Koolzaadolie is geen brandstof volgens de wet. Probleem opgelost.
Dan je als overheid koolzaadolie niet van accijns hebt voorzien, maakt niet dat je het dan maar niet als brandstof mag gebruiken. Wat nou als ik vandaag een motor ontwikkel die op dopwerwten loopt? Moet ik dan accijns op doperwten afdragen? En zo ja wat doe ik zolang daar geen regeling voor bestaat?
Meer realistisch: als ik een boer ben en ik groei mijn eigen brandstof. Die koop ik niet, die maak ik zelf. Ook daar heb ik geen accijns over afgedragen. Accijns draag je pas af als je iets aanschaft toch?
Als de accijns bedoeld is om het onderhoud van het weggennet te financiëren (wat dus een wassen neus is), waar is houderschapsbelasting dan goed voor? Wat moet dat afdekken aan kosten van de staat? Nu is het dubbelop.
Sowieso, en dat is een iets andere discussie: het is zeer sneu om als land haantje de voorste te willen zijn wbt milieuontlastende maatregelen, maar dat je tegelijkertijd je eigen volk zoveel mogelijk ontmoedigt om ook daadwerkelijk iets te verstoken dat niet zo slecht is voor het milieu.
Hef accijnzen op, hef houderschapsbelasting af, en hef algemene belastingen. Het wegennet is net als de zorg een algemeen goed. Ook als je zelf geen auto hebt geniet je van de voordelen die het je brengt als transportnatie. De economie is niet mogelijk zonder, ook als je persoonlijk geen meter buiten de deur komt. Met z'n allen gebruiken we het dus, en met z'n allen betalen we dus. Dat is veel eerlijker en veel beter te pruimen dan deze dubbele en oneigenlijke belasting.
En ja met mijn huidige kilometrage ga ik dan fors meer betalen. Boeit me niet als het maar eerlijker is dan dit systeem.
De vervuiler betaald is nu verworden tot een makkelijke slogan. Maar goed en wel beschouwd wordt die in stand gehouden omdat het alternatief dat veel minder vervuilend is je wordt verboden. Draag je namelijk wel accijnzen af over koolzaadolie dan ben je net zo duur uit. De niet-vervuiler betaald dus net zo goed. Goed .. dan heb je het als overheid prima voor elkaar. Het gemak dient te mens, dus dan blijven we lekker vervuilend tanken. Als we dan toch moeten dokken dan mag wat mij betreft elke bosuil dood neervallen van de fijnstof.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 08-11-2007 12:11
]