the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik had alleen bij de eerste installatie even moeite om de app en de robot met elkaar te verbinden, zoals ik hier beschrijf.FreeMen schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:20:
...
Bij het eerste gebruik wat twijfels. Hem aan het wifi netwerk hangen ging in eerste instantie prima. Op de oplader gezet en ben toen het huis uit gegaan. 's avond terug gekomen wilde ik hem laten lopen maar de app herkende de R95 niet meer. 3x opnieuw gepoogd hem te herverbinden maar helaas. Ik heb 3 wifi ap's in huis waarvan 1 op 5ghz. De robot en telefoon verbonden aan de 2.4ghz en dat ging prima. Tijdens de eerste run merkte ik dat de telefoon regelmatig de verbinding met de R95 verloor en ook de wifi van R95 zelf knipperde vaak.
...
Sindsdien geen enkele keer problemen gehad met verbinding tussen app en Deebot R95.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Nu heb ik zojuist de kaart opnieuw laten opbouwen met de keuken eenmalig voorzien van een "muur". Tevens heb ik de hal deur open gezet om deze ook mee te nemen. Alhoewel de map er nu prima uit zag en de keuken en woonkamer nu 2 aparte zones waren blijkt het toch niet te werken. Zodra de tijdelijke muur weg is blijkt de robot zijn referentie punt te verliezen waardoor hij totaal ergens anders denkt te zijn dan hij is.
Sterker nog, dit punt kan er zeer wel voor zorgen dat hij retour gaat. Het blijkt namelijk dat een rondje zonder de haldeur en/of deur naar de speelkamer open te hebben ook resulteert in een totale desoriëntatie.
Aangezien de deur naar de speelkamer en hal gezien het temperatuur verschil vaak dicht zijn , gaat dit vrees ik dus totaal niet werken. Ook een virtual wall werkt in deze situatie niet want door zijn desoriëntatie gaat hij er gewoon doorheen met als gevolg dat er gezogen (en dus ook gedweild!) wordt op het kleed terwijl die offlimits is gezet.
Zijn er meer die dit probleem hebben?
Edit: Zelfs eetkamerstoelen die verplaats worden blijken te leiden tot desoriëntatie. Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat dit apparaat zo slim is dat hij er zelfs dom van wordt. Hij oriënteert zich echt teveel op de kaart ipv zijn sensoren. En obv zijn sensoren gaat het ook mis igv metalen zwarten poten, dunne stalen poten en de zwarte bank. De sensoren en ook de laser zien zwart absoluut niet en enkel de bumper zorgt er voor dat het "gezien" wordt. De zwarte konijnenkooi die we sinds vandaag hebben heeft hij 10x geprobeerd vooruit de duwen tijdens de nieuwe mapscan sessie.
Ik ben overtuigd van het nut van een robo stofzuiger en als het even kan ook een dweilfunctie maar de R95 staat op het punt om retour te gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door FreeMen op 08-01-2017 21:03 ]
Anoniem: 59407
Deze problemen met de Xiaomi nog niet tegengekomen. Hij heeft wel iets moeite met metalen poten maar als hij er tegenaan rijdt, merkt ie het en doet ie een schoonmaakrondje om de poot. Daarna staat de poot in de map en houdt hij daar rekening mee.FreeMen schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:20:
Wellicht dat het licht aan het feit dat ik meerdere ap's heb icm 2,4 en 5ghz. Feit is dat op puur 2,4ghz hij bij mij stabiel is maar gecombineerd niet.
Nu heb ik zojuist de kaart opnieuw laten opbouwen met de keuken eenmalig voorzien van een "muur". Tevens heb ik de hal deur open gezet om deze ook mee te nemen. Alhoewel de map er nu prima uit zag en de keuken en woonkamer nu 2 aparte zones waren blijkt het toch niet te werken. Zodra de tijdelijke muur weg is blijkt de robot zijn referentie punt te verliezen waardoor hij totaal ergens anders denkt te zijn dan hij is.
Sterker nog, dit punt kan er zeer wel voor zorgen dat hij retour gaat. Het blijkt namelijk dat een rondje zonder de haldeur en/of deur naar de speelkamer open te hebben ook resulteert in een totale desoriëntatie.
Aangezien de deur naar de speelkamer en hal gezien het temperatuur verschil vaak dicht zijn , gaat dit vrees ik dus totaal niet werken. Ook een virtual wall werkt in deze situatie niet want door zijn desoriëntatie gaat hij er gewoon doorheen met als gevolg dat er gezogen (en dus ook gedweild!) wordt op het kleed terwijl die offlimits is gezet.
Zijn er meer die dit probleem hebben?
Edit: Zelfs eetkamerstoelen die verplaats worden blijken te leiden tot desoriëntatie. Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat dit apparaat zo slim is dat hij er zelfs dom van wordt. Hij oriënteert zich echt teveel op de kaart ipv zijn sensoren. En obv zijn sensoren gaat het ook mis igv metalen zwarten poten, dunne stalen poten en de zwarte bank. De sensoren en ook de laser zien zwart absoluut niet en enkel de bumper zorgt er voor dat het "gezien" wordt. De zwarte konijnenkooi die we sinds vandaag hebben heeft hij 10x geprobeerd vooruit de duwen tijdens de nieuwe mapscan sessie.
Ik ben overtuigd van het nut van een robo stofzuiger en als het even kan ook een dweilfunctie maar de R95 staat op het punt om retour te gaan.
De stofzuiger maakt ook iedere keer een nieuwe map bij het rijden en onthoudt deze dus niet. Nadeel is geen no-go area e.d. maar ik geef toch de voorkeur aan de Xiaomi omdat ik 2x per week de bot aanzet en de ene dag de spullen verplaats en de andere niet. Dan maakt ie tenminste een keer in de week in totaal overal schoon

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Interessante mogelijkheden.fmb schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:10:
[...]
De Deebot R95 onthoudt de kaart. Je doet eenmalig een scan en vervolgens kun je:
* Verschillende ruimtes een naam geven
* Een gebied (willekeurig vormgegeven vlak) als NoGo area aanduiden of een "virtual wall" tekenen waar hij niet voorbij gaat
* Een plek (+- 1 m^2) of een ruimte of alle ruimtes laten schoonmaken
* Meerdere schema's aanmaken (bijvoorbeeld: woonkamer elke ochtend om 7:00, slaapkamer elke zaterdag om 15:00).
Tijdens het schoonmaken bepaalt de Deebot de beste route op basis van de kaart. Als er obstakels zijn die er tijdens de scan niet waren rijdt hij er uiteraard omheen. Ik heb hem nu 2 weken in gebruik en heb 2 keer meegemaakt dat hij vaststond (had een touwtje van kinderspeelgoed vast in de borstel), verder rijdt hij probleemloos rondt. Hij heeft ook geen moeite met een kinderspeelmat met onregelmatige vorm van +- 1 / 1,5 cm hoog. Je ziet dat hij van richting veranderd af en toe, maar weet altijd weer zijn positie te herstellen.
Vandaag heb ik een nieuwe scan laten maken omdat de vorige scan bij spiegelkastdeuren een vreemd resultaat had gegegeven (door de spiegel denkt de Deebot R95 bij het scannen dat de ruimte veel groter is).Had de Deebot R95 tijdens het stofzuigen eigenlijk geen last van
, maar de kaart van het huis zag er raar uit. Opgelost door tijdens de scan een stuk vuilniszak onderaan de deur te plakken.
Nu kan mijn Neato niet zomaar naar een andere ruimte omdat er een kinderhekje is, maar stel dat je die 1x per week weghaalt en de deur open laat staan dan kan hij hier prima werken. Dit zijn softwarematige zaken, qua hardware hoeven er geen aanpassingen gedaan te worden.
De R95 gereset, alles laten staan zoals het altijd staat een de deur naar de hal dicht gelaten. Kaart opnieuw laten opmaken. Kaart ziet er prima uit maar bij de eerste de beste run is hij na 5 meter al weer de weg kwijt.
Stuur ik hem terug naar zijn lader kan hij hem totaal niet vinden dus heb ik hem opgepakt en in de buurt van de lader gezet. Eindelijk vind jij hem maar verplaats het laadpunt op de kaart vervolgens naar de andere kant van de kamer 😣.
Ik snap er niets van, in het begin werkte alles feilloos maar nu is het één groot drama. Ik heb alle sensoren schoon gemaakt maar dat lijkt ook niet te helpen. Van de andere kant, de kaart wordt prima opgebouwd dus daar lijkt het niet aan te liggen maar wat dan....
Ga het nog één keer proberen maar de kans dat hij retour gaat is inmiddels 99%.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 09-01-2017 17:14 ]
Ergens kan ik me voorstellen dat zo'n robot denkt: als ik 5 meter van het basisstation vandaan rijdt, dan kost het me ook 5 meter (of meer) om weer terug te rijden. Als je hem met de hand verplaatst, dan is dat in zijn ogen niet logisch. Daarom denkt hij misschien dat het basisstation ergens anders is, hij wil toch minimaal die 5 meter rijden.FreeMen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:13:
Stuur ik hem terug naar zijn lader kan hij hem totaal niet vinden dus heb ik hem opgepakt en in de buurt van de lader gezet. Eindelijk vind jij hem maar verplaats het laadpunt op de kaart vervolgens naar de andere kant van de kamer 😣.
Het is maar een theorie, maar ik heb sterk de indruk dat robots er niet van houden om handmatig verplaatst te worden.
Ik heb nu zelf ook al een keer gehad dat hij niet meer wist hij terug naar het basistation moest komen. En het feit dat ik hem niet kan bereiken omdat hij offline is, is een beetje jammer, maar lijkt opgelost. Ik geef hem nog een weekje, anders gooi ik hem op marktplaats.grun93 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:36:
[...]
Ergens kan ik me voorstellen dat zo'n robot denkt: als ik 5 meter van het basisstation vandaan rijdt, dan kost het me ook 5 meter (of meer) om weer terug te rijden. Als je hem met de hand verplaatst, dan is dat in zijn ogen niet logisch. Daarom denkt hij misschien dat het basisstation ergens anders is, hij wil toch minimaal die 5 meter rijden.
Het is maar een theorie, maar ik heb sterk de indruk dat robots er niet van houden om handmatig verplaatst te worden.
And Bob's your uncle ...
Vervelend dat je zulke problemen hebt. Zou haast denken dat hij defect is, hier doet de Deebot R95 het veel beter. Bij mij ziet hij stoelpoten ook niet allemaal. Dan botst hij ertegenaan en rijdt eromheen.FreeMen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:13:
Inmiddels lijkt het probleem van desoriëntatie een totale climax te zijn geworden.
De R95 gereset, alles laten staan zoals het altijd staat een de deur naar de hal dicht gelaten. Kaart opnieuw laten opmaken. Kaart ziet er prima uit maar bij de eerste de beste run is hij na 5 meter al weer de weg kwijt.
...
Ga het nog één keer proberen maar de kans dat hij retour gaat is inmiddels 99%.
Als je een ruimte laat schoonmaken, gaat de Deebot R95 er dan wel met een mooie zigzag beweging doorheen? Hier trekt hij echt mooie "baantjes" met een beetje overlap. Ziet er steeds heel logisch uit.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Verplaatsen vind de Deebot R95 niet fijn, maar soms moet je hem wat optillen als hij onverhoopt vast staat. Zelf als je hem niet precies op dezelfde plek en met dezelfde orientatie terugzet vind hij bij mij meestal de weg wel weer.grun93 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:36:
[...]
Ergens kan ik me voorstellen dat zo'n robot denkt: als ik 5 meter van het basisstation vandaan rijdt, dan kost het me ook 5 meter (of meer) om weer terug te rijden. Als je hem met de hand verplaatst, dan is dat in zijn ogen niet logisch. Daarom denkt hij misschien dat het basisstation ergens anders is, hij wil toch minimaal die 5 meter rijden.
Zo niet: oppakken en terugzetten op het charge-station. Hiervan weet de Deebot waar deze staat en daardoor weet de Deebot ook weer waar hij is
En op mijn wishlist:Binnetie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:22:
[...]
Interessante mogelijkheden.
Nu kan mijn Neato niet zomaar naar een andere ruimte omdat er een kinderhekje is, maar stel dat je die 1x per week weghaalt en de deur open laat staan dan kan hij hier prima werken. Dit zijn softwarematige zaken, qua hardware hoeven er geen aanpassingen gedaan te worden.
* niet alleen een "spot" maar een vlak kunnen laten schoonmaken. Als ik er nu teveel rommel ligt (meestal broodkruimels als de kids gegeten hebben) moet ik de Deebot R95 een aantal spots naast elkaar laten schoonmaken. Zou handig zijn als ik gewoon eenvlak kan tekenen op de kaart.
* aanpassen automatisch herkende ruimtes: bijvoorbeeld samenvoegen of juist splitsen of de grens tussen 2 ruimtes wijzigen
* aanpassen volume van (geluid)meldingen
Hier hebben ze goede accu's: http://www.ibatteries.eu/...=page&group_id=22&lang=NLharley schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:09:
Iemand ervaringen met imitatie vervangingsaccu's voor de rooma 780 ? Mijne houdt het nu amper een half uurtje vol helaas
Tip: Neem Li-Ion. Deze heb ik nu sinds augustus 2015. Capaciteit is veel hoger dan de standaard Ni-Mh accu's. Diep ontladen is ook onmogelijk wat ik een groot voordeel vind.
Origineel kan je zelfs geen Li-Ion accu's krijgen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ja en nee, zolang hij zijn oriëntatie behoud doet hij dat prima echter zodra hij hem kwijt is niet meer.fmb schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:44:
[...]
Vervelend dat je zulke problemen hebt. Zou haast denken dat hij defect is, hier doet de Deebot R95 het veel beter. Bij mij ziet hij stoelpoten ook niet allemaal. Dan botst hij ertegenaan en rijdt eromheen.
Als je een ruimte laat schoonmaken, gaat de Deebot R95 er dan wel met een mooie zigzag beweging doorheen? Hier trekt hij echt mooie "baantjes" met een beetje overlap. Ziet er steeds heel logisch uit.
Echter, zojuist hem nog één kans gegeven in een kleinere afgebakende ruimte (hele kamer duurde mij te lang voor een laatste kans...). Deze keer had ik hem ook maar zijn eerste standaard run laten afmaken die hij doet als hij klaar is met de kaart. En zowaar, hij deed zijn eerste rondje feilloos. Nog een handmatige run gedaan met een virtual wall en de deur naar de hal open (was dicht bij scannen) en werderom feilloos!
Zojuist de hele benedenverdieping weer opnieuw in kaart laten brengen + eerste run laten doorlopen en dat is helemaal goed gegaan.
Ik vermoed dat het afbreken van de eerste run na het opmaken van de kaart wel eens het probleem kan zijn. De laatste keren had ik telkens die eerste run onderbroken maar de allereerste keer niet. De eerste keer werkte alles prima en de keren erna niet. Lijkt dus een duidelijk patroon.
Hij is nu leeg dus morgen nog wat testen maar ik ben weer een stuk positiever gestemd.
Mocht ik hem houden dan zijn dat ook zeker punten die op mijn wensenlijst staan. De eerste is overigens wel te doen, clean de geselecteerde ruimte + 2 a 3 virtual walls en het moet lukken. Jouw optie is wel makkelijk uiteraard.fmb schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:51:
[...]
En op mijn wishlist:
* niet alleen een "spot" maar een vlak kunnen laten schoonmaken. Als ik er nu teveel rommel ligt (meestal broodkruimels als de kids gegeten hebben) moet ik de Deebot R95 een aantal spots naast elkaar laten schoonmaken. Zou handig zijn als ik gewoon eenvlak kan tekenen op de kaart.
* aanpassen automatisch herkende ruimtes: bijvoorbeeld samenvoegen of juist splitsen of de grens tussen 2 ruimtes wijzigen
Daarnaast mag de update ook wel een "randen schoonmaak" optie bevatten + de mogelijkheid om je (meerdere) kaart (en) op de server op te slaan. Ik had hem uit gezet om hem schoon te maken en weg kaart. De optie om hem terug te halen werkte bij mij niet (3x geprobeerd maar helaas).
Maar ik heb nu een paar keer gehad dat ik toch nèt niet al het kinderspeelgoed opgeruimd had en dat de iLife vastgelopen is op een touwtje of blokje lego. Met name het touwtje heeft ervoor gezorgd dat ik het rechter wieltje compleet heb moeten demonteren om de boel los te kunnen peuteren.
Misschien moet ik toch nog maar een paar jaar wachten voordat ik weer een robotstofzuiger los ga laten (lees: minder rondslingerende troep in de kamer
Wel moet ik middels een klein plakbandje de borstelrotor fixeren, anders valt deze te ver naar beneden en komt dat tegen het gele afdekklepje aan wat een rot geluid maakt (lastig te omschrijven).
Verder draait hij nog elke morgen.
Tot 2 x toe had hij trek in mijn Macbook oplader, maar voor de rest 0 problemen
Elke keer weer verbaast moet hoeveel stof hij "thuis" komt..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik heb gisteren wat heen en meer gemaild met Neato en een aantal van de mogelijkheden doorgegeven. Qua software moet het kunnen. Eventueel de smartphone app de plattegronden laten bewaren indien de Neato zelf te weinig geheugen heeft.fmb schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:51:
[...]
En op mijn wishlist:
Als reactie kreeg ik terug dat het doorgegeven hebben en niet weten of dit er gaat komen. Ze (helpdesk volgens mij) weten blijkbaar heel kort van de te voren wat de ontwikkelaars voor nieuws hebben verzonnen.
Van Neato:
Dat zijn allemaal fantastische ideeën.
De functie waar een Neato zijn kaart verwijderd na een schoonmaak beurt is wel erg fundamenteel voor een Neato.
Dit is al zo sinds de eerste Neato van 5 jaar geleden.
Ik weet niet hoe moeilijk het is om dit er zomaar uit te halen.
Maar met het filmpje dat u mij heeft laten zien denk ik niet dat Neato voor de rest niets gaat doen met de mapping functie.
Het zou ontzettend handig zijn om de dingen te kunnen doen die u voorslaat, maar ik denk dat het wel even gaat duren voordat er iets ge-implemented gaat worden, als er op het moment überhaupt plannen voor zijn.
Zoals ik al zei, Neato laat ons daar helaas niet veel van weten.
Ik zal de ideeën in elk geval doorgeven.
Wat zouden jullie aanraden om een mooi en schoon huis te realiseren?
Is dat het 'schranken'? Ik heb dat ook af en toe, ik maak hem dan schoon maar dat werkt soms wel/soms niet.Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:15:
Wel moet ik middels een klein plakbandje de borstelrotor fixeren, anders valt deze te ver naar beneden en komt dat tegen het gele afdekklepje aan wat een rot geluid maakt (lastig te omschrijven).
Kun je een foto maken? Dan ga ik dat ook proberen.
Weet niet wat 'schranken' is maar het maakt zo'n irritant geluidI-King schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:58:
[...]
Is dat het 'schranken'? Ik heb dat ook af en toe, ik maak hem dan schoon maar dat werkt soms wel/soms niet.
Kun je een foto maken? Dan ga ik dat ook proberen.
Kgggoe kgggoe kggooe zoiets
Hard genoeg om wakker van te worden iig

Goede tip! Mijn a4 maakt ook lawaai, zal dit eens proberen.Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:08:
[...]
Weet niet wat 'schranken' is maar het maakt zo'n irritant geluid
Kgggoe kgggoe kggooe zoiets![]()
Hard genoeg om wakker van te worden iig
[afbeelding]
Baal er behoorlijk van, want we zijn erg blij met het fenomeen robotstofzuiger.
Symptonen: Na op de CLEAN knop te drukken rijdt hij (heel) kort vooruit en lijkt dan vol op de rem te gaan staan. Vervolgens draait de stofzuiger 180 graden en na een piepje verandert het lampje van groen naar rood.
Heb al een en ander schoongemaakt. Ook de bumper los gemaakt en schoongemaakt. Niks heeft geholpen. Iemand suggesties van wat ik zou kunnen doen.
Beeldmateriaal (VVS-alert!) van het probleem (sorry voor de aardappelkwaliteit):
YouTube: ilife a4 error
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Middelste wieltje schoonmaken; zie: Roamor in "Robotstofzuigers"DeTjuk schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:07:
Heb al een en ander schoongemaakt. Ook de bumper los gemaakt en schoongemaakt. Niks heeft geholpen. Iemand suggesties van wat ik zou kunnen doen.
Vrijwel zeker dat dat het is.
Ja, die had ik al gevonden. En, weliswaar vergeten te melden, ook al schoongemaakt.Roamor schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Middelste wieltje schoonmaken; zie: Roamor in "Robotstofzuigers"
Vrijwel zeker dat dat het is.
Geen succes.
Dat wieltje heeft toch ook nergens electronisch contact mee? Is gewoon een ijzeren staafje wat wat rond draait. Ding waarin wieltje zelf zit gedrukt zou misschien wel iets kunnen detecteren qua weerstand... maar ook dat betwijfel ik.
Hmm, okay een verstopte sensor.... Dan gaan we daar nog een keer nauwkeurig naar kijken.I-King schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:06:
Onder het wieltje zit nog een sensor, die houdt denk ik verplaatsing bij. Als die geen goed zicht heeft op het wieltje door stofophoping gaat hij bovenstaand gedrag vertonen. Ik had het na 3 maanden, vrienden ook identiek hetzelfde na 2 maanden.
Zodra ik meer weet, laat ik het hier wel horen.
*update*
Dat er onder het draaiende wieltje nog een sensor zit is me nu wel duidelijk.
Je kunt naast het wieltje zelf ook nog het complete draaigedeelte eruit trekken. Dat kwam ik tegen in een andere youtube video, zie vanaf 1.30 ongeveer. Dit gedeelte zag er bij mij al goed uit wegens eerdere schoonmaak actie. Ook dat heeft mijn probleem dus niet kunnen oplossen.
Inmiddels al een paar keer contact gehad met gearbest en uiteindelijk aangegeven dat ik gebruik zou willen maken van de garantie. Nu is het al een paar dagen stil... Misschien dat ze te druk zijn met Chinees nieuwjaar vieren (is dat ook niet rond deze tijd?) We wachten rustig af.
Vanaf 1.30
[ Voor 42% gewijzigd door DeTjuk op 01-02-2017 12:11 ]
Vandaag een aantal tests gedraaid en de R95 loopt weer helemaal perfect. Lijkt toch echt gelegen te hebben aan het afbreken van de eerste run! Hij herkent nu ook prima ruimtes zonder de weg kwijt te raken als de deur dicht is. Ook virtual walls werken naar behoren.FreeMen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:24:
[...]
Ja en nee, zolang hij zijn oriëntatie behoud doet hij dat prima echter zodra hij hem kwijt is niet meer.
Echter, zojuist hem nog één kans gegeven in een kleinere afgebakende ruimte (hele kamer duurde mij te lang voor een laatste kans...). Deze keer had ik hem ook maar zijn eerste standaard run laten afmaken die hij doet als hij klaar is met de kaart. En zowaar, hij deed zijn eerste rondje feilloos. Nog een handmatige run gedaan met een virtual wall en de deur naar de hal open (was dicht bij scannen) en werderom feilloos!
Zojuist de hele benedenverdieping weer opnieuw in kaart laten brengen + eerste run laten doorlopen en dat is helemaal goed gegaan.
Ik vermoed dat het afbreken van de eerste run na het opmaken van de kaart wel eens het probleem kan zijn. De laatste keren had ik telkens die eerste run onderbroken maar de allereerste keer niet. De eerste keer werkte alles prima en de keren erna niet. Lijkt dus een duidelijk patroon.
Hij is nu leeg dus morgen nog wat testen maar ik ben weer een stuk positiever gestemd.
Al met al heeft de 1% het gewonnen van de 99%
Morgen eens de dweilfunctie uitproberen.
Fijn om te horen!FreeMen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:37:
[...]
Vandaag een aantal tests gedraaid en de R95 loopt weer helemaal perfect. Lijkt toch echt gelegen te hebben aan het afbreken van de eerste run! Hij herkent nu ook prima ruimtes zonder de weg kwijt te raken als de deur dicht is. Ook virtual walls werken naar behoren.
Al met al heeft de 1% het gewonnen van de 99%![]()
Morgen eens de dweilfunctie uitproberen.
In mijn geval ging het over de Deebot R95 :-)Binnetie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:45:
[...]
Ik heb gisteren wat heen en meer gemaild met Neato en een aantal van de mogelijkheden doorgegeven. Qua software moet het kunnen. Eventueel de smartphone app de plattegronden laten bewaren indien de Neato zelf te weinig geheugen heeft.
Als reactie kreeg ik terug dat het doorgegeven hebben en niet weten of dit er gaat komen. Ze (helpdesk volgens mij) weten blijkbaar heel kort van de te voren wat de ontwikkelaars voor nieuws hebben verzonnen.
Van Neato:
[...]
Daar was ik me van bewust, maar bedoelde dat de mogelijkheden puur softwarematig zijn en deze ook voor andere robots gebruikt kunnen worden.
Ik had goede hoop en alles leek weer prima maar helaas. De R95 heeft echt overduidelijk een te hoog afhankelijkheidsgehalte van zijn standaard kaart. Ik heb 2 type stoelen (2 triptraps en 2 gewone) en bij het opmaken van de kaart stonden ze op een bepaalde volgorde. Nu is er één triptrap aan de voorkant van de tafel blijven staan en de andere 3 stonden in een andere volgorde aan de tafel. Gevolg, R95 is totaal gedesoriënteerd en denkt dat hij heel ergens anders is.
Ik vind dit erg slecht voor een product van EUR 500. I
Twee opties:
1) Retour sturen en gaan voor de DM88, het kleinere broertje. Alles is hetzelfde muv dat die (zover ik heb kunnen terugvinden) de kaart bij elke run op maakt waardoor een virtual wall geen optie is maar dat is wellicht beter dan dit.
2) De gebieden waar hij moeite mee heeft standaard een virtual wall omheen zetten en alleen laten cleanen als we alle stoelen weghalen. Op zich een optie maar ik wil dit eigenlijk niet accepteren...
Klinkt toch alsof er een probleem is. Dit is inderdaad teleurstellend!FreeMen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:32:
[...]
Ik had goede hoop en alles leek weer prima maar helaas. De R95 heeft echt overduidelijk een te hoog afhankelijkheidsgehalte van zijn standaard kaart. Ik heb 2 type stoelen (2 triptraps en 2 gewone) en bij het opmaken van de kaart stonden ze op een bepaalde volgorde. Nu is er één triptrap aan de voorkant van de tafel blijven staan en de andere 3 stonden in een andere volgorde aan de tafel. Gevolg, R95 is totaal gedesoriënteerd en denkt dat hij heel ergens anders is.
Twee opties:
1) Retour sturen en gaan voor de DM88, het kleinere broertje. Alles is hetzelfde muv dat die (zover ik heb kunnen terugvinden) de kaart bij elke run op maakt waardoor een virtual wall geen optie is maar dat is wellicht beter dan dit.
2) De gebieden waar hij moeite mee heeft standaard een virtual wall omheen zetten en alleen laten cleanen als we alle stoelen weghalen. Op zich een optie maar ik wil dit eigenlijk niet accepteren...
In jouw geval zou ik dit voorleggen aan je leverancier en een ander exemplaar vragen.
Ik heb de ruimtescan laten maken met een zo leeg mogelijke ruimte: stoelen op tafels, paar spiegels afgeplakt, al het speelgoed van de grond en ook 2 triptraps van de grond.
Mijn Deebot R95 heeft gelukkig een enkele moeite met wijzigingen: als er een triptrap anders staat of speelgoed op een andere plek dan botst hij er wel zachtjes tegenaan maar rijdt er daarna netjes omheen.
Enige waar ik tegenaanliep is dat de eettafel met 6 eetstoelen lastig is. Hij past net tussen de stoelpoten door en soms doet hij er erg lang over om weer onder de tafel vandaan te komen; de stoelen zijn net een doolhof
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 11-01-2017 21:47 ]
Zo als bij jou zou het inderdaad moeten zijn. Maar helaas, bij mij gaat het echt mis als er iets staat wat er niet stond bij het opmaken van de kaart. Eén onverwachte botsing gaat nog maar als er dan vrij snel een tweede volgt is het leed geleden. Tafels zonder stoelen er onder en dan scannen is hopeloos, zodra ze er wel staan en hij moet zijn rondje maken is hij compleet de weg kwijt.fmb schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:44:
[...]
Klinkt toch alsof er een probleem is. Dit is inderdaad teleurstellend!
In jouw geval zou ik dit voorleggen aan je leverancier en een ander exemplaar vragen.
Ik heb de ruimtescan laten maken met een zo leeg mogelijke ruimte: stoelen op tafels, paar spiegels afgeplakt, al het speelgoed van de grond en ook 2 triptraps van de grond.
Mijn Deebot R95 heeft gelukkig een enkele moeite met wijzigingen: als er een triptrap anders staat of speelgoed op een andere plek dan botst hij er wel zachtjes tegenaan maar rijdt er daarna netjes omheen.
Enige waar ik tegenaanliep is dat de eettafel met 6 eetstoelen lastig is. Hij past net tussen de stoelpoten door en soms doet hij er erg lang over om weer onder de tafel vandaan te komen; de stoelen zijn net een doolhofHeb daarom de tafel maar als nogo area gemarkeerd.
Zojuist nog een testje gedaan, klein bankje waarvan hij de poten continue niet blijkt te herkennen bij het scannen (ondanks dat ze niet zwart zijn en ca 6 cm dik ..) was al weer genoeg om binnen 3 banen zijn oriëntatie te verliezen.
Zojuist gebeld met BOL, hij mag bij uitzondering (ja ja...kuch wet kuch) retour

Ik ga mij nog eens verdiepen in de types. De Deebot DM88 lijkt me wel een geschikte vervanger, geen standaard kaart dus ook geen desoriëntatie meer. De nadelen neem ik wel voor lief.
Hoe goed werkt de dweilfunctie eigenlijk? Was eigenlijk één van de primaire functie waarvoor ik voor de R95 ging maar met al die rare kuren heb ik het dweilen nooit aan gedurfd. Ik snap dat het geen schrobber is maar als je hem 2 a 3x in de week laat dweilen dan zou hij de boel toch aardig schoon moeten houden lijkt me? Zeker in vergelijk met 1x in de 2 a 3 maanden die wij nu doen (we haten dweilen....

[ Voor 4% gewijzigd door FreeMen op 11-01-2017 22:28 ]
De dweilfunctie werkt wel, maar is wat eenvoudige dan ik had verwacht. Je klikt een reservoir met water en speciale dweil onder de deebot. Het reservoir druppelt langzaam leeg, je moet er dus bij zijn om dweilen te starten en liefst ook bij het beëindigen. De dweil wordt altijd wel wat viezig, dus er wordt vuil opgepikt 😉FreeMen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:25:
[...]
...
Hoe goed werkt de dweilfunctie eigenlijk? Was eigenlijk één van de primaire functie waarvoor ik voor de R95 ging maar met al die rare kuren heb ik het dweilen nooit aan gedurfd. Ik snap dat het geen schrobber is maar als je hem 2 a 3x in de week laat dweilen dan zou hij de boel toch aardig schoon moeten houden lijkt me? Zeker in vergelijk met 1x in de 2 a 3 maanden die wij nu doen (we haten dweilen....)
Kijk ook naar de Xiaomi, zeker een aanrader. Lijkt wel alsof ik er aandelen in heb (helaas niet) maar het apparaat werkt echt fantastisch. Geen gedoe met spullen op een bepaalde plek, mapt gewoon iedere keer opnieuw en werkt ongeacht waar de spullen staanIk ga mij nog eens verdiepen in de types. De Deebot DM88 lijkt me wel een geschikte vervanger, geen standaard kaart dus ook geen desoriëntatie meer. De nadelen neem ik wel voor lief.
Lijkt wel een defect, mijn indeling wijzigt ook regelmatig. (losse prullebak, groot kinder speelgoed, mand met tassen, soms zet ik stoelen op tafel bij dweilen (ook bij scan gedaan trouwens, dat wel), de kerstboom is weg etc. Daar doet hij niet moeilijk van.FreeMen schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:32:
[...]
Twee opties:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Welke heb jij? Ik zie de mi die werkt ook met laser maar dan zonder het opslaan van de map. Wel jammer dat deze niet dweilt.Anoniem: 59407 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:32:
[...]
Kijk ook naar de Xiaomi, zeker een aanrader. Lijkt wel alsof ik er aandelen in heb (helaas niet) maar het apparaat werkt echt fantastisch. Geen gedoe met spullen op een bepaalde plek, mapt gewoon iedere keer opnieuw en werkt ongeacht waar de spullen staan
Hoe werkt het bij de robots die automatisch terug gaan naar hun lader als je ze een specifieke ruimte wel laten cleanen? Moet je ze dan weer zelf manueel heen rijden of niet je ze oppakken en daar neer zetten. Ik vraag me namelijk af hoe deze zijn weg terug vind. Zelfde vraag met spot cleaning eigenlijk.
Er is er maar 1 van Xiaomi. Dat ie niet dweilt is jammer maar dat neem ik voor lief. Las dat je er dan ook bij moet zijn omdat ie druppelt op de dweil en je anders een plas hebt als je het reservoir in de ochtend vult en hij in de middag gaat, dan kan ik het bijna zelf doenFreeMen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:19:
[...]
Welke heb jij? Ik zie de mi die werkt ook met laser maar dan zonder het opslaan van de map. Wel jammer dat deze niet dweilt.
Hoe werkt het bij de robots die automatisch terug gaan naar hun lader als je ze een specifieke ruimte wel laten cleanen? Moet je ze dan weer zelf manueel heen rijden of niet je ze oppakken en daar neer zetten. Ik vraag me namelijk af hoe deze zijn weg terug vind. Zelfde vraag met spot cleaning eigenlijk.
Als ie zelf rijdt onthoudt ie de route en rijdt ie na afloop op de route zelf terug. Hij ontwijkt dan alles wat eerder is gemapt. Als ik m boven zet, waar de oplader niet staat, dan zet ik m na afloop gewoon tegen de lader aan. Je kan m er ook voor zetten en dan home drukken maar dat duurt me te lang.... Sinds kort kan je ook zelf rijden. Als je dat doet vanaf de oplader kan hij ook zelf weer terug. Als ie maar is vertrokken vanaf de oplader. En ja, zelf rijden is cool
Ik kan ook naar een plek rijden, daar spot cleanen en dan weer zelf terug laten rijden. Dat doet ie niet als ik m op de te spot cleanen plek zet. Dan vindt ie de weg niet terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 59407 op 12-01-2017 22:06 ]
Ah thanks, verhelderend. De R95 was daar wel makkelijk, op de map aanklikken waar hij moest spotcleanen of welke ruimte hij moest doen en klaar. Nou ja, als hij onderweg niet de weg kwijt was.Anoniem: 59407 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:04:
[...]
Er is er maar 1 van Xiaomi. Dat ie niet dweilt is jammer maar dat neem ik voor lief. Las dat je er dan ook bij moet zijn omdat ie druppelt op de dweil en je anders een plas hebt als je het reservoir in de ochtend vult en hij in de middag gaat, dan kan ik het bijna zelf doen
Als ie zelf rijdt onthoudt ie de route en rijdt ie na afloop op de route zelf terug. Hij ontwijkt dan alles wat eerder is gemapt. Als ik m boven zet, waar de oplader niet staat, dan zet ik m na afloop gewoon tegen de lader aan. Je kan m er ook voor zetten en dan home drukken maar dat duurt me te lang.... Sinds kort kan je ook zelf rijden. Als je dat doet vanaf de oplader kan hij ook zelf weer terug. Als ie maar is vertrokken vanaf de oplader. En ja, zelf rijden is cool
Ik kan ook naar een plek rijden, daar spot cleanen en dan weer zelf terug laten rijden. Dat doet ie niet als ik m op de te spot cleanen plek zet. Dan vindt ie de weg niet terug.
Dat er geen map in zit heeft dus ook weer zo zijn voordelen, pak hem op, zet hem op een andere verdieping en laat maar gaan. Bij de R95 moet je dan weer alles laten scannen maar vervolgens ook weer de beneden verdieping opnieuw.
Vwb het dweilen besef ik me dat ik erbij moet zijn, geen probleem wat dat betreft maar het zelf doen komt er gewoon te weinig van, vandaar.
Alles heeft zijn voor en nadeel zullen we maar zeggen.
Xiaomi is al met all ook behoorlijk aan de prijs voordat je hem thuis hebt. Ik zag hem op gearbest voor EUR 344 + 64 transport + xxx? douane kosten. Toch best een flinke prijs zo tegen de eur 500 schat ik.
Ik kwam zojuist ook nog de Zoef Sien tegen voor EUR 250, kan ook dweilen volgens hetzelfde principe, zit een virtual wall toren en AB bij en is met 55db extreem stil. Nederlandse makelaardij en krijgt erg goede kritieken op bol.com. Tandje hoger staat de sjaan voor EUR 400 die ook met de app werkt zoals de DM88 maar mist een virtual wall. Enige wat mij op valt is dat deze beide geen borstel hebben maar alleen een zuig opening, lijkt me dat dat toch minder goed het vuil los maakt al krijgen ze wel goede "zuig" recensies
[ Voor 13% gewijzigd door FreeMen op 13-01-2017 00:07 ]
Bij mij vindt hij zijn weg wel terug naar het oplaadstation, het duurt wat langer, omdat hij niet weet waar hij is, maar hij vindt hem wel.Anoniem: 59407 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:04:
[...]
Op AliExpress zo'n 310,- incl. shipping. Douanekosten; reken op zo'n 60eFreeMen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:33:
[...]
Xiaomi is al met all ook behoorlijk aan de prijs voordat je hem thuis hebt. Ik zag hem op gearbest voor EUR 344 + 64 transport + xxx? douane kosten. Toch best een flinke prijs zo tegen de eur 500 schat ik.
Leuk ding maar heeft ook mindere kanten. Zo is de zuigkracht 1.000pa, Xiaomi heeft 1.800pa (!). Xiaomi heeft ook virtuele wall, of eigenlijk magneetstrip maar die moet je er los bij kopen en kan er natuurlijk minder mooi uit zien.... Geluid weet ik niet, ik zet 'm altijd op maximaal, ben toch niet thuisFreeMen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:33:
Ik kwam zojuist ook nog de Zoef Sien tegen voor EUR 250, kan ook dweilen volgens hetzelfde principe, zit een virtual wall toren en AB bij en is met 55db extreem stil. Nederlandse makelaardij en krijgt erg goede kritieken op bol.com. Tandje hoger staat de sjaan voor EUR 400 die ook met de app werkt zoals de DM88 maar mist een virtual wall. Enige wat mij op valt is dat deze beide geen borstel hebben maar alleen een zuig opening, lijkt me dat dat toch minder goed het vuil los maakt al krijgen ze wel goede "zuig" recensies
De dure apparaten hebben allemaal wel borstels dus dat zet mij aan het twijfelen. De r95 maakte ons kleed perfect schoon en trok er veel vuil uit met de borstels, vraag is hoe goed een zuiger werkt daar op.
Ach ja, hij mag binnen 14 dagen toch terug met een max risico van 10% als hij "beschadigd" retour gaat binnen die termijn. Eerst even wachten tot mijn geld retour is.
[ Voor 15% gewijzigd door FreeMen op 13-01-2017 23:17 ]
Xiaomi heeft zeker een borstel, die zoef niet.FreeMen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:57:
Klinkt op zich goed, 61db is prima. Ik dacht dat de xioami ook een borstel had maar kennelijk dus niet.
Dat is een de rebrand van de seebest d730 (uit China).FreeMen schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:33:
[...]
Ah...thanks!!Kasj schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:49:
[...]
Dat is een de rebrand van de seebest d730 (uit China).
Whelp, 142 euro @ gear best...
[ Voor 8% gewijzigd door FreeMen op 15-01-2017 00:37 ]
Na veel, heel veel recensie en ervaringen gelezen te hebben is mij duidelijk dat de "slimme" robots het toch nog net niet zijn in de prijsklasse tot €500. De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen zeker niet icm meerprijs. De ervaring die ik had met de r95 worden op internet veelal gedeeld maar ervaringen hier zijn gelukkig ook positiever. De dm82 heeft dezelfde prestaties als de r95 en dat was ik zeer tevreden over.
De xioami mi wordt overal wel erg goed ontvangen maar ik had nog een waardebon van bol waardoor het prijsverschil met de m82 mij toch te groot werd.
Vwb het wissen kijk ik naar een irobot 390t, maar dat is voor ook later.
http://www.gearbest.com/c...nces/pp_357188.html?wid=3
[ Voor 43% gewijzigd door Daannn1987 op 16-01-2017 09:49 ]
Nou zijn er tientallen topics op Internet te vinden met dezelfde melding ('Please open my dirt bin & push switch DOWN to ON'), waar in de meeste gereageerd wordt dat de accu vervangen moet worden. (Heldere foutmelding dan he.) Maar blijkbaar is er in sommige gevallen iets anders aan de hand, want een aantal gebruikers schrijven dat een nieuwe accu niet helpt. Dus vind ik het wat zonde om onnodig zo'n ding à 50,- te bestellen.
Nu vind ik het best vroeg om na twee jaar de accu al te moeten afschrijven? Hij loopt gemiddeld anderhalve keer in de week, dat betekent hier zo'n vier à vijf keer laden, dus 200x tot nu toe.
Iemand een idee?
Controleer goed of dat de opvangbak nadat je hem terug hebt geduwt niet toevallig weer omhoog flipt. Dit probleem hebben wij een tijd terug gehad. Oorzaak hiervan was dat er vuil was komen te zitten tussen de button die controleert of dat de opvangbak omhoog of omlaag staat. Zorg ook dat de ruimte waar je de opvangbak in plaatst goed hebt schoon gemaakt. Het kwam bij ons voor dat er een stukje kattegrit tussen kwam te zitten waardoor de bak niet meer naar beneden wilde ( logisch)Het Leoh-Paard schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:06:
Weet iemand hoe lang de batterijen van een Neato Botvac (85) mee moeten kunnen gaan? Ik heb het ding nu exact twee jaar, en hij weigert dienst. Ik krijg de melding 'Open de opvang en druk omlaag = AAN'. (Er zit een aan-/uit-schakelaar onder de opvangklep.) De schakelaar omzetten helpt niet; zo gauw hij weer aan staat, komt de melding terug.
Nou zijn er tientallen topics op Internet te vinden met dezelfde melding ('Please open my dirt bin & push switch DOWN to ON'), waar in de meeste gereageerd wordt dat de accu vervangen moet worden. (Heldere foutmelding dan he.) Maar blijkbaar is er in sommige gevallen iets anders aan de hand, want een aantal gebruikers schrijven dat een nieuwe accu niet helpt. Dus vind ik het wat zonde om onnodig zo'n ding à 50,- te bestellen.
Nu vind ik het best vroeg om na twee jaar de accu al te moeten afschrijven? Hij loopt gemiddeld anderhalve keer in de week, dat betekent hier zo'n vier à vijf keer laden, dus 200x tot nu toe.
Iemand een idee?
Ligt het aan mij of kan je de A4 niet (meer) bestellen vanwege de voorraad?Daannn1987 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:27:
Die deebot dm82 is dat niet gewoon een rebrand van de ilife a4? Lijkt er wel enorm op (wel iets andere casing) zelfde afstandsbediening, home, borstels etc... Maar de ilfie a4 is wel een stukje goedkoper
Ik zie "16 pieces left" maar de knop geeft toch "Out of stock" weer
Edit: In de Q&A van het product zag ik dezelfde vraag, maar blijkbaar toch uitverkocht. Nog even geduld

[ Voor 8% gewijzigd door Rido op 16-01-2017 13:39 ]
Heb zelf de A4 en net op Youtube eens wat filmpjes bekeken van de DM82. Volgens mij heb je gelijkDaannn1987 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:27:
Die deebot dm82 is dat niet gewoon een rebrand van de ilife a4? Lijkt er wel enorm op (wel iets andere casing) zelfde afstandsbediening, home, borstels etc... Maar de ilfie a4 is wel een stukje goedkoper
Lijkt er inderdaad errrrg veel op. Had ik niet verwacht. Wel apart, vraag is wie van wie gecopieerd heeft. Ecovacs is geen rebrand merk dus ik heb het gevoel dat het hier om copy-paste gaat.Razer schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Heb zelf de A4 en net op Youtube eens wat filmpjes bekeken van de DM82. Volgens mij heb je gelijkDe gedragingen komen echt voor 100% overeen, de reserve onderdelen zien er hetzelfde uit. Dus goed opgemerkt!
Via amazon.de kost de dm82 maar € 222 geleverd en wel. Het prijsverschil na verkenning van douane kosten valt dan nogal mee.
Gisten eerste run laten doen, doet perfect zijn werk, blijft erg mooi dicht langs de randen met randen modus en de batterij loopt erg lang. Na 2,5 uur vanmorgen maar terug laten gaan naar zijn lader, hij bleef maar gaan 😀. Enig minpuntje is dat hij geen banen patroon kent zoals de r95 en dat hij nooit vind dat ie "klaar" is. Qua gevoel geven banen een beter gevoel dat hij alles gehad heeft. Anderzijds loopt deze zo lang dat hij vast alles wel gehad zal hebben.
Vooralsnog erg tevreden zover je dat kan zijn na 1 test.
En inderdaad ruim 2 uur bezig, ik vind het wel prima... uiterst tevreden
Overigens is er nog een copy / paste, de medion
https://www.amazon.de/MD-...&keywords=MEDION+MD+16192
Welke overigens wel een virtual wall heeft
[ Voor 42% gewijzigd door Daannn1987 op 17-01-2017 08:45 ]
Ah nu out of stock ja.. das wel beetje jammerRido schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:35:
[...]
Ligt het aan mij of kan je de A4 niet (meer) bestellen vanwege de voorraad?
Ik zie "16 pieces left" maar de knop geeft toch "Out of stock" weer
Edit: In de Q&A van het product zag ik dezelfde vraag, maar blijkbaar toch uitverkocht. Nog even geduld
ZOu er bijna nog 1 bestellen voor voorraad of voor boven
Ik ben zelf helaas geen programmeur maar hoe mooi is het als je de enkele tientallen geluiden naar eigen wens kunt veranderen?
Voor de liefhebber een paar bronnen en filmpjes:
YouTube: LG Hom-Bot 3.0 with Darth Vader Audio
http://www.robvanhamersve.../13/lg-hombot-3-wifi-mod/
http://www.roboter-forum.com/archive/index.php/t-6407.html
YouTube: LG HomBot 3 WiFi mod
http://www.linuxmediaserv...0lv-hom-bot-vacuum-robot/
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
We zijn onder de indruk hoe goed hij werkt.
Ik vond/vind het erg onoverzichtelijk welke robotstofzuiger je nu het beste kan kopen.
Uiteindelijk heeft voor ons de prijs de doorslag gegeven of we voor een Chinees gingen of een IRobot of LG.
Dan nog is er veel prijs verschil, we bleven bij ons vooraf ingeschatte bedrag van €100,-
Dan zie je door de bomen het bos nog steeds niet.
Er is dan nog keuze, wil je een zuigende ronddraaiende borstel of alleen een zuigmond.
Aangezien de robot hier kwam voor de haren van de beesten en het zien van vele foto's waar de borstels vol gedraaid zaten met haren gekozen voor de borstelloze.
Belangrijk is wel dat wij geen tapijt hebben liggen.
Uiteindelijk voor de "Pro" gekozen omdat ik vooraf weinig vertrouwen had in de zuigkracht en dacht de dweil als een soort droge "Swiffer" te gebruiken.
Ervaringen:
- Vuil, Bizar hoeveel vuil dat ding bij elkaar weet te vinden.
- Fijn stof, De "Swiffer" droge dweil nog niet hoeven te gebruiken, hij zuigt erg makkelijk fijn stof op.
- Stoten, Op internet zie je foto's dat de stoot rand beschadigd raakt omdat de hij te hard tegen ding aan zou rijden, Ja ook hier is de stootrand zichtbaar "gebruikt" maar ik heb hem nog nooit ergens "hard" tegen aan zien gaan. Wij hebben rondom witte plinten in de woonkamer hier zijn ook geen sporen zichtbaar.
- Drempels, hij rijd makkelijk een drempel op alleen omdat hij nog steeds "schuin" staat van het oprijden van de drempel denk hij dat de "drop" aan de andere kant van de drempel te hoog is (val beveiliging) en rijd dus snel weer terug

- Dom, We hebben prijs bewust voor een domme robot gekozen die dus lukraak rondrijd. Ik vind het meevallen hoe lukraak het is maar ik merk toch dat ik mij irriteer als het voor de 7de keer presteert om precies langs een snippertje te gaan! de irritatie is misschien toch een meerprijs waard.
- Opgeven, de stofzuiger is geen opgever, als hij vast komt te zitten blijft hij proberen door te gaan en eerlijk gezegd mag hij gezien het geslip met zijn wielen over de grond best eerder stoppen. Het laat geen sporen na maar voelt toch niet goed.
- Reservoir, Ja wij hebben 1 hond die veel van binnen naar buiten gaat en 2 katten, De woonkamer met keuken is hier niet groter dan in veel andere woningen en toch dit het reservoir snel vol.
Ik heb hier geen onderzoek naar gedaan bij mijn vergelijkingen of deze grotere reservoirs hebben.
- Reservoir legen, het reservoir uit de Illife halen is een eitje, het openen ervan voelt wat goedkoop, maar het verwijderen van het grove binnenfilter voelt fragiel. Er zitten aardig wat reserve onderdelen in de doos maar dit is juist het gene waarvan ik het idee heb dat ik of ga slopen met eruit halen of iets te enthousiast mee weggooi met het vuil. En deze zit niet extra in de doos.
- Deurmatten, het verbaast mij hoe goed hij toch de deurmatten schoon krijgt.
- Geluid, Mensen klagen dat robotstofzuigers herrie maken, Tja dat doet een gewone stofzuiger ook. Nee het is niet stil in huis en ik zou hem niet in de slaapkamer willen hebben als ik er lig te slapen maar ik kan gewoon t.v. kijken als het geluid 2 tandjes harder zet.
Belangrijk is te weten dat wij geen tapijt hebben, wel parket met groeven, laminaat met groef en tegels.
Ons doel was om niet meer dagelijks te stofzuigen, en daar voldoet hij meer dan volledig aan.
Belangrijkste minpunt is toch de irritatie die ontstaat door zijn domme gedrag, ik had vooraf niet verwacht dit een punt te vinden.
My life is in 2D, How about yours?
Daarnaast vroeg ik me af of de M607 Dirt Devil Spider een kortharige mat van 2cm hoog kan "beklimmen" en die kan stofzuigen zónder de borstels handmatig te moeten verwijderen. Wij hebben 1 mat in het midden van de kamer liggen, en anders zou een robotstofzuider (te) weinig toegevoegde waarde hebben.
Helaas is hij wel enkele keren vast komen te zitten in losse snoeren, waardoor een van de borstels niet meer werkt. Ik heb de robot opengeschroefd om te kijken of er iets kapot is, maar kan helaas niets vinden. Tandwieltjes zijn nog ok, dus mogelijk toch het motortje kapot.
Iemand ervaring hiermee? Of van het vinden van een vervangende motor? Op de motor staat:
RC500-KN/13500/DV
SMHN086603
Over de grond hangende gordijnen, Bolletjes wol en losliggende draden doen voor mijn gevoel iedere robotstofzuiger vastlopen. Je moet je huis wel een klein beetje op inrichten op zo'n ding.
Hier gaat de iLife A4 elke nacht rond 2:30 automatisch aan, weet wel dat 'ie dom is maar hier erger ik me dus ook niet aan. Tenzij je een enkellaags appartement hebt, is dit ook niet wat voor jullie? Wat mij betreft ook het punt van een robotstofzuiger, hij gaat automatisch aan 's nachts en elke ochtend liggen er geen kruimels etc. meer op de vloer.BroederM schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:08:
[...]
Belangrijkste minpunt is toch de irritatie die ontstaat door zijn domme gedrag, ik had vooraf niet verwacht dit een punt te vinden.
Af en toe zet ik 'm dan handmatig aan op een andere verdieping of in de bijkeuken bijvoorbeeld.
Wij knallen hem gewoon aan als we in de tuin gaan werken of iets in die geest, dus tijdstip van starten maakt niet zoveel uit.Fuwor schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Hier gaat de iLife A4 elke nacht rond 2:30 automatisch aan, weet wel dat 'ie dom is maar hier erger ik me dus ook niet aan. Tenzij je een enkellaags appartement hebt, is dit ook niet wat voor jullie? Wat mij betreft ook het punt van een robotstofzuiger, hij gaat automatisch aan 's nachts en elke ochtend liggen er geen kruimels etc. meer op de vloer.
Af en toe zet ik 'm dan handmatig aan op een andere verdieping of in de bijkeuken bijvoorbeeld.
Het verbaast mij gewoon dat ik mij irriteer aan het domme gedrag, dit had ik niet aan zien komen.
Onze woonkamer keuken (enkellaags) is "U-vormig" dan zie je dat hij de oversteek gaat maken van de ene poot van de U naar de andere, dan denk je mooi! lekker even de keuken doen, komt in de hoek en keert 180 graden om weer terug te gaan naar de woonkamer

Natuurlijk als je er niet naar kijkt is het probleem er niet, en heb nog nooit gemerkt dat ik na 2 uur weer thuis kwam en dacht "hé hij heeft helemaal niets in de keuken gedaan"
Maar als je er naar kijkt! je snapt mijn punt.
My life is in 2D, How about yours?
Halloblowk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:02:
[...]
Super dat je het toestel in Zwitserland kan aankopen. Ik heb het toestel via AliExpress gekocht voor 340 EUR met extra borstels.
Meer informatie vind je terug in de review productreview: Xiaomi Mi Robot Vacuum review door blowk.
Ik ben geinteresseerd in de Xiaomi robotstofzuiger te kopen, zeker als ik deze vergelijkingsvideo en review bekijk
maar ik heb nog een aantal vragen. Ik heb gezien dat je via aliexpress hebt besteld.
Hoe zit het met accesoires zoals filters en borstels, ook via aliexpress kopen?
Hoe zit het met garantie? Hoeveel jaar garantie? Hoe gebeurt dit dan?
En verzendkosten en douane kosten? Ik woon in België
Op de aliexpress site van Perfection Technologie die je aangaf staat er
"You may be charged customs duties and taxes for something purchased online. Buyers are responsible for custom taxes.
We will write 37.5€ in invoice for customs clearance to avoid of high tax, if you have special requirement, please leave a message when place order."
Werkt dit? Hoeveel tax moet je nog betalen?
[ Voor 3% gewijzigd door Cowboy_Henk op 21-01-2017 12:17 ]

Update firmware van de Connected
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hoi,Cowboy_Henk schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Hallo
Ik ben geinteresseerd in de Xiaomi robotstofzuiger te kopen, zeker als ik deze vergelijkingsvideo en review bekijk
[video]
[video]
maar ik heb nog een aantal vragen. Ik heb gezien dat je via aliexpress hebt besteld.
Hoe zit het met accesoires zoals filters en borstels, ook via aliexpress kopen?
Hoe zit het met garantie? Hoeveel jaar garantie? Hoe gebeurt dit dan?
En verzendkosten en douane kosten? Ik woon in België
Op de aliexpress site van Perfection Technologie die je aangaf staat er
"You may be charged customs duties and taxes for something purchased online. Buyers are responsible for custom taxes.
We will write 37.5€ in invoice for customs clearance to avoid of high tax, if you have special requirement, please leave a message when place order."
Werkt dit? Hoeveel tax moet je nog betalen?
Hoe de garantie in elkaar zit is vermoedelijk zoals met de meeste Chinese webshops die geen Europese hersteldienst hebben behalve een webshop zoals Ibuygou. Indien het toestel defecten zou vertonen binnen de twee (bij deze webshop drie jaar) dien je het toestel terug op te sturen naar de verkoper. Zelf heb ik geen problemen reeds gehad met eerdere toestellen van Xiaomi. De meeste producten van Xiaomi zijn wel degelijk. De meeste problemen zullen wel na 2 of 3 jaar uitkomen, na de garantie periode. Smartphone terugsturen naar China valt mee omtrent de verzendingskost, maar dit toestel weegt een stuk meer.
Importtax dien je wel te betalen, maar met een beetje geluk geraakt het pakketje bij jouw zonder extra kosten. DHL heb je wel meer kans, maar bij deze verzending had ik gelukkig geen extra kost, maar had dit wel voorzien bij de aankoop mocht er nog extra bijkomen bij de verzending.
Hopelijk heeft dit een beetje duidelijkheid bij je aankoop? Mocht je bij Aliexpress bestellen, vergeet niet de code bij te vermelden. Het is een kleine korting, maar hiermee kan je wel nog iets extra kopen
Edit: laat maar. Al uitverkocht.
[ Voor 13% gewijzigd door evleerdam op 22-01-2017 00:54 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Bedankt voor de uitleg. Die Ibuygou site staat me wel aan omdat ze EU repair en garantie aanbieden en import taxverzekering.blowk schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:00:
[...]
Hoi,
Hoe de garantie in elkaar zit is vermoedelijk zoals met de meeste Chinese webshops die geen Europese hersteldienst hebben behalve een webshop zoals Ibuygou. Indien het toestel defecten zou vertonen binnen de twee (bij deze webshop drie jaar) dien je het toestel terug op te sturen naar de verkoper. Zelf heb ik geen problemen reeds gehad met eerdere toestellen van Xiaomi. De meeste producten van Xiaomi zijn wel degelijk. De meeste problemen zullen wel na 2 of 3 jaar uitkomen, na de garantie periode. Smartphone terugsturen naar China valt mee omtrent de verzendingskost, maar dit toestel weegt een stuk meer.
Importtax dien je wel te betalen, maar met een beetje geluk geraakt het pakketje bij jouw zonder extra kosten. DHL heb je wel meer kans, maar bij deze verzending had ik gelukkig geen extra kost, maar had dit wel voorzien bij de aankoop mocht er nog extra bijkomen bij de verzending.
Hopelijk heeft dit een beetje duidelijkheid bij je aankoop? Mocht je bij Aliexpress bestellen, vergeet niet de code bij te vermelden. Het is een kleine korting, maar hiermee kan je wel nog iets extra kopen
Maar ik kan alleen maar ups kiezen voor verzending? 165 euro! In totaal komt dat op 510 euro!
Op aliexpress bij Perfection Technology (verkoper die jij had genomen) kost het 332 euro, gratis verzending.
Maar als ik de invoerrechten bereken hier komen er nog 99 euro bij, totaal 432 euro.
https://thomas.vanhoutte.be/tools/customs/nl/calcu.php
Het totale bedrag €332 van uw zending bedraagt €150 of meer, u dient dus douaneformaliteiten en de BTW te betalen op deze zending. De BTW is 21% en bedraagt €69.72, de douaneformaliteiten bedragen hier €30. De totale bijkomende kost bij deze internationale verzending is dus €99.72.
Nu staat bij die verkoop pagina op aliexpress dat ze 40 dollar op de invoice schrijven om de douanekosten te vermijden.
Kan dit?
OK. Ik zal een beslissing moeten maken. Ik denk dat de Xiaomi toch wel de beste is voor zijn prijs. In veel filmpjes zie je dat die zelfs de Roomba 980 te kijken zetblowk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:56:
Er zijn vele Chinese webshops die dit doen. Soms halen ze het pakje eruit, bij andere niet. Ik weet niet of er hierin een vaste regel is. Hier op het forum lees je veel ervaringen van anderen omtrent dit topic.
[ Voor 18% gewijzigd door Cowboy_Henk op 22-01-2017 10:07 ]
Bij het starten rijdt ie een klein stukje, vervolgens 4 piepjes, rood lampje.
Heb hem open gemaakt en een shitload aan stof weg gehaald. Helaas zelfde gedrag.
Iemand nog tips?
Het wit/zwart geblokte voorwieltje er ook al uitgewipt?new_guy schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:13:
Mijn A4 is dood.
Bij het starten rijdt ie een klein stukje, vervolgens 4 piepjes, rood lampje.
Heb hem open gemaakt en een shitload aan stof weg gehaald. Helaas zelfde gedrag.
Iemand nog tips?
Dat kan maar als je pakketje bekeken wordt dan klopt het natuurlijk niet en gaat de douane schatten. Aan jou om dan na het betalen van alle invoerkosten om er tegenin met bewijzen om zo wat terug te krijgen.Cowboy_Henk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:12:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Die Ibuygou site staat me wel aan omdat ze EU repair en garantie aanbieden en import taxverzekering.
Maar ik kan alleen maar ups kiezen voor verzending? 165 euro! In totaal komt dat op 510 euro!
Op aliexpress bij Perfection Technology (verkoper die jij had genomen) kost het 332 euro, gratis verzending.
Maar als ik de invoerrechten bereken hier komen er nog 99 euro bij, totaal 432 euro.
https://thomas.vanhoutte.be/tools/customs/nl/calcu.php
Het totale bedrag €332 van uw zending bedraagt €150 of meer, u dient dus douaneformaliteiten en de BTW te betalen op deze zending. De BTW is 21% en bedraagt €69.72, de douaneformaliteiten bedragen hier €30. De totale bijkomende kost bij deze internationale verzending is dus €99.72.
Nu staat bij die verkoop pagina op aliexpress dat ze 40 dollar op de invoice schrijven om de douanekosten te vermijden.
Kan dit?
Pas ook op met wanneer je pakketje kwijt raakt, de verzekerde waarde is dan volgens mij ook 40 dollar. Ik las dat ooit eens in het China buy topic.
Anoniem: 474132
De 980 kost vrijwel overal 999 euro nieuw, een korting van 10% bij zgan lijkt me een prima vraagprijs (899 euro).Sunri5e schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:16:
Ik ben helemaal niet thuis in de robotstofzuigers. Als soort van einde jaar cadeau op het werk mogen alle werknemers iets uitzoeken. Ik heb een Roomba 980 gekozen. Deze wordt volgende week geleverd maar ik weet nu al dat ik er niets mee ga doen. Deze is dus volledig nieuw met aankoopfactuur erbij. Weet iemand wat ik voor zo'n nieuwe Roomba 980 kan vragen als ik hem verkoop?
Had vandaag hetzelfde, heb je ook de twee sensoren onder het wieltje vrijgemaakt?new_guy schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:20:
Jup, helpt helaas ook niet.
Daarnaast heb ik nog haren/stof verwijderd die in het draaimechanisme voor de borstel zaten (zeg maar dat gedeelte in de A4 zelf die de borstel aandrijft). Weet niet door welke van de twee het opgelost was maar daarna reed 'ie weer als vanouds.
Als ik een Xiaoumi zou kopen zal het toch bij Ibuygou zijn wegens de 2 jaar garantie die via een EU shop gebeurt en terugzending ook. Toch handiger dan 150 euro betalen (ja ik heb dit berekend) als je het terug moet sturen voor een defect te herstellen. Ik kom dan op 505 euro. 325 euro voor de robot + 163 euro verzending (!!!!) + 16 euro importtax verzekering
De Deebot R95 kan je gewoon in europese shops overal bestellen en dus normale garantie voor 499 euro is het goedkoopste.
Dus welke is de beste van de twee?
- Xiaomi
- LG Hombot
- jisiwei i3
- ilife x5
- ilife v5 pro
woning bestaat uit laminaat en tegels. op zich niet veel meubels. bankstel staat ongeveer 10-12 cm van de vloer. ik zou eigenlijk het liefst 1 willen die zowel kan zuigen als moppen. goede app die ik kan instellen of bepaalde momenten van de dag/week of vanuit buitenhuis aan kan zetten.
over garantie maak ik me niet heel druk. ik durf best die risico te nemen door uit china te bestellen. gebruikservaring vind ik belangrijker. maar weet ook niet waar ik echt op moet letten met de koop.
waar zou ik op moeten letten volgens jullie? thanks. ik zou ook eventueel addtitioneel een aparte robot ''mop' kunnen kopen, dan heb ik 2 apparaten ipv 2 in 1.
Je moet de robot manueel aanpassen: ander reservoir erin en het microfiber 'dweil-doek' eronder.
Verder is het een heel dom apparaat. Je kan het programmeren op een bepaalde tijd, maar niet dagen uitsluiten (bijvoorbeeld zater- en zondagen). Hij rijd ook maar kris kras rond en zeker het terugzoeken van het basis station kan even duren.
Hij maakt wel goed schoon en is goedkoop als hij een keer in de aanbieding is bij gearbest oid. Ik had hem destijds voor €115 euro uit het EU warehouse (geen kans op importkosten).
Ik ga voor de X5. De virtual wall ga ik wel nodig hebben want er staan nog geen deuren in de keuken waar ik hem wil gebruiken. Borstel heb ik niet nodig.
Inmiddels weer werkend!Fuwor schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:25:
[...]
Had vandaag hetzelfde, heb je ook de twee sensoren onder het wieltje vrijgemaakt?
Daarnaast heb ik nog haren/stof verwijderd die in het draaimechanisme voor de borstel zaten (zeg maar dat gedeelte in de A4 zelf die de borstel aandrijft). Weet niet door welke van de twee het opgelost was maar daarna reed 'ie weer als vanouds.
Het aandrijfmechanisme was inderdaad het probleem. Achter 'vierkantje' zit een tandwiel wat met een elastiek aan het motortje verbonden zit. Dat was helemaal vol met stof en haren. Schoongemaakt en hij doet het weer.
1 piepje, wielen draaien niet, controleer de wielen
2 piepjes, cliff sensor of bumper fout, maak de bumper+cliffsensoren schoon en controleer of de bumper nog beweegt
3 piepjes, main body vast, verplaats de stofzuiger en restart.
4 piepjes, roterende hoofborstel fout, controleer de aandrijving van de hoofdborstel (openschroeven)
Stofzuiger beweegt telkens een stukje naar voren en achter en draait, neuswiel er uit wippen en het stof hieronder verwijderen
Voor onze nieuwbouwwoning met harde vloeren ben ik op zoek naar een goede maar betaalbare robotstofzuiger. Er zijn geen huisdieren maar het is wel de bedoeling om hem elke dag te laten stofzuigen. Ik wil hem samen laten werken met onze vriend Homey (huisautomatisering).
De iRobot Roomba 681 hebben we in gedachten, iemand ervaring mee? Ik kan geen reviews vinden...
Echter het gele rechthoekige houdertje dat normaal de borstel op zijn plaats houdt is nergens te bekennen.
Heeft iemand misschien een kapotte stofzuiger en verkoopt dit onderdeel los? Online kan ik namelijk dit onderdeel nergens los vinden.
Zie ze nog niet bij Gearbest staan maar toch maar in de gaten houden. Kan mn A4 naar de zaak en komt de A6 thuis te staan.
http://www.iliferobot.com
[ Voor 9% gewijzigd door Nelis00 op 28-01-2017 15:56 ]
Nelis00 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:54:
Afgelopen week zijn de Ilife A4S en de A6 op de site van Ilife gezet.
Zie ze nog niet bij Gearbest staan maar toch maar in de gaten houden. Kan mn A4 naar de zaak en komt de A6 thuis te staan.
http://www.iliferobot.com
Vooral de rubberen borstel spreekt me enorm aan.
Gebruik nu bijna een jaar de A4 en heel tevreden, enkel met huisdieren zit de borstel zeer snel vol met haar.
Edit:
Op een Duitse site gevonden voor 199 euro:
https://www.haushalts-robotic.de/ilife-beetles-a6.html
[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 28-01-2017 18:42 ]
Update zondag 29 januari: vanochtend werkte alles weer als vanouds. Storing is dus opgelost.
[ Voor 18% gewijzigd door fmb op 29-01-2017 09:00 ]
Hier hetzelfde verhaal. Dat is niet zo handig als ze daar bij Ecovacs een storing hebben dat wij niet meer kunnen poetsen.....fmb schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:22:
Mijn Deebot R95 is vanavond opeens niet meer met wifi verbonden en zie hem ook niet meer in de app. Ik vermoed dat de server van Ecovacs eruit ligt, ik kijk het nog even tot maandag aan; daarna probeer ik een reset.
Ja, inderdaad. Dat is dan weer het nadeel van een cloud oplossing; had graag alles lokaal gehouden.nrdnmg schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:39:
[...]
Hier hetzelfde verhaal. Dat is niet zo handig als ze daar bij Ecovacs een storing hebben dat wij niet meer kunnen poetsen.....
En ik denk het op Ibuygou te bestellen maar geld die 2 year guarantee and EU service for Xiaomi smartphones zoals het in de banner bovenaan de site staat ook voor de Xiaomi vacuum geldt?
Ik heb deze vraag vorige week al gesteld maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Dat stelt me ook niet gerust qua service... '😕
Even gemeten voor je ...13 cmCowboy_Henk schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:40:
Kan iemand eens de hoogte zeggen van het laadstation van Xiaomi robot stofzuiger. We zijn namelijk aan het denken om het onder onze kast te plaatsen.
En ik denk het op Ibuygou te bestellen maar geld die 2 year guarantee and EU service for Xiaomi smartphones zoals het in de banner bovenaan de site staat ook voor de Xiaomi vacuum geldt?
Ik heb deze vraag vorige week al gesteld maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Dat stelt me ook niet gerust qua service... '😕
Als ik zo'n ding aanschaf en aan WiFi koppel, juiste hexcode verstuur, werkt het dan ook volledig intern? Ik denk van wel, maar beter even vragen
kieskeurig goedkoopste prijs is €260
adviesprijs Philips website is €320,-
http://www.philips.nl/c-p...ro-active-robotstofzuiger
Ik zoek dus nog steeds een robotstofzuiger, mijn vertrouwen in Neato heeft logischerwijs wel een serieuze deuk opgelopen.
Wat zoek ik:
- Omkunnen met dierenhaar
- Omkunnen met meerdere ruimtes
- Intelligent navigeren, dus niet zo van die roomba rondstuitergevallen die na x minuten hopen alles gedaan te hebben
- Herladen en doorgaan indien nodig
- Om kunnen met trappen en andere hindernissen
- Langer mee gaan dan 20 dagen...
Wat niet
- Geen domme robot
- Niet nog meer geld kosten. Deze d5 heeft +/- €650 gekost, ik heb een tegoedbon van hetzelfde bedrag bij coolblue
- Niet hoger dan de D5, ik heb al een aantal meubels moeten ophogen zodat hij er onder kan, ik ga niet nog gaan ophogen.
Welke alternatieven zijn er?
- iRobot Roomba 865 - geen idee hoe intelligent deze navigeert, of dit zo’n stuiterbak is
- LG Hom Bot VR8600OB - geen ervaring met LG, uit ander reviews lijkt deze niet over de zuigkracht van de Neato of Roomba te beschikken
- LG Hom Bot VR64702LVMT - geen idee wat het verschil is met de andere LG (aan heel de modellenrange van LG geraak ik niet wijs uit), zelfde opmerking als de andere LG, kost ook wel een stukje minder
- Miele Scout RX1, Miele mag dan wel goede stofzuigers maken, geen idee wat ik van hun robots moet verwachten
Of Neato toch een 3de kans geven?
865 is niet intelligent (wat kost de 960 bij Coolblue? )
LG, mwah
Miele, niet doen!
Ik ben zelf al bijna 2 jaar een blijde Botvac gebruiker, geen enkel probleem. Doe je wel goed onderhoud?
Dit topic is gesloten.