Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:
  • 228.667 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Verwijderd

En ik werk voor een bedrijf wat het heel erg jammer vindt, en het zal zeker consequenties hebben voor onze markt (tourisme en wetenschap).

Maar goed, we hebben nog hoop voor de zuidpool. Hier wordt in 2041 weer een nieuw besluit over genomen volgens het Madrid protocol. Met de huidige technologien zou het naar mijn idee ook veel te kostbaar zijn om daar aan de slag te gaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 04:35:
...Maar wat betreft het Antarctische gebied ben ik wat positiever; daar zijn afspraken over gemaakt. En wie zou daar mogen gaan boren? Het gebied is van niemand.
Positiever? Dat is maar net hoe je het ziet. Als daar olie en gas te halen is voor een 'redelijke' prijs, dan lijkt me dit uitermate positief.
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:51:
En ik werk voor een bedrijf wat het heel erg jammer vindt, en het zal zeker consequenties hebben voor onze markt (tourisme en wetenschap).

Maar goed, we hebben nog hoop voor de zuidpool. Hier wordt in 2041 weer een nieuw besluit over genomen volgens het Madrid protocol. Met de huidige technologien zou het naar mijn idee ook veel te kostbaar zijn om daar aan de slag te gaan.
Er is geen 'easy oil' meer. Maar de prijs van het winnen is relatief. Met een hogere olieprijs worden allerlei minder interessante opeens weer positief. En uiteindelijk zal dit alternatieve brandstoffen een zetje geven.

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:55:
[...]
Positiever? Dat is maar net hoe je het ziet. Als daar olie en gas te halen is voor een 'redelijke' prijs, dan lijkt me dit uitermate positief.
Met prijs, heb je het dan over geld? Of over mogelijke consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:51:

Het lijkt me toch dat de Noordpool groot genoeg is dat je daar rond kan varen zonder alleen maar rondjes rond olieplatformen te gaan. En dan kan je ook nog voor de toeristen wel een rondje eromheen maken terwijl ze allemaal met elkaar eens zijn hoe schandalig het wel niet is (terwijl het schip lekker verder op zijn dieselmotoren tuft).

In een ideale wereld hoefde we nergens naar olie te boren omdat we zeewater in onze motoren deden en er drinkwater uit kwam. Maar dat is nou eenmaal niet zo, dan is het wel heel makkelijk ineens problemen te hebben met boren in een woestijn, maar zoals in dit topic erg duidelijk wordt willen we ook goedkope brandstof hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:00:
Met prijs, heb je het dan over geld? Of over mogelijke consequenties?
Geld en consequenties uiteraard. Het is een afweging. Boren in dergelijke gebieden kan ten koste van de omgeving gaan. En afhankelijk van wie boort kun je de schade beperken. Maar die olie moet er komen om aan de behoefte in de wereld te voldoen. Mocht de prijs te hoog worden, dan worden alternatieve energiebronnen interessant. Als we van 7 naar 4 miljard wereldbewoners gaan dan is de druk om dergelijke gebieden te ontginnen uiteraard ook minder. het zou overigens ook andere problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:54:
Het lijkt me toch dat de Noordpool groot genoeg is dat je daar rond kan varen zonder alleen maar rondjes rond olieplatformen te gaan.
Herken je dit? De rondjes en vierkantjes zijn eilandjes/eilanden (situatie 2004).
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2hxxc7p.jpg
Je hoeft trouwens niet persé te dieselen, je kunt ook zeilen/elektrisch rondvaren wind/zon.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.nu.nl/brandstof/index.html

De olieprijs gaat weer flink omhoog. Benzine kost nu al 1,85 per liter. Puur gebaseerd op de onrust in Syrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yep, was eerder in het nieuws dat de olieprijzen idd oplopen door het gebeuren rond Syrië en de angst dat het overslaat naar de rest van de olierijke regio.

Virussen? Scan ze hier!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:13
http://www.nu.nl/economie...ndstof-niet-verhogen.html

En de LPG krijgt dus ook een verhoging van ~10%. Doen ze goed!

Tijd voor een grotere tank in mijn auto te gooien en dan fijn in Belgïe te tanken :w

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ik loop al wat langer rond met het volgende idee voor brandstof.

Brandstof is duur omdat er heel veel accijns op zit. Dat geldt ook voor drank. Maar als ik zelf wijn of bier brouw zit er geen accijns op. Ik kan dat nuttigen of weggeven zoveel ik wil. Alleen destilleren mag niet zonder accijns af te dragen. Als ik dat nu eens doortrek naar brandstof: ik koop olie, laat dat raffineren, verkoop het gas, en de teer en gebruik de branstof die er vrij bij komt. Dat is als particulier natuurlijk niet te doen. Maar als we nu eens een collectief oprichten, wat geld bij elkaar leggen en naar een oliemaatschappij stappen en zeggen: 'koop x ton olie en raffineer dat voor ons en lever de brandstof op een centraal punt af waar we het kunnen gebruiken'. Overtreden we dan de wet? Als het onze olie is hoeven we er toch geen accijns over af te dragen? Wie doet er mee? :)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:14
En jij denkt dat de roverheid daarmee akkoord gaat? Je kan beter een liberale partij oprichten om (alle) belastingen te verlagen, ik denk dat dat veel effectiever werkt.

• Poecillia
Welke wet overtreed ik dan? Als het kleinschalig gebeurt (zoals bij wijn of bier brouwen) doet de overheid ook niets.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Één of andere belastingwet. Zelfde met rode diesel.. Krijg je best wel hoge boete.
Alsof de brandstofproducenten voor de lol accijns rekenen.
Zodra je bedrijfsmatig gaat produceren, moet je je aan wetten houden. Net als BTW bv...

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• GioStyle
Zolang je het alleen voor jezelf doet is er niets aan de hand, maar zodra je een bedrijf vraagt om brandstof te leveren is deze verplicht om accijns en btw te heffen.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Het mag niet!
Je benzine moet aan een groot aantal milieu voorschriften voldoen en getest zijn voordat het gebruikt mag worden. edit: bron

Hier de accijns regeling: Accijns. Beleidsregels accijnswetgeving

[ Voor 50% gewijzigd door Quadradial op 11-09-2013 13:34 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
En bovendien, naar welke oliemaatschappij zou je willen stappen voor een paar ton olie? Die gaan echt geen concurrenten kweken hoor :+. En ik denk ook niet dat ze even een vatje olie voor je gaan raffineren.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
tweaker2010 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:18:
http://www.nu.nl/brandstof/index.html

De olieprijs gaat weer flink omhoog. Benzine kost nu al 1,85 per liter. Puur gebaseerd op de onrust in Syrie?
Afgelopen weekend in NL voor 1,719 getankt en in België (net over de grens nabij Essen) voor 1,619.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Precies. De productie van brandstof is aan heel veel regels gebonden, ook als je het kleinschalig als particulier doet.

Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij iemand die zijn Volvo 240 had omgebouwd om te rijden op houtgas. Die man heeft het grootste gelazer had met de douane omdat hij een "ongeregistreerde mobiele autobrandstofproductiefaciliteit" had gebouwd. I kid you not.

Uiteindelijk, na ontzettend veel papierwerk, bellen en mailen, heeft hij kunnen aantonen dat dit volstrekt onpraktisch is om op te schalen en kreeg hij een speciale ontheffing. Dus succes met het maken van je eigen benzine :)

Afbeeldingslocatie: http://193.16.154.44/~solarweb/wp-content/uploads/2009/05/20081021houtgasmobiel1.jpg

De belastingen op benzine zijn er met een reden: om het autorijden te ontmoedigen - en dat is maar goed ook. Ze zijn nog lang niet hoog genoeg om all externe kosten van het autorijden te dekken. Als je minder belastingen op autobrandstof wil betalen lijkt de oplossing mij simpel: rijd kleiner, rijd zuiniger en rijd minder. Of gewoon helemaal niet, maar dat ligt enigzins gevoelig ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

• Poecillia
Bedankt voor jullie reacties, ik had ze wat positiever verwacht, daarom toch even wat nuanceringen:
- Ik wil zelf de brandstof niet produceren, maar dat door een oliemaatschappij laten doen, waardoor aan alle milieuvoorschriften e.d. wordt voldaan (zelf een raffinagetoren in elkaar knutselen is wat te hoog gegrepen)
- Ik wordt geen concurrent van de oliemaatschappij die dit voor me doet, maar een klant (alleen meer upstream)
- In feite verandert er heel weinig in de keten. De enige wijziging is dat ik formeel eigenaar ben van de olie voordat deze geraffineerd wordt en ik het product na bewerking voor persoonlijk gebruik aanwend.

Accijns wordt betaald over levering van benzine (of alcohol) aan consumenten in Nederland. Er ontstaat dus benzine uit mijn olie, net zoals er alcohol ontstaat uit mijn suiker of mout. Er is dus niemand die mij branstof verkoopt.

Fantastisch verhaal van die houtgas generator. Goed om te horen dat hij de ontheffing wel kreeg. Overigens verbaast het me wel, want het is de vraag of deze houtgasgenerator voldoet aan milieuvoorschriften en veiligheid (botsproef!)

• JeroenH
  • Nu online
Ik ben toch bang dat het niet zo zal werken. De productie van autobrandstof in Nederland is zeer strak gereguleerd. Je daaraan onttrekken zal je niet lukken, en een oliemaatschapij krijg je daarin al helemaal niet mee.

De meeste kans maak je nog als je ergens een hectare land koopt en daarop iets van koolzaak verbouwt. Dat gooi je gezuiverd of na conversie tot biodiesel in je dieselauto en dat rijdt prima (zie ppo.nu). In principe is dat identiek aan jouw plannetje en mag dat ook niet, maar dat is bijzonder lastig te controleren, en omdat je hier en daar ppo/biodiesel kunt tanken is niet hard te maken dat jij onbelaste ppo/biodiesel in je tank hebt gehad. Ik ken een paar mensen die dat doen. Een kennis van me heeft een Mercedes Vito om laten bouwen met een 200l tank in de laadruimte, die hij bij een boer eens in de zoveel tijd vol laat gooien met ppo. Ongeveer één keer per jaar tankt hij een keer "officieel" ppo zodat hij weer een bonnetje heeft waarmee hij aan kan tonen dat hij "legaal" getankt heeft.

Maar het is allemaal op het randje. Als de douane je wil pakken zal ze dat wel lukken. Hoe groter de schaal waarop jij de zaken aan gaat pakken, hoe groter de kans is dat ze die moeite zullen willen gaan nemen. Het zijn leuke hypothetische plannetjes, maar in een sterk gereguleerd als Nederland krijg je het echt niet voor elkaar.

Als je nu naar Rusland of zoiets zou verhuizen wordt het weer een heel andere verhaal... ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• MrFl0ppY
Maar Poecillia, wat ik probeerde te zeggen met concurreren. De maatschappij die jou de olie verkoopt is dezelfde als die raffineert naar benzine/diesel. Shell pompt het op, verscheept, raffineert en verkoopt het eindproduct. Waar wil jij dan precies jouw winst halen? Of wil je het van BP kopen en vervolgens door Shell laten raffineren? Dan denk ik dat je vergist in de kosten van dat alles en wat voor collectief je daarvoor moet hebben om het rendabel te maken. Al heb je maar 1 vrachtwagen nodig, kost je zo'n 100.000€ aanschaf. Als jij dan, zeg 1 € (en dat is heeeel veel) per L. bespaart, moet je alsnog 100.000L. tanken alvorens je rendabel bent.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
En dat te bedenken dat er al voor 65/75 cent aan belasting op zit per liter.
En met een pakje peuken onder de hand al 5.00 euro per pakje.

En dan NOG komen ze geld tekort |:(

• JeroenH
  • Nu online
Stoppen met tanken en stoppen met roken :)

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 22:08

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Mektheb schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:42:
[...]

En dat te bedenken dat er al voor 65/75 cent aan belasting op zit per liter.
En met een pakje peuken onder de hand al 5.00 euro per pakje.

En dan NOG komen ze geld tekort |:(
Er zit zelfs €0,7546 x 1,21 = €0,9131 / liter benzine aan belasting op.
En voor diesel €0,4483 x 1,21 = €0,5424 / liter.

Want de belasting in de vorm van accijns is natuurlijk niet onbelast!! :o

[ Voor 8% gewijzigd door OzzieMann op 11-09-2013 15:00 ]

https://untappd.com/user/OzzBier

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08

Metro2002

Memento mori

JeroenH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:58:
Inderdaad, dan kom je het geld zelf in elk geval niet meer tekort :+

Als de prijs te hoog is: ga minder rijden door bv 1 dag in de week naar je werk te fietsen (Voor verreweg de meeste mensen écht wel haalbaar.) of koop een zuinigere auto. Ondanks de hoge brandstofprijzen zie ik namelijk nog altijd enorm veel dikke auto's op de weg. ALsof de benzine niks kost

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 11-09-2013 15:05 ]

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
JeroenH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:58:
Ach ja, dan knijpen ze het wel op een andere manier uit je :)

• JeroenH
  • Nu online
"We" kiezen "ze". Zoals altijd in het leven, bij problemen eerst naar jezelf kijken en niet naar anderen wijzen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar naar anderen wijzen is makkelijker, want dan hoef je jezelf niet aan te passen c.q. goedkopere alternatieven te zoeken, en naar anderen wijzen kost dus minder moeite. En aangezien in het algemeen Nederlanders liever lui dan moe zijn... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 11-09-2013 15:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

• OzzieMann

OzzieMann

JeroenH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:40:
"We" kiezen "ze". Zoals altijd in het leven, bij problemen eerst naar jezelf kijken en niet naar anderen wijzen.
En als "ze" zich zouden houden aan de argumenten op basis waarvan "we" "ze" gekozen hebben, zouden "we" inderdaad niet naar "ze" hoeven wijzen. :+

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

En als 'we' daar nou echt een probleem mee zouden hebben zouden we onszelf verkiesbaar stellen, zodat 'we' en 'ze' hetzelfde wordt :P

• OzzieMann

OzzieMann

Ghehe. :P

Ik laat de auto in elk geval nog niet staan. Zolang ik nog steeds maar eens in de 1,5 maanden hoef te tanken zal het niet zo'n diepe deuk in mijn portomonnee achter laten.

Wie gaat de benzineslurper wegdoen als we over de €2,- /liter gaan?

• Lodo
MBV schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:49:
En als 'we' daar nou echt een probleem mee zouden hebben zouden we onszelf verkiesbaar stellen, zodat 'we' en 'ze' hetzelfde wordt :P
In deze ga je ervan uit dat je altijd gekozen zal worden. En dat is niet zo.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dezelfde mensen die riepen dat ze dat zouden doen als de prijs boven de 1.50 euro zou komen. In de praktijk dus (vrijwel) niemand.

Dat bedoel ik dus, veel roepen van ik doe mijn auto weg als het duurder dan xx wordt, maar in de praktijk blijft het bij roepen en klagen alleen, niet bij daadwerkelijke actie ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Lodo
wildhagen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:53:
[...]

Dezelfde mensen die riepen dat ze dat zouden doen als de prijs boven de 1.50 euro zou komen. In de praktijk dus (vrijwel) niemand.

Dat bedoel ik dus, veel roepen van ik doe mijn auto weg als het duurder dan xx wordt, maar in de praktijk blijft het bij roepen en klagen alleen, niet bij daadwerkelijke actie ;)
Exact. Ik denk dat mensen eerder over de grens zullen gaan kijken, Belgie, Duitsland..

• Mektheb
nickvanozzie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:51:

Ik laat de auto in elk geval nog niet staan. Zolang ik nog steeds maar eens in de 1,5 maanden hoef te tanken zal het niet zo'n diepe deuk in mijn portomonnee achter laten.

Weinig mensen, en dat weten ze ook en daarom kan het ook.

Het probleem is gewoon we afhankelijk zijn gemaakt, insert iedereen moet lekker werken in de stad als je in een dorp woont.
En nu is het ( iedereen moet maar dichter bij ze werk wonen ).
Dus ookal kost het 2.50 per liter, mensen blijven het kopen ( als ze het kunnen betalen )

ik herriner me nog met een pakje marlboro die 3.10 euro werd, toen 3.30 en daarna ging het in rap tempo omhoog en geloof ze nu op 6 euro zitten voor datzelfde pakje.
Roken mensen er minder om ? nope.

Wel krijg je steeds meer weg rij tankers, en nummerbord jatters etc.
Oorzaak > gevolg

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 11-09-2013 15:55 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lodo schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:54:
[...]

Exact. Ik denk dat mensen eerder over de grens zullen gaan kijken, Belgie, Duitsland..
Dat gebeurt nu al, in de grensstreek dan. Voor iemand die in de randstad woont zal dat echt niet interessant worden, dan ben je de 'winst' alweer kwijt met het verbruik om de rit ernaartoe en weer terug te maken.

Daarnaast is het probleemontwijking, geen oplossing. Zoek échte alternatieven. Zoals een zuinigere/kleinere auto nemen, voor korte afstanden (tot 15 km ofzo) de fiets nemen, minder hard te rijden etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• OzzieMann

OzzieMann

Mektheb schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:54:
[...]

Weinig mensen, en dat weten ze ook en daarom kan het ook.

Het probleem is gewoon we afhankelijk zijn gemaakt, insert iedereen moet lekker werken in de stad als je in een dorp woont.
En nu is het ( iedereen moet maar dichter bij ze werk wonen ).
Dus ookal kost het 2.50 per liter, mensen blijven het kopen ( als ze het kunnen betalen )

ik herriner me nog met een pakje marlboro die 3.10 euro werd, toen 3.30 en daarna ging het in rap tempo omhoog en geloof ze nu op 6 euro zitten voor datzelfde pakje.
Roken mensen er minder om ? nope.

Wel krijg je steeds meer weg rij tankers, en nummerbord jatters etc.
Oorzaak > gevolg
Ik ben er door gestopt met roken. :)

Maar ik ben ook dichter bij huis gaan werken door de brandstof prijzen. 5 km ipv 85 km, scheelt nog al.

Zolang de prijzen van brandstof druppelsgewijs met centen omhoog gaat laat niemand de auto staan, als de prijzen nou ineens met €0,50 verhoogt worden gaan er wel wat mensen achter hun oren krabben. Maar de auto wegdoen en het vrijheidsgevoel wat zo'n ding geeft gedag te zeggen gaat een hoop mensen wel te ver denk.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben 3 jaar geleden al overgestapt van een 1:10 naar een 1:17 rijdende auto. Beetje de rijstijl aangepast en het scheelt je gewoon erg veel benzine.

Misschien ook leuk voor de echt tweakers hier is om zelf je auto elektrisch te maken. Staat wel veel info over op internet.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

wildhagen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:53:
Dat komt nog wel als de diesel over de 2 euro gaat, de hele transport wereld staat dan op zijn kop, dat is een voordeel als je een diesel auto hebt.

Ik blijf zelf wel rijden, ik ben van een slurpende 5 liter V8 (Mercedes E500) naar een Honda Civic hybrid gegaan, dat scheelt nogal per week, hard rijden kan je toch nergens meer en ik zie auto's als een hobby en dat mag geld kosten maar ik ben niet voor het spekken van de overheid.
Als je op zaterdag in Denekamp komt aan de grens dan staan daar wel 50NLers te wachten bij de pomp, ik ga meestal lekker doordeweeks of rij een paar km door naar Nordhorn, in DE is het wel lekker cheap tanken :)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:13
Tja,

Ik heb zo'n niet al te zuinige Volvo 244. Gelukkig op LPG, maar het is een hobby die me dadelijk héél erg veel geld gaat kosten.

Toch doe ik hem vooralsnog niet weg, omdat ik hem gewoon cool vind.

Hopelijk vind ik snel een woning net over de grens en dan neem ik 'm lekker mee :w

• JeroenH
  • Nu online
Ik ken geen apparaat wat je vrijheid zoveel beperkt als de auto, maar goed.

En een ellektrische auto? Mooi speelgoed, maar wat denk jij dat er gebeurt als dat op grote schaal gaat gebeuren? Juist, een extra heffing op elektriciteit die voor mobiliteit wordt gebruikt. Gewoon een extra slimme meter in elke e-auto die periodiek het verbruik doorgeeft (en de lokatie, da's wel gelijk zo handig :P).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@De_Bastaard: Hoezo gaat dat straks veel geld kosten? mrb zal nog steeds wel meevallen gezien het lagere gewicht. En dan haal je LPG er toch uit? Of rij je er echt dagelijks mee?
JeroenH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:17:
Ik ken geen apparaat wat je vrijheid zoveel beperkt als de auto, maar goed.
Que?

Er valt een hoop te zeggen over auto's in negatieve zin, en met een groot deel zal ik het eens zijn, maar dit is natuurlijk onzin. Maar goed, met deze uitspraak zal je wel een bepaalde context in gedachte hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 11-09-2013 16:28 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• MrFl0ppY
Feit is ook dat een hoop kilometervreters een tankpas hebben en daardoor weinig geven om de brandstofprijs. Dat verklaart tevens waarom er nog zoveel tankstations naast de snelweg bestaan... Wel moet ik zeggen dat er steeds meer geluiden komen vanuit werkgevers om zuinig met de brandstof om te gaan of een goedkoper tankstation op te zoeken. Dus ook daar komt de kanteling langzaam op gang.

Maar inderdaad, mensen blijven gewoon rijden. En er zijn er duizenden die voor <5km elke dag de auto naar het werk pakken. Tsja, dan is de benzine voor hen kennelijk nog veel te goedkoop.

• Mektheb
MrFl0ppY schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:30:
Feit is ook dat een hoop kilometervreters een tankpas hebben en daardoor weinig geven om de brandstofprijs. Dat verklaart tevens waarom er nog zoveel tankstations naast de snelweg bestaan... Wel moet ik zeggen dat er steeds meer geluiden komen vanuit werkgevers om zuinig met de brandstof om te gaan of een goedkoper tankstation op te zoeken. Dus ook daar komt de kanteling langzaam op gang.

Maar inderdaad, mensen blijven gewoon rijden. En er zijn er duizenden die voor <5km elke dag de auto naar het werk pakken. Tsja, dan is de benzine voor hen kennelijk nog veel te goedkoop.
Mja als ik moet kiezen met openbaar vervoer om 0600 me bed uit en om 0645 de deur uit en 0710 de trein.
Of om 0650 me bed uit te komen 0735 te vertrekken met de auto en beide om 0800 op me werk te zijn.

Dan ga ik dus echt met de auto.
Die 70km per dag kan me dan gestolen worden.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nickvanozzie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:51:

Bij mij was de keuze om de auto weg te doen niet eens vanwege de brandstofkosten maar vanwege de wegenbelasting want die is de laatste jaren ook fors gestegen. En zeker als je relatief weinig kilometers maakt (ik reed nog geen 4.000km per jaar) en geen klein koekblik hebt omdat je de auto gebruikt waar een auto voor bedoeld is: grote dingen vervoeren, aanhangers trekken en lange afstanden rijden, tikt dat uiteindelijk per kilometer best hard aan. Veel harder dan benzine.

Als ze morgen de wegenbelasting afschaffen en de benzine 2 euro per liter maken zet ik wel weer een auto voor de deur hoor :P Maar vooralsnog mis ik hem niet.

• Mektheb
Metro2002 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:34:
[...]

Bij mij was de keuze om de auto weg te doen niet eens vanwege de brandstofkosten maar vanwege de wegenbelasting want die is de laatste jaren ook fors gestegen. En zeker als je relatief weinig kilometers maakt (ik reed nog geen 4.000km per jaar) en geen klein koekblik hebt omdat je de auto gebruikt waar een auto voor bedoeld is: grote dingen vervoeren, aanhangers trekken en lange afstanden rijden, tikt dat uiteindelijk per kilometer best hard aan. Veel harder dan benzine.

Als ze morgen de wegenbelasting afschaffen en de benzine 2 euro per liter maken zet ik wel weer een auto voor de deur hoor :P Maar vooralsnog mis ik hem niet.
inderdaad de wegenbelasting is eigenlijk nog erger.
Wat dan dus ook weer een "belasting is" en vervolgens dus ook op het geen wat je nodig hebt om die belasting te kunnen krijgen.
Double much...

• MBV

MBV

MrFl0ppY schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:30:
Als leaserijder mag ik de trein niet eens declareren, aangezien de belastingdienst dan tot de conclusie komt dat ik mijn auto uitsluitend prive gebruik, en dus het volledige leasebedrag plus brandstofkosten als bijtelling voor mijn kiezen krijg. Nee dank je!
Voor dat soort ritjes boeit de benzineprijs geen zak. Een rit van 5km, met een verbruik van 1:10, is nog geen halve liter benzine, is minder dan een euro. Het is wel een aanslag op je auto qua onderhoud etc. Het is juist op de lange ritten dat de brandstofprijs uitmaakt.
En dan ook nog volledig gevoelsmatig: mijn leaseauto kost 6ct/km aan diesel, tegen 20ct/km voor de leasemaatschappij (afschrijving, onderhoud, etc). Stel dat de brandstofprijs verdubbeld (100% erbij), dan komt mijn km-prijs dus 23% hoger uit. Lekker boeiend.

Verwijderd

Ik ben minder gaan rijden, dus ik bespaar meer. Daarnaast een goede set banden onder een auto doet best wonderen.

Ik lig er niet meer wakker van. Als bestuurder ben je melkkoe, in bijna elk opzicht:

- Wegenbelasting
- Benzine of Diesel-accijns
- Trajectcontroles waarbij 4KM overschrijding al goed is voor 30 euro
- Geflits langs de kant van de weg, hetzij flitskasten
- Verhoogde belasting op verzekeringen voor auto / motor

Ik tank lekker in duitsland, dat scheelt namelijk bestwel wat. Heerlijk idee ook, gewoon over de grens gaan tanken. Niet zo lang geleden was een snelheidsboete in Nederland van ongeveer 22KM te hard goed voor 207 euro. Probeer dat in duitsland en je komt er nog makkelijk vanaf met 25 euro... Het gaat nergens meer over. Nederland kan winst maken uit verkoop van gas uit eigen bodem en dat bijv investeren in eigen beheer. Nee het is indirect property of great brussel en dat gaat dus mooi niet gebeuren.

Wacht ook maar tot 2014... dan komen de serieuze bezuinigingen er ook aan. De benzineprijs nu ook met accijns is er nog niets bij.

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:06:
Als bestuurder ben je melkkoe, in bijna elk opzicht:
Uhm, nee, dat heb je fout. Autorijden heeft veel negatieve externe kosten, die eigenaars/bestuurders bij de maatschappij neerleggen. Deze kosten zijn hoger dan de belastingen die je betaalt. Eerlijkheidshalve zou het dus een goed idee zijn de belastingen op autorijden nog veder te verhogen.

Maar dat is, op zijn zachtst gezegd, geen hele populaire gedacht :)

Verwijderd

Ik durf te wedden dat grotendeels wegenbelasting c.q accijns naar compleet andere doeleinden gaan dan waar het oorspronkelijk voor is bedoeld. Ik ben geen zakelijke rijder, hoewel ik er wel over heb nagedacht, het voor mij voordeliger is en blijft gewoon particulier te blijven rijden.

Accijns verhogen is enkel om de staatskas te spekken. Waarom hebben wij absurd hoge boetes? Bevordering van veiliger verkeer? Er zijn situaties die een flitskast gewoon niet kunnen voorkomen. Zelfs een verzekeraar keert niet uit of half uit al hebben zij enige vermoeden dat ze eronderuit kunnen komen. Het feit dat benzine / diesel in duitsland goedkoper is te halen zegt al genoeg. En dan verhogen 'zij' gerust nog een keer de accijns alsof er niet genoeg mensen al duur genoeg rijden.

Weet je wat ik overigens vaak zie? Dat men gewoon geen geld heeft hun auto te onderhouden, en met gammele koekblikken zich nog steeds op de weg bevinden. Het is makkelijk om de schuld bij de bestuurder te leggen met ja als je het niet kunt betalen dan moet je ook niet rijden!!111 Maar iemand die met minder zit en niet zonder kan kan wellicht niet anders. Het aantal diefstallen van benzine neemt overigens ook fors toe de laatste jaren. Zal vast niet komen door alles stijgende in prijzen niet?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb het een keer bekeken, zo'n 3 jaar terug ofzo. Toen was mijn conclusie dat het totaal aan wegenbelasting ook echt in de buurt komt met het budget wat jaarlijks aan wegen besteed wordt. Prima dus zou je zeggen. Maar we betalen daarnaast nog wel erg veel accijns met z'n allen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
!null schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:09:
Ik heb het een keer bekeken, zo'n 3 jaar terug ofzo. Toen was mijn conclusie dat het totaal aan wegenbelasting ook echt in de buurt komt met het budget wat jaarlijks aan wegen besteed wordt. Prima dus zou je zeggen. Maar we betalen daarnaast nog wel erg veel accijns met z'n allen.
Dat klopt inderdaad, maar hou er rekening mee dat de afgelopen 5 jaar gigantisch geïnvesteerd is in het wegennet. Die investeringen zijn inmiddels opgedroogd terwijl de wegenbelastingen volgend jaar wel weer omhoog gaan (en voor oldtimers al zijn gegaan). Daarnaast is een deel van deze investeringen ook voor het verbeteren van verkeersveiligheid, iets waar de verkeersboetes volgens mij voor gebruikt zouden moeten worden?

Overigens zijn al die berichten over brandstofprijzen niet grappig, ik tank 1 keer per week en dan meestal op donderdag bij Tango. Stond vanochtend op mijn 'normale' tijd gigantisch in de rij. Kon er eigenlijk niet omheen dat dat komt door die staatssecretaris die voor haar buurt had gesproken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JeroenH schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:21:
[...]

Uhm, nee, dat heb je fout. Autorijden heeft veel negatieve externe kosten, die eigenaars/bestuurders bij de maatschappij neerleggen. Deze kosten zijn hoger dan de belastingen die je betaalt. Eerlijkheidshalve zou het dus een goed idee zijn de belastingen op autorijden nog veder te verhogen.

Maar dat is, op zijn zachtst gezegd, geen hele populaire gedacht :)
Heb je er wel eens aan gedacht hoeveel geld autorijden onze economie oplevert? De auto levert ons véél meer op dan het aan 'negatieve kosten' kost.

Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren met het land als niemand meer zou rijden. Dan is het dag Nederland wat de economie betreft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:09:
Wegenbelasting is geen doelbelasting. Inkomsten gaan gewoon in de staatskas. Het is dus niet relevant om te kijken hoe inkomsten en uitgaven zich verhouden.

A'dam PVOutput

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:06:
Ik ben minder gaan rijden, dus ik bespaar meer. Daarnaast een goede set banden onder een auto doet best wonderen.
Je bent niet meer gaan besparen, je bent minder uit gaan geven.

• OzzieMann

OzzieMann

Bierkameel schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:55:
[...]

Je bent niet meer gaan besparen, je bent minder uit gaan geven.
En dus medeschuldig aan de huidige crisis :+ :P

• Noenie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 18:28
Bertuss schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:30:
Dat is mijn vraag. Ik zie het al voor me € 1,50 de liter of meer ! ... dat wil geen mens straks toch meer betalen. Gaan we wel langzaam naar toe zo ! We zitten nu al op € 1,30. Dat is al belachelijk veel, want voor een volle tank betaal je nu al gauw 45 euries. Dan gaan we straks naar een 60 euro per tank. Dat is toch niet normaal !
Even de TS weer eens naarboven gehaald..
Dit was dus april 2005, en toen vonden we 1,5 echt te bizar voor worden, en nu kruipen we richting de 1,9.
Zelfs met de 2% inflatie-correctie kom je der niet.
We zijn dus in de loop van 7 jaar 0,45 euro per liter meer gaan betalen.

Ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is het al genoemd, en anders nog een keer:
http://www.brandstof-zoeker.nl/

In de randstad nog gewoon tanken voor €1,689. Alleen even uitzoeken waar ;)

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Op donderdag bij de Tango waarschijnlijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Noenie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 18:28
MrSleeves schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:33:
Tango oude meer is nu 1,679 zelfs.

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Noenie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:22:
[...]

Even de TS weer eens naarboven gehaald..
Dit was dus april 2005, en toen vonden we 1,5 echt te bizar voor worden, en nu kruipen we richting de 1,9.
Zelfs met de 2% inflatie-correctie kom je der niet.
We zijn dus in de loop van 7 jaar 0,45 euro per liter meer gaan betalen.

Ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is het al genoemd, en anders nog een keer:
http://www.brandstof-zoeker.nl/

In de randstad nog gewoon tanken voor €1,689. Alleen even uitzoeken waar ;)
Haha leuk zo'n oude post...!

Er gaat nu met gemak voor 100 eurie in 8)7

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

MrSleeves schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:33:
Ik tank als dieselaar alleen nog maar op donderdag bij de Tango. Met een jaarkilometrage van 50.000 scheelt dat op jaarbasis ongeveer 375 euro t.o.v. een normale bemande pomp.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit hier nabij de Duitse grens en als ik er toch ben tank ik er meestal want stuk goedkoper.
Wat ik me alleen afvraag is of je ook een site hebt waar je de Duitse brandstofprijzen kan checken en dan liefst ook nog zo gedetailleerd mogelijk. Vind het net te moeilijk om te in schatten of iets omrijden loont nu.

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 21:38

• Snowwie
  • Laatst online: 12-09 14:34
Ik zie het zonder meer nog wel gebeuren dat tegen 2015 de benzineprijs op € 2,- staat en dat we dan terug zuchten naar de goeie ouwe tijd in 2005 toen benzine 'nog maar' € 1,50 kostte.

Mijn YouTube Channel

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 21:38
Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:36:
Ik zie het zonder meer nog wel gebeuren dat tegen 2015 de benzineprijs op € 2,- staat en dat we dan terug zuchten naar de goeie ouwe tijd in 2005 toen benzine 'nog maar' € 1,50 kostte.
Dat is iets onder de 3% stijging per jaar, in dat opzicht valt het nog wel mee. Wel hoger dan de gemiddelde inflatie in deze periode volgens mij.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:23

FlyEragon

Alien Monkeys

Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:36:
Sterker nog, in de komende 10 jaar zullen we zelfs de €2,- p/liter nog als goedkoop 'ervaren'.

Verwijderd

Met z'n allen verhuizen naar Venezuela waar de benzine maar €0,01 per liter kost :)

• Snowwie
  • Laatst online: 12-09 14:34
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:12:
Met z'n allen verhuizen naar Venezuela waar de benzine maar €0,01 per liter kost :)
Kunnen we niet gewoon massaal benzine vanuit dat land importeren?

Hmm toch maar een elektrische auto kopen en flink wat zonnepanelen om hem op te laden. Dan ben je geheel onafhankelijk.

Maar ja, geen geld daarvoor. :/

Mijn YouTube Channel

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dank!
Ook nog met apps voor alle smartphone systemen dus zeer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
[b]MBV schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:40:

[...]

Voor dat soort ritjes boeit de benzineprijs geen zak. Een rit van 5km, met een verbruik van 1:10, is nog geen halve liter benzine, is minder dan een euro. Het is wel een aanslag op je auto qua onderhoud etc. Het is juist op de lange ritten dat de brandstofprijs uitmaakt.
Okay, een halve liter per kant, een liter per dag, 21 dagen per maand: 21x1.7= 35 Euro per maand.
Extra telefoonabonnementje?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Glashelder schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:34:
[...]

Heb je er wel eens aan gedacht hoeveel geld autorijden onze economie oplevert? De auto levert ons véél meer op dan het aan 'negatieve kosten' kost.

Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren met het land als niemand meer zou rijden. Dan is het dag Nederland wat de economie betreft.
Autorijden levert geld op, natuurlijk maar het kost ook heel veel geld, en dan moet je niet alleen maar denken aan de kosten van het aanleggen en onderhouden van wegen.
Denk ook aan de gezondheidsschade die het mensen toebrengt, de kosten van het herbergen van al die auto's (openbare parkeerplaatsen) zodat op die plekken geen ruimte meer is voor andere activiteiten, er is minder ruimte voor openbaar groen, er zijn minder speelplekken, de auto wordt door veel mensen misbruikt waardoor mensen dikker worden, kinderen worden naars school gebracht waardoor kinderen dikker worden, kinderen hebben minder plek om buiten te spelen wat gezondheidsproblemen met zich meebrengt, de leefomgeving is totaal veranderd (wonen en werken gescheiden). Allemaal dankzij het gebruik van de auto.

Al die zaken kosten de maatschappij gewoon véél geld. Hier is bv een onderzoek dat stelt dat autorijden elke EU inwoner per jaar 750 euro kost:

http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20121227_00415035

kost ja.

Don't get me wrong, ik rij ook auto en ik ben zeker geen autohater maar jezelf wat meer bewust zijn van het gebruik en zelfs bezit ervan kan zeker geen kwaad.

En over je economie verhaal: Er was ook een economie vóór de auto en die zal er ook ná de auto zijn. We hebben nog altijd treinen, scheepvaart en lokaal kun je als het echt moet alles met paard en wagen en bakfietsen rondbrengen en , dat hebben we eeuwen zo gedaan dus of het kan is geen vraag.

Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden. De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 13-09-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Metro2002 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:07:
En over je economie verhaal: Er was ook een economie vóór de auto en die zal er ook ná de auto zijn. We hebben nog altijd treinen, scheepvaart en lokaal kun je als het echt moet alles met paard en wagen en bakfietsen rondbrengen en , dat hebben we eeuwen zo gedaan dus of het kan is geen vraag.
Vergelijk de economie voor de olie-tijd eens met de huidige economie... Goedkope energie heeft een gigantische vooruitgang opgeleverd en veel meer mensen (waarbij de vraag is hoe wenselijk dat is).
Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden.
Financieel is een auto ondanks de enorme belastingen zelfs in Nederland nog efficienter dan OV, waar enorme subsidies in moeten...
De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.
En dat is echt niet vanwege gebrek aan interesse, maar vanwege de prijs. En die prijs bestaat grotendeels uit belastingen, terwijl (gehate!) alternatieven gesubsidieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Die containerschepen waar honderden, zo niet duizenden containers in 1x vervoerd kunnen worden, jij wil dat met duizenden paarden doen? Nee, dat is totaal niet efficiënt. Dezelfde grootschaligheid heeft jou en mij welvaart gebracht. Ja, het kan wel met paard en wagen, maar dan gaan we dus inleveren op de welvaart die we vandaag de dag kennen.

Het tijdperk van de auto is eindig en ik voorspel dat we binnen deze eeuw nog zullen stoppen met autorijden zoals we dat nu kennen. Domweg omdat het te duur wordt om met zo'n inefficient vervoersmiddel te blijven rondrijden. De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's. Dat is een teken aan de wand.
Leuke voorspelling, maar totaal onrealistisch. Een auto is voor mij een uitermate efficiënte auto, want mijn auto brengt mij op plekken waar het OV mij niet kan/wil of wat dan ook brengen, daarnaast is een (compacte) auto zeer goed te betalen en al helemaal als de overheid hun belachelijke belastingen (BPM) afschaffen.

De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's? Dat klopt, als je geen werk heb, kan je ook geen auto betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:32:
[...]

Kunnen we niet gewoon massaal benzine vanuit dat land importeren?

Hmm toch maar een elektrische auto kopen en flink wat zonnepanelen om hem op te laden. Dan ben je geheel onafhankelijk.

Maar ja, geen geld daarvoor. :/
Lekker zelf doen. Deden ze vroeger ook al:

Onmogelijk is het niet. Vraag is of je het wel RDW gekeurd kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Spotmatic schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:32:
[...]

Ik tank als dieselaar alleen nog maar op donderdag bij de Tango. Met een jaarkilometrage van 50.000 scheelt dat op jaarbasis ongeveer 375 euro t.o.v. een normale bemande pomp.
Heb je de frustaties er voorover dan? Als ik zie hoe druk het hier altijd bij de Tango is op donderdag... En dan niet alleen druk, maar ook gefrustreerde mensen die boos aan het keren/draaien/steken enzo zijn.... Voor die 2 cent ofzo heb ik dat er niet voor over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, want stel je voor, je wacht rustig in de rij en op het moment dat jij wil gaan tanken is de benzine/diesel op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je moet gewoon rond 6-7 uur gaan. De drukke zijn dan idd vaak leeg, maar als je in het dorp gaat is er vaak niemand.

De onbemande Shell neemt trouwens de prijzen over van Tango, dus je kan dan ook gewoon daar tanken.

[ Voor 30% gewijzigd door Megamind op 13-09-2013 19:38 ]

• MBV

MBV

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:58:
Financieel is een auto ondanks de enorme belastingen zelfs in Nederland nog efficienter dan OV, waar enorme subsidies in moeten...
[...]

En dat is echt niet vanwege gebrek aan interesse, maar vanwege de prijs. En die prijs bestaat grotendeels uit belastingen, terwijl (gehate!) alternatieven gesubsidieerd worden.
Dan kijk je alleen naar de directe kosten, niet naar de maatschappelijke kosten van vervuiling, verstopping in steden, enzovoort. Wat er gebeurt als je een stad bouwt zonder OV is in Azie en Zuid-Amerika op diverse plekken te zien.

Buiten het stedelijk gebied zou het best efficienter kunnen zijn om allemaal in onze eigen auto te stappen, maar dan sluit je een behoorlijk deel van de samenleving uit: mensen die geen auto mogen of kunnen rijden worden daarmee verplicht om in de grote stad te wonen.

Andersom gebeurt al vrijwillig: jongeren die in een grote stad als Amsterdam wonen zien in dat je veel meer hebt aan een fiets dan aan een auto.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
MBV schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:22:
Dan kijk je alleen naar de directe kosten, niet naar de maatschappelijke kosten van vervuiling, verstopping in steden, enzovoort. Wat er gebeurt als je een stad bouwt zonder OV is in Azie en Zuid-Amerika op diverse plekken te zien.
Als je kijkt naar het aantal verplaatsingen per dag dan speelt OV in Nederland een marginale rol (bron, blijkbaar van CBS 2007 maar dat zal momenteel niet veel anders zijn). De 50% is voor de auto, 25% voor de fiets, 20% voor lopen en slechts 5% voor bus/trein/tram (afgerond voor de duidelijkheid). Gegeven dat het in de spits nogal druk is in het OV lijkt me een verdubbeling (om mee te beginnen) niet snel haalbaar.

Over de indirecte kosten van de auto heb je denk ik wel gelijk.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als een liter brandstof 5,- gaat kosten. Ik denk veel meer carpoolen, niet iedereen kan immers in de stad wonen/werken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• MBV

MBV

OV wordt vooral in de steden en in de spits veel gebruikt, treinen die om 9 uur bomvol zitten kunnen om 11 uur al uitgestorven zijn. Gaat het trouwens om aantallen verplaatsingen of aantal kilometers, en zit vrachtverkeer erbij of niet? Over heel Nederland kan ik me goed voorstellen dat het OV dramatisch laag is, ten oosten van Amersfoort en ten zuiden/oosten van Eindhoven lijkt mij de trein zelden echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
GioStyle schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 18:58:
De jongere generaties lopen al niet eens meer echt warm voor auto's? Dat klopt, als je geen werk heb, kan je ook geen auto betalen.
De trend dat steeds meer mensen (vooral maar niet uitsluitend jongeren) de auto wegdoen is al een tijd aan de gang, dat begon al vóór de crisis: https://www.huurautoverze...ven-zonder-een-eigen-auto

@Metro2002: Je maakt alleen maar goede punten, maar dit is een auto-minded forum. Je boodschap gaat niet aankomen.

In other news: de accijns op brandstof gaat omhoog: http://www.nu.nl/economie...stof-en-drank-omhoog.html

Maar daar heb ik dus niet (direct) last van. Ik heb alleen last van een stijgend prijsniveau omdat de rest van Nederland verslaafd is aan brandstof. En dat vind ik jammer.
MBV schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:18:
ten oosten van Amersfoort en ten zuiden/oosten van Eindhoven lijkt mij de trein zelden echt handig.
Que? Ik doe vrijwel al mijn lange-afstandsvervoer (natuurlijk) per trein, en ook ten oosten van Amersfoort en ten zuiden van Eindhoven kom ik overal waar ik moet zijn. Het wel een beetje een Randstedeling/autobezitter-blik die je daar toont (zeg ik als Randstedeling/ex-autobezitter). Dat het noorden, oosten en zuiden van Nederland gebaat zouden zijn met een fijnmaziger treinnetwerk lijkt me duidelijk, maar het is niet zo erg als jij denkt.

Zo, nu naar mijn werk. Lekker op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann

OzzieMann

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:41:
[...]

Kan niet wachten tot mijn fiets weer klaar is bij de fietsenmaker. Kan ik weer lekker in de regen op me fietsie naar t werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Grappig dat je dat zegt. Ik kom altijd droger aan op mijn werk (goed regenpak) dan de stropdassen die van de autoparkeerplaats komen rennen met hun laptoptas op hun hoofd.

Sja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Het is wel erg afhankelijk van welke route je moet afleggen.
Als mijn vrouw naar het werk moet, gaat ze van Sittard naar Vaals. Dat is met de auto 35 minuten.
Als je dit met het OV wil doen, kost het je 1:44

OV is dan gewoon een belachelijk alternatief :)

Maar als ik naar kantoor Den Bosch moet, vlak naast het station, dan kost het me (als ik thuis de fiets pak) ongeveer 1:15. Dat rij ik ook met de auto, en dan moet ik geen file krijgen. Dan is het OV een prima alternatief :D

OT ik lach nog steeds om de brandstofprijzen
afgelopen jaren sinds 2006 heb ik gemiddeld 0,58 euro/liter LPG betaald
Laatste tank kostte me 0,53 euro/ltr. Wat nou gestegen prijzen.
Natuurlijk heb ik dikke mazzel dat ik in Belgie kan tanken maar feit blijft dat LPG gewoon de betere keuze is _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door psy op 16-09-2013 09:09 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:53:
Grappig dat je dat zegt. Ik kom altijd droger aan op mijn werk (goed regenpak) dan de stropdassen die van de autoparkeerplaats komen rennen met hun laptoptas op hun hoofd.

Sja.
En al die mensen die gewoon en goede paraplu kopen komen weer droger aan dan jij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megamind schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:37:
Je moet gewoon rond 6-7 uur gaan. De drukke zijn dan idd vaak leeg, maar als je in het dorp gaat is er vaak niemand.

De onbemande Shell neemt trouwens de prijzen over van Tango, dus je kan dan ook gewoon daar tanken.
Laatst inderdaad de fout gemaakt door op zaterdagmiddag benzine te gaan halen voor de grasmaaier bij de Tinq. Dat is een station met 4 pompen; voor elke pomp stond minstens 1 auto in de rij en daarom heen cirkelden nog enkele auto's. Het was net een wespennest :)

Normaal gesproken ga ik altijd op woensdagavond tanken rond een uur of 11 (kom dan van het zwembad af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:09:
[...]

En al die mensen die gewoon en goede paraplu kopen komen weer droger aan dan jij.
_O-

[ Voor 97% gewijzigd door dude88 op 16-09-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:01:
Als mijn vrouw naar het werk moet, gaat ze van Sittard naar Vaals. Dat is met de auto 35 minuten.

Maar als ik naar kantoor Den Bosch moet, vlak naast het station, dan kost het me (als ik thuis de fiets pak) ongeveer 1:15. Dat rij ik ook met de auto, en dan moet ik geen file krijgen. Dan is het OV een prima alternatief :D

Natuurlijk heb ik dikke mazzel dat ik in Belgie kan tanken maar feit blijft dat LPG gewoon de betere keuze is _/-\o_
:/ helaas denkt de overheid daar ook zo over en gaan de prijzen voor lpg met 7 - 10 ( accijns + inflatie correctie) cent omhoog komend jaar weer 200 euro minder te besteden per jaar :|

:) gelukkig woon ik ook vlakbij de grens en ga ik nu ook LPG in belgie tanken!

Voor 10 cent prijsverschil is het niet moeite maar voor 20 CENT!!! de liter wel

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

cactusman schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:25:
[...]

:/ helaas denkt de overheid daar ook zo over en gaan de prijzen voor lpg met 7 - 10 ( accijns + inflatie correctie) cent omhoog komend jaar weer 200 euro minder te besteden per jaar :|

:) gelukkig woon ik ook vlakbij de grens en ga ik nu ook LPG in belgie tanken!

Voor 10 cent prijsverschil is het niet moeite maar voor 20 CENT!!! de liter wel
Ja klopt 20 cent kan je dan zeker wel verdienen per liter.
Maar dat kan nu ook al he. De Shell hier om de hoek rekent ook gewoon 72 cent! En dat scheelt dus ook al 19 cent...per tank is dat bijna 10 euro verschil.

Er zal volgend jaar nog veel meer getankt gaan worden in het buitenland...ik denk niet dat die extra accijnsverhoging gaat opbrengen wat ze hopen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:09:
En zo is er inderdaad voor alles een oplossing, als je vooruitdenkt. Datzelfde geldt voor leven zonder eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26

Daniel36

vernieuwde formule

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:01:

Ik wist niet dat LPG zo goedkoop is in België.
Helaas woon ik in het hoge Noorden, Friesland in dit geval, dus dat is een beetje uit de route zeg maar.
Door consequent te tanken bij een redelijk goedkope aanbieder met kortingskaart, betaal ik meestal rond de 65 cent voor een liter LPG.
Verschillen met andere tankstations zijn soms idd. enorm, scheelt zo 15 cent de liter.

Wat me wel opvat de laatste tijd is dat verschillende tankstations wel hun prijzen aanpassen om mee te kunnen met de goedkopere pompen.
Een Shellstation aan de rand van Leeuwarden zit nu nog maar een paar cent boven mijn eigen tankstation.
Wel lastig dat LPG alleen getankt ma worden als de pomp bemand is.
IN de praktijk kom ik geregeld langs stations waar je prima kunt tanken qua prijs, maar dan is e winkel gesloten en kan er geen LPG getankt worden.
Bijvoorbeeld Tinq tussen Joure en Sneek aan de A7 en de Tinq aan de rand van Leeuwarden aan de kant van Stiens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Postma in Tietjerk is trouwens ook erg goedkoop... € 0,639
handig die Directlease-app....ik ben vaak onderweg in Nederland tot in Groningen en zoek altijd de goedkopere tankstations :)

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 16-09-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:55:
handig die Directlease-app....ik ben vaak onderweg in Nederland tot in Groningen en zoek altijd de goedkopere tankstations :)
Die app ziet er inderdaad erg handig uit. Bedankt voor de tip! ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Leuk, die accijnsverhogen op brandstof en drank. Voor mij dus nog meer stimulans om het vaker in Duitsland te halen (brandstof en drank). Gisteren ook weer 70 liter in Kranenburg (net over de grens bij Nijmegen) getankt, 1,569 voor E10. Scheelt behoorlijk dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:15
In oktober een weekendje naar Brussel. Even uitgezocht wat dat voor 2 personen moet gaan kosten:
- met auto: 600km heen en weer, is 2/3 tank diesel -> 40 euro brandstof, 3 uurtjes rijden
- met trein: 35 euro per persoon per reis, en dan heeft mijn vriendin een dalurenabonnement, krijg ik meereiskorting en mogen we niet in de spits reizen. Dan rekenen we nog vanuit Zwolle ipv Heerenveen, anders komt er nog wat bij. Reistijd dik 4 uur.

Is dus wel duidelijk wat we gaan doen: we gaan met de auto. Parkeren is geen issue, ik parkeer op een gratis transitparking net aan de rand van brussel, heb mijn auto WA+ verzekerd en parkeerplek is op 5 minuten lopen van een Carglass, vanaf de transitparking gaat 2-3x per uur een metro naar het centrum. Parkeren in Brussel zelf ga ik niet wagen, laatste keer vond ik mijn auto terug met een stuk betonijzer op de bijrijdersstoel en mocht ik zonder raam naar de Carglass rijden waar ik nu op 5 minuten vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van te voren al bij de Carglass in de buurt parkeren omdat je verwacht dat het mis gaat?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:15
Transitparking daar is een met de meeste plekken van allemaal, verder, mocht het toch misgaan (is altijd een risico), dan hoef ik niet half Brussel door te crossen om zoiets gefixt te krijgen.

Kans dat het misgaat schat ik niet heel groot. Laatste keer dat het mis ging had ik de auto bij Zuid voor het hotel geparkeerd: daar komen de criminelen uit de trein/tram, slaan van voor tot achter van elke auto het raam in, jatten eruit wat ze denken te kunnen gebruiken en stappen dan weer op de trein/tram om zo snel mogelijk weg te zijn. Als er maar 1 tramlijn hebt en dat ding gaat maar 2x per uur is de kans om snel weg te komen een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26

Daniel36

vernieuwde formule

psy schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:55:
Postma in Tietjerk is trouwens ook erg goedkoop... € 0,639
Bedankt voor de tip en de app. gaat ook hier ff op de foon.
Uiteraard ben ik ook tegen de accijnsverhogingen.
Maar wederom kunnen we er niets tegen doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

JeroenH schreef op maandag 16 september 2013 @ 08:41:
[...]

Que? Ik doe vrijwel al mijn lange-afstandsvervoer (natuurlijk) per trein, en ook ten oosten van Amersfoort en ten zuiden van Eindhoven kom ik overal waar ik moet zijn. Het wel een beetje een Randstedeling/autobezitter-blik die je daar toont (zeg ik als Randstedeling/ex-autobezitter). Dat het noorden, oosten en zuiden van Nederland gebaat zouden zijn met een fijnmaziger treinnetwerk lijkt me duidelijk, maar het is niet zo erg als jij denkt.
Ten oosten van Amersfoort heb je grote gaten in de OV dekking. Als je in Hollandscheveld of Elim moet zijn mag je gerust een uur reistijd extra rekenen t.o.v. de auto, met als gevolg dat iedereen daar vanaf z'n 18e een auto heeft.

De trein is de beste manier van vervoer van waar je niet bent naar waar je niet wezen wilt, en in de Randstad is de reistijd naar de trein een stukje korter dan in het oosten.
Zolang dat haalbaar is (voor veel mensen 10km) is dat met afstand de beste optie :) Tot 15km zou ik er mijn leaseauto voor laten staan, afhankelijk van de reistijd met de auto zou ik zelfs 20km nog fietsen als dat even snel is. De huidige 126km enkele reis doe ik liever met de auto :P Of met de trein, maar dat mag niet van de belastingdienst |:(

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 16-09-2013 11:45 ]

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Dit topic is gesloten.