Het ging weer een hele tijd goed met m'n Roborock S5x na het vervangen van de lidar aandrijfmotor.
Helaas kreeg ik vorige week ineens een "Error 13 - Couldn't charge properly" waarna de robot zich van het laadstation afkeerde en dat blijkt vaak voor te komen.
De Roborock uit elkaar gehaald, op het mainboard zit een zekering (P185 resettable fuse) en die blijken vaker problemen te geven. Doorgemeten met een multimeter kwam ik op 0,5 Ohm uit en dat is te hoog, het zou ergens rond de 0,1 Ohm moeten zijn volgens diverse bronnen.
Online enkele vervangende 1,85A fuses gekocht (PFRA 185) zodat ik ze gelijk op voorraad heb, mocht het weer gebeuren (verzendkosten zijn hoger dan de aanschafprijs).
Vandaag de oude SMD zekering verwijderd. Dit viel nog niet mee met m'n Weller soldeerstation dus heb ik het onderdeel met een kleine kniptang voorzichtig in 2 stukken geknipt zonder het bord te beschadigen en daarna iedere helft afzonderlijk los gesoldeerd. Dat ging uiteindelijk goed.
Met wat flux en zuiglint de soldeerpads toonbaar gemaakt, toen met IPA en een wattenstaafje alle residu verwijderd, weer wat flux aangebracht en de nieuwe zekering vast gesoldeerd. Dit is geen SMD type zoals je ziet.
Nogmaals alles schoongemaakt, de machine weer in elkaar gezet, op de lader gezet en... geen error meer!
Maar... na een 20 minuten ineens "Error 9 - Dustbin not installed".
"Nou breekt m'n klomp"...
Met een sterke magneet getest bij de sensor, ook dan detecteerde hij geen dustbin.
Je raadt het al... de hele machine weer uit elkaar gehaald, de sensor gevonden, de draad gevolgd... en ik kwam precies uit vlak bij de plek waar ik gesoldeerd had...
Met het licht erop en ingezoomd zag ik een brugje van soldeer zitten over 2 pootjes van de connector van de sensor voor de dustbin... argh... prutswerk... net een spettertje soldeer geknoeid en het niet gezien...
Weer wat flux aangebracht, gesoldeerd, gecontroleerd door de lichtloep, schoongemaakt met IPA en het leek goed.
Hele apparaat weer gemonteerd en... geen errors meer