This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Deze rups kwam ik vandaag tegen.
't is trouwens een avondrood rups.
[ Voor 16% gewijzigd door Justawitte op 12-08-2005 23:11 ]
Wauw! Erg mooie foto!justawitte schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:02:
[afbeelding]
Deze rups kwam ik vandaag tegen.
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Materiaal: Minolta Dimage Z1 met supermacrolens van Raynox.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Verwijderd
Het is jammer dat de gehele ogen niet scherp zijn, ik heb zelf ook zo'n lens en ik weet hoe klein het scherptebereik dan wordt, heel lastig.... Volgende x iets meer uitzoomen?Mud starrr schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 18:35:
Technisch misschien niet geweldig, maar je kunt de facetten van zijn ogen wel heel mooi zien.
[afbeelding]
Materiaal: Minolta Dimage Z1 met supermacrolens van Raynox.
Heb je veel licht nodig in dit soort situaties?
Maar zoals ik zei "hij is technisch misschien niet geweldig, maar je kunt de facetten van zijn ogen wel heel mooi zien."
Hier is nog een oude foto van me die technisch een stuk beter is (ook kop van libelle).
http://murk.filternet.nl/macrofoto/Macro/macro1.JPG
Veel licht nodig? nou het valt me eigenlijk mee, maar soms is een indirecte flits een must.
Zoals vandaag met dat regenachtige weer.
En hier zie je het kleine scherptebereik goed.
Op maximale zoom is het heel klein, en dan met het hoogst mogelijke F-getal is het nog niet veel.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Verwijderd
Oke je kan de facetten van de ogen in foto 1 inderdaat goed zien.Mud starrr schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 01:19:
Ik heb ook een foto waar hij meer uitgezoomd is en die is inderdaad technisch beter.
Maar zoals ik zei "hij is technisch misschien niet geweldig, maar je kunt de facetten van zijn ogen wel heel mooi zien."
Hier is nog een oude foto van me die technisch een stuk beter is (ook kop van libelle).
http://murk.filternet.nl/macrofoto/Macro/macro1.JPG
Veel licht nodig? nou het valt me eigenlijk mee, maar soms is een indirecte flits een must.
Zoals vandaag met dat regenachtige weer.
En hier zie je het kleine scherptebereik goed.
Op maximale zoom is het heel klein, en dan met het hoogst mogelijke F-getal is het nog niet veel.
[afbeelding]
Foto 2 de kop van de libelle is stukken beter, mede door het grotere scherptebereik. Leuke foto goed geslaagd.
Foto 3 Geeft een goed beeld van het minime scherptbereik bij volledig zoom van de camera in combinatie met deze lens.
Omdat ik zelf alle foto's uit de hand schiet en met deze lens zo dicht op het onderwerp moet kruipen heb ik vaak te maken met lichtgebrek. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het kleine diafragama wat je moet kiezen voor nog enigzins scherptebereik over te houden. Daardoor is inflitsen vaak van toepassing met 'minder mooi weer'.
Zelf beschik ik over een Hp 945 ( hopelijk brengt Hp eens een firmware update uit ) Verder een goede camera hoor altijd goede plaatjes maar langzaam... Geruchten melden dat er veel dezelfde onderdelen als fuji gebruikt zijn. oa 602 z en s7000. modellen.
Inflitsen werkt soms bij mij geen eens omdat ik buiten het breik van de flitser zit ( te dicht ) waardoor er donkere vlekken in de foto ontstaan. hoe is jou ervaring hiermee? in combinatie met jouw cam dan natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 23:25 ]
Ongeveer hetzelfde, als er weinig licht is dan moet ik ook flitsen.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:22:
[...]
Oke je kan de facetten van de ogen in foto 1 inderdaat goed zien.
Foto 2 de kop van de libelle is stukken beter, mede door het grotere scherptebereik. Leuke foto goed geslaagd.
Foto 3 Geeft een goed beeld van het minime scherptbereik bij volledig zoom van de camera in combinatie met deze lens.
Omdat ik zelf alle foto's uit de hand schiet en met deze lens zo dicht op het onderwerp moet kruipen heb ik vaak te maken met lichtgebrek. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het kleine diafragama wat je moet kiezen voor nog enigzins scherptebereik over te houden. Daardoor is inflitsen vaak van toepassing met 'minder mooi weer'.
Zelf beschik ik over een Hp 945 ( hopelijk brengt Hp eens een firmware update uit ) Verder een goede camera hoor altijd goede plaatjes maar langzaam... Geruchten melden dat er veel dezelfde onderdelen als fuji gebruikt zijn. oa 602 z en s7000. modellen.bied perspectief...
Inflitsen werkt soms bij mij geen eens omdat ik buiten het breik van de flitser zit ( te dicht ) waardoor er donkere vlekken in de foto ontstaan. hoe is jou ervaring hiermee? in combinatie met jouw cam dan natuurlijk
En het flitsen geeft inderdaad soms onderin beeld donkere vlekken, maar ik heb daar maar zelden last van (misschien omdat mijn flitser vrij hoog op de camera staat). Alleen last als ik echt heel dichtbij zit.
Het is niet een super geweldige macrolens, maar met de nodige ervaring kun je er hele leuke foto's mee schieten.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
De witte mouw van zijn fleecetrui zorgt samen met het grijze shirt van een bemoeizuchtig Duits jochie op de achtergrond voor een aardig decor:
Verwijderd
Nee ik zou het niet weten....ik weet ook niet hoe je dat kunt meten oid...Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 01:30:
@mud-starr: ik ben ook van plan om supermacro lens te kopen van raynox voor mn Z2. Ik heb PLP-Z10 al, dus ik kan gewoon close-up voorzet-lens kopen. Misschien weet je hoeveel + bereik DCR-250 heeft ipv x bereik?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Manufacturer Camera/ Suitable Adapter/Lens Holder Image Size /Distance to the object MagnificationMud starrr schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 02:21:
[...]
Nee ik zou het niet weten....ik weet ook niet hoe je dat kunt meten oid...
DiMAGE Z2/Z1/ RT5245MD/ 12 x 9mm/ 120mm /4.0X
Staat gewoon in de lijst van Raynox. klik
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 05:31:
[...]
Manufacturer Camera/ Suitable Adapter/Lens Holder Image Size /Distance to the object Magnification
DiMAGE Z2/Z1/ RT5245MD/ 12 x 9mm/ 120mm /4.0X
Staat gewoon in de lijst van Raynox. klik
Maar hij wou het aantal + weten in plaats van aantal X.
En dat zie ik er niet bijstaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 21-08-2005 12:01 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
De foto's: http://users.skynet.be/fotoopa/beestjes/beestjes_page1.htm
Zijn camera met hulpstukken: http://users.skynet.be/fotoopa/laser_module1_E.htm
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

2

3

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Dimage Z1 met Raynox Supermacro lens.
Edit: IMG code aangepast.
Die 2e van Montana is wel stoer stouwens...die houding
[ Voor 35% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-08-2005 14:59 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ja, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Maar ik ben zeer tevreden over deze foto's (vooral de 1e toch wel)semicon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:59:
.....de 2e heeft net zon rare invals hoek, dat ze ppoot voor de kop zit....
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 20:42 ]
het spijt me zeer? maar ik zie geen wespVerwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:05:
een macro van een wesp met een vliegende wesp er boven..
[afbeelding]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
jawelVerwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:46:
k heb er een link van gemaakt .. werkt die wel?
een wesp ziet er zo uit:

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Bei...
Maar grappig, dat zag ik vandaag ook. Maar kreeg het niet goed op de foto.
Toen kwam die foto even terug eruit...
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Dan vind ik het een heel geslaagde foto...bij mij waren ze te schuw..vlogen de hele tijd weg.Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:30:
ik heb een simpel compact cameraatje.. maar ik had gewoon scherpgesteld op de onderste wesp.. en toen de lens naar bovenste wesp gericht
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd

Die kikker is wel erg stoerVerwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:08:
Pas gemaakt in Gambia:
<klik>
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit was op lowlands voor de caravan.

Dit was vanmiddag, ik zag opeens een gigantische naaktslak toen ik op de fiets wilde stappen om naar de winkel te gaan. Dus ik heb deze maar direct op de foto gezet.

Deze is al van een poosje terug, de spin had bij ons voor het raam (aan de buitenkant) een web gemaakt. En met de zon die er vanachter op scheen vond ik het wel een mooi plaatje.

Op vakantie gooide een vriend van mij zijn sigaret weg en deze bleef rechtop in het gras staan.
Allemaal geschoten met een Canon A510.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

[ Voor 255% gewijzigd door Wootism op 31-08-2005 19:00 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 10:20 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd

Mijn eerste macro. Ik baal dat de autofocus het bloemblaadje pakte. En dat beesie bleef niet stilzitten

In de tuin gemaakt met een KM A2.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Een hagedis of een salamander,Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:19:
Wootism: wat is dat voor beest op foto 4 en 5?
weet nog steets het verschil niet precies
(staat trouwens in de link als je op de foto klikt)
[ Voor 10% gewijzigd door Wootism op 31-08-2005 19:02 ]
god deze zouden zo in een folder van rolex kunnen (mooi horloge btw, veel beter dan die goude rolex gevallenAbbadon schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 19:13:
Vorige week heb ik een Micro Nikkor 60 gekocht en was gisteren even met m'n horloge aan het spelen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vond ze best wel aardig gelukt al zeg ik 't zelf. Anyway, laatst ook eens insecten proberen te doen, maar dat viel me vies tegen; takken/bladeren waar ze op zitten bewegen veel en zelf zitten ze ook niet echt stil
Mijn foto's net op de vorige pagina zijn met een close up +4 gemaakt, bijna alle macro opnamen doe ik met hulp van een close upVerwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:39:
Iemand hier met Close-up filters??? Zo ja, please voorbeelden opsturen van met en zonder (ik ga misschien ook clse-up filters kopen)
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Er is vast iemand hier die dat wel kan.Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:34:
okee, dank je, hoeveel keer wordt de foto vergroot met je +4 lens?
Verwijderd
Tja, dat is een beetje spelen met je auto focus, om iets scherpere foto's moet je soms iets groterVerwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:24:
@Montana, ik heb +3 en +4 Close-up binnen, alleen snap ik niet hoe het werkt. Ik krijg wespen niet scherp op foto's.
afstand nemen dan eerst van b.v. 10 naar 15 cm. Zet het toestel op de P stand met macro opname
en dan alleen 1 lensje met iso iets van tussen de 100 / 200. Ik ken je camera niet maar als de auto focus werkt zul je dat toch zien in het display of anders en piepje horen ? ( En als het kan focus op 1 punt instellen)
Verwijderd
Je hebt bijna dezelfde camera als ik heb.Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:06:
Ja, ik krijg witte ronde stip op mn lcd schermpje, scherpstelling gelukt maar foto's wazig of bewegingsonscherpte.
Je probleem lijkt op te weinig licht, al met flitser geprobeerd?
Ik moet eigenlijk altijd met zonnig weer werken om zonder flitser te kunnen werken. (bij macro's dan).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
zelf denk ik echter dat dit een reply moet wezen en niet een nieuw topic
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Klopt, was ook niet de bedoeling (had onder Macro moeten hangen), heb het zelf al gerapporteerd...Magic schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:17:
zelf denk ik echter dat dit een reply moet wezen en niet een nieuw topic

Verwijderd
Die is zeker wel netjes. Maar een flinke crop neem ik aan? Of heb je heel erge compressie gebruikt?
Verwijderd

Dieren met rust laten he!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 00:50 ]

Gisteren in de achtertuin gemaakt (deze en nog 15 andere foto's van die hommel). Beestje zat onder het stuifmeel
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Verwijderd
Vlindertje van post boven mij (supermooie foto trouwens!) is ook bij mij op bezoek gekomen..

Nog altijd met de Olympus C-750
Verwijderd

Konica Minolta Dimage Z5, zo uit de camera gerold.
Supermacro
[ Voor 40% gewijzigd door Deathchant op 08-09-2005 00:44 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd

Dan doe ik zelf ook maar even mee:

*klik voor 1024xnogwattes*
Vanmiddag in de tuin gemaakt, ik vond em wel vrij aardig gelukt. Gemaakt met de 105mm micro nikkor met close up filter en uit het handje geschoten, vandaar dat er nogal redelijk wat dof in zit, sorry alvast
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Ik heb nog geen echte macrolens
[ Voor 23% gewijzigd door zomertje op 10-09-2005 18:15 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!
Dat zijn dan hele mooie foto's! Waat je zeker dat je een extra macro lens wilt? Dan plet je met je toestel je insect?zomertje schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:02:
...
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb nog geen echte macrolens
Ik heb ook een camera
fuji s5500 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb ook nog geen macro lens, ik wilde gaan voor de raynox DCR 250 (?).
Graag wilde ik even de situatie misbruiken om wat vragen te stellen. Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten over DOF.
Als je een klein F getal hebt, zeg 2,8 , dan heb je veel licht op je lens, en dus een kleinere DOF ( kleiner gebied waarbinnen het scherp is). Als je inzoomt op het object dan wordt je DOF kleiner?
Eerst dacht ik dat het andersom was ( F8 geeft kleiner DOF gebied) maar ff wat tests gedaan en ja

En als je zo'n macrolens er op hebt zitten, hoe ver zit je dan van je object af?
Blijft je beest wel zitten? Zoom je dan in of niet?
Sorry voor de noobvragen, kom er niet echt uit.
[ Voor 3% gewijzigd door bratos op 11-09-2005 00:33 ]
eerst kijken dan zeiken
Verwijderd
Mooie foto, zeker voor eentje zo uit de hand geschoten!!WhizzCat schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:41:
Pfftt, te goed allemaal gewoonHulde aan alle macro'ers, echt te leuk om al deze foto's zo te zien
Dan doe ik zelf ook maar even mee:
Vanmiddag in de tuin gemaakt, ik vond em wel vrij aardig gelukt. Gemaakt met de 105mm micro nikkor met close up filter en uit het handje geschoten, vandaar dat er nogal redelijk wat dof in zit, sorry alvast
Waarom verontschuldig je je voor de redelijke scherptediepte? (dof)
Verderweg met je camera zorgt ervoor dat je meer moet zoomen, dat is het enige voor/nadeel.bratos schreef op zondag 11 september 2005 @ 00:31:
[...]
Dat zijn dan hele mooie foto's! Waat je zeker dat je een extra macro lens wilt? Dan plet je met je toestel je insect?
Ik heb ook een camera. Sinds 2 weken heb ik de Fuji s5500, en omg wat een mogelijkheden! Ik ben nog maar net aan het klimmen op de leercurve, maar ik wilde alvast wat laten zien. Ik snap niet waarom deze zo wazig zijn, maar ik kan niet dichtbij genoeg komen lijkt wel.
fuji s5500 [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik heb ook nog geen macro lens, ik wilde gaan voor de raynox DCR 250 (?).
Graag wilde ik even de situatie misbruiken om wat vragen te stellen. Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten over DOF.
Als je een klein F getal hebt, zeg 2,8 , dan heb je veel licht op je lens, en dus een kleinere DOF ( kleiner gebied waarbinnen het scherp is). Als je inzoomt op het object dan wordt je DOF kleiner?En als je dan verderweg gaat zitten met je camera?
Eerst dacht ik dat het andersom was ( F8 geeft kleiner DOF gebied) maar ff wat tests gedaan en jafout dus.
En als je zo'n macrolens er op hebt zitten, hoe ver zit je dan van je object af?
Blijft je beest wel zitten? Zoom je dan in of niet?
Sorry voor de noobvragen, kom er niet echt uit.
Voor de rest klopt het helemaal.
De raynox DCR-250 zorgt er bij mij voor dat ik verder van het object kan blijven wat voor mij een groot voordeel is. Ik zoom altijd wel een beetje in.
Hier nog een voorbeeld van die lens, en dan flink ingezoomd.
(zie ook andere foto's in het topic van mij, Ik gebruik altijd deze lens bij macro's).
[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 11-09-2005 07:07 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Graag wil ik nog iets voorleggen. Onlangs heb ik ook deze voorzetlenzen/macrofilters geleend.

Dan kan ik veel dichterbij zoomen dan zonder. Maar om een of andere reden wordt het object dan niet scherp. Kan het zijn dat ze niet voor mijn camera bedoeld zijn? Ik heb alle mogelijke standen en insstellingen geprobeerd, maar ik ben niet zo tevreden met het resultaat. Hier zijn een paar voorbeelden. alle zijn op de zelfde settings genomen.
zonder voorzetlenzen, minimale zoom, afstand 10 cm

zonder voorzetlenzen, max zoom,afstand 1,1 meter

foto met lenzen , minimale zoom, afstand 4 cm

foto met voorzetlenzen, max zoom. 40 cm afstand

100% crop van startknop van mn tft, met voorzet lenzen, max zoom.

Waarom wordt het resultaat beinvloed door de zoom? De camera piept gewoon dat ie gefocust heeft, maar stiekem niet?
Ik neem aan dat de Raynox wel scherp beeld geeft, volgens de voorbeelden hier en daar.
Of doe ik iets fout?
Zijn btw jouw foto's geresized of crops?
Ik ga ff heel dit topic doorspitten.
[ Voor 4% gewijzigd door bratos op 11-09-2005 17:22 ]
eerst kijken dan zeiken
Ik heb geen ervaring met macrofilters, dan moet je bij Montana zijn.bratos schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:11:
Bedankt Mud Starrr voor je bevestiging.
...lang verhaal...
Zijn btw jouw foto's geresized of crops?
Verder zijn mijn foto's geresized, ik bewerk ze eigenlijk zelden.
Edit: kijk ook eens op mijn site, dat zijn allemaal wat oudere foto's van me (moet eens updaten
Sommige foto's zijn echter met een andere camera zonder extra lensen gemaakt.
[ Voor 64% gewijzigd door Mud.Starrr op 11-09-2005 18:15 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Mijn eerste macrofoto ooit, gemaakt met de 60mm macrolens van Abbadon
[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 11-09-2005 19:36 ]
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Die ja. Ik heb verder niet veel pics eerlijk gezegd omdat het wat te donker was. Alleen nog een keer Carin's scherm en stukje muis (met gratis stofSilent Thunder schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:35:
De Nikon 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor? Zo ja: heeft 1 van jullie/allebei nog meer pics ervan? Wil dat objectief ook ooit gaan halen. als ik weer es geld heb...

Je zou Abbadon eens moeten prikken voor meer foto's, aangezien het zijn lens is
Op dSLR is het denk ik een betere portretlens. een 90/105 wordt al gauw te lang in een kleine studio. Ik zelf vind overigens de 105 wel een ideale lens, ook als mid range tele. Een ontzettend prettig bereik en natuurlijk loei en loei scherp. Dat zal met de 60 wel niet anders zijn en die is allicht een tikje goedkoper, jawel 380 vs 600 bij broer KonijnSteAlthmAn schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:38:
mag ik jullie beweegredenen weten van een 60mm macro-objectief tegenover een langere zoals de 90/105mm's?
De af is wat sluggish op mijn 105, maar voor de rest super
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
ik lees vaak dat macrolenzen TE scherp zijn voor portretten, al snap ik dat niet want dat kan je toch zo fixen met blur in PS?WhizzCat schreef op maandag 12 september 2005 @ 06:47:
[...]
Op dSLR is het denk ik een betere portretlens. een 90/105 wordt al gauw te lang in een kleine studio. Ik zelf vind overigens de 105 wel een ideale lens, ook als mid range tele. Een ontzettend prettig bereik en natuurlijk loei en loei scherp. Dat zal met de 60 wel niet anders zijn en die is allicht een tikje goedkoper, jawel 380 vs 600 bij broer Konijn
De af is wat sluggish op mijn 105, maar voor de rest super
ik vind rond de 100mm ook perfect, nouja soms moet ik al vrij dichtbij insecten komen, de autofocus is niet geweldig maar de focus limiter helpt enorm.
Nou ja, té scherp...SteAlthmAn schreef op maandag 12 september 2005 @ 07:09:
[...]
ik lees vaak dat macrolenzen TE scherp zijn voor portretten, al snap ik dat niet want dat kan je toch zo fixen met blur in PS?
ik vind rond de 100mm ook perfect, nouja soms moet ik al vrij dichtbij insecten komen, de autofocus is niet geweldig maar de focus limiter helpt enorm.
Heb je wel enigzins gelijk aan denk ik want je ziet dus echt _alles_ met zo'n lens
Ik zou idd liever een standaard 50mm ofzo nemen voor portretten. Blur in PS vind ik persoonlijk minder mooi dan in 1x een goed plaatje, want daar gaat het immers om
ja, gaat ietwat offtopic iddWhizzCat schreef op maandag 12 september 2005 @ 07:15:
[...]
Nou ja, té scherp...
Heb je wel enigzins gelijk aan denk ik want je ziet dus echt _alles_ met zo'n lens
Ik zou idd liever een standaard 50mm ofzo nemen voor portretten. Blur in PS vind ik persoonlijk minder mooi dan in 1x een goed plaatje, want daar gaat het immers om, maar we gaan ietwat off topic. Dit is misschien meer iets voor het grote objectieven topic?
een pic om het af te sluiten dan.

Tsjaaa, ik vind dat zó'n enorme flauwekul, een lens die te scherp zou zijn. Dan focus je toch nét verkeerd of je lost het idd op met een blur in PS. Heb je nog veel meer controle over het effect ook!SteAlthmAn schreef op maandag 12 september 2005 @ 07:09:
[...]
ik lees vaak dat macrolenzen TE scherp zijn voor portretten, al snap ik dat niet want dat kan je toch zo fixen met blur in PS?
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
WhizzCat schreef op maandag 12 september 2005 @ 07:15:
[...]
Blur in PS vind ik persoonlijk minder mooi dan in 1x een goed plaatje, want daar gaat het immers om
[...]
dat is maar een mening, want ik vind dat het gaat om het uiteindelijke gevoel wat een mooie plaat bij iemand oproept... techniek staat daar alleen achter (en of je het nou in een keer goed doet of achteraf aanpast... als het resultaat maar het beste is...)
Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl
f22 ingeflitst met de ingebouwde flits van de canon 350d:

What is impossibility but a challenge

Vandaag geschoten. Zonder gekke lenzen.

wat denken jullie ervan ( Behalve het kader)?
eerst kijken dan zeiken
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Dit topic is gesloten.