[TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 40.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 14:21

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Topicstarter
De nieuwe TU/e Laptop is bekend:

Specificaties notebook 2005-2006
  • NEC Versa P550
  • Intel Centrino mobiele technologie
  • Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
  • Intel 915PM chipset (Sonoma)
  • 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
  • 80 GB harddisk, 5400 rpm
  • DVD-RW (Dual layer DVD brander)
  • 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
  • ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
  • Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
  • onboard 10/100/1000 netwerk adapter
  • onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
  • PCMCIA slot: 1 x type II
  • 4 x USB 2.0
  • S-video
  • Firewire IEEE 1394
  • Bluetooth
  • Infrarood poort
  • Fingerprint security
  • Afmetingen (mm): 36 x 330 x 268; gewicht: 2.9 kg
  • Inclusief alle benodigde software
  • 5 jaar garantie en ondersteuning gedurende studie
  • 5 jaar verzekering gedurende studie
  • geleverd met Targus rugtas, Bakker Elkhuizen anti-RSI pakket (notebook standaard + los toetsenbord), Microsoft muis, beveiligingskabel en netwerkkabel
Het kan slechter vind ik zelf, veel dingen die vorig jaar ontbraken zitten er nu wel in (DVD brander, 80 gb HD). Beetje jammer van de videokaart, maar ach, verder niet slecht.
Wat vinden jullie?

Btw, hier de flyer op de TU/e site.

En een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/versap550.jpg

De prijs voor eerste jaars studenten is € 1000,-- en voor medewerkers istie € 2000,--

(als iemand nog iets weet wat hij in de TS wil hebben, blaat maar raak voor een knaak :D )

[ Voor 16% gewijzigd door XiN-eViL op 11-08-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Het is een aardig vette laptop al zeg ik het zelf maar dat kan je ook wel verwachten als je ziet wat voor programma's je moet draaien.

BTW 1gb mem in een laptop, dat heb je toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Topicstarter
Moet dit topic btw hier? Ik heb gewoon gekeken waar die van 2004 stond en die stond in OH, dus daar deze ook maar neergekwakt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Nee, daar hebben we tegenwoordig Complete Systemen & Laptops voor :). Move :

Overige Hardware -> Complete Systemen & Laptops

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Topicstarter
Dat dacht ik al, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Was het niet de NEC die twwe of drie jaar geleden zo uit elkaar viel? Of was dat alleen bij de Toshiba?
En idd jammer van de videokaart, voor de rest best leukk :D:D:D
Overigens nog maar bar weinig over dit apparaat te vinden :S
Zal die dan echt net nieuw in het assortiment zitten???

[ Voor 27% gewijzigd door bartvl op 28-05-2005 22:35 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
bartvl schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:30:
Was het niet de NEC die twwe of drie jaar geleden zo uit elkaar viel? Of was dat alleen bij de Toshiba?
En idd jammer van de videokaart, voor de rest best leukk :D:D:D
Overigens nog maar bar weinig over dit apparaat te vinden :S
Zal die dan echt net nieuw in het assortiment zitten???
Ik zat ook al te zoeken ja, de nieuwste die van de Versa-serie aanwezig is volgens de website van NEC is de P520.

Ik vind het trouwens best een leuke laptop, dus ik ga ervanuit dat ik over een paar maandjes ook op dit machientje zal werken.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145487

Het is vrij jammer dat ik te dicht betrokken ben geweest in het keuze procces en dat ik daarom mijn mond moet houden over details, maar ik sta volledig achter de laptop keuzen :)
En ja hij is zeeeeer nieuw. Volgens mij heeft de TU/e hier ook een primeur... maar dat durft ik niet zeker te zeggen.

thekip: als je op de TU/e zit weet je waarom 1 gb niet altijd overbodige luxe is. ;)

Jammer genoeg kan ik mijn 2 jaar oude NEC niet inruilen...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 145487 op 28-05-2005 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Electronical schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:41:
[...]

Ik zat ook al te zoeken ja, de nieuwste die van de Versa-serie aanwezig is volgens de website van NEC is de P520.

Ik vind het trouwens best een leuke laptop, dus ik ga ervanuit dat ik over een paar maandjes ook op dit machientje zal werken.
Ik sowieso oowk wel., voor het geld krijg je waarschijnlijk niks beters (incl service en extra's)
Maar toch 'baal' ik wel van de videokaart, het schijnt niet zo'n rap ding te zijn... (het is niet dat ik elke dag doom3 op hoogste resolutie speel hoor, maar als ik wil moet het eigenlijk wel kunnen...)
Het is voor mij dus een beetje de vraag wat voor een editie X300 het is... tsss 64 mb... (van de andere kant, van mij mag ie best wel wat van het interne snoepen (1 GB :9~ ))))))))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar toch 'baal' ik wel van de videokaart, het schijnt niet zo'n rap ding te zijn... (het is niet dat ik elke dag doom3 op hoogste resolutie speel hoor, maar als ik wil moet het eigenlijk wel kunnen...)
Het is voor mij dus een beetje de vraag wat voor een editie X300 het is... tsss 64 mb... (van de andere kant, van mij mag ie best wel wat van het interne snoepen (1 GB :9~ ))))))))
Het is toch nog steeds en laptop en geen "1337"-gamer systeem, voor de prijs die je betaald krijg je nooit iets gelijkwaardigs op het moment. Overigens, hij kan dacht ik 256 MB meesnoepen van de 1GB. Als ik het goed heb tenminste. En hij draait snel genoeg om wel lekker op te kunnen gamen denk (Tja, je kan gewoon niet alles op high detail zetten etc... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 145487 schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:57:
[...]

Het is toch nog steeds en laptop en geen "1337"-gamer systeem, voor de prijs die je betaald krijg je nooit iets gelijkwaardigs op het moment. Overigens, hij kan dacht ik 256 MB meesnoepen van de 1GB. Als ik het goed heb tenminste. En hij draait snel genoeg om wel lekker op te kunnen gamen denk (Tja, je kan gewoon niet alles op high detail zetten etc... )
En gelijk heb je stiekum toch wel hoor! Als Richard Burns Rally het maar gaat doen (die doet het nu namelijk nog niet bij mij... (GF2Ti)) en dat zal wel lukken :D
En ik ben erg benieuwd naar het geluid en de kwaliteit ervan en naar de kwaliteit van de volledige constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:49

janklp

FortyTwo Capital

Ik zie nergens een prijs? Heeft iemand die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
XiN-eViL schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:48:

(als iemand nog iets weet wat hij in de TS wil hebben, blaat maar raak voor een knaak :D )
Ja, wat gaat die kosten.. :+

//edit ben ook altijd te traag }:O

[ Voor 8% gewijzigd door MasterMike op 28-05-2005 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Lees ik er overheen, of klopt het dat de prijs er niet bij staat? En zeker alleen voor TU/e studenten?
Jammer voor TUD... Daarom heb ik mijn oog op iets vergelijkbaars laten vallen, maar met X700 256MB.
Alleen weet ik dus niet of die dan veel duurder is. Link

Edit: ow, geen fingerprint security... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door SayWhatAgain! op 28-05-2005 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Inderdaad alleen voor TU/e studenten en medewerkers:
Studenten 1000,- (als je minimaal 3 jaar in eindhoven blijft + nog wat andere voorwaarden)
Medewerkers 2000,-
Mooie prijs vind ik :D
En: Ik wil een 3D view!!!

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 28-05-2005 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Dat is zeker een mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Laatst online: 13-12-2021
Dat is echt goedkoop

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ga naar Hanze Hogeschool en die hebben via Norrod elke jaar een laptop, iemand een idee wat voor laptop ik daar moet verwachten? :P. K had ze gemaild maar ze hadden nog geen idee :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
hmm ben benieuwd of ik ook kan meeprofiteren van deze actie,

ik doe mijn afstudeerstage HI en ga in augustus beginnen met mijn master Human Technology Interaction. Tijdens de voorlichting zeiden ze dat wij ook de laptop voor 1000 kunnen krijgen maar lees hierboven dat je dan 3 jaar op de TU/e moet blijven.. ( dat was ik eigenlijk niet van plan :P )

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

DeoDupke schreef op zondag 29 mei 2005 @ 05:49:
hmm ben benieuwd of ik ook kan meeprofiteren van deze actie,

ik doe mijn afstudeerstage HI en ga in augustus beginnen met mijn master Human Technology Interaction. Tijdens de voorlichting zeiden ze dat wij ook de laptop voor 1000 kunnen krijgen maar lees hierboven dat je dan 3 jaar op de TU/e moet blijven.. ( dat was ik eigenlijk niet van plan :P )
Er zijn in ieder geval een aantal regels waar je aan moet voldoen.
Zie: Notebook Service Center TU/e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:55
en nouw wachten op de laptop van de TU Enschede. eens kijken of dat wat leuks wordt...(en hopen dat k slaag zodat ik er ook gebruik van kan maken...)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
bartvl schreef op zondag 29 mei 2005 @ 09:57:
[...]

Er zijn in ieder geval een aantal regels waar je aan moet voldoen.
Zie: Notebook Service Center TU/e
voor mij is het dus 1200,

offtopic:
moet me toch maar eens gaan inschrijven

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Laatst online: 14:49

janklp

FortyTwo Capital

Nu we het over notebooks hebben die je bij universiteiten tegen gereduceerd tarief kan kopen. Weet er al iemand welke laptop komend jaar aangedragen zal worden door de universiteit van Tilburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

En weer gaan ze inleveren op grafisch gebied.

Mijn eerste laptop was die Versa P520 en doordat deze total-loss ging, heb ik de mogelijkheid tot de T42 gehad. Die heeft een radeon 9600. (Toen de high-end graphics variant van ATi voor notebooks)

Nu hebbenze de X300, wat de low end nieuwe versie is. Waarom blijven ze op GFX gebied inleveren? net als met die P520 met dat bekakte onboard intel gfx chipje.

Ik ga ervan uit dat hier dus de X300 de bottleneck zal zijn bij algemeen gebruik.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Topicstarter
miekd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:54:
En weer gaan ze inleveren op grafisch gebied.

Mijn eerste laptop was die Versa P520 en doordat deze total-loss ging, heb ik de mogelijkheid tot de T42 gehad. Die heeft een radeon 9600. (Toen de high-end graphics variant van ATi voor notebooks)

Nu hebbenze de X300, wat de low end nieuwe versie is. Waarom blijven ze op GFX gebied inleveren? net als met die P520 met dat bekakte onboard intel gfx chipje.

Ik ga ervan uit dat hier dus de X300 de bottleneck zal zijn bij algemeen gebruik.
Ja dat denk ik dus ook. Maar ja, ik moet er mee leren leven, dus dan moet het maar eh :P . En ach, een X300 is nog altijd beter dan een Intel onboard 8 mb ding ofzo eh :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Laatst online: 14-06 11:23

nnk

Spreek uit: en en kaa

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik vorig jaar op de TU/e ben begonnen.
Als ik nu mijn laptop (IBM T42) vergelijk met de Nec Versa's van vorig jaar dan snap ik niet waarom er nu weer een Nec komt. De IBM had een veeeel beter scherm en minder problemen. Ik denk dat de huidige studenten niet erg jaloers hoeven te zijn op de nieuwe laptops.

Het enige wat wel fijn is, zijn de DVD brander en de ingebouwde bluetooth. Verder zal de T42 het winnen in games (zoals miekd als zegt) en misschien ook wel qua scherm (al kan ik hier nog niet over oordelen natuurlijk!)

edit:

Oja, nu vergeet ik bijna de 7200rpm 8Mb schijf die in de T42 zit, terwijl er hier weer een 5400rpm schijf inkomt.
En betekent "Intel 915PM chipset (Sonoma)" nu dat er HD Audio op zit? Dit spreekt wel tegen met "Intel Centrino mobiele technologie". Ik zie over de audio verder helemaal niets staan trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door nnk op 29-05-2005 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

nnk schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:01:
Als ik nu mijn laptop (IBM T42) vergelijk met de Nec Versa's van vorig jaar dan snap ik niet waarom er nu weer een Nec komt. De IBM had een veeeel beter scherm en minder problemen. Ik denk dat de huidige studenten niet erg jaloers hoeven te zijn op de nieuwe laptops.

Het enige wat wel fijn is, zijn de DVD brander en de ingebouwde bluetooth. Verder zal de T42 het winnen in games (zoals miekd als zegt) en misschien ook wel qua scherm (al kan ik hier nog niet over oordelen natuurlijk!)

edit:

Oja, nu vergeet ik bijna de 7200rpm 8Mb schijf die in de T42 zit, terwijl er hier weer een 5400rpm schijf inkomt.
En betekent "Intel 915PM chipset (Sonoma)" nu dat er HD Audio op zit? Dit spreekt wel tegen met "Intel Centrino mobiele technologie". Ik zie over de audio verder helemaal niets staan trouwens.
Is de X300 trager dan de 9600? Over het weinig geheugen hoef je je volgens mij namelijk geen zorgen te maken omdat de kaart erop afgestemd is om zo goed mogelijk gebruik te maken van het interne geheugen van de laptop (PCI-express)
miekd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:54:
Bij algemeen gebruik (lees: studie (waar deze voor bedoeld is) en lichtelijk gamen met niet al te zware eissen) zal deze kaart zich niet laten zien als bottleneck denk ik, je kan er ruimschoots mee overweg.
Maar het is idd wel de bottleneck van het systeem op zich. Volgens de ATI site zouden de videokaarten echter uitwisselbaar zijn (kwa pinconfiguratie en grootte e.d.) dat schept misschien mogelijkheden :Y)

Gevonden: Een sheet van NEC
Met duidelijke foto van deze laptop

[ Voor 6% gewijzigd door bartvl op 29-05-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:06
Weet iemand ook hoe dat zit met inschrijven? Wanneer moet je je ingeschreven hebben als je met die notebookactie mee wil doen? Ik moet dat nog doen, en als ik niet meer mee kan doen regel ik wel wat moois bij mijn baas (ik werk bij Paradigit, zo'n rocksolid lijkt me wel wat :9). Dat zou best ongunstig zijn, aangezien dat met veel geheugen, grote hardeschijf en 3 jaar garantie over de €1600 heen gaat.

Iets anders is geen optie want ik wil GEEN breedbeeld :(

edit:
ik zie dat de harde schijf geen shock-absorbing ofzo heeft. Lekker snugger, dat wordt heel veel RMA werk denk ik... Maar een goede HDD bevestiging is me toch geen €600 waard, en het scherm van de rocksolid is ook niet extreem goed... :(

En waarom hebben ze nou niet voor Paradigit gekozen? Zit daar om de hoek, toch? Scheelt transportkosten :+

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 29-05-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

MBV schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:01:
Weet iemand ook hoe dat zit met inschrijven? Wanneer moet je je ingeschreven hebben als je met die notebookactie mee wil doen? Ik moet dat nog doen, en als ik niet meer mee kan doen regel ik wel wat moois bij mijn baas (ik werk bij Paradigit, zo'n rocksolid lijkt me wel wat :9). Dat zou best ongunstig zijn, aangezien dat met veel geheugen, grote hardeschijf en 3 jaar garantie over de €1600 heen gaat.

edit:
ik zie dat de harde schijf geen shock-absorbing ofzo heeft. Lekker snugger, dat wordt heel veel RMA werk denk ik... Maar een goede HDD bevestiging is me toch geen €600 waard, en het scherm van de rocksolid is ook niet extreem goed... :(
FF snel contact opnemen met de TU/e is misschien wel verstandig. Deze aanbieding is zo goed als verplicht (het is niet verplicht, maar het wordt sterk afgeraden om iets ander te doen)
en daarbij 5 jaar lang (iets aan) service is natuurlijk ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:06
Denk toch echt niet dat ze na 4,5 jaar je TFT-scherm of moederbord nog kunnen vervangen... Anders snap ik die prijs van €2000 ineens heel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

MBV schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:21:
Denk toch echt niet dat ze na 4,5 jaar je TFT-scherm of moederbord nog kunnen vervangen... Anders snap ik die prijs van €2000 ineens heel goed...
Waarom snap je de prijs van 2000 euro anders niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nnk schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:01:

edit:

Weet je wat jij gewoon moet doen, wachten tot september, nieuwe student erbij pakken en gewoon wat benchmarks draaien. Weet je meteen wie de beste laptop heeft. Je zit nu al een laptop af te krijgen die je niet eens gezien hebt, laat staan mee gewerkt hebt... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69672

Hoe zit het bij de Tu/e eigenlijk met dode pixel-garantie? En mag je de laptop eerst testen voor je hem meeneemt.

Verder wel een leuk laptopje idd :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 69672 op 29-05-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb de NEC Versa P520 en ik moet zeggen dat het maar een brakke laptop is: slechte audio aansluiting (zo snel kapot dat NEC daarvoor e garantie heeft afgekocht en de TU die nu niet meer geeft), drukpunten op scherm, pootjes laten los en worden verloren, touchpadknoppen laten los, netvoedingsaansluiting is zwak, laptop is zwaar, dik, enz. Ik snap niet waarom de TU nu weer met NEC in zee is gegaan. Was zeker de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

sunoke schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:54:
Ik heb de NEC Versa P520 en ik moet zeggen dat het maar een brakke laptop is: slechte audio aansluiting (zo snel kapot dat NEC daarvoor e garantie heeft afgekocht en de TU die nu niet meer geeft), drukpunten op scherm, pootjes laten los en worden verloren, touchpadknoppen laten los, netvoedingsaansluiting is zwak, laptop is zwaar, dik, enz. Ik snap niet waarom de TU nu weer met NEC in zee is gegaan. Was zeker de goedkoopste.
Of hopelijk omdat de nieuwe een stuk beter is (ik betwijfel het...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 21:58
Anoniem: 69672 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:41:
Hoe zit het bij de Tu/e eigenlijk met dode pixel-garantie? En mag je de laptop eerst testen voor je hem meeneemt.

Afgelopen jaar, en neem aan andere jaren hetzelfde, moest je je laptop bij het afhalen eerst testen en waren er mensen bij waar je direct met je problemen naartoe kon. In pixel-garanties op de tu heb ik me nooit verdiept. Heb zelf 1 dode rode pixel op mn ibm die ik onder normaal gebruik nooit opgemerkt heb, enkel met testen op dode pixels, en vind het ook niet de moeite waard om me daar verder druk over te maken.

Waarom heeft dat ding eigk nog een 56k modem aan boord?

Jaloers ben ik trouwens verder niet als ik het zo lees. De huidige 1e jaars ibm weegt 0,8 kilo minder en gewicht vind ik ook heel veel waard als je er iedere dag mee moet lopen. Daarnaast is ie ook nog eens groter dan de T42. Velen van ons hebben ook het geluk een 7200rpm harde schijf te hebben. Geheugen ben ik nooit te kort gekomen en voor wie 60 gig te weinig is, zal 80 ook snel te weinig zijn. Een dvd-brander en bluetooth hebben zou nog leuk zijn, maar echt nodig heb ik het niet. En fingerprint security? Of die die nou wel of niet heeft, je zult net zo goed op je laptop moeten blijven passen.

Weet iemand verder hoe goed het scherm van deze NEC is qua ghosting enzo? Dat is nmlk wel te erg bij de ibm.

[ Voor 11% gewijzigd door 2_05 op 03-06-2005 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

2_05 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 19:47:
[...]

Afgelopen jaar, en neem aan andere jaren hetzelfde, moest je je laptop bij het afhalen eerst testen en waren er mensen bij waar je direct met je problemen naartoe kon. In pixel-garanties op de tu heb ik me nooit verdiept. Heb zelf 1 dode rode pixel op mn ibm die ik onder normaal gebruik nooit opgemerkt heb, enkel met testen op dode pixels, en vind het ook niet de moeite waard om me daar verder druk over te maken.

Waarom heeft dat ding eigk nog een 56k modem aan boord?

Jaloers ben ik trouwens verder niet als ik het zo lees. De huidige 1e jaars ibm weegt 0,8 kilo minder en gewicht vind ik ook heel veel waard als je er iedere dag mee moet lopen. Velen van ons hebben ook het geluk een 7200rpm harde schijf te hebben. Geheugen ben ik nooit te kort gekomen en voor wie 60 gig te weinig is, zal 80 ook snel te weinig zijn. Een dvd-brander en bluetooth hebben zou nog leuk zijn, maar echt nodig heb ik het niet. En fingerprint security? Of die die nou wel of niet heeft, je zult net zo goed op je laptop moeten blijven passen.

Weet iemand verder hoe goed het scherm van deze NEC is qua ghosting enzo? Dat is nmlk wel te erg bij de ibm.
Ik heb liever een 'ghostend' scherm dan een scherm vol vlekken (zoals de NEC p520)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

edit:

En waarom hebben ze nou niet voor Paradigit gekozen? Zit daar om de hoek, toch? Scheelt transportkosten :+
Het deelnemen aan de notebook actie kan altijd nog, maak je maar geen zorgen. Het is echter wel dat je maar 1 keer in je TU/e carriere mee kan doen, anders wordt het 2000 euro.
Ik kan je zeker aanraden om mee te doen, veel mensen die ik ken die eerst een andere laptop hadden zijn alsnog mee gaan doen. De goede garantie is een must. Bij schade door eigen schuld betaal je bijvoorbeeld maar 10% van de kosten. En dat scheelt.
Anoniem: 145487 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:52:
[...]

Weet je wat jij gewoon moet doen, wachten tot september, nieuwe student erbij pakken en gewoon wat benchmarks draaien. Weet je meteen wie de beste laptop heeft. Je zit nu al een laptop af te krijgen die je niet eens gezien hebt, laat staan mee gewerkt hebt... :O
Als je mijn stukje nog eens leest zeg ik daarin dat ik er nog niet over kan oordelen, alleen vielen de specificaties mij tegen. Zo gaan ze bijvoorbeeld van een mid-end videokaart naar een low-end videokaart (welke sneller is is een andere vraag). En mijn ervaringen met de vorige NEC's zijn niet al te goed, alleen is zoeits een vooroordeel natuurlijk!
Anoniem: 69672 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:41:

Of testen kan weet ik niet, je kan natuurlijk altijd even bij een medestudent kijken voor je hem koopt. Bovendien kan je ook altijd nog stoppen en hem weer teruggeven, waarna je een deel van je geld terugkrijgt.

Over dode-pixels het volgende:
Ik had last van een heel slecht scherm (met 3 dode pixels en een soort van elektronische vlek) en ik heb keurig een nieuw schermpje gekregen. In de tijd dat er aan mijn laptop gesleuteld werd kreeg ik een leen laptop mee (zelfde model, mijn harde schijf werd overgeplaatst) en ik merkte er niets van dat mijn laptop ter reparatie was.
sunoke schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:54:
Dit zijn dus de slechte ervaringen waar ik op doelde. Nou moet de kwaliteit van de NEC's er wel op vooruit zijn gegaan, de deskundigen bij de TU/e hebben deze problemen ook gezien maar toch weer voor een NEC gekozen, dat zegt toch wel wat.

Verder moet ik nog even kwijt dat ik hoop dat de behuizing stevig zal zijn. De IBM was speciaal extra stevig ("student proof") en is een zeer degelijke laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 06:11
De specs zien er goed uit, maar de vooruitgang ten opzichte van vorig jaar is ver te zoeken. Procesor is maar iets sneller, videokaart zeg ik maar niks over, harde schijf is traag (en redelijk klein), maar hij heeft ook positieve kanten, in ieder geval genoeg usb poorten, en 1024 MB ram :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38912

Ik heb vorig jaar meegedaan met het notebook-project op de TUe (Versa P520).

Je krijgt een goed notebook, met erg goede garantie-voorwaarden. Zo is er een erg laag eigen risico, ook bij 'ongelukjes' (10%, met een minimum van €50,-). Natuurlijk zijn de spec's niet super, ze proberen een goed notebook voor een goede prijs te leveren, met een uitgebreid pakket aan extra's. Dat laatste is bij mij dan ook doorslaggevend geweest bij de keuze tot deelname aan het project. Deze garantievoorwaarden heb je nergens (Leen-notebook's tijdens reparatie, goede garantie, je krijgt software, laptopstandaard, muis, toetsenbord, service etc...)

Ik wil trouwens tegenspreken dat het meedoen (vrijwel)verplicht is. De mensen die er hier over denken om niet mee te doen, willen zelf een notebook kopen dat betere spec's heeft. Je kunt je notebook MAC's gewoon aanmelden bij een van de NSC's (notebook service center's , red) en gebruik maken van alle gewenste diensten (ik heb er welliswaar voor gekozen NIET in het tue-domein opgenomen te worden, maar dan kun je nog altijd gebruik maken van alle netwerkmogelijkheden). De software die tijdens de studie noodzakelijk is, is ook beschikbaar voor studenten die niet meedoen aan het project. Je kunt die software (MATLAB, SPSS, PSPICE etc.) gewoon van het netwerk 'plukken'.

Mocht je uiteindelijk stoppen met je studie (zoals ik nu doe) kun je je laptop gewoon inleveren, of bijbetalen en je laptop houden. (Je tekent een schuldbekentenis voor €1000.-. Ieder jaar dat je studeert aan de tue wordt die schuld minder. Ik stop na 2 jaar met mijn studie. Ik kan kiezen, of 400 euro bijbetalen (totaal 1400 voor m'n latop betaald), OF m'n laptop inleveren. Ik krijg dan € 600.- terug, zodat ik 2 jaar de laptop heb kunnen gebruiken voor € 400.-)

Veel succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100481

Ik zie op de flyer van TU/e een heel andere laptop (qua uiterlijk) dan de P520. Kan ik aannemen dat Nec het uiterlijk heeft veranderd, of heeft de TU/e er maar een laptop als opvulling geplaatst?

Verder wel lekkere specs, op de videokaart na, maarja, het is uiteraard ook geen gamestation :+ .
Ik kan iig niet wachten op de uitlevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 100481 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 21:03:
Ik zie op de flyer van TU/e een heel andere laptop (qua uiterlijk) dan de P520. Kan ik aannemen dat Nec het uiterlijk heeft veranderd, of heeft de TU/e er maar een laptop als opvulling geplaatst?

Verder wel lekkere specs, op de videokaart na, maarja, het is uiteraard ook geen gamestation :+ .
Ik kan iig niet wachten op de uitlevering...
Je mag uitgaan van een uiterlijke verandering (gelukkig)
Dit kun je ook onder andere nagaan in de andere modellen van NEC maar ook in de modellen van Packerd Bell (grrrr). Daarin zie je onder andere lichte vlakken terugkomen.

Waar ik echter wel mijn vraagtekens bij zet is het volgende:
De onderrand van het beeldscherm die in de flyer van de TU/e staat is een andere dan de onderrand die in de datasheet van NEC staat Een sheet van NEC
Misschien betekent dit dat de TU een verbeterde versie van de P550 krijgt (student-proof) Wie weet...
edit:
Met de onderrand bedoel ik de rand die aan de scharnieren vast zitten. Bij het model uit de sheet (PDF) is er niet echt sprake van een aparte onderrand. Bij het model uit de flyer van de TU lijkt het alsof de onderste rand van het beeldscherm een andere kleurspeling heeft dan de rest van het scherm en lijk het een 'losse strook' als je begrijpt wat ik bedoel

[ Voor 16% gewijzigd door bartvl op 31-05-2005 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100481

bartvl schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 21:35:
[...]

Je mag uitgaan van een uiterlijke verandering (gelukkig)
Dit kun je ook onder andere nagaan in de andere modellen van NEC maar ook in de modellen van Packerd Bell (grrrr). Daarin zie je onder andere lichte vlakken terugkomen.

Waar ik echter wel mijn vraagtekens bij zet is het volgende:
De onderrand van het beeldscherm die in de flyer van de TU/e staat is een andere dan de onderrand die in de datasheet van NEC staat Een sheet van NEC
Misschien betekent dit dat de TU een verbeterde versie van de P550 krijgt (student-proof) Wie weet...
edit:
Met de onderrand bedoel ik de rand die aan de scharnieren vast zitten. Bij het model uit de sheet (PDF) is er niet echt sprake van een aparte onderrand. Bij het model uit de flyer van de TU lijkt het alsof de onderste rand van het beeldscherm een andere kleurspeling heeft dan de rest van het scherm en lijk het een 'losse strook' als je begrijpt wat ik bedoel
Nou ik hoop dat je gelijk hebt iig, die Nec Versa P520 vind ik niet bepaald moeders mooiste, ik moet er enkele jaren mee vooruit en het (zeker het mijne) oog wil ook wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 100481 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 21:40:
[...]

Nou ik hoop dat je gelijk hebt iig, die Nec Versa P520 vind ik niet bepaald moeders mooiste, ik moet er enkele jaren mee vooruit en het (zeker het mijne) oog wil ook wat :P
Het zag er in ieder geval niet erg verkeerd uit.
Hopelijk dat de constructie ook goed is (die van een packerd bell uit de serie van vorig jaar niet bepaald (kwa beeldscherm dan (de beruchte muis en adapter in de rugzak geperst)))))))))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
hoe zit het met die laptop eigenlijk met upgraden? Zou je na een tijdje bijv. extra geheugen kunnen bijplaatsen / processor upgraden / videokaart verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
laurensl schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:36:
hoe zit het met die laptop eigenlijk met upgraden? Zou je na een tijdje bijv. extra geheugen kunnen bijplaatsen / processor upgraden / videokaart verwisselen?
Kan, maar dat moet wel via het Nootbook service center hier, anders krijg je gezijk met garanties enzo. Bovendien kun je niet meer op het netwerk als je mac-adres veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 17:17
*knip*
heel de papierwinkel voor het Notebook project van de TU/e krijg je bij je officiele inschrijfpapieren. Kun je het ook niet vergeten....

Voor mensen die een schakelprogramme/HBO+ programma gaan doen: die kunnen hem dus ook voor 1000,- krijgen alleen geldt dan wel dat je, uiteraard, bij de TU/e moet blijven studeren en dus niet gaat stoppen als je het programma niet hebt gehaald. Van vorig jaar weet ik dat dit kan alleen moet je daar zelf even achteraan.

Moet zeggen dat die IBM's er veel gaver uitzagen dan deze NEC's. T42 is lekker plat en echt heel robuust :) Vraag ik me bij die NEC nog een beetje af....
Maargoed, had een eigen notebook dus die actie was niet echt van toepassing voor mij. Je hoeft er immers ook niet aan mee te doen als je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

2_05 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:57:
[...]

Kan, maar dat moet wel via het Nootbook service center hier, anders krijg je gezijk met garanties enzo. Bovendien kun je niet meer op het netwerk als je mac-adres veranderd.
Maar dat faciliteren ze wel. Zo werd laatst een mailtje gestuurd naar alle(?) Toshiba bezitters van generatie 2001, dat ze via het NSC geheugen + hardeschijf konden laten upgraden voor marktconforme kosten. Ik weet de precieze cijfers niet meer, maar het zag er heel netjes uit. Voor mijn generatie laptop (1999) was dat helaas niet mogelijk, omdat die dingen zo gammel zijn dat ze ze bij het NSC niet zo goed open durven schroeven. Dus heb ik zelf maar extra geheugen en een nieuwe harde schijf ingebouwd. Het was inderdaad wel een gekloot met die harde schijf, maar hij zit :).

Wat betreft MAC-adres, dat kunnen ze gewoon voor je registreren. Kwestie van ff bellen, MAC-adres doorgeven, en binnen een kwartiertje zit je op het netwerk. Lijkt me niet zo'n probleem, toch?

Na het debakel met de Toshibas van 2002 (na een jaar allemaal vervangen door NEC P520s) worden de notebooks nu een stuk grondiger getest op duurzaamheid. Dit is voor ze opeens een veel belangrijkere factor geworden dan of de processor of de videokaart 0,1% beter presteert tov de concurrentie. En terecht, al je ziet hoeveel laptops er retour gingen na de eerste overschakeling Toshibas (1997/1998) -> Fujitsus (1999). Vraag me trouwens af of ze nog ooit geld gaan vangen van Toshiba voor die brakke laptops van drie jaar terug...

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 01-06-2005 15:07 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je toch een T42 wil
Betaal je inschrijfgeld, of je laptopgeld te laat aan de TU/e, dan krijg je een IBM T42 voor €800 - 900.

De mensen die dit jaar te laat hebben betaald kregen de oude NEC (genaaid).

T42 scherm ownt het NEC scherm en dat zal dit jaar ook wel zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door -DarkShadow- op 02-06-2005 15:10 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
-DarkShadow- schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:07:
Als je toch een T42 wil
Betaal je inschrijfgeld, of je laptopgeld te laat aan de TU/e, dan krijg je een IBM T42 voor €800 - 900.

En dan zelf een dvd brandertje erin zetten en eventueel nog wat ram. Geen slecht plan, stevigere, lichtere laptop voor minder geld (en hij is dunner).
Maar ik hoorde dat de x300 minder stroom verbruikt dan de 9600, klopt dit? In prestatie lijkt het erop dat ze ongeveer even goed zijn. Als de x300 minder stroom verbruikt dan gaat de accu langer mee, dat lijkt me ook niet onbelangrijk.

ik denk er nog eens over na, over het op tijd betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

-DarkShadow- schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:07:
Als je toch een T42 wil

Hoeft natuurlijk niet. De P550 is een volledige nieuwe laptop (nog niet op de markt bedoel ik daarmee) en zal dus over recente technieken beschikken. Dat is natuurlijk geen garantie voor een beter scherm, maar wel goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
bitrain schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 17:51:
[...]

En dan zelf een dvd brandertje erin zetten en eventueel nog wat ram.
Een DVD brander heb je niet echt nodig. Je hebt hier overal 100mbit lijnen en toegang tot de uni DC hubs. Ram is hier gratis, maar hoe dat zit leer je nog wel ;)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
-DarkShadow- schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:11:
[...]

Een DVD brander heb je niet echt nodig. Je hebt hier overal 100mbit lijnen en toegang tot de uni DC hubs. Ram is hier gratis, maar hoe dat zit leer je nog wel ;)
????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Daar wil ik idd ook meer over weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
[...]

Nu heb je mijn aandacht :P Maar eeuuhh, gratis, onder welke voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

[...]

Afgezien van het gratis ram :? is het nog steeds een beetje vreemd. Een DVD brander koop je juist om je data op op te slaan, data die je via de 100mbit lijnen van de DC++ hubs krijgt.
Maar een interne DVD brander in de T42 kan ik niet echt aanraden, die kosten namelijk zo'n 200 euro. Een externe brander of hardeschijf is voor de downloader wel de moeite waard natuurlijk.

Maar als ik nu mee zou doen aan de notebook actie zou ik toch voor de P550 gaan inplaats van de T42. Het is alleen dat de verwachtingen iets hoger waren (de technologie is immers weer een jaar verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
nnk schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:02:
[...]

Maar als ik nu mee zou doen aan de notebook actie zou ik toch voor de P550 gaan inplaats van de T42. Het is alleen dat de verwachtingen iets hoger waren (de technologie is immers weer een jaar verder).
Maar als je kijkt naar de specificaties zelf, vind ik ze niet zo denderend veel beter, vooral een paar leuke maar niet erg nuttige extra´s (afgezien van de dvd brander) en als je dan let op het gewicht ben je met de T42 toch veel lichter uit. En bovendien is de T42 ook nog eens kleiner in omvang. Ondanks dat de technologie een jaar verder is ben je hiermee toch weer groter en zwaarder uit.

[ Voor 7% gewijzigd door 2_05 op 03-06-2005 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 19:48
Hier een T42 gebruiker (nope, zit niet op de TU/e, maar aan de TUD) en aangezien ze op de TUD geen enkele (naar mijn weten) eerstejaars laptop aanboden, was ik zelf op zoek gegaan naar een goede, snelle, kwalitatieve laptop voor mijn studie (Technische Informatica).

Goed, iedereen kijkt (logischerwijs) altijd naar de specificaties, maar bedenk ook dat buildquality, scherm, toetsenbord, touchpad, clit etc. dat soort kleine dingetjes toch ook een rol (zouden moeten) spelen in je keuze. Je kan niet zomaar eventjes je laptop uitbreiden, een nieuw toetsenbord (overigens, dat kan bij de IBM's wel :9) erop gooien. Scherm waarvan de scharnieren niet meer stevig zijn eventjes changen.

Nee dat zit allemaal wel snor bij de T42. Aangezien ik geen ervaringen heb met de NEC kan ik me daar niet over uitten, maar als ik dat nu al zo lees...

Overigens, gewicht zegt ook niet alles. Als ik mijn T42 zo vergelijk met andere laptops (met vergelijkbare specificaties) toch zeker wel dunner en kleiner. Optisch bedrog hoogstwaarschijnlijk, maar toch aardig om te zien dat je niet met een bakbeest loopt ;).

[ Voor 14% gewijzigd door InsjaHH op 03-06-2005 22:03 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet bij het gewicht er ook aan denken wat erin zit. Het gewicht van een notebooklijn is "vanaf x kg", dus wanneer je geen upgrades heb en geen accu erin etc. Dan scheelt het wel 900 gram met een complete laptop ja... maar als je ze op de weegschaal zet zullen ze echt niet zoveel schelen.

Just my 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 145487 op 04-06-2005 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88324

Mocht je uiteindelijk stoppen met je studie (zoals ik nu doe) kun je je laptop gewoon inleveren, of bijbetalen en je laptop houden. (Je tekent een schuldbekentenis voor €1000.-. Ieder jaar dat je studeert aan de tue wordt die schuld minder. Ik stop na 2 jaar met mijn studie. Ik kan kiezen, of 400 euro bijbetalen (totaal 1400 voor m'n latop betaald), OF m'n laptop inleveren. Ik krijg dan € 600.- terug, zodat ik 2 jaar de laptop heb kunnen gebruiken voor € 400.-)
Of je kunt je inschrijving bij de TU/e houden en een neveninschrijving doen bij de opleiding die je nu gaat doen? Dan blijf je ingeschreven en hou je de laptop. Volgend jaar is t bedrag een heel stuk minder en als je t jaar daarop je inschrijving beëindigt bij de TU, dan hoef je niks meer te betalen..... ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27270

Mooi, volgend jaar start ik mijn masterstudie en schaf dus een latptop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Hier een artikel in de cursor over de laptop. Hierin wordt ondermeer tegengeproken dat de laptop een slechtere videokaart zo hebben en zwaarder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

En de tekst uit het artikel (nog handiger natuurlijk):
Een dvd-brander en fingerprintbeveiliging zijn twee van de extra’s van de NEC Versa P550, de nieuwe notebook die de TU/e in augustus aan haar eerstejaars uitreikt. Twee jaar terug, voor het uitstapje naar IBM van afgelopen jaar, koos de universiteit ook al voor een apparaat van NEC.

IBM, HP, Dell, Fujitsu Siemens en NEC zijn de fabrikanten waarvan de nieuwste laptops de afgelopen weken een uitvoerige testprocedure doorliepen. De machines werden bekeken op hun technische prestaties, onder meer op snelheid en op hun grafische performance, en zijn onderworpen aan een mechanisch onderzoek bij de Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e.
De NEC Versa P550 kwam als beste naar voren uit de tests. De machine is gebaseerd op de nieuwste architectuur van Intel, Sonoma genaamd. Sonoma maakt deel uit van het zogeheten Centrino-pakket, dat verder bestaat uit een Intel Pentium M750-processor en een wireless-card.
Verder heeft de notebook 1024 MB intern geheugen, 80 GB harddisk, bluetooth en een dvd-brander. “Zo’n brander is niet alleen leuk, maar ook nuttig voor het maken van back-ups. Op een dvd’tje kan veel meer informatie worden gebrand dan op een cd”, zegt notebookcoördinator Dennis Raijmakers, verbonden aan het Studenten Service Centrum. Daarbij hoopt de TU/e met de dvd-brander wellicht wat extra studenten over te halen tot aanschaf van de notebook. “Zelfs de Lidl biedt tegenwoordig notebooks met een dvd-brander aan, daar moeten we toch tegen concurreren. Die brander is dus eigenlijk geen leuk extraatje, maar gewoon marktconform”, aldus Raijmakers.
Een ander nieuwtje is dat de notebook is uitgerust met fingerprintbeveiliging. Studenten hoeven niet langer in te loggen met een inlognaam en password, maar kunnen eenvoudigweg hun vinger over een laser halen die op basis daarvan de eigenaar van het apparaat herkent. Die keuze is overigens aan de student; ‘ouderwets’ inloggen kan ook nog altijd.
De Versa P550 ligt in juli of augustus pas in de winkel. De TU/e is de eerste instelling die op grote schaal ermee gaat werken. De notebook gaat, evenals voorgaande jaren, gepaard met een rugzak, een anti-rsi-pakket (waaronder een standaard en een los toetsenbord), een beveiligings-kabel en netwerkkabel, alle benodigde software en vijf jaar garantie, verzekering en ondersteuning.

Discussie
Overigens is op online forums zoals Tweakers traditiegetrouw een discussie losgebarsten over de nieuwe laptop. Vooral de grafische prestaties en het gewicht van de NEC zijn onderwerp van gesprek, evenals vergelijkingen met de IBM Thinkpad T42 van afgelopen jaar en de NEC Versa P520 van het collegejaar daarvoor. Onterecht, stelt Raijmakers. “Er wordt onder meer gesuggereerd dat de grafische kaart van de nieuwe notebook slechter is dan die van IBM; dat is absoluut niet waar. Dat de NEC acht- of negenhonderd gram zwaarder zou zijn, klopt ook niet. IBM geeft het ‘lege’ gewicht op, NEC geeft het gewicht inclusief accu, dvd-drive, dat soort dingen. In werkelijkheid is de NEC, geloof ik, maar iets van honderd gram zwaarder”.
De uitreiking van de notebooks aan zo’n dertienhonderd nieuwe eerste-jaars is op donderdag 25 augustus./.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
Garyu schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:34:

[...]
Ik heb een paar benchmarks gelezen van een 9600 tegen een x300 en daarin stonden ze evenhoog. Maar ik ben wel benieuwd, laat ze dan ook maar eens wat resultaten/benchmarks geven ipv te zeggen dat de x300 niet slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 16:10
Hier een benchmark/reviewtje tegen een GF6200...

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=662

De geteste kaart is een X300se, maar die kaart in de laptop is misschien een mobile edition?
Hoe dan ook dit geeft wel enige indicatie.

Dit metend tegen mijn huidige R9700...vind ik dat er wel wat meer grafische power in had gemogen. Mijn ervaring met 3dsmax 5 leert me dat met name met grote projecten het real-time renderen van viewports een grote last is...

Verder lijkt me dit een uitstekende laptop, die zich redelijk kan meten met een desktop systeem. Het zal zeker sneller gaan dan je average office PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78880

De notebook op de flyer maakt een minder robuuste indruk dan deze versie;

Afbeeldingslocatie: http://911.bg/kontrax/pi/1044599_nec_versa_p520.jpg

http://911.bg/a2/offers.asp?p=1044599

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 78880 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:19:
De notebook op de flyer maakt een minder robuuste indruk dan deze versie;

[afbeelding]

http://911.bg/a2/offers.asp?p=1044599
Das nog de oude P520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 22:00
Deze laptop kan ik als aankomend CMD-student aan de Hogeschool Zuyd ook kopen voor ongeveer € 1850,-. De benodigde, door de Hogeschool Zuyd betaalde, software installeert de Hogeschool Zuyd gratis op elke Windows XP draaiende laptop. Loont het zich dan om de NEC Versa P500 te kopen? Of kan ik voor dat geld beter mijn oog op een ander merk en type laten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reul schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:23:
Deze laptop kan ik als aankomend CMD-student aan de Hogeschool Zuyd ook kopen voor ongeveer € 1850,-. De benodigde, door de Hogeschool Zuyd betaalde, software installeert de Hogeschool Zuyd gratis op elke Windows XP draaiende laptop. Loont het zich dan om de NEC Versa P500 te kopen? Of kan ik voor dat geld beter mijn oog op een ander merk en type laten vallen?
Bij het CMD project krijg je na 4 jaar 450 euro terug. Je betaalt dus, net als studenten aan de TUE, 1400 euro voor de notebook. En op zich is dat niet zo'n slechte deal denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
Anoniem: 78880 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 16:09:
[...]
Bij het CMD project krijg je na 4 jaar 450 euro terug. Je betaalt dus, net als studenten aan de TUE, 1400 euro voor de notebook. En op zich is dat niet zo'n slechte deal denk ik..
Bij de tu/e kost hij "maar" 1000 euro, geen 1400.

Maar voor 1400 euro is het nog steeds een goede laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is een stukje in de cursor (unversiteits blad van de TU/e) gekomen over de laptops: http://www.tue.nl/cursor/...cursor34/nieuws/vp_1.html

Daarin wordt dus ook ingegaan op de grafische prestaties en het gewicht.

== EDIT: oops had het gemist. Hield het enigzins in de gaten, maar heb dus paar posts gemist ergens 8)7 ==

Om de post toch beetje zinnig te maken:
bitrain schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:11:
[...]

Ik heb een paar benchmarks gelezen van een 9600 tegen een x300 en daarin stonden ze evenhoog. Maar ik ben wel benieuwd, laat ze dan ook maar eens wat resultaten/benchmarks geven ipv te zeggen dat de x300 niet slechter is.
Dat mag dus niet vanwege afspraken met de leveranciers. Let wel op dat er hypermemory op zit, dat geeft echt een flinke boost tov geen hypermemory. Zonder hypermemory is de X300 niets sneller, met hypermemory is die wel degelijk sneller. Het is echt geen hele grote verbetering, maar wel beter dan de 9600 van vorig jaar.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 145487 op 13-06-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Anoniem: 145487 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:37:
Er is een stukje in de cursor (unversiteits blad van de TU/e) gekomen over de laptops: http://www.tue.nl/cursor/...cursor34/nieuws/vp_1.html

Daarin wordt dus ook ingegaan op de grafische prestaties en het gewicht.
Kijk eens naar een bericht of 10 hiervoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bitrain schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:10:
[...]

Maar voor 1400 euro is het nog steeds een goede laptop.
Als je bij de TUE je laptop niet wilt teruggeven na je studie betaal je alsnog 400 euro extra, zodoende kost de laptop zowel voor C-MD'ers aan de HS Zuyd als studenten aan de TUE 1400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt_veerhoek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 15:30
Je betaalt toch alleen als je voortijdig je studie beëindigt nog een bedrag aan de TU/e? Op de site van de TU/e staat namelijk dat als je afstudeert, de schuldbekentenis vervalt:
Afgestudeerd
Als je bent afgestudeerd, vervalt de schuldbekentenis en wordt het restant “nog te betalen lening” in een keer gevorderd. Hierna is je machine helemaal afbetaald. Het is echter niet mogelijk om de notebook terug te verkopen aan de TU/e. Ook hier geldt dat na beëindiging van de studie het NSC de ICT voorzieningen van de notebook verwijdert. Wel krijg je de besturingssoftware mee.

Zorg ervoor dat je de software op tijd laat verwijderen bij het NSC. D.w.z. binnen 5 werkdagen na uitschrijving. Als je dit later doet dan heeft dit nadelige financiële gevolgen in de vorm administratiekosten ter grootte van €50,- per maand dat je je software te laat inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Cpt_veerhoek schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 08:23:
Jet betaalt toch alleen als je voortijdig je studie beëindigt nog een bedrag aan de TU/e? Op de site van de TU/e staat namelijk dat als je afstudeert, de schuldbekentenis vervalt:

[...]
Inderdaad.. Gelukkig maar ook zeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

IBM, HP, Dell, Fujitsu Siemens en NEC zijn de fabrikanten waarvan de nieuwste laptops de afgelopen weken een uitvoerige testprocedure doorliepen. De machines werden bekeken op hun technische prestaties, onder meer op snelheid en op hun grafische performance, en zijn onderworpen aan een mechanisch onderzoek bij de Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e.
Uitvoerige testprocedure?
Zit daar alle mogelijke ongezonde dingen in dat een student kan doen?
- laptop buiten gebruiken in de brandende zon (wireless parkjes)
- de bier test (lanparties in studentenhuizen, bierflesjes naast je laptop)
- struikelen over een utp-kabel
- op de laptop staan/lopen/zitten
- met laptop smijten
- schroevendraaier in allerlei mogelijke gaten steken (beetje te extreem :+ )
- laptop aanzetten en op de laadvloer aan een bestelwagen/bus leggen en ermee rondrijden maar (lekker veel schokken)
- ...

Zware testen zijn nodig om in enkele dagen tijd de sterkste laptop te selecteren.

Met andere woorden: hoe hebben ze vroeger die Toshiba goedgekeurd? Terwijl die achteraf veel problemen heeft? De nationale Toshiba-boycot in Nederland en België door het onderwijs in 2004/2005 heeft ervoor gezorgd, dat Toshiba deze test niet eens mag meedoen.

Dell kan je al snel schrappen, deze laptops heeft de Kortrijkse 12-docenten-test niet overleeft, laat staan als je 400 MCT-studenten erop loslaat. Statistisch zijn Dell's minstens zo slecht als de brakke Toshiba Satellite Pro M10 serie.

IBM "pantzer" laptops zal de test overleven, maar geschrapt wegens hoge prijs en geen gamers grafische kaarten.

Dan blijft er HP, Fujitsu Siemens en NEC over. Hiervan heeft men dus de beslissing gemaakt.

Over het gewicht gesproken, 3kg is goed, 3,5kg is te doen. 4kg is al wat veel en al wat erboven zit zou ik afraden als je dagelijks met de fiets naar de hoge school moet sleuren.

Maar voor 1400 euro is het nog steeds een goede laptop
En wie denkt dat de laptop erg goedkoop geprijst is, ze hebben de zomerprijsverlaging al meegerekend. Laptopprijzen zakken maar 2x per jaar, dus niet massaal in de pricewatch gaan kijken, de prijsverlaging op de rest moet nog komen.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 14-06-2005 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:17:
[...]

Uitvoerige testprocedure?
Zit daar alle mogelijke ongezonde dingen in dat een student kan doen?
- laptop buiten gebruiken in de brandende zon (wireless parkjes)
- de bier test (lanparties in studentenhuizen, bierflesjes naast je laptop)
- struikelen over een utp-kabel
- op de laptop staan/lopen/zitten
- met laptop smijten
- schroevendraaier in allerlei mogelijke gaten steken (beetje te extreem :+ )
- laptop aanzetten en op de laadvloer aan een bestelwagen/bus leggen en ermee rondrijden maar (lekker veel schokken)
- ...

Zware testen zijn nodig om in enkele dagen tijd de sterkste laptop te selecteren.
Ze selecteren grof gezegd op: Algemene, Grafische en Mechanische preformance. Dus ze gooien op de aangeboden laptops een hele hoop benchmarks (En dat is dus meer dan alleen 3DMark.) om de snelheid te testen. Dit wordt vrij grondig gedaan en ze doen elke test met minimaal 2 benchmark tools om zo een beter zicht te krijgen.

De stevigheid van de laptop wordt getracht objectief in kaart te brengen. Dus smijten ermee en kijken of die het overleeft is er niet bij. Wat deze test precies zijn kan je zelf wel bedenken (weegschalen, thermometers en krachmeter hebben ze op de TU/e wel hoor). Ook krijgen de mensen van NSC (die de reparaties moeten gaan doen) de laptop in handen om te kijken hoe die er van binnen uit ziet en hoe degelijk die eruit ziet in hun ogen)

Let wel op, de laptop moet goed zijn voor intensief gebruik, maar ze hoeven echt geen laptop aan te bieden die je als voetbal kan gebruiken. Laptops blijven computers en zijn toch relatief breekbare dingen. Er wordt wel een "beetje" normale omgang met laptops verwacht. Ik durf te wedden dat er geen laptop is die volledig student proof is.

Van het aanbod wat ze hebben gekregen hebben ze naar mijn mening de beste laptop gekozen, of dit de verstandigste keuze is moet nog maar blijken omdat het in de praktijk moet blijken. Wel hebben ze ook gekeken naar gebreken van de vorige NEC, zoals misschien wel opgevallen zit nu de audio aansluiting anders (waar veel klachten over zijn)
rapture schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:17:Dell kan je al snel schrappen, deze laptops heeft de Kortrijkse 12-docenten-test niet overleeft, laat staan als je 400 MCT-studenten erop loslaat. Statistisch zijn Dell's minstens zo slecht als de brakke Toshiba Satellite Pro M10 serie.

IBM "pantzer" laptops zal de test overleven, maar geschrapt wegens hoge prijs en geen gamers grafische kaarten.

Dan blijft er HP, Fujitsu Siemens en NEC over. Hiervan heeft men dus de beslissing gemaakt.
Lijkt wel alsof je precies weet hoe het gebeurt is. Ik kan je wel vertellen dat het niet klopt. Ze hebben een offerte gevraagd aan deze 5 leveranciers (met een lijstje van wensen) en die hebben gekeken wat ze konden aanbieden. Degene die een offerte gegeven hebben zijn allemaal getest en er is voor de uiteindelijke beslissing nog geen definitief weggestreept.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 145487 op 15-06-2005 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 145487 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:49:
Lijkt wel alsof je precies weet hoe het gebeurt is. Ik kan je wel vertellen dat het niet klopt. Ze hebben een offerte gevraagd aan deze 5 leveranciers (met een lijstje van wensen) en die hebben gekeken wat ze konden aanbieden. Degene die een offerte gegeven hebben zijn allemaal getest en er is voor de uiteindelijke beslissing nog geen definitief weggestreept.
Bij ons in 't PIH moeten ze jaarlijks laptops kiezen die betaalbaar, redelijk studentproof, gameperformance,... heeft. Door de jaren dat je studeert in het meest gelaptopniseerde hoge school van België, krijg je een goed beeld van de laptops. Meest gelaptopniseerd? Ja, wegens een bepaalde stomme wet krijgt de opleiding (Graduaat MCT) subsidies voor 500 studenten, terwijl er effectief 1000 studenten zijn. Men had de subsidies bevroren op een bepaald jaartal omdat 17 van de 20 hoge school van het land aan het leeglopen zijn. Geen geld om de desktops up to date te houden en laptops zijn erg handig. Daardoor is er een laptopverplichting ontstaan, er worden zelfs MCT-editions van laptops (vooral die 1600*1200 resolutie valt op) gemaakt. Deze speciale editions kan je nergens vinden, tenzij als een student die stopt z'n laptop verkoopt.

Dus men moet hier ook laptops kiezen en we hebben 2 jaar miserie gehad met Toshiba. Tijdens vergaderingen van de Toshiba-slachtoffers (onder andere ik) hebben ze ook verteld hoe de andere merken presteren op vlak van performance, prijs, studentbestendigheid,... En dit jaar hebben ze ook moeten kiezen Toshiba en IBM. Toshiba heeft in de laatste weken nog goede vertrouwen opgewekt door een technieker op maan- en woensdag vast in de hoge school te zetten. Zo wordt het RMA-leed tot het minimum herleid. IBM is degelijk en levert pracht service, maar de hoge prijs en vooral geen gamers hardware. Dus ze hebben voor een Toshiba gekozen, vooral omdat die een lagere prijs dan Acer hebben gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 15-06-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Ik vind het heel stom dat ze weer van die Nec-rommel gaan leveren en niet wederom kiezen voor een solide merk als IBM/Lenovo. Ik heb zelf de NEC Versa P520 en heb er spijt van dat ik dat ding destijds heb gekocht. Aangezien ik hem weinig mee naar de uni neem (woon er vlak bij) heeft mijne een luxe-leventje, aangezien hij veel op m'n bureau staat en af en toe mee naar m'n ouders gaat. En toch is ie al 3x stuk geweest. De harddisk was al bij levering defect (kon ik dus weer na 1 dag inleveren, waarna ik 1,5 maand moest wachten tot ie gerepareerd was (is ook heel moeilijk een laptop-hd vervangen 8)7 )). Daarna ging m'n moederbord stuk, waardoor hij niet meer altijd op wilde starten. Na 4x in reparatie (in 1,5 maand) te zijn geweest wilde het NSC eindelijk m'n moederbord vervangen waarna dit probleem ook was opgelost.
De bouwkwaliteit van het ding is gewoon slecht. Het klepje aan de achterkant die weinig gebruikte aansluitingen beschermt (externe VGA, seriele- en parallellepoort enz) breekt in no-time af. Het scherm is waardeloos en er zitten bij bijna iedereen die ik ken met zo'n laptop zwarte/donkere plekken op de plaats waar het scherm op het touchpad komt als ie is dichtgeklapt. Tot slot is er dan nog het probleem dat NEC zelf een waardeloze support levert voor bijvoorbeeld bios-updates zodat onder Linux een fatsoenlijke resolutie te gebruiken was (dit heeft ruim een jaar geduurd voordat het gefixt was doordat Linux-hackers zelf maar een oplossing hebben gevonden).

De IBM T42 van vorig jaar daarentegen is een stuk beter (m'n vriendin heeft zo'n ding, dus ik heb goed kunnen vergelijken). Het scherm is veel beter en de constructie is veel steviger. Imho zou dit laatste ook het belangrijkste criterium om een studentenlaptop te selecteren, maar schijnbaar zijn de lui die dat bepalen niet zo snugger en snappen ze niet echt hoe een student met z'n laptop omgaat. De prestaties zal marginaal verschillen (bij fatsoenlijke fabrikanten that is) en de meeste merken toch niet dat een laptop sneller is, omdat ze Windows XP draaien en die vol laten lopen met spyware en virussen. Ik zal het wel niet snappen ofzo.

Als ik voor de keuze stond, zou ik dus geen NEC kopen via de TU/e en gewoon zelf een fatsoenlijke laptop kopen. De garantie van de TU/e valt ook maar tegen vind ik, en de service al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24

Roy

Hobbies?

Martin Sturm schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:01:
Ik vind het .......service al helemaal.
Ik heb hele andere ervaringen met de NEC P520, hij is idd niet mooi, maar qua techniek zit die wel goed in elkaar hoor! Ik mis wel de tv-out, bluetooth en een goede videokaart, maar voor de rest is het echt een relax ding. Het scherm is wel degelijk heel goed, ik heb hem vergeleken met meerdere Dell en Acer notebooks, en die kunnen er echt niet aan tippen.

Ik heb zelf ook totaal geen last van drukpunten in het beeldscherm, terwijl ik toch wel aardig wat dingen in mijn tas heb zitten, en de notebook elke dag meeneem naar de TU/e. Ik heb 1 keer een defect gehad toen m'n backlight van het scherm kapot was, dat was toen binnen 5 dagen gerepareerd. Vriend van me had laatst nog een defect aan z'n notebook, en dat was binnen 4 dagen gerepareerd, dus de service is echt wel goed hoor.

Ik vind de NEC een goed notebook, voor een hele goeie prijs. Als ik opnieuw op de TU/e zou studeren zou ik zeker weten weer een notebook via de TU/e kopen, het is echt een supergoede aanbieding, met hele goeie service en heel veel software.

Vind het wel jammer dat je niet nog een keer mee kan doen aan de regeling (niet meer voor die 1000 euro), ik begin volgend jaar aan m'n 4e jaar, dus kan wel die nieuwe NEC kopen, maar dan voor 2000 euro. Ik denk dat ik nog een jaartje wacht, want m'n huidige notebook werkt nog supergoed!

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik vind het ..... service al helemaal.
Met alleenstaande gevallen kunnen we moeilijk oordelen over kwaliteit en service. Als die Nec's Versa P520 een uitvalpercentage ver boven 10% hebben, bv Satellite Pro M10 (40% uitval). En de gemiddelde RMA duurt 3 weken, dan is de service slecht, bv Toshiba RMA's duren van 3 weken tot 3 maanden en de dubbele RMA is meer regel dan uitzondering (ze moeten 2 RMA's doen om te juiste harde schijf in mijn laptop te schroeven).

Na het eerste Toshiba-miserie-jaar heeft het PIH voor IBM r50's gekozen, van deze "pantzers" zijn er maar 5% uitgevallen (nog altijd hoger dan de fabrikantsgemiddelde). Er loopt continue een IBM-technieker om de "next-business-day-on-site" herstellingen te garanderen. Uitzonderlijk duurt een herstelling 5 dagen en het uiterste maximale wachttijd is 2 weken. Een serieus verschil tov mijn Toshiba laptop die 7 maanden na datum in werkende staat geleverd werd. Na een conflict en dreiging om op Belgische staatstelevisie te vertellen wat Toshiba voor een "klantonvriendelijk bedrijf" is, heeft Toshiba moeten toegeven en gratis vaste laptop-technieker op maan- en woensdagen in de hoge school laten werken.

Vanaf dan durven vele studenten pas hun laptops op RMA sturen, men had schrik voor de lange wachttijden. Waarschijnlijk is de uitvalpercentage nu nog veel hoger dan die 40%.

Je ontdekt pas de service van een laptopfabrikant als er veel RMA's gebeuren. Toshiba blijft koppig en probeert zoveel mogelijk de schuld op de consument te steken. Hoe dan ook wilt Toshiba hun eigen fouten niet inzien. Terwijl IBM fair is op dat vlak, er werd in Brugge een hoop laptops geleverd met de verkeerde harde schijf (4200rpm). Deze werden allemaal teruggeroepen, de juiste harddisk (7200rpm) wordt ingeschroefd. En de studenten mochten de foute harddisk hebben als compensatie voor het ongemak die IBM veroorzaakt heeft, deze werden massaal op eBay gesmeten.

[ Voor 49% gewijzigd door rapture op 15-06-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Roy schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 17:06:
[...]

Ik heb hele andere ervaringen met de NEC P520, hij is idd niet mooi, maar qua techniek zit die wel goed in elkaar hoor! Ik mis wel de tv-out, bluetooth en een goede videokaart, maar voor de rest is het echt een relax ding. Het scherm is wel degelijk heel goed, ik heb hem vergeleken met meerdere Dell en Acer notebooks, en die kunnen er echt niet aan tippen.

Ik heb zelf ook totaal geen last van drukpunten in het beeldscherm, terwijl ik toch wel aardig wat dingen in mijn tas heb zitten, en de notebook elke dag meeneem naar de TU/e. Ik heb 1 keer een defect gehad toen m'n backlight van het scherm kapot was, dat was toen binnen 5 dagen gerepareerd. Vriend van me had laatst nog een defect aan z'n notebook, en dat was binnen 4 dagen gerepareerd, dus de service is echt wel goed hoor.

Ik vind de NEC een goed notebook, voor een hele goeie prijs. Als ik opnieuw op de TU/e zou studeren zou ik zeker weten weer een notebook via de TU/e kopen, het is echt een supergoede aanbieding, met hele goeie service en heel veel software.

Vind het wel jammer dat je niet nog een keer mee kan doen aan de regeling (niet meer voor die 1000 euro), ik begin volgend jaar aan m'n 4e jaar, dus kan wel die nieuwe NEC kopen, maar dan voor 2000 euro. Ik denk dat ik nog een jaartje wacht, want m'n huidige notebook werkt nog supergoed!
Hij was relatief gezien niet duur, dat is waar. Maar daarmee is het niet opeens de beste notebook die beschikbaar is. De IBM T42 is gewoon een stuk steviger dan de NEC. Aangezien al die notebooks gebaseerd zijn op het Centrino platform, waarbij over het algemeen alleen de videokaart en de harddisk wordt gevarieerd (en natuurlijk de optische drive) is het gewoon vrij lastig om als fabrikant hier veel aan te verprutsen. De snelheid van laptops onderling die gebaseerd zijn op dezelfde generatie van het Centrino platform varieren op het gebied van snelheid vaak al minimaal, en dat merk je alleen in benchmarks en niet in het dagelijks gebruik.
Dat jij geen last van die drukpunten hebt, is een geluk voor jou. Er zijn er namelijk best veel die dat wel hebben (en het is gewoon storend, twee van die donkere plekken midden op je scherm). Ik weet dat er van een enkeling het scherm is vervangen vanwege dit probleem, maar nadat er meerdere kwamen met dezelfde klacht zijn ze daar mee gestopt bij het NSC naar het schijnt.
Het scherm is gewoon een zwak gebeuren bij die NEC. Als je bijvoorbeeld een zacht tikje tegen de achterkant van je scherm geeft terwijl dit aanstaat, dan zie je heel je beeld trillen. Als je dit bij de IBM T42 doet, gebeurt er helemaal niets. Ook het toetsenbord voelt relatief goedkoop/zwak als je dat vergelijkt met de IBM.
Aangezien er verwacht wordt dat een student vijf jaar met z'n laptop doet en deze dagelijks gebruikt, lijkt het mij niet meer dan logisch dat de degelijkheid/stevigheid van de laptop de meest belangrijke eigenschap is bij de selectie. De snelheid is weinig relevant, aangezien die toch wel goed is bij laptops in die prijsklasse (2000 euro) - zeker voor de meeste studententoepassingen (dat de videokaart minder geschikt is voor spellen is imho geen belangrijke eigenschap, aangezien je de laptop in principe koopt voor schoolwerk en niet voor spellen).
Overigens is de bijgeleverde software geen aanschafkriterium, omdat je die alleen voor schoolwerk mag gebruiken.Alle software die bij de TU/e laptop wordt geleverd kun je ook gratis installeren op een laptop die niet via de TU is aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37

Luke!

#Treinbaas
Als ik voor de keuze stond, zou ik dus geen NEC kopen via de TU/e en gewoon zelf een fatsoenlijke laptop kopen. De garantie van de TU/e valt ook maar tegen vind ik, en de service al helemaal.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met het NSC. Bij mijn T42 ging de HD naar de apennootjes, eerst daar prutsen om te kijken wat er nou precies aan de hand was, laptop innemen en drie dagen later was het geregeld zonder omslachtig papierwerk e.d. Ook van mede-studenten met problemen hoor ik alleen maar goede verhalen.

IBM's T42 heeft wel veel problemen met toetsafdrukken in het scherm, maar daar hebben natuurlijk meer laptops last van. Ik heb ook nog een of andere donkere vlek in het scherm, daar moet ik binnenkort eens mee terug.

Die nieuwe? Ik weet het niet, DVD-dual layer brander is wel een leuk speeltje erbij, maar ik heb niet het idee dat het ding zo degelijk is als de T42.

[ Voor 23% gewijzigd door Luke! op 16-06-2005 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Luccus schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:24:
Ik heb alleen maar goede ervaringen met het NSC. Bij mijn T42 ging de HD naar de apennootjes, eerst daar prutsen om te kijken wat er nou precies aan de hand was, laptop innemen en drie dagen later was het geregeld zonder omslachtig papierwerk e.d. Ook van mede-studenten met problemen hoor ik alleen maar goede verhalen.
Herstelbedrijven werken volgens de contracten met de fabrikant. Zowel de Toshiba's als IBM's bij ons (PIH Kortrijk) worden hersteld door apem (afdeling in Schelle). Toshiba heeft slechte contracten met apem, dus die mensen hebben ook geen baat/belang bij om Toshiba laptops snel te herstellen. Terwijl apem goede contracten met IBM heeft zodat de IBM laptops hersteld wordt met "klasse".

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 16-06-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Luccus schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:24:
[...]

Idd, ik ben ook tevreden over het NSC. De enige last die ik heb ondervonden aan een kapotte IBM was dat ik 2x heen en weer naar het NSC moest lopen en daar ff 10 minuten heb moeten wachten, mijn harde schijf werd in een leenlaptop overgezet en nergens was aan te merken dat het niet mijn eigen laptop was, behalve het stikkertje aan de onderkant dan. (niet echt last te noemen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35

Wuursj

want worst is al bezet

Ik kreeg als aankomend TU Delft student ook deze laptop aangeboden voor 1250 euro (incl. software, tas, standaard en dat soort dingen). Op het eerste gezicht een zeer interesant ding voor dat geld en veel gamen doe ik niet. Externe HD erbij en ik kan vooruit denk ik en mijn PC die ik al heb bij mijn ouders laten staan zodat ik daar ook nog wat kan rommelen.
Alleen hoe zit het bij TU Delft als je daar vroegtijdig stopt met de studie? Kan je dat ding weer inleveren en centjes terug krijgen / financiering eerder stopzetten of moety je dat ding blijven houden?

En er staat in de brief dat ik een all-risk verzering kan nemen maar niet vermeld wat dat ksot, hier iemand toevallig meer info over? De leverancier is dezelfde als TU/e dus zal de verzekering ook wel hetzelfde zijn of niet?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93730

Ik las bij het avondeten ook de brief van Delft en ik had ergens op het internet gelezen dat het verzekeren van een laptop per maand slecht "de prijs heeft va ee frietje mét". Wara het stond weet ik echter niet meer :S

edit: Er wordt gesproken over een VGA uitgang. Zouden ze deze term gebruiken voor video-output of letterlijkl een vga connector want ik kijk liever via DVI naar mijn tft'tje ;) Ook de mogelijke docking-stations kan ik niet vinden :'(

Edit: Ik heb nu een aantal uurtjes gezocht naar alternatieven, maar voor hetzelfde geld kun je naar mijn mening niets beters krijgen. De aldi/lidl laptops zien er ook wel leuk uit en deze ook:

TravelMate 4101WLMi
Intel Mobile Pentium processor Centrino M 730 (1.6GHz/2MB/533MHz)
Intel 915PM/915GM Express chipset met 533MHz FSB
1280 × 800 pixels resolutie, 16.7 miljoen kleuren, 16:10
512MB DDR II RAM (2x256)
ATI Radeon X700 64MB
(gistron <1200 euro)
Lidl aanbieding:

Notebook Traveller
64 Bit power gebundeld!
AMD Turion64 MT32, 1,8 GHz
ATI MOBILITY™ RADEON® X700 graphics op de nieuwe PCI-Express-technologie
DVB-T Hybride tuner: analoge en DVB-T digitale TV-tuner incl. radiotuner.
1024 MB DDR RAM
(lidl.nl <1300 euro)

De service die door de TU wordt geleverd vind ik echter wel overtuigend. Als er nou maar een x700 in die Nec had gezeten was het een makkelijke zaak. Ik denk dat ik over een paar maanden een mooie Nec heb >:)

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 93730 op 24-06-2005 08:56 . Reden: research gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121448

ik ook, hij is zelfs al besteld :D (bij de TUD dan he)
(1250 incl. software, service, tas, standaard, losse muis & toetsenbord)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 121448 op 24-06-2005 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net de brief op de bus gedaan :P Ben benieuwd wanneer ik hem heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nieuw plaatje gevonden: http://www.whatlaptop.co.uk/YWIVqH1o-WckGQ.html
En hier nog wat: http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=1524

[ Voor 34% gewijzigd door bartvl op 24-06-2005 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

offtopic:

Heb de brief vandaag ook op de post gedaan! Zit hier toevallig nog iemand die ook werktuigbouw gaat doen aan de TUD?

Het lijkt mij wel een mooie laptop waar je wel even mee vooruit kan :*)

fingerprint security en bluetooth 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Mr_gadget op 24-06-2005 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:05
rapture schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 18:16:
[...]

Met alleenstaande gevallen kunnen we moeilijk oordelen over kwaliteit en service. Als die Nec's Versa P520 een uitvalpercentage ver boven 10% hebben, bv Satellite Pro M10 (40% uitval). En de gemiddelde RMA duurt 3 weken, dan is de service slecht, bv Toshiba RMA's duren van 3 weken tot 3 maanden en de dubbele RMA is meer regel dan uitzondering (ze moeten 2 RMA's doen om te juiste harde schijf in mijn laptop te schroeven).
Rapture, toch vind ik je oordelen dan wel wat hard. Dat van Toshiba kan ik snappen. Maar dat van Dell weer niet, jij zit overal Dell te bashen vanwege de 12 laptops van de docenten (welke model was dat btw.). Terwijl deze jongen waar jij op reageerde 3 gevallen noemde van Nec waar het goed gaat. Tuurlijk is dat geen goede sample, maar dat kan ik dan ook van jouw docenten zeggen }) Wat ik overigens niet snapte, was hoe het zat met de garantie bij Dell. Zij hebben ook gewoon next business day onsite, en dat is et ook gewoon de volgende dag opgelost (tenzij bepaalde onderdelen niet op voorraad zijn).

edit:
Ik val je niet aan op je Dell bashen, hoor maar ik zou gewoon graag antwoord willen op het model en de garantie die ze daarbij hadden. Ik kan het me namelijk heel goed voorstellen. Ik heb zelf slechte (nee hele slechte) ervaringen met Acer, en ik blijf waarschijnlijk de rest van m'n leven dat merk bashen, omdat ik gewoon vind dat je zo niet met mensen om mag gaan en dan heb ik het nog niet over hoe hun RMA afdeling omgaat met latptops.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoedje op 24-06-2005 22:15 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
On the connectivity side of things there’s a wealth of options as well with Bluetooth, Wireless 802.11b/g, 10/1000Mbps Ethernet, V92 modem, TV Out, FireWire, four USB2.0 ports and Infrared. Further expansion is available if you pick up a docking station which adds serial, parallel, PS/2, AC-in and cable lock connections.
begrijp ik nou goed dat je om je laptop op te laden je hem aan je docking station moet vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
laurensl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:11:
[...]

begrijp ik nou goed dat je om je laptop op te laden je hem aan je docking station moet vastmaken?
ik denk dat ze bedoelen dat je kunt laden zonder adapter ( dockingstation direct op netspanning zonder adapterblok ertussen)

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Garyu schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:34:

[...]
De TU/e wil de notebook echt "verkopen" en zich indekken tegen negatieve publiciteit. Waarom is dat en waarvoor wordt de laptop gebruikt aangezien men hier klaagt over mogelijk slechte performance van de losse videokaart?

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 27-06-2005 17:09 . Reden: typo ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr_gadget schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 21:06:
offtopic:
Heb de brief vandaag ook op de post gedaan! Zit hier toevallig nog iemand die ook werktuigbouw gaat doen aan de TUD?
Ik ga ook in Delft Wb doen. Sterker nog, ik was gisterenavond nog in Delft voor een instemming (helaas niet geworden :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST3V3N
  • Laatst online: 09-06 23:29
Ik ga ook Werktuigbouwkunde doen in Delft. Aangezien je eigenlijk toch geen keuze hebt, heb ik deze laptop maar besteld. Daarmee bedoel ik de garantie en ondersteuning bij problemen van hard- en software en een vervangende laptop bij defecten. Met deze specs kan je best een paar jaar vooruit. Ik ben benieuwd wanneer dat ding wordt geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Hebben de mensen uit Eindhoven al een inschrijfpakket + brief van laptop gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitrain
bartvl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:16:
Nee, ik nog niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
bartvl schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:16:
Laat ik me dat nu net een uur geleden hebben afgevraagd, want ook ik heb nog niets van hun ontvangen, behalve een bevestiging dat ze mijn inschrijving via de IB-groep hebben ontvangen.

Ik ben benieuwd wanneer we het gaan krijgen. Vooralsnog ga ik waarschijnlijk wel voor deze notebookregeling.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste