Adion schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:43:
[...]
Of het functioneler is hangt toch ook wel af van wat je precies nodig hebt.
Een geluidskaart met ingebouwde pre-amps kan trouwens ook op line-in mode gezet worden, en daar kan je dus ook cd-spelers aanhangen.
Verder heeft djDecks een aantal mogelijkheden die Traktor nog niet heeft, zoals
-Gebruik van VST plugins voor effecten
-Meerdere effecten tegelijkertijd gebruiken
-Bij het spelen van gewone vinyl/cd door djDecks kan je ook gebruik maken van de effecten
-Kan een midi clock uitsturen om bijvoorbeeld djDecks te synchronizeren met ableton
-Je kan je eigen skin maken om djDecks volledig af te stemmen op je gebruik. (Mooi voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld
deze )
-Gebruik van 3 decks
-Mogelijkheid om automatisch pitch gelijkzetten ook te gebruiken met vinyl control (zodat 0% op je platenspeler de juiste pitch is tov huidige bpm in ander deck)
Wat je dus het beste/handigste vindt hangt toch wel af van wat je zoekt.
3 Decks heeft FS ook. Maar hoe gedraagt DJ Decks zich als ik de naald omhoog til en een eind verder in het nummer zet, heeft dj decks een beveiliging die overslaan van een naald detecteerd, uitgebreide claibratie mogelijkheden van de naald, interne sampler en loop die in staat is perfecte loops te maken.
Daarnaast gebruiken veel externe soundcards USB en dat geeft maar al te vaak gelazer in windows, ik heb het met firewire nog geen enkele keer gehad dat de adapter weg viel.
Ik heb hier verschillende USB kaartjes liggen en na een tijdje gaan ze allemaal lopen klootviolen wanneer ze een USB HD en een USB soundcard aan moeten sturen.
Ik weet niet hoeveel firewire poorten jij hebt maar ik heb er maar 1 op de mac en op de sony vaio zit er ook maar 1 en dat terwijl ik er ook al 1 voor de scratchamp nodig heb....... die extra firewire aansluitingen heb je dus wel degelijk nodig met een externe firewire disk.
Daarnaast is de scratchamp voorzien van een eigen voeding en trekt ie dus niet met een lekkere snelheid je complete accu leeg van je notebook.
Die timecode cd's kan je net zo goed met djdecks gebruiken als met finalscratch.
Yeps maar dat betekent dat je eerst je soundcard (als we het even hebben over de ESI) mag gaan omschakelen naar Phono. Werk je met een Maya dan hoeft dat niet maar ach dan mag je weer gaan slepen met pre-amps voor je draaitafels.
Midi (als je nog zo'n aansluiting nodig hebt) moet je idd via pcmcia kaartje gaan regelen oid, maar volgens zijn controllers met midi commandos tegenwoordig vooral in USB.
Aan de scratch box kan ook een midi controller gehangen worden waardoor je door lijsten heen kunt scrollen, nummers kunt selecteren etc etc etc. Een extern toetsenbordje en muis dus als het ware welke verdomd makkelijk is als je even snel een loopje wil maken of een effect wil gebruiken.
* Geluidskwaliteit is niet limited aan de scratchamp.
Tsja das een leuke maar in welke vorm bedoel je dat? De scratch amps van FS1,5 en 2 zijn in staat een prima geluid uit te sturen. Ik zou dus graag weten hoe dat volgens jou beter zou moeten want dit is naar mijn mening een punt van niks.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of de Maya 44 USB wel in staat is om er zo'n ruisvrij geluidje uit te gooien. Maar weer niet getreurd...... zodra ik een maya 44 bij de hand heb zal ik het eens testen.
* Zeer goede support, een feature request wordt meestal in enkele dagen geimplementeerd.
Daar laat Stanton inderdaad steekjes vallen en haalt djDecks zijn voordeel.
Echter is het nog maar de vraag of dat altijd zo zal blijven, ik kan me namelijk voorstellen dat Adion een keer veel minder tijd te besteden heeft en het hele gebeuren op een lager pitje zet.
Ik ben overgestapt vanwege de veel betere werking van djdecks tov FS 1.5 en de ontiegelijk slechte support aan de kant van Stanton. Later met NI is het wel iets beter geworden, maar toen zat ik al met die poep Scratchamp 1.
Ik blijf er persoonlijk bij dat er met FS1,5 op zich niet veel mis was, het is geen product wat helemaal af is zoals FS2 maar het was werkbaar.
FS2 prefereer ik boven alle andere opties want het is de stabielste oplossing en het geeft de minste romslomp met het on the road gebruik. Het is een kwestie van aanpluggen en klaar ben je en dat gekloot met voor versterkers, switchen van ingangen etc etc heb ik helemaal geen zin in. Daarnaast wil ik er een midi controller aan kunnen hangen waarmee ik Traktor loops e.d kan laten maken zodat de Soundbyte thuis kan blijven. Liever een apparaat minder dan meer om mee te nemen.
Daarnaast kan FS2 veel meer dan de meesten denken maar dat zal binnenkort wel duidelijk worden met een uitgebreide vergelijking tussen de verschillende systemen, ik heb ze namelijk (op serato na, maar die komt er nog wel bij) allemaal liggen voor een vergelijkings test.
Ik heb FS2 nu een aardige tijd gebruikt en 1 ding weet ik heel zeker en dat is dat de rest nog steeds niet in staat is het Stanton FS2 systeem te kloppen als we alles bij elkaar optellen en het onder de streep tegen elkaar af wegen. De alternatieven zijn leuk maar ik zou ze van m'n lang zal z'n levensdagen (op serato na welke ook een all in one solution is) niet on the road willen gebruiken.
[
Voor 3% gewijzigd door
R2D2 op 21-12-2005 22:53
]