Anitaatje12 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:05:
[...]
Wow goede test! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een robotstofzuiger en was ook benieuwd of zo'n dweiloptie nou iets zou zijn. Ik denk dat ik dus nog maar even zelf blijf dweilen...
Ik ben nu aan het kijken naar een Xiaomi, maar in mijn hoofd is dat een slechter merk dan bijvoorbeeld Roomba. Zijn julllie het daarmee eens of juist fan van de Xiamoi?
Voozover ik weet zijn de ingewanden van elke middensegment robotstofzuiger behoorlijk gelijkwaardig, en verschillen ze vooral in functies en software, bijvoorbeeld de zuigkracht en de manier van navigatie, en hoe veel je vanuit een app kunt doen.
Een Xiaomi is wat goedkoper in aanschaf dan een Roomba, maar dat kan ook komen omdat je voor het merk betaalt. Voordeel van de Xiaomi is dat het een Chinees ding is, dus onderdelen zijn voor een appel en een ei op Ali te vinden. Het nadeel is echter dat de Xiaomi Chinees is, en je dus geen idee hebt waar je data heen gaat. (aan de andere kant, ik gebruik mijn Xiaomi zonder app, en dat werkt ook perfect, plus van Roomba weet je ook niet waar je data naar toe gaat).
Ik heb alleen ervaring met de Xiaomi, maar kan deze best aanraden:
- De navigatie/mapping is er goed en effectief, ook voor een model dat geen lidar heeft
- Je kan 'm zonder problemen in een andere ruimte/verdieping zetten en starten zonder dat 'ie moeilijk doet of z'n basisstaion nodig heeft.
- Ook zonder app werkt deze goed (je kan 'm alleen niet automatisch laten starten)
- Mijn 1G heb ik voor 120 euro kunnen kopen. VOor dat geld heb je nog niet eens een halve Roomba.
- Het HEPA filter en de zijborstels kosten los echt drie keer niks; voor 10 euro heb ik vier extra filters en acht borstels.