Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 66 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.767 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

nick_haak schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:38:
1:100 tot 1:200??? dan kom je vast wel heeeeel ver op 1 tankje, en verdien je snel de kosten van je auto terug :)
Ik rijd LPG..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:11
ooh haha, had em verkeerd begrepen ;) vond het al zo knap

voor het eerst bij mij in de buurt (Almere) de benzineprijzen weer wat lager gezien sinds de vorige keer tanken, kon nu 1,579 aftikken bij de Q8, terwijl het vorige keer nog 1,60+ was.
toch fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Die van mij verbruikt ongeveer 1 liter benzine per 400km. (naast LPG)
LPG verbruik 1 op 11,5
Gemiddeld +/-45km per rit.

De tijd dat hij op benzine rijd is afhankelijk van de buiten temperatuur:
-20 > time 240 seconds
0 > time 120 seconds
20 > time 60 seconds
40 > time 10 seconds
Dit is bij een koude motor bij een warme motor is de tijd aanzienlijk korter.
Als je dus eens in de 3 weken je benzinetank vol moet gooien is er misschien iets mis met de temperatuur meting van de LPG installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

MrSleeves schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:36:
[...]

En hoeveel tankte je dan? En hoeveel km had je dan gereden?
Ik geloof dat mijn Sportage zo'n 1:100 a 1:200 loopt op benzine. En ik rijd niet hele lange stukken.
Even rekenen, ik reed 400 km op een LPG tank, ik tankte iedere 3 dagen, dus zo'n 125 km per dag (op LPG). Als ik moest tanken ging er zo'n 50 liter van de 60 liter (benzine) in. Met een koude motor ging het gewoon lekker hard, moest denk ik een kilometer of 3 rijden voor hij oversprong( in de winter) en in de zomer ongeveer een kilometer.
Sowieso hoef ik nu nog maar 1 keer in de 2 weken ongeveer te tanken, dus dat bespraard me al tijd, alleen de freebees gaan een stuk langzamer (al tank ik nu wel vaker bij de Tinq)
Part schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:23:

Als je dus eens in de 3 weken je benzinetank vol moet gooien is er misschien iets mis met de temperatuur meting van de LPG installatie.
Nee hoor, primera heeft gewoon een grote radiateur, duurt gewoon even voor de damptemperatuur was bereikt, op een warme schakelde hij gelijk over. Ik had geen LPI installatie en jij wel te zien aan je omschakel tijden, bij mij moest je gewoon wachten tot de verdamper de 35 graden had bereikt.

[ Voor 25% gewijzigd door MeNTaL_TO op 26-06-2011 10:32 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

MeNTaL_TO schreef op zondag 26 juni 2011 @ 10:30:
[...]

Even rekenen, ik reed 400 km op een LPG tank, ik tankte iedere 3 dagen, dus zo'n 125 km per dag (op LPG). Als ik moest tanken ging er zo'n 50 liter van de 60 liter (benzine) in. Met een koude motor ging het gewoon lekker hard, moest denk ik een kilometer of 3 rijden voor hij oversprong( in de winter) en in de zomer ongeveer een kilometer.
Okee, da's wel fix; 125 km per dag, 16 dagen (2 a 3 weken): 2000 km. Dus dan doe je 1:40 met benzine. Ik doe in de winter 1:100 en dan rijd ik bij lange na geen 125 km per dag; veel meer kortere stukjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Dus 3km in de winter en 1km in de zomer.
Laten we uitgaan van gemiddeld 2km.

Dat starten met koude motor zal 2 maal op een dag zijn wat neer komt op 84km per drie weken op 50 liter benzine.
Dan kom je op een verbruik van 1 op 1.7 op benzine.
De grote van de radiator maakt geen verschil op dit verbruik omdat de thermostaat dicht staat tot de motor op temperatuur is.
Ik blijf er bij dat er dan iets goed mis moet zijn geweest met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

Apart, die omschakeltijden van de LPI/LPG3 installaties van jullie. Onze vorige Laguna, ook met LPG G3, schakelde over zodra je naar z'n 2 ging, of in z'n 1 voorbij de 2500tpm, ongeacht buitentemperatuur en motortemperatuur.
Ding rijdt nog steeds ergens rond volgens de RDW. Verkocht met ruim 2,5 ton op de teller.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Er zijn zelfs LPG installaties die kunnen starten op LPG, maar op één of andere manier is dit gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

MeNTaL_TO schreef op zondag 26 juni 2011 @ 10:30:
[...]

Sowieso hoef ik nu nog maar 1 keer in de 2 weken ongeveer te tanken, dus dat bespraard me al tijd, alleen de freebees gaan een stuk langzamer (al tank ik nu wel vaker bij de Tinq)

[...]
Nee hoor, primera heeft gewoon een grote radiateur, duurt gewoon even voor de damptemperatuur was bereikt, op een warme schakelde hij gelijk over. Ik had geen LPI installatie en jij wel te zien aan je omschakel tijden, bij mij moest je gewoon wachten tot de verdamper de 35 graden had bereikt.
Grote radiateur maakt niet uit. Bij een koude motor is je radiateur niet aangesloten op het koelcircuit (de thermostaat zorgt hiervoor).

Een groot blok, dat zou dan nog wel kunnen. Maar de radiateur doet pas mee in het verhaal als je motor op 90 graden is.

Mocht dat niet zo zijn dan moet je even de thermostaat vervangen. De meeste thermostaten die kapot zijn die schakelen al bij 70 graden in i.p.v. 90, en ja dan duurt het lang voordat je op temperatuur bent. Als hij überhaupt helemaal op temperatuur komt.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Thermometers gaan vaak op 82 graden open. Kapotte thermostaten gaan idd vaak net iets eerder open (net als race thermostaten) wat funest is bij dagelijks gebruik, zeker in de winter. Alleen merk je het niet altijd bij benzine motoren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
MrSleeves schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:09:
Er zijn zelfs LPG installaties die kunnen starten op LPG, maar op één of andere manier is dit gebruikelijk.
Volgens mij voornamelijk bij oudere auto's met carbs ;)

Of weet iemand ook voorbeeld van moderne auto's die kunnen starten op LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik weet wel van een Kennis met een Citroën Xsara Picasso dat als die nog warm is, en hij hem start, hij start op benzine en direct denkt van hee, hij is op temperatuur, alleen de omschakeling is dan net te traag dat hij een slag overslaat en uitvalt. 2e keer starten is wel direct op lpg en loopt hij goed. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

_Christiaan_ schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:14:
[...]

Grote radiateur maakt niet uit. Bij een koude motor is je radiateur niet aangesloten op het koelcircuit (de thermostaat zorgt hiervoor).

Een groot blok, dat zou dan nog wel kunnen. Maar de radiateur doet pas mee in het verhaal als je motor op 90 graden is.

Mocht dat niet zo zijn dan moet je even de thermostaat vervangen. De meeste thermostaten die kapot zijn die schakelen al bij 70 graden in i.p.v. 90, en ja dan duurt het lang voordat je op temperatuur bent. Als hij überhaupt helemaal op temperatuur komt.
Wagen is in 2008 ingeruild voor de diesel en reed de dag erna niet meer in Nederland rond (iig kenteken is toen uitgeschreven)..
MrSleeves schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:09:
Dat kon de mijne ook, maar 1 keer gedaan om te kijken hoe dat ging, maar dat is echt rijden met stoten omdat de verdamper gewoon niet voldoende gas kan leveren. Bij een warme motor zal het geen probleem zijn, maar met een koude dus wel.

[ Voor 22% gewijzigd door MeNTaL_TO op 27-06-2011 22:23 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

YellowCube

Wait...what?

over hoe ik nog goedkoper kan rijden:
prius op LPG.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik zou zelf nooit een Prius kopen.

Maar als je er dan toch 1 moet rijden dan is dit natuurlijk wel de enige optie :*)
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Je betaald toch geen WB dus waarom niet?

Dat de importeur het afraad is natuurlijk niets nieuws. Ze willen geen gezeur want ALS de installatie problemen heeft dan komen zij mogelijk ook in een lastig pakket als de klant van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ze dekken zichzelf gewoon in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Volgens mij was Toyota één van de merken waarbij LPG werd afgeraden, omdat de motoren minder geschikt zijn. Bij Kia (ik rij een Sportage) en daar is de LPG ingebouwd door de dealer en heb ik ook de 7 jaar garantie op de LPG installatie; die ondersteunen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik vraag mij af wat de redenen zijn om geen LPG in een Toyota te hebben.
Vroeger hadden bepaalde motoren wel eens problemen met de kleppen die niet tegen de hogere verbrandingstemp konden.

Daar moet een technische reden voor zijn, en die is uiteraard weer op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk omdat je ook nog wat benzine nodig hebt als de motor wordt gestart (in koude toestand). Met start-stop systemen is dat dan niet zo handig. Een extra mogelijke bron van storingen en meer gewicht dat je moet meeslepen... En mocht er alsnog vraag naar komen kunnen ze het altijd nog op de markt zetten in de volgende Prius. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
In Thailand rijden alle taxi's (Toyota) op gas......en 95% heeft het motormanagement lampje branden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Zie je, dat werkt toch prima!

Wie kijkt er nu op een lampje meer of meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Trent900 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:35:
In Thailand rijden alle taxi's (Toyota) op gas......en 95% heeft het motormanagement lampje branden :D
Conclusie: een Toyota blijft gewoon rijden. ;-)

Volgens mij is een auto daar al geschikt voor verkeersdeelname als er een werkende toeter op zit. De rest is optioneel. Een keer een vervuild luchtfilter en dat lampje gaat al branden. Zet hem dan maar weer eens uit zonder OBD2-gereedschap.

Maar iets serieuzer, het start-stop-systeem van een Prius hoeft geen probleem te zijn voor LPG. De motor wordt aan het begin van de rit toch al op bedrijfstemperatuur gebracht en wordt vaak genoeg gestart om de boel op temperatuur te houden. Starten gebeurt bovendien door de motor electrisch naar 1100 a 1200 toeren te versnellen en dan pas brandstof in te spuiten. Het starten lijkt daardoor technisch gezien het meest op gas geven na remmen op de motor met afgesloten brandstoftoevoer. Voor zover ik weet heeft LPG daar geen problemen mee. Ik hoor tenminste nooit over haperende LPG-installaties na het remmen op de motor.

Maar dat is theorie. Ik ken 1 Prius die op LPG rijdt en daarbij wordt in de eerste paar seconden na een start op benzine gereden. Waarschijnlijk puur voor de zekerheid omdat het natuurlijk nooit zo goed is doorgetest als een auto waarbij wel ruimschoots praktijkervaring met LPG is. Je wil ook geen klanten terug hebben die situaties ontdekken waarin het wel hapert, dus regel je het maar af op een iets hoger benzineverbruik ten gunste van minder onzekerheid.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
De prijs begint nu toch wel weer te zakken.. Afgelopen week was de prijs van een liter 95 nog 1,60, vanmorgen 1,54 (Shell Aalsmeer / N201).

Meestal zakt de prijs toch niet zo snel..

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 29-06-2011 08:24 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:33
Nice. 2 weken geleden nog getankt voor 1.67, vandaag was het 1.57 :) Gelijk maar even volgegooid voor het weer rap omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

TwOkkie schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 16:04:
[...]
Maar dat is theorie. Ik ken 1 Prius die op LPG rijdt en daarbij wordt in de eerste paar seconden na een start op benzine gereden. Waarschijnlijk puur voor de zekerheid omdat het natuurlijk nooit zo goed is doorgetest als een auto waarbij wel ruimschoots praktijkervaring met LPG is. Je wil ook geen klanten terug hebben die situaties ontdekken waarin het wel hapert, dus regel je het maar af op een iets hoger benzineverbruik ten gunste van minder onzekerheid.
Sterker nog, een Prius loopt zelfs op aardgas.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

EXX schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:29:
[...]
Sterker nog, een Prius loopt zelfs op aardgas.
Als je die dan ook nog eens plug-in maakt dan ben je helemaal klaar :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:44
Vanochtend 65 liter diesel getankt á € 1,26 bij Shell (Nijmegen). Een stuk goedkoper vergeleken met de tankbeurt afgelopen weekend in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dito voor mij in Nijmegen maar dan 10L Euro95 bij de Shell aan de Grootstalselaan, voor 1.559 p/liter.
Komende periode zal mijn autotje niet zo veel km's rijden totdat we een weekendje weg gaan. Dus ik wacht nog even af of de prijs nog lager wordt. Maar dit is een stuk beter dan 1.629... mag nog wel wat omlaag naar 1.519 voor mijn part :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:40:
[...]

Als je die dan ook nog eens plug-in maakt dan ben je helemaal klaar :)
Idd, 45L aardgas voor 250 km.. Welliswaas maar net beter dan 1:5 maargoed 1 kuub kost 55 cent dus voor 45L betaal je ineens nog maar 2,5cent. Dat wordt pas lekker goedkoop rijden met 0,0001 euro/km (0,01 cent/km) aan brandstofkosten!

[ Voor 29% gewijzigd door dvl-2 op 29-06-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Met plug-in bedoel ik dat je de accu kan opladen via het stopcontact :)

Dat wordt gedaan samen met een firmwareverandering waardoor de Prius veel meer elektrisch rijdt en je dus zegmaar over de eerste 20-30 km vooral de (extra grote) accu leegrijdt waarna hij overgaat op een normale hybride modus. Vooral op kortere ritten (standaard woon-werk-verkeer) zorgt dit voor een aanzienlijke daling van het verbruik.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12
sinds wanneer geldt: 1 l aardgas = 1 l benzine?

Volgens dit document staat 1m3 aardgas gelijk aan 1 liter benzine....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ze bedoelen hopelijk LPG, anders kun je maar bar weinig brandstof in je auto kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Vandaag voor €1,539/l kunnen tanken (Firezone, N340). Dat scheelt niet eens meer zoveel met Duitsland :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik denk dat een groot deel van de Prius eigenaren helemaal geen mogelijkheid hebben om een auto thuis op te laden.
De infrastructuur in normale Nederlandse woongebieden leent zich daar helemaal niet voor. Om maar niet te spreken over de "grapjes" die hiermee uitgehaald kunnen worden door mensen die daar zin in hebben. (Stekkers eruit trekken of andere rare dingen)

Op de parkeerplaats van de werkgever zou hier nog wel iets mee gedaan kunnen worden.

Verder heb ik ook het idee dat vele mensen het idee hebben dat elektrisch rijden gratis is...
Maar het is natuurlijk kosten verplaatsen van de pomp naar de elektro-rekening, waarop je totaal niet kan zien waar de kosten in zijn gegaan. (of het nu goedkoper is of niet daar gelaten)

Elektrisch rijden is natuurlijk ook helemaal niet zo schoon als het lijkt.
De auto zal niets uitstoten, maar wat er uit de kolencentrale aan uitstoot komt wordt vaak even vergeten.

Zo mooi vind ik zo'n oplossing om via een stekker op te laden dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 15:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Prijzen zijn de laatste tijd weer lekker aan het zakken. 1,59 voor euro95 in de randstad.

Trouwens laatste paar pagina's gaan alleen maar over die malle prius, graag ontopic houden ?

[ Voor 14% gewijzigd door FlyEragon op 29-06-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 19-09 12:39

MBV

Als je overstapt op elektriciteit kan je vrij eenvoudig overstappen op zonne-, wind- of wat mij part golfslag-energie overschakelen. Door nu over te stappen op elektrisch rijden maak je in elk geval een gedeelte van de infrastructuur geschikt voor duurzame energie.

Daarnaast is een elektrische auto een beetje efficienter (hele cyclus van olie naar weg versus kolen naar weg) dan een op benzine, en is het veel makkelijker om uitstoot te vermijden op plekken waar je dat niet wilt (fijnstof etc).

edit:
sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
KillaZ schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:11:
sinds wanneer geldt: 1 l aardgas = 1 l benzine?

Volgens dit document staat 1m3 aardgas gelijk aan 1 liter benzine....
Ik ging even uit van de advertentie waarin staat dat er 45L aan opslagtanks in de auto zit voor 250km.

Daarnaast is 1L toch 1L. Is het zelfde dat 1kg lood net zoveel weegt als 1kg veren. Dat de soortelijke massa van benzine (vloeistof) veel hoger is dan van aardgas (gas) doet daar niets aan af, het volume blijft gelijk.

Misschien bedoeld het artikel dat bij het verbranden van 1 kuub gas mss net zoveel energie vrijkomt als bij 1L benzine maar dan is de verbranding van aardgas blijkbaar veel efficienter dan van benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar met 45 liter gasvormig aardgas kom je echt niet ver. Aardgas en diesel hebben ongeveer dezelfde energieinhoud per kilogram, maar diesel weegt ongeveer 750 kg/m3 en aardgas 0,716. Dus per volume heeft aardgas ongeveer 1000 keer minder energie, en met 45 liter gasvormig aardgas kom je dus even ver als met 45 milliliter diesel (twee borrelglaasjes).

Maar in een autotank zit geen gasvormig aardgas. Dat is samengeperst en daardoor vloeibaar. Het kan best zo zijn wat KillaZ zegt dat 1 m3 aardgas uit de kraan wordt samengeperst tot 1 liter vloeibaar aardgas.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

En daar gaan we weer.....
Aanleiding voor de prijsverhoging is de indexering van de bijdragen voor strategische voorraden, die aan het begin van het derde trimester gebeurt.
Wat bedenken die lui toch telkens. De olieprijs is nu een stuk lager en toch presteren ze het om (door allerlei smoesjes) de prijs omhoog te trekken.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Lijkt net alsof de accijns omhoog gaan, maar dat is het niet toch?

Edit: doh, het is sowieso in België. Ik snapte er al niks van.

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 30-06-2011 12:49 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:19

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Nee geen accijnsverhoging.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dennahz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:53:

[...]

Wat bedenken die lui toch telkens. De olieprijs is nu een stuk lager en toch presteren ze het om (door allerlei smoesjes) de prijs omhoog te trekken.
O gelukkig het is in België ik schrok al :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

YellowCube

Wait...what?

Dennahz schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:53:

[...]

maar wat houdt het precies in dan?
of: waarom zijn dit smoesjes?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

YellowCube schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:53:
[...]

Het zijn idd geen smoesjes. Herindexeren van prijzen is heel normaal, dan word de prijs aangepast voor de actuele inflatie etc etc.

Gebeurt ook in Nederland (hoewel ik niet weet of het elk kwartaal gebeurt of eens per jaar), en echt niet alleen bij brandstof, maar bij vrijwel alles.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Helaas werkt dat maar 1 kant op...

Prijzen gaan nooit naar beneden bij zulk soort acties :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Inderdaad. Daarom is het gewoon pure oplichterij. Moeten de prijzen nu echt weer omhoog? De olieprijzen zijn nota bene aan het dalen. Willen ze dan weer een crisis creëren?

Misschien moeten ze maar eens inzien dat het nu toch echt wel genoeg is.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dude88 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:20:
Helaas werkt dat maar 1 kant op...

Prijzen gaan nooit naar beneden bij zulk soort acties :(
Onzin. Dat word gewoon gebaseerd op de prijsindex van het CBS, en zoals je kan zien ligt die ook wel eens lager dan de voorgaande.

Een lagere prijsindex betekent dus ook een lagere prijs na herindexatie. Uiteraard kunnen andere factoren (zoals oplopende olieprijs) dan natuurlijk nog wel een netto-stijging geven.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 30-06-2011 13:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

YellowCube schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:53:
[...]

of: waarom zijn dit smoesjes?
in belgie legt de Overheid maximumprijzen op.
De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; Algemene Directie Energie - Energie Observatorium stelt vast wat de officiele maximum olieprijzen zijn:

http://statbel.fgov.be/nl...d=91&IDBr=tcm:325-28585-4
(laatste 30 wijzigingen)

kennelijk zijn bij de laatste wijziging, van 30 juni deze maximumprijzen een ietwat verhoogd,
diesel bv gaat van 1,3940 naar 1,423 (dus nog geen 3 cent stijging)..
enkel, uit die grafiek haal ik dat op 27 juni 2011 de prijs juist € 1,4380 was, en toen die prijs nét een ruime 3 cent gedaald was... waarover schijnbaar dat medium HLN.be niet berichtte...

tja, het is een beetje ook het geval dat kranten en media een zekere 'stemming' kunnen zetten door wél groot te berichten over prijsstijgingen, maar het te negeren als prijzen dalen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sinds wanneer worden de brandstofprijzen aan de pomp realtime aangepast? :? Ga ik gisteren boodschappen doen: bij de Shell om 11.50 is de benzine 1,589. Rij ik een kwartier later terug: 1,609. :? Dat was anderhalve week terug ook (maar toen binnen een half uur ipv kwartier ofzo), alleen was het verschil 4 cent toen.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Van de week ook meegemaakt...

En waarom is de prijs afgelopen week van 1.58,9 naar 1.52,9 gegaan en nu naar 1.59,9? Dat omlaag was vanwege de aangebroken oliereserves maar waarom zo idioot snel weer omhoog? Hadden net zo goed die reserves niet aan kunnen breken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bart-Willem schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:32:
Sinds wanneer worden de brandstofprijzen aan de pomp realtime aangepast? :? Ga ik gisteren boodschappen doen: bij de Shell om 11.50 is de benzine 1,589. Rij ik een kwartier later terug: 1,609. :? Dat was anderhalve week terug ook (maar toen binnen een half uur ipv kwartier ofzo), alleen was het verschil 4 cent toen.
hmmz prijzen verhogen op piek moment, slim bekeken!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JT schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:37:
Van de week ook meegemaakt...

En waarom is de prijs afgelopen week van 1.58,9 naar 1.52,9 gegaan en nu naar 1.59,9? Dat omlaag was vanwege de aangebroken oliereserves maar waarom zo idioot snel weer omhoog? Hadden net zo goed die reserves niet aan kunnen breken.
Ik heb totaal gemist dat de bezineprijs 8 cent gedaald is in korte tijd blijkbaar? (sowieso is het melden van lokale prijzen niet echt representatief).

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Van de week getankt voor 1,62 (euro 98) dus dat viel me een soort van mee :P (ok, was wel bijna 80 euro kwijt :X ( bijna 200 gulden :+ ) )

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 12-07-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Metro2002 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:39:
Van de week getankt voor 1,62 (euro 98) dus dat viel me een soort van mee :P (ok, was wel bijna 80 euro kwijt :X ( bijna 200 gulden :+ ) )
Waar tank je 98 voor zo weinig? Goedkoopste BP hier in de buurt (ZH) zit op ~1,67 voor Ultimate...

Ik gooi er soms zelfs meer dan 100 euro in btw :|

[ Voor 7% gewijzigd door dj_raoul op 12-07-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dj_raoul schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:46:
[...]

Waar tank je 98 voor zo weinig? Goedkoopste BP hier in de buurt (ZH) zit op ~1,67 voor Ultimate...

Was bij BP in schiedam bij hof van Spaland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gunner schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:23:
[...]

Ik heb totaal gemist dat de bezineprijs 8 cent gedaald is in korte tijd blijkbaar? (sowieso is het melden van lokale prijzen niet echt representatief).
Vorige week zat het op 1,529, maar niet heel lang. Het zit nu weer 'gewoon' op 1,609 per liter 95.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:39:
Ik moet ook weer aan de Euro 98 (getunede tfsi vindt dat lekker). Denk dat ik ook maar bij de BP Ultimate ga halen, weg van de snelweg. Dan verdien ik die 7 cent wel terug t.o.v. euro 95 op de snelweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 08:59

Cyphax

Moderator LNX
Bart-Willem schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:32:
Sinds wanneer worden de brandstofprijzen aan de pomp realtime aangepast? :?
Dat is niet realtime, dat is gewoon een kwestie van het moment waarop je de nieuwe prijzen invoert in je POS en daarna even wachten. Vervolgens zie je die nieuwe prijzen gelijk aan de pomp.
Het is wel typisch dat ze dat midden op de dag doen, wij deden dat altijd aan het begin van de dag gelijk, maar ik heb ook weleens de prijzen aangepast midden op de dag.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hier worden ze 2x per dag geüpdate lijkt wel. :')

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dj_raoul schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:46:
[...]

* Napo is blij dat zijn auto op LPG rijdt, mocht ik ooit de benzinetank vol gaan gooien gaat dat geintje mij maximaal 158,31 euro kosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gunner schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:23:
[...]

Nee, maar als lokale prijzen (Firezone, Tango) in een paar dagen 8ct dalen zonder dat er een actie is dan zal dat gerust niet voor het goede doel zijn...eerder een olieprijs die omlaag is gegaan ofzo. Kwam ook direct nadat die reserves aangeboord waren. Als je naar deze website gaat en je kiest in de grafiekjes een tijdsspanne van 1 maand dan zie je ook een flinke dip.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JT schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:43:
[...]

Nee, maar als lokale prijzen (Firezone, Tango) in een paar dagen 8ct dalen zonder dat er een actie is dan zal dat gerust niet voor het goede doel zijn...eerder een olieprijs die omlaag is gegaan ofzo. Kwam ook direct nadat die reserves aangeboord waren. Als je naar deze website gaat en je kiest in de grafiekjes een tijdsspanne van 1 maand dan zie je ook een flinke dip.
de olieprijs is al vanaf de griekenlandcrisis, behoorlijk gedaald, tevens was toen het prijsopdrijvende effect vand e Libie-burgeroorlog deels overgewaaid (de beperking van de export die dat oplevert kan gewoon meegerekend worden in de planning, terwijl ook duidelijk is dat de kans groot is dat die niet al te lang meer duurt én de kans dat het overwaait op andere olieproducerende landen langzaam kleiner wordt)...

de laatste paar weken lijkt het vooral ook sterk beinvloed te worden door zorgen om de euro-regio... stort de economie daar in is dat rot voor de europeanen, maar de olieprijs zal dan vermoedelijk een behoorlijke daling kennen .... terwijl anderszijds als de europeanen leningen beschikbaar stellen en de boel voorlopig redden dat weer de olieprijs langzaam doet opkruipen (van tegen de $91 twee weken terug, toen de onlusten in griekenland erg groot waren, naar $96-97 nu ).

Aanboren van reserve's en ook bv productie- of voorraad-mededelingen van de OPEC hebben eigenlijk hooguit een 'publicitaire' werking op de olieprijs, mar dat moet je niet al te groot zien.

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 13-07-2011 10:13 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wel raar dat de prijzen hier bij meerdere stations van diverse maatschappijen in een week 8ct zijn gezakt en weer gestegen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Rdav1COEBThVCSBozjmoBUiX/full.jpg

GLA is nog maar 3 cent verwijderd van het oude record (1.757) van medio mei dit jaar, gaat weer goed dus :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bart-Willem schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:03:
Hier worden ze 2x per dag geüpdate lijkt wel. :')
Klopt idd, 's ochtends en 's middags zit hier toch altijd wel een behoorlijk verschil in de prijs, en steeds vaker zie ik ze ook tussendoor nog eens wisselen. :X
JT schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:36:
Wel raar dat de prijzen hier bij meerdere stations van diverse maatschappijen in een week 8ct zijn gezakt en weer gestegen.
Jep viel mij dus ook al op... Ik tank hier nu ook alweer 1.599. :/

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ha kijk, ik ben dus niet de enige die dat heeft gezien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Laatst online: 19-09 13:48

NightBird

DPC-Crew Coding
Ja, de prijzen zijn alweer 2 weken (onafgebroken) aan het stijgen:
| 2011-07-14 | 1.727 |
| 2011-07-13 | 1.727 |
| 2011-07-12 | 1.719 |
| 2011-07-11 | 1.713 |
| 2011-07-10 | 1.705 |
| 2011-07-09 | 1.705 |
| 2011-07-08 | 1.705 |
| 2011-07-07 | 1.691 |
| 2011-07-06 | 1.683 |
| 2011-07-05 | 1.679 |
| 2011-07-04 | 1.677 |
| 2011-07-03 | 1.675 |
| 2011-07-02 | 1.675 |
| 2011-07-01 | 1.675 |
| 2011-06-30 | 1.673 |
| 2011-06-29 | 1.667 |
| 2011-06-28 | 1.665 |

En morgen naar €1,731...
Zie ook het grafiekje op http://www.brandstof-zoeker.nl/adviesprijzen/euro95/

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Vorige week nog LPG getankt voor 63,9 cent maar die is ook alweer naar 69.9 gegaan zag ik vandaag.
Waar is de tijd dat ik hem nog voor 55 cent per liter kon voltanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

SmoothTweaker schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:56:
Vorige week nog LPG getankt voor 63,9 cent maar die is ook alweer naar 69.9 gegaan zag ik vandaag.
Waar is de tijd dat ik hem nog voor 55 cent per liter kon voltanken
Vreemd, hier om de hoek is het net gedaald van 67,5 (al sinds begin dit jaar) naar 65,5.
Waar ik tank was het al een tijdje 60,9, dus ik hoopte nu eigenlijk op 59 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ben iig blij dat ik er een 2e zuinige auto op na hou naast mijn 200pk sportbak :) De een rijd 1:18 op euro 95 op de snelweg, de ander 1:13 op 98. Scheelt een factor 1,5 in brandstofkosten. Ik heb dan maandelijks 45 euro meer kosten ongeveer, maar gisteren voor mijn werk naar Limburg toch een goede 400km gereden. Alweer 15 euro bespaard, deel van de kosten eruit. Volgende week dinsdag weer - alweer 30 van de 45 euro eruit gehaald.

Los van dat de auto in de winter niet in de pekel hoeft te rijden, slijtage op de dure auto minder is, auto niet tussen andere auto's parkeren met risico op parkeerdeukjes, ik het interieur niet beschadig door grote dingen erin te vervoeren want dat doe ik in de andere, voor lange ritten is de zuinige comfortabeler enz.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 15-07-2011 11:20 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:51
Vandaag weer getankt voor 1.63 (euro 95) en aangezien er 80 liter in me auto gaat word je er niet echt blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vanochtend ook moeten tanken, ik mocht toch even 1.399 de liter aftikken (diesel).

Gelukkig wel een tankpas, maar het hakt er straks toch aardig in als ik over enkele maanden een nieuwe auto moet uitzoeken. Brandstof word meegeleased en dus de prijzen meeberekend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

1.599 af mogen tikken vanmorgen... euro 95 bij een witte pomp....

lokale shell betaal je 1.687 voor een litertje....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

lokale shell betaal je 1.687 voor een litertje....
Shell Express hier vraagt 1.629 voor E95 (1.329 voor diesel).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Denk dat hij een station bedoelt waar ook een hokje bij staat met mensen erin enzo :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JT schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:18:
Denk dat hij een station bedoelt waar ook een hokje bij staat met mensen erin enzo :P
In mijn woonplaats maakt dat niet uit, daar is de bemande Shellpomp met Shop net zo duur als de ShellExpress en de Tango/Tinq/$ witte pomp. Lokale concurrentie enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 15-07-2011 13:01 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wat is de brandstof hier in de VS toch goedkoop zeg! :D Niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
de startpost is best leuk om even terug te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

wildhagen schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:24:
[afbeelding]

GLA is nog maar 3 cent verwijderd van het oude record (1.757) van medio mei dit jaar, gaat weer goed dus :)
jij vind dat goed?
wildhagen schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:27:
Vanochtend ook moeten tanken, ik mocht toch even 1.399 de liter aftikken (diesel).

Gelukkig wel een tankpas, maar het hakt er straks toch aardig in als ik over enkele maanden een nieuwe auto moet uitzoeken. Brandstof word meegeleased en dus de prijzen meeberekend.
Blijkbaar toch niet zo goed :)

[ Voor 38% gewijzigd door Slasher op 15-07-2011 14:43 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sylvesterrr schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:31:
Wat is de brandstof hier in de VS toch goedkoop zeg! :D Niet normaal!
De afstanden zijn ook veel groter in de VS. Die urban sprawl is ook een van de dingen waar ik me het meeste aan geërgerd heb. Per saldo schiet je niets op met de lagere brandstofprijzen. Dat zie je ook terug als je naar tweedehands auto's gaat kijken, die hebben allemaal ontzettend veel kilometers mijlen gelopen als ze nog maar een paar jaar oud zijn.

Ik ben in Nederland minder kwijt aan vervoerskosten dan in de VS, ondanks dat de autoprijzen en de brandstofprijzen in de VS veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Hmm zo heb ik er nog nooit naar gekeken, ik dacht altijd dat auto rijden in de VS echt mega cheap was. Als ik zie wat ik daar had kunnen kopen voor hetzelfde bedrag wat ik nu heb betaald... Maar rijdt iedereen er zoveel meer dan? Of is het vooral omdat Amerikanen niks zonder auto kunnen?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 20:03

Klippy

Still Game

MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:06:
Hmm zo heb ik er nog nooit naar gekeken, ik dacht altijd dat auto rijden in de VS echt mega cheap was. Als ik zie wat ik daar had kunnen kopen voor hetzelfde bedrag wat ik nu heb betaald... Maar rijdt iedereen er zoveel meer dan? Of is het vooral omdat Amerikanen niks zonder auto kunnen?
Beiden, maar dat heeft ook 2 redenen.

1) De afstanden zijn groter
2) Iedereen heeft daar een auto, dat is gewoon zo gegroeid, auto's waren vroeger al relatief goedkoop daar en het is een beetje deel van de American dream, iedereen een auto. Gevolg daarvan nu, is dat steden zijn ingericht op auto's, en dus het OV, deels daarom, niet echt super is.

In grote steden zie je steeds meer OV, fietsen, fietspaden, etc. Maar als je in wat kleinere plaatsen komt heb je gewoon dorpen die bestaan uit een kruispunt met aan 4 kanten een brede weg en alle voorzieningen zitten aan die wegen. Daar achter heb je dan wat kleinere straatjes met woningen.
Nu kan je wel lopen, maar het is verrekte onhandig, alles is gebouwd op auto's, veel parkeerplekken, geen of weinig trottoir, niemand fietst, dus dat is ook redelijk lastig op een weg met alleen auto's, etc.

Dat is voor een deel natuurlijk ook gewoon de mentaliteit van de mensen en die krijg je er ook niet makkelijk uit, maar je ziet langzaamaan steeds betere voorzieningen voor alternatief vervoer, maar voordat daar grote verschillen te zien zijn, dat zal nog jaren duren.

Zeker als je buiten de steden kijkt heb je plaatsjes die mijlen uit elkaar liggen in alle richtingen en relatief weinig mensen die daar tussen reizen, het is niet te doen om daar busverbindingen te maken die efficiënt zijn, want dan heb je er of te veel nodig, of ze rijden zo zelden dat niemand ze gebruikt.

Overigens heeft jou opmerking over de prijs van de auto zelf daar dan weer weinig mee te maken, auto's zijn zeker goedkoper, maar dat is vooral doordat ze minder belastingen hebben, in veel landen om ons heen zijn dezelfde auto's die je in NL koopt al veel goedkoper. In de VS hebben ze dan ook nog eens veel auto's die daar ontwikkeld en geproduceerd zijn en de kosten zijn daar gewoon lager. Daarbij is de techniek en materiaalkeuze vaak ook nog wat eenvoudiger/simpeler/goedkoper.

Afgezien van dat alles, beginnen ze ook daar in te zien dat kleinere auto's ook rijden en je prima van A naar B brengen, dus het zal toch wel langzaam gaan veranderen allemaal.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Voor een (auto)vakantie in de VS is een lage brandstofprijs wel gunstig. Ik rijd nu in een vrij nieuwe huurauto (nog geen 7000mijl op de teller). :P De volgende keer maar een iets grotere auto uitkiezen, want ik voel me nu met mijn compact-klasse auto opeens erg klein in het verkeer. :+

Maar je hebt gelijk, de afstanden zijn enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik ben net een week terug van 3 weken in Canada, maar daar is de benzine ook een stuk goedkoper dan hier. Je tankt de simpelste benzine voor $1,27 per liter, al variëren de prijzen sterk tussen verschillende plaatsen.
Wat vaak wordt vergeten is dat het hier de simpelste benzine betreft die net iets beter brandt dan slootwater....
Het laagste octaan gehalte wat ik heb gezien is 87, daarnaast hebben ze er ook nog 89 en 91 octaan welke gemiddeld elk $0,06 duurder zijn.
De Canadezen reageerden stuk voor stuk verbaasd wanneer ik ze vertelde wat de benzine hier kost, maar als je dan vertelt dat het 95 octaan betreft snappen ze wel dat het duurder is (al is omgerekend $2,40 per liter wel aanzienlijk duurder).
In die drie weken heb ik de tellerstand van de huurauto tot op de kilometer precies weten te verdubbelen (geheel toevallig overigens) van 3774km naar 7548km, dus ik was wel blij dat ik een compact car (Hyundai Elantra) had gehuurd waarmee ik zelfs nog 1:17 mee heb gereden. :D

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aan de andere kant van de plas hebben ze toch een ander systeem van octaan? Ik dacht dat je die niet kon vergelijken met die in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je hebt er wel meer verschillen systemen... RON, MON, AKI, RdON.

Wij gebruiken RON, in de VS gebruiken ze AKI. AKI85 is RON90, AKI91 is RON95 (Euro95 dus), AKI95 is RON98 (Super Plus dus).

Alles uitgelegd @ Wikipedia: Octane rating

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 16-07-2011 10:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Hmmm, dan moet ik toch maar gaan emigreren naar Canada denk ik. :*)
Ik had even niet stil gestaan bij eventuele andere octaan ratings, die Amerikanen moeten ook altijd weer alles anders doen..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Weet niet of Canada ook dat systeem heeft? Staat helaas niet op de site. Misschien doen die wel weer aan RON ofzo, net als wij ;)

En tsja, ze wijken daar altijd af. Als wij hier meters hebben doen zij weer aan yards, en doen wij aan liters, moeten ze daar weer gallons hebben...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 16-09 19:38
En die moet je ook nog niet gaan verwarren met de imperial units. :P Een Engelse gallon is geen Amerikaanse gallon. En dan heb je ook nog US dry gallons en US liquid gallons. 8)7

Ik heb wel eens moeten werken met het ASHRAE Handbook - Fundamentals (gaat over berekeningen voor verwarming, koeling en ventilatie). In vrijwel elke formule staat een omrekenfactor, omdat ze daar werken met non-metric eenheden. Als ik dat netjes omzette naar SI-eenheden, vielen alle omrekenfactoren netjes weg. 8)7

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Op de Wiki staat dat Canada gebruik maakt van AKI.
quote: Wiki octane rating
In most countries, including Australia and all of those in Europe, the "headline" octane rating shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States and some other countries, like Brazil, the headline number is the average of the RON and the MON, called the Anti-Knock Index (AKI, and often written on pumps as (R+M)/2). It may also sometimes be called the Pump Octane Number (PON).
Het voordeel van Canada is dat ze over zijn gegaan op het metrische systeem sinds begin jaren 70.
Dus daar rekenen ze wel gewoon in meters, liters en kilometers. Alleen lichaamslengte doet men nog in voet en inches...
Het is alleen wel weer opvallend dat levensmiddelen in metrisch onlogische verpakkingen zit, zoals 710ml frisdankflesjes, 255gram pinda's en dat soort onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sylvesterrr schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 03:52:
Voor een (auto)vakantie in de VS is een lage brandstofprijs wel gunstig.
Zelf terug uit Noorwegen, qua brandstofprijs het tegenovergestelde van de VS, liter diesel zo rond de 13/14nok ~ 2 euro en benzine nog iets duurder. (terwijl het land zelf een grote olie leverancier is en het goedkoper zou kunnen zijn, lijkt me) De Nederlandse prijzen vallen dan wel weer wat mee. In NL gewoon weer tanken met de tankpas en ook de boodschappen hier weer lekker goedkoop als je de Noorse prijzen een paar weken hebt gekend :) Jammer van de hogere kosten tov NL maar zeer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Metro2002 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:56:

Was bij BP in schiedam bij hof van Spaland.
Dat is nu geen BP meer? Is een Gulf tankstation, wel nog met BP vulpistolen...

Prijs van 98 (hopelijk wel 'echte' 98) was nu €1,709 en bij mijn normale BP €1,699, dus toch niet goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bite schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:27:
[...]

Zelf terug uit Noorwegen, qua brandstofprijs het tegenovergestelde van de VS, liter diesel zo rond de 13/14nok ~ 2 euro en benzine nog iets duurder. (terwijl het land zelf een grote olie leverancier is en het goedkoper zou kunnen zijn, lijkt me) De Nederlandse prijzen vallen dan wel weer wat mee. In NL gewoon weer tanken met de tankpas en ook de boodschappen hier weer lekker goedkoop als je de Noorse prijzen een paar weken hebt gekend :) Jammer van de hogere kosten tov NL maar zeer de moeite waard.
Mja, je zit gewoon met de ongunstige wisselkoers. De euro is het laatste halfjaar flink gedaald. Ik had een noorse pinpas tijdens mijn vakantie. Het geld dat er 3 jaar geleden is opgezet was toen 1 euro -> 8.5NOK. Tegenwoordig mag je blij zijn met 7NOK voor een euro.
Maargoed, ondanks dat de Noorse kroon duurder wordt gaan de prijzen daar toch omhoog. In vergelijking met 3 jaar terug zijn de prijzen van supermarktartikelen gewoon met ruim 25% gestegen.

Noorwegen is zeker de moeite waard, maar ik was blij toen ik thuis bij de Aldi voor 30 euro weer een volle kar had. Daar heb je in Noorwegen misschien een brood dat al 3 dagen ligt te drogen, wat beleg, een pak melk en een pond gehakt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

dj_raoul schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:55:
[...]

Prijs van 98 (hopelijk wel 'echte' 98) was nu €1,709 en bij mijn normale BP €1,699, dus toch niet goedkoper...
Ik tank daar al jaren niet meer, pak (als ik weer eens in Schiedam moet tanken) de Dijk pomp in de 's Gravenlandse polder (achter de Total aan de 's Gravenlandse weg)
http://maps.google.com/ma...id=WBdyjTgEDTdu-N3sj-MFOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dj_raoul schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:55:
[...]

Er hingen BP vulpistolen dus ik ging er naïef vanuit dat het een BP tankstation was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
_JGC_ schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:07:
[...]

Mja, je zit gewoon met de ongunstige wisselkoers. De euro is het laatste halfjaar flink gedaald. Ik had een noorse pinpas tijdens mijn vakantie. Het geld dat er 3 jaar geleden is opgezet was toen 1 euro -> 8.5NOK. Tegenwoordig mag je blij zijn met 7NOK voor een euro.
Maargoed, ondanks dat de Noorse kroon duurder wordt gaan de prijzen daar toch omhoog. In vergelijking met 3 jaar terug zijn de prijzen van supermarktartikelen gewoon met ruim 25% gestegen.

Noorwegen is zeker de moeite waard, maar ik was blij toen ik thuis bij de Aldi voor 30 euro weer een volle kar had. Daar heb je in Noorwegen misschien een brood dat al 3 dagen ligt te drogen, wat beleg, een pak melk en een pond gehakt voor.
bite schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:27:
[...]

Volgens mij valt dit ook wel weer mee allemaal....

Ik tankte 2 weken geleden voor 12,6 NOK de liter Euro 95. Hierbij zat een geringe korting. Dit was omgerekend 1,62, wat dus goedkoper is als NL. Uitgaande van 13,5 NOK is het nog steeds goedkoper als NL met 1,72 euro. Laat staan 2 euro of meer.

Hetzelfde voor de boodschappen, het is inderdaad geen kar van de appie heijn voor 30 euro, maar als ik gewoon normaal inkopen doe, heb ik voor 30 euro toch wel een behoorlijke mand vol.\

Totaal genomen is de benzine (diesel weet ik niet) ongeveer even duur, en de boodschappen zijn een stuk duurder ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 19-09 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

In de VS is het vanuit ons oogpunt inderdaad lekker goedkoop :) reed er in mei in een Chrysler 300 rond en betaalde bij de duurdere pompen zo'n $50 voor 12 a 13 gallon benzine(bijna volle tank).

auto reed best zuinig op de lange rechte stukken,maar zogauw je bij de steden was hoorde je *sluuuuurp* :P

Als je dan aan de amerikanen verteld wat je hier betaald schrikken ze wel :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Klippy schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:32:
Beiden, maar dat heeft ook 2 redenen.
En de lease of huur cultuur dat daar heerst. Je betaalt een maandelijks bedrag voor de auto en na 5 à 6 jaar kan je voor hetzelfde huurbedrag een nieuwe krijgen. Waarom zou je dan nog met de huidige "oudje" rijden? Niemand wilt de tweedehandse wagens hebben zodat je voor 50 à 100 dollar gemakkelijk een tweedehandsje kan krijgen. Zo goedkoop als een tweedehandse fiets bij ons die door een fietsenmaker opgelapt is.

Brandstof belasten is daar niet populair omdat je daarmee iedereen raakt. De 2 uur heen en 2 uur terug woon-werk-verkeer wordt duur zodat veel mensen niet meer op hun werk geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 18:30
Op deze manier wordt tanken helemaal niet leuk meer :(

Afbeeldingslocatie: http://upload.petuhr.nl/image.php?img=hdi5boqqdvoh1bkq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
peugeot206gt schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:06:
[...]

[...]

Volgens mij valt dit ook wel weer mee allemaal....

Ik tankte 2 weken geleden voor 12,6 NOK de liter Euro 95. Hierbij zat een geringe korting. Dit was omgerekend 1,62, wat dus goedkoper is als NL. Uitgaande van 13,5 NOK is het nog steeds goedkoper als NL met 1,72 euro. Laat staan 2 euro of meer.
Hmm andere regio misschien? Ik zag dat de prijzen per regio best verschillen. M'n vriendin en ik hebben een reis door het zuiden gemaakt en diesel voor onder 13 nok heb ik niet gezien. Brood wisselde van 18 tot een goede 30 nok. Frisdrank ook verschillend, soms aanbiedingen met 14 nok voor een fles cola etc en anders vaak 20 of meer. Bier en beerenburger hadden we gelukkig meegenomen :P Met wat opletten en aanbiedingen meepakken valt het mee maar ook "kiwi mini pris" is niet echt goedkoop voor een Nederlander ;)
We waren bij een fast-food tent, medium burger met patatje en sla voor 150 nok dus bijna 20 euro, maar lekker was ie wel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Diesel in de VS is trouwens duurder (per gallon). Had ik niet verwacht.
Pagina: 1 ... 66 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.