Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 27 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Heb ik ook niet hoor dus ga er niets van zeggen buiten het feit dat ik bang zou zijn dat hij er uit schiet, bij mij is dat in de kruipruimte waar al water staat dus boeit niet.

Maar vond de installateur van amisoft het geen probleem?
Nee, hij heeft het zo gemaakt. Ik heb niets zelf gedaan behalve koffie serveren :P
Het risico is overigens vooral theoretisch. Sifon zit vrijwel direct op verticale standleiding. Zou die verstopt zijn, dan zitten de drie verdiepingen onder mij allang in de shit. Terugstromen zal dus niet gauw gebeuren, maar het kan.

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 18-06-2020 21:44 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Nee, hij heeft het zo gemaakt. Ik heb niets zelf gedaan behalve koffie serveren :P
En zo hoort het! ;)
Het risico is overigens vooral theoretisch. Sifon zit vrijwel direct op verticale standleiding. Zou die verstopt zijn, dan zitten de drie verdiepingen onder mij allang in de shit. Terugstromen zal dus niet gauw gebeuren, maar het kan.
Bij mij zit hij wel laag (net onder de vloer van de keuken aan de gootsteen afvoer) maar spuit hem wel in het verlengde van de afvoer en heb er 3 meter slang in een cirkel aan hangen, dat loopt ie niet snel terug vermoed ik.
1/4 gas in getapt, slangenpilaar er in en extra vast gesmeerd met polymax, slang er op met een slangenklem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

ericplan schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:40:
[...]
Terugstroomrisico misschien wel, bacteriële overdracht misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JPS schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Terugstroomrisico misschien wel, bacteriële overdracht misschien niet.
Ik gok dat er ook wel een terugslagklep zit in de ontharder, en gaat regelmatig pekelwater door dus acht die kans klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Ik gok dat er ook wel een terugslagklep zit in de ontharder, en gaat regelmatig pekelwater door dus acht die kans klein.
Terugslagklep houdt bacteriën niet tegen.Pekelwater doodt niet alle soorten bacterien, zeker niet die vanuit het riool komen. Tussen de ontharder en die 100mm strontpijp zit niet veel afstand en 1 sifon. Besmettingskans zal niet hoog zijn maar is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JPS schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Terugslagklep houdt bacteriën niet tegen.Pekelwater doodt niet alle soorten bacterien, zeker niet die vanuit het riool komen. Tussen de ontharder en die 100mm strontpijp zit niet veel afstand en 1 sifon. Besmettingskans zal niet hoog zijn maar is er wel.
Is er altijd, ook met een gap, maar feit dat ie regelmatig doorspoelt maakt de kans kleiner, hier regenereert hij elke 4,2 cuub, dus een grotere fles met laag verbruik heeft meer kans, blijft langer stilstaand water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Inmiddels wat onderdelen besteld, klusje voor een regenachtige zondagmiddag. Een Caleffi air gap trechter (typenummer fabrikant F49728) en een haakse slangtule. De air gap past op een 40mm buis. Ga er de installateur niet mee lastig vallen, was verder erg tevreden over hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozglgFcljzyzNJkSaUK_bwTh12s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v9w76eWk3xMOK4edr7PfCAe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnovYIEI1kRW7W6-tIYEl2cy6Gc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rWAf7UAZ93P85PXD6c3i3yJ2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 19-06-2020 12:25 . Reden: Typenummer ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
@Rol-Co heb je al meegemaakt dat je geen water had? Of laat je hem Snachts regenereren. Onze vaatwasser is soms wel eens snachts aan... de eco stand duurt 4 uren. Zou een beetje lukkig zijn dat er geen water is op dat moment. Dat is even een twijfelgeval bij mij of ik niet voor de duurdere variant zal gaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:13:
@Rol-Co heb je al meegemaakt dat je geen water had? Of laat je hem Snachts regenereren. Onze vaatwasser is soms wel eens snachts aan... de eco stand duurt 4 uren. Zou een beetje lukkig zijn dat er geen water is op dat moment. Dat is even een twijfelgeval bij mij of ik niet voor de duurdere variant zal gaan.
Nee, niet gehad, maar regen ook snachts inderdaad, vaatwasser gaat bij ons wanneer vol, het maakt immers niet uit, liefst ook overdag.
De kans dat hij dan ook nog precies regenereert is ook klein toch, of gaat hij elke nacht aan?@Possible

Bedenk me net dat hij aan geeft wanneer hij gaat regenereren, de display geeft aan hoeveel cuub er verbruikt is van het ingestelde dus als je de display kan zien weet je wanneer hij snachts gaat regenereren.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 19-06-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:13:
Iedere ontharder heeft toch een automatisch "schuifsysteem" zodat je altijd water beschikbaar hebt?
Tijdens regeneratie heb je weer ouderwets niet-onthard water.

Ik heb hem naar overdag gezet.
Dan wordt ik niet meer 1x in de 14 dagen wakker midden in de nacht :o
Goed te volgen via grafana waterverbuik (puls) via de TA Ez3

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2020 15:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hij (Amysoft ASC-105) draait hier nu bijna 3 weken. De harssmaak verdween al best snel uit het water en inmiddels weten we niet beter. De koffie smaakt nog steeds heerlijk (maar raakt ook alweer gewend).

In het sanitair valt mij wel op dat alles wat glimmender lijkt en dat het toilet schoner blijft.

Ik neem aan dat hij inmiddels wel een paar keer regeneratie heeft uitgevoerd, we hebben het nog niet opgemerkt. De ontharder staat toch redelijk dicht bij de slaapkamer.

Al met al, ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 16:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

DRuw schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:25:
och, ik heb 1049 euro betaald voor een 20L systeem met grote zouttank en installatie.
Ik vind het een erg mooie prijs en heb er geen omkijken naar:)
En wat en waar heb je het gekocht? O-)

Ik merk op de zwart kranen wat aanslag.
Ik ga even een hardheid test setje bestellen.
We overwegen ook een ontharder maar ben nog niet klaar met inlezen.
Ben nu in de buurt van 15L te denken (2 pers huishouden en we gaan met een jaar verhuizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-08 18:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Premium bij goedkopewaterontharders.nl
Test setje kan maar bij mij in Hoofddorp zijn er 2 bronnen waaruit gekozen kan worden door het waterleidingbedrijf.
En met 6dh en een met 10dh...
Had de monteur een site voor waar je dat kon zien...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-08 10:29
Hoi! Wij gaan ons huis verbouwen, en met alle nieuwe apparatuur is een waterontharder langzaam op ons verbouwlijstje gekomen. Alleen: we hebben geen kruipruimte, en ik vermoed ook geen rioolaansluiting in onze meterkast. Ik zie wel een losse leiding omhoog komen vanuit de vloer uit de meterkast, maar dit zal vast geen rioolaansluiting zijn? Iemand die hier meer verstand van heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjWQaytfHkQ-wpYe74fC8XqOzS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCE2EaqZNMeLTzDbtlQgiO28.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRu1W2e3QxTbNfv66jBDh-Jecjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNZxkxFMS9Bgm3keRRRImytE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Die gele? Is gas denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-08 10:29
Thanks voor je reactie. Ik bedoel de zwarte leiding uit de grijze pcv koker achter de blauwe afsluitkraan. Die is nergens op aangesloten, dus ik dacht dat dit misschien een afvoer is?

edit: die: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP5YZlg9z-qVJ9s78BC7t-8yzFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzXmFiSAr9XOw4RoRlr7dvXV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door jppilot op 23-06-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08 20:05
DRuw schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:07:
Premium bij goedkopewaterontharders.nl
Test setje kan maar bij mij in Hoofddorp zijn er 2 bronnen waaruit gekozen kan worden door het waterleidingbedrijf.
En met 6dh en een met 10dh...
Had de monteur een site voor waar je dat kon zien...
Ziet er netjes uit, ik overweeg om deze te kopen.
Waterontharder wtr ceramic premium 30

Hier in Lelystad een DH van 5, en bijvoorbeeld goed te zien aan de kranen en (nog geen jaar oude) douchecabine.

[ Voor 14% gewijzigd door JustinoFTW op 23-06-2020 14:29 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
jppilot schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:04:
Thanks voor je reactie. Ik bedoel de zwarte leiding uit de grijze pcv koker achter de blauwe afsluitkraan. Die is nergens op aangesloten, dus ik dacht dat dit misschien een afvoer is?

edit: die: [Afbeelding]
Dat lijkt mij geen afvoer te zijn. Eerder een (oude) waterleiding.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
ericplan schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:55:
Vandaag is de Amysoft geplaatst. Probleemloze installatie op een plek die net past. Vooralsnog tevreden.
Wat heeft deze ongeveer gekost? Kan een offerte opvragen, maar wie weet kan jij een indicatie geven.
Mooie alles-in-een oplossing, zou hier ook goed passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18
jppilot schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:04:

edit: die: [Afbeelding]
Lijkt erop dat je 2 aansluitingen van het waterbedrijf gehad hebt. Of zitten er meerdere woningen appartementen in het gebouw. In mijn oude huis zaten de gas/water/licht meter ook bij de beneden buren. Bij de sanering is dit tegenwoordig niet meer de bedoeling.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JustinoFTW Je hebt een DM met de prijs. Overigens valt er bij Amysoft niets te onderhandelen. Wel zo rustig, want dan hoef ik niet zo assertief te zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ericplan Wat is er zo geheim aan de prijs? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Niets, maar de andere leveranciers lezen hier vast ook mee en zouden dit kunnen gebruiken om hun prijs te verhogen. Amysoft is niet de goedkoopste.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Op verzoek: dit is de plaatsing van mijn groot pekelvat in het kruipluik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGddY4TijjK91wgEdRybOBc4JUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQi14OcwxpLNClaYZIyGptOV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csw0lq1MCDPsHmfJELIVSAposBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aO7BbPot3ySEqIj0dgw2Hkxl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

DRuw schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:37:
Ja dankjewel! Kun je het vat er ook evt makkelijk uit tillen?
Ik denk dat ik 'm verder ingraaf en naast de opening plaats zodat ik altijd makkelijk de kruipruimte in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik kan er nog best makkelijk naast hoor en dat doe ik ongeveer 1 keer per nooit dus heb de voorkeur gegeven aan makkelijker zout bijvullen.
Je kunt hem verder ingraven en opzij zetten maar dan is het deksel minder makkelijk te openen, vullen en controleren onhandiger, en valt er ook eerder rotzooi van de isolatie of dergelijke in tijdens het vullen denk ik.
Uit tillen kan als hij leeg is maar waarom zou je:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:37:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier ook, een kleine, met de ontharder er naast. Eerst wat zand in de kruipruimte, wat oude tegels 60x60 en zo hoog zodat de ontharder unit net onder het deksel komt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXk-DYolOsmuMKd0exwA_jPdGPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rTH2Ns9dCvBLeIZETKydQkcp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mooi gedaan!
Wilde de unit echt niet in die ruimte want de ventilatie is daar echt waardeloos dus zeiknat iedere keer. Wilde daar echt geen electronica hebben....
Netjes naast elkaar hoor. Ik twijfelde aan een tegel eronder maar hij kan nergens heen en hij mag best wat zakken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DRuw schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:32:
Mooi gedaan!
Wilde de unit echt niet in die ruimte want de ventilatie is daar echt waardeloos dus zeiknat iedere keer. Wilde daar echt geen electronica hebben....
Netjes naast elkaar hoor. Ik twijfelde aan een tegel eronder maar hij kan nergens heen en hij mag best wat zakken:)
Zakken wel maar niet omvallen of scheef staan, dit is mooi stabiel. Vocht gaan we zien, maar zolang hij aan blijft is hij licht warm en valt het mee denk ik, op de fles komt wel condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb hem een stukje ingegraven en zand er omheen gedaan en aangestampt. Kijken wat ie doet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
Ziet er wel allemaal netjes uit zo in de kruipruimte. Zit hier ook nog een beetje te twijfelen. Kan in de meterkast wel een klein zoutvat kwijt of ik moet juist voor een grote gaan in de kruipruimte. Wat lastiger om bij te vullen maar aan de andere kant: meer zout is minder vaak bijvullen :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wel niet bepaald een regenachtige zondagmiddag, maar toch dit klusje maar even afgemaakt. De Caleffi Air Gap trechter is geplaatst. Nu zit alles zoals het hoort. Niet goed op de foto te zien, maar de wasmachineafvoer zit net iets lager dan de Caleffi. Er ontbreekt nog een muurbeugel, die is besteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ5RSJickUfiDVIHzbNJ8Z4twfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOGWomRUlMBNViiG8LnrRU9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-9JJiABR7_NGjvIm9OznGcNbi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfcJZliaH5eU39NBMVqVsDXo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 25-06-2020 15:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 12:49
Dat ziet er netjes uit, ik wilde zelf iets fabriceren voor mijn (nog te installeren) ontharder maar ik vind het altijd lastig in te schatten hoeveel water zoiets moet kunnen verwerken.
Heeft dit genoeg capaciteit voor een spoeling? Kan daar geen water uit spetteren als er veel water doorheen komt? Hoeveel water kómt er bij zo'n spoeling langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@stefijn Regeneren heeft twee fases. Bij fase 1 is het een klein druppelend straaltje, bij fase 2 komt er meer water, een echte straal. Net proefgedraaid en geen spetters gezien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mattie112 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:10:
Ziet er wel allemaal netjes uit zo in de kruipruimte. Zit hier ook nog een beetje te twijfelen. Kan in de meterkast wel een klein zoutvat kwijt of ik moet juist voor een grote gaan in de kruipruimte. Wat lastiger om bij te vullen maar aan de andere kant: meer zout is minder vaak bijvullen :)
Als het goed is hoef ik hem maar 1x per jaar bij te vullen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@ericplan als ik dat zo zie vind ik het er bij mij maar knullig uitzien eigenlijk hoe het is afgemonteerd. De afvoerslang is bij mij gewoon in een Y stuk gestoken. Denk dat ik ook maar eens zoiets ga toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 00:50
@ericplan @JustinoFTW

Als je de Amysoft overweegt, kijk dan vooral even naar de Tara7 van Remon waterontharders:

https://www.remon-waterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Zelfde features maar mét vakantiemodus én dubbele wand om condensatie te voorkomen (Amysoft zegt dat ik wellicht af en toe met een doekje moet vegen omdat de ruimte warm is waar ik hem zou plaatsen) en een display.

Een meer compleet product, van een bedrijf dat al heel lang in de industrie zit. Verder zijn de prijs en voorwaarden bijna identiek aan Amysoft..

Tara7 heeft nu mijn voorkeur maar ik vond de prijs (van allemaal die ik heb vergeleken, zie mijn eerdere posts, zie je ook de prijzen van alle offertes) te hoog.
Ik zou gisteren 16.30 de knoop doorhakken en stoppen met nog verder uitzoeken, geen waterontharder nemen. Het is veel geld voor een beetje extra comfort..

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 26-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:26
@Jazco2nd Het is veel geld inderdaad maar de voordelen die ik merk zijn mij het waard.

* Geen kalk meer, 0. Douchkraan sinds plaatsting niet meer schoongemaakt, zit geen vlekje op! (ruim 4 weken)
* Geen droge huid meer na het douchen, ook niet bij onze zoon die er best wat last van had
* Veel minder schoonmaakmiddelen nodig
* Autowassen zonder afdrogen
* douchcabinen niet meer droogmaken na het douchen
* handdoeken zijn zachter

En vast nog wel meer zaken die ik vergeet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
Frontysco schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:49:
@Jazco2nd Het is veel geld inderdaad maar de voordelen die ik merk zijn mij het waard.

* Geen kalk meer, 0. Douchkraan sinds plaatsting niet meer schoongemaakt, zit geen vlekje op! (ruim 4 weken)
* Geen droge huid meer na het douchen, ook niet bij onze zoon die er best wat last van had
* Veel minder schoonmaakmiddelen nodig
* Autowassen zonder afdrogen
* douchcabinen niet meer droogmaken na het douchen
* handdoeken zijn zachter

En vast nog wel meer zaken die ik vergeet :-)
Dat klinkt wel super! Ik ga elke maand gewoon wat apart zetten, want neig steeds maar naar een ontharder.
Vooral het niet doormaken van de douchecabine klinkt als muziek in de oren. (Half?) jaar oude douchecabine zit al helemaal onder het kalk.

Nu vraag ik mij wel even af, de waterleiding naar de tuin zit direct na de hoofdkraan via een T splitsing.
Is het mogelijk de ontharder na deze T splitsing te laten plaatsen zodat de tuin (+/- 250m²) niet "ontkalkt" wordt? Beetje zonde, want om nou ontkalkt water te gebruiken voor wat gras lijkt mij niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door JustinoFTW op 26-06-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JustinoFTW schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Nu vraag ik mij wel even af, de waterleiding naar de tuin zit direct na de hoofdkraan via een T splitsing.
Is het mogelijk de ontharder na deze T splitsing te laten plaatsen zodat de tuin (+/- 250m²) niet "ontkalkt" wordt? Beetje zonde, want om nou ontkalkt water te gebruiken voor wat gras lijkt mij niet nodig
Op de Amysoft zit standaard een bypassmogelijkheid, die niet ingewikkeld te bedienen is, maar als het net zo eenvoudig is om na de tuinaansluiting de waterontharder aan te sluiten, dan is dat ook een mogelijkheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38
Beekforel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:25:
@ericplan als ik dat zo zie vind ik het er bij mij maar knullig uitzien eigenlijk hoe het is afgemonteerd. De afvoerslang is bij mij gewoon in een Y stuk gestoken. Denk dat ik ook maar eens zoiets ga toepassen.
Dat is hier (BE) wettelijk zelfs niet toegelaten, er moet altijd een 'air gap' zijn. Afgelopen week onze Delta Morava in gebruik kunnen nemen, zelf geplaatst. Had hem al 2 weken in bypass staan, lang moeten wachten op de afvoerslang omdat de standaard slang te kort was (nergens op voorraad, geen garantie zonder de originele slang te gebruiken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duW-q5Sw6LoOV-sVE-gcaNUn4nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL0bqaDT13bNPZcQ09vCHyxO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwiTwMmp9E9uAOCPcmkOxtBdNpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJcVQzL7nBd8BxLbh0LZPZvB.jpg?f=fotoalbum_large

Bevindingen:
- Poezelig zachte huid na het wassen van handen / douchen / ..

Verder nog weinig kunnen testen / merken, de badkamer met zwart kraanwerk en toebehoren is bijna klaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@theredone51 die tweede foto ziet er uit als ontluchting? Waar is je ontharder aangesloten op de afvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38
Beekforel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:40:
@theredone51 die tweede foto ziet er uit als ontluchting? Waar is je ontharder aangesloten op de afvoer?
Dit is een foto van net voor dat de slang binnen kwam ;) Wat je boven op de sifon ziet zitten is de meegeleverde 'Delta Drain' waar je zowel je afvoer als overloop op kunt aansluiten. In mijn geval alleen de afvoer, want achter de overloop zit geen druk en mijn waterontharder staat onder het niveau van de rioolbuis.Afbeeldingslocatie: https://www.waterverzachteraquagroup.be/uploads/images/_w300/286300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:26
ericplan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Op de Amysoft zit standaard een bypassmogelijkheid, die niet ingewikkeld te bedienen is, maar als het net zo eenvoudig is om na de tuinaansluiting de waterontharder aan te sluiten, dan is dat ook een mogelijkheid.
Klopt, handig hendeltje. Ik heb zelf meer zoiets van waarom moeilijk doen voor 25 euro per jaar (extra kosten onthard/hard water)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jazco2nd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:38:
@ericplan
Als je de Amysoft overweegt, kijk dan vooral even naar de Tara7 van Remon waterontharders:
[...]
Hij is al geplaatst. Het is een Amysoft geworden. Wel naar de Tara 7 gekeken, maar moet zeggen dat de Amysoft het beter doet op een semi-zichtlocatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ericplan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Hij is al geplaatst. Het is een Amysoft geworden. Wel naar de Tara 7 gekeken, maar moet zeggen dat de Amysoft het beter doet op een semi-zichtlocatie.
Dat kan ik me voorstellen. Was dat de enige reden voor jou om toch Amysoft te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jazco2nd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:59:
[...]
Dat kan ik me voorstellen. Was dat de enige reden voor jou om toch Amysoft te kiezen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62707502

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Daarin zijn ze juist gelijk..
https://www.remon-waterontharders.nl/over-ons/
40 jaar oud familiebedrijf gespecialiseerd in drinkwater, ooit begonnen voor de agrarische sector, inmiddels heleboel sectoren, sport, horeca, aardwarmte..
30 jaar garantie op de hars, 15 jaar op de complete set. Doet Amysoft volgens mij ook.

ik kwam daarom alleen maar uit op verschillen in het voordeel van de Tara 7: de dubbele wand tegen condensatie, vakantiemodus, display. Onderhoud eens in de 4/5 jaar ipv 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Jazco2nd Het was beide. Uiterlijk en familiebedrijf. Bovendien is de Tara iets breder en dat past bij mij net niet. De Neva serie zou beter passen, maar de ene is net te klein en de Neva XL net te groot (vooral te hoog).
Vakantiemodus is niet echt een issue, display Amysoft is voor mij voldoende en condens verwacht ik niet echt vanwege de droge locatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een High-end 5800 XTR besteld bij goedkope-waterontharders.nl
Reden voor de duurste variant is dat de XTR ook een droog zoutvat functie heeft waarbij hij dus het water achteraf helemaal kan afpompen zodat er geen water in blijft staan.
Ik had zeer veel vragen en men heeft hier goed en geduldig op geantwoord, wat voor mij een pluspunt was.
Nu hopen dat hij vlot in huis is en dan aan de slag.

Ik ga zelf gaten in mijn vloer boren om hem naast mijn meterkast te kunnen zetten en alles aansluiten op de hoofdwaterleiding en het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frank_P Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 5800 XTR.
Met name de chlorinator, en het display, en eventueel een mogelijkheid om uit te lezen met een usb kabel?
Laat maar wat horen als hij werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:52:
@Frank_P Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 5800 XTR.
Met name de chlorinator, en het display, en eventueel een mogelijkheid om uit te lezen met een usb kabel?
Laat maar wat horen als hij werkt. ;)
Ik weet niet zeker of de Chlorinator er ook bij zit? Dat denk ik namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frank_P Was dat geen functie die al ingebouwd zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:56:
@Frank_P Was dat geen functie die al ingebouwd zit?
Volgens mij is dat een optioneel ding wat je erbij kan nemen?
Maar misschien kan @Arjantje1985 hier iets over zeggen? Hij is geloof ik van goedkopewaterontharders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frank_P Ik was even in de war met dit plaatje.
Op pagina 67 staat toch wel een instelmogelijkheid.
https://www.pentairaquaeu...eck_5800-xtr_im_vv_nl.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izHV6UV2YMT6_tgoiMch_aE5lIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1PTdFBWf2cMGdPjR5KUPmgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ook benieuwd wat die compoort doet.
@Arjantje1985 Is er ook een handleiding voor gevorderden? 8)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@Frank_P @AUijtdehaag

De Chlorinator is een optionele module van Fleck die je los bij kunt bestellen.
Pentairaquaeurope heeft de installateurshandleiding beschikbaar. Zelf vind ik het een log Amerikaans boekwerk, waarvan zeker 3/4 geskipt kan worden.

Met name hierdoor is het soms lastig te zien wat wel en niet standaard geleverd wordt.

Een Fleck XTR heeft als grote voordeel de variabele bepekeling en het droge zoutvat. (Echter hou je altijd voorstanders en tegenstanders) Gelukkig kun je zelf instellen wat je wel en niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:28
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder voor ons nieuwbouw huis, zeker gezien de vele zwarte accenten die we gaan gebruiken.

Helaas heb ik er geen verstand van. Waar kan ik beter voor gaan wanneer je deze 2 naast elkaar zet?
https://www.goedkopewater...gh-end-fleck-5800-xtr-20/

Of deze
https://www.waterluxe.nl/artikel/334/waterluxe-duo-12.html

Prijzen van 1000 euro of wat meer zijn geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorremans op 29-06-2020 21:19 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 20:22

RSP

Ik heb me geprobeerd redelijk in te lezen op het onderwerp, en net op het moment dat ik van plan ben om een offerte op te vragen, stuurt een kennis me dit artikel van de consumenten bond uit 2017 waardoor ik toch weer aan het twijfelen wordt gezet.

Ik loop het risico dat de gemiddelde lezer en poster hier een enorme voorstander is (begrijpelijk) maar vinden jullie dat het kritiek op de systemen in dit artikel terecht is? In het kort zeggen ze; het is niet zo nodig in Nederland, en je kunt net zo goed je apparaten goed afstellen en af en toe zelf ontkalken.

De argumenten lijken wel steek te houden. Het artikel wordt wel genoemd in deze thread, maar niet echt inhoudelijk besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

RSP schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:39:
Ik heb me geprobeerd redelijk in te lezen op het onderwerp, en net op het moment dat ik van plan ben om een offerte op te vragen, stuurt een kennis me dit artikel van de consumenten bond uit 2017 waardoor ik toch weer aan het twijfelen wordt gezet.

Ik loop het risico dat de gemiddelde lezer en poster hier een enorme voorstander is (begrijpelijk) maar vinden jullie dat het kritiek op de systemen in dit artikel terecht is? In het kort zeggen ze; het is niet zo nodig in Nederland, en je kunt net zo goed je apparaten goed afstellen en af en toe zelf ontkalken.

De argumenten lijken wel steek te houden. Het artikel wordt wel genoemd in deze thread, maar niet echt inhoudelijk besproken.
Technisch gezien is een waterontharder ook 'niet zo nodig'. Het is namelijk een luxeproduct. :) Voor mij is het wel waard, geen last meer van witte strepen overal (ik droog namelijk niet goed af...), en ik kan gewoon minder wasmiddel e.d. gebruiken (dus die nadelen genoemd bij puntje 5 vind ik maar raar, doseer je dan niet of zo?). Ik hoef niet meer aan de slag met de ontkalkers. De hardnekkige witte strepen op mijn aanrecht zijn eindelijk weg, enzovoorts. Of jij dat het waard vindt moet jij voor jezelf uitmaken.

Wat verwacht je eigenlijk van een ontharder?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Trinsec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Technisch gezien is een waterontharder ook 'niet zo nodig'. Het is namelijk een luxeproduct. :) Voor mij is het wel waard, geen last meer van witte strepen overal (ik droog namelijk niet goed af...), en ik kan gewoon minder wasmiddel e.d. gebruiken (dus die nadelen genoemd bij puntje 5 vind ik maar raar, doseer je dan niet of zo?). Ik hoef niet meer aan de slag met de ontkalkers. De hardnekkige witte strepen op mijn aanrecht zijn eindelijk weg, enzovoorts. Of jij dat het waard vindt moet jij voor jezelf uitmaken.

Wat verwacht je eigenlijk van een ontharder?
Ik hoop vooral dat het prettiger is dan zonder. Dus overal kleine beetjes; douchen, koffie, autowassen, schoonmaken. Dat soort dingetjes merk je dan tijdens de hele levensduur van het ding en dat genot zou me de prijs al waard zijn.

Maar als het een extra risico met zich meebrengt (zie het betoog van meneer professor) in de vorm van bacteriën, dan is dat met drie kids ook een factor om mee te nemen.

Uiteraard zou ik 't gewoon laten installeren ipv zelf te gaan zitten klooien, al was het maar voor de garantie, dus daarmee hoop ik dat risico al wel te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

RSP schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Maar als het een extra risico met zich meebrengt (zie het betoog van meneer professor) in de vorm van bacteriën, dan is dat met drie kids ook een factor om mee te nemen.

Uiteraard zou ik 't gewoon laten installeren ipv zelf te gaan zitten klooien, al was het maar voor de garantie, dus daarmee hoop ik dat risico al wel te minimaliseren.
Dat heb je met gewoon stilstaand leidingwater ook als je een tijdje op vakantie bent geweest. Aangeraden is dan om een tijdje (paar minuutjes) alle kranen open te zetten om de leidingen te verversen. Met een waterontharder is het niet gek heel anders. Als het apparaat in goede staat is, is er niet veel aan de hand. Dat zegt het artikel trouwens ook. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Trinsec op 30-06-2020 17:52 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

En een boiler, qooker, etc is dan ook geen goed idee volgens de professor. Mooi verhaal.
Als je geen electriciteit hebt krijg je ook geen kortsluiting achtige redenatie.
Natuurlijk, we wonen niet in een 3e wereld land waar je water niet kan drinken en, sterker nog, ons water is zo ongeveer het meest behandeld ter wereld. Maar ik verbruik minder zepen, mijn douche is nu schoon met alleen de trekker ipv kalkreiniger etc en mijn huid voelt zachter.
Haal ik het eruit; nee
Is het luxe; ja
Vind ik het waard; ja (en anderen kunnen het onzin vinden, mij best).
Daarnaast vind ik het overigens een slap verhaal van de consument zonder echte wetenschappelijke gegevens. Een quote van dokter hutselfluts voegt ook niets toe...
Just my 2 centjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Wij willen in ons nieuwe huis ook een ontharder.
Echter vroeg ik me af of een filter nog zin heeft of doet de ontharder zijn filteren al?

En in welke volgorde zouden jullie dit aansluiten?

-> Filter -> ontharder -> Kranen
Of is het beter om te filteren na de ontharder om dat die filters moeten worden vervangen etc?

Filter:
Standaard hele huis inbouw-waterfilter - hoofd-waterleiding - Aquaphor
https://www.heerlijkwater...-voor-op-een-waterleiding

Ontharder:
Waterontharder - High-End Fleck 5800 XTR
Weet nog niet welk formaat, maar van goedkopewaterontharders

Mijn vraag is puur voor de volgorde.

[ Voor 37% gewijzigd door ApC_IcE op 30-06-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:59:

Vitalizer:
Basis leidingvitaliser voor het hele huis - Ourosboros - Leliveld
https://www.heerlijkwater...boros-voor-het-hele-huis-

Die Vitalizer hebben we eens over ingelezen, Ik ben bij mensen thuis geweest en het water smaakt 'anders'.
Maar goed zonder de discussie op te starten plaatsen we hem gewoon op de gok. :')
Mijn vraag is puur voor de volgorde.
OMG!! |:( En dat voor het klein bedrag van 1400,-!!
De watervitaliser heeft een geometrische vorm van roestvrij staal dat is geïnformeerd met frequenties/trilling van oerwater zoals het in de natuur voorkomt.

Deze frequenties worden via de vitaliser uitgezonden naar het water dat via het leidingstelsel door het huis stroomt.
Het effect is een rustigere sfeer in huis. Deze energie van de vitaliser is van blijvende waarde voor alles wat leeft. De aarde, het water en de werk- en leefomgeving van de mens komen daardoor in harmonie.

Door het gebruik van vitaal water kunnen lichaamsvreemde stoffen en stress sneller worden afgevoerd.
Dus het blijft in je lichaam nog doorwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Hulliee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:06:
[...]

[...]

Dus het blijft in je lichaam nog doorwerken?
Ja, Naja Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de post heb aangepast en het weg heb gehaald.
Vond het wel een lekker water, op het moment dat ik een keer bij een klant was die het had.
Proefde oprecht goed. Maar waar dat dan aan lag 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hulliee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:06:
[...]
Een als je de energetische ring erbij besteld krijg je dit:
De energetische ring helpt u beter in contact met uw gevoel en lichaam te zijn en de aandacht meer bij uzelf te houden. Beschermd tegen straling, ook tegen 5G!

Jaaaaaa eindelijk een captain planet ring die tegen 5G werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Ja, Naja Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de post heb aangepast en het weg heb gehaald.
Vond het wel een lekker water, op het moment dat ik een keer bij een klant was die het had.
Proefde oprecht goed. Maar waar dat dan aan lag 8)
Jammer dat je het weggehaald hebt. Ik zit er bijna aan te denken om melding te maken van oplichting.. Dit kan niet hoor. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:59:
Wij willen in ons nieuwe huis ook een ontharder.
Echter vroeg ik me af of een filter nog zin heeft of doet de ontharder zijn filteren al?
Filter... waarvoor? Woon je buiten Nederland?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Hulliee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:16:
[...]

Jammer dat je het weggehaald hebt. Ik zit er bijna aan te denken om melding te maken van oplichting.. Dit kan niet hoor. :X
Dat kan je toch nogsteeds doen?
Wat let je?
Of bedoel je dat ik de boel oplicht?

[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 30-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Trinsec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Filter... waarvoor? Woon je buiten Nederland?
Om het water zo schoon mogelijk binnen te krijgen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Om het water zo schoon mogelijk binnen te krijgen in huis.
Nederlands leidingwater is al zo schoon, een filter gaat niet echt veel helpen.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Trinsec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Nederlands leidingwater is al zo schoon, een filter gaat niet echt veel helpen.
Niet echt veel? Of echt niet?
Het is inderdaad schoner dan andere landen. Echter zie ik in het water hier ook nog stukjes kalk soms er in of ander spul. Het filter kost de wereld niet. En als het helpt waarom niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Niet echt veel? Of echt niet?
Het is inderdaad schoner dan andere landen. Echter zie ik in het water hier ook nog stukjes kalk soms er in of ander spul. Het filter kost de wereld niet. En als het helpt waarom niet
Ja, dat kalk.. is normaal. En kan je dus weghalen met een ontharder. :)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Probleem is dat die dan verwisseld moeten worden iedere x periode.
Ja er zijn nog genoeg deeltjes die in het water zitten maar het houd wel ergens op.... iig voor mij dan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Dat kan je toch nogsteeds doen?
Wat let je?
Of bedoel je dat ik de boel oplicht?
Oh nee, jou bedoel ik niet hoor. Oplichting is lastig aan te tonen in dit geval. Er staat ook een halve vergulde bol op de site. Je zou dat als sieraad kunnen opvatten, al zit ie de kruipruimte. De werking (of juiste de niet-werking) moet je gaan aantonen. Dat wordt lastig. Er zullen altijd mensen die zeggen dat het werkt. En dan heb je ook nog het placebo-effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

DRuw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:46:
Probleem is dat die dan verwisseld moeten worden iedere x periode.
Ja er zijn nog genoeg deeltjes die in het water zitten maar het houd wel ergens op.... iig voor mij dan;)
Nou dat is het. En een filter ertussen vind ik niet eens zo erg dan maar goed.
Hulliee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Oh nee, jou bedoel ik niet hoor. Oplichting is lastig aan te tonen in dit geval. Er staat ook een halve vergulde bol op de site. Je zou dat als sieraad kunnen opvatten, al zit ie de kruipruimte. De werking (of juiste de niet-werking) moet je gaan aantonen. Dat wordt lastig. Er zullen altijd mensen die zeggen dat het werkt. En dan heb je ook nog het placebo-effect.
Gelukkig maar. Ik bied het ook niet aan. Las er over nadat ik het ooit een keer proefde.
Maar die verhalen die op die site staan zouden eerder doen besluiten het niet te kopen dan wel :z

Ik vind het namelijk best lastig.

Wel of niet filteren, wel of niet ontkalken.
Een voorbeeld waarom filteren:
https://www.devoedzamekeu...teren-nodig-in-nederland/

En ik lees weer zoveel andere sites waar het niet 'hoeft'.
Ik snap dat het water hier schoon is maar baat het niet schaad het niet.
Filter 1x in het half jaar verwisselen is echt de moeite niet.

Wilde verder niet alleen maar over filters praten maar toch.
Dacht zelf dat filter na de ontharder te plaatsen wellicht. Hoeft het filter misschien ook minder vaak.

[ Voor 65% gewijzigd door ApC_IcE op 30-06-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Nou dat is het. En een filter ertussen vind ik niet eens zo erg dan maar goed.

[...]

Gelukkig maar. Ik bied het ook niet aan. Las er over nadat ik het ooit een keer proefde.
Maar die verhalen die op die site staan zouden eerder doen besluiten het niet te kopen dan wel :z

Ik vind het namelijk best lastig.

Wel of niet filteren, wel of niet ontkalken.
Een voorbeeld waarom filteren:
https://www.devoedzamekeu...teren-nodig-in-nederland/

En ik lees weer zoveel andere sites waar het niet 'hoeft'.
Ik snap dat het water hier schoon is maar baat het niet schaad het niet.
Filter 1x in het half jaar verwisselen is echt de moeite niet.

Wilde verder niet alleen maar over filters praten maar toch.
Dacht zelf dat filter na de ontharder te plaatsen wellicht. Hoeft het filter misschien ook minder vaak.
De vraag is wat wil je eruit filteren? Waterleidingbedrijven gebruiken verschillende methoden om het water te reinigen; waaronder uw-licht, actieve koolfiltratie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterzuivering

Thuis zul je niet dit soort reiniging kunnen doen. En waarom ook, want dat heeft het waterleidingbedrijf immers al voor je gedaan.
Reinigen totdat je puur H2O zou overhouden, is ronduit gevaarlijk. Puur H2O reactief en kun je beter niet drinken als je wat langer wilt leven. :)

Zoals @DRuw al aangaf: filteren hoeft niet in nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:46
@ApC_IcE Ik ben bang dat je slachtoffer gaat worden van oplichting.

Quote: "Deze vitalisatie zorgt ervoor dat de structuur van het H2O molecuul ofwel de manier waarop de water moleculen aan elkaar binden veranderd."
8)7 |:(

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Omg.. ik viel daar ook al over.. 'vitaliseren', wtf? :P Ik ga wat anders doen, dit wordt me teveel aluhoedje-onzin.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Iets met aardstralen.... Wel rechtsdraaiend.
Die linker wordt je misselijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-08 13:52
Zijn er mss mensen die ervaring hebben met ontkalkers voor gebruik in Zuid Spanje(Andalusië)waar het water enorm kalkrijk is(ik weet nog niet hoe hard, want ben nog in Nederland en kwam vandaag pas dit interessante topic tegen).
De merken die ik daar zie zijn anders dan de hier genoemde.
Of is het goed mogelijk om een"goed bekend staand merk"hier te kopen en deze mee te nemen en zelf te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

hansvk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:03:
@ApC_IcE Ik ben bang dat je slachtoffer gaat worden van oplichting.

Quote: "Deze vitalisatie zorgt ervoor dat de structuur van het H2O molecuul ofwel de manier waarop de water moleculen aan elkaar binden veranderd."
8)7 |:(
Mwah, Ik hou wel van een beetje spacen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
doggy1 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:12:
Zijn er mss mensen die ervaring hebben met ontkalkers voor gebruik in Zuid Spanje(Andalusië)waar het water enorm kalkrijk is(ik weet nog niet hoe hard, want ben nog in Nederland en kwam vandaag pas dit interessante topic tegen).
De merken die ik daar zie zijn anders dan de hier genoemde.
Of is het goed mogelijk om een"goed bekend staand merk"hier te kopen en deze mee te nemen en zelf te installeren?
In principe kun je hem zelf installeren. Als het water erg hard is, moet je de specificaties even checken. Verder zal hij vaker moeten regenereren en dan zul je meer zout verbruiken. Groot zoutvat nemen dan. Maar eerst maar eens opvragen hoe hard het water is daar in Zuid-Spanje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb besloten voor een waterontharder nadat m’n Quooker een jaar na groot onderhoud weer vol met kalk zat. En dat nog los van alle perlators en de douchekop die steeds weer dichtzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uA0lba7QIfher_aB6-oJQedi5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ByqIUT2gB4O95qJXX9ujnbAa.jpg?f=user_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:24:
Ik heb besloten voor een waterontharder nadat m’n Quooker een jaar na groot onderhoud weer vol met kalk zat. En dat nog los van alle perlators en de douchekop die steeds weer dichtzitten.

[Afbeelding]
Zo zeg, dat ziet er ernstig uit! Gauw een ontharder neerzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:24:

[Afbeelding]
Smaakt de thee nog wel? 8)
Hier ook een grohe red voorzien van nieuw rubbertje in de flex slang. Na een jaar of 5 helemaal verduurd.
Aan de kokend water zijde in de quooker. Meteen maar eens flink naisoleren.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Pfff ik twijfel nog steeds wel... In september krijgen we een nieuwe keuken incl quooker.. ALs ik dit zo lees hier moet er toch maar een ontharder komen.

Wat zouden jullie doen?

Waterontharder - Premium Fleck 5800 SXT - 20 (aanbieding op goedkopewaterontharders.nl)

of:

Waterontharder - WTR Ceramic Premium - 20

We zijn een gezin van 4.Verbruik van water is zon 70 m2 per jaar.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:34:
[...]
Smaakt de thee nog wel? 8)
Hier ook een grohe red voorzien van nieuw rubbertje in de flex slang. Na een jaar of 5 helemaal verduurd.
Aan de kokend water zijde in de quooker. Meteen maar eens flink naisoleren.
Ach, het lijkt vies, maar het is natuurlijk gewoon ketelsteen. Bovendien is het in de Quooker over de 100 graden. Dus ik maak me geen zorgen. Het is meer een vervelend schoonmaakklusje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Possible schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:05:
Pfff ik twijfel nog steeds wel... In september krijgen we een nieuwe keuken incl quooker.. ALs ik dit zo lees hier moet er toch maar een ontharder komen.

Wat zouden jullie doen?

Waterontharder - Premium Fleck 5800 SXT - 20 (aanbieding op goedkopewaterontharders.nl)

of:

Waterontharder - WTR Ceramic Premium - 20

We zijn een gezin van 4.Verbruik van water is zon 70 m2 per jaar.
De Premium Fleck 5800 SXT - 20 vanwege de hogere capaciteit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Trinsec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:51:
[...]

Dat heb je met gewoon stilstaand leidingwater ook als je een tijdje op vakantie bent geweest. Aangeraden is dan om een tijdje (paar minuutjes) alle kranen open te zetten om de leidingen te verversen. Met een waterontharder is het niet gek heel anders. Als het apparaat in goede staat is, is er niet veel aan de hand. Dat zegt het artikel trouwens ook. :)
Ja je hebt gelijk. Okay, als het op dat niveau is dan is het redelijk te overzien. Soms is het moeilijk in te schatten hoe ernstig zo'n risico nou echt is. In dit geval had ik ook nog beter kunnen lezen ...
DRuw schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:47:
En een boiler, qooker, etc is dan ook geen goed idee volgens de professor. Mooi verhaal.
Als je geen electriciteit hebt krijg je ook geen kortsluiting achtige redenatie.
Natuurlijk, we wonen niet in een 3e wereld land waar je water niet kan drinken en, sterker nog, ons water is zo ongeveer het meest behandeld ter wereld. Maar ik verbruik minder zepen, mijn douche is nu schoon met alleen de trekker ipv kalkreiniger etc en mijn huid voelt zachter.
Haal ik het eruit; nee
Is het luxe; ja
Vind ik het waard; ja (en anderen kunnen het onzin vinden, mij best).
Daarnaast vind ik het overigens een slap verhaal van de consument zonder echte wetenschappelijke gegevens. Een quote van dokter hutselfluts voegt ook niets toe...
Just my 2 centjes
Ha, volgens mij heb je gelijk. Ik kijk er ook graag op deze manier naar. Goede investering om het comfort voor jezelf nog net even wat groter te maken.

Ik ga de volgende stap zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
hansvk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:49:
[...]

De Premium Fleck 5800 SXT - 20 vanwege de hogere capaciteit.
Gaat het dan om dit:

Maximale debiet van een Fleck 5800 SXT is 6.1 m3 /u
Nominale debiet is 4.8 m3 /u

6.1 m3 per uur lijkt mij wel extreem veel :X Heb geen zwembad in de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Gaat het dan om dit:

Ja joh, 600 liter per uur is al voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Rol-Co schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Ja joh, 600 liter per uur is al voldoende
Wat was voor jou de reden om voor de ''budget'' versie te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Possible schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Gaat het dan om dit:

Ik was meer aan het letten op de onthardingscapaciteit. Die is bij de Fleck 5800 SXT - 20 800 l/uur en bij de WTR Ceramic Premium - 20 320 l/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:02:
[...]

Wat was voor jou de reden om voor de ''budget'' versie te gaan?
Goedkoop, en voor de liters per uur voldoende, ik heb een 15 liter fles en budget versie die 600 liter per uur doet dus 10 liter per min.
Daar blijf ik met alles onder dus genoeg dan toch?
Buitenkranen zitten niet over de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Rol-Co schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Goedkoop, en voor de liters per uur voldoende, ik heb een 15 liter fles en budget versie die 600 liter per uur doet dus 10 liter per min.
...
toch zijn er in duitsland goedkopere waterontharders op de markt. Recent hebben @TEAMIKKE en @DynamicDreams nog laten weten erg tevreden te zijn met hun R2D2. Maar jij wilde installatie door de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jstruik schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:43:
[...]

toch zijn er in duitsland goedkopere waterontharders op de markt. Recent hebben @TEAMIKKE en @DynamicDreams nog laten weten erg tevreden te zijn met hun R2D2. Maar jij wilde installatie door de leverancier?
Nee, zo'n onthardertje is simpele installatie :)

Hoef niet persé heel goedkoop, die laatste 40,- maakt niet uit, maar geen 1500,- voor een unit, die 400 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:31
Met 10l/min moet je dus wel "uitkijken" dat je niet van alles tegelijk gaat doen.
Beetje douche is al 8-12l/min en als dan tegelijkertijd ergens water wordt gebruikt (tapwater, wasmachine, vaatwasser) dan kom je al tekort.
Dan ga ik er even vanuit dat je gewoon prima water krijgt met 1-3dh, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Wat dat betreft heeft de R2D2 betere specs met 1000m3/h @12 dH
Pagina: 1 ... 27 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.