Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:
  • 228.646 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik ken geen apparaat wat je vrijheid zoveel beperkt als de auto, maar goed.

En een ellektrische auto? Mooi speelgoed, maar wat denk jij dat er gebeurt als dat op grote schaal gaat gebeuren? Juist, een extra heffing op elektriciteit die voor mobiliteit wordt gebruikt. Gewoon een extra slimme meter in elke e-auto die periodiek het verbruik doorgeeft (en de lokatie, da's wel gelijk zo handig :P).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@De_Bastaard: Hoezo gaat dat straks veel geld kosten? mrb zal nog steeds wel meevallen gezien het lagere gewicht. En dan haal je LPG er toch uit? Of rij je er echt dagelijks mee?
JeroenH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:17:
Ik ken geen apparaat wat je vrijheid zoveel beperkt als de auto, maar goed.
Que?

Er valt een hoop te zeggen over auto's in negatieve zin, en met een groot deel zal ik het eens zijn, maar dit is natuurlijk onzin. Maar goed, met deze uitspraak zal je wel een bepaalde context in gedachte hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 11-09-2013 16:28 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Feit is ook dat een hoop kilometervreters een tankpas hebben en daardoor weinig geven om de brandstofprijs. Dat verklaart tevens waarom er nog zoveel tankstations naast de snelweg bestaan... Wel moet ik zeggen dat er steeds meer geluiden komen vanuit werkgevers om zuinig met de brandstof om te gaan of een goedkoper tankstation op te zoeken. Dus ook daar komt de kanteling langzaam op gang.

Maar inderdaad, mensen blijven gewoon rijden. En er zijn er duizenden die voor <5km elke dag de auto naar het werk pakken. Tsja, dan is de benzine voor hen kennelijk nog veel te goedkoop.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
MrFl0ppY schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:30:
Feit is ook dat een hoop kilometervreters een tankpas hebben en daardoor weinig geven om de brandstofprijs. Dat verklaart tevens waarom er nog zoveel tankstations naast de snelweg bestaan... Wel moet ik zeggen dat er steeds meer geluiden komen vanuit werkgevers om zuinig met de brandstof om te gaan of een goedkoper tankstation op te zoeken. Dus ook daar komt de kanteling langzaam op gang.

Maar inderdaad, mensen blijven gewoon rijden. En er zijn er duizenden die voor <5km elke dag de auto naar het werk pakken. Tsja, dan is de benzine voor hen kennelijk nog veel te goedkoop.
Mja als ik moet kiezen met openbaar vervoer om 0600 me bed uit en om 0645 de deur uit en 0710 de trein.
Of om 0650 me bed uit te komen 0735 te vertrekken met de auto en beide om 0800 op me werk te zijn.

Dan ga ik dus echt met de auto.
Die 70km per dag kan me dan gestolen worden.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

nickvanozzie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:51:
Ghehe. :P

Ik laat de auto in elk geval nog niet staan. Zolang ik nog steeds maar eens in de 1,5 maanden hoef te tanken zal het niet zo'n diepe deuk in mijn portomonnee achter laten.

Wie gaat de benzineslurper wegdoen als we over de €2,- /liter gaan?
Bij mij was de keuze om de auto weg te doen niet eens vanwege de brandstofkosten maar vanwege de wegenbelasting want die is de laatste jaren ook fors gestegen. En zeker als je relatief weinig kilometers maakt (ik reed nog geen 4.000km per jaar) en geen klein koekblik hebt omdat je de auto gebruikt waar een auto voor bedoeld is: grote dingen vervoeren, aanhangers trekken en lange afstanden rijden, tikt dat uiteindelijk per kilometer best hard aan. Veel harder dan benzine.

Als ze morgen de wegenbelasting afschaffen en de benzine 2 euro per liter maken zet ik wel weer een auto voor de deur hoor :P Maar vooralsnog mis ik hem niet.

• Mektheb
Metro2002 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:34:
[...]

Bij mij was de keuze om de auto weg te doen niet eens vanwege de brandstofkosten maar vanwege de wegenbelasting want die is de laatste jaren ook fors gestegen. En zeker als je relatief weinig kilometers maakt (ik reed nog geen 4.000km per jaar) en geen klein koekblik hebt omdat je de auto gebruikt waar een auto voor bedoeld is: grote dingen vervoeren, aanhangers trekken en lange afstanden rijden, tikt dat uiteindelijk per kilometer best hard aan. Veel harder dan benzine.

Als ze morgen de wegenbelasting afschaffen en de benzine 2 euro per liter maken zet ik wel weer een auto voor de deur hoor :P Maar vooralsnog mis ik hem niet.
inderdaad de wegenbelasting is eigenlijk nog erger.
Wat dan dus ook weer een "belasting is" en vervolgens dus ook op het geen wat je nodig hebt om die belasting te kunnen krijgen.
Double much...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

MrFl0ppY schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:30:
Als leaserijder mag ik de trein niet eens declareren, aangezien de belastingdienst dan tot de conclusie komt dat ik mijn auto uitsluitend prive gebruik, en dus het volledige leasebedrag plus brandstofkosten als bijtelling voor mijn kiezen krijg. Nee dank je!
Voor dat soort ritjes boeit de benzineprijs geen zak. Een rit van 5km, met een verbruik van 1:10, is nog geen halve liter benzine, is minder dan een euro. Het is wel een aanslag op je auto qua onderhoud etc. Het is juist op de lange ritten dat de brandstofprijs uitmaakt.
En dan ook nog volledig gevoelsmatig: mijn leaseauto kost 6ct/km aan diesel, tegen 20ct/km voor de leasemaatschappij (afschrijving, onderhoud, etc). Stel dat de brandstofprijs verdubbeld (100% erbij), dan komt mijn km-prijs dus 23% hoger uit. Lekker boeiend.

Verwijderd

Ik ben minder gaan rijden, dus ik bespaar meer. Daarnaast een goede set banden onder een auto doet best wonderen.

Ik lig er niet meer wakker van. Als bestuurder ben je melkkoe, in bijna elk opzicht:

- Wegenbelasting
- Benzine of Diesel-accijns
- Trajectcontroles waarbij 4KM overschrijding al goed is voor 30 euro
- Geflits langs de kant van de weg, hetzij flitskasten
- Verhoogde belasting op verzekeringen voor auto / motor

Ik tank lekker in duitsland, dat scheelt namelijk bestwel wat. Heerlijk idee ook, gewoon over de grens gaan tanken. Niet zo lang geleden was een snelheidsboete in Nederland van ongeveer 22KM te hard goed voor 207 euro. Probeer dat in duitsland en je komt er nog makkelijk vanaf met 25 euro... Het gaat nergens meer over. Nederland kan winst maken uit verkoop van gas uit eigen bodem en dat bijv investeren in eigen beheer. Nee het is indirect property of great brussel en dat gaat dus mooi niet gebeuren.

Wacht ook maar tot 2014... dan komen de serieuze bezuinigingen er ook aan. De benzineprijs nu ook met accijns is er nog niets bij.

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:06:
Als bestuurder ben je melkkoe, in bijna elk opzicht:
Uhm, nee, dat heb je fout. Autorijden heeft veel negatieve externe kosten, die eigenaars/bestuurders bij de maatschappij neerleggen. Deze kosten zijn hoger dan de belastingen die je betaalt. Eerlijkheidshalve zou het dus een goed idee zijn de belastingen op autorijden nog veder te verhogen.

Maar dat is, op zijn zachtst gezegd, geen hele populaire gedacht :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Verwijderd

Ik durf te wedden dat grotendeels wegenbelasting c.q accijns naar compleet andere doeleinden gaan dan waar het oorspronkelijk voor is bedoeld. Ik ben geen zakelijke rijder, hoewel ik er wel over heb nagedacht, het voor mij voordeliger is en blijft gewoon particulier te blijven rijden.

Accijns verhogen is enkel om de staatskas te spekken. Waarom hebben wij absurd hoge boetes? Bevordering van veiliger verkeer? Er zijn situaties die een flitskast gewoon niet kunnen voorkomen. Zelfs een verzekeraar keert niet uit of half uit al hebben zij enige vermoeden dat ze eronderuit kunnen komen. Het feit dat benzine / diesel in duitsland goedkoper is te halen zegt al genoeg. En dan verhogen 'zij' gerust nog een keer de accijns alsof er niet genoeg mensen al duur genoeg rijden.

Weet je wat ik overigens vaak zie? Dat men gewoon geen geld heeft hun auto te onderhouden, en met gammele koekblikken zich nog steeds op de weg bevinden. Het is makkelijk om de schuld bij de bestuurder te leggen met ja als je het niet kunt betalen dan moet je ook niet rijden!!111 Maar iemand die met minder zit en niet zonder kan kan wellicht niet anders. Het aantal diefstallen van benzine neemt overigens ook fors toe de laatste jaren. Zal vast niet komen door alles stijgende in prijzen niet?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb het een keer bekeken, zo'n 3 jaar terug ofzo. Toen was mijn conclusie dat het totaal aan wegenbelasting ook echt in de buurt komt met het budget wat jaarlijks aan wegen besteed wordt. Prima dus zou je zeggen. Maar we betalen daarnaast nog wel erg veel accijns met z'n allen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
!null schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:09:
Ik heb het een keer bekeken, zo'n 3 jaar terug ofzo. Toen was mijn conclusie dat het totaal aan wegenbelasting ook echt in de buurt komt met het budget wat jaarlijks aan wegen besteed wordt. Prima dus zou je zeggen. Maar we betalen daarnaast nog wel erg veel accijns met z'n allen.
Dat klopt inderdaad, maar hou er rekening mee dat de afgelopen 5 jaar gigantisch geïnvesteerd is in het wegennet. Die investeringen zijn inmiddels opgedroogd terwijl de wegenbelastingen volgend jaar wel weer omhoog gaan (en voor oldtimers al zijn gegaan). Daarnaast is een deel van deze investeringen ook voor het verbeteren van verkeersveiligheid, iets waar de verkeersboetes volgens mij voor gebruikt zouden moeten worden?

Overigens zijn al die berichten over brandstofprijzen niet grappig, ik tank 1 keer per week en dan meestal op donderdag bij Tango. Stond vanochtend op mijn 'normale' tijd gigantisch in de rij. Kon er eigenlijk niet omheen dat dat komt door die staatssecretaris die voor haar buurt had gesproken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JeroenH schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:21:
[...]

Uhm, nee, dat heb je fout. Autorijden heeft veel negatieve externe kosten, die eigenaars/bestuurders bij de maatschappij neerleggen. Deze kosten zijn hoger dan de belastingen die je betaalt. Eerlijkheidshalve zou het dus een goed idee zijn de belastingen op autorijden nog veder te verhogen.

Maar dat is, op zijn zachtst gezegd, geen hele populaire gedacht :)
Heb je er wel eens aan gedacht hoeveel geld autorijden onze economie oplevert? De auto levert ons véél meer op dan het aan 'negatieve kosten' kost.

Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren met het land als niemand meer zou rijden. Dan is het dag Nederland wat de economie betreft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:09:
Wegenbelasting is geen doelbelasting. Inkomsten gaan gewoon in de staatskas. Het is dus niet relevant om te kijken hoe inkomsten en uitgaven zich verhouden.

A'dam PVOutput

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:06:
Ik ben minder gaan rijden, dus ik bespaar meer. Daarnaast een goede set banden onder een auto doet best wonderen.
Je bent niet meer gaan besparen, je bent minder uit gaan geven.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:04

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Bierkameel schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:55:
[...]

Je bent niet meer gaan besparen, je bent minder uit gaan geven.
En dus medeschuldig aan de huidige crisis :+ :P

https://untappd.com/user/OzzBier

• Noenie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 18:28
Bertuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:30:
Dat is mijn vraag. Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ... dat wil geen mens straks toch meer betalen. Gaan we wel langzaam naar toe zo ! We zitten nu al op € 1,30. Dat is al belachelijk veel, want voor een volle tank betaal je nu al gauw 45 euries. Dan gaan we straks naar een 60 euro per tank. Dat is toch niet normaal !
Even de TS weer eens naarboven gehaald..
Dit was dus april 2005, en toen vonden we 1,5 echt te bizar voor worden, en nu kruipen we richting de 1,9.
Zelfs met de 2% inflatie-correctie kom je der niet.
We zijn dus in de loop van 7 jaar 0,45 euro per liter meer gaan betalen.

Ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is het al genoemd, en anders nog een keer:
http://www.brandstof-zoeker.nl/

In de randstad nog gewoon tanken voor €1,689. Alleen even uitzoeken waar ;)

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Op donderdag bij de Tango waarschijnlijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Noenie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 18:28
MrSleeves schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:33:
Tango oude meer is nu 1,679 zelfs.

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Noenie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:22:
[...]

Even de TS weer eens naarboven gehaald..
Dit was dus april 2005, en toen vonden we 1,5 echt te bizar voor worden, en nu kruipen we richting de 1,9.
Zelfs met de 2% inflatie-correctie kom je der niet.
We zijn dus in de loop van 7 jaar 0,45 euro per liter meer gaan betalen.

Ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is het al genoemd, en anders nog een keer:
http://www.brandstof-zoeker.nl/

In de randstad nog gewoon tanken voor €1,689. Alleen even uitzoeken waar ;)
Haha leuk zo'n oude post...!

Er gaat nu met gemak voor 100 eurie in 8)7

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:30

Spotmatic

Ken sent me

MrSleeves schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:33:
Ik tank als dieselaar alleen nog maar op donderdag bij de Tango. Met een jaarkilometrage van 50.000 scheelt dat op jaarbasis ongeveer 375 euro t.o.v. een normale bemande pomp.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit hier nabij de Duitse grens en als ik er toch ben tank ik er meestal want stuk goedkoper.
Wat ik me alleen afvraag is of je ook een site hebt waar je de Duitse brandstofprijzen kan checken en dan liefst ook nog zo gedetailleerd mogelijk. Vind het net te moeilijk om te in schatten of iets omrijden loont nu.

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 22:49

• Snowwie
  • Laatst online: 14:34
Ik zie het zonder meer nog wel gebeuren dat tegen 2015 de benzineprijs op € 2,- staat en dat we dan terug zuchten naar de goeie ouwe tijd in 2005 toen benzine 'nog maar' € 1,50 kostte.

Mijn YouTube Channel

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 22:49
Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:36:
Ik zie het zonder meer nog wel gebeuren dat tegen 2015 de benzineprijs op € 2,- staat en dat we dan terug zuchten naar de goeie ouwe tijd in 2005 toen benzine 'nog maar' € 1,50 kostte.
Dat is iets onder de 3% stijging per jaar, in dat opzicht valt het nog wel mee. Wel hoger dan de gemiddelde inflatie in deze periode volgens mij.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:36:
Sterker nog, in de komende 10 jaar zullen we zelfs de €2,- p/liter nog als goedkoop 'ervaren'.

Verwijderd

Met z'n allen verhuizen naar Venezuela waar de benzine maar €0,01 per liter kost :)

• Snowwie
  • Laatst online: 14:34
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:12:
Met z'n allen verhuizen naar Venezuela waar de benzine maar €0,01 per liter kost :)
Kunnen we niet gewoon massaal benzine vanuit dat land importeren?

Hmm toch maar een elektrische auto kopen en flink wat zonnepanelen om hem op te laden. Dan ben je geheel onafhankelijk.

Maar ja, geen geld daarvoor. :/

Mijn YouTube Channel

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dank!
Ook nog met apps voor alle smartphone systemen dus zeer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
[b]MBV schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:40:

[...]

Voor dat soort ritjes boeit de benzineprijs geen zak. Een rit van 5km, met een verbruik van 1:10, is nog geen halve liter benzine, is minder dan een euro. Het is wel een aanslag op je auto qua onderhoud etc. Het is juist op de lange ritten dat de brandstofprijs uitmaakt.
Okay, een halve liter per kant, een liter per dag, 21 dagen per maand: 21x1.7= 35 Euro per maand.
Extra telefoonabonnementje?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Glashelder schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:34:
[...]

Heb je er wel eens aan gedacht hoeveel geld autorijden onze economie oplevert? De auto levert ons véél meer op dan het aan 'negatieve kosten' kost.

Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren met het land als niemand meer zou rijden. Dan is het dag Nederland wat de economie betreft.
Autorijden levert geld op, natuurlijk maar het kost ook heel veel geld, en dan moet je niet alleen maar denken aan de kosten van het aanleggen en onderhouden van wegen.
Denk ook aan de gezondheidsschade die het mensen toebrengt, de kosten van het herbergen van al die auto's (openbare parkeerplaatsen) zodat op die plekken geen ruimte meer is voor andere activiteiten, er is minder ruimte voor openbaar groen, er zijn minder speelplekken, de auto wordt door veel mensen misbruikt waardoor mensen dikker worden, kinderen worden naars school gebracht waardoor kinderen dikker worden, kinderen hebben minder plek om buiten te spelen wat gezondheidsproblemen met zich meebrengt, de leefomgeving is totaal veranderd (wonen en werken gescheiden). Allemaal dankzij het gebruik van de auto.

Al die zaken kosten de maatschappij gewoon véél geld. Hier is bv een onderzoek dat stelt dat autorijden elke EU inwoner per jaar 750 euro kost:

http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20121227_00415035

kost ja.

Don't get me wrong, ik rij ook auto en ik ben zeker geen autohater maar jezelf wat meer bewust zijn van het gebruik en zelfs bezit ervan kan zeker geen kwaad.

En over je economie verhaal: Er was ook een economie vóór de auto en die zal er ook ná de auto zijn. We hebben nog altijd treinen, scheepvaart en lokaal kun je als het echt moet alles met paard en wagen en bakfietsen rondbrengen en , dat hebben we eeuwen zo gedaan dus of het kan is geen vraag.

Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden. De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 13-09-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Metro2002 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:07:
En over je economie verhaal: Er was ook een economie vóór de auto en die zal er ook ná de auto zijn. We hebben nog altijd treinen, scheepvaart en lokaal kun je als het echt moet alles met paard en wagen en bakfietsen rondbrengen en , dat hebben we eeuwen zo gedaan dus of het kan is geen vraag.
Vergelijk de economie voor de olie-tijd eens met de huidige economie... Goedkope energie heeft een gigantische vooruitgang opgeleverd en veel meer mensen (waarbij de vraag is hoe wenselijk dat is).
Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden.
Financieel is een auto ondanks de enorme belastingen zelfs in Nederland nog efficienter dan OV, waar enorme subsidies in moeten...
De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.
En dat is echt niet vanwege gebrek aan interesse, maar vanwege de prijs. En die prijs bestaat grotendeels uit belastingen, terwijl (gehate!) alternatieven gesubsidieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Die containerschepen waar honderden, zo niet duizenden containers in 1x vervoerd kunnen worden, jij wil dat met duizenden paarden doen? Nee, dat is totaal niet efficiënt. Dezelfde grootschaligheid heeft jou en mij welvaart gebracht. Ja, het kan wel met paard en wagen, maar dan gaan we dus inleveren op de welvaart die we vandaag de dag kennen.

Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden. De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.
Leuke voorspelling, maar totaal onrealistisch. Een auto is voor mij een uitermate efficiënte auto, want mijn auto brengt mij op plekken waar het OV mij niet kan/wil of wat dan ook brengen, daarnaast is een (compacte) auto zeer goed te betalen en al helemaal als de overheid hun belachelijke belastingen (BPM) afschaffen.

De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's? Dat klopt, als je geen werk heb, kan je ook geen auto betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:32:
[...]

Kunnen we niet gewoon massaal benzine vanuit dat land importeren?

Hmm toch maar een elektrische auto kopen en flink wat zonnepanelen om hem op te laden. Dan ben je geheel onafhankelijk.

Maar ja, geen geld daarvoor. :/
Lekker zelf doen. Deden ze vroeger ook al:

Onmogelijk is het niet. Vraag is of je het wel RDW gekeurd kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:16
Spotmatic schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:32:
[...]

Ik tank als dieselaar alleen nog maar op donderdag bij de Tango. Met een jaarkilometrage van 50.000 scheelt dat op jaarbasis ongeveer 375 euro t.o.v. een normale bemande pomp.
Heb je de frustaties er voorover dan? Als ik zie hoe druk het hier altijd bij de Tango is op donderdag... En dan niet alleen druk, maar ook gefrustreerde mensen die boos aan het keren/draaien/steken enzo zijn.... Voor die 2 cent ofzo heb ik dat er niet voor over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ja, want stel je voor, je wacht rustig in de rij en op het moment dat jij wil gaan tanken is de benzine/diesel op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je moet gewoon rond 6-7 uur gaan. De drukke zijn dan idd vaak leeg, maar als je in het dorp gaat is er vaak niemand.

De onbemande Shell neemt trouwens de prijzen over van Tango, dus je kan dan ook gewoon daar tanken.

[ Voor 30% gewijzigd door Megamind op 13-09-2013 19:38 ]

• MBV

MBV

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:58:
Financieel is een auto ondanks de enorme belastingen zelfs in Nederland nog efficienter dan OV, waar enorme subsidies in moeten...
[...]

En dat is echt niet vanwege gebrek aan interesse, maar vanwege de prijs. En die prijs bestaat grotendeels uit belastingen, terwijl (gehate!) alternatieven gesubsidieerd worden.
Dan kijk je alleen naar de directe kosten, niet naar de maatschappelijke kosten van vervuiling, verstopping in steden, enzovoort. Wat er gebeurt als je een stad bouwt zonder OV is in Azie en Zuid-Amerika op diverse plekken te zien.

Buiten het stedelijk gebied zou het best efficienter kunnen zijn om allemaal in onze eigen auto te stappen, maar dan sluit je een behoorlijk deel van de samenleving uit: mensen die geen auto mogen of kunnen rijden worden daarmee verplicht om in de grote stad te wonen.

Andersom gebeurt al vrijwillig: jongeren die in een grote stad als Amsterdam wonen zien in dat je veel meer hebt aan een fiets dan aan een auto.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
MBV schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:22:
Dan kijk je alleen naar de directe kosten, niet naar de maatschappelijke kosten van vervuiling, verstopping in steden, enzovoort. Wat er gebeurt als je een stad bouwt zonder OV is in Azie en Zuid-Amerika op diverse plekken te zien.
Als je kijkt naar het aantal verplaatsingen per dag dan speelt OV in Nederland een marginale rol (bron, blijkbaar van CBS 2007 maar dat zal momenteel niet veel anders zijn). De 50% is voor de auto, 25% voor de fiets, 20% voor lopen en slechts 5% voor bus/trein/tram (afgerond voor de duidelijkheid). Gegeven dat het in de spits nogal druk is in het OV lijkt me een verdubbeling (om mee te beginnen) niet snel haalbaar.

Over de indirecte kosten van de auto heb je denk ik wel gelijk.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als een liter brandstof 5,- gaat kosten. Ik denk veel meer carpoolen, niet iedereen kan immers in de stad wonen/werken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• MBV

MBV

OV wordt vooral in de steden en in de spits veel gebruikt, treinen die om 9 uur bomvol zitten kunnen om 11 uur al uitgestorven zijn. Gaat het trouwens om aantallen verplaatsingen of aantal kilometers, en zit vrachtverkeer erbij of niet? Over heel Nederland kan ik me goed voorstellen dat het OV dramatisch laag is, ten oosten van Amersfoort en ten zuiden/oosten van Eindhoven lijkt mij de trein zelden echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
GioStyle schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 18:58:
De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's? Dat klopt, als je geen werk heb, kan je ook geen auto betalen.
De trend dat steeds meer mensen (vooral maar niet uitsluitend jongeren) de auto wegdoen is al een tijd aan de gang, dat begon al vóór de crisis: https://www.huurautoverze...ven-zonder-een-eigen-auto

@Metro2002: Je maakt alleen maar goede punten, maar dit is een auto-minded forum. Je boodschap gaat niet aankomen.

In other news: de accijns op brandstof gaat omhoog: http://www.nu.nl/economie...stof-en-drank-omhoog.html

Maar daar heb ik dus niet (direct) last van. Ik heb alleen last van een stijgend prijsniveau omdat de rest van Nederland verslaafd is aan brandstof. En dat vind ik jammer.
MBV schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:18:
ten oosten van Amersfoort en ten zuiden/oosten van Eindhoven lijkt mij de trein zelden echt handig.
Que? Ik doe vrijwel al mijn lange-afstandsvervoer (natuurlijk) per trein, en ook ten oosten van Amersfoort en ten zuiden van Eindhoven kom ik overal waar ik moet zijn. Het wel een beetje een Randstedeling/autobezitter-blik die je daar toont (zeg ik als Randstedeling/ex-autobezitter). Dat het noorden, oosten en zuiden van Nederland gebaat zouden zijn met een fijnmaziger treinnetwerk lijkt me duidelijk, maar het is niet zo erg als jij denkt.

Zo, nu naar mijn werk. Lekker op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:04

OzzieMann

PSN: OzzieMann

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:41:
[...]

Kan niet wachten tot mijn fiets weer klaar is bij de fietsenmaker. Kan ik weer lekker in de regen op me fietsie naar t werk.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Grappig dat je dat zegt. Ik kom altijd droger aan op mijn werk (goed regenpak) dan de stropdassen die van de autoparkeerplaats komen rennen met hun laptoptas op hun hoofd.

Sja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Het is wel erg afhankelijk van welke route je moet afleggen.
Als mijn vrouw naar het werk moet, gaat ze van Sittard naar Vaals. Dat is met de auto 35 minuten.
Als je dit met het OV wil doen, kost het je 1:44

OV is dan gewoon een belachelijk alternatief :)

Maar als ik naar kantoor Den Bosch moet, vlak naast het station, dan kost het me (als ik thuis de fiets pak) ongeveer 1:15. Dat rij ik ook met de auto, en dan moet ik geen file krijgen. Dan is het OV een prima alternatief :D

OT ik lach nog steeds om de brandstofprijzen
afgelopen jaren sinds 2006 heb ik gemiddeld 0,58 euro/liter LPG betaald
Laatste tank kostte me 0,53 euro/ltr. Wat nou gestegen prijzen.
Natuurlijk heb ik dikke mazzel dat ik in Belgie kan tanken maar feit blijft dat LPG gewoon de betere keuze is _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door psy op 16-09-2013 09:09 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:53:
Grappig dat je dat zegt. Ik kom altijd droger aan op mijn werk (goed regenpak) dan de stropdassen die van de autoparkeerplaats komen rennen met hun laptoptas op hun hoofd.

Sja.
En al die mensen die gewoon en goede paraplu kopen komen weer droger aan dan jij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megamind schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:37:
Je moet gewoon rond 6-7 uur gaan. De drukke zijn dan idd vaak leeg, maar als je in het dorp gaat is er vaak niemand.

De onbemande Shell neemt trouwens de prijzen over van Tango, dus je kan dan ook gewoon daar tanken.
Laatst inderdaad de fout gemaakt door op zaterdagmiddag benzine te gaan halen voor de grasmaaier bij de Tinq. Dat is een station met 4 pompen; voor elke pomp stond minstens 1 auto in de rij en daarom heen cirkelden nog enkele auto's. Het was net een wespennest :)

Normaal gesproken ga ik altijd op woensdagavond tanken rond een uur of 11 (kom dan van het zwembad af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:09:
[...]

En al die mensen die gewoon en goede paraplu kopen komen weer droger aan dan jij.
_O-

[ Voor 97% gewijzigd door dude88 op 16-09-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:01:
Als mijn vrouw naar het werk moet, gaat ze van Sittard naar Vaals. Dat is met de auto 35 minuten.

Maar als ik naar kantoor Den Bosch moet, vlak naast het station, dan kost het me (als ik thuis de fiets pak) ongeveer 1:15. Dat rij ik ook met de auto, en dan moet ik geen file krijgen. Dan is het OV een prima alternatief :D

Natuurlijk heb ik dikke mazzel dat ik in Belgie kan tanken maar feit blijft dat LPG gewoon de betere keuze is _/-\o_
:/ helaas denkt de overheid daar ook zo over en gaan de prijzen voor lpg met 7 - 10 ( accijns + inflatie correctie) cent omhoog komend jaar weer 200 euro minder te besteden per jaar :|

:) gelukkig woon ik ook vlakbij de grens en ga ik nu ook LPG in belgie tanken!

Voor 10 cent prijsverschil is het niet moeite maar voor 20 CENT!!! de liter wel

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

cactusman schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:25:
[...]

:/ helaas denkt de overheid daar ook zo over en gaan de prijzen voor lpg met 7 - 10 ( accijns + inflatie correctie) cent omhoog komend jaar weer 200 euro minder te besteden per jaar :|

:) gelukkig woon ik ook vlakbij de grens en ga ik nu ook LPG in belgie tanken!

Voor 10 cent prijsverschil is het niet moeite maar voor 20 CENT!!! de liter wel
Ja klopt 20 cent kan je dan zeker wel verdienen per liter.
Maar dat kan nu ook al he. De Shell hier om de hoek rekent ook gewoon 72 cent! En dat scheelt dus ook al 19 cent...per tank is dat bijna 10 euro verschil.

Er zal volgend jaar nog veel meer getankt gaan worden in het buitenland...ik denk niet dat die extra accijnsverhoging gaat opbrengen wat ze hopen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:09:
En zo is er inderdaad voor alles een oplossing, als je vooruitdenkt. Datzelfde geldt voor leven zonder eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00

Daniel36

vernieuwde formule

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:01:

Ik wist niet dat LPG zo goedkoop is in België.
Helaas woon ik in het hoge Noorden, Friesland in dit geval, dus dat is een beetje uit de route zeg maar.
Door consequent te tanken bij een redelijk goedkope aanbieder met kortingskaart, betaal ik meestal rond de 65 cent voor een liter LPG.
Verschillen met andere tankstations zijn soms idd. enorm, scheelt zo 15 cent de liter.

Wat me wel opvat de laatste tijd is dat verschillende tankstations wel hun prijzen aanpassen om mee te kunnen met de goedkopere pompen.
Een Shellstation aan de rand van Leeuwarden zit nu nog maar een paar cent boven mijn eigen tankstation.
Wel lastig dat LPG alleen getankt ma worden als de pomp bemand is.
IN de praktijk kom ik geregeld langs stations waar je prima kunt tanken qua prijs, maar dan is e winkel gesloten en kan er geen LPG getankt worden.
Bijvoorbeeld Tinq tussen Joure en Sneek aan de A7 en de Tinq aan de rand van Leeuwarden aan de kant van Stiens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Postma in Tietjerk is trouwens ook erg goedkoop... € 0,639
handig die Directlease-app....ik ben vaak onderweg in Nederland tot in Groningen en zoek altijd de goedkopere tankstations :)

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 16-09-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:55:
handig die Directlease-app....ik ben vaak onderweg in Nederland tot in Groningen en zoek altijd de goedkopere tankstations :)
Die app ziet er inderdaad erg handig uit. Bedankt voor de tip! ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Leuk, die accijnsverhogen op brandstof en drank. Voor mij dus nog meer stimulans om het vaker in Duitsland te halen (brandstof en drank). Gisteren ook weer 70 liter in Kranenburg (net over de grens bij Nijmegen) getankt, 1,569 voor E10. Scheelt behoorlijk dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In oktober een weekendje naar Brussel. Even uitgezocht wat dat voor 2 personen moet gaan kosten:
- met auto: 600km heen en weer, is 2/3 tank diesel -> 40 euro brandstof, 3 uurtjes rijden
- met trein: 35 euro per persoon per reis, en dan heeft mijn vriendin een dalurenabonnement, krijg ik meereiskorting en mogen we niet in de spits reizen. Dan rekenen we nog vanuit Zwolle ipv Heerenveen, anders komt er nog wat bij. Reistijd dik 4 uur.

Is dus wel duidelijk wat we gaan doen: we gaan met de auto. Parkeren is geen issue, ik parkeer op een gratis transitparking net aan de rand van brussel, heb mijn auto WA+ verzekerd en parkeerplek is op 5 minuten lopen van een Carglass, vanaf de transitparking gaat 2-3x per uur een metro naar het centrum. Parkeren in Brussel zelf ga ik niet wagen, laatste keer vond ik mijn auto terug met een stuk betonijzer op de bijrijdersstoel en mocht ik zonder raam naar de Carglass rijden waar ik nu op 5 minuten vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van te voren al bij de Carglass in de buurt parkeren omdat je verwacht dat het mis gaat?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Transitparking daar is een met de meeste plekken van allemaal, verder, mocht het toch misgaan (is altijd een risico), dan hoef ik niet half Brussel door te crossen om zoiets gefixt te krijgen.

Kans dat het misgaat schat ik niet heel groot. Laatste keer dat het mis ging had ik de auto bij Zuid voor het hotel geparkeerd: daar komen de criminelen uit de trein/tram, slaan van voor tot achter van elke auto het raam in, jatten eruit wat ze denken te kunnen gebruiken en stappen dan weer op de trein/tram om zo snel mogelijk weg te zijn. Als er maar 1 tramlijn hebt en dat ding gaat maar 2x per uur is de kans om snel weg te komen een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00

Daniel36

vernieuwde formule

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:55:
Postma in Tietjerk is trouwens ook erg goedkoop... € 0,639
Bedankt voor de tip en de app. gaat ook hier ff op de foon.
Uiteraard ben ik ook tegen de accijnsverhogingen.
Maar wederom kunnen we er niets tegen doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:41:
[...]

Que? Ik doe vrijwel al mijn lange-afstandsvervoer (natuurlijk) per trein, en ook ten oosten van Amersfoort en ten zuiden van Eindhoven kom ik overal waar ik moet zijn. Het wel een beetje een Randstedeling/autobezitter-blik die je daar toont (zeg ik als Randstedeling/ex-autobezitter). Dat het noorden, oosten en zuiden van Nederland gebaat zouden zijn met een fijnmaziger treinnetwerk lijkt me duidelijk, maar het is niet zo erg als jij denkt.
Ten oosten van Amersfoort heb je grote gaten in de OV dekking. Als je in Hollandscheveld of Elim moet zijn mag je gerust een uur reistijd extra rekenen t.o.v. de auto, met als gevolg dat iedereen daar vanaf z'n 18e een auto heeft.

De trein is de beste manier van vervoer van waar je niet bent naar waar je niet wezen wilt, en in de Randstad is de reistijd naar de trein een stukje korter dan in het oosten.
Zolang dat haalbaar is (voor veel mensen 10km) is dat met afstand de beste optie :) Tot 15km zou ik er mijn leaseauto voor laten staan, afhankelijk van de reistijd met de auto zou ik zelfs 20km nog fietsen als dat even snel is. De huidige 126km enkele reis doe ik liever met de auto :P Of met de trein, maar dat mag niet van de belastingdienst |:(

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 16-09-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tot 20km zou ik lekker een elektrische scooter pakken. Afhankelijk van route en afstand de 25km/u variant of de 45km/u variant. Het is goedkoop, maakt geen herrie en is vrij comfortabel.

De fiets is het voor mij toch niet, teveel lichamelijke inspanning in de ochtend waardoor ik teveel ga zweten. Ik kan gewoon geen 5+ kilometer fietsen zonder het erg warm te krijgen. Fietsen doe ik lekker na werktijd, dan mezelf zoveel mogelijk in het zweet werken wetende dat na afloop een warme douche klaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
E-scooter lijkt mij ideaal voor afstanden van 10 tot 20/30 km. Hij is stil en comfortabel, en véél efficiënter dan een e-auto, maar de prijs per km is toch nog hoger dan je denkt, helaas (maar dat geldt in nog grotere mate voor de auto, dus wat dat betreft...).

Als ik op een dergelijke afstand van mijn woonplaats zou werken had ik zo'n ding al lang gehad, het is nl. gelijk een mooi nuttige manier om mijn zonnestroomoverschot op te maken, waar ik nogal wat administratieve problemen mee heb.

Een collega waar ik nu werk komt elke dag op zijn e-scooter en is daar superhappy mee. Na twee jaar heeft hij de originele loodaccu's vervangen door lithium-accu's, en volgens hem kan het geheel nog jaren mee.

En voor wat betreft OV-dekking buiten de Randstad, je die is inderdaad midner fijnmazig, dat is waar. En inderdaad kost reizen met het OV daar meer tijd, dat is (vaak) waar. Maar, OV-reistijd is vaak geen verloren tijd, ik kan over 3G gewoon werken en ook werk ik niet voor mijn (vaste en stijgende) autokosten. Netto ben ik er vrij zeker van dat het me tijd scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59
Gisteren voor € 1,579 in Duitsland E10 getankt bij de Shell. Heb niet eens een goedkoop tankstation gezocht. De plaatselijke Tango zit rond de € 1,70 voor euro 95.

Woon vlak bij de grens. In het kader van liever belasting in NL betalen tankte ik tot kort altijd in Nederland. Met de aangekondigde accijnsverhogingen vind ik het tijd voor een signaal waar dat het hardst aankomt: de financien. Alleen al daarom roep ik iedereen die in de buurt van de grens woont in het buitenland te gaan tanken.

Een jaar of 8 geleden tankte ik ook altijd in DLD. Toen het verschil kleiner werd in NL gaan tanken. Als men hier weer voor rede vatbaar is kom ik wel weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:51:
Tot 20km zou ik lekker een elektrische scooter pakken. Afhankelijk van route en afstand de 25km/u variant of de 45km/u variant. Het is goedkoop, maakt geen herrie en is vrij comfortabel.

De fiets is het voor mij toch niet, teveel lichamelijke inspanning in de ochtend waardoor ik teveel ga zweten. Ik kan gewoon geen 5+ kilometer fietsen zonder het erg warm te krijgen. Fietsen doe ik lekker na werktijd, dan mezelf zoveel mogelijk in het zweet werken wetende dat na afloop een warme douche klaar staat.
Dan is de elektrische fiets nog een veel betere oplossing als een e-scooter, kost vaak heel wat minder ( voor 2000 euro heb je echt wel een goede met betrouwbare Bosch motor ) en je kan hem ook veel makkelijker stallen.

Maar goed, ik fiets al ruim een jaar naar mijn werk ( 25km enkele reis ) met een elektrische fiets en ervaar dus ook inmiddels de financiele voordelen. Levert me per jaar toch zeker wel 1700 euro op en de investering heb ik er alweer uit.

En ik hoef me 's ochtends niet op te winden over mede weggebruikers die op mijn bumper kleven en fiets gewoon lekker door de weilanden naar de zaak. En na een dagje hard werken is het heerlijk om op het fietsje even tot rust te komen op weg naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je daar bij al rekening gehouden met de afschrijving van de accu van je el. fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

GH45T schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:52:
Gisteren voor € 1,579 in Duitsland E10 getankt bij de Shell. Heb niet eens een goedkoop tankstation gezocht. De plaatselijke Tango zit rond de € 1,70 voor euro 95.

Woon vlak bij de grens. In het kader van liever belasting in NL betalen tankte ik tot kort altijd in Nederland. Met de aangekondigde accijnsverhogingen vind ik het tijd voor een signaal waar dat het hardst aankomt: de financien. Alleen al daarom roep ik iedereen die in de buurt van de grens woont in het buitenland te gaan tanken.

Een jaar of 8 geleden tankte ik ook altijd in DLD. Toen het verschil kleiner werd in NL gaan tanken. Als men hier weer voor rede vatbaar is kom ik wel weer terug :)
Gisteren € 1,569/L voor E10 in Duitsland. Ze bekijken het maar hier in NL :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Ik kan me nog herinneren dat ik ooit zo rond de +/- €1,10 betaalde per liter (Ongelood). Nu is zelfs Diesel deze prijs voorbij gestegen. :'(

Afgelopen vakantie in Egypte... €0,11 per liter. :|

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb hier nog een foto liggen:

29 December 2008

Diesel 078.9
Euro 0.955
Super Plus 1.127

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Alleen al daarom roep ik iedereen die in de buurt van de grens woont in het buitenland te gaan tanken.
Begrijpelijk, natuurlijk, maar als de overheid de inkomsten van accijnzen ziet dalen halen ze het wel ergens anders vandaan. :X

Dan kan je beter verhuizen naar net over de grens. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Levensstandaard is 20% goedkoper in duitsland. Ik vraag mezelf soms ook af wat ik in Nederland nog doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:23:
Levensstandaard is 20% goedkoper in duitsland. Ik vraag mezelf soms ook af wat ik in Nederland nog doe.
omdat die taal bij onze buren aan de zijkant en onderkant verschrikkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24

Vraag me enigszins af wanneer ze hier voor rede vatbaar zijn en denken om het te laten dalen??
Meestal laten ze prijzen zo en zal het nooit goedkoper worden.
Maar ik wil zeer hoopvol blijven dat het maar gebeurd _/-\o_

Zeer spijtig dat ze weer verhogingen gaan doorvoeren wat ze vorige keer ook al hebben gedaan.
Noem het niet echt meer bezuinigen maar geld stelen. Tank nu nog steeds voor 1,37 Diesel maar dit is onbemand dus valt nog een beetje mee maar wou dat ook dichtbij DE grens woonde soms :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Richard schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:21:
Ik heb hier nog een foto liggen:

29 December 2008

Diesel 078.9
Euro 0.955
Super Plus 1.127
Was dat niet in die vorige crisis? Dat waren de betere tijden idd :)
Diesel was toen vast nog iets van € 0,70.

Gaan de accijnzen nu weer omhoog in Nederland? Godsamme toch. Ze leren het ook nooit!
Wanneer stoppen ze met het verhogen van de accijnzen en andere belastingen? Of is alles toegelaten om de - door hun veroorzaakte - schulden terug te betalen?

Jammer dat je zelf weinig kan doen aan die gegraai. Ja, gewoon niet meer rijden, maar dat is voor de meeste mensen geen optie. En dat weten ze.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:25:
[...]

omdat die taal bij onze buren aan de zijkant en onderkant verschrikkelijk is.
Valt best mee. Met veel drank op lukt het wel een gesprek op niveau te voeren met een duitser :9 :P

Ik ruik de laatste tijd echt steeds meer oude diesels met een combi van sla of afgewerkte frituurolie. Echt zo'n merkwaardige lucht als je erachter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

December 2008 is (voor mijn gevoel) nog redelijk recent, en dat is geen "vorige crisis".

Kan tegenwoordig voor E3,50 (spits) & E2,55 (dal) een 1 op 1 busverbinding van 30KM naar mijn werk gebruiken (Bussen vertrekken om de 15 min).

Gemiddeld verbruik van 1:15, kan ik dat alleen met benzine al dekkend krijgen.

Enige nadeel is dat ik 's ochtends wat sneller mijn "ritueel" moet doen (waar ik voorheen rustig 30minuten krantje las/zat te internetten), maar dat kan nu gemakkelijk in de bus.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
joopv schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:06:
Heb je daar bij al rekening gehouden met de afschrijving van de accu van je el. fiets?
Uiteraard, en de fiets die ik heb is omgebouwd voor 1000 eurie. En ik hoop er nog lang van te kunnen genieten ;)

Ik moest overigens vorige week weer tanken, toen kwam ik bij een Sakko tankstation waar opeens de benzine 1,66 was, dus ik dacht dat het een enorme prijsvechter was. Maar er hing een spandoek waarop stond dat het om een maandactie ging vanwege de opening van het tankstation en dat het allen voor de maand september geldig was. -O-

[ Voor 35% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-09-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cactusman schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:25:
gelukkig woon ik ook vlakbij de grens en ga ik nu ook LPG in belgie tanken!
Ik kwam vroeger veel in België en dan nam ik altijd benzine mee terug, een liter of 55 in twee kanisters.
Of dat met LPG ook gaat? Echt iets voor een tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bij veel tankstations staat dat je geen gasflessen mag vullen...

Je kan natuurlijk wel een extra tank in je auto laten plaatsen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheel moet wel draagbaar blijven...
Ik stel dus voor tanks van 20 liter, die zullen gevuld een kilo of 25 wegen?
Daarvan gooi je er zes of zeven in de koffer en die vul je in België. Thuis leg je die in je garage, behalve een of twee die je bij je hebt, met uiteraard een snelkoppelingtoestand voor het makkelijke aansluiten onderweg, onder het genot van een sigaretje.
Hmm, dat zal wel illegaal zijn maar dat is nog tot daar aan toe. Om het allemaal veilig te krijgen lijkt me een hele opgave...
Voordeel is dan weer wel dat je het geld voor de kapper uitspaart als je met je cabrio naast iemand rijdt waarbij het misgaat!
Flijster denkt dat hij dit voorlopig niet gaat uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Wordt al veelvuldig uitgeprobeerd; veel heftrucs rijden op LPG. Weleens een heftruk bij een tankstation zien staan?
Die wagens hebben inderdaad een lichtgewicht LPG tank met snelkoppeling. Dus makkelijk mee te nemen in de kofferbak van de auto. Maar die tanks zullen waarschijnlijk geen goedkeuring hebben voor in voertuigen op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:19:

Voordeel is dan weer wel dat je het geld voor de kapper uitspaart als je met je cabrio naast iemand rijdt waarbij het misgaat!
Je bespaart je nabestaanden ook wat geld voor een lijkkist, want ze kunnen je restanten dan in een jampotje begraven gok ik. Dubbel voordeel dus.

Volgens mij kan je beter niet met gas spelen.... er zijn niet voor niets strenge veiligheidvoorschriften, dat was niet omdat iemand zich zat te vervelen.

O, en als je denkt wat er met gas mis kan gaan, wel, een explosie bijvoorbeeld:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gURmCS_tPRE]

Of. op iets grotere schaal:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rLSl8BtM_2M]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 17:55
Hoppa, de diesel gaat per 1 januari 2014 met 3 cent omhoog en de LPG met 7 cent.

Gelukkig laten ze de benzineprijs voorlopig ongemoeid! ;(

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwachte opbrengst, 1 miljard. Er waren nog 7 andere voor het kabinet leuke voordelen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Fijn he die belastingvrije eco diesels, die lekker mee laten betalen en nu ineens de prijzen omhoog. Zo verdienen ze die subsidie wel dik en dwars terug ja. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

wildhagen schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:47:
[...]

O, en als je denkt wat er met gas mis kan gaan, wel, een explosie bijvoorbeeld:

[video]
Lol, dat dakje kan snel open klappen zeg.

@miljoenennota, volgens mij oud nieuws. Dat stond al in het regeerakkoord.
wildhagen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:28:
Uit het definitieve regeerakkoord voor de komende regeerperiode:

108. Verhoging accijnzen (diesel en LPG)
De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer
46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014,
bedraagt 230 mln. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt
daarmee op ongeveer 18 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die
ingaat per 1-1-2014, bedraagt 50 mln.

[ Voor 62% gewijzigd door DopdeDouwer op 17-09-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd oud nieuws, het was al een klein jaar bekend dat die verhoging eraan zat te komen. Geen reden voor nieuwe verbazing dus eigenlijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

Joopieboy schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:33:
Fijn he die belastingvrije eco diesels, die lekker mee laten betalen en nu ineens de prijzen omhoog. Zo verdienen ze die subsidie wel dik en dwars terug ja. :X
Daarnaast komt de MRB weer terug voor deze dieseltjes. Dat tikt flink aan, met die dieseltoeslag.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik voorzie meer diefstallen, tanken zonder te betalen en vooral technisch in slechte staat auto's op de weg toenemen omdat het voor vele onbetaalbaar gaat worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

EXX schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:59:
[...]

Daarnaast komt de MRB weer terug voor deze dieseltjes. Dat tikt flink aan, met die dieseltoeslag.
Dat is ook een beetje wat ik bedoelde te zeggen. :P Maar idd, was al langer bekend. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
EXX schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:59:
[...]

Dat had je aan kunnen zien komen vanaf dag 1 dat die regeling in werd gevoerd. Dingen worden straks massaal gedumpt vanwege MRB, dus de hoofdprijs zal je er ook niet meer voor krijgen.
Ondertussen wel lekker el cheapo 1000km voor 50 euro zitten rijden en al die maanden 60 euro p/m MRB uitgespaard. Genoeg geprofiteerd lijkt me.

• dude88
  • Niet online
Idd, dat is van te voren al bekend geweest dat het tijdelijk was.

Dus nu niet slachtoffer gaan spelen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Voor een normale grande punto met wegenbelasting ligt het omslagpunt bij ongeveer 16.000km, dit zal ietsjes hoger worden ivm. de extra accijns die geheven gaat worden.

Gisteren even in Duitsland getankt, scheelt voor Super 10 cent met de NL prijsvechters en 15-16 cent met de merkbrandstoffen. Super E10 zit nog 4 cent lager qua prijs. Op 45 liter is dit toch minimaal een besparing van 5-8 euro, terwijl ik er nauwelijks voor om hoef te rijden :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• dude88
  • Niet online
Wat is Super E10?
98 met toevoeging of 95 met toevoeging dat schoner is?

Af en toe wordt je een beetje moe van die termen: Super, Premium, etc....

Ik wil gewoon RON 98 loodvrij zonder troep erin.

• NoepZor
Super is gewoon Euro95, hier kan maximaal 5% bio-ethanol (biobrandstof) aan toegevoegd zijn. Super E10 bevat 10% bio-ethanol. Dit kan schadelijk zijn bij sommige auto's voor brandstofleidingen en afdichtingen. Ethanol lost sommige kunststoffen op en kan corrosie veroorzaken omdat het water aantrekt. Echter kan het gros van de auto's er probleemloos mee omgaan. Enige nadeeltje is dat het verbruik 2-3% stijgt, maar dit is in Duitsland gecompenseerd door een accijnsverlaging voor E10, daardoor is dit 4 cent goedkoper per liter dan de "normale" euro 95.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent ethanol.

• dude88
  • Niet online
E10 kon ik ook wel, alleen Super E10 had ik nog niet van gehoord.

En omdat er ethanol in zit wil ik het niet hebben. Bij sommige pompen is normaal 95 al amper te vertrouwen, soms zit het erin zonder dat het vermeld is.

RON 98 is dan de enige optie, al kan je dat weer niet overal krijgen... :?

• NoepZor
Ja klopt, volgens euro 95 specs mogen ze tot 5% bijmengen, zonder dat het vermeld hoeft te worden. Waarschijnlijk gebeurt dit al op grote schaal in Nederland. In duitsland verkopen ze bij die pomp Super E5, Super E10 en SuperPlus, wat de euro 98 is. Echter maakt het voor mijn blokje met 95 ponies niet zoveel uit of ik 98 of 95 tank.

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Een berekening van het omslagpunt doet mij vermoeden dat, gelet op verbruik, het steeds minder uitmaakt of je nu benzine of diesel rijdt. Pas vanaf 30.000km wordt het (veel) interessanter om voor diesel te kiezen.

Verwijderd

dude88 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:23:
RON 98 is dan de enige optie, al kan je dat weer niet overal krijgen... :?
BP, Q nogwat, kleine onbemande pompjes. BP is eigenlijk de enige die 'echte' 98 verkoopt.

De Shell Vpower = ron 97. Texaco XL is wederom Ron 97.

In duitsland is Shell V-power ron 100 en heb je bij de aral zelfs Ron 102.

Qua prijzen is de duurste benzine in Duitsland gelijk aan de prijzen die wij zijn gewend in ons land.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:54
Vlassie1980 schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:42:
[...]

Uiteraard, en de fiets die ik heb is omgebouwd voor 1000 eurie. En ik hoop er nog lang van te kunnen genieten ;)

Ik moest overigens vorige week weer tanken, toen kwam ik bij een Sakko tankstation waar opeens de benzine 1,66 was, dus ik dacht dat het een enorme prijsvechter was. Maar er hing een spandoek waarop stond dat het om een maandactie ging vanwege de opening van het tankstation en dat het allen voor de maand september geldig was. -O-
Ik kom dagelijks langs twee tankstations (Shell Express en een Tinq in Maarsbergen) die nu beide op 1.67 staan volgens mij. Ik heb ze beide ook nog niet hoger gezien dan 1.69, donderdag stond de Tinq op 1.65. Verderop zit ook nog een Tango en die is soms nog goedkoper.

Hoewel het bijna overal duurder is in de omgeving, vind ik die 1.66 die je noemt niet eens opmerkelijk goedkoop :P

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:Dit topic begint de 10.000 berichten te naderen. Tijd voor een nieuw deel, aangezien dit de leesbaarheid en beheersbaarheid ten goede komt. Als iemand zich geroepen voelt: Maak een nieuw topic aan, en stuur een TR, handel ik het af
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Dit topic is gesloten.