en T8 zijn vrij prijzig. Ik overweeg ze een klein beetje omdat de camera's mogelijk helpen in het sparen van je meubels.
En dan is er de S7 nog die ongeveer bijna te koop is. Over deze weet ik nog niet te veel eigenlijk, behalve dat ie beter kan dweilen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Pindamann op 19-04-2021 13:42
]