Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 68 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.761 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Vanochtend bij de Firezone in Oosterwolde een prijs van € 1.539 gezien voor Euro 95. Gister stond deze nog op 1.549. Ben benieuwd of de daling nog wat door gaat zetten...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:48

NightBird

DPC-Crew Coding
Voor de liefhebbers is nu ook de prijshistorie per tankstation inzichtelijk op Brandstof-Zoeker.nl. Inclusief vergelijking met de GLA. Voorbeeldstation, naar aanleiding van nickvanozzie: http://www.brandstof-zoek...-express-den-helder-2881/

Nuttig?

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:06:
Veel Shell Expressen zitten nu op 1.559.

GLA is de laatste 3 dagen ook fors gedaald, toch al snel een cent of 6-7 :)
Nou, daar is anders niets van te merken hier. De Shell rekent al dagen 1,609 voor een liter Euro95. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik had het dan ook niet over Shell, maar over Shell Express. Een wezenlijk verschil.

En het staat je vrij naar een goedkopere pomp te gaan.

Mijn Shell Express hier doet 1.574/1.284 voor resp E95 en Diesel op dit moment, maar ik heb al SE's gezien die daar een cent of 2 onder zaten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nog redelijk duur, hier in DE is het 1,429, vandaag trouwens diesel getankt voor 1,299, dat is nog eens leuk tanken! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Niet zo bijzonder toch? Vrij normale prijs voor diesel

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hele week tussen de 1.329 en de 1.389 gezien, dus ik vond het wel netjes. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:45
Zo, de afgelopen week weer een cent of 4 eraf, het gaat weer de goede kant op (voor mijn portemonnee dan) :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd, maar wel eigenaardig dat de diesel zo goed als niet gedaald is in diezelfde periode, alleen Shell heeft er in die periode één cent af gedaan.

Ook LPG is volgens mij niet of nauwelijks gedaald de laatste week?

Nog een speciale reden ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Ik vind het ook bijzonder dat ineens uit het niets de prijs wordt verlaagd. Ik heb uit de media niets vernomen over een verhoogde productie of meevaller....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

wildhagen schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:41:
Idd, maar wel eigenaardig dat de diesel zo goed als niet gedaald is in diezelfde periode, alleen Shell heeft er in die periode één cent af gedaan.

Ook LPG is volgens mij niet of nauwelijks gedaald de laatste week?

Nog een speciale reden ofzo?
Meestal zit juist jij dat weg te beredeneren. :+ Maar het vreemde is: van de week was op dinsdag de diesel hier 1,299 en benzine 1,609, en een dag later was diesel gelijk gebleven en benzine 1 cent gezakt. Erg vreemd. :P
Onbekend schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:33:
Ik vind het ook bijzonder dat ineens uit het niets de prijs wordt verlaagd. Ik heb uit de media niets vernomen over een verhoogde productie of meevaller....
Het is een stuk rustiger in Libië (en ze produceren weer wat) en aanhoudende slechte berichten over de economie heeft de vraag doen dalen. Dat laatste was wel een paar keer genoemd in de media. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Bart-Willem op 02-10-2011 21:32 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Onbekend schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:33:
De media koppen liever over verhoogde benzineprijzen dan verlaagde benzineprijzen, want het eerste is natuurlijk veel belangrijker nieuws om een of andere reden... Misschien proberen wat minder op de media te letten. Ik heb al jaren geen krant meer, en probeer zo min mogelijk het nieuws te kijken. Heerlijk!

De wereld wordt er echt niet beter of slechter op door naar ellende van anderen te kijken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Laatst online: 13:48

NightBird

DPC-Crew Coding
Benzine- en dieselprijs kruipen naar elkaar toe. Op dit moment nog maar 26 ct verschil, terwijl dat half mei nog 36 ct was.

Nu is de euro 95 €1,69, wat op 11 mei bijvoorbeeld nog €1,75 was (6 cent gezakt). De diesel is nu €1,43 terwijl dat op 11 mei slechts €1,39 was (4 cent gestegen).

Vreemd.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Valt wel mee, vraag en aanbod denk ik. Volgens mij zie je dit fenomeen elk jaar zo als het weer wat kouder wordt.

[ Voor 49% gewijzigd door Gunner op 25-10-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat diesel duurder is kan ook door de hogere vraag komen vanwege al die kleine diesels die MRB vrij zijn.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MrSleeves schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:05:
Dat diesel duurder is kan ook door de hogere vraag komen vanwege al die kleine diesels die MRB vrij zijn.
Dat zijn er toch niet zoveel? en bovendien zijn het relatief kleine auto's die een ditto laag verbruik hebben. Transport en lease zal volgens mij het grootste aandeel hebben in het dieselverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gunner schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:37:
Valt wel mee, vraag en aanbod denk ik. Volgens mij zie je dit fenomeen elk jaar zo als het weer wat kouder wordt.
En uiteraard de winterdiesel. :P Veel mensen weten niet dat vanaf eind oktober in diesel een kleine hoeveelheid benzine zit om bevriezingsverschijnselen te voorkomen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

c70070540 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 21:43:
[...]

De media koppen liever over verhoogde benzineprijzen dan verlaagde benzineprijzen, want het eerste is natuurlijk veel belangrijker nieuws om een of andere reden... Misschien proberen wat minder op de media te letten. Ik heb al jaren geen krant meer, en probeer zo min mogelijk het nieuws te kijken. Heerlijk!

De wereld wordt er echt niet beter of slechter op door naar ellende van anderen te kijken.
Wij krijgen per mail de prijswijzigingen door, dus daarmee ben ik altijd up-to-date.
Als de media een reden geeft dat de brandstof duurder is geworden, verwacht ik dat zolang die reden aanhoudt de brandstof niet gaat dalen.

Overigens is bij de Shell de benzine goedkoper dan bij BP, terwijl de BP de diesel goedkoper is dan bij de Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De olieprijs doet weer *boem*, dus de prijzen van brandstof zullen wellicht ook weer wat omhoog gaan:
De prijs van een vat lichte Amerikaanse olie bereikte dinsdagavond het hoogste niveau in 2 maanden.

Een vat olie kostte dinsdag 93,17 dollar, om na de sluiting van de beurzen op Wall Street weer iets te dalen naar 92,59 dollar per vat.

Analisten vermoeden dat de oliemarkt gokt op een positieve uitkomst van de Europese top op woensdagavond in Brussel. Dit terwijl er op de Amerikaanse aandelenmarkten juist pessimisme leek te heersen over de Europese besluitvaardigheid.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
De oliemarkt gokt op een positieve uitkomst en de prijzen gaan omhoog?

*Does not compute? :|

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

KillaZ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:30:
De oliemarkt gokt op een positieve uitkomst en de prijzen gaan omhoog?

*Does not compute? :|
Betere economie -> meer olie consumptie -> hogere prijzen.... lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Met de huidige onstlag-golven zal het wel meevallen met de betere economie. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bart-Willem schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:50:
Met de huidige onstlag-golven zal het wel meevallen met de betere economie. :/
Dat denk ik ook, maar in het bericht staat "positieve uitkomst" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bartjuh schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:51:
[...]

Dat denk ik ook, maar in het bericht staat "positieve uitkomst" ;)
Ooit zal de uitkomst wel weer eens een keer positief zijn ja :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Napo schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Ooit zal de uitkomst wel weer eens een keer positief zijn ja :z
Oei, in dat geval moeten de prijzen omhoog! :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:56:
[...]

Oei, in dat geval moeten de prijzen omhoog! :+
Voor mij is een zo laag mogelijke prijs positief dus laat ze maar denken dat het zwaar negatief gaat worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:51
Euro 98 getankt voor 1.65. Euro 95 was 1.59
En aangezien me auto toch liever euro 98 heeft maakt die paar cent ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 20-08 13:07
Hier in België scheelt de officiële prijs van diesel en euro95 geen 10 cent meer :P

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kleine kick!

Niemand opgevallen dat de prijzen weer hoog oplopen? GLA voor Euro95 is nu 1.724, diesel is nu 1.447. Bijna weer op het hoogste punt ooit, scheelt nog 4 cent voor Euro95 en 5 cent voor diesel.

Voornaamste reden zal wel de EU-boycot van Iraanse olie zijn, in combinatie met het feit dat de olieprijs de laatste dagen hard stijgt.

Benieuwd of we het prijsrecord opnieuw gaan breken :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
En natuurlijk zijn die oliemaatschappijen er weer als de kippen bij om de prijzen direct te verhogen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zelfs de Shell express was behoorlijk gestegen, staat nu op 1,59 + 12ct korting.. Maarja niemand in Nederland trekt ooit z'n mond open erover dus wat doe je ertegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom zou je er per definitie iets tegen moeten doen? Als mensen er niets tegen ondernemen en ook niet minder gaan rijden en voor elk wissewasje de auto blijven pakken, vind men het kennelijk allemaal wel prima, en is er verder ook geen actie nodig lijkt me.

Als je je er wel aan ergert, organiseer je een of ander soort actie oid. Demonstratie, protest, you name it.

Met alleen wat klagen op een forum en verder in de leunstoel blijven zitten wachten tot een ander wat doet schiet je iig niets op. Doe dan zelf wat ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
LPG is nog niet gestegen :)

Dieselen is met zulke prijzen ook niet leuk meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:27:
Kleine kick!

Niemand opgevallen dat de prijzen weer hoog oplopen? GLA voor Euro95 is nu 1.724, diesel is nu 1.447. Bijna weer op het hoogste punt ooit, scheelt nog 4 cent voor Euro95 en 5 cent voor diesel.
Gister nog 1.339 getanked voor diesel @ bemande shell-pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Zo'n tankkaart van de baas is onderhand wel goud waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan het ook overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:13

Vis

Gisteren bij de Shell in Duitsland vlak over de grens waar ik meestal ga tanken: 1,599 per liter Euro 95 !

Moet niet gekker worden...

Zonet gelezen op Nu.nl:

'Benzine nooit meer goedkoop'
Laatste update: 5 januari 2012 08:14 info .AMSTERDAM - Het is een kwestie van tijd voordat de recordprijzen voor benzine worden gebroken.

Benzine wordt nooit meer goedkoop, voorspelt directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiehandel (NOVE) donderdag in het Nederlands Dagblad.

Hij wijst erop dat de wereldwijde vraag naar benzine en diesel sterk toeneemt, onder meer door de hoge economische groei in landen als China, India en Brazilië.

Als de prijs nog eens daalt, zal dat volgens hem hooguit tijdelijk zijn. Sinds vorige week stijgen de prijzen weer. Dat zou mede komen doordat Iran dreigt de Straat van Hormuz af te sluiten, een belangrijke olietransportroute.

Ruwe olie

Ook is de waarde van de euro gedaald, waardoor een hogere prijs voor de ruwe olie moet worden neergeteld. De stijging wordt versterkt door de jaarlijkse accijnsverhoging die per 1 januari is doorgevoerd.

De gemiddelde prijs van een liter Euro 95 zit nu met 1,722 euro nog maar 3,5 cent onder het record van april vorig jaar. Diesel kost nu 1,441 euro, nog maar 1,6 cent onder de piek die in november werd bereikt.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Moah, voor mijn woon-werk verkeer zit ik nu al per maand op minstens 200 euro aan diesel. Als je dan maar gemiddeld verdient, dan is dat toch een grote hap uit het budget hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gelukkig is er ook nog zoiets als een reiskostenvergoeding, en anders kan je altijd nog dichterbij huis gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:33:
Gelukkig is er ook nog zoiets als een reiskostenvergoeding, en anders kan je altijd nog dichterbij huis gaan werken.
Klinkt leuk, maar zeg jij in de praktijk je werk op om dichterbij te gaan werken? Dat lukt als je beter opgeleid ben wel vaak, maar de gemiddelde werknemer niet. Ik ga mijn zekerheid niet wegdoen om wat dichterbij te werken (al is Utrecht Culemborg niet echt ver in mijn ogen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hier staat ie om de hoek nu op 1,31.9
Diesel dan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:27:
Kleine kick!

Voornaamste reden zal wel de EU-boycot van Iraanse olie zijn, in combinatie met het feit dat de olieprijs de laatste dagen hard stijgt.

Benieuwd of we het prijsrecord opnieuw gaan breken :)
'Benzine nooit meer goedkoop' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

En, is iemand er al minder om gaan rijden?

Inderdaad, niet dus. Als het duurder is betalen we gewoon wat meer, zo simpel is het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Klopt, je zal toch wel naar je werk moeten, hoe dan ook. OV is niet altijd een optie en 40KM fietsen met dit weer zal ook niet iedereen doen. Al zou het 3 euro p/liter kosten, ik laat de auto niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, en was ook vrij voorspelbaar natuurlijk, als je ziet hoe hard de groeiende economien groeien, en daarmee ook hun vraag.

Denk ook dat het een goede zaak is. Hopelijk word op deze manier onderzoek naar schonere energievormen gestimuleerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:08:
Hopelijk word op deze manier onderzoek naar schonere energievormen gestimuleerd.
Ik denk dat Shell zo'n vorm al lang en breed op de plank heeft liggen maar dit zelf tegenhoudt omdat de kip met de gouden eieren nog lang niet dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007

Vis

Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat Shell zo'n vorm al lang en breed op de plank heeft liggen maar dit zelf tegenhoudt omdat de kip met de gouden eieren nog lang niet dood is.
Precies... Jammer maar helaas

Durf te wedden dat er al tal van mogelijkheden zijn om van olie duurzamere brandstoffen te maken... of van andere grondstoffen uiteraard...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Zoals altijd op Got wordt daar heel simpel en heel gemakkelijk overgedaan. Helaas is het zo dus niet... Dus ik werk een 55km van mij maar ik heb wel auto en tankkaart van de baas. prima deal lijkt me! (plus dat ik in mijn branche niet veel bedrijven dichterbij dan dat moet zoeken. Alles zit rond Brussel hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

[...]

Daarom heb je (gelukkig) ook zoiets als de Europese unie die wettelijke eisen stelt aan percentages van alternatieve energie in de benzine die je tankt. Als het aan Shell lag kwam alles nog 100% uit benzine...

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wist je dat oliemaatschappijen die bijmengen met biobrandstof uit afvalvet van bv snackbars etc, maar aan de helft van de bijmengnorm hoeven te voldoen?

Oh, en ik denk dat het qua spectaculaire, alternatieve brandstofachtige, wereldveranderende uitvindingen/ideeën toch heel wat meer ontbreekt bij de oliemaatschappijen dan jullie denken hoor. Dat valt waarschijnlijk vies tegen. Er is namelijk nog geen alternatief voor olie op deze schaal en tegen deze prijs.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Je bedoelt de reiskostenvergoeding voor max 35km enkele reis, die ooit 60 guldencent (27 eurocent) was en in 2003(?) is verlaagd naar 18 eurocent. Dezelfde inflatiecorrecties die de overheid uitvoert op de brandstofprijs en de MRB worden niet op de reiskostenvergoeding losgelaten. Eén maal is de vergoeding verhoogd naar 19 cent een paar jaar terug, maar voor iedereen zijn de MRB, brandstof en onderhoudskosten veel harder gestegen.
De verlaging van 27 naar 18 cent was om de bijtelling van 25% naar 22% te brengen. Een paar jaar later is het 14/20/25% verhaal ingevoerd, maar de 18/19 cent is nooit meer aangepast.

Dichterbij huis werken... crisis op de woning en hypotheekmarkt gemist? Al zou je willen verhuizen, je raakt je huidige koopwoning niet kwijt en je krijgt geen geld voor een andere.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 21:24
Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:43:
[...]

Je bedoelt de reiskostenvergoeding voor max 35km enkele reis, die ooit 60 guldencent (27 eurocent) was en in 2003(?) is verlaagd naar 18 eurocent. Dezelfde inflatiecorrecties die de overheid uitvoert op de brandstofprijs en de MRB worden niet op de reiskostenvergoeding losgelaten. Eén maal is de vergoeding verhoogd naar 19 cent een paar jaar terug, maar voor iedereen zijn de MRB, brandstof en onderhoudskosten veel harder gestegen.
De verlaging van 27 naar 18 cent was om de bijtelling van 25% naar 22% te brengen. Een paar jaar later is het 14/20/25% verhaal ingevoerd, maar de 18/19 cent is nooit meer aangepast.

Dichterbij huis werken... crisis op de woning en hypotheekmarkt gemist? Al zou je willen verhuizen, je raakt je huidige koopwoning niet kwijt en je krijgt geen geld voor een andere.
Ik woon in Gorinchem en er zijn weinig vacatures in mijn woongebied, minimaal 20 km rijden wil ik de eerste tegenkomen. Daarnaast is het ook weer per beroep verschillend waar de vacatures zich bevinden, plus de vraag of je daar ook wil wonen.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
MaximusTG schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:34:

Oh, en ik denk dat het qua spectaculaire, alternatieve brandstofachtige, wereldveranderende uitvindingen/ideeën toch heel wat meer ontbreekt bij de oliemaatschappijen dan jullie denken hoor. Dat valt waarschijnlijk vies tegen. Er is namelijk nog geen alternatief voor olie op deze schaal en tegen deze prijs.
nog niet nee, maar de huidige brandstof is namelijk ook ergens ooit begonnen.. want daarvoor hadden we natuurlijk voornamelijk kolen als brandstof in treinen e.d.

na alles wat er de afgelopen jaren op gebied van brandstof als vervanger voorbij is gekomen zie ik de meeste potentie in waterstof als definitieve oplossing...

* geen lange wachttijden om de accu's op te laden.
* veel grotere actieradius dan auto's op accu (dus geen hybride)
* geen schadelijke uitstoot uit de uitlaat.

nadeel is weer dat er nu nog enorme tanks nodig zijn voor relatief weinig waterstof en dat het bij een lekkage het een explosief mengsel is icm zuurstof.

maar volgens mij wordt de grote ontwikkeling van dit soort brandstof ernstig tegengehouden door de mensen die in de olieindustrie zitten (maatschappijen, exporterende landen, oliesjeiks enz) maar dat is maar een vermoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door Shanquish op 05-01-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, waterstof is geen oplossing. Waterstof is namelijk geen energiebron, maar een energiedrager. Je zal nog steeds ergens de energie vandaan moeten halen om die waterstof te maken. Daarnaast is het ontzettend lastig om een tank te maken waar geen waterstof uit lekt.
Wat ik eerder zie gebeuren is een geleidelijke (maar dat zal ook niet tientallen jaren duren) overgang van de huidige hybrides (elektromotoren met brandstofmotor om op te laden) naar plug-in hybrides (elektromotoren met brandstofmotor en accu oplaadbaar thuis of een paal, naar elektrische auto's met accu die oplaadbaar zijn thuis of bij een paal waar je een range-extender in de achterbak op kan aansluiten (soort generator die onderweg de accu oplaadt) naar elektrische auto's met een universeel accupack dat bij een "tank"station vervangen wordt in een tijd vergelijkbaar met tanken nu. Dan betaal je de kosten voor de energie + een bepaald bedrag om slijtage op de accupacks te ondervangen. Je bent dus nooit de eigenaar van een accupack.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:43:
[...]
Een paar jaar later is het 14/20/25% verhaal ingevoerd, maar de 18/19 cent is nooit meer aangepast.

Een werkgever mag best meer vergoeden dan 19ct/km maar dat zullen ze over het algemeen niet doen en boven die 19ct moet er belasting worden betaald.
Beerkeeper schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:48:
[...]

Ik woon in Gorinchem en er zijn weinig vacatures in mijn woongebied, minimaal 20 km rijden wil ik de eerste tegenkomen. Daarnaast is het ook weer per beroep verschillend waar de vacatures zich bevinden, plus de vraag of je daar ook wil wonen.
Dat noem ik nog om de hoek ;)
offtopic:
buiten randstedelijk gebied zijn de afstanden al gauw wat groter en alternatieven als OV minder beschikbaar. OV rijd misschien eens per uur, heeft een lage dekking en er zal nu al geld bij moeten.. Als ik morgen met het OV naar kantoor wil moet ik om 06:15 weg en kom ik om 09:28 bij station bijlmer arena, niet omdat het zo traag is maar vanwege overstappen en een enorme omrit. Het zelfde kan ik met de auto in een uurtje doen via de afsluitdijk.

Werk wat ik doe op gebied van linux/unix/esx is in het noorden ook weinig te vinden dus dan is het al gauw richting Amsterdam e.o..
Ritje van huis naar kantoor in amsterdam-zo is voor mij 115 km en ik heb een lease-auto (luxe b-segment ivm bijtelling enzo) en werk toch regelmatig thuis dus voorlopig vind ik het wel prima zo :)

Eigenlijk was brandstof toch altijd al duur? YouTube: Fiat Panda reclame klassieker
Prive heb ik altijd een kleine auto gereden en m'n vriendin rijd een Opel Corsa uit 2004 met 3cil 1.2 motor maar dat vooral omdat het voor de overheid zo'n melkkoe is. Zelfs al gebruik je 'm weinig tot niet dan mag je nog (flink) betalen; voor lease idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Sick Nick schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:57:
En, is iemand er al minder om gaan rijden?

Inderdaad, niet dus. Als het duurder is betalen we gewoon wat meer, zo simpel is het :P
Minder om gaan rijden doen de meeste niet...

Wat wel een trent is zijn de zuinige auto's. Er zijn toch erg veel mensen die zijn gaan downsizen.
Persoonlijk vind ik het jammer want zo zie je steeds minder spannende auto's op de weg.

Zelf ben ik op LPG gaan rijden al een tijdje terug. Waar de benzine nu rond de 1.70 is, kost LPG 0.70.
Een factor 2.4 scheelt dat.
Als ik 1 op 11 rijdt op LPG (en dat is vrij fors, meestal iets zuiniger) dan rijdt ik op benzine effectief 1 op 26.4.
Dat redt een Prius of een City-winkelwagen amper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

shameete schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:31:
[...]
na alles wat er de afgelopen jaren op gebied van brandstof als vervanger voorbij is gekomen zie ik de meeste potentie in waterstof als definitieve oplossing...

* geen lange wachttijden om de accu's op te laden.
* veel grotere actieradius dan auto's op accu (dus geen hybride)
* geen schadelijke uitstoot uit de uitlaat.
Ik totaal niet. De nadelen zijn zeer groot, en zelfs hoogleraren op dat gebied denken niet dat waterstof-mobiliteit er binnen 30 jaar van komt. Met name efficientie is zeer laag, met geluk ietsje omhoog te brengen, maar verwacht er niet teveel van. Ook de kostprijs van met name de fuel cell is gigantisch door kostbare materialen (die waarschijnlijk alleen maar duurder gaan worden in de toekomst), en de lastige opslag zijn grote reverse salients.

Ik heb er al weleens een iets uitgebreidere post over geschreven in het duurzame energie topic: Bartjuh in "Duurzame Energie deel 18"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
dude88 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Minder om gaan rijden doen de meeste niet...

Wat wel een trent is zijn de zuinige auto's. Er zijn toch erg veel mensen die zijn gaan downsizen.
Persoonlijk vind ik het jammer want zo zie je steeds minder spannende auto's op de weg.

Zelf ben ik op LPG gaan rijden al een tijdje terug. Waar de benzine nu rond de 1.70 is, kost LPG 0.70.
Als ik 1 op 11 rijdt op LPG (en dat is vrij fors, meestal iets zuiniger) dan rijdt ik op benzine effectief 1 op 26.4.
Het nadeel is ook dat die trage hokken op de linkerbaan gaan rijden. :X
Ik zit nu in een voorloopauto die niet vooruit te branden is, maar als ik weer vrije keuze heb, dan gaat vermogen toch voor bijtellingsvoordeel. Lange ritten zijn gewoon fijner als er ook wat gebeurt wanneer je de rechtervoet hanteert.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dude88 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Hier ook LPG; je zit alleen wel bij de verkeerde pomp; je kan nog onder de 65 cent tanken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
MaximusTG schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:44:
Nee, waterstof is geen oplossing. Waterstof is namelijk geen energiebron, maar een energiedrager. Je zal nog steeds ergens de energie vandaan moeten halen om die waterstof te maken. Daarnaast is het ontzettend lastig om een tank te maken waar geen waterstof uit lekt.
Wat ik eerder zie gebeuren is een geleidelijke (maar dat zal ook niet tientallen jaren duren) overgang van de huidige hybrides (elektromotoren met brandstofmotor om op te laden) naar plug-in hybrides (elektromotoren met brandstofmotor en accu oplaadbaar thuis of een paal, naar elektrische auto's met accu die oplaadbaar zijn thuis of bij een paal waar je een range-extender in de achterbak op kan aansluiten (soort generator die onderweg de accu oplaadt) naar elektrische auto's met een universeel accupack dat bij een "tank"station vervangen wordt in een tijd vergelijkbaar met tanken nu. Dan betaal je de kosten voor de energie + een bepaald bedrag om slijtage op de accupacks te ondervangen. Je bent dus nooit de eigenaar van een accupack.
daar is inderdaad ook wel wat voor te zeggen, alleen accu's hebben de nare eigenschap om heel erg zwaar te zijn, zomaar even verwisselen is er niet bij.

maar goed, redelijk offtopic hierzo gezien de titel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
* beep...

Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/upload/dscewcfef23f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is Euro98 zonder korting neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Of V-Power/Excellium/<insert marketingbuzzword> ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik heb gisteren bijna € 90 mogen afrekenen om de tank vol te gooien met diesel... 67l á € 1,33 @ Shell Express in Nijmegen. :|

* Mawlana gaat na de verhuizing maar eens overwegen om de auto weg te doen. Ik moet het nog even goed narekenen, maar volgens mij is diesel niet meer rendabel voor me (vooral vanwege het declareren van minder dienstkilometers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
shameete schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:56:
[...]

daar is inderdaad ook wel wat voor te zeggen, alleen accu's hebben de nare eigenschap om heel erg zwaar te zijn, zomaar even verwisselen is er niet bij.

maar goed, redelijk offtopic hierzo gezien de titel O-)
Die zijn idd zwaar, maar je hoeft ze dan natuurlijk niet met de hand te verwisselen. Ideeen genoeg, zoals in dit filmpje:

En hoezo offtopic? Dit topic gaat toch over de prijsontwikkeling van brandstof voor voor auto's? En daarmee dus impliciet wat we er aan kunnen doen? Als we hier met zn allen alleen gaan lopen mekkeren als de prijs weer omhoog gaat schieten we er niet veel mee op toch? Zo'n topic is toch een leuk platform om de discussie te voeren wat wel en niet praktisch haalbare alternatieven zijn?
Bedoel, als je het objectief bekijkt, en ook als je alle politieke en andere verstorende factoren kijkt, dan is het niet meer dan logisch dat bij een teruglopende productiecapaciteit van olie en een stijgende vraag naar brandstof, de prijs voor die brandstof stijgt.
De verstorende factoren zoals accijnzen, oorlogen in oliegebieden, zorgen er alleen voor dat het moment waarop bepaalde alternatieven acceptabel worden en betaalbaar worden verplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
MrSleeves schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:10:
[...]

Hier ook LPG; je zit alleen wel bij de verkeerde pomp; je kan nog onder de 65 cent tanken..
Tja dan moeten ze wel in de buurt zitten... In de randstad is het vaak iets duurder.
Ik tank al eigenlijk nooit langs de snelweg.

LPG is binnen een woonplaats al bijna nergens te krijgen ivm met veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Mee eens, waarom milieu-belangen boven economische belangen stellen als je toch de markt in handen hebt? :X Rijden op water of andere dingen kunnen we voorlopig wel vergeten. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

[...]

ik denk het ook wel.
Maar hoe je het verder ook wilt wenden of keren, er zitten 2 kanten aan zo'n verhaal:
de consument moet het ook op willen pakken. Je kunt een oplossing leuk op de markt dumpen, maar als het ook maar een beetje niet voldoet aan de best wel luxe maatstaven van auto's op gewone brandstof (met een actieradius van 800-1000 km die binnen 5 minuten weer opgeladen is), dan wil een groot deel van de consumenten er niet aan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
dude88 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:46:
[...]

Tja dan moeten ze wel in de buurt zitten... In de randstad is het vaak iets duurder.

1.1. Het reservoir moet ondergronds dan wel ingeterpt zijn geïnstalleerd, behoudens wanneer het een bovengronds reservoir betreft ten behoeve waarvan vóór 1 juli 1984 een vergunning is verleend en bovendien binnen 120 meter afstand van dit reservoir geen woning van derden of een object categorie II is gelegen.
Hierdoor is 1 van 3 de 3 LPG stations hier in de buurt er afscheid van moeten doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

dude88 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:46:
[...]

Ik zit er midden in (de randstad). Mijn ervaring is juist dat het buiten de randstad duurder is. Ik tankte laatst bij de A1 bij de grens; niet op de snelweg, maar een minuut er vandaan en de prijs was iets van 73 cent. Da's dus 10 cent duurder dan hier verderop (Zoetermeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De brandstofprijzen naderen dit weekeinde een recordhoogte. De prijs van een liter diesel werd gisteren verhoogd tot 1,47 euro. Een liter euro 95 kost nu 1,75 euro.

De vraag naar olie in Azië groeit zo hard, dat we er volgens deskundigen zelfs niet op hoeven te rekenen dat de olieprijs ooit nog ver gaat zakken. „Ook niet bij een recessie. Alleen als we minder gaan autorijden, wordt tanken goedkoper”, aldus Cyril Widdershoven, olieanalist bij TNO.

Paul van Selms, die met zijn inkoopcollectief United Consumers de gemiddelde brandstofprijs van de vijf grootste benzineverkopers in ons land bijhoudt, is evenmin optimistisch. „De afgelopen weken komt er elke paar dagen een cent bij. In januari gaan de records geslecht worden.” Voor De Telegraaf berekende hij dat een gemiddelde automobilist (15.000 kilometer per jaar, 1 op 15) dit jaar 100 euro meer kwijt zal zijn aan benzine of diesel dan afgelopen jaar.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...ijs_blijft_stijgen__.html

Is wel te merken ja, laatste dagen gaan ze als een raket omhoog.

Huidige GLA:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5kl5sfQrZU0eaGYqG91Uorxr/full.jpg

Gerelateerd daaraan, blijken de prijzen tussen stations onderling echt enorm te verschillen:
De prijs voor een volle tank benzine verschilt enorm per pomp.

Tussen het goedkoopste en het duurste Nederlandse tankstation ligt een verschil van ruim achttien euro voor een tank van vijftig liter Euro 95, schrijft NRC Handelsblad zaterdag.

Het goedkoopste tankstation staat op de grens met België in Baarle-Hertog. De duurste staat in Alkmaar.

Opvallend genoeg zijn beide pompen in handen van Texaco. Waarom de prijzen zo verschillen, wil de Alkmaarse eigenaar niet zeggen. Het zou gaan om 'bijzondere omstandigheden'.

Veel tankstations verkopen hun benzine veel lager dan de adviesprijzen die de oliemaatschappijen afgeven. Vooral op lokaal niveau wordt flink geconcurreerd. Door de komst van onbemande pompen worden omliggende station vaak gedwongen tot prijsverlaging.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...chillen-pompstations.html

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 07-01-2012 10:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Volgens mij zijn de huidige prijzen nog niet het record, of wel?

Zolang het rond de 1.65 blijft valt het nog wel mee. Ik rijd toch maar 1 tank per maand weg ongeveer, dus ik kan het hebben. Maar blijft "zonde geld".

Come to think of it, eigenlijk kan ik ook wel een plug in-hybride hebben. Alles wat ik doe is < 100 km per dag, en mijn auto staat 4 dagen per week stil.. Genoeg om 'm op te laden dus :P Alleen vervelend als je een lange reis gaat maken.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tdw schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:53:
Nee, het zit er nog 1 cent vandaan voor Euro95, en 3.5 cent voor diesel. Nog geen nieuw record dus, maar dat scheelt heel weinig meer :)

Zie ook dit bericht: http://www.nu.nl/economie...erwijderd-van-record.html
De prijs van benzine gaat mogelijk volgende week het record van april passeren.

Dat voorziet het consumentencollectief UnitedConsumers op basis van de huidige markt- en politieke ontwikkelingen.

Een liter euro 95 kost zaterdag aan de pomp gemiddeld 1,747 euro, nog maar één cent onder het recordniveau van april. De prijs van diesel is opgelopen tot 1,469 euro.

Dat is nog maar een enkele centen onder het vorige record van 1,503 euro van juli 2008.

''Als het zo doorgaat, zitten we volgende week op een nieuw record'', aldus UnitedConsumers-directeur Paul van Selms, doelend op de stijgende politieke spanningen in Iran. Vorige week klom de olieprijs tot het hoogste niveau in 8 maanden door de naderende olieboycot tegen het land.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

tdw schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:53:

Zolang het rond de 1.65 blijft valt het nog wel mee. Ik rijd toch maar 1 tank per maand weg ongeveer, dus ik kan het hebben. Maar blijft "zonde geld".

Come to think of it, eigenlijk kan ik ook wel een plug in-hybride hebben. Alles wat ik doe is < 100 km per dag, en mijn auto staat 4 dagen per week stil.. Genoeg om 'm op te laden dus :P Alleen vervelend als je een lange reis gaat maken.
als je een lange reis gaat maken is een plug-in hybride nog steeds goed bruikbaar.
Uiteindelijk wordt het dan een gewone hybride.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

YellowCube schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:10:
[...]

als je een lange reis gaat maken is een plug-in hybride nog steeds goed bruikbaar.
Uiteindelijk wordt het dan een gewone hybride.
Ik bedoelde dus eigenlijk niet-hybride. Gewoon een plug-in auto :P
wildhagen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:59:
[...]

Nee, het zit er nog 1 cent vandaan voor Euro95, en 3.5 cent voor diesel. Nog geen nieuw record dus, maar dat scheelt heel weinig meer :)

[...]
Hm, dat is dan weer jammer. Als ze stabiel zouden blijven op dit niveau zou het nog wel te doen zijn. Duurder heb ik eigenlijk geen zin in :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

tdw schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:13:
[...]

Ik bedoelde dus eigenlijk niet-hybride. Gewoon een plug-in auto :P
ach, met de huidige benzineprijzen wordt het bijna rendabel om voor die 4 dagen per week een electrisch geval te hebben en met het bespaarde geld gewoon een auto te huren als je op vakantie gaat.
Lijkt me wel aardig om daar het omslagpunt van te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:59:
[...]

[...]
Die records zijn natuurlijk vertekenend, omdat er geen rekening gehouden wordt met inflatie. Dat alleen al zorgt zo voor 2 cent verschil.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

YellowCube schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 15:16:
[...]

ach, met de huidige benzineprijzen wordt het bijna rendabel om voor die 4 dagen per week een electrisch geval te hebben en met het bespaarde geld gewoon een auto te huren als je op vakantie gaat.
Als ik zoiets maar kon betalen :'(

En een eigen oprit had om het ding op te laden :+

[ Voor 5% gewijzigd door tdw op 07-01-2012 15:20 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

[...]

Sterker nog, een auto huren zodra je hem nodig hebt en voor de rest met de fiets en OV doen is altijd al goedkoper - het probleem zit hem erin dat mensen de auto niet functioneel gebruiken, maar als statussymbool en gemaksgoed. De auto is zo populair omdat het een vrijwel universeel voertuig is dat je altijd en overal kunt gebruiken. Als je zelfs zoiets triviaals weghaalt als de mogelijkheid om één keer per jaar wat verder weg te rijden, wordt de auto al niet meer als volledig gezien.

Mensen hebben geen zin om dat soort dingen in te plannen, want de auto is er juist om te voorzien in zowat elk denkbaar vervoersscenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het fietsen en OV kost geen energie?
Als je elke dag fietst, dan eet je meestal een paar calorieën extra.
En een deel van het OV (bussen, taxi's, boten en dieseltreinen) gebruiken ook brandstof die ook in prijs stijgt. :)

Voor het andere deel van het OV (elektrisch materieel zoals trams en treinen) is de energie goedkoper omdat het A. gemakkelijk te transporteren is, en B. vaak goedkoper is op te wekken.

-------------------------------------------------------------------------

Hiervoor heb ik een auto:
- Zeer betrouwbaar.
- Korte reistijd.
- Rijdt ook 's nachts en wanneer ik wil.

De euro95 is nu ongeveer € 1,65 /l aan de pomp maar als er € 3,-- /l gevraagd gaat worden krijg je mij niet uit de auto.
Met € 3,-- /l zullen ook andere producten duurder worden. Mijn dagelijkse maaltijd van aardappelen en groenten zijn toch met behulp van een tractor (diesel) van het land af gehaald, en met vrachtwagens (weer diesel) via distributiekanalen naar de winkels toe gebracht. Ook andere producten zoals computers en vliegvakanties gaan duurder worden vanwege de duurdere brandstof die voor het transport nodig is. Iedereen krijgt te maken met deze brandstofstijgingen, en daar zal de gehele economie op moeten inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Als je nu een werkgever hebt die je reiskostenvergoeding geeft dan kun je je nog stil houden.

Jammer genoeg heb ik die niet, en met dat toch al schamele loontje van mij wordt het op en neer rijden naar m'n werk wel erg duur zo.

Afstand is ongeveer 15 kilometer, net even te veel om te gaan fietsen, en vanwege de onregelmatige diensten is het gebruik van openbaar vervoer ook geen optie. Carpoolen is ook geen optie omdat niemand exact op dezelfde tijden vrij (klaar) is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Onbekend schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:25:
En een deel van het OV (bussen, taxi's, boten en dieseltreinen) gebruiken ook brandstof die ook in prijs stijgt. :)

Voor het andere deel van het OV (elektrisch materieel zoals trams en treinen) is de energie goedkoper omdat het A. gemakkelijk te transporteren is, en B. vaak goedkoper is op te wekken.

-------------------------------------------------------------------------

- Zeer betrouwbaar.
- Korte reistijd.

De euro95 is nu ongeveer € 1,65 /l aan de pomp maar als er € 3,-- /l gevraagd gaat worden krijg je mij niet uit de auto.
Met € 3,-- /l zullen ook andere producten duurder worden. Mijn dagelijkse maaltijd van aardappelen en groenten zijn toch met behulp van een tractor (diesel) van het land af gehaald, en met vrachtwagens (weer diesel) via distributiekanalen naar de winkels toe gebracht. Ook andere producten zoals computers en vliegvakanties gaan duurder worden vanwege de duurdere brandstof die voor het transport nodig is. Iedereen krijgt te maken met deze brandstofstijgingen, en daar zal de gehele economie op moeten inspelen.
Het OV kost inderdaad ook (aanzienlijk) hoeveelheden energie, met als groot voordeel dat met name tram en trein inderdaad wel gemakkelijk van 'schone' energie te voorzien zijn. De kosten om een mens 'aan de gang' te houden (qua extra benodigde calorie intake) zijn denk ik echt verwaarloosbaar, zeker als je overige positieve effecten (beweging, conditie, minder ziekte etc.) bedrijfseconomisch gaat meerekenen ;) Het onderste stukje is gewoon de typische mentaliteit van menig Nederlander; ik wil een standaard, goedkope, fossiele, auto, punt uit. Maar we moeten het dan wel eens worden dat het gewoon een luxe artikel is waarbij de impact op het milieu van al het brandstofverbruik steeds groter wordt. De vervuiler betaald wat mij betreft (je hoort mij ook niet zo snel over de grote, dikke, auto's op de weg), het wordt vanzelf duur genoeg.

De Opel Ampera is wat mij betreft momenteel het beste voorbeeld hoe je het beste van both worlds behaald; voor normale ritjes (< 50km) volledig elektrisch en daarna een brandstofmotor om de accu op te laden. Misschien kunnen we t.z.t. wel een 150-200 km accu nemen met een optionele brandstofmotor/generator die je ophaalt bij je lokale dealer voor op de vakantie! Biobrandstoffen worden vanzelf relatief goedkoop genoeg om dat steeds kleinere wordende (betere accu's en meer oplaadpunten) brandstof verbruik op te vangen. Het geeft in ieder geval genoeg kansen om het vervoersconcept weer eens wat verder te innoveren :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Elektrisch rijden kan volgens mij nooit de oplossing zijn, aangezien al die accu's ook geproduceerd moeten worden en van tijd tot tijd ook opgeladen moeten worden. Ik zie meer heil in waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 02-08 20:54
The_Scarabial schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:02:
Elektrisch rijden kan volgens mij nooit de oplossing zijn, aangezien al die accu's ook geproduceerd moeten worden en van tijd tot tijd ook opgeladen moeten worden. Ik zie meer heil in waterstof.
Want waterstof hoeft niet geproduceerd te worden? Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager, een soort accu dus, maar dan een zeer explosieve soort.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 07-01-2012 20:28 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

The_Scarabial schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:02:
Is vaak genoeg over gediscussieerd, het korte antwoord is: nee. Elektrisch rijden is, zolang er geen gigantische doorbraak in de wereld van brandstofcellen gebeurt (en geen even grote in de wereld van accu's) vooralsnog de meest waarschijnlijke 'next step'.

Fietsen is hoe je het ook went of keert, zelfs als je al je calorieën uit vlees haalt en elke maand een nieuwe fiets koopt die zo inefficient mogelijk is gemaakt, nog steeds een orde-grootte efficiënter dan elke andere soort vervoer. Puur in joule/m is een fiets ansich ongeveer 200 tot 1000 keer zo efficiënt als andere vervoersmiddelen. Het is ongelooflijk hoe efficiënt je een fiets kunt krijgen.

Goed bezet OV is al gauw een orde-grootte efficiënter dan een auto, zeker als je de passagiersdichtheid en infrastructurele belasting meeneemt.

Een vliegtuig verbruikt ongeveer hetzelfde als een auto per passagierskilometer, maar gaat ongeveer 10 keer zo snel. Als vliegtuigen 100km/h zouden vliegen (nog steeds anderhalf keer zo snel als een auto gemiddeld gaat op middellange afstanden) zouden ze - theoretisch - ongeveer 1/60e van het verbruik van een auto (per passagierskilometer) hebben.

Met andere woorden: iets anders dan de auto gebruiken voor bulkvervoer - vervoer waarbij je géén luxefactoren nodig hebt - is in ieder geval in energie-efficiëntie altijd beter.
- Zeer betrouwbaar.
- Korte reistijd.
Niet uniek voor een auto, maar erg handig in combinatie met:
Dat is waar de auto voor is. Maar die eigenschap heb je maar zeer incidenteel nodig. Voor de rest zou je prima andere, efficiëntere, vervoersmiddelen kunnen gebruiken.
En dat is helemaal waar. Maar we kunnen ook met z'n allen proberen om die prijsstijging te voorkómen door de vraag te doen dalen, door minder gebruik te maken. En de makkelijkste manier om minder gebruik ergens van te maken zonder daar nou echt last van te hebben, is door voor hetzelfde effect minder ergens van te gebruiken. Efficiëntie dus :)

Dit is iets dat op veel fronten gedaan kan worden. Een geweldig voorbeeld is het Amerikaanse en Australische, en in zekere mate ook het Duitse stadsmodel; de suburbs. Gigantisch grote, relatief laagbevolkte buitensteden waarin iedereen een groot en vrijstaand huis heeft. Effect is echter dat het vrijwel onmogelijk is om een bus te laten rijden, want die zou tig kilometer moeten rijden om vier mensen op te pikken. Laat staan het gebruik van metro's of treinen of elk ander soort OV. Het is ook te ver om te voet of per fiets te reizen, dus iedereen moet niet één auto, maar twee auto's (want elke huisbewoner moet alles met de auto doen) en vervolgens moet je dus ook bij elke faciliteit gigantische parkeerplekken maken, wat het ruimteprobleem alleen maar groter maakt. Daar waar vervolgens wel een grote dichtheid van werk- of woonplekken is, ontstaan dan permanent verkeersopstoppingen. Een voorbeeld van hoe ruimtelijke ordening een groot effect kan hebben op vervoersefficiëntie en indirect het milieu en de portemonnee van de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
mux schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:29:
[...]

Een vliegtuig verbruikt ongeveer hetzelfde als een auto per passagierskilometer, maar gaat ongeveer 10 keer zo snel. Als vliegtuigen 100km/h zouden vliegen (nog steeds anderhalf keer zo snel als een auto gemiddeld gaat op middellange afstanden) zouden ze - theoretisch - ongeveer 1/60e van het verbruik van een auto (per passagierskilometer) hebben.
Als je zo gaat vergelijken (kosten per passagier) moet je een vliegtuig eerder met een bus vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Is vaak genoeg over gediscussieerd, het korte antwoord is: nee. Elektrisch rijden is, zolang er geen gigantische doorbraak in de wereld van brandstofcellen gebeurt (en geen even grote in de wereld van accu's) vooralsnog de meest waarschijnlijke 'next step'.
Ik denk dat de volgende stap er nu is in de vorm van de Opel Ampera. Elektrische auto met een verbrandingsmotor om verder te komen dan een stad verder. Het voordeel is dat je helemaal elektrisch kan rijden als je wilt.
Nadeel is dat die bak nieuw 44K kost. Maar als de eerste 2e handsen op de markt komen, ga ik dat wel in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
MrSleeves schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat de volgende stap er nu is in de vorm van de Opel Ampera. Elektrische auto met een verbrandingsmotor om verder te komen dan een stad verder. Het voordeel is dat je helemaal elektrisch kan rijden als je wilt.
Nadeel is dat die bak nieuw 44K kost. Maar als de eerste 2e handsen op de markt komen, ga ik dat wel in de gaten houden.
De prijs valt mij inderdaad ook tegen, maar elk nieuw (min of meer innovatief) product is vaak bij launch stevig aan de prijs. Het feit dat hij er is stemt mij al content, dat maakt mij nieuwsgierig naar de toekomstige mogelijkheden :) Zelf fiets ik momenteel vaak dagelijks naar mijn werk (+- 7km dwars door de stad) of neem het OV. Dat bevalt op zich prima, zeker ten opzichte van het OV (traag, veel lopen, druk etc.) en vaak ten opzichte van in de file staande auto's. Echter als het regent of hard waait sta ik toch iets minder te springen en zou ik gevoelsmatig liever achteraan aanschuiven in de file, die behoefte kan ik echter nog niet fatsoenlijk aan voldoen. iets als Greenwheels betaal je immers per uur (zonde van 8+ uur stil staan bij je werk) en die wil iedereen gebruiken op een regenachtige dag (weet niet of dit echt zo is trouwens?!). In deze maanden merk ik dat dan toch de gedachte; een kleine auto voor de deur in mijn hoofd naar voren komt. Al denk ik dat je voor het geld van deze auto net zo goed een paar keer de taxi kan pakken.

Helaas loopt mijn werkgever nog niet warm voor een maandelijks taxi vergoeding €50 per maand (in de zomer kun je veel fietsen en dus taxi tegoed sparen) zodat je op de mindere dagen uiterst luxueus met de taxi naar het werk kan O-) Terug met het OV is dan ook iets minder probleem omdat het dan in eigen tijd is, zonder haast wachten is psychisch minder vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

Ga eens na dat een taxiritje voor jou volgens mij 15 euro is. En dan nog terug. 30 euro per dag. Tja, als het gemiddeld anderhalve werkdag per maand regent of stormt dan is het haalbaar. Maar zelfs in de zomer ga je dat niet halen. Al helemaal niet met de zomers van afgelopen jaar :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
NoxiuZ schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:49:
Ga eens na dat een taxiritje voor jou volgens mij 15 euro is. En dan nog terug. 30 euro per dag. Tja, als het gemiddeld anderhalve werkdag per maand regent of stormt dan is het haalbaar. Maar zelfs in de zomer ga je dat niet halen. Al helemaal niet met de zomers van afgelopen jaar :P
Goed punt inderdaad. Het gaat mij er meer om dat er prima alternatieven zijn voor een auto maar dat op sommige momenten de luxe van een dak boven je hoofd en zelf bepalen wanneer hij van A naar B gaat wel erg wenselijk zijn. Er zou nog iets bedacht moeten worden dat dit snel te realiseren/combineren valt, want de auto (en vervoer 's nachts) blijft daardoor een aantal unieke eigenschappen houden die we niet graag opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fietsen is hoe je het ook went of keert, zelfs als je al je calorieën uit vlees haalt en elke maand een nieuwe fiets koopt die zo inefficient mogelijk is gemaakt, nog steeds een orde-grootte efficiënter dan elke andere soort vervoer. Puur in joule/m is een fiets ansich ongeveer 200 tot 1000 keer zo efficiënt als andere vervoersmiddelen. Het is ongelooflijk hoe efficiënt je een fiets kunt krijgen.

Goed bezet OV is al gauw een orde-grootte efficiënter dan een auto, zeker als je de passagiersdichtheid en infrastructurele belasting meeneemt.

Met andere woorden: iets anders dan de auto gebruiken voor bulkvervoer - vervoer waarbij je géén luxefactoren nodig hebt - is in ieder geval in energie-efficiëntie altijd beter.
Kort door de bocht;
benodigde energie = frontoppervlakte * snelheid² / aantal passagiers
  • Een fiets heeft weinig frontoppervlakte en snelheid zodat het weinig last van luchtweerstand heeft. Als je tegenwind hebt, dan merk je de invloed van het kwadraat wel.
  • Een auto heeft veel frontoppervlakte en snelheid is hoger, luchtweerstand in combinatie met het vermogen is de voornaamste factor dat de prestaties van een auto op de autosnelweg bepaalt. Als je in 90 % van de tijd door 1 passagier moet delen, dan heb je het meest inefficiënte voertuig.
  • Een bus kan door veel passagiers delen.
  • Een trein kan door zijn lange lengte door nog meer passagiers delen.
  • Een vliegtuig vliegt zo hoog mogelijk om zo dun mogelijke lucht te bewegen, weinig frontoppervlakte, veel lengte en door veel passagiers delen.
De oplossing zit in het scheiden van het pendel/forens-voertuig met het vakantie/hobby-voertuig.
Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/images_blogs/autopia/images/2008/07/02/vw_one_liter_concept10.jpg
Dan kunnen we ineens de autosnelwegen van nieuwe lijntjes voorzien, smallere en meer rijstroken voor pendelaars/forenzen en 1 compatibiliteitsstrook voor vrachtwagens waar je 90 km/h met vakantie/hobby-voertuig rijdt. Er moet wel een voelbaar voordeel zijn om met smallere voertuigen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Banjy schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:48:
Goed punt inderdaad. Het gaat mij er meer om dat er prima alternatieven zijn voor een auto maar dat op sommige momenten de luxe van een dak boven je hoofd en zelf bepalen wanneer hij van A naar B gaat wel erg wenselijk zijn. Er zou nog iets bedacht moeten worden dat dit snel te realiseren/combineren valt, want de auto (en vervoer 's nachts) blijft daardoor een aantal unieke eigenschappen houden die we niet graag opgeven.
Het principe van het OV gaat er van uit dat er genoeg mensen een zelfde vertrek en eindpunt hebben. Hierdoor kan je mensen tegelijk vervoeren.
Dat is ook meteen de reden dat er na 8 uur 's avonds het OV nauwelijks meer rijdt, en 's nachts bijna totaal niet.
Het aantal mensen dat het zelfde vertrek en eindpunt hebben is namelijk zo klein, dat het OV flink duurder gaat worden.

Bij een busdienst is het iets gemakkelijker want dan groepeer je mensen die ongeveer het zelfde vertrek en eindpunt hebben. Om dit te bereiken maken bussen allerlei omwegen waardoor de reistijd enorm wordt vergroot. 's Nachts bussen laten rijden zou zeker niet kosten dekkend zijn.

Terugkomen op de hogere brandstofprijzen:
Een paar jaar geleden gaf Connexxion aan 900.000 liter diesel per jaar te verbruiken.
Bij een prijsverhoging van 5 cent kost dat dus € 45.000,-- extra. 's Nachts een bus laten rijden is dus zeker niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

argro schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:27:
[...]
Want waterstof hoeft niet geproduceerd te worden? Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager, een soort accu dus, maar dan een zeer explosieve soort.
dat.
plus als je voor de oplossing van de brandstofcel i.c.m. electromotor gaat, dan moeten die brandstofcellen ook allemaal geproduceerd worden. Er gaan nogal wat edele metalen (zoals platina) in een brandstofcel, dus een ieder die zich zorgen maakt over de potentiele problemen met de grondstofvoorziening voor accu's zou zich bij brandstofcellen dezelfde zoniet grotere zorgen moeten maken.
Hetzelfde geldt voor de levensduur van brandstofcellen (er ontstaat nogal wat corrosie in de cellen). Als je vraagtekens zet bij de levensduur van een accu, dan moet je datzelfde doen voor een brandstofcel.

Er is nog de optie van de normale verbrandingsmotor op waterstof (zoals o.a. BMW deze ontwikkeld heeft).
Voordeel is de efficientie (~40%), maar je zit dan nog steeds met de beperkte opslag (kleine actieradius) en de lage efficientie bij het produceren van waterstof.

Imo is het heel simpel:
verbrandingsmotoren op fossiele brandstoffen zijn nagenoeg niet te evenaren als het aankomt op gebruiksgemak en duurzaamheid (als in: de levensduur) en kosten. Wil je op iets anders overstappen (electrisch, waterstof), dan zul je, vooral in het begin, gewoon concessies moeten willen doen t.o.v wat je nu hebt. Als je daartoe bereid bent, dan krijgt een techniek vanzelf de ruimte om zich te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 12:39

MBV

[...]

Mijn vader heeft het uitgerekend voor een opel ampera. Zijn huidige diesel is goedkoper per kilometer (X-type diesel, verbruik 1:15), zelfs/juist de elektrische kilometers. En om de aanschaf terug te verdienen moet de dieselprijs nog heel veel stijgen, zonder dat de prijs voor kolen en gas stijgt. Je kan beter een 2e hands Prius kopen, binnen nu en 2-3 jaar komen er zoveel ex-lease Priussen dat dat vast en zeker interessant gaat worden :)
Dan heb ik het nog totaal niet over de veiligheid van de accu's, wat laatst ook de krant heeft gehaald. Je zit op een bom van Lithium, waarvan nog lang niet alle veiligheidsvragen zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:34:
Als je nu een werkgever hebt die je reiskostenvergoeding geeft dan kun je je nog stil houden.

Jammer genoeg heb ik die niet, en met dat toch al schamele loontje van mij wordt het op en neer rijden naar m'n werk wel erg duur zo.

Afstand is ongeveer 15 kilometer, net even te veel om te gaan fietsen, en vanwege de onregelmatige diensten is het gebruik van openbaar vervoer ook geen optie. Carpoolen is ook geen optie omdat niemand exact op dezelfde tijden vrij (klaar) is.
Reiskosten vergoeding is toch gewoon wettelijk geregeld vanaf 10 km?
Hoe komen ze daar onderuit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat valt dus wel mee:
http://www.telegraaf.nl/b...oodschappen_gelijk__.html
Banjy schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:34:
[...]
De Opel Ampera is wat mij betreft momenteel het beste voorbeeld hoe je het beste van both worlds behaald; voor normale ritjes (< 50km) volledig elektrisch en daarna een brandstofmotor om de accu op te laden. Misschien kunnen we t.z.t. wel een 150-200 km accu nemen met een optionele brandstofmotor/generator die je ophaalt bij je lokale dealer voor op de vakantie! Biobrandstoffen worden vanzelf relatief goedkoop genoeg om dat steeds kleinere wordende (betere accu's en meer oplaadpunten) brandstof verbruik op te vangen. Het geeft in ieder geval genoeg kansen om het vervoersconcept weer eens wat verder te innoveren :)
Bij de Ampera is het nu een keus om de accu kleiner te nemen: lichter en goedkoper. Dat zie je ook bij de Leaf: die heeft een grotere accu (maar ook geen "range extender", zwakkere elektromotor, en heeft wat andere zaken minder), maar toch 35K.

Overigens ziet de occassionprijs van de Ampera er wel redelijk uit: onder de 37K (maar hoe representatief, want volgens mij is er niet één verkocht in 2011).
dude88 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:32:
[...]

Reiskosten vergoeding is toch gewoon wettelijk geregeld vanaf 10 km?
Hoe komen ze daar onderuit dan?
Ik weet niet wat er dan verplicht is, maar mijn vriendin krijgt in ieder geval niet de volle 19 cent. Het is bij haar de eerste zoveel km geen vergoeding en daarna allerlei andere vage rare regels. Veel verschil zit er niet tussen onze vergoedingen, terwijl ik 4,5 km enkele reis heeft en zij zo'n 20.

[ Voor 52% gewijzigd door MrSleeves op 09-01-2012 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:13:
Terugkomen op de hogere brandstofprijzen:
Een paar jaar geleden gaf Connexxion aan 900.000 liter diesel per jaar te verbruiken.
Bij een prijsverhoging van 5 cent kost dat dus € 4,5 miljoen extra. 's Nachts een bus laten rijden is dus zeker niet rendabel.
4.500.000 meer kosten door een prijsstijging van 0.05 euro bij een verbruik van 900.000? Volgensmij is er een rekenfout in geslopen. 900.000 x 0.05 = 45.000. Jou rekensom komt op een stijging van 5 euro, 4.500.000 / 900.000 = 5 euro stijging. Het gaat niet zo snel als je schetst of ik maak een rekenfout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Napo schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:15:
[...]

4.500.000 meer kosten door een prijsstijging van 0.05 euro bij een verbruik van 900.000? Volgensmij is er een rekenfout in geslopen. 900.000 x 0.05 = 45.000. Jou rekensom komt op een stijging van 5 euro, 4.500.000 / 900.000 = 5 euro stijging. Het gaat niet zo snel als je schetst of ik maak een rekenfout ;)
Misschien hebben ze alle kosten gealloceerd aan de brandstof prijs ;) Sinds het weer wat recenter lezen van dit topic ben ik toch gaan nadenken en mij lijkt de omgekeerde brandstof motor niet eens zo een gek idee. Normaal een accu voor 100-200km woon-werk verkeer. En voor de vakantie even de 'range extender' ophalen bij de lokale dealer; plug and play. Dan kun je nog steeds op vakantie waar mogelijk elektrisch opladen maar kun je ook goed doorrijden en nu en dan even stoppen voor (bio) brandstof. Groot nadeel is natuurlijk wel het bestaan van twee infrastructuren op een dergelijk moment. Nu lijkt is/het veel goedkoper om elektrisch te rijden omdat de gemiste brandstof inkomsten nog niet worden afgeroomd (op wel te verkopen liters brandstof en belastingen etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Hier een blog van een gezien wat afgelopen zomer gewoon met hun Nissan Leaf op vakantie is geweest naar Italië:

http://www.ev2i.nl/

Hoezo actieradiusproblemen? Lees hun blog, mooi verhaal. Ik ben gek op mensen die gewoon kalmpjes datgene doen waarvan zoveel mensen beweren "kan niet".

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Kalmpjes ja. Als je de "grootste radius" pakt doe je er alsnog 6x opladen over. ;)

~ James May

Pagina: 1 ... 68 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.