Anoniem: 37135 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:51:
Hoihoi,
ik post hier normaal nooit wat, maar volg deze topics altijd. Nu moet ik zelf voor mijn studie een animatie maken met behulp van Maya 6.5. Het probleem is eigenlijk dat wanneer ik een camera een ImagePlane laat maken en op deze ImagePlane een plaatje laat weergeven, ik dit plaatje in Top-, Left-, Front- en Pers-view wel zie, maar wanneer ik door de camera kijk ik deze niet zie. De perspectiefrichting kan ik dus niet goed leggen met de foto.
De help-functie van Maya bood geen oplossing voor zover ik vinden kon en ook Google gaf geen oplossingen. De docent wist ook niet waardoor het zou kunnen komen.
Ik hoop dus dat jullie wel een oplossing hebben.
Mocht het probleem niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.
Je kunt in Maya van je Perspective camera (wat het dus gewoon standaard is) een Ortographic camera maken. Ik heb even snel gekeken hoe je dit ook alweer moet doen en dat doe je in de Attribute Editor van je camera bij het kopje Orthographic Views. Even orthographic aanvinken en eventueel een breedte instellen.
Het zorgt er in ieder geval voor dat je camera geen perspectief beeld meer geeft. Misschien dat het je probleem oplost...
SiLaTroN >>> Rupsbanden ? Hmmm, even denken. Ik heb laatst iets erover gelezen en daar gebruikten ze expressies ervoor. Even opzoeken waar dat ook alweer was.
Wat ik heb gelezen kun je trouwens niet direct toepassen maar ik denk dat het zo ongeveer wel te doen moet zijn: Eerst maak je een CV curve die de vorm van de rupsband aangeeft en je maakt een deel van de rupsband, een schakel zeg maar. Van de curve maak je een motion path en je laat de schakel die motion path volgen (even zorgen dat de schakel mooi met de curve meedraait, is een instelling, moet makkelijk te vinden zijn, maar staat volgend mij standaard al aan).
Nu maak je dus een animatie met evenveel frames als schakels die je in de rupsband wilt gebruiken.
Met de expressie (die ik nog steeds niet heb kunnen vinden, maar ben nog aan het zoeken) zorg je er nu voor dat op elk frame je schakel wordt gedupliceerd en de nieuwe schakel op z'n plaats blijft staan.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Ik ben nog even aan het vogelen om het op een iets simpelere manier op te lossen maar heb tot nu toe nog weinig concreets. Als het gelukt is of als ik het artikel van boven heb gevonden dan hoor je het wel.