bratos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 00:45:
Bedankt Mud Starrr, ik ga es kijken. Ik heb overigens een Fuji S5500. Deze kan max F8 zegt ie.
Maar dan wordt mn diafragma dus klein ( klein gaatje waar licht door kan) en dus de DOF groter? En ISO omhoog = meer ruis?
Ik zal es wat proberen. Oh ja je moet ff je GoT homepage link updaten

Bedankt voor de tip in ieder geval.
Compactcam is meestal F/8 daarom zei ik dat ook

.
Je diafragma opening wordt inderdaad klein, waardoor 'alles' scherp is, maar je licht verliest.
Bij een laag F getal (zoals F2,5) is de diafragma opening groot = meer licht, maar is er relatief weinig scherp (alles kort op/rond de focus afstand).
Je kunt het vergelijken met je ogen.
Als je iets heel kleins probeert te bekijken knijp je vaak je ogen een beetje dicht om het beter te zien. Zo ook met diafragma.
ISO omhoog is lichtsterker, maar idd meer ruis.
Met jou cam zou ik maximaal ISO 200 aanhouden, maar natuurlijk liever 100 of zelfs 50 als de lichomstandigheden goed zijn.
Als je dus ver wil inzoomen zodat je verder van je object af kunt staan + dichterbij kan halen, moet je dus je diafragma dichtgooien.
Daardoor verlies je veel licht, en moet dus bijvoorbeeld je ISO omhoog om de sluitertijd enigsinds kort te houden.
Je zou ook kunnen flitsen, maar dat is vaak minder mooi en daarom hoop je als macrofotograaf op helder weer

.
En thanks voor de homepage link tip, heb website al een paar maanden verhuist, maar ben dat vergeten.
[
Voor 12% gewijzigd door
Mud.Starrr op 25-01-2006 01:42
. Reden: Verduidelijkt ]