Maverick schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:07:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een dirt devil dusion of spider en (laagpolig) tapijt? Ik heb nu een fusion, deze doet zijn werk echt perfect op het laminaat, maar we willen een tapijt onder de tafel leggen. Ik vraag me af of dat een beetje gaat?
Ik vrees dat het lastig wordt.
Ik heb een Fusion (M611) en wij hebben voor ons zoontje van die zachte 'speelpuzzelstukken' liggen waar je een soort van speelmat van maakt. Ik schat dat die ongeveer een centimeter dik zijn, misschien zelfs iets dunner, maar daar loopt ie op vast.
Overigens heb ik sinds een week of 3 de tweede Fusion; die ik voorheen had weigerde steeds vaker als ik hem aanzette. Alsof de accu helemaal leeg was stopte ie er direct weer mee. Keurig vervangen door een compleet nieuwe door Zes in Goes, het bedrijf dat de garantie van Dirt Devil op zich neemt in NL. Repareren was kostentechnisch niet de moeite, dus een week na het opsturen had ik een nieuwe (compleet met alle accesssoires, die ik van de oude niet mee hoefde te sturen) in huis.
Wat me direct opviel was dat de nieuwe vele malen stiller was dan de vorige. Helaas lijkt dit een tijdelijk fenomeen te zijn, want de nieuwe is tegenwoordig al weer net zo'n herriemaker als de oude. TV kijken kan op zich als je die wat harder zet, maar het gaat op den duur irriteren.
Waar ik me ook steeds meer aan begin te ergeren, is aan hoe 'dom' de robotzuiger is. Concreet voorbeeldje: in een hoek van onze woonkamer staat een fauteuil en als de stofzuiger daar onder belandt, kan het soms een tijdje duren voordat hij er weer onder uit is. Dit komt doordat totaal willekeurig de richting wordt gekozen en soms dus ook 3x dezelfde kant op waar hij 2 seconden geleden al tegenaan gebotst was. Een soort van kortetermijngeheugen was wel handig geweest

.
Ook het botsen zelf begint me steeds meer te ergeren. Begrijp me niet verkeerd, voor de 140 euro die ik ervoor betaald heb is het echt een super apparaat, maar ik zou nu best bereid zijn om wat meer te betalen voor een robot met mapping van de kamer en met laser zodat ie niet alleen maar omdraait wanneer ie ergens tegenaan botst. Hierdoor is het stofzuigen ook een stuk sneller gebeurd denk ik. De veeg-/zuigkracht van de Fusion is overigens prima. Het duurt even, maar echt de hele vloer is schoon. En dat met een peuter van 1,5, een kat en een hond (houten vloer).
Welke, enigszins betaalbare opvolger, is te adviseren? Mijn oog viel op de Neato XV Signature (pro). Wat is het verschil tussen die twee? Volgens mij alleen de filters en de borstel. Het enige nadeel van dit apparaat vind ik wel weer dat ie geen zijborstel heeft. Ik las eerder in dit topic al dat ie daardoor niet alles meeneemt. Maar het is wel een betaalbare. Een Botvac (die wel een zijborstel heeft) is meteen weer een flink stuk duurder. Vind ik nog niet eens zo heel erg, maar helaas heb ik dan ruzie thuis vrees ik

.