Robotstofzuigers Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.161.680 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:08:
Ik ben toe aan een stel nieuwe filters, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet.

Voor mijn handstofzuigers heb ik altijd de originele miele filters. Deze schelen in prijs niet zoveel met de (stoffen) alternatieven, dus dat is makkelijk.

Maar voor m'n neato D7 is dat verschil in prijs natuurlijk veel forser. Ben vooral bang dat er troep door de filters heen komt die m'n stofzuiger sloopt. Zijn de Ali/goedkope imitaties veel minder van kwaliteit?
Om zelf antwoord te geven; heb bij bol.com imitatie filters besteld. Zit geen 'netje' voor, dus loopt veel sneller vol dan de originele. Ze hebben ook een heel matig klem systeem.

Maar eens kijken of er iets beters te krijgen is. Anders maar weer naar origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daflux
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 12:59
Ik zou ook nieuwe filters en dwijl willen voor mijn S5 Max...

Waar kan ik deze het goedkoopst/beste vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

daflux schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:40:
Ik zou ook nieuwe filters en dwijl willen voor mijn S5 Max...

Waar kan ik deze het goedkoopst/beste vinden?
Aliexpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 16:48
Superbeagle schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Je durft dat met een lage WAF aan te schaffen !? |:(

En hoe is het afgelopen?
Living on the edge..... Eerst vol gezond wantrouwen, maar nadat ik hem de eerste rondjes beneden en boven heb laten gaan, en ze even boven was geweest kwam ze stralend beneden dat het boven wel heel schoon was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
Iemand ervaring / bedenkingen bij dit model / deze deal?: Midea S8+

Momenteel te koop aan €403,97 na toepassen van alle coupons. Lijkt vergelijkbaar met de Roborock S7?

[ Voor 27% gewijzigd door AdFundum14 op 23-02-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:22
Dynazap schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:22:
Wat is jullie ervaring met een iRobot Braava M6 Dweilrobot?

Heb tweemaal een S5 Max rijden die kunnen 'dweilen'.. maar meer dan een natte doek is het niet. Voor bijv limonade en andere plakkerige dingen van de kleine man (1,5jr) is het niet goed genoeg.

Qua stofzuigen vind ik de S5 Max perfect.. Dus een losse M6 erbij zou wellicht de oplossing zijn. Lees en zie veel verschillende verhalen en reviews dat ik niet zeker weet. O.a. dat hij niet goed werkt in het donker... en lees ook verschillende meningen over de multi-floor detectie.
Die m6 trekt toch ook gewoon een natte doek? Volgens mij is dit nog altijd gewoon een natte doek die steeds smeriger het vuil uitsmeert door je hele woning heen omdat die het doek verder niet reinigt tussentijds. Dus optisch lijkt het schoon maar de werkelijkheid is je hebt alles uitgesmeerd.

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 20:48
Zonet via iBood de Roomba i6158 gekocht voor 350 euro. Deze is blijkbaar identiek aan de i7, maar dan zonder accessoires. Is een mooie deal denk ik.

Ik heb een lange tijd een Roborock S5 gehad, maar na onze verhuis verkocht. Nu met een kat in huis hebben we wel weer nood aan een robotstofzuiger met al die haren. Ik heb nu voor de Roomba gekozen omdat ik veel lees dat die goed met haren overweg kunnen, dus ik ben benieuwd. Vooral ook naar de navigatie, want daar is Roborock toch wel heer en meester in denk ik, dus even afwachten hoe deze Roomba het gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Matomatisch op 24-02-2022 10:04 ]

• AdFundum14
Ik merk dat in dit topic zeer veel voorkeur is voor de Roborock S5 Max en S7, vooral vanwege zijn goede navigatie, positieve ervaringen en ook de los verkrijgbare onderdelen. Nu lees is echter ook vaak dat de dweilfuncties toch niet zijn om naar huis te schrijven (wat ook door Vacuum Wars bevestigd wordt).

Is er een reden dat er hier niet zo vaak de voorkeur gegeven wordt aan een robot met een auto-empty bin functie, zoals bv. de ROIDMI EVE Plus of de Roomba i3+? Zo'n bin lijkt mij écht een groot voordeel, aangezien je dan meerdere dagen echt niet meer naar de robot hoeft om te kijken (er vanuit gaande dat je niet elke dag dweilt en de dweil moet vervangen).

De ROIDMI EVE Plus en de Roombia i3+ kosten momenteel ongeveer evenveel als de Roborock S7. Zijn de voordelen van de S7 zoveel groter tegenover het voordeel van een auto-empty bin? Ik probeer het totaalplaatje te zien, maar ik volg niet zo goed 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@AdFundum14 Voor de S7 is er ook een auto-empty bin. Maar ik zie de bot juist graag elke run graag even (ca 130m2). Vele kleine stukjes Lego, Playmobil, etc. gered bij het legen. En toch tal van dingen om semi op vast te lopen: een koordje wat op de grond blijft liggen, grote bladen die van planten vallen, etc. Trek toch regelmatig iets tussen de borstel vandaan waar hij ernstige hinder van heeft en ik 'm niet nog 5 runs mee voort wil laten slepen.

Dweilen doen alle stofzuigrobots best wel slecht. Zo hier en daar doet inmiddels iemand een poging tot een serieuze dweilrobot. Eentje die dus ook echt vuil (water) af voert. Een echt succes hebben we nog niet ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Laatst online: 20-09 15:03
Heb ook al enige tijd naar tevredenheid de S7.

Om de twee weken komt de poetser voor o.a. het betere stofzuigwerk. Tussendoor doet de S7 zo'n 1 a 2x per week zijn ronde.

We hebben een gietvloer, buiten dat dit een enorm makkelijke vloer is om schoon te houden geeft dat ook voordelen voor een robotstofzuiger.

De dweilfunctie werkt hier nagenoeg prima (lees: niet perfect. maar wel meer dan een gimmick). Wel aan te raden om na iedere run de dweil te wisselen (kamer van c.a. 75m2).

Wel heeft hij om de zoveel runs inderdaad zoals @Gwaihir aangeeft een inspectie nodig. We hebben een hoogpolig tapijt dit gaat ook tussen de wieltjes van de borstel zitten. Een auto-empty bin klinkt leuk maar buiten dat ik hem exceptioneel duur vind ben ik bang dat deze niet zoveel toevoegt. Wanneer je onderhoud doet leeg je net zo snel even de bin.

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 24-02-2022 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
AdFundum14 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:
Ik merk dat in dit topic zeer veel voorkeur is voor de Roborock S5 Max en S7, vooral vanwege zijn goede navigatie, positieve ervaringen en ook de los verkrijgbare onderdelen. Nu lees is echter ook vaak dat de dweilfuncties toch niet zijn om naar huis te schrijven (wat ook door Vacuum Wars bevestigd wordt).

Is er een reden dat er hier niet zo vaak de voorkeur gegeven wordt aan een robot met een auto-empty bin functie, zoals bv. de ROIDMI EVE Plus of de Roomba i3+? Zo'n bin lijkt mij écht een groot voordeel, aangezien je dan meerdere dagen echt niet meer naar de robot hoeft om te kijken (er vanuit gaande dat je niet elke dag dweilt en de dweil moet vervangen).

De ROIDMI EVE Plus en de Roombia i3+ kosten momenteel ongeveer evenveel als de Roborock S7. Zijn de voordelen van de S7 zoveel groter tegenover het voordeel van een auto-empty bin? Ik probeer het totaalplaatje te zien, maar ik volg niet zo goed 8)7
Je moet de dweilfunctie vanuit het juiste perspectief zien.

Voordat ik de S5 had dweilde ik misschien 1 of 2 keer per jaar. Nu wordt er 2x per week gedweild. Misschien niet perfect (een mens dweilt beter) maar wel 102x per jaar meer en dus een goed resultaat doordat er zo vaak gedweild wordt.

Wij zouden niet anders meer willen in ieder geval. Succes met kiezen!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AdFundum14 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:

Ik moet mijn S5 elke 3 runs legen, dankzij wat automatisering via Home Assistant staat de stofzuiger dan 's ochtends naast de afvalbak en rijdt hij zelf weer terug naar z'n dock zodra ik hem die opdracht geef. Zo'n bin zul je ook moeten legen, en de robotstofzuiger heeft alsnog wel zo nu en dan wat extra aandacht nodig. Ik zie er niet heel veel meerwaarde in op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt allen. Dat brengt het toch al wat in perspectief: je hebt er hoe dan ook toch (enig) omkijken naar. Dan ben ik volledig akkoord dat het legen van de opvangbak slechts een kleine extra is - je bent dan toch al bezig. Dat is op zich goed nieuws, want de meeste modellen met auto-empty bin zijn toch heel wat prijziger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
Matomatisch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:03:
Zonet via iBood de Roomba i6158 gekocht voor 350 euro. Deze is blijkbaar identiek aan de i7, maar dan zonder accessoires. Is een mooie deal denk ik.
Grappig, heb een paar weken geleden een I7 gekocht via Amazon voor +/- 330 euro met een open doos. Was een prima korting om dat eens te proberen. Het viel niet tegen, doos was inderdaad dichtgeplakt met een amazon sticker maar verder niets op aan te merken en was als nieuw. Hij snort nu lekker door het huis en maakt uitstekend schoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:39
AdFundum14 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:51:
Bedankt allen. Dat brengt het toch al wat in perspectief: je hebt er hoe dan ook toch (enig) omkijken naar. Dan ben ik volledig akkoord dat het legen van de opvangbak slechts een kleine extra is - je bent dan toch al bezig. Dat is op zich goed nieuws, want de meeste modellen met auto-empty bin zijn toch heel wat prijziger :)
Toch niet veel omkijken dan.
Heb de Eve plus staan op mijn 2de verblijf, deze rijdt de maandag en de vrijdag (omdat we meestal in het weekend gaan). Na ruim 1 jaar heb ik quasi geen problemen gekend ermee, heeft hier en daar wel eens vast gezeten in een kabel dat we vergeten op te bergen maar voor de rest doet dat botje alles wat je wil. Je kan makkelijk online volgen en t.o.v. de s5 max doet de Eve plus een geruit patroon om te stofzuigen. Ook de Y patroon om te dweilen is een verbetering tegenover de s5 max.

Is zeker aan te bevelen.

• AdFundum14
Bedankt! Je maakt de keuze er echter niet gemakkelijker op :+ Waar zou dan het voordeel liggen van een S5 Max?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bravertal schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:02:
Je moet de dweilfunctie vanuit het juiste perspectief zien.

Voordat ik de S5 had dweilde ik misschien 1 of 2 keer per jaar. Nu wordt er 2x per week gedweild. Misschien niet perfect (een mens dweilt beter) maar wel 102x per jaar meer en dus een goed resultaat doordat er zo vaak gedweild wordt.

Wij zouden niet anders meer willen in ieder geval. Succes met kiezen!
Mijn perspectief is voor mij geheel het juiste hoor :P.

Ik kan wel nader aangeven wat dat is: wij hebben een tegelvloer beneden (met onregelmatige = niet helemaal vlakke) tegels) en PVC boven (van die langwerpige 'tegels'). Beiden vloeren met naden dus. Die naden zijn beneden na 10 jaar de vorige bewoner op veel plekken flink vies.

Bij "gewoon" dweilen maak je dat heel gestaag erger, omdat je toch niet echt het vuile water goed opneemt uit die naden (en andere lage punten). Pas wanneer je consequent het water ook afzuigt, werk je richting schoner i.p.v. vuiler. Een dweilende stofzuiger doet het daarbij nog 'n stuk minder: die smeert eigenlijk meer uit (en dus in de naden) dan dat hij überhaupt vuil weghaalt.

Dus: wellicht geinig op een gietvloer of naadloos laminaat. Maar dan nog is 't vooral optisch. Op iets met naden: doe het jezelf niet aan.

• AdFundum14
Gwaihir schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:09:
[...]
Dus: wellicht geinig op een gietvloer of naadloos laminaat. Maar dan nog is 't vooral optisch. Op iets met naden: doe het jezelf niet aan.
Zéér handige info! We zitten hier met een parkettegel waar cementvoegen tussen lopen. Hij is nieuw gelegd en dus nog proper, maar dat moeten we dan toch zeker zo proberen te houden. 👍

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
Wij hebben een nieuwe (plak) pvc vloer. Dus dat is mijn referentiekader.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdFundum14
Ik heb zo net de Dreame Z10 Pro besteld voor 394,99€. Te vinden op Coolladen aan 399,99€ en met de code "THANK-YOU" nog 5€ korting gescoord.

Grootste beslissingspunten zijn dan toch de self-empty bin geweest, zijn obstacle avoidance en dat dan samen met jullie feedback van hierboven. Aan deze prijs scheelt hij niet veel meer met de Roborock S5 Max en is hij goedkoper dan de huidige prijzen voor de Roidmi Eve Plus en co. In reviews komt hij ook steeds positief naar boven, waaronder deze review van Vacuum Wars: YouTube: Dreame Bot Z10 PRO Robot Vacuum w/ Auto Empty Review - So Much Value!

Bijkomend ook handig dat ik hem kan rooten en koppelen aan Valetudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:54
https://www.ibood.com/nl/.../rowenta-robotstofzuiger/

Is dit een mooie deal? Zoek er een voor benedenverdieping van ongeveer 80m2 alles laminaat, maar wel mede bewoond door een hondje. Dweil functie is geen pre, vooral dagelijks rondje zand en haartjes happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:06
TommyGun schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Deze ga ik binnenkort aanschaffen, elke dag doet de S7 z'n rondje en zit telkens ram vol hondenharen ;(.

Alleen jammer dat 'ie het waterreservoir niet kan bijvullen :D
een WCFlotter en een slang er aan? En in het geval dat de watertank in de robot zelf zit, gewoon een hele lange slang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Bij onze Deebot 950 geeft de laser-distance-sensor steeds foutmeldingen. Nu mag ik ‘m ter reparatie opsturen of retourneren van Amazon en krijg ik het volledige aankoopbedrag terug.

Wat zouden jullie doen; repareren of retour en een S7 aanschaffen? Is die echt zoveel beter? Iedereen is er heel enthousiast over lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
@Rogar is dit probleem iets van de laatste tijd?
Hoe lang heb je de deebot al?

Om een beeld te geven. Wij hebben al een jaar of 3 een Neato D7 Connected. Deze hebben we laatst ook ter reparatie opgestuurd. Aangezien we altijd tevreden zijn geweest hebben we de afweging gemaakt. Als het repareren duurder is als een nieuwe <vul op dit moment hip merk in> dan vervangen we hem anders niet.

En dat hebben we dus ook gedaan dus hebben we nu een gerepareerde D7 die weer vrolijk elke ochtend zijn rondjes doet. Waarom iets vervangen als je er eigenlijk tevreden over bent?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Waar ik altijd al eens bang voor was is na bijna tien jaar (zo lang heb ik katten, robotstofzuigers als bijna twaalf jaar) dan toch echt gebeurd, de kat heeft de kattenbak gemist voordat m'n robotstofzuiger zijn nachtelijke ronde ging doen.

De hoeveelheid op de vloer viel mij alles mee, maar de stofzuiger ziet er niet best uit. :'(

Straks maar een flinke schoonmaakbeurt, hopelijk is het nog te doen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 20:48
Beekforel schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:02:
Waar ik altijd al eens bang voor was is na bijna tien jaar (zo lang heb ik katten, robotstofzuigers als bijna twaalf jaar) dan toch echt gebeurd, de kat heeft de kattenbak gemist voordat m'n robotstofzuiger zijn nachtelijke ronde ging doen.

De hoeveelheid op de vloer viel mij alles mee, maar de stofzuiger ziet er niet best uit. :'(

Straks maar een flinke schoonmaakbeurt, hopelijk is het nog te doen... :/
Wat naar :'(

Welk merk van stofzuiger heb je? Ik heb eerder wel eens gelezen dat sommige merken gratis omruilen of korting geven op een nieuwe als zoiets gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Matomatisch schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Wat naar :'(

Welk merk van stofzuiger heb je? Ik heb eerder wel eens gelezen dat sommige merken gratis omruilen of korting geven op een nieuwe als zoiets gebeurd is.
Heb een Xiaomi Roborock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben wel nieuwsgierig hoe goed de Deebot X1 omni is met “moppen”. Ik heb nog geen echte reviews kunnen vinden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:23
Interesse in n robotstofzuiger voor de bovenverdieping.

Beneden hebben we een Xiaomi mi vacuum rondrijden. Typenr weet ik zo even niet, maar t was destijds in 2017 de populairste :)

Ding bevalt super! Alleen de Xiaomi Home app is drama. Super traag, en werkt enkel als ie op China Mainland staat.

Ik lees hier veel over de Roborock. Beetje van t zelfde laken een pak. Maar Roborock heeft ook een eigen app. Wat zijn de ervaringen daarmee? Traag? Of goed te doen?

Andere optie is de Roomba irobot 698. Nu €229,-. Ook bedienbaar met n app en zelflerend. Heb die hier nog niet voorbij zien komen. Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Webgnome schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:01:
@Rogar is dit probleem iets van de laatste tijd?
Hoe lang heb je de deebot al?

Om een beeld te geven. Wij hebben al een jaar of 3 een Neato D7 Connected. Deze hebben we laatst ook ter reparatie opgestuurd. Aangezien we altijd tevreden zijn geweest hebben we de afweging gemaakt. Als het repareren duurder is als een nieuwe <vul op dit moment hip merk in> dan vervangen we hem anders niet.

En dat hebben we dus ook gedaan dus hebben we nu een gerepareerde D7 die weer vrolijk elke ochtend zijn rondjes doet. Waarom iets vervangen als je er eigenlijk tevreden over bent?
Ja, de laatste maanden is het raak. Hij maakt ook rare mappen aan en negeert no-go zones.

Hij is wellicht te maken, maar we kunnen ook bijna nergens originele onderdelen bestellen en dat is bij de Roborock wel beter geloof ik. Vandaar dat ik twijfel om hem terug te sturen en een nieuwe te bestellen.

Hij heeft het overigens wel bijna 2 jaar vol gehouden, maar sinds we verhuisd zijn is het niet meer zo'n fijn apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Mijn advies zou toch zijn om die reparatie af te wachten en als dat niet gratis is of meer kost dan een hele nieuwe overgaan tot nieuwkoop.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
https://www.kickstarter.c...t_update_registered_users

Deze besteld op kickstarter. Ben vooral benieuwd hoe het dweilen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Roborock S5 heeft een zware ketting ingeslikt en er is een niet noemenswaardig stukje afgebroken ergens. Dus ik wil een nieuwe!!

Dweilen vinden we toch wel belangrijk, dus ik denk dat we voor de Roborock S7 gaan. 1000+ euro ga ik niet uitgeven aan een stofzuiger, dus dan is deze toch gewoon de beste keus? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 77% gewijzigd door barrymossel op 05-03-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
GrazendeKoe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:39:
Mijn s5 max houdt in bochten steeds in met zijn zuigkracht. Als ie door de bocht heen is gaat ie weer harder zuigen. Ik heb het idee dat dat dat ding denkt dat ie ook moet dweilen maar ik heb de dweil en waterreservoir er niet eens onder zitten.

Als ie aan het stofzuigen is en ik klik op de button om de zuigkracht en hoeveelheid water te wijzigen staat er onder General zowel Vaccum Power als Water Level.

Zou de app uberhaupt wel de hoeveelheid Water Level moeten aangeven als de dweil en reservoir niet op de robot zitten?
Het probleem bestaat nog steeds. Ik vrees dat er niks anders op zit dan terug te gaan naar fabrieksinstellingen en mijn map opnieuw te maken. Hopen dat ie dan in bochten ook gewoon door blijft zuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
barrymossel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:51:
Roborock S5 heeft een zware ketting ingeslikt en er is een niet noemenswaardig stukje afgebroken ergens. Dus ik wil een nieuwe!!

Dweilen vinden we toch wel belangrijk, dus ik denk dat we voor de Roborock S7 gaan. 1000+ euro ga ik niet uitgeven aan een stofzuiger, dus dan is deze toch gewoon de beste keus? Of zie ik iets over het hoofd?
Wij gebruiken de S7 naar volle tevredenheid, ook zonder autoclearing-dock is het een top apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:20

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

double_V schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Wij gebruiken de S7 naar volle tevredenheid, ook zonder autoclearing-dock is het een top apparaat
Dit dus. Zitten er zelfs aan te denken om een 2e S7 aan te schaffen. Wat een apparaat. Echt bizar goed!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
double_V schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb me nog wat verder ingelezen. Die dock is hier in principe niet nodig. Ik wil sowieso de stofzuiger onder een kast plaatsen en dat lukt niet met zo'n grote dock. Eens in de drie dagen staat de stofzuiger dan gewoon 's ochtends naast de vuilnisbak te wachten.

Maar... De Dreame L10 Pro is ook wel weer een leuk ding. Het ontwijken van objecten kan hier nog wel eens handig zijn (i.v.m. kinderen). Lastige weer is dat de Dreame niet naar een specifiek punt kan worden gestuurd (zover ik nu lees). Dan kan hij dus niet eens in de drie dagen naar de vuilnisbak. De S7 kan dat wel. En ietsje beter dweilen is ook wel fijn. Jammer dat je bij de S7 eigenlijk ook niet de dweil kan laten zitten (en dan twee dagen niet dweilen, derde dag wel en daarna dweil vervangen en stofbak leegmaken). Hij is dan niet nat genoeg schijnbaar om echt te dweilen.

En dan komt binnenkort de S7 MaxV (Ultra) om de hoek kijken. Ontwijken van objecten, beter dweilen, dweil omhoog houden. En met de Ultra dock, ook even de dweil primen/natmaken voor gebruik. Maar dat wordt weer veel te prijzig.

Kortom: lastiggggg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
barrymossel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:51:

Vind de S7 ook nog best aan de prijs eigenlijk. Dat dock is ook niet goedkoop, wil je die er (later) nog bij dan kom je stiekem behoorlijk dicht bij de 1k in de buurt :P

Anyhow, na maanden wachten kwam ik op een gegeven moment de Dreame Z10 Pro tegen. Die zuigt beter dan mijn Roborock S55 (niet s5) en heeft ook een instelbare waterdoorvoer voor de dweil. Als bonus zit er een camera in die obstakels kan herkennen (werkt best oke, iig beter dan stofzuigers zonder), en een auto-empty dock. Uiteindelijk na cashback via Banggood zo'n 370 betaald.

Edit: je noemt hierboven al de L10, dat is dezelfde stofzuiger maar dan zonder dock.

Ik ben er echt super blij mee :) durf hem gewoon aan te zetten ook als er nog iets op de grond ligt door die sensor. En zuigkracht + mopping zijn gewoon dikke prima. Auto-empty dock is een leuke bonus.

De Dreame Z10 kan net als een Roborock gewoon in de Xiaomi app. Helaas is er nog geen Home Assistant integratie, daarvoor mag je er eerst andere firmware op flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-03-2022 11:50 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Richh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Vind de S7 ook nog best aan de prijs eigenlijk. Dat dock is ook niet goedkoop, wil je die er (later) nog bij dan kom je stiekem behoorlijk dicht bij de 1k in de buurt :P

Anyhow, na maanden wachten kwam ik op een gegeven moment de Dreame Z10 Pro tegen. Die zuigt beter dan mijn Roborock S55 (niet s5) en heeft ook een instelbare waterdoorvoer voor de dweil. Als bonus zit er een camera in die obstakels kan herkennen (werkt best oke, iig beter dan stofzuigers zonder), en een auto-empty dock. Uiteindelijk na cashback via Banggood zo'n 370 betaald.

Edit: je noemt hierboven al de L10, dat is dezelfde stofzuiger maar dan zonder dock.

Ik ben er echt super blij mee :) durf hem gewoon aan te zetten ook als er nog iets op de grond ligt door die sensor. En zuigkracht + mopping zijn gewoon dikke prima. Auto-empty dock is een leuke bonus.

De Dreame Z10 kan net als een Roborock gewoon in de Xiaomi app. Helaas is er nog geen Home Assistant integratie, daarvoor mag je er eerst andere firmware op flashen.
Mijn S5 is nu ook geflasht en dat werkt prima en heeft sowieso mijn voorkeur. Vandaar dat ik ook steeds meer richting de L10 of Z10 (maar dan moet ik een mooie plekje zoeken uit zicht) neig. Alleen volgens deze tabel wordt dus GoToLocationCapability niet ondersteund. En dat is toch wel belangrijk als ik hem onder een kast plaats. Zou niet/minder relevant zijn als we toch voor de Z10 gaan. (Is die dock eigenlijk zonder zak te gebruiken?)

---edit---
Die GoToLocation is ook erg handig voor spot cleaning. Hoe doe jij dat zonder die functie? Gewoon neerzetten en dan spot cleaning?

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 08-03-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

:o :o :o hebben!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KBvzufP0LIF-LXK-c4MGZVxrR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wc0AwMsq1V45IODEcD07ZFjG.png?f=fotoalbum_large

https://global.roborock.com/pages/roborock-s7-maxv

Zou dat Empty Wash Fill Dock met de 'gewone' S7 werken?

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 08-03-2022 12:26 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
zAo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Thanks, dat ziet er inderdaad fijn uit en nog self-hosted ook _/-\o_ Ik heb alleen een S7, welke niet compatible is helaas.
Voor de S5 Max is (ook) nog steeds solderen vereist, toch? @JDFS @barrymossel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dat denk ik niet. Water wordt namelijk bijgevuld via een ventiel dat de S7 niet heeft. En zo te zien wordt de stofzuiger via die dock op een andere manier geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gwaihir schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Voor de S5 Max is (ook) nog steeds solderen vereist, toch? @JDFS @barrymossel
Yup. Je zult hem uit elkaar moeten halen en verbinden via UART. Voor veel mensen denk ik teveel werk/moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
barrymossel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Mijn S5 is nu ook geflasht en dat werkt prima en heeft sowieso mijn voorkeur. Vandaar dat ik ook steeds meer richting de L10 of Z10 (maar dan moet ik een mooie plekje zoeken uit zicht) neig.
Flashen moet ik nog een keer een avondje voor uit trekken denk ik :) dat is dus wel aan te raden?
Alleen volgens deze tabel wordt dus GoToLocationCapability niet ondersteund. En dat is toch wel belangrijk als ik hem onder een kast plaats. Zou niet/minder relevant zijn als we toch voor de Z10 gaan. (Is die dock eigenlijk zonder zak te gebruiken?)

---edit---
Die GoToLocation is ook erg handig voor spot cleaning. Hoe doe jij dat zonder die functie? Gewoon neerzetten en dan spot cleaning?
Maar plaats je onder die kast niet het oplaaddock, dan? :P Daar rijdt ie immers automatisch naar terug.
De dock zou ik niet zonder zak gebruiken. Volgens mij kan het niet omdat de motor het gehele compartiment vacuum zuigt en je zonder de zak stof in de motor zal krijgen, maar los daarvan moet je het ook niet willen. Dat zal zeer onhandig met legen worden :P Maar wel een gemiste kans dat er geen uitneembare bin in zit, zeker. Gelukkig zijn de zakken niet heel duur en er past 4L in.

Verder gebruik ik praktisch nooit spotcleaning. Hij staat bij ons aan als we niet thuis zijn en maakt dan gewoon alles schoon. In de app zit wel een 'zone cleaning' waar je obv 4 coordinaten een specifiek hokje kan schoonmaken, en je kan natuurlijk ook een ruimte kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Richh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Flashen moet ik nog een keer een avondje voor uit trekken denk ik :) dat is dus wel aan te raden?
Daarmee kun je hem uit de Chinese cloud halen. Vind ik persoonlijk wel prettig.
[...]

Maar plaats je onder die kast niet het oplaaddock, dan? :P Daar rijdt ie immers automatisch naar terug.
Zonder de empty dock zou ik hem onder de kast willen laten laden (in het geval van de L10 dus). Maar als ik hem dan wil legen, kan ik dus niet bij de robot (zonder hem onder de kast uit te trekken). Met de S5 geef ik na 3 zuigrondes het commando om naar de prullenbak te gaan. Kwestie van bakje legen en op de knop drukken om terug naar de oplaaddock te gaan. Maar dat lijkt de L10/Z10 Pro niet te kunnen, omdat dat commando niet bestaat.

Voor de Z10 is dat dus geen issue en sowieso kan die dock niet onder onze kasten ;)
De dock zou ik niet zonder zak gebruiken. Volgens mij kan het niet omdat de motor het gehele compartiment vacuum zuigt en je zonder de zak stof in de motor zal krijgen, maar los daarvan moet je het ook niet willen. Dat zal zeer onhandig met legen worden :P Maar wel een gemiste kans dat er geen uitneembare bin in zit, zeker. Gelukkig zijn de zakken niet heel duur en er past 4L in.

Verder gebruik ik praktisch nooit spotcleaning. Hij staat bij ons aan als we niet thuis zijn en maakt dan gewoon alles schoon. In de app zit wel een 'zone cleaning' waar je obv 4 coordinaten een specifiek hokje kan schoonmaken, en je kan natuurlijk ook een ruimte kiezen.
Spot cleaning is nog wel eens handig met een onverhoopt ongelukje (al dan niet van de kinderen). Maar inderdaad is dat op te lossen met zone cleaning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
barrymossel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:48:
Daarmee kun je hem uit de Chinese cloud halen. Vind ik persoonlijk wel prettig.
Eens, ik ga binnenkort eens kijken of ik dat kan regelen :) al zou ik het voornamelijk doen voor de Home Assistant integratie :P
Zonder de empty dock zou ik hem onder de kast willen laten laden (in het geval van de L10 dus). Maar als ik hem dan wil legen, kan ik dus niet bij de robot (zonder hem onder de kast uit te trekken). Met de S5 geef ik na 3 zuigrondes het commando om naar de prullenbak te gaan. Kwestie van bakje legen en op de knop drukken om terug naar de oplaaddock te gaan. Maar dat lijkt de L10/Z10 Pro niet te kunnen, omdat dat commando niet bestaat.
Ik vrees dat dit inderdaad klopt. Ik zie geen mogelijkheid om de robot naar een bepaald punt te laten rijden en daar te laten wachten, zonder dat 'ie zelf naar het dock terugkeert. Als dat een dealbreaker is vrees ik dat je toch naar de Roborock S7 moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Richh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:10:
[...]

Eens, ik ga binnenkort eens kijken of ik dat kan regelen :) al zou ik het voornamelijk doen voor de Home Assistant integratie :P
[...]
Dat vind ik ook een belangrijke, maar dacht eerlijk gezegd dat dat zonder root/Valetudo ook wel zou lukken. Maar ik lees net dus ook (jaja, druk op de zaak) dat vanaf firmware 1105 root niet meer mogelijk is. Dus als een nieuwe L10/Z10 geüpdatet is, krijg je die niet zomaar meer in HA. Dat zou wel een erge domper zijn.

Toch maar weer verder kijken denk ik. De S7 is in ieder geval via de miio integratie te koppelen met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:23
DCNY schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:43:
Interesse in n robotstofzuiger voor de bovenverdieping.

Beneden hebben we een Xiaomi mi vacuum rondrijden. Typenr weet ik zo even niet, maar t was destijds in 2017 de populairste :)

Ding bevalt super! Alleen de Xiaomi Home app is drama. Super traag, en werkt enkel als ie op China Mainland staat.

Ik lees hier veel over de Roborock. Beetje van t zelfde laken een pak. Maar Roborock heeft ook een eigen app. Wat zijn de ervaringen daarmee? Traag? Of goed te doen?

Andere optie is de Roomba irobot 698. Nu €229,-. Ook bedienbaar met n app en zelflerend. Heb die hier nog niet voorbij zien komen. Iemand ervaring daarmee?
Niemand ervaring met de Roomba 698 of de Roborock app? :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:16
Roborock app werkt imo prima

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:31
Ik heb een Neatsvor X600 pro rondrijden en ben totaal niet tevreden. Ik overweeg een andere stofzuiger te kopen die met een paar dingen wel gewoon overweg kan:

- tapijtje, niet al te hoog maar ook niet kortharig. Rijdt er wel op maar zit vaak vast en verliest z’n zij-borstels.
- barkrukken met tapse voet rijdt ie op, komt ie nooit meer vanaf. Ondanks sensoren en radar staat ie rustig 3 uur lang te draaien tot de batterij leeg is.
- radar en kamer scannen werkt voor geen meter. De kaart die je in de app kunt zien slaat nergens op, hij plaatst de plattegrond rustjg tig keer gedraaid over elkaar en weet dan thuis ook niet meer te vinden.

Op zich is die radar dingest geen must maar betrouwbaar elke nacht even de woonkamer doen zou wel fijn zijn. Zet ik de x600 wel boven.

Gewoon voor bekender merk kiezen?

Roomba adviseert met de keuze hulp deze set voor €2.200,- :+

Dat lijkt me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCAiMfGpjAfIBjSMZW2IsGF2qBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kK2rNS2HSfK5q7a7YtunHs2Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-03-2022 09:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
NiGeLaToR schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:14:

ja..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
NiGeLaToR schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:14:
Ik heb een Neatsvor X600 pro rondrijden en ben totaal niet tevreden. Ik overweeg een andere stofzuiger te kopen die met een paar dingen wel gewoon overweg kan:

- tapijtje, niet al te hoog maar ook niet kortharig. Rijdt er wel op maar zit vaak vast en verliest z’n zij-borstels.
- barkrukken met tapse voet rijdt ie op, komt ie nooit meer vanaf. Ondanks sensoren en radar staat ie rustig 3 uur lang te draaien tot de batterij leeg is.
- radar en kamer scannen werkt voor geen meter. De kaart die je in de app kunt zien slaat nergens op, hij plaatst de plattegrond rustjg tig keer gedraaid over elkaar en weet dan thuis ook niet meer te vinden.

Op zich is die radar dingest geen must maar betrouwbaar elke nacht even de woonkamer doen zou wel fijn zijn. Zet ik de x600 wel boven.

Roomba adviseert met de keuze hulp deze set voor €2.200,- :+

Dat lijkt me niet.

[Afbeelding]
Niet zozeer een bekender merk, maar een geavanceerder merk. Zo te zien wil je niet teveel betalen. Ik zou de Dreame L10 Pro of Z10 Pro adviseren. Door de extra sensoren/lasers voorop zal het waarschijnlijk zelfs goed gaan met de poten van de barkrukken.
Misschien wel even wachten op een goede aanbieding. De L10 is schijnbaar wel eens voor 250 euro verkrijgbaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Wij zijn aan het denken om een robotsofzuiger aan te schaffen.
Wij hebben een woonkamer met open keuken +/- 60m² en een hond hij verhaard niet extreem veel, maar er kunnen hier en daar wel wat plukjes haar liggen. Als we niet aanwezig zijn is de hond buiten of zit hij binnen in de Bench het idee is dat dan de robotzuiger zijn werk gaat doen.
Verder hebben we volgesmij geen bijzonder lastige meubels. Veelal industrieel met rechten / beetje schuin staande poten.
Ik heb al veel liggen zoeken maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Kan iemand ons adviseren voor een goede robot stofzuiger in combinatie met hond.

Budget max €500,- dweil functie zo een leuke optie zijn maar is geen must. Net als zelf reinigend zelf legend.

kan iemand ons adviseren over een robot stofzuiger voor onze toepassing met namen de honden haren (plukjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 14:00
JDFS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:57:
[...]

en ook @zAo wellicht zijn jullie al geholpen, maar ik heb nu Valetudo RE op mijn Roborock S5 (gen2) staan. Niks solderen, slechts via python-miio verbinding maken met de Roborock en zo de firmware erop te flashen. Staat nu helemaal los van Xiaomi en gelijk die app van m'n telefoon afgeflikkerd en mijn account verwijderd. Home Assistant werkt als een zonnetje en dit is hoe ik, naast mijn automatiseringen, de Roborock nu aanstuur:
[Afbeelding]
Sorry voor de late reactie.
Dank voor de tip, maar kan je me op weg helpen naar een handleiding hoe te doen?
Na wat speurwerk... zijn het deze pagina's die je gebruikt?:
https://github.com/rytilahti/python-miio
https://github.com/Hypfer/Valetudo
en deze https://blog.ktz.me/insta...-s5-robovac-the-easy-way/

Ik heb weinig ervaring ermee hoe en wat dus ik ben dan ook benieuwd hoe te handelen bij updates van Valetudo.
Nog wat vragen:
- is de CLI voor de Raspberry OS / Debian?
- is Valetudo een aanvulling om standalone te kunnen werken?
- vervangt Valetudo niet de firmware?
- Kan ik alle updates van de S5-Max & Valetudo upgraden zonder extra handelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:51

Theo

moederbord

Ik zit te kijken naar wat robotstofzuigers. Omdat we meerdere verdiepingen hebben (allemaal harde vloeren) en een robot op de eerste verdieping niet altijd van de ene kamer naar de andere kant gaan (drempels die echt te hoog zijn) wil ik een domme zuiger halen. Ik zet de robot in de ruimte, druk op start en haal 'm later weer van de verdieping/kamer weg om 'm elders neer te zetten. De enige intelligentie die nodig is dat zou dan een obstakeldetectie zijn (botsbumper?) en een trap/valdetectie. Zaken als een plattegrond maken lijkt mij niet echt nuttig als deze in vier verschillende ruimtes gebruikt/geplaatst gaat worden.

Maar wat is hierin een goed (en niet extreem dure) optie? Ik zag bij de Aldi een domme zuiger staan van 120 euro van hun huismerk (Quigg) die al een aantal weken in de schappen ligt. Maar voor datzelfde geld kun je ook V&A aangeboden: Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Essential krijgen, en da lijkt mij de Xiaomi beter in alle opzichten. (plus hij kan ook de vloer een beetje dweilen)

Wat is wijsheid om hierin te doen? In elke ruimte een intelligente robot plaatsen (4x500 euro) zou kunnen, maar (4 x 500 euro) is financieel compleet idioot uiteraard :+. Een zuiger van de Aldi is mogelijk weer de andere kant van het spectrum. Maar weer aan de andere kant; het ding moet zuigen en vooral lekker dom zijn...
Wat is wijsheid?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:48

Nikeo

Jawelles

Ik vond een uefy 11S bij amazon spanje voor 105€+8 euro shipping. Lidar heb ik voor de 38m2 niet nodig. Leek me een leuke aanbieding en volgens de reviews is hij prima. Ik kom van een ilife v5pro en een silvercrest vam de Lidl die beide goed bevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Theo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:40:
Ik zit te kijken naar wat robotstofzuigers. Omdat we meerdere verdiepingen hebben (allemaal harde vloeren) en een robot op de eerste verdieping niet altijd van de ene kamer naar de andere kant gaan (drempels die echt te hoog zijn) wil ik een domme zuiger halen. Ik zet de robot in de ruimte, druk op start en haal 'm later weer van de verdieping/kamer weg om 'm elders neer te zetten. De enige intelligentie die nodig is dat zou dan een obstakeldetectie zijn (botsbumper?) en een trap/valdetectie. Zaken als een plattegrond maken lijkt mij niet echt nuttig als deze in vier verschillende ruimtes gebruikt/geplaatst gaat worden.

Maar wat is hierin een goed (en niet extreem dure) optie? Ik zag bij de Aldi een domme zuiger staan van 120 euro van hun huismerk (Quigg) die al een aantal weken in de schappen ligt. Maar voor datzelfde geld kun je ook V&A aangeboden: Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Essential krijgen, en da lijkt mij de Xiaomi beter in alle opzichten. (plus hij kan ook de vloer een beetje dweilen)

Wat is wijsheid om hierin te doen? In elke ruimte een intelligente robot plaatsen (4x500 euro) zou kunnen, maar (4 x 500 euro) is financieel compleet idioot uiteraard :+. Een zuiger van de Aldi is mogelijk weer de andere kant van het spectrum. Maar weer aan de andere kant; het ding moet zuigen en vooral lekker dom zijn...
Wat is wijsheid?
Je moet uiteraard geen nieuwe stofzuiger met een tweedehands gaan prijsvergelijken. Want zo'n Aldi-Quigg kun je op marktplaats ook voor 60 euro of zo vinden.
Veerder kan ik je helaas niet adviseren, ik heb een Roborock in een hogere prijsklasse. Blij mee, maar duurder dan wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:28:
Sorry voor de late reactie.
Dank voor de tip, maar kan je me op weg helpen naar een handleiding hoe te doen?
Na wat speurwerk... zijn het deze pagina's die je gebruikt?:
https://github.com/rytilahti/python-miio
https://github.com/Hypfer/Valetudo
en deze https://blog.ktz.me/insta...-s5-robovac-the-easy-way/

Ik heb weinig ervaring ermee hoe en wat dus ik ben dan ook benieuwd hoe te handelen bij updates van Valetudo.
Nog wat vragen:
- is de CLI voor de Raspberry OS / Debian?
- is Valetudo een aanvulling om standalone te kunnen werken?
- vervangt Valetudo niet de firmware?
- Kan ik alle updates van de S5-Max & Valetudo upgraden zonder extra handelingen?
Allereerst: S5 gen2 != S5-Max. De Max heeft een compleet andere procedure, incl. solderen.

Raspberry? Die zit er niet in, toch? Men schrijft dat er Debian op draait, dus daar lijkt het me de CLI voor.

Ja, Valetudo is een aanvulling om zonder connectie met de China-cloud te kunnen werken. De beschrijving geeft aan dat men een 'lokale cloud' installeert, wat ik opvat als lokale software die er voor de bot uitziet als de cloud. Het vervangt dus niet de firmware.

In principe lijkt me dat beide ook ge-update kunnen worden, firmware en Valetudo. Maar het kan uiteraard op elk moment zo zijn dat de fabrikant iets introduceert wat de interface met Valetudo sloopt. Daarnaast lijkt het me per definitie een extra handeling, want je hebt immers de link met de cloud dienst die (o.a.) firmware upgrades managet verbroken.

(Bovenstaande op basis van geïnteresseerd inlezen. Ben er zelf (nog) niet aan begonnen. Wellicht ooit..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Allereerst: S5 gen2 != S5-Max. De Max heeft een compleet andere procedure, incl. solderen.

Raspberry? Die zit er niet in, toch? Men schrijft dat er Debian op draait, dus daar lijkt het me de CLI voor.

Ja, Valetudo is een aanvulling om zonder connectie met de China-cloud te kunnen werken. De beschrijving geeft aan dat men een 'lokale cloud' installeert, wat ik opvat als lokale software die er voor de bot uitziet als de cloud. Het vervangt dus niet de firmware.

In principe lijkt me dat beide ook ge-update kunnen worden, firmware en Valetudo. Maar het kan uiteraard op elk moment zo zijn dat de fabrikant iets introduceert wat de interface met Valetudo sloopt. Daarnaast lijkt het me per definitie een extra handeling, want je hebt immers de link met de cloud dienst die (o.a.) firmware upgrades managet verbroken.

(Bovenstaande op basis van geïnteresseerd inlezen. Ben er zelf (nog) niet aan begonnen. Wellicht ooit..)
Ah... dankjewel voor de miscommunicatie. Ik had even niet goed gelezen dat @JDFS geen S5-max had. Dus ik moet dus wel solderen om Valetudo op mijn S5-max te zetten. Balen.

Over de Raspberry: ik dacht dat je in een Debian omgeving zoals Raspberry OS commando's moet sturen naar de Roborock.
Sorry voor de verwarring.

Kortom: ik waag me alleen aan Valetudo als dit 100% softwarematig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@CAD-tekenaar ik stuur mijn commando's via MQTT via Home Assistant of via de web-interface (lokaal ip op mijn IOT VLAN, in mijn geval 192.168.20.x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
JDFS schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:12:
@CAD-tekenaar ik stuur mijn commando's via MQTT via Home Assistant of via de web-interface (lokaal ip op mijn IOT VLAN, in mijn geval 192.168.20.x).
Ik snap niet wat je bedoelt.

Hoe ik het heb gedaan:
S5-Max werkt met Xiaomi Home Mi app & token is achterhaald.
S5-Max is gekoppeld aan Home Assistant & HACS integratie Xiaomi Cloud Map Extractor
Scripts gemaakt in Home Assistant die ik weer kan laten starten in Home Assistant én Google Assistant.
Voordeel: S5-Max is ook bedienbaar met stemopdracht naar Google Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt.

Hoe ik het heb gedaan:
S5-Max werkt met Xiaomi Home Mi app & token is achterhaald.
S5-Max is gekoppeld aan Home Assistant & HACS integratie Xiaomi Cloud Map Extractor
Scripts gemaakt in Home Assistant die ik weer kan laten starten in Home Assistant én Google Assistant.
Voordeel: S5-Max is ook bedienbaar met stemopdracht naar Google Assistant.
Jij zegt: "- is de CLI voor de Raspberry OS / Debian?" ik neem aan dat je naar iets op zoek bent om commando's te geven (tenzij je met Command Line Interface iets anders bedoelt). Commando's geef ik via MQTT

De tweede stap is bij mij vervangen door een aparte docker die Valetudo-mapper draait (ik draai overigens Valetudo RE). Mijn Roborock is ook geïntegreerd in Google Assistant via de vacuum-integratie van HA, hier zijn geen scripts voor nodig, tenzij je ook zones apart schoonmaakt etc. Ik zeg nu "Hey Google, start to clean" en het schoonmaken gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
JDFS schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:27:
[...]

Jij zegt: "- is de CLI voor de Raspberry OS / Debian?" ik neem aan dat je naar iets op zoek bent om commando's te geven (tenzij je met Command Line Interface iets anders bedoelt). Commando's geef ik via MQTT
Inderdaad. Via scripts kan ik zones schoonmaken.
Kan je me vertellen hoe jij dat MQTT gebeuren hebt opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Super tevreden over mijn s5 max.
Ook het dweilen bevalt, alleen trekt die heel erg strepen die je op de vloer ziet.
Niet gelijk nat, ik maak de doek van te voren wel.goed nat maar blijf strepen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
jan011 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:30:
Wij zijn aan het denken om een robotsofzuiger aan te schaffen.
Wij hebben een woonkamer met open keuken +/- 60m² en een hond hij verhaard niet extreem veel, maar er kunnen hier en daar wel wat plukjes haar liggen. Als we niet aanwezig zijn is de hond buiten of zit hij binnen in de Bench het idee is dat dan de robotzuiger zijn werk gaat doen.
Verder hebben we volgesmij geen bijzonder lastige meubels. Veelal industrieel met rechten / beetje schuin staande poten.
Ik heb al veel liggen zoeken maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Kan iemand ons adviseren voor een goede robot stofzuiger in combinatie met hond.

Budget max €500,- dweil functie zo een leuke optie zijn maar is geen must. Net als zelf reinigend zelf legend.

kan iemand ons adviseren over een robot stofzuiger voor onze toepassing met namen de honden haren (plukjes)
Dreame L10 Pro (object ontwijking), Dreame Z10 Pro (zelfde als de L10, maar dan met auto empty dock), Roborock S7.(dweilt beter).

Wat is wijsheid?
Ga wel even na hoe een "domme" stofzuiger z'n route kiest. Als dat willekeurig is, dan kan het volgens mij nog best een tijdje duren voordat een hele kamer is gestofzuigd.
CAD-tekenaar schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Inderdaad. Via scripts kan ik zones schoonmaken.
Kan je me vertellen hoe jij dat MQTT gebeuren hebt opgezet?
https://valetudo.cloud/pages/integrations/mqtt.html

Voor MQTT heb je Valetudo (o.i.d.) nodig. Om dat op de S5 Max te krijgen: YouTube: Roborock S6/T6 Teardown: Many screws away from getting root... (Part... (succes ;)).
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:49:
[...]
Kortom: ik waag me alleen aan Valetudo als dit 100% softwarematig kan.
Kortom: niet aan beginnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

paQ

De Narwal is aardig in prijs gezakt:
https://nl.aliexpress.com...48616441e&ck=in_edm_other
Verzendkosten halen de lol er wel (nog steeds) af

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 16-03-2022 10:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:56

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb vandaag mijn Xiaomi mi 1c robot ontvangen. Ben benieuwd naar de zuig kunsten van dit apparaat . Veel reviews waren wel redelijk positief behalve dat de accu capaciteit niet geweldig is (2400mah) maar gelukkig is mijn woonkamer ook niet heel erg groot :P

Dankzij de ToF sensor bovenop maakt hij een redelijke precieze kaart van de woonkamer maar natuurlijk wel minder dan robots met een lidar.

Voordeel is wel dat hij maar 8.2 cm hoog is en daardoor wel weer op plekken weet te komen die andere niet kunnen bereiken :)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wat is wijsheid?
Mijzelf even quoten. De uitkomst is de Xiaomi Mijia G1 geworden na veel reviews vergelijken die ik voor 120 euro kon vinden als tweedekans. Deze robot begint elke zuigbeurt met een blanke kaart en maakt terwijl deze bezig is een kaart van de ruimte. Hierdoor kan de robot op de boven en de benedenverdieping gebruikt worden door 'm enkel er neer te zetten en op start te drukken. De robot is toch nog behoorlijk intelligent zonder lidar en camera's aan boord; de benedenverdieping (70 m2) gaat consistent in 55 minuten waarbij de G1 (inmiddels heeft vriendin 'm de naam Newton gegeven..) allesbehalve willekeurig te werk gaat. De bovenverdieping (Newton krijgt toegang tot 50 m2, verdeeld over 4 ruimtes) gaat consistent in 40 minuten waarbij Newton allesbehalve willekeurig werkt.

Xiaomi adviseert geen schoonmaakmiddelen aan het dweilwater toe te voegen om de pomp te sparen.Ik gebruik koud kraanwater en maak van de voren de dweil goed nat met water en veel Dreft. Zijn hier nog handigheden voor te doen? Bijvoorbeeld warm, of kalkvrij water gebruiken? Of bepaalde schoonmaakmiddelen aan het water toevoegen?

Het dweilen met de robot is een leuke gimmick, maar gezien de dweil niet tussendoor wordt schoongemaakt kan ik niet voorstellen dat het dweilen ook goed gebeurd (als ik met de hand dweil met een schoon en vuilwater emmer, heet water, schoonmaakmiddel en een dweil welke om de paar vierkante meter wordt schoongemaakt dan eindig ik na 75 m2 met een vuilwateremmer met daarin 3 liter chocomelk. Een schrobmachine die ik vroeger in de supermarkt gebruikte had ook een (50 liter) schoonwater en vuilwater tank; het schone water werd op de grond gesproeid vlak voor de schrobborstels en het vuile water werd daarna opgezogen) Maar het lijkt dat elke dweilrobot gewoon een dweil sleept (of beweegt) en deze nat houdt zonder de dweil tussendoor te reinigen of het vuile water op te zuigen? Hoe kan zo'n robot dan effectief zijn? (niet alleen de 1G, maar zo'n beetje elk dweilrobot lijkt een 'natte doek sleper' te zijn)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
Korte vraag: Ik stond op het punt een S7 max te bestellen., Nu stuit ik op berichten dat de Roborock T8 is gelanceerd. Volgens andere niet geverifieerde nerichten zou deze getzelde zijn als de Roborock Q7max+

Ik kan verder erg weinig info vinden. Wie kan hier een helder licht op schijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_1952
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-02 14:58
Ben tevreden met mijn roomba, hoewel ik het wel vervelend vindt om om de 2 -3 jaar een nieuwe vacuüm motor a 90 euro te moeten kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

bszz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:08:
Korte vraag: Ik stond op het punt een S7 max te bestellen., Nu stuit ik op berichten dat de Roborock T8 is gelanceerd. Volgens andere niet geverifieerde nerichten zou deze getzelde zijn als de Roborock Q7max+

Ik kan verder erg weinig info vinden. Wie kan hier een helder licht op schijnen ;)
Dit is wat ik vind. Lidar maar geen camera als ik goed lees.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 23:02
bszz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:08:

Het is lastig wijs worden in Roborock land, maar als ik zo kan zien is de T8 gewoon een andere naamgeving voor de Roborock Q7max+. Dezelfde specs, hetzelfde uiterlijk, mogelijk dat in bepaalde landen de naam T8 beter verkoopt. Hier is iig de officiële Q7 Max (+) website van Roborock global, geen T8 pagina vindbaar, dus ik denk dat de wereldwijde naam wordt:

https://global.roborock.com/pages/roborock-q7-max

De Q7 max is zoals ik begrijp de opvolger van de veel verkochte S5 Max. Deze heeft niet de vibrerende dweil van de S7 Max, wel een hogere zuigkracht, maar verder qua sensoren wel gelijk. Geen camera bijv.

Het is een beetje wat je wilt denk ik en welke toepassing je ziet, voornamelijk of je de dweilfunctie belangrijk vindt en zuigkracht of je moet kiezen tussen de oude S5 max (momenteel €317), de nieuwe Q7 max (€400) of de S7 Max (€499). En of je het auto-empty station er bij neemt, los bij de S7 Max of inbegrepen in de plus-versie i.e. Q7 max+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Net een mailtje van Geekbuying dat de Q7 max in een promo zit voor €365.92. Met dock (max+) voor € 549.34.

Was net van plan om een S7 aan te schaffen maar de Q7 had ik eigenlijk gemist en is zo gunstig geprijsd, wellicht toch een betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
WTF, dit is wat ik wil hebben. Maar veel te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 23:02
mithras schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:22:
Net een mailtje van Geekbuying dat de Q7 max in een promo zit voor €365.92. Met dock (max+) voor € 549.34.

Was net van plan om een S7 aan te schaffen maar de Q7 had ik eigenlijk gemist en is zo gunstig geprijsd, wellicht toch een betere optie.
Dank voor de tip. Een vriendin heeft nu een S5 Max van mij als test draaien en wil waarschijnlijk binnenkort er één bestellen. Vond het gat tussen de S5 Max en Q7 Max met eerder gevonden prijzen te groot en zou de S5 Max adviseren. Met die actie vanGeekbuying is Q7 Max wel te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Sinds kort hebben we een Roombla i7.
Apparaat doet zijn werk prima. Enige waar die moeite mee heeft, is het overleven van de poten van onze eetkamerstoelen. Dus die heb ik maar uit de standaard ochtendroutine gehaald.

https://www.tilders.nl/me...tis_stoel_groen_persp.jpg

Ik sta er wel echt versteld van hoeveel hondenharen en draadjes van het speelgoed er in de bak zitten en af en toe om de wielen.
Ik maak hem om de twee dagen schoon om te voorkomen dat de ronde wordt afgebroken. Ruimte(s) zijn samen ongeveer: 60-70m2. Daar doet hij 40-50minuten over.

Alles is overigens gelijkvloers en af en toe een drempel die overwonnen moet worden. Ben wel echt super tevreden. En ben blij met wat hij aan stof/kruimels en haren verzameld...

In de eerste maand, is hij naast de stoelen, nog 5x stop gevallen om onverklaarbare reden. Ik vermoed dat de hond hem heeft aangevallen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tip! Ik had de S7 al op mijn lijst staan voor het nieuwe huis in Juli en wachtte op een goede prijs of de nieuwe versie. Allebei is helemaal goed!

Direct besteld, blijkbaar is dit eenmalig voor de eerste 1000 die naar de EU komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

wienesroa schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:26:
Sinds kort hebben we een Roombla i7.
Apparaat doet zijn werk prima. Enige waar die moeite mee heeft, is het overleven van de poten van onze eetkamerstoelen. Dus die heb ik maar uit de standaard ochtendroutine gehaald.

https://www.tilders.nl/me...tis_stoel_groen_persp.jpg

Ik sta er wel echt versteld van hoeveel hondenharen en draadjes van het speelgoed er in de bak zitten en af en toe om de wielen.
Ik maak hem om de twee dagen schoon om te voorkomen dat de ronde wordt afgebroken. Ruimte(s) zijn samen ongeveer: 60-70m2. Daar doet hij 40-50minuten over.

Alles is overigens gelijkvloers en af en toe een drempel die overwonnen moet worden. Ben wel echt super tevreden. En ben blij met wat hij aan stof/kruimels en haren verzameld...

In de eerste maand, is hij naast de stoelen, nog 5x stop gevallen om onverklaarbare reden. Ik vermoed dat de hond hem heeft aangevallen :-)
Die stoelen zijn best lastig voor de zuiger; hier heeft de Xiaomi er ook moeite mee en gaat met veel koppigheid toch over de stalen poten heen. Ik zet de stoelen daarom maar even op tafel voordat deze begint met z'n programma, dat zal beter zijn voor de stoelen en de robot zelf.. Hoe haal jij ze uit de ochtendroutine? Of staan ze altijd op exact dezelfde plek?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
De robot heeft een plattegrond gemaakt, die ik weer opgedeeld heb in "kamers". Het stukje eetkamer heb ik niet geprogrammeerd in de ochtendroutine. De waskeuken/berging en hal wel en die neemt hij uiteraard alleen mee als de deuren openstaan. Hij is helaas nog aan het leren hoe hij die zelf open krijgt ;-).

Daarnaast heb ik smalle stroken rond de tafel gemaakt (cleaning zones oid) en die heb ik ook aan het ochtendprogramma toegevoegd.

Beetje zoals hier: https://www.google.com/ur...3-eiI3PYCFQAAAAAdAAAAABAJ

edit: https://cdn.pocket-lint.c...mage2-pdmepl7iqv-jpg.webp

Dus ik laat 1 volledige ruimte eruit enmaak dan met zones, twee smalle stroken, zodat hij wel om de tafel heen zuigt.

Als ik inderdaad wil dat hij alles zuigt, zet ik de stoelen op de tafel. Maar meestal pak ik eens in de week (of vaker als geknoeid) de steelstofzuiger en maak het snel even schoon.

[ Voor 5% gewijzigd door wienesroa op 23-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zijn er robot stofzuigers die je in een ruimte kan plaatsen waar de basissation(oplaadstation) niet aanwezig is?

Dit zodat ik individuele ruimtes kan stofzuigen en de robot automatisch stopt als deze alles stofgezogen heeft en vervolgens niet oneindig op zoek gaat naar het oplaadstation :p

momenteel heb ik een robotstofzuiger die afhankelijk is van die basissation

[ Voor 11% gewijzigd door AOC op 23-03-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36

JoSchaap

Had a life, got a modem..

AOC schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:59:
Zijn er robot stofzuigers die je in een ruimte kan plaatsen waar de basissation(oplaadstation) niet aanwezig is?

Dit zodat ik individuele ruimtes kan stofzuigen en de robot automatisch stopt als deze alles stofgezogen heeft en vervolgens niet oneindig op zoek gaat naar het oplaadstation :p
jip gewoon als nieuwe verdieping laten draaien (roborock kan dit in ieder geval op de s5 en 7)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Dat kan de S7 gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Laatst online: 09:45

Dit is voor de meeste Roborocks geen probleem. Ik heb zelf een S5 Max, wanneer ik die in een andere ruimte zet dan gaat hij na het schoonmaken weer naar het beginpunt. Het valt mij sowieso op dat de S5 max behoorlijk slim navigeert, zo kan hij bij mij doordat de gang een U-vorm heeft een rondje rijden tussen de verschillende kamers, de stofzuiger maakt hier gebruik van bij het navigeren, wanneer hij niet naar zijn dock kan omdat de keukendeur dicht is dan rijdt hij via de gang er alsnog heen.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:20

Pieroman

/me

Bedankt voor de tip! Zojuist besteld (zonder dock).
Zat eigenlijk te kijken naar een mooie S7 deal maar voor deze prijs kon ik dit niet laten liggen.

Heb nu nog geen robot dus verwacht dat dit sowieso gaat bevallen :) Ook gaat het mij vooral om het zuigdeel en niet per se om het dweilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardien
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Twijfel ook om deze Q7 aan te schaffen, maar deze was niet handig icm met een (kortharig) tapijt toch? Of ben ik nu abuis met een ander model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Gardien schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:44:
Twijfel ook om deze Q7 aan te schaffen, maar deze was niet handig icm met een (kortharig) tapijt toch? Of ben ik nu abuis met een ander model..
De Q7 heeft inderdaad geen mechanisme waarmee de dweil omhoog wordt getrokken op tapijt, in tegenstelling tot de S7.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
VERNederlander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Het is lastig wijs worden in Roborock land, maar als ik zo kan zien is de T8 gewoon een andere naamgeving voor de Roborock Q7max+. Dezelfde specs, hetzelfde uiterlijk, mogelijk dat in bepaalde landen de naam T8 beter verkoopt. Hier is iig de officiële Q7 Max (+) website van Roborock global, geen T8 pagina vindbaar, dus ik denk dat de wereldwijde naam wordt:

https://global.roborock.com/pages/roborock-q7-max

De Q7 max is zoals ik begrijp de opvolger van de veel verkochte S5 Max. Deze heeft niet de vibrerende dweil van de S7 Max, wel een hogere zuigkracht, maar verder qua sensoren wel gelijk. Geen camera bijv.

Het is een beetje wat je wilt denk ik en welke toepassing je ziet, voornamelijk of je de dweilfunctie belangrijk vindt en zuigkracht of je moet kiezen tussen de oude S5 max (momenteel €317), de nieuwe Q7 max (€400) of de S7 Max (€499). En of je het auto-empty station er bij neemt, los bij de S7 Max of inbegrepen in de plus-versie i.e. Q7 max+.
Thanks, dat is helder. Het gaat om een oppervlakte van ongeveer 100m2 linoleum. dan zou de zuigkracht van de S7 voldoende moeten ziijn. De vibrerende dweil heeft dan wel weer meerwaarde. S7 is de logische keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Volgens mij is dit bij de Xiaomi's ook het geval; mijn Robot Vacuum Mop Essential 1G poetst de gehele ruimte, en als deze klaar is geeft 'ie het aan en gaat terug naar z'n basisstation. In de ochtend staat de zon vol op het station waardoor deze de IR ledjes niet kan zien waardoor deze om zich heen gaat zoeken naar het basistation als een kleuter die z'n moeder kwijt is in de supermarkt..

Ik heb pas ook de 1G in een losse kamer gezet en aangezet, en deze gaf iets later ook aan dat deze klaar was.

Edit: ik zal vanavond even kijken wat er gebeurd als ik enkel de 1G op de bovenverdieping start zonder dat ik z'n dock ook boven zet.

Edit2 Gestest! De Xiaomi heb ik op de bovenverdieping op een willekeurige plek gezet en gestart terwijl het basisstation nog beneden stond. Deze heeft in z'n reguliere tijd de bovenverdieping gezogen (3 slaapkamers en een gang zijn toegankelijk voor 'm). De Xiaomi maakt al rijdend een kaart van de omgeving en werkt deze kaart af. Nadat Newton klaar was reed deze terug naar het punt waar ik 'm daarvoor neer had gezet en 'm laten starten (hoekje van de werkkamer achter een bureaustoel), zocht even naar z'n basisstation en gaf daarna de melding dat 'ie z'n basis niet kon vinden.

Dus de Xiaomi robot vacuum mop essensial 1G is absoluut niet afhankelijk van een basisstation om te werken, en werkt nét zo goed met als zonder basisstation; hij gaat terug naar z'n startpunt nadat deze klaar is met zuigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Theo op 24-03-2022 18:08 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 09:10

De eerste generatie Xiaomi Roborock doet dit, dus ik denk dat alle generaties daarna het ook wel kunnen.
Robot zegt dan: Cleaning finished, going back to the dock. Robocop gaat dan naar het start-punt en stopt. En zegt daarna: Couldn't find the dock, bring the vacuum closer to the dock and try again later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24

Ja kan ook met Roomba's, kijk wel of ze meerdere zones aankunnen. Mijn i7 gebruik ik op twee verdiepingen en dat werkt uitstekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Vandaag heb ik eens gekeken naar hoe effectief een robotstofzuiger kan dweilen. Afgelopen dagen heeft Newton dagelijks de bovenverdieping gezogen terwijl de dweil was aangesloten. In het reservoir zat enkel kraanwater, en de dweil zelf had ik van te voren schoongemaakt en met een royale Dreftoplossing goed bevochtigd. Na elke zuigbeurt was de dweil niet echt vies waardoor we het idee hadden dat de vloer best schoon was.
Na z'n rondje vandaag heb ik handmatig de vloer gedweild met een schone dweil om te achterhalen of de vloer ook écht schoon was. (met een emmer voor schoon water en een emmer voor vuil water. Ik gebruik in beide emmers 2 liter bijna kokend water, en als schoonmaakmiddel een beetje Dreft met Spiritus bij het schone water.) Het resultaat was twee liter chocolademelk in de vuilwateremmer.

Conclusie: Zo'n dweil die de robotstofzuiger nat houdt en meesleept die doet niks, naast het geven van valse hoop door de ilusie te geven dat de vloer schoongemopt is. Zelfs als de dweil van de robot schoon eruit ziet na een stofzuig en dweilbeurt is de vloer niet schoon. Of onderstaand water moet schoon zijn :P

Maar wat is het nut van de dweil? Zijn er scenario's waar deze wél nuttig kan zijn, of een toevoeging aan een schoonmaakbeurt kan geven? (bijv vullen met schoonmaakalcohol om de vloer te desinfecteren?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxroyniouZ1LunhYPoxIQXZ79es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms1UcpT5vlHfZN51OMAI6zXI.jpg?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:01
Theo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:14:

Maar wat is het nut van de dweil? Zijn er scenario's waar deze wél nuttig kan zijn, of een toevoeging aan een schoonmaakbeurt kan geven? (bijv vullen met schoonmaakalcohol om de vloer te desinfecteren?)

[Afbeelding]
Ik denk ook niet dat je het als vervanger moet zien, hetzelfde voor het zuig gedeelte.
Je zal zelf moeten bepalen of de "dweil"-functie genoeg is voor je kwaliteits eisen. Ik eet niet van de vloer, Dus een robot-stofzuiger met dweil is leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:46

spaceboy

Op grote hoogte

Vandaag heb ik eens gekeken naar hoe effectief een robotstofzuiger kan dweilen. Afgelopen dagen heeft Newton dagelijks de bovenverdieping gezogen terwijl de dweil was aangesloten. In het reservoir zat enkel kraanwater, en de dweil zelf had ik van te voren schoongemaakt en met een royale Dreftoplossing goed bevochtigd. Na elke zuigbeurt was de dweil niet echt vies waardoor we het idee hadden dat de vloer best schoon was.
Na z'n rondje vandaag heb ik handmatig de vloer gedweild met een schone dweil om te achterhalen of de vloer ook écht schoon was. (met een emmer voor schoon water en een emmer voor vuil water. Ik gebruik in beide emmers 2 liter bijna kokend water, en als schoonmaakmiddel een beetje Dreft met Spiritus bij het schone water.) Het resultaat was twee liter chocolademelk in de vuilwateremmer.

Conclusie: Zo'n dweil die de robotstofzuiger nat houdt en meesleept die doet niks, naast het geven van valse hoop door de ilusie te geven dat de vloer schoongemopt is. Zelfs als de dweil van de robot schoon eruit ziet na een stofzuig en dweilbeurt is de vloer niet schoon. Of onderstaand water moet schoon zijn :P

[Afbeelding]
Hele interessante test die je daar gedaan hebt. Ik vraag me dat ook altijd af van onze Stoffel. Die heeft dan geen dweil, maar ook het bakje met stof/haren/gruis vind ik niet echt fascinerend vol na elke beurt. Maar met stof is het lastiger vergelijken dan de test die jij met de dweil hebt gedaan. Tenzij je een stofzuiger zonder zak hebt om een eerlijke vergelijking te maken. Heeft iemand op dat vlak ook al eens een oordeel geveld? Ik heb het idee dat onze robot-stofzuiger ook geen echte held is.

Then again: wij zijn zo sloppy dat we dan 1x per 2 maanden zouden stofzuigen. De robot aanzetten is laagdrempeliger. Iets is beter dan niets. :P

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022

[Afbeelding]
Wow goede test! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een robotstofzuiger en was ook benieuwd of zo'n dweiloptie nou iets zou zijn. Ik denk dat ik dus nog maar even zelf blijf dweilen...

Ik ben nu aan het kijken naar een Xiaomi, maar in mijn hoofd is dat een slechter merk dan bijvoorbeeld Roomba. Zijn julllie het daarmee eens of juist fan van de Xiamoi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anitaatje12 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Wow goede test! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een robotstofzuiger en was ook benieuwd of zo'n dweiloptie nou iets zou zijn. Ik denk dat ik dus nog maar even zelf blijf dweilen...

Ik ben nu aan het kijken naar een Xiaomi, maar in mijn hoofd is dat een slechter merk dan bijvoorbeeld Roomba. Zijn julllie het daarmee eens of juist fan van de Xiamoi?
Voozover ik weet zijn de ingewanden van elke middensegment robotstofzuiger behoorlijk gelijkwaardig, en verschillen ze vooral in functies en software, bijvoorbeeld de zuigkracht en de manier van navigatie, en hoe veel je vanuit een app kunt doen.

Een Xiaomi is wat goedkoper in aanschaf dan een Roomba, maar dat kan ook komen omdat je voor het merk betaalt. Voordeel van de Xiaomi is dat het een Chinees ding is, dus onderdelen zijn voor een appel en een ei op Ali te vinden. Het nadeel is echter dat de Xiaomi Chinees is, en je dus geen idee hebt waar je data heen gaat. (aan de andere kant, ik gebruik mijn Xiaomi zonder app, en dat werkt ook perfect, plus van Roomba weet je ook niet waar je data naar toe gaat).

Ik heb alleen ervaring met de Xiaomi, maar kan deze best aanraden:
- De navigatie/mapping is er goed en effectief, ook voor een model dat geen lidar heeft
- Je kan 'm zonder problemen in een andere ruimte/verdieping zetten en starten zonder dat 'ie moeilijk doet of z'n basisstaion nodig heeft.
- Ook zonder app werkt deze goed (je kan 'm alleen niet automatisch laten starten)
- Mijn 1G heb ik voor 120 euro kunnen kopen. VOor dat geld heb je nog niet eens een halve Roomba.
- Het HEPA filter en de zijborstels kosten los echt drie keer niks; voor 10 euro heb ik vier extra filters en acht borstels.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48

[Afbeelding]
Je generaliseert wel. Mijn S7 die met hoogfrequente trillingen dweilt doet wel degelijk iets. Natuurlijk zal dat 'iets' afhankelijk van de vuilheid van je vloer voor een deel ook uitsmeren zijn, maar vlekken zie ik niet meer op mijn zwarte tegels en mijn dweil is donkerbruin na een ronde.

Om bovenstaande wissel ik ook bij een intensieve dweilbeurt halverwege van dweil, meestal 2 of 3 rondes fine mopping en dan elke ronde met een nieuwe. Dat verschil zie je wel degelijk aan de dweil, die per ronde lichter van kleur blijft.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 08:51
Zit nu toch ook te denken om maar eens een robotzuiger aan te schaffen.
Twijfel tussen de S5 (280 euro) en de S7 (360 euro).
Laminaatvloer, loop binnen vooral op sokken, dus die dweilfunctie lijkt me wel relaxt om de vloer schoon te houden.

Twee vragen dan toch: kan je de dock gewoon onder de bank zetten en hem van daaraf z'n werk laten doen? Voor de bank staat een salontafel met 4 5cm brede poten, neem aan dat ie zoiets snapt na een eerste scan?

En ik las ergens dat iemand hem na de 3e zuigbeurt bij de prullenbak laat wachten om 'm te legen. Is dat standaard functionaliteit, of moet je daar wat voor doen? En zo ja; wat :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
matthijst schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 01:25:
Laminaatvloer, loop binnen vooral op sokken, dus die dweilfunctie lijkt me wel relaxt om de vloer schoon te houden.

Twee vragen dan toch: kan je de dock gewoon onder de bank zetten en hem van daaraf z'n werk laten doen? Voor de bank staat een salontafel met 4 5cm brede poten, neem aan dat ie zoiets snapt na een eerste scan?

En ik las ergens dat iemand hem na de 3e zuigbeurt bij de prullenbak laat wachten om 'm te legen. Is dat standaard functionaliteit, of moet je daar wat voor doen? En zo ja; wat :)
Ik heb ze allebei en ik zou de S7 zeker kiezen boven de S5. Dweil functie is echt stukken beter. Vibreren en actief de dweil natmaken scheelt heel veel. De S7 staat onder een kast en doet vanaf daar z'n werk. Als ie er fysiek kan komen, dan is die salontafel van je inderdaad geen probleem.

Ik heb de stofzuigers aan Home Assistant gehangen en laat de S7 van daaruit om de drie rondes naar de prullenbak gaan. De eerste twee rondes (nacht 1 en 2) gaat de dweil omhoog en wordt er alleen gestofzuigd. Ronde 3 hetzelfde, maar daarna komt er een intensieve dweilsessie. In de ochtend gaat ie dan naar de prullenbak en vul ik water bij, vervang de dweil (heb er 10 bijgekocht) en maak ik het stofbakje leeg. Druk op de knop en hij gaat terug naar z'n dock.

Zonder Home Assistant of iets in die trant is dat (nog?) niet mogelijk via de normale app. Misschien in de toekomst, want er lijken "routines" aan te komen. Maar wat dat precies is, lijkt nog gissen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 08:46
matthijst schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 01:25:
Waar vindt jij hem nu voor 280,-?
Ik vind ze allemaal voor 350,- nu…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bongoarnhem schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Waar vindt jij hem nu voor 280,-?
Ik vind ze allemaal voor 350,- nu…..
En een S7 voor 360?