eX0duS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:15:
Waarom doen ze eigenlijk niks aan het verbruik van vliegtuigen/boten op diesel, en noem maar op? Volgens verstookt zo'n olieboot wel x zoveel ton aan stookolie elke minuut... Daar kun je heel wat auto's mee laten rijden (alhoewel stookolie wat anders is dan benzine).
Ik geloof dat 80% van de benzineprijs toch naar de regering gaat? Dat maakt het dan juist duur natuurlijk. Die 100 dollar per vat is nog niks eigenlijk.
Ik weet nog dat ik "vroegah" mijn brommer af kon tanken voor 1,50 gulden de liter...
Het verbruik hoeft de overheid niks aan te doen: verbruik van stookolie in schepen is de nummer 2 of 3 kostenpost (gok ik, meestal is personeel het duurste, en bij dat soort dingen de afschrijving op 2). Als de olieprijs zo doorgaat wordt het kostenpost nummer één, en aangezien schepen tientallen jaren meegaan, zal daar zeker bij nieuwe schepen (i.v.m. vooruitkijken) rekening mee worden gehouden. Als je een motor ontwikkelt die €100.000 duurder is, maar 10% zuiniger, dan kopen ze hem: dat is gewoon kosten/baten analyse. Wat ze nu gaan doen is het brandstofverbruik verhogen: roetfilters verplicht stellen, en een roetfilter kost een paar procent brandstof. Niks op tegen, en de branche vindt het zelf volgens mij ook niet erg: zolang iedereen dat maar moet doen.
Bij vliegtuigen geldt hetzelfde principe: waarom denk je dat de budget airlines de jongste vloot hebben? Simpel: nieuwe toestellen zijn zuiniger, en zonder het zuinigste toestel kan je niet het goedkoopste zijn.
Yohost! schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:11:
[...]
Waarom kom ik deze opmerking toch overal tegen?
Er een beetje vanuit gaan dat ik me niet erger als ik aan het tanken ben.
Man, ik erger me dood aan de hoge prijs!!
En ik moet maar minder gaan tanken dan??
aha dus dan maar 1 dag per week minder naar het werk..logisch hoor!
OV is hier dus geen fatsoenlijk alternatief waar ik woon, 4x zo lang onderweg.
Je hoeft geen dag minder te gaan werken. Je zou thuis kunnen werken (bij 80% van het kantoorwerk een optie, minstens 2 dagen per week). Als het echt uit de hand loopt zou je kunnen verhuizen naar een stad, en op fietsafstand van het station gaan wonen. Je zou een andere baan kunnen zoeken in de (semi-)overheid, wat bijna altijd naast het station zit.
Heel bot gezegd (ben ik goed in

): zolang jij en je baas jouw dagelijkse reis per auto nog kunnen betalen, is de benzine niet te duur. Ergeren is heel vervelend, ik zou bij wel meer dingen willen dat ze goedkoper waren.
Ik zal zeker gaan verhuizen naar mijn werk, als ik een vaste-plek baan krijg. Met consultancy zou ik ergens centraal gaan wonen. En een baas die trein-reizen vergoed heeft bij mij een pré.
Yup, hypes zijn soms nodig
Gewoon weer een manier om een extra heffing op te leggen. Sinds het begin der tijden was bekend dat er meer roet uit die nieuwe dieselmotoren kwam. En er was ook een oplossing. Maar aangezien niemand op het idee kwam (autolobby?) om die filters verplicht te stellen vanaf moment 1, konden ze in eerste instantie een extra heffing op de dieselauto's invoeren. Daarna kunnen ze de diesel zelf duurder maken en dán nog een keer het roetfilter verplicht gaan stellen waardoor het nóg eens duurder wordt.
Dan moet ik toch even Chevvy aankijken: is dat zo? Diesels worden al sinds het begin van de auto gemaakt (in elk geval 1920), maar benzine was toen nog beter. Dat roet door verkeer een probleem zou worden, had 30 jaar geleden echt niemand verzonnen. En voor zover ik weet zijn roetfilters pas zo'n jaar of 10 toegepast.
Al dat gelul heeft geen reet met het millieu te maken. Ik wordt er zo vreselijk ziek van en geen hond ziet het, iedereen lult lekker mee 'fijnstof dit' en 'fijnstof dat' en 'onze arme kindertjes' en meer van die crap. Al die extra heffingen maken het millieu écht niet beter, dus dat zijn domme maatregelen van politici die alleen maar de schijn willen wekken dat ze ook wat doen.
Dat is absolute onzin. De fijnstof-concentratie in sommige wijken rondom de A13 was zo hoog, dat meer kinderen astma hadden en meer mensen klachten hadden (weet niet precies meer welke). Het gaat om het hier en nu, en dat het in de toekomst nog erger wordt als we er niks tegen doen spreekt voor zich...
Het wordt tijd dat politici nou eens een keer durven échte maatregelen te nemen. Men had 10-15 jaar geleden gewoon de toelatingseisen van nieuwe diesels aan moeten passen en die roetfilters moeten verplichten. Dan hadden die dingen geen reet meer gekost en waren de kosten voor de burger niet de pan uit gerezen. Maar eers €3000 bovenop een diesel gooien, brandstofazijn verhogen en dán pas die filters verplichten is financieel gezien veel interessanter.
Met de Euro-4 norm, in 2005, dachten ze de roetfilters al te hebben verplicht. Ze eisten toen 0,025gr fijnstof per km. De motoren waren echter al zoveel beter geworden dat ze dat zonder roetfilter ook haalden. Daarnaast werken retro-fit roetfilters in de meeste gevallen nauwelijks:
http://www.flitsservice.n...nieuwsbericht.php?id=3103. Stel gewoon een eis aan de hoeveelheid roet die uit de uitlaat komt, en laat de fabrikanten vervolgens een oplossing daarvoor vinden. Als er een betere oplossing is dan roetfilters, laat ze dat fijn gebruiken. Als je een maatregel verplicht, gooi je elke mogelijkheid tot innovatie weg.
Wekkel schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:04:
Ik voeg er nog een ding aan toe (om toch de insteek met Ron Paul weer te geven).
Een Golf 3 1.4 CL kostte in 1995 €13.661
Een Golf 5 1.4 kost nu € 19.875
bron:
Autoweek Carbase
Dat is een stijging van 45%.
Ik weet dat je eindeloos kan discussieren over de vraag of je deze twee Golfjes mag vergelijken. Daar gaat het bij dit voorbeeld even niet om.
Daar gaat het absoluut wel om: een golf 3 kan je beter vergelijken met een polo nu. Alle auto's groeien, en zo nu en dan moet er dus een auto aan de 'onderkant' worden toegevoegd. Daarnaast heeft de nieuwe golf een sterkere motor, is zuiniger, heeft betere botsveiligheid, enzovoort. Indicatie van de productiekosten is altijd het gewicht: van 979kg voor de 1.6 GL 3-deurs uit '95, naar 1148kg in '08
De eerder gegeven Shell website voor euro 95:
1995: €0,89
2008: €1,44
Dat is een stijging van 62%.
Wat vind je nu van de beleving van de bezineprijs: 62% gestegen, of 62-45=17% gestegen in 12 jaar tijd? Laat mij ook weten of je de stijging van de Golf prijs als 45% ervaart.
Misschien handig om de prijzen even te corrigeren voor inflatie. 3% bijvoorbeeld, €0,89*(1,03)^13 = €1,30. Golfje ging, met 3% gecorrigeerd, voor €20.000 over de toonbank. De officiele inflatie zal wel iets lager zijn dan 3%, maar dit is alleen om even een idee te geven: zoveel is het dus niet gestegen.
Los daarvan denk ik inderdaad dat mensen dat golfje duurder vinden: een polo, of een 206, telt nu echt mee, terwijl dat 13 jaar geleden niet zo was.
Ik gaf al aan dat naar mijn idee het ondoenlijk is aan te geven welk gedeelte van prijsstijgingen het gevolg zijn van inflatie (domweg meer geld printen, meer geld in omloop) en welke het gevolg van vraag en aanbod. Ik kan mij echter niet aan de indruk onttrekken dat een gedeelte van de olieprijs stijgingen gelegen is in andere factoren dan vraag en aanbod. Mochten zaken als, bijvoorbeeld, de
Yen Carry Trade instorten, kan de olieprijs ook zo op 50$ komen dit jaar.
Eens, ze zijn lastig te scheiden. Je zou kunnen beginnen bij de schatting van het CBS, maar inflatie wordt gedeeltelijk veroorzaakt door een hogere grondstofprijs. == cirkeltje: hogere prijs door hogere grondstofprijs => corrigeer de grondstof prijs voor inflatie, en je ziet dat er niks is gestegen in prijs

Omdat je de vinger er niet exact op kan leggen, heeft het ook weinig zin te discussieren over het exacte aandeel van inflatie in stijgende prijzen. De link naar Ron Paul vind ik zeer op zijn plaats, maar het kan hier zomaar uitmonden op een discussie over Ron Paul in plaats van benzineprijzen. Dat een mechanisme van inflatie al vele jaren aan het werk is, dat staat echter wel vast.
Wie heeft dat ontkend? Zelfs de overheid niet! Daarom moet je prijzen van meer dan 3 jaar geleden niet copy/pasten, maar inflatiecorrectie op toepassen.
[
Voor 1% gewijzigd door
MBV op 06-01-2008 15:39
. Reden: Wekkel zijn post verkeerd gelezen :X ]