greg-a schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:17:
TLDR
Heb op maandag de Ecovacs Deepbot Ozmo 950 ontvangen. Doet super goed z'n werk, zowel stofzuigen als dweilen.
Introductie en instalatie
Ik heb sinds maandag de Ecovacs Deepbot Ozmo 950 (vrijdag gekocht, maandag in huis :-) ). Ben er super blij mee. Ik heb een appartement van zo’n 65m2, overal harde vloeren en geen tapijt.
Uitpakken en installeren van de Ozmo was een fluitje van een cent, echt super simpel. App downloaden, QR-code scannen, wifiwachtwoord opgeven en klaar. Er wordt direct gevraagd of je “continuous cleaning” wilt inschakelen en “Do not disturb” tijden wilt instellen. Continious cleaning houdt in dat als de batterij van Ozmo tijdens een clean sessie te laag wordt, deze zichzelf weer gaat laden daarna de sessie weer hervat. Do Not Disturb is wat het zegt, de robot zal tijdens deze tijden niets doen, ook als het nog niet klaar is met een taak. Deze wordt dan uitgesteld tot na de Do not disturb tijdframe. De app zal je ook geen berichten sturen (denk ik).
Eerste run
Ozmo was ongeveer voor de helft opgeladen gok ik (geen % beschikbaar). Volgens de handleiding moet je Ozmo zo’n 5 uur laden, maar ik had er na 10 min genoeg van en besloot dat hij maar eens moest gaan werken voor z’n geld. Snel alle BF dozen op de bank en tafels gegooid en starten maar! Gezien dit de eerste run was heb ik de zuigmodus op “Max” gezet [opties: quiet, standard, max, max+].
Vond het echt supergrappig om Ozmo rond te zien rijden. Met de twee side-brushs lijkt het op een paniekerige schildpad in het water. Ozmo probeert eerst de hoeken en randen van de kamer te identificeren, om vervolgens in zigzaggend het centrum te behandelen. Kwam er al snel achter dat de Ozmo helaas niet over een stoelpoot heen kan rijden (hoogte ongeveer 1.5cm). Jammer, maar daar valt wel mee te leven, gewoon even handmatig stoelen verplaatsen en zone-cleaning inschakelen. Gelukkig kan de Ozmo wel om bepaalde plekken onder de bank, beetje trail-and-error waar dit lukt, maar uiteindelijk was wel alle stof onder de bank verdwenen. Gek genoeg wordt het gebied onder de bank niet volledig in kaart gebracht, maar zuigt Ozmo er wel.
Dinsdag, tweede run: de echte schoonmaak
Helaas kon de Ozmo op halve batterij niet het hele huis zuigen. Dus dag daarna, na volledig opgeladen te zijn weer een poging. Bang dat er dingen mis zouden gaan wilde ik de eerste keer er wel bij blijven. Eerst even het stofbakje geleegd. Verbaase mij behoorlijk hoeveel erin zat – goed werk dus! Tweede keer weer in de woonkamer begonnen, om vervolgens de slaapkamer mee te doen, dan de keuken (open keuken) dan de hal en badkamer. Ik was ditmaal vergeten de badkamer matjes te verwijderen. Helaas rijdt Ozmo niet op de matjes om deze te stofzuigen, maar rijdt hij er gewoon tegenaan en duwt ze in feite weg. Wat ook een manier is, maar ik had liever gezien dat hij erop reed om de matjes te stofzuigen (het zijn badmatten van Ikea, blijkbaar niet voldoende grip voor de kracht van Ozmo. Verder zag alles er wel spike n span uit. Super blij. Batterij zat voor nog meer dan 50% vol.
De slaapkamer heeft Ozmo geïdentificeerd als twee ruimtes, omdat het bed het voor het grootste gedeelte scheidt. Dit is in de app gelukkig simpel op te lossen, ook kan je hier ruimtes splitten, no-go zones en lines instellen, en no-mopping zones (in mijn geval niet relevant).
Woensdag: Autorun
De dag ervoor heb ik meteen een schema ingesteld. Op het werk krijg ik netjes een melding dat de sessie is gestart en kan ik meekijken hoe de Ozmo mijn huis aan het schoonmaken is. Ik kreeg een melding dat Ozmo vast zat in wat losse kabels en dat ik deze los moest maken. Ik heb Ozmo toen gezegd terug te keren naar het laaddock, fingers crossed dat dit zou lukken zonder alle apparaten los te trekken. En zo waar, ik zag Ozmo op de kaart gewoon rustig wegrijden, zat dus helemaal niet zo erg vast. No-gone zone ingesteld in het probleemgebied en toen Ozmo weer aangezet. Daarna is deze ongestoord het hele huis langsgegaan, zonder enige vorm van storing. Super goed dus dat Ozmo op tijd aangeeft dat deze (mogelijk) vast zit terwijl deze nog wel kan ‘ontsnappen’. Had ditmaal de badkamermatten wel verwijderd. Eenmaal thuisgekomen zag alles er goed uit en wat het stofbakje voor ongeveer een kwart gevuld.
Woensdag: Dweiltest
Ik woon pas sinds 6 maanden in dit appartement en heb deze na intrekken nooit gedweild. Her en der natuurlijk lokaal wat schoongemaakt, maar meer ook niet. Dus besloot ik de dweilfunctie te testen. Het waterreservoir zit standard bevestigd in de Ozmo. Een losse wasbare dweildoek en losse dweildoekjes komen er bij. Ik heb het reservoir gevuld en de wasbare doek gebruikt. Je kan het waterverbruik (waterflow) instellen op: low, medium, high, ultra high. Bij laatstgenoemde krijg je de melding dat Ozmo hierdoor mogelijk kan slippen. Voor de test heb ik voor “ultra high” gekozen om de badkamer te dweilen.
Ik vond dat de vloer nou niet echt nat werd tijdens het dweilen, iets wat ik bij Ultra high toch wel had verwacht (vloerverwarming stond uit). Hoewel na het dweilen de doek best vies was, merkte ik dat de meeste zichtbare plekken niet verdwenen waren. Gezien Ozmo, net als de meeste robots, gewoon een natte doek over de grond sleept, was dat wel te verwachten. Toch wel lichtelijk teleurgesteld.
Dweilfunctie: tweede kans
De doek verwijderd en goed gespoeld met warm water, reservoir opnieuw gevuld en toch maar een nieuwe dweilronde gestart. Dit keer voor de hele woning. Of het aan de natte doek ligt of dat het reservoir even moest inkomen, ditmaal werd de vloer een stuk natter, in de buurt van wat ik had verwacht/gehoopt had. Wellicht ook niet zo slim van mijzelf om met een droge doek te beginnen, maar dat vergeten we even.
De Ozmo blijft uiteraard stofzuigen tijdens het dweilen, de Quiet mode is hiervoor uitermate geschikt. Je hoort dan eigenlijk alleen maar de Ozmo rondrijden. Na ongeveer 35 minuten heb ik het dweilen gepauzeerd, Ozmo had toen de woon- en slaapkamer gedweild. Het reservoir was nog maar voor zo’n 20% gevuld. Naast het hervullen heb ik ook de doek gespoeld – en dat was nodig ook! Ozmo hervatte het dweilen in de keuken, gevolgd door de gang en als laatste de badkamer. De badkamer ging ditmaal een stuk beter.
De magische dweilformule
Hoewel de badkamer er schooner uitzag dan voorheen, besloot ik toch maar nog een zone-cleaning te doen. 2x badkamer en 2x keuken (je kan een zone maximal 2x automatisch laten schoonmaken). Uiteraard opnieuw de doek gespoeld, water bijvullen was niet nodig. Hoewel de badkamer er na de tweede keer goed uitzag, was het aan het einde van de rit echt goed schoon, ik kon geen vlekken o.i.d. meer vinden op de vloer. Ik denk dus dat 2 á 3 keer dweilen het hem doet (tenzij je echt een vieze ruimte hebt). Uiteindelijk dus ook erg tevreden over de dweilfunctie. Ik kan weer met blote voeten in m’n huis rondlopen zonder mij vies te voelen. Heb dit ook getest door op random plaatsen in m’n huis over de grond te vegen. Het voelde overal goed schoon en glad, zelfs op de plekken waar er maar 1x is gedweild.
Batterij en toekomstige planning
De batterij is, iig voor mijn situatie, super. Is na de eerste keer volledig opgeladen te zijn nooit onder de 50% gekomen. Stofzuigen van de volledige woning kan daarmee makkelijk geautomatiseerd worden. Dweilen is een ander verhaal, gezien je de doek tussendoor moet schoonmaken en het waterreservoir moet bijvullen. Wat uiteraard logisch is. Dit ga ik oplossen door automatisch zones te laten dweilen, dan hoef ik in de ochtend alleen te zorgen dat ik een natte, schone dweil bevestig en het reservoir vul. Bij thuiskomst kan ik desnoods nog een andere zone laten dweilen.
Vraag
Wat ik mij wel afvraag, na de sessie gaat de Ozmo automatisch terug naar het dock om te laden. In mijn geval heeft deze nog ruim voldoende batterij. Is dit slecht voor de batterij – het continue aan de lader zitten?
Conclusie
Ik ben echt erg blij met de Ozmo 950. Uiteraard is het een luxe, maar zo eentje waarvan je denk "waarom heb ik dit niet eerder gedaan" en "als je het eenmaal hebt, kan je niet meer zonder". De app is simpel en werkt goed, ook van afstand. Wat mij opviel is dat het op m'n iPhone 8 minder goed werkt dan op m'n Samsung S7. Op de iPhone krijg ik vaak de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden en vage errors. Op de S7 is dit nog nooit gebeurd. Ik heb uiteraard nog niet alles geprobeerd en heb ook geen tapijt o.i.d. waarop ik het kan testen.
Wat ik wel jammer vind is dat het niet over de badkamer matten heen weet te rijden, maar deze wegschuifd. Ook het niet over de stoelpoot heen kunnen is jammer. Maar dit zijn allemaal dingen die vrij makkelijk te overkomen zijn. De batterijweergave gebeurd alleen visueel, ik heb nog geen manier gevonden om deze uit te lezen in procenten.