Oef, snelweg km's zijn desastreus voor het verbruik. Beter dat je 80 km wegen pakt.wildhagen schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:48:
En dat is met 99 procent snelwegkilometers, en zoals gezegd, dan rijd je als een slak.
Het verbruik wat men opgaf (3.8 op 100 km) is juist gebaseerd op een gemiddeld verbruik, en de meeste mensen rijden volgens mij meer op een snelweg dan op een 80 km-weg (over de hele rit gezien), dus dat zou de test verstorenBartjuh schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:58:
[...]
Oef, snelweg km's zijn desastreus voor het verbruik. Beter dat je 80 km wegen pakt.
De test is gedaan over 1 week, da's 750 km, waarvan ongeveer 720 ofzo snelweg).
Virussen? Scan ze hier!
hoe hoger de kilometrage, des te hoger de leasebedragen.Sander schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:55:
Heb wel eens zitten brainstormen met wat vrienden (destijds allemaal leaserijders) waarbij e eigenlijk tot de conclusie kwamen dat het goed zou zijn als er een bonus/malus gelinkt aan verbruik (maar ook bijv niet ieder jaar andere banden/remmen) zou komen dat ook direct impact had op de kosten die een leaserijder maakt voor zijn auto. Daarmee zou je namelijk direct stimuleren ipv indirect met een bijtellingsvoordeel. Pak bijv gemiddeld verbruik in een bepaalde categorie auto (niet alleen 1 model, maar echt de categorie) en zit je daarboven dan malus, eronder bonus.
Helaas niet echt tot een conclusie kunnen komen hoe dit te implementeren, maar het lijkt me iets waar de leasemaatschappijen eens over na zouden kunnen denken? De 14 en 21% categorieën hebben al laten zien dat economische stimulatie het beste werkt.
lijkt me een no-brainer voor een leasemij.
misschien zie ik het verkeerd, maar dat zijn toch allemaal (of ieder geval een hoop) auto's die ook een gunstige bijtelling genieten?Bart-Willem schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:48:
[...]
De Yaris is zuiniger dan de Polo Bluemotion, en de Citroën DS3 is ook nog eens zuiniger (zelfs de C3 is nog zuiniger). Idem voor de Peugeot 208. Ook de Kia Rio is in praktijk zuiniger dan een Polo Bluemotion. Allemaal na te zoeken op bijvoorbeeld de site van Travelcard (tankpas).
En het is in dit soort discussies wel handig om te specificeren over welke auto's je het hebt.
De Yaris op benzine is inderdaad zuiniger dan een Polo Bluemotion op benzine. Die eerste heeft een bijtellingsvoordeel, die laatste niet. Dus tot zover maak je nog geen punt.
Dus nogmaals: de Polo Bluemotion TDI heeft 14% bijtelling. Noem jij nou eens een dieselauto uit dezelfde klasse die geen bijtelling krijgt, maar wel zuiniger is.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De uitstoot wordt gemeten op CO2. En daarbij maken roetfilters e.d. niets uit: fuel in = CO2 out.Sander schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:47:
[...]
Je krijgt geen BPM vrijstelling of korting, omdat een auto zuinig is, maar omdat de uitstoot minder is. Dit wordt bijv gedaan door de roetfilters, S&S systemen etc. Ik weet het ook hier zit een mate van symboolpolitiek in, en voor bijv de roetfilters moeten de langetermijn effecten nog maar gezien worden. Maar dit neemt niet weg dat zuinigheid == belastingvrijstelling.
Ken je deze?Coach4All schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:03:
[...]
En wat gok je dat hun verbruik zou zijn in een niet eco auto?
Ik gok dat de overheid nog steeds hun doel bereikt, een lagere uitstoot bij de leaserijders.
YouTube: BMW M3 against Toyota Prius
Als je een "eco"-auto continu maximaal belast (omdat benzine je toch niets kost) zuipt zelfs een Prius meer dan een M3.
in werkelijkheid:RemcoDelft schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:42:
[...]
Ken je deze?
YouTube: BMW M3 against Toyota Prius
Als je een "eco"-auto continu maximaal belast (omdat benzine je toch niets kost) zuipt zelfs een Prius meer dan een M3.
M3: 12,5 l/100 km
Prius: 6,0 l/100 km
scheelt maar >200%
Dus dat filmpje is heel leuk, maar zegt maar weinig over de realiteit (als in: leaserijders trappen continu het priuspedaal door de bodem)
[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 20-07-2012 16:52 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Volgens mij is dat 100% en een beetje ...YellowCube schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:49:
in werkelijkheid:
M3: 12,5 l/100 km
Prius: 6,0 l/100 km
scheelt maar >200%
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
het is twee keer zoveel.
/vrijdagmiddagoplossing.
/vrijdagmiddagoplossing.
Leuk en aardig, maar die Bluemotions zijn die bijtelling straks toch ook gewoon kwijt?YellowCube schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:36:
[...]
misschien zie ik het verkeerd, maar dat zijn toch allemaal (of ieder geval een hoop) auto's die ook een gunstige bijtelling genieten?
En het is in dit soort discussies wel handig om te specificeren over welke auto's je het hebt.
De Yaris op benzine is inderdaad zuiniger dan een Polo Bluemotion op benzine. Die eerste heeft een bijtellingsvoordeel, die laatste niet. Dus tot zover maak je nog geen punt.
Dus nogmaals: de Polo Bluemotion TDI heeft 14% bijtelling. Noem jij nou eens een dieselauto uit dezelfde klasse die geen bijtelling krijgt, maar wel zuiniger is.
Over dat verbruik van de polo: volgens mijn collega's kan je met zo'n polo slowmotion bij 130km/u een lager verbruik halen dan ik met mijn DS3 eHDI bij dezelfde snelheid. Misschien dat de polo-rijders toevallig een iets andere groep mensen is? Dat was namelijk de eerste goedkope diesel.
Ik weet niet meer wat de fabrieksopgave is van mijn DS3, maar ik haal hooguit 5.8l/100km. Dat komt doordat de helft van mijn kilometers op een 130km/u weg is. Ik zie trouwens vanaf ongeveer 60-70 km/u een vrijwel 1-op-1 relatie tussen mijn gemiddelde snelheid en het verbruik, als je normaal schakelt (dus niet boven de 3000rpm). Hoe hard ik optrek maakt dan nauwelijks nog uit.
Oh ja, en met wind tegen haal je makkelijk 160km/u, pas bij 10% bergop komt hij niet boven de 140km/u. En bergaf heb ik al 190km/u op mijn tomtom gezien
Ik weet niet meer wat de fabrieksopgave is van mijn DS3, maar ik haal hooguit 5.8l/100km. Dat komt doordat de helft van mijn kilometers op een 130km/u weg is. Ik zie trouwens vanaf ongeveer 60-70 km/u een vrijwel 1-op-1 relatie tussen mijn gemiddelde snelheid en het verbruik, als je normaal schakelt (dus niet boven de 3000rpm). Hoe hard ik optrek maakt dan nauwelijks nog uit.
Oh ja, en met wind tegen haal je makkelijk 160km/u, pas bij 10% bergop komt hij niet boven de 140km/u. En bergaf heb ik al 190km/u op mijn tomtom gezien
je punt was dat Polo's onterecht een bijtellingsvoordeel krijgen omdat ze helemaal niet zo zuinig zijn.Bart-Willem schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 18:12:
[...]
Leuk en aardig, maar die Bluemotions zijn die bijtelling straks toch ook gewoon kwijt?En het ging erom: de zuinigste in zijn klasse, niet de zuinigste met bijtelling.
Een DS3 of 208 is gewoon de klasse van de Polo.
Ik stel dat de diesels, die een bijtellingsvoordeel hebben, wel degelijk de zuinigste in hun klasse zijn. Wat ook gewoon zo is (voor zowel benzine als diesel).
Jij stelt vervolgens dat de benzine uitvoering van de Polo (zonder bijtellingsvoordeel) minder zuinig is dan andere benzinemodellen uit de zelfde klasse (met bijtellingsvoordeel)
en nu doet de bijtelling er niet meer toe.
Dus of ik snap je punt niet of je weet het zelf ook niet zo goed meer
Ik heb nergens iets vermeld over bijtelling.
Alleen over zuinige auto's. Maar je ziet me nergens (behalve hierboven) over de bijtelling praten. Wel over eventuele vrijstelling van wegenbelasting.
De prijzen blijven stijgen. Vandaag gaat de 61e prijswijziging van dit jaar in.
Adviesprijzen per liter:
Euro95: € 1,819
Euro98: € 1,890
Diesel: € 1,519
Ik kan mij niet meer voorstellen dat we vroeger 1 gulden per liter tankten....
Adviesprijzen per liter:
Euro95: € 1,819
Euro98: € 1,890
Diesel: € 1,519
Ik kan mij niet meer voorstellen dat we vroeger 1 gulden per liter tankten....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Whut. 80 cent (gulden-cent) ging vroeger ook nog wel.
We gaan die grens van 2 euro a 2 euro 50 de liter echt nog wel een keer bereiken....
Eigenlijk om die duurdere prijs met benzine te compenseren rijdt ik gewoon wat minder. Gebruik m'n auto nu toch hoogstens 1x in de week. Alleen al als ik naar de supermarkt ga dan kan ik een week rijden op de scoot.
We gaan die grens van 2 euro a 2 euro 50 de liter echt nog wel een keer bereiken....
Eigenlijk om die duurdere prijs met benzine te compenseren rijdt ik gewoon wat minder. Gebruik m'n auto nu toch hoogstens 1x in de week. Alleen al als ik naar de supermarkt ga dan kan ik een week rijden op de scoot.
Ik rij er echt niet minder om. De brandstofprijs is maar een kwart van alle kosten voor mijn auto en de prijsverhoging is maar enkele procenten van het totale kostenplaatje.
Elke keer als ik weer de auto pak heb ik de overweging van tijdbesparing, weer en comfort t.o. de kosten al genomen, en kom ik vaak tot de conclusie dat ik dat geld voor die tijdbesparing en comfort er voor over heb.
De korte afstanden (<5km) fiets ik bijna altijd.
Elke keer als ik weer de auto pak heb ik de overweging van tijdbesparing, weer en comfort t.o. de kosten al genomen, en kom ik vaak tot de conclusie dat ik dat geld voor die tijdbesparing en comfort er voor over heb.
De korte afstanden (<5km) fiets ik bijna altijd.
Bart-Willem schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 19:19:
Ik heb nergens iets vermeld over bijtelling.Alleen over zuinige auto's. Maar je ziet me nergens (behalve hierboven) over de bijtelling praten. Wel over eventuele vrijstelling van wegenbelasting.
Bart-Willem schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:28:
[...]
Omdat je dan toch een soort symboolpolitiek teweeg brengt: mensen krijgen korting op de BPM/Ecotax en vrijstelling van wegenbelasting op basis van waardes die in de praktijk verre van gehaald worden en zelfs voorbij gestreefd worden door exemplaren die niet eerdergenoemde voordelen kennen.
dus, laten we het er maar op houden dat je zelf je punt ook niet zo goed meer snapt.
Geeft ook niet verder. We gaan hier op het forum weinig veranderen aan het beleid.
Maar dat gaat niet over bijtelling maar over vrijstelling. 
Overigens heb ik er 1 gevonden die zuiniger is dan de Polo Bluemotion diesel: de Skoda Fabia.
De combi-versie ervan heeft volgens veel tankpas-organisaties exact hetzelfde verbruik als de Polo, wat dus automatisch zou betekenen dat de lichtere niet-combi dus zuiniger moet zijn (die neemt immers veel minder kg's mee).
Ware het niet dat die Fabia ook in de gunstige bijtellingscategorie valt.
Overigens heb ik er 1 gevonden die zuiniger is dan de Polo Bluemotion diesel: de Skoda Fabia.
Dat is ook de reden dat iedereen die lelijke Fabia station rijdt... afaik is dat de enige station met een leuke bijtelling.
Ondertussen worden al die bluemotions gigantisch afgetrapt. Als ze straks de 2e hands markt op gaan zou ik er ver omheen lopen.
Ondertussen worden al die bluemotions gigantisch afgetrapt. Als ze straks de 2e hands markt op gaan zou ik er ver omheen lopen.
waaruit blijkt dat ze gigantische afgetrapt worden?
of is het onderdeel van de generalisatie dat leaseauto's afgetrapt worden?
of is het onderdeel van de generalisatie dat leaseauto's afgetrapt worden?
Je hebt toch ook die van Seat? Die is 100x leuker dan zo'n Labia. Niet dat ik 'm zou kopen, maar toch.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:34:
Dat is ook de reden dat iedereen die lelijke Fabia station rijdt... afaik is dat de enige station met een leuke bijtelling.
Wellicht de distributieketting-problemen? Met rustig rijden sloop je zo'n ketting niet namelijk.YellowCube schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:37:
waaruit blijkt dat ze gigantische afgetrapt worden?
[ Voor 4% gewijzigd door Bart-Willem op 21-07-2012 11:44 ]
je hebt het nu over die paar TSI modellen die als gevolg van een verkeerd gespannen ketting kapot gingen?
produktieprobleem, niks meer en niks minder.
produktieprobleem, niks meer en niks minder.
[ Voor 2% gewijzigd door YellowCube op 21-07-2012 11:53 . Reden: kennelijk ]
neehoor, je hebt z'n zusje, de Seat Ibiza ST (ik heb 'm zelf ookKeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:34:

daarnaast heb je nog de Renault megane estate.

en de ford focus wagon

beide ook als MRB vrij zijn te verkrijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Shanquish op 21-07-2012 12:42 ]
Die laatste 2 waren begin vorig jaar nog niet als 14% te krijgen, volgens mij. In elk geval niet toen ik mijn DS3 bestelde.
Prijzen weer in stijgende lijn. Zojuist diesel getankt bij de Makro à €1,369. Eén van de goedkopere tankstations, iig goedkoper dan een Shell Express, die staat nu op €1,419.
wie heeft het over 'begin vorig jaar' gehad danMBV schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:51:
Die laatste 2 waren begin vorig jaar nog niet als 14% te krijgen, volgens mij. In elk geval niet toen ik mijn DS3 bestelde.
Hier zijn de prijsstijgingen ook weer zichtbaar. De shell waar ik elke werkdag langs kom zit inmiddels alweer op 1.76 na een tijd <1.70 gezeten te hebben. Ben benieuwd hoe hoog de prijzen deze keer gaan.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Hier in Portugal zijn de prijzen ook niet mis, betaalde gisteren 1,60 voor een liter peut.
Gelukkig rijd ik hier in een chevy spark
die is redelijk zuinig, ook in de heuvels
Gelukkig rijd ik hier in een chevy spark
Chevy Spark? Ik moest denken aan een V6 met een draaikolk in de tank, blijkt het een soort Matiz te zijn
Het IS ook een Matiz, of bedoelde je dat ook?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Niet helemaal, het is de opvolger van de MatizMaximusTG schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:33:
Wikipedia: Chevrolet SparkDe Spark werd in 2009 gepresenteerd als opvolger van de Chevrolet Matiz.
Virussen? Scan ze hier!
Dat ook ja, maar het is nog steeds de naam van Chevrolet voor de Daewoo Matiz 
Wikipedia: Daewoo (automerk)
Wikipedia: Daewoo (automerk)
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ik lees net dat de Spark een 3e generatie Matiz is, ik dacht al wat lijkt ie er veel opMaximusTG schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:33:
Verwijderd
Vorige week op vakantie in duitsland Ron 102 getanked voor 1,60 de liter 
Bedoel 98 is hier al langs de snelweg 1.85 a 1.90
Bedoel 98 is hier al langs de snelweg 1.85 a 1.90
Vorige week terug gekomen van vakantie in Griekenland, en daar vielen de brandstof prijzen ook tegen... Hoger dan in Nederland!
Langs de doorgaande wegen gemiddeld zo'n 1,85 euro voor euro 95... Het hoogtepunt was de benzine op Kythira (eiland, dat wel), meer dan 2 euro voor V-power 95!

In Kroatië en Servië vielen de prijzen weer mee, ik geloof dat het daar rond de 1,30 euro per liter lag (andere munteenheid, dus weet het niet precies
)
Langs de doorgaande wegen gemiddeld zo'n 1,85 euro voor euro 95... Het hoogtepunt was de benzine op Kythira (eiland, dat wel), meer dan 2 euro voor V-power 95!

In Kroatië en Servië vielen de prijzen weer mee, ik geloof dat het daar rond de 1,30 euro per liter lag (andere munteenheid, dus weet het niet precies
Vreemd, want ik heb nergens voor onder de 1,75 getankt als ik mijn bonnetjes mag geloven, met uitschieters naar de 1,85. Maar dat zal wel komen omdat we niet echt hebben gelet op wat de goedkoopste pompen waren.wildhagen schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:27:
Zal wel komen omdat het een eiland is gok ik, want volgens deze site is de Euro95-prijs in Griekenland gemiddeld 1.743 (1.548 voor diesel)
Zelfde met Italië; zaterdag met "superkorting" euro95 voor 1,65 de liter, vanmorgen voor 1,85 bij dezelfde pomp en heb de hele week alleen maar prijzen daarboven gezien (tot in de 2 euro range).
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Trol verwijderd
[ Voor 82% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:52 ]
Dat de kleine man met een normale auto er zwaar onder lijdt is natuurlijk bijzaak.
[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:53 ]
O, is dat zo Bart?
[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 30-07-2012 21:10 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ja, want mensen die in benzineslurpende SUV's en (in jouw ogen) "domme auto's" rijden liggen echt wakker van een hogere benzineprijs

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:53 ]
Vaak bu'j te bang!
Gezien de SUV-prevalentie en het feit dat niet iedereen heel rijk kan zijn; ja, ik denk dat veel SUV rijders daar last van gaan hebben de komende jaren.-tom-562 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:12:
[...]
Ja, want mensen die in benzineslurpende SUV's en (in jouw ogen) "domme auto's" rijden liggen echt wakker van een hogere benzineprijsDenk eens na..
En bovendien, aangezien bijna iedereen voor een kleine boodschap naar de super 1km verder al met de auto gaan, is er echt nog niets aan de hand. Ze gaan nog net niet op bezoek bij de buren met de auto.
En je hebt zelf zeker alleen een fiets?
Ik rij dagelijks 100km naar werk met een 5 liter V8 op benzine, geen gas tank.
Het zal mij aan mn reet roesten of ik nou 130 of 140 euro voor een tank betaal, ik rij er echt niet minder om
[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:53 ]
Klopt
Precies. Daarom mogen de prijzen wel wat stijgen. Maar ach, dat doen ze vanzelf wel, daar maak ik me niet druk omIk rij dagelijks 100km naar werk met een 5 liter V8 op benzine, geen gas tank.
Het zal mij aan mn reet roesten of ik nou 130 of 140 euro voor een tank betaal, ik rij er echt niet minder om
Offtopic:_Ernst_ schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:08:
Vorige week terug gekomen van vakantie in Griekenland, en daar vielen de brandstof prijzen ook tegen... Hoger dan in Nederland!![]()
[afbeelding]
In Kroatië en Servië vielen de prijzen weer mee, ik geloof dat het daar rond de 1,30 euro per liter lag (andere munteenheid, dus weet het niet precies)
Ben jij met een Alto naar Griekenland gereden
Vaak bu'j te bang!
De prijzen zijn hoog, niet duur
[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:53 ]
joh laat 'm. Tot ie zn eerste auto koopt en het ineens in zn portomonee voelt 
maar je ziet ze hier heel veel rijden, het is best een fel karretje.
erg hetweaker2010 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:21:
Chevy Spark? Ik moest denken aan een V6 met een draaikolk in de tank, blijkt het een soort Matiz te zijn
Ik heb al een aantal jaar een auto gehad. Geen goedkope ook.shameete schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:14:
joh laat 'm. Tot ie zn eerste auto koopt en het ineens in zn portomonee voelt
Ik denk alleen (tegenwoordig) wat verder dan mijn eigen portemonnee, en vind het veel belangrijker om ons minder afhankelijk te maken van Poetin en Islamitische oliesjeiks. Om vele geopolitieke, morele, en milieutechnische redenen. Dat kost tijd. Efficiëntere auto's en nieuwe innovaties in autoland zijn daarin belangrijk. Vraag naar dit soort auto's ontstaat alleen massaal als mensen het in hun portemonnee voelen, niet uit een wereldbeeld of visie (dat is vaak al te lastig voor de gemiddelde mens). Alternatieven worden automatisch relatief goedkoper als de status-quo auto duurder wordt.
Van mij mag het wel 2 euro+ worden dit jaar, om mensen even los te schudden.
Aardig bedacht, maar wanneer iedereen aan de alternatieve brandstoffen zit staan er weer nieuwe "sjeiks" op en worden we alsnog uitgeperst door multinationals als Shell. Voor de gewone consument veranderd er niets.Bartjuh schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:31:
[...]
Ik denk alleen (tegenwoordig) wat verder dan mijn eigen portemonnee, en vind het veel belangrijker om ons minder afhankelijk te maken van Poetin en Islamitische oliesjeiks. Om vele geopolitieke, morele, en milieutechnische redenen.
Prijzen stijgen weer inderdaad, laatst hier vlak over de grens (Achterhoek, dus 20 minuten rijden is Duitsland
)weer 1,64,9 betaald voor Euro 95, dat was ergens in april nog 1,61,nogwat.
Bij de Texaco aan de provinciale weg is het al weer 1,77,8
Nice overigens met een 40Pk salto naar griekenland, hoe hard ging je omhoog door Oostenrijk?_Ernst_ schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:08:
Vorige week terug gekomen van vakantie in Griekenland, en daar vielen de brandstof prijzen ook tegen... Hoger dan in Nederland!![]()
[afbeelding]
In Kroatië en Servië vielen de prijzen weer mee, ik geloof dat het daar rond de 1,30 euro per liter lag (andere munteenheid, dus weet het niet precies)
Ben benieuwd hoe m'n 60Pk 106 dat gaat doen
Ontopic:
Gasbom, scheelt overigens relatief veeeeel meer waar je tankt bij LPG als benzine/diesel. Ook qua regio, bij m'n ouders (Noord-Holland Noord) tank ik het goedkoopst altijd 6 cent goedkoper dan de goedkoopste pomp in de omgeving van Enschede.
Als je echt verder wil denken weet je ook dat dat nogal wat meer impact heeft dan alleen maar het de-stimuleren van het kopen van bepaalde auto's.Bartjuh schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:31:
[...]
Ik heb al een aantal jaar een auto gehad. Geen goedkope ook.
Ik denk alleen (tegenwoordig) wat verder dan mijn eigen portemonnee, en vind het veel belangrijker om ons minder afhankelijk te maken van Poetin en Islamitische oliesjeiks. Om vele geopolitieke, morele, en milieutechnische redenen. Dat kost tijd. Efficiëntere auto's en nieuwe innovaties in autoland zijn daarin belangrijk. Vraag naar dit soort auto's ontstaat alleen massaal als mensen het in hun portemonnee voelen, niet uit een wereldbeeld of visie (dat is vaak al te lastig voor de gemiddelde mens). Alternatieven worden automatisch relatief goedkoper als de status-quo auto duurder wordt.
Als er nu even 30 a 40 cent bij de brandstof prijzen komt dan zijn naar mijn idee de gevolgen helemaal niet meer te overzien.
Alles zal veel duurder worden, gezien bijna alles afhankelijk is van transsport.
Auto rijden is al duur genoeg, als het nog duurder worden kunnen sommige het straks niet eens meer betalen om naar hun werk te rijden. En nee OV is niet altijd een optie
Misschien even stoppen met blaaten en nadenken, hoe denk je dat jouw brood bij de supermarkt komt? En wat denk je dat er gebeurd met de prijzen van dat brood als transport zoveel duurder wordt? En denk ook eens aan de garagehouders, autoverkopen etc. Prijzen van 2 euro en hoger zullen er echt wel komen, en zolang dat geleidelijk gaat is er weinig aan de hand. Dan zal de innovatie de prijsstijgingen voor kunnen blijven. (Leuke TED Talk hierover: http://www.ted.com/talks/...year_plan_for_energy.html)Bartjuh schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:31:
[...]
Ik heb al een aantal jaar een auto gehad. Geen goedkope ook.
En hoe zie je het voor je voor mensen die van hun auto afhankelijk zijn voor hun werk, de NS kan nu al geen fatsoenlijke service leveren laat staan als het aantal reizigers met 20/30% toeneemt.
offtopic:
Wel grappig dat je denkt dat alleen brandstof ons 'afhankelijk' maken van "Poetin en Islamitische oliesjeiks". In welke economieën denk je dat al die oliedollars geïnvesteerd zijn? De illusie dat de EU of NL niet afhankelijk is van de rest van de wereldeconomie inclusief China, Rusland en het midden oosten is al tig jaar geleden doorgeprikt
Wel grappig dat je denkt dat alleen brandstof ons 'afhankelijk' maken van "Poetin en Islamitische oliesjeiks". In welke economieën denk je dat al die oliedollars geïnvesteerd zijn? De illusie dat de EU of NL niet afhankelijk is van de rest van de wereldeconomie inclusief China, Rusland en het midden oosten is al tig jaar geleden doorgeprikt
Ben blij dat mijn Prius het op E10 doet, 5 km over de grens de tank weer vol gegooid voor 1,539 de liter. Dat scheelt nogal....FastFred schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:39:
Prijzen stijgen weer inderdaad, laatst hier vlak over de grens (Achterhoek, dus 20 minuten rijden is Duitsland)weer 1,64,9 betaald voor Euro 95, dat was ergens in april nog 1,61,nogwat.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Dude, ik weet waar ik over praat. Genoeg papers gelezen over geopolitiek en energie.Sander schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:12:
[...]
Misschien even stoppen met blaaten en nadenken, hoe denk je dat jouw brood bij de supermarkt komt?
Gezien het feit dat we tegenwoordig elke dag vlees eten terwijl dat 50 jaar geleden iets speciaals was dat slechts 1x per week werd gegeten zegt genoeg. Vlees heeft per voedingswaarde 7x meer impact dan puur plantaardige producten. Verhongeren zullen we dus echt niet, maar met name de "armere" mensen zullen hun dieet moeten aanpassen. Alleen maar goed lijkt me, zeker qua overgewicht.
Geleidelijkheid is in theorie leuk, als mensen overwegend rationeel zijn, de praktijk is anders. Schokeffecten zijn niet alleen maar slecht, maar vaak ook broodnodig om mensen wakker te schudden. Dat ze bewuster worden van hun afhankelijkheid, en het feit dat schaarste serieus kan ontstaan. Nu is dat absoluut niet het geval. Beter nu een schokje naar 2+ en innovatie gestimuleerd, dan er straks achter komen als het te laat is, en geen alternatieven klaar hebben staan.En wat denk je dat er gebeurd met de prijzen van dat brood als transport zoveel duurder wordt? En denk ook eens aan de garagehouders, autoverkopen etc. Prijzen van 2 euro en hoger zullen er echt wel komen, en zolang dat geleidelijk gaat is er weinig aan de hand. Dan zal de innovatie de prijsstijgingen voor kunnen blijven.
Oh, er zullen altijd 'verliezers' zijn. Maar aangezien veel mensen voor elk wissewasje al met de auto gaan (nog net niet naar de buren met de auto), de meeste mensen dichtbij genoeg van hun werk wonen om met de fiets te gaan maar dat niet doen, en lease-auto's als een dolle over de weg scheuren, is de prijs echt nog lang niet hoog genoeg.En hoe zie je het voor je voor mensen die van hun auto afhankelijk zijn voor hun werk, de NS kan nu al geen fatsoenlijke service leveren laat staan als het aantal reizigers met 20/30% toer neemt.
Ik heb niet over totale onafhankelijkheid. Maar het feit dat we erg afhankelijk zijn van immorele regimes. In zovere zelfs dat we moeten oppassen met embargo's, omdat anders de olieprijs skyhigh gaat. Dat geeft corrupte en verwerpelijke regimes geopolitieke macht.offtopic:
Maar goed, de VS heeft dat allang door. Waarom denk je dat ze basissen hebben in het midden-oosten (Irak en Afghanistan), zelfs geografisch aartsvijand Iran in het midden. Echt niet uit liefdadigheid (dan waren we wel in Darfur geweest).
Over geopolitiek gesproken: benieuwd wat er met de verplichte bijmenging van biobrandstof gebeurt nu de oogsten in de VS en Rusland naar verwachting dramatisch gaan verlopen. En nog meer benieuwd of het voor Coach4All eind dit jaar nog steeds zo goedkoop is om E10 te tanken.
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 31-07-2012 11:48 ]
Laatst 2 dagen met fiets naar werk gegaan, afstand van 15 KM heen, goed te doen op zich in 45 min. Alleen jammer dat ik constant de vieze lucht van de snelweg naast me zat in te ademen. Anderhalf uur per dag uitlaatgassen inademen ga ik dus echt niet doen. Ook al wordt brandstof 3 euro de liter, heb ik er graag voor over.Bartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:10:
[...]
...de meeste mensen dichtbij genoeg van hun werk wonen om met de fiets te gaan maar dat niet doen, ..
Bah er zit een boomknuffelaar hier op tweakers.
Auto bezitters worden al uitgekleed en laten we dat niet verhogen.
En waar komt de lucht in je auto vandaan denk je?FlyEragon schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:58:
[...]
Laatst 2 dagen met fiets naar werk gegaan, afstand van 15 KM heen, goed te doen op zich in 45 min. Alleen jammer dat ik constant de vieze lucht van de snelweg naast me zat in te ademen. Anderhalf uur per dag uitlaatgassen inademen ga ik dus echt niet doen. Ook al wordt brandstof 3 euro de liter, heb ik er graag voor over.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Die komt van buiten en gaat eerst door een stof/pollenfilter met actief koolstof. Die vernieuw ik gewoon elk jaar bij de grote beurt.
Iemand die de geopolitieke implicaties en morele gevolgen van de sterke olieafhankelijkheid begrijpt een bomenknuffelaar noemenitsleon schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:09:
Bah er zit een boomknuffelaar hier op tweakers.
Teveel moeilijke woorden: het is allemaal de schuld van de bomenknuffelaars.Sommige mensen houden het graag simpelBartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:47:
[...]
Iemand die de geopolitieke implicaties en morele gevolgen van de sterke olieafhankelijkheid begrijpt een bomenknuffelaar noemen
Je moet je natuurlijk wel verheven voelen boven het benzineslurpende plebs, als bomenknuffelaar
Vaak bu'j te bang!
dat sowieso.
Hou je een beetje in aub
[ Voor 71% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:55 ]
Moeilijke woorden waar?
Iemand die wil dat de benzine prijs 2+ euro word zodat we inzien dat we afhankelijk zijn van andere landen en vlees vergelijken hoe het 50 jaar terug was snap het misschien zelf allemaal niet.
Ja wij zijn afhankelijk van andere landen maar welk land is nu totaal onafhankelijk?
Snap niet wat het probleem is waarom we onafhankelijk moeten worden of gaat het stiekem meer om een milieu kwestie?
En waarom zou de innovatie stijgen als hier in Nederland de benzine prijs omhoog gaat? Ja misschien gaan een aantal universiteiten er sneller of meer naar kijken maar de rest van de wereld haalt zijn schouders op.
Iemand die wil dat de benzine prijs 2+ euro word zodat we inzien dat we afhankelijk zijn van andere landen en vlees vergelijken hoe het 50 jaar terug was snap het misschien zelf allemaal niet.
Ja wij zijn afhankelijk van andere landen maar welk land is nu totaal onafhankelijk?
Snap niet wat het probleem is waarom we onafhankelijk moeten worden of gaat het stiekem meer om een milieu kwestie?
En waarom zou de innovatie stijgen als hier in Nederland de benzine prijs omhoog gaat? Ja misschien gaan een aantal universiteiten er sneller of meer naar kijken maar de rest van de wereld haalt zijn schouders op.
die discussie mag Bartjuh wat mij betreft met je aan gaan.
Maar laten we eerlijk zijn, wat je nu doet is toch al een hele andere manier van discussieren dan alleen 1 zinnetje droppen met "bah, een bomenknuffelaar". Dan kun je beter op een site als nujij.nl gaan zitten.
Maar je bent er dus van overtuigd dat als die bomenknuffelaars er niet zouden zijn, de benzineprijzen tot het einde van jouw leven lekker laag blijven? En dat er dan op magische wijze geen stijgende vraag naar olie zal zijn uit economieen zoals China en India.
Maar laten we eerlijk zijn, wat je nu doet is toch al een hele andere manier van discussieren dan alleen 1 zinnetje droppen met "bah, een bomenknuffelaar". Dan kun je beter op een site als nujij.nl gaan zitten.
Maar je bent er dus van overtuigd dat als die bomenknuffelaars er niet zouden zijn, de benzineprijzen tot het einde van jouw leven lekker laag blijven? En dat er dan op magische wijze geen stijgende vraag naar olie zal zijn uit economieen zoals China en India.
Ow dat ben ik zeker niet. Maar er is wel een grens.
Kijk wat wij hier in Nederland doen om onze luchtvervuiling zo laag mogelijk te houden maar zolang landen als Amerika daar schijt aan hebben heeft het dus ook weinig nut.
En tuurlijk de benzine prijs zal oplopen in de loop de jaren maar dat hoeft niet opeens naar €2 de liter te gaan zoals hierboven word voor gesteld. Als het geleidelijk oploopt kan iedereen eraan wennen en zal je er weinig van merken. Maar is die morgen opeens €2,- de liter dan kan het minder goed aflopen (de afgelopen jaren is benzinediefstal al flink omhoog gegaan).
Kijk wat wij hier in Nederland doen om onze luchtvervuiling zo laag mogelijk te houden maar zolang landen als Amerika daar schijt aan hebben heeft het dus ook weinig nut.
En tuurlijk de benzine prijs zal oplopen in de loop de jaren maar dat hoeft niet opeens naar €2 de liter te gaan zoals hierboven word voor gesteld. Als het geleidelijk oploopt kan iedereen eraan wennen en zal je er weinig van merken. Maar is die morgen opeens €2,- de liter dan kan het minder goed aflopen (de afgelopen jaren is benzinediefstal al flink omhoog gegaan).
Dus eigenlijk moeten we de broodprijs met 10 vermenigvuldigen zodat iedereen merkt hoe belangrijk brood is voor het geval er over 100 jaar geen brood meer is?
Justem.
Overigens geloof ik niet dat de prijzen van de benzine ook maar 1 % met het milieu te maken hebben.
Het is gewoon makkelijk belasting binnen trekken met een artikel waar iedereen 'verslaafd' aan is.
Justem.
Overigens geloof ik niet dat de prijzen van de benzine ook maar 1 % met het milieu te maken hebben.
Het is gewoon makkelijk belasting binnen trekken met een artikel waar iedereen 'verslaafd' aan is.
[ Voor 37% gewijzigd door Afvalzak op 31-07-2012 13:50 ]
Misschien is het je niet opgevallen, maar de stijging van de 'benzinediefstal' van de afgelopen 10 jaar is vrijwel geheel voor rekening van de schaarste op de markt (en de gezakte euro). De accijns is nauwelijks gestegen, en toch is de benzineprijs verdubbeld. De olie kan domweg niet zo hard worden opgepompt als we het met z'n allen nodig hebben (vooral dankzij China&co).
Voor ons is dat geen probleem: dankzij de accijns kunnen we prima omgaan met hoge benzineprijzen, we rijden beperkte afstanden, rijden in zuinige auto's, enzovoort. De Amerikanen hadden 3 jaar geleden een groot probleem: die waren gewend aan benzine van een paar cent per liter, en toen ging de prijs ineens x4. Mensen konden het ineens niet meer betalen om naar de supermarkt 50km verderop te rijden.
Voor ons is dat geen probleem: dankzij de accijns kunnen we prima omgaan met hoge benzineprijzen, we rijden beperkte afstanden, rijden in zuinige auto's, enzovoort. De Amerikanen hadden 3 jaar geleden een groot probleem: die waren gewend aan benzine van een paar cent per liter, en toen ging de prijs ineens x4. Mensen konden het ineens niet meer betalen om naar de supermarkt 50km verderop te rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 31-07-2012 13:56 ]
500 jaar geleden hadden we zonder olie ook brood.afvalzak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:46:
Dus eigenlijk moeten we de broodprijs met 10 vermenigvuldigen zodat iedereen merkt hoe belangrijk brood is voor het geval er over 100 jaar geen brood meer is?
Justem.
En hoeveel geef je nu daadwerkelijk uit aan brood? Praktisch niets.
Bullcrap. Luchtvervuiling is wel degelijk ook regionaal en nationaal.itsleon schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:45:

Dat is nu juist het hele probleem met geleidelijkheid, het gaat onbewust. De huizenprijzen stegen ook gelijdelijk tot in het oneindige, we weten nu hoeveel problemen dat heeft veroorzaakt (zoals de ver-6-voudinging van de nationale hypotheekschuld in slechts 15 jaar). Dé grootste reden voor afwaardering van Nederland. Met schokken was er veel eerder bewustzijn gecreëerd, ook voor de negatieve effecten van de hypotheekrenteaftrek-subsidie (aka, subsidie op schuld).En tuurlijk de benzine prijs zal oplopen in de loop de jaren maar dat hoeft niet opeens naar €2 de liter te gaan zoals hierboven word voor gesteld. Als het geleidelijk oploopt kan iedereen eraan wennen en zal je er weinig van merken. Maar is die morgen opeens €2,- de liter dan kan het minder goed aflopen (de afgelopen jaren is benzinediefstal al flink omhoog gegaan).
Bovendien, als we alle externalities (qua gezondheid, natuurbelasting, etc) internaliseren in de prijs van benzine is het echt niet zo duur meer.
Natuurlijk. Voor een organisatie is een constante (betrouwbare) geldstroom geweldig. Daarom zit er ook belasting op de basisbenodigdheden zoals brandstoffen en energie, bezit van geld en onroerend goed, aankoop van artikelen en ontvangen van loon.afvalzak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:46:
Justem.
Mocht er belastinginkomsten verminderen door bijvoorbeeld minder rokers, dan worden de belastingen verhoogt om toch zo de inkomsten op peil te houden. Uiteindelijk moeten voor alle uitgaven van het Rijk ook inkomsten tegenover komen te staan.
Dapper Bartjuh, ik begin er hier niet meer aan...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Het is ook niet het topic hiervoor.
Dit topic gaat over mensen die zorgen maken over de benzineprijzen en de gevolgen hiervan.
Het gaat niet over het milieu, behalve dat dat (heel misschien) een van de oorzaken hiervan is.
Volledig elektrisch rijden is geen alternatief, ik heb een week Nissan Leaf gereden en als ik op mijn werk kwam kon ik weer aan de oplader, nog los van het feit dat de energie ook gewoon via centrales opgewekt wordt.
Hybride is nu een mooie tussenstap die goed werkt maar dat neemt niet weg dat de prijzen nog steeds hoog gehouden worden door belastingen en de kans dat dit ooit over is, is vrij klein.
Dit topic gaat over mensen die zorgen maken over de benzineprijzen en de gevolgen hiervan.
Het gaat niet over het milieu, behalve dat dat (heel misschien) een van de oorzaken hiervan is.
Volledig elektrisch rijden is geen alternatief, ik heb een week Nissan Leaf gereden en als ik op mijn werk kwam kon ik weer aan de oplader, nog los van het feit dat de energie ook gewoon via centrales opgewekt wordt.
Hybride is nu een mooie tussenstap die goed werkt maar dat neemt niet weg dat de prijzen nog steeds hoog gehouden worden door belastingen en de kans dat dit ooit over is, is vrij klein.
[ Voor 48% gewijzigd door Afvalzak op 31-07-2012 14:26 ]
Ik probeer ook niet de autorijders te stigmatiseren omdat ze autorijden. Ik heb ook genoeg autokm's gereden. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het probleem ligt bij het gebrek aan bewustzijn van de geopolitieke implicaties en instelling van de gemiddelde mens als het om dergelijke kwesties gaat.afvalzak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:23:
Het is ook niet het topic hiervoor.
Populistisch gejank over de benzineprijzen zijn te duur en ze kunnen niet snel genoeg dalen voeren de boventoon. Vervolgens staan de parkeerplaatsen bij de supermarkt vol, rijden we met de auto naar het fitnesscentrum 2km verderop, en gaan we met de auto naar het werk 5km verderop.
Je kan best met de fiets naar de fitness. Koop een fietstas, en doe wat vaker kleine boodschappen, en je kan best met de fiets. Idem voor het werk. Nog gezond ook, krijg je wat meer lichaamsbeweging (voor de gemiddelde dikker wordende Nederlander niet overbodig).
En uiteraard zijn er ook gevallen die niet anders dan met de auto kunnen. Koop een klein efficient autootje (of Prius ed als je iets meer luxe/ruimte wilt), rijd normaal, en fietsbare afstanden met de fiets (koop desnoods een elektrische fiets), en we hebben al een grote stap in mentaliteit gewonnen. De auto zou wat minder als een verlengstuk van de fallus gezien moeten worden.
We kunnen ons beter nu langzamerhand proberen aan te passen, des te zachter is de klap straks. En bovendien sturen we minder geld naar vervelende figuren, en wordt de luchtkwaliteit (met name in steden) beter.
Grappig dat ik na mijn week Leaf-rijden juist overtuigd ben dat elektrisch rijden nu al gewoon kan. Je geeft het zelf ook al aan, je kunt op je werk opladen, mooi toch?afvalzak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:23:
Volledig elektrisch rijden is geen alternatief, ik heb een week Nissan Leaf gereden en als ik op mijn werk kwam kon ik weer aan de oplader,
Och, dat weer.nog los van het feit dat de energie ook gewoon via centrales opgewekt wordt.
a) Zelfs als de elektriciteit 100% met steenkool opgewekt zou worden (wat niet zo is) is een elektrische auto als een Leaf nog schoner dan een vergelijkbare fossiele auto.
b) Met een elektrische auto is de energiebron losgekoppeld van het voertuig. Het ding kan rijden op elektriciteit opgewekt met steenkool, uranium,aardgas, aardolie, aardwamte, zon, wind, water, getijden, etc. De overstap naar een schone energiebron is dus veel makkelijk dan met een voertuig waar een vloeistof in moet die aan veel eisen moet voldoen.
(Goed elektrisch OV is nóg efficiënter natuurlijk, maar in een topic waar het woord boomknuffelaar al gevallen is zal dat niet al te goed vallen waarschijnlijk.)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Alleen al na dit te lezen van je kan ik je niet serieus nemen.Bartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:10:
[...]
Dude, ik weet waar ik over praat. Genoeg papers gelezen over geopolitiek en energie.
Gezien het feit dat we tegenwoordig elke dag vlees eten terwijl dat 50 jaar geleden iets speciaals was dat slechts 1x per week werd gegeten zegt genoeg.
Hoe kom je er bij dat er maar 1 keer per week vlees werd gegeten?
Goed, dat lag een beetje aan de plaats. Aan zee werd vaak vis gegeten.mathy_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:15:
[...]
Alleen al na dit te lezen van je kan ik je niet serieus nemen.
Hoe kom je er bij dat er maar 1 keer per week vlees werd gegeten?
Maar, zeker in en rond steden was 1 tot hooguit een paar keer per week vlees heel normaal. De standaard. Het was een luxe product.
Edit; Heb al wat cijfers gevonden; http://www.verreverwanten...r%20of%20gezond/1723.html
Begin 1900; 16 kilo vlees per persoon per jaar. In 2005, 86 kilo vlees per persoon per jaar.
[ Voor 20% gewijzigd door Bartjuh op 31-07-2012 15:46 ]
Dat kan één week maar als de gemiddelde werknemer elke dag op zijn werk oplaad gaat de baas dat niet leuk vinden.JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:56:
[...]
Grappig dat ik na mijn week Leaf-rijden juist overtuigd ben dat elektrisch rijden nu al gewoon kan. Je geeft het zelf ook al aan, je kunt op je werk opladen, mooi toch?
[...]
Och, dat weer.
a) Zelfs als de elektriciteit 100% met steenkool opgewekt zou worden (wat niet zo is) is een elektrische auto als een Leaf nog schoner dan een vergelijkbare fossiele auto.
b) Met een elektrische auto is de energiebron losgekoppeld van het voertuig. Het ding kan rijden op elektriciteit opgewekt met steenkool, uranium,aardgas, aardolie, aardwamte, zon, wind, water, getijden, etc. De overstap naar een schone energiebron is dus veel makkelijk dan met een voertuig waar een vloeistof in moet die aan veel eisen moet voldoen.
(Goed elektrisch OV is nóg efficiënter natuurlijk, maar in een topic waar het woord boomknuffelaar al gevallen is zal dat niet al te goed vallen waarschijnlijk.)
Een Nissan Leaf is een prachtige auto als je elke dag 20 tot 30 km rijdt en je zo'n mooie gesubsidieerde laadpaal in je voortuin heb staan.
Daarbij is OV voor mij geen alternatief aangezien ik dan 2 uur bezig ben i.p.v. 40 min.
Waarin ik in het begin direct lees dat we 14 kilo minder zouden eten dan in 1500.Bartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:31:
[...]
Goed, dat lag een beetje aan de plaats. Aan zee werd vaak vis gegeten.
Maar, zeker in en rond steden was 1 tot hooguit een paar keer per week vlees heel normaal. De standaard. Het was een luxe product.
Edit; Heb al wat cijfers gevonden; http://www.verreverwanten...r%20of%20gezond/1723.html
Begin 1900; 16 kilo vlees per persoon per jaar. In 2005, 86 kilo vlees per persoon per jaar.
Maar daar gaat dit topic niet over,
Mensen die zeggen dat ze hopen dat het boven de 2 euro komt snijden hun zelf gewoon wel in hun vingers.
Ook je groente worden geoogst met machines die op brandstof rijden.
Dus je kropje sla gaat ook duurder worden als de brandstofprijs stijgt.
Het is niet alsof de mensen met een Westerse levensstijl er slecht van zouden worden als ze flink minder zouden eten, integendeel zelfs (mezelf incluis)
Toevallig hier net in een parkeergarage gezien (Zoetermeer): twee oplaadparkeerplaatsen. Net niet naast de invalideplekken, maar het scheelt niet veel. En dan is de eerste 3 uur ook nog gratis parkeren.JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:56:
[...]
Grappig dat ik na mijn week Leaf-rijden juist overtuigd ben dat elektrisch rijden nu al gewoon kan. Je geeft het zelf ook al aan, je kunt op je werk opladen, mooi toch?
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Er zijn genoeg bazen die voor elke werknemer een leasecontract met tankpas afsluiten, dan is zo'n oplaadpaal bij de parkeerplaats ook geen probleem. Voor de werkgever is de stroom overigens niet eens zo hele duur, die betaalt boven de 10.000KWh maar de helft aan energiebelasting en kan de stroomkosten ook nog opvoeren als aftrekpost. Denk alleen dat er bij de belastingdienst wel bellen gaan rinkelen als je stroomverbruik ineens gigantisch stijgt omdat je personeel ineens massaal met EV op het werk komt.afvalzak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:34:
[...]
Dat kan één week maar als de gemiddelde werknemer elke dag op zijn werk oplaad gaat de baas dat niet leuk vinden.
Een Nissan Leaf is een prachtige auto als je elke dag 20 tot 30 km rijdt en je zo'n mooie gesubsidieerde laadpaal in je voortuin heb staan.
Daarbij is OV voor mij geen alternatief aangezien ik dan 2 uur bezig ben i.p.v. 40 min.
Met OV moet je het ook maar net treffen. Woon je dicht bij een station, dan heb je mazzel. Zit je werkgever dan ook nog eens dicht bij het station, dan heb je dubbel mazzel. Als ik OV zou nemen naar mijn vorige werkgever, zou ik met de bus langer onderweg zijn dan lopend of op de fiets. Achteraf heb ik er spijt van dat ik de fiets nooit heb gebruikt daarvoor, maar altijd het gemak van een auto op de oprit heb gebruikt... maargoed, je betaalt dat ding ook dubbel en dwars als ie op de oprit staat terwijl jij op de fiets naar je werk gaat.
Da's geen mazzel, da's gewoon slim kiezen..._JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:21:
Woon je dicht bij een station, dan heb je mazzel. Zit je werkgever dan ook nog eens dicht bij het station, dan heb je dubbel mazzel.
Reken maar dat daar snel een einde aan komt zodra die EV's wat populairder worden. Dan zul je met je elektrische auto ook gewoon moeten betalen voor parkeren en je brandstof.MrSleeves schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:18:
[...]
Toevallig hier net in een parkeergarage gezien (Zoetermeer): twee oplaadparkeerplaatsen. Net niet naast de invalideplekken, maar het scheelt niet veel. En dan is de eerste 3 uur ook nog gratis parkeren.
'Je kunt op je werk opladen!' moeten we dus ook niet als argument vóór elektro-auto's gaan gebruiken, want zoals hierboven al gezegd zal de gemiddelde werkgever daar heel snel een stokje voor steken. Tenzij het een auto van de zaak is en de brandstof wordt door de baas betaald, maar dat geldt zeker niet voor iedere werknemer.
Voor de gewone man die het hooguit met een reiskostenvergoeding moet doen, zou een systeem met oplaadpunten op het werk die een bepaalde hoeveelheid stroom leveren ideaal zijn. Laten we zeggen 0,3 kWh per km woon-werkverkeer. Dat is het normverbruik PTW van een Leaf, maal twee want je wil ook weer naar huis natuurlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 31-07-2012 16:34 ]
Punctuality is the politeness of kings
Toen er nog een fractie van de populatie was, en we bij lange na niet de eindige limieten van planeet aarde in zicht hadden. Maar staat ook in de tekst.mathy_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:57:
[...]
Waarin ik in het begin direct lees dat we 14 kilo minder zouden eten dan in 1500.
Oh, ja, alles wordt dan duurder. Maar dan zullen mensen beter afwegingen maken. Vlees is al relatief duur, maar omdat het veel meer resources vergt per voedingswaarde (voor een biefstuk zelfs 25x meer), zullen veel meer mensen minder vlees gaan eten. Puur omdat er niet genoeg geld is, en banken geen leningen meer verstrekken voor vleesconsumptie. Kortom, de inhoud van je dieet veranderd dusdanig dat je uiteindelijk wel hetzelfde kwijt bent (of kunt zijn) aan eten.Mensen die zeggen dat ze hopen dat het boven de 2 euro komt snijden hun zelf gewoon wel in hun vingers.
Ook je groente worden geoogst met machines die op brandstof rijden.
Dus je kropje sla gaat ook duurder worden als de brandstofprijs stijgt.
Kijk, ik hoop ook niet dat het nu ineens 3+ euro wordt, want we hebben nog weinig alternatieven klaar liggen en een groot probleem. Maar een schokbeweging naar een goede 2 euro zou wel goed zijn om mensen wakker te schudden (nieuwscoverage e.d.). Dan een tijdje stabilisatie zodat er tijd gekocht is om ons voor te bereiden op het onvermijdelijke: het einde van het tijdperk goedkope olie. Het is niet voor niets dat China een mega aandeel gekocht heeft in de teerzanden van Canada, en er een heuse strijd is ontstaan om de Noordpool. Waar as-we-speak een ijsbreker met Deense wetenschappers vanaf Spitsberen onderweg is naar de Noordpool om proberen aan te tonen dat het land onder de zee bij de Noordpool aan Groenland is toe te wijzen. Misschien komen ze de Russische vlag daar wel op de bodem tegen...
Dure olie is onvermijdelijk. Ook zal een klein groepje landen straks praktisch alle resterende olievoorraden in handen hebben. Een machtig geopolitiek wapen. Nu heb je een aantal scenarios;
- Prijzen stijgen geleidelijk, mensen passen zich (vooral qua mentaliteit) nauwelijks aan. En ineens komt de klapper. Onvoorbereid.
- Prijs geeft af en toe schokken omhoog zodat mensen zich veel bewuster zijn van prijsstijgingen. We starten eerder met onze mentaliteitsverandering, innovatie, en bouwen aan een duurzamere en onafhankelijkere toekomst.
Ongezond eten is veel goedkoper. Voor een bord friet met twee frikandellen betaal je minder dan een gezonde vegetarische maaltijd met verse groenten.
Maar niet in vergelijking met fatsoenlijk vlees als een ossenhaasje of biefstuk. Dat tikt wel snel aan hoor. Vergelijk liever goed eten met goed etenMBV schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:26:
Ongezond eten is veel goedkoper. Voor een bord friet met twee frikandellen betaal je minder dan een gezonde vegetarische maaltijd met verse groenten.
Frikandellen is gewoon afvalvlees met een overload aan kruiden. Zou me niet verbazen als ze daar een vegetarische variant van kunnen maken met praktisch dezelfde smaak ... misschien gat in de markt?
Maar idd, de substitutie door ongezond eten omdat het goedkoper is is wel een groot probleem in de VS, waar de onderklasse echt waanzinnig ongezond is.
For the record; Ik ben trouwens geen vegetariër. Al ben ik de laatste tijd wel een bewustere vleeseter. Eet ook steeds vaker vleesvervangers, al varieert daar de kwaliteit enorm. Het ene is niet de eten terwijl het andere heel lekker is. Verschillende producten uitproberen is het devies. Ik denk dat als vegetarische producten uit het niche waar ze nu in verkeren worden gehaald ze al een stuk goedkoper kunnen.
In Zoetermeer is het voor iedereen de eerste drie uur gratis (winkeliers betalen), zie ook Peter R de Vries. Het ging er dus meer om dat het een gratis plek is met oplaadpaal; in Amsterdam is dat wel anders lijkt me.dreamscape schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:31:
[...]
Reken maar dat daar snel een einde aan komt zodra die EV's wat populairder worden. Dan zul je met je elektrische auto ook gewoon moeten betalen voor parkeren en je brandstof.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Er zijn daar wijken waar je binnen een kwartier lopen geen vers eten kan kopenBartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:20:
[...]
Maar idd, de substitutie door ongezond eten omdat het goedkoper is is wel een groot probleem in de VS, waar de onderklasse echt waanzinnig ongezond is.

Verwijderd
Ik vind dat ze die geldkraan gewoon eens een keertje dicht moeten draaien. We werken ons een slag in de rondte, ik bedoel maar. In de tijd van de gulden had je voor een kwartje de snoeppot al tot de rand gevuld en nu zitten we tot onze nek in de schulden. Alles wordt duurder en waarom? Ik vind het sowieso al te zot voor woorden dat die bank managers tegenwoordig al meer dan de balkelende norm verdienen. Alsof zij er ook echt hard voor gewerkt hebben. En het valt misschien niet op maar dit zijn toch wel de harde redenen dat wij nu meer belasting betalen en dus ook meer betalen voor onze brandstof. En dat ligt niet aan de olie vooraad, mmm, misschien een beetje maar het grootste deel waar de mensen niet bij stilstaan is dat het geld wat wij aan de overheid hebben geschonken gewoon in de verkeerde zakken terecht komt! Bijvoorbeeld tijdens de kredietcrisis, de tijd waarin we het allemaal heel "zwaar" hadden, werd even leuk tussen de reclameblokken van radio 1 verteld dat de bank managers een bonus van 13 miljoen gekregen hebben! Dit maal de ongeveer de 100 bankmanagers die hier in Nederland rondzeulen, kom je toch uit op 1.3 miljard euro
, van ons belastingsgeld Notabene! En nee het is niet alleen de schuld van de bank managers maar dit is puur om even te laten zien waar ons geld onnuttig wordt besteed.

Ligt niet aan de olievoorraad? Tot 15 jaar geleden, toen de .com-bubble in volle gang was en de heren zakkenvullers net zo goed hun best deden als een paar jaar geleden, was de olieprijs $30 per vat o.i.d. Tot 2007, toen de productie van olie de vraag niet meer kon bijbenen, toen rezen de prijzen uit de pan.
In 2008 klapte de economie in, en zakten de olieprijzen doordat de vraag afnam.
Nu is de olieprijs constant hoog (rond de $100 is 3x zoveel als de $30 van de jaren 90), en is de zakkende euro inderdaad de oorzaak van de hogere prijs. Maar als de olie niet schaars was geweest was de prijs 1/3 geweest, dat maakt veel meer uit dan de iets gezakte europrijs. Vergeet niet dat de euro z'n leven begon met ongeveer een 1-op-1 koers met de dollar...
Over die bank-bonussen: de banken hebben, op DSB en SNS na, hun leningen zonder problemen terugbetaald, met een behoorlijke rente. Ik geloof dat de Nederlandse staat daar een rendement van meer dan 3% op heeft gemaakt. Als onze banken niet in de problemen waren gekomen was de staatsschuld dus hoger geweest!
In 2008 klapte de economie in, en zakten de olieprijzen doordat de vraag afnam.
Nu is de olieprijs constant hoog (rond de $100 is 3x zoveel als de $30 van de jaren 90), en is de zakkende euro inderdaad de oorzaak van de hogere prijs. Maar als de olie niet schaars was geweest was de prijs 1/3 geweest, dat maakt veel meer uit dan de iets gezakte europrijs. Vergeet niet dat de euro z'n leven begon met ongeveer een 1-op-1 koers met de dollar...
Over die bank-bonussen: de banken hebben, op DSB en SNS na, hun leningen zonder problemen terugbetaald, met een behoorlijke rente. Ik geloof dat de Nederlandse staat daar een rendement van meer dan 3% op heeft gemaakt. Als onze banken niet in de problemen waren gekomen was de staatsschuld dus hoger geweest!
De ING moest geloof ik een rente van 8% betalen. Dat is echt flink. De staat heeft daar dus lekker op verdient.
Bovendien schieten we niks op met dit soort onderbuik-geroep want het salaris van deze mensen heeft 0,0 invloed op de brandstofprijs. En zeg eens eerlijk, wat is hoog? Schijnbaar betalen we het allemaal makkelijk met x miljoen auto's op de Nederlandse wegen en steeds meer mensen die 2 auto's rijden.
Er zijn een paar feiten die zorgen voor een hoge olieprijs:
1. Er is een toenemende vraag vanuit steeds meer landen
2. Er is een afnemende voorraad en de voorraad die overblijft is steeds moeilijker te bereiken
3. Degene die het verkopen weten dit en zijn toevallig geen liefdadigheidsinstanties
4. De Euro zakt een beetje weg t.o.v. de dollar
5. De overheid heft flink accijns op de brandstof in Nederland
Bovendien schieten we niks op met dit soort onderbuik-geroep want het salaris van deze mensen heeft 0,0 invloed op de brandstofprijs. En zeg eens eerlijk, wat is hoog? Schijnbaar betalen we het allemaal makkelijk met x miljoen auto's op de Nederlandse wegen en steeds meer mensen die 2 auto's rijden.
2. Er is een afnemende voorraad en de voorraad die overblijft is steeds moeilijker te bereiken
3. Degene die het verkopen weten dit en zijn toevallig geen liefdadigheidsinstanties
4. De Euro zakt een beetje weg t.o.v. de dollar
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Oostenrijk was vrij vlak (via Linz en Graz naar Slovenië gereden), maar vooral in Griekenland en in mindere mate Servië wel flink moeten klimmen op de snelweg. Snel gaat het uiteraard niet, maar meestal gewoon in zijn 4 kunnen blijven rijden (snelheid zakt dan terug naar 80 km/u, ruim boven die van campers en vrachtwagens die soms met een gangetje van 50km/u naar boven kruipen). Op sommige extreme stukken wel eens terug moeten schakelen naar zijn 3, maar dat waren vooral bergpassen waar de snelheid toch al niet zo hoog ligt.GoldenSample schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:46:
[...]
Nice overigens met een 40Pk salto naar griekenland, hoe hard ging je omhoog door Oostenrijk?
Ben benieuwd hoe m'n 60Pk 106 dat gaat doen
Geen snelheidsduivel dus, maar met een beetje geduld en goed anticiperen prima te doen
Dat valt wel mee, door de wereldwijde crisis is de vraag naar olie juist afgenomen.MrFl0ppY schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:30:
Een beetje? De eurokoers tov de dollar heeft in 2 jaar nog niet zo laag gestaan.4. De Euro zakt een beetje weg t.o.v. de dollar
Niet alleen in Nederland hoor, die accijns staat trouwens los van de olieprijs.5. De overheid heft flink accijns op de brandstof in Nederland
Dat zorgt juist voor een lagere vraag, en dus voor een lagere olieprijs. En de accijnzen zijn niet gestegen, dus ze zorgen niet voor een stijgende brandstofprijs, alleen voor een hoge. Net zoals ze dat in 1990 deden.MrFl0ppY schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:30:
[knip]
Dat is nogal een flauwe vergelijking, want de dollar heeft t.o.v. de euro nooit zo laag gestaan als 2008-2010. We zijn begonnen met ongeveer 1-op-1, daarna is de euro continue gestegen, en nu zakt hij weer wat terug. Big deal...tweaker2010 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:14:
Een beetje? De eurokoers tov de dollar heeft in 2 jaar nog niet zo laag gestaan.
De lage eurokoers snap ik trouwens niet helemaal: er zijn diverse staten in de VS die er slechter voor staan dan Griekenland, en de centrale overheid heeft nog eens een astronomische schuld waar de complete eurozone bij in het niet valt.
Eens, de accijnzen zorgen vooral voor een hoge prijs, niet zozeer voor een stijgende. Alleen de BTW is in procenten en zorgt dus wel voor een hogere stijging.
Ik dacht dat dit vooral van toepassing is op de westerse landen. Iets wat de opkomst van de oosterse landen met gemak goedmaken en overtreffen. Zoals je kunt zien in de onderstaande grafiek kende 2009 een dip die vervolgens al weer in 2010 weggewerkt was.Dat valt wel mee, door de wereldwijde crisis is de vraag naar olie juist afgenomen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Stijging blijft het zelfde maar het verschilbedrag is hoger.MrFl0ppY schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:25:
Alleen de BTW is in procenten en zorgt dus wel voor een hogere stijging.
Maar het brandstoftransport is ook duurder geworden i.v.m. veiligheidsmaatregelen, uurlonen en duurdere brandstof
Verder moeten verschillende olieleidingen beveiligd en gerepareerd worden vanwege de vernielingen in en rond de olieproducerende landen.
Onderstaande grafiek illustreerd dat de productie naar een maximum plateau gaat, en die ligt zo rond het huidige verbruik (althans dat is de voorspelling, eerdere voorspellingen waren nog 50% lager dan de huidige productie is). Ik heb getallen van het theoretisch maximum langs zien komen van 75-120 Mbarrels/day als de trend in jou grafiek doorzet zitten we daar dus ofer een jaar of 5.MrFl0ppY schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:25:
Eens, de accijnzen zorgen vooral voor een hoge prijs, niet zozeer voor een stijgende. Alleen de BTW is in procenten en zorgt dus wel voor een hogere stijging.
[...]
Ik dacht dat dit vooral van toepassing is op de westerse landen. Iets wat de opkomst van de oosterse landen met gemak goedmaken en overtreffen. Zoals je kunt zien in de onderstaande grafiek kende 2009 een dip die vervolgens al weer in 2010 weggewerkt was.
[afbeelding]
Dat komt er dus op neer dat er op een gegeven moment steed meer vraag dan aanbod zal zijn en de prijzen de pan uit zullen rijzen.
Dit komt o.a. doordat er minder nieuwe bronnen worden gevonden en oude bronnen leeg gaan raken maar ook omdat de olie industrie gewoonweg de logistiek/transport niet uitbreid en daar de "productie" bottleneck zal zitten. Op zich logisch dat ze niet uitbreiden; als de olie op is zit je straks met een infrastructuur die je niet kunt gebruiken...

Dus waar gaat de brandstofprijs naartoe? Uiteindelijk oneindig hoog als we geen alternatieven gaan gebruiken en ons verbruik minderen.
Wanneer dat gaat gebeuren? Op basis van de huidige voorspellngen met de aaname dat we van de huidige krisis gaan herstellen en dus weer meer gaan besteden hebben we hooguit een jaar of 5 ....
Daarentegen waren eerdere voorspelling ook al negatiever dan de realiteit bleek te zijn. Maar vast staat dat we naar een ander gebruik van onze olie voorraden moeten (en dus ook alternatieven) om ons van energie te voorzien.
[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 02-08-2012 09:52 ]
-------
Je vergeet dat er ook nog andere oliebronnen zijn die al wel ontdekt zijn maar waar het nog niet economisch gunstig is om de olie eruit te halen. Alleen al in Canada ligt in teerzand meer olie opgeslagen dan de hele wereldvoorraad aan "crude oil". En het winnen van olie uit dat teerzand wordt economisch interessant als de olieprijs boven de $200 per vat komt.
De olie zal dus steeds duurder worden, maar de prijs zal niet onbeperkt stijgen en het zal binnen afzienbare tijd ook niet opraken. Als de prijs boven de $200 stijgt dan zal men in Canada aan de slag gaan met dat teerzand en is er weer een gigantische voorraad olie beschikbaar.
De olie zal dus steeds duurder worden, maar de prijs zal niet onbeperkt stijgen en het zal binnen afzienbare tijd ook niet opraken. Als de prijs boven de $200 stijgt dan zal men in Canada aan de slag gaan met dat teerzand en is er weer een gigantische voorraad olie beschikbaar.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dit topic is gesloten.