duidelijke uitleg, dank je wel. Dacht al dat ik een fotografisch wonder was na al die fotos van mijn reis; maar dat was dus een HP truukjemphilipp schreef op zondag 08 mei 2005 @ 11:42:
[...]
Tsjaa...dat gaat volgens mij niet. Het is een klein beetje vals spelen wat HP doet (niet negatief bedoeld), maar het resultaat is natuurlijk prima. Als het dus datgene wat jij zelf ziet benadert. In PS kun je rommelen met shadow detail of equalizer. Dan krijg je uiteindelijk hetzelfde of mooier (want je hebt volledige controle over de parameters) resultaat. Wat je ook kan doen is bracketing. Dan moet je 'm op een statief zetten en twee foto's maken met een andere belichting. Bijvoorbeeld één waarbij je belicht op de lucht en een ander op de huizen links. Die twee foto's combineer je dan in PS.
Aangezien HP digital flash gebruikt om de foto mooi te maken kun je dus stellen dat het niet zozeer de camera is die 'beter' is, maar men heeft gewoon een stukje software ingebakken. Heb je dat niet in je cam zitten, pak je PS. De camera, lens en/of sensor is dus niet persé beter of slechter. Misschien bakt Canon ook wel een keer zo'n Japannertje in een dSLR...je weet het niet...
Ik heb trouwens in paintshop (ja ja) even "one step photofix" toegepast en dat scheelt al een heel stuk, dan klomt het redelijk in de buurt van die hp foto.