Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 85 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.722 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
Mwah, ik vermoed dat we toch een redelijk probleem hebben als de olie op $200 staat. Bovendien is het winnen van olie uit teerzand niet een erg langzaam proces t.o.v. de huidige methode? De productie per dag zal ook een rol gaan meespelen in de prijs.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Geen groter probleem dan we nu hebben t.o.v. een paar decennia geleden toen het leek alsof de olie nooit op kon. :)

En een minder groot probleem dan wanneer je zou aannemen dat de olie op een gegeven moment echt op zou raken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 19:15
Ik heb afgelopen Juni mijn Peugeot 106 GTI weggedaan en een Chevrolet Spark LT Bifuel gekocht. De hoge verzekeringskosten doordat ik een minderjarige bestuurder ben met een auto die 120PK heeft en de hoge brandstofprijzen hebben voor mij de doorslag gegeven. Nu reed de 106 ongeveer 1 op 13 en ik rijd ongeveer 350 km per week Woon werk. Dit kostte mij ongeveer 300 euro euro inclusief verzekering en wegenbelasting per maand.

Nu met de Spark rijd ik 1 op 15 op LPG, betaal geen wegenbelasting en de verzekering is de helft goedkoper. De pompstation om de hoek heeft een LPG prijs van 0,55 cent per liter. Het bespaard me bijna 240 euro in de maand!

Het was wel even wennen om met een stuk minder PK te rijden, maar dat komt wel goed. Een tank LPG rij ik precies 350 kilometer mee. Uiteraard ook een benzine tank waar de auto op start en vervolgens overspringt naar LPG. Ik schat dat ik die een keer per 9 maanden moet bijvullen.

Prima investering in mijn ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Ik rij een 2L diesel met 200pk en een dijk aan afschrijving. Wel stap ik elke keer in en uit met een grijns op mijn gezicht. Prima deal in mijn ogen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als de olie "ineens" zo duur wordt, is het een enorm probleem. Maar als de olie (zoals nu) langzamerhand duurder wordt, is het niet zo dat mensen ineens hun rit naar het werk niet meer kunnen betalen.

Nu beginnen mensen gelukkig al rond te kijken naar alternatieven om zo minder afhankelijk van de dure olie te worden, en de ontwikkeling naar alternatieven wordt ook zo gestimuleerd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MrFl0ppY, volgens mij heeft hawker die zelfde grijns als hij kijkt naar hoeveel geld hij bespaart. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
Mx. Alba schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:45:
MrFl0ppY, volgens mij heeft hawker die zelfde grijns als hij kijkt naar hoeveel geld hij bespaart. :D
Haha, inderdaad ;)

Maar goed, ik heb de tijd van het hard rijden etc wel gehad. Dagelijks zie ik het bewijs dat het toch geen zin heeft. Mensen die met 160 voorbij komen en vervolgens voor hetzelfde stoplicht staan net voordat ik mijn werk ben.

Tuurlijk als ik het geld had, had ik ook wel een flinke auto willen rijden :P maar dat heb ik niet, dus el cheapo rijden dan maar!

[ Voor 7% gewijzigd door hawker op 02-08-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MrFl0ppY schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:42:
Ik rij een 2L diesel met 200pk en een dijk aan afschrijving. Wel stap ik elke keer in en uit met een grijns op mijn gezicht. Prima deal in mijn ogen ;).
Van diesel krijg ik geen grijs op mijn gezicht, ook niet met 200pk. Het is niet voor niets dat ze nooit/zelden diesel in sportwagens gooien, de lol is dan weg.

/ diesel-is-voor-tractors rant :)
hawker schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:38:
.... Nu met de Spark rijd ik 1 op 15 op LPG ...
Lijkt mij ook. De gasvoorraden zijn groter (t.o.v. huidige consumptie) dan de olievoorraden. En gas (methaan) is ook nog een stuk schoner om te ontbranden dan alle andere koolwaterstoffen (1C, 4H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LPG is geen methaan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

O nee, haal aardgas en LPG door elkaar, LPG C3 tot C4. Naja, alsnog een stuk schoner dan de rest van de gangbare brandstoffen voor auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik heb afgelopen Juni mijn Peugeot 106 GTI weggedaan en een Chevrolet Spark LT Bifuel gekocht. De hoge verzekeringskosten doordat ik een minderjarige bestuurder ben met een auto die 120PK heeft en de hoge brandstofprijzen hebben voor mij de doorslag gegeven. Nu reed de 106 ongeveer 1 op 13 en ik rijd ongeveer 350 km per week Woon werk. Dit kostte mij ongeveer 300 euro euro inclusief verzekering en wegenbelasting per maand.

Nu met de Spark rijd ik 1 op 15 op LPG, betaal geen wegenbelasting en de verzekering is de helft goedkoper. De pompstation om de hoek heeft een LPG prijs van 0,55 cent per liter. Het bespaard me bijna 240 euro in de maand!

Het was wel even wennen om met een stuk minder PK te rijden, maar dat komt wel goed. Een tank LPG rij ik precies 350 kilometer mee. Uiteraard ook een benzine tank waar de auto op start en vervolgens overspringt naar LPG. Ik schat dat ik die een keer per 9 maanden moet bijvullen.

Je zult toch ook eerst die auto moeten kopen,heb je dat bedrag eruit dan bespaar je pas :P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
hoppaaa vanochtend weer 1,509 voor een liter diesel langs de snelweg en 1,839 voor een liter benzine
het grappige is dat je er nu niemand over hoort terwijl 2 maanden geleden de kranten vol stonden over de hoge brandstrof prijzen

nu is een liter benzine nog niet zo duur als toen maar diesel staat er nu dus al 1 cent boven.. en je hoort helemaal niemand.. en zo flikken ze het elke keer weer :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Diesel heeft het recordniveau nog niet bereikt hoor, hoewel het niet veel scheelt. De GLA voor diesel is nu 1.505, die heeft al eens op 1.507 gestaan :)

Over de reden:
De olieprijs bereikte maandag het hoogste niveau in drie maanden tijd door zorgen over de aanvoer vanuit onder meer het Midden-Oosten.

Brentolie kostte 114,88 dollar per vat, een stijging van 1,7 procent, terwijl de prijs van Amerikaanse olie met 1 procent steeg tot 93,84 dollar per vat.

De toenemende spanning tussen Israël en Iran voert de onzekerheid over de olieaanvoer uit de regio en daarmee de prijzen op.

Daarnaast rekenen handelaren er nog altijd op dat er in verscheidene landen nieuwe stimuleringsmaatregelen aan zitten te komen om de economische terugval tegen te gaan. Daarmee zou ook de vraag naar grondstoffen als olie een impuls krijgen.
Zie http://www.nu.nl/economie...veau-in-drie-maanden.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[edit] verkeerde topique :D

[ Voor 84% gewijzigd door Mx. Alba op 14-08-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bartjuh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:30:
[...]

Van diesel krijg ik geen grijs op mijn gezicht, ook niet met 200pk. Het is niet voor niets dat ze nooit/zelden diesel in sportwagens gooien, de lol is dan weg.

/ diesel-is-voor-tractors rant :)

[...]
Ik vind het best leuk om bij 1500rpm een trap in je rug te krijgen van 350+ Nm koppel en 120 te kunnen rijden met 1800rpm. hoge toeren zijn helemaal niet fijn joh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

sjorremans schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:50:
hoppaaa vanochtend weer 1,509 voor een liter diesel langs de snelweg en 1,839 voor een liter benzine
het grappige is dat je er nu niemand over hoort terwijl 2 maanden geleden de kranten vol stonden over de hoge brandstrof prijzen
Misschien omdat de mensen die het niet vergoed krijgen helemaal niet langs de snelweg tanken? :P

Ik betaal nu 1.759 bij de Shell om de hoek, maar met een verbruik van 1:46 1:42 maakt het allemaal niks meer uit.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
en de prijs blijft weer stijgen, volgens mij hebben we nu een nieuw record voor diesel?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfff...had geen tijd vanochtend om naar een goedkopere pomp te rijden...78 ct voor LPG...blegh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28

Ergens maak je een rekenfout, je kunt niet eerst 300 euro per maand kwijt zijn en nu opeens nog maar 60 euro per maand. Dat ben je namelijk alleen al aan de lpg kwijt. Of betaal je geen verzekering en wegenbelasting meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 20:27

Wok

Dakloos...

Verzekering zal een heel stuk minder zijn en wegenbelasting hoef je inderdaad niet te betalen voor zo'n Spark BiFuel :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56

_Arthur

blub

En de afschrijving? Daar rekent iedereen zich rijk mee ;)

[ Voor 50% gewijzigd door _Arthur op 17-08-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BP Ultimate ongelood 98: EUR 1.909 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:42

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Je durft bijna niet meer in NL te tanken.... 1.62 voor euro95 over de grens in BE, 1,66 voor E10 over de grens in DE.... En hier de goedkoopste pomp op 1.76..

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

1.76 als goedkoopste? Dan zoek je toch echt niet goed genoeg...

Tango heeft behoorlijk wat pompen die 1.689 of 1.699 rekenen (zie hier), en ik heb ook al Shell Expressen gezien die 1.739 vragen.

Daarnaast vergelijk je appels met sinaasappels, want E10 is niet hetzelfde als E95...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:42

Coach4All

I'm a Coach 4 All

wildhagen schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:06:

Daarnaast vergelijk je appels met sinaasappels, want E10 is niet hetzelfde als E95...
Mijn Prius haalt hetzelfde verbruik er mee, dus voor mij is het "brandstof"....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

BertV schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:27:
[...]

Misschien omdat de mensen die het niet vergoed krijgen helemaal niet langs de snelweg tanken? :P

Ik betaal nu 1.759 bij de Shell om de hoek, maar met een verbruik van 1:46 1:42 maakt het allemaal niks meer uit.
Sowieso, behalve vrachtwagens, wie tankt er nog langs een snelweg dan? Alleen mensen die op kosten van de zaak mogen rijden toch?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Coach4All schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

Mijn Prius haalt hetzelfde verbruik er mee, dus voor mij is het "brandstof"....
Dan kan je het ook vergelijken met de dieselprijzen. Is ook brandstof...

Vergelijk appels met appels aub, niet met sinaasappels, daar heeft niemand wat aan ;)
FunkyTrip schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:08:
[...]

Sowieso, behalve vrachtwagens, wie tankt er nog langs een snelweg dan? Alleen mensen die op kosten van de zaak mogen rijden toch?
Welnee. Zie daar altijd meer dan genoeg auto's van (ver) boven de 5 jaar oud, dus prive (lease gaat immers meestal maar tot 3-5 jaar) tanken.

Plenty mensen die dus langs de snelweg tanken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Als je vroeger toen je nog maar een halve euro per liter moest betalen toen al je behoefte aan benzine voor derest van je leven gekocht zou hebben, hoeveel zou je dan bespaard hebben ;p?

Mijn vriend moet naar Brussel naar de luchthaven gaan voor z'n werk en betaald 200 euro aan benzine per maand. Dat is 1 maand dat ie per jaar werkt juist om zijn vervoer te kunnen betalen :/.

Als de prijs en range van elektrische auto's nog verder naar respectievelijk beneden en boven gaat, kunnen elektrische auto's toch nog heel populair worden. Hoeveel kost dat eigenlijk in vergelijking met benzine? Want als je in het voorbeeld hierboven 100 per maand zou moeten batelen aan elektriciteit het weing uitmaken.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

vhal

ಠ_ಠ

Grootste nadeel van een EV is imho nog steeds de aanschafprijs.

Nissan leaf 35K
Opel Ampera 45K
Renault Fluence 26 ex batterij huur p/m 8)7
Citroen C Zero 29K

Geen hond zal een electrische C1 rijden voor 29K

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Tjah daarom zijn elektrische auto's vooral populair in de lease, daarbij is de aanschaf minder belangrijk maar er kan wel gereden worden zonder bijtelling.

Bijtelling en wegenbelastingvrij is imho ook totaal niet de manier om elektrisch rijden te promoten je benadeeld alleen maar de mensen die dat moeten compenseren door extra wb te gaan betalen (want die lijkt om de x maand duurder te worden). Korting op de bijtelling of wb is prima maar bijtelling of wb vrij is imho nooit gerechtvaardigd.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 17-08-2012 15:46 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
Blik1984 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:17:
[...]

Ergens maak je een rekenfout, je kunt niet eerst 300 euro per maand kwijt zijn en nu opeens nog maar 60 euro per maand. Dat ben je namelijk alleen al aan de lpg kwijt. Of betaal je geen verzekering en wegenbelasting meer?
Haha, ik heb niet alle informatie gedeeld ;) Mijn huidige auto heb ik met mijn partner gekocht, dus 50/50, dus ik betaal de helft van de LPG en de helft van de verzekering ;) :P We betalen geen wegenbelasting uiteraard.

Als ik er dus 2 jaar in rij heb ik mijn aankoopbedrag terug :)

@ontopic: LPG prijzen hier in barendrecht zijn iets gestegen, van 55 naar 61.5 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
FunkyTrip schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:08:
[...]

Soms is een beetje gemak meer waard dan een paar euro's. Ja, benzine aan de snelweg is iets duurder, maar het scheelt ook weer geen tientallen euro's op een tank natuurlijk. Ik tank wel eens langs de snelweg in ieder geval, als het zo uitkomt. Liever iets meer betalen dan om moeten rijden en zoeken naar een tankstation elders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawker
argro schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:57:
[...]
Soms is een beetje gemak meer waard dan een paar euro's. Ja, benzine aan de snelweg is iets duurder, maar het scheelt ook weer geen tientallen euro's op een tank natuurlijk. Ik tank wel eens langs de snelweg in ieder geval, als het zo uitkomt. Liever iets meer betalen dan om moeten rijden en zoeken naar een tankstation elders.
Vorig jaar een keer op een terugreis uit Limburg naar Gorinchem ook even moeten tanken langs de snelweg, omdat ik de pomp die goedkoper is niet meer zou halen met het kleine beetje benzine dat ik nog over had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Dan is het gewoon zaak 10 liter te tanken en dan doorrijden naar de goedkope pomp, als het je dat waard is :P Bij mij zitten er in principe, waar ik ook heen rijd, nog stations vóór de snelweg, dus voor mij is het meestal geen probleem.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
Ik woon nu sinds twee weken in de US voor stage, de benzine is hier echt goedkoop!
32,96 dollar voor 8.675 gallon benzine, omgerekend is dat 0,81 euro per liter en dan heb ik nog nieteens bij de goedkoopste in de buurt getanked. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
Pimmerd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:21:
Ik woon nu sinds twee weken in de US voor stage, de benzine is hier echt goedkoop!
32,96 dollar voor 8.675 gallon benzine, omgerekend is dat 0,81 euro per liter en dan heb ik nog nieteens bij de goedkoopste in de buurt getanked. :)
Yup, maar in Nederland betaal je ook niet zozeer voor de benzine, maar vooral voor alle crap die er bovenop komt :P En in Amerika rijden ook heel veel auto's die allesbehalve zuinig zijn, dus als die €1,70 per liter zouden moeten gaan betalen dan zouden ze binnen no-time failliet gaan :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hahn schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:24:
[...]

En in Amerika rijden ook heel veel auto's die allesbehalve zuinig zijn, dus als die €1,70 per liter zouden moeten gaan betalen dan zouden ze binnen no-time failliet gaan :+
Dat schijnt in de praktijk mee te vallen: die grote motorinhouden zuipen in de stad natuurlijk meer, maar men rijdt daar wel vaker langere afstanden en dan is zo'n ding weer best zuinig. :P Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb (zou best dit topic wel eens kunnen zijn) maar het gemiddelde verbruik in de USA en hier in Europa ligt niet gek ver uit elkaar. :P

Maar ja: in een grote stad daar zuipt zo'n auto meer dan Hazes, met prijzen zoals hier ben je inderdaad zo failliet. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:15

Stewie!

Keen must die!

Ze hebben daar sinds de crisis ook heel veel gewone autos rijden, met 30 MPG of hoger.
Mijn vorige auto was ook Amerikaanse import en rijdt gewoon 1 op 7. De nieuwe 1 op 8. Volle tank kost 150 euro. Tja iedereen maakt een eigen keuze daarin. Als ik in de VS rijd (in een Yukon) dan blijft het altijd mooi om te zien hoe weinig je daar betaald, heerlijke comfortabel op de weg bent, en veel vriendelijkere mensen hebt zonder afsnijden, duwen en de bekende middelvingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20:07

MBV

Bart-Willem schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:13:
[...]

Dat schijnt in de praktijk mee te vallen: die grote motorinhouden zuipen in de stad natuurlijk meer, maar men rijdt daar wel vaker langere afstanden en dan is zo'n ding weer best zuinig. :P Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb (zou best dit topic wel eens kunnen zijn) maar het gemiddelde verbruik in de USA en hier in Europa ligt niet gek ver uit elkaar. :P
Mijn vader haalde (buiten de stad) in zo'n V6 cabrio een verbruik van 1:10. Zolang je geen hemi hebt haal je dat vaak wel: o.a. in Californie hebben ze wat vervelende regels voor fabrikanten met een te hoog brandstofverbruik.
witeken schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:22:
Mijn vriend moet naar Brussel naar de luchthaven gaan voor z'n werk en betaald 200 euro aan benzine per maand. Dat is 1 maand dat ie per jaar werkt juist om zijn vervoer te kunnen betalen :/.
Dan zou ik heel snel overschakelen op LPG.
Als de prijs en range van elektrische auto's nog verder naar respectievelijk beneden en boven gaat, kunnen elektrische auto's toch nog heel populair worden. Hoeveel kost dat eigenlijk in vergelijking met benzine? Want als je in het voorbeeld hierboven 100 per maand zou moeten batelen aan elektriciteit het weing uitmaken.
Mijn vader heeft het uitgerekend voor een Ampera. Hij geloofde de uitkomst niet, dus heeft hij zijn spreadsheet doorgestuurd naar zijn broer die in de autohandel zit. Die geloofde het ook niet, dus heeft het doorgestuurd naar een leasemaatschappij, en die zei dat het klopte.

Uitkomst: de kilometers die je op stroom uit het stopcontact rijdt, zijn duurder dan zijn huidige Jaguar X-Type = Mondeo van 10 jaar oud. het rijden op de range-extender is niet zuiniger dan bijv. een Prius. En dat is allebei het opgegeven verbruik. Voor bedrijven is het wel voordeliger, omdat die minder belasting hoeven te betalen op de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

MBV schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:33:
Dan zou ik heel snel overschakelen op LPG.
Hij gaat een diesel auto kopen. Heel veel mensen hebben toch dit probleem van benzinekosten?
Mijn vader heeft het uitgerekend voor een Ampera. Hij geloofde de uitkomst niet, dus heeft hij zijn spreadsheet doorgestuurd naar zijn broer die in de autohandel zit. Die geloofde het ook niet, dus heeft het doorgestuurd naar een leasemaatschappij, en die zei dat het klopte.

Uitkomst: de kilometers die je op stroom uit het stopcontact rijdt, zijn duurder dan zijn huidige Jaguar X-Type = Mondeo van 10 jaar oud. het rijden op de range-extender is niet zuiniger dan bijv. een Prius. En dat is allebei het opgegeven verbruik. Voor bedrijven is het wel voordeliger, omdat die minder belasting hoeven te betalen op de stroom.
Zou ik ook niet geloven eerst -__-. Je betaalt meer voor de auto en je denkt dat je het wel gaat terugverdienen maar dan moet je nog meer betalen... Niemand die daar het geld voor heeft gaat zichzelf zo trollen juist om het mileu te sparen. Ow nee :N :X 8)7 |:( _O- 7(8)7, electriciteit moet ook nog opgewekt worden... Dus tenzij dat groen of radioactief gebeurt heb je nog steeds mileuvervuiling. Ik ben vergeten hoeveel electricteit opwekken vervuilend is maar het zal alleszins niet veel minder zijn dan het meteen in je auto te stoppen.

Het enige voordeel is dat ze bij electriciteitscentrales wel filters kunnen gebruiken om de vervuiling te verminderen. Wiki zei dat dat nog nawuelijks gebeurt. Maar dat artikel kan natuurlijk outdated zijn.

Maar dat wordt nog deels gecompeenseerd door het feit dat circa 23% van de verbruikte energie groene is, aldus Worldometers.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

[...]

Hier heb je het waarschijnlijk niet alleen over de "brandstof" kosten? Daarmee zijn elektrische auto's wel degelijk goedkoper dan vrijwel elke andere auto. Even snel gerekend kom ik voor de Ampera op ongeveer 4,5ct/km voor alleen "brandstof" (16kWh accu, 83km op volle lading, 23ct/kWh).

Als je zaken als afschrijving meeneemt in de berekening worden elektrische auto's al snel duur. Ze zijn redelijk incourant omdat er niet duidelijk is hoeveel vraag er over een aantal jaar naar tweedehands elektrische auto's is. Ook de (onzekerheid over de) degradatie van de accu's speelt een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb de berekening niet zelf gedaan, dus ik weet niet wat hij erin mee heeft genomen. Het kwam er wel op neer dat het privé nogal dom zou zijn om zo'n ampera te kopen. Sowieso zou ik liever hebben dat hij die die Tesla model S bestelt, maar dat terzijde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:11:
[...]
Welnee. Zie daar altijd meer dan genoeg auto's van (ver) boven de 5 jaar oud, dus prive (lease gaat immers meestal maar tot 3-5 jaar) tanken.

Plenty mensen die dus langs de snelweg tanken.
Ik rijd lease en tank bij voorkeur bij een onbemande pomp; ff de pas in de automaat, tanken, weer verder. Geen wachten bij de kassa waar ze moeten vragen of je nog gebruik wilt maken van de aanbieding.. Zou mooi zijn als die auto zoals een elektrische gewoon bijtanken op het moment dat ie geparkeerd staat ;)
Periode : 06-04-2012 t/m 21-08-2012
Totaal aantal liters : 714,40
waarvan langs de snelweg : 132,30
waarvan lokaal : 582,10
Gem literprijs langs de snelweg : € 1,42
Gem literprijs lokaal : € 1,37
Dat is 3 keer langs de snelweg waarvan 2 keer een tinq, eens een liter of 10 om thuis te komen en ik schat een 12 keer bij de lokale onbemande pomp.

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 21-08-2012 14:09 . Reden: quote edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

[...]
... het rijden op de range-extender is niet zuiniger dan bijv. een Prius...
Sterker nog, de Prius, zowel de gewone als de plug-in, verstoken heel wat minder benzine per km als de benzinemotor aan moet.

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 21-08-2012 16:48 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tja.. ben, (voor de regels voor zelfbouw electrische auto's verscherpt (=onnodig duurder gemaakt) werden,) eens aan t rekenen geweest, accu's schrijven 20+ cent de km af.. daar kan je heel wat benzine en diesel voor verstoken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Pimmerd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:21:
Je weet dat de prijs heel erg lang rond de 1 dollar per gallon was? Echt vele (tientallen?) jaren.

Het relatieve verschil tussen de US en NL benzineprijs is heel sterk afgenomen. Nu scheelt het nog maar een factor 2, vroeger scheelde het een factor 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bite schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:36:
Periode : 06-04-2012 t/m 21-08-2012
Totaal aantal liters : 714,40
waarvan langs de snelweg : 132,30
waarvan lokaal : 582,10
Gem literprijs langs de snelweg : € 1,42
Gem literprijs lokaal : € 1,37
Dat is 3 keer langs de snelweg waarvan 2 keer een tinq, eens een liter of 10 om thuis te komen en ik schat een 12 keer bij de lokale onbemande pomp.
Heb je een app ofzo die dit voor je kan bijhouden? Of staat dat op een overzicht dat je krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

joopv schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:16:
[...]
Je weet dat de prijs heel erg lang rond de 1 dollar per gallon was? Echt vele (tientallen?) jaren.

Het relatieve verschil tussen de US en NL benzineprijs is heel sterk afgenomen. Nu scheelt het nog maar een factor 2, vroeger scheelde het een factor 4.
Inderdaad, benzine wordt in de VS ook steeds duurder. Vorige week nog boven de 4 dollar per gallon getankt:

Tanken

• dude88
  • Niet online
Ultra 93 _O-

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ultra 93 is vergelijkbaar met onze Euro98 (aka Super). Ze gebruiken in de VS het AKI-systeem, dat is anders dan ons RON-systeem ;)

Onze Euro95 is daar bijvoorbeeld AKI91 (of AKI90)

Virussen? Scan ze hier!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:21:
[...]

Heb je een app ofzo die dit voor je kan bijhouden? Of staat dat op een overzicht dat je krijgt?
Geen app, gewoon een overzicht dat ik online kan opvragen van de travelcard tankpas.

• dude88
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:16:
Ultra 93 is vergelijkbaar met onze Euro98 (aka Super). Ze gebruiken in de VS het AKI-systeem, dat is anders dan ons RON-systeem ;)

Onze Euro95 is daar bijvoorbeeld AKI91 (of AKI90)
Oké dan is het idd wel van deze tijd.

Ik dacht dat ze in het verleden wel RON 91 verkochten. Heel soms zie je zoiets in Duitsland ook nog wel eens. Geloof niet dat ik zoiets graag in mijn auto gooi ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RON91 wordt ook elders nog wel verkocht hoor. Wat in Australië als "Regular unleaded" verkocht wordt is bijvoorbeeld RON91. Idem in Nieuw-Zeeland. Wil je RON95, moet je al naar "Premium unleaded" gaan.

Nog niet zolang geleden werd inderdaad zoals je al aangaf ook in Duitsland nog RON91 aangeboden (naast Euro95/98), maar dat heb ik al een tijdje niet meer gezien, dus weet niet of dat nog zo is.

Zullen vast nog wel meer landen zijn die RON91 verkopen.

Virussen? Scan ze hier!

• dude88
  • Niet online
Laatste keren dat ik het in DE heb gezien was vooral bij kleine tankstations.
Langs de autobahn zie je het waarschijnlijk bijna niet meer.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

In Duitsland wordt zeker nog RON91 verkocht. Ik had twee weken geleden nog bijna de bezin ipv de super gepakt :P

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

wildhagen schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:59:
RON91 wordt ook elders nog wel verkocht hoor. Wat in Australië als "Regular unleaded" verkocht wordt is bijvoorbeeld RON91. Idem in Nieuw-Zeeland. Wil je RON95, moet je al naar "Premium unleaded" gaan.
Klopt, regular (87) in de VS en Canada is hetzelfde als RON91. Dus het zal zeker niet slecht zijn voor je auto.

• dude88
  • Niet online
tweaker2010 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:50:
[...]

Klopt, regular (87) in de VS en Canada is hetzelfde als RON91. Dus het zal zeker niet slecht zijn voor je auto.
Dat ligt er toch echt aan wat de fabrikant voorschrijft...

De gemiddelde moderne auto kan zich daar wel op aanpassen. Maar er zijn genoeg oudere auto's die daar echt problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

http://www.geenstijl.nl/m...aar_2_euro_per_liter.html

We gaan dus richting de 2 euro, binnenkort weer in Duitsland tanken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik tank pas met een tankpas! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bedankt voor deze waardevolle en constructieve bijdrage. Wat voegt dit nu toe behalve voor jou om even te laten zien hoe goed jij het getroffen hebt?
-tom-562 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:12:
Hoezo goed? Uiteindelijk betaalt hij er toch zelf voor...
Right..... op welke manier dan? Niet met de bijtelling iig. Tegenwoordig rijdt bijna iedereen in een 14 % eco-bak. Dat is natuurlijk peanuts vergeleken met iemand die die zelf de kosten van een auto moet ophoesten.

[ Voor 59% gewijzigd door Gunner op 28-08-2012 15:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo goed? Uiteindelijk betaalt hij er toch zelf voor...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nou, bij mijn weten zijn er toch vrij veel mensen die een 20% auto rijden. Zeker vanaf volgend jaar wordt 14% weer erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is inderdaad ook weer niet zo dat ik gratis rij. De fiscus telt 14% van de nieuwwaarde van mijn auto op bij mijn inkomen. En uiteindelijk zal mijn werkgever eventueel de secundaire arbeidsvoorwaarden wel aanpassen als blijkt dat de brandstofkosten te hoog worden.

Maar om het over de brandstofprijzen te hebben (waar het hier uiteindelijk over gaat), wat mij vooral opvalt is dat wanner de ruweolieprijs daalt, die daling maar mondjesmaat in de brandstofprijzen te zien is (want, zo redeneren ze, eerst moet de voorraad duur ingekochte olie opgemaakt worden), terwijl stijgingen wel direct worden doorberekend (want die olie die nu ingekocht wordt is duurder). En dat in elke andere industrie, wanneer de grondstoffen duurder worden, de producenten en leveranciers in de problemen komen, terwijl in de olie-industrie de producenten juist meer winst maken wanneer de prijzen van hun grondstoffen stijgen... Allemaal zo krom als wat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Mwah, er zijn voldoende grafieken in het topic voorbij gekomen die laten zien dat de prijzen redelijk synchroon lopen. Het is vaak meer het gevoel of dat er een externe factor zoals de waarde van de dollar/euro de zaak vertroebeld.

En ja, het zijn nu eenmaal commerciële bedrijven die de olie verkopen. Geen wonder dat ze profiteren van het feit dat wij "niet zonder kunnen". Daarbij is de hele markt onderhevig aan prijsafspraken en kennelijk is dat geen probleem als het om olie gaat... Dat is natuurlijk wel erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

vleesjus schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:33:
In Duitsland wordt zeker nog RON91 verkocht. Ik had twee weken geleden nog bijna de bezin ipv de super gepakt :P
Hier in Oostenrijk kan je ook vrijwel altijd kiezen tussen Euro92, Super 95 en Super 98. En diesel, maar dat vindt je motor waarschijnlijk niet zo lekker ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Garyu schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:46:
[...]

Hier in Oostenrijk kan je ook vrijwel altijd kiezen tussen Euro92, Super 95 en Super 98. En diesel, maar dat vindt je motor waarschijnlijk niet zo lekker ;).
Maar dat is wel goedkoper... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Mx. Alba schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:26:
Maar om het over de brandstofprijzen te hebben (waar het hier uiteindelijk over gaat), wat mij vooral opvalt is dat wanner de ruweolieprijs daalt, die daling maar mondjesmaat in de brandstofprijzen te zien is (want, zo redeneren ze, eerst moet de voorraad duur ingekochte olie opgemaakt worden), terwijl stijgingen wel direct worden doorberekend (want die olie die nu ingekocht wordt is duurder). En dat in elke andere industrie, wanneer de grondstoffen duurder worden, de producenten en leveranciers in de problemen komen, terwijl in de olie-industrie de producenten juist meer winst maken wanneer de prijzen van hun grondstoffen stijgen... Allemaal zo krom als wat. :(
Dat valt wel mee zoals je in onderstaande grafiek kunt zien. De dollarkoers tov de euro speelt ook een grote rol.

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2012/benzineprijs-2012-week34.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Mx. Alba schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:00:
[...]

Maar dat is wel goedkoper... ;)
Diesel is hier duurder dan benzine...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Garyu schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:46:
[...]
Diesel is hier duurder dan benzine...
De kale prijs van diesel ligt ook (logisch ook -> meer energie per liter) hoger dan benzine.

Puur en alleen door accijns is diesel hier goedkoper dan benzine. In de VS is diesel ook duurder dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yay, bijna een nieuw record! Kunnen we toch nog ergens trots op zijn in Nederland. En straks ook nog 21% BTW betalen over elke druppel benzine; is toch weer ruim 3 ct. wat er bij komt op een literprijs van €1,80. Nog eventjes belasting betalen over je reiskosten als het aan sommige partijen ligt, en je moet straks geld meenemen naar je werk.

Leuk, als we allemaal zuiniger gaan rijden, maar dit vat de kern van het probleem wel mooi samen:
Tot het moment komt dat tanken voor leaserijders met hun tankpas net zo pijn gaat doen als voor de rest van Nederland (eventjes €65,- voor een tank benzine aftikken), zal een substantieel deel van de automobilisten voor elk wissewasje de auto pakken. Want tankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:37:

[...]

Tot het moment komt dat tanken voor leaserijders met hun tankpas net zo pijn gaat doen als voor de rest van Nederland (eventjes €65,- voor een tank benzine aftikken), zal een substantieel deel van de automobilisten voor elk wissewasje de auto pakken. Want tankpas.
een leaseauto en tankpas zijn gewoon arbeidsvoorwaarden waar zowel direct als indirect voor betaald wordt. Direct: Bijtelling/eigen bijdrage, indirect: geen lease meer = hoger loon. Ik kan me deels indenken hoe mensen hier tegenaan kijken, maar wees ook eens realistisch. Dit is gewoon een arbeidsvoorwaarde, net als dat de 1 zijn pensioen zelf betaald en bij de ander de werkgever, of gewoon een hoger of lager loon hebben. Niet te moeilijk doen.

Daarnaast is het voertuig management echt wel flink veranderd in de afgelopen 5jr. Nagenoeg alle maatschappijen berekenen verbruik boven norm + marge gewoon door aan het bedrijf en als bedrijven op de kleintjes moeten gaan letten dan is dat 1 van de 1e dingen. Genoeg mensen in mijn omgeving met een zware voet die daar op aangesproken zijn en zich aan moesten passen. Sommigen konden kiezen: Hogere eigen bijdrage (en nog hoger indien verbruik blijft stijgen) of wederom, aanpassen.

Ik heb tot een half jaar geleden een lease-auto gehad en geef toe dat er momenten zijn dat ik denk van goh, het was toch wel makkelijk. Vd andere kant gooi ik nu geen 10.000 in 4 jaar weg aan netto bijtelling voor het "gratis" prive rijden. Ongeveer 40.000km privé in totaal, dus toch 0,25 per privé-km, daar blijf ik nu onder inclusief afschrijving, en geen boete bij vroegtijdig van baan wisselen, een andere auto, of bij schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot het moment komt dat tanken voor leaserijders met hun tankpas net zo pijn gaat doen als voor de rest van Nederland (eventjes €65,- voor een tank benzine aftikken),
Heb je wel een klein tankje hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Was ik er maar met €65, 80 liter tank dus ongeveer 120 euro per tankbeurt :P
Ik tank zelf voor 100 euro aan benzine per week denk ik :X

[ Voor 6% gewijzigd door Bierkameel op 28-08-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51

YellowCube

Wait...what?

kelerig...100 euro in de week.
dat red ik in 2 maanden net aan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Yay, bijna een nieuw record! Kunnen we toch nog ergens trots op zijn in Nederland.
Dat nieuwe record komt eraan: http://www.nu.nl/economie/2895342/orkaan-isaac-treft-productie-shell.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik ben echt blij dat ik dichter bij het werk ben gaan wonen. Met de huidige prijzen was ik makkelijk 80 euro per week kwijt geweest aan benzine alleen al. Nu tank ik 1x per maand voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:32:
[...]

Heb je wel een klein tankje hoor....
Het is dan ook vast geen lease rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sander schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:59:
Ik heb tot een half jaar geleden een lease-auto gehad en geef toe dat er momenten zijn dat ik denk van goh, het was toch wel makkelijk. Vd andere kant gooi ik nu geen 10.000 in 4 jaar weg aan netto bijtelling voor het "gratis" prive rijden. Ongeveer 40.000km privé in totaal, dus toch 0,25 per privé-km, daar blijf ik nu onder inclusief afschrijving, en geen boete bij vroegtijdig van baan wisselen, een andere auto, of bij schade.
Bij mij komt het voor mijn huidige auto neer op €8.800 netto bijtelling in 5 jaar. Als je privé rijdt betaal je je brandstof, je verzekering, je wegenbelasting, je onderhoud, eventueel vervangend vervoer allemaal zelf. Probeer jij maar eens zelf een auto te rijden voor totaal €130 per maand, inclusief dat alles?

Bij mijn werkgever ook geen boete bij vroegtijdig inleveren van de auto. En eigen risico bij schade mag wettelijk sowieso alleen bij de werknemer in rekening worden gebracht als de werkgever roekeloosheid van de werknemer kan aantonen. De meeste werkgevers lappen dat uiteraard aan hun laars en berekenen te pas en te onpas kosten door aan werknemers, maar volgens de wet is een leasewagen gewoon een arbeidsmiddel dat door de werkgever aan de werknemer ter beschikking is gesteld en in de wet staat ook dat de werknemer NOOIT (financieel) aansprakelijk gehouden kan worden voor schade door en aan arbeidsmiddelen die hem ter beschikking zijn gesteld TENZIJ er roekeloos gedrag in het spel is.

Maar ja, dat is off topic. :)

€65 voor een tank benzine? "Ik" heb voor mijn vorige tank diesel al €65 betaald... :X Even omrekenen voor extra shock-effect, dat is bijna 145 ouderwetse guldens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn laatste volle tank diesel, vorige week donderdag, kostte me (nouja, mijn werkgever, tankpas) bijna 82 euro zelfs (iets minder dan 55 liter). Aka 180 guldens tegen de 2002-koers :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
ik was bijna 80 euro kwijt voor 45 liter benzine, schandalig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

een leaseauto en tankpas zijn gewoon arbeidsvoorwaarden waar zowel direct als indirect voor betaald wordt. Direct: Bijtelling/eigen bijdrage, indirect: geen lease meer = hoger loon. Ik kan me deels indenken hoe mensen hier tegenaan kijken, maar wees ook eens realistisch. Dit is gewoon een arbeidsvoorwaarde, net als dat de 1 zijn pensioen zelf betaald en bij de ander de werkgever, of gewoon een hoger of lager loon hebben. Niet te moeilijk doen.

[...]
Het probleem is niet zozeer dat er privé gereden mag worden met de leaseauto. Dat is inderdaad part of the deal. Het vervelende aan deze constructie is dat er totaal geen drempel meer is om de auto te laten staan. Je ziet dus veel dat er grote afstanden gereden die normaal niet gereden zouden worden.

Daarnaast is met de 14% en 20% bijtellingsregel de verhouding ook aardig zoek. Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 08:29:
[...]

Bij mij komt het voor mijn huidige auto neer op €8.800 netto bijtelling in 5 jaar. Als je privé rijdt betaal je je brandstof, je verzekering, je wegenbelasting, je onderhoud, eventueel vervangend vervoer allemaal zelf. Probeer jij maar eens zelf een auto te rijden voor totaal €130 per maand, inclusief dat alles?
Zou je zonder een auto te leasen niet meer salaris krijgen? tel dat er dan ook bij op :)
Voor mij toch een 500 netto (mobiliteitsvergoeding en dan reken ik nog niet x aantal km keer 0,19 netto) plus 185/maand voor een 20% auto (in afwachting van de 14% ford focus waarmee ik weer wat minder bijtelling zal betalen). Toch heb ik wel een lease-auto omdat: het voor een vast bedrag eigenlijk gegarandeerd vervoer is, ik lange afstanden maakt voor woon-werk(115km enkel) en geen geld om zelf een degelijke auto aan te schaffen zonder te lenen. Zonder nadelen is het niet, het is een contract voor 180.000km / 5 jaar (wat het eerst komt) dus als je in die tijd een andere auto wilt die: zuiniger is, ruimer is of vanwege gewijzigde wetgeving dan is dat tijdens de looptijd van het contract niet mogelijk want inruilen is niet toegestaan. Ga je weg bij het bedrijf, al dan niet gedwongen, dan ben je die auto wel kwijt tenzij verplicht mee- of overnemen wat nog wel eens voorkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 29-08-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

bite schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:43:
Zou je zonder een auto te leasen niet meer salaris krijgen? tel dat er dan ook bij op :)
Nope. Mensen die een vaste kantoorplek hebben krijgen reiskostenvergoeding (kilometervergoeding of OV naar keuze en fietsenplan), mensen die geen vaste kantoorplek hebben krijgen een leasewagen (alleen zakelijk of met 15.000km privé naar keuze). Eventueel kan de laatste categorie ook de leasewagen weigeren en kilometervergoeding of OV-vergoeding krijgen maar je krijgt er dan geen extra loon bij. Voor die categorie geldt voor een eigen auto waarvoor kilometervergoeding wordt ontvangen wel dat die representatief (geen terreinwagen of cabrio, minder dan 8 jaar oud, geen "koekblikje") en veilig (minimaal airbag voor bestuurder) moet zijn. Die representativiteitseisen gelden trouwens ook voor de leasewagens maar gelukkig mogen coupé's wel. ;)

In die situatie is de keuze voor een leasewagen inclusief 15.000km privé een heel makkelijke...

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 29-08-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Bierkameel schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:43:
[...]

Klinkt bekend, brandstof is inmiddels mijn grootste kostenpost. Nog meer dan de hypotheek zelfs... Ik gooi 2x per week mijn woon-werk auto vol a ongeveer 100 euro en dan heb ik nog een 4x4 om wat dingen te vervoeren die gelukkig maar 1x per maand a 130 euro vol moet. Ik ga toch maar eens een Aygo oid erbij halen geloof ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Stoffel schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:03:
Klinkt bekend, brandstof is inmiddels mijn grootste kostenpost. Nog meer dan de hypotheek zelfs... Ik gooi 2x per week mijn woon-werk auto vol a ongeveer 100 euro en dan heb ik nog een 4x4 om wat dingen te vervoeren die gelukkig maar 1x per maand a 130 euro vol moet. Ik ga toch maar eens een Aygo oid erbij halen geloof ik :X
Klinkt als die Prius-grap van Jeff Dunham, die zijn Hummer volgooide... "I pushed it home..." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

[...]

Ik ga toch maar eens een Aygo oid erbij halen geloof ik :X
Het is even slikken maar wel het meest verstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Sterkte dan volgend jaar, zodra je werkgever belasting moet betalen over de kilometers die je zakelijk rijdt. Ik zou geen problemen hebben met een eigen auto, en waarschijnlijk wel wat zuiniger rijden als ik die had. Maar met ingang van volgend jaar is de enige reele vervoersmogelijkheid voor gedetacheerden/vertegenwoordigers/... een leaseauto.

Ik betaal trouwens 6ct/km voor prive-gebruik, lijkt me redelijk. Kan je voor 50 euro naar de alpen rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1,96 de liter gisteren langs de snelweg :') Wel 98.

Auto doet nog steeds 1 op 11, wat voor een 6 cilinder nog redelijk te doen is. Voordeel is is dat ik de auto hoogstens 2 x per week gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:24

Coldcat

HODL

Ach binnenkort is het weer makkelijk rekeknen, dan kunnen we door 2 delen voor het aantal liters. Ik kan me die tijd nog wel heugen van vroeger. Dat je bij je pa stond die aan het tanken was en de wijzers nog ongeveer gelijk opliepen (euro's en liters). Laatst keek ik ernaar en het verschil is absurd.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Bierkameel schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:43:
[...]

Dan woon-werk je ook niet echt dichtbij (even grof gerekend km of 80 enkele reis?? )
[...]

Jij woont in Maastricht en werkt in Delfzijl ofzo ? :o Of rijdt je auto 1 op 3 of je maakt echt bijna 7.000km per maand aan kilometers?

[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 29-08-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Metro2002 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:43:
[...]

Jij woont in Maastricht en werkt in Delfzijl ofzo ? :o Of rijdt je auto 1 op 3 of je maakt echt bijna 7.000km per maand aan kilometers?
Close, mijn auto is niet extreem zuinig en ik maak 6000km per maand. Ik ben ondernemer en ga iedere dag naar klanten toe, anders zou ik natuurlijk wel een werkgever dichter bij huis zoeken. Het aantal kilometers is ook de reden dat ik nog geen Aygo oid heb gekocht, ik zit zoveel in de auto dat ik toch wel een stukje comfort wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Stoffel schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:06:
[...]

Close, mijn auto is niet extreem zuinig en ik maak 6000km per maand. Ik ben ondernemer en ga iedere dag naar klanten toe, anders zou ik natuurlijk wel een werkgever dichter bij huis zoeken. Het aantal kilometers is ook de reden dat ik nog geen Aygo oid heb gekocht, ik zit zoveel in de auto dat ik toch wel een stukje comfort wil hebben.
Je kan beter een camper kopen dan :P

• dude88
  • Niet online
Stoffel schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:06:
[...]

Gewoon LPG erin, dat verdien je zo verschikkelijk snel terug met zoveel kms per maand.

Dan blijf je gewoon in een comfortabele auto rijden en hoef je niet met rugklachten in een Aygo te gaan zitten ;)

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:05:
[...]

Het probleem is niet zozeer dat er privé gereden mag worden met de leaseauto. Dat is inderdaad part of the deal. Het vervelende aan deze constructie is dat er totaal geen drempel meer is om de auto te laten staan. Je ziet dus veel dat er grote afstanden gereden die normaal niet gereden zouden worden.

Daarnaast is met de 14% en 20% bijtellingsregel de verhouding ook aardig zoek. Maar dat is een andere discussie.
wat heb je er voor last van dan?
overigens is het vaak zo dat een werkgever wel een maximum aantal prive kilometers hanteert, in de praktijk is dat denk ik moeilijk te controleren.

als ik naar mezelf kijk.. ik rij het liefst geen grote afstanden (dat doe ik voor mijn werk al, dan ben ik blij als het prive ff niet hoeft, vakanties uitgezonderd natuurlijk maar dat doe je met een eigen auto ook.)
en ik pak ook vaak de fiets. dat komt enerzijds omdat ik fietsen heerlijk vind, en ik in een stad woon.
als ik dus naar het centrum wil dan heeft een auto totaal geen zin, fiets is veel praktischer. :)

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

dude88 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:02:
[...]

Gewoon LPG erin, dat verdien je zo verschikkelijk snel terug met zoveel kms per maand.

Dan blijf je gewoon in een comfortabele auto rijden en hoef je niet met rugklachten in een Aygo te gaan zitten ;)
Nadeel is dan wel bijna dagelijks tanken (bij mij is'ie in 300km leeg ongeveer). Dan kan je wellicht beter voor een zuinige diesel gaan (wel nog hogere wegenbelasting).

Maargoed, het is wel leuk tanken voor iets meer dan 25 euro.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Coldcat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:04:
Ach binnenkort is het weer makkelijk rekeknen, dan kunnen we door 2 delen voor het aantal liters. Ik kan me die tijd nog wel heugen van vroeger. Dat je bij je pa stond die aan het tanken was en de wijzers nog ongeveer gelijk opliepen (euro's en liters). Laatst keek ik ernaar en het verschil is absurd.
Dat gelijklopen van die cijfers, dat doet mij denken aan de tijd dat ik voor het eerst een diesel ging rijden en de dieselprijs rond de 1 gulden per liter was...

Maar wat dacht je van een vakantietrip van 9000km (NL - zuidkust turkije en terug) en in totaal 300 gulden aan brandstof kwijt zijn. Ik heb op die trip een paar keer getankt voor 30 (gulden)cent per liter diesel. Of dat in turkije of griekenland was weet ik niet meer, maar het staat me nog altijd bij.

Afbeeldingslocatie: http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fy2jiwx1px.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 30-08-2012 10:10 ]

• dude88
  • Niet online
MrSleeves schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:53:
[...]

Nadeel is dan wel bijna dagelijks tanken (bij mij is'ie in 300km leeg ongeveer). Dan kan je wellicht beter voor een zuinige diesel gaan (wel nog hogere wegenbelasting).

Maargoed, het is wel leuk tanken voor iets meer dan 25 euro.
Bij mij ook, maar daar doe ik een week mee dus 1x tanken per week.

Het ligt er natuurlijk aan hoe groot de tank is die je kan en mag plaatsen in de auto.
Ik heb auto's gezien met een tank van 160 Liter LPG, effectief is dat 120 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

Smarron

The bend

Heeft niemand in de gaten dat je extreem goedkoop kan tanken vandaag ?

https://twitter.com/BroekhuisAutos/status/241442280718884865

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, actie van Opel voor het promoten van hun Bi-Fuel modellen :)

Afbeeldingslocatie: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304338_482400781779719_1550483784_n.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dure LPG dan, vorige week nog €0,69
Pagina: 1 ... 85 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.