Die nissan leaf heeft zo'n geweldige actieradius dat ze hem op een trailer vervoeren van het ene naar het andere Nederlandse bedrijf dat ermee wil testen...
Tsja. Het maakt nogal een verschil of je je vakantie laat beginnen op het moment dat je de voordeur achter je dichttrekt, of pas als je gestresst van de haast en de slapeloosheid na 2400km in twee dagen op je bestemming aankomt, dat snap ik. Ik kies liefst voor het eerste, maar ieder zijn smaak.tdw schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:26:
Kalmpjes ja. Als je de "grootste radius" pakt doe je er alsnog 6x opladen over.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat het kan, in tegenstelling tot wat beweerd wordt. Daarvoor moet (of misschien moet ik zeggen: mag) je soms wat dingen anders doen. Anders is niet eng. Anders is leuk.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Toch is het goed om te zien dat range de enige beperking is ten opzichte van elektrisch rijden. Persoonlijk denk ik dat we daar sneller een oplossing op gaan vinden dan we momenteel denkentdw schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:26:
Kalmpjes ja. Als je de "grootste radius" pakt doe je er alsnog 6x opladen over.
nu lijkt electrisch rijden ook zo goedkoop, omdat men vergeet de afschrijving van de accu mee te nemen in de kilometerprijs. zo'n 20-30 cent de km, voor een beetje gemiddelde electrische auto. stroom opladen kost ongeveer 3 cent de km thuis, maak dr 15-20 cent de km van op benzine, 10-12 cent diesel of 8 cent gas van, en dan snap je waarom niet heel NL al in een electrische auto met range-extender rijd.Banjy schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:59:
[...]
Misschien hebben ze alle kosten gealloceerd aan de brandstof prijsSinds het weer wat recenter lezen van dit topic ben ik toch gaan nadenken en mij lijkt de omgekeerde brandstof motor niet eens zo een gek idee. Normaal een accu voor 100-200km woon-werk verkeer. En voor de vakantie even de 'range extender' ophalen bij de lokale dealer; plug and play. Dan kun je nog steeds op vakantie waar mogelijk elektrisch opladen maar kun je ook goed doorrijden en nu en dan even stoppen voor (bio) brandstof. Groot nadeel is natuurlijk wel het bestaan van twee infrastructuren op een dergelijk moment. Nu lijkt is/het veel goedkoper om elektrisch te rijden omdat de gemiste brandstof inkomsten nog niet worden afgeroomd (op wel te verkopen liters brandstof en belastingen etc.).
[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 09-01-2012 22:17 ]
Ik had inderdaad geen 0,05 gebruikt waardoor het getal dus 100x te hoog was.Napo schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:15:
[...]
4.500.000 meer kosten door een prijsstijging van 0.05 euro bij een verbruik van 900.000? Volgensmij is er een rekenfout in geslopen. 900.000 x 0.05 = 45.000. Jou rekensom komt op een stijging van 5 euro, 4.500.000 / 900.000 = 5 euro stijging. Het gaat niet zo snel als je schetst of ik maak een rekenfout
Speel ook Balls Connect en Repeat
Heb je daar onderbouwing voor. Ik heb het voor de Leaf ook wel eens uitgerekend en toen kwam ik op 50 euro per maand bij 15K km per jaar geloof ik.AlexanderB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:16:
[...]
nu lijkt electrisch rijden ook zo goedkoop, omdat men vergeet de afschrijving van de accu mee te nemen in de kilometerprijs. zo'n 20-30 cent de km, voor een beetje gemiddelde electrische auto. stroom opladen kost ongeveer 3 cent de km thuis, maak dr 15-20 cent de km van op benzine, 10-12 cent diesel of 8 cent gas van, en dan snap je waarom niet heel NL al in een electrische auto met range-extender rijd.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Toch fijn om te weten dat je rijstijl afhangt van de keuze van je brandstof. Ik zou bijvoorbeeld in een Leaf net zo gestresst (jouw woorden) rijden als in m'n eigen benzinebakje.JeroenH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:34:
[...]
Tsja. Het maakt nogal een verschil of je je vakantie laat beginnen op het moment dat je de voordeur achter je dichttrekt, of pas als je gestresst van de haast en de slapeloosheid na 2400km in twee dagen op je bestemming aankomt, dat snap ik.
Wat ook kan is proberen met een vlieger en een backpack te gaan, en als de wind de verkeerde kant op staat, gewoon gaan lopen.Wat ik bedoelde te zeggen was dat het kan, in tegenstelling tot wat beweerd wordt. Daarvoor moet (of misschien moet ik zeggen: mag) je soms wat dingen anders doen. Anders is niet eng. Anders is leuk.
Let wel; ik ben niet tegen de elektrische auto, maar IMO laat je de concessies iets te gemakkelijk achterwege.
Gewoon net zoiets maken als botsautootjes hebben. Probleem ook opgelost.Banjy schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:50:
Op het moment dat we snelwegen gaan veranderen met een soort van charge lane of iets vergelijkbaars ben je al een heel eind op weg naar Zuid-Frankrijk!
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
stel, we gaan ff uit van de Leaf, aangezien die nu prima verkrijgbaar is.
de accu kost €22.224
de accu gaat +/- 160 km mee op een laadbeurt.
de verwachte levensduur is enigszinds discutabel, maar laten we uitgaan van 1000x opladen voordat de accu merkbaar slechter begint te worden.
daarmee komen we op een kleine 14 cent de km uit. oke.. niet helemaal 20 cent de km, maar de Leaf is dan ook echt een koekblik, dan worden de vergelijkbare kmkostprijzen van fossiele voertuigen ook lager.
daarna, de leaf heeft een accupakket van 24 kWh, in de meeste rekenmodellen kost een kWh uit het stopcontact thuis netto zo'n 20 cent, (24kwhx20ct.)/160km= 3 cent de km aan stroom. totaal dus 17 cent de km, met een bereik van 160 km voor je weer een x tijd aan de lader moet. en buiten de deur 'tanken' kost bij heel veel oplaadpunten geld, en redelijk wat meer dan die 20 cent per kWh.
vergelijken we ff een ander koekblik, volkswagen lupo 3L. die loopt realistisch 1:25 op diesel. diesel kost wat.. €1,45? de liter. 6 cent de kilometer. en de aanschafprijs is fors lager dan een Leaf. (oke, ze worden niet meer gemaakt, ander voorbeeld.)
Nissan pixo. ook een koekblik. loopt 1:20 op benzine. benzine kost nu wat.. €1,65? das 7.25 cent de km. amper meer dan de helft van de prijs van de Leaf per km.
nou is t natuurlijk niet zo dat de Leaf 100% dood is na 160K km, maar dan moeten er waarschijnlijk al wel de 1e vervangingscellen in de accu, dus ga je weer geld dr in steken.
iig is het probleem nu zichtbaar, je kan n ander koekblik rijden of n leaf, in n ander koekblik kom je verder op een tank brandstof, wat je flexibeler maakt om verder dan 160 km te rijden. of je hebt voor minder geld dan een leaf een grotere gezinswagen, die ook niet veel meer per km kost dan t koekblik aan brandstof. (rara waarom die Seat Ibiza ST zo populair is momenteel)
de accu kost €22.224
de verwachte levensduur is enigszinds discutabel, maar laten we uitgaan van 1000x opladen voordat de accu merkbaar slechter begint te worden.
daarmee komen we op een kleine 14 cent de km uit. oke.. niet helemaal 20 cent de km, maar de Leaf is dan ook echt een koekblik, dan worden de vergelijkbare kmkostprijzen van fossiele voertuigen ook lager.
daarna, de leaf heeft een accupakket van 24 kWh, in de meeste rekenmodellen kost een kWh uit het stopcontact thuis netto zo'n 20 cent, (24kwhx20ct.)/160km= 3 cent de km aan stroom. totaal dus 17 cent de km, met een bereik van 160 km voor je weer een x tijd aan de lader moet. en buiten de deur 'tanken' kost bij heel veel oplaadpunten geld, en redelijk wat meer dan die 20 cent per kWh.
vergelijken we ff een ander koekblik, volkswagen lupo 3L. die loopt realistisch 1:25 op diesel. diesel kost wat.. €1,45? de liter. 6 cent de kilometer. en de aanschafprijs is fors lager dan een Leaf. (oke, ze worden niet meer gemaakt, ander voorbeeld.)
Nissan pixo. ook een koekblik. loopt 1:20 op benzine. benzine kost nu wat.. €1,65? das 7.25 cent de km. amper meer dan de helft van de prijs van de Leaf per km.
nou is t natuurlijk niet zo dat de Leaf 100% dood is na 160K km, maar dan moeten er waarschijnlijk al wel de 1e vervangingscellen in de accu, dus ga je weer geld dr in steken.
iig is het probleem nu zichtbaar, je kan n ander koekblik rijden of n leaf, in n ander koekblik kom je verder op een tank brandstof, wat je flexibeler maakt om verder dan 160 km te rijden. of je hebt voor minder geld dan een leaf een grotere gezinswagen, die ook niet veel meer per km kost dan t koekblik aan brandstof. (rara waarom die Seat Ibiza ST zo populair is momenteel)
[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 09-01-2012 23:31 ]
....dwaas...AlexanderB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:21:
.... maar de Leaf is dan ook echt een koekblik...
...vergelijken we ff een ander koekblik, volkswagen lupo 3L....
...koekblik....
......koekblik......

Een Leaf een koekblik noemen en dan ook nog eens vergelijken met een Lupo, je bent zelf een koekblik

Zelfs Jeremy Clarkson vond het (los van het actieradiusverhaal) gewoon een prima wagen, dat wordt niet zo heel snel gezegd en zeker niet bij 13 in een dozijn Nissan's
hij is wel lelijk, dat dan weer wel, maar een koekblik....hahahah niet serieus te nemen hoor
[ Voor 31% gewijzigd door psy op 10-01-2012 00:45 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
ik rij zelf ook in een koekblik-GTI. het ding is gewoon een kleine stadsauto, ook wel bekend als...
900.000 liter? Dat klopt echt niet! Ik weet niet wat een bus gemiddeld verbruikt (continue stoppen en weer wegrijden) maar stel dat het 1 op 5/6 is....? (met de nieuwe lichtere Ambassador bussen). Dit zou betekenen dat alle Connexxion bussen bij elkaar maar 4.5/5.4 miljoen kilometer per jaar rijden. Gedeeld door 1000??? Bussen betekent dit maar 4500/5400 km per bus per jaar? Dit moet volgens mij veeeeel meer zijn,Onbekend schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:13:
[...].
Terugkomen op de hogere brandstofprijzen:
Een paar jaar geleden gaf Connexxion aan 900.000 liter diesel per jaar te verbruiken.
Bij een prijsverhoging van 5 cent kost dat dus € 45.000,-- extra. 's Nachts een bus laten rijden is dus zeker niet rendabel.
Iemand die concrete cijfers heeft hierover?
N.b., ter indicatie, ik spreek geregeld met de wagenparkbeheerder van mijn werkgever en hij vertelde mij dat wij met onze vloot leasebakken (400 auto's) bijna 1 miljoen liter!!! diesel per jaar verstoken.
€0.05 cent de liter goedkoper tanken levert dus een jaarlijkse netto besparing op van €50.000. De laatste jaren zijn deze kosten dus de pan uitgerezen. Ik kan me nog herrinneren dat ik onder de euro per liter betaalde nog niet eens zo heel gek lang geleden... Er wordt dan ook erg gestimuleerd om zo goedkoop mogelijk te tanken, alhoewel dit weer niet verplicht wordt zijn er dus nog steeds collega's zijn die hem langs de snelweg volgooien... Zonde geld.
[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 10-01-2012 01:05 ]
www.google.nl
Ik vind dat er wel wat aan te merken is op zo'n berekening.AlexanderB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:21:
Volkswagen lupo 3L.
Nissan pixo.
Zo zul je i.i.g. voor de Pixo de afschrijving ook mee moeten nemen. Voor de Lupo zal dit, aangezien je 'm 2e hands koopt, minder of niks zijn.
Verder zul je het onderhoud in berekening moeten stoppen. Dat zal voor de Leaf en Pixo in het begin vrij laag zijn (en verder geen idee hoe gunstig/ongunstig de Leaf daar in is). Echter, een tweedehands Lupo kan wat dat betreft weer lelijk uitpakken.
Nogmaals, niks tegen je berekening, maar ik vind 'm ietwat te selectief
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Aan de andere kant maakt het voor de leeftijd van de elektrische auto weinig uit wat een nieuwe accupack kost. Na zo'n 160k km (voor de Leaf dan) zul je eraan moeten geloven. Dan kost een gemiddelde benzine-middenklasser nog maar zo'n 5000 euro, een Leaf kost je dan opnieuw 22k. Wie geeft dat nu uit aan een auto met zoveel km's achter de kiezen? dan koop je toch voor iets meer iets nieuws?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Het opladen thuis is ook lang niet voor iedereen mogelijk...
Wie woont er 1 hoog of hoger?
Wie kan er niet altijd voor de deur parkeren?
Dan krijg je nog eens grappenmakers die voor de lol je stekker eruit trekken snachts.
Dat wordt een leuk telefoontje naar je baas als je na een paar km stil staat
Wie woont er 1 hoog of hoger?
Wie kan er niet altijd voor de deur parkeren?
Dan krijg je nog eens grappenmakers die voor de lol je stekker eruit trekken snachts.
Je past nu kennis van benzinemotoren toe op elektromotoren...Grrrrrene schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:19:
Aan de andere kant maakt het voor de leeftijd van de elektrische auto weinig uit wat een nieuwe accupack kost. Na zo'n 160k km (voor de Leaf dan) zul je eraan moeten geloven. Dan kost een gemiddelde benzine-middenklasser nog maar zo'n 5000 euro, een Leaf kost je dan opnieuw 22k. Wie geeft dat nu uit aan een auto met zoveel km's achter de kiezen? dan koop je toch voor iets meer iets nieuws?
In een auto met benzinemotor zitten veeeeeeel meer bewegende onderdelen. Zuigers, kleppen, stangen, versnellingsbak, koppeling, etc, wat allemaal aan slijtage onderhevig is. Bij een elektrische auto is er de elektromotor en dan houdt het zo'n beetje op. En elektromotor kan veel langer meegaan dan een benzinemotor omdat ze gewoon veel eenvoudiger zijn en veel minder aan slijtage onderhevig zijn.
Maar, je hebt ook gelijk natuurlijk, het is belachelijk om na 160k km even 22k te moeten dokken om door te kunnen rijden
[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 10-01-2012 07:41 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Heb je gelijk in, maar dat een elektromotor zo lekker lang meegaat is weinig boeiend natuurlijk omdat het maar een klein deel van de kosten van een auto is. Ik vraag me een beetje af wat er gaat gebeuren met een elektrische auto van 8 jaar oud die 160k km heeft gereden en waarvan de accu's zo brak zijn geworden dat ze nog maar 30km actieradius bieden. Is die auto dan gewoon afgeschreven?Mx. Alba schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:40:
[...]
Je past nu kennis van benzinemotoren toe op elektromotoren...
In een auto met benzinemotor zitten veeeeeeel meer bewegende onderdelen. Zuigers, kleppen, stangen, versnellingsbak, koppeling, etc, wat allemaal aan slijtage onderhevig is. Bij een elektrische auto is er de elektromotor en dan houdt het zo'n beetje op. En elektromotor kan veel langer meegaan dan een benzinemotor omdat ze gewoon veel eenvoudiger zijn en veel minder aan slijtage onderhevig zijn.
Maar, je hebt ook gelijk natuurlijk, het is belachelijk om na 160k km even 22k te moeten dokken om door te kunnen rijden

Ik vind de berekening aan de Leaf trouwens wel een eye opener. YellowCube heeft gelijk dat je de afschrijving van een benzineauto ook moet meenemen, maar dat accupakket is gewoon veel te duur of gaat te kort mee. Met een actieradius van 400km en 1000 ladingen zonder significant met de levensduur teruglopende actieradius zouden we er al zijn
Een ding waar AlexanderB even overheen stapt is dat een elektrische auto amper onderhoud nodig heeft. Geen distributieriem die preventief vervangen moet worden, geen oliewissel, filters, bougies, bougiekabels... Enkel wellicht een multieriem voor een aircopomp, als dat goedkoper is dan die pomp voorzien van een eigen elektromotor. En natuurlijk de remmen, want die zullen er voor noodingrepen wel in moeten blijven zitten, aangezien regeneratief remmen niet zo heel vlot vertraagt.
Edit: Ik leg nu pas ('t is nog vroeg
[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2012 08:05 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Stekker uittrekken kan niet, meeste laadpalen zijn voorzien van een slotmechanisme, laadkabel kan je er dus niet zomaar uittrekken zonder de boel te vernielen.dude88 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:26:
....
Dat zijn wel andere bedragen dan waar Nissan eerder mee kwam. Maargoed, er staat ook in het artikel dat je nooit het hele accupakket in één keer hoeft te vervangen. Ik denk dat het hele accupakket afschrijven op 160K km ook overdreven is. Wat dat betreft is het afwachten wat de Leaf in werkelijkheid doet.AlexanderB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:21:
de accu kost €22.224
En met de Lupo vergelijken, da's niet helemaal een eerlijk vergelijk. Eerder een Golf denk ik.
Misschien overwegen om dan je auto ergens anders neer te zetten. Je bent ook wekelijks je buitenspiegels kwijt?dude88 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 08:27:
Dan slopen ze het toch?
Of knippen de kabel door...
Ze zijn creatief zat
Iets wat ik me bij de Ampera afvraag: hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van de benzine. Op zich kan er maar 30 liter in de tank dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar als je dat ding een paar maanden alleen elektrisch laat lopen, staat die benzine daar wel ongebruikt in de tank. Bij mijn huidige auto houd ik er wel rekening mee; ik tank steeds 10 liter en daar kan ik dan 2000km LPG mee rijden.
[ Voor 22% gewijzigd door MrSleeves op 10-01-2012 08:40 ]
Probleem met bovenstaande berekening is alleen dat je flink de mist in bent gegaan met betrekking tot wat de Leaf is. Het is namelijk een C-segment auto, en het ding staat op een aangepast Mégane-platform.AlexanderB schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:52:
ik rij zelf ook in een koekblik-GTI. het ding is gewoon een kleine stadsauto, ook wel bekend als...
Even ter verduidelijking, gegevens afkomstig van Autoweek carbase:
Wanneer je dus een vergelijkende berekening wilt uitvoeren, dan moet je de Leaf vergelijken met zijn concurrenten en dat zijn auto's als de Focus, Mégane, Golf, A3. Daarbij moet je ook onderhoud meenemen in die berekening, en dan zie je dat die wagens allemaal min of meer hetzelfde kosten per kilometer. Het enige grote verschil zit 'm in de actieradius van de Leaf, die inderdaad op dit moment nogal beperkt is, maar voldoende voor het gemiddelde woon-werkverkeer (schijnt zo'n 80km te zijn volgens diverse fabrikanten).Leaf:
EXTERIEURMATEN
lengte 4445 mm
breedte 1770 mm
hoogte 1550 mm
wielbasis 2700 mm
Mégane:
EXTERIEURMATEN
lengte 4295 mm
breedte 1808 mm
hoogte 1471 mm
wielbasis 2641 mm
Pixo:
EXTERIEURMATEN
lengte 3565 mm
breedte 1600 mm
hoogte 1470 mm
wielbasis 2360 mm
Nee, merp!
Sorry maar dat klopt gewoon niet, je hebt echt oogkleppen op. Stick to the facts.AlexanderB schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:52:
Leaf:Nissan benadrukt dat de Leaf een "echte auto" is. Daarmee
bedoelt de fabrikant dat de Leaf geen miniatuurtje is dat
alleen bedoeld is voor idealisten. De Leaf is grofweg even
groot als een Volkswagen Golf of Opel Astra en biedt ook
dezelfde binnenruimte. De Leaf is een volwaardige vierzitter
met een volwaardige bagageruimte.
Lengte 445 cm
Lupo:
Lengte 352 cm
Dus.... moet ik nog meer zeggen? Bijna een meter korter???
Over de bagageruimte zullen we het maar niet hebben. Die is bij de Leaf 330 liter, maar de Lupo is slechts 130 liter. Verder is een Lupo ronduit karig uitgerust, er zit eigenlijk vrijwel niks op.
Je vergelijking slaat echt als een tang op een varken.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik ben zo benieuwd, heeft iemand wel eens voor langere tijd in een Leaf gereden? M.a.w. weet iemand hier uit de eerste hand hoe het is om met zo'n ding te rijden?
Ik wel.
Ja, de eerste twee dagen reed ik met samengeknepen billen maar daarna echt niet meer, de actieradiusindicator is erg betrouwbaar, je weet hoe ver je moet dus er geen onzekerheid of je aankomt. Sterker nog, als je een route plant met het navigatiesysteem die buiten de actieradius ligt vraagt hij je of je dat nou wel zeker weet.
Ik wel.
Ja, de eerste twee dagen reed ik met samengeknepen billen maar daarna echt niet meer, de actieradiusindicator is erg betrouwbaar, je weet hoe ver je moet dus er geen onzekerheid of je aankomt. Sterker nog, als je een route plant met het navigatiesysteem die buiten de actieradius ligt vraagt hij je of je dat nou wel zeker weet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Leuk artikel wat je geschreven hebt, bedankt voor die linkJeroenH schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:48:
Ik ben zo benieuwd, heeft iemand wel eens voor langere tijd in een Leaf gereden? M.a.w. weet iemand hier uit de eerste hand hoe het is om met zo'n ding te rijden?
Ik wel.
Dat van die airco/verwarming verbaasde me. Heb me eerder al eens afgevraagd waarom een airco niet als warmtepomp wordt ingezet bij een auto al is dat bij een verbrandingsmotor natuurlijk niet zo zinvol in verband met de toch aanwezige restwarmte (in de winter lijkt me een warmtepomp zelfs fijner omdat je meteen warmte hebt). Maar blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt, zeker niet bij een Leaf
Ik heb trouwens het idee dat ze die actieradius softwarematig gewoon dichtzetten om de accu's te beschermen. Hij zal niet opeens langzamer rijden lijkt me, maar gewoon ophouden als de software besluit dat het mooi is geweest, met een zekere marge.
[ Voor 12% gewijzigd door psy op 10-01-2012 10:06 ]
Geen probleem. Het rijden met dat ding was erg leuk, zelfs voor iemand die niets met auto's heeft, zoals ik. Je hebt een bekijks met zo'n ding, niet gewoonpsy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:04:
Leuk artikel wat je geschreven hebt, bedankt voor die link
Toen ik hem in de dierentuin aan de lader zette had ik gelijk aanspraak (hier op de foto even niet te zien):

En ook op mijn werk sprak ik ineens veel meer collega's dan normaal:

Het is duidelijk, als je single bent en om aanspraak verlegen zit, koop een elektrische auto
Ik denk niet dat je die benzine maandenlang in de tank gaat hebben, aangezien de Ampera de benzinemotor ook bijschakeld bij een grote vermogensvraag: het fors optrekken en bij snelheden boven de 110 km/u.MrSleeves schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 08:28:
Iets wat ik me bij de Ampera afvraag: hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van de benzine. Op zich kan er maar 30 liter in de tank dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar als je dat ding een paar maanden alleen elektrisch laat lopen, staat die benzine daar wel ongebruikt in de tank. Bij mijn huidige auto houd ik er wel rekening mee; ik tank steeds 10 liter en daar kan ik dan 2000km LPG mee rijden.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Moet je wel homo of vrouw zijn, want op zo'n auto komen alleen mannen afJeroenH schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:19:
[...]
Het is duidelijk, als je single bent en om aanspraak verlegen zit, koop een elektrische auto
Nou, dat is niet helemaal waar, in de dierentuin stonden ook twee jongedames te kijken hoe ik de Leaf uitplugde om onderweg naar huis te gaan. Hoewel ik het praatje initieerde hielp de Leaf enormMBV schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:21:
Moet je wel homo of vrouw zijn, want op zo'n auto komen alleen mannen af

Ik heb toen weer eens mogen aanschouwen hoe goed mijn vrouw met haar ogen kan rollen
Ze hebben de pomp in ieder geval zelfs voorbereid op bedragen boven 999 euro.
voor vrachtwagens, ik stond laatst achter een vrachtwagen waar z'n creditcard het bedrag niet in 1x pakte omdat dat ver over de 1000 euro heen ging
Maar niet altijd. Ik weet zowel een onbemand, als een bemand tankstation waar vrachtwagens en personenauto's dezelfde pomp gebruiken. De vrachtwagenchauffeurs moeten echter eerst nog een extra knop indrukken, waarna de slang voor vrachtwagens pas wordt vrijgegeven.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Niet altijd dus, zoals al aangegevendude88 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:54:
Vrachtwagens tanken vaak wel bij een andere pomp die iets meer liters/min kan leveren
Mijn broer is vrachtwagenchauffeur, en die tankt rustig 500-600 liter per beurt (2 externe tanks van in zijn geval 300 liter per stuk), en dat is dan nog niet eens zo'n enorm grote vrachtwagen
Dan heb je dus, zelfs met diesel, wel meer dan 4 cijfers nodig op je pomp
Virussen? Scan ze hier!
Touringcars hebben zelfs wel eens tanks van 1200 liter. Dat wil ook wel aardig.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Apart dat er dan een andere slang word vrijgegeven. Ik weet dat er voor vrachtwagens nog grotere tankpistolen zijn die niet in de gemiddelde tankopening van een auto past maar anders kan je die knop ook wel gebruiken voor de auto. Mits de tank het kan verwerken is het dan wel sneller tankenDrivinUCrazy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:01:
Maar niet altijd. Ik weet zowel een onbemand, als een bemand tankstation waar vrachtwagens en personenauto's dezelfde pomp gebruiken. De vrachtwagenchauffeurs moeten echter eerst nog een extra knop indrukken, waarna de slang voor vrachtwagens pas wordt vrijgegeven.
Ik neem aan dat het klokkenwerk bij alle pompen gelijk is. Inderdaad staan ze een pomp verderop met Diesel en AdBlue, maar daar zitten dezelfde cijfertjes in. (toch?)
@bite: mijn auto laat de pomp afslaan bij elke pomp die sneller gaat dan de gemiddelde shell-pomp
Ik weet niet meer welke dat was, maar het pistool 1 minuut lang half inknijpen is zwaar irritant.
@bite: mijn auto laat de pomp afslaan bij elke pomp die sneller gaat dan de gemiddelde shell-pomp
Al geprobeerd een kwart/halve slag omhoog draaien? Dat je handvat meer omhoog wijst. Dat werkt bij veel auto's die dat hebben.
Aan een kooiankermotor kan er weinig stuk. Je hebt een spoel zonder sleepcontacten of koolborstels, een vaste "kooi" aan de as zodat alleen de lagers kunnen slijten. Ideaal voor hele dagen rijden zoals trams, metros en treinen dat doen. Je hebt nog vermogenselektronica en accu's aanboord.Grrrrrene schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:58:
Een ding waar AlexanderB even overheen stapt is dat een elektrische auto amper onderhoud nodig heeft. Geen distributieriem die preventief vervangen moet worden, geen oliewissel, filters, bougies, bougiekabels... Enkel wellicht een multieriem voor een aircopomp, als dat goedkoper is dan die pomp voorzien van een eigen elektromotor. En natuurlijk de remmen, want die zullen er voor noodingrepen wel in moeten blijven zitten, aangezien regeneratief remmen niet zo heel vlot vertraagt.
Hoewel het argument opgaat voor een verder doorontwikkelde (of uitontwikkelde) elektrische auto, denk ik dat de huidige generatie niet significant lagere onderhoudskosten heeft dan een auto met verbrandingsmotor, eerlijk gezegd.
Mijn ervaring is dat als het er langer dan 6 maanden in zit het het allemaal een stuk slechter loopt.MrSleeves schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 08:28:
hoe zit het eigenlijk met de houdbaarheid van de benzine.
Mijn vader verstookt 1 tank per 6 maanden en het verschil tussen de oude en nieuwe benzine is zeer merkbaar!
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Voor een andere schaal (tram, trein, etc) wordt het al 50 jaar intensief gebruikt, zonder problemen. Priussen rijden ook al jaren rond zonder grote problemen, en dan nog: een electromotor is relatief goedkoop. Het zal wel goedkoper worden in onderhoud, verwacht ik. Maar vergeet niet dat er nog veel meer in een auto zit: airco, electrische ramen, enzovoort enzovoort. Allemaal dingen die kapot kunnen.mux schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:56:
Hoewel het argument opgaat voor een verder doorontwikkelde (of uitontwikkelde) elektrische auto, denk ik dat de huidige generatie niet significant lagere onderhoudskosten heeft dan een auto met verbrandingsmotor, eerlijk gezegd.
Weet niet of dat elektrisch rijden wat is (heb 1x in een prius gereden) maar iets wat ik heel erg zal missen is het geluid van de motor. (Patrolhead!) want nu ga ik met veel plezier naar me werk om te genieten van mijn heerlijke V6
Patrouilleerhoofd?itsleon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:16:
(Patrolhead!)
Tja, de LPG inbouw bedrijven zullen het wel steeds drukken krijgen.
Zojuist uitgerekend wat het mij in de maand scheelt als ik een BMW 323i of 320D zou rijden.
€100,- in de maand, in het voordeel van LPGg3
* KillaZ heeft wel de cashflow, maar niet (nog) de investeringsmogelijkheden die een uitgave van die grootte mogelijk maken.
Zojuist uitgerekend wat het mij in de maand scheelt als ik een BMW 323i of 320D zou rijden.
€100,- in de maand, in het voordeel van LPGg3
* KillaZ heeft wel de cashflow, maar niet (nog) de investeringsmogelijkheden die een uitgave van die grootte mogelijk maken.
K to the KillaZ
Tesla Roadster..Grrrrrene schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:58:
Met een actieradius van 400km en 1000 ladingen zonder significant met de levensduur teruglopende actieradius zouden we er al zijn
400 km op n lading (bij rustige rijstijl) en ~3000 laadbeurten door de Li-FePO4 accu's
oke, my bad, de leaf is groter dan dat ie overkwam op tv, ik heb nog nooit zo'n ding in t echt gezien. maar dan nog, de afschrijving op de accu is praktisch net zo duur als de benzine in een benzineauto, en dan heb je n bereik waar je inderdaad alleen maar woon-werk van 80 km mee kan rijden, ipv een tank brandstof waar je 800+ km op kan rijden, en die in 5 minuten weer vol is. je mist gewoon flexibiliteit, zolang er nog geen snellaadinfrastructuur is, en voor het goedkope hoef je ook nog niet electrisch te rijden, dat komt pas als de accu's nog een factor 5 of een factor 10 goedkoper worden, dan gaan we pas echt electrisch rijden zoals we nu benzine rijden..
[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 10-01-2012 17:39 ]
Dat zei meneer Benz ook in 1889
K to the KillaZ
sorry petrolhead moest het zijn.
En ja een tesla is zeer leuk alleen jammer van het geluid.
En een lotus zou ik nooit rijden. Heb je ook geen V6 van zo uit me hoofd.
350z FTW
alleen toen was de brandstofprijs nog hoger dan nu
1 tank per 6 maanden is niet ongebruikelijk, zeker niet als het een 1500 of 2000 liter tank is.Ballebek schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:05:
[...]
Mijn ervaring is dat als het er langer dan 6 maanden in zit het het allemaal een stuk slechter loopt.
Mijn vader verstookt 1 tank per 6 maanden en het verschil tussen de oude en nieuwe benzine is zeer merkbaar!
Een goede grap mag vrienden kosten.
dat is n tank diesel? diesel word niet "slecht", in tegenstelling tot benzine.. als je benzine lang bewaart verdampen bepaalde componenten, (de meeste benzine-opslagtanks zijn echt niet luchtdicht,) waardoor de eigenschappen veranderen, als je het dan nog langer bewaart begint de hele boel te schiften en ontstaan er zelfs vernis-achtige componenten, die je injectiesysteem of carburateur verstoppen..
Wat mij steeds opvalt bij mensen die het geluid van een auto belangrijk vinden, is dat dat geluid vooral voor de buitenwereld hoorbaar moet zijn. Een V6, een speciale uitlaat. De auto mag vooral niet stil zijn.itsleon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:01:
[...]En ja een tesla is zeer leuk alleen jammer van het geluid.
Blijkbaar neemt die groep mensen aan dat de omgeving hun voorkeuren deelt....
FTW = Fuck The World?FTW
[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 10-01-2012 19:04 ]
Diesel gaat op den duur toch ook vlokken vormen, als hij te lang staat?AlexanderB schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:29:
dat is n tank diesel? diesel word niet "slecht", in tegenstelling tot benzine..
Virussen? Scan ze hier!
Wat ben ik blij dat ik met deze prijzen op de brommer naar mijn werk ga. Ik heb wel een autorijbewijs en ook nog een motor staan maar die gebruik ik niet voor woon-werk. De brommer is ook nog eens een stuk sneller aangezien ik in het centrum van Arnhem moet zijn. 1 keer per 2 weken een brommertank volgooien met 6 liter is een stuk prettiger dan mijn motor die 1:11 doet met sportief rijden. Als ik met de auto ga kan ik nergens parkeren en ben ik een stuk langer onderweg.
For the WinFTW = Fuck The World?
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2012 19:08 ]
eeh, nja, dat is meer een temperatuur-iets, als de temperatuur iets omhoog gaat gaan de vlokken vanzelf weer weg. net als met olijfoliewildhagen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:05:
[...]
Diesel gaat op den duur toch ook vlokken vormen, als hij te lang staat?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Mijn ouders wonen in the middle of nowhere en hebben zo'n grote 1500 liter dieseltank in het kippenschuurtje staan. Er moet hier dan wel een opvangbak onder om lekken tegen te gaan. Ook hebben ze een 1500 liter dieseltank in het autohok staan. De ene bak is voor diesel voor ons Centrale verwarmingssysteem en de andere tank is voor diesel voor de stationcar.
Er komt dan 1x per jaar (?) zo'n tankwagen van een groothandel bij ons het erf op rijden om die tanks vol te gooien. Volgens mijn vader had hij die investering van die tanks+bakken (wel 2ehands gekocht hem kennende) er na 4 jaar al uit.
Je moet er de ruimte maar voor hebben maar dit systeem kan zeker uit. Ik vind daarnaast de brandstofprijzen zó ongelooflijk absurd. Dat deze economie nog draait zeg. Schandalig
Er komt dan 1x per jaar (?) zo'n tankwagen van een groothandel bij ons het erf op rijden om die tanks vol te gooien. Volgens mijn vader had hij die investering van die tanks+bakken (wel 2ehands gekocht hem kennende) er na 4 jaar al uit.
Je moet er de ruimte maar voor hebben maar dit systeem kan zeker uit. Ik vind daarnaast de brandstofprijzen zó ongelooflijk absurd. Dat deze economie nog draait zeg. Schandalig
Dat mag inderdaad als er in een straal van X meter geen huis staat o.i.d. In de bebouwde krijg je geen toestemming om tanks naast jouw huis te zetten.Nikeo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:12:
Mijn ouders wonen in the middle of nowhere en hebben zo'n grote 1500 liter dieseltank in het kippenschuurtje staan. Er moet hier dan wel een opvangbak onder om lekken tegen te gaan. Ook hebben ze een 1500 liter dieseltank in het autohok staan.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Een centrale verwarming die op diesel werkt? WTF? 
Hebben jullie geen elektriciteit ofzo? Lijkt me wat efficienter en goedkoper voor een cv-installatie
En idd, een dieseltank mag je ivm veiligheid enzo niet zomaar overal weg zetten, dan moet je al een vrijstaand huis etc hebben, plus aan tig andere veiligheidsregels voldoen. Is dus niet overal een optie.
Hebben jullie geen elektriciteit ofzo? Lijkt me wat efficienter en goedkoper voor een cv-installatie
En idd, een dieseltank mag je ivm veiligheid enzo niet zomaar overal weg zetten, dan moet je al een vrijstaand huis etc hebben, plus aan tig andere veiligheidsregels voldoen. Is dus niet overal een optie.
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 11-01-2012 06:47 ]
Virussen? Scan ze hier!
Mazout, stookolie. Dat is de normaalste zaak in elk ander land dat geen gasbel onder Groningen heeft. Het verschil is dat ze het een rode kleurstof geven om aan te duiden dat er niet dieselaccijnzen erover geheft werd. 1 op 10 dieselrijder rijdt op mazout. Je hebt natuurlijk ook mensen die het rode kleurstof eruit proberen te distilleren.wildhagen schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 06:47:
Elk huis heeft toch een mazouttank in de kelder staan? Het is behoorlijk lastig om diesel in brand te krijgen, daarom is het voorkeursbrandstof voor tanks.En idd, een dieseltank mag je ivm veiligheid enzo niet zomaar overal weg zetten, dan moet je al een vrijstaand huis etc hebben, plus aan tig andere veiligheidsregels voldoen. Is dus niet overal een optie.
Jij komt niet vaak in het buitenland, of wel? Ik moet toegeven, de eerste keer dat ik ergens kwam te wonen waar we zo'n tank in de tuin hadden, moest ik ook even wennen.wildhagen schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 06:47:
Ik kom behoorlijk regelmatig in het buitenland, maar ben het tot nu toe nog nergens tegengekomenAnakha schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:09:
[...]
Jij komt niet vaak in het buitenland, of wel? Ik moet toegeven, de eerste keer dat ik ergens kwam te wonen waar we zo'n tank in de tuin hadden, moest ik ook even wennen.
Klinkt imho ook erg eh... 1900, zeg maar, om je cv met diesel te stoken. Gas (+ benodigde electra voor de ketel uiteraard) lijkt me wat efficienter en goedkoper allemaal. Volgens mij is gas niet in alleen in Nederland bekend (het is geen Nederlandse uitvinding oid), maar kent men het in het buitenland ook wel?
Virussen? Scan ze hier!
Moet je je toch eens verdiepen in de vaderlandse geschiedenis, want het wijdverspreide gasnet zoals in Nederland aangelegd na de ontdekking van de gasbel bij Slochteren is toch vrij uniek hoor. Nederland is er ook ideaal voor met de zachte bodem en vlakke land.
Rond 1900 zou je eerder kolenkachels gevonden hebben en kolenhokken.
Afgelopen jaar in België geweest, en daar stond ook een tank mazout (spreek uit mazoet) bij de ketel. In principe merk je er niet veel van hoor.
Rond 1900 zou je eerder kolenkachels gevonden hebben en kolenhokken.
Afgelopen jaar in België geweest, en daar stond ook een tank mazout (spreek uit mazoet) bij de ketel. In principe merk je er niet veel van hoor.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Achja, kennisen in Belgie hebben ook een tank voor mazout maar dat is meer omdat ze redelijk afgelegen wonen en geen aansluiting hebben op het gasnet. Soms ook wel eens bijna leeg als de winter iets te lang duurtwildhagen schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:26:
[...]
Ik kom behoorlijk regelmatig in het buitenland, maar ben het tot nu toe nog nergens tegengekomen
Klinkt imho ook erg eh... 1900, zeg maar, om je cv met diesel te stoken. Gas (+ benodigde electra voor de ketel uiteraard) lijkt me wat efficienter en goedkoper allemaal. Volgens mij is gas niet in alleen in Nederland bekend (het is geen Nederlandse uitvinding oid), maar kent men het in het buitenland ook wel?
offtopic:
Het nadeel is dat het stookhok wel stinkt, tenminste, dat was bij een vakantiehuis dat op stookolie werkte.
Waarom kan je eigenlijk niet op zwaarder spul dan diesel stoken voor je CV? Dat is toch goedkoper?
Het nadeel is dat het stookhok wel stinkt, tenminste, dat was bij een vakantiehuis dat op stookolie werkte.
Waarom kan je eigenlijk niet op zwaarder spul dan diesel stoken voor je CV? Dat is toch goedkoper?
Als je dat hier in Nederland doet en je wordt gepakt (kans is vrij groot) dan ben je het haasje. Ter plaatse krijg je een boete van tankinhoud*€4,53 met een minimum van €226,-. Als je ondernemer bent gaan ze in de boeken kijken tot 5 jaar terug hoeveel belasting je ontdoken hebt. Als dat meer is dan €11500 dan wordt je vervolgd, daar zijn geen vaste bedragen voor maar ik heb schikkingsbedragen van 1800 euro gevonden.rapture schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 07:05:
[...]
Mazout, stookolie. Dat is de normaalste zaak in elk ander land dat geen gasbel onder Groningen heeft. Het verschil is dat ze het een rode kleurstof geven om aan te duiden dat er niet dieselaccijnzen erover geheft werd. 1 op 10 dieselrijder rijdt op mazout.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Omdat die in de meeste gevallen in de grond steekt tegenwoordig.wildhagen schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 08:26:
[...]
Ik kom behoorlijk regelmatig in het buitenland, maar ben het tot nu toe nog nergens tegengekomen
Mazoutketels worden hier in België nog vaak gebruikt, al gaan meer en meer mensen over op gas bij het vervangen van hun ketel. Jaren geleden kon je nog niet overal een gasaansluiting krijgen. Nu kan dat in 95% van de gevallen wel.
Sommige mensen blijven nog op mazout stoken omdat je daar nog de kans hebt op speculeren. De gasprijs wordt namelijk continu aangepast, bij mazout kan je nog proberen in te kopen op het moment dat de prijs laag staat. Dan koop je meteen een paar 1000 liter in.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Maakt het qua prijs nog veel uit eigenlijk? Want toen wij in Belgie waren moesten we afrekenen per draaiuur van de installatie. En het was een gerenoveerde, tochtende boerderij, met een zwembad. Dus dat was nogal veel eurootjes.. Maar dat is natuurlijk een vertekend beeld.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Gelukkig heb ik al heel vaak complimenten van me buren gehad dat mijn auto toch wel een heel mooi geluid maakt.joopv schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:57:
[...]
Wat mij steeds opvalt bij mensen die het geluid van een auto belangrijk vinden, is dat dat geluid vooral voor de buitenwereld hoorbaar moet zijn. Een V6, een speciale uitlaat. De auto mag vooral niet stil zijn.
[...]
FTW = Fuck The World?
Daarbij heb ik gewoon een normale uitlaat die alleen op hogere toeren echt "lawaai" geeft. En vooral wanneer ik snachts thuis kom denk ik aan me buren door 30 in zijn 3 te rijden waardoor die bijna geen lawaai maakt.
Ik ben niet iemand die heel de buurt wakker wilt maken als ik sochtends me auto start. Maar wanneer ik eens goed het gas pedaal intrap dan wil ik hem wel goed horen.
Wat mij dan weer opvalt is dat het vaak de VW Golf's, Opel Corsa's en soortgelijke auto's zijn met danwel een 3 cilinder danwel een 4 cilinder met zo'n uitlaat rondrijden:joopv schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:57:
[...]
Wat mij steeds opvalt bij mensen die het geluid van een auto belangrijk vinden, is dat dat geluid vooral voor de buitenwereld hoorbaar moet zijn. Een V6, een speciale uitlaat. De auto mag vooral niet stil zijn.
Niet dat een 3 of 4 cilinder niet mooi kan klinken maar bij dat soort auto's is dat vrijwel nooit het geval.

Waardoor de auto eerder als een tractor klinkt dat een als een sportieve auto...
[ Voor 7% gewijzigd door Napo op 11-01-2012 10:35 ]
Poe, wat heb ik losgemaakt zeg
Als er gas bij ons geleverd kon worden hadden we dat natuurlijk ook wel gedaan. We wonen echt ver van de bewoonde wereld. Het is al een wonder dat ADSL bij ons geleverd kon worden. Ik heb het even nagevraagd en de tanks zijn nog groter, er kan meer dan 3000 liter in elke tank zei mijn vader. Maar hij vult ze niet helemaal want dat is niet echt nodig.
Ik was het even vergeten maar sinds kort hebben ze een houtkachel die tevens de CV stookt. Daardoor wordt de stookdiesel echt nog maar weinig gebruikt. Hout krijgen we altijd gratis van jan en alleman dus daar heb je alleen het kloofwerk van
Ik was het even vergeten maar sinds kort hebben ze een houtkachel die tevens de CV stookt. Daardoor wordt de stookdiesel echt nog maar weinig gebruikt. Hout krijgen we altijd gratis van jan en alleman dus daar heb je alleen het kloofwerk van
Je hebt ook van die cv-ketels op houten pellets. Maar ik weet niet of dat vergelijkbare kosten als gas met zich meebrengt.
In een vakantiehuisje aan de Atlantische Oceaan in Ierland heb ik zelfs nog turf gestookt, in de open haard voor verwarming, en daar gingen leidingen doorheen voor warm water voor de douche.
In een vakantiehuisje aan de Atlantische Oceaan in Ierland heb ik zelfs nog turf gestookt, in de open haard voor verwarming, en daar gingen leidingen doorheen voor warm water voor de douche.
Als je je huis er omheen bouwt (dat wil zeggen, als je de warmte van de verbrandingsgassen ook gebruikt voor verwarming) is een speksteenkachel op hout best een economisch interessante optie, en vooral een hele comfortabele (je huis is heel snel op temperatuur). Er zijn alleen twee structurele problemen mee: het is arbeidsintensief en/of duur om te bouwen en gebruiken, en je kunt het alleen op kleine schaal gebruiken omdat stookhout een ontzettend kleine industrie is vgl. olie/gas.
Een CV in moderne zin (geen handwerk nodig) op houten pellets is er niet echt.
[ Voor 7% gewijzigd door mux op 11-01-2012 11:26 ]
Bij mijn werk rijdt een opel tigra met een knalharde sportuitlaat, loopt er ook altijd tof mee te doen, extra gas geven etc. En dan zoek je zijn kenteken op... is het een 1.4 90pk, de traagste versieNapo schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Wat mij dan weer opvalt is dat het vaak de VW Golf's, Opel Corsa's en soortgelijke auto's zijn met danwel een 3 cilinder danwel een 4 cilinder met zo'n uitlaat rondrijden:
Niet dat een 3 of 4 cilinder niet mooi kan klinken maar bij dat soort auto's is dat vrijwel nooit het geval.
[afbeelding]
Waardoor de auto eerder als een tractor klinkt dat een als een sportieve auto...

Eigenlijk zou ik eens langs moeten lopen als ie weer staat te gassen en even terloops een opmerking maken waar zijn 'vriendjes' bij staan: "Zeker lekker zuinig he, zo'n 1.4" en dan weer weglopen
Ja dat soort gasten ken ik ook. Maar als dan je auto er naast zet bij een verkeerslicht om een sprintje te doen willen ze nietMetro2002 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:28:
[...]
Bij mijn werk rijdt een opel tigra met een knalharde sportuitlaat, loopt er ook altijd tof mee te doen, extra gas geven etc. En dan zoek je zijn kenteken op... is het een 1.4 90pk, de traagste versie![]()
![]()
Eigenlijk zou ik eens langs moeten lopen als ie weer staat te gassen en even terloops een opmerking maken waar zijn 'vriendjes' bij staan: "Zeker lekker zuinig he, zo'n 1.4" en dan weer weglopen
Het begint misschien wat offtopic te raken (wellicht meer iets voor hier) maar automatische houtpelletverwarmingssystemen zijn er wel degelijk.mux schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:25:
Stoplichtsprintjes zijn kinderachtig.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 11-01-2012 12:43 ]
Ik heb nooit de associatie "lawaai" met "snelheid" gesnapt... Stil vermogen vind ik juist veel mooier, een teken van moderne techniek.Metro2002 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:28:
[...]
Bij mijn werk rijdt een opel tigra met een knalharde sportuitlaat, loopt er ook altijd tof mee te doen, extra gas geven etc. En dan zoek je zijn kenteken op... is het een 1.4 90pk, de traagste versie![]()
![]()
There, I fixed itJeroenH schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:40:
[...]
Stoplichtsprintjes zijn kinderachtig zonde van de brandstof.
Well.. let me completely fix it then:
Stoplichtsprintjes zijn kinderachtig én zonde van de brandstof.
misschien zijn ze in nederland lastig verkrijgbaar, maar in duitsland zijn volledig geautomiseerde pellet-verwarmingsinstallaties redelijk ingeburgerd en zelfs kosten-efficient, alhoewel daarbij een overheidssubdidie meegenomen wordt op zulke verwarmingsintallaties...mux schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:25:
voor ongeveer 15-20.000 euro kun je een pellet-verwarmingsintallatie laten inbouwen waar je periodiek gewoon een grote vooraad pellets kunt laten bijvullen (een of hooguit tweemaal per jaar)...
verder moete er ongeveer 3 tot 5 maal per jaar asresten opgeruimd worden (deze kunnen gewoon bij het normale biologisch afval, is doodnormale hout-asresten).
de kosten in gebruik zijn relatief laag, iets lager zelfs dan gewoon een olie-installatie.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Vind het echt tof, die geautomatiseerde houtenpelletbranders. Als het hout afkomstig is uit een duurzaam onderhouden bos, waar constant aangeplant wordt, dan verwarm je je huis in feite indirect op zonne-energie. Korte CO2-cyclus dus. Denk dat het feit dat je er bijna geen omkijken naar hebt veel mensen zal aanspreken.
Doe maar eens wat rekensommetjes... aantal woningen in Nederland... flink gedeelte bestaande bouw dus matig geïsoleerd... zoveel kuub hout per jaar per woning... zoveel kuub productie per vierkante kilometer productiebos...MaximusTG schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:42:
Vind het echt tof, die geautomatiseerde houtenpelletbranders. Als het hout afkomstig is uit een duurzaam onderhouden bos, waar constant aangeplant wordt, dan verwarm je je huis in feite indirect op zonne-energie. Korte CO2-cyclus dus. Denk dat het feit dat je er bijna geen omkijken naar hebt veel mensen zal aanspreken.
Hoeveel vierkante kilometer productiebos is nodig voor het Nederlandse woningbestand?
Ja, onmogelijk veel waarschijnlijk... Dat snap ik wel hoor;).
Jep, dat is hét grote voordeel: de CO2-cyclus zo kort mogelijk houden. Maar zoals ik eerder zei is dit waarschijnlijk niet kostenefficiënt te doen voor een heel land.MaximusTG schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:42:
@JeroenH en RM-rf: dat wist ik niet, wat leuk. Ze bestaan dus wel. Als ze in Duitsland makkelijk te krijgen zijn zullen ze dat in NL ook wel zijn. Er lopen een paar mensen rond in het duurzame-energietopic die hier overigens veel meer van weten (waaronder JeroenH uiteraard).
Verwijderd
laatste keer dat ik bij de pomp stond (een week of 2 geleden geloof ik) was het 1.58/l nu is het naar de 1.68/l
Zelf vind ik het erg jammer dat de prijs zo omhoog schiet, hierdoor merk ik wel dat mensen met een zuinige/electrische auto steeds meer gaan pochen van "kijk mij eens goedkoop rijden". Zelf heb ik het ook al zat gehad dat mensen eigenlijk op mij neerkijken omdat ik graag in mijn amerikaan rijd...
De prijs, tja zoals ik zeg het is jammer dat hij omhoog gaat. En ik weet dat mijn auto niet zuinig is, maar ik giet het er gewoon in. Ik heb tijden geleden wel dingen gehoord over benzine van oud frituurvet of biobenzine maar die waren 9 van de 10x aan het hobby-bob sleutelen aan de motor om te zorgen dat hij werkt.
Het enige waarvan ik denk dat de prijzen van naar beneden kunnen is als er een echte doorbraak komt met biobenzine. Ook daar heb ik even geleden wat over gehoord en daarna weinig, dat was benzine die werkte zonder motoraanpassingen. Deze biobenzine was te maken van of algen of planten als ik het me goed meen te herinneren.
Zelf vind ik het erg jammer dat de prijs zo omhoog schiet, hierdoor merk ik wel dat mensen met een zuinige/electrische auto steeds meer gaan pochen van "kijk mij eens goedkoop rijden". Zelf heb ik het ook al zat gehad dat mensen eigenlijk op mij neerkijken omdat ik graag in mijn amerikaan rijd...
De prijs, tja zoals ik zeg het is jammer dat hij omhoog gaat. En ik weet dat mijn auto niet zuinig is, maar ik giet het er gewoon in. Ik heb tijden geleden wel dingen gehoord over benzine van oud frituurvet of biobenzine maar die waren 9 van de 10x aan het hobby-bob sleutelen aan de motor om te zorgen dat hij werkt.
Het enige waarvan ik denk dat de prijzen van naar beneden kunnen is als er een echte doorbraak komt met biobenzine. Ook daar heb ik even geleden wat over gehoord en daarna weinig, dat was benzine die werkte zonder motoraanpassingen. Deze biobenzine was te maken van of algen of planten als ik het me goed meen te herinneren.
Kan me niet voorstellen dat ze op je neer kijken dat ze op je neer kijken door je auto, wat ik echter wel kan voorstellen is dat ze het er niet voor over hebben om bijvoorbeel 1:6 te rijden met de huidige benzineprijzen. Niet iedereen rijd in een bepaalde auto omdat dat hun droomauto, een mooie auto, een fijne auto of wat voor auto dan ook maar omdat ze van A naar B willen.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:55:
laatste keer dat ik bij de pomp stond (een week of 2 geleden geloof ik) was het 1.58/l nu is het naar de 1.68/l
* Napo rijd ongeveer 1:7, gelukkig aan het gas, scheelt een hoop
Ik zie biobenzine niet als oplossing maar alleen als verplaatsing van het probleem, zodra je planten gaat verbouwen voor brandstof zal er minder ruimte zijn om planten te verbouwen voor voedsel. Je merkt dan de prijsstijging van biobenzine misschien niet maar dat merk je misschien wel via de prijsstijging van voedsel.
[ Voor 14% gewijzigd door Napo op 11-01-2012 15:10 ]
"Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen". Even vol gas draaien in een lage versnelling (en daarna uitrollen) kost helemaal niet zoveel brandstof op een totale rit, remmen wel.JeroenH schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:18:
[...]
Well.. let me completely fix it then:
Stoplichtsprintjes zijn kinderachtig én zonde van de brandstof.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 11-01-2012 15:21 ]
Er is meer in het spel dan brandstofverbruik alleen. Dingen als veiligheid van fietsers en voetgangers bijvoorbeeld, en geluidsoverlast. Maar laten we niet te ver OT gaan.RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:21:
"Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen". Even vol gas draaien in een lage versnelling (en daarna uitrollen) kost helemaal niet zoveel brandstof op een totale rit, remmen wel.
Zuinig rijden is toch van ze 2e versnelling naar de 6 versnelling gaan?
En daarmee je versnellingsbak op den duur om zeep helpen?itsleon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:28:
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Is een paar keer gebeurd, zelfs een keer tot uitlachen aan toeNapo schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:09:
[...]
Kan me niet voorstellen dat ze op je neer kijken dat ze op je neer kijken door je auto, wat ik echter wel kan voorstellen is dat ze het er niet voor over hebben om bijvoorbeel 1:6 te rijden met de huidige benzineprijzen. Niet iedereen rijd in een bepaalde auto omdat dat hun droomauto, een mooie auto, een fijne auto of wat voor auto dan ook maar omdat ze van A naar B willen.
* Napo rijd ongeveer 1:7, gelukkig aan het gas, scheelt een hoop
Ik zie biobenzine niet als oplossing maar alleen als verplaatsing van het probleem, zodra je planten gaat verbouwen voor brandstof zal er minder ruimte zijn om planten te verbouwen voor voedsel. Je merkt dan de prijsstijging van biobenzine misschien niet maar dat merk je misschien wel via de prijsstijging van voedsel.

1:7 is ook ongeveer wat ik doe, erg netjes vind ik het nog, maar biobenzine is ook te winnen uit algen + beetje zon. Algen leven in water en wat heeft de aarde veel? (en komt steeds meer van als ik het nieuws mag geloven) water. Het hoeft dus niet perse op kostbare landbouwgrond maar gewoon een megafarm in het ijsselmeer bijvoorbeeld.
Nee hoor, juist met bewondering. Klassiekers zijn gewoon gaafVerwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:55:
Waarom gaat je bak daarvan stuk?Spotmatic schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:41:
[...]
En daarmee je versnellingsbak op den duur om zeep helpen?
Heb dat altijd maar een raar verhaal gevonden; zelf trek ik meestal relatief rustig op. Nooit plankgas of het moet noodzakelijk zijn. Rij dus wel gewoon zuiniger als fabrieksopgave. Tja.RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:21:
[...]
"Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen". Even vol gas draaien in een lage versnelling (en daarna uitrollen) kost helemaal niet zoveel brandstof op een totale rit, remmen wel.
Bedenk je ook dat je kilometerteller meer aangeeft waardoor het alweer 5% zuiniger lijkt.psy schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:45:
[...]
Heb dat altijd maar een raar verhaal gevonden; zelf trek ik meestal relatief rustig op. Nooit plankgas of het moet noodzakelijk zijn. Rij dus wel gewoon zuiniger als fabrieksopgave. Tja.
Dat doe ik zelf ook: 80 in z'n 2, daarna naar z'n 6 en zo doorrijden (uitgaande van een N-weg natuurlijk).itsleon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:28:
uhmm je weet dat ik dit nu niet echt helemaal serieus bedoel he?Spotmatic schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:41:
[...]
En daarmee je versnellingsbak op den duur om zeep helpen?
Verwijderd
dude88 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:43:
[...]
Nee hoor, juist met bewondering. Klassiekers zijn gewoon gaaf
offtopic:
mijnes is uit '94, klassiek uiterlijk wellicht maar toch een minder klassieke wagen
mijnes is uit '94, klassiek uiterlijk wellicht maar toch een minder klassieke wagen
Het nieuwe rijden waren een aantal jaren een hoop van die reclames over "djoekes van hasselt". Daarin werd gezegd dat vroeg schakelen, uit laten rollen (ipv laatste moment remmen), en rustig optrekken bevordelijk waren voor het verbruik en ook nog minder slijtage gaven. Geen idee hoeveel mensen daar echt naar handelen of het uberhaupt nog wel weten
Hoe kan iemand dat weten? Je gebruikt geen smileys en we kennen je niet en kunnen je niet zien, dus is er geen reden om aan te nemen dat je niet gewoon serieus bent. Dingen als sarcasme werken érg slecht op een internetforum, dus die kun je beter niet gebruiken (of zodanig duidelijk dat niemand het meer kan missen).itsleon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:54:
[...]
uhmm je weet dat ik dit nu niet echt helemaal serieus bedoel he?
Ehh... je voorganger blijkbaar welitsleon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:54:
[...]
uhmm je weet dat ik dit nu niet echt helemaal serieus bedoel he?
Het probleem wat ik hiermee heb is dat ik een diesel heb, dus heel hard doortrekken in de versnellingen is een slecht idee (diesels maken veel minder toeren dan benzinemotoren). Ook moet de motor (en dus ook de versnellingsbak) bij een lage snelheid in een hoge versnelling veel harder werken. Er komt veel kracht op de hele aandrijflijn te staan. Het is net zoiets als tegen een helling op fietsen: met een lage versnelling kom je er wel zonder al te veel moeite. In een hoge versnelling kan dat ook (als je getraind bent) maar er komt veel kracht op je benen en op je ketting te staan, met uiteindelijk kans op een kettingbreuk (of kromme tandwielen).
Het nieuwe rijden kost je dus uiteindelijk veel meer geld.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Vind je dit dan teveel van het goede?Napo schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Wat mij dan weer opvalt is dat het vaak de VW Golf's, Opel Corsa's en soortgelijke auto's zijn met danwel een 3 cilinder danwel een 4 cilinder met zo'n uitlaat rondrijden:
[afbeelding]

Een goede grap mag vrienden kosten.
Joh, zou je denken?Tomatoman schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:13:
[...]
Vind je dit dan teveel van het goede?
[afbeelding]
Zo te zien hangt hij ook redelijk veel door, misschien zou de eigenaar het eens wat beter monteren
Zal wel lekker klinken zo'n 47KW Diesel tractor

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 11-01-2012 16:45 ]
Het gevoel dat je op een krachtig wild beest rijdt. Net zoals een Tu-95 Bear als een stuk heavy scheurijzer vliegt, terwijl een Mach 2 bommenwerper als een trance zwever voorbij vliegtRemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:42:
Ik heb nooit de associatie "lawaai" met "snelheid" gesnapt... Stil vermogen vind ik juist veel mooier, een teken van moderne techniek.
Dit topic is gesloten.