30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
De 2e keer ben ik geslaagd, al schrok ik me wel rot toen ik op een invoegstrook (Ring Amsterdam) door een grote plas heenreed met 80km/h; de auto werd een beetje naar rechts getrokken. De examinator pakte meteen het stuur vast en zei dat er niets aan de hand was en dat ik gewoon door moest gaan en me niet druk moest gaan maken. Zo gezegd, zo gedaan. Na 20 minuutjes rijden weer terug richting het CBR in Amsterdam-West en bij de laatste rotonde werd ik in de war gebracht door een lesauto. De lesauto had z'n knipperlicht al aan om af te slaan, maar deed dat niet, waaroor de examinator toch maar even lichtjes de rem intrapte. Verder gewoon doorgereden naar 't CBR, auto ingeparkeerd en 'k kreeg te horen dat ik geslaagd was met als opmerking dat ik wel goed moet opletten of zo'n auto nou wel of niet gaat afslaan.
De rijschool waar ik zat, zit ook in Amsterdam-West ('k woon zelf in Noord trouwens) en bestaat volgens mij uit 3 à 4 man. Hierdoor heb ik de gehele 18 lessen dezelfde persoon gehad.
Ik ben het er mee eens dat het voor een deel aan de examinator ligt. In mijn geval was het niet zo bij de eerste keer, maar van verscheidene instructeurs heb ik gehoord dat de slagingspercentage bepaalde examinatoren hier lager ligt dan het gemiddelde hier.
Al met al heb ik een paar tips voor zij die nog moeten afrijden:
- [list][b]Heb je problemen met kijkgedrag? (kijk je te weinig volgens je examinator?)[/b]
- Ga in de auto zitten, stel de spiegels af en verschuif de spiegels daarna een klein stukje zodat je jezelf verplicht om je hoofd goed te draaien als je in de spiegel moet/wil kijken.
- Kijk overal, kijk alle straatjes en paden in zelfs de straten en paden aan de linkerkant. De straten en paden aan de linkerkant kunnen iets vluchtiger dan de rechterkant, maar kijk wel.
- Gebruik letterlijk je hele hoofd om te kijken.
- [/list] [list][b]Diverse andere tips[/b]
- Let op je snelheid.
- Rij het maximum waar je dat KAN en niet altijd waar je dat MAG rijden.
- Zorg dat je bij rotondes sowieso bij het verlaten altijd over je rechterschouder kijkt.
- Hou die verdomde fietsers goed in de gaten. 'k Ben zelf ook een irritante fietser, maar sinds 'k begonnen was met m'n rijbewijs ben ik dat gedrag toch goed gaan minderen
- /me jezelf, probeer niet speciaal netjes te rijden. Rij zoals je ook gereden hebt tijdens je lessen. Probeer een babbeltje te maken als JIJ daar zin in hebt en als je merkt dat de examinator door ook zin in heeft. Dat kan ontspannend werken als je nerveus bent.
- [/list]
Een tip van m'n instructeur: Als je je instructeur mee wil tijdens het examen, dan kan het wel eens zo zijn dat de examinator zich daardoor beledigd voelt en je harder aanpakt. Natuurlijk is dit lang niet in alle gevallen zo, maar als je denkt dat je je ook zonder je instructeur op je gemak voelt, doe het dan zonder je instructeur
[ Voor 7% gewijzigd door TRON op 06-12-2005 15:53 ]
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Wanneer slaag je? Als de examinator zich veilig voelt in de auto!
Dit wordt bepaald aan de hand van je weggedrag, rij je veilig en verantwoord.
Maar ook de zekerheid die jij uitstraalt. Zit je doodstil voor je uit te kijken en kom je onzeker over dan is de kans van slagen nihil.

Knoop een lekker gesprek aan, zorg ervoor dat de instructeur zich prettig voelt, zorg er natuurlijk voor dat dit niet ten koste van je weggedrag gaat
0110101001111010
Doordat je het 1x doet terwijl je niet bezig bent met rijden etc, heb je alle tijd om rustig om je heen te kijken. Zeker als je het 's avonds doet. Vervolgens is het makkelijker om dat vast te houden terwijl je rijdt
Dat auto wisselen heb ik ook meerdere keren gehad, totaal nu 4 auto's gereden, 2 'oude' audi A3 en 2x een nieuwe. Ik heb zelfs de les voor het 2e examen moeten wisselen van auto. Niet dat dat echt een ramp was, die nieuwen rijden toch een stuk fijner dan die ouden.MrSleeves schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:51:
Ik vond twee instructeurs erg prettig en ben ook in één keer geslaagd. Een andere instructeur kijkt toch weer met een frisse blik naar je rijstijl en kan er dan bepaalde "foutjes" uithalen.
Overigens ben ik ook nog op 2/3e van de rijlessen van auto gewisseld (er kwam een nieuwe).
Maar wat jij beschrijft, is een redelijk rommeltje. Ik kende beide instructeurs goed uiteindelijk.
Nou fijn is dit zeg...ik zit bij Rijbewijsconcurrent.
En krijg een fijne cd mee met de theorie, proefexamens enz. Dus die installeer ik op mijn pc.
En wie leest nou de voorwaarden? Ikke niet i.i.g.
En nu heb ik een nieuwe pc en wil mijn cd daarop installeren maar dat ging elke keer niet. Dacht dat het lag aan geen Windows XP Service pack 2 hebben, maar die heb ik inmiddels. En het lukte nog steeds niet.
Dus ik toch maar de voorwaarden gelezen en wat blijkt? Je kunt de cd maar op één computer installeren!
Nou daar ben ik mooi klaar mee!
Voor de rest ben ik zeer tevreden over Rijbewijsconcurrent. Heb pasgeleden zelfs half uurtje gratis gekregen omdat mijn leraar half uur te laat was, door een foutje van hem. Hij kon me geen uur geven, omdat hij ook hierna weer ergens anders moest zijn.
Ik heb een pakket met 36 rijlessen, gratis tussentijdse toets en gratis examen. Als mijn leraar zegt dat ik bij de 30 lessen klaar ben om examen te doen, dan krijg ik het geld van de 6 overige lessen terug.
Alleen die cd is een minpuntje.
Samsung Galaxy Note 3
Ik heb aan mijn leraar het volgende gevraagd: Is het altijd zo dat als je een ingreep krijgt van de examinator, dat je gezakt bent?sjroorda schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:20:
[edit]
En over de stelling ingreep = zakken: hier ben ik het mee eens, maar de gevolgtrekking ('als je in het echte leven zoiets doet is het gelijk een stuk erger') is niet (altijd) juist: als je op je examen een auto van rechts geen voorrang geeft, krijg je een rem-ingreep, als je dat in het 'echte leven' doet krijg je een vinger en een toeter van de auto van rechts (als het al tegenzit). Als je je rijbewijs hebt, kan je je fouten corrigeren, op je examen niet.
Hij antwoordde: Nee, dat is niet zo. Als jij netjes voorrang pakt op een fietser van links (waar je dus ook voorrang van moet krijgen), en die fietser rijd gewoon door, waardoor de examinator moet ingrijpen. Dan ben je niet gezakt.
En das ook wel logisch, want je kan er toch niks aan doen, dat er nog steed oerdomme kinderen zijn die denken: Ik rij gewoon door, die auto geeft me wel voorrang (tja, een L-teken hè).
[ Voor 2% gewijzigd door Sterretje6 op 07-12-2005 18:35 . Reden: Paar foutjes verbeterd ]
Samsung Galaxy Note 3
Ben het geheel met je eens over dat je niet hoeft te zakken op elke ingreep... Maar van de andere kant, het is toch wel fijn als jij een beetje de fouten van anderen op kan vangen. Het zou toch vervelend zijn als je dat helemaal niet kunt, en je dalijk, als je zelf je rijbewijs hebt, de eerste de beste fietser die niet oplet tegen je bumper aan hebt zitten...Sterretje6 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 18:33:
[...]
Ik heb aan mijn leraar het volgende gevraagd: Is het altijd zo dat als je een ingreep krijgt van de examinator, dat je gezakt bent?
Hij antwoordde: Nee, dat is niet zo. Als jij netjes voorrang pakt op een fietser van links (waar je dus ook voorrang van moet krijgen), en die fietser rijd gewoon door, waardoor de examinator moet ingrijpen. Dan ben je niet gezakt.
En das ook wel logisch, want je kan er toch niks aan doen, dat er nog steed oerdomme kinderen zijn die denken: Ik rij gewoon door, die auto geeft me wel voorrang (tja, een L-teken hè).
9 lessen en 1 examen voor B en 3 lessen + 1 examen voor E.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
in 1x geslaagd
1 fout
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Gefeliciteerd!Duinkonijn schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:05:
vanochtend voor het eerst theorie examen gedaan.
in 1x geslaagd![]()
1 fout![]()
Hier 0 fouten al een hele tijd gelden.
Maar ik vroeg me opeens af, zou er een verband zijn tussen de score op je theorie en praktijk? In mijn ogen is het allebij een beetje logisch nadenken.
[ Voor 3% gewijzigd door Sosabowski op 08-12-2005 20:53 ]
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
same here, hoorde dat er eentje nu voor de 7e ging.MBV schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:25:
@Duinkonijn: dat kan iedereen die een beetje heeft geleerd. Ik hoorde achter me een verhaal: ja 'k doe dit nou voor de 6e keer"k heb me ingehouden, niet gevraagd of ze misschien ook wel eens had geleerd (langer dan 5 min dus...)
ik heb zelf nog al last van examenvrees. dus ben er wel trots op
mja dat had ik opzich ook wel. sommige kan je terug halen op je natuurkunde e.d.IorGie schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:52:
[...]
Gefeliciteerd!
Hier 0 fouten al een hele tijd gelden.
Maar ik vroeg me opeens af, zou er een verband zijn tussen de score op je theorie en praktijk? In mijn ogen is het allebij een beetje logisch nadenken.
maar ik heb zelf (nogsteeds
lengte van bussen e.d.
[ Voor 38% gewijzigd door Duinkonijn op 08-12-2005 20:57 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
't heeft er geen hol mee te maken.IorGie schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:52:
Zelf had ik geen zin om te leren, de avond ervoor 600 opgaves gemaakt in 3 uur en vervolgens met 6 fout geslaagd. Is 6fout veel? Nee, hetgene wat er vooral gevraagd wordt is puur theoretisch en puur denkwerk. In beide had ik geen zin op het moment van leren, omdat het nutteloos was voor mij (grotendeels).
Wat deed ik fout? ach, beetje vanalles.
Hoe hard mag je hier "Bullshitcity" Ik dacht 100 destijds.
Welk kleur lampje brand als je met groot licht rijd. Ik dacht groen ofzo. 2 weken later mocht ik een keer in het donker rijden en wist ik het.
Ben ik slecht? Nee, 2 lessen later wist ik alles precies. Theorie is imho alleen om wat basiskennis op te doen, in combinatie met een voorselectie. Rij wat rond met iemand naast je en je kent de regels snel genoeg. En is er iemand die nog weet hoe ver de lading uit mag steken bij een aanhanger naar achter zonder dat je er iets aan moet knopen, en dan iemand die niet dagelijks met een aanhanger rijd of afgelopen 2 weken zijn theorie heeft gedaan?
Nee, gewoon zorgen dat mensen het ooit hebben moeten leren, dat ze het bij onzekerheid op kunnen zoeken en er geen onzingeblaat bij de politie met bonnenboekjes komen.
80% van de theorievragen zijn logica. 10% opzoekwerk en 10% onzin. Mensen die dus 10+ fout hebben mogen niet in een auto wmb, ze kunnen of niet denken, niet leren of willen geen tijd besteden om leren om te gaan met zo'n moordwapen. De rest, ach, die kunnen meestal prima rijden maar weten niet alles maar meestal wel voldoende.
Verder: ik had 6 fout, 2e keer geslaagd. Sommige vrienden 0 fout, en na 60 lessen ook de 1e keer gezakt. Mijn zus 0 fout, 3e keer pas geslaagd. Theorie zegt helemaal niks, 't is gewoon een kleine voorselectie die sommige niet serieus nemen.
GefeliDuinkonijn schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:05:
vanochtend voor het eerst theorie examen gedaan.
in 1x geslaagd![]()
1 fout![]()
* Tsuru
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
0110101001111010
In 1x gehaald, zoals het hoort
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Ik ben een nogal klein meisje en moet dus de stoel op zijn verst naar voren hebben staan. En ook hoger dan menig ander persoon. Dit resulteert in het volgende: Ik kan nu niet goed meer over mijn rechterschouder kijken naar de dode hoek. Want...daar zit de hoofdsteun van mijn leraar! Precies in het midden van het raampje. Naar beneden doen helpt niet, omhoog doen ook niet.
Zei mijn leraar dat ik dan maar in het voorste rechter-raampje moet kijken, maar of ik daar de dode hoek goed kan zien...
Ik heb dat dus aangeven. Zegt ie (een beetje stom lachend): "Tja ik kan er niet veel aan doen, ik kan niet echt verder naar voren of naar achteren."
Ja nou! Alsof ik er wél wat aan kan doen dat ik zo klein ben, en nu dus nauwelijks écht de dode hoek kan zien! Wat dus resulteert in de kans dat ik bijna iemand aanrij, omdat ik gewoonweg niet goed kan kijken.
Zoiets is weleens gebeurd. Moest rechtsaf slaan, maar had door omstandigheden niet gekeken. Dus mijn leraar grijpt in en ik zie een brommer vlakbij de auto. Maar ik weet zeker dat als ik had gekeken door de rechter voorruit, en door de rechterachterruit, dat ik m niet of nauwelijks had gezien.
Weet iemand een oplossing?
FF offtopic, sorry. Ik zit in ene nu ik dit typ ook met het volgende: Mijn hele toetsenbord is compleet anders geworden. = Dit had het vraagteken moeten zijn en deze ) had juist het omgekeerde haakje moeten zijn. ° Dit had het is~teken moeten zijn. Pls help me ff hiermee, word er gek van. Ik lijk er alleen hier last van te hebben? Komt dat door dat forumupdate, kon er vandaag ff niet opkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sterretje6 op 15-12-2005 19:45 ]
Samsung Galaxy Note 3
En misschien aan je examinator vragen of hij er niet nog een dodehoek-spiegeltje bij wil maken? (net als bij vrachtwagens)
En moet een rijleraar dat ook aanschaffen, als een leerling zoals ik, zulke problemen heeft?
Enne bedankt he! Het werkt weer.
Samsung Galaxy Note 3
Zit nu op 17 lesuur ofzo, vanochtend ttt gehad, bijzondere verrichtingen afgevinkt.
En hoe...Eerst straatje keren in drie. Ik ging niet tot de stoep achteruit dus haalde de bocht niet, ving het soepel en snel op door nog even kort te steken en reed weg. Voelde me al onzekerder worden, vervolgens de weg op. Snelweg invoegen, best druk maar ging goed.
Richting cbr nog even door een buurtje, staat een vrij grote besteldinges op mijn rijstrook. Dus ik rij er rustig naar toe tot ik tussen de bestelbus en de auto naast hem(hij stond dubbel geparkeerd in een soort bochtje) of er verkeer aankomt, binnen buiten naast, knipper uit, naar links. rustig ervoorbij knipper rechts etc.
Bij de bespreken van het rijden haalde hij dit aan omdat hij vond dat ik vlot er langs had kunnen sturen. Ik breng in dat ik het niet kon zien en het voertuig op mijn rijstrook stond dus ik reed er rustig op aan.
Vervolgens nog een tweebaans rotonde, driekwart rond, ging allemaal goed, had de fietser gezien en stopte. Vervolgens keek ik rechts, dode hoek niets. Dus ik trek op, examinator vol op de rem, komt er een mountainbiker aangesjeest met 30 km/u ofzo. Hij vond dat ik niet ver genoeg vooruit had gekeken. Had de mountainbiker nooit kunnen zien aangezien die nog neit eens in beeld was toen ik op de rotonde reed.
Vooruit inparkeren bij het cbr goed dus daarom heeft hij het afgevinkt. Hij vond dat ik in de rit niet ver genoeg vooruit keek en niet besluitvaardig genoeg om de bus heen was gereden. Naja ok....
Verder heb ik 1.5 week geleden mijn theorie gehaald met 3 fout, veel mensen die het voor de 4e, 5e, etc keer hadden gedaan.... Wat duurt dat trouwens lang voordat ze de uitslag komen brengen. Echt 20 minuten in Leusden, ellenlang dus!
Ik vind dat het niet jou probleem is dat je niet zo lang bent en daarom de dode hoek dus niet goed kunt zien vanwege zijn stoel. Als daar een extra spiegel voor nodig is lijkt het mij derhalve redelijk dat die niet door jou betaald hoeft te wordenSterretje6 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:56:
Weet iemand het toevallig van die spiegel?
Maar dat is mijn mening, kan best dat je rijschool er anders over denkt ;
Uiteraard heb ik wel eerder in een auto gereden, maar dit is toch wel spannend, het zijn meteen 4 uren achter elkaar (geen spoedcurcus, maar gewoon 6 uur in de week) beginnend vanaf half 8 (ja ik vond het ook wat vroeg) tot half 12.
Heeft er iemand nog tips of suggesties waar ik een beetje op kan letten voor mijn eerste les?
Het zal allemaal wel voor zich spreken lijkt mij, maar als ze je standaard de eerste les ergens proberen in te laten tuinen, zou het leuk wezen als ik er van wist
Ik heb theorie trouwens gehaald in de eerste keer gehaald dus dat zit hopelijk nog wel onder de knie.
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Verwijderd
En coolyboy, het is je eerste rijles, je instructeur verwacht niets van je dus je kunt alleen maar beter doen
Maar ik heb 15 keer 2uur les (dus 30 lesuren totaal)0, 2x in de week lessen, maar wat ik ervaar (vooral in het begin, zit nu op mijn 10e les) dat ik echt moe was aan het eind van een les. En dat waren maar 2 uren, jij moet 4 uren dus zorg dat je goed gegeten hebt en gedronken hebt van te voren. Helemaal je eerste lessen ben je heel hard bezig, want je bent bezig de auto zelf te laten rijden, je moet jezelf forceren om te kijken, jezelf forceren om op te letten, etc etc.
Neem eventueel wat drinken mee oid want 4uur achter elkaar rijden is best lang. (in 4uur rijden zit je in frankrijk
Succes in ieder geval en veel plezier vooral
Autorijden is echt heuls fijn en leuk wel
Arrows are made to fly, so are aeros.
50 euro al? Omg...jaartje geleden betaalde ik nog 36 per uurCoolyBoy schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 02:19:
Ik betaal 50 harde euro's voor 1 uurtje praktijkles.
Rohof Vriezenveen http://www.rohof.nl/

@CoolyBoy: eerste les gaan ze er inderdaad vanuit dat je niks kan, dus alles is goed (bij wijze van..). Gewoon lekker rijden, en er van genieten hoe veel je al hebt gedaan na die eerste 4 uur
Ik had trouwens gister precies een jaar m'n rijbewijs...denk er pas weer aan nu ik dit topic zie
public void ik()
9 Januari hoop ik er van af te zijn. Niet dat ik de lessen niet leuk vind, integendeel. Maar zelf een rijbewijs hebben is toch beter, nietwaar?
Btw, zo rond mijn examen heb ik ongeveer 36 lessen gehad, schat ik.
Wat screwwie trouwens zegt: na de eerste lessen ben je bekaf, omdat je zo geconcentreerd bezig bent. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat lessen langer dan een uur dan veel zin hebben, na een uur rijden zou ik echt niks meer leren, omdat ik het dan gewoon niet meer opneem.
Nu (na 31 lessen) zou ik er geen enkel probleem mee hebben om uren achter elkaar in de auto te zitten.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Vergis je daar niet in hoor, als je twee uur onderweg bent ben je toch blij als je even pauze mag nemen (ik dan tenminste). Heeft natuurlijk voor een deel ook te maken met de auto waar je in rijdt, drukte op de weg, soort route dat je rijdt enz...maar bij lange stukken af en toe kwartiertje pauze is gen overbodige luxe.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 12:25:
Nu (na 31 lessen) zou ik er geen enkel probleem mee hebben om uren achter elkaar in de auto te zitten.
CoolyBoy, hoe zit dat eigelijk bij zo'n rijles van vier uur, zit daar dan ook een pauze in?
public void ik()
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb iets gehoord van na 2 uur een pauze, maar die moet ik wel gewoon doorbetalen dus een lange pauze zal het niet worden.Daantjuh schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 13:07:
[...]CoolyBoy, hoe zit dat eigelijk bij zo'n rijles van vier uur, zit daar dan ook een pauze in?
Maar als ik het zo lees wordt dat vroeg naar bed, er echt op tijd uit, goed eten en drinken.
Drinken meenemen.
En wat betreft de hoogte van de uurprijs.
Die rijschool heeft de hoogste standaard qua veel dingen, nu zullen jullie denken (terecht) rijles is rijles, maar mijn vader heeft daar ook gezeten en rade me dus aan om daar ook te gaan lessen.
Hij heeft zelf een 'kleine' bijdragen gedaan als financiële hulp in deze al moeilijke tijd *kuch kuch*
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Maar damn 50 euro ? Wel hopen dat je in 1 keer slaagt dan voor dat geld.
Ik heb sinds afgelopen woensdag me rijbewijs gehaald.
Was zenuwachtig to the max gewoon. Dit keer ging me rij instructuer niet mee en misschien was dat maar goed ook, de vorige keer zat hij de hele tijd met zijn hoofd te schudden en in de binnenspiegel naar mij te kijken.
Dit kan misschien een tip zijn voor de mensen die nog moeten afrijden.
Het afrijden zelf ging gewoon echt te relax voor woorden, 8 uur 's ochtends, het was echt niet zo druk als je zou verwachten en ik was echt binnen 15 minuten weer terug op het CBR.
Alleen vind ik de gemeente Den Haag een stel schoften... €43 nog wat betalen om me rijbewijs op te halen...

Ze proberen uit alles een slaatje te slaan.... flikkers... bah
Oeps, het lijkt idd dat ik het voor mezelf vroeg, hoe duur het zou zijn. Maar ik bedoelde het gewoon als: is het misschien te duur, dat m'n rijleraar het niet doet._Ernst_ schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:25:
[...]
Ik vind dat het niet jou probleem is dat je niet zo lang bent en daarom de dode hoek dus niet goed kunt zien vanwege zijn stoel. Als daar een extra spiegel voor nodig is lijkt het mij derhalve redelijk dat die niet door jou betaald hoeft te worden
Maar dat is mijn mening, kan best dat je rijschool er anders over denkt ;
Nou ja ik ga het in ieder geval vragen, want ik wil natuurlijk wel slagen. (Zit pas bij de 10e les.)
Vind nml ook niet dat het mijn probleem is, Colombiaantjes zijn nou eenmaal niet zo groot
Samsung Galaxy Note 3
* Maximus hoopt op rijbewijs morgen
PhD i.o.
geslaagdMaximus schreef op woensdag 21 december 2005 @ 17:22:
Nou ik mag morgen om 9:50 voor mijn rijbewijs gaan, aldus de instructeur kan ik het halen. Maar ik ga nog maar nergens vanuit.
* Maximus hoopt op rijbewijs morgen
PhD i.o.
Ging alles perfect, of was er nog commentaar? Wel lekker precies op tijd voor de vakantie
public void ik()
Dat was zoieso de insteek van mijn instructeur, rijbewijs voor de feestdagen. Maar tot de schrik van de examinator, instructeur en metname mijzelf had hij niet te zeuren of aan te merkenDaantjuh schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:02:
Proficiat![]()
Ging alles perfect, of was er nog commentaar? Wel lekker precies op tijd voor de vakantie
* Maximus goes vroem vroem
PhD i.o.
Vandaag mn tussentijdse toets gehad, alles ging goed behalve dat ik een opmerking kreeg dat ik door 1 bocht wat te snel reed volgens mn examinator(esse, want t was een vrouw
Verder werd me verteld dat ik zou slagen als ik op mijn examen net zo reed als ik vandaag deed
Dus nog 2 weekjes en dan sjees ik (hopelijk) ook rond
Verwijderd
Ik les namelijk altijd 2 uur direct achter elkaar, maar na een uur begint mijn rug pijn te doen (weet niet waarom, alles al geprobeert aan afstellingen, en het zijn zeer luxe lederen stoelen
Duurt allemaal wel ontzettend lang, ben in mei begonnen, maar tussentijds van rijschool verandert. De eerste was wel goed, tenminste, afgezien van het feit dat iedere keer dat ik uit die auto stapte ik me eigenlijk niet goed genoeg voelde om te mogen leven, maarja, dat hou je toch. Die waar ik nu bij zit is in ieder geval stukken beter en heb daar in een paar uur veeeel meer geleert dan bij die andere in maanden.
Ik weet in ieder geval waar mijn zusje naar toe moet
Dus dan ben ik ook behoorlijk afgepeigerd als ik klaar ben
Ik krijg verder geen last van mn rug ofzo alleen soms wat moeie armen, vooral op t laatste stuk op de snelweg als je de hele tijd niets doet met je handen/armen, dus dan ruil ik meestal 10voor2 om voor 10 voor half8
Het is toch niet mijn schuld als zo'n achterlijke idioot niet meer kan remmen en dus op mij botst! En als ik (volgens hem) door rood moet rijden, heb ik toch juist meer kans op een ongeluk? Hij zei nml het volgende: mijn leven is me liever dan een rood stoplicht.
Zo dit wilde ik ff kwijt
Samsung Galaxy Note 3
Zal ik je nu een leuk verhaaltje vertellenSterretje6 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:14:
Sorry hoor, maar ik vind het echt onzin, dat ik in mijn achteruitkijk spiegel moet kijken om te zien of ik wel kan remmen (???). En hij zegt nog doodleuk dat als ik zie dat ik niet kan remmen (bijv iemand die zo dom(!) is om wat andere dingetjes te gaan doen), dat ik maar gewoon door rood moet rijden! En dus een bekeuring riskeer. Nou sorry hoor, maar daar ben ik het dus totaal niet mee eens.![]()
Het is toch niet mijn schuld als zo'n achterlijke idioot niet meer kan remmen en dus op mij botst! En als ik (volgens hem) door rood moet rijden, heb ik toch juist meer kans op een ongeluk? Hij zei nml het volgende: mijn leven is me liever dan een rood stoplicht.
Zo dit wilde ik ff kwijt, is me gelukkig niet gebeurd hoor, maar vind het gewoon dikke onzin.
Bestuurder van voorste auto een whip-lash en de bestuurder van die aankomende auto een week int ziekenhuis vanwege hoofdwonden. Had mijn oom niet in zijn achteruit kijk spiegel gezeten had hij de ellende gehad...
Maar als ik moet kiezen of ik bij iemand anders achterop klap of dat iemand anders bij mij achterop klapt dan kies ik toch voor t eerste denk ik
Maar ik denk dat ze gewoon iets bedoelen van dat je als je eventueel niet zou kunnen remmen dat je dan kunt uitwijken ofzo?
Geen idee, rij-instructeurs zijn rare mensen.
De examinator die ik bij mn TTT had was ook lekker scherp, ze zei dat ik zoveel op mn pasfoto leek...
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Kijk eens naar de lendensteun, die is vaak het belangrijkste bij rugklachten. Zit vaak halverwege de leuning, en maakt bij sommige auto's een wereld van verschilVerwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:00:
[knip]
Ik les namelijk altijd 2 uur direct achter elkaar, maar na een uur begint mijn rug pijn te doen (weet niet waarom, alles al geprobeert aan afstellingen, en het zijn zeer luxe lederen stoelen) en na anderhalf uur ben ik behoorlijk uitgeput, waardoor het het laatste half uur erg moeilijk word om je concentratie
erbij te houden, precies wat de bedoeling is van de rij instructeur.
[knip]
Ik ben het ook met je rijinstructeur oneens: als je dat niet weet vóórdat je de beslissing remmen óf ontwijken moet maken waar die auto achter je mee bezig is, ben je al veel te laat. Je moet dat ten alle tijde weten, wat erg lastig is om tijdens rijlessen te lerenSterretje6 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:14:
Sorry hoor, maar ik vind het echt onzin, dat ik in mijn achteruitkijk spiegel moet kijken om te zien of ik wel kan remmen (???). En hij zegt nog doodleuk dat als ik zie dat ik niet kan remmen (bijv iemand die zo dom(!) is om wat andere dingetjes te gaan doen), dat ik maar gewoon door rood moet rijden! En dus een bekeuring riskeer. Nou sorry hoor, maar daar ben ik het dus totaal niet mee eens.![]()
[blabla]
Het is altijd verstandig om te kijken of degene achter je ook remt: als diegene niet remt, kan jij toeteren om aandacht te trekken, ontwijken, of harder remmen om te voorkomen dat je geplet wordt tussen een rij auto's en een vrachtwagen o.i.d. Kan erg makkelijk zijn om in leven te blijven
En het vreemde was, het ging zo fokking lekker. Geen enkele kijkfout volgens die man, geen voorrangsfouten, niemand geschept etc.
Maar....ik reed te netjes.
Ik reed toch overal de max snelheid, maar ik remde ook af als ik rechtsaf moest slaan op een voorrangskruizing. Nja, ik weet niet...ik ga niet met 50 door zo'n bocht en ik kijk altijd even uit of er geen halve zolen met 80 daar van links komen.
Enfin....even uitrazen op Rammstein voor een uurtje en dan weer over op de orde van de dag.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ga niet het uur voor je examen nog lessen. Hierdoor rij je inclusief je examen 2 uur achterelkaar. De ervaren rijders weten dat je het 2e uur wat minder gefocussed ben dan het eerste uur.
Ik moest 's middags afrijden en had 's ochtends nog een uurtje les genomen en 's middag weer een uurtje afgereden. Ging uitstekend.
wijze woorden
Hoe langer ik rij, hoe relaxter ik word. En trouwens, het examen duurt maar 20 minuten. (ik heb mijn bijzondere verrichtingen al gehaald op de TTT)
Die vangrail in de bocht ietsje verderop als je richting Capelle gaat kan ook aardig dichtbij lijkenMBV schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:47:
@screwwie: vrouwen zijn altijd wat gevoeliger voor bochten, én voor dingen die dichtbij zijn: "MBV pas OP voor die SLAGBOOM *bibber* " hoor ik nog wel eens van mijn moeder. Dat bochtje voor de spitsstrook bij Krimpen, voor degenen die het kennen
Verwijderd
36 lessen gehad van 50 minuten.
nofi
Er vanuitgaande dat je instructeur goed is zul je iig alles kunnen wat je op je examen ook moet kunnen
Maar ik denk dat je zelf meer vertrouwen in jezelf krijgt als een examinator je heeft verteld dat alles goed gaat en dat je 't examen wel gaat halen.
En als je nog neit helemaal klaar bent krijg je gewoon te horen wat er niet helemaal goed is ofzo.
Zelf zou ik als ik geen pakket had gehad waar een TTT inzat, ook geen TTT genomen hebben. Maar ik denk dat dit allemaal een beetje met t gevoel wat je er zelf bij hebt te maken heeft
DopdeDouwer schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:38:
[...]
Die vangrail in de bocht ietsje verderop als je richting Capelle gaat kan ook aardig dichtbij lijken
Ik moet er écht niet aan denken om daar doorheen te moeten met een Audi A6 ofzo, met mijn vaders C5 is die al erg krap met 40-50km/u

TTT heb ik niet gedaan. 't Had voor mij weinig meer geholpen dan mijn eerste examen, en het prijsverschil vond ik toen niet echt de moeite waard. Alhoewel: ik had het dan in 2x gehaald ipv. 3x, was ook wel wat waard geweest
Wat hij daarmee bedoelt is mijn gezichtveld, dus smal bij je hoofd en wijd in de verte(overzicht houden).
Maar ik doe het anders om, ik kijk teveel naar 1 klein stuk en blijf het geheel STEEDS missen. Ik vind het nu heel erg irritant worden, maar de instructeur zegt dat dat goed is want dat leer ik dat slechte rijgedrag sneller af.
Hebben jullie nog tips want ik heb nu 20 lessen gehad waarvan 6x1uur en 14x1,5 uur dus 27 uren totaal en heb het meeste onder de knie.
If it aint broke, fix it till it is!
ach ik ben destijds ook gezakt omdat ik "niet ver genoeg voor de auto uit keek" beetje zelfde als dat trechter verhaal. eerst volgende keer was ik der dus op gebrand om zo veel mogelijk te laten zien dat ik anticipeer op dingen, dus eerder remmen, uitrollen etc. dat soort zaken allemaal. minder vlot rijden kwam het op neer.Venxir schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:43:
Ik wordt echt gek van mezelf soms, ik draai "de trechter" om zegt mijn instructeur.
Wat hij daarmee bedoelt is mijn gezichtveld, dus smal bij je hoofd en wijd in de verte(overzicht houden).
Maar ik doe het anders om, ik kijk teveel naar 1 klein stuk en blijf het geheel STEEDS missen. Ik vind het nu heel erg irritant worden, maar de instructeur zegt dat dat goed is want dat leer ik dat slechte rijgedrag sneller af.
Hebben jullie nog tips want ik heb nu 20 lessen gehad waarvan 6x1uur en 14x1,5 uur dus 27 uren totaal en heb het meeste onder de knie.
Dat vind ik dan een zeer dom persoon (niet je oom hè...) en vind het nog leuk ook dat ie in het ziekenhuis ligt. Haha eigen schuld dikke bult.Ojjorz schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:28:
[...]
Zal ik je nu een leuk verhaaltje vertellenMijn oom reed vorige week op de rondweg van Breda, brede weg met stoplichten. Stoplicht gaat op rood en hij staat als tweede op de linkerbaan, hij kijkt in zijn achteruit kijk spiegel en ziets een jongen aankomen met 80 km/u. Het lijkt erop dat hij niet gaat stoppen, dus mijn oom toetert en zet als een gek zijn auto in de berm. Gast heeft inderdaad niet opgelet en niet gezien dat het rood is, en rampt zo die auto voor mijn oom.
Bestuurder van voorste auto een whip-lash en de bestuurder van die aankomende auto een week int ziekenhuis vanwege hoofdwonden. Had mijn oom niet in zijn achteruit kijk spiegel gezeten had hij de ellende gehad...
EDIT: Vind trouwens nog wel meer dingen onzin. Zoals bijv in de straten kijken die je tegen komt, maar die geen voorrang hebben op jou.
Enne ND, als ik zeg dat ik dat onzin vind, betekent dat NIET dat ik het ook niet doe!

[ Voor 11% gewijzigd door Sterretje6 op 04-01-2006 14:10 ]
Samsung Galaxy Note 3
Nog afgezien de minder perfecte anderen die menen ergens voorrang te hebben waar dat niet is, en een minder perfecte zelf die ergens een paar haaientanden over het hoofd heeft gezien...
Er al eens aan gedacht dat het beoordelingsvermogen van anderen niet perfect is en soms gewoon voorrang kunnen nemen? Dan is het wel handig als je dat op tijd ziet en maatregelen kunt nemen, zelfs al zitten zij fout en niet jij. Defensief rijden heet datSterretje6 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:00:
[...]
Dat vind ik dan een zeer dom persoon (niet je oom hè...) en vind het nog leuk ook dat ie in het ziekenhuis ligt. Haha eigen schuld dikke bult.
EDIT: Vind trouwens nog wel meer dingen onzin. Zoals bijv in de straten kijken die je tegen komt, maar die geen voorrang hebben op jou.
Enne ND, als ik zeg dat ik dat onzin vind, betekent dat NIET dat ik het ook niet doe!
Ik heb volgende week TTT, en 01-02 examen trouwens. Volgens mijn instructeur slaag ik gewoon in èèn keer... ik heb nog maar 8 uur les gehad maar blijkbaar rij ik nu al zo goed dat ik nu al geen nieuwe dingen meer hoef te leren. De rest van mijn uren mag ik nu vrij besteden om ervaring en routine op te bouwen. Rondje grote stad (Amsterdam) heb ik ook al gehad
Mwja, ik kan mij er wel wat bij voorstellen. We hebben hier in eindhoven een aantal straten waarbij je volgens mij 30 mag. Echter rijden er genoeg imbecielen 50. En helaas, dat soort lui kijkt dus niet naar rechts om te kijken of er iets aan komt. Dat komt omdat je daar echt niks ziet en echt 20 moet gaan rijden om te kijken of er iets van rechts komt.Sterretje6 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:00:
*knip*
Stel dat jij daar nou van rechts komt, dan kijk je echt wel naar links hoor. Je hebt echt geluk als er een lesauto aan komt, want volgens mij zijn dat de enige auto's die daar braaf kijken en je dus voor laten gaan. Geloof mij, daar kijk je echt wel braaf naar links en rechts, om vervolgens nog even naar links te staren en rustig op te trekken.
Nu is dat toevallig een echt rotpunt wat geen voorrangsweg is, maar ik ken zo wel meer straten. Ik rij op zich best netjes (uitgezonderd snelheid) en over het algemeen rem ik ruim op tijd als ik er iets aan zie komen. Het gebeurt alleen wel eens dat ik het te laat opmerk (afgelopen 2 maanden 1x gebeurt ofzo) en dus vol uitwijk naar links (andere rijhelft) en toch doorrij, remmen lukt dan niet meer. En geloof me, ik ben dan echt elke keer weer blij dat ook de andere mensen kijken en toch netjes wachten.
Zoals mijn rijinstructeur ooit eens een discussie had met mijn vader (motorrijles). 1richtingsconversatie:
instr: "Naar links kijken"
papa denkt: "Ik heb toch voorrang?"
Later:
papa: "Waarom moet ik naar links kijken als ik voorrang heb?"
instr: "Wil jij de discussie aangaan met een vrachtwagen?"
Moraal van het verhaal: Kijk maar gewoon, het kost niet veel moeite. En een motorblok in je maag is ook niet je droom lijkt mij zo
Ambulances zijn irritant. Ik weet niet hoe ik het destijds voor elkaar kreeg, maar in Eindhoven het punt rondweg-kennedylaan. Ik reed van zuid naar noord, en ik miste echt vol een ambulance (die van oost kwam, waar vlakbij een ziekenhuis is). Nu kon ik daar op zich nog wel netjes doorrijden, ik had nog iets van 50meter over en die ambulance reed ook geen 120 maar ik baal er nog steeds vanMBV schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:54:
Wel eens eraan gedacht dat de Politie/Brandweer/Ambulance die daar vandaan komt wél voorrang heeft? Ja, idd alleen met herrie en flitslichten, maar vaak zetten ze de sirene uit tot ze vlak bij het kruispunt zijn.
Nog afgezien de minder perfecte anderen die menen ergens voorrang te hebben waar dat niet is, en een minder perfecte zelf die ergens een paar haaientanden over het hoofd heeft gezien...
* blackangel vindt dat hij gewoon netjes had moeten remmen en die ambulance voor laten gaan.
Ik heb morgen een stedentrip, 4,5 uur lang rijden samen met een andere cursist van Ede naar Utrecht en Amersfoort en dan geeft de instructeur een adres en moeten we zelf de route bepalen en t zien te vinden en dan wisselen zodat ik en de andere cursist ongeveer evenveel rijden als kaartlezen
Het schijnt een nieuwe techniek te zijn om cursisten zelf de weg te laten bepalen, dat schijnt een hoge slagingspercentage te geven (heb ik gehoort). Dat moet ik nu ook gaan doen. Zelf een route uitstippelen IPV dat de instructeur jou de weg wijst.screwwie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:20:
Auto gaat wel iets sneller ja
Ik heb morgen een stedentrip, 4,5 uur lang rijden samen met een andere cursist van Ede naar Utrecht en Amersfoort en dan geeft de instructeur een adres en moeten we zelf de route bepalen en t zien te vinden en dan wisselen zodat ik en de andere cursist ongeveer evenveel rijden als kaartlezen
Ondanks dat ik nu ruim 40k km gereden heb met een aantal auto's is die richtingszekerheid toch inderdaad iets dat nu pas begint te komen, bij mij dan iig. Zeker als je in je eentje in je auto zit zonder een of ander navigatiesysteem, is het best pittig om uberhaupt ergens te komen waar je nooit eerder geweest bent, ookal lukt het rijden op zich prima.darkdesign schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 16:32:
Het schijnt een nieuwe techniek te zijn om cursisten zelf de weg te laten bepalen, dat schijnt een hoge slagingspercentage te geven (heb ik gehoort). Dat moet ik nu ook gaan doen. Zelf een route uitstippelen IPV dat de instructeur jou de weg wijst.
Wat les in kaartlezen en in je hoofd vertalen van de kaart naar daadwerkelijke rijhandelingen zal zeker nuttig zijn. Probeer daarbij trouwens zoveel mogelijk zelf al de goede weg te weten, dus dat niet de medecursist gewoon de intstructeur vervangt kwa aanwijzigen, maar dat je samen de weg volgt en hij/zij vooral de grote lijnen aangeeft (en meekijkt dat je niet ergens verkeert gaat natuurlijk).
Helaas een maand vertraging opgelopen doordat m'n oma gecremeerd werd op de dag dat ik ttt had
De lessen van de afgelopen maand gingen echt van "tsja, waar gaan we nu eens naartoe". Beetje jammer van het geld dus, maargoed.. overmacht hè.
Leave only footprints, take only memories
TTT lijkt me dan geldverspilling (je hebt er al voor betaald zeker?). Succes in ieder gevalTsuru schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:05:
[...]
Ik heb volgende week TTT, en 01-02 examen trouwens. Volgens mijn instructeur slaag ik gewoon in èèn keer... ik heb nog maar 8 uur les gehad maar blijkbaar rij ik nu al zo goed dat ik nu al geen nieuwe dingen meer hoef te leren.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Verwijderd
Vandaag trouwens wel super gelest, mijn rij-instructeur was erg tevreden over me. Hij zei dat hij van iedere 10 leerlingen er misschien 1 of 2 had die steeds de drang hadden om zichzelf te verbeteren, en daar ook continue mee bezig waren, en dat ik ik er ook zo een ben. Daar was ie super blij mee want zulke mensen zijn kennelijk een stuk makkelijker dingen te leren. Veel anderen blijven kennelijk maar aanpappen tot ze het een keer door hebben
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 01:46 ]
Dat soort mensen snap ik dan nietVerwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 01:37:
Vandaag trouwens wel super gelest, mijn rij-instructeur was erg tevreden over me. Hij zei dat hij van iedere 10 leerlingen er misschien 1 of 2 had die steeds de drang hadden om zichzelf te verbeteren, en daar ook continue mee bezig waren, en dat ik ik er ook zo een ben. Daar was ie super blij mee want zulke mensen zijn kennelijk een stuk makkelijker dingen te leren. Veel anderen blijven kennelijk maar aanpappen tot ze het een keer door hebben.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Maar uit statistisch onderzoek jawelll is gebleken dat mensen met meer rijlessen minder brokken maken in de eerste jaren dat ze hun rijbewijs hebben
heb zelf inmiddels al een behoorlijke afstand afgelegd in 2 jaar
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 06-01-2006 02:29 ]
Verwijderd
Veel mensen hebben op dat punt zoiets van, ja rot maar op, zoek ik nie.
En das de verkeerde mentaliteit die nog best veel mensen hebben.
(zat vandaag zo'n boerentrien bij me in de auto, die reed dus ong. zo)
[...]
Moraal van het verhaal: Kijk maar gewoon, het kost niet veel moeite. En een motorblok in je maag is ook niet je droom lijkt mij zo
Kost niet veel moeite?!?!? Man, jij bent gek
Dat is juist het moeilijkste en kutste van allemaal tijdens een rijles.
Enne, mijn vriend heeft nu 8 jaar zijn rijbewijs en kijkt heus niet in alle straten die hij tegenkomt. Toch heeft hij NOG NOOIT een ongeluk gehad.
En zo'n ambulance is daar heus wel op getraind, dat sommige m niet horen. Ik ben zeker niet doof, maar ik hoorde en zag m pas echt toen ie naast me zat (op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer). Kwam van achter.
Samsung Galaxy Note 3
Dank UGizz schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:42:
[...]
TTT lijkt me dan geldverspilling (je hebt er al voor betaald zeker?). Succes in ieder geval
Nee, het kost veel moeite om het te leren. Tegenwoordig als ik in de auto zit rij ik alles op gevoel. Bordjes boeien al niet meer (en ik mis ze te vaakSterretje6 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:06:
Kost niet veel moeite?!?!? Man, jij bent gek![]()
Dat is juist het moeilijkste en kutste van allemaal tijdens een rijles.
Het probleem is niet het kijken, het probleem is rekening houden met mensen die niet fatsoenlijk op gevoel kunnen rijden. Nu geef ik toe, ik ben ook niet de braafste rijder. Verder heb ik nu net een half jaar mijn rijbewijs en ik heb er ongeveer 1000 kilometer op zitten (waarvan zeker 2/3e stadsverkeer, in alle omstandigheden, alleen niet alle combinaties als sneeuw+glad+mist+snelweg zegmaar). Zeg ik dat ik perfect rij? Nee, het verschil is dat ik meestal wel kan aanvoelen of er iets gebeurd. Gewoon jezelf aanleren om altijd een uitweg te hebben. Meestal is dat remmen, soms is dat vol uitweiken. Zorg dat je dat kan, in welke situatie dan ook en je zit goed hoor.
Tsja, ik zat toen een beetje lekker radio te luisteren en net iets boven de maximum snelheid te cruisen. Ik heb daarna niet veel auto meer gereden, maar ik zet de radio dus voorlopig echt niet meer zo hard dat ik andere auto's niet eens meer kan horen.Enne, mijn vriend heeft nu 8 jaar zijn rijbewijs en kijkt heus niet in alle straten die hij tegenkomt. Toch heeft hij NOG NOOIT een ongeluk gehad.
En zo'n ambulance is daar heus wel op getraind, dat sommige m niet horen. Ik ben zeker niet doof, maar ik hoorde en zag m pas echt toen ie naast me zat (op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer). Kwam van achter.
Uurtje? bij mij was t 20 minuutjes, misschien 25 en toen stond alweer voor het CBRTsuru schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:23:
[...]
Dank UIk zie het ook meer als een extra uurtje lessen met iemand naast me die echt let op datgene waar mijn examinator me straks op kan afrekenen.
Vandaag mn stedentrip gehad, normaal alleen rond utrecht, maar omdat ik en de andere cursist en de instructeur het goed konden vinden met elkaar en we allemaal nog wat tijd over hadden zijn we ook nog even in amsterdam en hilversum geweest
Heb er best wat aan gehad, niet alleen het rijden zelf maar ook het werken met stratenboeken en het echt goed opletten welke straten je eigenlijk voorbij rijdt tijdens het rijden. En natuurlijk weer wat rijervaringen opgedaan. Instructeur gedroeg zich qua ingrepen echt als examinator, alleen als het echt nodig was en zei verder niets over je rijgedrag. Dit is heel fijn, en na het rijden hebben we nog even bespreken wat er beter had gekunt etc etc
@Sterretje6: jouw vriend kijkt stiekem wél. Niet bewust, na een poosje gaat dat (als je geen bril hebt met dikke randen) vanzelf, doordat je beter oplet met je ooghoeken
En als hij het niet doet, loopt hij kans op een flink ongeluk. Hintje: passagier zit bijna altijd verkeerd, dus zorg maar dat je zelf rijdt

Anyway, een beetje verdiept in zijn verhaal zat ik de denken naar een oplossing (waarschijnlijk de splitter na een toestel geplaatst

Maar de man begreep zelf ook wel dat hij wellicht niet zo'n verhaal op had moeten hangen en gaf mij het advies om mezelf niet meer af te laten leiden
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
-Stoel, spiegels, stuur goedzetten
-vanaf het begin gelijk sturen
-na een kwartier in de polder te hebben gereden gasgeven
-na een uurtje in de auto eventjes pause
-daarna 8tjes rijden en dan steeds sneller met overpakker en overgeven
-daarna naar mijn school gereden waar ik de volgende keer opgehaalt word
-toen terug naar huis en tussendoor af en toe schakelen
-bijna geraakt door een spookrijdende oma (reed bijna met der hele wage op mijn rijstrook)
-remmen voor mijn huis
Ik vond het echt superleuk. Het sturen vond ik moeilijker dan ik dacht, in een traktor stuurt je traktor meteen scherp als je flink draait maar ik een auto moet je zwaar veel draaien voor je een scherpe bocht maakt maar dat ging op een gegeven moment wel goed. Het schakelen viel reuze mee, is helemaal niet zo moeilijk als ik had verwacht. Op het laatst mocht ik remmen voor mijn huis, maar dat deed ik iets te fanatiek met als gevolg dat de auto bijna ineens stil stond
Hij hielp me met zeggen hoe spiegels en stoel enzo moesten staan en toen moest ik maar gaan rijden
Ook als je wel moet koppelen is het niet zo spannend, gewoon ff het automatisme kweken om eerst de pedaal in te trappen en daarna te schakelenVerwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:21:
Schakelen is inderdaad niet zo spannend als je niet hoeft te koppelen
Mijn eerste les was ook meteen alles...dwz eerst kwartiertje alleen sturen, daarna gas en rem, daarna schakelen. Scheelt wel dat je in en om een dorp niet veel verkeer tegen komt, dus dan kun je op je gemak alles oefenen.
public void ik()
Verwijderd
Bij mijn eerste rijschool ging het als volgt:
• Zelf rijden,
• Zelf koppelen,
• Zelf sturen,
• Zelf gas geven en remmen,
• Zelf alles afstellen,
• Zelf alles doen.
Bij de nieuwe (betere rijschool):
• Eerst leren sturen,
• Daarna zelf half schakelen,
• Toen eindelijk zelf remmen,
• Daarna ook gas geven,
• En uiteindelijk alles.
De 2de was ontzettend frustrerend, maar daar heb ik meteen heel veel van geleerd. Deze rijschool heeft alle 3 de pedalen overigens, daar waar die ander alleen remmen en koppeling had. Alles bij elkaar ben ik blij waar ik nu zit, en daar gaat het immers om.
Ik moest ook koppelen, maar dat ging eigenlijk meteen vloeiend, de koppeling indrukken, schakelen, en dan koppeling loslaten en als je de moter voelt opkomen de gas indrukken. Dat vond de instructeur netjes.Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:21:
Schakelen is inderdaad niet zo spannend als je niet hoeft te koppelen
Verwijderd
JohDaantjuh schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 21:38:
[...]
Ook als je wel moet koppelen is het niet zo spannend, gewoon ff het automatisme kweken om eerst de pedaal in te trappen en daarna te schakelen
Hier hetzelfde hoor. Maar het kan er mee te maken hebben gehad dat ik gewoon eerlijk zei dat ik al en paar keer gereden had. (En dan in een auto op 17jarige leeftijd waarbij de bijrijder geen extra pedalen heeft en geen opleiding tot rijinstructeur hadscrewwie schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:11:
Ik mocht (moest) meteen alles echt zelf doen?
Hij hielp me met zeggen hoe spiegels en stoel enzo moesten staan en toen moest ik maar gaan rijden
Al hoewel de eerste keer wel echt leuk is. Die eerste les is echt leuk
Zo'n examinator (en je instructeur ook) praat niet alleen met je om een gezellig gesprek te houden of je af te leiden, maar om te kijken of rijden al een "automatisme" is geworden, en je dus niet ál je aandacht erbij moet houden om het zonder brokken af te maken.LauPro schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 01:00:
[...]
Anyway, een beetje verdiept in zijn verhaal zat ik de denken naar een oplossing (waarschijnlijk de splitter na een toestel geplaatst). Ondertussen was er al een gat ontstaan links waar ik makkelijk in kon. Toen we het tweede stoplicht naderde (op 75 meter schat ik zo) werd ik mezelf bewust dat ik nog naar links moest. Echter was iemand net van plan om dat gat dicht te rijden. Dus ik zag dat gebeuren en gaf richting aan en wilde er snel nog ff tussen. Nou dat was niet zo'n slimme zet
, want daar was die bestuurder die zo blij mee, we kregen allemaal vingers
.
[...]
Bijvoorbeeld als je nog redelijk aan het begin van je rijlessen zit en je moet afremmen, terugschakelen e.d.. Dan vraagt hij je wat; je zal, uit jezelf, meestal zeggen van: "wacht ff hoor, eerst dit even doen" (als je nog niet zoiets op de automatische piloot kan). Of zoals jij toen: Voor korte tijd iets over het hoofd zien
Een advies voor iedereen: Het is dus een soort test, en het is verdomd moeilijk om te veinzen dat je wél die twee dingen tegelijk kan doen (want of; je gaat complete wartaal praten
* OnTracK heeft zijn rijbewijs nu ruim een halfjaar trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 08-01-2006 13:51 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
De eerste paar keer helemaal alleen rijden (zonder vader o.i.d.) zijn ook erg leuk inderdaad. Op zo'n moment ben je best trots op jezelf dat je dat allemaal kan.blackangel schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:04:
Die eerste les is echt leukNet als de eerste keer rijden zonder rijinstructeur of examinator naast je
Toen ik 17,5 jaar was zat ik bij een vriend in de auto en die zag ik elke keer die koppeling intrappen, remmen, gassen, schakelen, richting aangeven, spiegelen, enz. Ik dacht toen echt bij mezelf dat dat me nooit ging lukken, maar na een tijdje gaat alles gewoon op de automatische piloot. Heerlijk gevoel is dat!
En als er dan toevallig een auto langskwam (was een bedrijventerrein, dat aardig vol zat voor een zondag) ff rustig het stuur met 1 hand pakken en doorgassen alsof er niks aan de hand is
Naja, ik denk dat hij wel kijkt maar je het niet ziet, zulke dingen gaan na een tijdje vanzelfSterretje6 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:06:
Enne, mijn vriend heeft nu 8 jaar zijn rijbewijs en kijkt heus niet in alle straten die hij tegenkomt. Toch heeft hij NOG NOOIT een ongeluk gehad.
Doorgassen met 40 km/hShailesh schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:55:
Yeah, heb net ook ff 45 minuten met mijn pa gereden en het was echt leuk en confronterendIk had helemaal niet verwacht dat die koppeling zo belangrijk was. Was dus ff flink wennen, maar heb wel een kilometertje afgelegd met een max van 40km/h
. Maar goed, volgende week maar nog een keer doen, en dan weer oefenen met die koppeling, want ik wil dat echt een automatisme hebben. Was vandaag aan het einde in staat om: te starten - in zijn 1 - stationair en dan gassen - doorschakelen naar 2 - afremmen mbv koppeling - weer naar 1 - naar 2 - en rijden maar
En als er dan toevallig een auto langskwam (was een bedrijventerrein, dat aardig vol zat voor een zondag) ff rustig het stuur met 1 hand pakken en doorgassen alsof er niks aan de hand is

Maargoed, dat heb ik ook gedaan (alleen dan samen met m'n moeder). Wat ik vooral lastig vond was het niet laten afslaan van de motor als ik afremde

Veel plezier iig met je verdere rijervaringen
True, de eerste les is alles spannend
Over dat praten met de examinator, dat is denk ik inderdaad meer om je automatisme te testen dan voor de gezelligheid. Ik had het geluk dat de examinator m'n instructrice goed kende en uitgebreid z'n afgelopen vakantie met haar doornam. Ik kon lekker met een half oor luisteren en me verder helemaal op het rijden concentreren.
Toen ik net m'n rijbewijs had merkte ik inderdaad wel dat ik vaak in bochten of bij kruisingen enzo even het gesprek pauzeerde, terwijl later alles zo vanzelfsprekend gaat dat je gewoon door ouwehoert. Grappig, had ik tot nu toe nooit op die manier over nagedacht
public void ik()
Dit topic is gesloten.