[TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:
  • 40.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zelf doen staat gelijk aan verbreken van de garantie geloof ik. Daarom biedt het NSC de mogelijkheid om sommige hardwareupgrades uit te voeren. Ik weet niet onder welke voorwaarden e.d. Op zich wel een hele nette service.

Ik lees trouwens net op de NSC site dat office 2007 binnenkort officieel beschikbaar komt, deze wordt dan onder andere voor ons op een image voor de laptop beschikbaar gesteld. Ik neem aan dat hij ook gewoon te downloaden valt.
Fijn dat de TU het nu officieel uitbrengt want het werkt echt geweldig t.o.v. oudere offices.

[ Voor 49% gewijzigd door bartvl op 02-05-2008 12:49 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 12:38
@Mr_gadget: Heeft deze processor dan hardware-ondersteuning voor virtualisatie? En het werkt heel simpel met die schijven: neem je laptop en een schijf mee, en wat ik thuis al in 5 minuten had gepast :+ hadden ze daar in een 20 minuten gedaan. Was een nieuwe geloof ik...

Volgens mij zit er nog DDR1 geheugen in deze laptop, toch? Mooi balen, dat geheugen is nog steeds gruwelijk duur (€40 voor 1 module van 1GB, en je hebt er twee nodig voor een upgrade naar 2GB) :(. DDR2 geheugen is nog maar €15 voor 1GB.

Niemand suggesties voor problemen in windows? Dat wordt dan toch weer een nieuwe installatie... :(:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

MS Office 2007 was al te downloaden van \\campusmp2, tenminste daar heb ik hem al ooit gevonden. *maar ik heb zelf gewoon Office 2007 cdtje).

Onze processor heeft geen ondersteuning voor hardware virtualisatie.
We hebben DDR1 geheugen ja >> http://www.cpuid.com/cpuz.php

Voor windows: kan je de harde schijf niet verwijderen bij apparaatbeheer --> zodat ie em opnieuw installeert ofzo? Mischien dat ie em dan wel goed pakt. *naja verder niet echt een idee naast de Opslagmedia FAQ *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Hebben we geen ondersteuning voor DDR2? Of is dat niet mogelijk?
Ah:
Memory Type : DDR 333 SDRAM (PC2700)
Maximum Memory Size : 2GB (2x1024MB)
Memory Slots : 2x SO-DIMM

[ Voor 45% gewijzigd door bartvl op 03-05-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
DDR2 is een ander formaat ;)

En harde schijf verwijderen: hoe kan dat ooit gaan werken? Windows kan die gegevens dan niet meer wegschrijven, bevriest, en de volgende keer is het net alsof je de stekker eruit hebt getrokken. Tenminste, zo werkte dat in Win98 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Meh.

Ik heb sinds vanmiddag een mooie blauwe lijn midden over mijn scherm. Zo te zien zijn het de blauwe sub-pixels die permanent aan blijven, je ziet ze in ieder geval niet over witte vlakken. Weet iemand of tu-garantie dit dekt? Of wordt het echt eens tijd om een nieuwe notebook te gaan kopen na bijna 3 jaar?

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

DaSchop schreef op zondag 11 mei 2008 @ 01:57:
Meh.

Ik heb sinds vanmiddag een mooie blauwe lijn midden over mijn scherm. Zo te zien zijn het de blauwe sub-pixels die permanent aan blijven, je ziet ze in ieder geval niet over witte vlakken. Weet iemand of tu-garantie dit dekt? Of wordt het echt eens tijd om een nieuwe notebook te gaan kopen na bijna 3 jaar?
je krijgt na 3 jaar als het goed is een nieuwe aanbieding van de TU (wel zonder de 50-50 regeling)

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Hmm.. daar moet ik dan maar eens naar gaan kijken.
Maar eigenlijk wil ik een Macbook, wanneer daar eens een nieuwe versie van uit komt.
Toch zou ik graag van mijn blauwe lijntje afkomen.. al vrees ik dat het NSC niet gratis mijn hele display gaat vervangen... tot die tijd maar veel witte websites bezoeken anders.. meh.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Tsja, je kunt natuurlijk altijd langsgaan en kijken wat ze ervan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Ja, alleen loop ik tegenwoordig stage in Amsterdam en kan ik het mij niet echt veroorloven om er twee keer een halve dag tussenuit te knijpen om dingen in Eindhoven te doen.

Reactie van het NSC:
Dit komt wel eens voor de bij NEC Versa P550, het is een hardwarematig probleem en hiervoor zal hij in reparatie moeten.

In de meeste gevallen is dit een probleem in het LCD panel en zal vervangen moeten worden.
Toch maar een dagje Eindhoven doen dan...

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Haha, ik zit hier in de ICTheek van de TU/e en ik plug een netwerkabel in mijn laptop en kom ik er na bijna 3 jaar achter dat er een 1gbit netwerk kaart in dit ding zet :) Leuke verassing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Meh.

Sinds vanochtend start mijn notebook niet meer op.. niet normaal, niet in safe mode, niet met de laatst gebruikte instellingen.. Ik krijg een BSOD na het widows logo / laad balkje.

Hij boot nog wel met een Ubuntu disc dus ik ga nu proberen het beetje data waar ik geen backup van heb ergens extern te zetten en dan windows opnieuw te installeren. Of heeft iemand een ander idee hoe ik dit snel kan fixen (onwaarschijnlijk) of een manier hoe ik bij mijn D: partitie kan via Linux... (linux noob).

Anders is het toch NSC tijd...

UPDATE: ok, ik kon wel bij mijn C schijf, niet bij D. Ik heb nu de "data" partitie ge-force-mount en ik kan er bij via Ubuntu, nu backuppen, windows SP3 schijfje ergens vinden en gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door DaSchop op 21-05-2008 12:08 ]

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Dag mensen,

Ik heb weer een lekker schone windows install op mijn p550 staan, alleen blijkt nu dat het "download" gedeelte van de NEC site niet meer werkt.. Heeft iemand misschien ergens een stapeltje nuttige drivers voor de verschillende onderdelen van deze laptop? Ik heb al wat bij elkaar gesprokkeld maar niet alles werkt nog even goed... ik krijg bijvoorbeeld geen geluid uit mijn koptelefoon maar wel uit de interne speakers, dat soort ongein...

UPDATE: ah, na een dag zoeken:
http://202.188.160.140/User/driver.aspx?a=201

[ Voor 8% gewijzigd door DaSchop op 28-05-2008 17:38 ]

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij werkt het gewoon, kijk bijvoorbeeld hier: http://www.nec-computers....&mode=default&source=2007

Gewoon: http://www.nec-computers.nl/support/main.asp p550 invullen en zoeken maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Ok, dan hebben ze hem gefixt ofzo.. die "downloads" link gaf eerst een 404...

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Heb gister de aanbieding gehad voor 2de deelname en die bevalt wel maar nu is mijn vraag waar moet ik op rekenen als ik deze wil verkopen. (perfecte staat op wat plekken na waar de laklaag weg is)

een honderd of 3 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na half jaar toch weer problemen metlaptop. Gisteravond liep windows compleet vast, onderzoek wees uit dat de pc al enkele dagen continu bad-block errors geeft in logboeken, en een service (com+) niet kan opstarten. CHKDSK leert me dat er 8KB aan defecte clusters zijn, waarvan er in gebruikwaren door in een bestand van COM+ en door het wisselbestand.

Vervolgens tool van Seagate gedraait (mijn nieuwe harde schijf, na vorige vervanging was een Seagate), heeft drie kapotte blokken gevonden en gerepareerd. Inmiddels backups gemaakt en ga vanmiddag maar even bij Notebook Service Center de garantievoorwaarden en herstelvoorwaarden voor harde schijven navragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 24-06-2008 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 15:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

icecreamfarmer schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:24:
Heb gister de aanbieding gehad voor 2de deelname en die bevalt wel maar nu is mijn vraag waar moet ik op rekenen als ik deze wil verkopen. (perfecte staat op wat plekken na waar de laklaag weg is)

een honderd of 3 :?
Mooi dat jullie wel een tweede deelname mogelijkheid hebben. Dat hebben we in Delft niet, tenzij je bouwko bent ;)

Die van mij is ook weer in reparatie maar Nec geeft problemen met het leveren van nieuwe moederborden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Mr_gadget schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:50:
[...]

Mooi dat jullie wel een tweede deelname mogelijkheid hebben. Dat hebben we in Delft niet, tenzij je bouwko bent ;)

Die van mij is ook weer in reparatie maar Nec geeft problemen met het leveren van nieuwe moederborden :|
Klopt hier ook, wil de mijne laten repareren voor dat ik hem verkoop maar volgens het nsc kan dat wel even gaan duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266485

ik heb ook een probleem:

Mijn fingerprint systeem werkt niet meer na 3 jaar trouwe dienst, en ik kan dit niet omzeilen.
het 'reserve' wachtwoord weet ik niet meer. Waarschijnlijk is de sensor van m'n fingerprint kapot. hij vraagt namelijk niet meer om m'n fingerprint, maar vraag direct naar het wachtwoord.
Zou vervangen van de chip leiden tot herstel?

Ik studeer niet meer aan de tu, dus zij kunnen me niet meer helpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en weet iemand wat precies mijn garantievoorwaarden zijn?
ik las hier ergens iets over 3 jaar...

het is waarschijnlijk een hardwarematig probleem (fingerprintsensor kapot), dus zal dit onder de garantie vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Volgens mij is de fabrieksgarantie inderdaad 3 jaar, maar of je bij de tu of bij NEC moet zijn om die garantie te claimen weet ik niet direct.
Maar zo te zijn je 3 jaar al voorbij.

(ik heb mijn sensor redelijk snel uitgezet, werkt niet met mijn handen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m'n 3 jaar zijn nog niet voorbij.. heb hem eind augustus 2005 aangeschaft via de tu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Anoniem: 266485 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:21:
ik heb ook een probleem:

Mijn fingerprint systeem werkt niet meer na 3 jaar trouwe dienst, en ik kan dit niet omzeilen.
het 'reserve' wachtwoord weet ik niet meer. Waarschijnlijk is de sensor van m'n fingerprint kapot. hij vraagt namelijk niet meer om m'n fingerprint, maar vraag direct naar het wachtwoord.
Zou vervangen van de chip leiden tot herstel?

Ik studeer niet meer aan de tu, dus zij kunnen me niet meer helpen :'(
Ontkoppel eens al je usb apparaten want dat wil ook wel eens een conflict opleveren met die sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet er iemand al iets meer over de nieuwe moederborden? Vraag me af of die er überhaubt nog gaan komen aangezien de laptop toch al een tijd niet meer wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zal je vertellen dat ik vanwege mijn probleem dat ik gisteren postte vandaag een monteur van nec over de vloer had om mijn fingerprintsensor te vervangen.
het vervangen hielp niet, dus morgen staat meneer de monteur er weer met een nieuw moederbord!
ideaal

gewoon even nec bellen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Anoniem: 266485 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:13:
ik zal je vertellen dat ik vanwege mijn probleem dat ik gisteren postte vandaag een monteur van nec over de vloer had om mijn fingerprintsensor te vervangen.
het vervangen hielp niet, dus morgen staat meneer de monteur er weer met een nieuw moederbord!
ideaal

gewoon even nec bellen dus
Dat zou wel smerig zijn want tegen het nsc zeggen ze dat ze ze niet kunnen leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb vandaag nieuw moederbord gekregen

hij loopt weer als een zonnetje.. zeg dat maar tegen het nsc.. dat als je het via nec regelt het wel lukt

viel ook allemaal onder garantie voor me
topservice ook overigens..

heeft me 3 koppen koffie gekost.. that's it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine update aan mijn rampenverhaal:
  • Eind juni kwam ik er achter dat laptop geen stroom meer pakte van stroomkabel, en dit niet aan stroomkabel lag (dat koste me 45 euro, voor nieuwe kabels en adapter).
  • Vervanging was in juli klaar: Kwam er direct achter dat laptop geen accu's meer pakt.
  • Reparatie maandag af: Leek allemaal te werken na deze twee herstellingen (beide keren nieuw moederbord).
Nu heb ik het volgende probleem:
  • PC valt geregeld uit, of reboot.
  • Geen vreemde meldingen in event log.
  • Soms lijkt dit op complete uitval van stroom (wireless status valt ook uit, dat is vergelijkbaar met geen accu en geen stroomkabel).
  • Heb eenmaal gezien dat hij meteen herstart, toen zat hij aan stroomkabel.
  • Zowel tijdens opstarten (heel vroeg, weet niet zeker of dit nog bios is of al windows is) als tijdens gewoon gebruik in windows.
De vraag is: Kan dit aan software liggen (nieuwe revisie chipset op moederbord?) of is dit echt een hardware probleem? Iemand ooit zoiets gehad?

• MBV
Dit kan bijna niet meer aan de hardware liggen, IMHO. Je hebt een nieuw moederbord gekregen, daar zit bij een laptop alles op behalve de CPU en randapparatuur.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat je ooit water over je laptop hebt gegooid (dat had jij toch ooit gedaan?), en je toetsenbordcontroller o.i.d. nu af en toe kortsluiting veroorzaakt. Vervolgens schiet de spanningsstabilisator (zeg maar voeding) op je mobo in de kortsluitingsbeveiliging.
Zit er geen rommel in een USB-poort? Bij mijn ouders heb ik ooit de PC laten uitvallen door een kapotte webcam... snij een USB-kabel doormidden, en sluit de +5v en de 0v verbinding kort.

Nog iets: de brightness, toetsenbord, fan, en nog wat dingen worden door een of andere vage chip geregeld, waardoor je het ventilatorprofiel niet kan veranderen etc. Als die chip stuk is, kon je ook wel eens vage dingen krijgen. Lijkt trouwens wel te kloppen met je eerdere klachten, nu ik er nog eens over nadenk :)

Er is inderdaad ooit een reparatie geweest omdat er waterschade op het toetsebord is geconstateerd (Anoniem: 84120 in "\[TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550"). Alhoewel dat niet tijdens mijn gebruik veroorzaakt is. Eenigste waterschade van mijn kant is in de monitor, maar dat was ook echt alleen in het scherm.

Er zit niets op me laptop aangesloten tijdens de problemen. En heb inmiddels Windows XP ook uitgesloten, aangezien (onder andere) ook het wireless compleet word uitgeschakeld en daar kan Windows XP naar mijn weten niet bij, dat gebeurt alleen bij complete uitvalen (of afwezig zijn van) stroom. Het gebeurt overigens dus ook buiten Windows om (in bios, eenmaal). Verder deed de leenlaptop het vanaf juni perfect met deze software (en de addapter die ik nu heb, die gloednieuw is).

Dus ze gaan er maar naar kijken, en ze zoeken maar uit welke chip of wat het is.

Noot: Nieuw moederbord zegt niets: heb al twee kapotte ontvangen, waarbij in het tweede geval ikbinnen 5 seconden had gezien dat hij kapot was (bij het NSC dus), dus kwaliteitscontrole heb ik ook geen vertrouwen meer in (ook dankzij andere niet-uitgevoerde reparaties, defecten die nieuw zijn sinds reparaties, waterschade die niet van mij afkomt en zo).

Inmiddels nog een probleem:
Bij aanzetten: geen beeld, lang schijfactiviteit lampje aan, dan niets meer. Niets werkt meer, hij staat nog wel aan, uitzetten kan alleen door stroomkabel en accu los te halen. Dit dus al voordat ik een letter bios zie. Ik ga dus niet eens meer iets aan mijn kant proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 28-08-2008 19:16 ]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ze mogen er eigenlijk wel extra garantie op geven |:(

Je had nog een bios reset kunnen proberen maar waarschijnlijk had het ook niet geholpen. Heb zelf al twee keer gehad dat de multiplier vast zat en de processor op 800 Mhz bleef hangen. Dat was te verhelpen met een bios reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Mr_gadget: ze hebben zijn moederbord vervangen, wat gebeurt er dan met je bios?

Ik denk nog steeds aan kortsluiting. Als er iets is wat in je notebook kortsluiting maakt (maakt echt niet uit wat: scherm, toetsenbord, Wifi, bluetooth, videokaart (als die niet op het mobo vastzit), whatever), valt de stroomvoorziening stil, net zo goed als wanneer je je accu eruit trekt.

Als ik jouw was zou ik ze het ding teruggeven, je hebt ze immers genoeg kansen gegeven het te repareren. Als hij het na 3 jaar nog niet doet, dan zal hij het nooit gaan doen ook. Teruggeven, €500 (mijn geschatte 2e hands prijs) terugvragen, en een IBM ofzo van marktplaats halen. Of roep ik nu iets heel raars? volgens mij heb ik dat wel eerder aangeraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja al een heel poos, maar dan zit ik met die laptop zonder garantie en zo. Ik be zelf van plan om binnekort een desktop te kopen voor "het echte werk", dan ben ik niet meer van de laptop afhankelijk. Vervolgens koop ik als de garantie op dit ding weg is (of wanneer ik geld heb) een goedkope minilaptop voor tekstverwerking. Vervolgens gaat deze in de prullenbak of zo.

Verder: Alleen WiFi is niet onboard voor zover ik weet (videokaart, bluetooth en zo installeert zichzelf opnieuw met een nieuw moederbord, WiFi niet, houd ook het zelfde MAC-address, is eigenlijk altijd appart).

Waar het precies zit: Dat zoeken ze zelf maar uit :).

Maar goed: heb een leenlaptop, en die werken altijd zalig. Nog nooit echt problemen mee gehad (en heb bijna net zo lang leenlaptops als me eigen laptop gehad).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 30-08-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Huh? Zonder welke garantie? Ze moeten (in mijn ogen) jouw laptop terugnemen omdat ze hem niet deugdelijk kunnen repareren. Op reparaties heb je normaal 3 maanden garantie, ongeacht de garantie op het product...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

MBV schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:46:
@Mr_gadget: ze hebben zijn moederbord vervangen, wat gebeurt er dan met je bios?

Ik denk nog steeds aan kortsluiting. Als er iets is wat in je notebook kortsluiting maakt (maakt echt niet uit wat: scherm, toetsenbord, Wifi, bluetooth, videokaart (als die niet op het mobo vastzit), whatever), valt de stroomvoorziening stil, net zo goed als wanneer je je accu eruit trekt.

Als ik jouw was zou ik ze het ding teruggeven, je hebt ze immers genoeg kansen gegeven het te repareren. Als hij het na 3 jaar nog niet doet, dan zal hij het nooit gaan doen ook. Teruggeven, €500 (mijn geschatte 2e hands prijs) terugvragen, en een IBM ofzo van marktplaats halen. Of roep ik nu iets heel raars? volgens mij heb ik dat wel eerder aangeraden ;)
Geen idee wat er precies gebeurt maar misschien dat het bios alle onderdelen weer moet herkennen ofzo. Bij mij heeft een bios reset iig geholpen.
Zou wel mooi zijn als je hem zou kunnen inruilen, denk niet dat ze daar mee akkoord gaan. Denk eerder dat je een leenlaptop permanent krijgt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:13:
Huh? Zonder welke garantie? Ze moeten (in mijn ogen) jouw laptop terugnemen omdat ze hem niet deugdelijk kunnen repareren. Op reparaties heb je normaal 3 maanden garantie, ongeacht de garantie op het product...
Had het toen over de garantie op de marktplaats laptop ;). Garantie doen ze bij NSC niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100481

Is het mogelijk dit geheugen in het notebook te plaatsen?

http://www.onedayfly.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk het niet, het is DDR2 en pc5400 terwijl er pc2700 ingaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Laatst online: 19-07 08:15
Mr_gadget schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:10:
Denk het niet, het is DDR2 en pc5400 terwijl er pc2700 ingaat..
is ie niet downwards compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:51
Ghannes schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:43:
[...]

is ie niet downwards compatible?
Nee, je kunt geen ddr2 in een ddr1 apparaat steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc
Alstu :)
Als je het koopt, laat het er dan door het NSC inzetten. Dan houd je je garantie (zelfde verhaal bij HDD's).

• Jelte
  • Niet online
Hmm mijn P550 is van de bank gevallen en nu werkt hij nog perfect, maar wil hij helaas niet meer opladen :( Van de week maar even langs het NSC kijken wat ze eraan kunnen doen.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

MBV schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:14:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc
Alstu :)
Als je het koopt, laat het er dan door het NSC inzetten. Dan houd je je garantie (zelfde verhaal bij HDD's).
Hoe controleren ze precies of je zelf een HDD gewisseld hebt?
Volgens mij onmogelijk, is niet verzegeld :+

• daan08

daan08

PEBKAC

Mijn ervaringen met NEC support en de P550:

- Adapter voor tweede keer in 2 jaar dood.. doorgemeten 0 volt. Ik ga er altijd goed mee om, dit is puur toeval. NEC support: 'adapters gaan nooit stuk, dus het moet wel uw eigen schuld zijn'. Klacht ingeschreven als 'user inflicted damage' door NEC support, resultaat nooit meer garantie op de adapter.

- DVD brander na een jaartje stuk, brand niet meer. Meerdere keren telefonisch contact, eerst gezeur dat ik maar een nieuwe versie van Nero moest gebruiken, en de drive flashen. Was al gebeurd en zonder resultaat. Uiteindelijk erin geslaagd om de laptop te laten ophalen voor service. Niemand kwam. Nooit meer wat van gehoord.

Toppie.. voor mij nooit meer een NEC product :)

• bartvl

bartvl

Daarom moet je het ook via het NSC doen. Heb al minstens twee keer een nieuwe brander gekregen.

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 12:08
bulldoze schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:16:
[...]
Volgens mij staan de serienummers ergens opgeslagen.

Mijn laatste teleurstelling: Maandag weer eens wat harde schijf problemen: bleek, weer enkele kapotte sectoren (en weer in windows systeem bestanden). Dus weer alles kunnen backuppen, hoop werk om windows aan de praat te krijgen. Deze keer niet door Seagate Tooltje gehaald, vorige keer was opmerking: Ja we kunnen nix vinden, dus we doen nix (drie maanden geleden). Nu kreeg ik een medewerker die was zo van:

Jaa... Kapotte sectors he... Even kijken... Hmmm zou dat zo toch moeten zien... Nee kan ik niets aan doen want je laptop is al in reparatie. Kunnen niet twee laptops repareren.

*Zucht, zeg dan dat je niet weet waar ik het over heb :P*. Als ik heel eerlijk ben: Ik wil gewoon een nieuwe harde schijf, want dit is de derde keer dat DEZE harde schijf kapotte sectoren heeft (en dus derde keer dat mijn Windows install kapot is, want het zijn telkens sectoren waar systeembestanden op staan die kapot zijn).

Verder: Vandaag enkele belangrijke CD's maar gebrand met laptop van vriend, want deze leenlaptop heeft (net als zo beetje elke andere NEC) een semi-brakke DVD brander, dus dat mislukte continue.

Boven me:
- Voeding: Heeft HEEL erg snel een kabelbreuk of een interne kapotheid in het blok. De laatste gevallen worden gewoon omgewisseld bij het NSC.
- DVD-speler: Die is by default kapot. Zeker als je heb gaat flashen naar nieuwste firmware (dat raden ze zelfs voort af bij NSC).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 13-09-2008 20:56 ]

• MBV
bulldoze schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:16:
[...]
Niet: ik heb de mijne eerst gepast. Maar het voorkomt gedoe met garantie achteraf, voor het geval je vergeet de HDD terug te wisselen ;)

Oh ja, je zal zelf een windows-installatiecd moeten regelen als je er meer dan 120GB instopt: bij meer dan 128GB werkt de recovery-cd niet, hun speciale cd ook niet, en image overzetten van ene naar andere schijf werkt maar gedeeltelijk: windows valt terug in PIO-modus :(
Dus nu draait er een illegale XP Pro, want ik kon in de gauwigheid geen home-torrent vinden :+ en uiteraard kan het NSc geen Pro-licentie invoeren... Boeiend, ik gebruik voornamelijk linux, windows gebruik ik bijna alleen maar in VMWare.

@Hel Gast: mijn tip is om gewoon een HDD te kopen. Die dingen kosten bijna niets relatief weinig en ze zetten hem er gratis in. Oh ja, je krijgt nog meer capaciteit ook :)

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 13-09-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Er zijn geen P550 leenlaptops meer :( Dus als iemand hier zijn laptop vandaag of morgen inlevert, kan die dat dan even melden? Dan probeer ik jou leenlaptop te reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Koop voor 3 tientjes een USB-behuizing, prop daar jouw schijf in, en vraag om een andere leenlaptop? Goed, je programma's werken dan misschien niet, maar je kan iig internetten enzo :)

Of laat ze er eentje uit de bibliotheek jatten >:)

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 15-09-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Jelte schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:58:
Er zijn geen P550 leenlaptops meer :( Dus als iemand hier zijn laptop vandaag of morgen inlevert, kan die dat dan even melden? Dan probeer ik jou leenlaptop te reserveren.
Eindhoven zeker? Ga er vanmiddag een in Delft inleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
MBV schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:22:
Koop voor 3 tientjes een USB-behuizing, prop daar jouw schijf in, en vraag om een andere leenlaptop? Goed, je programma's werken dan misschien niet, maar je kan iig internetten enzo :)

Of laat ze er eentje uit de bibliotheek jatten >:)
Dat internetten is het probleem niet zoals je merkt ;)
Maar het is wel erg handig als de programma's wel werken, zodat ik eventueel in de trein ook verder kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:58:
Al geregeld :) Wordt wel slecht mee omgegaan, vol met krassen op de kap en het beeldscherm kon ook nog een stuk heen en weer bewegen zonder weerstand. Maar dat heeft hij even snel vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En ik heb mijn versa'tje na twee maanden weer terug!
Had trouwens weer last van de multiplier lock, hij bleef weer hangen op 800 mhz..maar na het instellen van de bios defaults gaat het weer goed.

• MBV
Jelte schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:39:
[...]
Al geregeld :) Wordt wel slecht mee omgegaan, vol met krassen op de kap en het beeldscherm kon ook nog een stuk heen en weer bewegen zonder weerstand. Maar dat heeft hij even snel vastgezet.
Misschien een tip voor laptops in het algemeen: als die speling er is, komt dat meestal doordat er een paar schroefjes los zitten. Simpel mini-schroevendraaiertje lost dat op. Als je het niet aandraait ligt binnen een half jaar je scherm los i.v.m. gebroken behuizing...

• Jelte
  • Niet online
De vent van het NSC riep ook dat de schroefjes op de P550 nogal los zitten. Dus draai je laptop een keer om en check of ze er nog wel allemaal opzitten en draai ze ff aan.
Bij mij zaten ze er gelukkig allemaal nog in ;)

• MBV
Heeft iemand ervaring wat de maximaal bruibare resolutie op de VGA-poort is? Ik zit erover te denken om een groter TFT-scherm te kopen, maar dan zit je al vrij snel op HD-resoluties. Maar wat ik me herinner van een HP-laptop van een paar jaar terug, was 1600x1200 niet om aan te zien.
offtopic:
'k wil een IPS of PVA-scherm, lijkt me wel lekker qua kleurweergave. En 1900x1200 is natuurlijk geweldig qua resolutie :Y)

Goede vraag, denk zelf ook aan een Dell 27 inch (heeft lekker veel ingangen, kan een eventuele dekstop die ik wil aanschaffen mooi naast).. financiën nog even rond. En inderdaad. 1400x1050 werkt verslavend, kleiner is ook no-go voor mij. En op desktop is al dat kleine laptop gedoe niets.

• MBV
dual-screen met een 19" werkt ook best aardig, maar ik heb toch liever 1 groot (en kleurecht!) scherm :)

• daan08

daan08

PEBKAC

Anoniem: 84120 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:53:Boven me:
- Voeding: Heeft HEEL erg snel een kabelbreuk of een interne kapotheid in het blok. De laatste gevallen worden gewoon omgewisseld bij het NSC.
- DVD-speler: Die is by default kapot. Zeker als je heb gaat flashen naar nieuwste firmware (dat raden ze zelfs voort af bij NSC).
Was wéér intern kapot, geen kabelbreuk. Ik was er vrij snel achter, aangezien ik toch geen nieuwe kreeg heb ik op de print 0 volt gemeten (niet aan de connector/kabel dus)

Was al kapot voor flashen enzo.. Ik vind het ongelofelijk dat ze dan ook niet 'by default' die hele batch vervangen hebben ;(

• daan08

daan08

PEBKAC

2_05 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:38:
[...]

Volgens mij staan de serienummers ergens opgeslagen.
Oh oke bij vervanging.. nee maar omdat ik mn hdd er al een aantal keer uitgehaald heb tbv backup, dat valt niet te controleren (schroefjes niet doordraaien natuurlijk)

Ben blij als ik mn diploma heb, kan ik die NEC vervangen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, ik kan niet klagen over m'n NECje, stuk sneller geworden sinds ik er een Samsung HM160HC-schijf in heb gezet. De ingebouwde IDE-controller ziet maar 128 GB max., maar is nog steeds meer dan de oude 74,5 (wat overblijft van 80), en het dingetje voelt toch heel wat meer responsive aan, en haalt nu bijna 70 MB/s in HDTach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Al in het bios gekeken? Hij moet toch wel meer kunnen ondersteunen?
Je zit vaak op de harddisk te wachten idd dus dan is een upgrade wel handig. Maar waarom niet gelijk een 7200 rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
Nou, ik heb met NEC gebeld, ze hebben nooit getest met schijven > 128 GB, en er is geen BIOS-update die die limit verhoogt ofzo. De max van ATA-100 is 128 GB, alleen ATA-133 ondersteunt meer, maar dat zit officieel niet op 't NECje. Windows herkende wel een tijdje 149,05 GB, maar nu al een tijdje niet meer. Deze 5400rpm-schijf kostte maar iets meer dan 50 euro, vond ik n prikkie. En ja, 7200 rpm zou misschien nog iets sneller zijn, maar dit was al vooruitgang genoeg. Plus het feit dat die 7200 rpm mogelijk minder zuinig zou zijn, en warmer, heb ik dat maar zo gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Dezelfde harddisk heb ik laatst in een IBM Thinkpad Celeron 466MHz geplaatst en zelfs dat ding benut de volledige capaciteit. In de faq staan nog wel wat goede tips, probeer anders de disk via een andere pc te partioneren in 2 of meer partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Je kan de volledige capaciteit gebruiken, zoals ik hierboven al heb geschreven. Je moet 'alleen' windows even opnieuw installeren, want Windows doet kennelijk iets tijdens de installatie anders wanneer je een >128GB schijf hebt.
Oh ja, de recovery zal het waarschijnlijk niet meer doen nu je een >128GB schijf erin hebt zitten, dus je moet zelf een backup maken!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Welk OS draaien jullie nu op je Nec?
Ik heb er nu vista op gezet maar twijfel of ik toch niet beter weer terug kan naar XP. Aangezien hij af en toe best traag kan zijn. Ik had ook gehoopt dat mijn externe schijf in vista wel netjes uit zou gaan (dit werkt op mijn vaders laptop wel) echter gebeurt er niks, het is kennelijk ook iets hardwarematigs.

• MBV
Ubuntu Gutsy, te lui om Hardy erop te zetten :P Over een maandje ofzo maak ik wel tijd voor Intrepid, even schoon installeren. Staat echt teveel rommel op.

Vista werkt prima, XP werkt prima, FreeBSD (7, gnome met xfwm4) werk prima. Zelfs Solaris werkte prima (laatste keer dat ik dat probeerde, tijd terug).

Wel had ik in alle besturingsystemen zaken aangepast, om het voor mij extra fijn te laten draaien, maar das iets gevoelsmatigs natuurlijk.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar vind je Vista net zo lekker draaien als XP? Ik vraag me af of hij niet veel meer blaast? Ben erg gesteld op stilte :) En de 80 Gb schijf wordt natuurlijk wel klein met vista. Maar werkt in freebsd de wifi ed ook?

• daan08

daan08

PEBKAC

Mr_gadget schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:49:
Al in het bios gekeken? Hij moet toch wel meer kunnen ondersteunen?
Je zit vaak op de harddisk te wachten idd dus dan is een upgrade wel handig. Maar waarom niet gelijk een 7200 rpm?
De koeling van de HDD in de NEC P550 is daarvoor volgens mij niet goed genoeg.. ik zou er geen 7200RPM in durven zetten |:(

[ Voor 4% gewijzigd door daan08 op 27-09-2008 17:08 ]

Mr_gadget schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:00:
Maar vind je Vista net zo lekker draaien als XP? Ik vraag me af of hij niet veel meer blaast? Ben erg gesteld op stilte :) En de 80 Gb schijf wordt natuurlijk wel klein met vista. Maar werkt in freebsd de wifi ed ook?
Vista gebruikte bij mij ongeveer een watt minder dan XP. Gewoon CPU op 800MHz, undervolted. PowerPlay compleet aan, en de complete bak aan Vista-stroombespaarders aan. En dat draaide goed met al die leuke opties en zo. Wel had ik enkele animaties uit staan (maximaliseren, minimaliseren, dat soort dingen, die staan ook onder Windows XP uit omdat ze ``te'' lang duren). Verder had ik Indexing Service uitstaan (zoek nooit op mijn harde schijf, dus niet nuttig). Hij blaasde onder Vista net zo hard als onder XP (nauwelijks tot nooit).

Verder: geheugengebruik was onder Vista, met alle grafische blablabla ongeveer 70MB meer. Waarvan het meerendeel (een dikke) 64MB voor rekening van dwm kwam (Ik gok op een buffer van me geheugen).

Onder FreeBSD werkte onder 6.oud de Wifi nog onhandig (licentiezooi met Intel), maar inmiddels is Wifi compleet ondersteunt. Moet wel een sysctl aanzetten (om aan te geven dat je intel binary firmware accepteert, dit is de software die naar de Wifikaart geupload moet te worden om te kunnen draaien).

Ik draai geen (FreeBSD/Solaris/Linux) meer omdat het teveel stroom vreet: Zelfs een ubuntu gebruikt al snel een paar wat meer dan Windows XP (15.5W) of Windows Vista (14.5W). En PowerPlay +
ondervolten CPU in FreeBSD is al helemaal een no-go.

Harde Schijf licht aan je gebruik: ik met mijn paar MB aan data heb geen last van grote OS ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 27-09-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik had juist ruzie met de powerplay in windows: met geen mogelijkheid wilde de driver de kaart terugklokken. In Ubuntu was dat een stuk betrouwbaarder te doen, iig met de FGLRX driver. Maar goed, ik ben niet meer zo ultra-zuinig met energie: zolang hij op-en-neer naar utrecht in de trein haalt, ga ik niet moeilijk doen :) Ook undervolten in Ubuntu is niet al te moeilijk, maar wel extra gedoe met nieuwe kernels enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor undervolten gebruik ik Notebook hardware controller
Ik haal ongeveer 3.5 tot 4 uur op een acculading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jelte schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:10:
Voor undervolten gebruik ik Notebook hardware controller
Ik haal ongeveer 3.5 tot 4 uur op een acculading.
Ik niet meer, dat programma is semi-dood en had paar rare dinkies bij mij. Verder: Doet het niet onder Linux/*BSD. Maar goed: Ik gebruik RMClock. Ik haal onder geen-load rond de 4 tot 4 en half uur (Windows XP).

Onder de Linux/*BSD werd dat minstens een uur minder, onder FreeBSD (waar toendertijd het energiespul nog niet zo flex draaide) haalde ik zelfs 2 en half uur minder (hij hield het een dik anderhalf uur uit). En dat vind ik toch echt te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Geweldig programma idd :Y) onder windows -O- Maar zoals gezegd: bij mij ontbreekt de noodzaak sinds ik een nieuwe accu heb gekregen vorig jaar. Alhoewel: wordt steeds krapper, vooral sinds linux 2x was vergeten af te sluiten bij te lage spanning... :X

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 28-09-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
sjongejonge, wat een prutsers.
Iets van 3 maanden terug heb ik mijn laptop ingeleverd ter reparatie onder de verzekering. Vorige week heb ik eindelijk een mail teruggehad dat de laptop was gereprareerd door het moederbord te vervangen.
Dus ik vandaag naar het NSC. Toen ik mijn eigen laptop weer kreeg natuurlijk even getest of hij het deed. Nou niet dus, hij gaat niet eens aan.

Hoeveel moeite kost het om dat even te testen? Dit slaat toch nergens op!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn laatste problemen hier niet meer vermeld, maar inderdaad. Probleem was vooral terugkerende laptop die kapot was:

- In juli ingeleverd omdat stroomaansluiting het niet deed.
- In augustus terug met nieuw moederbord: direct gezegt dat accu het niet deed --> zou leeg zijn. Na twee uur opladen deed ie nog niets. Dus terug
- In september terug met nieuw moederbord: Viel steeds uit, herstarte, binnen week terug.
- Weer terug met nieuw moederbord: Muis deed het niet, PCMCIA slot kapot.
- Weer terug, volgens de helpdeskmedewerker weer met nieuw moederbord (wat???, volgens mij was de kabel van de muis deze keer gewoon aangesloten).

Toen kon de laptop eindelijk in reparatie voor een probleem wat ik sinds begin augustus had: Een kapote harde schijf. Werd eerder niet verholpen omdat: "Twee systemen in reparatie kan niet als je er maar een hebt aangeschat" --> Maar de medewerker keek zeer vreemd toen ik het had over bad sectors.

Na drie maanden en wat dagen eindelijk iets terug. In de reeks heb ik een hoop nieuwe moederborden gehad. En telkens een kapotte systeem teruggehad. Ze controleren erg weinig heb ik het idee.

Wat ik vaker heb gehad: PCMCIA slot --> die kan verkeerd 'dichtzitten' als de behuizing open is geweest, gebeurt vaak tijdens open/dicht maken, en die is redelijk vaak 'dicht' na reparatie bij mij, dan kan er niets meer in en is hij defect.

Huidige probleem: Laptop word weer te warm tijdens zware applicaties --> weer lekker op 400MHz draaien tijdens het gamen en andere zware dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik zit er sterk aan te denken om een nieuwe laptop te kopen. Maar dan nog wil ik de P550 wel werkend terughebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Hel gast: in jouw situatie had ik allang die laptop ingeleverd en geld terug gevraagd. Je hebt 3/4 van de tijd er niet fatsoenlijk mee kunnen werken, de helft op een leenlaptop gewerkt, ze zijn extreem slordig geweest met reparaties. Ik zou ze aanbieden om die laptop te laten staan, en dan graag €1000 retour. Daar kan je momenteel een 2e hands MacBook Pro (al die fanboys moeten de nieuwste hebben, alle mbp's gaan weg voor €1000 ongeacht specs en leeftijd 8)7), of een nieuwe Dell van kopen. Ik zou zelfs met €500 genoegen nemen, zo kan je toch niet werken? 400mhz 8)7

@Betse: waarschijnlijk gevalletje 'domme pech'. Ik stel me voor dat het notebook wordt gecheckt, van onder tot boven, of het mobo goed werkt. Dat is het geval-> mooi, dichtschroeven, klaar. Vandaar de eindcontrole aan de balie :)

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 25-11-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Die eind controle is ook erg goed, maar het verbaasd me dat ze niet hebben geconstateerd dat hij het dus niet doet. Maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

BèR schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:52:
Nou, ik kan niet klagen over m'n NECje, stuk sneller geworden sinds ik er een Samsung HM160HC-schijf in heb gezet. De ingebouwde IDE-controller ziet maar 128 GB max., maar is nog steeds meer dan de oude 74,5 (wat overblijft van 80), en het dingetje voelt toch heel wat meer responsive aan, en haalt nu bijna 70 MB/s in HDTach.
Neem aan dat dan sequentieël is? Ik heb het ook even gedraait om te vergelijken en haal in een burst 89 MB/s en sequentieël max 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heeft iemand hier ervaring met een groot extern scherm aan de laptop? Ik kan me herinneren dat het niet geheel soepel liep bij full-hd resoluties.

Ervaringen?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb een 22" TFTeraan gehangen, werkte prima, maar erg scherp was het niet: kennelijk zit de limiet van de VGA-poort voor scherp beeld op 1280x1024 o.i.d.. Dat was wel in Ubuntu Intrepid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 zet idee van grote monitor maar even in de ijskast.

Dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
ook bij de lagere resoluties is het allemaal niet best...heb zelf een 1280*1024 scherm er aan gehad en dat was erg onscherp, de output is gewoon waardeloos

[ Voor 11% gewijzigd door Frunz op 17-12-2008 19:07 ]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
1280x1024 vind ik er scherp genoeg uit zien, maar ik gebruik dan ook een goede VGA-kabel. Als je er met je neus op gaat zitten zie je iets van een schaduw rechts, maar dat is prima bruikbaar. Op een 22" TFT zie je op twee meter afstand nog dat het onscherp is... 24" scherm gaat dus ook bij mij de koelkast in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

1280x1024 heb ik zelf ook eraan gehad, dat werkte prima hoor, zelfs met een enorm goedkope dunne kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt het dan aan de hardware of de linux driver? Waarschijnlijk de hardware :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dit ligt altijd aan de hardware, zolang de software de goede resolutie aanstuurt tenminste ;) Zoek maar eens op RamDAC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
voor de mensen waarbij de schijf >137/128 GB is en de totale ruimte willen gebruiken.

Een paar weken geleden kletterde m'n laptop van de bank af met als resultaat een dode harde schijf. Ik heb daarna een nieuwe harde schijf gekocht, namelijk de Samsung hm160hc.

Omdat ik natuurlijk wel de totale grootte wilde benutten heb ik eerst MBV gevraagd hoe hij dit werkend heeft gekregen. Echter na een dag begonnen de problemen. Windows was niet meer vooruit te branden. De schijf bleek in PIO modus te draaien, precies zoals MBV ook al een keer beschreven heeft in dit topic.

Na wat gegoogel ben ik er achter gekomen wat er nu werkelijk aan de hand is.

De workaround
Disclaimer: ik ben in geen geval verantwoordelijk voor problemen die ontstaan door het gebruik van de methode

Met een linux live CD (ubuntu in mijn geval) heb ik de schijf gepartiotioneerd en kon ik de volle grootte benutten. Hierna heb ik een normale windows geïnstalleerd en was er in eerste instantie niets aan de hand. Maar na veel data op mijn schijf te hebben gezet begon windows de schijf in PIO modus te benaderen in plaats van UDMA5. Dit kun je controleren door bij apparaatbeheer de eigenschappen van de primairy IDE channel te controleren (tabje: geavanceerde instellingen).

Dit valt te herstellen door in het register een aantal keys te verwijderen.
Start Regedit
Zoek de volgende sleutel op: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze key bevat een aantal submappen, 0000, 0001, 0002...
Zoek uit welke van de submappen de primairy IDE channel bevat. De waarde achter DriverDesc geeft de channel aan. Meestal is het de map 0001.

In de map van de primairy IDE channel moet je nu MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum weggooien (beide weggooien kan geen kwaad).

Na een reboot zou alles weer normaal moeten werken (controleren in apparaatbeheer), totdat windows weer de fout in gaat.

Bij mij werkt het nu 2 dagen normaal (weet het ook pas 2.5 dag) en heb geen problemen ondervonden met de data op de schijf.

Bron:DMA-PIO-DMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Conclusie: met een 160GB harddisk heb je 22GB over voor je linux-partities :P Wel even een boot-partitie maken voor de 128GB-limiet, anders kan je bios er niet mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

MBV schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:19:
Conclusie: met een 160GB harddisk heb je 22GB over voor je linux-partities :P Wel even een boot-partitie maken voor de 128GB-limiet, anders kan je bios er niet mee overweg.
xp kan toch wel grotere schijven dan 120gig aan :? of ligt het aan de hardware van de nec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
Frunz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:47:
voor de mensen waarbij de schijf >137/128 GB is en de totale ruimte willen gebruiken.

Een paar weken geleden kletterde m'n laptop van de bank af met als resultaat een dode harde schijf. Ik heb daarna een nieuwe harde schijf gekocht, namelijk de Samsung hm160hc.

Omdat ik natuurlijk wel de totale grootte wilde benutten heb ik eerst MBV gevraagd hoe hij dit werkend heeft gekregen. Echter na een dag begonnen de problemen. Windows was niet meer vooruit te branden. De schijf bleek in PIO modus te draaien, precies zoals MBV ook al een keer beschreven heeft in dit topic.

Na wat gegoogel ben ik er achter gekomen wat er nu werkelijk aan de hand is.

De workaround
Disclaimer: ik ben in geen geval verantwoordelijk voor problemen die ontstaan door het gebruik van de methode

Met een linux live CD (ubuntu in mijn geval) heb ik de schijf gepartiotioneerd en kon ik de volle grootte benutten. Hierna heb ik een normale windows geïnstalleerd en was er in eerste instantie niets aan de hand. Maar na veel data op mijn schijf te hebben gezet begon windows de schijf in PIO modus te benaderen in plaats van UDMA5. Dit kun je controleren door bij apparaatbeheer de eigenschappen van de primairy IDE channel te controleren (tabje: geavanceerde instellingen).

Dit valt te herstellen door in het register een aantal keys te verwijderen.
Start Regedit
Zoek de volgende sleutel op: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze key bevat een aantal submappen, 0000, 0001, 0002...
Zoek uit welke van de submappen de primairy IDE channel bevat. De waarde achter DriverDesc geeft de channel aan. Meestal is het de map 0001.

In de map van de primairy IDE channel moet je nu MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum weggooien (beide weggooien kan geen kwaad).

Na een reboot zou alles weer normaal moeten werken (controleren in apparaatbeheer), totdat windows weer de fout in gaat.

Bij mij werkt het nu 2 dagen normaal (weet het ook pas 2.5 dag) en heb geen problemen ondervonden met de data op de schijf.

Bron:DMA-PIO-DMA
Ik heb letterlijk dezelfde schijf ingebouwd, en daarna ook weer uitgebouwd, omdat ik bad sectors leek te krijgen, evenals regelmatig BSOD's / vasthangers, en idd telkens terugspringen naar PIO. Alleen de stock IBM werkt feilloos, zelfs een WD 120 GB die ik eerder had gekocht ging niet helemaal soepel. In een extern framepje werkt de Samsung feilloos, bad sectors zijn ook weg. Ik vertrouw de NEC zijn IDE-controller niet helemaal iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als ik het goed begrijp moet je die hack dus ook toepassen als je een C partitie van onder de 128 gb maak en de D de rest laat opvullen?

Voelt de samsung nog iets sneller aan? Hij is waarschijnlijk wel stiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
mijn C partitie is 25 GB en de D partitie vult de rest met 125 GB

de laptop voelt meer responsive aan, alles reageert gewoon net even sneller, ook booten en dergelijke gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het werkt probleemloos als je niks gebruikt voorbij de 128GB limiet. Of als je een beter OS dat zich niks aantrekt van bios-bugs gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag Windows 7 geinstalleerd op deze laptop, werkt erg soepel (soepeler als Vista). Wel enkele driver problemen:
Audio, Modem -> Windows XP driver van nec-computers.com
Wireless -> Kies Windows XP driver van intel.com
Videokaart -> Kies Vista Desktop Grafische drivers van ati.com en gebruik de mobility modder.

De laagste score van systeemtest was een 1.5, en dat was voor mijn 798MHz processor.

Edit: Memory = 4.1, Graphics = 2.0, Gaming Graphics= 3.5, Primary Hard Disk = 2.9

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 11-01-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Anoniem: 84120 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 02:11:
Vandaag Windows 7 geinstalleerd op deze laptop, werkt erg soepel (soepeler als Vista). Wel enkele driver problemen:
Audio, Modem -> Windows XP driver van nec-computers.com
Wireless -> Kies Windows XP driver van intel.com
Videokaart -> Kies Vista Desktop Grafische drivers van ati.com en gebruik de mobility modder.

De laagste score van systeemtest was een 1.5, en dat was voor mijn 798MHz processor.
Netjes, dan ga ik dat misschien ook nog wel proberen.
Ik ben voornamelijk benieuwd naar software prestatie in windows 7. En dan op twee manieren: wat werkt en hoe snel werkt het :P

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste