Sinds kort heb ik een iRobot Roomba 698. En dus enige ervaring met de stofzuiger en de app en al diens gekkigheden.
Dit is onze eerste Roomba c.q. robotstofzuiger en ik moet zeggen afgezien van het feit dat je met wat dingen rekening moet houden, bevalt het me heel erg goed. De dingen waar we rekening mee moeten houden zijn de stoelen aan de hoge tafel. Daar past de Roomba precies van één kant tussen en precies van een andere kant niet waardoor hij zichzelf lekker leeg weet te rijden tussen de poten van een stoel in. Ik zet nu dus de stoelen waar hij onder kan komen (van de zijkant kan hij er tussen maar van achteren niet) op tafel.
Dan hebben we nog het akkefietje gehad met de mand van de honden. Die staat op pootjes maar is nét niet hoog genoeg dat de Roomba er helemaal onder kan en nét hoog genoeg om er deels onder te kunnen. Daardoor ontdekten we dat aan de onderkant van de mand een aantal schroeven zaten die nogal scherpe koppen hebben. Inderdaad, met mooie dikke krassen tot gevolg. We kunnen hem dus niet meer terugsturen onder de niet-goed-geld-terug proefperiode.
De man heb ik nu verhoogd zodat de Roomba er wel onderdoor kan.
Allemaal aanpassingsdingetjes waar best wel een mouw aan te passen valt. Wat ik alleen best wel storend vind is dat ik dus niet kan controleren wat de Roomba allemaal gehad heeft. Hij is zelflerend en zou volgens mij een interne kaart van de ruimte moeten maken (correct me if I am wrong), maar die kan je dus niet inzien via de app.
Het zal wel aan het feit liggen dat het niet de duurste Rooomba is en dat dit bij de duurdere modellen wel kan maar bij die 698 kan dat dus niet. Op zich geen deal breaker maar wel een beetje jammer. Ik zou denken dat het toch in te zien zou moeten zijn maar wellicht wordt dit niet beschikbaar gesteld omdat je hem toch niet kunt programmeren om bepaalde gebieden te vermijden of juist wel te doen. Overigens kan gebieden vermijden met de beacons maar die hebben wij niet.
Verder heb ik bij de Roomba al een paar keer een paar gekke ervaringen met betrekking tot einde schoonmaakprogramma waarbij de Roomba alles heeft gehad maar toch zegt dat het schoonmaakprogramma is geannuleerd in plaats van voltooid. Het zal wel een gevalletje batterij bijna leeg zijn maar het is een rare melding. Helemaal omdat er dus niet vermeld wordt waaróm het programma is geannuleerd.
Ook heb ik al een paar keer gehad dat de app of de stofzuiger (ik weet niet precies wie hier de schuldige was maar ik vermoed toch de stofzuiger) dacht dat de opvangbak niet geplaatst was. Een keer de bak er uit en er weer in hielp dan de ene keer wel, de andere keer niet. Toen heb ik de Roomba opnieuw laten opstarten en was het probleem verholpen.
Bij de app voelt het een beetje alsof ze je zo min mogelijk willen vertellen en zo min mogelijk willen laten doen zodat je niet verward wordt met technische informatie. Maar dat zou ik nu juist wel interessant vinden, wat meer informatie. Bijvoorbeeld een read-only kaart van wat hij heeft gedaan, hoeveelheid opgevangen vuil, etc etc. Nu kan het goed zijn dat dit allemaal niet voorhanden is maar de app voelt een beetje aan alsof mijn 10 jarige dochter er ook mee overweg moet kunnen.