Bij Optibel is de situatie duidelijk anders dan bij KPN. Daar hang je het VoIP-modem aan een ethernetpoort van een standaard ADSL-modem, dus achter het ADSL-modem. Jij hebt de Experia en je Speedtouch 580 net andersom aangesloten staan.
Als het gewone ADSL-modem in de Optibel config een firewall heeft draaien, waarbij poort 5060 (deels?) geblokkeerd wordt, kan dat uiteraard leiden tot problemen met de VoIP-verbinding.
Bob_Tweakers schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 16:47:
Zou het zo kunnen zijn dat mijn speedtouch580, die achter de experia hangt, de box een oplawaai geeft tijdens het starten? Ik kan me voorstellen dat een adaptieve firewall, als de experia daarvan voorzien is, vervolgens allerlei poorten dichtklapt. Een andere mogelijkheid is misschien dat de firewall van Norton Internetsecurity de box opzwiept met hetzelfde resultaat.
Waarbij ik me dan tenslotte ook nog kan voorstellen dat als je de experia op server hebt staan er nog wat alternatieven voor de communicatie overblijven, terwijl door de standaard-instelling bij mij, de alternatieven ook op slot springen.
De Experia heeft een adaptieve firewall, wat je kunt merken als je een portscan doet. Maar na een minuut of 2,3 worden de poorten die bij een portscan op 'stealth' gezet zijn weer geopend, dus dat zou niet mogen leiden tot langdurige onbereikbaarheid via VoIP.
De firewall naar buiten toe zou sowieso bij standaardinstellingen niet mogen reageren op signalen vanuit het interne netwerk, maar met de Experia Box weet je het maar nooit.
Alleen als in de Experia Box UPnP aan staat, kunnen er veranderingen 'aan de buitenzijde' optreden afhankelijk van machinaties door PC's in het interne netwerk. KPN stelt ergens in de FAQ, dat UPnP niet aan staat. Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat UPnP bij de firmware update wel aangezet is. En als ik er wat langer over nadenk: dat is niet eens onwaarschijnlijk. Als je DMZ onmogelijk maakt en bepaalde P2P-programma's toch wilt laten werken, is een greep naar UPnP eigenlijk vrij logisch. Misschien ga ik nog wel ff neuzen in de handleiding van de SMC-doos of van de Siemens SX451 om te zien wat UPnP daar zou moeten doen.
Overigens heb ik wel eens gekeken wat Mijn KPN naar de TSM-server stuurt als je standaardinstelling dan wel serverinstellingen kiest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| POST variabelen
actiontype = pageAction
actionvalue = SEND
attributesqs =
firewall.dmzHostName = 192.168.2.201
firewall.firewallLevel = 0 of 2 *)
gotoPage =
isTransformerAction = false
page = 1
questionid = firewall.dmzHostName |
*) 0 = standaard, 2 = serverinstelling
Je snapt het al: ik kon het natuurlijk niet laten om in plaats van die 0 of 2 een keertje een '1' te sturen en te kijken wat dat voor effect had. Resultaat: in Mijn KPN / Beheer Experia Box was nu eens niet alleen het vakje lokaal IP adres leeg, maar ook het vakje firewall niveau. Mijn KPN had kennelijk door dat het niet Standaard was, maar ook geen Serverinstelling.