voor de mensen waarbij de schijf >137/128 GB is en de totale ruimte willen gebruiken.
Een paar weken geleden kletterde m'n laptop van de bank af met als resultaat een dode harde schijf. Ik heb daarna een nieuwe harde schijf gekocht, namelijk de Samsung hm160hc.
Omdat ik natuurlijk wel de totale grootte wilde benutten heb ik eerst
MBV gevraagd hoe hij dit werkend heeft gekregen. Echter na een dag begonnen de problemen. Windows was niet meer vooruit te branden. De schijf bleek in PIO modus te draaien, precies zoals MBV ook al een keer beschreven heeft in
dit topic.
Na wat gegoogel ben ik er achter gekomen wat er nu werkelijk aan de hand is.
De workaround
Disclaimer: ik ben in geen geval verantwoordelijk voor problemen die ontstaan door het gebruik van de methode
Met een linux live CD (ubuntu in mijn geval) heb ik de schijf gepartiotioneerd en kon ik de volle grootte benutten. Hierna heb ik een normale windows geïnstalleerd en was er in eerste instantie niets aan de hand. Maar na veel data op mijn schijf te hebben gezet begon windows de schijf in PIO modus te benaderen in plaats van UDMA5. Dit kun je controleren door bij apparaatbeheer de eigenschappen van de primairy IDE channel te controleren (tabje: geavanceerde instellingen).
Dit valt te herstellen door in het register een aantal keys te verwijderen.
Start Regedit
Zoek de volgende sleutel op: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Deze key bevat een aantal submappen, 0000, 0001, 0002...
Zoek uit welke van de submappen de primairy IDE channel bevat. De waarde achter DriverDesc geeft de channel aan. Meestal is het de map 0001.
In de map van de primairy IDE channel moet je nu MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum weggooien (beide weggooien kan geen kwaad).
Na een reboot zou alles weer normaal moeten werken (controleren in apparaatbeheer), totdat windows weer de fout in gaat.
Bij mij werkt het nu 2 dagen normaal (weet het ook pas 2.5 dag) en heb geen problemen ondervonden met de data op de schijf.
Bron:DMA-PIO-DMA