Achterbanden
Verwijderd
Je kunt kerosine proberen.eX0duS schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:59:
Ik weet dat je een diesel auto in veel gevallen op slaolie kunt laten rijden ,maar wat is een vervanging voor normale benzine? Wat zou je in een normale benine auto kunnen gooien?
Helaas, zodra mensen in de politiek zitten, hebben ze opeens andere belangen... het in stand houden van het politieke systeem bijvoorbeeld... Kijk naar het leger: doen ze hun werk goed, wil de politiek ze wegbezuinigen! Ik zou willen dat hetzelfde met ambtenaren kon gebeuren...YellowCube schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:50:
[...]
Ga de politiek in zou ik zeggen en doe er wat mee. Je hebt goede ideëen. Je ziet hoe het anders moet en kan het nog uitleggen ook dus een hooivork is overbodig. Wat houdt je tegen?
Extreem geval: kijk eens naar de rechten die italiaanse politici hebben 
Probleem daarbij is dat 2/3 van de kamer uit ambtenaren bestaat, die gaan hun vriendjes niet ontslaan. Nee, die bieden ze een alternatieve baan aan. Als die er niet is, maken ze hem...

Probleem daarbij is dat 2/3 van de kamer uit ambtenaren bestaat, die gaan hun vriendjes niet ontslaan. Nee, die bieden ze een alternatieve baan aan. Als die er niet is, maken ze hem...
Over tekorten aan voedsel: dan krijgen we eens een paar trossen bananen, worden ze vernietigd omdat er invoerbelasting over betaald moet worden. Moet bokito zijn bananen maar ergens anders gaan halen. Belachelijk dat er voedsel wordt vernietigd terwijl er in andere landen een tekort aan voedsel is.MBV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:26:
Richt een partij op die alles doet om een echte democratie op te zetten. Als iedereen dat wil, dan komt dat er vervolgens ook (want dan krijg je 2/3 meerderheid en kan je de grondwet wijzigen). Als ik zie wat er uit opiniepeilingen komt ben ik dolblij dat er geen echte democratie is
De accijns stijgt niet met de kostprijs mee, dus voor de overheid maakt het geen bal uit of je benzine koopt die normaal €0.25/l kost of €0.75, in dat eerste geval zou je de BTW toch voor iets anders betalen.
Soja-olie enzo ben ik geen voorstander van: er worden bossen voor omgekapt, en het zorgt voor schaarste op de voedselmarkt. Dankzij de aziaten is er allang geen melkplas meer, en veel andere voedingsstoffen worden ook schaars. Dankzij de vraag naar bio-brandstoffen in o.a. Duitsland is de prijs van bier al omhoog gegaan, en zullen nog vele producten volgen. Totdat de techniek er is om van niet-eetbare delen van planten (stengels, blad) biodiesel te maken is het voor mij een no-go.
Maar is dat allemaal niet een beetje offtopic bij een discussie over de huidige bezineprijzen?
Ik denk ook niet dat de fruittelers in bepaalde landen erg gelukkig worden wanneer de bevolking ineens een hele lading gratis bananen van het rijke westen krijgt. Je kunt voedsel beter vernietigen dan het naar bijvoorbeeld Afrika transporteren in de meeste gevallen. Je helpt de locale economie (boeren, handelaren et cetera) niet door ineens voor Sinterklaas te gaan spelen. Gevolg is een failliete boer en een failliete handelaar._JGC_ schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:29:
[...]
Over tekorten aan voedsel: dan krijgen we eens een paar trossen bananen, worden ze vernietigd omdat er invoerbelasting over betaald moet worden. Moet bokito zijn bananen maar ergens anders gaan halen. Belachelijk dat er voedsel wordt vernietigd terwijl er in andere landen een tekort aan voedsel is.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Zullen we weer ontopic gaan?
Weet iemand of de dieselvoorraden al weer op peil zijn?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het lijkt mij niet dat dit een kwestie van een paar dagen is. Ik verwacht dus van niet.Gunner schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:55:
Het bericht wat ik onlangs citeerde was al van vorige week.
aardig stukje over de olieprijzen:
bron
Dure olie, hoezo dure olie?
Nog even en er moet honderd dollar voor een vaatje ruwe olie worden betaald. De steeds verder dalende dollarkoers verzacht de pijn in Europa. Maar hoe lang blijft dat zo? "Oil is still ridiculously underprized", roept energie-expert Matthew Simmons.
De auteur van de bestseller 'Twilight in the desert', houdt serieus rekening met een olieprijs van driehonderd dollar, zelfs indien er meer ingezet wordt op alternatieve energiebronnen. Een recent interview met Simmons op CNBC is hier op video te bekijken. Zijn boodschap: er is geen enkel prijsplafond voor ruwe olie in de nabije toekomst.
Doemdenkers
Simmons werd door zijn uitspraken dat Peak Oil al in 2005 heeft plaatsgevonden lang in de categorie niet serieus te nemen doemdenkers geplaatst. De realiteit is echter dat de mondiale olieproductie al anderhalf jaar niet meer groeit. De productie van 's werelds grootste olieproducent Saoedi-Arabië is in twee jaar tijd met bijna 20 procent gedaald.
De vraag blijft daarentegen stijgen, met als gevolg een zeer krappe oliemarkt waarbij elke mogelijke verstoring tot scherpe prijsreacties leidt. Vooral de groeiende vraag naar energie uit China speelt de markt parten. Steeds meer wetenschappers gaan er vanuit, dat als de productie niet reeds gepiekt heeft, dit binnen enkele jaren het geval zal zijn.
Precair evenwicht
Veel Amerikaanse analisten denken daar anders over en wijzen op een aanzienlijke 'fear factor' in de olieprijs. Deze toeslag veroorzaakt door geopolitieke spanningen zou zeker vijftien dollar bedragen, eenzelfde bedrag wordt door de brillenmannetjes ingecalculeerd voor de zwakke dollar. Leuk voor de dagkoersen, maar de onderliggende 'fundamentals' zijn veel belangrijker.
Vraag en aanbod bevinden zich nu in een precair evenwicht. Alle data wijzen er op dat productie de groeiende vraag niet meer kan bijbenen. De huidige olieproductie komt grotendeels uit velden van minstens tien jaar oud die bijna aan hun limiet zitten. Voorraden nemen af, 'bewezen reserves' staan onder druk. En ook dit jaar komen er wereldwijd zeven miljoen nieuwe auto's bij.
Speculatie
Hoe kan het dat winsten van grote oliemaatschappijen onder druk staan, terwijl de olieprijs dit jaar met 50 procent is gestegen, wordt mij vaak gevraagd. Dit komt doordat er meer is geraffineerd dan uit de grond kan worden gehaald. Om dit tekort op te vangen moet er dure ruwe olie op de markt worden bijgekocht. Deels de prijs van onvoldoende investeringen in het verleden.
Gelet op het voorgaande is het curieus dat uitgerekend Shell bij de presentatie van haar kwartaalcijfers liet weten dat de huidige markt een gevolg is van speculatie en niet van een tekort aan olie. De 'spin' van Big Oil zullen we het maar noemen. Mij hoor je echter niet klagen. Voor beleggers in olieservicebedrijven wordt 2007 een feestjaar.
Disclaimer De informatie in deze bijdrage is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De auteur heeft op het moment van publicatie longposities in Fugro, SBM Offshore en Royal Dutch Shell.
bron
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Door de steeds betere productiemethoden blijft diesel schaars voorlopig,bij de lidl vraagt niemand wat als je een tray of wat slaolie koopt.Gunner schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:55:
Ik heb nog een 50tal liters diesel in mijn stukke Hyundai zitten... als dat zo doorgaat met die prijzen ga ik dat er maar eens uit hevelen
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Lichtelijk offtopic 
Shellzegels minder waard
AMSTERDAM - In deze tijden van recordprijzen voor brandstoffen past Shell de waarde van haar populaire spaarzegels aan. Shell benadrukt dat het om service voor de klant gaat, niet om zuinigheid.
Tot op heden kreeg de tanker bij elke 5 liter brandstof 1 zegel en plakte er daarvan 55 op een spaarkaart waar € 2,50 voor werd uitgekeerd. Sinds deze week krijgt men nog steeds 1 zegel bij 5 liter maar moeten er 25 zegels op een spaarkaart worden geplakt waar 1 euro contant voor wordt gegeven. Om in het vernieuwde systeem 2,50 contant te krijgen moet dus 2,5 x 25 zegels worden gespaard, totaal 62,5 zegels, ruim 13% meer dan in het oude systeem.
Shell zelf benadrukt tegen de redactie van Overgeld dat het niet gaat om beknibbelen. Woordvoerder Peter van Boesschoten: 'Het gaat ons erom dat je nu sneller kunt sparen en eerder volle kaarten kunt inleveren. Bovendien kunnen we nu makkelijker een product verkopen dat bijvoorbeeld €6 kost, in plaats van €5 of €7,50. Een euro per volle kaart is dus een logischer bedrag dan €2,50.'
De spaarzegels van Shell zijn nog altijd immens populair. Volle oude spaarkaarten met 55 spaarzegels kunt u tot 1 oktober 2008 inwisselen. U kunt uw oude spaarkaart beplakken met zowel oude als nieuwe zegels. De nieuwe spaarkaarten mogen ook gedeeltelijk zijn beplakt met oude zegels.
Ik vroeg me ook af waarom er zoveel betaald moet worden voor LPG en Diesel (wegenbelasting) als dat beter voor het milieu is dan benzin. Mijn bedrijfsleider legde het volgende uit:
(Ik ga ervan uit dat de man de waarheid spreekt en weet waarover hij praat)
Als je olie in die rafinaderij gooit is het eerst wat je krijgt in het proces benzin, daarna diesel en dan pas LPG. Je kan niet alleen diesel of alleen LPG maken het zijn soort van restprodukten.
Als iedereen op LPG zou gaan rijden zou er ten eerste nooit genoeg LPG zijn voor iedereen en ten 2e zit je met een overschot benzine waar je niks mee gebeurt.
Daarom zijn diesel en LPG pas goedkoper vanaf een X aantal km's. Zo voorkom je dat iedereen op hetzelfde gaat rijden wat technisch niet te doen is.
Disclaimer: er kan hier net zo goed onzin staan ik heb zelf geen idee maar het verhaal was zeer aannemelijk en de man staat niet bekend op z'n kletspraat.
Als je olie in die rafinaderij gooit is het eerst wat je krijgt in het proces benzin, daarna diesel en dan pas LPG. Je kan niet alleen diesel of alleen LPG maken het zijn soort van restprodukten.
Als iedereen op LPG zou gaan rijden zou er ten eerste nooit genoeg LPG zijn voor iedereen en ten 2e zit je met een overschot benzine waar je niks mee gebeurt.
Daarom zijn diesel en LPG pas goedkoper vanaf een X aantal km's. Zo voorkom je dat iedereen op hetzelfde gaat rijden wat technisch niet te doen is.
Disclaimer: er kan hier net zo goed onzin staan ik heb zelf geen idee maar het verhaal was zeer aannemelijk en de man staat niet bekend op z'n kletspraat.
Waar vui zit, zit geen glans!
diesel belast het milieu ook veel meer..............en het is hoog belast omdat iedereen anders indd op diesel gaat rond rijdenDibbuz schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 19:46:
Ik vroeg me ook af waarom er zoveel betaald moet worden voor LPG en Diesel (wegenbelasting) als dat beter voor het milieu is dan benzin. Mijn bedrijfsleider legde het volgende uit:
Overigens is diesel hier in de VS duurder dan benzine....don't ask me why, maar volgens mij heeft dat weinig met productie kosten te maken maar meer met politieke/milieu redeneringen.
T60P Widescreen
Ik vind dit een slecht argument. Immers: als de oliemaatschappijen dure olie moeten kopen op de markt om te raffineren, wordt er daarna ook dure benzine verkocht! Het is niet alsof ze olie kopen, en er daarna geen geld voor terugkrijgen...Hoe kan het dat winsten van grote oliemaatschappijen onder druk staan, terwijl de olieprijs dit jaar met 50 procent is gestegen, wordt mij vaak gevraagd. Dit komt doordat er meer is geraffineerd dan uit de grond kan worden gehaald. Om dit tekort op te vangen moet er dure ruwe olie op de markt worden bijgekocht. Deels de prijs van onvoldoende investeringen in het verleden.
Uit mijn scheikundelessen heb ik onthouden dat er bij het "kraken" van de grote koolwaterstof-moleculen aardig wat te "richten" valt wat het eindproduct moet zijn. Een zekere voorkeur voor benzine, diesel, stookolie of asfalt is dus wel in te stellen.Dibbuz schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 19:46:
Ik Zwitserland is diesel ook duurder (tenminste, de laatste keer dat ik daar was) dan benzine. Ik schuif het ook op politieke redenen.Seesar schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:30:
Overigens is diesel hier in de VS duurder dan benzine....don't ask me why, maar volgens mij heeft dat weinig met productie kosten te maken maar meer met politieke/milieu redeneringen.
Hmm ja. En nu besluit België de accijns op diesel te verlagen. Wel niet veel meer dan 1 cent, maar toch.Seesar schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:30:
[...]
diesel belast het milieu ook veel meer..............en het is hoog belast omdat iedereen anders indd op diesel gaat rond rijden
Signatures zijn voor boomers.
Hoezo is diesel slechter voor het milieu?Seesar schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:30:
[...]
diesel belast het milieu ook veel meer..............en het is hoog belast omdat iedereen anders indd op diesel gaat rond rijden
CO2 uistoot is minder dan een vergelijkbare benzinemotor
zwaveluistoot is tegenwoordig ook 0
En roetdeeltjes ook aardig richting 0
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ter infoThunderNet schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 21:45:
[...]
Hoezo is diesel slechter voor het milieu?
CO2 uistoot is minder dan een vergelijkbare benzinemotor
zwaveluistoot is tegenwoordig ook 0
En roetdeeltjes ook aardig richting 0
10. Welke brandstofsoort is het minst schadelijk voor het milieu: benzine, diesel, lpg of aardgas?
Auto's met een aardgasinstallatie hebben op dit moment de beste milieuprestaties. Aardgas heeft namelijk de laagste uitstoot van vervuilende stoffen. Omdat andere brandstoffen steeds schoner worden, neemt dit voordeel in de toekomst echter af.
Verder geldt dat de milieuprestaties van nieuwe dieselauto's veel slechter zijn dan die van auto's op benzine, lpg en aardgas. De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine). Technische ontwikkelingen zoals directe injectie, elektronische regeling van de injectie en roetfilters verbeteren de milieuprestaties van diesel onvoldoende. Met de nieuwe Euro-4-norm loopt diesel iets in van de achterstand ten opzichte van benzine. Pas bij de invoering van een voldoende scherpe Euro-5-norm, naar verwachting in 2010, zullen de milieuprestaties van benzine en diesel elkaar qua fijn stof niet veel meer ontlopen. Om ook qua uitstoot van stikstofoxiden voldoende laag te worden is voor dieselauto's nog een Euro-6-norm nodig.
De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.
In noorwegen veranderen de prijzen elk uur
Soms is het 1,10, soms 1,50, soms 1,25, soms goedkoper dan diesel, etc. Dus volgens mij komt de hoge prijs ook vooral door de politiek enzo want het kan dus blijkbaar ook voor 1,10?
nu.nlTankstations beginnen zaterdag met een voorlichtingscampagne om duidelijk te maken dat de pomphouders niets te maken hebben met de grote prijsstijgingen voor brandstof.
Een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag bevestigde zaterdag een bericht hierover in het AD.
Er klinken waarschuwende geluiden dat automobilisten moeten wennen aan de prijsstijgingen, maar klanten komen met boze gezichten bij het tankstation. Vooral de prijs voor diesel zorgt voor woede en onbegrip.
De campagne laat zien dat de pomphouders niet beter worden van de hoge prijzen. "Het tankstation krijgt een vast bedrag per liter, geen percentage. De overheid wordt wel beter van de verhogingen", aldus de zegsman.
Op de posters van de campagne zijn drie druppels in verschillende grootte te zien. Elke druppel geeft aan waar het geld van de prijsstijgingen heen gaat. De grootste druppel is voor de overheid. "Uit een schatting van halverwege dit jaar blijkt dat we verwachten dat de overheid om en nabij de 60 miljoen euro verdient aan de hoge prijzen door het benzineaccijns en de btw", liet de woordvoerder weten.
Nieuw record gevestigd: toen ik vanochtend bij het boodschappen doen langs de plaatselijke Shell-pomp kwam (waar ik verder nooit tank): 1.295 voor een litertje diesel. Vijf cent erbij in twee dagen tijd, en over de laatste twee tweken in totaal 12 cent per liter erbij. Gaat hard zo
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Dan is je lokale pomp toch wel duur want hier staat op de 1.14
Da's ook idioot veel maar het scheelt je toch 9 euro op een gemiddelde tank.
20 gulden
20 gulden
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 09:04 ]
Moet idd wel zeggen die (stads)pomp altijd al wat aan de hoge kant gezeten heeft ja. Geen idee wat mijn vaste pomp vraagt. Gisteren was het daar 1.26 zag ik op het bord, toch ook alweer twee centen duurder dan woensdag toen ik daar getanked heb.Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:03:
Dan is je lokale pomp toch wel duur want hier staat op de 1.14
Virussen? Scan ze hier!
Ah, dus je mag bijna zeven jaar na dato nog steeds stellen dat een euro ~ twee gulden is? Alsjeblieft zeg.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
edit: pff de discussie niet waard

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 10:08 ]
Was gisteren ook ff schrikken, LPG op 59,5 cent de liter, zal bij de witte pomp nog wel iets goedkoper zijn, maar dan nog, 20% gestegen in een maand tijd, mag nog steeds niet klagen met 25 euro voor een volle tank, maar gaat helemaal schrikken worden als mijn benzine weer eens op is.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
En over 7 weken gaat de accijns vrolijk omhoog! "Voor het milieu" zal dat niet zijn, want daarvoor is de prijs al genoeg gestegen. Dus blijkbaar vindt de overheid de extra inkomsten van de BTW op de hogere prijs niet voldoende.
liep net langs de lokale pomp hier. 1 52,5
best wel hoog zeg maar.
Gelukkig is de pomp een paar km verderop (allebei shell
) nog 'maar' 1,43
Begin steeds gelukkiger te worden van mijn keuze voor een kleine auto met kleine motor met een klein verbruik. Twijfelde even of ik niet toch weer een benzineslurpende hoerensloep voor de deur zou zetten omdat ik toch niet zoveel rij maar ben toch blij dat ik daar niet voor gekozen heb.
De benzineprijzen staan trouwens in vergelijking met de dieselprijzen haast stil lijkt het wel. Benzine staat al tijdenlang op rond de 1,40 terwijl diesel vanaf de 1 euro nu bijna 1,30 kost
Hoorde gister op het nieuws dat er nieuwe olievelden in brazilie gevonden waren, genoeg voor 8 miljard vaten olie en ze verwachten dat er nog véél meer gevonden gaat worden in die regio.
Toch nog even uitstel van executie dus

Gelukkig is de pomp een paar km verderop (allebei shell
Begin steeds gelukkiger te worden van mijn keuze voor een kleine auto met kleine motor met een klein verbruik. Twijfelde even of ik niet toch weer een benzineslurpende hoerensloep voor de deur zou zetten omdat ik toch niet zoveel rij maar ben toch blij dat ik daar niet voor gekozen heb.
De benzineprijzen staan trouwens in vergelijking met de dieselprijzen haast stil lijkt het wel. Benzine staat al tijdenlang op rond de 1,40 terwijl diesel vanaf de 1 euro nu bijna 1,30 kost
Hoorde gister op het nieuws dat er nieuwe olievelden in brazilie gevonden waren, genoeg voor 8 miljard vaten olie en ze verwachten dat er nog véél meer gevonden gaat worden in die regio.
Toch nog even uitstel van executie dus
[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2007 11:13 ]
Klinkt logisch, is het niet. Als het probleem zou zijn dat er teveel benzine 'over' zou blijven, dan zou benzine op een gegeven moment goedkoper worden dan LPG: marktwerking, vraag-aanbod, dat verhaal. Daar hoeft de overheid echt niet op te sturenDibbuz schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 19:46:
[knip]
Als ik me niet vergis is de accijns per liter voor LPG lager dan voor benzine: accijns voor benzine is bijna €0.70 volgens wikipedia, dus als LPG minder dan dat kost is de accijns lager. Helaas lukt het mij niet om iets anders dan rants op de hoge accijns te vinden met Google

Waarom de wegenbelasting hoger is voor LPG snap ik echt niet (met G3-installaties): in elk opzicht is gas beter voor het milieu. Diesel kan ik me prima voorstellen: de meeste diesels (met techniek van meer dan 3 jaar oud, geen roetfilter) stoten meer roet, fijnstof en andere troep de lucht in dan benzineauto's. Dat moet dus ontmoedigd worden. En als ik de techneuten in dit subforum goed heb begrepen is het maar tijdelijk dat diesel schoner is dan benzine: technieken die zijn uitgevonden om diesels schoner te krijgen (behalve roetfilters) kunnen ook toegepast worden bij benzineauto's.
Ik snap wel waarom LPG harder stijgt dan diesel en benzine: de accijns is in absolute zin lager, dus een prijsstijging geeft een groter effect dan bij benzine.
heb vandaag de prijzen bij de pomp waar ik werk verlaagd, nu is het 'maar' 116,9 en 145,5. Dan maakt het dus ook uit waar je tankt ...
hmmm dat valt me dan weer op, in de grensstreek bij mijn ouders betaal ik 1,33 per liter euro95 en hier in Utrecht (waar mijn auto staat) zit ik op 1,43. Nahja, die 10 cent, ach. Sorry maar ik maak me er niet zo druk om. Zoveel rij ik niet en goeiekoper wordt 't toch niet. Met dank aan vooral bemoeizuchtige landen die zich met hun neus in allerlei zaken steken om er zelf beter van te worden...
Trouwens opvallend: bij de oosterburen (ook bij mijn ouders) betaal ik meer! 1,429 voor een litertje RON91 en EURO95 is 1,439 per liter. Dat scheelt bijna niks.
Jezus toen ik net mijn auto kocht betaalde ik daar maar 93 cent per liter RON91 (waar mijn Rus ook zijn werk mee doet!)
Trouwens opvallend: bij de oosterburen (ook bij mijn ouders) betaal ik meer! 1,429 voor een litertje RON91 en EURO95 is 1,439 per liter. Dat scheelt bijna niks.
Jezus toen ik net mijn auto kocht betaalde ik daar maar 93 cent per liter RON91 (waar mijn Rus ook zijn werk mee doet!)
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Dat ding loopt waarschijnlijk nog wel als je er RON60 ofzo in zou gooien als het zou bestaan, oude techniek loopt altijd wel
Aan de andere kant, bedenk ook eens wat je terugkrijgt voor je geld. Voor die prijs aan de pomp ga ik niet lopen.
Verwijderd
Er zou toch een moment komen dat mensen dit wel gaan doen als het simpel weg niet meer betaalbaar is.Roenie schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 22:17:
Aan de andere kant, bedenk ook eens wat je terugkrijgt voor je geld. Voor die prijs aan de pomp ga ik niet lopen.
Kijk ik wil best een Prius rijden ofzo, maar dat ding is niet te betalen als je die nieuw wilt kopen.
Daarnaast zijn waterstofmotoren nog steeds niet goed toegangkelijk, ja een BMW 7 serie, maar ook dat kost een vermogen en dan moet je nog naar Duitsland naar een Aral station.
Hmmz, ik zit erover te denken om mijn 206 GTI te verkopen en volgend jaar een diesel te kopen, met die stijgende dieselprijzen word het wel minder leuk op die manier.
Hopelijk dalen ze nog weer iets of gaat de regering iets anders regelen maar dat verwacht ik niet.
Hoe duurder de benzine hoe meer Wouter Bos natuurlijk binnen krijgt aan belasting.
Hopelijk dalen ze nog weer iets of gaat de regering iets anders regelen maar dat verwacht ik niet.
Hoe duurder de benzine hoe meer Wouter Bos natuurlijk binnen krijgt aan belasting.
In Noorwegen zijn ze vreemd wat dat betreft. Bijna niemand die er aardgas heeft, mensen die protesteren tegen het onzichtbare vergif (heb 3 jaar terug mensen door het winkelcentrum van Haugesund zien lopen met grote spandoeken tegen het gebruik van gasmaarud schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:21:
In noorwegen veranderen de prijzen elk uurSoms is het 1,10, soms 1,50, soms 1,25, soms goedkoper dan diesel, etc. Dus volgens mij komt de hoge prijs ook vooral door de politiek enzo want het kan dus blijkbaar ook voor 1,10?
Verder wekken ze daar bakken met electriciteit op uit natuurbronnen, verkopen dit aan het buitenland en importeren vervolgens de stroom uit Zweden. Met olie gebeurt dit net zo.
Het lijkt me een goede ontwikkeling, dat mensen hun auto laten staan of er in ieder geval selectiever mee om gaan. Een auto heeft onmiskenbaar voordelen boven andere vormen van transport, dat onderkennen verlost ons van een boel geklaag. Als je niet de nadelen van autorijden wilt, maar wel de voordelen, dan is geklaag niet gepast.Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 11:20:Er zou toch een moment komen dat mensen dit wel gaan doen als het simpel weg niet meer betaalbaar is.
Kijk ik wil best een Prius rijden ofzo, maar dat ding is niet te betalen als je die nieuw wilt kopen.
Daarnaast zijn waterstofmotoren nog steeds niet goed toegangkelijk, ja een BMW 7 serie, maar ook dat kost een vermogen en dan moet je nog naar Duitsland naar een Aral station.
Je opmerking over waterstof raakt overigens kant noch wel, want waterstof is een energiedrager en geen energiebron.Dat lost het 'probleem' van hoge prijzen dan ook niet op. En die BMW heeft dan ook nog eens een inefficiente verbrandingsmotor.
Misschien aan BTW maar de accijnzen blijven gelijk. Tenminste tot begin volgend jaar en in juli 2008 want dan komt er weer een paar cent bij (in juli geloof ik 3 cent voor diesel?Bierkameel schreef op zondag 11 november 2007 @ 11:53:
Even een bescheiden schopje, want we hebben bijna een all-time hoogterecord bereikt voor wat betreft de brandstofprijzen.
nu.nlBenzine wordt almaar duurder. Op zaterdag stijgt de gemiddelde prijs van een liter euro loodvrij ten opzichte van vrijdag met 0,3 cent tot 1,548 euro.
Daarmee is de prijs nog maar 0,1 cent verwijderd van de hoogste prijs per liter ooit. Dat meldde de consumentenorganisatie United Consumers vrijdag op basis van eigen onderzoek.
De hoogste prijs voor benzine werd bereikt op 5 september 2005. Een liter kostte toen 1,549 euro. De hoge prijs van benzine hangt samen met de hoge prijs van ruwe olie.
Afgelopen woensdag bereikte de prijs van een vat ruwe olie voor het eerst de grens van 100 dollar.
Virussen? Scan ze hier!
Ja het is echt asociaal hoog, is het in Duitsland/België ook zo hoog of ?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Zal vast wel niet, in Duitsland is het altijd goedkoper dan in Nederland. Bij Belgie wordt het - naar mijn ervaring - pas echt goedkoper als je tegen de grens van Luxemburg/Duitsland aan zit.Christiano007 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:16:
Bereid je maar voor op nog hogere prijzen. Lager zal het niet snel meer worden. We verbruiken met z'n allen gewoon veel te veel olie, daarom wordt het zo duur. Veel vraag, een beperkt aanbod vanwege de OPEC, dus do the math...Christiano007 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:16:
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
de prijzen zijn in duitsland relatief sterker gestegen, en zitten bijna tegen nederlands niveau aan.... voor diesel gaan duitsers in de buurt van nedeland nu al daar tanken...Christiano007 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:16:
Waar ik woon (waar overigens juist de allerhoogste benzineprijzen van duitsland geldt, nl. vlak tegen de luxemburgse grens aan, wat komt doordat niemand daar in duitsland blijft tanken, tenzij men enorm omhoog zit en dan slechts voor een tientje ofzo) hebben de tankstations al een prijs van € 1.46....
Uit ervaring vermoed ik dat een stuk verder van de grens (meer dan 50km) de prijzen dan opeens wer wel wat zakken, maar dat scheelde altijd ook maar hooguit zo'n 8 a 9 cent....
Ik tank zelf overogens altijd in Luxemburg en alhoewel je kunt beweren dat je dan wel hardstikke blij zou zijn met de daar veel lagere prijzen, moet ik juist erkennen dat de prijsstijging relatief een stukje erger is.
Ik tank daar nu tegen de €1.20 ... lijkt leuk, maar als je bedenkt dat drie jaar terug prijzen van 75-80ct er liter normaal waren, is de prijs dus daar in drie jaar met ruim 50% toegenomen ...
Dat betekent ook dat je maandelijkse budget voor het tanken opeens een veel grotere hap uit je financieen neemt, en dat is ook wat je eigenlijk merkt, dat je dagelijkse ritten opeens een x-bedrag duurder worden.
Mijn ervaring is dat je de laatste tijd juist luxemburgers sterker hoort klagen over de benzineprijzen, juist omdat die eigenlijk nooit gewend waren, daarop te besparen, of bv te zoeken naar 'goedkopere tankstations.
Dat is trouwens behoorlijke kul... zoveel zijn we écht niet meer gaan gebruiken in de laatste drie, vier jaar, en het aanbod is ook niet zo substantieel teruggelopen, integendeel, de productie ligt ook hoger....c70070540 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:32:
[...]
Bereid je maar voor op nog hogere prijzen. Lager zal het niet snel meer worden. We verbruiken met z'n allen gewoon veel te veel olie, daarom wordt het zo duur. Veel vraag, een beperkt aanbod vanwege de OPEC, dus do the math...
De belangrijkste grond voor prijsstijgingen zijn domweg prijsopdrijvende effecten van beleggers, die hooguit deels ook kunnen drijven op een sterkere vraag uit bv landen als India en China en politieke onrust...
De OPEC doet juist z'n uiterste best eventuele verdere prijstijging tegen te gaan, maar is als overlegorgaan machteloos tegen de opdrijvingen in de markt, aangezien die niet zozeer aafhankelijk zijn van de markt maar vooral lange termijn koopopties (waarbij overigens ook speelt dat die naar ik meen slechts 10 tot hooguit 15% van de oliemarkt uitmaken) ....
Persoonlijk schat ik de kans evenzeer erg hoog in dat de prijs over eeen tijdje gaat kelderen en weer terugzakt naar een veel lager niveau... enkel betwijfel ik dan weer dat zoiets ook daadwerkelijk leidt tot lagere benzineprijzen ... integendeel, die hebben dan weer de neiging te blijven hangen op het hogere niveau.
[ Voor 30% gewijzigd door RM-rf op 04-01-2008 19:54 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Jeuj. De oliemaatschappijen bereiken nieuwe recordwinsten.wildhagen schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:58:
Even een bescheiden schopje, want we hebben bijna een all-time hoogterecord bereikt voor wat betreft de brandstofprijzen.

Ben je net gewend aan prijzen rond 1.40, krijg je dit weer. En zo blijven ze maar doorgaan. Steeds komt er maar een klein beetje bij, dat merk je niet zo, maar vergeleken met een jaar of 6 geleden merk je het wel. Dat scheelt toch nogal.
Saved by the buoyancy of citrus
Volgens mij zag ik vanmiddag wel een hele dure pomp 1,68 voor euro98

1.498 deze morgen bij de pomp langst de snelweg.Christiano007 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:16:
Waarschijnlijk volgende week de 1.50 voor het eerst voorbij gok ik.
* DinX kijkt gewoon niet meer naar het bedrag en de liters die hij tankt. Vol moet hij toch. Weinig zin om me druk te gaan maken om de prijs, rijden moet ik toch.
[ Voor 20% gewijzigd door DinX op 04-01-2008 20:08 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik heb een keer ergens een stuk gelezen van een econoom en expert op dat gebied, en deze stelde dat de prijs al kan verdubbelen bij een tekort van slechts 3%.RM-rf schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:47:
Dat is trouwens behoorlijke kul... zoveel zijn we écht niet meer gaan gebruiken in de laatste drie, vier jaar, en het aanbod is ook niet zo substantieel teruggelopen, integendeel, de productie ligt ook hoger....
Ik ben wel van mening dat het een structureel probleem is. But time will tell. Hoop dat jij gelijk hebt, ben bang dat ik gelijk heb ...
Verwijderd
Waarschijnlijk MLVBierkameel schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:57:
Volgens mij zag ik vanmiddag wel een hele dure pomp 1,68 voor euro98
Ook de zeer goedkope dollar speelt een belangrijke rol denk ik, gezien het feit dat de prijs van ruwe olie doorgaans in dollars uitgedrukt wordt.RM-rf schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:47:
[...]
De belangrijkste grond voor prijsstijgingen zijn domweg prijsopdrijvende effecten van beleggers, die hooguit deels ook kunnen drijven op een sterkere vraag uit bv landen als India en China en politieke onrust...
Je schrijft in één post dat de vraag niet is toegenomen, maar er wel een sterkere vraag isRM-rf schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:47:...Dat is trouwens behoorlijke kul... zoveel zijn we écht niet meer gaan gebruiken in de laatste drie, vier jaar....
Het lijkt me duidelijk dat opkomende economiën een grotere vraag en instabiliteit in belangrijke productielanden, een kleiner aanbod en dus prijsstijging zullen veroorzaken.
Is dat wel zo? Moet die vraag niet eigenlijk zijn "verplaatsingsbehoefte heb ik toch"? Een verplaatsingsbehoefte is op meer manieren te vervullen dan met een auto... Of - een niveautje dieper - misschien kan de verplaatsingbehoefte wel verminderd worden. Dichter bij werk gaan wonen/dichter bij huis gaan werken e.d.DinX schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:08:
rijden moet ik toch.
Nergens staat dat autorijden moet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Makkelijker gezegd dan gedaan. En ik ga op de motor naar m'n werk, ik kan alle mogelijke onkosten daarvan aangeven als beroepsonkosten (aanschaf, verzekering, benzine, onderhoud, kledij,...). Dus nee dank je. Ik ga niet 2 x 2 uur per dag het OV nemen als het met de motor 35 minuten duurt.CanonG1 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:12:
[...]
Is dat wel zo? Moet die vraag niet eigenlijk zijn "verplaatsingsbehoefte heb ik toch"? Een verplaatsingsbehoefte is op meer manieren te vervullen dan met een auto... Of - een niveautje dieper - misschien kan de verplaatsingbehoefte wel verminderd worden. Dichter bij werk gaan wonen/dichter bij huis gaan werken e.d.
Nergens staat dat autorijden moet.
En zelfs al zou ik het niet terugkrijgen van de belastingen, een abonnement voor de trein en bus kost voor mij bijna even veel als de benzine die ik op rij. Ik zou stom zijn om dan het OV te nemen.
[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 05-01-2008 11:25 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Bij anderhalf uur extra wel, maar ik heb genoeg collega's die voor 20 minuten fietsen de auto pakken, en er vervolgens een half uur over doen
Of mensen die liever een uur in de file staan dan een uur met het OV, terwijl het OV echt goedkoper is en je nog wat kan doen ook in de trein.
@RM-rf: de prijzen zullen niet meer gaan zakken. De productie is alleen maar gestegen omdat, door de gestegen vraag, de prijs omhoog is gegaan. De olievelden die nooit interessant waren zijn dat nu wel, simpelweg omdat ze bij een lagere prijs niet rendabel zijn. Al die onmogelijke projecten als sachalin (of hoe dat ding ook heet, ergens bij de poolcirkel in een zee) zouden nooit te betalen zijn geweest voor $50/vat.
@RM-rf: de prijzen zullen niet meer gaan zakken. De productie is alleen maar gestegen omdat, door de gestegen vraag, de prijs omhoog is gegaan. De olievelden die nooit interessant waren zijn dat nu wel, simpelweg omdat ze bij een lagere prijs niet rendabel zijn. Al die onmogelijke projecten als sachalin (of hoe dat ding ook heet, ergens bij de poolcirkel in een zee) zouden nooit te betalen zijn geweest voor $50/vat.
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 05-01-2008 11:41 ]
Sachalin ligt niet in of zelfs maar vlakbij de poolcirkel, het ligt net boven Japan, op ongeveer dezelfde breedtegraad als Nederland (54 resp 52 graden NB).
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Mij maakt het niet uit, mijn baas betaalt
Maar ja het is zoiezo geen goede ontwikkeling, wanneer stappen we nou eens af van olie ?
We kunnen allang alternatief rijden, maar ja, we moeten het onderste uit het vat nog even halen, letterlijk en figuurlijk
Maar ja het is zoiezo geen goede ontwikkeling, wanneer stappen we nou eens af van olie ?
We kunnen allang alternatief rijden, maar ja, we moeten het onderste uit het vat nog even halen, letterlijk en figuurlijk

Dat verbaast me niet! Er is weinig keus, 3% brandstof besparen is vrij lastig en kost ook veel geld. Een prijsverdubbeling van ruwe olie leidt "dankzij" de hoge accijns hier niet meteen tot een verdubbeling van de benzineprijs. Maar op de lange termijn zal die brandstofbesparing wel komen, een aantal jaar na de oliecrisis zag je ook een afname van de vraag / toename van de efficiency.Bartjuh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:16:
[...]
Ik heb een keer ergens een stuk gelezen van een econoom en expert op dat gebied, en deze stelde dat de prijs al kan verdubbelen bij een tekort van slechts 3%.
Ik ben wel van mening dat het een structureel probleem is. But time will tell. Hoop dat jij gelijk hebt, ben bang dat ik gelijk heb ...
Aan de andere kant leiden prijsverhogingen bij consumenten maar heel even tot een schokeffect, hoewel de prijs nu geleidelijk telkens weer omhoog gaat, en het schokeffect aanblijft.
Uiteindelijk hebben we simpelweg geen keus: we kunnen niet zonder olie!
Dat de overheid in Nederland dat aangrijpt voor meer BTW-inkomsten, een jaarlijkse accijnsverhoging, en voor het kunstmatig koppelen (lees: opkrikken) van de aardgasprijs (nog naast de ongeveer even hoge Regulerende Energie Belasting op aardgas) is gewoon onaardig naar de bevolking. Maar daar staat tegenover dat de overheid sinds 1970 oproept de verwarming een graadje lager (als decennia lang excuus om mensen vooral te laten geloven dat hoge rekeningen eigen schuld zijn?)... Ik ga offtopic.
Ontopic: tot voor kort dacht ik ook dat de olie-landen het grootste deel van de opbrengst kregen, en bedrijven als Shell alleen betaald kregen voor het oppompen. Recent las ik dat het overgrote deel van de opbrengst juist naar bedrijven als Shell gaat, omdat ze de hele olievelden in beheer hebben! Op deze manier, gecombineerd met speculatie, gaan er miljarden per dag om, met bijbehorende enorme belangen voor zeer rijke bedrijven.....
For the record: de olieprijs is nu, gecorrigieerd voor inflatie, hoger dan ooit. Oliecrisis 1973 en 1979 hadden goedkopere olie! Ik kan even geen recenter plaatje geven, maar denk de rode lijn hier door tot boven de 100 dollar:

Dit plaatje van de inhoud van een vat olie geeft aan dat niet alles benzine is:

Net weer een volle tank getankt voor €2,99 
Kan ik weer 120KM mee voort
Voorlopig maar weer ff vaker me Dax kiezen ipv. me gewone motoren...
Kan ik weer 120KM mee voort
Voorlopig maar weer ff vaker me Dax kiezen ipv. me gewone motoren...
oh ehm, oeps...wildhagen schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:49:
Sachalin ligt niet in of zelfs maar vlakbij de poolcirkel, het ligt net boven Japan, op ongeveer dezelfde breedtegraad als Nederland (54 resp 52 graden NB).

@RemcoDelft: Die percentages van dat olievat zijn redelijk flexibel, ze kunnen de krakers 'bijstellen' om meer benzine te leveren.
Ook vind ik dat je de overheid een beetje te kort doet met je verhaal over belastingen: door kunstmatig de prijs hoog te houden leeft de nederlandse bevolking veel zuiniger. Hoeveel mensen ken jij met een V8 onder de motorkap? Zonder accijns was dat veel meer geweest. Hoeveel mensen ken jij zonder dubbelglas? Zelfde verhaal.
Zonder belasting op gas zou een HR-ketel waarschijnlijk totaal niet rendabel zijn, en investeringen in isolatie al helemaal niet.
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 05-01-2008 12:46 ]
Maar is dit een voordeel voor de consument? Als je voor minder geld een V8 zou rijden, en geen dubbelglas nodig zou hebben, is dat toch prima?MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:45:
[...]
Ook vind ik dat je de overheid een beetje te kort doet met je verhaal over belastingen: door kunstmatig de prijs hoog te houden leeft de nederlandse bevolking veel zuiniger. Hoeveel mensen ken jij met een V8 onder de motorkap? Zonder accijns was dat veel meer geweest. Hoeveel mensen ken jij zonder dubbelglas? Zelfde verhaal.
Zonder belasting op gas zou een HR-ketel waarschijnlijk totaal niet rendabel zijn, en investeringen in isolatie al helemaal niet.
Nou nee.... dan stook je nog meer (dubbelglas) of verbruikt meer brandstof (V8), waardoor a) het milieu nog zwaarder te lijden zou krijgen door de extra uitstoot en b) de voorraden fossiele brandstoffen nog sneller op zijn dan nu al het geval is (immers, meer verbruik van gas en olie/benzine).RemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:45:
[...]
Maar is dit een voordeel voor de consument? Als je voor minder geld een V8 zou rijden, en geen dubbelglas nodig zou hebben, is dat toch prima?
Misschien op de korte termijn voordelig voor de consument, maar op de (middel-)lange juist onvoordeliger, want de consument snijd zichzelf zo in de vingers.
Virussen? Scan ze hier!
Kijk maar naar de VS: daar hebben ze een gigantisch probleem met energievoorziening van de consument. Vergeet niet dat in sommige opzichten het doel van een overheid is, om even iets verder te kijken dan de gemiddelde consument doet. Waarom zou je zwaar vervuilende industrie willen verbieden/reguleren, terwijl dat ervoor zou zorgen dat de prijzen een flink stuk lager zouden blijven? Omdat dat op de langere termijn nogal slecht is voor dezelfde mensen die voordeel hebben bij de lagere prijzen.
In de VS kunnen mensen het zich binnenkort niet meer veroorloven om auto te rijden, omdat de benzine te duur is. Of misschien vinden ze een restaurant 300km verderop dan ineens geen alternatief meer voor 'even uit eten'
Wij zullen wat harder gaan zeuren, maar rijden in een golfje 1:15 ipv 1:10 voor een Amerikaanse middenklasser. Wij rijden een Passat (1:20 diesel) ipv een Escalade (2:1). Als de VS de nederlandse accijns had ingevoerd, was er nu een stuk meer olie beschikbaar geweest. Ik bedoel dus niet alleen accijns op benzine, maar ook op gas en electriciteit.
In de VS kunnen mensen het zich binnenkort niet meer veroorloven om auto te rijden, omdat de benzine te duur is. Of misschien vinden ze een restaurant 300km verderop dan ineens geen alternatief meer voor 'even uit eten'

Wij zullen wat harder gaan zeuren, maar rijden in een golfje 1:15 ipv 1:10 voor een Amerikaanse middenklasser. Wij rijden een Passat (1:20 diesel) ipv een Escalade (2:1). Als de VS de nederlandse accijns had ingevoerd, was er nu een stuk meer olie beschikbaar geweest. Ik bedoel dus niet alleen accijns op benzine, maar ook op gas en electriciteit.
[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 05-01-2008 14:05 ]
Verwijderd
Het verbruik in de VS is dermate hoog dat het milieu het nog niet eens zou voelen als wij geen accijns meer gaan betalen op brandstoffen. Kan me erg kwaad maken om die kul over het milieu; haal dat bord voor je kop weg.wildhagen schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:49:
[...]
Nou nee.... dan stook je nog meer (dubbelglas) of verbruikt meer brandstof (V8), waardoor a) het milieu nog zwaarder te lijden zou krijgen door de extra uitstoot en b) de voorraden fossiele brandstoffen nog sneller op zijn dan nu al het geval is (immers, meer verbruik van gas en olie/benzine).
Nee idd, die dag langer dat de VS nu kan stoken achter onze rug langs is voor veel consumenten de motivatie om minder te gaan stokenMisschien op de korte termijn voordelig voor de consument, maar op de (middel-)lange juist onvoordeliger, want de consument snijd zichzelf zo in de vingers.

Dat bord voor je eigen kop mag je ook weghalen, als je het niet erg vind? En wat is er "kul" aan? Denk je nou echt dat het geen invloed heeft? Dat is gewoon struisvogelpolitiek: Steek je hoofd in het zand en dan is het probleem opgelost. Ja, was het maar zo simpel. Niet, dus.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:02:
[...]
Het verbruik in de VS is dermate hoog dat het milieu het nog niet eens zou voelen als wij geen accijns meer gaan betalen op brandstoffen. Kan me erg kwaad maken om die kul over het milieu; haal dat bord voor je kop weg.
Je kan niet ontkennen dat het schadelijk is voor het milieu al die uitstoot. Ga eens in een miljoenenstad als Mexico City, Beijing, Mumbai etc kijken, hoeveel smog daar hangt....
En als men ergens anders flink fout bezig is (dmv waanzinnig hoog verbruik, milieu-vervuiling, whatever), moeten wij dat dan ook maar meteen doen? Als je buurman in de sloot springt, spring jij er dan meteen achteraan, of kun je ook nog zelf nadenken ofzo?[...]
Nee idd, die dag langer dat de VS nu kan stoken achter onze rug langs is voor veel consumenten de motivatie om minder te gaan stoken
Als iedereen zo dacht zou er nooit wat veranderen...
Ik prefereer toch om zélf na te denken en niet als een mak schaapje de kudde te volgen. Wat jij doet moet je uiteraard helemaal zelf weten.
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2008 15:08 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Wat er kul aan is? Een gemiddelde vulkaanuitbarsting zorgt voor zoveel CO2 uitstoot wat we nog niet in een heel decennia uitstoten hier op de wereld. Tuurlijk is het niet bevorderlijk voor het milieu, maar als jij nou ook eens even verder kijkt naar die grote steden, daar rijden ze met trabi's 4takt of weet ik veel wat voor teringbakken rond die idd het milieu verneuken tot en met (trouwnes, ook daar kan ik niet mee zitten)wildhagen schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:06:
[...]
Dat bord voor je eigen kop mag je ook weghalen, als je het niet erg vind? En wat is er "kul" aan? Denk je nou echt dat het geen invloed heeft? Dat is gewoon struisvogelpolitiek: Steek je hoofd in het zand en dan is het probleem opgelost. Ja, was het maar zo simpel. Niet, dus.
Je kan niet ontkennen dat het schadelijk is voor het milieu al die uitstoot. Ga eens in een miljoenenstad als Mexico City, Beijing, Mumbai etc kijken, hoeveel smog daar hangt....
Met de gemiddelde auto hier in NL die wel door de APK komt heb je dat effect echt niet, ook niet als er een mooie V8 (of duizend) door de stad vlamt.
Wij hebben daar met zijn alle totaal geen invloed op, dus idd, van mij mag iedereen in nederland de kachel op 25 graden zetten en een V8 kopen (zelf ook gedaan, geen spijt van iig). Er verandert idd nooit iets en de fossiele brandstoffen zijn over 50 jaar nog echt niet op. (ook niet als heel nederland in een v8 rijdt, dan is het misschien 49,999999999999999....99) En tjsa, if so: tegen die tijd zal er echt wel een substituut voor zijn.[...]
En als men ergens anders flink fout bezig is (dmv waanzinnig hoog verbruik, milieu-vervuiling, whatever), moeten wij dat dan ook maar meteen doen? Als je buurman in de sloot springt, spring jij er dan meteen achteraan, of kun je ook nog zelf nadenken ofzo?
Als iedereen zo dacht zou er nooit wat veranderen...
Ik prefereer toch om zélf na te denken en niet als een mak schaapje de kudde te volgen. Wat jij doet moet je uiteraard helemaal zelf weten.
Schaapje? Hoor wie het zegt, jij bent een van de bijna 10 miljoen mensen in NL die er zo over denkt; als jij nu eens wat verder kijkt?
@Guido: hoe denk je dat de lucht van Rotterdam eruit had gezien zonder regulerende overheid? Ik denk dat mensen bij bosjes neer zouden vallen. Zonder BPM en accijns zou de Tahoe hier ook de standaard zijn geworden, zonder regels zou de petrochemische industrie gigantisch veel rommel de lucht in gooien, enzovoort.
Het is niet alleen het globale CO2-probleem waar milieu over gaat. Sterker nog: dat CO2 nu het probleem is, wil zeggen dat het voor d erest wel héél erg goed gaat, want CO2 is de reststof van optimale verbranding
Ook moet je energiepolitiek strategisch zien: als we minder gas en olie wij nodig hebben, zijn we minder afhankelijk van Rusland & co.
http://www.nu.nl/news/137...h_doel_EU_worden%27.html: eindelijk wat zinnigs uit die malloten in Den Haag
Het is niet alleen het globale CO2-probleem waar milieu over gaat. Sterker nog: dat CO2 nu het probleem is, wil zeggen dat het voor d erest wel héél erg goed gaat, want CO2 is de reststof van optimale verbranding
Ook moet je energiepolitiek strategisch zien: als we minder gas en olie wij nodig hebben, zijn we minder afhankelijk van Rusland & co.
http://www.nu.nl/news/137...h_doel_EU_worden%27.html: eindelijk wat zinnigs uit die malloten in Den Haag

[ Voor 102% gewijzigd door MBV op 05-01-2008 15:40 ]
Misschien kun je zelf beginnen met te bedenken dat d waarheid ergens tussen Ultra-pro-milieu en Kul inligt. Je hoeft niet per direct uit de V8 en in een Prius te stappen, maar op deze toer doorgaan en net doen alsof het allemaal dikke onzin is een ander uiterste. Je hebt het zelf over het feit dat er over 50 jaar wel een substituut is...wel als iedereen voor de "het is allemaal kul" mening gaat is dat substituut er over 50 jaar niet.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:25:
Wij hebben daar met zijn alle totaal geen invloed op, dus idd, van mij mag iedereen in nederland de kachel op 25 graden zetten en een V8 kopen (zelf ook gedaan, geen spijt van iig). Er verandert idd nooit iets en de fossiele brandstoffen zijn over 50 jaar nog echt niet op. (ook niet als heel nederland in een v8 rijdt, dan is het misschien 49,999999999999999....99) En tjsa, if so: tegen die tijd zal er echt wel een substituut voor zijn.
Schaapje? Hoor wie het zegt, jij bent een van de bijna 10 miljoen mensen in NL die er zo over denkt; als jij nu eens wat verder kijkt?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
@Guido z'n nieuwe post:

Ondanks dat en goeie V8 relatief weinig rotzooi (NOx, roet, weet ik veel) uitstoot, stoot hij wel 2x zoveel van die rommel uit. Dat ga je echt merken op een windstille zomerse dag.
Dat een gemiddelde vulkaanuitbarsting meer CO2 uitstoot dan wij in een decennium is steeds minder waar, en zelfs als het zo is: boeiend. Stel je voor: ik heb een vat met water. Aan de onderkant zit een kraan, die wagenwijd open staat. Aan de bovenkant wordt continue een gedeelte van het water dat eruit komt, weer teruggegooid, de rest vloeit weg. Elke dag gooit iemand die bak weer vol door er 100 liter in te gooien. Dit systeem draait nu een jaar, en het resultaat is dat de waterstand gemiddeld gelijk blijft. Nu zet er iemand een nieuw leidinkje erbij: een gedeelte van het water dat verdween, wordt er nu weer bij gegooid. Aan het eind van het volgende jaar blijkt het water ineens 2x zo hoog te staan!
Vervang water door CO2, weggegooid water door CO2 dat wordt opgenomen in bomen, elke dag bijvullen door een vulkaanuitbarsting, en de rest mag je zelf invullen. Het effect van onze CO2-uitstoot is, met redelijk grote zekerheid, dat de balans verstoord wordt. Het grote probleem met het verstoren van die balans is dat het zelfversterkend werkt: zodra het ietsje warmer wordt, stopt de warmtepomp van het zeewater met draaien, smelten de poolkappen, en smelten de toendra's. De poolkappen spiegelen de warmte van de zon niet meer weg, de toendra's gooien een gigantische bak CO2 de lucht in, en zo heb je een heel groot probleem.
Los van de vraag of wij of de amerikanen de oorzaak zijn: wij hebben er last van, dus wij moeten er iets aan doen! "Ja maar het is zijn schuld!" Tja, je zal toch zelf naar het ziekenhuis moeten...
@YC: Shell &Co zien heus wel in dat ze nu nog moeten pakken wat ze kunnen pakken qua olie-economie, maar zijn ondertussen al flink aan de weg aan het timmeren met alternatieven. Ze zien er gewoon economisch potentieel, want Shell weet heus wel dat over 20-30 jaar de olie onbetaalbaar is.

Ondanks dat en goeie V8 relatief weinig rotzooi (NOx, roet, weet ik veel) uitstoot, stoot hij wel 2x zoveel van die rommel uit. Dat ga je echt merken op een windstille zomerse dag.
Dat een gemiddelde vulkaanuitbarsting meer CO2 uitstoot dan wij in een decennium is steeds minder waar, en zelfs als het zo is: boeiend. Stel je voor: ik heb een vat met water. Aan de onderkant zit een kraan, die wagenwijd open staat. Aan de bovenkant wordt continue een gedeelte van het water dat eruit komt, weer teruggegooid, de rest vloeit weg. Elke dag gooit iemand die bak weer vol door er 100 liter in te gooien. Dit systeem draait nu een jaar, en het resultaat is dat de waterstand gemiddeld gelijk blijft. Nu zet er iemand een nieuw leidinkje erbij: een gedeelte van het water dat verdween, wordt er nu weer bij gegooid. Aan het eind van het volgende jaar blijkt het water ineens 2x zo hoog te staan!
Vervang water door CO2, weggegooid water door CO2 dat wordt opgenomen in bomen, elke dag bijvullen door een vulkaanuitbarsting, en de rest mag je zelf invullen. Het effect van onze CO2-uitstoot is, met redelijk grote zekerheid, dat de balans verstoord wordt. Het grote probleem met het verstoren van die balans is dat het zelfversterkend werkt: zodra het ietsje warmer wordt, stopt de warmtepomp van het zeewater met draaien, smelten de poolkappen, en smelten de toendra's. De poolkappen spiegelen de warmte van de zon niet meer weg, de toendra's gooien een gigantische bak CO2 de lucht in, en zo heb je een heel groot probleem.
Los van de vraag of wij of de amerikanen de oorzaak zijn: wij hebben er last van, dus wij moeten er iets aan doen! "Ja maar het is zijn schuld!" Tja, je zal toch zelf naar het ziekenhuis moeten...
@YC: Shell &Co zien heus wel in dat ze nu nog moeten pakken wat ze kunnen pakken qua olie-economie, maar zijn ondertussen al flink aan de weg aan het timmeren met alternatieven. Ze zien er gewoon economisch potentieel, want Shell weet heus wel dat over 20-30 jaar de olie onbetaalbaar is.
offtopic:
Waarom heeft nog niemand zijn kerstmuts afgezet?
shell&co wel, maar het heeft voor hen geen zin om te innoveren als niemand bereidt is te veranderen.MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:41:
offtopic:
Precies. Overigens zijn de laatste schattingen van de experts dat het dus geen 50 jaar meer duurt, maar dat het al veel eerder over en uit is met de rendabel te winnen olie. Peak Oil word al rond 2030 verwacht. Op zal het dan nog niet zijn, maar de olie die er dan nog in de grond zit is zo enorm duur om te winnen dat het dus niet rendabel gaat zijn...YellowCube schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:36:
[...]
Misschien kun je zelf beginnen met te bedenken dat d waarheid ergens tussen Ultra-pro-milieu en Kul inligt. Je hoeft niet per direct uit de V8 en in een Prius te stappen, maar op deze toer doorgaan en net doen alsof het allemaal dikke onzin is een ander uiterste. Je hebt het zelf over het feit dat er over 50 jaar wel een substituut is...wel als iedereen voor de "het is allemaal kul" mening gaat is dat substituut er over 50 jaar niet.
Lees ook dit stuk maar eens: http://www.lifeaftertheoilcrash.net/. Best interessant spul staat daar tussen.
En dan hebben we toch echt een serieus probleem als er voor die tijd geen serieus, op grote schaal toepasbaar alternatief is. Niet alleen rijden er dan dus geen auto's/bussen/vrachtwagens meer, of vliegen er geen vliegtuigen meer, maar waar dacht je dat veel plastics/kunstof van gemaakt zijn. Juist, van diezelfde olie...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Luister vriend, je hoeft het me echt niet uit te leggen. Jammer dat jullie niet gewoon zien dat het oneerlijk is. Allemaal leuk en aardig dat we minder afhankelijk zijn van heel rusland of welk kutland dan ook door interventie van de regering, vooralsnog verplaatsen de Amerikanen zich stuk voor stuk in meer luxe voort, zonder er onder te lijden. 3 dollar per gallon is alleen waar iedereen in Nederland van kan dromen, maar nee, er moet opeens 1295% opgezet worden; afzettersMBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:41:
@Guido z'n nieuwe post:![]()
![]()
Dat een gemiddelde vulkaanuitbarsting meer CO2 uitstoot dan wij in een decennium is steeds minder waar, en zelfs als het zo is: boeiend. Stel je voor: <blaat>

@ wildhagen, tsja... das natuurlijk door van die greenies geschreven, dat kan je zelf ook wel bedenken toch? Het is gewoon zwaar overtrokken wat die mensen die zichzelf "milieu-experts" noemen allemaal zeggen, ik zeg niet dat er niets van waar is, maar idd wat YC zegt is het het midden ongeveer wat waar is (hoewel ik denk dat het wat uit het midden is naar de niet-milieu kant toe)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 15:51 ]
't spijt me wel, maar je rijdt in een V8. Leuk voor je en ik hou je niet tegen, maar op welke manier verwacht je dat mensen het dan met je eens zijn als je roept dat het hier in NL niet eerlijk is?
Verwijderd
Hoe bedoel je niet eerlijk? in NL is het ronduit eerlijk, zelfs te eerlijk als je het mij vraagt; ik heb het over VS <-> NLYellowCube schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:52:
't spijt me wel, maar je rijdt in een V8. Leuk voor je en ik hou je niet tegen, maar op welke manier verwacht je dat mensen het dan met je eens zijn als je roept dat het hier in NL niet eerlijk is?
wat ik van jou begrijp is dat het niet eerlijk is dat de benzine hier zo duur is en in de VS niet.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:48:
[...]
Luister vriend, je hoeft het me echt niet uit te leggen. Jammer dat jullie niet gewoon zien dat het oneerlijk is. Allemaal leuk en aardig dat we minder afhankelijk zijn van heel rusland of welk kutland dan ook door interventie van de regering, vooralsnog verplaatsen de Amerikanen zich stuk voor stuk in meer luxe voort, zonder er onder te lijden. 3 dollar per gallon is alleen waar iedereen in Nederland van kan dromen, maar nee, er moet opeens 1295% opgezet worden; afzetters
Tsja... als alles waar jij het niet mee eens bent door 'greenies' is geschreven, houd het al snel op. Ik heb sterk het idee dat jij alleen ziet wat je wil zien, en dat de rest maar word afgedaan als 'geschreven door 'greenies''....Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:48:
[...]
@ wildhagen, tsja... das natuurlijk door van die greenies geschreven, dat kan je zelf ook wel bedenken toch? Het is gewoon zwaar overtrokken wat die mensen die zichzelf "milieu-experts" noemen allemaal zeggen, ik zeg niet dat er niets van waar is, maar idd wat YC zegt is het het midden ongeveer wat waar is (hoewel ik denk dat het wat uit het midden is naar de niet-milieu kant toe)
Als je het artikel ECHT had gelezen had je gezien dat er behoorlijk wat wetenschappelijke onderbouwing inzit, met verwijzingen naar behoorlijk bekende/betrouwbare instituten en al.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Dat klopt; maar of je nou in een 4 cylinder rijdt of een 8 of een 12, feit blijft toch dat je hier wordt afgezet aan de pomp? Wat heeft het er dan mee te maken of je een 8 of een 4 rijdt? het is toch in ieders gewin als de prijs met bijv. 50 ct naar beneden gaat?YellowCube schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:56:
[...]
wat ik van jou begrijp is dat het niet eerlijk is dat de benzine hier zo duur is en in de VS niet.
1295%? Voor zover ik het weet was het maar 50%, en wordt het steeds minder, toch? BTW reken ik niet mee, die afzetterij had bij grondwet verboden moeten zijn
En dat Amerikanen zo goedkoop kunnen tanken, komt omdat iedereen olie in dollars betaalt, maar daar loopt een ander draadje over 
En weet je wat nou het leuke is: door de accijnzen zullen wij eerder een alternatief hebben, maar breekt er over 20-30 jaar in de USA een burgeroorlog uit. Daar kunnen mensen ineens hun auto niet meer betalen, en zonder auto kan je in de USA nergens heen. Wij hebben altijd nog treinen, en die doen het net zo goed op kolen. In de USA is dat geen alternatief, omdat de auto te goedkoop is. Wij bereiden ons dus al voor op heftiger tijden, zodat de klap minder hard aankomt.
@Wildhagen: ik ken het verhaal, en kennelijk zijn de complotdenkers ervan overtuigd dat het nog veel harder gaat. Ik denk dat het wel meevalt: omdat olie zo duur is, zal de productie niet zo hard omlaag gaan. Er zijn altijd wel kleine belletjes die voor $200/barrel (of liever: €200/barrel
) te exploiteren zijn. Ook wordt er druk geëxperimenteerd met olie uit kolen e.d. halen, teerzand is al rendabel, dus zo'n vaart zal het niet lopen. We zullen er alleen aan moeten wennen dat olie nog duurder wordt en dan wordt een alternatief vanzelf economisch rendabel.

En weet je wat nou het leuke is: door de accijnzen zullen wij eerder een alternatief hebben, maar breekt er over 20-30 jaar in de USA een burgeroorlog uit. Daar kunnen mensen ineens hun auto niet meer betalen, en zonder auto kan je in de USA nergens heen. Wij hebben altijd nog treinen, en die doen het net zo goed op kolen. In de USA is dat geen alternatief, omdat de auto te goedkoop is. Wij bereiden ons dus al voor op heftiger tijden, zodat de klap minder hard aankomt.
@Wildhagen: ik ken het verhaal, en kennelijk zijn de complotdenkers ervan overtuigd dat het nog veel harder gaat. Ik denk dat het wel meevalt: omdat olie zo duur is, zal de productie niet zo hard omlaag gaan. Er zijn altijd wel kleine belletjes die voor $200/barrel (of liever: €200/barrel
[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 05-01-2008 16:05 ]
Verwijderd
Dat zeg ik niet, er is ook zijn ook talloze films waar alles weer onderuit gehaald wordt; sja, nogmaals; ik heb er zelf weinig problemen mee als het in 2025 op is, maar waarom moeten we tot die tijd worden gelicht?wildhagen schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:57:
[...]
Tsja... als alles waar jij het niet mee eens bent door 'greenies' is geschreven, houd het al snel op. Ik heb sterk het idee dat jij alleen ziet wat je wil zien, en dat de rest maar word afgedaan als 'geschreven door 'greenies''....
Maargoed, ik geloof wel dat ik mijn punt heb gemaakt, ik onttrek me verder uit de discussie, ik rij lekker mijn v8 en over een tijdje komt er een v12. Ik hoop dat ik dan bakken met geld naar binnen haal, ga ik lekker de duurste 98 tanken
@Guido: zet die 'zwarte' zonnebril eens af. Het is in ieders belang op de korte termijn dat de prijs omlaag gaat. Ben ik he took niet mee eens, kijk maar naar de verstoppingen op de weg: gooi hem liever nog verder omhoog, nádat er nieuwe treinen en sporen zijn gebouwd. Zodra de nood aan de man komt, kunnen we dan de prijzen flink verlagen zonder te gaan subsidiëren.
hoe het overkomt als je klaagt over de afzetterij. Vinden dat de prijs 50 cent omlaag moet omdat voor jou het rijden in je V8 dan minder duur wordt komt op mij vreemd over.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:01:
[...]
Dat klopt; maar of je nou in een 4 cylinder rijdt of een 8 of een 12, feit blijft toch dat je hier wordt afgezet aan de pomp? Wat heeft het er dan mee te maken of je een 8 of een 4 rijdt? het is toch in ieders gewin als de prijs met bijv. 50 ct naar beneden gaat?
Begrijp me niet verkeerd...het is geweldig om in een V8 te rijden, maar daar betaal je hier in NL gewoon dik voor. En de prijs 50 cent verlagen klinkt mij ook prima in de oren, maar ik ben er vrij zeker van dat we daar op een bepaald moment een nog veel hogere prijs voor gaan betalen.
Je begrijpt toch hopelijk zelf ook wel dat door het verlagen van de brandstofprijs het verbruik stijgt? De mensen zullen minder bewust met hun brandstof omgaan, want het kost hun toch minder.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:01:
[...]
Dat klopt; maar of je nou in een 4 cylinder rijdt of een 8 of een 12, feit blijft toch dat je hier wordt afgezet aan de pomp? Wat heeft het er dan mee te maken of je een 8 of een 4 rijdt? het is toch in ieders gewin als de prijs met bijv. 50 ct naar beneden gaat?
De auto symboliseert de mannelijkheid. Geef de mensen veel vermogen en goedkope olie en ze zijn rustig en eten uit je hand. Niemand wilt toegeven dat hij een mietje is dus moet de brandstof goedkoper worden en meer vermogen voor handen worden gezien. Wanneer wordt men eindelijk eens verstandig? 
Het enige wat er dus vervolgens moet gebeuren is niet meer accijnzen. Dat is slecht voor onze economie. Nee, wat veel beter is voor onze economie is het beperken van onze auto's op vermogen. (als wetenschapper ben ik er dan ook voorstaander om alles meer dan 70pk exponentieel te gaan belasten met uitzondering van de transportsector) Ze werken compleet waardeloos heden ten dagen. We voegen gewoon ammoniak aan de uitlaatgassen om aan de emissienormen te voldoen omdat we niet aan het heilige vermogen willen komen en omdat het teveel ontwikkeling kost. Over 10 jaar zullen we ook die gevolgen op de mens weten. Mogelijk dat we peakoil niet zullen meemaken omdat we de pijp aan Maarten hebben gegeven.
Maar het verhogen van de accijnzen is wel goed voor de mens: het perkt de stupiditeit van de meute in doordat ze minder kunnen rijden.
Jij hebt wilde dromen, ik zal je mijn korte termijn wilde droom eens zeggen. Geautomatiseerd rijden: hogere doorstroom omdat de wagens op 2mm van elkaar kunnen rijden. Ze kunnen ook geoptimaliseerd worden MET een verbrandingsmotor voor een bepaald regimepunt en emissie technisch goed zijn. Maar de wagen is de mannelijkheid van de persoon dus nevergoing to happen. Of toch niet in dit leven.MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:05:
@Guido: zet die 'zwarte' zonnebril eens af. Het is in ieders belang op de korte termijn dat de prijs omlaag gaat. Ben ik he took niet mee eens, kijk maar naar de verstoppingen op de weg: gooi hem liever nog verder omhoog, nádat er nieuwe treinen en sporen zijn gebouwd. Zodra de nood aan de man komt, kunnen we dan de prijzen flink verlagen zonder te gaan subsidiëren.
Het enige wat er dus vervolgens moet gebeuren is niet meer accijnzen. Dat is slecht voor onze economie. Nee, wat veel beter is voor onze economie is het beperken van onze auto's op vermogen. (als wetenschapper ben ik er dan ook voorstaander om alles meer dan 70pk exponentieel te gaan belasten met uitzondering van de transportsector) Ze werken compleet waardeloos heden ten dagen. We voegen gewoon ammoniak aan de uitlaatgassen om aan de emissienormen te voldoen omdat we niet aan het heilige vermogen willen komen en omdat het teveel ontwikkeling kost. Over 10 jaar zullen we ook die gevolgen op de mens weten. Mogelijk dat we peakoil niet zullen meemaken omdat we de pijp aan Maarten hebben gegeven.
Maar het verhogen van de accijnzen is wel goed voor de mens: het perkt de stupiditeit van de meute in doordat ze minder kunnen rijden.
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2008 16:32 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Om even wat anders te zeggen... Gooien er (in het algemeen) veel mensen rode diesel (stookolie aka Mazout) in hun diesel autotje. De diesel die we thuis hebben, is een leasing en ik rij op benzine. Maar als ik een dieseltje had dan denk ik wel dat ik het zou overwegen een dompelpomp in onze stookolietank zou plaatsen. Het is illegaal, maar toch 'redelijk' aantrekelijk, niet?
De boetes zijn hoog, maar de pakkans is redelijk klein (hoewel ze er natuurlijk al is)
De boetes zijn hoog, maar de pakkans is redelijk klein (hoewel ze er natuurlijk al is)
Boetes zijn hoog
1000 euro...
En diesels, ze moeten enkel toegelaten worden voor de transportsector. Daarom dat er deze misgegroeide situatie is. De voorheen lagere accijnzen op diesel waren er om de sector te helpen. Omdat "iedereen" nu dieselt heb je een onhoudbare situatie.

En diesels, ze moeten enkel toegelaten worden voor de transportsector. Daarom dat er deze misgegroeide situatie is. De voorheen lagere accijnzen op diesel waren er om de sector te helpen. Omdat "iedereen" nu dieselt heb je een onhoudbare situatie.
[ Voor 79% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2008 16:35 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
@Guido: het is wel makkelijk om te roepen dat de benzine in de USA zoveel goedkoper is met $3 per gallon, maar dat is meestal wel de cheape benzine he, als het goed is heb je het dan over RON87 ofzo. In de bergstaten kan dit zelfs 85 zijn. Niet dat RON95 er even duur is als hier maar dan is het verschil al kleiner.
[ Voor 6% gewijzigd door JT op 05-01-2008 16:56 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Wees blij dat de brandstofprijzen en energieprijzen hoog zijn t.o.v. Amerika. Wij zijn daardoor ingesteld op een efficiënte economie, Amerika is gebaseerd op verspilling.
Als straks olie (en dus benzine) een stuk duurder is, nou is het nog maar $100 p/vat, dan weet ik wel bij wie dat het hardste aankomt.
Als straks olie (en dus benzine) een stuk duurder is, nou is het nog maar $100 p/vat, dan weet ik wel bij wie dat het hardste aankomt.
Amerika werkt met MON als ik me niet vergis. En MON87 is RON95.JT schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:52:
@Guido: het is wel makkelijk om te roepen dat de benzine in de USA zoveel goedkoper is met $3 per gallon, maar dat is meestal wel de cheape benzine he, als het goed is heb je het dan over RON87 ofzo. Niet dat RON95 er even duur is als hier maar dan is het verschil al kleiner.
Nee, de Amerikanen werken er met PON.
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2008 16:58 ]
Als het over octaangetal gaat dan is er in de states toch echt 87 of soms zelfs 85 of deze bron klopt niet.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Wikipedia is geen valide bron doordat het door nozem geschreven kan worden. Daarnaast klopt hetgeen wat er staat wel maar je ziet het wel maar leest het niet. Ze gebruiken er PON.
Dus jij vergelijkt PON met RON en die vergelijking is niet valide tenzij je de conversie maakt.Fuels in the U.S. are described in terms of their "pump octane"
[ Voor 75% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2008 17:08 ]
http://www.mcnews.com/mcn/board/Topic26706-5-1.aspxChevy454 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:03:
Wikipedia is geen valide bron doordat het door nozem geschreven kan worden.
http://hadriver.org/forums/showthread.php?t=8430
http://www.montanagaspric...119&topic=34767&page_no=2
http://www.idahogasprices...4&topic=228969&page_no=19
http://www.christinecolumbus.com/stretchinggasdollars.asp
Vind je het nu nog steeds bs? Dan zie ik graag een bron waarin staat hoe het wel is
Edit:
Ok, dus als Amerikanen spreken over "octane-rating" dan is dat dus wat anders dan ons "octaangetal"?
Edit2: gevonden:
Bron87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and even deliver 98 (RON) or 100 (RON).
Dus dan nog is 87 lager dan 95 hier. Maar ik heb net eens de prijzen opgezocht en dat scheelt ook niks. PON87 is 3.02, PON93 is echter maar 20 cent duurder per gallon (goedkoopste prijzen in LA momenteel).
[ Voor 34% gewijzigd door JT op 05-01-2008 17:13 ]
Ecodan warmtepomp
Hetzelfde kan je bereiken met een belasting op voortplanting! De overheid heeft er voor gekozen alles duur te maken, terwijl dezelfde energiebesparing prima bereikt kan worden met minder mensen! Het tegendeel gebeurd: er bestaat al jaren een fokpremie (kinderbijslag), er komen steeds meer mensen in Nederland, en die mensen mogen steeds minder omdat het milieu het allemaal niet meer trekt....wildhagen schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:49:
[...]
Nou nee.... dan stook je nog meer (dubbelglas) of verbruikt meer brandstof (V8), waardoor a) het milieu nog zwaarder te lijden zou krijgen door de extra uitstoot en b) de voorraden fossiele brandstoffen nog sneller op zijn dan nu al het geval is (immers, meer verbruik van gas en olie/benzine).
Ik vind de keuze voor zoveel mogelijk mensen die zo weinig mogelijk mogen dan ook lichtelijk vreemd.
Puur numerisch gezien is dat altijd lager. Brandstoftechnisch heeft het een ander octaan getal (als je de nodige refentie gebruikt). Is het energietechnisch dan intressant? 42MJ/kg blijft 42MJ/kg. Je moet de brandstof gebruiken welke er noodzakelijk is en dan is de vergelijking PON87 met RON95 nog altijd maar de vraag. Hun zijn er weinig tot niet op gebaat om op RON95 te rijden met die verbrandingskamers dus waarom dan iets vergelijken wat er weinig gebruikt worden?JT schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:07:
Dus dan nog is 87 lager dan 95 hier.
Vergelijk gewoon hun dagelijkse PON87 met onze RON95. Heeft ook weinig zin om een vergelijking tussen PON87 met RON110 te maken als 110 hier slechts bij een handvol dealers te vinden is.
Veel handen maken licht werk. Dankzij die gedachtegang zit je nu echter ook met een probleem genaamd de vergrijzing en het sociaal stelsel. Met kinderbijslag wordt er geprobeert de lasten van de meute te verdelen over de jongeren. Als je de toekomst weghaalt mag jij doodwerken totdat je 110 bent. Als jij dat wilt voor een korte termijn idee, ga je gang.RemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:30:
Hetzelfde kan je bereiken met een belasting op voortplanting! De overheid heeft er voor gekozen alles duur te maken, terwijl dezelfde energiebesparing prima bereikt kan worden met minder mensen! Het tegendeel gebeurd: er bestaat al jaren een fokpremie (kinderbijslag), er komen steeds meer mensen in Nederland, en die mensen mogen steeds minder omdat het milieu het allemaal niet meer trekt....
Ik vind de keuze voor zoveel mogelijk mensen die zo weinig mogelijk mogen dan ook lichtelijk vreemd.
Of de huidige kinders allemaal zo hoopvol voor de toekomst zijn laat ik in het midden.
[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2008 17:37 ]
Wat een rare conclusie... In de VS kost benzine een derde van wat het hier kost. De koopkracht is hoger. En (hoe graag mensen hier ook anders geloven) de gemiddelde auto in de VS rijdt iets van 1 op 11! Het zijn echt niet alleen 1 op 4 rijdende pickups (die er tegenwoordig trouwens ook in hybride uitvoering verkocht worden, dan doen ze 1 op 6).MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:04:
Jouw conclusie is dus dat de VS straks niet meer kan rijden omdat het minder kost dan hier?
Nou ja, mijn punt bij Guido was dus dat hij brandstof met een veel lager octaangetal vergelijkt qua prijs. Maar achteraf gezien scheelt midrange en premium fuel (wat zo een beetje equivalent zal zijn van 95 en 98 hier) maar 10 respectievelijk 20 cent per gallon van regular. Dus mijn punt was dat het prijstechnisch niet helemaal eerlijk vergelijken was, maar zijn voorbeeld van 3 dollar ligt dus eigenlijk nog heel dichtbij de prijs voor PON89 (wat ongeveer 95 is?).Chevy454 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:31:
[...]
Puur numerisch gezien is dat altijd lager. Brandstoftechnisch heeft het een ander octaan getal (als je de nodige refentie gebruikt). Is het energietechnisch dan intressant? 42MJ/kg blijft 42MJ/kg. Je moet de brandstof gebruiken welke er noodzakelijk is en dan is de vergelijking PON87 met RON95 nog altijd maar de vraag. Hun zijn er weinig tot niet op gebaat om op RON95 te rijden met die verbrandingskamers dus waarom dan iets vergelijken wat er weinig gebruikt worden?
Vergelijk gewoon hun dagelijkse PON87 met onze RON95. Heeft ook weinig zin om een vergelijking tussen PON87 met RON110 te maken als 110 hier slechts bij een handvol dealers te vinden is.
Edit: wazige verwoording
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 05-01-2008 17:39 ]
Ecodan warmtepomp
Kolen zijn prima om te zetten in vloeibare brandstof, alleen is het nogal schadelijk...MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:01:
1295%? Voor zover ik het weet was het maar 50%, en wordt het steeds minder, toch? BTW reken ik niet mee, die afzetterij had bij grondwet verboden moeten zijnEn dat Amerikanen zo goedkoop kunnen tanken, komt omdat iedereen olie in dollars betaalt, maar daar loopt een ander draadje over
Als "wij" hier een alternatief (wat dan??) hebben, is dat prima te exporteren naar de VS. Maar maak jezelf maar niet wijs dat dat "alternatief" niet ook 300% belast zou worden! Feit blijft dat dit hele continent z'n inwoners afzet op brandstofprijzen. Maar ach, een ander continent heeft niets te eten...
Wat gebeurt er dan met de auto achter je op het moment dat jij een lekke band krijgt? Je zal altijd een reactieafstand moeten houden, die best wel veel korter kan zijn dan de 1 sec die nu standaard is, maar je hebt toch een paar meter afstand nodig om van baan te wisselen. Laat eerst de treinen eens op remafstand van elkaar gaan rijden (remafstand i.v.m. ontsporingen enzo), dat kan bijna gratis gedaan worden. Want welke man zal het stuur uit handen geven?Chevy454 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:27:
De auto symboliseert de mannelijkheid. Geef de mensen veel vermogen en goedkope olie en ze zijn rustig en eten uit je hand. Niemand wilt toegeven dat hij een mietje is dus moet de brandstof goedkoper worden en meer vermogen voor handen worden gezien. Wanneer wordt men eindelijk eens verstandig?
[...]
Jij hebt wilde dromen, ik zal je mijn korte termijn wilde droom eens zeggen. Geautomatiseerd rijden: hogere doorstroom omdat de wagens op 2mm van elkaar kunnen rijden. Ze kunnen ook geoptimaliseerd worden MET een verbrandingsmotor voor een bepaald regimepunt en emissie technisch goed zijn. Maar de wagen is de mannelijkheid van de persoon dus nevergoing to happen. Of toch niet in dit leven.
Hoe heet die techniek? Ik heb je er al eerder over gehoord.Het enige wat er dus vervolgens moet gebeuren is niet meer accijnzen. Dat is slecht voor onze economie. Nee, wat veel beter is voor onze economie is het beperken van onze auto's op vermogen. (als wetenschapper ben ik er dan ook voorstaander om alles meer dan 70pk exponentieel te gaan belasten met uitzondering van de transportsector) Ze werken compleet waardeloos heden ten dagen. We voegen gewoon ammoniak aan de uitlaatgassen om aan de emissienormen te voldoen omdat we niet aan het heilige vermogen willen komen en omdat het teveel ontwikkeling kost. Over 10 jaar zullen we ook die gevolgen op de mens weten. Mogelijk dat we peakoil niet zullen meemaken omdat we de pijp aan Maarten hebben gegeven.
Precies, dat was mijn punt. Als je het nu verhoogt, onder het mom van: "we schaffen belasting op bezit van auto's af, omdat de wegen te vol zitten", dan kan je het nog gedeeltelijk uitleggen. Je kan dan over 10 jaar, wanneer de wegen leeg beginnen te raken i.v.m. gestegen benzineprijzen, langzaam aan de prijsstijging afvlakken.Maar het verhogen van de accijnzen is wel goed voor de mens: het perkt de stupiditeit van de meute in doordat ze minder kunnen rijden.
Die kinderen gaan gedeeltelijk jouw pensioen betalen. En als ze dat niet doen, dan gaan ze je in elk geval wassen e.d. in je bejaardentehuis, zodra jij 80 bent en als je nog geld genoeg hebt.RemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:30:
[...]
Hetzelfde kan je bereiken met een belasting op voortplanting! De overheid heeft er voor gekozen alles duur te maken, terwijl dezelfde energiebesparing prima bereikt kan worden met minder mensen! Het tegendeel gebeurd: er bestaat al jaren een fokpremie (kinderbijslag), er komen steeds meer mensen in Nederland, en die mensen mogen steeds minder omdat het milieu het allemaal niet meer trekt....
En heel populistisch: de marokkanen krijgen toch wel kinderen, wel of geen fok-premie. Die fok-premie zorgt ervoor dat we over 40 jaar niet in een islamitische staat leven.
Ja, dat is zeker mijn conclusie. De Amerikanen zijn er totaal niet op ingesteld dat ze zuinig aan moeten doen met brandstof. Mijn oom vroeg aan een Amerikaan waar een goed restaurant zat, wees die amerikaan een gehucht op de kaart aan, 300km verderop. Zou het bij jouw opkomen om als je in Rotterdam zit, een adres in Groningen aan te raden? Daarnaast hebben ze geen infrastructuur meer over zonder olie. Bijna alles gaat per auto of vrachtwagen. Dat onze infrastructuur voor de trein overbelast is, is dan een beetje jammer, maar met een paar relatief kleine ingrepen kan je dat verhelpen.RemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:33:
[...]
Wat een rare conclusie... In de VS kost benzine een derde van wat het hier kost. De koopkracht is hoger. En (hoe graag mensen hier ook anders geloven) de gemiddelde auto in de VS rijdt iets van 1 op 11! Het zijn echt niet alleen 1 op 4 rijdende pickups (die er tegenwoordig trouwens ook in hybride uitvoering verkocht worden, dan doen ze 1 op 6).
Jouw conclusie is dus dat de VS straks niet meer kan rijden omdat het minder kost dan hier?
Wij hebben OV, in de USA hebben ze dat alleen voor de mensen zonder inkomen. Er zijn tientallen manieren om electriciteit op te wekken, bijvoorbeeld kolen. Met de moderne centrales valt de vervuiling daaruit wel mee, t.o.v. de oude. Daarnaast zouden we kernenergie kunnen maken importeren uit FrankrijkRemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:36:
[...]
Kolen zijn prima om te zetten in vloeibare brandstof, alleen is het nogal schadelijk...
Als "wij" hier een alternatief (wat dan??) hebben, is dat prima te exporteren naar de VS. Maar maak jezelf maar niet wijs dat dat "alternatief" niet ook 300% belast zou worden! Feit blijft dat dit hele continent z'n inwoners afzet op brandstofprijzen. Maar ach, een ander continent heeft niets te eten...
16 miljoen auto's? Je hebt je getallen niet helemaal op orde...
Juist bussen gaan langer mee dan auto's, dus ook dat is niet logisch. Verder stopt Frankrijk echt wel met elektriciteit exporteren als ze het zelf nodig hebben. Nu betalen we er alleen voor (20% van de elektriciteit hier komt uit Frankrijk), terwijl ze daar de werkgelegenheid er van hebben.
Ook auto's kunnen in principe prima met elektriciteit uit de voeten, waterstof als opslagmedium bijvoorbeeld. Maar dan moet dat wel eerst geproduceerd worden, en dan op een niet-fossiele manier.
Die 300 km voor een restaurant is ook een non-argument, want nu haal je een via-via-gehoord incident aan en doe je alsof dat de standaard is.
De echte prijs van OV hier is vele malen hoger dan de echte prijs van auto's, met heffingen en subsidies wordt dat nog redelijk gelijkgetrokken, en ondanks decennia lang autootje-pesten wordt nog steeds slechts 1 op de 7 kilometers in dit land per OV afgelegd. Dat kan niet veel hoger worden, want dan wordt het simpelweg onbetaalbaar. OV is inefficient, en zal dat helaas altijd blijven...
Over kolen: kolenverbranding stoot grofweg 2 keer zoveel CO2 uit als aardgascentrales... In China bouwen ze trouwens 110 GW centrales per jaar, waarvan 90% op kolen..... (2006)
Juist bussen gaan langer mee dan auto's, dus ook dat is niet logisch. Verder stopt Frankrijk echt wel met elektriciteit exporteren als ze het zelf nodig hebben. Nu betalen we er alleen voor (20% van de elektriciteit hier komt uit Frankrijk), terwijl ze daar de werkgelegenheid er van hebben.
Ook auto's kunnen in principe prima met elektriciteit uit de voeten, waterstof als opslagmedium bijvoorbeeld. Maar dan moet dat wel eerst geproduceerd worden, en dan op een niet-fossiele manier.
Die 300 km voor een restaurant is ook een non-argument, want nu haal je een via-via-gehoord incident aan en doe je alsof dat de standaard is.
De echte prijs van OV hier is vele malen hoger dan de echte prijs van auto's, met heffingen en subsidies wordt dat nog redelijk gelijkgetrokken, en ondanks decennia lang autootje-pesten wordt nog steeds slechts 1 op de 7 kilometers in dit land per OV afgelegd. Dat kan niet veel hoger worden, want dan wordt het simpelweg onbetaalbaar. OV is inefficient, en zal dat helaas altijd blijven...
Over kolen: kolenverbranding stoot grofweg 2 keer zoveel CO2 uit als aardgascentrales... In China bouwen ze trouwens 110 GW centrales per jaar, waarvan 90% op kolen..... (2006)
[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 05-01-2008 19:10 ]
16 miljoen klopt niet, was iets van 5 miljoen ofzo. 'k zat even niet na te denken.
Die 300 km is geen via-via incident: campings op 100 mijl afstand worden daar als goeie uitvalsbasis voor een attractie gezien, dat soort grappen. Ze gaan dus in Drenthe op een camping staan om in Limburg naar de hei te kijken...
Dat OV duurder is dan auto's, dat weet ik. Dat komt vooral doordat er de hele dag iemand op de bok zit, terwijl er gemiddeld 1 persoon per 10 zitplekken in een trein zit, en voor een streekbus is dat nog veel erger. Ook heb je veel overhead in de treinleiding etc.
Maar zal ik je eens iets heel raars vertellen: de treinen zitten nu al stampensvol in de spits, op bepaalde lijnen, en er komen steeds meer reizigers bij. Zoveel zelfs, dat ze niet genoeg treinen kunnen aanslepen. Dat komt ook doordat de NS geen 'rondje randstad' wil aanleggen, maar het geeft aan dat een combinatie van hoge prijs voor autorijden en een kortere reistijd wel degelijk helpt.
En vziw wordt het dus steeds meer economisch rendabel om die trein te laten rijden: meer mensen vervoerd = minder overhead = lagere kostprijs.
Kolen is geen milieu-vriendelijk alternatief, maar het is een alternatief voor olie. En China is kennelijk niet op z'n achterhoofd gevallen, als ze dat gaan gebruiken ipv olie of gas (wat uit onbetrouwbare partners moet komen). Ik kan ze geen ongelijk geven, al zou ik eerder op kernenergie inzetten.
Die 300 km is geen via-via incident: campings op 100 mijl afstand worden daar als goeie uitvalsbasis voor een attractie gezien, dat soort grappen. Ze gaan dus in Drenthe op een camping staan om in Limburg naar de hei te kijken...
Dat OV duurder is dan auto's, dat weet ik. Dat komt vooral doordat er de hele dag iemand op de bok zit, terwijl er gemiddeld 1 persoon per 10 zitplekken in een trein zit, en voor een streekbus is dat nog veel erger. Ook heb je veel overhead in de treinleiding etc.
Maar zal ik je eens iets heel raars vertellen: de treinen zitten nu al stampensvol in de spits, op bepaalde lijnen, en er komen steeds meer reizigers bij. Zoveel zelfs, dat ze niet genoeg treinen kunnen aanslepen. Dat komt ook doordat de NS geen 'rondje randstad' wil aanleggen, maar het geeft aan dat een combinatie van hoge prijs voor autorijden en een kortere reistijd wel degelijk helpt.
En vziw wordt het dus steeds meer economisch rendabel om die trein te laten rijden: meer mensen vervoerd = minder overhead = lagere kostprijs.
Kolen is geen milieu-vriendelijk alternatief, maar het is een alternatief voor olie. En China is kennelijk niet op z'n achterhoofd gevallen, als ze dat gaan gebruiken ipv olie of gas (wat uit onbetrouwbare partners moet komen). Ik kan ze geen ongelijk geven, al zou ik eerder op kernenergie inzetten.
Pensioen werkt toch niet volgens het omslagsysteem? [Andere sociale vangnetten wel, maar door hier ook een 'verzekerings'-stelsel van te maken is dit ook wel vergrijzingscompatibel te maken. En daarbij, degene die aanhaalt dat er te veel mensen wonen in Nederland heeft zeker een punt. Als je de discussie wat breder trekt dan alleen benzineprijzen, en bijvoorbeeld naar het eerlijk aarde aandeel/ de voetafdruk van mensen kijkt, weet je dat de Nederlander meer ruimte consumeert dan er in Nederland aanwezig is. Met andere woorden, Nederlanders 'stelen' ruimte van andere aardbewoners. Nu is dat op dit moment geen probleem, maar het wordt onhoudbaar als iedereen in de wereld dezelfde levensstijl krijgt.MBV schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:08:
Die kinderen gaan gedeeltelijk jouw pensioen betalen.
300 km in de VS is wel even wat anders dan 100 km in Nederland. Als je de vergelijking een beetje reeel wilt maken voor de beleving van afstand, dan zou de Rotterdammer een restaurant in Den Haag aanbevelen. En dat is ineens niet zo vreemd meer. En wij Europeanen hebben anders ook compleet geen zuinigheidsgevoel. Ja, als onze portemonnee geraakt wordt doordat iets duur wordt wel, maar anders zijn wij echt niet anders dan die Amerikanen. Kijk voor de lol maar eens naar alle verspilling in verpakkingen, water, ruimte, consumptiegoederen [wegwerpmaatschappij], overheid.Ja, dat is zeker mijn conclusie. De Amerikanen zijn er totaal niet op ingesteld dat ze zuinig aan moeten doen met brandstof. Mijn oom vroeg aan een Amerikaan waar een goed restaurant zat, wees die amerikaan een gehucht op de kaart aan, 300km verderop. Zou het bij jouw opkomen om als je in Rotterdam zit, een adres in Groningen aan te raden?
Onze trein rijdt anders ook op olie. Persoonlijk denk ik eerder dat Europa niet meer of minder afhankelijk is van olie dan de VS, omdat wij een taboe op kerncentrales gevestigd hebben. Tuurlijk, je kunt aanhalen dat er andere bronnen dan olie voor energie zijn, maar dat argument is net zo toepasselijk voor brandstof voor auto's.Daarnaast hebben ze geen infrastructuur meer over zonder olie. Bijna alles gaat per auto of vrachtwagen. Dat onze infrastructuur voor de trein overbelast is, is dan een beetje jammer, maar met een paar relatief kleine ingrepen kan je dat verhelpen.
Voor de trein geld net zo als de auto dat de capaciteit van het netwerk de laatste 40 jaar niet noemenswaardig is toegenomen. Misschien is de capaciteit van het wegennet nog wel meer toegenomen dan van het treinnet. Dus het is helemaal niet verbazingwekkend dat de trein volzit, de capaciteit is compleet onvoldoende, netzo als de capaciteit van de weg [niet meer capaciteit, wel 50% meer inwoners].Maar zal ik je eens iets heel raars vertellen: de treinen zitten nu al stampensvol in de spits, op bepaalde lijnen, en er komen steeds meer reizigers bij. Zoveel zelfs, dat ze niet genoeg treinen kunnen aanslepen. Dat komt ook doordat de NS geen 'rondje randstad' wil aanleggen, maar het geeft aan dat een combinatie van hoge prijs voor autorijden en een kortere reistijd wel degelijk helpt.
Daarnaast vergelijk je een beetje appels met peren. Je kunt de auto niet met de trein vergelijken. Je moet de auto met het OV vergelijken. De moet de hele reis van begin tot eindpunt beschouwen. Slechts een klein deel van de ritten kan alleen met de trein gedaan worden, meestal is er sprake van voor- of natransport met fiets, taxi, auto, tram, bus. En dat is meteen de makke van het OV. Als je niet hoeft over te stappen, dan is het best een alternatief voor de auto, ik zou haast zeggen in veel gevallen beter dan de auto.
Dit topic is gesloten.