Verdorie zeg, nu is mijn Xiaomi Robot stofzuiger van de trap gevallen van het eerste verdiep bij mij thuis! Ik dacht dat deze 3 trapsensoren had?
Ik had de robotstofzuiger in werking gesteld voor de eerste keer op het eerste verdiep, mijn vrouw was thuis en ik ging de kinderen van school halen.
Ineens kreeg ik bericht van mijn vrouw dat ze een luide klap hoorde en dat de stofzuiger van de trap was gevallen!
De schade valt wel mee maar toch teleurstellend want voor de rest is het wel een super apparaat/
Zie hier de schade
Muur waar hij op het einde van de trap tegen gebotst is
Een kap in mijn zelfgeschilderde trap
en de xiaomi heeft zelf een schaafwonde opgelopen
En dit is de trap waar hij vanaf viel... toch iets wat de sensoren zouden moeten tegenhouden?
Maar de prestaties zelf van deze machine zijn echt steengoed te noemen. Hij volgt steeds een logisch patroon en helpt ons toch om elke dag een properder huis te hebben zonder moeite.
Dit vervangt natuurlijk niet de echte stofzuiger want onder kiertjes en hoeken kan hij niet echt komen. En de sterkere zuigkracht van een echte stofzuiger kan hij ook niet evenaren.
Hij heeft geen moeite van laagpolige tapijten van 1 cm, maar in de slaapkamer van mijn dochter kon hij echt niet op de hoogpolige tapijt van 3 cm komen.
Spijtig dat alles nog in het Chinees is, ik wil wel graag weten wat de vrouwenstem allemaal zit uit te kramen. Zelfde met de app, al heb ik stappen op Youtube gevolgd en is het nu 90%naar het Engels vertaald. Wel vervelend dat de smartphone dan ook in systeemtaal Engels moet staan want in het Nederlands gaat de app raar genoeg terug in het Chinees staan...
Waarom werkt Xiaomi niet aan de Engelse vertalingen? Ze doen dit toch wel voor de Xiaomi smartphones?
Nog een klein minpuntje. Ik heb spotcleaning in de keuken geprobeerd, ik had kruimels gemorst. Dus ik heb de robot van zijn laadstation gehaald en daar laten spotcleanen. Hij vond achteraf zijn weg niet meer terug naar het laadstation dat in de woonkamer staat!??
Er moet ook een goed wifi signaal in heel het huis zijn voor hem goed te bedienen, in de keuken is het wifi signaal niet optimaal dus ik kon de xiaomi niet "sturen" via remote control op de app naar zijn laadstation.
Ik heb de indruk dat hij de laadstation met zijn radar echt moet "zien" of vandaar uit vertrekken. Anders weet hij niet waar hij staat. Maar wat is dan het nut van spotcleanen? Niet echt handig dat je hem handmatig naar zijn laadstation moet brengen.
Sweep functie heb ik nog niet geprobeerd? Wat doet dit?
Dus kortom is het een zeer goed apparaat, heel intelligent, handig en goede zuiger. Maar wel een paar minpuntjes.
Spijtig van die misstap met die trap, nu vetrouw ik hem niet meer op het eerste verdiep. Of moet ik een virtual wall strip aan die eerste trede leggen telkens? Werkt dit goed?
Hier is de coverage map van de woonkamer + hal + keuken + wc. Je ziet goed dat de scanner geel goed werkt en dat zijn route intelligent is berekend. Je ziet ook goed de deuren die open staan.