[TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste
Acties:
  • 40.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Die van mij in eerste instantie niet. Maar een NSc'er vertelde dus dat die van mij ook vervangen zou worden :S

Naja, hij zal zich wel vergist hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 10:42:
Op de TUDelft kunnen de batterijen niet zomaar omgeruild worden, van wat ik weet. Iemand uit Delft die meer weet? Wachten er nog mensen voor het ophalen van de oude batterij? Ik heb dat NEC formulier ingevuld in september. Ik vind het trouwens erg raar dat TUe wel wat doet aan het probleem en de TUD niet, ik had contact opgenomen met de laptopprojectleider, en hij zei dat ze er niets aan konden doen.

Dave
Ik wacht (samen met een aantal andere TUD'ers) ook nog op mijn accu...Nec is een beetje waardeloos wat betreft de organisatie..Vind het raard dat de TUE er wel wat aan doet, zeker nu ze in Delft zo graag iedereen aan de laptop willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MBV schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 16:50:
Die van mij in eerste instantie niet. Maar een NSc'er vertelde dus dat die van mij ook vervangen zou worden :S

Naja, hij zal zich wel vergist hebben...
Dan weet ik het ook niet meer :S
Uiteraard hoop ik voor je dat je ook een nieuwe accu krijgt. Maar er zijn dus op de TU('s) NEC's met accu's die niet onder de omruilregeling van NEC vallen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ja, anders had je toch niet door die 'wizard' met merk, serienummer enzo hoeven te gaan maar was het toch sowieso alle TU/e'ers geweest? Toen ik mijn gegevens invulde, kreeg ik te zien dat ik blij moest zijn dat die van mij niet getroffen was :/

Mja, ik weet nu waarom: die andere zijn dus nog sneller rot, en lopen het risico te ontploffen. Kennelijk kon Sony niet in een maand tijd zijn complete productie van 3 jaar overdoen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Mijn gedachte was een beetje zo van: alle laptops hier zullen wel uit een bepaalde batch komen en daardoor allemaal voorzien zijn van dezelfde accu. Dus ik dacht: mijn accu wordt vervangen: alle accu's worden vervangen op de TU.
Schijnbaar ben ik dus niet het centrum van het universum (:S) want nu blijkt dus dat niet iedereen dezelfde accu heeft.

Disclaimer: met 'dezelfde' bedoel ik uiteraard hetzelfde type, niet exact dezelfde, want dan moeten 1000 man 1 accu delen. [/late-vrijdag-HK-reactie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neej zijn zelfs verschillende merken?? <het grootst-gedrukte woord op de accu> qua accu. Ik ben er tenminste <met leenlaptops en zo> al drie tegen gekomen.

edit: 28% maar, oh.. ik heb nog maar 3 minuten capaciteit :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2007 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Yup, dat was het criterium geloof ik. Het schijnt wel dat ongeveer de helft van de TU/e getroffen is. Ik heb een Say, en die was veilig. Capacity staat inmiddels op 28%, dus als ze niet snel komen met nieuwe accu's mag ik zelf een nieuwe kopen :( :@

[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 17-11-2007 22:00 ]

Verwijderd

Bij mij deed die protector suite ook wel eens moeilijk. Ik vond het ook irritant dat Firefox 2 niet werd ondersteund. Nu heb ik Vista en de nieuwste versie van de protector suite (v5.6). Gewoon gevonden op de site van nec, maar dan niet bij onze laptop maar los op de site.
Zie http://www.nec-computers.nl/support/main.asp en dan zoeken op "protector suite"

Of probeer deze link

Bij mij werkt het tot nu toe erg goed!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mijn wear level is nu 77%, en het wordt echt lastig.
Het scheelt wel behoorlijk als ik (via RMclock) voltage lager zet, en alleen laagste multiplier laat geruiken.

0.73V blijft hij nogwel 30minuten aan (zonder wireless en donkerste beeld).

ik heb nu wel een ander probleem, TU/e VPN valt na een tijdje.
Als ik connect e bezig blijft met de VPN dan is het prima, maar als ik even niks doe met het netwerk van TU/e (geen outlook, niks downloaden van ftp ofzo) dan disconnect hij na een tijdje (10minuten ofzo).
Als ik "Use default gateway on remote network" AAN zet, dan is het voorbij, maar dan is max downloadspeed maar 100KB/s.

Iemand vergelijkbare dingen meegemaakt, of moet ik echt de huisrouter gaan mishandelen?

[ Voor 49% gewijzigd door Sibylle op 22-11-2007 16:39 ]

Ctrl+k

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij mij reconnect de wifi heel vaak misschien dat het daar aanligt?

Goede tip MichielMade!

edit: heeft iemand hem al onder XP getest? Staat er wel bij igg.

[ Voor 26% gewijzigd door Mr_gadget op 22-11-2007 16:46 ]

• MBV
Sibylle schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:36:
mijn wear level is nu 77%, en het wordt echt lastig.
Het scheelt wel behoorlijk als ik (via RMclock) voltage lager zet, en alleen laagste multiplier laat geruiken.

0.73V blijft hij nogwel 30minuten aan (zonder wireless en donkerste beeld).
Huh :? Bij mij houdt hij het op windows, met voltages omlaag, meestal 1,5-2 uur uit. Als ik vergeet ATi een schop te geven om toch vooral het voltage omlaag te gooien, dan is het 1,25 uur. Dat bij een capacity van 28% (linux acpi-dingen). Last full charge volgens linux: 32.5Wh.

Mijn voltages in linux, overgenomen uit windows:
code:
1
CUSTOM_VTABLE="798000:828,1064000:924,1330000:1020,1596000:1068,1862000:1116"
ik heb nu wel een ander probleem, TU/e VPN valt na een tijdje.
Als ik connect e bezig blijft met de VPN dan is het prima, maar als ik even niks doe met het netwerk van TU/e (geen outlook, niks downloaden van ftp ofzo) dan disconnect hij na een tijdje (10minuten ofzo).
Als ik "Use default gateway on remote network" AAN zet, dan is het voorbij, maar dan is max downloadspeed maar 100KB/s.

Iemand vergelijkbare dingen meegemaakt, of moet ik echt de huisrouter gaan mishandelen?
VPN heeft bij mij nooit lekker gewerkt. Je kan beter niet de PPTP-windows-verbinding gebruiken, maar de cisco-vpn client gebruiken. Die houdt het iets langer uit. Ook ping -t hielp niet, als ik het me goed herinner :)

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 22-11-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:10
Het lijkt er op dat de accu's binnen zijn bij het NSC. Ik heb als medewerker ook een NEC P550 in gebruik en kreeg net het volgende mailtje:
L.S.,

Volgens onze administratie bent u in het bezit van één of meerdere notebook(s) van het type NEC P550.

NEC heeft besloten alle accu's van dit type te vervangen om onrust bij gebruikers weg te nemen. Er deden geruchten de ronde dat er mogelijk gevaar voor overhitting zou zijn met dit type accu.
Zie voor het bericht vanuit NEC de volgende link http://www.nec-computers.nl/News/news.asp?id=81

We hebben, na een lang logistiek traject, de accu's nu binnen.

U kunt de in uw bezit zijnde accu(s) bij NSC komen omruilen, daarvoor is het P-nummer van belang i.v.m. registratie. U hoeft daarvoor dus niet het gehele systeem mee te brengen, genoemd nummer en de accu zijn voldoende. Bijkomend voordeel is dat deze accu ook weer nieuw is en geen tekenen van slijtage vertoont.

Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien. Wanneer dat niet het geval is verzoek ik u contact met me op te nemen.

Met vriendelijke groeten,

Marian de Vaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Klinkt goed.
Hopen dat het snel officieel wordt voor iedereen op de TU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Hopelijk zijn ze niet op na de uitreiking aan de medewerkers :P

Mag ik nu mijn oude accu houden, of moet die worden vernietigd? Als hij echt niks meer waard zou zijn is het altijd nog leuk met oud en nieuw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Heb ondertussen een nieuwe accu gehaald. Ik was toch in de buurt toen dat mailtje eindelijk binnenkwam. Mijn oude accu moest ik achterlaten, maar ik ben blij dat ik daar vanaf ben ;).

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
beste student,

NEC heeft een poosje geleden een bericht doen uitgaan dat er een gevaar van overhitting zou kunnen ontstaan in de accu's van de NEC P550. Om mogelijke ongerustheid bi jgebruikers weg te nemen hebben ze besloten om deze accu's te gaan vervangen. Helaas heeft NEC logistieke problemen gehad, waardoor deze accu's nu pas bij de TU/e zijn binnengekomen, maar ze zijn nu binnen.

Zou je zo snel mogelijk met je notebook langs willen komen bij het NSC zodat we de accu kunnen omruilen.

dear student,

NEC has given notice in the apst that there could be a problem of overheating with the batteries of the model P550. Because they didn't want their users to be concerned about that, they decided to replace the batteries.

Due to logistic problems the batteries just recently have been deliverd at the TU/e, but they have arrived.

Would you be so kind to come as soon as possible to the NSC with your notebook , so that we can replace the battery.

Met vriendelijke groeten/kind regards,

Marian de Vaan
Technische Universiteit Eindhoven
Dienst ICT / Notebook service centrum
tel. nr. 040 - 247 8888
Officieel mailtje naar een ieder. Maandag gelijk even gaan ophalen en kijken hoe en wat.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg hem ook :D
*Is toch wel blij nu*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Jeej :)
eindelijk
Maar wat zouden ze inderdaad met de gare accu's doen? :P die wil ik wel :D

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:13
Ik kan 4 uur werken op een batterij :D :D :D Toch stuk beter dan 4 minuten :P

[ Voor 29% gewijzigd door I-King op 23-11-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
* MBV moet maandag werken, maar gaat dinsdag zeker even bij het NSc buurten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb de batterij vrijdag gehaald, 0% wear level, vandaag geeft hij al 2% wear level aan. Gaat dit normaal altijd zo snel? Of blijft het dadelijk op een bepaalde waarde steken? Heb mijn laptop redelijk intensief gebruikt, zowel op batterij en netstroom.

Edit: Foutje, 9 moest 0 zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door I-King op 26-11-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Van 9% naar 2% wear level? Lijkt mij prima, dat hij steeds dichter bij 0% komt :D

Waarschijnlijk was hij nog niet echt goed gecalibreerd, en kwam hij er na 1x leegtrekken en opladen achter dat hij beter was dan hij verwachtte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iemand in Delft al een nieuwe accu? Of zou NEC de accu's gefaseerd omruilen?
als het goed is komen ze van dezelfde leverancier dus dat zou niet het probleeem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
ik heb nog helemaal niets gehoord, bij de CEM zeggen ze alleen maar dat je het zelf moet regelen en dat er dus geen collectieve omruilactie plaats zal vinden

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met nieuwe batterij:
Probleem: ALs ik pc uitzet staat draadloos netwerk bj herstart altijd uit (Dus aanzetten met Fn F2).
Dit deed ie vroeger toen ik een batterij had niet. Iemand oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
MBV schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:04:
Van 9% naar 2% wear level? Lijkt mij prima, dat hij steeds dichter bij 0% komt :D

Waarschijnlijk was hij nog niet echt goed gecalibreerd, en kwam hij er na 1x leegtrekken en opladen achter dat hij beter was dan hij verwachtte :)
Typo, ging dus in 2 dagen van 0 naar 2%. Hou ik dus wel even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 18:32:
Ja heb ook de enveloppe binnen. Wel vreemd dat ze de enveloppe komen ophalen. Bovendien moet ik alleen de batterijen met de partnummers terugsturen die in de brief staan. Waar dat partnummer te vinden is weet ik niet. Heb alleen een s/n opgestuurd. Majah we proberen het maar hij is zo brak dat ik hem toch niet meer gebruik. Hoop inderdaad dat we de nieuwe batterij volgende week hebben 8)

edit: Het zijn trouwens wel behoorlijk amateuristische gasten, die brief zit nog vol spelfouten ook. We hopen er maar het beste van ........
En vandaag arriveerde het langverwachte pakketje van NEC. Wel "snel" geregeld opzich, mailde 12 dagen terug dat ze hem op konden halen, vorige week opgehaald en vandaag de nieuwe gekregen :) Hoop dat jullie ook allemaal snel aan bod komen, maar ik kan er weer tegenaan :P
Mr_gadget schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:42:
Iemand in Delft al een nieuwe accu? Of zou NEC de accu's gefaseerd omruilen?
als het goed is komen ze van dezelfde leverancier dus dat zou niet het probleeem moeten zijn.
Frunz schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:44:
ik heb nog helemaal niets gehoord, bij de CEM zeggen ze alleen maar dat je het zelf moet regelen en dat er dus geen collectieve omruilactie plaats zal vinden
Ik vind het behoorlijk schraal van de CEM. Het is dat je er zelf achteraan gaat. Maar stel dat de TU 200 van die laptops heeft geleverd, wat laag geschat is denk ik, dan mag je verwachtten dat ze met NEC een dealtje sluiten, lijkt me de minst mogelijke service. Je word bij servicepunt 3ME als je verteld dat je accu 3 minuten meegaat afgewimpeld met: "Ja dat heb je na 3 jaar met accu's" :?
Ze sturen je niet eens naar de NEC site of weten niet wat het is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
@Bak Modder, waar heb je naar toegemaild, want mijn gegevens zijn intern doorgestuurd, maar nu al weer paar maanden niets gehoord.
heb je een contactadres, zou je die met ons willen delen (kan ook in PM)

zie dat je ook WB doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb mijn accu ook geruild, en die van mij geeft 91% capacity aan :/ Naja, maar eens kijken na opladen naar 100% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik nog iemand op de tu weet kan ik hem dan gewoon mijn bat. mee geven?
Kan hij hem dan voor mij omruilen? En waar precies? Gratis?

En loopt vista een beetje op deze laptop, misschien ga ik t ook nog wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:10
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:45:
Als ik nog iemand op de tu weet kan ik hem dan gewoon mijn bat. mee geven?
Kan hij hem dan voor mij omruilen? En waar precies? Gratis?

En loopt vista een beetje op deze laptop, misschien ga ik t ook nog wel proberen.
Als je laptop oorspronkelijk een TU/e laptop was en daar zitten nog stickers van op de laptop dan wel misschien. Ze controleren wel wie er komt en welk nummer die laptop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Volgens mij heb je alleen je accu nodig, dus het zou kunnen. Maar ze controleren ook je studentnummer, dus hij/zij kan het maar 1x doen.

Tip: lever de slechtste accu in. Als jij 5min hebt, en hij 50min, moet je die van jouw laten inleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toch een fijne actie :) Weer een nieuwe accu na 2 jaar.

en NHC geeft weer vrolijk 4 uur aan.

• ST3V3N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-06 08:07
Ik probeer NEC nu ook al een half jaar zover te krijgen dat ze mij een nieuwe accu gaan opsturen. Helaas, tot nu toe geen resultaat. Het is wel belachelijk dat TU/e en TUDelft niet samen die accu's laten omruilen. Die laptops zijn toch ook in overeenkomst aangeschaft voor alle studenten in het jaar '05-'06?! Waarom krijgt alleen eindhoven dan nieuwe accu's? Hier in Delft word je inderdaad afgewimpelt met een simpele "Wij doen er niets aan, je moet bij NEC zijn". Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sandeman schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:51:
[...]

Als je laptop oorspronkelijk een TU/e laptop was en daar zitten nog stickers van op de laptop dan wel misschien. Ze controleren wel wie er komt en welk nummer die laptop heeft.
er zit nog een sticker op met naam/studentnummer/opleiding
alleen ik zit nu niet meer op de tu, kan ik hem dan wel laten omwisselen, als ik mijn laptop mee geef
aan iemand die nog op de tu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:09:
[...]

er zit nog een sticker op met naam/studentnummer/opleiding
alleen ik zit nu niet meer op de tu, kan ik hem dan wel laten omwisselen, als ik mijn laptop mee geef
aan iemand die nog op de tu zit?
MBV schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:58:
Volgens mij heb je alleen je accu nodig, dus het zou kunnen. Maar ze controleren ook je studentnummer, dus hij/zij kan het maar 1x doen.

Tip: lever de slechtste accu in. Als jij 5min hebt, en hij 50min, moet je die van jouw laten inleveren :)
Ehm, je vraagt om het antwoord dat 3 posts boven de jouwe staat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het warmteprobleemblijft maaren blijft maaren blijft maar en blijft maar.
Laptop blijft cool, maar CPU schiet bij minste gerinkste load (ook op 800MHz) al na de 90+ graden, op 1.8GHz begint ie dan direct terug te klokken.

Maandag laptop ingeleverd, gister teruggehad, gecontroleerd: vandaag met een boze kop weer ingeleberd met ongeveer dit bericht: Laptop, nog steeds kapot, zoek het verder maar uit en geef me een leenlaptop zodat ik weer even fatsoenlijk kan werken.

(Ja ik heb 100% load geregeld nodig voor mijn opleiding: Informatica moet wel eens algorithmen testen op grote invoeren en zo, en dan scheelt 200MHz <teruggeklokte door oververhitting, zo ver kan hij gaan> en 1800MHz echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tja, misschien lost het probleem zich op met een nickchange? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja als dat kon helpen.
Noot: Mijn leenlaptop is ook kapot, kapot toetsenbord, en dan met name de spatiebalk (die tikt niet goed, dus drukken geeft lang niet altijd resultaat). Maar die willen ze niet even vervangen voor mij. Ze hebben het probleem wel een beetje minder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wip de spatiebalk eens los, en haal de koekkruimels eronder vandaan. Oh wacht, dit was het eerste laptoptoetsenbord waarbij de toetsen écht vast zitten. Nouja, rammelen en stofzuigen wil wel eens helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
ik kan mijn toetsen gewoon loshalen, het enige nadeel bij de spatiebalk is dat die als een van de moeilijkste terug te plaatsen is, maar met een beetje klooien lukt dat ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:44:
En het warmteprobleemblijft maaren blijft maaren blijft maar en blijft maar.
Laptop blijft cool, maar CPU schiet bij minste gerinkste load (ook op 800MHz) al na de 90+ graden, op 1.8GHz begint ie dan direct terug te klokken.

Maandag laptop ingeleverd, gister teruggehad, gecontroleerd: vandaag met een boze kop weer ingeleberd met ongeveer dit bericht: Laptop, nog steeds kapot, zoek het verder maar uit en geef me een leenlaptop zodat ik weer even fatsoenlijk kan werken.

(Ja ik heb 100% load geregeld nodig voor mijn opleiding: Informatica moet wel eens algorithmen testen op grote invoeren en zo, en dan scheelt 200MHz <teruggeklokte door oververhitting, zo ver kan hij gaan> en 1800MHz echt wel.
als je zoekt op mijn naam in dit topic vind je een onder andere een post over dit probleem.

Ik gebruik rmclock (google.com -> rmclock) om mijn processor te te laten lopen op een lager voltage. Ik draai op 800MHz, met 0.73V in plaats van de standaard 0.99V.
Dat scheelt behoorlijk op de temperatuur, in mijn vorige post staat wat meer over de temperaturen.

Als je Ati Catalyst Centre opened (video-kaart driver programma) kun je bij PowerPlay instellen dat hij altijd op Optimal Battery Life staat, dat scheelt ook behoorlijk in de temperatuur.
Mijn temperaturen zijn nu zo laag dat hij amper nog blaast.
Zonder undervolten was hij ook vrijwel altijd 80+graden.

Post even of het je lukt met undervolten, en hoe laag je hem krijgt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Het is belachelijk dat hij standaard 80+ graden loopt. Dan is er echt iets niet goed hoor.
Dat je het met wat tweaks weet te beperken, oke, maar je kan beter naar de bron van het probleem kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
bartvl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:54:
Het is belachelijk dat hij standaard 80+ graden loopt. Dan is er echt iets niet goed hoor.
Dat je het met wat tweaks weet te beperken, oke, maar je kan beter naar de bron van het probleem kijken.
Dat heb ik ook gedaan, maar dan vervalt wel je garantie gelijk.
Zoek, zoals ik zei, me vorige posts op:

De standaard CPU koeler is erop geplakt met geperste alu folie als geleider. Ik heb die folie eraf gehaald en heb de CPU gewoon beetje gepoetst en thermalgrease gebruikt ipv folie.
Dat scheelde al een graad of 10-15.

Dat is dus je bron van het 'probleem' (heb ik al eerder gepost): standaard geen thermalgrease.
Pentium M kan gaan tot ongeveer 95-100graden, dus NEC ziet geen probleem :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Garantie vervalt niet als je langs NSC gaat. Gewoon blijven pushen bij die lui helpt af en toe wel, en een keertje een dagje wachten en bij een ander lid van het NSC terugkomen kan ook enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat zijn echt belachelijke waarden. Op windows (NHC ftw!) en Linux (PHC kernel-hack) heb ik de voltages iets lager staan:
code:
1
CUSTOM_VTABLE="798000:828,1064000:924,1330000:1020,1596000:1068,1862000:1116"

dus op 800MHz 0,728 volt. Dat scheelt een paar minuten accutijd, en de ventilator slaat iets minder vaak aan. Mijn CPU is standaard 40-50 graden, idle. Gooi ik er een dikke load op, dan wordt hij 70 graden. Zelfs na een half uur (idle) in mijn tas wordt hij niet warmer dan 70 graden :X
Kijk anders maar eens naar de P550's uit de bieb: die worden ook niet zo warm, en die ventilatoren zitten nog wel tegen de notebooksteun aan :X

Oh ja, dit zijn nog redelijk veilige voltages, maar vergeet niet dat er verschillen zitten tussen exemplaren, en dat hete processoren vaak net iets meer prik nodig hebben dan koude.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 08-12-2007 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sibylle schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:40:
[...]

als je zoekt op mijn naam in dit topic vind je een onder andere een post over dit probleem.

Ik gebruik rmclock (google.com -> rmclock) om mijn processor te te laten lopen op een lager voltage. Ik draai op 800MHz, met 0.73V in plaats van de standaard 0.99V.
Dat scheelt behoorlijk op de temperatuur, in mijn vorige post staat wat meer over de temperaturen.

Als je Ati Catalyst Centre opened (video-kaart driver programma) kun je bij PowerPlay instellen dat hij altijd op Optimal Battery Life staat, dat scheelt ook behoorlijk in de temperatuur.
Mijn temperaturen zijn nu zo laag dat hij amper nog blaast.
Zonder undervolten was hij ook vrijwel altijd 80+graden.

Post even of het je lukt met undervolten, en hoe laag je hem krijgt.
Als je het topic leest weet je dat ik alle batterij besparende opties al lang compleet aan heb staan.

Feit blijft: dat hij ook standaard NOOIT boven de 95+ graden mag komen (aangezien de proc dan uitzichzelf gaat terugklokken is ie daar ook niet op gebouwd) --> dus een fout in laptop --> dus dat maken ze maar ooit --> maar dat schijnt moeilijk te zijn, aangezien naar vier reparaties (incluus meermalen nieuwe ventilator, nieuw moederbord, nieuwe koeler...) de processor nog steeds 100+ word bij een load van 100%.

Verder: ook met batterijbesparende meuk volledig aan (incluus ondervolten en alm, draai meer als een jaar op 800MHz, 0.764V, ATi powerplay en chip op 104/121MHz). Zelfs zo komt mijn processor nooit onder de 65 graden.

We zullen wel zien hoe hij na de reparatie draait. Ik test hem terplekke wel, en ze kunnen die kutlaptop houden als ze het niet gefixed hebben.

PS: Zit geen koek in deze leenlaptop (Het is een schone voor de verandering), zit daar onder dat toetsenbord echt iets dubbel (stukvan die zwarte bekleding, zie ook onderliggende ijzeren deeltjes van laptop behuizing zelf en zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tja, zou ik ook zeggen. Je hebt ze nu genoeg kansen gegeven. Wat ik zou doen: test hem ter plekke, en als hij direct te heet wordt, zeg dan dat ze hem binnen 1 maand moeten repareren op een manier dat hij niet meer te heet wordt, en dat je anders de helft van je geld terug wilt. Je zit nu op 2,5 jaar, van een laptop die 5 jaar mee moet gaan. Voor de helft van €2000 kan je bijna die mooie nieuwe IBM-laptop kopen :Y)

Daarmee sta je wettelijk gezien het sterktste: bied ze nog een kans aan, waarbij je duidelijk de termijn afspreekt waarop hij gerepareerd moet worden, en de consequentie die daaraan vast zit. Laat dat ook vastleggen. En haal bij voorkeur de 'manager' erbij, om dat vast te leggen, want dit kan echt niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 10-12-2007 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben hem drie dagen gestresstest en niets gevonden.
Maar probleem is wel verholpen, max 68 graden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Je moet ook niet je fan-aanvoer blokkeren :P doe ik altijd als hij op mijn notebook-standaard, die meegeleverde, staat. Ook dan is de temperatuur niet hoger dan 70-80 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Wat vet dat jullie bij Eindhoven gewoon die accu's vervangen krijgen zeg. De service hier in Delft is gewoon om te huilen. (niet alleen wat betreft laptops, de wireless support is ook waardeloos) Ik heb zelf tijden geleden trouwens dat NEC battery replacement ding ingevuld, maar nooit iets van gehoord :? . Mijn accu houdt het nu nog welgeteld 8 minuten uit, ik zit er haast aan te denken om dat ding maar gewoon thuis te laten als ik m'n laptop meeneem, het is gewoon loze ballast geworden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
om die reden heb ik me accu er al uitgehaald, welgeteld 2 seconden (ja, echt) deed ie het op de accu. de kerstvakantie ga ik maar misbruiken om weer is te spammen richting NEC, want de laatste keer werd ik afgepoeierd dat ik op de TU/e zou zitten. zit toch echt op de DUT.

maar weet iemand of we ook SCC BV hebben als leverancier, want daar ben ik niet van op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In Delft moet je naar het servicepunt gaan.
Heb mijn laptop ingeleverd, ze gaan eerst kijken wat er mis is en daarna pas een nieuwe accu bestellen. Ze wisten ook niet zeker of het gratis was.....In plaats dat ze het nou gewoon goed regelen en mij mijn laptop laten inleveren als ze de accu binnen hebben..maar het is als service bedoeld zodat ik niet meerder keren hoef langs te gaan.
Veel vertrouwen in het servicepunt heb ik niet, toen ik stond het wachten overlegde die man met een collega om het hoekje en ik hoorde een paar keer "maar dat moet je maar niet zeggen" voorbijkomen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
de vorige keer dat ik het daar gevraagd heb werd mij verteld dat een nieuwe accu 85,-- kost, dus hoop voor jouw dat je neit hoeft te betalen, zou ook niet betalen als ze van tevoren niet laten weten wat het kost.

maar die van mij kan ook weer terug, want m'n mobo is kapot, 512 ram wordt niet meer herkend, is al een keer teruggeweest en er is toen gezegd dat het een contactprobleem was, maar blijkbaar dus niet gemaakt, of me mobo is contactgestoord

weet iemand of ze je hard schijf ook over kunnen zetten, want me hele windows instal wil ik niet kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
In Eindhoven lukt dat wel, ik weet niet of ze in delft slim genoeg zijn ;)

Als die accu echt zo slecht is, zou ik zelf het ding openmaken en nieuwe cellen erin zetten. Als je die uit Hongkong laat komen, betaal je echt 3x niks :)

Verwijderd

WaWaWiiiiWa schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:36:
Wat vet dat jullie bij Eindhoven gewoon die accu's vervangen krijgen zeg. De service hier in Delft is gewoon om te huilen. (niet alleen wat betreft laptops, de wireless support is ook waardeloos) Ik heb zelf tijden geleden trouwens dat NEC battery replacement ding ingevuld, maar nooit iets van gehoord :? . Mijn accu houdt het nu nog welgeteld 8 minuten uit, ik zit er haast aan te denken om dat ding maar gewoon thuis te laten als ik m'n laptop meeneem, het is gewoon loze ballast geworden. :'(
Gewoon belachelijk, ik stuur nog 1 email naar de projectleider van het laptopproject in Delft, om hem het erin te wrijven. Daarna denk ik dat ik een brief stuur naar NEC. ondertekend. Als ik hem zo niet krijg, schakel ik mijn rechtsbijstandsverzekering maar in. Want het komt erop neer dat ze een foutief product geleverd hebben en je dus recht hebt op een goed werkend product. Met 1 woord HILARISCH.

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:15:
Je moet ook niet je fan-aanvoer blokkeren :P doe ik altijd als hij op mijn notebook-standaard, die meegeleverde, staat. Ook dan is de temperatuur niet hoger dan 70-80 graden
Denk dat je zelf wel weet dat ik niets blokkeer.
Maar het probleem is echt weg: gister een spel kennen spelen zonder dat laptop uitviel.

• MBV
@DaveNL: je aangetekende brief moet je naar je leverancier, de TUD, sturen. Jij hebt niks met NEC te maken: kijk maar in je aankoopcontract.

@Hel Gast: zoals je in de rest van mijn bericht kon zien, bedoelde ik dat niet serieus.

• Frunz
goed nieuws voor de mensen op de DUT, kom net bij de cem vandaan om m'n laptop voor de zoveelste keer te laten repareren. probeert die gast hem aan te zetten, zeg ik: ja accu is eruit, want die doet het niet meer. zegt hij: ja had je moeten meenemen want in de kelder liggen dozen vol.

het schijnt dat over niet al te lange tijd een mail uitgaat naar alle mensen van de DUT met deze laptop.

nu hopen dat het geen dooie mus is was ie me voorhield

Verwijderd

Ik heb vanmiddag de laptopprojectleider ge-emailed en maar weer eens mijn ongenoegen geuit, en ja, bij het CEM liggen tonnen accu's, ready to be replaced. Ik neem morgen mijn accu mee en ruil hem om, net als een paar vrienden. Even voor de vakantie dit gedoe fixen. Ze willen het volgens mij uitstellen tot na de feestdagen, is het minder druk ofzo.

Is bij het omruilen alleen de accu nodig? Of moet je ook je laptop meenemen? En misschien papieren ?

• Sibylle
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 18:11:
Ik heb vanmiddag de laptopprojectleider ge-emailed en maar weer eens mijn ongenoegen geuit, en ja, bij het CEM liggen tonnen accu's, ready to be replaced. Ik neem morgen mijn accu mee en ruil hem om, net als een paar vrienden. Even voor de vakantie dit gedoe fixen. Ze willen het volgens mij uitstellen tot na de feestdagen, is het minder druk ofzo.

Is bij het omruilen alleen de accu nodig? Of moet je ook je laptop meenemen? En misschien papieren ?
bij de TU/e heb ik alleen de accu meegenomen. Na regisratie van mijn studentnummer kreeg ik een nieuwe in ruil voor de oude :)

Geen laptop of papieren nodig, zelfs studentnummer werd niet gecontroleerd.
Nu kan ik undervolted MET wireless en minimale helderheid weer ruim 5uur werken :)

Everest:
Fully Charged Capacity 71558 mWh
Designed Capacity 71040 mWh
Wear Level 0 %

Ctrl+k

• MBV
linux zegt mij dat capacity nog 88% is. Ik vind het prima: op volledige helderheid kan ik iets van 3,5 uur werken, zonder extreem lage voltages. Ik ga op deze laptop de tip van een ex-collega eens uitproberen: regelmatig die accu gebruiken (= leegtrekken tot 10%), kijken wat dat doet.

Ik hoop dat ik van de kerstvakantie weer eens wat tijd vrij heb, kan ik Gutsy erop gooien. Die heeft een tickless kernel, zou weer wat moeten schelen :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 20-12-2007 20:39 ]

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
hmm klinkt goed. Is het CEM dat plekje in het langwerpige gebouw van EWI? Dan ga ik morgen anders wel even langs servicepunt en dan daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Hoe gaan jullie met de nieuwe accu om? Ik hoor van allerlei mensen verschillende verhalen.
De een zegt dat je hem er gewoon altijd in kunt laten zitten, omdat hij pas bijlaad wanneer hij onder een ## % is.
De ander zegt dat je hem beter er altijd uit kunt halen als je op netvoeding bezig bent

En als je de accu gebruikt, kun je het beste werken tot hij helemaal leeg is toch? Is het ook verstandig om elke keer of regelmatig een battery refresh te doen (in bios) Of dit slechts 1x wanneer je de accu een stuk of 10 keer hebt gebruikt tot hij leeg is?

Ik heb overigens al 4% wear (NHC) Dat had ik al na een paar dagen zonder dat ik op de accu gewerkt had :? Ik heb de accu meteen bij de eerste keer volledig laten opladen zonder op de laptop te zitten en erna pas met de laptop gewerkt

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
dat eerste is bullshit: hij blijft altijd bijladen. Ja inderdaad pas zodra hij op de 99% komt, maar je accu slijt erg hard als hij continue 100% vol zit. IBM had daar wel een tooltje voor.
Helemaal leeg is niet verstandig: dat is het moment dat je accu het hardste slijt. Voordeel van 1x helemaal leegtrekken is dat windows en je bios weer weten hoever hij ook al weer kan, maar 10-15% als ondergrens aanhouden is beter. Zodra hij eenmaal helemaal leeg is, slijt hij namelijk 10x zo hard als wanneer hij helemaal vol is.

Die 4% wear is niet zo heel raar: een kleine afwijking in de productie, denk ik. Je accu is gemaakt om X mAh te leveren, maar door een afwijking in de productie geeft hij net iets meer of minder.

Als je zoekt kan je wel wat info vinden over slijtagegedrag van li-ion. 50% vol (of het optimum, zat daar ergens in de buurt) is het beste: dan slijt hij 10% per jaar ofzo. 100% vol is slechter: dan slijt hij 20% per jaar. 0% vol is superslecht: na een paar maanden heb je geen accu meer.
Dit zijn duim-zuig-getallen, maar wat ik me herinner van wat rondzoeken een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het CEM is onderaan het grote gebouw, ik heb hem vandaag gehaald met 3 vrienden, we kregen allemaal een nieuwe batterij, 1 vriend kwam eigenlijk niet in aanmerking (via NEC site) maar toch kreeg hij een nieuwe. We hadden alleen studentenpas nodig. Ben hem helemaal aan het opladen. Tot nu toe gaat het goed. 72461 mWh als volle capaciteit, een wear level van 0% nu nog, kijken waar dat heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Raar dat ik dan mijn hele laptop moest inleveren...nieuw beleid ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij maximaal opladen geeft ie bij mij 4 uur en20 minuten aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hallo,

ik heb gister lekker beetje geschroefd aan me laptop. en dat wil ik graag delen met jullie.
Na het openmaken en uit elkaar schroeven heb ik de PLL-chip gevonden.... 8)
De chip zit aan de ONDERKANT van het mobo, dus de laptop moest echt helemaal uit elkaar.
De gegevens van de chip:

IDT
cv125PAG
cy0514HHM
(dus fabrikant: IDT, chip: cv125)
Via deze link is een versie van setFSB te downloaden die speciaal voor deze PLL icm 915GM chipset is geschreven (link).
Ik weet niet of iemand wilt meedoen, maar ik ga over een tijd beginnen met de laptop zo hard mogelijk te klokken.

Momenteel maximum gehaald:
CPU: Pentium M 715 (mult: 15x, FSB: 100Mhz)
Voltage 1.34v (standaard)
FSB: 148.0 Mhz (48% overclock)

Via hardemod draait deze CPU sowieso al op FSB:133MHz, met veel lagere voltages. Dus echt spectaculair is dit niet.
Ik denk dat dat ligt aan de northbridge die wat warm wordt, dus over een tijdje gaat ik mijn PCMCIA slot ruilen voor een laptop cpu-cooler :)
Kijken hoe hoog ik dan kom, en met welke voltages.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opstartprobleem laptop,

ik heb een probleem met m;n versa p550 en wilde dat even delen.
het probleem is dat sinds een week de laptop erg moeiijk aan te zetten is.
het kost meerdere pogingen, waarbij vaak de harde schijf en cd-rom drive aangaan, maar het bios-screen nooit komt.
soms gaat ook de fan aan,
soms hoor je een audio foutmelding, van 4 bieps,
soms hoor je al heel kort na het aanzetten een 'klik' waarneer de laptop zelf weer uitgaat,
alle andere keren heb ik hem zelf moeten uitzetten, d.m.v. knop of stekker eruit.

tot plots wel een keer het bios screen verschijnt en de laptop verder opstart en daarna werkt alsof er niets aan de hand is. (tot ie weer wordt uitgezet, dan zijn alle opstartproblemen er weer)

dit probleem speelt zowel op accustroom als op adapter, en ik heb sinds kort ook een nieuwe accu via de TU Delft.
hoopte dat iemand een idee had over wat de oorzaak kan zijn,
(het is niet de harder schijf, want die heb ik ge-swapt met een andere (heb een clone hdd) en probleem bleef)

tevens, kan ik met dat ding nog gewoon naar de technische ondersteuning? of hebben we geen garantie meer hiervoor?

lang verhaal, thanx voor de feedback ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Gewoon even naar het NSC gaan. Oh wacht, TUD ;) Tja ehm, dit is gewoon een hardwareprobleem, en het kreng is minder dan 3 jaar oud, dus je zou hoe dan ook garantie moeten kunnen krijgen. Als ze zeggen van niet: hij moet volgens de fabrikant 5 jaar mee kunnen gaan, want in die termijn wordt hij afgeschreven op de TU/e, dus volgens de diverse EU/NL wetten heb je dan recht op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Afschrijving van 5 jaar! Deze laptop is na 2.5 jaar al economisch flink gesleten..

Voor de Delftenaren, het is nu enigszins officieel. Raar dat ze niet gewoon even mailen ipv het een halve dag op TU nieuws zetten..
To all students with a NEC P550 laptop
Permalink 15:50:08, by Carin Salomon E-Mail , 323 views , Categories: Student

After two years, NEC has decided to replace all batteries which were delivered with the NEC P550's in 2005. These batteries are not shipped to every single student, but to IVL, the computer-supply shop at Mekelweg 6.
The IVL computer-supply shop is opened every monday to friday from 8:30 till 17:00. Students can pick up a new battery keeping in mind the following conditions:- The batteries are for the NEC P550 only- A new battery can be handed out in exchange for the old battery- Students who recently bought a new battery for their laptop can get a second battery after showing the receipt- In both cases identification with the campus card is required!

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 09-01-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:15:
Gewoon even naar het NSC gaan. Oh wacht, TUD ;) Tja ehm, dit is gewoon een hardwareprobleem, en het kreng is minder dan 3 jaar oud, dus je zou hoe dan ook garantie moeten kunnen krijgen. Als ze zeggen van niet: hij moet volgens de fabrikant 5 jaar mee kunnen gaan, want in die termijn wordt hij afgeschreven op de TU/e, dus volgens de diverse EU/NL wetten heb je dan recht op garantie.
De laptop wordt btw in 3 jaar afgeschreven. Na 3 jaar heb je geen schuld meer bij de TU/e. Dat de meeste studies nu 5 (meestal meer) jaar duren ;). Je moet later dus eigenlijk je eigen laptop vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
oh ja, waar ook. Maar er zit toch 5 jaar garantie of zoiets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
bij de DUT zit er geloof ik net zolang garantie op (lees: reparatie) als dat je op de TU zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ja garantie is wel 5 jaar ja. Zolang je maar aan de tue studeert. Ga je weg dan heb je de gewone garantie, die nu natuurlijk allang is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nee, ga je weg dan wordt je 5 jaar garantie via NEC afgehandeld. Je hebt er dmv de afkoopsom wel voor betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
http://w3.tue.nl/nl/diens...ntrum/a_z_index/garantie/
De garantievoorwaarden zijn van toepassing zolang de participatieovereenkomst van kracht is.
Daarna de garantie via NEC, 3 jaar als ik me niet vergis. Geen zin om de overeenkomst erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Sibylle schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:40:
Hallo,

ik heb gister lekker beetje geschroefd aan me laptop. en dat wil ik graag delen met jullie.
Na het openmaken en uit elkaar schroeven heb ik de PLL-chip gevonden.... 8)
De chip zit aan de ONDERKANT van het mobo, dus de laptop moest echt helemaal uit elkaar.
De gegevens van de chip:

IDT
cv125PAG
cy0514HHM
(dus fabrikant: IDT, chip: cv125)
Via deze link is een versie van setFSB te downloaden die speciaal voor deze PLL icm 915GM chipset is geschreven (link).
Ik weet niet of iemand wilt meedoen, maar ik ga over een tijd beginnen met de laptop zo hard mogelijk te klokken.

Momenteel maximum gehaald:
CPU: Pentium M 715 (mult: 15x, FSB: 100Mhz)
Voltage 1.34v (standaard)
FSB: 148.0 Mhz (48% overclock)

Via hardemod draait deze CPU sowieso al op FSB:133MHz, met veel lagere voltages. Dus echt spectaculair is dit niet.
Ik denk dat dat ligt aan de northbridge die wat warm wordt, dus over een tijdje gaat ik mijn PCMCIA slot ruilen voor een laptop cpu-cooler :)
Kijken hoe hoog ik dan kom, en met welke voltages.
dat is software matig dus ik sloop dan niets ?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
als je de hardware te ver klokt kan je natuurlijk iets slopen, je laat het immer buiten de specificaties van de fabrikant lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Frunz schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:18:
als je de hardware te ver klokt kan je natuurlijk iets slopen, je laat het immer buiten de specificaties van de fabrikant lopen
ja ok maar het is flashen of dergelijke grappen

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:36:
opstartprobleem laptop,

ik heb een probleem met m;n versa p550 en wilde dat even delen.
het probleem is dat sinds een week de laptop erg moeiijk aan te zetten is.
het kost meerdere pogingen, waarbij vaak de harde schijf en cd-rom drive aangaan, maar het bios-screen nooit komt.
soms gaat ook de fan aan,
soms hoor je een audio foutmelding, van 4 bieps,
soms hoor je al heel kort na het aanzetten een 'klik' waarneer de laptop zelf weer uitgaat,
alle andere keren heb ik hem zelf moeten uitzetten, d.m.v. knop of stekker eruit.

tot plots wel een keer het bios screen verschijnt en de laptop verder opstart en daarna werkt alsof er niets aan de hand is. (tot ie weer wordt uitgezet, dan zijn alle opstartproblemen er weer)

dit probleem speelt zowel op accustroom als op adapter, en ik heb sinds kort ook een nieuwe accu via de TU Delft.
hoopte dat iemand een idee had over wat de oorzaak kan zijn,
(het is niet de harder schijf, want die heb ik ge-swapt met een andere (heb een clone hdd) en probleem bleef)

lang verhaal, thanx voor de feedback ;)
Dit probleem heb / had ik ook. Oplossing van de CEM: geheugen loshalen en weer vastklikken...dan doet hij het weer een tijdje niet. Maar daarvoor moeten ze wel een monteur laten komen om het onder garantie te laten doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels gaat het vanaf eind december allemaal goed met mijn laptop.

Gister Vista geinstalleerd, maar mis wat dingen. Krijgen jullie dat werkend?
- Ati PowerPlay <ik kan ook nergens drivers vinden buiten de standaard MS drivers>
- Geluidsdriver

*Vista draait trouwens niet eens slecht

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mooi! Aero ed ook? Waarschijnlijk wel maar meen ooit iets hebben te gelezen dat het minimaal een 64 videokaart nodig had.

Trouwens: geheugen vervangen kan je toch zelf doen onder garantie? Mijn problemen zijn namelijk weer terug.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij werkte Aero ook <had tenminste transparancy>.
Zit nu weer onder XP want die PowerPlay MOET ik hebben :P.

Zal zo eens boten onder Vista en details over systeemprestaties kopie pasta-en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Laatst online: 29-07 11:43
Normaal lees ik alleen maar een beetje mee over de ontwikkelingen over onze laptops, maar nu heb ik zelf een probleem:

De power connector op de laptop is slecht geworden, hij werkt alleen na ff rondklieren met de adapterplug. Dit is op twee verschillende adapters zo, het probleem ligt echt bij de laptop.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

Ohja, ik ben gestopt met de studie dus NSC zal niet helpen. NEC zelf vond het geen garantiezaak en verwees me door naar een reparateur, maar als er goedkopere alternatieven zijn hoor ik die graag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vista: Ik heb nu aanstaan: Taakbeheer, Windows Live Messenger, Windows Explorer, Notebook Hardware Control
Extra geinstalleerde programma's: Messenger, NHC

Hij verbruikt al mijn geheuegen (1GB), waarvan 688MB in caches. (noot: geen wisselbestand ingesteld, doe ik nooit). Grafisch werkt alles soepel. Maar mijn eisen zijn ook niet zo hoog: Ik gebruik voornamelijk Notepad (specifiek: Notepad2, moet nog kijken of die geinstalleerd kan worden) en de Command Prompt.

Enigste minpunt dus: Verbruik is 23W, normaal is dat onder XP tussen de 15 en 17W.

Systeemclassificatie:
Processor: 3.8
Geheugen (RAM): 4.2
Grafisch: 2.4
Grafische weergave voor spellen: 3.4
Primaire vaste schijf: 4.5

---- Voor hierboven ----
Het kan zijn dat de aansluiting op moederbord los is gaan zitten. Bij mij is dat opgelost door moederbord te vervangen, maar dat is een vrij dure aangelegenheid zonder garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels geluid aan de praat, gewoon via de windows xp/Nec drivers: ze geforceerd gebruiken, want Vista herkent ze niet als de correcte drivers. Dus installeren via:
Apparaatbeheer>Multimedia ding met uitroepteken>Stuurprogramma bijwerken>Op mijn computer zoeken>Ik wil kiezen uit een lijst>Bladeren>kies uitgepakte map van audio drivers van Nec

En de rest volgt vanzelf :P

:) Nu powerplay nog want Vista gebruikt nog steeds 4W meer, doordat ik video niet van 300MHz terug krijg naar superzuinige 100MHz, ook niet met gemodde ati drivers (ik krijg nergens een CCC te pakken, dus nog mee doorkloten. Als SP1 er is in het Nederlands doe ik wel een schone install en alles goed vanaf het begin :))

Noot: PowerPlay werkt nu ook:
Ga naar Ati website, download nieuwste Catalyst voor Vista 32bit (niet mobility, die is er niet)
Pak je download uit en haal daar de volgende tool oveerheen: http://www.driverheaven.net/modtool/

Vervolgens driver instaleren zoals bij Audio, want Windows wil heeeeeel erg graag zijn Microsoft driver blijven gebruiken. Vervolgens werkt powerplay als je dat instelt <Energiebeheer>schema wijzigen>geavanceerd>helemaal onderin: Ati Poweplay).Eenigste probleem: via NHC kan je het niet meer wijzigen, want die heeft niet door dat het werkt.

(Kijkend naar discharge rate van volle accu:)
Stroomverbruik nu volgens NHC: (onder Windows vista na 30s idle): 14.41W <Geen noemenswaardige schommelingen>
Stroomverbruik nu volgens NHC (onder Windows xp, na 30s idle): 15.44W <schommelend tussen 14.5 en 16.5>

Nog een nootje: Biometric Coproccesor heeft Vista net als XP geen drivers voor, ik durf niet te zeggen of de externe drivers op NEC site werken, ga het ook niet proberen, want heb die zut nog nooit gebruikt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
icecreamfarmer schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:18:
[...]

ja ok maar het is flashen of dergelijke grappen
wat je in principe doet is via windows programme rechstreeks vertellen met een chipje in de laptop.
Je verteld deze chip dat de FSB (CPU, geheugen, PCI etc.) sneller moet gaan lopen.

Je computer wordt dus sneller. Op het moment dat een onderdeel van je computer het niet meer aankan loopt hij vast of valt hij uit. Als je hem dan opnieuw opstart is er meestal niks aan de hand.
JE KUNT NATUURLIJK ALTIJD IETS STUKMAKEN, maar die kans is niet zo heel groot als je helekleine stapjes maakt.

bottlenecks bij deze laptop overclocken zijn vooral:
-Temperatuur CPU (undervolten werkt hiertegen, maar dan wordt de CPU weer instabiel bij overclocken -> loopt vast)
-PCIe stabiliteit, de GPU zit vast aan een PCIe bus. En bij mij stopt de videochip er gewoonweg mee bij FSB>148Mhz.

edit:
Mijn CPU (m715) wordt onstabiel bij FSB>148Mhz.
Mijn CPU(m750) is prima stabiel tot FSB = 150Mhz. Hogen kom ik niet want dan loop hij vast, deze keer wel echt de GPU denk ik. Misschien ook het geheugen, maar dat is bij FSB=150Mhz nog prima stabiel, dus ik denk het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 04-03-2008 11:46 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omenick
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 22:46
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:18:
Nog een nootje: Biometric Coproccesor heeft Vista net als XP geen drivers voor, ik durf niet te zeggen of de externe drivers op NEC site werken, ga het ook niet proberen, want heb die zut nog nooit gebruikt.
Heb zelf ook Vista erop staan, alle drivers werken in principe (Ati even modden), behalve de fingerprint...je kunt hier echter versie 5.8 halen (werkt sowieso beter):

http://www.upek.com/support/downloads/psql_winqual/psql_upgrade.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zo ben inmiddels aan mijn derde moederbord in mijn NECje. Had geheugenproblemen maar dat is (niet hopen :X ) opgelost door het moederbord weer te vervangen.
Alleen zit nu ik met iets vreemds: Als ik met Notebook hardware control naar de cpu clock kijk dan komt deze nooit boven de 798 mhz! |:( Ook als ik met sisoft sandra een cpu bench draai blijft het gelijk. Weet iemand waar ik dit misschien kan aanpassen? HIj staat al op home / office desk in energie beheer en max performance in NHC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Mr_gadget schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:03:
Zo ben inmiddels aan mijn derde moederbord in mijn NECje. Had geheugenproblemen maar dat is (niet hopen :X ) opgelost door het moederbord weer te vervangen.
Alleen zit nu ik met iets vreemds: Als ik met Notebook hardware control naar de cpu clock kijk dan komt deze nooit boven de 798 mhz! |:( Ook als ik met sisoft sandra een cpu bench draai blijft het gelijk. Weet iemand waar ik dit misschien kan aanpassen? HIj staat al op home / office desk in energie beheer en max performance in NHC.
Lees misschien eens uit met CPU-z, die leest in realtime en heeft verder geen taken op de achtergrond voor overige informatie.

Misschien staat er een andere (oudere of nieuwere) BIOS op het nieuwe mobo. Kijk eens naar de versie en settings daar.

Als je cpu-benchmark draait dan zou de cpu naar ~0.96v @ 1886Mhz moeten gaan (probeer ook eens een zware taak uit te voeren zoals HD-video afspelen of inzippen).
Mocht dit niet gebeuren raad ik je aan om het programma SuperPI te downloaden en te kijken hoelang je doet over 1M. Dit zou tussen de 40/50s moeten liggen.
Als dat zo is, dan zijn de uitleesregisters op je mobo fout. Als het veel langer duurt dan zit je CPU echt vast op 798Mhz.
Probeer deze test zowel in safe-mode als in normaal (safe-mode zal een beetje meer tijd nodig hebben denk ik, maar dat is niet erg) zo weet je of een achtergrond progrie de verantwoordleijke is of niet.

Mocht niks lukken, ga ff langs NSC en laat daar je BIOS flashen (voor garantie, als je moboregisters stuk zijn kan het flashen ook misschien mislukken).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dank je voor de nuttige info.
Sibylle schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 02:57:
[...]

Lees misschien eens uit met CPU-z, die leest in realtime en heeft verder geen taken op de achtergrond voor overige informatie.
In CPU-z verandert hij ook nauwlijks, een paar decimalen maar dat zal wel een meetfout zijn.
Misschien staat er een andere (oudere of nieuwere) BIOS op het nieuwe mobo. Kijk eens naar de versie en settings daar.
Bios is volgens mij al de nieuwste versie: 3A14
Als je cpu-benchmark draait dan zou de cpu naar ~0.96v @ 1886Mhz moeten gaan (probeer ook eens een zware taak uit te voeren zoals HD-video afspelen of inzippen).
Mocht dit niet gebeuren raad ik je aan om het programma SuperPI te downloaden en te kijken hoelang je doet over 1M. Dit zou tussen de 40/50s moeten liggen.
Tijdens superPi run verandert hij ook niet. Blijft 798 mhz en 0.988V. Superpi doet er 1 minuut 27 over..

Zal vanavond even kijken of het onder linux ook zo is met een livecd.

EDIT: Hij doet het nu weer gewoon! :) Ik heb het bios gereset naar factory defaults en nu clockt hij wel weer op. Hij wordt bij superpi wel 70 graden maar dat is nog te doen denk ik.
Wel weer lekker dat het weer bij een nieuw moederbord fout gaat 8)7 Bij mijn tweede mobo liep het geheugen niet meer goed en nu bij mijn derde de processor 8)7 :X Waarschijnlijk was de monteur iets vergeten in beiden gevallen..

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 11-03-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee waar ik een adapter voor dit ding kan kopen die geen 45 euro kost (ICTheek ding op de uni dus)?

Verder: Vista: eenigste probleem is VPN, doet het goed als je hem op school instelt. En dan doet hij het vervolgens thuis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

onze adapterkost toch maar 15,-?
Wow, wtf! --> 24188 Adapter NEC P550 stuk 45,82

Twee jaar geleden waren ze nog echt 15,- :P (en dan zijn deze nog 'stuk' voor 46,- ;))

Overigens gebruiken heel veel laptops tegenwoordig dezelfde adapters, een beetje rondshoppen en getallen vergelijken en je vindt vast nog wel een 15,- adapter.

[ Voor 86% gewijzigd door bartvl op 25-04-2008 12:35 . Reden: Moet natuurlijk adapter zijn, niet accu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of ebay ofzo?
Ken ook iemand die idd een vermogen heeft betaald voor een nieuwe adapter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik gebruik ook vaak de adapter van de laptop van mijn vriendin en die heeft dezelfde output: 19V, 3.42A.
En dat gaat gewoon goed. Het is btw een MSI laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja nou de reserveadapters zijn op... *dus ja... weet dat ze 15 euro kosten vroeger... Maar dat was vroeger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb iets gedaan wat kennelijk nogal tricky is:
- 160GB Samsung HDD gekocht, inclusief externe behuizing
- C:-partitie en linux-root met GParted (met een livecd van Ubuntu) gekopieerd van intern naar extern
- Overige gegevens 'gewoon' gekopieerd
- NSc de HDD's laten verwisselen
- Grub geinstalleerd
- Na wat mislukte pogingen om linux op te starten menu.lst aangepast ;)

Linux draait als een zonnetje, geen probleem. Hij heeft wel wat moeite met windows in VMWare, erg soepel draait dat niet. Helaas is dat dus geen oplossing
Windows draait voor geen meter. Alles is supertraag. Komt omdat de HDD in PIO-mode wordt gezet. Dat doet windows waarschijnlijk omdat er (zolang hij nog in DMA-mode zit) een hele stroom aan 'event ID 51: An error was detected on device \Device\Harddisk??\?? during a paging operation.' Gevolg is ook dat hij niks ziet voorbij de 128GB grens.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? VMWare is geen oplossing, blijkt... Zeker niet als ik met XiLinx wil gaan 'spelen' (die wil liefst 2GB geheugen in native windows...)

@Hel Gast: ik heb er ooit een gekocht omdat ik hem was vergeten, sindsdien ligt er een bij mijn ouders en een op mijn kamer :Y) Maar inderdaad even rondkijken waar je een goedkope adapter kan vinden, zolang hij 18-20V geeft en minimaal 3,4A zal het wel goed gaan. Oh ja, en het stekkertje moet passen (als je niet wil solderen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Xen, qemu?
Nsc werkt gewoon mee aan het verwisselen van hd's? Denk niet dat ze dat in Delft ook doen..
Mr_gadget zou wel een 7200 rpm schijfje willen :9
Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste