Vandaag nu na een stuk of 15 pogingen (en nee, helaas overdrijf ik niet) heb ik het maar opgegeven bij de Xiaomi. Als ik zin heb laat ik hem wel weer een nieuwe kaart maken, en met geluk doet hij het dan weer een tijdje, maar met pech niet. Dit gebeurde eerder ook al wel, maar de laatste firmware update lijkt het wel helemaal rampzalig te hebben gemaakt.stormfly schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:13:
[...]
Is de navigatie van de Xiaomi gelijkwaardig of beter dan van de Neato? En de "zelfredzaamheid" in complexe situaties?
Wat gebeurd er? De Xiami staat in een hoekje van de woonkamer. Dat laat hij netjes op zijn kaartje zien. Hij start schoonmaken, zijn kaart wordt even leeg, en dan denkt hij dat hij in de WC staat. Terwijl dat op geen enkele manier lijkt op de locatie waar hij daadwerkelijk staat. Ik kan hem terug zetten op zijn basisstation, ik start hem weer. Nu springt hij op zijn kaartje naar de juiste locatie. Joepie. Behalve dat hij dan paar seconde later weer een lege kaart laat zien, en weer een paar seconde later weer naar de WC springt.
En weet je wat het ergste is zo ongeveer? Ik zet hem bij de koffietafel neer, die heeft specifieke poten, dus dan moet hij goed zijn locatie kunnen vinden, en dat lukt hem ook feilloos. Nu staat op de kaart hij op zijn juiste positie, op de kaart staat zijn basisstation in de WC, en ik vertel hem dat hij terug naar zijn basisstation moet rijden. Wat doet hij? Hij rijdt feilloos naar zijn basisstation, dat gewoon in de woonkamer staat. Dus hij weet prima waar hij moet zijn, hij weet waar hij is, en toch weet hij het 15x op een rij te verkloten.
Conclusie: We zijn er nog lang niet qua robotstofzuigers. Kon ik hem maar simpelweg vertellen dat zijn basisstation niet verplaatst. Als hij start vanuit zijn basisstation zou hij moeten weten dat dit altijd dezelfde plaats is.