Wie zijn ergenis ook niet kan overwinnen en er wat centen voor overheeft, kan overwegen wat ik inmiddels heb gedaan:
- Zeg IPB nog even niet op zolang het gratis is.
- Geef ondertussen een opdracht tot het porteren van je nummer naar een andere voip provider
- Schaf bij de nieuwe voip provider een nieuw (prepaid) telefoonnummer aan. Vijf tellen werk.
- Koppel de experia af
- Koop een SpeedTouch 716g, voer je voip account in én de gegevens die je nog had van je oude
internetprovider (omdat je contract toch nog niet afgelopen is, in mijn geval planet)
- Bel binnen korte tijd met een stabiele verbinding.
Het mooiste van het hele verhaal is dat een gratis FWD-account (
www.freeworlddialup.com), echt moeiteloos mijn telefoon laat rinkelen of ik nou hier zit of aan het andere eind van de wereld. Daarnaast kán het ook nog zo dat 'ie én thuis en aan de andere kant van de wereld tegelijk rinkelt. Kijk da's nou flexibel en voor nop. Volgens mij is dat toch een beetje de voip gedachte.
Qua kosten is het even naadje, maar je bent tenminste weer volledig in control. De SpeedTouch 716g kostte me inclusief verzending, btw etc. 150 euro (
www.routershop.nl), de opdracht tot porteren 32 euro, het pepaidnummer 10 euro en beltegoed kan je natuurlijk helemaal zelf bepalen. (
www.budgetphone.nl)
Overigens hoef je geen prepaid te nemen (ik deed het alleen om even snel te kunnen testen). Dan neem je een abonnement, ben je 10 euro kwijt voor onbeperkt bellen naar NL-vast (waar kennen we dat van...) en maar de helft, dus 16 euro, voor het porteren.
Voor mij was het geen optie om te kiezen voor een kabelprovider of ander pakket, aangezien ik zit aangesloten op een centrale die je nog moet aanslingeren.
Voor de liefhebber heb ik nog een SpeedTouch 580 voor 50 euro die ik achter mijn experia voor de NAT flauwekul had hangen.
Succes.