Sinds een week heb ik de Roborock S5 Max. Topding!
Om hem optimaal te gebruiken wil ik natuurlijk kaarten maken. Dat maakt het een stuk efficiënter, en je kunt daardoor zeggen 'zuig de keuken'.
Op de benedenverdieping was dat makkelijk, maar onze eerste verdieping is zo:
Waar ik sta (waar de foto is gemaakt) is een grote overloop, het tussenstuk zit vast aan de badkamer, en achteraan is nog een trappetje naar de slaapkamer.
In theorie zijn het drie kaarten: slaapkamer + bovenstukje (bovenste laag), tussenstuk + badkamer (middelste laag) en overloop (onderste laag). Dat vind ik zonde, want ik wil graag nog de mogelijkheid hebben de logeerkamer/zolder ook te kunnen doen.
Dus mijn uitdaging: 1 kaart maken van de hele verdieping. Zodat als ik 'm ergens neerzet, hij weet waar hij is en dat gewoon kan doen. Ik wil hem best wel zelf nog trappetjes op tillen, maar wel dat alle lagen bekend zijn.
De manier waarop: Van boven naar beneden laten rijden via hellingen ipv trappen.
Op dit kaartje zie je rechts de slaapkamer (tot invisible wall). Het rechte blauwe stuk is het bovenste stukje van de gang. Grijs is trappetje en tussenstuk.
Mijn eerste plan was om 'gewoon' een schuine helling te maken en hem daar vanaf te laten rijden.
Het idee was leuk, maar dat werkte niet. Het was te schuin, hij kon niet meer remmen en viel langs de zijkant eraf. Vanaf dat moment vond mijn kat het ook niet meer leuk.
- Ik moest de robot trouwens ook best wel het juiste moment een zetje geven op om hem op de plank te krijgen, hij reed niet zomaar de plank op.
Vervolgens heb ik de plank horizontaler gemaakt en het uiteinde verhoogd, met het idee dat hij dan het tweede stuk zou scannen, en dat opnemen in de kaart. Dat, terwijl hij zelf op de plank zou blijven omdat ie merkt dat er een afgrond is.
na vijf keer proberen (met pin & go, zone cleaning en zelf laten rijden), ben ik opnieuw begonnen met het maken van een kaart, want de grijze zone bleef maar grijs.
Toen heb ik een nieuwe kaart laten maken, en hem helemaal zelf op de plank laten rijden. Dat werkte wel: het tussenstuk/middelste laag werd nu wel blauw.
Toen werd duidelijk hoe het moest:
Stap 1: vanaf hoge laag zelf op plank laten rijden vanaf bovenste trede, hele plank laten doen
Stap 2: op lagere / laagste trede laten starten en dan door laten rijden naar lagere laag
Of je door kunt naar stap 2 weet je, als de robot weet waar hij is. Als dat niet zo is, moet je weer terug naar stap 1. Doel is immers om ervoor te zorgen dat hij op beide lagen weet waar hij is.
De onderste laag ging al een stuk soepeler!
Uiteindelijk is het gelukt. Bovenaan is laagste laag, linksonder de slaapkamer waar hij nog aan het scannen is. No-go zones zijn de trappetjes.
Op dat plaatje was hij trouwens de zone-cleaning aan het doen om het laatste randje te overbruggen:
Maar uiteindelijk is het dus gelukt!Het is nu zo dat ik hem kan neerzetten op elke laag, en hij dan weet waar hij is. Dan gaat ie schoonmaken tot ie niet meer verder kan (trappetjes), en dan zet ik hem bijv een laag hoger of lager om daar te zuigen.
Tips voor als jij dit ook wil:
- je hebt een lange plank nodig (180-200cm), breedte 60-80 cm.
- let op schuinheid en flexibeliteit van plank (kan ook helpen juist, om hem makkelijker op de vloer te krijgen
- hij kan niet zelf op de plank rijden dus er is nog iets nodig om over dat ribbeltje te komen. Deurmat of drempelding voor rolstoel (al was dat ook best lastig en te schuin)
- zone cleaning / pin en go kan wel, maar werkt veel minder goed, beste is echt om hem zelf erop te laten rijden
- als het grijs blijft kun je het beste helemaal opnieuw beginnen.
- je moet de kaart al snel opslaan, en als je hem dan op nieuwe plek neerzet eerst kaart laden voordat hij begint met rijden.
- als hij verdwaald is / locatie niet herkent / andere kaart opent / nieuwe kaart gaat maken -> terug naar vorige laag. Blijf dezelfde stappen herhalen tot het werkt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Hadewych op 04-01-2021 12:26
]