Nu we het toch over de Deebot 950 hebben zal ik ook even mijn eerste impressies geven.
Ik kom van een 360 S5 robot waar ik batterij problemen mee heb dus daar kan ik het mee vergelijken.
Ten eerste kan de Deebot gewoon via Amazon besteld worden inclusief Europese garantie. De unboxing geeft een uitstekende kwaliteitsindruk. Degelijke materialen, extra hulpstukken zoals brush e.d. in de doos, nette handleiding etc. Mechanisch ziet het er goed uit, bijvoorbeeld zaken als het afvakbakje met filter en de manier waarop dat open gaat.
Ook de software maakt een volwassen indruk. Aanmelden voor account, aanmelden van de robot etc. ging allemaal vlekkeloos. Stem van de robot is niet een raar soort Engels met Chinese uitspraak maar klinkt normaal.
De eerste navigaties gingen op zich goed. In eerste instantie liep hij wel vast op een aantal lastige plekken, met name de convectorput en een hoogpolig tapijt vormden een probleem. Op een ochtend vond ik de mopping onderdelen compleet verspreid over de kamer. Deze lastige plekken had ik echter ook bij de oude robot als no-go-zone gemarkeerd en daar is die functie ook voor bedoeld natuurlijk. Sindsdien gaat het goed.
Navigatie is subtiel minder slim dan bij de 360 S5. Af en toe vind ik dat hij net wat onlogische dingen doet, hij botst wat meer tegen de muur ipv dat hij al stopt voor hij daar is. Het is ook wat subjectief, je zou eigenlijk beide robots exact dezelfde kamer moeten laten doen om te kijken wie het beter doet. Maar uiteindelijk komt hij er wel gewoon uit en pakt de hele kamer meer en daar gaat het om.
Software is ook net iets beperkter maar maakt wel een betrouwbaardere indruk.De functies die ontbreken heb je eigenlijk ook niet nodig (bijv. robot met app als afstandsbediening handmatig kunnen laten rijden).
De batterij heeft tenslotte een erg hoge capaciteit. Op zich maakt dat niet eens zoveel uit, omdat de meeste robots toch tussentijds kunnen opladen en dan weer verder gaan met hun route als ze het niet in een keer kunnen. Overcapaciteit is echter wel goed omdat deze dan niet snel volledig diep ontladen zal raken (had de indruk dat de 360 eens ergens vast is gelopen waarna de batterij te leeg is geraakt). Ook als de batterij achteruit gaat in de loop der jaren zit je dan niet zo snel tegen de limiet aan.
een kritische opmerking echter over de Deebot. Deze wordt verkocht als multi-floor. Dit werkt op zich ook wel, want hij herkent de opgeslagen map als je oplaadstation en robot verplaatst. Je kunt echter maar 2 (!) mappen opslaan. Bij opslaan van de 3e map werd ik gedwongen een van de eerste twee te overschrijven. Volkomen belachelijk dat dit eigenlijk verzwegen wordt. Ik had dan liever gehad dat je meerdere mappen kon opslaan en handmatig de goede map kon selecteren (zoals de oude robot die niet multi-map ondersteunde maar het zo feitelijk wel kon)
[
Voor 4% gewijzigd door
maxtrash op 04-06-2020 15:50
]