Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 54 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.747 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Aikon: wat boeit het als de Nederlandse staat failliet gaat als er iets misgaat? Alsof dat nog wat boeit als het hele land omkomt vanwege een kernramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
@JGC: Juist, dat zeg ik. Echter de ene kernramp is de andere niet, en de ene staat is ook de andere niet. Dus afhankelijk van de omvang van de ramp zal de staat wel of niet failliet gaat en heb je dus wel of niet iets aan die garantie.

De ergste/grootste kernramp tot nu toe (Tsjernobyl) heeft die staat niet failliet doen gaan, dus een kernramp is geen garantie voor faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

RemcoDelft schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:47:
[...]
LPG was ooit een afvalproduct, maar is dat allang niet meer.
Maar is dat ook echt zo? Ik zie echt alleen maar websites die exact hetzelfde beweren, maar ze blaten elkaar gewoon na lijkt het wel want ik vind net zo goed veel websites die het oude "afvalprodukt" principe nog hanteren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
Vorig jaar rond deze tijd kon ik diesel tanken voor € 1,009. Gisteren heb ik voor € 1,185 getankt. Scheelt toch weer ruim een tientje per tankbeurt. :|

Beide keren gewoon bij de lokale Shell in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:03:
[...]

Maar is dat ook echt zo? Ik zie echt alleen maar websites die exact hetzelfde beweren, maar ze blaten elkaar gewoon na lijkt het wel want ik vind net zo goed veel websites die het oude "afvalprodukt" principe nog hanteren.
Het is allemaal een kwestie van: wat is nog rendabel.
Alles waar koolstof in zit (zoals ook propaan en butaan=LPG) kan je gebruiken om b.v. kunststoffen , brandstoffen en nog veeel meer te maken, maar dat kost meestal moeite en energie.
Naarmate olie schaarser en duurder wordt gaan bijproducten interessanter worden om toch maar verder te verwerken...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog een reden waarom LPG momenteel iets aan de dure kant is:
Tankstations kampen met een tekort aan autogas. Door de vroeg ingetreden en strenge winter is voor het verwarmen van huizen veel meer vraag naar propaan, een van de bestanddelen van lpg.

Volgens BK-gas, een van de grootste lpg-leveranciers, is een dergelijke schaarste al jaren niet voorgekomen. De tekorten komen volgens een woordvoerder door een 'samenloop van omstandigheden'.

Naast de sterk verhoogde vraag naar propaan wordt volgens de zegsman door raffinaderijen bovendien minder geproduceerd. Het tekort heeft volgens BK-gas, dat vooral gas betrekt uit Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, niets te maken met stagnerende leveranties uit Rusland.

De lpg-leverancier weet niet hoe lang het tekort zal aanhouden en hoopt dat het van tijdelijke aard is. Er wordt volgens de zegsman met man en macht gewerkt om de verkooppunten toch te kunnen bevoorraden.

Tankstations zijn vooralsnog niet zonder lpg komen te zitten, maar de literprijs van autogas is volgens de zegsman door de schaarste wel 'extreem hoog'.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Aikon schreef op maandag 06 december 2010 @ 14:48:
offtopic:
@JGC: Juist, dat zeg ik. Echter de ene kernramp is de andere niet, en de ene staat is ook de andere niet. Dus afhankelijk van de omvang van de ramp zal de staat wel of niet failliet gaat en heb je dus wel of niet iets aan die garantie.

De ergste/grootste kernramp tot nu toe (Tsjernobyl) heeft die staat niet failliet doen gaan, dus een kernramp is geen garantie voor faillissement.
Ik heb zo het vermoeden dat een kernramp ter grootte van tsjernobyl heel nederland onbewoonbaar maakt... dan ben je wel failliet ben ik bang. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:29

MBV

We hebben altijd de antillen nog :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MBV schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:43:
We hebben altijd de antillen nog :P
Helaas, no cigar for you ;)

Antillen bestaan niet meer, zijn tegenwoordig gemeenten (Saba, Eustatius, Bonaire) of landen binnen het koninkrijk (Curacao, Sint Maarten).

Maar als ik betaald krijg ben ik best bereid daar naartoe te verhuizen hoor, kernramp of niet :P

Virussen? Scan ze hier!

• Aikon
  • Niet online
Flagg schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:41:
[...]

Ik heb zo het vermoeden dat een kernramp ter grootte van tsjernobyl heel nederland onbewoonbaar maakt... dan ben je wel failliet ben ik bang. ;)
offtopic:
Je vermoeden klopt niet helemaal, want de 'zone of alienation' is 30km rondom Tsjernobyl. En is vooral zo groot doordat er maar liefst 10dagen brand heeft gewoed in de reactor met steeds wisselende windrichtingen. En daarnaast, is de waarschijnlijkheid op een ramp met een omvang als Tsjernobyl écht onwaarschijnlijk klein tegenwoordig. Maar genoeg nu hierover, hier zijn andere topics voor ;)

[edit]@MBV, lees de rest ook even behalve '30km'. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 16-12-2010 14:50 ]

• MBV

MBV

wildhagen schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:52:
[...]

Helaas, no cigar for you ;)

Antillen bestaan niet meer, zijn tegenwoordig gemeenten (Saba, Eustatius, Bonaire) of landen binnen het koninkrijk (Curacao, Sint Maarten).
 An·til·len de; mv archipel in de Caraïbische Zee: de Nederlandse ~ Curaçao, Bonaire, Saba, Sint-Eustatius en (gedeeltelijk) Sint-Maarten (tot 1986 ook Aruba)
Wat ik bedoelde: we hebben als koninkrijk der nederlanden nog grondgebied buiten nederland, wat je niet met 1 kernbom onschadelijk kan maken, met de impliciete suggestie dat die dan onze schuld zouden kunnen afbetalen :+
Aikon schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:06:
[...]

offtopic:
Je vermoeden klopt niet helemaal, want de 'zone of alienation' is 30km rondom Tsjernobyl. En is vooral zo groot doordat er maar liefst 10dagen brand heeft gewoed in de reactor met steeds wisselende windrichtingen. En daarnaast, is de waarschijnlijkheid op een ramp met een omvang als Tsjernobyl écht onwaarschijnlijk klein tegenwoordig. Maar genoeg nu hierover, hier zijn andere topics voor ;)
offtopic:
Trek eens een straal van 30km om den haag heen, volgens mij ben je dan 80% van het BNP kwijt...

• Sick Nick
  • Laatst online: 18-09 19:07

Sick Nick

Drop the top!

Dat ding bouw je dan ook niet in Den Haag maar in het puntje van limburg of bovenin groningen ;)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MBV schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:13:
Ik heb me er nog niet erg in verdiept, maar de anti-kernenergie mensen beweren dat de investeringen om een kerncentrale te bouwen alleen kunnen worden opgebracht als je als staat garant staat, en dat kan je als 'zware subsidie' zien. De daadwerkelijk kosten vallen dus wel mee, het risico is alleen nogal groot. Ook zit de prijs voor het ontmantelen van zo'n centrale niet geheel in de prijs meegerekend. Aan de andere kant: als de centrales dubbel zo lang mee kunnen als bij het bouwen wordt aangenomen is het bijna gratis. Kosten voor uranium zijn namelijk maar 1% (o.i.d.) van de prijs van atoomstroom.

Als ik zelf de rekening zou betalen zou ik trouwens direct voor atoomstroom.nl kiezen, 'k heb hier alleen geen keus ;)
Kernenergie is helemaal niet zo "goed" als sommige mensen durven te beweren. Ten eerste is het niet duurzaam; uranium is eindig, en er is zelfs (in jaren) minder beschikbaar van dan olie. Met huidig verbruik ongeveer 57 jaar, aangezien kerncentrales als een dolle uit de grond schieten kan je er beter 30-35 jaar van maken. Dan is het op. Jaren voor dat gebeurd zullen er tekorten in vraag en aanbod zijn, en torenhoge prijzen, en afhankelijkheid (wellicht van corrupte regimes). Reken op ongeveer 20-25 jaar voordat de prijzen echt torenhoog worden. Een kerncentrale bouwen kost ongeveer 8-10 jaar, dus ongeveer 10-15 jaar redelijk goedkope stroom.

Twee, voor het afvalprobleem is nog steeds geen goede oplossing. Zie bijvoorbeeld mijn in Duitsland die lekt, en ze bang zijn dat het grondwater radioactief raakt. Die maatschappelijke kosten en risico's voor de toekomst zijn niet gediscount.

Drie, Uranium mijnen is erg intensief. Je hebt een klein beetje nodig, maar je moet enorme bergen aarde verplaatsen voor het kleine beetje uranium. Zie de analogie met diamantwinning. Al het zand moet gefilterd worden etc, afgegraven, en vervoerd worden. Een enorme energie kostenpost. Daarnaast kost het erg veel natuur.

Vier; het ontmoedigt echte duurzame energietechnieken door een tijdelijke overvloed aan energie te creëren, en dus incentive om te ontwikkelen de kop in te drukken. Terwijl we juist alles op alles zouden moeten zetten om zo'n beetje het grootste probleem van de toekomst te tackelen.

Dat is dus buiten de lastig kwantificeerbare risico's.

We kunnen best onze energiegroei compenseren door duurzame technieken, dat wil dus niet zeggen alles in Nederland vervangen. Met goed beleid kan je al veel bereiken, zoals teruglever garantie van stroom op het net (tegen marktprijzen). Net als in Duitsland. Wij zijn zo'n beetje het slechtst presterende land op dit gebied in Europa, op Luxemburg en Andorra na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Vandaag weer eens de tank volgegooid voor een whopping 1.61 per liter :o , was gewoon 85 euro kwijt 8)7
Ben blij dat ik de auto niet voor woon-werk verkeer hoef te gebruiken en ik slechts om de maand een keer hoef te tanken maar damn woman. Het is best duur geworden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor kernenergie is een apart topic: Kernenergie

Laten we daar verder gaan, want hier hoort het eigenlijk niet :)

[ontopic]
Hoor zojuist dat er wat depots gesloten zijn, dus dat zal de prijs nog wel wat opdrijven als het weer aanhoudt.

[ Voor 31% gewijzigd door Aikon op 17-12-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sick Nick schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:52:
Dat ding bouw je dan ook niet in Den Haag maar in het puntje van limburg of bovenin groningen ;)
offtopic:
Natuulijk, die mensen zijn toch minder waard he. Als daar een kernramp gebeurd treft het de ubermensch in randstad ook wel hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

bite schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:20:
[...]

offtopic:
Natuulijk, die mensen zijn toch minder waard he. Als daar een kernramp gebeurd treft het de ubermensch in randstad ook wel hoor. ;)
Rampstad ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

bite schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:20:
[...]

offtopic:
offtopic:
ach kwestie van tijd voor de randstad onderloopt, hebben de Limburgers weer geen last van he ;)
hihihi

By the way zelfs als LPG rijder begin ik me zelfs te verbazen over de prijzen zelfs in Belgie gaat het nu richting de 70 cent dat heb ik niet eerder gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door psy op 17-12-2010 14:05 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mensen die nog relatief goedkoop willen tanken: vandaag en morgen is je laatste kans!
De toch al hoge brandstofprijzen krijgen vanaf 1 januari een extra zetje van de overheid die per 1 januari de accijnzen op benzine, diesel en lpg met 0,6 procent verhoogt.

Volgens consumentencollectief UnitedConsumers wordt benzine daardoor bijna een halve cent duurder, diesel een kwart cent en de recordprijs van lpg loopt verder op tot ruim 0,86 cent per liter.

''Op zich lijken de accijnsverhogingen voor inflatiecorrectie heel kleine verhogingen'', aldus Paul van Selms van UnitedConsumers. Maar al met al is het accijnsaandeel in benzine en diesel bijna de helft van de totaalprijs.

''Omgerekend per tank hebben we het over accijnzen van meer dan 30 euro per benzinetankbeurt en bij diesel over ongeveer 25 euro.'' Voor lpg gaat het om een paar euro. Bovendien wordt er over de accijns ook nog btw geheven.

Los van de accijnsverhogingen is de brandstof in Nederland dit jaar ruim een dubbeltje in prijs gestegen. ''Dat wil zeggen dat de gemiddelde automobilist dit jaar ruim 50 euro meer aan brandstof heeft uitgegeven.''

Verder wijst UnitedConsumers erop dat de brandstof E10 komend jaar aan een opmars zal beginnen. Op termijn moet die euro95 gaan vervangen. Het is een mengsel waar 10 procent ethanol in zit.

''Mensen gaan dus meer accijns betalen voor minder benzine'', concludeert Van Selms. In Frankrijk hebben vrijwel alle pompen langs de snelweg deze milieuvriendelijkere variant al.

De overheid haalt volgens UnitedConsumers jaarlijks bijna 4 miljard euro op aan benzineaccijns en nog eens ruim 3 miljard euro aan andere brandstofaccijnzen.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

• MBV

MBV

Ik hoop niet dat E10 aan een opmars begint, nog meer hongersnood in Afrika is wel het laatste waar we op zitten te wachten.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:02:
Mensen die nog relatief goedkoop willen tanken: vandaag en morgen is je laatste kans!

[...]

nu.nl
Nou, alsof 0,6 cent op een tank van 50L zoveel uitmaakt ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MBV schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:12:
Ik hoop niet dat E10 aan een opmars begint, nog meer hongersnood in Afrika is wel het laatste waar we op zitten te wachten.
Ethanol kan je ook uit andere biomassa bronnen halen dan voedsel, waarschijnlijker zijn afvalstromen e.d. Ook algen staan nu in de schijnwerpers.

Bovendien, als je wilt dat er geen honger meer is in Afrika; wordt vegetariër. Scheelt een factor >10 in energie/landbouwruimte met vlees voor dezelfde hoeveelheid voedingswaarde.

Zelf ben ik geen vegetariër, maar probeer het wel verstandiger te nuttigen en er staan ook geregeld vleesvervangers op tafel (die best lekker kunnen zijn!).

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Gunner schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:34:
[...]

0,6 procent :(

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Niet alleen dat,

DEN HAAG - Met het oog op de komende grote vakantie-uittocht waarschuwt de ANWB op zijn website voor E10, de nieuwe Franse benzine.

Bij steeds meer pompstations in Frankrijk vervangt E10 de Euro loodvrij 95. Bij auto's van voor het bouwjaar 2000 kan E10 schade opleveren aan leidingen en pakkingen, aldus de ANWB.

De naam E10 staat voor ethanol 10 procent. Uit milieuoverwegingen heeft de Franse overheid besloten gewone benzine te mengen met de biobrandstof ethanol.

In de meeste Europese landen is gekozen voor een mengsel van 5,75 procent ethanol en

http://www.nu.nl/economie...ieuwe-franse-benzine.html

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57

NightBird

DPC-Crew Coding
Gunner schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:34:
[...]

0,6 procent. Omdat de accijns op Euro95 in 2010 precies 70 cent bedraagt, is dat maar 0,42 cent. Iets minder dus.

Ik heb die berekeningen van UC trouwens even vergeleken met de CBS-cijfers, en het ligt allemaal net wat anders.
De brandstof in Nederland is dit jaar met ongeveer twee dubbeltjes per liter in prijs gestegen. Euro 95 ging van € 1,637 naar € 1,465, diesel van € 1,119 naar € 1,314 en LPG van € 0,646 naar € 0,855.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mea culpa, maar dan nog is dat op een tank imho marginaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 30-12-2010 13:50 ]

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 06:07

dommerick

is domm

NightBird schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:48:
[...]

0,6 procent. Omdat de accijns op Euro95 in 2010 precies 70 cent bedraagt, is dat maar 0,42 cent. Iets minder dus.

Ik heb die berekeningen van UC trouwens even vergeleken met de CBS-cijfers, en het ligt allemaal net wat anders.
De brandstof in Nederland is dit jaar met ongeveer twee dubbeltjes per liter in prijs gestegen. Euro 95 ging van € 1,637 naar € 1,465, diesel van € 1,119 naar € 1,314 en LPG van € 0,646 naar € 0,855.
dus de Euro95 werd uiteindelijk goedkoper? :+

Heeft geen signature.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Daar wordt mijn autorijden een whopping €7 per jaar duurder van :+ . Kok z'n kwartje kwam harder aan.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:19

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Accijns per liter brandstof 2010:
  • Benzines - 0,7199
  • Diesel - 0,4270
Accijns per liter brandstof 2011:
  • Benzines - 0,7242
  • Diesel - 0,4295

https://untappd.com/user/OzzBier

• Roenie
  • Niet online
Zouden er echt mensen zijn die nog snel voor het nieuwe jaar gaan tanken in verband met deze accijnsverhoging? Doe dan je auto weg al je het niet kunt betalen. Ik kan het me niet voorstellen. En dat dit nog een nieuwsfeit is ook op de journaals. Kennelijk gaat het goed op de wereld dan.

Verwijderd

Zouden er echt mensen zijn die nog snel voor het nieuwe jaar gaan tanken in verband met deze accijnsverhoging? Doe dan je auto weg al je het niet kunt betalen. Ik kan het me niet voorstellen. En dat dit nog een nieuwsfeit is ook op de journaals. Kennelijk gaat het goed op de wereld dan.
Oh, vast wel. Tenslotte bespaar je wel een hele 0,4 cent per liter, en op een tank van 40 liter is dat dus al snel 16 cent! Is dat niet even snel verdiend, 16 cent voor slechts 10 minuten extra werk? Ik zou willen dat ik die mensen die nu nog snel gaan tanken, tegen dat tarief kon inhuren ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roenie schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:05:
Zouden er echt mensen zijn die nog snel voor het nieuwe jaar gaan tanken in verband met deze accijnsverhoging?
Denk het wel... bij de lokale Shell Express staan nu rijen van soms wel 4-5 auto's (per pomp), zodanig dat ze de hele weg blokkeren (kon er net maar met moeite omheen manouvreren, om er langs te komen).

Normaal zie je daar zo af en toe een auto staan.

Virussen? Scan ze hier!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

wildhagen schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:50:
[...]
Denk het wel... bij de lokale Shell Express staan nu rijen van soms wel 4-5 auto's (per pomp), zodanig dat ze de hele weg blokkeren (kon er net maar met moeite omheen manouvreren, om er langs te komen).

Normaal zie je daar zo af en toe een auto staan.
Doet me een beetje denken aan die plaatjes van ellenlange rijen voor die Tango tankstations tijdens hun actie :D

Bespaarde ze misschien 5 tot maximaal 10 euro per tank ofzo, moesten ze wel eerst een uur in de rij staan met ronkende motor 8)7

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bartjuh schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:56:
[...]

Doet me een beetje denken aan die plaatjes van ellenlange rijen voor die Tango tankstations tijdens hun actie :D
Dat was ook aardig ja:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1czkwtaishv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn.kliknieuws.nl/img/1/2010/04/11/o/tank-tango-7.jpg

De politie heeft toen sommige Tango-stations zelfs moeten sluiten omdat er kilometerslange files stonden, en dat een gevaar voor de rest van het verkeer opleverde 8)7
Bespaarde ze misschien 5 tot maximaal 10 euro per tank ofzo, moesten ze wel eerst een uur in de rij staan met ronkende motor 8)7
Ach, je bent Nederlander of niet he ;)

Virussen? Scan ze hier!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:15:
[...]

Oh, vast wel. Tenslotte bespaar je wel een hele 0,4 cent per liter, en op een tank van 40 liter is dat dus al snel 16 cent! Is dat niet even snel verdiend, 16 cent voor slechts 10 minuten extra werk? Ik zou willen dat ik die mensen die nu nog snel gaan tanken, tegen dat tarief kon inhuren ;)
Dit zie je compleet verkeerd: het geeft heel mooi aan hoe enorm gehaat die enorme brandstofbelasting is! Dat past totaal niet in een democratie, om het maar niet te hebben over de honderden miljoenen euro's die nu in Belgie en Duitsland aan accijns betaald worden door iedereen die bij de grens woont. Als brandstof hier Luxemburgse prijzen zou hebben, zou de wijde omgeving bij ons komen tanken, en zou dat netto een zeer gunstig effect op de economie hebben.

• Roenie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:25:
Dit zie je compleet verkeerd: het geeft heel mooi aan hoe enorm gehaat die enorme brandstofbelasting is! Dat past totaal niet in een democratie, om het maar niet te hebben over de honderden miljoenen euro's die nu in Belgie en Duitsland aan accijns betaald worden door iedereen die bij de grens woont. Als brandstof hier Luxemburgse prijzen zou hebben, zou de wijde omgeving bij ons komen tanken, en zou dat netto een zeer gunstig effect op de economie hebben.
Dus mensen gaan snel nog even tanken voor het nieuwe jaar als een protest tegen de accijns :? Dat is nog belachelijker dan snel tanken voor die paar dubbeltjes |:(

• MBV

MBV

@Remco: in welk opzicht past het niet in een democratie? Misschien niet in een directe democratie, maar hogere inkomstenbelasting ipv brandstofbelasting zie ik echt niet zitten. Brandstofbelasting maakt ons veel minder afhankelijk van schommelingen in de olieprijs, en stimuleert het gebruik van zuinige auto's en vrachtauto's. Een democratie mag ook best wel verder kijken dan 4 jaar vooruit |:(

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de brandstofprijs is vandaag voor het eerst weer lager dan voor al die sneeuwval (1.54) dus ik denk dat ik mn tank en jerrycan morgen ff vol ga gooien, maar dat moet sowiso, want hij is bijna leeg en wil dr morgen mee rijden..

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wildhagen schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:02:

[...]

nu.nl
Met dank aan de belastingvoordelen op kleine/zuinige (lease)auto's. Pure compensatie dus.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Leuk, vooral nu mijn Kadett van 1 op 15 naar 1 op 8 is gegaan (de brandstofpomp is lek en spuit nu benzine tegen de motorkap) :S

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TommyGun schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:43:
[...]

Met dank aan de belastingvoordelen op kleine/zuinige (lease)auto's. Pure compensatie dus.
Onzin. Op de rijksbegroting is dat echt marginaal (net zoals deze accijnsverhoging). Waarom je nou specifiek lease tussen haakjes moet zetten ontgaat me even. Dat zijn de auto's die per saldo meer opleveren voor de staat. Je zou er eigenlijk blij mee moeten.

[ Voor 37% gewijzigd door Gunner op 30-12-2010 21:27 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Wilf schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:52:
Leuk, vooral nu mijn Kadett van 1 op 15 naar 1 op 8 is gegaan (de brandstofpomp is lek en spuit nu benzine tegen de motorkap) :S
Als van een volle tank net niet de helft tegen de motorkap gaat dan zal het niet lang meer duren voor het verbruik nul is. ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:05

Onbekend

...

Zou het misschien een poging zijn om
A: De kosten van de OV-chipkaart te dekken?
B: Mensen het openbaar vervoer in te krijgen?
C: De kosten van de reparaties van het slechte asfalt te dekken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Wilf schreef op donderdag 30 december 2010 @ 20:52:
Wow, als de huidige benzineprijzen nog niet hoog genoeg zijn om jou actie te laten ondernemen dan weet ik het ook ff niet meer!

Afijn, een verhoging van de inkomstenbelasting is helemaal niet nodig. We schrappen gewoon iets kleins of een klein gedeelte van iets groots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36
Gunner schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:25:
[...]

Onzin. Op de rijksbegroting is dat echt marginaal (net zoals deze accijnsverhoging). Waarom je nou specifiek lease tussen haakjes moet zetten ontgaat me even. Dat zijn de auto's die per saldo meer opleveren voor de staat. Je zou er eigenlijk blij mee moeten.
Ik denk dat hij doelt op de lagere bijtelling voor zuinigere autootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

TheJason schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:42:
[...]

Ik denk dat hij doelt op de lagere bijtelling voor zuinigere autootjes.
Inderdaad, bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Config schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:21:
[...]
Wow, als de huidige benzineprijzen nog niet hoog genoeg zijn om jou actie te laten ondernemen dan weet ik het ook ff niet meer!
Ja, ik heb het vandaag pas uitgerekend daar ik eergister 6,33 liter (10 euro) getankt had en ik na 47 kilometer weer leeg was. De auto stinkt van een grote afstand al naar benzine en de verf is al van de motorkap afgebladderd (aan de binnenkant op de plek van het ontluchtingsgat van de benzinepomp) maar nu beseft ik me pas dat mijn luiheid gewoon veel geld kost 8)7 Een nieuwe brandstofpomp kost 3 tientjes, zo terugverdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:55

Maximus

There is no substitute

Wilf schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 02:26:
[...]
Ja, ik heb het vandaag pas uitgerekend daar ik eergister 6,33 liter (10 euro) getankt had en ik na 47 kilometer weer leeg was. De auto stinkt van een grote afstand al naar benzine en de verf is al van de motorkap afgebladderd (aan de binnenkant op de plek van het ontluchtingsgat van de benzinepomp) maar nu beseft ik me pas dat mijn luiheid gewoon veel geld kost 8)7 Een nieuwe brandstofpomp kost 3 tientjes, zo terugverdiend...
Sowieso, rond rijden met een auto die benzine tegen de onderkant van de motorkap aan lanceert waar een warme motor draait? Lekker veilig....

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Laatst online: 18-09 16:57

NightBird

DPC-Crew Coding
dommerick schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:58:
[...]

dus de Euro95 werd uiteindelijk goedkoper? :+
Hahah! Dankje, scherp.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Als je dacht dat het hier erg was met de stijging van de brandstofprijzen, check Bolivia :P
Gewelddadige protesten in Bolivia

In Bolivia zijn protesten tegen de verhoging van de brandstofprijzen op geweld uitgelopen. In verscheidene steden vochten betogers met de politie. Vijftien agenten raakten gewond.

De benzine- en dieselprijs werd zondag bijna verdubbeld. De regering van Evo Morales had de prijzen vijf jaar lang bevroren, maar kon de brandstofsubsidies niet meer betalen. Bovendien werd steeds meer goedkope brandstof gesmokkeld naar de buurlanden van Bolivia.

Er zijn elke dag betogingen. Buschauffeurs en truckers staken al enkele dagen. De grootste vakbond van het land heeft voor maandag een nationale protestdag uitgeroepen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mjah, maar dat is niet helemaal eerlijk. De prijzen werden daar door subsidies immers kunstmatig laag gehouden, dat zegt dus niets over de werkelijke kostprijs natuurlijk.

Zoals ik het bericht zie word nu de werkelijke prijs gehanteerd, ipv een kunstmatige prijs.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bump.

Het is verkiezingstijd, dus de politiek bemoeit zich ook met de brandstofprijzen:
De Tweede Kamer wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de hoogte van brandstofprijzen en de marktwerking in de sector.

Een motie daarover werd donderdagavond in het parlement aangenomen. Initiatiefnemers PVV en PvdA stellen dat de hoogte van de brandstofprijzen absoluut niet te verklaren is door de olieprijs of de dollarkoers.

Ze willen dat autorijders een eerlijke prijs aan de pomp moeten betalen. Voor de zomer wil de Kamer de resultaten zien.

Marktleider Shell zegt de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien.

''De NMa heeft al twee keer eerder onderzoek gedaan naar prijsafspraken en ze konden niets vinden. Er worden geen prijsafspraken gemaakt'', stelt een woordvoerder. Hij wijst erop dat de prijs van benzine voor bijna twee derde bestaat uit accijnzen en btw. Bij diesel is dat ongeveer de helft.

Accijnsverhogingen hebben de laatste jaren volgens de zegsman voor bijna 4 cent bijgedragen aan de duurdere brandstof.

Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers beaamt dit. ''De politiek maakt van brandstof altijd een issue omdat het duur is en het iedereen raakt. En ze zien dat oliemaatschappijen miljarden verdienen, dus denken ze dat er iets niet klopt'', concludeert Van Selms.
nu.nl

Wat me wel opvalt is dat de laatste tijd vooral diesel flink stijgt. Waar het verschil tussen diesel en Euro95 heel lang 32-35 cent was, is dat nu teruggelopen tot ongeveer 27-29 cent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

china is toch massaal diesel aan het importeren? In dat geval is het niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

veelzeggende uitspraak van die woordvoerder van Shell:
Accijnsverhogingen hebben de laatste jaren volgens de zegsman voor bijna 4 cent bijgedragen aan de duurdere brandstof.
het mist er nog een beetje aan dat hij er ook nog bijverteld hoeveel cent in totaal in diezelfde tijd de benzine duurder geworden is.
misschien zit hij te hopen op een andere baan ;)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Tja de NMa kan denk ik niet de OPEC aanklagen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik rijd sinds kort LPG: €0,625 per liter. Hoewel je weet dat het zo weinig is, moet je de eerste keer toch wel twee keer kijken wat nou de liters zijn en wat de euro's. Voor 25 euro zit de tank vol. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:04:
Ik rijd sinds kort LPG: €0,625 per liter. Hoewel je weet dat het zo weinig is, moet je de eerste keer toch wel twee keer kijken wat nou de liters zijn en wat de euro's. Voor 25 euro zit de tank vol. :)
Maar het is wel een stuk slechter voor je motor zelf ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:51:
[...]

Denk dat het gros van autofabrikanten die fabriek af een LPG installatie afleveren daar wellicht anders over denken...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Ik heb nog meer dan 4 jaar garantie op de hele auto incl. LPG installatie, cylinderkop en kleppen.
Installatie is door de dealer ingebouwd bij aankoop. Ik maak me niet zo'n zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:04
Anders hap je even 8)7 :o

Ik deel de mening van wildhagen; Diesel is behoorlijk gestegen de afgelopen periode.

Gelukkig rijd ik ver boven het omslagpunt, maar het blijft jammer :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je moest eens weten hoe veel mensen er van alles beweren over LPG, tot en met extra slijtage van schokdempers achter, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

wildhagen schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 14:42:
Bump.
Het is verkiezingstijd, dus de politiek bemoeit zich ook met de brandstofprijzen:
[...]
nu.nl
Wat me wel opvalt is dat de laatste tijd vooral diesel flink stijgt. Waar het verschil tussen diesel en Euro95 heel lang 32-35 cent was, is dat nu teruggelopen tot ongeveer 27-29 cent.
Volgens mij komt dat doordat diesel té populair is. Bij destillatie haal je de derivaten met verschillende fracties uit de olie (relatief zware koolwaterstoffen zitten in diesel), daar kan je volgens mij niet al te veel mee spelen (of je moet nog zwaardere fracties verder kraken -> duurder). Dus teveel vraag naar diesel (of verhoudingsgewijs te weinig naar de andere producten).

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 18-02-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

Ís al jaren niet meer, met oude installatie's kon je een kokende kop krijgen, maar tegenwordig regelt een computer dat even goed als bij benzine. Mijn primera heb ik na 280k km op lpg verkocht met nog steeds een perfect werkende motor, zelfs nooit in de motor wat moeten vervangen (behalve olie(-filter) en bougie's dan uiteraard..

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:37
De benzineprijs is vandaag weer gestegen naar 1,668. Dat is nog maar 2 cent onder het record van 2008, en met het tempo van de laatste dagen kan dat binnen enkele dagen verbroken zijn. De hogere olieprijzen worden blijkbaar wel heel vlotjes doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jona schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 01:05:
De benzineprijs is vandaag weer gestegen naar 1,668. Dat is nog maar 2 cent onder het record van 2008, en met het tempo van de laatste dagen kan dat binnen enkele dagen verbroken zijn. De hogere olieprijzen worden blijkbaar wel heel vlotjes doorberekend.
Tuurlijk, zakken duurt eeuwig, maar stijgen is zó gebeurd. Dan wordt wat er nog in de lokale tank zit al duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Welja het gaat nog wel verder stijgen met al dat gedoe in Noord-Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51
Ach, als ook maar iemand ergens in de betreffende landen een scheet laat vliegen de prijzen alweer omhoog!

Alleen om ook maar een cent te zakken moet je hemel en aarde bewegen!

Prijsstijging berekenen ze snel door aan de consument
Prijsdaling berekenen ze snel door aan de winstmarge

...hufters zijn het....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

YellowCube

Wait...what?

mace schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 01:14:
Welja het gaat nog wel verder stijgen met al dat gedoe in Noord-Afrika.
het gaat sowieso stijgen. Onrust of niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

[...]

Net zoals "koken doe je op gas" zo kennen we nog wel een paar.
Ik rij ondertussen vrolijk verder op LPG inmiddels 420.000 zelf gereden op klok (ook een Primera) en geef mijn geld liever uit aan nuttiger zaken als dure brandstof >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Die "koken op gas" vind ik vooral van toepassing in vergelijking met koken op elektriciteit.
offtopic:
Op gas koken zie je niet eens terug op de gasrekening; je moet je best doen om 1m³ per maand te koken, meestal eerder 0,5m³. Anderzijds is op elektriciteit een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Ach ja, vroeger stond er in de krant dat de brandstofprijzen gingen stijgen vanwege de stijgende dollar, daar kan je met je boerenverstand nog wel enige logica uit halen. Tegenwoordig staat er in de krant dat de brandstof duurder wordt door de dalende dollar. Daar zal je wel hogere economie voor gestudeerd moeten hebben :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

En natuurlijk dat elk Afrikaans of Zui-Amerikaans land "de grootste olieproducent ter wereld is!" :')

Volvotips.com

• MBV

MBV

Zosas schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:35:
Ach, als ook maar iemand ergens in de betreffende landen een scheet laat vliegen de prijzen alweer omhoog!

Alleen om ook maar een cent te zakken moet je hemel en aarde bewegen!
Dat noemen ze nou een krappe markt. Iedereen heeft olie nodig, zodra er het risico ontstaat dat de aanvoer van olie stokt gaat iedereen olie inslaan en wordt het dus duurder.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Relativerend artikel:

http://autotelegraaf.nl/a...4702/hoezo-dure-benzine?/
Om net als in december 1973 maar liefst 7,5 procent van het huidig maandinkomen aan benzine te besteden, zou de benzineprijs moeten stijgen tot minimaal € 2,48!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
Ik denk dat we wel aan de 1,75 komen voor eind Maart !

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

[...]

Dat is dus echt achterhaalde kul he?

http://www.autoweek.nl/klokjerond.php?id=13

Ruim 600.000km met een LPG auto.... :W

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Naboo schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:02:
[...]

Dat is dus echt achterhaalde kul he?

http://www.autoweek.nl/klokjerond.php?id=13

Ruim 600.000km met een LPG auto.... :W
Wist je dat het ook achterhaalde kul is dat roken slecht voor je is? Mijn opa is namelijk 94 jaar oud en gezond, dat terwijl hij rookt.

Moraal van het verhaal: Leuk dat één iemand 600.000 km met een LPG-auto heeft gereden, maar dat zegt niet zo veel natuurlijk.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MBV schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:36:
[...]

Dat noemen ze nou een krappe markt. Iedereen heeft olie nodig, zodra er het risico ontstaat dat de aanvoer van olie stokt gaat iedereen olie inslaan en wordt het dus duurder.
ik schrok ook behoorlijk van het vorstel van de BOVAG dat bij stijgende prijzen de Accijnsen maar zouden moeten dalen, omdat dat eigenlijk een versterking van die afhankelijkheid is ....
Het zou namelijk het tegengaan van normale marktwerking zijn... hoe lullig ook, maar stijgende benzineprijzen zijn ook de beste methode om mensen te dwingen die 'afhankelijkheid' tegen te gaan en naar alternatieven te zoeken.

En op termijn werkt het ook zo, een ven de belangrijkste effecten van de oliecrisis was ook juist dat de afhankelijkheid van olie die westerse landen hadden enorm gedaald is...toendertijd was olie zo goed als de enige energiebron ... sinds die tijd is juist de afhankelijkheid van olie eerder gedaald, relatief gezien besteed de moderne europeaan veéél minder aan olie voor energiedoeleinden dan 30 jaar terug, naar ik meen zelfs iets van 30% minder... terwijl overall het energiegebruik stevig gestegen is.

De amerikanen daarentegen, die in de 70'er jaren kozen voor een 'prijs-protectiebeleid' (een door de overheid vastgelegde maximum-prijs voor olie en nauwelijks accijnsen) hebben nu juist een des te groter probleem, een verschrikkelijk grote afhankelijkheid van olie, en slechte voorzieningen voor zuinig olie- en energiegebruik en relatief weinig alternatieve energie-vormen, in vergelijking tot veel europeanen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ja leuk, alleen toen waren andere dingen ook goedkoper (of juist duurder), het leven is gewoon duurder geworden, dus valt in mijn ogen niet te vergelijken t.o.v. van een inkomen en bovendien zitten we nu niet in een oliecrisis.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, maar de olieprijs zit natuurlijk praktisch overal in verwerkt ;) Alles wordt dus duurder, niet alleen benzine.

• Config
MeNTaL_TO schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:29:
Ja leuk, alleen toen waren andere dingen ook goedkoper (of juist duurder), het leven is gewoon duurder geworden, dus valt in mijn ogen niet te vergelijken t.o.v. van een inkomen en bovendien zitten we nu niet in een oliecrisis.
Hoe kun je zeggen dat het leven 'gewoon' duurder is geworden, terwijl je dat niet wil relateren aan het inkomen? Waarop baseer je het dan?

• ephymerous
  • Laatst online: 08:22
RM-rf schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:09:
[...]

ik schrok ook behoorlijk van het vorstel van de BOVAG dat bij stijgende prijzen de Accijnsen maar zouden moeten dalen, omdat dat eigenlijk een versterking van die afhankelijkheid is ....
Het zou namelijk het tegengaan van normale marktwerking zijn... hoe lullig ook, maar stijgende benzineprijzen zijn ook de beste methode om mensen te dwingen die 'afhankelijkheid' tegen te gaan en naar alternatieven te zoeken.

En op termijn werkt het ook zo, een ven de belangrijkste effecten van de oliecrisis was ook juist dat de afhankelijkheid van olie die westerse landen hadden enorm gedaald is...toendertijd was olie zo goed als de enige energiebron ... sinds die tijd is juist de afhankelijkheid van olie eerder gedaald, relatief gezien besteed de moderne europeaan veéél minder aan olie voor energiedoeleinden dan 30 jaar terug, naar ik meen zelfs iets van 30% minder... terwijl overall het energiegebruik stevig gestegen is.

De amerikanen daarentegen, die in de 70'er jaren kozen voor een 'prijs-protectiebeleid' (een door de overheid vastgelegde maximum-prijs voor olie en nauwelijks accijnsen) hebben nu juist een des te groter probleem, een verschrikkelijk grote afhankelijkheid van olie, en slechte voorzieningen voor zuinig olie- en energiegebruik en relatief weinig alternatieve energie-vormen, in vergelijking tot veel europeanen
Allemaal leuk en aardig en ik onderschrijf jou verhaal. Maar louter vanuit mijn eigen en andere consumentenbelangen gekeken zit niemand er op te wachten 2 euro voor een liter benzine te betalen.

XXXVI

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

argro schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:08:
[...]
Wist je dat het ook achterhaalde kul is dat roken slecht voor je is? Mijn opa is namelijk 94 jaar oud en gezond, dat terwijl hij rookt.

Moraal van het verhaal: Leuk dat één iemand 600.000 km met een LPG-auto heeft gereden, maar dat zegt niet zo veel natuurlijk.
Als ik dichtbij om me heen kijk heeft m'n pa een Passat op LPG (G1) gehad, die is met 450.000 op de klok weggegaan en de Golf (met G3) van mijn vriendin heeft er dik 275.000 op zitten en die blokken zijn nog nooit uit elkaar geweest. M'n zwager heeft een Vectra op G3 met 250K op de teller. Goed, het is geen 600K, maar hoge probleemloze kilometerstanden zijn in mijn omgeving eerder regel dan uitzondering.

The ramblings of an idiot

• ephymerous
McBoom schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:22:
[...]

Als ik dichtbij om me heen kijk heeft m'n pa een Passat op LPG (G1) gehad, die is met 450.000 op de klok weggegaan en de Golf (met G3) van mijn vriendin heeft er dik 275.000 op zitten en die blokken zijn nog nooit uit elkaar geweest. M'n zwager heeft een Vectra op G3 met 250K op de teller. Goed, het is geen 600K, maar hoge probleemloze kilometerstanden zijn in mijn omgeving eerder regel dan uitzondering.
* ephymerous kent ook genoeg Alfa Romeo's op G3 met standen boven de 250.000 km :) (Hoogst gezien 425.000 km) :)

XXXVI

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Config schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:53:
[...]

Hoe kun je zeggen dat het leven 'gewoon' duurder is geworden, terwijl je dat niet wil relateren aan het inkomen? Waarop baseer je het dan?
Verzekeringen en vooral ziekenkostenverzekering zijn stukken duurder geworden, om over autoverzekeringen nog maar te zwijgen, daar ga ik ondanks mijn schadevrije jaren, meer betalen ipv minder.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
MeNTaL_TO schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:56:
[...]

Verzekeringen en vooral ziekenkostenverzekering zijn stukken duurder geworden, om over autoverzekeringen nog maar te zwijgen, daar ga ik ondanks mijn schadevrije jaren, meer betalen ipv minder.
Dat je juist autoverzekeringen aanhaalt, deze zijn juist goedkoper geworden, en zelfs zo goedkoop dat ze tegen de kostprijs aan zitten. De DNB heeft zelfs gewaarschuwd dat bepaalde verzekeringen duurder moeten omdat ze anders op het randje van omvallen zitten.

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

RM-rf schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:09:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Overigens vind ik wél dat het geld dat binnenkomt aan accijnzen naar duurzamere oplossingen gaan. Maargoed, dat is een ander onderwerp.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Woei, we zitten bijna op het alltime-record van 1.69 per liter Euro 95! De GLA is nu gestegen tot 1.681 :)

Die van diesel staat nu op 1.387 per liter.

Vannacht weer flinke prijsverhogingen doorgevoerd: 0.9 cent gemiddeld voor Euro95, 1.1 cent gemiddeld voor diesel :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 10:51
Doet toch wel zeer in mijn portemonnee... :( Volgende auto maar op LPG?

Ben benieuwd hoe lang dit aanhoudt :/

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

En dat is :) omdat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 10:51
Volgens mij heeft wildhagen geen auto, anders zou hij niet kunnen :) :P

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb wel een auto hoor (lease weliswaar, maar daar betaal ik uiteraard ook voor, de brandstof word gewoon meegeleased, dus hogere brandstofprijs is ook hogere leaseprijs).

Maar ik vind een hogere prijs wel goed. Stimuleert eindelijk eens dat mensen op zoek gaan naar alternatieven, en niet voor ieder wissewasje de auto pakken (ik ken een persoon die bij wijze van spreken nog zijn auto pakt om bij de buren op de koffie te gaan, en dat is een rijtjeshuis).

Ook stimuleert het hopelijk ook eens grootschalig zoeken naar alternatieve bronnen (hybrides is een mooie stap, full-electric is uiteraard nog beter) ipv maar op die oude vervuilende olie te blijven terugvallen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
wildhagen schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 07:54:
Ook stimuleert het hopelijk ook eens grootschalig zoeken naar alternatieve bronnen (hybrides is een mooie stap, full-electric is uiteraard nog beter) ipv maar op die oude vervuilende olie te blijven terugvallen.
Dat wordt zovaak geroepen maar of de gewone consument ook maar iets kan bijdragen. Belasting gaat gewoon naar algemene middelen. De markt voor alternatieve brandstoffen wordt imho niets groter of benzine 1,50euro (duur) of 2,00euro (extreem duur!).

Als het aan mij ligt wordt de benzineprijs gewoon vastgezet op 1,50euro :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fixed price hanteren lijkt me meer iets met een communistische plan-economie te maken te hebben, niet met een vrije markt economie, waar de markt de prijs bepaald (vraag en aanbod). Lijkt me zeer onwenselijk om dit soort semi-communistische principes te gaan invoeren.

En dat soort brandstofsubsidies kosten ook gewoon geld. Of dacht je dat het verschil van de werkelijke prijs (nu bijv 1.68, dus 18 cent verschil) door Sinterklaas zou worden goedgemaakt? Dat zal linksom of rechtsom toch echt ergens vandaan moeten komen.

Waarom denk je dat bijna alle landen waar ze dit soort brandstofsubsidies hebben nu bezig zijn om die subsidies af te schaffen?

Wat mij betreft kunnen de prijzen gewoon niet hoog genoeg zijn. Hopelijk worden mensen dan wakker en gaan zich bezinnen op alternatieven. Zowel op persoonlijk (alternatieven zoeken) als op maatschappelijk/landelijk niveau (investeren in betere, duurzamere technologie),.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 25-02-2011 09:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 07:54:
Ik heb wel een auto hoor (lease weliswaar, maar daar betaal ik uiteraard ook voor, de brandstof word gewoon meegeleased, dus hogere brandstofprijs is ook hogere leaseprijs).

Maar ik vind een hogere prijs wel goed. Stimuleert eindelijk eens dat mensen op zoek gaan naar alternatieven, en niet voor ieder wissewasje de auto pakken (ik ken een persoon die bij wijze van spreken nog zijn auto pakt om bij de buren op de koffie te gaan, en dat is een rijtjeshuis).

Probleem is dat benzine wel héél duur moet zijn willen mensen voor korte ritjes de auto niet meer pakken. Juist mensen die bv korte ritjes met de fiets doen en de auto pakken om lange ritten te maken zijn de dupe. Of je nou op een kort ritje 1 euro kwijt bent of 1,20 boeit niemand wat. Of je op een lange rit ineens 20 euro meer kwijt bent maakt wel wat uit.

Maar inderdaad, mensen pakken veel te veel voor elke scheet de auto. Zelf pak ik liever de fiets maar het zou wel een stuk rustiger verkeersbeeld opleveren als niet elke huisvrouw / moeder en gefrustreerde leaserijder voor alle ritten langer dan 10 meter de auto pakken. moet je eens rondom scholen kijken hoeveel kinderen er met de auto worden gebracht. En echt niet dat iedereen daarna door naar het werk gaat. Sommige mensen gaan terug naar huis dat letterlijk 2 straten verder is 8)7. Wat dat betreft zouden ze best een verboden te parkeren en verboden stil te staan zone rondom scholen mogen invoeren.

Ik wil ook nog een opmerking plaatsen over de prijs. natuurlijk is benzine hier duur en natuurlijk vind ik het ook vervelend als ik weer eens voor bijna 100 euro in mijn tank pletter maar aan de andere kant mag er ook gewoon wel eens minder gereden worden, en dan niet eens vanwege het milieu maar meer vanwege de leefbaarheid van de steden en de plaatselijke luchtkwaliteit, ik begrijp de prijsstijging ook wel: Onrust in het midden oosten momenteel, olie wordt steeds schaarser (peakoil is echt allang geweest) en dus duurder. Mensen lijken zich er niet bewust van dat olie eindig is en dat het dus logisch is dat het steeds duurder wordt. Alleen aanpassen doen de meeste mensen niet. Ik ga expres al niet te ver van mijn werk wonen, probeer zo veel mogelijk met de fiets te doen etc. Mensen die klagen dat ze niet zonder auto kunnen kunnen zelden écht niet zonder auto. Als ik hier op mijn werk bv kijk woont 90% van de werknemer binnen 15km afstand van het werk, dat is ook te fietsen of te brommeren. Alleen voor mensen in de continu dienst (ziekenhuispersoneel, havenarbeiders ed) en voor mensen die naar onbereikbare plekken moeten reizen of ver moeten reizen (wat op zich ook een keuze is) is er wat voor te zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 25-02-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
MeNTaL_TO schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:56:
[...]

Duurder ten opzichte van je inkomen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 11:04
Relatief gezien duurder ja lijkt mij.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
wildhagen schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 09:46:
Fixed price hanteren lijkt me meer iets met een communistische plan-economie te maken te hebben, niet met een vrije markt economie, waar de markt de prijs bepaald (vraag en aanbod). Lijkt me zeer onwenselijk om dit soort semi-communistische principes te gaan invoeren.

En dat soort brandstofsubsidies kosten ook gewoon geld. Of dacht je dat het verschil van de werkelijke prijs (nu bijv 1.68, dus 18 cent verschil) door Sinterklaas zou worden goedgemaakt? Dat zal linksom of rechtsom toch echt ergens vandaan moeten komen.

Waarom denk je dat bijna alle landen waar ze dit soort brandstofsubsidies hebben nu bezig zijn om die subsidies af te schaffen?

Wat mij betreft kunnen de prijzen gewoon niet hoog genoeg zijn. Hopelijk worden mensen dan wakker en gaan zich bezinnen op alternatieven. Zowel op persoonlijk (alternatieven zoeken) als op maatschappelijk/landelijk niveau (investeren in betere, duurzamere technologie),.
Die vrije marktwerking is aardig maar die accijnzen vind ik buitensporig. En daarom op 1,50 vast zetten totdat de accijnzen nog maar 20% van het totaalbedrag zijn. Daarbij zijn er ook genoeg mensen afhankelijk van hun auto die hiervan het dupe zijn.

Trek het geld maar bij alle inwoners van Nederland vandaan ipv alleen bij de automobilist.

[ Voor 6% gewijzigd door ephymerous op 25-02-2011 11:35 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ephymerous schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:34:
[...]

Trek het geld maar bij alle inwoners van Nederland vandaan ipv alleen bij de automobilist.
waarom moeten mensen zonder auto betalen voor mensen die willen autorijden. Solidair zijn is prima op het gebied van basisvoorzieningen zoals zorg en veiligheid maar een auto is een luxe artikel, geen basisvoorziening. We gaan toch ook geen belasting heffen zodat iedereen een LCD tv kan kopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Metro2002 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:15:
[...]

waarom moeten mensen zonder auto betalen voor mensen die willen autorijden. Solidair zijn is prima op het gebied van basisvoorzieningen zoals zorg en veiligheid maar een auto is een luxe artikel, geen basisvoorziening. We gaan toch ook geen belasting heffen zodat iedereen een LCD tv kan kopen :/
Als alle accijnzen en belastingen op auto's werden gebruikt voor de automobilist hadden wij heel wat minder files ;)

XXXVI

Pagina: 1 ... 54 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.