Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 67 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.762 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Johpie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:38:
Op deze manier wordt tanken helemaal niet leuk meer :(

[afbeelding]
Waar hebben ze dat geintje uitgehaald? (althans, in Duitsland was het laatst echt zo).

[ Voor 7% gewijzigd door MrSleeves op 21-07-2011 09:11 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
sylvesterrr schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 04:28:
Diesel in de VS is trouwens duurder (per gallon). Had ik niet verwacht.
Ook wel logisch: diesel bevat per liter meer energie. Hier zit er minder accijns op om de transportsector niet teveel te laten lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
rapture schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:06:
[...]
Brandstof belasten is daar niet populair omdat je daarmee iedereen raakt. De 2 uur heen en 2 uur terug woon-werk-verkeer wordt duur zodat veel mensen niet meer op hun werk geraken.
Hier geldt precies hetzelfde: brandstofbelasting is een van de vervelendste belastingen. Waarschijnlijk omdat je direct ziet hoe hard het je raakt, ook al durft geen enkel tankstation de belasting op het bonnetje te specificeren.
Inkomstenbelasting wordt voor de meeste mensen direct afgehouden door de werkgever, en ondanks dat het veel grotere bedragen zijn, valt het daardoor gewoon minder op.

Amerikanen rijden trouwens helemaal niet veel meer dan Nederlanders: vergelijk de olie/brandstofconsumptie per inwoner maar eens met Nederland: de VS gebruikt grofweg 10% meer olie per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sylvesterrr schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 04:28:
Diesel in de VS is trouwens duurder (per gallon). Had ik niet verwacht.
Ik was vorige week in Engeland, Isle of Wight, voor m'n werk en daar verbaasde ik me ook dat diesel best een stukje duurder is dan benzine. Uiteindelijk waren beide duurder dan de Nederlandse prijzen :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat komt omdat ze daar een gedeelte van de wegenbelasting in de prijs hebben verwerkt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Laatst online: 16-09 18:30
MrSleeves schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:10:
[...]

Waar hebben ze dat geintje uitgehaald? (althans, in Duitsland was het laatst echt zo).
Dit is de lokale total in Hoorn, maar ze hebben hier net het display vervangen. Dus zal nog wel eea ingeregeld moeten worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Afgelopen week naar Luxemburg geweest. Wat mij opviel is dat de dieselprijs daar overal gelijk was: € 1.18. Dus zowel bij Shell als Q8 e.d. Overal dezelfde prijs.

Is dat wettelijk bepaald of zo? Of heb ik gewoon verkeerd gekeken :p

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De brandstofprijzen in Luxemburg zijn altijd gelijk. Geen idee waarom.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Ik heb vorige week inderdaad ook (heerlijk) 1,18 kunnen tanken in Luxemburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Waarom is het gek dat diesel duurder is dan benzine? De accijns+btw op benzine is 34,986 cent per liter hoger dan op diesel. Zou de accijns gelijk zijn, dan is diesel ook hier duurder dan benzine.

Logisch ook, want diesel kost meer om te rafineren en bevat meer energie. Bizar eigenlijk dat dat minder belast wordt. Zal wel iets met de transportlobby te maken hebben...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vreemd genoeg kon ik Euro95 hier in marokko tanken voor maar 9.8 Dirham per liter. Dat is 91 Eurocent... :?

Heel erg vreemd allemaal, want de vorige keer (2 jaar geleden) was brandstof hier net wat duurder dan in spanje. Daar kost het nu zo rond de 1.35.

Even de tank voltanken hier in Marokko voordat ik vertrek morgen, en bij Barcelona nog eens, en tenslotte in Luxemburg nog volgooien. O+

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:26:
De brandstofprijzen in Luxemburg zijn altijd gelijk. Geen idee waarom.
Dat viel mij dit jaar ook op.

Toen ik een jaar of 6 geleden in Luxemburg was, was dit zeker niet het geval.
Overigens was toen de benzine nog onder een Euro daar! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TwOkkie schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 00:49:

Logisch ook, want diesel kost meer om te rafineren en bevat meer energie.
:?

Rafinage van diesel is juist eenvoudiger dan die van benzine, die laatste heeft namelijk veel meer bewerkingen nodig... zie ook dit artikeltje bijvoorbeeld.
Bizar eigenlijk dat dat minder belast wordt. Zal wel iets met de transportlobby te maken hebben...
Niks bizars aan. Dat diesel goedkoper is, is voor een deel, naast een iets lagere accijns, gewoon te danken aan het eenvoudigere raffinageproces van diesel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48
Oeh, dat was een schrikmoment vanochtend aan de pomp... Ik mocht € 85,83 aftikken voor 65 liter diesel (á € 1,31). :')

Dat is weer even wennen na 2 weken VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Het grote prijsverschil komt voornamelijk (ik dacht twee/derde) door het accijns verschil. Verder zal wildhagen wel gelijk hebben.
Je kunt wel willen dat het duurder of gelijk was, maar dan ga je dat direct terugzien in de prijzen in de supermarkt. Diesel was altijd iets van de zakelijke markt, die ook al lagere MRB kosten had/heeft. Maar brandstofprijzen stegen en men ging meer rijden, dat het ondanks de hoge MRB (die hoog is vanwege het accijns verschil als je het mij vraagt) toch loonde om prive diesel te gaan rijden. Nu is de markt wel een beetje krom.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 07:49:
Rafinage van diesel is juist eenvoudiger dan die van benzine, die laatste heeft namelijk veel meer bewerkingen nodig... zie ook dit artikeltje bijvoorbeeld.
:? Heb je een wat meer onderbouwd artikeltje voor me? Dit is iemand die een bewering doet zonder verdere onderbouwing of zonder te pretenderen iets van brandstoffen te weten. Alleen al de openingszin:

"Zoals men bij de benzinepompen duidelijk kan zien zijn de brandstofprijzen voor diesel stukken lager dan de brandstofprijzen van benzine."

Ja, dat kan ik zien. Trek ik die 35 cent accijnsverschil eraf, dan is diesel ineens duurder. Wat is nou het punt?

"Het voordeel dat men heeft bij deze brandstof ligt aan veel factoren."

Okay. Kom maar eens met een paar facoren dan...

"Ook bij diesel is men afhankelijk van de prijs voor ruwe aardolie het raffinage traject zorgt ervoor dat diesel veel goedkoper is dan benzine."

Zijn dit die vele factoren of is het gewoon een kromme zin? Benzine is voor accijns goedkoper dan diesel. Hoe kunnen ze dan beweren dat diesel veel goedkoper is dan benzine?

Logisch redeneren is niet hun sterkste punt.

"Diesel wordt eenvoudiger gewonnen en heeft een sneller productieproces dan benzine, hierdoor kost de productie van diesel een stuk minder."

Alweer die bewering. Maar waarom is diesel dan duurder voordat de accijns erbij komt?

"Net als bij benzine betaal je voor diesel een groot deel aan accijns en BTW aan de Nederlandse Staat, gemiddeld wordt de werkelijke prijs verhoogd met tweederde deel. Zonder dit grote deel dat de overheid opeist zou diesel nog goedkoper kunnen zijn."

Ik zou me doodschamen voor een dergelijk stuk logica. Ook benzine zou zonder dit grote deel dat de overheid opeist nog goedkoper kunnen zijn. Sterker nog: het zou goedkoper worden dan diesel! Oooo...

"De brandstofprijs van diesel is de laatste jaren door het steeds groeiende gebruik met name in de transportsector wel toegenomen. Ook consumenten gaan in deze economisch zware tijd eerder op zoek naar een diesel auto vooral in de occasion sector."

Okay, dat lees ik elders ook. De vraag naar diesel stijgt harder dan de vraag naar benzine. Is dit een van de vele voordelige factoren van diesel waar ze het eerder over hadden?

Ik vind het wel genoeg zo. Dit is gewoon een lekker ongeinformeerd moppperen-op-de-hoge-belastingen-artikeltje en geen enkele onderbouwing voor je punt, noch voor hun eigen bewering. Dat kan echt beter, Wildhagen! ;-)
Niks bizars aan. Dat diesel goedkoper is, is voor een deel, naast een iets lagere accijns, gewoon te danken aan het eenvoudigere raffinageproces van diesel.
Waarom is de nettoprijs dan hoger?

En dat raffinageproces, is dat echt eenvoudiger? De olie moet veel heter gestookt worden, wat meer energie en dus meer CO2 kost. Daarna moet de diesel nog ontzwaveld worden, wat ook niet gratis gebeurt. Op welk punt is diesel nu eenvoudiger en goedkoper te produceren?
!null schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:45:
Verder zal wildhagen wel gelijk hebben.
NOFI, maar ik denk dat Wildhagen een bewering heeft gedaan en het op zijn minst wat matig onderbouwd heeft. Ik ben nog niet overtuigd..

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

http://www.bp.com/section...9024274&contentId=7045019
In terms of production costs, in Australia, Automotive Diesel Fuel requires as much refining as petrol and their respective costs are equivalent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Maassluip is me voor. Ik wou dat artikel hier net pasten, maar dan wel het volle antwoord:

Q: Is diesel cheaper to produce than petrol?
A: The price of both diesel and petrol is determined by the market for each product not the respective cost to produce each product. In terms of production costs, in Australia, Automotive Diesel Fuel requires as much refining as petrol and their respective costs are equivalent. Diesel fuel sold in Australia is of a very high quality. Current Australian standards require a very low sulphur content (50 parts per million or less). This low sulphur standard helps to lower the emissions from diesel vehicles, but requires extensive treatment in the refining process to remove the sulphur from crude oil. Fuel standards also control other parameters, such as particulate matter and black smoke production. Hence modern diesel is a sophisticated fuel and requires at least as much processing as unleaded petrol.

Maar ook:
Q: Why are diesel prices currently more expensive than petrol prices?
A: Crude oil is a major input into the production of both diesel and petrol, and hence both of these products have increased significantly over the past years in line with increases in this input cost. More importantly however, diesel and petrol are different products and are priced in different markets. Both products have different supply and demand factors and hence their prices will be different, they can move in different directions or increase at different rates.

Kortom, het is helemaal niet zo logisch dat diesel goedkoper is.

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 27-07-2011 15:42 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Diesel wordt gewoon goedkoop gehouden omdat de transportsector anders compleet flipt. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 19-09 12:39

MBV

Qua accijns wel, ja. Maar je kan maar voor een beperkt deel overstappen van productie van benzine naar diesel: uit een type olie kan je X liter benzine en Y liter diesel halen, ongeacht vraag/aanbod van beide markten. Op een gegeven moment houd je een van beide brandstoffen over als 'afval', net zoals benzine 'afval' is van petroleum-productie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bart-Willem schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:08:
Diesel wordt gewoon goedkoop gehouden omdat de transportsector anders compleet flipt. ;)
Nu wordt de transportsector al zwaar uitgeknepen, die laatste 20% van de prijs maakt dan ook niet veel meer uit... Waarom mogen tractoren bijvoorbeeld wel goedkoper tanken dan vrachtwagens?
MBV schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:16:
Qua accijns wel, ja. Maar je kan maar voor een beperkt deel overstappen van productie van benzine naar diesel: uit een type olie kan je X liter benzine en Y liter diesel halen, ongeacht vraag/aanbod van beide markten. Op een gegeven moment houd je een van beide brandstoffen over als 'afval', net zoals benzine 'afval' is van petroleum-productie :)
En dat wordt wel weer opgelost door de markt. Op korte termijn is de raffinaderij iets "instelbaar", op lange termijn helpt het verschuiven van het break-even-point ervoor om beide verkocht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Natuurlijk, maar die markt bepaalt dan de prijs. Dus theoretisch gezien zal de prijs voor diesel 10% hoger worden dan benzine, omdat er 10% meer energie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:06
RemcoDelft schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:19:
[...]

Nu wordt de transportsector al zwaar uitgeknepen, die laatste 20% van de prijs maakt dan ook niet veel meer uit... Waarom mogen tractoren bijvoorbeeld wel goedkoper tanken dan vrachtwagens?
Omdat dat voor de landbouw is en die sector zit vol met subsidies en fiscale voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
TheJason schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:54:
[...]

Omdat dat voor de landbouw is en die sector zit vol met subsidies en fiscale voordelen.
Niet helemaal waar.
De rode diesel die hier bedoeld wordt mag alleen gebruikt worden voor productiedoeleinden. In de landbouw betekend dat dus dat alle landbouwmachines rode diesel mogen gebruiken, maar ook in de bouw/industrie zijn talloze voorbeelden te geven waarin rode diesel gebruikt wordt (denk aan aggregaten, industriele pompen, hogedruk-units etc).

Zodra de diesel gebruikt wordt om van A naar B te komen over de openbare weg moeten er accijns betaald worden, een traktor van een boer mag dus niet van de akker naar de boerderij als hij daarvoor over de openbare weg moet. Het lastige is alleen dat de meeste traktoren geen 2 gescheiden dieseltanks hebben en dat 'men' dus gewoon met rode benzine ook over de openbare weg rijdt. Zij riskeren daar wel een (forse) boete mee trouwens!

De transportsector rijdt ongeveer alleen maar over de openbare weg en is dus ook gedoemd om de hoofdprijs te mogen betalen voor de brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

En ondertussen heeft Shell de zoveelste recordwinst behaald (staat nu op Teletekst maar op Nu nog niet), ditmaal met bijna een verdubbeling van de winst.

En maar piepen dat ze zo weinig verdienen en vooral de overheid winst maakt op de brandstoffen bladiebla. :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om dat even in perspectief te zetten (ja, het is veel geld), het is "maar" 5,35% van de omzet. En dat is niet erg veel.
Verder verkocht Shell in 2010 145 miljard liter brandstof, wat betekent dat als je de prijs van brandstof 4,4 cent lager zet, je geen winst meer overhoudt. En dan heb ik nog niet meegenomen dat 48% van de productie (wat dus bovenop die 145 miljard komt) gas is.
Het gaat dus echt maar om centen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maasluip schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:09:
Om dat even in perspectief te zetten (ja, het is veel geld), het is "maar" 5,35% van de omzet. En dat is niet erg veel.
Maar dat doen alle fabrikanten van grondstoffen en halffabrikaten zo'n beetje. Idem voor kunststofleveranciers, misschien zelfs met kleinere marge.

Dat is gewoon eigen aan die branche, je hoeft er echt geen medelijden mee te hebben hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verder verkocht Shell in 2010 145 miljard liter brandstof, wat betekent dat als je de prijs van brandstof 4,4 cent lager zet, je geen winst meer overhoudt. En dan heb ik nog niet meegenomen dat 48% van de productie (wat dus bovenop die 145 miljard komt) gas is.
Zal best, maar het gaat er meer om dat bij toename van de olieprijs en dus brandstofprijzen de winsten van Shell meer dan die stijging toenemen.

Maar het ergste vind ik dat Shell altijd zichzelf in een slachtofferrol neerzet, want ojee wat neemt de overheid veel af! :') Wat dat betreft zijn het net boeren. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Maar ook dat is weer in perspectief te zetten: elk vat olie wordt vele malen verhandeld. Ik weet niet zeker of Shell ook zo telt, maar ik kan me voorstellen dat de omzet op deze manier heel snel stijgt, waardoor de winst een kleiner percentage wordt.
De tijd dat Shell (en andere maatschappijen) de bronnen bezaten en alles mochten houden, is dan ook wel redelijk voorbij. Nu zijn het vooral overheden die het grote geld krijgen: aan de productie-kant de exporterende landen, aan deze kant de Nederlandse accijns, en daar tussenin een leuke winst voor de oliemaatschappijen, die gigantische investeringen moeten doen, en die al het werk doen.
Bart-Willem schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:02:
[...]
Maar het ergste vind ik dat Shell altijd zichzelf in een slachtofferrol neerzet, want ojee wat neemt de overheid veel af! :') Wat dat betreft zijn het net boeren. :P
Kan je deze bewering onderbouwen met een linkje waarin Shell dit claimt? Ik ken alleen de claims dat het grootste deel van de brandstofprijs belasting is, en die claim klopt simpelweg gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

Laat het geklaag over Shell maar weer beginnen. Dat ze een dunne marge hebben en $350 miljard aan assets nodig hebben om deze winst er uit te persen vergeten we voor het gemak even. Het zijn immers grote getallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Brons schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:18:
Laat het geklaag over Shell maar weer beginnen. Dat ze een dunne marge hebben en $350 miljard aan assets nodig hebben om deze winst er uit te persen vergeten we voor het gemak even. Het zijn immers grote getallen!
Dat niet alleen: het staat iedereen vrij om aandelen te kopen, als je wilt meegenieten van de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Brons schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:18:
En wat te denken van de risico's die ze lopen, kijk naar een BP. Als het een keer echt echt goed fout gaat zijn ze ook ineens tientallen miljarden verder. Het blijft een bedrijf en dat dekt zich echt wel in voor zulke zaken door reservepotjes te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dvl-2 schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:55:
[...]
En wat te denken van de risico's die ze lopen, kijk naar een BP. Als het een keer echt echt goed fout gaat zijn ze ook ineens tientallen miljarden verder. Het blijft een bedrijf en dat dekt zich echt wel in voor zulke zaken door reservepotjes te maken :)
Net zoals de banken dat deden.... oh wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

RemcoDelft schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:09:

Kan je deze bewering onderbouwen met een linkje waarin Shell dit claimt? Ik ken alleen de claims dat het grootste deel van de brandstofprijs belasting is, en die claim klopt simpelweg gewoon.
Was een interview bij het journaal vorig jaar, en jaar daarvoor en daar ook weer voor. :+ Ze beweerden met droge ogen dat het absurd is dat de overheid er meer aan verdient dan zijzelf. Ergens klopt het wel, maar winst = winst. :P

Dit jaar is het verhaal anders: Shell zegt (vanmiddag bij RTL Z) nu de forse winst perse nodig te hebben voor investeringen en omdat de productie komende maanden flink opgevoerd wordt (zeggen ze) kan de brandstofprijs aan de pomp niet omlaag. Zoeken naar olievelden en materiaal/methoden om deze op te kunnen pompen kan ik me goed voorstellen dat daar investeringen voor nodig zijn. Maar ga niet beweren dat de productie nu meer dan verdubbeld wordt (dat beweerden ze namelijk @ RTL Z). In dat geval zou het aanbod groter worden en de prijs dus moeten gaan dalen. :P En dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bart-Willem op 28-07-2011 17:33 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:09:
...De tijd dat Shell (en andere maatschappijen) de bronnen bezaten en alles mochten houden, is dan ook wel redelijk voorbij. Nu zijn het vooral overheden die het grote geld krijgen: aan de productie-kant de exporterende landen, aan deze kant de Nederlandse accijns....
Daarbij, hoeveel mensen weten hoeveel procent van de olie in de wereld door Shell geproduceerd wordt?
spoiler: Aandeel Shell in wereldproductie olie
slechts 2-3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Inderdaad, de grote olie-exporterende landen (OPEC, Rusland, etc) staan veel hoger. Alle namen die wij kennen zijn eigenlijk een blast from the past...

Kunnen we het weer hebben over brandstofprijzen? Of shell wel of geen winst maakt, boeit daarvoor totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Supervaag: er zitten hier in de buurt o.a. twee Shell stations voor LPG. Eerst tankte ik bij A voor 63,5 cent, maar toen dat 67,5 cent werd en er toevallig achter kwam dat B (reed ik toevallig langs) 60,9 cent was, ging ik daar maar tanken.

Nu merkte ik dat A langzaam daalde tot nu weer 63,5 cent (ik fiets er dagelijks op een afstandje langs). Mjin verwachting was dat B ook zou dalen, maar de vorige keer tanken was het 62,6 cent en gister 64,5.... 8)7
A was dus eerst 6,6 cent duurder en nu één cent goedkoper. Het gas is overigens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bart-Willem schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 17:32:
[...]

Was een interview bij het journaal vorig jaar, en jaar daarvoor en daar ook weer voor. :+ Ze beweerden met droge ogen dat het absurd is dat de overheid er meer aan verdient dan zijzelf. Ergens klopt het wel, maar winst = winst. :P

Dit jaar is het verhaal anders: Shell zegt (vanmiddag bij RTL Z) nu de forse winst perse nodig te hebben voor investeringen en omdat de productie komende maanden flink opgevoerd wordt (zeggen ze) kan de brandstofprijs aan de pomp niet omlaag. Zoeken naar olievelden en materiaal/methoden om deze op te kunnen pompen kan ik me goed voorstellen dat daar investeringen voor nodig zijn. Maar ga niet beweren dat de productie nu meer dan verdubbeld wordt (dat beweerden ze namelijk @ RTL Z). In dat geval zou het aanbod groter worden en de prijs dus moeten gaan dalen. :P En dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. ;)
Er zit een punt in je verhaal, de kosten om olie uit de grond te halen worden inmiddels zo duur (de standaard velden waar je boort en het uit de grond komt is verleden tijd), maar goed. Het slaat aan de andere kant ook nergens op idd. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

MrSleeves schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 08:48:
Supervaag: er zitten hier in de buurt o.a. twee Shell stations voor LPG. Eerst tankte ik bij A voor 63,5 cent, maar toen dat 67,5 cent werd en er toevallig achter kwam dat B (reed ik toevallig langs) 60,9 cent was, ging ik daar maar tanken.

Nu merkte ik dat A langzaam daalde tot nu weer 63,5 cent (ik fiets er dagelijks op een afstandje langs). Mjin verwachting was dat B ook zou dalen, maar de vorige keer tanken was het 62,6 cent en gister 64,5.... 8)7
A was dus eerst 6,6 cent duurder en nu één cent goedkoper. Het gas is overigens hetzelfde.
Waarschijnlijk gewoon 2 verschillende eigenaren.... Of 1 dezelfde eigenaar die bewust een beetje met de prijzen speelt om mensen heen en weer te lokken, want ja, naast LPG gooi je er ook wel eens benzine in lijkt mij. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zo is er hier in de buurt een Shell pomp die steevast 2,5 cent boven de GLA zit met z'n LPG, dat heb ik nooit begrepen....

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Naboo schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:17:
[...]

Waarschijnlijk gewoon 2 verschillende eigenaren.... Of 1 dezelfde eigenaar die bewust een beetje met de prijzen speelt om mensen heen en weer te lokken, want ja, naast LPG gooi je er ook wel eens benzine in lijkt mij. :)
Dan ga ik toch naar de Tango. Deze zondag extra goedkoop..
En dan tank ik maar 10 liter, kan ik weer 2000 km vooruit (in de winter de helft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
MrSleeves schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:25:
[...]

Dan ga ik toch naar de Tango. Deze zondag extra goedkoop..
En dan tank ik maar 10 liter, kan ik weer 2000 km vooruit (in de winter de helft).
Heb jij een superzuinige brommer op gas?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Nee, LPG.. :)
Benzine: 1:200 (in de winter 1:100).
LPG: 1:8.

[ Voor 65% gewijzigd door MrSleeves op 03-08-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Joopieboy schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:13:
[...]

Er zit een punt in je verhaal, de kosten om olie uit de grond te halen worden inmiddels zo duur (de standaard velden waar je boort en het uit de grond komt is verleden tijd), maar goed. Het slaat aan de andere kant ook nergens op idd. :P
De productiekosten bij de meeste velden zijn nog steeds hooguit enkele dollars per vat. De serieus dure productiemethoden zijn teervelden, en natuurlijk het laatste beetje olie uit bijna lege velden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Remco: het probleem daarmee is dat 70% van de olie voor $20/barrel omhoog gehaald kan worden (ik dacht dat dat de prijs voor S.A. was). Maar voor $20/barrel is het niet interessant om olieplatformen te bouwen etc, dus wordt de olieprijs vanzelf zo hoog als het duurste vat dat omhoog wordt gehaald: die laatste procent productiecapaciteit van $70/barrel wordt daarmee prijsbepalend, en S.A. maakt dikke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

olieprijs is onder de $90 gedoken...
10 dagen terug nog tegen de $100 aan maar sinds de prognoses voor de amerikaanse economie erg slecht zijn is olie in een dalvaart geraakt.

edit:
kennelijk was het ook een psychologische barriere omdat kort nadat de prijs een tijdje net voor de $90 gedrenteld had, is die gelijk doorgedoken naar $87,25, vandaag alleen al 4,78% eraf

[ Voor 35% gewijzigd door RM-rf op 04-08-2011 20:14 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
RM-rf schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:52:
olieprijs is onder de $90 gedoken...
10 dagen terug nog tegen de $100 aan maar sinds de prognoses voor de amerikaanse economie erg slecht zijn is olie in een dalvaart geraakt.
Je zou bijna willen dat de VS wel over de kop zijn gegaan, dan was het gelijk gebeurt met het op krediet rijden in een 4x4 pickup die 1 op 3 loopt.

En aangezien China afhankelijk is van de VS zouden ze daar ook ineens zo'n klap maken.

Heerlijk, zou de benzineprijs naar 1 euro de liter kunnen ofzo.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Jammer dat de daling van de olieprijs niet aan de pomp te merken is. Sterker nog: kennelijk vind men benzine zo duur dat men de tank van m'n Volvo V70 leeggeplunderd heeft van de week. :X En daar stond ik dan met een niet-startende auto. :'( Naar de Shell gegaan met een jerrycan, die vol gegooid en terug naar m'n V70. Jerrycan erin leeggedonderd en meteen starten. Stelletje kukels! :(

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Lekker dan :X Geen schade aan over gehouden? Of zit er geen slot op? Om hier bij de tankdop te komen moeten ze het klepje eerst open breken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Je zou denken dat de auto nog wel start op de benzine die nog in de leiding zit...

Dat truukje gaat gelukkig voor een LPG tank niet werken! :)
Alleen jammer dat je benzine nodig heb om te starten..

En ze kiezen natuurlijk een Volvo omdat daar een grote tank in zit. (tenmiste daar ga ik vanuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Echt heel triest :/

Wel weer achterlijk dat de benzineprijs 15 dollar omlaag is in 2 weken maar er aan de pomp niks te merken is... :r

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
JT schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:45:
Echt heel triest :/

Wel weer achterlijk dat de benzineprijs 15 dollar omlaag is in 2 weken maar er aan de pomp niks te merken is... :r
Je weet toch, dat komt omdat de dure benzine nog in de leiding zit :P Kijk jij nooit TV!

Frappant is dat de goedkope benzine altijd een uur na sluiten beurs al verdampt is ;) Goed inkopen doen ze niet aan ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dude88 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:55:
Je zou denken dat de auto nog wel start op de benzine die nog in de leiding zit...

En ze kiezen natuurlijk een Volvo omdat daar een grote tank in zit. (tenmiste daar ga ik vanuit)
Het is mogelijk om op LPG te starten er is niet direct benzine bij nodig. Enige nadeel is bij koud weer dat de verdamper kan bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sick Nick schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:20:
Lekker dan :X Geen schade aan over gehouden? Of zit er geen slot op? Om hier bij de tankdop te komen moeten ze het klepje eerst open breken....
Het slot gaat normaal via een pinnetje die geactiveerd wordt door de CV en door het oog van 't klepje heen slaat. Maar op een of andere manier heeft dat pinnetje er niet gezeten. :/
dude88 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:55:

De auto sloeg bij de eerste startpoging een halve seconde aan en daarna was het meteen einde oefening. Dus denk dat dat hetgene wat nog in de leiding zat, maar het is natuurlijk ook afhankelijk vanuit waar 'ie de druk opbouwt, plaats van de brandstofpomp etc etc. :P Zo'n auto heeft inderdaad een 81L-tank en dat is dus de moeite waard als die vol zit. :X Normaal gesproken rij ik er zo'n 900km mee maar nu was het bij 690km al afgelopen dus. :')

De olieprijs is trouwens nu op een nieuw dieptepunt gekomen in afgelopen half jaar. Maar vooralsnog niets te merken en dat "realtime bijwerken" wat men de laatste tijd hier doet is nu ineens ook afgelopen. :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Waar blijven de mensen nu die altijd zeggen dat de prijzen even snel stijgen als dalen? :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:47

BM

Moderator Spielerij
Dennahz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:28:
Waar blijven de mensen nu die altijd zeggen dat de prijzen even snel stijgen als dalen? :)
Kan me niet voorstellen dat die mensen dat zelf echt geloofden. Zodra de olieprijzen omhoog gaan stijgen de benzineprijzen bijna instantly mee, maar als ze zakken moet eerst de 'dure olie' uit de leidingen opgemaakt. En dan blijkt ineens dat die leidingen bijna unlimited supply 'dure' olie bevatten, maar bij 'goedkope' olie ineens maar 2,5 liter kunnen bevatten :/ :p

[ Voor 5% gewijzigd door BM op 05-08-2011 12:31 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik weet het niet. De dollar is ook weer een procent in prijs gestegen... Waarschijnlijk gooien de olieboeren het daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zal je het niet een tijdje geven?

Om meteen op basis van enkele dagen zoiets te beweren is, op zijn zachtst gezegd, nogal kortzichtig en simplistisch :)

De historische grafieken laten zien dat, gemiddeld genomen, de prijzen qua dalen en stijgen net zo hard opgaan. Sterker nog, soms stijgt de olieprijs harder dan de benzineprijs :)

Afbeeldingslocatie: http://joeylakey.com/b/wp-content/plugins/rss-poster/cache/b80a0__52645454_fuel_prices464_2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.tutor2u.net/blog/files/oil_prices_petrol_0510.jpg

En zo zijn er nog wel meer te vinden :)

En daarnaast, maar gemakshalve "vergeten" veel mensen dat (dat rant immers makkelijker ;)) is het niet alleen de olieprijs die een rol speelt, maar ook de koers van de euro tov de dollar etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
@ Wildhagen

Heb je misschien ook van die grafiekjes over Nederland gevonden? Het gevoel is er dat in Nederland de prijsverlagingen van bezine en brandstof achter blijven bij de prijsverlaging van olie.

Het kan best zo zijn dat het niet zo is maar volgens mij hebben jouw grafieken betrekking op de situatie en Amerika en niet Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik heb het al jaren gedacht, maar het is nu kennelijk onderzocht:

Nederlanders kennen kosten van auto niet

...en het is bijna altijd duurder dan ze denken.

Ik vind het nogal wat, € 0,32 per km voor 'slechts' een VW Polo @ 15000km/jr. Hilversum -> Maastricht v.v. is dan al gauw € 124. Dan is de trein met € 45 (of zelfs € 27 met korting) toch een stuk aantrekkelijker, zelfs met meerdere personen.

Ik weet het, gewaagde taal, zo tussen de petrolheads, maar dit zijn de cijfers....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Daar kies je toch voor als automobilist? Mijn auto kost mij per maand:

133 euro aan benzine (1 op 15, jaarlijks ongeveer 15.000 km /j)
20 euro wegenbelasting
10 euro verzekering
2,5 euro APK (30 euro)
8,80 euro onderhoud (in 3,5 jaar tijd 150 voor koppelingsplaat; 90 euro dynamo en v-snaar; 90 euro bij dealer voor koppelingskabel :( ; 40 euro ontstekingsonderdelen: verdelerkap, bougies, bougiekabels; 5 euro nieuwe benzineleiding; 100 euro nieuwe velgen + banden = 475 euro in nu precies 54 maand - en nee, olie, kvs en ander onderhoud heb ik idd nog nooit gedaan)
0 euro afschrijving

Dat is dus maandelijks in totaal 174,30, ofwel 2091,60 per jaar. Gedeeld door 15.000 is dat 14 cent per kilometer. Dan reken ik nog niet eens mee dat ik voor zakelijke km's 19 cent van de belasting af mag trekken.
Als ik van mijn huis naar het volgende dorp (10 km) met de trein ga ben ik 4 euro kwijt... Dat betekent dus dat ik als ik wegens veel spullen niet met de fiets of longboard ga ik echt met de auto ga, helemaal als ik meerdere mensen meeneem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheJason schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:50:
@ Wildhagen

Heb je misschien ook van die grafiekjes over Nederland gevonden? Het gevoel is er dat in Nederland de prijsverlagingen van bezine en brandstof achter blijven bij de prijsverlaging van olie.

Het kan best zo zijn dat het niet zo is maar volgens mij hebben jouw grafieken betrekking op de situatie en Amerika en niet Nederland.
Ja, is al eerder in dit topic gepost:

Afbeeldingslocatie: http://temp.theglasseye.nl/got/benzine_olie_2010w14.png

Dus in Nederland gaat dit ook op, soms stijgt de benzineprijs dus MINDER dan de olieprijs, en daalt hij VERDER dan de olieprijs :)

Al in al middelt dat dus behoorlijk gelijk uit.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 05-08-2011 13:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

En houdt deze grafiek ook rekening met de dollar - euro koers vraag ik me altijd af...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
JeroenH schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:51:
Ik heb het al jaren gedacht, maar het is nu kennelijk onderzocht:

Nederlanders kennen kosten van auto niet

...en het is bijna altijd duurder dan ze denken.

Ik vind het nogal wat, € 0,32 per km voor 'slechts' een VW Polo @ 15000km/jr. Hilversum -> Maastricht v.v. is dan al gauw € 124. Dan is de trein met € 45 (of zelfs € 27 met korting) toch een stuk aantrekkelijker, zelfs met meerdere personen.

Ik weet het, gewaagde taal, zo tussen de petrolheads, maar dit zijn de cijfers....
Tenzij je je auto écht helemaal weg kan doen en volledig met het OV kunt doen, kan je dus de vaste kosten dus wel weg laten in de berekening wat die enkele rit kost. Die enkele rit heeft immers geen gevolgen voor afschrijving, verzekering en MRB. Je auto staat er immers toch, die kosten heb je evenwel, dus de meerkosten van die rit zijn enkel de benzine/dieselkosten (en misschien een fractie afschrijving en onderhoud). En dan kan je zelfs met 27 euro aan diesel nog heel ver komen, laat staan wanneer je dus met meerdere mensen gaat.

Verder verbaast het artikel me niks, ook als leaser kost de auto me meer dan ik zou vermoeden, omdat in dat geval je vaak vergeet dat je anders waarschijnlijk wel een hoger salaris hebt gehad, en dat er dus meer kosten zijn dan de eigen bijdrage en bijtelling. Maar goed, ook juist in die situatie geldt: De auto staat er toch al, voor de trein zou ik eerst een OV-chipkaart en kortingskaart aan moeten schaffen.

Maar verder denk ik dat juist de brandstofkosten de meest gevoelig liggende kosten zijn, omdat je die dus iedere week weer tegen komt. Om het in perspectief te plaatsen, als de MRB met 10 Euro verhoogd zou worden, dan zal dit een stuk minder zichtbaar zijn dan wanneer je in diezelfde periode 100 liter diesel tankt, die 10 cent duurder is geworden. Want het bedrag op de pomp wordt je telkens weer op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Motrax schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:30:
En houdt deze grafiek ook rekening met de dollar - euro koers vraag ik me altijd af...
Jazeker houden ze daar rekening mee, de prijs is altijd omgerekend naar de eurokoers van de betreffende week, zie het oorspronkelijke artikel: http://sargasso.nl/archie...eprijs-update-april-2010/

Overigens is dat een oud grafiekje (gaat tot begin 2010), er is ook een nieuwere versie, en daar zie je dat dezelfde trend nog steeds opgaat: http://sargasso.nl/archie...s-checken-de-feiten-niet/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb dat grafiekje al 10x gepost, maar mensen leren het niet. Ik dacht 'laat maar'. Bedankt, Wildhagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Raar dat die grafieken wat anders laten zien dan de realiteit. Ik ben absoluut geen expert hierin (integendeel), maar als ik zie "olieprijs goedkoper!" en ik zie vervolgens geen verandering bij de pomp....

Zal dan idd wel aan de dollar liggen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt zeker wel met de realiteit. De GLA voor zowel E95 als diesel is de afgelopen week ook iets gedaald.

Pompprijzen zijn deze week ook iets verlaagd... de pomp waar ik tank vroeg gisteren 2 cent minder voor de diesel dan vorige week donderdag (laatste tankbeurt). Benzineprijs heb ik niet opgelet (omdat ik die niet tank).

Ook de lokale Shell Express is gedaald, vorige week vroegen die 1.64 voor E95, vanochtend stond die op 1.61 (bij 10 cent korting in beide gevallen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dennahz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:24:
Raar dat die grafieken wat anders laten zien dan de realiteit. Ik ben absoluut geen expert hierin (integendeel), maar als ik zie "olieprijs goedkoper!" en ik zie vervolgens geen verandering bij de pomp....

Zal dan idd wel aan de dollar liggen.
Lekker filosofisch; wat is realiteit?

Volgens mij bedoel je; "....wat anders laten zien dan mijn perceptie van de realiteit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
wildhagen schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:13:
[...]

Ja, is al eerder in dit topic gepost:

[afbeelding]

Dus in Nederland gaat dit ook op, soms stijgt de benzineprijs dus MINDER dan de olieprijs, en daalt hij VERDER dan de olieprijs :)

Al in al middelt dat dus behoorlijk gelijk uit.
Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoezo, de brandstofprijs daalt niet met de olieprijs?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wlA3ZfJKND8nQdENYfqg7mhs/full.jpg

Die stelling is dus (wederom!) debunked als onderbuik-borrelpraat :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het gaat ook helemaal nergens over, dat we "blij" zijn met 2 cent per liter minder... Het geeft wel aan hoe gehaat de brandstofbelastingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net bij de BP getankt. 1.53 voor Euro 95 in Hilversum (en 1.60 voor "mijn" euro 98). Tevreden mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

wildhagen schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 06:29:
Hoezo, de brandstofprijs daalt niet met de olieprijs?

[afbeelding]

Die stelling is dus (wederom!) debunked als onderbuik-borrelpraat :)
Zal best, maar hier is 'ie dus niet gedaald (of hooguit een paar cent maar zeker niet de 1,53 zoals hierboven). Bovendien is de prijsdaling niets vergeleken met wat de olie gedaald is afgelopen week. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Bart-Willem op 06-08-2011 21:11 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

PWM schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 19:36:
Net bij de BP getankt. 1.53 voor Euro 95 in Hilversum (en 1.60 voor "mijn" euro 98). Tevreden mee ;)
Heb je een kortingskaart ofzo? De goedkoopste pomp hier is 1,60 voor 95, en da's de goedkoopste in een zeer wijde omtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nee, ik verbaasde mij er ook over. Heb hier het bonnetje, was 1,61 voor de euro 98, 1 centje meer dus.

Ben ook direct gaan tanken ondanks dat ik half vol zat, zelfs met tankpas ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 06-08-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

In Hilversum wonen de meeste mensen met een Hummer H2, die dus veel moeten tanken; vandaar dat de prijs wat lager kan. :) BN-ners etc. B)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mwah, ik heb ook 8 jaar in Hilverdorp gewoond en ten eerste wonen er meer platte Hilverdorpers dan BNers en ten tweede was de benzine er niet veel goedkoper dan de rest van het land. Alhoewel ik wel een kortingspas had bij de witte pomp op de Nieuwe Havenweg en dat, met uitzondering van sommige grensplaatsen, zo wel één van de allergoedkoopsten van het land was. Maar ik woon er nu al 4 jaar niet meer, dus hoe het nu is met de tankstations weet ik ook niet.

Het is overigens wel zo dat Hilversum een apart wagenpark had; buitengewoon veel Amerikanen. Kwam ook wel door de ASK en mensen als Jan v/d Heerd denk ik. En die kroeg aan de Koninginneweg. Aanstekelijk :P Ik had zelf ook een Dodge W200, Lincoln Mk III, Mk4, Plymouth Satellite, Plymouth Valiant en Oldsmobile F-85 toen ik er woonde :D

[ Voor 26% gewijzigd door Wilf op 07-08-2011 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Cid Highwind schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:30:Tenzij je je auto écht helemaal weg kan doen en volledig met het OV kunt doen, kan je dus de vaste kosten dus wel weg laten in de berekening wat die enkele rit kost. Die enkele rit heeft immers geen gevolgen voor afschrijving, verzekering en MRB. Je auto staat er immers toch, die kosten heb je evenwel, dus de meerkosten van die rit zijn enkel de benzine/dieselkosten (en misschien een fractie afschrijving en onderhoud). En dan kan je zelfs met 27 euro aan diesel nog heel ver komen, laat staan wanneer je dus met meerdere mensen gaat....
Dan kun je dus het best al je ritten als incidentele ritten zien....dan hoef je de MRB, verzekering en afschrijving helemaal niet mee te nemen ;) Nee, dat is jezelf voor de gek houden. Zeker de afschrijving tikt aan. Particulieren hebben geen onderneming waarbij je bij een incidentele order alleen de variabele kosten mee kunt nemen om je kostprijs te berekenen. Daarvoor zijn de ritten al te divers.
...Maar verder denk ik dat juist de brandstofkosten de meest gevoelig liggende kosten zijn, omdat je die dus iedere week weer tegen komt...
de mens is een raar wezen, betalen grif voor allerlei zaken, maar mobiliteit mag niets kosten. En dan is de brandstofprijs en dan met name de zogenaamde belachelijke accijns een mooi onderwerp om gal te spuwen. Ga dan met de bus...oh nee, want een auto is toch wel handig en is in het geval van dat ene individu weer net niet handig. Zal allemaal best, maar accepteer dan dat je keuze geld kost, zoals alle keuzes in het leven. En je krijgt er veel voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Mij maakt die brandstofprijs ook niet veel uit, want iedereen betaalt toch ongeveer het zelfde per liter.
Al zou de prijs € 2,-- per liter worden, dan zal ik nog steeds weinig klagen over de totale kosten van mijn auto. Ik zal wel klagen dat Shell en BP zoveel verdient. :)

Dit zijn de kosten per jaar voor mijn auto:
€ 1000,-- (Gemiddelde afschrijving zonder restwaarde)
€ 0350,-- (Wegenbelasting)
€ 0360,-- (Verzekering)
€ 0150,-- (Gemiddelde van APK + onderhoud)
€ 1400,-- (850 liter eur95 x € 1,65 per liter)
====================================
€ 3260,-- (Totaal) = gemiddeld € 8,93 per dag.

Stel dat de prijs per liter 1,70 wordt (3% prijsstijging), dan zou mijn dagelijkse kosten oplopen naar € 9,07 per dag. Dat is dus (9,07 / 8,93 - 1) x 100% = 1,56%. Bij 2 euro per liter is dat dan 9,2%, en is nog aanvaardbaar want dat zijn nog steeds maar de helft van mijn totale kosten voor de auto.

Conclusie: vergeleken met het variabele brandstofgebruik vanwege verkeersomstandigheden zoals files, stoplichten en omleidingen valt de prijs van de brandstof erg mee. Daarom heeft het ook geen zin om te letten op het zuinig rijgedrag. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
RemcoDelft schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:38:
Het gaat ook helemaal nergens over, dat we "blij" zijn met 2 cent per liter minder... Het geeft wel aan hoe gehaat de brandstofbelastingen zijn.
Duh, iedere belasting is gehaat. Niemand wil belasting betalen, maar iedereen wil ondertussen wel dat de overheid alle problemen oplost. Je trapt dus nogal een open deur in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

PWM schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 19:36:
Dat word al beter idd, gisteren stond hier in DE 1.499! :D Dat is al lang geleden dat ik dat voorbij heb zien komen haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Joopieboy schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 13:47:
[...]

Dat word al beter idd, gisteren stond hier in DE 1.499! :D Dat is al lang geleden dat ik dat voorbij heb zien komen haha. :P
Dagelijkse kost hier in Brussel, en nog wel bij een shell ook :P Kan nog 2 cent goedkoper bij een witte pomp verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hier is het in anderhalve week tijd maar liefst 1 cent gedaald, terwijl de olie veel meer gedaald is. Onderbuikgevoelens of niet, maar dit klopt gewoon niet. :X

Edit: nu ook een bericht op Nu.nl erover die mijn vermoeden inderdaad bevestigt. Niks "onderbuikgevoelens" dus.
Benzineprijs minder gedaald dan prijs ruwe olie
Laatste update: 9 augustus 2011 12:28 info .EINDHOVEN - De benzineprijs aan de pomp is sinds medio juli met bijna 2 procent gedaald. In dezelfde periode zijn de prijzen voor ruwe olie met ongeveer 15 procent gedaald.

De gemiddelde landelijke adviesprijs voor een liter euro 95 stond dinsdag op 1,703 euro. Op 21 juli betaalde de consument nog 1,735 euro voor een liter euro 95, blijkt uit gegevens van het consumentencollectief UnitedConsumers.

In dezelfde periode zijn de prijzen voor ruwe olie met ongeveer 15 procent gedaald. De prijs aan de pomp zal de komende weken dan ook nog verder dalen met zo'n 5 tot 7 cent, verwacht marktkenner Paul van Selms van UnitedConsumers.

Daarbij moeten wel andere factoren die van invloed zijn op de benzineprijs, stabiel blijven.
Bron: http://www.nu.nl/economie...-dan-prijs-ruwe-olie.html

Nou Wildhagen, kom er maar in! :+

[ Voor 77% gewijzigd door Bart-Willem op 09-08-2011 12:40 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lees vooral ook de laatste regel in je eigen quote. Iets met dollarkoers. Is nog maar 100x in dit topic langs gekomen, waarom zou ik het NOG een keer herhalen, als je het kennelijk simpelweg niet lijkt te willen begrijpen? Lees het topic nog maar eens door (en dan niet selectief), het is je nu wel vaak genoeg uitgelegd lijkt me zo.

En zoals het artikel al meld is de GLA met meer dan 1 cent gedaald. Dat jouw pomp niet meedaalt is niet representatief. Dat is een n=1 bewering namelijk vrijwel nooit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Het was anderhalve week terug 1,649 en nu 1,639 (overigens is de Tango waar m'n ouders wonen maar 1 cent goedkoper dan de Shell hier). En in het artikel wordt de dollar niet expliciet genoemd. Feit is wel: 15% daling van de olieprijs tegenover 2% van de brandstofprijs. Dus je bewering dat de benzineprijs net zo hard daalt als de olieprijs klopt gewoon niet. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het is in grote delen van het land inmiddels gezakt naar 1,61 bij de kleinere bemande pompen (Shell, Esso) tot wel 1,53 bij de prijsvechters dus ik zou gewoon even naar een andere pomp rijden als je minder wil betalen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 09-08-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hoe kan een pomp bijna 18 cent aan korting geven op de adviesprijs? :? De Tango bij m'n ouders schaar ik onder "prijsvechter" en daar was Euro 95 afgelopen zondag 1,629.

[ Voor 41% gewijzigd door Bart-Willem op 09-08-2011 13:13 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

1.629 is nauwelijks prijsvechter te noemen. Veel Shell Expressen en Tangos zitten al op 1.589/1.599.

Zoals gezegd is de benzineprijs de laatste paar dagen behoorlijk fors naar beneden gegaan. Daarom dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Maar geen 15%. :+ Overigens net opgezocht: de Tango bij m'n ouders zit nu op 1,61.

Overigens een leuk gegeven van de Bovag (http://www.bovag.nl/media...%20voor_op_BOVAG-site.pdf), de opbouw van de benzineprijs:
- Prijs € 1,637 (februari 2011)
- Productieprijs (af-raffinaderij) € 0,476
- Margetraject € 0,176
- Accijns en heffingen € 0,724
- BTW (als aandeel van de totale pompprijs) € 0,261
De marge is voor de pomphouder (11%), wat de producent (bijv. Shell) eraan verdient is niet echt duidelijk maar de overheid verdient sowieso 44% en de BTW erop. Ik vind het ietwat vreemd dat de BTW ook over het accijnsgedeelte gaat, wat de 44% druk veel hoger maakt.

Kortom: heb je genoeg van de hoge brandstofprijzen, neem dan aandelen in Shell of richt een politieke partij op. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-Willem op 09-08-2011 13:23 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Bart-Willem schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:12:
Hoe kan een pomp bijna 18 cent aan korting geven op de adviesprijs? :? De Tango bij m'n ouders schaar ik onder "prijsvechter" en daar was Euro 95 afgelopen zondag 1,629.
Kheb vanmorgen 98 getankt bij de BP en dat was 1,69nogwat.... dus dan vindt ik 1,63 voor 95 niet heel erg goedkoop klinken :)

qua 98 heb ik hier in de buurt weinig keuze, geloof zelfs dat de BP de enige is die het nog in de handel heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Chaoss op 09-08-2011 13:54 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bart-Willem schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:59:
Het was anderhalve week terug 1,649 en nu 1,639 (overigens is de Tango waar m'n ouders wonen maar 1 cent goedkoper dan de Shell hier). En in het artikel wordt de dollar niet expliciet genoemd. Feit is wel: 15% daling van de olieprijs tegenover 2% van de brandstofprijs. Dus je bewering dat de benzineprijs net zo hard daalt als de olieprijs klopt gewoon niet. :P
Heb je de olieprijsdaling in euro's of in dollars gemeten? Zoals je weet is er nogal wat geschommeld op de valutamarkt.
Daarnaast is er geen 1-op-1 verband tussen de olie- en benzineprijs: de benzinemarkt is een afzonderlijke markt. Stel dat iedereen morgen besluit om alleen nog maar benzine te gebruiken, dan zal de olieprijs niet veranderen, maar de benzineprijs stijgen.

Maar op de lange termijn zal de benzineprijs meestal de olieprijs volgen, het is in elk geval niet zo dat over grotere periodes de benzineprijs harder stijgt of daalt dan de olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
SalimRMAF schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:47:
In Hilversum wonen de meeste mensen met een Hummer H2, die dus veel moeten tanken; vandaar dat de prijs wat lager kan. :) BN-ners etc. B)
Je woont er zeker zelf niet? Ik ben toch regelmatig op pad in zo'n beetje alle delen van Hilversum en ik kan nu echt niet zeggen dat Hilversum een overdreven groot (groot als in grootte van de voertuigen) wagenpark heeft. En vergeet ook niet dat het aantal BN-ers ook niet meer zo groot is als vroeger he. De oude garde is gedeeltelijk weggetrokken naar Laren etc. terwijl de nieuwe BN'ers veelal in Amsterdam wonen.

Het hebben van een Hummer heeft ook niet zoveel zin in file- c.q. fietsdorp Hilversum :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:56
Houd er wel even rekening mee dat als de olie 15% daalt, dat alleen dat gedeelte van de benzineprijs ook 15% meedaalt.
De grondstof mag dan wel 15% dalen, maar raffinage, transport en accijns zijn nog even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 20:03

Klippy

Still Game

Bart-Willem schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:12:
Maar je zegt zelf al dat de Tango maar 1 cent goedkoper was dan de Shell, dus ik denk eigenlijk dat die Tango van jou helemaal niet zo'n prijsvechter is :P
Hier lokaal nu 1,549 bij de goedkoopste pomp. Sowieso kijk ik weinig naar die GLA, alleen om de procentuele stijging/daling te zien, want ik tank altijd minimaal 10 cent goedkoper, meestal 15-16 cent goedkoper eigenlijk (afhankelijk van tijd en pomp).
Al is dat misschien ook omdat je in regio Maastricht snel in België en Duitsland bent, dus de pompen zullen wat lage prijzen tellen om niet al te veel klanten te verliezen denk ik altijd.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vanmiddag bij een bemande Shell (vlakbij A12 en N11) getankt voor 1,59. Dus ook landinwaarts kan het bij de grote namen toch goedkoop.

Misschien gaan we wel naar Noorse toestanden :P Daar zijn de prijsverschillen door heel het land soms onbegrijpelijk groot.

[ Voor 60% gewijzigd door Wilf op 09-08-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:19

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Vanochtend hier in Den Helder 1,578 gezien bij bemande pomp. 1,57 bij Shell Express. Platt's prijzen zijn gisteren sinds een tijdje weer hoger gesloten.
Ik ga mijn karretje in elk geval vanmiddag even volgooien.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Veel Shell Expressen zitten nu op 1.559.

GLA is de laatste 3 dagen ook fors gedaald, toch al snel een cent of 6-7 :)

GLA voor E95 is nu 1.680, Diesel 1.366

Kan wel eens van korte duur zijn, want de olieprijs loopt weer op:
Na dagen van sterke dalingen zat de olieprijs woensdag stevig in de lift.

De belofte van de Federal Reserve dat de rente in de Verenigde Staten nog lange tijd zeer laag blijft en een daling van de olievoorraden stuwden de prijs van een vat Amerikaanse olie met ruim 3 procent tot 82 dollar.

Het Amerikaanse energieagentschap IEA meldde woensdag dat de voorraden Amerikaanse olie afgelopen week met 5,2 miljoen vaten zijn gedaald. Die afname was sterker dan verwacht.

De IEA waarschuwde echter ook voor de gevolgen van een mogelijke nieuwe recessie voor de oliemarkt. De vraag naar olie kan volgens de organisatie dan zo sterk dalen dat er een overschot kan ontstaan.
Zie http://www.nu.nl/economie...ieprijs-stijgt-sterk.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:06:

Kan wel eens van korte duur zijn, want de olieprijs loopt weer op:
:')

wat is het toch vreemd dat mensen kritiekloos zulke teksten overnemen....

de olieprijs (WTI ruwe olie) stond korte tijd rond de $79, wat inderdaad een behoorlijk dieptepunt is, bijna een daling van 21%....
echter, sindsdien is hij toch weer hersteld tot $85... tov het dieptepunt wel een stijging van ruim 5%

met alle respect, maar dat direkt al weer een stijging te gaan noemen is alsof je over een sportwedstrijd probeert te vertellen dat een verlies met 10-2 gezien moet worden als 'winst', omdat het misschien 10 minuten voor het einde nog 10-0 stond...

feit is gewoon dat in 15 dagen de olieprijs met 15% gedaald _is_, eventuele tijdelijke herstelperiodes wegen niet op tegen het veel grotere verlies...
voorlopig zal de prijs vast ook net als de beurskoersen een flinke 'achtbaan-rit' maken met behoorlijke daling en stijgingen binneen prijsrange van makkelijk 8% (wat voor speculanten altijd een leuke winstmogelijkheid biedt).. maar er is nu juist vrijwel geen enkele grond om een stevige verdere structurele stijging te verwachten. De prijs staat nu opeen punt dat het laagste is van het hele jaar 2011 (eind januari/februari was er een korte tijd dat deze ook rondom die prijs stond, kort voordat de libische opstand uitbrak; overigens waren toen juist de economische vooruitzichten eigenlijk véél beter dan nu, dus lijkt er eerder nog meer ruimte naar onder dan naar boven )

Dat is overigens imho juist de reden dat organisaties uit de energie- en oliesector nu met allemaal berichten komen die de indruk wekken dat er een aanbodtekort is ... die zien allemaal liever dat een eventuele verdere daling iig qua snelheid gedempt wordt, al te snelle prijszwankingen kunnen hoge kosten hebben voor de industrie zelf, en sowieso de economie (ook te goedkope olie op heel korte termijn is niet echt goed voor een economie)

[ Voor 24% gewijzigd door RM-rf op 12-08-2011 10:13 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1 ... 67 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.