Ah, op die manier, dank je wel voor de info.
In dit geval denk ik dat ik nog wel een tijdje met mijn Audigy 2 ZS blijf doen.
In dit geval denk ik dat ik nog wel een tijdje met mijn Audigy 2 ZS blijf doen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Hij zal in de eerstvolgende Computer!Totaal komen, maar ik zal hier op GoT eerder een aangepaste review schrijven. Hopelijk idd op 22 aug.Anoniem: 100386 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:29:
@ErectionJackson
Nu eens een vraagje die je wel mag beantwoorden: Wanneer komt je review uit ? En waar mogen we die dan verwachten ?
Je kunt idd niet verloren info weer terugstoppen, maar je kunt het wel beter laten klinken. Het wordt dan niet origineler, maar het maakt het wel prettiger om naar te luisteren. De een vindt dat fijn, de ander niet.deepspace schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:49:
[...]
Opvijzelen is heel wat anders dan kwaliteit verbeteren! Het is alsof de kleuren TV de zwart-wit uitzending zelf in gaat inkleuren. Dan krijgt alles de verkeerde kleur. Ziet er natuurlijk wel leuk en spectaculair uit, maar het wordt er geen haar beter op.
Dus ik hoeft niet te wachten. Kwaliteit van een opname (die anyway al in 99% van de gevallen in de studio totaal verneukt is,) verbeteren is technisch onmogelijk. Je kunt het hoogstens leuker maken, zodat het lijkt alsof het beter klinkt. Niets meer, en niets minder. Voor al die gasten die hun muziek door 5.1 micro speakertjes moeten persen omdat er anders geluid geugdelijk geluid uit komt, is het misschien leuk, maar met kwaliteit heeft dat totaal niks te maken.
Prijzen vallen reuze meeruftman schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 08:45:
Mag ik de prijzen van de X-FI direct omrekenen met de huidige koers naar Euro's?
Dus als de instapkaart 129,99 dollar kost, gaat hij in Nederland dan 104,62 euro kosten? Of moeten er nog toeslagen, btw, invoerrechten ed. bij worden opgeteld?
Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Anoniem: 111186
Sja, lijken me niet echt verrassende prijzen, adviesprijzen liggen altijd iets hoger dan de uiteindelijke verkoopprijsAnoniem: 111186 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:58:
!!! Prijzen in duitsland !!!
Creative X-Fi Extreme Musik (Retail) € 114,-
http://www.alternate.de/h...ails.html?artno=KK%23C62&
Creative X-Fi Platinum (Retail) € 179,-
http://www.alternate.de/h...ails.html?artno=KK%23C63&
Creative X-Fi Fatal1ty Edition (Retail) € 219,-
http://www.alternate.de/h...ails.html?artno=KK%23C64&
Creative X-Fi Elite Pro (Retail) € 314,-
http://www.alternate.de/h...ails.html?artno=KK%23C65&
tsja, ramp... Ik koop hem gewoon niet als 'ie dat niet heeft. Ik vind een enkel glasvezeltje veel makkelijker dan analoog en bovendien omzijl ik een eventuele groundloop. 't Is gewoon een feature die ik graag zou zien.mad-dog schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:00:
Nope, is denk ik ook niet zo'n ramp.
[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 13-08-2005 00:29 ]
Plus dat electronica in Duitsland vrijwel altijd goedkoper is dan in NL. Waarmee is NL eigenlijk wel goedkoop.....?mad-dog schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:01:
Sja, lijken me niet echt verrassende prijzen, adviesprijzen liggen altijd iets hoger dan de uiteindelijke verkoopprijs
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
WietExirion schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:23:
[...]
Plus dat electronica in Duitsland vrijwel altijd goedkoper is dan in NL. Waarmee is NL eigenlijk wel goedkoop.....?
Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia
Anoniem: 30670
Sorry hoor maar dat mensen nu gaan roepen dat je heel goed mee muziek kan samplen/downmixen/stringconnecten etc... bollocks. Het blijft creative en dat is voor games peeps... Als je goeie stereo pci/800mbfirewire breakoutbox wilt dan moet je eens bij yamaha/terratec/Onkyo/mackie/enz kijken.STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:50:
Voor Muziek mensjes komt er een nieuwe techniek genaamd 3D-MIDI om 3D multi-channel sound in MIDI als zowel in audio te maken. Hoge kwaliteit sampling. Soundfonts die zullen profiteren van 24 bit kwaliteit. Dankzij de chip gaat dit niet ten koste van de CPU die berekeningen moet uitvoeren, maar wordt allemaal gedaan door de chip zelf.....
[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 13-08-2005 15:02 ]
Het is informatie, gebasseerd op een half jaar geleden. Als je een echte geluidskaart nodig hebt voor muziek maken dan heb je inderaad geen kaart van 114 Euro, maar van 3000.Anoniem: 30670 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:46:
[...]
Sorry hoor maar dat mensen nu gaan roepen dat je heel goed mee muziek kan samplen/downmixen/stringconnecten etc... bollocks. Het blijft creative en dat is voor games peeps... Als je goeie stereo pci/800mbfirewire breakoutbox wilt dan moet je eens bij yamaha/terratec/Onkyo/mackie/enz kijken.
Ok voor de huis en keuken mix met een is een creative box in the platium serie..wel leuk. Maar ga niet staan raar op kijken van de brakke driver kwaliteit, rare vastlopers enz...
enige wat ik wat ik aan jullie hersen wil peuteren is dat al dat gehypte shit van Creative teveel "slachtoffers" kent die denken het goed tedoen door zo kaart tekomen om de "Goeie stereo en DAC kwaliteiten" ... is gewoon niet zo en al vele test bladeren in het semi-prof muziek circuit zeggen het zelfde... Leuk voor thuis om te pielen maar niet voor serieus in de muziek/opname studio
Verder is het wel naar mijn zinnen een top kaart worden op het gebied van 5.1 in films en games. Dus echte multimedia geluidskaart!
PS: DIT zijn geluids/mix/effect kaartjes die in de goeie richting zitten,
PowerCore pci mkII for digitale effecten die realtime comportable zijn met protools![]()
[afbeelding]
Focusrite Saffire, firewire 800 geluidskaart voor de laptop/powerbook of pc![]()
[afbeelding]
en dan kan je lekker bezig gaan met protools en mixxen![]()
EN als mensen alleen een goeie stereokaart willen om dus mooi mp3 teluisteren (en evt 5.1 -> dvix's)
zijn deze kaartjes behoorlijk goed voor hun geld![]()
![]()
ESI Juli@ ... top kaart die echt verdomt goeie sterea heeft en behoorlijk 5.1 support in digitaal!
[afbeelding]
En natuurlijk de Onkyo SE-150PCI PC Digital Audio Board (de se-340 komt ook uit met full 7.1 digitaal mix in en output tegelijker tijd
[afbeelding]
Anoniem: 120284
Aan de plaatjes van Alternate te zien vermoed ik dat het niet kan.Wildfire schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:23:
[...]
Zolang je maar achteraf nog X-RAM kunt toevoegen is het geen probleem als je in eerste instantie een kaart koopt zonder X-RAM.
Als je me post hebt gelezen zijn de geluidskaarten die ik aan heb gegeven "om te beginnen" ... het is maar een stukje van de zalm niet het neusje hoor... kaarten van 3000euro zijn idd geen uitzondering als je echt muziek maakt in grote studio's. Ik wil alleen aan gegeven dat naast deze creative veel meer isSTIMPPYYY schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:18:
[...]
Het is informatie, gebasseerd op een half jaar geleden. Als je een echte geluidskaart nodig hebt voor muziek maken dan heb je inderaad geen kaart van 114 Euro, maar van 3000.
Als je het topic had gelezen, had je geweten dat dit Dolby Digital Live heet, dat maakt dus van multikanaals "gewoon" geluid een Dolby Digital 5.1 stream, on the fly.duncanvdlinden schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:35:
Kan dit geluidskaartje (chip) ook alle gewenste multichanelbronnen (in games), of met die omzetting naar dat dvd-audio achtige geluid ook digitaal kunnen doorsturen naar een receiver over de SPDIF? als een dolby digitaal signaal of nog fijner een DTS signaal,
dat vind ik toch wel een gemis omdat ik nu een kaart heb die daar weinig aandacht aan schenkt...
Ik moet zelfs om in powerdvd dolby-d. of dts door te sturen met mijn fortissimo de pc herstarten om dat te activeren, dan ben ik me geluiden in windows kwijt, en dan kan ik nog een keer rebooten om dat weer te in te stellen, erg irritant.
Ook wordt de hoofdvolumeregeling domweg overgeslagen van de drivers, kan alleen aan het wave volume draaien.
Het zou echt heerlijk zijn als je bij die nieuwe creative echt wat dingen kan instellen om geluid digitaal naar een receiver te sturenin allerlij formaten, dolby proloic achtige omzettingen...
Aannames zijn fataal.
Anoniem: 109337
Nederland is wel nog altijd een stuk goedkoper dan België hoor... Wij moeten naar Nederland of naar Duitsland rijden om alles van elektronica aan een degelijke prijs te vinden...Exirion schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:23:
[...]
Plus dat electronica in Duitsland vrijwel altijd goedkoper is dan in NL. Waarmee is NL eigenlijk wel goedkoop.....?
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 109337 op 14-08-2005 11:48 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nope, eind september.Help!!!! schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:25:
@ErectionJackson
Je schrijft dat de review op ongeveer 22 aug verschijnt wanneer de NDA verloopt.
Zullen de kaarten dan ook op 22 augustus meteen verkrijgbaar zijn in NL?
Er is inderdaad veel meer, geluidskaarten van dat kaliber vereisen geen hele studio, zulke kaarten zijn gewoon een hele geluidstudio alleen dan digitaal. Mijn broer werkt hiermee, maar dat terzijde.Anoniem: 30670 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:05:
[...]
Als je me post hebt gelezen zijn de geluidskaarten die ik aan heb gegeven "om te beginnen" ... het is maar een stukje van de zalm niet het neusje hoor... kaarten van 3000euro zijn idd geen uitzondering als je echt muziek maakt in grote studio's. Ik wil alleen aan gegeven dat naast deze creative veel meer is
ik werk er ook mee...maar ben in opleiding -> www.SAE.edu in Parijs. Man o man ik kan niet wachten tot ik weer naar school magSTIMPPYYY schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:30:
[...]
Er is inderdaad veel meer, geluidskaarten van dat kaliber vereisen geen hele studio, zulke kaarten zijn gewoon een hele geluidstudio alleen dan digitaal. Mijn broer werkt hiermee, maar dat terzijde.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 15-08-2005 22:13 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 111186
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 111186 op 16-08-2005 14:17 ]
Goh, zat ik toch in de buurt met m'n 149 euro schatting voor NL-prijsAnoniem: 111186 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:03:
Creative X-Fi Extreme Music (Retail) € 139,- ( Duitsland € 114,- )
http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=KK%23C62&
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Deze plek is te koop.
Het is een gamekaart... Het zal wel leuk klinken e.d, maar kwaliteit moet je niet verwachten. Veel gehannes met sound != kwaliteit imho.KeeZ schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:50:
mag ik zeggen dat we 1 ding vergeten en dat is geluidskwaliteit... vergeleken met onboard geluid zijn we mijlenver in verschil wat dat betreft en niemand heeft de kaart nog zelf mogen testne behalve onze secret tester die ons na de 22e gaat verlossen
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Anoniem: 19894
en wat kost die Edriol UA 1000 rack dan?Anoniem: 19894 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:59:
Ik kan alleen maar zeggen dat Creative brilliant is in het verzinnen van marketing verhalen.
Laat ze eens een kaart uitbrengen die clean is, zonder driver meuk, effecten & 100% Asio support, met losse kanalen voor in en uit. De processorkracht die ze bieden is erg lekker, maar zorg dan dat het een DirectX/Asio DSP farm kan zijn. Offloading van je CPU. Maar nee.
Ze brullen al sinds de AWE32 over betere qualiteit enzo, maar het is in mijn oren gewoon marketing.
Sinds ik mijn Edirol UA 1000 rack heb weet ik wel beter. Wat een rust, wat een dynamiek, wat een schone opnames.
PC Specs
[ Voor 39% gewijzigd door jimbojansen op 19-08-2005 12:38 ]
Anoniem: 100386
Lekker onzinnige vraag he. Alsof iemand hier daar meer over zou kunnen vertellen dan Tom's reviewjimbojansen90 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:25:
zou dit een beetje goed zijn voor Gamen en muziek luisteren!?.. staat wel op Toms site...
[ Voor 26% gewijzigd door jimbojansen op 19-08-2005 12:57 ]
Das een Live 24....Henk007 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 16:16:
[...]
offtopic:
Het ligt eraan wat de precies HD audio noemt, maar een aantal MSI Nforce4 hebben een onboard Creative audio chipset, die o.a. 96kHz/24bit en 7.1 kanalen doet.
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Alsof Tom alles zou weten. Never nooit. De reviews is trouwens niet echt goed, nog subjectief. Vergelijking met andere kaarten is ronduit slecht. Of helemaal niks (daar waar de plaatjes bij staan), of ze scheren alle andere kaarten over een kam, printen de slechte specs neer, en zetten er "others" boven. Metingen zien er op het eerste gezicht btw best goed uit. Echter ontbreekt er een echte vergelijking.Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:43:
Lekker onzinnige vraag he. Alsof iemand hier daar meer over zou kunnen vertellen dan Tom's review
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 19-08-2005 13:41 ]
Laat ik je dan 2 andere vragen stellen:deepspace schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:40:
Alsof Tom alles zou weten. Never nooit. De reviews is trouwens niet echt goed, nog subjectief. Vergelijking met andere kaarten is ronduit slecht. Of helemaal niks (daar waar de plaatjes bij staan), of ze scheren alle andere kaarten over een kam, printen de slechte specs neer, en zetten er "others" boven. Metingen zien er op het eerste gezicht btw best goed uit. Echter ontbreekt er een echte vergelijking.
[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 19-08-2005 13:44 ]
Hoeft ook niet. Het gaat zich er alleen maar om dat Tom niet heilig is.Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:43:
Laat ik je dan 2 andere vragen stellen:
1. Wie heeft er hier al zo'n kaartje en kan bevestigen of ontkennen wat Tom zegt? Niemand.
Tuurlijk is die oude meuk geschikt voor een beetje ranzig games en mp3'tjes luisteren.2. Denk je dat Creative een kaart op de markt brengt die niet geschikt is voor een beetje gamen en muziek draaien? Gimme a break... Dat is een 7 jaar oude SB Live Value zelfs.
De linux vraag is absoluut serieus! Aan windows heb ik namelijk niks );Ik denk niet dat je je vraag zo serieus bedoelde, maar het sloeg ook echt nergens op
[ Voor 31% gewijzigd door brada op 20-08-2005 12:57 ]
Waarom heeft een computer geen versnellingen?
Zal ik doen. En nee ik weet niet wanneer een PCI-E uitkomt, ik kan het maandag wel ff navragen.brada schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:12:
@erectionjackson:
Zou je aub (als je het antwoord hierop weet) in je review in het kort (of heel uitgebreid
) kunnen uitleggen wat die X-ram chip nou eigenlijk doet? Ik kan er niks over vinden op internet en of het nou zijn geld waard is
EDIT:
Weet jij ook wanneer de release date van de PCI-E versie is?
Lijkt me gewoon geheugen waarin sound files ofzo terecht komen om sneller te verwerken, beetje zoals videogeheugen.kunnen uitleggen wat die X-ram chip nou eigenlijk doet?
Anoniem: 120284
Anoniem: 100386
Ze hebben wel een nieuwe externe geluidskaart met DTS interactive, de DTS 610
[ Voor 34% gewijzigd door Tele op 22-08-2005 10:00 ]
Dit is grote onzin en ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ze zijn duidelijk teveel gefocused op de functie van de Crystalizer om de compressie 'ongedaan te maken'.On the other hand, 24-bit Crystalizer function is hit and miss. It almost never makes something sound worse, but it does tend to make a few instruments stand out more—and not always when you want them to. It's a feature we could take or leave. It makes poorly compressed MP3 (128k) and the like sound better, but if music is encoded at 256k or better, and it doesn't do a lot for that, except sort of overdrive the wrong instruments sometimes. We usually leave it off, but someone with a lot of highly compressed music might like it a lot.
[ Voor 3% gewijzigd door ErectionJackson op 22-08-2005 11:56 ]
ruftman schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:11:
Zoals het Crystalizer gebeuren wordt omschreven, doet het met denken aan het beruchte `Loudness' knopje op een versterker.
Voor de goede orde, dit is niet een simpel automatische equalizer of loudness functie.
Our measurements showed that besides the multiband compression, the signal level is raised approximately by 3 dB. So that any quiet records would seem subjectively better even without the compressor.
[ Voor 47% gewijzigd door Henk007 op 22-08-2005 12:39 ]
Nee, Creative doet het voorkomen alsof het wat anders is. Het is gewoon
Voor het echte audiowerk moet je sowieso geen effecten gebruiken, maar een zo clean mogelijk geluid hebben. Wat een veel voorkomend mistverstand is is dat audiofielen denken dat consumenten een zo clean en natuurgetrouw geluid willen. Maar dat is helemaal niet zo. Consumenten willen een geluid dat warm is, helder etc.deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:41:
[...]
Nee, Creative doet het voorkomen alsof het wat anders is. Het is gewoonVoor muziek moet je gewoon met je poten overal vanaf blijven, en de zooi direct naar de DAC sturen (IMHO). Nu ga je muziek beluisteren zoals creative denkt dat het leuk klinkt, en niet zoals dat bedoelt was in de studio.
Misschien leuk voor games (net als de rest van al die onzin), maar voor het echte audio werk, moet je deze kaart gewoon niet hebben.
ASIO 2.0 is supported with < 2mSec latency. 0% CPU overhead is required to pass audio to/from the host to hardware
het ondersteunt dus ASIO 2.0, alsmede de mogelijkheid resampling uit te zetten (dus 44.1khz passthrough, jaja.. maar 10 jaar op hoeven wachten ;P)Long-awaited "Enable Bit-Matched Playback" is also available. It disables SRC and activates Auto Master Sample Rate - it's automatically set to the frequency of the currently played file (like in Envy24 sound cards). Interestingly, 192 kHz in the Master Clock list is not available.
het lijkt me dat dit een iets betere beschrijving is van wat het doet, en wat de limitaties (lijken te) zijn..The situation with MP3 and WAV is similar, but there is some difference. Mastering studios use very expensive equipment that analyzes the original file: not in the real time, but running a tad forward, or even at several passes; and the calculation precision is floating point 64 bit instead of 24 bit. Then, mastering compression parameters must be laboriously adjusted individually for each record on high-quality reference monitors of the middle and far field. To delegate a similar function to real time automation and then speak of the advantage over the studio results is arrogant at best. The final mastering stage includes a noise shaping step, which makes a 16-bit record sound like a 20-bit one. So the only thing left is to transfer the record bit-by-bit to the DAC input. Any interference into this process damages audio quality. Anyway, an MP3 file cannot possibly be better than the original record, multiband compression may distort the tone balance and result in the redistribution of signal energetics, which will lead to the overload at high or low frequencies.
It's quite another matter, if we speak of mediocre consumer acoustics with a limited dynamic range and defective frequency response, so that even the most primitive timbre adjuster makes a record subjectively much more comfortable to listen to. In this case, an additional band compression of high and low frequencies facilitates the record perception through given speakers, especially combined with moderately compressed original record, with less aggressiveness (peak power/average value). In this case the resulting audio processing distortions will not exceed the distortions in the playback channel.
That was the situation in practice. Some records sounded more coherent on inexpensive active speakers, though with more aggression. In case of high quality acoustics (studio monitors and Hi-Fi speakers of the mid class), I had no problems picking several MP3 files as well as original CDs, which quality was degraded by Crystalizer. I heard overloads, or the sound got too aggressive, so that I was getting tired of listening very fast.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Dat is natuurlijk helemaal correct. Maar ik wil ook een lekkere sound. Alleen zorg ik gewoon dat ik fatsoendelijke speakers heb, i.p.v ik een geluidskaart hebt die voor mijn speakers moet gaan compenseren (en dat gaat in de meeste gevallen maar halfbakken goed). Omgekeerde wereld zeg maar..ErectionJackson schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:48: Consumenten willen een geluid dat warm is, helder etc.
De meeste consumenten willen juist een geluid als dit, zodat alles helderder en strakker klinkt.
Daar reken in helemaal niet op, maar men drijft de onzin veel te ver door, en verkoopt het aan de consument als wondermiddel. Daar kan ik gewoon niet tegen..Zelf heb ik een setje monitoren voor het studiowerk en hierdoor luister ik ook naar muziek om de muziek te horen zoals hij is gemixt. Maar als ik voor m'n plezier muziek luister, luister ik het echt niet hierdoor. Een Creative kaart zal ook nooit geschikt zijn voor dat soort doeleinden. Als je daarop rekent, heb je sowieso verkeerde verwachtingen.
Klopt, voor games hebben ze leuke dingen gedaanSoldaatje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:38:
Al die professionele reviewers van Toms' Hardware en weet ik veel wie nog meer, de echte professionals zeggen dat dit het mooiste geluid ooit is. En dit het allerbeste is wat ze ooit gehoord hebben.
Dat hoeft ook nietDus graag alleen vergelijkingen met bestaande COMPUTER geluidskaarten op PCI vorm en niet hele 19 inch racks vol met miljoenen euro aan hardware.
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 22-08-2005 16:03 ]
Nee daar heb je helemaal gelijk in. Dat ben ik met je eens en ik snap ook geen drol van waarom Creative de consument zo probeert te misleiden. Zo geef je een mooie functie gewoon een slechte naam.deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:25:
[...]
Dat is natuurlijk helemaal correct. Maar ik wil ook een lekkere sound. Alleen zorg ik gewoon dat ik fatsoendelijke speakers heb, i.p.v ik een geluidskaart hebt die voor mijn speakers moet gaan compenseren (en dat gaat in de meeste gevallen maar halfbakken goed). Omgekeerde wereld zeg maar..
[...]
Daar reken in helemaal niet op, maar men drijft de onzin veel te ver door, en verkoopt het aan de consument als wondermiddel. Daar kan ik gewoon niet tegen..
Ik denk dat SOS deze kaart niet echt zal waarderen. M'n eerste indruk van de nieuwe drivers was zeer ok. maar na verder bestudering ben ik toch niet tevreden over de audiocreatie modus. Een voorbeeld: je kunt op verschillende kanalen hardware effecten zetten op de effect inputs. Je kunt per keer 4 effecten neerzetten. Maar de eerste twee staan alvast weer op Reverb en chorus. Bovendien zijn de effecten voor ieder kanaal gelijk. Je kunt alleen het volume per kanaal bepalenAnoniem: 19894 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:52:
De echte professionals houden zich niet bezig met gamekaarten te reviewen. Ik ben overigens wel benieuwd wat Sound on Sound magazine er van zal maken.
Overigens, die X-Fi pro heeft ook een externe kast met een pci kaart
Mijn criteria: Loepzuiver geluid, zonder gedonder van resampling. Perfecte driversupport.
Ik weet ook wel dat m'n Edirol UA-1000 rack een stuk duurder is dan die X-Fi pro uitvoering, maar je hebt er een stuk betere apparatuur voor. En ja ook dat rackmodel is gewoon een PCI uitvoering met een kabel naar het rack zelf toe. Maar je hebt verder geen spielerij onboard zoals X-RAM (ohh wat vernieuwend, dat was al van de AWE serie bekend, daar kon je simms opprikken) en Crystalise.
Nee, voor de doelgroep Audio Creation Mode hoef je deze kaart niet te kopen.
Anoniem: 152856
[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 152856 op 22-08-2005 18:52 . Reden: spelling ]
Wat is er mis met een objectieve reviewAnoniem: 152856 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:42:
Crystalizer does not expand, but narrows down the dynamic range
Hiermee jaag je de potentiele geluidskaard-koper de stuipen op het lijf, die denk nl dat dit slecht is
Erger nog: de zooi van tegenwoordig wordt afgemixt om op de hardware zooi van de jongeren vet te klinken. De geluidstechnicus heeft vrees ik steeds minder te zeggen, en staat vast af en toe te janken als ie van de plaatenmaatschappij weer eens een briefje krijgt dat er toch nog best wel wat meer dynamic range compression op dat nummer zou kunnen. Dan is het namelijk hard en luid, en vind de jeugd het "vet". Tja, het is nu eenmaal realiteit....Je moet niet vergeten dat muziek in een geluidsstudio anders klinkt dan in de huiskamer, omdat zowel de audio uitrusting als de akoestiek als je gehoor anders is.
Het geluid klinkt dus zowiezo niet zoals de geluidstechnicus het voor ogen had.
Voor 128bit mp3tjes geld dit nog sterker.
Het is ook niet per definitie slecht, maar de manier waarop het hier gebeurt is dat zeker wel. Ik ga straks mijn speakers ook digitaal filteren, en dat is zeker niet slecht, maar dan heb ik wel volledige controle over wat ik doe, en heb ik niks wat er voor mijn dingen bij gaat fantaseren die er niet in horen.De houding van sommigen (met name de zogenaamde audiofielen) dat geluidsmodificatie per definitie slecht is, is dus onterecht.
Van het meeste is weinigs mooi te maken. Het is alsof je een Lada pakt, hem helemaal pimpt (om maar ff heel actueel te blijven), en er dan in gaat rondrijden alsof het een Porsche is. Ziet er wel vet uit, maar hard kan het nog steeds niet.Staar je niet blind op wat het orgineel geweest is maar maak er zelf wat moois van!
Nu positioneerd Creative deze kaart als een alleskunner en impliceerd vrijwel direct dat je ook als pro wat aan deze kaart hebt. Nu lijken ze daar ook wel moeite voor te doen, dus mag je als pro toch zeker door de pro-bril naar deze kaart kijken. Dat de kaart vervolgens niet 'deliverd', is een dikke fout van Creative natuurlijk en ze schieten eigenlijk in de eigen voet.Anoniem: 19894 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:52:
De echte professionals houden zich niet bezig met gamekaarten te reviewen.
als je dat digit-life artikel nou s gelezen had had je gezien dat je de dsp prima uit kunt zetten, en de SRC ook (dus gewoon een mastersamplerate instellen van 44.1kHz als je muziek luistert/opneemt op 44.1kHz).. ik weet wel dat dit in vorige creative kaarten totaal niet kon, en de SRC brak was.. maar dit gaat over de X-Fi, niet over creative bashenWaar ik niet bij kan is dat Creative (en overigens wel meer kaartenbakkers) niet snappen dat veel mensen gewoon willen dat je van het signaal afblijft. Handen af van de 44.1kHz die over de digitale uitgang gaat, DSP uit als je aan het opnemen bent. Mixen doe je met speciale software, niet met je kaart.
[ Voor 45% gewijzigd door foppe-jan op 22-08-2005 19:37 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Creative zegt zelf dat er nog steeds geresampled wordt, alleen dat het niet hoorbaar is. Ja doei! Handen af van mijn bits.Foppe-Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:32:
als je dat digit-life artikel nou s gelezen had had je gezien dat je de dsp prima uit kunt zetten, en de SRC ook (dus gewoon een mastersamplerate instellen van 44.1kHz als je muziek luistert/opneemt op 44.1kHz).. ik weet wel dat dit in vorige creative kaarten totaal niet kon, en de SRC brak was.. maar dit gaat over de X-Fi, niet over creative bashen
Het gaat mij persoonlijk dan vooral om de uitvoer. Alle muziek die je koopt/download is in 44.1kHz. Er is bijna geen kaart op deze planeet die dat onaangetast digitaal uit kan voeren. Creative doet helaas ook mee aan die ontwikkeling waar ik werkelijk geen hout van snap.daarnaast zie ik persoonlijk niet direct waarom je als je zelf zooi aan het opnemen bent je zou willen beperken tot 44.1kHz, als je het ook gewoon op 48 of 96 kan doen.. het is nou niet alsof het geluid door whatever je wilt opnemen niet geproduceerd wordt op die toonhoogten, dus ik zie je punt niet geheel.
Tja, voor een bare-bones kaart bestaat kennelijk niet zo'n grote markt als voor kaarten met allerlei toeters en bellen. Echt innovatief is Creative niet meer geweest sinds de AWE32 (en in mindere mate de AWE64)Breepee schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:42:
...
Wat is er nou makkelijk dan van die bitstream afblijven? Ik snap het echt niet?
OK, ik had dat artikel nog niet gelezen, maar het staat er idd echtFoppe-Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:58:
euhm.. voor de 2e keer: je kunt SRC (Sample rate conversion, dus van 44.1kHz>48kHz) UITZETTEN.. of beter gezegd de master sample rate van je geluidskaart veranderen naar (o.m.) 44.1kHz. daarnaast zit er ook volledige ASIO 2.0 support in, dus je kunt het ook gewoon de dsp overslaan.. wat wil je precies meer dan dat?
Zo vreselijk jammer vind ik dat.Anoniem: 19894 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:59:
Tja, voor een bare-bones kaart bestaat kennelijk niet zo'n grote markt als voor kaarten met allerlei toeters en bellen.
Te duur is hij zeker idd. Er zit ook volgens mij veel teveel op als je het mij vraagt. Er zit een complete opnamestudio op! Waar vervolgens de gamers niets mee doen (en de kaart dus onnodig duurder van wordt) en de pro's niet tevreden over zijn.Ik denk dat ze te laat en te duur deze kaart op de markt introduceren.
Mensen die wel van mooi en zuiver geluid houden kunnen beter voor minder geld een ander merk kaart kopen.
[ Voor 54% gewijzigd door Brent op 22-08-2005 20:24 ]
Breepee schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:15:
...
offtopic:
Heb je nog tips misschien? Het enige wat ik zoek (buiten een gamerskaart waarbij je eigenlijk op Creative aangewezen bent) is een kaartje met een optisch uitgang die 44.1kHz bronnen onaangetast doorlaat en het in Linux doet. Het is voor in een PC bedoelt als muziek-bieb. Ipv CD's speel ik geripte FLAC's af (en een enkele MP3). Als het effe kan ook voor een zachte prijs. Het is immers in feite de simpelste geluidskaart die je maar kan bedenken die ik zoek.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 22-08-2005 21:00 ]
Stel: Je hebt een mp3'tje met de volgende code 1234...678.Als het eenmaal gecompressed is, kun je het never nooit meer terughalen naar hoe het is geweest.
EAX?Misschien komt er wel eindelijk een echte goede software api voor positional audio die, met als OpenGL en Direct3D voor video, waar men ook shader like filers voor audio kan proggen.
[ Voor 33% gewijzigd door Soldaatje op 22-08-2005 23:30 ]
zucht.. zo werkt de crystallizer dus niet.. zo zegt de marketingafdeling dat ie werkt.. als je dat artikel nou eens zou lezen zou je best een redelijk idee kunnen krijgen van wat het wel doet, maar dit is gewoon verkoopprietpraatSoldaatje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:27:
@ Deepspace:
[...]
Stel: Je hebt een mp3'tje met de volgende code 1234...678.
Wat zou jij daar dan invullen? Zo werkt de Crystalizer ook.
Natuurlijk werkt hij zo niet...anders had je weinig meer om over te reageren, maar gek genoeg kom je ook niet met de uitleg hoe hij wel werkt want blijkbaar weet je die zelf ook niet.Foppe-Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:30:
[...]
zucht.. zo werkt de crystallizer dus niet.. zo zegt de marketingafdeling dat ie werkt.. als je dat artikel nou eens zou lezen zou je best een redelijk idee kunnen krijgen van wat het wel doet, maar dit is gewoon verkoopprietpraat
Ik denk dat ik net zo goed kan gokken als de Crystalizer (buiten dat het natuurlijk een waardeloos voorbeeld is dat nergens op slaat).Soldaatje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:27:
@ Deepspace:
Stel: Je hebt een mp3'tje met de volgende code 1234...678.
Wat zou jij daar dan invullen? Zo werkt de Crystalizer ook.
EAX? EAX is van Creative. Daar zit dan ook meteen het heele probleem: alleen creative gebruikt het. Maak nu gewoon een open standaard als openGL, die op alle platformen loopt, en die alle fabrikanten kunnen implementeren. Heb je veel meer aan.EAX?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Blijkbaar dus wel... Je hebt OpenAL, EAX, A3d (dood zo'n beetje (door creatieve))... En een echte goede standaard die iederen wil gebruiken is er simpelweg niet (zoals Direct3D en OpenGL zijn). Je hebt natuurlijk wel directsound, maar dat is allemaal nog steeds erg basic eigenlijk.justice_strike schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:17:
openal (opengl tegenhanger voor audio) die is gewoon lang en breed uit en door iedereen te gebruiken. Toch wordt eax of a3d veel vaker gebruikt.
Ook kun je kijken naar direct3d en opengl. Direct3d wordt over het algemeen veel vaker gebruikt. Dus waarschijnlijk is er geen behoefte aan een open standaard hiervoor.
[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 23-08-2005 00:32 ]
Als jij je onboard kaartje digitaal aan je logitech hebt hangen dan zul je met muziek geen verschil horen. Maar die X-Fi heeft natuurlijk voor gaming enzo wel nieuwe dingen die je nu "mist".Chuckiej schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:50:
ik heb nu een onboard-geluidskaartje (asus a8v deluxe) en een logitech z-680... kan je veel verschil horen als ik deze (of een audigy 2 zs) erin stop?
[ Voor 149% gewijzigd door OfferedPoet op 23-08-2005 17:25 ]
Anoniem: 107502
Als ik mij niet vergis koste de Audigy 2 in het begin dat ie uit was ook meer dan 100 euro?Een Audigy 2 ZS voor zo'n 50 euro vind ik al duur genoeg
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 107502 op 23-08-2005 17:45 ]
Nee.Anoniem: 107502 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:41:
Oh, als jij het zegt. Maar of het nou 50 Euro is of 100 Euro, ik vind het te duur.
Sowieso zie ik tegenwoordig het nut niet meer zo in van losse geluidskaarten. Ik bedoel, onboard geluidschips zijn toch wel ok tegenwoordig? Bijvoorbeeld een recent moederbord, een Asus A8N-E - http://www.asus.com/produ...model=455&l1=3&l2=15&l3=0 - heeft een realtek audio chip met 8 channel audio en een S/PDIF uitgang. Daar zou je toch ook prima mee kunnen gamen? Je zal dan EAX missen, maar dat lijkt mij niet zo heel erg. Het belangrijkste in games lijkt mij dat je 5.1 audio hebt in games, en die zou je met de realtek toch ook hebben? En die fps die je verliest door een onboard geluidskaart te gebruiken, die win je toch makkelijk terug door het budget van een soundcard aan een betere videokaart te besteden. Of zie ik het nou verkeerd?
Wat leuter je nu?Soldaatje schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:32:
Ik ben altijd wel tevreden geweest over de technieken van EAX, het enige nadeel was altijd dat de kaarten mijn fps halveerde met EAX, nu is dat dus hopelijk verleden tijd, als ik kijk naar de Xram versie van X-FI.
Nog meer gewauwel.Soldaatje schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:54:Vooral in games heb je met EAX een veel betere geluidskwaliteit
Dan zou ik gewoon een Audigy nemen en eens even aanzien wat je vind. Ben je tevreden > ben je klaar. Wil je toch iets beters, kun je naar iets anders uitkijken.Pimz3001 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:30:
Voor de duidelijkheid: Ik heb geen professionele ambities, maar gewoon voor de FUN!
Ik bedoel ermee dat ik ergens tevreden over ben. En dan bedoel ik dus EAX en aangezien EAX een positioneringsgeluidstechniek is en geen effecten-machine want die moeten door het spel aangeleverd worden, doel ik op de geluidskwaliteit van de positionering van de effecten van verschillende games.Breepee schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:46:
[...]
Wat leuter je nu?
'Altijd wel tevreden geweest over technieken van EAX' ? Wat bedoel je daar nou mee? EAX is 1 realtime effectenengine voor games, en het is tegelijk ook de enige.
Nou dat denk ik niet want het enige wat ik verander is in het spel de geluidsinstellingen van hardware (+ EAX) naar software en hierdoor verhoogde mijn Frames per second aanzienlijk, hoewel de kwaliteit achteruit gaat natuurlijk.En je FPS halveerde met EAX? Doe je geloof ik wel iets fout.
Ik weet niet of ik het nut van dat XRAM overschat want vooralsnog ga ik op de informatie af die zijn meegeleverd op de site van Creative, en waarbij ze dus vermelden dat XRAM een goede performanceboost geeft aan je games. Verder wil ik helemaal geen verbanden leggen mijn oudere kaart waarin mijn FPS halveerde met EAX, en de resultaten van XRAM.En dat is verleden tijd met de Xram X-FI's? X-FI's zonder ram halveren je framerate nog steeds? Overschat je het nut van het ram nu niet schromelijk?
Tja, meningen verschillen wat betreft geluidskwaliteit, maar ik vind in ieder geval een duidelijk te horen verschil tussen EAX aan of uit. En dan doel ik dus op de kwaliteit in games waarvan één onderdeel heel belangrijk is: positionering.Wat bedoel je met 'vooral' in die zin? Het enige voordeel van een Live 5.1 over een onboard 5.1/7.1 chippie is de uberhaupt aanwezige EAX ondersteuning. Geluidskwaliteit heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
Daar ben ik het dus niet mees eens en dan komen we weer bij het punt over geluidskwaliteit waar iedereen zijn eigen mening over heeft maar in dit geval vind ik de geluidskwaliteit van een Creative kaart beter dan de onboard AC'97 chip die echt hoorbaar minder zuiver is. En inderdaad in games hoef je niet EAX aan proberen te zetten omdat de onboard chip hier geen hardwarematige ondersteuning voor biedt en je spel dus praktisch vastloopt door de CPU overload die dus veel langzamer en minder effectief dan de EMU10K chip van Creative de EAX signalen moet omzetten naar geluid dat uit je speakers komt.Met EAX heb je uberhaupt positionele multichannel audio in games. Anders niet. Die enkele onboard chip die ook aan (maximaal versie 2 trouwens) EAX doet, doet dat ten koste van de cpu (en dus de framerate).
Games buiten beschouwing gelaten is er _nul_ verschil.
Met EAX aan kan de framerate idd wat zaken, maar zeker niet halveren.Nou dat denk ik niet want het enige wat ik verander is in het spel de geluidsinstellingen van hardware (+ EAX) naar software en hierdoor verhoogde mijn Frames per second aanzienlijk, hoewel de kwaliteit achteruit gaat natuurlijk.
PSN: DutchTrickle PVoutput
'Plat' is natuurlijk precies even subjectief als 'mooier' en 'voller' en 'ruimtelijker'. Over smaak valt niet te twisten.Maverick schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:15:
Ja het tast het "originele" geluid aan, maar als je het daarna uitzet merk je meteen hoe "plat" de muziek daarna klinkt
Nee, je merkt hoe slecht de muziek tegenwoordig gemasterd wordt. Ik doe een moord voor een multitrack uitgave van muziek. Zodat ik het beter kan produceren. En geen rekening hoef te houden met half dove, pimpin' liefhebbende 100 +db bassdreun jongeren. Blijf eens af van een multiband compressor!Maverick schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:15:
...
Als ik kijk hoeveel het geluid "verbeterd" (dus niet zuiverder, of meer naar het origineel klinken, maar gewoon mooier, voller en ruimtelijker.) als ik cms3d2 op m'n audigy 2 aanzet. Ja het tast het "originele" geluid aan, maar als je het daarna uitzet merk je meteen hoe "plat" de muziek daarna klinkt....
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 24-08-2005 01:57 ]
Mensen die dit soort termen gebruiken zijn vrijwel altijd mensen die niet weten hoe audio echt hoort te klinken, uitzonderingen daargelaten. Ze zijn gek op effectjes die na een half uur luisteren je oren gaan kwellen met luistermoeheid.Breepee schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:11:
'Plat' is natuurlijk precies even subjectief als 'mooier' en 'voller' en 'ruimtelijker'. Over smaak valt niet te twisten.
Oh sorry, ik ben natuurlijk een onwetende consument, heel fijn dat jij precies weet hoe muziek "hoort" te klinken, maar zal ik jou eens wat vertellen, 99% van de consumenten geeft er geen zak om hoe muziek hoort te klinken, maar wil er naar luisteren zoals hij dat zelf graag heeft.Exirion schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:20:
[...]
Mensen die dit soort termen gebruiken zijn vrijwel altijd mensen die niet weten hoe audio echt hoort te klinken, uitzonderingen daargelaten. Ze zijn gek op effectjes die na een half uur luisteren je oren gaan kwellen met luistermoeheid.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq