[TU/e laptop 2006/2007] IBM (Lenovo) Thinkpad T60 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 14.033 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 23:38
De specs zijn bekend, zoals in het topic van vorig jaar staat. Ik dacht ik maak effe een nieuw topic voor deze nieuwe laptop. Wat vinden jullie ervan? Hij kost 1000 euro voor aankomende studenten. (Die prijs is mogelijk doordat de TU/e de laptops subsidieert, in de winkel zijn ze ongeveer 2 keer zo duur)

link naar de TU/e pdf flyer:
http://w3.tue.nl/fileadmi...NSC/flyer-notebook_NE.pdf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
IBM (Lenovo) Thinkpad T60
- Intel® Core Duo T2400 processor (1.83Ghz)
- 1,5GB geheugen DDR2 SDRAM 667 MHZ (1024 MB+ 512 MB)
- 100 GB harddisk, 7200 rpm
- DVD-RW (Dual layer DVD brander)
- 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
- ATI Mobility Radeon X1400 grafische kaart, 128 MB dedicated memory
- ThinkPad 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
- onboard 10/100/1000 netwerk adapter
- onboard 56K V.92 modem incl. aansluitkabel
- PCMCIA slot: 1 type I/II, 1 ExpressCard
- 3 x USB 2.0
- Infrarood poort
- Reisgewicht: +/- 2 kg
- Inclusief alle benodigde software
- 5 jaar garantie en ondersteuning gedurende
studie
- 5 jaar verzekering gedurende studie
- geleverd met Targus rugtas, anti-RSI pakket
(notebook standaard + los toetsenbord),
Microsoft muis, beveiligingskabel en netwerkkabel

[ Voor 14% gewijzigd door Sourcey op 26-05-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Zeer leuke specs, maar wat moet hij kosten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Staat in m'n startpost hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Zeker nette prijs voor die specs! Als ik aankomend student zou zijn zou ik niet lang na te hoeven denken. De Thinkpads zijn niet mooi, maar degelijk zijn ze zeker! (Typ dit vanaf een T42 :) ). 5 jaar garantie is ook top natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

is niet duur, maar imho zien ibm notebooks er nogsteeds niet uit :)

Zijn er trouwens ook al dingen bekend over de laptop van delft?

[ Voor 34% gewijzigd door Bio op 31-05-2006 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 21:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

zeer netjes idd...

Ik denk dat de TU Delft dezelfde neemt, ze kopen ze allebij in bij dezelfde leverancier.

Jammer dat er het dual channel geheugen is en er zit ook geen bluethoot in geloof ik. Maar 100 gb schijf is wel handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 13:31
Iemand van Utwente al enig idee watvoor laptop ze daar gaan nemen? Als het ook dezelfde specs zijn voor dit geld, ga ik daarvoor (wel jammer van die x1400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Na een jaartje Nec toch weer IBM. Ik kan ze geen ongelijk geven. De T42 van twee jaar terug waar ik dit op typ voelt nog steeds zeer degelijk, en de specs van dit jaar liegen er ook niet om. :)

Mooi zijn ze inderdaad niet, die IBM's - pardon, Lenovo's - en als je ze particulier wilt kopen betaal je er ook een godsvermogen voor. Maar ze zijn niet kapot te krijgen, loeistijf, en lekker dun en licht. :P

Goed nieuws iig voor aankomende studenten!

edit:
Hopen dat deze laptop wél meer dan twee USB poorten vlak boven elkaar heeft |:(

[ Voor 13% gewijzigd door daniel_ev op 31-05-2006 20:59 ]

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 12:03
Maar eignelijk kosten ze €2000 (ofziets) maar de TU betaald de helft (of een overgroot deel) voor de studenten. Dus zet de andere prijs er in de TS ook even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Volgens mij is het deze, maar dan met een gieg geheugen erbij, en een iets langzamere processor. En dan te bedenken dat dit model zonder die extra geheugenmodule al $ 2500 is; ze hebben daar bij het NSC een stel goede onderhandelaars rondlopen :X

[ Voor 6% gewijzigd door daniel_ev op 31-05-2006 21:07 ]

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
daniel_ev schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:06:
Volgens mij is het deze, maar dan met een gieg geheugen erbij, en een iets langzamere processor. En dan te bedenken dat dit model zonder die extra geheugenmodule al $ 2500 is; ze hebben daar bij het NSC een stel goede onderhandelaars rondlopen :X
En vergeet niet de 7200 rpm ipv 5400 in die link... geen idee of dat veel verschil maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64834

Vergeet je niet dat in die 2000 euro een overvloed aan softwarelicenties zit? En wat dacht je van toebehoren (rugzak, standaard) en een verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

Zelf heb ik de laptop van vorig jaar, maar zit komend jaar wel weer als 1e jaars in de collegebanken op de TUe...

Zijn hier nog meer mensen die Scheikunde gaan studeren komend collegejaar :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexius
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-11-2023
Nee, wel TBK :) (Als alles naar planning verloopt uiteraard O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27270

Ik heb de laptop van dit jaar en ben jaloers op deze ibm en de ibm van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Anoniem: 27270 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:26:
Ik heb de laptop van dit jaar en ben jaloers op deze ibm en de ibm van vorig jaar.
Waarom die van vorig jaar? Die is toch trager :P
Edit: ik zie dat ie geen s-video output heeft, alleen maar vga. Betekent dat dat ik em niet op m'n TV kan aansluiten om een film te kijken ofzo?

[ Voor 24% gewijzigd door Sourcey op 31-05-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 21:31
daniel_ev schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:06:
haha ja

http://www.bmt.tue.nl/MedischIngenieur/ALundqvist.html

*kuch* zoek zelf de verbanden maar.

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Ik snap em niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexius
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-11-2023
ik neem aan dat hij hierop doelt :)
Commissaris Kas Bank NV

Commissaris Generali Verzekeringsgroep NV

Commissaris Residex Venture Capital Network

Commissaris Van Hoogevest Groep BV

Lid van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid

Bestuurslid Stichting Preferente Aandelen Vedior

Bestuurslid NCD, Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen

Bestuurslid AMCHAM, Amerikaanse Koophandel in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ook een T42 hier, blij dat ik geen NEC heb. Oerdegelijk beestje :) ! Denk dat de aankomende studenten aan deze dual-core heel veel plezier gaan beleven, tis een grote stap vooruit.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:25

Garyu

WW

Alexius schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:49:
ik neem aan dat hij hierop doelt :)

[...]
Nou eigenlijk vooral dat hij tien jaar praktisch de baas van IBM Nederland is geweest denk ik :+
Na zijn militaire dienst,waar hij als commandant (luitenant) van een beproevingsdetachement van de Genie afzwaaide, is hij in 1968 in dienst getreden bij IBM Nederland NV te Amsterdam.

Na verschillende professionele functies te hebben vervuld, waaronder een detachering bij het Scientific & Cross Industry Center, trad hij in 1979 toe tot het management team.

Van 1979 tot 1989 vervulde Amandus Lundqvist verschillende management functies in de salesorganisatie. Gedurende 1986 en 1987 werkte hij vanuit het Europees Hoofdkantoor als Director of Operations voor IBM België en IBM Spanje.

In 1989 werd hij benoemd tot Directeur Business Planning en Support en in 1990 tot Directeur Marketing en Services.

Vanaf 1 januari 1992 tot 1 oktober 2001 vervulde hij de functie van Algemeen Directeur en Voorzitter van de Directie.

[ Voor 66% gewijzigd door Garyu op 31-05-2006 22:39 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 18:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En dit: Na zijn militaire dienst,waar hij als commandant (luitenant) van een beproevingsdetachement van de Genie afzwaaide, is hij in 1968 in dienst getreden bij IBM Nederland NV te Amsterdam.

Overigens is het idd een érg mooie laptop. Toch wel ik nog wel even kwijt dat de NEC waarvanaf ik nu loop te tikken echt niet zo slecht is als dat er geschetst wordt. Ik heb echt nog geen problemen met dit ding gehad.De problemen die ik van anderen voorbij heb zien komen zijn altijd veroorzaakt door de gebruikers zelf.

(wat niet wilt zeggen dat ik liever ook een IBM had gehad hoor, maar op het moment niks slechts over de laptop van vorig jaar. De tijd zal het leren...)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27270 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 21:26:
Waarom dan wel? Ik heb helemaal geen problemen met mijn laptop, en lach die gasten met zon lelijke IBM altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wie wordt de leverancier? Ik neem toch niet weer campuskorting.nl?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Anoniem: 33810 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:41:
[...]

Waarom dan wel? Ik heb helemaal geen problemen met mijn laptop, en lach die gasten met zon lelijke IBM altijd uit.
Goh, jij bent stoer!

OT: En de mensen die TU/e als tweede keuze hebben/ Wat voor notebook krijgen die?
Vorig jaar kregen die ook een IBM alleen niet zo'n topding, wel voor 700/800 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 110299 op 31-05-2006 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sarcasme enzo :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Anoniem: 33810 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:41:
[...]

offtopic:
Vooral doen :P. Persoonlijk lach ik al die eerstejaars met zo'n dik lelijk plastic NEC geval altijd uit

En nu weer ontopic: ik kan me haast niet voorstellen dat die Lundqvist zo'n dikke vinger in de pap heeft: ten eerste zou er in voorgaande jaren dan wel wat vaker voor een IBM gekozen zijn, ten tweede worden de namen 'IBM' en 'Thinkpad' alleen nog maar gehandhaafd omdat deze haast synoniem zijn met kwaliteit en degelijkheid. IBM is immers anderhalf jaar geleden over genomen door Lenovo, remember?

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poinkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-03-2023
Zijn er geen lieve eerstejaars studenten die toevallig geen laptop nodig hebben? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Specs/prijs-verhouding is helemaal :9~ , jammer genoeg dat de prijs door sponsering van de universiteit is en niet de commerciële verkoopsprijs.

Bij ons in Kortrijk zijn ze bezig met de knoop door te hakken, dan kan ik een topic over de MCT-laptop maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177429

Thinkpads.... Top dingen ik heb er zelf nu ook al een tijdje een. Gebruik hem ook voor mijn studie CAD tekenen enzo. Zijn super degelijk en betrouwbaar. Ze kosten wat maar dan heb je ook wat. Dus als je er eentje op de kop kan tikken zou ik het zeker doen. Een thinkpad is zijn geld echt wel waard dat merk je wel als je hem een tijdje hebt.
Als je korting krijgt moet je eigenlijk de t60p hebben maar ik denk dat je niet kan kiezen?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 177429 op 01-06-2006 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Goede specificaties, al vind ik het uiterlijk niet zo je-van-het (ik ga komend jaar als alles goed gaat beginnen aan de TU/e). De meegeleverde software is neem ik aan XP Pro?
Heeft er iemand enig idee hoe het zit met upgrades naar Windows Vista en Office 2007? Kan ik hiervoor bij de TU/e aankloppen (voor licenties) of moet ik dat allemaal zelf gaan regelen? Ik heb namelijk geen zin om over vier jaar nog XP te draaien op deze krachtpatser...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mr_gadget schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:48:
Jammer dat er het dual channel geheugen is en er zit ook geen bluethoot in geloof ik. Maar 100 gb schijf is wel handig..
Dat eerste gedeelte van je zin snap ik niet helemaal, maar ik zat dus ook te denken over het dual channel geheugen. Als je daar twee verschillende DIMMs in stopt, dus 1*512 en 1*1024, werkt het dan in dual channel mode (ik dacht dat dual channel bij Intel simpelweg "striping" was, dus dat je dan even grote DIMMs moest hebben)? edit: voor de duidelijkheid, die 512/1024 combi waar ik het over heb is dus wat er volgens de startpost in die laptop zit - voor mensen denken dat ik compleet offtopic ben gefietst :P

Wat Bluetooth betreft: de Thinkpads hebben de antennes al voorgemonteerd zitten, dus je hoeft alleen zo'n module na te bestellen. Ik stel me voor dat er wel een stel assertieve sjaarzen een inkoopactie zullen opzetten :)

[ Voor 12% gewijzigd door John_Glenn op 01-06-2006 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mountainman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 22:19
Kan je die NEC P550 niet inruilen voor dit lieve beestje :D ? Is daar niet zo'n über-goedkope + speciale regeling voor? :?

PSN: ChrisCalculus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128259

Waarom nou (wéér) geen apple? :'(
Die macbook pro is toch zo veel mooier dan dit lelijke zwarte ding met die blauwe entertoets!

Voor de 2650 dollar dat deze IBM op ibm.com kost met alle opties die de TU/e laptop heeft (exclusief software!) hadden ze ook een macbook pro met een 2.16 Ghz CoreDuo kunnen kopen, met anderhalve gieg ram, 100 GB schijf, 15.4" widescreen scherm van 1400x900 pixels, bluetooth, superdrive en een X1600 met 256 MB ram! Deze was ronduit sneller geweest, en mooier, en natuurlijk met osx.. :> (en windows voor de ongelovigen met bootcamp).

Maarja, als ik nou moet kiezen tussen apple en ibm wordt de keuze wel erg eenvoudig: een macbookje met een onboard 3d-chip en een minescuul schermpje van 1299 euro, of een dikke 1.5 GB ram tellende IBM laptop met 'n groot scherm van 1400x1050 pixels en een X1400... voor 1000 euro. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:17

Theo

moederbord

- Reisgewicht: +/- 2 kg
is 2 kilo niet een beetje erg weinig voor een 15" flaptop??

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Alex schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 02:10:
Goede specificaties, al vind ik het uiterlijk niet zo je-van-het (ik ga komend jaar als alles goed gaat beginnen aan de TU/e). De meegeleverde software is neem ik aan XP Pro?
Heeft er iemand enig idee hoe het zit met upgrades naar Windows Vista en Office 2007? Kan ik hiervoor bij de TU/e aankloppen (voor licenties) of moet ik dat allemaal zelf gaan regelen? Ik heb namelijk geen zin om over vier jaar nog XP te draaien op deze krachtpatser...
Je zit gewoon vast aan je XP licentie. Officieel zal je er zelfs geen Vista op mogen zetten volgens de gebruiksvoorwaarden van de TU/e. Mijn 1999-laptop heeft ook altijd Windows98 moeten draaien.

Zelf Win2000 geinstalleerd, en hoewel ze daarmee eigenlijk alleen maar gelukkiger waren, kreeg ik te horen dat dat 'officieel' niet mocht. Een (studenten-) licentie heb je overigens al voor 15 of 20 euro ofzo via Surfnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107069

Daar zul je officieel zelf voor moeten zorgen... Ik typ dit op de toshiba 4600 pro van 5 jaar geleden, in win2K. Je krijgt je laptop geleverd met een software pakket en daar moet je het officieel mee doen. In de praktijk kun je de nieuwste versies van programmas gewoon installeren van de installatieservers op de TU/e. Je zult dus alleen Vista moeten kopen in de toekomst.

Het is overigens wel zo geweest dat mensen met win98 naar 2000 konden upgraden, maar dat heeft/had natuurlijk ook met de netwerkopties van 2000 te maken, die in 2000 en XP nagenoeg hetzelfde zijn.

Overigens weet ik uit eigen ervaring, heb bij facultaire NSC gewerkt, dat er met de IBM's van 2 jaar terug veel minder defecten/problemen waren. Ze zijn natuurlijk wel duurder, maar als je er 1000 moet onderhouden gaan reparaties gedurende 5 jaar zwaar meewegen.

Zo heb ik al 3 nieuwe moederborden, een nieuwe proc en 2 nieuwe dimmetjes er in zitten. (in die toshiba dus).
Ik zou dus zeggen, mede gezien de specs, zeer nette laptop voor z'n geld. Niet zo mooi, maar wel oerdegelijk en dat is bij gebruik door studenten imho het belangrijkst, vooral voor de limbo's :). (ik ben zelf ook limbo, dus ik kan het weten :P.)

[edit] Waarom ben ik zo langzaam met typen, komt dit door de timedelay met Tokyo ofzo [/edit]

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 107069 op 01-06-2006 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 21:40

Neoz

Neoz & Hobbes

Mooie laptop ! Ben benieuwd of ik bij mijn HBO ook nog een leuke aanbieding krijg.

Ben ooit wel eens bij een demo geweest van IBM met zo'n gast die bovenop zo'n thinkpad ging staan,dansje doen en gewoon weer doorgaan met zijn presentatie :) Beetje reclame enz natuurlijk wel maar leuk om mee te maken.

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:42
Ik heb een vraagje, is die laptop alleen voor eerstejaars of voor alle TU/e studenten. Ik ken namelijk genoeg mensen op de TU/e, die geen van alleen een laptop nodig hebben, en voor die prijs zou ik 'm wel willen. Denken jullie dat dat mogelijk is, of zit er iets achter waardoor je toch echt op de TU moet zitten wil de de laptop kunnen krijgen?

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64868

Ik vind zo'n Thinkpad helemaal niet lelijk! Ik vind het juist heel erg knap dat je bij een Thinkpad gewoon kan zíen dat het een Thinkpad is... Ik heb hier thuis nog een 340CSE staan (een 486 66Mhz laptopje) en die ziet er eigenlijk ook al zo uit (was toen een van de mooiste laptops omdat ie in het zwart werd geleverd, veel andere merken werkte met een beige kleur).

En degelijkheid is super! Die 340CSE is al wel 100x op de grond gepleurd en een keer een vol glas cola eroverheen, maar werkt nog steeds 100%, windows 98 erop, en internetten is geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112153

kemphaas schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:15:
Ik heb een vraagje, is die laptop alleen voor eerstejaars of voor alle TU/e studenten. Ik ken namelijk genoeg mensen op de TU/e, die geen van alleen een laptop nodig hebben, en voor die prijs zou ik 'm wel willen. Denken jullie dat dat mogelijk is, of zit er iets achter waardoor je toch echt op de TU moet zitten wil de de laptop kunnen krijgen?
dan mag je er voor mij ook gelijk één bestellen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Alleen eerstejaars helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker niet, ook mensen die al 3 jaar niet mee gedaan hebben met het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Anoniem: 110299 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:54:
[...]

Dat zou mooi zijn, dan zal ik eens vragen aan een vriend van me of die weet of hij zo'n ding kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128259 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:41:
Waarom nou (wéér) geen apple? :'(
Die macbook pro is toch zo veel mooier dan dit lelijke zwarte ding met die blauwe entertoets!

Voor de 2650 dollar dat deze IBM op ibm.com kost met alle opties die de TU/e laptop heeft (exclusief software!) hadden ze ook een macbook pro met een 2.16 Ghz CoreDuo kunnen kopen, met anderhalve gieg ram, 100 GB schijf, 15.4" widescreen scherm van 1400x900 pixels, bluetooth, superdrive en een X1600 met 256 MB ram! Deze was ronduit sneller geweest, en mooier, en natuurlijk met osx.. :> (en windows voor de ongelovigen met bootcamp).

Maarja, als ik nou moet kiezen tussen apple en ibm wordt de keuze wel erg eenvoudig: een macbookje met een onboard 3d-chip en een minescuul schermpje van 1299 euro, of een dikke 1.5 GB ram tellende IBM laptop met 'n groot scherm van 1400x1050 pixels en een X1400... voor 1000 euro. }:O
Ik denk niet dat ze daar blij mee zullen zijn, een ander OS. Ten eerste gebruiken we op de TU specifieke software zoals Mathlab, Maple, Origin, CAD etc...nu weet ik niet wat er voor OSX beschikbaar is, maar ik denk niet dat de TU zomaar van vertrouwde software afstapt :).

Daarnaast heeft de TU speciaal kastjes, TUDacs, waarmee meetopstellingen aan de pc kunnen worden gekoppeld. Die software is volgens mij zelf/in opdracht geschreven...voor windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157137

Weet iemand misschien iets over het komende Laptopproject 2005 bij de TU van Delft?? Ik kijk er al naar uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
Je kunt tegenwoordig gewoon Windows XP op een Intel Mac gooien hoor.

http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarcoC schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:37:
Je kunt tegenwoordig gewoon Windows XP op een Intel Mac gooien hoor.

http://www.apple.com/macosx/bootcamp/
Dat kan, maar je bent niet zeker of alles echt zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ik het zie: een gewone 4:3 beeldscherm :( . Ik zie liever een WideScreen beelscherm 16:9). 4:3 is echt niet meer van deze tijd.

En nu ik het weer zie: 1.5 GB Geheugen DDR2 667 8)7 Dit is wel erg kicken.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 157137 op 01-06-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 20:40

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Is er toevallig iemand hier die zo'n laptop aan wil schaffen op de tu en dan aan mij door wil verkopen?
Of is dat niet toegstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:44
Bigg Balls schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:41:
Is er toevallig iemand hier die zo'n laptop aan wil schaffen op de tu en dan aan mij door wil verkopen?
Of is dat niet toegstaan?
dat lijkt me niet, of na een jaar of 4, als de opleiding voorbij is. Denk ik.

Wel ontzettend gave specs. En zowiezo is de IBM/Lenovo T60 serie een ontzettend goede laptop 8)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157137 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:41:
Nu ik het zie: een gewone 4:3 beeldscherm :( . Ik zie liever een WideScreen beelscherm 16:9). 4:3 is echt niet meer van deze tijd.

Widescreen voegt niks toe voor gebruik op de TU, en daar kijken ze eerst naar bij de TU.

Daarnaast heeft widescreen eigenlijk geen voordelen, behalve bij het kijken van films. En dat heeft natuurlijk geen prioriteit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens de TU Delft vroeg dit jaar voor de laptop van 2005/2006 250 euro meer dan de TU/e. Terwijl de laptop van de TU/e 2 jaar meer garantie en 5 jaar verzekering had. :'(
Ik hoop dat de TU Delft dit niet weer herhaalt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:51:
[...]

Widescreen voegt niks toe voor gebruik op de TU, en daar kijken ze eerst naar bij de TU.

Daarnaast heeft widescreen eigenlijk geen voordelen, behalve bij het kijken van films. En dat heeft natuurlijk geen prioriteit ;).
Dat is het probleem. 16:9 laptops zien er veel mooier uit dan 4:3 laptops. Ze zijn lekker breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177429

Anoniem: 157137 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:53:
[...]

Dat is het probleem. 16:9 laptops zien er veel mooier uit dan 4:3 laptops. Ze zijn lekker breed.
Dat is een kwestie van smaak.

Looks van een laptop krijgen bij een lage prioriteit aangezien je er na 2 weken toch wel op uit gekeken bent en er weer wat mooiers is + de krassen etc die je op je fancy behuizing krijgt. Thinkpad heeft daar geen lsat van met grof duurzaam plastic. Hoe hard je je best ook doet er komt geen kras op. Het blijft in mijn ogen een tijdloos design het ziet er gewoon zakelijk, non nonsens en degelijk uit, dat vind ik dan weer mooi. Maar nog maals dat is een kwestie van smaak.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 177429 op 01-06-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:54:
[...]

Ja, maar dan mag je wel mooi 2000 i.p.v 1000 euro betalen! (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kemphaas schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:25:
[...]

Dat zou mooi zijn, dan zal ik eens vragen aan een vriend van me of die weet of hij zo'n ding kan bestellen.
Als die vriend van je in schooljaar 3 of verder zit (of iig langer dan 3 jaar geleden mee heeft gedaan aan dat project) dan mag je idd meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Anoniem: 110299 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:50:
[...]

Als die vriend van je in schooljaar 3 of verder zit (of iig langer dan 3 jaar geleden mee heeft gedaan aan dat project) dan mag je idd meedoen.
Heel mooi, alleen is de garantie dan wel weg als hij nog maar 1 jaar te gaan heeft, en das wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 177429 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:59:
[...]

Dat is een kwestie van smaak.

Looks van een laptop krijgen bij een lage prioriteit aangezien je er na 2 weken toch wel op uit gekeken bent en er weer wat mooiers is + de krassen etc die je op je fancy behuizing krijgt. Thinkpad heeft daar geen lsat van met grof duurzaam plastic. Hoe hard je je best ook doet er komt geen kras op. Het blijft in mijn ogen een tijdloos design het ziet er gewoon zakelijk, non nonsens en degelijk uit, dat vind ik dan weer mooi. Maar nog maals dat is een kwestie van smaak.
Krassen is inderdaad wel een 'probleem' bij de NECs van dit jaar. Die zitten er namelijk érg snel in. Maakt voor de bedrijvigheid niks uit voor dat apparaat, maar hij wordt er wel lelijk van :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja, dat is inderdaad het enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken, snel krassen.
En ik weet zeker dat ik in die IBM's van jullie ook wel krassen krijg hoor...of groeven iig >:).
Anoniem: 177429 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:59:
[...]

Thinkpad heeft daar geen lsat van met grof duurzaam plastic. Hoe hard je je best ook doet er komt geen kras op.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 33810 op 01-06-2006 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeRa
  • Laatst online: 30-04 10:28

JeRa

Authentic

Mountainman schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:36:
Kan je die NEC P550 niet inruilen voor dit lieve beestje :D ? Is daar niet zo'n über-goedkope + speciale regeling voor? :?
Dezelfde vraag hier :) :7

ifconfig eth0 down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kemphaas schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:29:
[...]

Heel mooi, alleen is de garantie dan wel weg als hij nog maar 1 jaar te gaan heeft, en das wel minder.
Let me get this straight, je krijgt hier een notebook van 2200 euro (plus al die crap die erbij krijgt way meer) voor 1000 (plus standaard 2 jaar garantie EU) en jij gaat nuilen om die extra garantieperiode ? :D haha je moet je prioriteiten stellen hombre.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 110299 op 01-06-2006 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Garyu schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:59:
[...]

Je zit gewoon vast aan je XP licentie. Officieel zal je er zelfs geen Vista op mogen zetten volgens de gebruiksvoorwaarden van de TU/e. Mijn 1999-laptop heeft ook altijd Windows98 moeten draaien.

Zelf Win2000 geinstalleerd, en hoewel ze daarmee eigenlijk alleen maar gelukkiger waren, kreeg ik te horen dat dat 'officieel' niet mocht. Een (studenten-) licentie heb je overigens al voor 15 of 20 euro ofzo via Surfnet.
Dus... wanneer ik Vista installeer en XP er helemaal af zou mikken ben ik niet in overeenkomst met de TU/e EULA aan het handelen? Hmm, ik wil toch best graag Vista...
* Alex denkt aan dualboot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Volgens mij kun je helaas niet legaal upgraden met een surfnet-licentie terwijl je het oude OS (dual boot) in onderhoud houdt bij het NSC. Verbeter me als ik het mis heb, maar
1) Surfnet-licenties zijn upgrade-licenties, en
2) als je een upgrade gebruikt mag je het oude OS niet meer gebruiken.

Dat kun je naast je neerleggen natuurlijk maar dan is het ook niet meer nodig om Surfnet die paar tientjes te geven voor een CD'tje.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 01-06-2006 19:00 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zpottr schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:00:
Volgens mij kun je helaas niet legaal upgraden met een surfnet-licentie terwijl je het oude OS (dual boot) in onderhoud houdt bij het NSC. Verbeter me als ik het mis heb, maar
1) Surfnet-licenties zijn upgrade-licenties, en
2) als je een upgrade gebruikt mag je het oude OS niet meer gebruiken.

Dat kun je naast je neerleggen natuurlijk maar dan is het ook niet meer nodig om Surfnet die paar tientjes te geven voor een CD'tje.
Klopt, maar wanneer ik het via Surfnet zou regelen heb ik wel een legale serial die door de WGA heenkomt, wanneer ik het op andere manieren regel niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:37

Wimo.

Shake and Bake!

Prachtig apparaat. Ver , ver, veruit de meest degelijke laptop die je kan aanschaffen voor een prachtige prijs. De mensen die een mac willen i.p.v. dit ding moeten eigenlijk een schop krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
je kunt hem eind augustus pas ophalen trouwens he, da's over 3 maandan pas. Maar tegen die tijd is het nog steeds een goeie aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
Daarom, kunnen we nog 3 maanden uitkijken naar het grote moment dat de toekomstige TU-ers hun laptopje op kunnen halen. Gelukkig iets minder last van 2e jaars met een grote bek: Hey, jij hebt toch een NEC :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:54
omfg, zal ik me gewoon maar weer inschrijven als 1e jaars? Of telt dan die regel van die 3 jaar nog steeds (ovrigens ben ik al een half jaar een spookstudent, maar dat hoeft niemand te weten :P )

Ik typ dit op de IBM van 2 jaar terug, ben daar zeer tevreden over, zitten helaas wel wat drukplekken in m'n scherm, en hij heeft al 3 nieuwe moederborden + nieuwe dvd speler gehad (moederborden door constructiefout op videokaart, staat vast wel ergens in een topic, dvd speler omdat ik 'm had laten vallen en de dvd speler er toen uit knalde, heb namelijk het schroefje er nog steeds niet in zitten)
Ovrigens zijn dit volgens mij ook de enige laptops met een trackpoint, ik snap niet wat mensen aan een touchpad vinden, werkt echt afschuwelijk, een trackpoint is echt 100x makkelijker.
Als iemand zijn T60 wil ruilen voor een T42 hou ik me aanbevolen, wil er zelfs wel voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan zeuren dat onze NEC's slecht zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43
Weet iemand of het een crystalbrite (of soortgelijk) scherm is?

Ik ga eens kijken of ik hem (volgend collegejaar 4e jaars TUe) ook kan krijgen en wat het dan gaat kosten. Ik kan me van 2 jaar terug herinneren dat het voor 1e jaars E1000,- was en voor latere-jaars iets meer (E1200/1400). Dat zou nog steeds een mooie deal zijn aangezien die dingen in de winkel al iets van 3000 kosten met al die troep erbij die :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:37

Wimo.

Shake and Bake!

Anoniem: 33810 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 01:12:
En dan zeuren dat onze NEC's slecht zijn?!
Die zijn ook slecht in vergelijking met IBM"s. Van de 123 T42's die we eind vorig jaar hebben gekocht zijn er op dit moment 2 met problemen. 1 defecte DVD drive en 1 defect lampje bovenop het scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107069

Volgens mij is de regeling zo dat de laptop 2000 euro kost, voor iedereen. Bij uitreiking betaal je 1000 euro en tegelijkertijd ga je een schuldbekentenis aan met de TU/e voor de resterende 1000 euro. Die schuldbekentenis houdt in dat de notebook na 5 jaar geheel van jou is. De schuld wordt jaarlijks kleiner. Alleen als je na 5 jaar nog studeert aan de TU/e (of afgestudeerd bent natuurlijk :)), dan kost het je 1000 euro, omdat je schuld volledig kwijtgescholden is.
Meer info STU
De tweede keer moet je de volle mep betalen, aangezien de TU/e maar 1 maal subsidie geeft per student (anders deed ik wel elk jaar mee). Het voordeel is dan nog kleiner, want je krijgt ook 5 jaar garantie, of zolang je nog studeert/werkt op de TU/e. Als dat minder is dan de 5 jaar, betaal je voor garantie die je niet krijgt. Nou is vijf jaar ook wel extreem lang natuurlijk, maar ja.

@slindenau
Daarnaast heeft de TU speciaal kastjes, TUDacs, waarmee meetopstellingen aan de pc kunnen worden gekoppeld. Die software is volgens mij zelf/in opdracht geschreven...voor windows.
TUEDACS kan ook onder linux worden aangestuurd. Bij Werktuigbouw hebben ze er speciale Knoppix boot cd's voor incl. matlab en simulink. Dus porten naar OSx zou niet erg moeilijk moeten zijn, aangezien de drivers toch inhouse gemaakt moeten worden. Het is zelfs zo dat men onder Linux 1.5 maal hogere sample rates haalt dan onder windows.

Maar over het algemeen is linux support niet zo goed (lees:zeer slecht) bij de support desks, uitzonderingen daargelaten. OSx is al helemaal slecht. Ik denk overigens ook niet dat de meeste studenten er op zitten te wachten dat ze persé met een ander OS moeten werken dan Windows.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 107069 op 02-06-2006 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43
Anoniem: 107069 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 09:53:
Volgens mij is de regeling zo dat de laptop 2000 euro kost, voor iedereen. Bij uitreiking betaal je 1000 euro en tegelijkertijd ga je een schuldbekentenis aan met de TU/e voor de resterende 1000 euro. Die schuldbekentenis houdt in dat de notebook na 5 jaar geheel van jou is. De schuld wordt jaarlijks kleiner. Alleen als je na 5 jaar nog studeert aan de TU/e (of afgestudeerd bent natuurlijk :)), dan kost het je 1000 euro, omdat je schuld volledig kwijtgescholden is.
Meer info STU
De tweede keer moet je de volle mep betalen, aangezien de TU/e maar 1 maal subsidie geeft per student (anders deed ik wel elk jaar mee). Het voordeel is dan nog kleiner, want je krijgt ook 5 jaar garantie, of zolang je nog studeert/werkt op de TU/e. Als dat minder is dan de 5 jaar, betaal je voor garantie die je niet krijgt. Nou is vijf jaar ook wel extreem lang natuurlijk, maar ja.
Iedere eerstejaarsstudent (bachelor of master) met een hoofdinschrijving aan de TU/e
Dus ook als je je voor het eerst inschrijft voor een master.

Het gedeelte dat de TU/e voor je betaalt wordt een gift als je langer dan drie jaar aan de TU/e studeert of eerder afstudeert
Dus als je er 1,5 tot 2 jaar nog over doet (master) dan geldt dit dus ook.

Hmm, ik ga maar eens een mail sturen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shengstah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:24
Voor de geïnteresseerden heb ik een review gevonden van de laptop, weliswaar met maar 1GB ram en 2.0 Ghz.
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1933669,00.asp

Wat ik vooral geweldig vind, is de batterijduur. Als ik het artikel mag geloven gaat die 5 uur en 16 minuten mee. Volgend jaar mag ik dus lekker met deze laptop mijn studie elektrotechniek beginnen, mits ik slaag natuurlijk.
Het is wel een beetje jammer van het scherm, aangezien ik een grote anime fan ben.

edit:
nog een gevonden
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2767

[ Voor 10% gewijzigd door Shengstah op 04-06-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:54
Sourcey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:48:
je kunt hem eind augustus pas ophalen trouwens he, da's over 3 maandan pas. Maar tegen die tijd is het nog steeds een goeie aanbieding.
Ik heb een mailtje gekregen dat ik me kon inschrijven voor de eerste levering en als ik me niet vergis is die levering 14 juli.

Wat is dat ding aan de rechterkant wat uit steekt bij het scherm?
Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/12/0,1425,sz=1&i=120141,00.jpg

Laat maar, kheb het al gevonden :)

Above view -- the same ThinkPad look as ever except that hump on the right which contains the WWAN antenna on this specific model (if you order a T60 without WWAN connectivity you will not have this)

[ Voor 39% gewijzigd door Ralpy op 04-06-2006 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59
Lees ik het nou goed, en zit er geen S-Video op de T60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 21:33

Zolang menuutjes, taakbalken ed ed nog boven en onder aan het sdcherm staan, dan heb ik liever geen breedbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145625

Die specs, 5 jaar garantie, de degelijkheid van IBM en dat alles voor dat geld? Waarom vraag je het uberhaupt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die batterijduur is wel handig :). Onze NEC's (laptop vorig jaar) zijn echt snel leeg :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt_veerhoek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 09:05
Anoniem: 33810 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:17:
Onze NEC's (laptop vorig jaar) zijn echt snel leeg :(.
Ik weet niet wat jij snel noemt, maar bij normaal (office, beetje surfen) gebruik kan ik 4 tot 4,5 uur mobiel werken (mét Wlan), zelfs na een jaartje gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Ralpy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 19:42:
[...]

Ik heb een mailtje gekregen dat ik me kon inschrijven voor de eerste levering en als ik me niet vergis is die levering 14 juli.
Ben jij een eerstejaars dan of studeer je al aan de TU/e? Misschien dat niet-eerstejaars die de notebook willen hem eerder krijgen. Of de info op de TU/e site klopt niet.

edit: Ik heb trouwens een mooie kalender/poster van de TU/e ontvangen en daar staat bij 31 augustus 'notebook uitlevering'

[ Voor 14% gewijzigd door Sourcey op 04-06-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:54
Sourcey schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:39:
[...]

Ben jij een eerstejaars dan of studeer je al aan de TU/e? Misschien dat niet-eerstejaars die de notebook willen hem eerder krijgen. Of de info op de TU/e site klopt niet.

edit: Ik heb trouwens een mooie kalender/poster van de TU/e ontvangen en daar staat bij 31 augustus 'notebook uitlevering'
Ik heb dus fout gelezen. Ik moet het formulier voor 14 juli inleveren. Dan zou die levering op 31 augustus wel kunnen. jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al eerder zei vind ik het jammer dat het geen apple laptop is geworden (hoewel ik ook wel inzie dat het overschakelen naar een ander OS veel gedoe oplevert voor de TU). Nu vroeg ik me af of het een goeie deal zou zijn om de IBM-laptop van dit jaar toch aan te schaffen voor 1000 euro en hem te verkopen. Aangezien de winkelwaarde van dit beestje op zo'n 2650 dollar exclusief software ligt, zou ik hier toch wel zo'n 2000 euro voor moeten kunnen krijgen. Voor die 2000 euro kan ik een MacBook Pro kopen, die op apple.nl voor studenten 1831 euro kost. Met een ram-upgrade naar 1 GB (da's meer dan genoeg lijkt mij) van 90 euro en een mooie wireless mouse van apple kom ik dan op een kleine 2000 euro uit. Dan heb ik dus 1000 euro uitgegeven voor een supermac. De programma's die speciaal voor Windows zijn geschreven gebruik ik gewoon onder Boot Camp, alsmede de nieuwste windows-only games.

Nu vroeg ik me alleen nog af wat de TU/e hier van vindt. Op zich zouden ze er niet moeilijk over mogen doen omdat de subsidie regeling van de laptops bedoeld is om het mogelijk te maken voor studenten om voor weinig geld een goede laptop aan te kunnen schaffen. Doordat ik hiervan gebruik maak kan ik ook daadwerkelijk een goede laptop (een macbook pro is mijns insziens zeer geschikt voor mijn studie) aanschaffen voor weinig geld (ik hoef dan maar 1000 euro te betalen voor die mooie apple).

Wat denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 21:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

zeker voor de Tu Delft waar ik studeer zo ik het af raden (heb zelf de Nec) maar eindhoven is misschien anders.

Je loopt toch een hoop voorgeinstalleerde software mis die je nodig hebt voor je studie. Ik gebruik zelf Pro Engineer op mijn laptop en bij andere studies word er bv met Catia of solidworks gewerkt. Die software zal je zelf moeten regelen. Het zal best werken maar als je problemen hebt zal je geen ondersteuning krijgen. En dat kan erg vervelend zijn maar als echte tweaker los je dat zelf op maar je moet bereid zijn er extra tijd in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat een vage memory configratie, je kan veel beter 1GB / 2GB DDR2 Dual channel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr_gadget schreef op maandag 05 juni 2006 @ 18:28:
Je loopt toch een hoop voorgeinstalleerde software mis die je nodig hebt voor je studie.
Is die software niet gewoon op eenofandere website (tue.nl ofzo) te downloaden? 95% van de studenten op de TU/e maakt gebruik van de notebookregeling, ik neem aan dat die overige 5% ook wel aan die programma's kan komen. En onder bootcamp kan volgensmij alles lopen wat op andere windows laptops ook kan lopen.

Het enige (morele) probleem dat ik kan bespeuren is dat ik niet weet wat de TU/e ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 128259 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:29:
[...]

Is die software niet gewoon op eenofandere website (tue.nl ofzo) te downloaden? 95% van de studenten op de TU/e maakt gebruik van de notebookregeling, ik neem aan dat die overige 5% ook wel aan die programma's kan komen. En onder bootcamp kan volgensmij alles lopen wat op andere windows laptops ook kan lopen.

Het enige (morele) probleem dat ik kan bespeuren is dat ik niet weet wat de TU/e ervan vindt.
Als student heb jij gewoon recht op die software. De licentie is niet aan de laptop gebonden. Een campuslicentie geldt nl. voor de campus :Y). De software incl licentiecodes vind je gewoon op de TU/e ftp-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 128259 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 18:03:
Zoals ik al eerder zei vind ik het jammer dat het geen apple laptop is geworden (hoewel ik ook wel inzie dat het overschakelen naar een ander OS veel gedoe oplevert voor de TU). Nu vroeg ik me af of het een goeie deal zou zijn om de IBM-laptop van dit jaar toch aan te schaffen voor 1000 euro en hem te verkopen. Aangezien de winkelwaarde van dit beestje op zo'n 2650 dollar exclusief software ligt, zou ik hier toch wel zo'n 2000 euro voor moeten kunnen krijgen. Voor die 2000 euro kan ik een MacBook Pro kopen, die op apple.nl voor studenten 1831 euro kost. Met een ram-upgrade naar 1 GB (da's meer dan genoeg lijkt mij) van 90 euro en een mooie wireless mouse van apple kom ik dan op een kleine 2000 euro uit. Dan heb ik dus 1000 euro uitgegeven voor een supermac. De programma's die speciaal voor Windows zijn geschreven gebruik ik gewoon onder Boot Camp, alsmede de nieuwste windows-only games.

Nu vroeg ik me alleen nog af wat de TU/e hier van vindt. Op zich zouden ze er niet moeilijk over mogen doen omdat de subsidie regeling van de laptops bedoeld is om het mogelijk te maken voor studenten om voor weinig geld een goede laptop aan te kunnen schaffen. Doordat ik hiervan gebruik maak kan ik ook daadwerkelijk een goede laptop (een macbook pro is mijns insziens zeer geschikt voor mijn studie) aanschaffen voor weinig geld (ik hoef dan maar 1000 euro te betalen voor die mooie apple).

Wat denken jullie hierover?
Verkopen is denk ik tegen de regels in. Je zit namelijk nog met je schuldbekentenis van 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

bartvl schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:38:
[...]
Verkopen is denk ik tegen de regels in. Je zit namelijk nog met je schuldbekentenis van 1000 euro.
Precies. En aan het eind van je studie als de TU dan vraagt of je even met je laptop langs kan komen zodat ze a) alle software kunnen verwijderen en b) je schuldbekentenis door kunnen scheuren, kan jij geen laptop laten zien. En dat accepteren ze niet. Lijkt me nogal logisch, ook. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 14:41:
[...]
Precies. En aan het eind van je studie als de TU dan vraagt of je even met je laptop langs kan komen zodat ze a) alle software kunnen verwijderen en b) je schuldbekentenis door kunnen scheuren, kan jij geen laptop laten zien. En dat accepteren ze niet. Lijkt me nogal logisch, ook. 8)7
Ik wist niet dat ik de laptop op het eind van de studie moest laten zien. Is dit echt zo?
Van de schuldbekentenis ben ik op de hoogte, maar aangezien ik vrijwel zeker ben dat ik mijn studie afmaak in eindhoven leek me dat geen probleem. Mocht mijn studie me niet bevallen of te moeilijk blijken, zal ik voor een andere studie aan de TU kiezen.

Maar waarom zou je je laptop moeten laten zien na je studie? De schuldbekentenis wordt toch sowieso verscheurd als ik mijn studie afmaak? Software verwijderen lijkt me wel een erg nutteloze actie, je hebt immers vijf jaar de tijd om er backups van te maken! 8)7
Daar komt nog bij dat ik het me goed voor kan stellen dat een groot aantal studenten na drie jaar (dan is een computer theoretisch gezien afgeschreven) een nieuwe laptop kopen, waarna ze die oude verkopen/weggeven oid. Zouden ze je kunnen verplichten om vijf jaar lang van die ene laptop gebruik te maken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-06 08:00

Roy

Hobbies?

Ik ben nu 4e jaars TU/e student, en heb dus de eerste NEC notebook (nadat ik m'n Toshiba na 1 jaar weer in moets leveren :P). Ik ben nu klaar met m'n Bachelor en ga nu verder studeren aan een andere universiteit. Volgens de overeenkomst ben ik nu dus volledig eigenaar van mijn notebook, maar ik heb van een anderse student gehoord dat ik aan het eind van dit schooljaar met m'n notebook langs moet komen om alle software te laten verwijderen. Dit aangezien er overal een licentie van de TU/e op zit, en de TU/e dit moet verwijderen (is waarschijnlijk afgesproken met de software leveranciers). Er zal dan ook waarschijnlijk de winXP versie die origineel bij de notebook hoort geïnstalleerd worden, en niet de TU/e versie (qua licensie dan).

Uiteraard kun je overal een backup of image van maken, maar ik denk dat je wel degelijk langs het Notebook Service Centrum moet omdat de TU/e dat afgesproken heeft. En als je image terug zet heb je in principe allemaal illegale versies van de software...

edit: ik zal morgen wel even een mailtje sturen, ben zelf ook wel benieuwd of en wanneer ik terug moet.

[ Voor 7% gewijzigd door Roy op 06-06-2006 19:50 ]

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:24
Ik heb ook mijn toshiba om mogen ruilen voor een nec een aantal jaar geleden.
Heb nu zelf een nieuwe laptop aangeschaft en die van de tue bij m'n vriendin in bruikleen gegeven.

Zoals je hieronder kunt lezen moet je toch oppassen met dit soort dingen:

Afgestudeerd

Als je bent afgestudeerd, vervalt de schuldbekentenis en wordt het restant “nog te betalen lening” in een keer gevorderd. Hierna is je machine helemaal afbetaald. Indien je geen lening meer hebt, hoef je helemaal niets meer te voldoen. Het is echter niet mogelijk om de notebook terug te verkopen aan de TU/e. Ook hier geldt dat na beëindiging van de studie het NSC de ICT voorzieningen van de notebook verwijdert. Wel krijg je de besturingssoftware mee.

Zorg ervoor dat je de software op tijd laat verwijderen bij het NSC. D.w.z. binnen 5 werkdagen na uitschrijving. Als je dit later doet dan heeft dit nadelige financiële gevolgen in de vorm administratiekosten ter grootte van €50,- per maand dat je je software te laat inlevert.

[zie verder http://w3.tue.nl/nl/diensten/stu/notebook/studiebeeindiging/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 22:48
Anoniem: 91634 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 18:42:
[...]

Wat een vage memory configratie, je kan veel beter 1GB / 2GB DDR2 Dual channel hebben.
Waarom zou je als je met single channel DDR 667MHz al genoeg bandbreedte hebt voor je Core Duo`tje :?

Verder, mooie specs maar lelijke notebook :P

/me P43000 sluit zich aan bij het Pro MacBook Pro camp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
p43000 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:01:
Verder, mooie specs maar lelijke notebook :P
Mooi van lelijkheid die lenovo's 8)
Veel mooier dan zo'n overhypte apple imo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
Da's nou jammer Breazer/Jeroen, nu gaat je verkoop-de-tu/e-laptop-en-koop-een-macbook geintje niet door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

shuddup stefan :P

Nou, dan moet ik er nog eens over nadenken of ik voor de IBM zal gaan, of toch voor een zelf betaalde Macbook (pro). Misschien kan ik de apple aftrekken van de belasting via 't bedrijf van m'n ouders. Ach, ik heb nog wel een maandje om er over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126336

De Thinkpad is het beest onder de laptops met het beste toetsenbord. Niet kapot te krijgen, en echt een laptop voor IT professionals. Apple is voor kunstzinnigen. Thinkpad is voor IT pro's. De rest is voor de massa. Ik ga volgend jaar misschien toch maar helemaal naar Enschede toe om een master te doen...speciaal voor deze laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 126336 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:34:De rest is voor de massa. Ik ga volgend jaar misschien toch maar helemaal naar Enschede toe om een master te doen...speciaal voor deze laptop. ;)
Mocht die ;) niet betekenen dat dat een geintje is dan ben je echt gestoord.

Zoef

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste