Waar gaat het heen met de brandstofprijzen?

Pagina: 1 ... 14 ... 94 Laatste
Acties:
  • 228.658 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

proller schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 16:15:
Van de week een tank vol gegooit voor 140 euro! Dat is dan nog excl. loodvervanger. Euro '98, grote tankinhoud (en een verbruik van 1:3 tot 1:7). Auw.
Wat voor bak rijd jij? Dikke amerikaan of zo?

Die van mij doet met sportief doorrijden (2x post uit Leeuwarden gehad dit jaar :-) ), nog steeds een 1:25. En dan gaat er weer zo'n 30 liter diesel in (34 liter tank). Bij heel erg je best doen kun je daar dan zo'n 1200 km op rijden.......

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik betaal nog steeds 0,47 cent per liter LPG en dat is al jaaaren zo. Altijd rond de 50 cent. In België zelfs 35 cent...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wel grappig, je kan hier goed merken dat er een lang weekend aan komt, de benzine prijzen zijn in een dag meteen een paar p duurder geworden.. Vraag en aanbod zeker..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ehhh, in NL volgen de brandstofprijzen het volgende systeem:

IF vraag=weinig THEN prijs = prijs + x
ELSE prijs = prijs + x

Want, zeggen ze dan, als er weinig vraag is, moet de prijs omhoog om de zelfde omzet te draaien, als de vraag hoog is, dan is het schaars en moet de prijs omhoog. Logisch toch? Als je aan de kant van de leverancier zit.
De klant (ook ik) betaalt toch wel, alternatief is er water in gooien, maar dat schijnt niet te werken. Toen ik mijn auto nieuw kocht in dec. 2000 gooide ik de tank vol voor € 20, nu voor € 30. Kan er weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Afbeeldingslocatie: http://images.ucomics.com/comics/small/2007/small070521.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01

The_Scarabial

MTB for life!

hehe leuk stripje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:05:

ELSE prijs = prijs + x

Want, zeggen ze dan, als er weinig vraag is, moet de prijs omhoog om de zelfde omzet te draaien, als de vraag hoog is, dan is het schaars en moet de prijs omhoog. Logisch toch? Als je aan de kant van de leverancier zit.
De klant (ook ik) betaalt toch wel, alternatief is er water in gooien, maar dat schijnt niet te werken. Toen ik mijn auto nieuw kocht in dec. 2000 gooide ik de tank vol voor € 20, nu voor € 30. Kan er weinig aan doen.
Wat heb jij in godsnaam voor auto dat je voor 30 euro (~20 liter) je tank volgooit? Dan moet ie toch aardig zuinig zijn wil je niet om de dag bij de pomp staan. Dat kost mij €105 per week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:05:

ELSE prijs = prijs + x

NL is wat dat betreft wel raar, in veel landen fluctueerd de benzine prijs met de olie prijs en het vraag/aanbod spelletje mee, maar in NL lijkt het wel communistisch vastgesteld te zijn in een 10 jaren plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:01

mace

Sapere Aude

Pfft, ik ga gewoon alcohol stoken en dan gooi ik het 50/50 in de tank, kijken wat er gebeurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 16:35:
[...]
Die van mij doet met sportief doorrijden (2x post uit Leeuwarden gehad dit jaar :-) ), nog steeds een 1:25. En dan gaat er weer zo'n 30 liter diesel in (34 liter tank). Bij heel erg je best doen kun je daar dan zo'n 1200 km op rijden.......
Kun je rekenen? ;) 34 * 25 != 1200 (not even close)

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06-2022
Het is klote als prijzen stijgen.. is alleen niet slecht voor je portemenee, maar probeer maar eens een auto met meer als 2000cc te verkopen.

Dus ik dacht hoge benzine prijzen kunnen de automarkt(meer als 2000cc) laten instorten?

Fokky's nemen de wereld over \^0^/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

[...]

Kan jij even uitleggen hoe je <liter>:<kilometer> uitrekent? ben benieuwd naar jou rekensommetje

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MaCe1337 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:38:
Pfft, ik ga gewoon alcohol stoken en dan gooi ik het 50/50 in de tank, kijken wat er gebeurt :+
krijg je de fiscus op de stoep wegens omzijlen van accijns..:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

mastair schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:17:
[...]

Kun je rekenen? ;) 34 * 25 != 1200 (not even close)
Kun je lezen? Sportief rijden: 1:25, heel rustig aan dan 1:42.... Lupo 3L :) 42x34=1428 km, maar een tank rijd je nooit helemaal leeg.
Stoffel schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:28:
[...]
Wat heb jij in godsnaam voor auto dat je voor 30 euro (~20 liter) je tank volgooit? Dan moet ie toch aardig zuinig zijn wil je niet om de dag bij de pomp staan. Dat kost mij €105 per week...
Zie sig: VW Lupo 3L (= diesel, geen benzine)

[ Voor 39% gewijzigd door ajhaverkamp op 25-05-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

[...]

Een Mercedes-Benz 450SL. Overigens niet mijn auto (maar rij er wel de komende maanden mee, in plaats van mijn Honda Prelude 2.0i).

[ Voor 89% gewijzigd door Nik op 26-05-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Zit toch is te rekenen wat ik bespaar met G3...na 2 jaar zou ik de kosten voor de installatie ervan eruit hebben als ik uit ga van een blijvende stijgende benzineprijs. Bij gelijklblijvende benzineprijs zo een 2,5 jaar. En dat is berekend met de auto die ik hierna wil....*twijfel twijfel* Het is nog maar de vraag of ik die langer dan 2 jaar heb en ik ben ook nog is uitgegaan van een LPG install van 2k, volgens mij zo een beetje het goedkoopste.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 26-05-2007 00:43 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:09
motormuus schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:34:
Dus ik dacht hoge benzine prijzen kunnen de automarkt(meer als 2000cc) laten instorten?
Zie het positief.... hoge benzineprijzen zal de markt voor kleine, zuinige auto's een boost geven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Schopje :)

Het is me opgevallen dat de dieselprijs aan de pomp in de afgelopen week met zo'n 10 cent is gestegen.

Nazoekende op het net kom ik het volgende verontrustende bericht tegen; Tekort aan dieselolie dreigt
Van der Sluijs-directeur Peeters hoopt dat de productie van dieselolie binnen een week weer normaal is.
En dan maar hopen dat deze zelfde prijs ook weer naar beneden gaat :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Gunner schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:12:

Het is me opgevallen dat de dieselprijs aan de pomp in de afgelopen week met zo'n 10 cent is gestegen.

Nazoekende op het net kom ik het volgende verontrustende bericht tegen; Tekort aan dieselolie dreigt

[...]

En dan maar hopen dat deze zelfde prijs ook weer naar beneden gaat :/
Ik vermoed eerder dat de afwezigheid te maken heeft met de prijs en dat de pompprijs echt niet hard naar beneden gaat. Zolang de olie zo duur is kun je volgens mij hopen wat je wil...

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tukk schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:17:
[...]

Ik vermoed eerder dat de afwezigheid te maken heeft met de prijs en dat de pompprijs echt niet hard naar beneden gaat. Zolang de olie zo duur is kun je volgens mij hopen wat je wil...
Weet ik niet. Ik zie duidelijk een verband tussen de schaarste uit het bericht en de prijs. De Euro prijs is nu al een tijdje stabiel, deze is niet met diezelfde 10 cent mee gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Check, ik heb ook met lede ogen moeten aanzien hoe de dieselprijs hier met zo'n 10ct per liter is gestegen de laatste tijd, terwijl het daarvoor maandenlang vrij stabiel bleef tussen 1,05 en 1,10...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik ging gisteren Euro95 tanken maar ik durfde mijn tank niet vol te gooien voor €1.53/liter. Over een tijdje zijn we vast wel aan dat soort prijzen gewend maar nu was het wel even schrikken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het wordt zo natuurlijk wel steeds interessanter om lease te rijden, ondanks verhoogde bijtelling ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 22:33
Ik pak wel meer me Dax dan me Diversion of me XV750 :)

Me Dax rijd nu weer lekker 1 op 60, en gooi nu me tank vol voor 3euro :+

En als het echt erg word pak ik me oude brommer Dax die haalt de 1 op 100 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zelfs op de brommer merk je het verschil, of je nu 20 of 25 euro in de maand erin moet gooien voor dezelfde afstand, het scheelt wel...

En bv het kwartje van kok zouden we terug krijgen, nog steeds niet gebeurd
Overal die heffingen erop, pfff. Stelletje geldkloppers daar in den haag, op alles wat je koop of wat dan ook word minstens 3x op de meest creatieve manieren belasting geheven... |:(

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

Ondanks dat het heel jammer is dat autorijden duur is, ben ik er ook wel blij mee: anders krijg je amerikaanse toestanden waar iedereen een dikke Tahoe met een V8 koopt. Daarentegen zouden ze met de huidige prijzen best wel de wegenbelasting terug mogen brengen. Kwartje van Kok is alleen maar meer geworden, en dat had niet met geld (nou, een toch wel een 'klein beetje') maar met milieu te maken.

Volgens mij is de enige serieuze manier om de CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen, te zorgen dat olie $200/vat kost. Dan gaat iedereen ineens een stuk zuiniger rijden/produceren/stoken/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:52
Sojaolie kost nog steeds maar € 0,52 de liter.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ook gister weer eventjes de tank vol gekiept met euro 95... Nou hebben wij een leuke pomp hier in het dorp inc. iets lagere gemiddelde prijs + stickers/stempels waarmee je weer korting kan krijgen bij de lokale hardware-zaak :)

Bij een volle kaart 4,50 korting en slechts 50 stickertjes per kaart :P Owja, je krijgt er ongeveer 20 op een volle tank....

Maarja, euro 95 getankt, 1,509 de liter.... Volle tank : bijna 70 pleuries.....

Nou ja, maakt ook niet zo gek veel uit dan, want tanken moeten we toch, maar niet als je een lange week tegemoet gaat van enkele kilometers en daarbij de benzine ook niet vergoed krijgt....

*zucht

Het zal altijd wel zo blijven :) Let op : over 5 jaar boven de 2,50 de liter ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kreeg in dit topic nogal wat over me heen toen ik postte over mijn proefrit in een Toyota Plug-in Prius, maar kijk voor de grap eens naar de financiën:

Gemiddeld is in de praktijk met deze auto 2l / 100km + 6kWh / 100km te rijden. (2 * € 1,40) + (6 * € 0,225) = € 4,15 / 100km. Vergelijk dat met een auto van vergelijkbaar formaat die een verbruik van zo'n 7l / 100km kan hebben, dit kost op dit moment zo'n € 9,80 / 100km. Ruim het dubbele.

Natuurlijk is de verhouding met de aanschafprijs scheef; een naar Plug-in omgebouwde Prius kost je €40.000+ en voor die veel hogere prijs koop je een hoop benzine. Maar het is nog min of meer een prototype, zodra het tot serieproductie komt kan die prijs een stuk omlaag. Wie weet wat de toekomst voor mogelijkheden biedt...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En zonder accijns zou dat niet interessant zijn: de electriciteit moet ook worden opgewekt met olie/gas, en dat gebeurt niet significant veel efficienter dan de omzetting in beweging in jouw benzinemotor. De winst zit dus vooral in de belastingen op benzine die je nu ontwijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:38:
Sojaolie kost nog steeds maar € 0,52 de liter.... 8)
Maar dat is illegaal en het stinkt verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

argro schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:07:
[...]
Maar dat is illegaal en het stinkt verschrikkelijk.
Nee, diesel ruikt lekker en vind de accijnzen en btw eerder illegaal hoog aan het worden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gunner schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:12:

Die snelle stijging van de dieselprijs viel me vandaag ook al op ja... vorige week dinsdag moest ik nog 1.17 per liter betalen, vandaag was het opeens 1.24 euro per liter, bij dezelfde pomp (BP Zandkreek-Oost, Zeeland). Echt enorm hoog, kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n hoge prijs heb moeten betalen voor een litertje brandstof. Bijna 50 euro voor een volle tank, echt veel i.v.m. normaal.

Gelukkig hoef ik het zelf niet direct te betalen (tankpas), maar toch...

Dat verhaal van die tekorten klopt geloof ik wel, heb (bij een andere pomp) ook al een bord zien staan dat ze niet konden garanderen dat ze diesel op voorraad zouden hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 07-11-2007 18:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

zelfs hier in de VS is de prijs van een gallon benzine gestegen van 2.799 naar 2.999 dollar in 3 weken tijd...omgerekend grofweg (geen zin in me calc) us zo'n:

3 dollar / 4L = 0.75 dollar /L = ongeveer 0.50 euro per l.

En het lijkt herop dat het alleen nog maar gaat stijgen. Overigens snap ik de prijs stijging van benzine in Nederland niet, want olie wordt in dollars betaald en gezien de enorme waarde stijging van de euro zou de inkoop van olie goedkoper moeten worden (die stijging is hoger dan de prijsstijging hier in de VS). Afgelopen 2 maanden is de euro van 1.38 naar 1.45 gegaan.........

Volgens mij worden we genaaitd waar we bij staan door olieconsorten.

[ Voor 7% gewijzigd door Seesar op 07-11-2007 18:44 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MBV schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:03:
En zonder accijns zou dat niet interessant zijn: de electriciteit moet ook worden opgewekt met olie/gas,
Dat moet helemaal niet :) Ik heb niet voor niets zonnepaneeltjes op het dak en een abonnement op een coöperatieve windturbine.
en dat gebeurt niet significant veel efficienter dan de omzetting in beweging in jouw benzinemotor.
Het schijnt iets efficiënter te zijn, maar een groot voordeel is dat je die paar centrales makkelijker 'schoon' kunt maken dan duizenden uitlaatpijpen. Een ander voordeel is dus dat je elektriciteit niet zo op hoeft te wekken, je zou er ook voor kunnen kiezen dit met duurzame en schone bronnen te doen. Duurder? Alleen als je de externe kosten niet meerekent. Maar dat is een discussie voor een ander topic.
De winst zit dus vooral in de belastingen op benzine die je nu ontwijkt :)
Gedeeltelijk. Ook op elektriciteit zit een (forse) belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MeNTaL_TO schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:32:
[...]

Nee, diesel ruikt lekker en vind de accijnzen en btw eerder illegaal hoog aan het worden.
accijnzen zijn constant, onafhankelijk van de benzine/dieselprijs en de laatste jaren vziw niet gestegen. BTW betaal je over alles wat je uitgeeft, dus dat is geen argument.
CanonG1 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:55:
[...]
Dat moet helemaal niet :) Ik heb niet voor niets zonnepaneeltjes op het dak en een abonnement op een coöperatieve windturbine.
Jij bent dan ook een soort van hippie ;) Discussie voor een ander topic: je zal met de huidige infrastructuur nooit meer dan X% van de energievoorziening duurzaam kunnen maken, als kernenergie niet duurzaam mag heten.
[...]
Het schijnt iets efficiënter te zijn, maar een groot voordeel is dat je die paar centrales makkelijker 'schoon' kunt maken dan duizenden uitlaatpijpen. Een ander voordeel is dus dat je elektriciteit niet zo op hoeft te wekken, je zou er ook voor kunnen kiezen dit met duurzame en schone bronnen te doen. Duurder? Alleen als je de externe kosten niet meerekent. Maar dat is een discussie voor een ander topic.
Weet je hoe schoon de meeste moderne motoren al zijn? Dat gaat echt helemaal nergens meer over. Alle efficiencywinst gaat verloren in het transport van de stroom, vziw.
[...]
Gedeeltelijk. Ook op elektriciteit zit een (forse) belasting.
Dat bedoel ik: die is lager dan op diesel/benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Seesar schreef op woensdag 07 november 2007 @ 18:41:
zelfs hier in de VS is de prijs van een gallon benzine gestegen van 2.799 naar 2.999 dollar in 3 weken tijd...omgerekend grofweg (geen zin in me calc) us zo'n:

En het lijkt herop dat het alleen nog maar gaat stijgen. Overigens snap ik de prijs stijging van benzine in Nederland niet, want olie wordt in dollars betaald en gezien de enorme waarde stijging van de euro zou de inkoop van olie goedkoper moeten worden (die stijging is hoger dan de prijsstijging hier in de VS). Afgelopen 2 maanden is de euro van 1.38 naar 1.45 gegaan.........

Weet je wat het leuke is: in de USA hebben ze geen accijns, dus elke stijging komt 2x zo hard aan als in nederland, waar de accijns de constante factor is :) En benzine is hier ook redelijk constant, als ik de reacties goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

MBV schreef op woensdag 07 november 2007 @ 19:04:
[...]

accijnzen zijn constant, onafhankelijk van de benzine/dieselprijs en de laatste jaren vziw niet gestegen. BTW betaal je over alles wat je uitgeeft, dus dat is geen argument.
Mja accijns = belasting, btw = belasting.. dus de btw op brandstof is gewoon (gedeeltelijk) belasting over belasting.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
Ik zie hier de dieselprijzen gewoon per dag met een cent stijgen. Was het vanmorgen toen ik bij de pomp langsreed nog 1,18, vanmiddag toen ik er weer langsreed was het al 1,19nogwat.
Afgelopen weekend nog de tank volgegooid voor 1,14 per liter.

Nog even en we zitten aan de 1,40 voor een litertje diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Haha, ik heb vandaag met een amerikaanse maat gepraat over de brandstofprijzen, en hij zat te zeuren dat het daar 2,90 dollar per gallon is ofzo en dat het zo belachelijk was bla bla.

Toen ik hem vertelde dat een gallon brandstof bij ons ongeveer 8 dollar kostte viel hij zowat van z'n stoel.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 01:04:
Haha, ik heb vandaag met een amerikaanse maat gepraat over de brandstofprijzen, en hij zat te zeuren dat het daar 2,90 dollar per gallon is ofzo en dat het zo belachelijk was bla bla.

Toen ik hem vertelde dat een gallon brandstof bij ons ongeveer 8 dollar kostte viel hij zowat van z'n stoel.

8)7
en :
Seesar schreef op bladiebladiebla:

hehe, weten we i.i.g. dat we beide de waarheid spreken ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Seesar op 08-11-2007 04:02 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

13art

Moderator Mobile
MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 01:04:

8)7
Toch snap ik die amerikanen wel een beetje. Hier in Nederland is alles relatief dichtbij, maar in amerika zijn de afstanden groter en zullen ze (denk ik ten minste) ook rijden en dus meer benzine verbruiken.

Maar goed dit is slecht een hypothese die me ter plekke binnenschiet.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

DjWannaB2002 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 04:42:
[...]

Toch snap ik die amerikanen wel een beetje. Hier in Nederland is alles relatief dichtbij, maar in amerika zijn de afstanden groter en zullen ze (denk ik ten minste) ook rijden en dus meer benzine verbruiken.

Maar goed dit is slecht een hypothese die me ter plekke binnenschiet.
en dat rechtvaardigt dat ze allemaal dikke v8en hebben die standaart 1op4 rijden? laten ze daar ook maar eens wat zuinigere auto's kopen...

kan het kwaat als ik gewoon slaolie of sojaolie of weet ik veel wat in mijn tank gooi? ik rijd normaal gesproken op euro95, als ik nou op een volle tank 40liter ofzo 5 liter nep benzine gooi, zou dat gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DjWannaB2002 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 04:42:
[...]

Tsja, als ze daar bijn allemaal in 6-8-liter motoren rijden die gemiddeld 1:1 of daar in de buurt rijden, dan zal het wel duur zijn ja... tijd voor normale wagens zou ik zeggen, en zoniet, moeten ze niet zeuren dat het zo duur is allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

13art

Moderator Mobile
koekoek2003nl schreef op donderdag 08 november 2007 @ 05:04:
[...]

en dat rechtvaardigt dat ze allemaal dikke v8en hebben die standaart 1op4 rijden? laten ze daar ook maar eens wat zuinigere auto's kopen...

kan het kwaat als ik gewoon slaolie of sojaolie of weet ik veel wat in mijn tank gooi? ik rijd normaal gesproken op euro95, als ik nou op een volle tank 40liter ofzo 5 liter nep benzine gooi, zou dat gaan werken?
wildhagen schreef op donderdag 08 november 2007 @ 06:09:
[...]

Tsja, als ze daar bijn allemaal in 6-8-liter motoren rijden die gemiddeld 1:1 of daar in de buurt rijden, dan zal het wel duur zijn ja... tijd voor normale wagens zou ik zeggen, en zoniet, moeten ze niet zeuren dat het zo duur is allemaal.
Bedoel ook helemaal niet te zeggen dat het gerechtvaardigd is, en natuurlijk zijn de verhoudingen ook scheef door alle accijnzen die er hier op zitten. En ik vind zelf ook dat er hier teveel accijnzen opzitten (we zijn zo'n beetje het duurste welvarende land wat betreft benzine geloof ik) Maar ook al zouden ze daar zuinigere auto's hebben, dan nog ligt het verbruik daar gemiddeld hoger dan hier. Maar nogmaals dat denk ik, maar weet ik niet zeker.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
[...]

Lijkt me niet zo'n strak plan, kun je beter doen als je een diesel hebt :) Overigens schijn je dan bij de meeste diesels zonder problemen tot een bepaald percentage bij te kunnen mengen, afhankelijk van je brandstofpomp en type inspuiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je auto is je image... als je klein en zuinig rijdt ben je niemand, als je een dikke Hummer rijdt ben je the man. Voor veel (de meeste?) mensen is een auto niet een vervoersmiddel om van a naar b te komen maar een verlengstuk van hun leven. Zolang die instelling heerst zal het zeer moeilijk worden om kleine, zuinige auto's populair te maken.
Zoals gezegd zou ik dat met een benzinemotor maar niet doen! Als je diesel rijdt kan het (soms) wel, kijk voor meer info op www.ppo.nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Seesar schreef op donderdag 08 november 2007 @ 04:01:
hehe, weten we i.i.g. dat we beide de waarheid spreken ;)
Un sage cherche la vérité, un idiot l'a déjà trouvé.

Voor de francofoben onder ons: een wijs man zoekt naar de waarheid, een idioot heeft hem al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

krietjur

Where am I?

[...]

Gewoon doen, laat je ons dan wel even weten tot hoever je gekomen bent? :+
Nee, zoals gezegd lijkt me dat geen goed plan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MeNTaL_TO schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:32:
[...]

Een auto die op slaolie rijdt ruikt naar een oliebollenkraam. Die stank is 10 keer intenser dan de geur die van een auto afkomt die gewoon op diesel ruikt. Wanneer heel Nederland op slaolie gaat rijden dan hebben we echt een probleem qua stank.
[...]

In een staat als California gelden strengere emissie eisen dan in Europa. De tijd dat iedereen met een 6l V8 reed is wel een beetje voorbij. Je ziet niet voor niets steeds meer Prius'en in series voorbij komen bijvoorbeeld

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 08-11-2007 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ik ga geen slaolie in mijn TDI met pompverstuivers gooien. Dan kan ik hem net zo lief gelijk naar de sloop brengen. Das leuk voor oude dieseltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
argro schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:11:
Een auto die op slaolie rijdt ruikt naar een oliebollenkraam. Die stank is 10 keer intenser dan de geur die van een auto afkomt die gewoon op diesel ruikt. Wanneer heel Nederland op slaolie gaat rijden dan hebben we echt een probleem qua stank.
Dat dacht ik eerst ook, tot ik er tijdens de Schoner Vervoer Toer van laatst eenpaar in het echt zag. De geur valt dus echt reuze mee, het is echt niet alsof je achter een patat- of oliebollenkraam rijdt - en ik reed op een elektrische scooter dus mijn neus werd niet 'afgeleid' :) De geur uit de uitlaat is lichtzoet, het deed mij eigenlijk vooral denken aan de tijd dat ik nog met modelbouwvliegtuigen vloog. In die brandstof zat destijds ricinusolie en bij verbranding ruikt dat hetzelfde als een auto op plantaardige olie.

Als heel Nederland op slaolie gaat rijden is de geur echt niet ons grootste probleem, maar dan is het grootste probleem dat we geen landbouwgrond meer over hebben om van te kunnen eten.
Gunner schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:16:
Nou ik ga geen slaolie in mijn TDI met pompverstuivers gooien. Dan kan ik hem net zo lief gelijk naar de sloop brengen. Das leuk voor oude dieseltjes.
Met nieuwe diesels moet je inderdaad oppassen, als ik het goed begrepen heb zijn niet de verstuivers het probleem (zat 3L-rijders rijden op PPO) maar vooral de brandstofpomp. Omdat de brandstof dikker is, ook na verwarming, moet de brandstofpomp veel harder werken en dat kunnen lang niet alle typen aan. Pompverstuivers kunnen wel een probleem geven als de filters niet goed werken, zodra er troep in komt is het uit met de pret.

Maar goed, aan grootschalige inzet van biobrandstoffen - vooral in een inefficiënte verbrandingsmotor - kleven sowieso veel nadelen.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 08-11-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Idd, ze moeten daar maar gewoon eens 4cylinders gaan kopen, en als de prijs zo blijft stijgen dan komt dat vanzelf wel goed.
Gevalletje klok en klepel.
Je kan het wel doen bij dieselmotoren, tot 30~40% afhankelijk van het weer.
Een dieselmotor kan in principe volledig op soja/zonnebloem/koolzaadolie lopen, alleen het is te dik, dus de inspuiting gaat ervan naar de knoppen. Die McDonalds vrachtwagens bijvoorbeeld hebben een voorverwarmer erin zitten zodat de olie warmer en dus dunner wordt.

In heb gehoord dat in belgië mensen hun dieselauto's op huisbrandolie laten lopen, wat de helf kost maar in principe hetzelfde is als diesel. Kunnen we dat goedje ook niet in nederland krijgen? >:)
Of is dat gewoon rode diesel AKA landbouwdiesel?
Mx. Alba schreef op donderdag 08 november 2007 @ 08:26:
Un sage cherche la vérité, un idiot l'a déjà trouvé.
Voor de francofoben onder ons: een wijs man zoekt naar de waarheid, een idioot heeft hem al gevonden.
Een beperkt-francofoon zoals ik is wat anders dan een francofoob. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:28:

In heb gehoord dat in belgië mensen hun dieselauto's op huisbrandolie laten lopen, wat de helf kost maar in principe hetzelfde is als diesel. Kunnen we dat goedje ook niet in nederland krijgen? >:)
Of is dat gewoon rode diesel AKA landbouwdiesel?
huisbrandolie/mazout/rode diesel/landbouwdiesel is hetzelfde spul als gewone diesel, maar dan mét kleurstof en zónder de bizarre accijnzen.

Ook in België (net als in nederland) wordt erop gecontroleerd. Rode kleur = naheffing ivm belasting ontduiking.

Als je op PPO wil rijden, zoek je een oude, ongeblazen mercedes diesel. Daar zit een lijnpomp in die bulletproof is en je kan zonder al te grote problemen zeker 80& ppo rijden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

teacher schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:43:
[...]

huisbrandolie/mazout/rode diesel/landbouwdiesel is hetzelfde spul als gewone diesel, maar dan mét kleurstof en zónder de bizarre accijnzen.

Ook in België (net als in nederland) wordt erop gecontroleerd. Rode kleur = naheffing ivm belasting ontduiking.

Als je op PPO wil rijden, zoek je een oude, ongeblazen mercedes diesel. Daar zit een lijnpomp in die bulletproof is en je kan zonder al te grote problemen zeker 80& ppo rijden.
Ja nee precies, we kennen dat in nederland dus als landbouw- of rode diesel.

Ik ken wel iemand met zo'n oude merc. Die heeft 3 tanks van 800 liter in z'n schuur staan die volzitten met koolzaadolie. (grote schuur)
Hij gaat elke keer thuis tanken met zo'n handpompje en die koolzaadolie heeft hem misschien 50 cent per liter gekost ofzo, ook omdat hij het zo groot heeft ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het beste wat je kan doen is aandelen nemen van Shell.

Deze zitten namelijk in een stijgende lijn dankzij de torenhoge benzineprijzen

Verdien je toch een beetje je eigen geld terug lol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
CanonG1 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:21:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, tot ik er tijdens de Schoner Vervoer Toer van laatst eenpaar in het echt zag. De geur valt dus echt reuze mee, het is echt niet alsof je achter een patat- of oliebollenkraam rijdt - en ik reed op een elektrische scooter dus mijn neus werd niet 'afgeleid' :) De geur uit de uitlaat is lichtzoet, het deed mij eigenlijk vooral denken aan de tijd dat ik nog met modelbouwvliegtuigen vloog. In die brandstof zat destijds ricinusolie en bij verbranding ruikt dat hetzelfde als een auto op
Dat waren waarschijnlijk auto's met de nodige modificaties. De auto's die ik op slaolie heb zien rijden (o.a. een Golf 1.9 sdi zonder aanpassingen) stonk een uur in de wind met een 30:70 mengsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Floris-K schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:57:
Het beste wat je kan doen is aandelen nemen van Shell.

Deze zitten namelijk in een stijgende lijn dankzij de torenhoge benzineprijzen

Verdien je toch een beetje je eigen geld terug lol :D
Jaja, en dan is straks de olie op en kelderen je aandelen, nee dank u. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als de olie op is kelderen niet alleen de aandelen van de oliemaatschappijen hoor... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shell doet meer dan olie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:52:
[...]

Ja nee precies, we kennen dat in nederland dus als landbouw- of rode diesel.

Ik ken wel iemand met zo'n oude merc. Die heeft 3 tanks van 800 liter in z'n schuur staan die volzitten met koolzaadolie. (grote schuur)
Hij gaat elke keer thuis tanken met zo'n handpompje en die koolzaadolie heeft hem misschien 50 cent per liter gekost ofzo, ook omdat hij het zo groot heeft ingekocht.
Tot hij op de vingers getikt wordt door de aanschaf van 800 liter olie en geen Diesel-afschrijvingen van zijn rekening...

Ik koos eieren voor m'n geld, heb nu een lichte motorfiets voor B-weg woon-werk.
1:31 ipv 1:11 scheelt mij 120,- per maand.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 08-11-2007 11:29 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 10:52:
[...]

Dat is fraude, niet meer en niet minder. Je kunt het wel proberen goed te praten door verhalen over de verschrikkelijke regering en haar belastingen maar het blijft zo illegaal als wat. Wat mij betreft pakken ze zo iemand op en gaat die hele installatie in de vuilverbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

BertV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:26:
[...]

Tot hij op de vingers getikt wordt door de aanschaf van 800 liter olie en geen Diesel-afschrijvingen op van zijn rekening...

Ik koos eieren voor m'n geld, heb nu een lichte motorfiets voor B-weg woon-werk.
1:31 ipv 1:11 scheelt mij 120,- per maand.
Waarom mag je geen 2400 liter (hij had er 3) olie kopen? Het is in principe gewoon plantaardige olie waar geen accijns op geheven wordt.

Pas als je erop gaat rijden dan doe je aan belastingontduiking toch?
Ik ben geen expert, maar volgens mij kunnen ze niet ineens accijns gaan eisen over 2400 liter plantaardige olie.
argro schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:32:
[...]
Dat is fraude, niet meer en niet minder. Je kunt het wel proberen goed te praten door verhalen over de verschrikkelijke regering en haar belastingen maar het blijft zo illegaal als wat. Wat mij betreft pakken ze zo iemand op en gaat die hele installatie in de vuilverbrander.
Ikzelf praat het niet goed, en ik vind het best leuk wat hij doet, maar zelf zou ik het niet zo gauw doen. Neemt niet weg dat hij zeer milieuvriendelijk bezig is, CO2 neutraal, en dat er eigenlijk een speciale regeling moet komen met een zwaar verminderde taks op plantaardige olie voor brandstofgebruik. Tot die tijd is het zwaar illegaal ja, maar om nou de boel in de vuilverbrander te doen, dat is overdreven.

Net zoals het heffen van een verwijderingsbijdrage op spaarlampen.
Doe je een keer iets milieuvriendelijks door energie te sparen, wordt je bestraft door de overheid door een of andere milieuheffing. Ik snap wel dat er kwik e.d. inzit, maar het stimuleert niet echt om spaarlampen aan te schaffen en energie te besparen of wel?

[ Voor 44% gewijzigd door mace op 08-11-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staat eigenlijk in de wet dat je verplicht bent de brandstof te gebruiken die op het kenteken staat? En dat je dan ook nog verplicht bent te tanken bij een tankstation? Én dat je bv. slaolie moet gebruiken voor in de ijsbergsla? Ik zie niet wat er fraude aan is. Je betaalt houderschapsbelasting, of hebt dat gedaan tot ie 25 jaar oud is. Je gebruikt de diesel niet.

De overheid kan het wel verbieden en het fraude noemen maar dat is in weze larie.
Belastingontduiking kan ik er ook niet in zien. Je hebt gewoon BTW betaald over je koolzaadolie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Toch wel. Tenzij je geloofwaardig kunt aantonen dat je al die olie daadwerkelijk gekocht hebt om mee te frituren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

MaCe1337 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:33:
[...]

Waarom mag je geen 2400 liter (hij had er 3) olie kopen? Het is in principe gewoon plantaardige olie waar geen accijns op geheven wordt.

Pas als je erop gaat rijden dan doe je aan belastingontduiking toch?
Ik ben geen expert, maar volgens mij kunnen ze niet ineens accijns gaan eisen over 2400 liter plantaardige olie.
Tuurlijk mag je duizenden liters olie kopen.
Maar de overheid dult geen concurrentie.
Dit lijkt me een "makkelijk op te pikken verdachte transactie" voor een prive persoon.
Leg je hierna de afschriften van die persoon ernaast en je hebt beet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:36:
Waar staat eigenlijk in de wet dat je verplicht bent de brandstof te gebruiken die op het kenteken staat? En dat je dan ook nog verplicht bent te tanken bij een tankstation? Én dat je bv. slaolie moet gebruiken voor in de ijsbergsla? Ik zie niet wat er fraude aan is. Je betaalt houderscapsbelasting, of hebt dat gedaan tot ie 25 jaar oud is. Je gebruikt de diesel niet.

De overheid kan het wel verbieden en het fraude noemen maar dat is in weze larie.
Belastingontduiking kan ik er ook niet in zien. Je hebt gewoon BTW betaald over je koolzaadolie.
Dat is bepaald in de wet op de accijns. Van larie is dus geen sprake.

Als de douane dieselauto's betrapt met een tank vol zonnebloemolie, krijgt de bestuurder van de douane een boete van 4,53 euro per liter. Daarbij komt nog een naheffing van 374,91 euro per 1.000 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom dan wel? Als ik mijn auto op waterstof/perslucht/methaan van mijn koeien zou laten lopen dan ben ik toch ook niet een wet aan het overtreden? Je kunt niet stellen, vind ik, dat je maar diesel moet gebruiken waar accijns op geheven zijn, als je zelf wat anders kunt verzinnen. Een diesel is notabene uitgevonden om op pinda-olie te lopen.

En ja het is dus wel larie. De overheid maakt er larie van. Als de overheid zegt dat gras roze is, dan is dat nog niet meteen een waarheid. En dat in een wet vastleggen omdat het ze beter uitkomt is machtsmisbruik.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook motoren die op zowel benzine als diesel lopen. Primair benzine. Tank ik diesel, dan draag ik ook minder accijns af dan wanneer ik benzine tank. En daar zou ik dan ook een boete voor ontvangen.

Je kunt veel zeggen maar niet dat dit geen idioterie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:43:
En waarom dan wel? Als ik mijn auto op waterstof/perslucht/methaan van mijn koeien zou laten lopen dan ben ik toch ook niet een wet aan het overtreden?
Ja, dat ben je wel. Dan overtreed je de wet op de accijns.
Je kunt niet stellen, vind ik, dat je maar diesel moet gebruiken waar accijns op geheven zijn, als je zelf wat anders kunt verzinnen.
De wetgever vindt iets anders.

Een motor die zowel op benzine als diesel loopt is natuurlijk geen probleem. Zolang je maar netjes diesel en benzine koop waarover accijsn is betaald.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 08-11-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De accijnzen op autobrandstoffen worden o.a. gebruikt voor het onderhouden van de wegen en om de milieugevolgen van autorijden in te perken. Als je op koolzaadolie rijdt gebruik je wel die wegen, en veroorzaak je wel milieuvervuiling, maar betaal je daar niet aan mee. Eigenlijk is dat dus belastingontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:49:
Ja, dat ben je wel. Dan overtreed je de wet op de accijns.
Voor de 3e keer: waarom, en waar staat dat?

De wet op accijns is onrechtmatig. Serieus .. als je die redenatie volhoudt dan zou het zelfs verboden zijn om je auto met een paard te trekken. Want dan gebruik je geen brandstof voor de auto. En dat moet je. Schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:51:
De accijnzen op autobrandstoffen worden o.a. gebruikt voor het onderhouden van de wegen en om de milieugevolgen van autorijden in te perken. Als je op koolzaadolie rijdt gebruik je wel die wegen, en veroorzaak je wel milieuvervuiling, maar betaal je daar niet aan mee. Eigenlijk is dat dus belastingontduiking.
Ja dat weet ik en dat is tevens onzin. Er gaat maar een heel klein deel naar daadwerkelijk wegonderhoud. De rest gaat naar de zorg e.d. En daar wil ik best belasting voor betalen maar geen accijnzen. En dat de overheid het gebruikt als pressiemiddel om het autorijden tegen te gaan is evenzogoed een oneigenlijk gebruik van de accijnzen.

Wbt specifiek de vervuiling: koolzaadolie is klimaatneutraal terwijl reguliere diesel dat niet is binnen een paar miljoen jaar. De overige vervuiling heb je ongeacht de gebruikte brandstof dus dat ga je met geen honderdvoud aan accijnzen tegenhouden. Mensen moeten toch rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:51:
[...]

Dat staat in de wet op de accijns. Te vinden op wetten.overheid.nl
De wet op accijns is onrechtmatig. Serieus .. als je die redenatie volhoudt dan zou het zelfs verboden zijn om je auto met een paard te trekken. Want dan gebruik je geen brandstof voor de auto. En dat moet je. Schijnbaar.
Nee, je mag geen brandstoffen in je auto hebben waarover geen accijns is betaald. Je auto met een lege tank voorttrekken met een kudde konijnen is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

[...]

De wet op accijns is onrechtmatig
De wet op de accijns is zo rechtmatig als successierecht... :+

http://wetten.overheid.nl...ipt-result/javascript=yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

YellowCube

Wait...what?

[...]

Wet op accijns
dan lijkt het mij eenvoudig een rechtzaak te starten en de wet alszijnde ongeldig te verklaren

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 10-09 04:00
Ik weet dat je een diesel auto in veel gevallen op slaolie kunt laten rijden ,maar wat is een vervanging voor normale benzine? Wat zou je in een normale benine auto kunnen gooien?

Ik snap ook niet goed waarom ze niet iets met die slaolie gaan doen? Die groenten (of hoe noem je dat) die daar voor nodig zijn kun je gewoon telen. Mee en dan ene keer met een tractor er over (die vast ook op slaolie kan rijden), en klaar is je slaolie soep.
Als ze daar gewoon accijns op heffen, dan kan het alsnog goedkoper worden ,want de echte diesel/benzine raakt op, slaolie kun je blijven maken zolang je die dingen kunt telen.

[ Voor 55% gewijzigd door eX0duS op 08-11-2007 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mx. Alba schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:51:
De accijnzen op autobrandstoffen worden o.a. gebruikt voor het onderhouden van de wegen
Ik zou de balans wel eens willen zien :') Volgens mij is de overheid dan mooi de lul.
en om de milieugevolgen van autorijden in te perken.
Hoe dan? En op andere gebieden wordt er ook geen flikker aan gedaan. Generators op diesel staan vrolijk te tuffen zonder roetfilter e.d. De consument wordt gepakt want dat is veel makkelijker dan grote multinationals aanpakken.
Als je op koolzaadolie rijdt gebruik je wel die wegen, en veroorzaak je wel milieuvervuiling, maar betaal je daar niet aan mee. Eigenlijk is dat dus belastingontduiking.
Eigenrichting door het falen van de overheid. Je veroorzaakt veel minder vervuiling (bijna CO2 neutraal, veel minder roet, amper zwavel) maar het scheelt je amper in de kosten. Waarom zou je dan koolzaadolie gaan rijden? Tenzij je het kan doen zonder de idiote belasting te betalen. Ik wil het niet goed praten ofzo, ik geef slechts aan waar de overheid faalt. De ontduiking is niet alleen verboden, het is tevens een signaal dat de overheid wat fout doet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:55:
Nee, je mag geen brandstoffen in je auto hebben waarover geen accijns is betaald. Je auto met een lege tank voorttrekken met een kudde konijnen is geen enkel probleem.
Koolzaadolie is geen brandstof volgens de wet. Probleem opgelost.
Dan je als overheid koolzaadolie niet van accijns hebt voorzien, maakt niet dat je het dan maar niet als brandstof mag gebruiken. Wat nou als ik vandaag een motor ontwikkel die op dopwerwten loopt? Moet ik dan accijns op doperwten afdragen? En zo ja wat doe ik zolang daar geen regeling voor bestaat?

Meer realistisch: als ik een boer ben en ik groei mijn eigen brandstof. Die koop ik niet, die maak ik zelf. Ook daar heb ik geen accijns over afgedragen. Accijns draag je pas af als je iets aanschaft toch?

Als de accijns bedoeld is om het onderhoud van het weggennet te financiëren (wat dus een wassen neus is), waar is houderschapsbelasting dan goed voor? Wat moet dat afdekken aan kosten van de staat? Nu is het dubbelop.

Sowieso, en dat is een iets andere discussie: het is zeer sneu om als land haantje de voorste te willen zijn wbt milieuontlastende maatregelen, maar dat je tegelijkertijd je eigen volk zoveel mogelijk ontmoedigt om ook daadwerkelijk iets te verstoken dat niet zo slecht is voor het milieu.

Hef accijnzen op, hef houderschapsbelasting af, en hef algemene belastingen. Het wegennet is net als de zorg een algemeen goed. Ook als je zelf geen auto hebt geniet je van de voordelen die het je brengt als transportnatie. De economie is niet mogelijk zonder, ook als je persoonlijk geen meter buiten de deur komt. Met z'n allen gebruiken we het dus, en met z'n allen betalen we dus. Dat is veel eerlijker en veel beter te pruimen dan deze dubbele en oneigenlijke belasting.

En ja met mijn huidige kilometrage ga ik dan fors meer betalen. Boeit me niet als het maar eerlijker is dan dit systeem.

De vervuiler betaald is nu verworden tot een makkelijke slogan. Maar goed en wel beschouwd wordt die in stand gehouden omdat het alternatief dat veel minder vervuilend is je wordt verboden. Draag je namelijk wel accijnzen af over koolzaadolie dan ben je net zo duur uit. De niet-vervuiler betaald dus net zo goed. Goed .. dan heb je het als overheid prima voor elkaar. Het gemak dient te mens, dus dan blijven we lekker vervuilend tanken. Als we dan toch moeten dokken dan mag wat mij betreft elke bosuil dood neervallen van de fijnstof.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Alsof koolzaadolie of welke plantaardige olie dan ook een oplossing zou zijn. Het is onmogelijk om alle auto's in Nederland op dat spul te laten rijden. Hiervoor zijn koolzaadplantages nodig die bijna groter zijn dan Nederland. Grote plantages in het buitenland zijn ook ongewenst, kijk bijvoorbeeld maar naar de enorme oerwouden die gekapt worden om olie-plantages aan te leggen. Ik vind dat auto's die rijden op plantaardige oliën rijden geen oplossing voor welk probleem dan ook. Ik vind het dan ook een goede zaak dat de overheid het rijden op dergelijke oliën ook niet grootschalig mogelijk maakt.
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:06:
[...]

Koolzaadolie is geen brandstof volgens de wet.
Dat is het wel, zie artikel 25 lid 2 van de Wet op de Accijns:
2. Als minerale oliën worden mede aangemerkt:

a. andere produkten dan minerale oliën als bedoeld in het eerste lid, die zijn bestemd voor gebruik, worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt als motorbrandstof, als additief of als vulstof in motorbrandstoffen;

b. andere koolwaterstoffen dan bedoeld in het eerste lid of in onderdeel a, die zijn bestemd voor gebruik, worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt voor verwarmingsdoeleinden, met uitzondering van steenkool, bruinkool, turf, andere soortgelijke vaste koolwaterstoffen en aardgas.
Meer realistisch: als ik een boer ben en ik groei mijn eigen brandstof. Die koop ik niet, die maak ik zelf. Ook daar heb ik geen accijns over afgedragen. Accijns draag je pas af als je iets aanschaft toch?
Nee, wanneer jij zelf olie gaat verbouwen moet je eerst accijns afdragen voordat je er op mag rijden.

[ Voor 50% gewijzigd door argro op 08-11-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat niet om de koolzaadolie. Het gaat om het principe dat er achter steekt. Om het even welke brandstof je gebruikt, het wordt je tegengewerkt. Neem nu elektro. Je hangt je Prius Plug-in aan het contact en tankt 6 Kilowattuur. Daar kun je 100 km op rijden. En daar heb je niet meer accijnzen over betaald dan de toch al achterlijke belasting die daar op is geheven. Per saldo ben je nog steeds een stuk goedkoper uit, juist omdat je voor de elektro als brandstof niet nog eens dubbel getaxed word. Nu nog niet tenminste.

Zelfs als je het zelf op zou wekken, zoals user CanonG1 bv. doet, zou je het niet in je auto mogen gebruiken. Technisch gesproken. Want zodra dat op grote schaal wordt gebruikt wordt ook daar accijns op geheven. En niet voor het milieu, want het is notabene duurzaam gewonnen energie zonder verdere uitstoot. Puur en alleen om inkomsten voor de staat te garanderen. Diezelfde garantie houden ze voor zichzelf ook door te zorgen dat ze de burger net genoeg persen dat ze net niet stikken. Als we daadwerkelijk de auto lieten staan met z'n allen zou de economie instorten en de staat falliet gaan. En wat doen ze dan? Juist .. meer belastingen heffen. Dat moeten ze dan maar meteen doen en de rest lekker onbelast laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met uitzondering van steenkool, bruinkool, turf, andere soortgelijke vaste koolwaterstoffen en aardgas.
Goed. Minerale oliën zijn brandstoffen. Aardgas is geen minerale olie. Wel een brandstof maar geen olie. Ik mag mijn auto op aardgas laten lopen. Dus waar kan ik mijn declaratie indienen om de belasting op aardgas terug te vorderen?

Edit: en ja je kunt wel blijven gooien met wetsartikelen die hier weer een stok voor steken maar dat bewijst steeds maar weer dat de overheid vooral uit is op geld en niet op daadwerkelijke verbetering van het milieu.

Om kort te gaan: ik ben het niet eens met de huidige gang van zaken. En ik ben het eveneens niet eens met de valse voorwendselen die gehanteert worden. Ben dan als overheid gewoon eerlijk in je bedoelingen. Het geld is niet zo'n probleem als het maar goed besteedt wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:21:
[...]

Edit: en ja je kunt wel blijven gooien met wetsartikelen die hier weer een stok voor steken maar dat bewijst steeds maar weer dat de overheid vooral uit is op geld en niet op daadwerkelijke verbetering van het milieu.
Dat ben ik misschien ook wel met je eens. Het ging mij om jouw eerste bewering dat nergens vastgelegd zou zijn dat het illegaal was om op zonnebloemolie te rijden. Vandaar dat ik even een paar wetsartikelen heb opgezocht waarin het e.e.a. netjes is vastgelegd.

De overheid is vanzelfsprekend uit op geld, ze geven namelijk ook een hoop geld uit. Je mag ook niet zelf jenever stoken terwijl niemand daar misschien last van heeft. Dit moet je ook verplicht in de winkel kopen met de bijbehorende accijns. Ik heb daar niet zo'n moeite mee.

[ Voor 18% gewijzigd door argro op 08-11-2007 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nergens gezegd of geclaimd dat dat zo was. Ik heb gevraagd waar dat stond en waarom. Dat is wezenlijk wat anders. En omdat ik het er niet mee eens ben geef ik argumenten waarom ik dat vind.

Als de overheid het waarom namelijk daadwerkelijk zou beantwoorden naar eer en geweten zou er een totaal ander plaatje boven komen drijven dan wat de burgerij nu voorgehouden wordt. En dat stoort me meer dan het feit dat ik meer dan 3 gulden voor een liter benzine moet betalen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is net zoals een wapenwet. Een baseball bat in de kofferbak met daarbij sportkleren en een baseball mit valt niet onder de wapenwet. Die zelfde baseball bat onder de bestuurdersstoel wel... Slaolie in een fles in de keuken is geen brandstof. In een tank in de garage wel.

Los daarvan ben ik het volledig met HlpDsk eens: de overheid is hypocriet.

So what else is new? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:29:
Ik heb nergens gezegd of geclaimd dat dat zo was. Ik heb gevraagd waar dat stond en waarom. Dat is wezenlijk wat anders.
Okey, je vraagt waar het staat en ik geef daar keurig antwoord op door middel van een wetsartikel waar het e.e.a. instaat. Dat is dus de reden dat ik met wetsartikelen "aan het gooien" ben, omdat jij er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben een democratie. Een revolutie ligt binnen onze middelen. Maar met 17 miljoen makke schapen sta je er alleen voor. En als je in je eentje met een hooivork gaat staan zwaaien ben je een terrorist.

Bah. Zeg dan gewoon dat je van iedereen een paar 100 euro meer moet hebben om de zaak rond te krijgen in Den Haag. En niet dit geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Doet me denken aan de toespraak van Thomas Sankara voor de Afrikaanse Unie: "Als ik alleen besluit om mijn leningen niet meer te terug te betalen, zal ik er bij de volgende conferentie niet meer zijn ((gelach en gegrinnik van de ander Afrikaanse notabelen)) maar als we met zijn allen besluiten niet meer te betalen staan we sterk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag van waarom is dan ook niet direct een vraag hier om een droog antwoord. Maar meer een verzuchting. Hoe kan een overheid zijn burgers zulke kromme redeneringen voeren zonder dat er rellen uitbreken. Eigenlijk is het onbegrijpelijk. Het doet me denken aan de kikker in het pannetje water.

Je zou echt denken dat alles wat goed is voor het milieu bovenal gepromoot werd. Wat je dan mist aan inkomsten moet je maar als lasten over iedereen verdelen in de vorm van belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:35:
We hebben een democratie. Een revolutie ligt binnen onze middelen. Maar met 17 miljoen makke schapen sta je er alleen voor. En als je in je eentje met een hooivork gaat staan zwaaien ben je een terrorist.
Ga de politiek in zou ik zeggen en doe er wat mee. Je hebt goede ideëen. Je ziet hoe het anders moet en kan het nog uitleggen ook dus een hooivork is overbodig. Wat houdt je tegen?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De overheid zijn wij, vergeet dat nooit, en dus ook net zo hypocriet als wij.

Lees ppo.nu er maar eens op na, volgens mij is het rijden op plantaardige olieën echt geen groot probleem als je aangehouden wordt. In Duitsland kun je het spul gewoon tanken en je kunt dus gewoon beweren dat je het daar getankt hebt. Desnoods draag je een enigszins recent bonnetje van een Duits tankstation bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CanonG1 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:10:
Desnoods draag je een enigszins recent bonnetje van een Duits tankstation bij je.
Hoezo? Omgekeerde bewijslast ofzo? De Snor mag maar gaan bewijzen dat jij _niet_ in Duitsland getankt hebt :)

(Oké, als je in Amsterdam gepakt wordt met een afgetopte tank vol 100% zonnebloemolie is dat natuurlijk wel makkelijk te doen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik vooral raar vind is dat het defacto gelijkgesteld wordt aan reguliere diesel. Ik snap de beweegredenen wel maar de uitleg die ze geven niet. Gelijkstellen maakt dat een voordeel dat te behalen is, iig niet financieel zal zijn voor de gebruiker. Maar als het plaatje niet juist financieel aantrekkelijk is, dan wordt het niet gebruikt. Want als je moet uitgaan van de milieubewustheid van de burger dan kun je wachten tot je een ons weegt. Dat gaat niet boven de portomonnee. Een uitzondering daargelaten ;)

En dat laat imo onverlet dat het milieumantra an sich overdreven wordt. Maar zelfs als je die kapstok blijft gebruiken als beweegreden staat het in schril contrast met de wetgeving.

Het is geen brandstof voor iedereen want de productie zal nooit genoeg zijn. Zeker niet wanneer het moet concurreren met grond voor voedsel. Maar al zou het 10% van het land schoner kunnen laten rijden, dan is dat 10% meegenomen. Dat zou de overheid dan moeten stimuleren ipv tegenwerken. Door bv. duidelijk lagere accijnzen. En nee, niet door de gewone diesel maar weer duurder te maken.

Als je als overheid elektro wilt pushen boven biodiesel ben daar dan gewoon eenduidig in.

Maar goed .. ik ben wel een beetje klaar met ranten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2007 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Benzine/diesel levert X euro op. Ander meuk zoals slaolie/koolzaadolie levert Y op. Y is kleiner dan X. Dus moet Y net zo groot gemaakt worden als X.

Alle andere redenen doen niet ter zake voor de overheid.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

Is dat wel zo? Tijdens de verkiezingen kan je kiezen tussen een aantal partijen die als puntje bij paaltje komt dingen anders doen dan ze beloven. Van volksvertegenwoordiging is mijns inziens al heel lang niet echt sprake meer. Het komt tegenwoordig meer neer om een keuze voor het kleinste kwaad.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:21:Het is geen brandstof voor iedereen want de productie zal nooit genoeg zijn. Zeker niet wanneer het moet concurreren met grond voor voedsel. Maar al zou het 10% van het land schoner kunnen laten rijden, dan is dat 10% meegenomen. Dat zou de overheid dan moeten stimuleren ipv tegenwerken. Door bv. duidelijk lagere accijnzen. En nee, niet door de gewone diesel maar weer duurder te maken.
Toch is de overheid er wel mee bezig :
Nederland wil in de toekomst leveranciers verplichten om 2% van hun totale afzet van
motorbrandstoffen in Nederland in te vullen met biobrandstoffen. Omdat de benodigde
wet- en regelgeving naar verwachting niet eerder dan 1 januari 2007 gereed kan zijn,
wordt het bijmengen van 2% biobrandstoffen tot die tijd fiscaal gestimuleerd. Met
ingang van 1 januari 2007 vervalt de accijnsstimulering en treedt de afzetverplichting in
werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Eh? Moet je eens voor de gein gaan opzoeken wat het verschil is tussen een parlementaire democratie en een echte democratie :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Richt een partij op die alles doet om een echte democratie op te zetten. Als iedereen dat wil, dan komt dat er vervolgens ook (want dan krijg je 2/3 meerderheid en kan je de grondwet wijzigen). Als ik zie wat er uit opiniepeilingen komt ben ik dolblij dat er geen echte democratie is :X

De accijns stijgt niet met de kostprijs mee, dus voor de overheid maakt het geen bal uit of je benzine koopt die normaal €0.25/l kost of €0.75, in dat eerste geval zou je de BTW toch voor iets anders betalen.

Soja-olie enzo ben ik geen voorstander van: er worden bossen voor omgekapt, en het zorgt voor schaarste op de voedselmarkt. Dankzij de aziaten is er allang geen melkplas meer, en veel andere voedingsstoffen worden ook schaars. Dankzij de vraag naar bio-brandstoffen in o.a. Duitsland is de prijs van bier al omhoog gegaan, en zullen nog vele producten volgen. Totdat de techniek er is om van niet-eetbare delen van planten (stengels, blad) biodiesel te maken is het voor mij een no-go.

Maar is dat allemaal niet een beetje offtopic bij een discussie over de huidige bezineprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MBV schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:26:

De accijns stijgt niet met de kostprijs mee, dus voor de overheid maakt het geen bal uit of je benzine koopt die normaal €0.25/l kost of €0.75,
Wat dacht je van BTW over de belasting? :)

En ja, hier in NL zijn we doorgeslagen. Denk maar aan E85, en wat dat kost in NL (bij de 3 pompen die er zijn) en wat het in DL kost. Je auto rijdt erop, dus moet het geld kosten. Niks milieu; inkomsten. En, in NL moet je toch wel rijden voor je werk, want verhuizen is te duur vanwege woningkrapte en overdrachtsbelasting...

En, begrijp me niet verkeerd; ik wil best betalen voor vervoer. Maak de benzine nog duurder, maar schaf wegenbelasting af. Hoef je ook niet te klooien met rekeningrijden, tolppoortjes en kentekenregistratie :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is precies mijn idee. Waarom zo'n megainvestering doen voor rekeningrijden en tolpoortjes? Voor het milieu maakt het niet uit of je benzine duurder maakt (niet meer nodig, doet de markt al) of dat je tolpoortjes opzet.

Rekeningrijden wordt geld over de balk smijten voor een veel te complex systeem wat niemand begrijpt, waardoor niemand het zal accepteren, ben ik bang. In plaats van dat je door TomTom en co een interface laat implementeren, zullen dat speciale kastjes moeten zijn die door de overheid met een Europese aanbesteding worden aangeschaft. Daardoor komt iedereen met een los kastje op zijn dashboard te zitten. En dat terwijl het kastje daarnaast (of het kastje ín het dashboard) ook GPS heeft 8)7

En zodra je de tarieven te ondoorzichtig gaat maken (teveel nivelleren, teveel parameters als benzineverbruik/brandstof/plaats/tijd/datum) zal niemand van te voren weten wat het kost, waardoor je hetzelfde effect hebt als accijnsverhoging |:(

Over BTW over belasting: dat maakt de overheid dus weer totaal niet uit wat de benzine kost. Accijns is een vast bedrag per liter, dus of jij 40l tegen €1/liter koopt, of 40l tegen €2/liter, dat maakt de overheid totaal niks uit aan inkomsten: de BTW die je uitspaart aan benzine zal je ergens anders aan uitgeven :) Bijvoorbeeld aan drank ofzo :+

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 08-11-2007 22:59 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 94 Laatste

Dit topic is gesloten.