Thanks - kan je van de Ceramic ook de restwaarde instellen? Zo niet: Heb je geen last van dat het water helemaal geen kalk meer bevat? Ben nu ook aan het overwegen...Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Aquacell gaat zijn boekje te buiten. Zij hebben via hun leverancier een verbod op laten leggen om de Harvey Crown Softener vanuit Engeland te importeren naar Nederland. Zodat Aquacell voor de Nederlandse markt een monopolie positie behoudt.
Hoe ik dit weet? Probeer maar eens een Harvey Crown Softener in Engeland te bestellen. Na navraag bij de webshops kreeg ik dit antwoord.
Gisteren is de waterontharder Ceramic Premium van Goedkopewaterontharders bij mij geïnstalleerd. Erg vakkundig gedaan voor een mooie prijs. Zij krijgen van mij spoedig nog een mooie review.
Moet het waterniveau niet onder het zoutniveau blijven? Mij is bij de installatie verteld om altijd zout bij te vullen tot (ruim) boven het water niveau...DaffyDuck43 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:49:
[...]
*knip*
Op de foto is de huidige inhoud van het zoutvat te zien. Deze is gevuld bij installatie met een 25 kg zak zout. Mijn vermoeden en aangeleverde berekening dat er zo'n 1 a 1.3 kg zout verbuikt wordt per regeneratie klopt aardig op het oog.
[Afbeelding]
Voor het tuinsproeien zet ik altijd de bypass om, dan maar ven geen ontkalkt water voor de rest, maar het verbruik van een sproeier is echt enorm zag ik. Binnenkort de leiding voorzien van een aftakking naar de buitenkraan voor de ontkalkerDRuw schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:16:
[...]
Ik had een harssmaak in het begin maar die was na ongeveer een weekje weg.
Ik heb wel iedere dag de tuin gesproeid die week dus we wat meer dan normaal verbruikt.
Hier inmiddels ook bijna een jaar de R2D2-72 staan. Erg tevreden over, functioneert prima..joepiedepoepie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:20:
[...]
Ik heb een aantal maanden geleden bij mijn broer de R2D2-72 aangesloten. Daar werkt ook alles naar behoren. Instellen van het apparaat was met behulp van de meegeleverde handleiding een fluitje van een cent.
Het apparaat staat in de trapkast dus de leidingen moesten vanuit de meterkast via de kruipruimte door de vloer in de trapkast. In totaal waren de kosten nog geen 740 euro (inclusief alle materialen, huren van een diamantboor etc.). Het kostte even wat tijd om het aan te sluiten, maar daarmee is genoeg bespaard als ik het vergelijk met de prijzen die hier voorbijkomen
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Ben wel benieuwd voor mijn vergelijking:Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Gisteren is de waterontharder Ceramic Premium van Goedkopewaterontharders bij mij geïnstalleerd. Erg vakkundig gedaan voor een mooie prijs. Zij krijgen van mij spoedig nog een mooie review.
- zout verbruik van een regeneratie in gram.
- waterverbruik van een regeneratie in liters.
- duur van een regeneratie.
Weet je dat? Ik kan het op de site niet terugvinden.
Ik lees dat regeneratie zowel tijdsgestuurd als volumegestuurd is. Dit is bij elke aanbieder weer vertaald naar een andere praktijkoplossing. Hoe zit dt bij deze?
Kan je bijvoorbeeld het tijdstip van de dag zelf kiezen? En bepaalt de Ceramic zelf of er daadwerkelijk regeneratie nodig is of gaat het altijd met een vast schema?
Is de zoutbak droog of blijft hier altijd beetje water in zitten? Dit laatste omdat in mijn kleine ruimte het extra warm is door stadsverwarmingsbuizen (70 graden) en warmtewisselaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 05-06-2020 13:58 ]
Ceramic is de nieuwste versie van Goedkopewaterontharders. Je kan hiermee een restwaarde kalk instellen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht.Clemensmaxt schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Thanks - kan je van de Ceramic ook de restwaarde instellen? Zo niet: Heb je geen last van dat het water helemaal geen kalk meer bevat? Ben nu ook aan het overwegen...
De Ceramic is zowel volume gestuurd als tijdsgestuurd. Dit betekent dat wanneer een bepaald volume wordt bereikt hij om een bepaalde ingestelde tijd (bij mij 02:00) gaat regenereren.Jazco2nd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:57:
[...]
Ben wel benieuwd voor mijn vergelijking:
- zout verbruik van een regeneratie in gram.
- waterverbruik van een regeneratie in liters.
- duur van een regeneratie.
Weet je dat? Ik kan het op de site niet terugvinden.
Ik lees dat regeneratie zowel tijdsgestuurd als volumegestuurd is. Dit is bij elke aanbieder weer vertaald naar een andere praktijkoplossing. Hoe zit dt bij deze?
Kan je bijvoorbeeld het tijdstip van de dag zelf kiezen? En bepaalt de Ceramic zelf of er daadwerkelijk regeneratie nodig is of gaat het altijd met een vast schema?
Is de zoutbak droog of blijft hier altijd beetje water in zitten? Dit laatste omdat in mijn kleine ruimte het extra warm is door stadsverwarmingsbuizen (70 graden) en warmtewisselaar.
Regenereren kost ongeveer een uur, maar de overige vragen heb ik geen antwoord op. Hierbij kan @Arjantje1985 je ongetwijfeld helpen
ik geloof dat het 90 minuten en 250 liter water zou kosten.
ik maak me er niet veel zorgen om momenteel (hij zal vandaag of morgen voor het eerst regenereren bij mij gok ik).
Het lijkt veel maar qua kosten is het niets... (ja milieu ik weet het).
Ik heb de 5800 klep erin zitten en het verschil met de ceramic is het binnenwerk en het feti dat hij proportioneel kan regenereren.
ik had dat niet nodig dus ben voor de 5800 gegaan:)
ik maak me er niet veel zorgen om momenteel (hij zal vandaag of morgen voor het eerst regenereren bij mij gok ik).
Het lijkt veel maar qua kosten is het niets... (ja milieu ik weet het).
Ik heb de 5800 klep erin zitten en het verschil met de ceramic is het binnenwerk en het feti dat hij proportioneel kan regenereren.
ik had dat niet nodig dus ben voor de 5800 gegaan:)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Er is nog steeds zout als vaste stof aanwezig op de bodem van het vat. Even terug redenerend uit mijn schooltijd betekent dit dat de maximale hoeveelheid zout is opgelost in het aanwezige water (wat nu pekel geworden is)B-Force schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:49:
[...]
Moet het waterniveau niet onder het zoutniveau blijven? Mij is bij de installatie verteld om altijd zout bij te vullen tot (ruim) boven het water niveau...
De vloeibare pekel wordt aangezogen bij de regeneratie, na bijvullen met nieuw water zal er weer zout uit de vaste vorm oplossen. Het is dus geen probleem zolang er nog zout in vaste vorm aanwezig is. Elke week kijk in het zoutvat en wil eigenlijk pas bijvullen zodra het vaste zout allemaal opgelost is. Beetje een sport van me om het zoutverbruik goed te analyseren deze eerste vulling, en tevens wil ik het zoutvat ietsje hoger plaatsen om er zeker van te zijn dat de overvul-uitloop goed geplaatst zit, en dit gaat toch makkelijker als het vat bijna leeg is.
Zoekresultaten
Samenvatting van internet
Afbeeldingsresultaat voor maximale oplossing zout in water
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 109°C en bevat 356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).
Zout water - Wikipedia
Volgens mij heeft de Ceramic juist geen instelbare restwaarde voor de kalk...Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Ceramic is de nieuwste versie van Goedkopewaterontharders. Je kan hiermee een restwaarde kalk instellen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Dit klopt niet volledig. Het water is niet in beweging en het zout heeft een bepaalde tijd nodig om op te lossen. Pekelwater is zwaarder dan niet-verzadigd water en gaat door de zwaartekracht naar de bodem. Het water boven het zout, wat dus nog zout kan oplossen, staat niet in contact met het zout waardoor je pekel dus niet 100% verzadigd is als je zout onder het waterniveau staat.DaffyDuck43 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:43:
[...]
Er is nog steeds zout als vaste stof aanwezig op de bodem van het vat. Even terug redenerend uit mijn schooltijd betekent dit dat de maximale hoeveelheid zout is opgelost in het aanwezige water (wat nu pekel geworden is)
De vloeibare pekel wordt aangezogen bij de regeneratie, na bijvullen met nieuw water zal er weer zout uit de vaste vorm oplossen. Het is dus geen probleem zolang er nog zout in vaste vorm aanwezig is.
Het zout zal bijgevolg trager en trager minderen en de laatste centimeters zullen er heeeeel lang in blijven. Een goede regel is om altijd het zout boven het waterniveau te hebben.
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Ja, je hebt een punt. Temperatuur verhogen zou ook kunnen helpen bij de oplosbaarheid, maar is geen praktische oplossing in geval een waterontharder opstelling.bke schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:59:
[...]
Dit klopt niet volledig. Het water is niet in beweging en het zout heeft een bepaalde tijd nodig om op te lossen. Pekelwater is zwaarder dan niet-verzadigd water en gaat door de zwaartekracht naar de bodem. Het water boven het zout, wat dus nog zout kan oplossen, staat niet in contact met het zout waardoor je pekel dus niet 100% verzadigd is als je zout onder het waterniveau staat.
Het zout zal bijgevolg trager en trager minderen en de laatste centimeters zullen er heeeeel lang in blijven. Een goede regel is om altijd het zout boven het waterniveau te hebben.
Zoals ik eerder schreef, is het op dit moment, zo'n paar maanden na de installatie, nog een beetje analyseren en nog even de opstelling verfijnen. De volgende zak zout staat al klaar om in het zoutvat gestort te worden.
De installateur hier zei juist dat er niet teveel zout in moest zodat er genoeg ruimte was om pekelwater aan te kunnen maken, zette zelfs een streepje halverwege het vat waar het niet boven zou moeten komen.
Wat hij er toen in deed was nog veel minder, een kwart van de tank? Erboven staat nu een laag water.
Wat hij er toen in deed was nog veel minder, een kwart van de tank? Erboven staat nu een laag water.
Op zich kunnen dat gewoon dealer afspraken zijn. Gebeurd wel vaker hoor. Maar je staat wat dat betreft wel voor het blok idd.Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Aquacell gaat zijn boekje te buiten. Zij hebben via hun leverancier een verbod op laten leggen om de Harvey Crown Softener vanuit Engeland te importeren naar Nederland. Zodat Aquacell voor de Nederlandse markt een monopolie positie behoudt.
Hoe ik dit weet? Probeer maar eens een Harvey Crown Softener in Engeland te bestellen. Na navraag bij de webshops kreeg ik dit antwoord.
Dat is de eerste keer dat ik dat lees. Welke ontharder heb je? Hier gaat er elke keer een volle zak in. Deed de installateur na installatie ook.mitsumark schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:29:
De installateur hier zei juist dat er niet teveel zout in moest zodat er genoeg ruimte was om pekelwater aan te kunnen maken, zette zelfs een streepje halverwege het vat waar het niet boven zou moeten komen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:28:
@Beekforel Zit momenteel voor de keuze van een waterontharder en Amysoft staat op m’n shortlist. Twee vragen:
Heb je foto’s?
Waarom Amysoft en specifiek dit type?
:strip_exif()/f/image/hHd7Yorvr4DfT5C8momXb7zq.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-15/hansvk schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:14:
[...]
Dat is de eerste keer dat ik dat lees. Welke ontharder heb je? Hier gaat er elke keer een volle zak in. Deed de installateur na installatie ook.
Met een klein vat.
Ik heb de 20 liter met een groot vat.mitsumark schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:45:
[...]
https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-15/
Met een klein vat.
We hebben er samen 3 zakken van 25 kilo in gegooid:)
Hoef er een jaar niet naar te kijken bijna:)
Vanwege de droge zoutopslag en dankzij positieve ervaringen van anderen. Foto is al geplaatst zie ik.ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:28:
@Beekforel Zit momenteel voor de keuze van een waterontharder en Amysoft staat op m’n shortlist. Twee vragen:
Heb je foto’s?
Waarom Amysoft en specifiek dit type?
Ja, wel een foto, maar het gaat me natuurlijk om het leidingwerkBeekforel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Vanwege de droge zoutopslag en dankzij positieve ervaringen van anderen. Foto is al geplaatst zie ik.
A'dam PVOutput
ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Ja, wel een foto, maar het gaat me natuurlijk om het leidingwerkHoe ziet dat eruit?
:strip_exif()/f/image/m7yobZRDsChUHuHV4gx44G1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0vQo9SBxpZ0CpD9nlJfSvp1y.jpg?f=fotoalbum_large)
U vraagt wij draaien.. :-)
ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Ja, wel een foto, maar het gaat me natuurlijk om het leidingwerkHoe ziet dat eruit?
:strip_exif()/f/image/9p6k73C5dQtfUnR7PQUthIRa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b2VczjVsuj9sR4MkEhM0i0Ue.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer heel anders zie ik, maar keurig gedaan.
Je kunt toch de afsluiter voor de meter dicht zetten, kranen open om het water eruit te laten lopen en dan meter vervangen?ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:52:
@Beekforel Dank voor de foto’s. Geen afsluiter na je watermeter? Dat is hier de regel zodat Waternet zonder waterballet de meter kan vervangen.
Krijg de indruk dat de waterontharder een verdieping hoger staat, dus dat water in de leiding loopt niet weg. Hier zit de watermeter overal tussen twee afsluiters.Frontysco schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:09:
[...]
Je kunt toch de afsluiter voor de meter dicht zetten, kranen open om het water eruit te laten lopen en dan meter vervangen?
A'dam PVOutput
Ziet er goed uit wat Amysoft heeft neergezet.
Weet je ook hoe ze afvoer op riool hebben aangesloten? (Met of zonder
Beekforel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:54:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer heel anders zie ik, maar keurig gedaan.
Klopt, maar zoals je links kunt zien loopt er sowieso al een flinke leiding naar boven. Dus alleen de afsluiter voor de meter.ericplan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:14:
[...]
Krijg de indruk dat de waterontharder een verdieping hoger staat, dus dat water in de leiding loopt niet weg. Hier zit de watermeter overal tussen twee afsluiters.
Je ziet voor de ontharder rechts tegen de muur een slang lopen, die gaat naar de afvoer. Er zat al een afvoer in deze ruimte (onder de cv ketel) en daar loopt de slang naartoe. Lijkt wel een beetje gek, hij zit in een y-stuk wat er al zat. Alsof het niet helemaal permanent is. Maar het werkt prima en zit voor een sifon.Durkie75 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:21:
Ziet er goed uit wat Amysoft heeft neergezet.
[...]
Mooi, klinkt goed. En heb je al een idee wat het geluidsniveau is bij regeneratie?Beekforel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Klopt, maar zoals je links kunt zien loopt er sowieso al een flinke leiding naar boven. Dus alleen de afsluiter voor de meter.
[...]
Je ziet voor de ontharder rechts tegen de muur een slang lopen, die gaat naar de afvoer. Er zat al een afvoer in deze ruimte (onder de cv ketel) en daar loopt de slang naartoe. Lijkt wel een beetje gek, hij zit in een y-stuk wat er al zat. Alsof het niet helemaal permanent is. Maar het werkt prima en zit voor een sifon.
Nee, daar moet ik nog even een weekje op wachten. Laat het wel horen. Staat ingesteld op 2 uur in de nacht, zou waarschijnlijk eind van de week moeten gebeuren.Durkie75 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:49:
[...]
Mooi, klinkt goed. En heb je al een idee wat het geluidsniveau is bij regeneratie?
Ok ben benieuwd. En heb je nog merkbare verschil van drukverlies op de leiding? (als je bijv. een stortdouche hebt)Beekforel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:12:
[...]
Nee, daar moet ik nog even een weekje op wachten. Laat het wel horen. Staat ingesteld op 2 uur in de nacht, zou waarschijnlijk eind van de week moeten gebeuren.
Ik heb een relatief grote douchekop, maar is geen stortdouche. Het voelt hetzelfde aan qua druk overal, niets opgemerkt. Vanmorgen de douchekop weer even goed schoongemaakt (die slipt helemaal dicht) en dat was direct merkbaar. Heel fijn water komt eruit.
De "gekke" smaak is ook bijna weggetrokken. Ben erg blij met de aankoop.
Klinkt goed, heb jij een idee hoeveel meter extra buis er vanaf de hoofdwaterleiding naar de waterontharder loopt en weer retour gaat naar hoofdleiding? (ik ben eigenlijk ook op zoek naar relatie tussen extra m2s leidingwerk tbv ontharder en invloed op waterdruk in leiding (voor zover die er is en de afstand van deze extra leiding dit kan beïnvloeden)Beekforel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:08:
Ik heb een relatief grote douchekop, maar is geen stortdouche. Het voelt hetzelfde aan qua druk overal, niets opgemerkt. Vanmorgen de douchekop weer even goed schoongemaakt (die slipt helemaal dicht) en dat was direct merkbaar. Heel fijn water komt eruit.
Vandaag een Amysoft ASC 105 besteld. Plaatsing ongeveer 10 cm. van de watermeter, dus het leidingwerk blijft lekker kort. Afvoer en WCD zitten ook op die plek, dat maakt het een simpele klus. Hoop dat ze snel komen installeren.
A'dam PVOutput
Ik denk dat het zo'n 7 meter van de watermeter richting ontharder gaat, en weer 7 meter terug. De ontharder staat bij mij in de ketelruimte ongeveer boven de meterkast.Durkie75 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:25:
[...]
Klinkt goed, heb jij een idee hoeveel meter extra buis er vanaf de hoofdwaterleiding naar de waterontharder loopt en weer retour gaat naar hoofdleiding? (ik ben eigenlijk ook op zoek naar relatie tussen extra m2s leidingwerk tbv ontharder en invloed op waterdruk in leiding (voor zover die er is en de afstand van deze extra leiding dit kan beïnvloeden)
Verlies is in principe geen rocket science, al lijkt dat voor sommigen zo.
Wikipedia: Darcy-Weisbach-vergelijking
Hoogteverschil is een groter probleem dan de lengte van de leiding, namelijk ~0.1bar per meter.
Wikipedia: Darcy-Weisbach-vergelijking
Hoogteverschil is een groter probleem dan de lengte van de leiding, namelijk ~0.1bar per meter.
Beste @harrybeuker ,harrybeuker schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:23:
[...]
Ik zit ook rond dat bedrag en morgen wordt die geïnstalleerd door @Arjantje1985 van https://www.goedkopewaterontharders.nl/. Ik heb verder geen ervaring met aguavibes.
Morgen worden de buren ook voorzien van een ontharder. Dus 3 installaties op 1 dag. De ervaringen zal ik nog posten hier!
Wat is uw ervaring en bevindingen met de geïnstalleerde aguavibes?
Alvast bedankt
Houd met een stortdouche dan wel rekening met het vermogen van de ontharder, hoeveel liter per uur hij kan ontharden en hoeveel liter per uur je douchekop geeft.Durkie75 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Ok ben benieuwd. En heb je nog merkbare verschil van drukverlies op de leiding? (als je bijv. een stortdouche hebt)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik gebruik inmiddels ook een 2 weken deze:
https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-20/
Wat een genot gelijk al het kalk verleden tijd maak de douche geeneens meer droog.
Ook fijner voor de huid heb namelijk last van droge huid maar nu ook veel minder.
Alleen even wennen met de hoeveelheid zeep die je gebruikt dat kan snel meer als de helft minder anders blijf je spoelen.
Er blijft wel een glad laagje op je huid zitten na het wassen onder de douche dat is wellicht even wennen.
Al met al top aankoop en prima service van Arjan.
Wat een genot gelijk al het kalk verleden tijd maak de douche geeneens meer droog.
Ook fijner voor de huid heb namelijk last van droge huid maar nu ook veel minder.
Alleen even wennen met de hoeveelheid zeep die je gebruikt dat kan snel meer als de helft minder anders blijf je spoelen.
Er blijft wel een glad laagje op je huid zitten na het wassen onder de douche dat is wellicht even wennen.
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
En waarom de fleck en niet deze?Gerry1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:58:
Ik gebruik inmiddels ook een 2 weken deze:
https://www.goedkopewater...waterontharder-budget-20/
Wat heb je nodig dat je die niet gekocht hebt?
Waarschijnlijk de optie om ook volumegestuurd te regenereren?
Gokje hoor..
Gokje hoor..
@Rol-Co volume gestuurd + de Fleck 5800 schijn wat betrouwbaarder te zijn? Maar dat is niet echt onderbouwd + een mooie aanbieding was inclusief al het aansluit materiaal + 25kg zout 649 euro kwijt.
Maar moet zeggen die Amysoft die opeens populair is ziet er ook mooi en compact uit.
Geen idee hoe die geprijsd is?
Maar moet zeggen die Amysoft die opeens populair is ziet er ook mooi en compact uit.
[ Voor 23% gewijzigd door Gerry1982 op 09-06-2020 22:01 ]
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Maar dat is die andere ook, volume gestuurd.Gerry1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:00:
@Rol-Co volume gestuurd + de Fleck 5800 schijn wat betrouwbaarder te zijn? Maar dat is niet echt onderbouwd + een mooie aanbieding was inclusief al het aansluit materiaal + 25kg zout 649 euro kwijt.
Ik denk dat ik heb gekeken naar de hardware Chinees tegen Europe (Italië als ik me niet vergist)
Overigens niets altijd iets mis met Chinese spullen maar meer een gevoel en zag er wat vlotter/hipper uit. Goede verhalen over merk Fleck.
En volgens mij is het verschil ook nog:
Hard water is beschikbaar tijdens de regeneratie
De extra informatie zegt dat de budget versie NIET volume gestuurd is.
[ Voor 16% gewijzigd door Gerry1982 op 09-06-2020 22:31 ]
@Gerry1982
Ik weet het, er staat tijdgestuurd, maar is ie niet, hij telt cuubs af tot de regeneratie, of x dagen als je de cuubs niet haalt.
Voor de liefhebber nog wat algemeen leesvoer.
https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties
Ik weet het, er staat tijdgestuurd, maar is ie niet, hij telt cuubs af tot de regeneratie, of x dagen als je de cuubs niet haalt.
Voor de liefhebber nog wat algemeen leesvoer.
https://waterontharderkie...dagen-tussen-regeneraties
[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 09-06-2020 22:45 ]
Lees mijn reactie nog eens goedSoreal08 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:28:
[...]
Beste @harrybeuker ,
Wat is uw ervaring en bevindingen met de geïnstalleerde aguavibes?
Alvast bedankt
Zit zelf ook naar deze ontharder te kijken, maar zie hem niet staan voor die prijs? Was het een aparte aanbieding? Staat nu kaal voor € 799,-Gerry1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:00:
Jah €649 klinkt wel als een goeie deal inderdaad
Miss toch maar eens een offerte opvragen na wat metingen van mijn meterkast.
Deze ruimte is te huur!
1645 incl installatie en materiaal. Niet onderhandelbaar.Gerry1982 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:00:
Nee heb de 20 liter versie.JPS schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:21:
Ja viel me ook op. Of heb je een kleinere capaciteit dan de 20l?
Hmm ongeveer dus 2x zo duur...Frontysco schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:38:
[...]
1645 incl installatie en materiaal. Niet onderhandelbaar.
[ Voor 35% gewijzigd door Gerry1982 op 10-06-2020 15:41 ]
Inderdaad, Amysoft is niet de goedkoopste. Voor mij belangrijke punten: Uiterlijk, want op een semi zichtlocatie. Afvoer mag boven niveau apparaat zitten. Geen bak met zout water, maar droge tabletten. Verder nog geen ervaring, ik wacht op installatie.Frontysco schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:38:
[...]
1645 incl installatie en materiaal. Niet onderhandelbaar.
A'dam PVOutput
Geldt trouwens voor het amysoft asc-105 model.
Bij mij staat er nu 3,5 jaar een BWT Aquadial Softlife 10 te ontharden. Lijkt qua formaat erg op de Amysoft ASC-105 maar is dan blauw.
Gekocht bij een kennis met een installatie bedrijf voor €800 ex montage. Heeft 10 liter hars en een zoutbak van 12kg. Nu in 3,5 jaar tijd bijna 10 zakken zout verbruikt (gemiddeld waterverbuik van 120m3 per jaar, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen) Al met al zeer te spreken, douche blijft schoon, veel minder zeep nodig om te wassen. Afwasmachine kan zonder zout.
De kokendwaterkraan heeft 1 jaar gewerkt zonder ontharder en daar kwam toen redelijk wat kalk uit en begon te sputteren. Na het installeren van de ontharder nog niet weer hoeven ontkalken.
Ook met het uitkoken van flesjes en spenen voor baby`s ideaal. Voor de ontharder kwamen de flessen altijd onder de kalk uit de pan, bij de 2e bleven de flessen helemaal schoon.
Mn schoonouders hebben een Aquacell, ook een mooie machine maar door het gebruik van blokken ipv tabletten minmaal 3 keer duurder in gebruik dan een willekeurige andere ontharder.
zout kan ik hier in het dorp halen, 170 euro voor een pallet met 20 zakken. Gezien er veel kennissen ook een ontharder hebben kopen we zout vaak gezamenlijk in, scheel ook weer aanzienlijk in de kosten.
Gekocht bij een kennis met een installatie bedrijf voor €800 ex montage. Heeft 10 liter hars en een zoutbak van 12kg. Nu in 3,5 jaar tijd bijna 10 zakken zout verbruikt (gemiddeld waterverbuik van 120m3 per jaar, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen) Al met al zeer te spreken, douche blijft schoon, veel minder zeep nodig om te wassen. Afwasmachine kan zonder zout.
De kokendwaterkraan heeft 1 jaar gewerkt zonder ontharder en daar kwam toen redelijk wat kalk uit en begon te sputteren. Na het installeren van de ontharder nog niet weer hoeven ontkalken.
Ook met het uitkoken van flesjes en spenen voor baby`s ideaal. Voor de ontharder kwamen de flessen altijd onder de kalk uit de pan, bij de 2e bleven de flessen helemaal schoon.
Mn schoonouders hebben een Aquacell, ook een mooie machine maar door het gebruik van blokken ipv tabletten minmaal 3 keer duurder in gebruik dan een willekeurige andere ontharder.
zout kan ik hier in het dorp halen, 170 euro voor een pallet met 20 zakken. Gezien er veel kennissen ook een ontharder hebben kopen we zout vaak gezamenlijk in, scheel ook weer aanzienlijk in de kosten.
Bij mij is zojuist Delta langsgeweest. Daarvoor was Amysoft geweest. Mijn vergelijking is nu compleet.
SensorSoft vind ik een veel te hoog verbruik per regeneratie hebben dus die laat ik niet meer langskomen.
Hoewel ik een voorkeur voor Amysoft had ontwikkeld, ben ik wel gecharmeerd van de compacte (Simplex) oplossing van Delta + 100 euro korting ivm de simpele installatie. Er gaat maar 3L in de waterontharder tov 5L bij Amysoft dus het is een stuk kleiner.
Een reden om meer geld aan Amysoft uit te geven was de druppel chloor die ze genereren om de ontharder te "ontsmetten". Zeker omdat het geplaatst moet worden op dezelfde plek waar geisoleerde buizen met 70 graden stadswarmte binnenkomen en waar de warmtewisselaar staat vond ik dat mooi.
Maar een druppel (hun woorden) doet echter niks, veel te weinig tegen bacterien. Je zal alsnog de kranen moeten doorspoelen als je op vakantie gaat.
Het voordeel van Amysoft is dan dat deze ook tijdgestuurd is. Mits goed ingesteld, zal je nooit met hard water zitten. Echter verbruik je meer zout natuurlijk (tov alleen volumegestuurd), want hij gaat regenereren als hij denkt dat hij de volgende dag niet haalt.
--> Delta heeft een vrij korte regeneratieduur, maar alleen volumegestuurd. Best kans dat je een keer gaat douchen en dan net de regeneratie begint. Zit je weer met hard water, terwijl je harstikke veel geld uitgeeft aan zo een ding.
Dat laatste is de enige reden dat ik twijfel aan Delta. Voor een appartement vind ik het zonde om meer uit te geven en voor de Amysoft te gaan. Maar dit puntje zit mij dwars. Hebben anderen hier geen moeite mee?
SensorSoft vind ik een veel te hoog verbruik per regeneratie hebben dus die laat ik niet meer langskomen.
Hoewel ik een voorkeur voor Amysoft had ontwikkeld, ben ik wel gecharmeerd van de compacte (Simplex) oplossing van Delta + 100 euro korting ivm de simpele installatie. Er gaat maar 3L in de waterontharder tov 5L bij Amysoft dus het is een stuk kleiner.
Een reden om meer geld aan Amysoft uit te geven was de druppel chloor die ze genereren om de ontharder te "ontsmetten". Zeker omdat het geplaatst moet worden op dezelfde plek waar geisoleerde buizen met 70 graden stadswarmte binnenkomen en waar de warmtewisselaar staat vond ik dat mooi.
Maar een druppel (hun woorden) doet echter niks, veel te weinig tegen bacterien. Je zal alsnog de kranen moeten doorspoelen als je op vakantie gaat.
Het voordeel van Amysoft is dan dat deze ook tijdgestuurd is. Mits goed ingesteld, zal je nooit met hard water zitten. Echter verbruik je meer zout natuurlijk (tov alleen volumegestuurd), want hij gaat regenereren als hij denkt dat hij de volgende dag niet haalt.
--> Delta heeft een vrij korte regeneratieduur, maar alleen volumegestuurd. Best kans dat je een keer gaat douchen en dan net de regeneratie begint. Zit je weer met hard water, terwijl je harstikke veel geld uitgeeft aan zo een ding.
Dat laatste is de enige reden dat ik twijfel aan Delta. Voor een appartement vind ik het zonde om meer uit te geven en voor de Amysoft te gaan. Maar dit puntje zit mij dwars. Hebben anderen hier geen moeite mee?
Je kunt kijken naar verbruik en dus kosten voor regeneratie maar voor een beetje prijsverschil heb je een behoorlijke hoeveelheid water..
Wat zijn je prijzen die je hebt gehad als ik vragen mag. Die 1645 hierboven vind ik echt absurd als feitelijk hetzelfde ding voor 1000 ook te krijgen is...
Wat zijn je prijzen die je hebt gehad als ik vragen mag. Die 1645 hierboven vind ik echt absurd als feitelijk hetzelfde ding voor 1000 ook te krijgen is...
Als je twijfelt tussen een Delta Simplex en Amysoft, zou ik voor de Amysoft gaan. Dit ivm beperkte capaciteit vd Delta simplex en risico op hard water. Als je een duplex variant neemt van Delta is het weer een ander verhaal denk ik. Voordeel vd Delta zijn de imbouwopties, instellen resthardheid. Waterverbruik per regeneratie bij Delta is laag, echter vraag ik me af wat dat dan betekent als die vervolgens periodiek meer regeneert dan een Amysoft. Wellicht is water - en zoutverbruik bij Delta dan omgerekend over een periodieke periode niet zo laag als je denkt.Jazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:48:
Bij mij is zojuist Delta langsgeweest. Daarvoor was Amysoft geweest. Mijn vergelijking is nu compleet.
3x vergeleken met mijneGerry1982 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Nee heb de 20 liter versie.
[...]
Hmm ongeveer dus 2x zo duur...
Amysoft €1695 incl montage en zout voor 2 jaar (2pers), ben even vergeten hoeveel kilo.DRuw schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:05:
Je kunt kijken naar verbruik en dus kosten voor regeneratie maar voor een beetje prijsverschil heb je een behoorlijke hoeveelheid water..
€1365 Delta Rusela incl montage.
Fyi, zout kost iets minder dan 9 euro voor 25 kilo bij de Sligro en ik heb als het goed is met 3 zakken per jaar genoeg.
Dat zijn dus de kosten niet zegmaar;)
Dat zijn dus de kosten niet zegmaar;)
@Jazco2nd
Tijdgestuurd maakt niet uit, tijdens het regeneratieproces krijg je hard water uit de kraan.(behalve bij een duo uitvoering). Een slimmere ontharder doet het volume gestuurd, indien de grens bijna bereikt is wordt er de eerstvolgende nachtrond 02:00 gestart me de regeneratie. Misschien dat je bij het doortrekken van de wc een keer hard water krijgt snachts maar voor de rest is het verbruik hier in de acht nihil.
Tijdgestuurd maakt niet uit, tijdens het regeneratieproces krijg je hard water uit de kraan.(behalve bij een duo uitvoering). Een slimmere ontharder doet het volume gestuurd, indien de grens bijna bereikt is wordt er de eerstvolgende nachtrond 02:00 gestart me de regeneratie. Misschien dat je bij het doortrekken van de wc een keer hard water krijgt snachts maar voor de rest is het verbruik hier in de acht nihil.
[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 10-06-2020 17:51 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat is hoe de Amysoft en sommige anderen werken. De Delta niet (niet op een tijdstip instelbaar). Die kan elk moment regenereren wanneer de 1000L is bereikt. Dus ook als je toevallig net gaat douchen.habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:50:
@Jazco2nd
Zo heb ik het althans uitgelegd gekregen zojuist.
Da's ruk.... Pardon my French....
@Gerry1982 weet je misschien wat het zout en waterverbruik en de duur van een regeneratie is van de Premium Fleck 5800 SXT - 20 ik kan dit nergens vinden?
Kga toch even goed meten, wellicht toch een optie.
Ik kreeg « gratis » 100 kg zout bij m’n bestelling van Amysoft.Jazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:37:
[...]
Amysoft €1695 incl montage en zout voor 2 jaar (2pers), ben even vergeten hoeveel kilo.
€1365 Delta Rusela incl montage.
A'dam PVOutput
Kan natuurlijk ook wel, 4x7,- ex voor amisoftericplan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:15:
[...]
Ik kreeg « gratis » 100 kg zout bij m’n bestelling van Amysoft.
Dan moet je een duplex (duo)variant kiezen van Delta, dan heb je als de ene harskolom aan het regenereren is, zacht water vanuit de andere kolomJazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:52:
[...]
Dat is hoe de Amysoft en sommige anderen werken. De Delta niet (niet op een tijdstip instelbaar). Die kan elk moment regenereren wanneer de 1000L is bereikt. Dus ook als je toevallig net gaat douchen.
Zo heb ik het althans uitgelegd gekregen zojuist.
Die is weer duurder dan Amysoft.. dan is de keuze simpel.Durkie75 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:47:
[...]
Dan moet je een duplex (duo)variant kiezen van Delta, dan heb je als de ene harskolom aan het regenereren is, zacht water vanuit de andere kolom
>> En hoe zit het met de zoutopslag bij Delta, heeft die een droge bak net zoals Amysoft of is dat een natte bak?Jazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:48:
[ Voor 5% gewijzigd door Durkie75 op 10-06-2020 19:58 ]
Gewoon even bellen met die gasten ik ben ook maar een gebruiker...Jazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:09:
@Gerry1982 weet je misschien wat het zout en waterverbruik en de duur van een regeneratie is van de Premium Fleck 5800 SXT - 20 ik kan dit nergens vinden?
Maar uit me hoofd 8 minuten en hoeveel liter water geen idee.
Mijn keuze is ook ingegeven door het feit dat Amysoft een familiebedrijf is. Ik hoop over 10 of 15 jaar ook nog service te krijgen. De kans dat ik dan, als tachtigjarige, zelf ga sleutelen is niet zo groot. Natuurlijk kan ook een familiebedrijf failliet gaan, maar wanneer ze hun zaken op orde hebben zal dat niet snel gebeuren.Jazco2nd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:48:
[...]
Die is weer duurder dan Amysoft.. dan is de keuze simpel.
A'dam PVOutput
Ze lijken me ook een goed bedrijfericplan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:41:
[...]
Mijn keuze is ook ingegeven door het feit dat Amysoft een familiebedrijf is. Ik hoop over 10 of 15 jaar ook nog service te krijgen. De kans dat ik dan, als tachtigjarige, zelf ga sleutelen is niet zo groot. Natuurlijk kan ook een familiebedrijf failliet gaan, maar wanneer ze hun zaken op orde hebben zal dat niet snel gebeuren.
Ik heb het idee dat iedere willekeurige installateur uit de voeten kan met en harscilinder+Fleck5800 combi. Aansluiten is standaard, kan iedereen doen.ericplan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:41:
[...]
Mijn keuze is ook ingegeven door het feit dat Amysoft een familiebedrijf is. Ik hoop over 10 of 15 jaar ook nog service te krijgen. De kans dat ik dan, als tachtigjarige, zelf ga sleutelen is niet zo groot. Natuurlijk kan ook een familiebedrijf failliet gaan, maar wanneer ze hun zaken op orde hebben zal dat niet snel gebeuren.
Ik ga daarvoor nooit voor een Amysoft combi die een stuk specifieker is, maar voor de standaard opties. Je ziet ze tegenwoordig veel vaker bij installateurs staan, ook al adverteren ze er niet heel hard mee.
Ik had het ook over service, niet over vervangen door een nieuweB-Force schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:34:
[...]
Ik heb het idee dat iedere willekeurige installateur uit de voeten kan met en harscilinder+Fleck5800 combi. Aansluiten is standaard, kan iedereen doen.
Ik ga daarvoor nooit voor een Amysoft combi die een stuk specifieker is, maar voor de standaard opties. Je ziet ze tegenwoordig veel vaker bij installateurs staan, ook al adverteren ze er niet heel hard mee.
A'dam PVOutput
Bij de installatie bij mij is deze volgorde van de Fleck 5800 ingesteld:Gerry1982 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:20:
[...]
Gewoon even bellen met die gasten ik ben ook maar een gebruiker...
Maar uit me hoofd 8 minuten en hoeveel liter water geen idee.
8 minuten BW (Terug spoelen)
39 minuten BD (pekelaanzuiging)
12 minuten RR (Snelle spoeling)
8 minuten BF (Pekelbijvulling)
Waterverbuik in totaal per regeneratie cyclus kan ik zo snel even niet meer vinden, maar dacht zo rond de 100 a 120 ltr (x 36 bij een regeneratie cyclus van elke 10 dagen kom je dan uit op ± 4 m3 per jaar)
Instellingen zijn gebaseerd op 11°DH ingaand en 0°DH uitgaand.
Het regeneratie tijdstip heb ik na een paar regeneraties zelf ingesteld op 22:00uur.
Wij wonen in een appartement en de ontharder staat in de CV kast ruimte. Deze is in de gang op 3 meter van mijn slaapkamer en de deur naar de gang staat altijd open, dus werd ik wakker van om 02:00 uur van stromend water
Eens even nagedacht wat dan wel een goed tijdstip zou zijn, en om 22:00uur uitgekomen.
Douchen in de avonduren gebeurt maar zelden, ander badkamergebruik als tanden poetsen voor slapen gaan is bijna altijd na 23:00 uur, dus een WC doortrekken is eigenlijk het enige gebruik tijdens een regeneratie cyclus en daarvoor kan hard water nou net geen kwaad.
Ik vind juist het schoonmaken/ontkalken van de WC het vervelendst, maargoed als dat af en toe ene keer gebeurt...
Hier duurt het met een Fleck 5800 SXT en 15L hars kern ook ongeveer 1 uur.
Hier duurt het met een Fleck 5800 SXT en 15L hars kern ook ongeveer 1 uur.
@DRuw Ik zag de foto van je meterkast, maar heb je ook een foto van het grote zoutvat in de kruipruimte voor mijn beeldvorming? Kun je 'm ook makkelijk vullen zonder in het gat te hoeven te kruipen, met trechterbuis ofzo?
Die moet ik nog maken...
Hij blokkeert net de helft van de doorgang maar ik kan er nog langs als het moet en hij zit net onder de vloer dus gooi zo het zout erin.
Zal binnenkort ff een foto maken
Hij blokkeert net de helft van de doorgang maar ik kan er nog langs als het moet en hij zit net onder de vloer dus gooi zo het zout erin.
Zal binnenkort ff een foto maken
DaffyDuck43 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:01:
[...]
Bij de installatie bij mij is deze volgorde van de Fleck 5800 ingesteld:
8 minuten BW (Terug spoelen)
39 minuten BD (pekelaanzuiging)
12 minuten RR (Snelle spoeling)
8 minuten BF (Pekelbijvulling)
Waterverbuik in totaal per regeneratie cyclus kan ik zo snel even niet meer vinden, maar dacht zo rond de 100 a 120 ltr (x 36 bij een regeneratie cyclus van elke 10 dagen kom je dan uit op ± 4 m3 per jaar)
Instellingen zijn gebaseerd op 11°DH ingaand en 0°DH uitgaand.
Het regeneratie tijdstip heb ik na een paar regeneraties zelf ingesteld op 22:00uur.
Wij wonen in een appartement en de ontharder staat in de CV kast ruimte. Deze is in de gang op 3 meter van mijn slaapkamer en de deur naar de gang staat altijd open, dus werd ik wakker van om 02:00 uur van stromend water![]()
Eens even nagedacht wat dan wel een goed tijdstip zou zijn, en om 22:00uur uitgekomen.
Douchen in de avonduren gebeurt maar zelden, ander badkamergebruik als tanden poetsen voor slapen gaan is bijna altijd na 23:00 uur, dus een WC doortrekken is eigenlijk het enige gebruik tijdens een regeneratie cyclus en daarvoor kan hard water nou net geen kwaad.
Hoe kan het dan dat andere waterontharders 15-30min opgeven voor een regeneratie cyclus? Delta, Amysoft, SensorSoft.
Ik snap er niks meer van, zo valt toch niet te vergelijken?

Weet iemand of de Amysoft een resthardheid instelling heeft?
Wat is overigens het voordeel van een droge zoutbak t.o.v. een natte?
Hoe is dit ooit afgelopen?joshuisman schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:08:
Wij gaan zo'n Harvey bestellen en in november in gebruik nemen. Ervaringen zal ik delen. Tegen die tijd te bekijken in Leusden
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Gelukkig ken ik mensen in de UK, daar kan ik het dan heen laten sturen en dan sturen die het weer door. Het is toch 1000 euro.Siete schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bij de Amysoft kan je resthardheid volgens mij alleen instellen met de bypass kraan (die je bijv. ook gebruikt als je de tuin gaat sproeien). Echter moet je dan ‘pielen’. Je weet niet hoeveel resthardheid je dan hebt als je kraan een slagje openzet. Dus dat is niet echt handig en betrouwbaar als je een continue resthardheid wil.Frank_P schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:17:
Weet iemand of de Amysoft een resthardheid instelling heeft?
De delta heeft volgens mij wel een aparte knop los van bypass waarbij je 1/10 of andere percentage kan draaien.
Een droge zoutbak heeft vanuit hygiëne oogpunt de voorkeur. Kijk ook eens op: https://waterontharderkiezen.nl/uitleg-opties
Ik ben al een tijdje bezig met kijken maar ik vind wel dat je door de bomen het bos af en toe niet meer ziet.Durkie75 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Bij de Amysoft kan je resthardheid volgens mij alleen instellen met de bypass kraan (die je bijv. ook gebruikt als je de tuin gaat sproeien). Echter moet je dan ‘pielen’. Je weet niet hoeveel resthardheid je dan hebt als je kraan een slagje openzet. Dus dat is niet echt handig en betrouwbaar als je een continue resthardheid wil.
De delta heeft volgens mij wel een aparte knop los van bypass waarbij je 1/10 of andere percentage kan draaien.
Een droge zoutbak heeft vanuit hygiëne oogpunt de voorkeur. Kijk ook eens op: https://waterontharderkiezen.nl/uitleg-opties
Er zijn zoveel besturingskleppen, zoveel soorten harskernen, duo/simplex etc etc.
Zo zie ik bij goedkopewaterontharders.nl voor relatief weinig geld een 30l harskern met apart zoutvat en een Fleck klep.
Bij Amysoft is het voor het grootste model slechts een 10l harskern en die is veel duurder.
Je zou denken, grotere harskern, dat is beter en dan zeker voor het max aantal liter per minuut onthard water.
We hebben bijv. een regendouche en CW5 ketel.
Dan heb je nog de keuze uit de verschillende Fleck kleppen.
De SXT of de XTR.
De XTR heeft dan ook weer mogelijkheid tot droog zoutvat.
Alleen geen idee hoe dat dan weer precies werkt.
Is een 30L harskern + fleck XTR klep dan eigenlijk hetzelfde/beter dan de Amysoft?
Heeft iemand überhaupt ervaring met het droge zoutvat van goedkopewaterontharders.nl ?
Waarom heeft een droge zoutbak hygiënische voordelen boven een natte zoutbak? De link die je noemt zegt letterlijk dat ze niet echt voor/nadelen kunnen onderbouwen.Durkie75 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Het is zout water, daarin gaat alles toch wel dood...
Volgens mij bestaat een droge zoutbak helemaal niet. Er gaat ook bij de Amysoft immers geen droge blok zout naar de ontharder, maar water waarin zout zit. Dat krijg je alleen door water over het zout te doen. Er zal dus altijd een laagje water in zitten. Bij de Amysoft en vergelijkbare modellen is dat waarschijnlijk minimaal.
@Rol-Co Heb jij wel de goedkoopste ''chinese'' waterontharder?
Wat ik van jou begrijp is deze dus wel volume & tijd gestuurd?
Wij gaan ook een ontharder nemen (ivm nieuwe keuken die gaat komen). We zijn met zn 4en en verbruiken zo'n 65 - 75 m2 water per jaar.
Overigens is het natuurlijk wel het mooiste dat je 's nachts gaat regenereren. Kan je zoiets ook instellen bij volume gestuurd of is het dan echt tijdsgestuurd dat hij bezig moet?
Is deze dan voldoende?
@Arjantje1985 Wat zijn jouw ervaringen met de ''budget'' versie?
Wat ik van jou begrijp is deze dus wel volume & tijd gestuurd?
Wij gaan ook een ontharder nemen (ivm nieuwe keuken die gaat komen). We zijn met zn 4en en verbruiken zo'n 65 - 75 m2 water per jaar.
Overigens is het natuurlijk wel het mooiste dat je 's nachts gaat regenereren. Kan je zoiets ook instellen bij volume gestuurd of is het dan echt tijdsgestuurd dat hij bezig moet?
Is deze dan voldoende?
@Arjantje1985 Wat zijn jouw ervaringen met de ''budget'' versie?
[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 16-06-2020 08:03 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible Het verschil tussen een budget en een Fleck waterontharder zit hem in het feit dat je tijdens de regeneratie bij een Fleck tijdelijk HARD water hebt gedurende de hele regeneratie en dat je bij de budget tijdens de regeneratie een paar minuten zonder waterdruk zit.
Als je 's nachts regenereert of op een moment dat je nooit water gebruikt is dit niet erg. Wanneer je wel sporadisch water gebruikt, wil je natuurlijk wel gewoon dat je kunt regenereren. Hier zit hem het grootste verschil in.
Alle kleppen in het gamma zijn inmiddels volume en tijdgestuurd.
Voor wat betreft regeneratietijden. Alle parameters kun je vinden op de faq pagina. Mochten er nog technische vragen zijn, dan beantwoord ik dit graag via het forum. Commerciële vragen mag ik hier niet behandelen, omdat dit een objectief en informatief forum moet zijn en blijven.
Amysoft is trouwens ook echt een goede waterontharder en werkt op dezelfde manier.
Als je 's nachts regenereert of op een moment dat je nooit water gebruikt is dit niet erg. Wanneer je wel sporadisch water gebruikt, wil je natuurlijk wel gewoon dat je kunt regenereren. Hier zit hem het grootste verschil in.
Alle kleppen in het gamma zijn inmiddels volume en tijdgestuurd.
Voor wat betreft regeneratietijden. Alle parameters kun je vinden op de faq pagina. Mochten er nog technische vragen zijn, dan beantwoord ik dit graag via het forum. Commerciële vragen mag ik hier niet behandelen, omdat dit een objectief en informatief forum moet zijn en blijven.
Amysoft is trouwens ook echt een goede waterontharder en werkt op dezelfde manier.
@Jazco2nd Een droge zoutbak bestaat wel degelijk. De meningen zijn verdeeld met wat nu hygiënischer is. Standaard is de laatste stap van het regeneratieproces, het opnieuw vullen van de zoutbak met water om pekelwater aan te maken voor de eerstvolgende regeneratie. Dit betekent dat er tussen de regeneraties altijd een laagje water in de zoutbak staat.
De oplossing hiervoor is om een uurtje voor de regeneratie aan, de zoutbak met water te vullen om zo pekelwater aan te maken, waarna een uur later het regeneratieproces start. De laatste stap is dan niet meer het opnieuw vullen, zodat de zoutbak tussen de twee regenaraties in droog staat.
Ik hoop dat het zo helder is!
De oplossing hiervoor is om een uurtje voor de regeneratie aan, de zoutbak met water te vullen om zo pekelwater aan te maken, waarna een uur later het regeneratieproces start. De laatste stap is dan niet meer het opnieuw vullen, zodat de zoutbak tussen de twee regenaraties in droog staat.
@Arjantje1985 Oke thanks helder! Als ik het regenereren 'snachts wil laten doen, dan moet de ontharder altijd tijdsgestuurd zijn? of kan dit ook ivm volume gestuurd? (wellicht is de ontharder zo slim dat hij kan zien dat het bijna regeneratie tijd is
)
En de budget versie is ook volume gestuurd? (staat niet op de website)
En de budget versie is ook volume gestuurd? (staat niet op de website)
[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 16-06-2020 08:32 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible Het is uitgesteld volumegestuurd. Dus wanneer het volume is gehaald, gaat hij de eerstvolgende nacht dan regenereren. Budgetversie is ook volumegestuurd. Het klopt dat dit nog niet op de site staat!
Maar dan is de bak in die situatie zo goed als leeg.Arjantje1985 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:16:
@Jazco2nd Een droge zoutbak bestaat wel degelijk. De meningen zijn verdeeld met wat nu hygiënischer is. Standaard is de laatste stap van het regeneratieproces, het opnieuw vullen van de zoutbak met water om pekelwater aan te maken voor de eerstvolgende regeneratie. Dit betekent dat er tussen de regeneraties altijd een laagje water in de zoutbak staat.
Droog is de bak dan toch niet? Er zal dan na het regeneratie proces toch nog een beetje water achterblijven? Niks vergeleken met de eerste situatie die je omschrijft natuurlijk. Maar het woord "droog" vind ik wat sterk.
SensorSoft en Delta gaven volgens mij beide aan dat de die 2e situatie doen. "Er is altijd een heel klein beetje water op de bodem".
Iemand ervaring met https://remon-waterontharders.nl/ ?
Qua features en specs heel vergelijkbaar met Amysoft maar dan alles in 1. Ook dat chloride verhaal, plus een vakantie stand.
[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 16-06-2020 08:49 ]
@Jazco2nd Dat klopt! Er blijft een klein beetje staan, maar toch, ze noemen het droge zoutbak. Vandaar!
Remon heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Prima apparaten.
Remon heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Prima apparaten.
@Possible
Kijk ook naar je tapvolume, ik heb nooit boven de 10 liter per min dus heb de kleinste (15) met 600liter per uur, jaarbasis gebruiken we 90 cuub.
Je hebt je antwoord al zie ik:) @Arjantje1985 bedankt.
Kijk ook naar je tapvolume, ik heb nooit boven de 10 liter per min dus heb de kleinste (15) met 600liter per uur, jaarbasis gebruiken we 90 cuub.
Je hebt je antwoord al zie ik:) @Arjantje1985 bedankt.
Dat is wel een gemiste kans voor je, ik denk dat er veel deze hebben overgeslagen vanwege het niet volume gestuurd zijn op de website.Arjantje1985 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:41:
@Possible Het is uitgesteld volumegestuurd. Dus wanneer het volume is gehaald, gaat hij de eerstvolgende nacht dan regenereren. Budgetversie is ook volumegestuurd. Het klopt dat dit nog niet op de site staat!
Dingetje doet het hier prima tot nu toe, 2x geregenereerd, en zo te zien weinig water in de zoutbak, ik heb hem volgens de instellingen staan in de digitale handleiding.
Al enige tijd lees ik hier mee, en gisteren ook opdracht gegeven aan @Arjantje1985 voor de plaatsing van een budget 15.
Dit zal volgende maand gaan gebeuren. Ik ben heel erg benieuwd.
En toch wel positief verrast dat hij ook volume gestuurd is
[ Voor 14% gewijzigd door henkNL op 18-06-2020 09:08 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Vandaag is de Amysoft geplaatst. Probleemloze installatie op een plek die net past. Vooralsnog tevreden.
:strip_exif()/f/image/AtABXjeVnmwNd0sT2LMRfNvE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xgVcFqRlbAFCNzYVgxPRt6HM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n4b7zqs9teyYcbWFBE8C578q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n5PmGWhNiXU2X07BKT0IO9KP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/chjy4RzCzYv9j9Y8C53QoicU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AtABXjeVnmwNd0sT2LMRfNvE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xgVcFqRlbAFCNzYVgxPRt6HM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n4b7zqs9teyYcbWFBE8C578q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n5PmGWhNiXU2X07BKT0IO9KP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/chjy4RzCzYv9j9Y8C53QoicU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9vZ645VZZN7tkIiORpnSwHNA.jpg?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
Ik heb hem ook, prima dingetje en doet wat hij moet doen.henkNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:07:
Al enige tijd lees ik hier mee, en gisteren ook opdracht gegeven aan @Arjantje1985 voor de plaatsing van een budget 15.
@ericplan
Was het geen probleem om hem zo in de afvoer te boren?
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 18-06-2020 19:18 ]
Zo te zien niet, maar het is geen air gap!Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:04:
Nee, dat ging simpel. Maar jullie hebben gelijk, geen air gap. Dat gaan we nog wel even oplossen. De PVC-pijp voor het verdubbelen van de afvoer stond al klaar, had alleen geen lijm meer.Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:04:
[...]
@ericplan
A'dam PVOutput
Heb ik ook niet hoor dus ga er niets van zeggen buiten het feit dat ik bang zou zijn dat hij er uit schiet, bij mij is dat in de kruipruimte waar al water staat dus boeit niet.ericplan schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:22:
[...]
Nee, dat ging simpel. Maar jullie hebben gelijk, geen air gap. Dat gaan we nog wel even oplossen. De PVC-pijp voor het verdubbelen van de afvoer stond al klaar, had alleen geen lijm meer.
Maar vond de installateur van amisoft het geen probleem?
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.