Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon 350D dSLR

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.365 views sinds 30-01-2008

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Nee hoor, prijsverschillen tussen de MM-en (idd Mediamarkt) zijn heel gewoon. Ik geloof dat dat met de Duitse opzet van het bedrijf te maken heeft. Daar zijn de afstanden tussen de vestigingen zo groot dat ze niet met elkaar concurreren. Ze concurreren daar veel meer lokaal. Echter in Nederland is heel Nederland zowat nog lokaal. Volgens mij hebben ze ook geen centraal systeem met prijzen, maar een vestigingsafhankelijk systeem. Misschien dat iemand dat nog even kan bevestigen?

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• -RenE-
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:53
quote:
mjl schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:32:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat de 300D over een jaartje doet qua 2dehands prijs, de D60 wordt tenslotte ook nog voor redelijke prijzen verkocht (500-600 euro) terwijl die toch (technish) minder is dan de 300D.
Dat hangt af van wat jij belangrijk vind.

Inderdaad is de autofocus minder in slecht licht, maar de bouw en bedieningsgemak zijn beter en ingebouwde functionaliteit (o.a. FEC, autofocus keuze mode, etc) is groter.

Ik heb zelf een D60 tweedehands gekocht voor 450 EUR en zie nog geen reden om een 300D aan te schaffen. Het ding maakt uitstekende foto's. Natuurlijk heb ik liever een 10D of 20D, maar die zijn, ook tweedehands, een stuk duurder en ook niet zoveel beter.

• cmb90
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 30-08-2007
quote:
Lennart_1337 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 21:01:
Op de frontpage lees ik dit:
"Deze kamera heeft een 1.6x cropfactor net zoals alle andere Canon EOS modellen in het amateur segment. De mee te leveren kitlens 18-55 geeft in vergelijk met film een 28-90 bereik en kost naar verhouding vrijwel niks."

Nu zie ik dat er speciale DC objectieven zijn: http://www.sigma-benelux.nl/
Moet ik hier bij nogsteeds de cropfactor meerekenen?

De lens die mij door Katsunami word aangeraden: 24-135mm van Sigma
word dan effectief x1,6 = 38.4-216mm is dit juist?

En op mijn (digi. compact) minolta f100 staat 7.8-23.4mm, volgens wat ik uit het hele objectieven verhaal kan opmaken is 50mm standaard. Dus 7.8mm is dan volgens mijn begrip ultra wideview. Of gaat dit hele verhaal niet op voor compact camera's? :?
Nope hier ga je inderdaad de fout in: 7.8mm heeft op de compact een equivalent van 50mm, dus de chip (tov 35mm) is dus een factor 7.8/50 0.156 kleiner, wat een vergrotingsfactor van 1/0.156 = 6.41 met zich meebrengt! >:) >:) >:)

• RustyTank
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2016
Ik moet deze camara uit Japan meenemen voor iemand anders die eigenlijk al gekozen had voor de 300D.

Ik zit over twee weken een weekje in Japan, denken jullie dat ik em daar dan al kan vinden of is dat nog te vroeg?

Enige suggesties waar ik de meeste kans maak om hem te vinden in Tokyo?

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• Katsunami
  • Niet online
quote:
mjl schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:32:
Jammer dat dat met de 10D niet gebeurt ...
In de pricewatch waren pasgeleden Nederlandse 10D's te vinden voor 1.000 euro. Dat is toch wel een dumpprijs, sinds zijn introductieprijs rond de 1.750 lag. In Duitsland krijg je er zelfs een grip bij voor die prijs (Duitse 10D, met Duitse handleiding). Die grip kost daar meestal rond de 200 euro (in NL 225-250), dus je kunt wel zeggen dat je de 10D dan voor 800 euro hebt. Ik noem dat wel een redelijke dumpprijs tegenover zijn originele prijskaartje. Tot net voordat de 20D uitkwam, heeft hij 1.300-1.400 euro gekost; en bij sommige mediamarkten kost hij dat nu nog. (Daar kost de 20D dan een 200 euro meer.)
quote:
cmb90 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:47:
Nope hier ga je inderdaad de fout in: 7.8mm heeft op de compact een equivalent van 50mm, dus de chip (tov 35mm) is dus een factor 7.8/50 0.156 kleiner, wat een vergrotingsfactor van 1/0.156 = 6.41 met zich meebrengt! >:) >:) >:)
Klopt niet.

Als die lens een bereik van 7.8-31.2mm heeft bijvoorbeeld (5x zoom), dan kan het best zijn dat het equivalent van de lens 35-175 is, of 28-140, of 38-190. Dat is allemaal 5x zoom. Die 7.8 is niet per se gelijk aan 50mm, het is de verste wide-setting.

edit: Voutloos :w :P (Sorry Voutloos :+ Toen ik ging editen, stond jouw post er nog niet :P)

Katsunami wijzigde deze reactie 21-02-2005 18:48 (37%)

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
quote:
cmb90 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:47:
Nope hier ga je inderdaad de fout in: 7.8mm heeft op de compact een equivalent van 50mm, dus ...
Zie Voutloos in "Opvolger van de 300D is er! De Digital R..." . Er is geen regel dat elke compact cam bij 50mm equivalent begint, dus je rekensom is gebaseerd op een foute aanname. Beste middel is om gewoon in het boekje op te zoeken hoe de fabrikant de lens beschrijft en dat is wat ik dus al gedaan had. :)
edit:
Anders maakt Katsu ff dmv een edit mijn post overbodig... :w

De 10D was een mooi apparaat, maar hij is gewoon obsolete geworden. 10D voegt niet zo veel toe aan de huidige keuze in het segment van de betaalbare DSLR's, de 350D en 20D.

Voutloos wijzigde deze reactie 21-02-2005 18:34 (24%)

Talkin.nl daily photoblog

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Voutloos schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:30:
De 10D was een mooi apparaat, maar hij is gewoon obsolete geworden. 10D voegt niet zo veel toe aan de huidige keuze in het segment van de betaalbare DSLR's, de 350D en 20D.
Nee, nu voegt hij qua mogelijkheden niet veel meer toe :P

De 350D kan alles wat de 10D kan, op ISO3200 na. Alleen de behuizing van de 10D is beter, en de bediening is IMHO iets handiger. Toen de 350D er nog niet was, zat de 10D mooi tussen de 300D en 20D in, zowel qua mogelijkheden als qua prijs. Nu zit de 350D op het niveau van de 10D qua mogelijkheden (op sommige punten zelfs erboven), en betaal je het extra geld voor een 10D voor de body en de bediening. (Wat gaat de 350D kosten? 899, of 999 euro? Dan zou ik persoonlijk nog steeds voor een 1.000 euro kostende 10D+Grip gaan.)

Katsunami wijzigde deze reactie 21-02-2005 18:51 (3%)

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Katsunami, je rekent jezelf een beetje rijk met de 10D tov de 350D. Niet gek, aangezien je zelf de laatste hebt. Je gebruikt nu echter de prijzen van de 350D bij introductie tegen de prijs van een gedumpte 10D. Als je het vergelijkt, vergelijk dan niet een Duitse aanbieder van de 10D (je haalt hem NB uit het buitenland omdat je hem in NL te duur vind). Een maandje na introductie (hij is immers nog niet eens leverbaar) is het prijsverschil een stukkie groter dan het bedrag dat jij nu noemt. Daarnaast vergelijk je een Duitse webwinkel met een Nederlandse retailer. Misschien dat je voor mij ook nog even een vergelijking kunt maken tussen een 10D + grip en een 24-135 import uit Duitsland en een Powershot A400 bij de Dixons :+

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-10 14:34

mphilipp

Stugots

quote:
Katsunami schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:50:
[...]
(Wat gaat de 350D kosten? 899, of 999 euro? Dan zou ik persoonlijk nog steeds voor een 1.000 euro kostende 10D+Grip gaan.)
¤799 350D Body+Kitlens. Ook in de Heimat, dus een eerlijk vergelijk kann man Sagen...

Che cazzo vuoi?

• cmb90
quote:
Voutloos schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:30:
[...]
Zie Voutloos in "Opvolger van de 300D is er! De Digital R..." . Er is geen regel dat elke compact cam bij 50mm equivalent begint, dus je rekensom is gebaseerd op een foute aanname. Beste middel is om gewoon in het boekje op te zoeken hoe de fabrikant de lens beschrijft en dat is wat ik dus al gedaan had. :)
edit:
Anders maakt Katsu ff dmv een edit mijn post overbodig... :w

Typisch geval van forum gedrag, de helft lezen en dat quoten, en zo gaat het een eigen leven leiden. Ik ga uit van de gegevens die de eerste poster aangeeft, hij zegt dat op zijn cam 7.8 mm een equivalent geeft van 50mm, dus daar reken ik mee, en als 7.8 een ander equivalent geeft dan reken je dat toch zo weer door, het gaat erom dat deze eerste poster het idee had dat ie een superwide angle lens heeft met 7.8 en dat is natuurlijk niet zo, en ik geef de methode en argumentatie om dit uit te rekenen en te snappen dat een 7.8mm lens op een compact een beeld geeft alszijnde een 50mm (gegeven de gegevens van de oorspronkelijke poster), en geen super wideangle

Jammer dat sommige alles uit hun context trekken .....

cmb90 wijzigde deze reactie 21-02-2005 23:17 (15%)

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Was ook geen aanval. Je manier van rekenen klopt verder. Alleen om te voorkomen dat Lennart1337 nu met de verkeerde brandpunten in zijn hoofd gaat zitten, wou ik mijn post herhalen. :)

• Marco
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17:45
quote:
cmb90 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:13:
...hij zegt dat op zijn cam 7.8 mm een equivalent geeft van 50mm, dus daar reken ik mee.
Dat zegt hij dus helemaal niet.
Hij gaat er vanuit dat 50mm standaard is, dus hij denkt dat 7.8mm dan extreem wide is.

edit:

Nog even de volledige quote van Lennart_1337:
En op mijn (digi. compact) minolta f100 staat 7.8-23.4mm, volgens wat ik uit het hele objectieven verhaal kan opmaken is 50mm standaard. Dus 7.8mm is dan volgens mijn begrip ultra wideview. Of gaat dit hele verhaal niet op voor compact camera's?

Marco wijzigde deze reactie 21-02-2005 23:31 (34%)

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Mig29 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:00:
Katsunami, je rekent jezelf een beetje rijk met de 10D tov de 350D. Niet gek, aangezien je zelf de laatste hebt. Je gebruikt nu echter de prijzen van de 350D bij introductie tegen de prijs van een gedumpte 10D.
Rijk rekenen? Neuh... ik krijg gewoon meer voor hetzelfde geld :P (Als je niet op de grotere schotbuffer en de 1.7 MP extra ***). Dat ik de introductieprijzen en de dumpprijzen van de 350D gebruik is toch logisch? Die gelden beiden NU. Dat is wat je kwijt bent, als je de camera NU koopt. (Zou kunnen kopen, als de 350D nog niet officieel uit is.)
quote:
Als je het vergelijkt, vergelijk dan niet een Duitse aanbieder van de 10D (je haalt hem NB uit het buitenland omdat je hem in NL te duur vind). Een maandje na introductie (hij is immers nog niet eens leverbaar) is het prijsverschil een stukkie groter dan het bedrag dat jij nu noemt. Daarnaast vergelijk je een Duitse webwinkel met een Nederlandse retailer. Misschien dat je voor mij ook nog even een vergelijking kunt maken tussen een 10D + grip en een 24-135 import uit Duitsland en een Powershot A400 bij de Dixons :+
Doe niet zo raar.

Ik woon 2 minuten van de grens af. Ik vergelijk de Nederlandse internetprijzen met de Duitse prijzen omdat ik in die positie zit, en het me veroorloven kan. Ik kan me indenken dat in Duitsland bestellen/halen vanuit de randstad een wat grotere drempel is dan vanuit mijn woonplaats. Het is gewoon een feit dat de Nederlandse webwinkels niet eens in de buurt komen van de lagere prijzen in Duitsland. Waarom zou ik hier een 10D voor 1.045 euro kopen gaan, als ik in Duitsland dezelfde camera krijg, voor dezelfde hoeveelheid geld, maar dan met een extra grip en een extra batterij? Die heb ik effectief gratis tegenover de Nederlandse prijzen. Ik kan je garanderen dat de 350D in Duitsland zéker 100 euro onder de prijs in Nederland gaat liggen; met wat geluk nog meer zelfs.

Ik heb het geluk van 2 walletjes te kunnen eten, en in mijn geval is het Duitse walletje op zowel fotografie- als computergebied vaak 20% procent (of soms meer) goedkoper dan het Nederlandse, dus ik kan, en zal weldegelijk die prijzen vergelijken. Oh ja: of ik nou een webwinkel-met-pand of een standaard winkel of een groothandel vergelijk, zal mij eerlijk gezegd ook worst wezen.

Juist vanwege het feit dat de 10D nu met grip+accu, (en soms zelfs met een 50 f/1.8 erbij heb ik gezien) gedumpt wordt in Duitsland voor 1.000 euro ongeveer, is hij zeker een geduchte concurrent voor de 350D, zolang de voorraad strekt. Je krijgt met een dergelijke bundel, IMHO, meer camera dan je hebt met de 350D. (Of je zou, zoals ik zei, voor de 1.7 MP extra en de extra schotbuffer moeten gaan.) Nederlanders kunnen makkelijk over de grens bestellen als het moet, als je wat verder kijkt dan de PriceWatch-neus lang is :P

Maar, het klopt wel. Zodra de 10D definitief uit de winkels is, is de 350D voor zijn prijs weer met enige afstand de beste DSLR qua prijs/prestatieverhouding.

Katsunami wijzigde deze reactie 21-02-2005 23:52 (19%)

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Njah, ik ben het niet met je eens. Dit begint wel een beetje offtopic te worden, hoewel het wel over de 350D gaat, so here goes :P

De vergelijking begint al scheef. Namelijk in heel de wereld is de 350D nog niet leverbaar (al denken sommigen klanten dat ik de laatste winkel ben die hem nog niet kan leveren :? ), dus de vergelijking gaat mank wat betreft het nu kopen. Als je nu wilt kopen, dan moet je de 300D en de 10D vergelijken. Pas op het moment van goede beschikbaarheid van de camera kun je de prijzen echt met elkaar vergelijken. Echter, de prijzen van de 350D zullen dan veel lager liggen dan de hier genoemde prijzen (en dan met name van internetwinkels).

Om een vergelijking te maken tussen een gewone winkel en een internetwinkel; alsjeblieft doe het niet. Ik krijg dagelijks mensen in de winkel die zo zeuren dat de camera elders goedkoper is. Echter wanneer ik een container zou importeren vanuit de States hoef ik nooit meer aan te kloppen bij een leverancier voor service. Dit kan dus gewoon niet. Daarnaast komen een heleboel mensen de camera even voelen in de winkel om daarna de camera via internet aan te schaffen. Dat vind ik eerlijk gezegd zelf erg laf. Maar goed die prijzen zijn dus niet te vergelijken en moet je ook niet doen. Vergelijk dus de prijzen van een internetaanbieder met die van een andere internetaanbieder en prijzen van winkels met die van winkels (en dan bedoel ik geen importwinkels).

De reden waarom ik hier nogmaals op terugkom, is omdat ik vind dat met de posts die je plaatst er een situatie ontstaat waarbij alleen de laagste prijs geldt. Echter, niets is minder waar. En als jij een 10D in Nederland bij een winkel kunt kopen voor 1100 euro dan vind ik dat je nog steeds een mooie deal hebt.

• Remy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-10 19:48

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

Heren, zouden jullie alsjeblieft wat meer over de 350D kunnen hebben en niet over de 10D? Ik weet dat die 350D natuurlijk vergeleken moet worden met van alles en nog wat, maar aangezien er alleen nog specs en demo-foto's zijn, is het alleen mogelijk de specs te bespreken totdat er echt mensen zijn die de cam in handen hebben. Ook het gebeuren over waar voor welke prijs aan te schaffen mag wel wat minder, daar is de pricewatch voor evenals aanverwante prijsvergelijkers ;)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Mijn verlanglijstje:
- 350D (zonder kitlens)
- Sigma 24 - 135mm F2.8-4.5 EX IF ASP lens ¤ 324,-

Ben een lenzennoob, heb deze erbij gezet omdat ik m in dit en het 300D topic voorbij zag komen dus suggesties zijn welkom! Ik heb een lens nodig die vooral multi-purpose is, binnen en buiten schieten, en denk aan ongeveer 5* optische zoom, heb wat berekeningen hierboven gezien maar snap het niet helemaal, moet hoeveel zoom komt 24-135mm overeen?

En hoeveel zoom heb je nodig als je buiten "natuur" foto's wil maken?
quote:
Remy schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:45:
Spyro_the_Dragon, je kan je vraag beter in centraal objectieven-topic kwijt, aangezien het meer een lenzenvraag is dan over de 350D ;)
Done!

Spyro_the_Dragon wijzigde deze reactie 22-02-2005 10:46 (38%)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Remy

Remy

Moderator Devschuur®

Spyro_the_Dragon, je kan je vraag beter in centraal objectieven-topic kwijt, aangezien het meer een lenzenvraag is dan over de 350D ;)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• cmb90
quote:
Mig29 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 08:34:

Om een vergelijking te maken tussen een gewone winkel en een internetwinkel; alsjeblieft doe het niet. Ik krijg dagelijks mensen in de winkel die zo zeuren dat de camera elders goedkoper is. Echter wanneer ik een container zou importeren vanuit de States hoef ik nooit meer aan te kloppen bij een leverancier voor service.
He MIG29, zo te horen werkt jij in een retail zaak, nou ik kan je melden dat er ook internet leveranciers zijn die geen US versie's verkopen maar gewoon NL versies
Dat je bij US versie gezeik hebt met garantie e.d. is meestal het argument van de winkels waar ze op zich gelijk in hebben, maar toen ik mijn 300d kocht (NL versie) was ie bij de goedkoopste retailer 999 (na korting), en ik kocht hem voor 739. Beide nederlandse versies enz enz. Toch wel een verschil om rekening mee te houden.
En voor het kennis nivo bij retailers hoef je het ook niet te doen, die is nog slechter dan op het forum >:) >:) >:)

• cmb90
quote:
suspect schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:28:
[...]

Dat zegt hij dus helemaal niet.
Hij gaat er vanuit dat 50mm standaard is, dus hij denkt dat 7.8mm dan extreem wide is.

edit:

Nog even de volledige quote van Lennart_1337:
En op mijn (digi. compact) minolta f100 staat 7.8-23.4mm, volgens wat ik uit het hele objectieven verhaal kan opmaken is 50mm standaard. Dus 7.8mm is dan volgens mijn begrip ultra wideview. Of gaat dit hele verhaal niet op voor compact camera's?
Je hebt gelijk, dat zegt ie inderdaad niet _/-\o_ , de berekening klopt an sich, alleen moet je het juiste getal invullen voor de 50mm, dat is per cam verschilend.
Het gaat mij erom dat ik vaak zie dat mensen niet snappen waarom een compact zo'n klein brandpuntafstand heeft, zonder dat ie wide-angle is. Daar wilde ik ff op in gaan.

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
cmb90 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:46:
[...]

He MIG29, zo te horen werkt jij in een retail zaak, nou ik kan je melden dat er ook internet leveranciers zijn die geen US versie's verkopen maar gewoon NL versies.
Klopt, maar de klant komt uiteraard de winkel binnen met de laagste internetprijs, niet van een winkel die een Nederlandse versie verkoopt.
quote:
Dat je bij US versie gezeik hebt met garantie e.d. is meestal het argument van de winkels waar ze op zich gelijk in hebben, maar toen ik mijn 300d kocht (NL versie) was ie bij de goedkoopste retailer 999 (na korting), en ik kocht hem voor 739.
Je bent heel Nederland rond geweest voor de laagste prijs? Vaak komt het door de inkoopprijs die gaandeweg de leeftijd van de camera zakt, als een winkel dan bijna geen 300D's verkoopt, blijven ze met een hoge inkoopprijs zitten. Geen wonder dat ze dan amper kunnen en willen onderhandelen.
quote:
Beide nederlandse versies enz enz. Toch wel een verschil om rekening mee te houden.
En voor het kennis nivo bij retailers hoef je het ook niet te doen, die is nog slechter dan op het forum >:) >:) >:)
Mjah, dat kan ik beamen, ik heb bij zo'n retailer gewerkt en inderdaad, er zijn heel wat mensen die er totaal geen verstand van hebben. Mijn ervaring is dat de parttime studenten enzo er meer vanaf weten dan de fulltimers, dat geldt niet voor alle afdelingen overigens, maar voor veel wel.

Overigens gaan we wederom redelijk offtopic, laten we alsjeblieft verder gaan over de 350D :)

Grrrrrene wijzigde deze reactie 22-02-2005 11:49 (4%)

Imitation is the sincerest form of flattery

• Lennart_1337
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:20
quote:
cmb90 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:53:
[...]
Je hebt gelijk, dat zegt ie inderdaad niet _/-\o_ , de berekening klopt an sich, alleen moet je het juiste getal invullen voor de 50mm, dat is per cam verschilend.
Het gaat mij erom dat ik vaak zie dat mensen niet snappen waarom een compact zo'n klein brandpuntafstand heeft, zonder dat ie wide-angle is. Daar wilde ik ff op in gaan.
Dat was idd. mijn vraag.
Ik kon de 7.8mm niet passen in het de uitleg over objectieven omdat ik bij 7.8mm geen wide heb; en dat volgens de berekening wel zou moeten. Nu weet ik dat het aan de cropp factor ligt.

Edit: bedankt suspect!

Lennart_1337 wijzigde deze reactie 22-02-2005 15:48 (3%)

• Marco
  • Laatst online: 17:45
quote:
Lennart_1337 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:17:
[...]

Dat was idd. mijn vraag.
Ik kon de 7.8mm niet passen in het de uitleg over objectieven omdat ik bij 7.8mm geen wide heb; en dat volgens de berekening wel zou moeten. Nu weet ik dat het aan de cropp factor ligt.
Er staat meestal wel in de handleiding, of soms op de lens zelf, wat de 35mm equivalent is, dus je moet gewoon even zoeken.

Edit:
Ik heb het even opgezocht. :)
7.8 - 23.4 mm (kleinbeeld equivalent: 38-114 mm)

Dit houdt dus in dat de F100 een cropfactor heeft van 4,87.

Marco wijzigde deze reactie 22-02-2005 15:39 (16%)

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Grrrrrene schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:48:
Mjah, dat kan ik beamen, ik heb bij zo'n retailer gewerkt en inderdaad, er zijn heel wat mensen die er totaal geen verstand van hebben. Mijn ervaring is dat de parttime studenten enzo er meer vanaf weten dan de fulltimers, dat geldt niet voor alle afdelingen overigens, maar voor veel wel.

Overigens gaan we wederom redelijk offtopic, laten we alsjeblieft verder gaan over de 350D :)
Ach ja.... ik was gisteren bij een lokale fotograaf.
"Heeft u de LowePro Nova 5?"
- "Nee, maar die kan ik wel bestellen voor..... 149 euro."
(De prijs op internet is 89 euro, en 7 euro verzendkosten.)

"Wat denkt u van de nieuwe 350D?"
- "Huh, wat? Er is nog geen 350D. De 20D is de laatste camera van Canon."
"Er komt een 350D aan, tussen nu en korte tijd. Hij is pas geďntroduceerd."
-"Ja ja, maar dat is nog maar een gerucht!"

Teeens heeft die persoon elke keer dat ik in de winkel kom een andere hulp. (Wel altijd vrouwen tussen de 17-20 jaar als ik het zo zie.)

In het eerste geval (tas) trek je geen klanten, als je ruim 50 euro te duur bent.
In het tweede geval (kennis/up to date zijn) verlies je klanten, omdat ze het gevoel krijgen dat je achter loopt.
Het derde geval (snel, zeer snel wisselende hulp) geeft klanten ook niet het gevoel van zekerheid om het zomaar te zeggen.

Als de lokale fotografen nog niet eens van de 350D afweten, of net doen alsof hij nog niet bestaat (om de 300D nog kwijt te raken, of een duurdere 20D aan te laten schaffen?), dan vind ik dat geen goede indruk wekken. Dergelijke zaken horen up-to-date te zijn als ze nog willen overleven, up to date met prijzen, kennis, én op het gebied van de camera's zelf.

Katsunami wijzigde deze reactie 22-02-2005 15:56 (3%)

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Katsunami schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:56:
[...]

Dat geloof ik graag, maar voor de beste deals hoef je bij de meeste fotografen ook niet aan te kloppen, de fotograaf bij m'n ouders in de buurt waar onze afdrukjes altijd gemaakt werden heeft uit pure frustratie om de domheid van z'n klanten al het digitale spul de deur uit gedaan (om maar wat te noemen).
quote:
"Wat denkt u van de nieuwe 350D?"
- "Huh, wat? Er is nog geen 350D. De 20D is de laatste camera van Canon."
"Er komt een 350D aan, tussen nu en korte tijd. Hij is pas geďntroduceerd."
-"Ja ja, maar dat is nog maar een gerucht!"

Teeens heeft die persoon elke keer dat ik in de winkel kom een andere hulp. (Wel altijd vrouwen tussen de 17-20 jaar als ik het zo zie.)

In het eerste geval (tas) trek je geen klanten, als je ruim 50 euro te duur bent.
In het tweede geval (kennis/up to date zijn) verlies je klanten, omdat ze het gevoel krijgen dat je achter loopt.
Vergeet niet dat er niet veel mensen zijn die dagelijks op internet rondhobbelen, zo'n fotograaf krijgt z'n informatie via de leverancier, vertegenwoordigers die eens per maand of eens in de 2 weken voorbij komen, de 350D is pas een paar dagen officieel bekend, geen wonder dat hij er nog niks van weet. Daarom zei ik eerder ook al dat je beter een student aan kunt spreken in een elektrozaak, die zitten wel dagelijks (of iig wekelijks) op internet en werken daar omdat het deels hun hobby is.
quote:
Het derde geval (snel, zeer snel wisselende hulp) geeft klanten ook niet het gevoel van zekerheid om het zomaar te zeggen.
Daar kan ik niet over oordelen.
quote:
Als de lokale fotografen nog niet eens van de 350D afweten, of net doen alsof hij nog niet bestaat (om de 300D nog kwijt te raken, of een duurdere 20D aan te laten schaffen?), dan vind ik dat geen goede indruk wekken. Dergelijke zaken horen up-to-date te zijn als ze nog willen overleven, up to date met prijzen, kennis, én op het gebied van de camera's zelf.
Tsja, ik zou het inderdaad ook heel anders doen, maar ik heb ook verbaasd staan kijken dat ik dingen via internet eerder wist dan mijn collega's die er hun fulltime werk mee hadden.

Imitation is the sincerest form of flattery

• Remy

Remy

Moderator Devschuur®

De mensen die in december voor zo'n 1600 eur een 20D hebben gekocht zullen nu niet zo blij zijn met Canon vanwege de 350D, die eigenlijk een 20D Lite is :) Gezien de specs en eerste foto's op DPReview benadert de 350D de fotokwaliteit (waar het uiteindelijk om gaat) van de 20D heel behoorlijk, en dat voor een introprijs die zo'n 700 euro lager zal liggen :o (899 eur ipv 1599 eur)

Gelukkig is de 20D daar niet minder cam om, maar ik vind het verschil wel groot in het voordeel van de 350D qua prijs/prestaties :) Voor 700 euro kan je best een leuk lensje te pakken krijgen :9

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:44
quote:
[...]

<knip>
Je krijgt precies wat je verwacht bij de lokale fotograaf. Die fotozaken zijn niet bedoeld voor de zeer goed geďnformeerden onder ons. Het is dan niet vreemd dat je al gauw meer kennis hebt dan je lokale fotoboer. Het ligt dan ook niet in de lijn der verwachting dat je daar je spullen aan gaat schaffen.

Ter info: mijn lokale fotoboer heeft een zeer goed assortiment, maar is rete- en reteduur. Mijn klandizie krijgt hij dus alvast niet, ook al vanwege het feit dat ik goed geďnformeerd ben. Overigens betekent dit niet dat ik misbruik van hem maak door gratis vooraf camera's uit te proberen, en vervolgens voor de laagste prijs op internet te kopen. Ik vind het op zijn zachtst gezegd niet netjes wanneer iemand dat doet.

Maar hoe dan ook: we zijn beiden way, way offtopic :)

Pentax K-5 . DS . 5D . K28/2 . SMCF28/2.8 . 50/1.7 . 50/2.8 . 135/2.8 . F*300/4.5 . F*250-600/5.6 . FA*85/1.4 . FA*28-70/2.8 . FA*80-200/2.8 . 31/1.8Ltd . 43/1.9Ltd . 77/1.8Ltd . DA*55mm f/1.4 . Apo-Lanthar 125/2.5 macro . Sigma 17-70/2.8-4.5

• FaceDown
  • Laatst online: 13-10 22:10

FaceDown

Fothermucker.

quote:
Remy schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:09:[..] Gelukkig is de 20D daar niet minder cam om, maar ik vind het verschil wel groot in het voordeel van de 350D qua prijs/prestaties :) Voor 700 euro kan je best een leuk lensje te pakken krijgen :9
Zeker waar. Alleen; het prijsverschil tussen de 350D en de 20D zal geen 700 maar zo'n 400 euro zijn bij de introductie van de 350D. Nog steeds veel geld natuurlijk, maar ik weet nog altijd niet wat ik zal doen... :{

Error #405 Signature not found.

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-10 22:58

mjl

Ugh

quote:
FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 17:56:
[...]

Zeker waar. Alleen; het prijsverschil tussen de 350D en de 20D zal geen 700 maar zo'n 400 euro zijn bij de introductie van de 350D. Nog steeds veel geld natuurlijk, maar ik weet nog altijd niet wat ik zal doen... :{
Ik weet het al, ik spaar door voor de 20D ... ik wil geen andere accu en wil wel betere AF ...

-------

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Wat is dan wijsheid, nu de 20D kopen zodat je nog een aardige prijs voor de 300D kunt krijgen, of een paar maanden wachten, wetende dat de 300D gaat dalen in prijs bij introductie van de 350D, waarvan veel mensen nog niet weten dat ie uberhaupt eraan komt.

• knuppelhout889
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-10-2006

knuppelhout889

Sympathieke Takkebos

ik denk dat de meeste mensen inmiddels wel weten dat de 350D eraan komt, zeker als ze op internet zoeken naar camera;s.

Dit is echter geen antwoord op je vraag. nog een probleem is dat over er 2 maanden zoveel 300Ds te koop zijn dat je je cam niet eens meer makkelijk kwijt kan

Olympus c-740 UZ, AMD athlon xp 2200+, Axper XP-K7S748 mainboard, HP 17"TFT, 80Gb+40Gb, 512Mb DDR, Club3D R9000pro

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Precies. Dus misschien zou ik gewoon nu een 20D moeten kopen. Ik zie op marktplaats 600 a 650 geboden worden op de 300D's + kitlens.

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
[...]
Tuurlijk heb je gelijk als je de goedkoopste neemt. Dat is je goed recht. Alleen is het wél wat kort door de bocht natuurlijk. Die lokale retailers hebben gewoon een groot probleem door zaken als MediaMarkt en internet. Zij kunnen daar ook niets aan doen. Het zal alleen maar erger worden. Bedenk dat die lui duur in moeten kopen en dat voorraad geld kost. En ze kunnen niet anders, want de mensen willen dingen zien.
Wat zo in de gauwigheid wordt vergeten is dat een hoop - en vooral de allergoedkoopste - internetshops ook nauwelijks voorraad hebben en dat je niet binnen 3 dagen van je nieuwe cam kan genieten. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar de praktijk van lokkertjes die gewoon niet op voorraad zijn is er een van alledag. De link die ik een stukkie naar boven posste van Geizhals.at vermeldde al een paar shops die ijskoud melden dat ze de 350D op voorraad hebben...duh!
Zulke shops nemen soms genoegen met een hele kleine marge. Een marge waar een winkel nietvan zou kunnen overleven. Dus denk eerst even na voordat je afgeeft op die winkels. Want ze nemen vaak wél de tijd voor je en kun je de camera lekker vasthouden voordat je koopt.

Che cazzo vuoi?

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
knuppelhout schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:25:
ik denk dat de meeste mensen inmiddels wel weten dat de 350D eraan komt, zeker als ze op internet zoeken naar camera;s.

Dit is echter geen antwoord op je vraag. nog een probleem is dat over er 2 maanden zoveel 300Ds te koop zijn dat je je cam niet eens meer makkelijk kwijt kan
Vergeet andere camera's niet. Ik heb een A1 waar ik ook een hoop ¤ voor betaald heb. Als de 300D's straks gedumpt worden gaat ook de waarde van mijn Minolta omlaag.

Che cazzo vuoi?

• mjl

mjl

Ugh

quote:
FaceDown schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:43:
Wat is dan wijsheid, nu de 20D kopen zodat je nog een aardige prijs voor de 300D kunt krijgen, of een paar maanden wachten, wetende dat de 300D gaat dalen in prijs bij introductie van de 350D, waarvan veel mensen nog niet weten dat ie uberhaupt eraan komt.
de D60 is al het hele jaar 500+ 2dehands, de 300D zal daar vast niet onder komen. Het blijft een topcam (voorlopig voldoet ie best met de firmware hack ...)

-------

• NiZNO
  • Niet online

NiZNO

Get Firefox

Zal de prijs van een 20D nog wat gaan doen wanneer de 350D op de markt komt?

• Lennart_1337
quote:
NiZNO schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:41:
Zal de prijs van een 20D nog wat gaan doen wanneer de 350D op de markt komt?
Dat zal idd. interessant zijn, want voor een beetje erbij voor iso 3200 en magnesium body en alle andere voordelen is het wel heel interessant om te overwegen. Maar ja ik weet niet of de prijs nog verder omlaag gaat, 1291,- in de pricewatch was een paar dagen geleden nog +-1350,-
Linkje: pricewatch: Canon EOS 20D (8.2MP) (zie grafiekje)

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:56

Arfman

Drome!

quote:
mphilipp schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:37:
[...]

Tuurlijk heb je gelijk als je de goedkoopste neemt. Dat is je goed recht. Alleen is het wél wat kort door de bocht natuurlijk. Die lokale retailers hebben gewoon een groot probleem door zaken als MediaMarkt en internet. Zij kunnen daar ook niets aan doen. Het zal alleen maar erger worden. Bedenk dat die lui duur in moeten kopen en dat voorraad geld kost. En ze kunnen niet anders, want de mensen willen dingen zien.
Hmm. Waarom kan Konijnenberg dat dan wel ? Groot assortiment, uitstekende verkopers en zowat de laagste prijs. Je verhaal gaat dus niet altijd op ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Arfman schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:40:
[...]
Hmm. Waarom kan Konijnenberg dat dan wel ? Groot assortiment, uitstekende verkopers en zowat de laagste prijs. Je verhaal gaat dus niet altijd op ;)
Zijn er verhalen die altijd opgaan? De mensheid is al eeuwen op zoek naar de universele waarheid...
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Konijnenberg snoept overigens van 2 walletjes met zijn webshop. Zij zijn een gunstige uitzondering. De 'kleine' fotozaak is - net als elke andere zaak - niet per defintie slecht of goed. Er zijn goede en er zijn slechte. Alleen moet je je wel realiseren dat door de opkomst van de postorders (waar een webshop onder valt natuurlijk) de druk op een reguliere winkel steeds groter wordt. Kwaliteit leveren kost gewoon geld. Kijk maar naar de doorsnee PC shop. Doorgaans staan daar een paar teletubies achter de balie die ook een keer een PC in elkaar hebben gesleuteld en echt weten doen ze niets. Alleen een paar truukjes en buzzwords. Kan ook niet, want iemand met échte kennis kost geld, en dat willen WIJ weer niet betalen... Zo is de circel weer rond.

Che cazzo vuoi?

• Coach4All
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:49

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Op Canon Nederland weinig te vinden, op Canonusa.com wel heel veel om bij te kwijlen..... :9~

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• nl2dav
  • Laatst online: 14-05 11:58
quote:
Remy schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:09:
De mensen die in december voor zo'n 1600 eur een 20D hebben gekocht zullen nu niet zo blij zijn met Canon vanwege de 350D, die eigenlijk een 20D Lite is :) Gezien de specs en eerste foto's op DPReview benadert de 350D de fotokwaliteit (waar het uiteindelijk om gaat) van de 20D heel behoorlijk, en dat voor een introprijs die zo'n 700 euro lager zal liggen :o (899 eur ipv 1599 eur)

Gelukkig is de 20D daar niet minder cam om, maar ik vind het verschil wel groot in het voordeel van de 350D qua prijs/prestaties :) Voor 700 euro kan je best een leuk lensje te pakken krijgen :9
Neuh hoor, vind de ontwikkelingen allemaal prima.

Vind het juist beter dat Canon is een keer niet zo stom is om een kreupele versie te maken van een grotere broer. En er zitten nog steeds aanmerkelijke verschillen tussen zoals het focussysteem, de bediening etc maar al met al is het een zeer waardige camera.

Ik heb overigens mijn 20D in September voor 1300 Euro uit Duitsland gehaald hoor dus dat valt
allemaal wel mee en mn 300D toen voor 700 van de hand kunnen doen. Neuh, prima zet....

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:17
Graag zou ook ik deze camera willen kopen. Het lijkt me echt een geweldige cam!

Nu zit ik nog te twijfelen wanneer ik de cam ga kopen. Eind juni gaan wij op vakantie naar Bali, waar we een tussenstop maken in Singapore. Op het vliegveld van Singapore zijn verschillende camera winkels waar ik bijvoorbeeld deze camera zou kunnen kopen.

Weet hier iemand hoe het zit met de garantie? en wat gaat het me kosten als ik bij terugkomst op Schiphol aangehouden wordt?

Lekker!

• Beaves
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:24

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb er ook geen moeite mee, ten eerste omdat ik nu nog steeds voor de 20D zou gaan en ten tweede omdat je het van te voren weet. De ontwikkelingen gaan in de markt en zeker bij Canon nou eenmaal zeer snel, dat de prijzen steeds lager worden is te verwachten en als je daar niet tegen kan moet je het maar niet doen.

De ontwikkelingen in de pc wereld gaan ook zeer snel, wat je nu koopt is over een half jaar veel minder waard, hetzelfde met auto's.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheďst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Katsunami
  • Niet online
Ach, gewoon nu het beste kopen wat je kunt betalen. Dan gebruik je dat 2, of misschien 3 jaar, en verkoop je het tweedehands, en koop je dan weer wat je dán kunt betalen. Elke stap bijhouden kun je toch niet, want dat kost elk jaar/anderhalf jaar klauwen vol met geld. Als geld geen probleem is, gaat het natuurlijk wel.

• Nellen
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-01-2011
Hier een leuk filmpje waar het over de nieuwe 350D gaat.

http://www.imaging-resour...S/PMAS05/PMAS05VIDEO.HTML#

interessant

• Lennart_1337
quote:
iPodje schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:06:

Nu zit ik nog te twijfelen wanneer ik de cam ga kopen. Eind juni gaan wij op vakantie naar Bali, waar we een tussenstop maken in Singapore. Op het vliegveld van Singapore zijn verschillende camera winkels waar ik bijvoorbeeld deze camera zou kunnen kopen.

Weet hier iemand hoe het zit met de garantie? en wat gaat het me kosten als ik bij terugkomst op Schiphol aangehouden wordt?
Ik heb nog nooit gevlogen maar misschien kan je de bon naar huis sturen per post en dan de camera gewoon meenemen, wie kan bewijzen dat jij dat ding niet gewoon mee hebt op vakantie ipv gekocht daar. Moet je wel de verpakking etc. wegdonderen... ;)

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

quote:
Lennart_1337 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:03:
[...]

Ik heb nog nooit gevlogen maar misschien kan je de bon naar huis sturen per post en dan de camera gewoon meenemen, wie kan bewijzen dat jij dat ding niet gewoon mee hebt op vakantie ipv gekocht daar. Moet je wel de verpakking etc. wegdonderen... ;)
Laatste keer ben ik zelfs gewoon met de 300D om m'n nek door de douane gebanjerd. Misschien werkt dat nog wel 't beste. :P Goed, het was een Nederlands model.. maar toch.

Als het echt tegenzit en ze gaan moeite doen, kunnen ze aan het serienr wel zien dat ie niet uit Europa komt waarschijnlijk.

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Lennart_1337 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 21:03:
[...]
Maakt geen bal uit. Nou ja...verpakking wegdoen is wel aan te raden natuurlijk en de bon niet in je koffer stoppen is ook verstandig. Maar als ze twijfelen, pakken ze je camera af en laten ze je naar huis gaan om een bon te halen. Serieus...hebben ze bij mijn vader ook een keer gedaan. Hij was naar Indonesië geweest en had zijn (in NL gekochte) Minolta meegenomen. Douane op S'hol meende dat ie ginds was gekocht en vroeg om de bon. Die had ie natuurlijk niet bij zich dus mocht ie 'm op gaan halen. Ze kunnen denk ik ook gewoon de BTW heffen en dat je later bezwaar maakt en de kopie van de factuur opstuurt. Maar het kán dus gewoon altijd. Misschien slim om een oude lens mee te nemen die duidelijk gebruikt is en een gebruikte fototas met wat (foto)prullaria erin.

Che cazzo vuoi?

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:17
Elke Douane beambte kan zonder pardon aan het serienummer zien waar de cam vandaan komt.

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Ik heb deze cam van de week in mijn handen gehad op de Canon dealer dagen. Sorry dat ik niet eerder kon posten, maar ik had het druk met mijn werk. Mijn eerste indruk: gewoon een nieuwe digitale reflex. ;) We kunnen lang en kort lullen over de specs, maar ik vind de 300D al een goede cam (niet voor mijzelf, maar voor 99% van de Nederlandse bevolking heeft ie meer mogelijkheden dan zij ooit zullen gebruiken). Hij is snel met opstarten, maar ik vind een opstarttijd van 3 sec ook niet slecht, dus ik hecht geen waarde aan deze functie. Waar ik het meest bang voor was, was de handligging. Nu ben ik zelf vrij groot en heb ik ook grote handen, maar ik vond de handligging prima. Ik was bang dat mijn handen klem zouden zitten tussen de body en het handvat, maar niks was minder waar. Door een aantal uitsparingen ligt ie echt lekker in de hand. Hij is wel erg klein en daar houd ik zelf niet van. Focussen was niks mis mee, hoewel ik de controle bij andere camera's wat makkelijker vind (AF punten). Snelkoppelingen naar het menu waren ook prima. De camera voelt wat steviger aan dan de 300D hetgeen zeker geen slechte zaak is. De camera wordt vanaf de 16e leverbaar heb ik begrepen en in ieder geval de eerste maand alleen in het zwart. Na die tijd worden ook de zilveren versie losgelaten, maar daar staat nog geen vaste datum voor (de belangrijkste reden is, omdat een zilveren eruit ziet als een 300D).

Wat jammer is voor de internetkopende consument (en die zijn hier lekker veel), maar wat lekker is voor de reguliere fotohandel (dat ben ikke :+ ) is dat Canon een Europees prijsbeleid gaat voeren. Dat betekent dat de camera's in Duitsland niet meer goedkoper zullen zijn dan nu in Nederland. Dt betekent ook dat de prijsverschillen tussen internet en de winkel een stuk kleiner zullen gaan worden. Tot slot wil men bepaalde segmenten terug gaan trekken naar de daarvoor betreffende winkels (speciaalzaken). Tot slot maakt Canon zich zorgen om zogenaamde 'bulk' partijen in een zogenaamde witte doos. Canon verzekerde mij dat zij in geen enkel magazijn witte dozen hebben staan zonder opdruk en dat deze handel op zijn minst dubieus is. Pas hiermee dus op.

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:55

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
Mig29 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:08:
Wat jammer is voor de internetkopende consument (en die zijn hier lekker veel), maar wat lekker is voor de reguliere fotohandel (dat ben ikke :+ ) is dat Canon een Europees prijsbeleid gaat voeren. Dat betekent dat de camera's in Duitsland niet meer goedkoper zullen zijn dan nu in Nederland. Dt betekent ook dat de prijsverschillen tussen internet en de winkel een stuk kleiner zullen gaan worden..
Toch zit ie qua prijs in Duitsland nu al zo'n 100 euro lager... vreemd.

Ik hoorde ook via-via dat Canon hard gaat optreden (cq al hard aan het optreden is) tegen de grijze import: dus US-modellen hier verkopen tegen lagere prijzen dan de EU-modellen is schijnbaar binnenkort ook afgelopen.

PS. De 350D grip voor Amerikanen die altijd zeuren over dat alles groot moet zijn:
http://www.illustrata.com/kamerahamburgare.jpg
(ik kon 't niet laten, kwam 'm tegen op dpreview)

stefimke wijzigde deze reactie 24-02-2005 13:33 (12%)

• jasjenl
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:44

jasjenl

Liab A Tymo

Volgens mij mag een fabrikant eigenlijk geen verkoopprijzen aan winkels opleggen, alhoewel dat wel vaker gebeurd. Toch vind ik dat een slechte zaak, want fabrikanten maken hierdoor onderlinge concurrentie tussen winkels eigenlijk onmogelijk. Als een consument er voor kiest een apparaat goedkoper via bijv. een internetwinkel te kopen en daarbij het ontbreken van directe service voor lief neemt, moet dat toch zijn keuze zijn en niet die van de fabrikant.

On-topic: 't lijkt mij een hele mooie cam, jammer dat ik er waarschijnlijk voorlopig het geld niet voor zal hebben. Alhoewel mijn huidige Powershot S60 het ook best leuk doet, loop ik toch af en toe wel tegen de beperkingen van zo'n model aan, een dslr als deze biedt dan toch net wat meer. Eerst leek me de Nikon D70 het meest interessante aanbod in dit prijssegment, maar de 350D lijkt nu toch weer de koploper te worden.

AMD Athlon 64 X2 4600+ Venice/Asus A8N-SLI/Gainward Bliss 8800GT PCX/Corsair Valueselect PC3200 4x512 MB/Samsung Spinpoint 250gb/Benq DW 1640/Thermaltake Tsunami/Scythe Ninja/Nexus NX-5000/Dell 2405FPW

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

De genoemde gladstrijking van de Europese prijzen is een to-do voor dit jaar en dus nog niet actief. Verder bepaalt Canon niet de verkoopprijzen, maar zorgt voor een betere verhouding in de inkoopprijzen. Dat betekent dat het niet meer goedkoper is om de camera in het buitenland te halen (dit geldt op Europees niveau). Wanneer een internetwinkel besluit de camera met een nihile marge te verkopen dan is een winkelier dus theoretisch nog steeds in staat om deze prijs te halen. Hij zal de camera niet voor dit bedrag verkopen, omdat hij meer kosten heeft en nog een aantal voor de consument gunstige voorwaarden. Het belangrijkste is dat het verschil aanzienlijk kleiner zal worden!

O ja, de grip is misschien wel een beetje groot voor de 350D, maar ligt wel erg lekker in de hand; beter dan de grip van de 20D.

• Katsunami
  • Niet online
quote:
stefimke schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:32:
Ik hoorde ook via-via dat Canon hard gaat optreden (cq al hard aan het optreden is) tegen de grijze import: dus US-modellen hier verkopen tegen lagere prijzen dan de EU-modellen is schijnbaar binnenkort ook afgelopen.
Ik vind het niet gek dat het het gebeurt.

Amerikaanse prijs voor een camera: 799 dollar.
Europese prijs: 899 euro.

Dat, terwijl de dollar tegen 0.8 euro staat. Met andere woorden:
Amerikaanse prijs voor een camera: 639 euro.

Prijsverschil: 260 euro. Waarom moet dat? En daarnaast, als in Duitsland computerspullen en camera's 10-20 procent goedkoper kunnen zijn dan hier in Nederland... waarom kan dan in Nederland niet de Duitse prijs worden gevolgd? Wat men in Duitsland kan, moet men hier ook kunnen.

• Swa-baldie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-03 13:26
quote:
Katsunami schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:37:
[...]

Ik vind het niet gek dat het het gebeurt.

Amerikaanse prijs voor een camera: 799 dollar.

Dat, terwijl de dollar tegen 0.8 euro staat. Met andere woorden:
Amerikaanse prijs voor een camera: 639 dollar. 639 euro

Prijsverschil: 260 euro. Waarom moet dat? En daarnaast, als in Duitsland computerspullen en camera's 10-20 procent goedkoper kunnen zijn dan hier in Nederland... waarom kan dan in Nederland niet de Duitse prijs worden gevolgd? Wat men in Duitsland kan, moet men hier ook kunnen.
Neem aan dat je dit bedoelde? Het prijsverschil hebben we aan onze overheid te danken.

Swa-baldie wijzigde deze reactie 24-02-2005 16:54 (7%)

• Katsunami
  • Niet online
Ja, ik bedoelde na de omrekening natuurlijk euro. Knippen en plakken is handig, maar niet als je niet alles verandert wat veranderd moet worden. :P Ik heb het gewijzigd.

Ik vraag me af wat het prijsverschil tussen Amerika en Nederland gaat worden wat betreft de 350D. Dat bepaalt namelijk (uiteraard) hoe snel de échte Nederlandse 350D's hier in trek gaan raken. Jij zegt dat het aan de overheid ligt ? Verklaar eens...

Katsunami wijzigde deze reactie 24-02-2005 17:02 (12%)

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Swa-baldie schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:53:
[...]
Neem aan dat je dit bedoelde? Het prijsverschil hebben we aan onze overheid te danken.
Dat snap ik niet. BTW hebben ze in Duitsland ook. Invoerrechten weet ik niet uit het hoofd, maar dat verklaart volgens mij niet de ¤260 verschil. Het is moeilijk te bewijzen, maar doorgaans liggen dergelijke verschillen bij de distributeurs. Met CD's en DVD's is dat overduidelijk. Ik kan een DVD voor ¤9 uit Canada halen (signed, sealed and delivered) terwijl ie hier ¤20 kost. Geen BTW of invoerrechten verklaren dat verschil. Aangezien ik ook inzage heb in inkoopprijzen van DVD's kan ik je melden dat de (kleine) winkel ze ook helemaal niet voor die lage prijs kan inkopen. Grote zaken doen rechtstreeks zaken met de importeur of fabrikant, maar anderen niet. Vandaar dat de prijzen hier gewoon lekker hoog worden gehouden. Gelukkig hebben we internet. Maar de overheid heeft er weinig mee te maken. Het is absoluut geen belastingkwestie.

Che cazzo vuoi?

• Ken.
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19-09 19:22

Ken.

\m/.([oO]).\m/

quote:
iPodje schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 19:06:

Mijn ervaring met Changi (luchthaven van Singapore) is dat de prijzen een stuk hoger liggen dan die van de winkels in de stad. En van de winkels in de stad weet ik dat ze vaak duurder zijn dan wanneer je de 350D hier via een webshop zou kopen..

Mijn moeder is vorige maand nog voor een 300D wezen kijken, maar die was slechts een fractie goedkoper dan de retail prijs destijds hier.

Dus ik betwijfel of het die moeite wel waard is.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
quote:
x KeN x schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:04:
[...]

Mijn ervaring met Changi (luchthaven van Singapore) is dat de prijzen een stuk hoger liggen dan die van de winkels in de stad. En van de winkels in de stad weet ik dat ze vaak duurder zijn dan wanneer je de 350D hier via een webshop zou kopen..

Mijn moeder is vorige maand nog voor een 300D wezen kijken, maar die was slechts een fractie goedkoper dan de retail prijs destijds hier.

Dus ik betwijfel of het die moeite wel waard is.
Singapore is idd niet goedkoper dan NL qua electronica. Daarvoor moet je naar Kuala Lumpur, Maleisië... scheelt 20% dus wel de moeite waard zeg maar

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Hornikx
  • Niet online
quote:
Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 12:54:
[...]

Singapore is idd niet goedkoper dan NL qua electronica. Daarvoor moet je naar Kuala Lumpur, Maleisië... scheelt 20% dus wel de moeite waard zeg maar
Das wel effe aan de andere kant en 5 jaar geleden ook niet veel goedkoper dan NL.

• RustyTank
  • Laatst online: 28-03-2016
Weet iemand hoe dat is in Tokyo waar ik volgende week naar toe ga?

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• Katsunami
  • Niet online
quote:
RustyTank schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 14:34:
Weet iemand hoe dat is in Tokyo waar ik volgende week naar toe ga?
Hoe het zit met camera´s weet ik niet, maar spullen wat betreft martial arts (trainingszwaarden, bokken, en dergelijke) zijn daar echt super- en supergoedkoop. Een fatsoenlijk trainingszwaard (een iaito) krijg je daar al vanaf 100 euro als je niet iets speciaals wilt, terwijl de goedkoopste modellen hier in NL minstens 300 euro kosten. Ik heb via mijn sportclub vaker dingen in Japan besteld, en het is altijd goed gegaan, altijd van goede kwaliteit, en altijd goedkoop.

Maar, nogmaals, hoe het met electronica zit weet ik niet. Japan is toch vaak een van de landen die nieuwe dingen als eerste hebben, en dan is het duur(der), al kan het natuurlijk misschien goedkoper zijn dan hier.

• Remy

Remy

Moderator Devschuur®

Heren, zou het weer over de camera kunnen ipv waar hij het goedkoopst te halen is? Dank :)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Dat gaat toch ook over de camera. Lijkt me erg relevante informatie.

• Lennart_1337
Wat denken jullie over de noise van de sensor op iso 1600 tegenover de 20d?
Als ik de specificaties naast elkaar leg hebben ze bij cannon er wel op gelet dat op technische gebied de r350d de 20d op geen enkel gebied stiekem voorbijstreeft...

Want ze hebben alles bij de 20d al in de behuizing weten te proppen en de r&d kosten zijn al gemaakt met de 20d en de cams voor profesioneel gebruik. Ze dus voor de r350d denk ik net zo ver gegaan met snijden in specificaties totdat ze het goed vinden.

Wat denken jullie over de bewering dat de cmos sensor in de r350d niet getovert is maar exact is wat cannon ons gunt om zich zelf (20d) niet te beconcureren. En wat denken jullie hoeveel ruis op iso1600 cannon ons gunt bij de r350d ivm de 20d?

Dit is geen flame maar meer speculatie over hoeveel ruis we kunnen verwachten., elke fabrikant doet dit namelijk.

Lennart_1337 wijzigde deze reactie 25-02-2005 20:51 (9%)

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Als het echt een nieuwe generatie CMOS is, dan mag je verwachten dat er op ISO1600 bij de 350D zelfs minder ruis is, dan bij de 20D. Reviews zullen moeten uitwijzen of dit waar is. De 20D heeft altijd nog andere features, en is in z'n totaliteit gewoon nog een betere cam.
Overigens hoef je ISO3200 ook niet te missen op de 350D, want je schiet gewoon met 1 stop onderbelichting op ISO1600, belicht in PS 1 stop over, en je hebt ISO3200.

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
quote:
FaceDown schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 21:27:
Als het echt een nieuwe generatie CMOS is, dan mag je verwachten dat er op ISO1600 bij de 350D zelfs minder ruis is, dan bij de 20D. Reviews zullen moeten uitwijzen of dit waar is. De 20D heeft altijd nog andere features, en is in z'n totaliteit gewoon nog een betere cam.
Overigens hoef je ISO3200 ook niet te missen op de 350D, want je schiet gewoon met 1 stop onderbelichting op ISO1600, belicht in PS 1 stop over, en je hebt ISO3200.
dan zou Canon zich alleenmaar in z'n eigen vlees snijden (klopt die uitdrukking?) want weinig ruis is altijd wel belangrijk.. Ik vraag me af of men bij canon ook gaat denken aan het 'uiterlijk' van de ruis. Veel mensen vinden analoge ruis namelijk veel 'mooier' dan digitale, en als die ruis minder hinderlijk is kan je veelal met hogere ISO waardes schieten.

|>

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Kan wel zijn, maar ik geloof er niks van dat ze een nieuwe generatie CMOS-censor hebben, die vervolgens meer ruis produceert. Is een beetje hetzelfde als een nieuwe processor uitbrengen, die trager is dan z'n voorganger.

• simon
  • Nu online
quote:
FaceDown schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 21:48:
Kan wel zijn, maar ik geloof er niks van dat ze een nieuwe generatie CMOS-censor hebben, die vervolgens meer ruis produceert. Is een beetje hetzelfde als een nieuwe processor uitbrengen, die trager is dan z'n voorganger.
Je zult wel gradaties binnen die nieuwe generatie processor hebben, net als dat je meerdere snelheden hebt per processor 'branch'. Ik denk niet dat Canon in de 350D een processor stopt die duidelijk betere resultaten geeft dan een huidig prosumer model. Of het verschil is nagenoeg 0.

|>

• Katsunami
  • Niet online
Zover ik weet en kan afleiden uit previews, is de sensor in de 350D niet dezelfde als die in de 20D, maar het is wél een sensor die gemaakt is met exact hetzelfde productieproces. Hij is ook weer ietsje kleiner dan die van de 20D; het scheelt een paar tienden van milimeters. Dat zal ook de reden zijn waarom hij 8.0 MPix (effectief ruwweg 7.8 MPix), en de 20D 8.2 MPix heeft (effectief 8 Mpix) heeft.

Het is dus "dezelfde sensor terwijl hij niet hetzelfde is", als je snapt wat ik bedoel :P Zelfde techniek, zelfde productieproces, zelfde alles, alleen ietsje kleiner en daarom iets minder MPix. Ik denk dat men in de 20D wellicht betere/snellere anti-ruis algoritmen heeft gebruikt, dus het kan zijn dat de 350D wellicht een vergelijkbare sensor heeft, maar toch niet dezelfde ruisniveau's haalt.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk eerder dat door de minimale verkleining van de sensor er net een paar meer uit een wafer gehaald kunnen worden = goedkopere sensor. Ik kan me niet voorstellen dat Canon hun 350D gaat castreren door er extra ruis aan toe te voegen met hun image processor oid.

zonoskar wijzigde deze reactie 26-02-2005 14:24 (39%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Voutloos
  • Niet online
quote:
Is een beetje hetzelfde als een nieuwe processor uitbrengen, die trager is dan z'n voorganger.
Maar er bestaat wel zoeits als segmenten. Als een fabrikant een flink goedkopere productiemethode bedenkt, welke helaas een iets minder goede kwaliteit met zich meebrengt, zal die fabrikant die techniek vaak genoeg wel toepassen voor het instapsegment.

Ook Canon heeft dit al eens gedaan. Kijk maar naar ring-type en micro USM.

Hoe dan ook, alles over de prestaties van de sensor welke in de 350d zit is nu puur speculatief.

• Mr_gadget
  • Laatst online: 22:07

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het blijft natuurlijk een instapmodel, maar heb je eigelijk wel 8 mpix nodig? Voor een standaard 10x15 afdrukje niet in ieder geval...

Heeft Canon trouwens een wereldwijde garantie (imv camera halen uit de VS)?

• FaceDown

FaceDown

Fothermucker.

Nee, als dan zul je garantie in de VS moeten claimen.

• Nellen
quote:
Mr_gadget schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:30:
Het blijft natuurlijk een instapmodel, maar heb je eigelijk wel 8 mpix nodig? Voor een standaard 10x15 afdrukje niet in ieder geval...

Tot welk formaat kun je met een 8mpix maximaal uitprinten dan (wel goede kwaliteit)?

350D: 3456 x 2304 (=48,77x32,51cm) Zou hij dit dan ook daadwerkelijk netje kunnen uitprinten zodat het scherp blijft of hoe werkt dat?

Nellen wijzigde deze reactie 27-02-2005 18:44 (15%)

interessant

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17-10 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
Mr_gadget schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:30:
Half, ze zeggen dat ze geen garantie leveren, maar als je een product opstuurt met international warranty card (die volgens mij alleen geldt voor canada+ vs, dat is het internationale eraan) dan repareren ze gewoon je product.

Heb zelf 2 weken geleden een objectief met kapotte focusmotor opgestuurd, afgelopen zomer in canada gekocht. Zelf ingevulde warranty card + credit card afschrift (was bonnetje kwijt) erbij, week later gerepareerd weer thuis, gratis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• -RenE-
quote:
Nellen schreef op zondag 27 februari 2005 @ 18:40:
[...]

Tot welk formaat kun je met een 8mpix maximaal uitprinten dan (wel goede kwaliteit)?

350D: 3456 x 2304 (=48,77x32,51cm) Zou hij dit dan ook daadwerkelijk netje kunnen uitprinten zodat het scherp blijft of hoe werkt dat?
Beste printkwaliteit is 300 dpi:

3456 / 300 dpi = ~11 inch
2304 / 300 dpi = ~8 inch

• Nellen
quote:
-RenE- schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:51:
[...]

Beste printkwaliteit is 300 dpi:

3456 / 300 dpi = ~11 inch
2304 / 300 dpi = ~8 inch
Ok, dus dan kom je op een afdruk van 27,94x20,32 cm. Dan hou je ook niet veel over :?.

interessant

• -RenE-
quote:
Nellen schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:03:
[...]

Ok, dus dan kom je op een afdruk van 27,94x20,32 cm. Dan hou je ook niet veel over :?.
Klopt, maar gelukkig kunnen veel afdrukcentrales ook met een mindere resolutie (tot 180 dpi) ook aardig overweg door te interpoleren.

Verder bekijk je grote afdrukken ook vanaf een grotere afstand en dan is de lagere resolutie geen probleem. Een billboard ziet er bijvoorbeeld van dichtbij niet uit (pixels een mm ozo). Van een afstand echter ziet het er prima uit.

Met mijn 6 Mp camera maak ik goede vergrotingen op 30x45cm. Echter ze zijn van dichtbij minder mooi dan een 20x30 afdruk.

• simon
  • Nu online
En anders kun je ook nog het 'rasturbation' grapje toepassen, kun je het vanaf een aardig afstandje bekijken... Maar voor grote fotos in bijvoorbeeld mode bladen gebruikt men middenformaat, dat soort prints red je hier niet mee. Daar heb je niet de detaillering voor, want je sensor is er te klein voor. Wil je zo groot gaan heb je sowieso een enorme sensor nodig.

|>

• Nellen
quote:
Simon schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:28:
En anders kun je ook nog het 'rasturbation' grapje toepassen, kun je het vanaf een aardig afstandje bekijken... Maar voor grote fotos in bijvoorbeeld mode bladen gebruikt men middenformaat, dat soort prints red je hier niet mee. Daar heb je niet de detaillering voor, want je sensor is er te klein voor. Wil je zo groot gaan heb je sowieso een enorme sensor nodig.
Nee dat is voor mij niet nodig. Vroeg het me gewoon af. IIg bedankt voor de replys :).

Verder leuke cam denk dat ik hem wel ga halen alleen moet me eens gaan verdiepen in de lensen.

interessant

• Napsju
  • Laatst online: 20:17
Zo, ik ben weer eens lekker bezig geweest met de pricewatch!
Van 5 naar 14 lijkt me wel de moeite waard zo.
pricewatch: Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)

Lekker!

• Nellen
quote:
iPodje schreef op maandag 28 februari 2005 @ 22:29:
Zo, ik ben weer eens lekker bezig geweest met de pricewatch!
Van 5 naar 14 lijkt me wel de moeite waard zo.
pricewatch: Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)
Ik vind de prijzen zeer meevallen als ik eerlijk moet zijn.

interessant

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Zeker.. alleen kan ik er weinig vinden die daadwerkelijk op voorraad zijn.
En het gat tussen de goedkoopste (764) en de rest (vanaf 824) is ook apart te noemen.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Dat "gat" is 60 Euro, valt echt reuze mee, bij de 20D was dat gat pas echt een gat, tussen de hoogste en de laagste zat zo rond de 250 Euro.

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Ehhh, waarschijnlijk kun je er geen vinden waar de camera op voorraad is, ze zijn namelijk nog niet leverbaar ;)

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

..ah ! Dat verklaart een boel B)

• Nellen
Derde week van maart is ie leverbaar las ik ergens.

interessant

• Dogooder
  • Laatst online: 20:18

Dogooder

dus...

hoe zit het trouwens met de batterijduur van deze camera, want ik zag dat de 350D een 750mAh batterij heeft in tegenstelling tot de 1100mAh batterij van de 300D.
Nou heeft de 350D wel weer een low powercomsuption digic processor. Maar hoelang doe je nou met een batterij, weet iemand dat?

• Mig29

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Ik denk dat de accu een stuk korter meegaat daar de accu fysiek een heel stuk kleiner is dan de BP-511. Voordeel is wel dat een NB-2L een stuk goedkoper is dan de BP-511..

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

quote:
Intel biedt ook Celerons aan die nieuwer zijn dat P4's maar die toch langzamer zijn :)

Canon kan goed een nieuwe sensor ontwikkeld hebben omdat de sensor binnen de 20D gewoonweg te duur is om gebruikt te worden in een 350D.

• mjl

mjl

Ugh

quote:
Mig29 schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:24:
Ik denk dat de accu een stuk korter meegaat daar de accu fysiek een heel stuk kleiner is dan de BP-511. Voordeel is wel dat een NB-2L een stuk goedkoper is dan de BP-511..
Hoe goedkoop dan ? een BP-511 replacement van 1500 mAh is al rond de 20 euro te krijgen.

Dat de NB-2L gebruikt is is alleen maar om de camera kleiner te maken. Toch blijf ik er bij dat het slimmer is om binnen de EOS (non-pro) D en G-range dezelfde accu's te blijven gebruiken ...

-------

• Dogooder
  • Laatst online: 20:18

Dogooder

dus...

quote:
• EOS Digital Rebel XT camera uses one NB-2LH rechargeable Lithium-Ion battery,
smaller and lighter than BP-511 of EOS Digital Rebel camera
• EOS Digital Rebel XT consumes 35% less power than original Digital Rebel, primarily
because of DIGIC II
• XT battery life with NB-2LH battery pack is the same as the Digital Rebel with BP-511
battery pack (600 shots w/o flash; 400 shots w/50% flash)

dus net zo lang als de 300D

bron: white paper van canon

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Er zijn genoeg remake-BP511(A) en BP512 accu's te krijgen. Bij www.vimacom.nl al voor 18.95 euro; verzending is gratis. (Ik meen me te herinneren dat ik er zelfs maar 12.95 voor heb betaald.) Er zit er dus een in de grip van mijn 10D, en hij werkt goed. Hij is 1500 mAh, tegenover 1100 van de originele; 36% krachtiger dus. Hij gaat inderdaad iets van 25% langer mee dan de originele BP511. De combo van 2 BP511 accu's in één grip is trouwens bijna niet uit te putten op één dag...

www.vimacom.nl:
quote:
Accu NB-2LH oa. geschikt voor:
# Canon EOS 350D
De prijs is 13,95 euro, zonder verzendkosten. Best te doen dus om er nog 3 aan te schaffen, dan kun je de grip (als je die hebt) nog een keer navullen :P
quote:
mjl schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:21:
Dat de NB-2L gebruikt is is alleen maar om de camera kleiner te maken. Toch blijf ik er bij dat het slimmer is om binnen de EOS (non-pro) D en G-range dezelfde accu's te blijven gebruiken ...
Ach ja... het is handig als je meerdere camera's hebt. Echter, veel mensen verkopen hun vorige model, en dan doen ze de accu's er gewoon bij, en halen een paar nieuwe remakes. Dat zou ik in elk geval doen. Als je een 20D hebt, en zeg... een 350D als backup koopt ofzo, dan is het wel een beetje vervelend om er andere accu's voor te moeten aanschaffen als je al 4 of nog meer BP511's hebt. Met de prijzen van de remakes is het echter niet onoverkomelijk.

Katsunami wijzigde deze reactie 04-03-2005 20:11 (30%)

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Beaves schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:27:
[...]
Canon kan goed een nieuwe sensor ontwikkeld hebben omdat de sensor binnen de 20D gewoonweg te duur is om gebruikt te worden in een 350D.
Misschien ook niet. Net zoals de 80386DX indertijd alleen maar zogenaamd een castraat was (zonder math coproc) kan het zomaar zijn dat de sensor in de 350D op het formaat na gelijk is aan die van de 20D. Echter, ze kunnen met de software zodanig kloten dat ie meer noise heeft als de 20D. Marketing. Is vaker voorgekomen.

Che cazzo vuoi?

• Katsunami
  • Niet online
Het is best mogelijk wat mphilipp zegt.

Het is voor Canon goedkoper om 1 sensor te produceren, en die in 2 verschillende camera's te zetten: een low-end en een mid-range model bijvoorbeeld. Dan krijgt het mid-range model betere ruis-onderdrukkings-algoritmen in de firmware, en dan heeft het mid-range model dus minder ruis.

Processoren worden ook zo "gemaakt": Men produceert geen Pentium 4 2.8, en 3.0, en 3.2 bij Intel. Men maakt "Pentium 4" processoren. Dan worden ze uitgetest. Processoren die bijvoorbeeld niet hoger komen dan 3.001 MHz worden P4 2.8 procs. Er moet marge inzitten, en 1 MHz is te weinig. Intel neemt (bijvoorbeeld) 200 MHz. Dan worden de procs die 3.223 MHz halen dus P4 3.0 procs. Zo worden er verschillende "klassen" gemaakt, van een en hetzelfde product.

Iets dergelijks kan best bij camera's gebeuren... kijk naar de 300D. Sommige opties die hij niet heeft, kunnen via een firmware-hack worden aangezet, omdat de 300D een "kreupele" versie van de 10D firmware bevat. (En in sommige gevallen is de 300D in staat om met zijn hardware de functies uit de 10D firmware te ondersteunen.)

Echter, de 20D en de 350D hebben niet dezelfde sensor; die van de 350D is namelijk een fractie van een milimeter kleiner, en 0.2 MP minder. Het moet dus een andere sensor zijn. (Al is hij wellicht op hetzelfde productieproces gebaseerd.)

offtopic:
edit: mphilipp, het waren de SX processoren die geen ingebouwde coprocessor hadden, zoals de 386SX. De DX versies hadden er juist wél een.

Katsunami wijzigde deze reactie 05-03-2005 10:33 (14%)

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Katsunami schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 02:28:
Iets dergelijks kan best bij camera's gebeuren... kijk naar de 300D. Sommige opties die hij niet heeft, kunnen via een firmware-hack worden aangezet, omdat de 300D een "kreupele" versie van de 10D firmware bevat. (En in sommige gevallen is de 300D in staat om met zijn hardware de functies uit de 10D firmware te ondersteunen.)
Precies. Alleen dat heeft meneer CBM90 niet in de gaten... Die firmware hack van de 300D bevestigd mijn verhaal. Yamaha had een jaar of wat geleden ook een CD brander. Een 2x speed model. Iemand kwam erachter dat het eigenlijk een Philips zo en zo was, maar die was 4x speed. Dus hebben ze wat geknutseld met de firmware en toen dacht de Yamaha ook dat ie een Philips zo en zo was... Gebeurt meer dan je denkt.
quote:
Echter, de 20D en de 350D hebben niet dezelfde sensor; die van de 350D is namelijk een fractie van een milimeter kleiner, en 0.2 MP minder. Het moet dus een andere sensor zijn. (Al is hij wellicht op hetzelfde productieproces gebaseerd.)
Dat denk ik ook. Je kan dus in feite spreken over een zelfde sensor, ook al is ie ietsje kleiner. Qua opbouw is ie gelijk. De eigenschappen zouden dus ook hetzelfde moeten zijn.

Het is natuurlijk allemaal hypothetisch want ik ga die camera's niet openschroeven en de systemen analyseren om te zien of het zo is. Maar het wordt veel gedaan, het kán en het zou zelfs slim zijn om te doen. Ik denk dat ze anders niet die 350D voor die prijs zouden kunnen aanbieden.

Che cazzo vuoi?

• Katsunami
  • Niet online
quote:
mphilipp schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 10:34:
Precies. Alleen dat heeft meneer CBM90 niet in de gaten... Die firmware hack van de 300D bevestigd mijn verhaal. Yamaha had een jaar of wat geleden ook een CD brander. Een 2x speed model. Iemand kwam erachter dat het eigenlijk een Philips zo en zo was, maar die was 4x speed. Dus hebben ze wat geknutseld met de firmware en toen dacht de Yamaha ook dat ie een Philips zo en zo was... Gebeurt meer dan je denkt.
Hehehe... er zijn hier op GoT hele overklok-topics geweest wat die branders betreft :P (Misschien zijn ze er nog wel.) Sommige Lite-On branders waren bijvoorbeeld 24x/12x, 40x/12x en 48x/16x (CDR/CDRW schrijfsnelheden dus, zomaar even als voorbeeld). Echter, de snelheid was puur afhankelijk van een firmware-instelling; de branders waren hardwarematig gelijk. Er zaten branders tussen die na een firmware-hack 50% tot wel 100% sneller konden branden.

Het "hergebruiken" van hardware en software gebeurt overal: bij processoren, waarin modellen van verschillende snelheden uit dezelfde wafer kunnen komen... bij branders, waar de hardware van verschillende modellen gelijk is, en de firmware de functies en snelheid bepaalt, en bij camera's dus net zo goed, waar de firmware de kwaliteit van de ruisonderdrukking en functies van de camera's bepaalt. De 300D is hardwarematig niet gelijk aan de 10D; echter, de hardware van de 300D werkt wel samen met een afgeslankte (met uitgette functies dus) van de 10D. Waarom? Dan hoeft Canon voor de 300D geen nieuwe firmware te laten schrijven. Ze zorgen "gewoon" dat de hardware van de nieuwe camera met een bestaande firmware werkt, en de niet-gewenste functies voor het low-end model worden gewoon uitgezet. Niet ontwikkelen = sneller = goedkoper :) Dan heb je uiteraard weer die "gekken" die deze functies opzoeken, en ze hier en daar via het menu ofzo beschikbaar maken.

Ik denk echter dat de 350D geen hack zal zien; hoogstens voor ISO3200 ofzo. De 300D miste enige vrij essentiële functies (IMHO), zoals FEC, en (ik dacht) Second Curtain Flash Sync. Deze functies kon je alleen bereiken met een flitser die deze mogelijkheid had. Het "unlocken" van die functies op de 300D verschafte extra mogelijkheden. De 350D mist voor zover ik kan zien geen echt "must have" functies tegenover de 20D.

Katsunami wijzigde deze reactie 05-03-2005 10:46 (28%)

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Katsunami schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 10:40:
[...]
Ik denk echter dat de 350D geen hack zal zien; hoogstens voor ISO3200 ofzo.
Denk ik ook niet. Noodzaak is er niet echt. Maar ik las dat de ISO3200 op de 20D ook geen 'echte' ISO3200 is, maar een gebooste ISO1600. En in principe kun je dat bereiken (bijna dan) door 'm op ISO1600 te zetten, 2 stops onderbelichten en dat in met je RAW bewerking 1 stop opkrikken. Dit kan best goed werken. Uiteraard zal het in de dedicated firmware/hardware van de camera iets beter werken, maar het effect is toch redelijk te verteren.

Helaas heb ik geen Canon, maar op mijn Minolta A1 werkte het goed. Ik kon een ISO200 plaatje schieten die op ISO400 alleen maar meer ruis opleverde en niet meer detail of kortere sluitertijd. Geen wetenschappelijke test, maar goed... ;-)

Che cazzo vuoi?

• Katsunami
  • Niet online
ISO3200 is 1 stop hoger dan ISO1600. Je zult dus de sluitertijd van ISO3200 moeten gebruiken voor de ISO1600 foto, en dus moet je 1 stop onderbelichten. Dan moet je de foto bij de RAW conversie 1 stop pushen. Als je 2 stops onderbelicht, en er dan maar 1 pusht, heeft je resultaat een onderbelichting van 1 stop.

• mphilipp

mphilipp

Stugots

quote:
Katsunami schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 11:35:
ISO3200 is 1 stop hoger dan ISO1600. Je zult dus de sluitertijd van ISO3200 moeten gebruiken voor de ISO1600 foto, en dus moet je 1 stop onderbelichten. Dan moet je de foto bij de RAW conversie 1 stop pushen. Als je 2 stops onderbelicht, en er dan maar 1 pusht, heeft je resultaat een onderbelichting van 1 stop.
Zo zie je maar weer...ik heb er ook helemaal geen verstand van... 8)

Che cazzo vuoi?

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*